KIO 2394/20 WYROK dnia 27 października 2020 r.

Stan prawny na dzień: 07.01.2021

Sygn. akt: KIO 2394/20 

WYROK 

z dnia 27 

października 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff 

Protokolant:             Konrad Wyrzykowski  

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  i  rozprawie  w  dniu  22 

października  2020  r.  w  Warszawie 

odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 września 2020 r.  

przez 

wykonawcę  Sprint  S.A.,  O/Warszawa,  ul.  Inflancka  4,  00-189  Warszawa                           

w 

postępowaniu prowadzonym  przez  Skarb  Państwa —  Główny  Inspektorat  Transportu 

Drogowego, Al. Jerozolimskie 94, 00-807 Warszawa 

przy  udziale  wykonawcy  PolCam  Systems  Sp.  z  o.o.,  ul.  Plutonu  Torpedy  27A,  02-495 

Warszawa

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie części nr II, nakazuje powtórzenie 

czynności  badania  i  oceny  ofert

w  zakresie  części  nr  II,  w  ramach  której 

nakazuje  odrzucenie  oferty  Prz

ystępującego  -  PolCam  Systems  Sp.  z  o.o.,                   

na podstawie art. 90 ust. 3 oraz art. 89 ust. 1 pkt 4 

Prawa zamówień publicznych 

z  uwagi  na 

nie udzielenie wystarczających wyjaśnień dotyczących ceny oferty 

(wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny)  a  także  pomimo,  że  złożone  wyjaśnienia 

potwierdzają,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia.                                

kosztami postępowania obciąża PolCam Systems Sp. z o.o., ul. Plutonu Torpedy 

27A, 02-495 Warszawa i: 


zalicza 

w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez  Sprint  S.A., 

O/Warszawa,  ul.  Inflancka  4,  00-189  Warszawa 

tytułem  wpisu  od  odwołania;

zasądza  od  PolCam  Systems  Sp.  z  o.o.,  ul.  Plutonu  Torpedy  27A,  02-495 

Warszawa  na  rzecz  Sprint  S.A.,  O/Warszawa,  ul.  Inflancka  4,  00-189 

Warszawa 

kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych 

zero grosze

) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu 

zwrotu kosztów wpisu oraz wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych 

(t.j.  Dz.  U.  z  27  września  2019  r.  poz.  1843  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7 

dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 2394/20 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  w  celu  zawarcia  umowy  ramowej  prowadzone  w  trybie  przetargu  na: 

„Dostawę  stacjonarnych  urządzeń  rejestrujących  w  ramach  projektu  pn.:  Zwiększenie 

skuteczności  i  efektywności  systemu  automatycznego  nadzoru  nad  ruchem  drogowym 

współfinansowanego  ze  środków  Unii  Europejskiej  w  ramach  Programu  Operacyjnego 

Infrastruktura  i  Środowisko  na  lata  2014-2020”;  zostało  wszczęte  ogłoszeniem                                 

w  ogłoszeniem  opublikowanym  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu  22.04. 

2020 r. pod nr 2020/S 079-186055 przez: 

Skarb Państwa — Główny Inspektorat Transportu 

Drogowego, Al. Jerozolimskie 94, 00-807 Warszawa zwany dalej: 

„Zamawiającym” 

W dniu 10.09.2020 r. 

(za pomocą platformy zakupowej Zamawiającego) Zamawiający 

poinformował o uznaniu w cz. II jako najkorzystniejszych ofert Wykonawców:  

1. LIFOR Sp. z o. o., ul. Pułaskiego 49, 41-902 Bytom;  

2. Sprint S.A., O/Warszawa, ul. Inflancka 4, 00-189 Warszawa zwany dalej: 

„Sprint S.A.” albo 

„Odwołującym”;  

3.  PolCam  Systems  Sp.  z  o.o.,  ul.  Plutonu  Torpedy  27A,  02-495  Warszawa

zwany  dalej: 

„PolCam Systems Sp. z o.o.” albo „Przystępującym”

W  dniu  21.09.2020  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)    Sprint 

S.A. 

wniosło  odwołanie  na  czynność  z  10.09.2020  r.  dot.  cz.  II.  Kopie  odwołania 

Zamawiający otrzymał w tym samym dniu (e-mailem).  Zarzucił Zamawiającemu naruszenie:  

1) art. 90 ust. 3 oraz art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień 

publicz

nych (t.j. Dz. U. z 27 września 2019 r. poz. 1843 ze zm.) zwanej dalej: „Pzp” poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  PolCam  Systems  Sp.  z  o.o.  w  zakresie    cz.  II 

pomimo, że nie udzielił on wystarczających wyjaśnień dotyczących ceny oferty (wyjaśnienia 

RNC) a także pomimo, że złożone wyjaśnienia potwierdzają, że oferta zawiera rażąco niską 

cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania  

i nakazanie Zamawiającemu:   

1) unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie części nr II;   

2)  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert  oraz  odrzucenie  oferty  złożonej  przez 

PolCam Systems Sp. z o.o.    

Działając  w  trybie  art.  90  ust.  1  i  ust.  1a  pkt  1)  Pzp,  pismem  z  dnia  29.06.2020  r., 

Zamawiający  wezwał  PolCam  Systems  Sp.  z  o.o.  do  udzielenia  wyjaśnień,  w  tym  złożenia 

dowodów dotyczących wyliczenia ceny wykonania 1mb przyłącza elektroenergetycznego.   


W  odpowiedzi  na  powyższe,  pismem  z  d01.07.2020  r.  PolCam  Systems  Sp.  z  o.o. 

wskazał:  

„Cena  wykonania  przyłącza  energetycznego  wynika  z  cen  pochodzących  z  taryf 

operatorów/dystrybutorów  energii  elektrycznej  realizujących  przyłącza  energetyczne  na 

terenie 

RP 

(w 

załączeniu). 

Na 

chwilę 

składania 

ofert, 

istnieje 

dwóch 

operatorów/dystrybutorów,  którzy,  biorąc  pod  uwagę  uwarunkowania  i  ograniczenia 

wskazujące  możliwość  instalowania  urządzeń  będących  przedmiotem  zamówienia  w  pasie 

dróg krajowych, w tym dróg ekspresowych oraz autostrad. Są to PGE oraz Tauron.”   

„Zakładając zatem, że maksymalna długość przyłącza, nie powinna wynosić więcej niż 500 

m.,  biorąc  pod  uwagę  przyłącze  kablowe,  średni  koszt  budowy  1  mb  przyłącza 

energetycznego w PGE wynosi 20,21 zł.”   

„Zakładając zatem, że maksymalna długość przyłącza, nie powinna wynosić więcej niż 500 

m.,  biorąc  pod  uwagę  przyłącze  kablowe,  średni  koszt  budowy  1  mb  przyłącza 

energetycznego w Tauron wynosi 20,18 zł.”   

„Ponieważ  cena  jednostkowa  za  wykonanie  1  mb  przyłącza  energetycznego  w  ofercie 

Wykonawcy PolCam Sp. z o.o. wynosi 123,00 zł, należy uznać, iż nie jest ona rażąco niska, 

a  różnica  pomiędzy  zaoferowaną  ceną  a  faktycznymi  ewentualnymi  kosztami  jest 

wystarczająca    aby  zapewnić  odpowiednią  obsługę  administracyjno  –  techniczną  oraz 

wypracować na powyższym zagadnieniu zysk.”  

Analizując  treść  wyjaśnień  RNC  złożonych  przez  PolCam  Systems  Sp.  z  o.o. 

Odwołujący  stwierdza,  że  Zamawiający  z  naruszeniem  art.  90  ust.  3  Pzp  uznał,  że  ww. 

wykonawca  uczynił  zadość  wezwaniu,  a  także,  że  udzielone  wyjaśnienia  obalają 

domniemanie wystąpienia rażąco niskiej ceny.   

Wbrew 

otrzymanemu  wezwaniu  PolCam  Systems  Sp.  z  o.o.  nie  przedstawił 

wyjaśnień  dotyczących  wyliczenia  kosztów  wykonania  1  mb  przyłącza.  Swoje  wyjaśnienia 

wykonawca  oparł  wyłącznie  na  jednym,  ogólnym  założeniu  tj.  wykonania  całości  przyłącza 

przez  operatora  energ

etycznego  po  stawkach  wynikających  z  taryf  energetycznych.                       

W  odniesieniu  do  tego  założenia  Odwołujący  przede  wszystkim  kwestionuje  możliwość, 

realność wykonania przedmiotowego przyłącza przez wskazanych operatorów/dystrybutorów 

energi

i elektrycznej. Podmioty te nie realizują tego rodzaju projektów, w tym nie w zakresie 

wymaganym treścią SIWZ (poprowadzenie przyłącza od urządzenia stacjonarnego do sieci 

energetycznej).  Odwołujący  zwraca  ponadto  uwagę  na  brak  jakichkolwiek  dowodów 

potwie

rdzających realność i adekwatność poczynionego założenia w stosunku do przedmiotu 

zamówienia.   

Uwzględniając 

powyższe, 

Odwołujący 

kwestionuje 

realność 

podanego                               

w  wyjaśnieniach  RNC  kosztu wykonania 1 mb przyłącza  w  wysokości  20,21  oraz  20,18  zł. 

Kwoty  te  nie  są  dostępne  dla  PolCam  Systems  Sp.  z  o.o.  przy  realizacji  przedmiotowego 


zamówienia,  a  w  szczególności  nie  pokrywają  one  faktycznych  kosztów  wykonania  1mb 

przyłącza.    Wbrew  twierdzeniom  PolCam  Systems  Sp.  z  o.o.  cena  wykonania  przyłącza 

energetycznego  w  przedmiotowym  projekcie  nie  wynika  z  cen  pochodzących  z  taryf 

operatorów/dystrybutorów  energii  elektrycznej  realizujących  przyłącza  energetyczne  na 

terenie RP, ale winna zostać indywidulanie skalkulowana przez wykonawców.   

U

względniając powyższe, należy stwierdzić, że PolCam Systems Sp. z o.o. w ogóle 

nie przedstawił  kosztów  jakie muszą być  poniesione w  celu wykonania 1mb przyłącza.  Nie 

przedstawił  ponadto  żadnych  dowodów  potwierdzających  realność  ceny/kosztów  w  tym 

zakresie. 

Brak  również  dowodów  potwierdzających  gotowość  wskazanych  podmiotów 

(operatorów  energetycznych)  do  wykonania  na  rzecz  PolCam  Systems  Sp.  z  o.o.  zakresu 

zgodnego z treścią SIWZ po stawkach wynikających ze złożonych wyjaśnień RNC.  

Odwołujący  stwierdza,  że  okoliczność  przedstawienia  ogólnych,  lakonicznych 

wyjaśnień,  nie  popartych  dowodami,  z  czym  mamy  do  czynienia  w  przypadku  wyjaśnień 

PolCam  Systems  Sp.  z  o.o.  winna  zostać  zrównana  z  przypadkiem  braku  złożenia 

wyjaśnień.  Tego  rodzaju  okoliczność  winna  skutkować  automatycznym  odrzuceniem  oferty 

na podstawie art. 90 ust. 3 Pzp.   

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  koszt  wykonania  przyłącza  stanowi  istotny  zakres 

przedmiotu zamówienia, a równocześnie stanowić będzie istotną część składową ceny oferty 

w  zakresie  zamówień  wykonawczych.  Brak  obalenia  domniemania  rażąco  niskiej  ceny, 

powstałego  na  skutek  skierowania  wezwania  do  udzielenia  wyjaśnień  RNC,  rodzi 

konieczność odrzucenia oferty.    

Niezależnie  od  lakoniczności,  a  w  zasadzie  braku  wyjaśnień  ze  strony  PolCam 

Syst

ems Sp. z o.o., Odwołujący stwierdza, że cena tej oferty jest rażąco niska. Wykonawca 

ten  nie  będzie  w  stanie  pokryć  kosztów  wykonania  1mb  przyłącza  za  zaoferowaną  cenę,                

a  równocześnie  cena  ta  nie  będzie  mogła  ulec  podwyższeniu  na  etapie  zamówień 

wykonawczych.   

Wymaga podkreślenia, że na  wykonanie 1mb  przyłącza składa się szereg  istotnych 

pozycji kosztowych w tym:  

Zakup materiałów (m.in. kable zasilające, rury osłonowe, studnia);  

Sprzęt: (m.in. koparka ładowarka; przyczepa z zabezpieczeniem; przewierty);   

Projektowanie (projekty TOR na czas robót; projekty tras kablowych; obsługa geodezyjna; 

uzgodnienia zewnętrzne);   

Robocizna  (m.in.  układanie  rur  osłonowych;  praca  przy  koparce;  zaciąganie  kabla 

energetycznego; odtworzenie nawierzchni);   

- Koszty kontraktowe;  

Koszty  pośrednie  których  łączna  wartość  nie  może  zostać  pokryta  zaoferowaną  przez 

PolCam Systems Sp. z o.o. ceną 100 zł netto.   


Zamawiający w dniu 22.09.2020 r. (za pomocą platformy zakupowej Zamawiającego) 

wezwał  wraz  kopią  odwołania,  w  trybie  art.  185  ust.1  Pzp,  uczestników  postępowania 

przetargowego do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  25.09.2020  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)   

PolCam  Systems  Sp.  z  o.o. 

zgłosiła  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie Zamawiającego wnosząc o oddalenie odwołania w całości. Kopia zgłoszenia została 

przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu.  

W  dniu  21.10.2020  r.  (e-

mailem)  Zamawiający  wobec  wniesienia  odwołanie  do 

Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na odwołanie, w której 

uwzględnił  w  całości  wniesione  odwołanie.  Kopia  została  przekazana  Odwołującemu  oraz 

Przystępującemu.  

W  dniu  21.10.2020  r.  (e-mailem)  PolCam  Systems  Sp.  z  o.o. 

wniósł  sprzeciw  na 

dokonane  przez  Zamawiającego  uwzględnienie  odwołania  w  całości.  Kopia  zgłoszenia 

została przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu. 

Sprint  w  swoim  odwołaniu  stwierdza,  jakoby  „PolCam  nie  przedstawił  wyjaśnień 

dotyczących  wyliczenia  kosztów  wykonania  1  mb  przyłącza.”  Przeczy  temu  zarówno  sam 

Odwołujący  już  w  kolejnym  zdaniu  wskazując,  iż  „Swoje  wyjaśnienia  wykonawca  oparł…”

jak i treść dokumentu przekazanego przez PolCam Zamawiającemu na wezwanie z dnia 29 

czerwca  2020  r.  (dalej 

„Wyjaśnienia”).  W  dokumencie  tym,  opierając  się  na  informacjach 

zawartych  w  SIWZ  oraz  odpowiedziach  na  pytania  przekazanych  przez  Zamawiającego, 

PolCam  zawarł  (jak  sam  Odwołujący  przyznał,  a  Zamawiający  pierwotnie  przyjął) 

odpowiednie  wyjaśnienia.  W  odniesieniu  do  kwestionowania  przez  Odwołującego 

możliwości/realności 

wykonania 

przedmiotowego 

przyłącza 

przez 

wskazanych 

operatorów/dystrybutorów  energii  elektrycznej,  jak  wskazano  w  Wyjaśnieniach  oraz 

załączonych  taryfach  tych  operatorów/dystrybutorów,  podmioty  te  nie  tylko  realizują 

wskazane  przyłącza  energetyczne,  ale  są  do  tego  zobowiązane  na  podstawie  regulacji 

wskazanych w ustawie Prawo energetyczne: 

„Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się 

przesyłaniem  lub  dystrybucją  paliw  gazowych  lub  energii  jest  obowiązane  do  zawarcia 

umowy  o  przyłączenie  do  sieci  z  podmiotami  ubiegającymi  się  o  przyłączenie  do  sieci,  na 

zasadzie równoprawnego traktowania …”. Jednocześnie Odwołujący stwierdza, iż „Podmioty 

te  ni

e  realizują  tego  rodzaju  projektów,  w  tym  nie  w  zakresie  wymaganym  treścią  SIWZ 

(poprowadzenie przyłącza od urządzenia stacjonarnego do sieci energetycznej)”. Nie jest to 

twierdzenie prawdziwe. Zarówno z przywołanej ustawy Prawo energetyczne, jak i taryf obu 

operatorów wynika wprost, iż realizują właśnie takie przyłącza jakie mają zostać ewentualnie 

wykonane  w  ramach  przedmiotu  zamówienia  –  vide  art.  5  tejże  ustawy:  „Przedsiębiorstwo 


energetyczne  zajmujące  się  przesyłaniem  lub  dystrybucją  paliw  gazowych  lub  energii  jest 

obowiązane zapewnić realizację i finansowanie budowy i rozbudowy sieci, w tym na potrzeby 

przyłączania  podmiotów  ubiegających  się  o  przyłączenie.”,  zaś  w  art.  8 jasno  i  precyzyjnie 

zdefiniowano  „przyłączenie”  oraz  sposób  jego  finansowania  i  realizacji  –  „Przez  realizację 

przyłączenia  urządzeń,  instalacji  lub  sieci  do  sieci  elektroenergetycznej  lub  do  sieci 

ciepłowniczej  rozumie  się  budowę  odcinka  lub  elementu  sieci  służącego  do  połączenia 

urządzeń,  instalacji  lub  sieci  podmiotu  ubiegającego  się  o  ich  przyłączenie  do  sieci 

elektroenergetycznej  lub  do  sieci  ciepłowniczej,  z  pozostałą  częścią  sieci.”  Niezrozumiałe                   

i zupełnie nie osadzone w rzeczywistości zarówno formalnej jak i technicznej są twierdzenia 

Odwołującego jakoby PGE lub Tauron nie realizował budowy przyłącza energetycznego do 

urządzeń  pomiarowych.  Chyba,  że  Odwołujący  twierdzi,  iż  PGE  czy  Tauron  nie  wykonują 

przyłączy  własnymi  siłami,  tj.  zatrudnionymi  na  umowę  o  pracę  robotnikami  i  posiadanym 

przez  siebie  sprzętem.  Jeśli  nawet  jest  to  prawda  i  faktycznie  przyłącza  wykonują 

zakontraktowani podwykonawcy 

– nie ma to żadnego znaczenia dla klientów w/w koncernów 

energetycznych,  na  których  ciąży  ustawowy  obowiązek  realizacji  przyłączeń  urządzeń  do 

sieci.  Jak również wykazano w wyjaśnieniach, Zamawiający nie określił lokalizacji instalacji 

urządzeń  będących  przedmiotem  zamówienia.  W  odpowiedziach  na  pytania  wykonawców 

Zamawiający  stwierdził,  że  dokładne  lokalizacje  zostaną  wskazane  na  etapie  zamówień 

cząstkowych umowy ramowej. Nieuprawnione jest zatem twierdzenie Odwołującego, iż cena 

winna  zostać  indywidulanie  skalkulowana  przez  wykonawców.    Indywidualna  kalkulacja 

będzie  mogła  zostać  wykonana  po  określeniu  przez  Zamawiającego  lokalizacji  urządzeń 

oraz  ustalenia  najlepszego  p

unktu  wpięcia  do  sieci.  Mając  jednak  gwarancję  wykonania 

przez  PGE  lub  Tauron  przedmiotowych  przyłączy  według  cen  taryfowych,  PolCam  przyjął 

odpowiednią  podstawę  wyceny  tego  elementu  zamówienia.  Zarówno  w  ustawie  Prawo 

energetycznie,  jak  i  taryfikatorach  i 

regulaminach  PGE  oraz  Tauron  nie  można  odnaleźć 

żadnych  wykluczających  przesłanek  lub  warunków,  które  wskazywałyby  na  możliwość 

odmowy  realizacji  przyłącza  dla  urządzeń  będących  przedmiotem  zamówienia.  Zatem 

również ten argument Odwołującego należy uznać za chybiony.  

Jak  zostało  to  uwypuklone  w  Wyjaśnieniach  koszt  wykonania  przyłącza  wbrew 

twierdzeniu  Odwołującego  nie  stanowi  istotnego  zakresu  przedmiotu  zamówienia,  a  tym 

samym nie będzie wpływał w sposób znaczący na cenę całkowitą zamówienia.   

Zawarte  w 

wyjaśnieniach  wyliczenia  są  realistyczne  oraz  oparte  na  zapewnionych 

przez ustawodawcę warunkach równego dostępu do sieci energetycznej. Wbrew twierdzeniu 

Odwołującego  zawierają  koszty  wymienione  w  odwołaniu  oraz  dodatkowo  wszelkie 

niezbędne  do  realizacji  przyłącza.  Wskazuje  na  to  odpowiednio  Ust.  5.13  (str.  30)  taryfy 

Tauron  Dystrybucja  S.A.  oraz  Ust.  4.13  (str.  38)  taryfy  PGE  Dystrybucja  S.A.,  gdzie 

zapewniono,  że:  „W  nakładach,  o  których  mowa  w  art.  7  ust.  8  ustawy,  uwzględnia  się 


wydatki  ponoszone  na:  wykonanie  prac  projektowych  i  geodezyjnych,  uzgadnianie 

dokumentacji, uzyskanie pozwoleń na budowę, zakup materiałów do budowy odcinków sieci 

służących  do  przyłączenia  podmiotów  do  sieci  z  uwzględnieniem  długości  tych  odcinków, 

roboty  budowlanomontażowe  wraz  z  nadzorem,  wykonanie  niezbędnych  prób,  koszty 

sporządzenia  ekspertyzy  wpływu  przyłączanych  urządzeń,  instalacji  lub  sieci  na  system 

elektroenergetyczny  a  także  koszty  uzyskania  praw  do  nieruchomości  oraz  zajęcia  terenu, 

niezbędne do budowy lub eksploatacji urządzeń.”  

Wobec absurdalności zarzutów odwołania musi budzić zdziwienie jego uwzględnienie 

przez  Zamawiającego.  Zamawiający  nie  tylko  wypiera  się  wcześniej  podjętych  decyzji,  ale                

i  zdaje  się  dążyć  do  zmonopolizowania  rynku  urządzeń  do  pomiaru  prędkości.  Jest  to 

działanie nie tylko nieefektywne, ale i wymierzone w podstawowe interesy państwa. 

Skład 

orzekający 

Krajowej 

Izby 

Odwoławczej 

po 

zapoznaniu 

się                                                 

z  przedstawionymi  poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk 

str

on  oraz  Przystępującego  (Wnoszącego  Sprzeciw)  złożonych  ustnie  do  protokołu                 

w toku rozprawy, ustalił i zważył, co następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących  odrzuceniem  odwołań  na  podstawie  art.  189  ust.  2  Pzp  a  Wykonawca 

wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego 

złożenia.  

Skład  orzekający  Izby  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie  dowody:  

dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 

Zamawiającego  w  formie  elektronicznej,  w  tym  w  szczególności  postanowień  SIWZ, 

wszystkich odpowiedzi na pytania

, jak również wezwań do wyjaśnień w zakresie ceny rażąco 

niskiej  oraz  udzielonych  wyjaśnień  –  przez  Przystępującego,  Odwołującego  oraz  w  cz.  III 

wobec 

–  Konsorcjum:  ZABERD  S.A.,  ul.  Bystrzycka  24,  54-215  Wrocław;  Neurocar  sp.                     

z o.o., 

ul. Życzliwa 8, 53-030 Wrocław (częściowo tajemnica przedsiębiorstwa).  

Izba zaliczyła także jako dowód złożone przez Odwołującego na rozprawie: 

1) Korespondencje z Odwołującego z Tauron Dystrybucja S.A. na jednym z przykładowych 

odcinków na rzecz Miasta Opole z 21.04.2020 r. obejmującą odpowiedź na wniosek, warunki 

przyłączenia,  umowę  o  przyłączenie,  kalkulacje  opłaty  za  przyłączenie,  harmonogram 

realizacji oraz ogólnymi warunkami umowy; 

Korespondencje z Odwołującego z Tauron Dystrybucja S.A. na jednym z przykładowych 

odc

inków na rzecz Miasta Opole z 17.08.2020 r. obejmującą odpowiedź na wniosek, warunki 


przyłączenia,  umowę  o  przyłączenie,  kalkulacje  opłaty  za  przyłączenie,  harmonogram 

realizacji oraz ogólnymi warunkami umowy; 

Korespondencje z Odwołującego z Tauron Dystrybucja S.A. na jednym z przykładowych 

odcinków na rzecz obecnego Zamawiającego z 16.03.2015 r. wraz z umowa o przyłączenie, 

kopia faktury na opłatę za przyłączenie oraz warunkami przyłączenia do sieci; 

Korespondencje z Odwołującego z Tauron Dystrybucja S.A. na jednym z przykładowych 

odcinków  na  rzecz  obecnego  Zamawiającego  z  14.05.2015  r.  wraz  z  harmonogramem 

przyłączenia,  kalkulacja,  warunkami  przyłączenia,  uzgodnieniami  oraz  układem  sieci 

/schemat zasadniczy/. 

Izba  dopuściła  jako  dowód  również  załączone  przez  Przystępującego  (Wnoszącego 

Sprzeciw) do wyjaśnień w zakresie cent rażąco niskiej z 01.07.2020 r.: 

1)  Taryfa  PGE  Dystrybucja 

S.A. dla usług dystrybucji energii elektrycznej  PGE Dystrybucja 

S.A.; 

2)  Taryfa  Tauron  Dystrybucja  S.A.  dla  energii  elektrycznej  Tauron  Dystrybucja  S.A.  na  rok 

Izba  zaliczyła  podobnie  jako  dowód  złożone  przez  Przystępującego  (Wnoszącego 

Sprzeciw) na rozprawie: 

 

Odpowiedzi  na  pytania 

–  wyjaśnienia  Zamawiającego  z  29.04.2020  r.  (zostały  one 

przesłane także wraz z dokumentacją postępowania przez Zamawiającego).  

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

odwołanie,  przystąpienie,  sprzeciw,  a  także  stanowiska  i  oświadczenia  stron  oraz 

Przystępującego złożone ustnie do protokołu w toku posiedzenia i rozprawy.  

 
Odwołujący  sformułowała  w  odwołaniu  następujące  zarzuty  naruszenia  przez 

Zamawiającego:   

  art.  90  ust.  3  oraz  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 
wykonawcy  PolCam  Systems  Sp.  z  o.o.  w  zakresie    cz.  II  pomimo,  że  nie  udzielił  on 

wystarcz

ających wyjaśnień dotyczących ceny oferty (wyjaśnienia RNC) a także pomimo, że 

złożone  wyjaśnienia  potwierdzają,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do 

przedmiotu zamówienia 

Izba dokonała następujących ustaleń dotyczących przedmiotowych odwołań. 

W  tym  zakresie,  Izba  przywołuje  w  szczególności  okoliczności  wynikające                           

treści  odwołania,  wezwania  do  wyjaśnień  z  29.06.2020  r.,  odpowiedzi  z  01.07.2020  r.

przystąpienia oraz sprzeciwu. Uznając zarazem że spór nie dotyczy stanu faktycznego, ale 

oceny zaistniałych okoliczności  w sprawie.  W pozostałym zakresie, ustalenia Izby  zostaną 

przywołane  przy  rozpatrywaniu  stosownych  zarzutów  w  dalszej  części,  jak  również 


dokumenty  oraz  treść  postanowień  SIWZ  oraz  udzielonych  odpowiedzi  na  pytania,  na 

których oparła swoje stanowisko.   

Przedmiotem  zamówienia  w  niniejszym  postępowaniu  jest  dostawa,  instalacja                       

i  uruchomienie  urządzeń  rejestrujących  wykroczenia  związane  z  niestosowaniem  się 

kierujących pojazdami do wskazań sygnalizacji świetlnej.  

W ramach pkt 3 Wymagania prawne dotyczące urządzeń rejestrujących Zamawiający 

stwierdził – pkt. 3.10 (str. 48 SIWZ): 

„Dostawa i instalacja obejmować będzie wszystkie prace niezbędne do przekazania 

Zamawiającemu w pełni sprawnych i działających urządzeń rejestrujących, zamontowanych 

na konstrukcjach wsporczych w docelowych lokalizacjach, a w szczególności: 

a)

Wykonanie  dokumentacji  projektowej  w  zakresie  wymaganym  przepisami  i  w  sposób 

zgodny z zasadami wiedzy technicznej, która umożliwi wykonanie instalacji, a także przyszłe 

utrzymanie,  modernizację  i  inne  zmiany  w  zakresie  stacjonarnych  urządzeń  rejestrujących, 

konstrukcji wsporczych i przyłączy, 

b) 

Uzyskanie  przed  przystąpieniem  do  instalacji,  w  imieniu  i  na  rzecz  Zamawiającego 

ws

zystkich  niezbędnych  pozwoleń  na  prowadzenie  prac,  instalację  urządzenia,  projektów 

organizacji ruchu oraz innych niezbędnych uzgodnień, w tym z zarządcami dróg, 

c) 

Wykonanie niezbędnych przyłączy elektroenergetycznych, z tym, że przed przystąpieniem 

do  bu

dowy  przyłączy  Wykonawca  jest  zobowiązany  uzyskać,  w  imieniu  i  na  rzecz 

Zamawiającego  warunki  techniczne  przyłącza  oraz  uzyskać  niezbędne  zezwolenia 

wymagane w celu wykonania przyłącza i jego eksploatacji.”   

-  pkt.  3.12,  podpunktu  d  (str.  48  SIWZ): 

„W  toku  postępowania  wykonawczego                              

o udzielenie zamówienia wykonawczego przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty 

Zamawiający stosować będzie następujące kryteria: (…) 

d) 

Kryterium  „Cena  wykonania  1mb  przyłącza  elektroenergetycznego”  –  cena  brutto 

wykonania przyłącza elektroenergetycznego.”. 

Dodatkowo 

określił  w  Cz.  III  B.  Badanie  i  ocena  ofert  –  Część  I  -  III:  „(…)  3. 

Zamawiający dokona oceny oferty, jako najkorzystniejszej w oparciu o następujące kryteria 

oceny ofert: 

Lp. 

Nazwa kryterium 

Waga [%] 

1.    Cena 

wykonania 

1  mb  przyłącza 

elektroenergetycznego  

2.    Gwarancja 

3.    Koncepcja 

4.  Maksymalna  liczba  punktów  możliwa  do  uzyskania  przez  Wykonawcę  wynosi 

punktów. 


5. Wagi kryteriów określone w procentach będą w ramach poszczególnych kryteriów oceny 

ofert odzwierciedlone w punktacji za dane kryterium wg zasady 1% = 1 punkt. 

6.  Za  najkorzystniejszą  zostanie  uznana  oferta,  która  przedstawia  najkorzystniejszy  bilans 

(najwyższa liczba punktów przyznanych w oparciu o ustalone kryteria),  

7.  Przyznawanie  liczby  punktów  poszczególnym  ofertom  odbywać  się  będzie 

według następujących zasad: 

W  ramach  kryterium  Cena  (C)  wykonania  1mb  przyłącza  elektroenergetycznego 

oferta może otrzymać maksymalnie 50 punktów. Liczba punktów w kryterium, jaką otrzyma 

oferta zostanie obliczona zgodnie z następującymi zasadami: 

W ramach danego kryterium ocena ofert (C) zostanie dokonana według wzoru: 

gdzie:  C 

– liczba punktów oferty ocenianej  

C

max

– cena brutto najdroższej oferty 

C

min

– cena brutto najtańszej oferty 

C

obl

– cena brutto oferty ocenianej 

P

max

– maksymalna liczba punktów do zdobycia w kryterium (50 pkt) (…)”. 

Elementem 

wyceny  jest  koszt  wykonania  1  mb  przyłącza  energetycznego. 

Zamawiający  doprecyzował  co  mieści  się  pod  tym  pojęciem  w  odpowiedzi  na  pytanie  nr  4 

jednego z oferentów (odpowiedzi  z 29.04.2020 r.).  

Na pytanie 4: 

„Dotyczy: Część III, część B, punkt 7, podpunkt 1 (strona 69 SIWZ) 

Czy  jako  „Cena  (C)  wykonania  I  mb  przyłącza  elektroenergetycznego”  we 

wskazanym  punkcie  należy  rozumieć  cenę  zamówienia  dla  części  III  umowy,  tj.  dostawy, 

instalacji,  montażu  oraz  uruchomienia  urządzeń  rejestrujących  dla  30  skrzyżowań  oraz  5 

przejazdów kolejowo-drogowych?”  

Odpowiedział:  

„Zamawiający  podtrzymuje  zapisy  SIWZ  i  wyjaśnia,  że  na  etapie  postępowania  na 

zawarcie umowy ramowej nie oczekuje podania ceny dostawy, instalacji oraz uruchomienia 

jakichkolwiek  urządzeń  rejestrujących.  Tym  samym  pod  pojęciem  cena  wykonania  1  mb 

przyłącza  elektroenergetycznego  Zamawiający  rozumie  zryczałtowany  koszt  wyceniony 

przez  składającego  ofertę,  wyłącznie  we  wskazanym  zakresie,  niezależnie  od  warunków 

jego  wykonania  takich  jak  np.  długość  przyłącza,  warunki  terenowe,  rodzaj  kabla 

zasilającego,  występująca  w  miejscu  wykonania  linii  zasilającej  infrastruktura,  koszty 

uzyskania  wymaganych  uzgodnień  i  zezwoleń,  koszty  dokumentacji  projektowej  przyłącza 

itp.”.  Podobnie  w  tym  zakresie,  ale  szerzej  do  wszystkich  części  odpowiedź  na  pytanie  2 

(odpowiedzi  z  18.05.2020  r.): 

Czy  zgodnie 

z  definicją  z  pkt.  3.12,  podpunktu d (strona 48 

SIWZ)

,  która  brzmi  „Cena  wykonania  1mb  przyłącza  elektroenergetycznego  -  cena  brutto 


wykonania przyłącza elektroenergetycznego” należy w ofercie w pkt. 3.3 podpunkt c) (strona 

13  SIWZ)  podać  cenę  za  całość  (1  kpl.)  przyłącza  elektroenergetycznego  dla  jednej 

lokalizacji  czy  cenę  jednostkową  za  1  mb  przyłącza  elektroenergetycznego?  Jeśli  należy 

podać cenę jednostkową to prosimy o poprawę zapisu na stronie 48 SIWZ.” 

Odpowiedział:  

Zamawiający podtrzymuje zapisy SIWZ i odsyła do odpowiedzi na pytanie nr 4 z dnia 

29 kwietnia 2020 r.

Z  kolei, 

odpowiedź  na  pytanie  11  (odpowiedzi  z  12.05.2020  r.):  „W  odniesieniu  do 

części  I  zamówienia  (dotyczy  tzw.  „istniejących”  lokalizacji)  -  w  jaki  sposób  Zamawiający 

przewiduje zachowanie zasady uczciwej konkurencji w sytuacji, gdy dotychczasowi dostawcy 

będą mogli wykorzystać istniejącą infrastrukturę, podczas gdy inne 3/8 podmioty nie dość że 

będą musiały ponieść większe koszty w związku z dostawą oraz montażem nowych obudów 

oraz  konstrukcji  wsporczych,  to  na  dodatek 

będą  zobowiązane  do  poniesienia  kosztów 

demontażu oraz przewiezienia infrastruktury we wskazane przez Zamawiającego miejsce.” 

Odpowiedział:  

„Zamawiający  w  prowadzonym  postepowaniu  na  zawarcie  umowy  ramowej  nie 

oczekuje  wyceny  i  dostarczenia  stacjonarnych 

urządzeń  rejestrujących.  Szczegółowe 

warunki  udziału  w  postępowaniach  wykonawczych  zostaną  określone  w  sposób 

zapewniający  zasady uczciwej  konkurencji  i  będą jednakowe  dla wszystkich Wykonawców. 

Wybrany Wykonawca będzie obowiązany we wskazanej lokalizacji zainstalować stacjonarne 

urządzenie  rejestrujące  (fundament,  konstrukcja  wsporcza,  urządzenie  rejestrujące)                         

i  przyłączyć  się  do  istniejącego  przyłącza  elektroenergetycznego  będącego  własnością 

Zamawiającego  lub  zaprojektować,  uzgodnić  i  wykonać  przyłącze  elektroenergetycznego. 

Zakres  prac  do  wykonania  będzie  w  ocenie  Zamawiającego  taki  sam  dla  wszystkich 

niezależnie od firmy ubiegającej się o zamówienie.”

W  zakresie  cz.  II  poszczególni  Wykonawcy  zaoferowali  w  ramach  ceny  1  mb 

przyłącza elektroenergetycznego brutto w PLN: 

1. LIFOR Sp. z o. o. 

– 492,00 PLN; 

2. Sprint S.A. 

– 147,60 PLN; 

3. PolCam Systems Sp. z o.o. 

– 123,00 PLN. 

Zamawiający wezwaniem z 29.06.2020 r. skierowanym do Przystępującego stwierdził 

co  następuje:  „Działając  na  podstawie  art.  90  ust.  1  i  1a  pkt  1)  ustawy  z  dnia  29  stycznia 

2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  1843),  zwanej  dalej  „Ustawą 

Pzp”,  Zamawiający  -  Skarb  Państwa  -  Główny  Inspektorat  Transportu  Drogowego,                         

w  zakresie  w części I, II i III  zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym  złożenie dowodów, 

dotyczących wyliczenia ceny, w szczególności w zakresie:  


1)  oszczędności  metody  wykonania  zamówienia,  wybranych  rozwiązań  technicznych, 

wyjątkowo  sprzyjających  warunków  wykonywania  zamówienia  dostępnych  dla  wykonawcy, 

oryginalności  projektu  wykonawcy,  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia 

ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki 

godzinowej,  ustalony

ch  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.                     

o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. 2017 r. poz. 847);  

2) pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów;  

3)  wynikającym  z  przepisów  prawa  pracy  i  przepisów  o  zabezpieczeniu  społecznym, 

obowiązujących w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;  

4) wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska;  

5) powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy.  

Z  uwagi,  iż  cena  całkowita  oferty  złożonej  w  postępowaniu  lub  jej  części  składowe, 

jest  niższa  o  ponad  30%  od  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert, 

Zamawiający  zwraca  się  o udzielenie wyjaśnień,  o których mowa na wstępie,  pod rygorem 

odrzucenia oferty Wykonawcy na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4) Ustawy Pzp.   

Wyjaśnienia objęte niniejszym wezwaniem należy złożyć za pośrednictwem Platformy 

Zakupowej Zamawiającego najpóźniej do dnia  02 lipca 2020 r.  

Zamawiający  przypomina,  iż  zgodnie  z  art.  90  ust.  2  ustawy  Pzp  obowiązek 

wykazani

a, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny spoczywa na Wykonawcy.” 

W ramach złożonych wyjaśnień z 01.07.2020 r. Przystępujący (Wnoszący Sprzeciw) 

wskazał co następuje:  

„1.  Przesłanką  do  wezwania  PolCam  System  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  wielkości 

oferowanej ceny jest fakt, iż  zaoferowana cena jest o ponad 30% niższa w stosunku do od 

średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert;   

2. W niniejszym postępowaniu przedmiotem  zamówienia jest dostawa i instalacja urządzeń 

pomiarowych. Potwierdzen

ie tego faktu ma miejsce w ogłoszeniu o zamówieniu, kolejno w:  

a.  Nazwie  zamówienia:  Umowa  ramowa  na  „Dostawę  stacjonarnych  urządzeń 

rejestrujących"  

b. Kodzie CPV: 38410000 

– Przyrządy pomiarowe  

c.  Krótkim  opisie:  „Postępowanie  w  celu  zawarcia  umowy  ramowej  na  „Dostawę 

stacjonarnych  urządzeń  rejestrujących  w  ramach  projektu  pn.:  Zwiększenie  skuteczności                   

efektywności 

systemu 

automatycznego 

nadzoru 

nad 

ruchem 

drogowym 

współfinansowanego  ze  środków  Unii  Europejskiej  w  ramach  programu  operacyjnego 

infrastruktura  i  środowisko  na  lata  2014-2020”.  Umowa  ramowa  realizowana  będzie                       

w częściach:  

— część I – stacjonarne Urządzenia rejestrujące do punktowego pomiaru prędkości,  


— część II – stacjonarne Urządzenia rejestrujące służące do pomiaru średniej prędkości na 

określonym odcinku drogi,  

—  część  III  –  stacjonarne  Urządzenia  rejestrujące  naruszenia  przepisów  ruchu  drogowego  

w zakresie niestosowania się do sygnałów świetlnych.  

Umowa ramowa dla każdej z części zawarta zostanie na okres 36 miesięcy.  

Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  został  określony  w  części  III  SIWZ  oraz                            

w istotnych postanowieniach umowy ramowej (IPU) i jej załącznikach w części IV SIWZ.  

d.  Nazwie  dla  części  I:  Stacjonarne  Urządzenia  rejestrujące  do  punktowego  pomiaru 

prędkości.  

e.  Dodatkowym  kodzie  CPV  dla  części  I:  51210000  –  Usługi  instalowania  urządzeń 

pomiarowych  

f.  Opisie  zamówienia  dla  części  I:  „Przedmiotem  zamówienia,  prowadzonego  w  trybie 

przetargu  nieograniczone

go,  jest  zawarcie  umowy  ramowej  na  Dostawę  stacjonarnych 

urządzeń  rejestrujących,  zwanych  dalej  „urządzeniami  rejestrującymi”  lub  „urządzeniami”                  

z  tym,  że:  w  przypadku  stacjonarnych  urządzeń  rejestrujących  w  części  I  oznacza 

urządzenie  rejestrujące  do  rejestracji  prędkości  chwilowej  (pomiar  punktowy)  wraz                           

z  obudową  i  konstrukcją  wsporczą(dopuszcza  się  konstrukcję  będącą  jednocześnie 

obudową).  Dla  części  I  oferowane  urządzenia  rejestrujące  (zgodnie  z  obowiązującymi 

przepisami) muszą posiadać Decyzję Zatwierdzenia Typu wydaną przez Prezesa Głównego 

Urzędu  Miar  w  sprawie  zatwierdzenia  typu  przyrządu  do  pomiaru  prędkości  pojazdów,                     

z  której  wynika,  że  urządzenie  może  pracować  na  konstrukcji  wsporczej  (maszt  lub 

bramownica) albo ważną decyzję wydaną przez Prezesa Głównego Urzędu Miar o uznaniu 

odpowiednich  dokumentów  potwierdzających  dokonanie  prawnej  kontroli  metrologicznej 

przyrządu  do  pomiaru  prędkości  pojazdów,  przez  właściwe  zagraniczne  instytucje 

metrologiczne,  za  równoważne  zatwierdzeniu  typu,  z  której  wynika,  że  urządzenie  może 

pracować  na  konstrukcji  wsporczej  (maszt  lub  bramownica).przy  czym  w  postępowaniu 

prowadzonym  w  celu  zawarcia  umowy  ramowej  dopuszcza  się  ofertę  na  urządzenia,  które 

jeszc

ze  nie  posiadają  ww.  decyzji,  są  przedmiotem  trwającej  procedury  uzyskania  ww. 

decyzji lub najpóźniej w dniu złożenia oferty w postępowaniu wykonawczym będą posiadały 

ważną  jedną  z  ww.  decyzji.  Zamawiający,  w  miarę  zapotrzebowania  i  możliwości 

finansowych, 

będzie  udzielał  zamówień  wykonawczych  każdorazowo  uszczegóławiających 

przedmiot  danego  zamówienia  i  stosując  zasady  określone  w  SIWZ  i  zawartej  umowie 

ramowej. 

Zamawiający 

planuje 

udzielać 

zamówień 

wykonawczych 

zgodnie                                       

z  harmonogramem  wskazanym  w  SIWZ  w  części  III  B  ust.  7  pkt  3  lit  e.  Zamawiający  ma 

prawo  udzielania  zamówień  wykonawczych  w  innych  terminach.  Przedstawiony 

harmonogram  ma  znaczenie  pomocnicze  i  informacyjne.  Zamawiający  zawrze  umowę 

ramową  z  maksymalnie:  8  Wykonawcami  w  Części  I,  którzy  spełniają  warunki  udziału                   


w postępowaniu, nie podlegają wykluczeniu, a ich oferty nie będą podlegały odrzuceniu na 

podstawie  art.  89  ust.  1  ustawy  Pzp  oraz  uzyskają  najwyższą  liczbę  punktów  w  kryteriach 

o

ceny  ofert.  W  wyniku  postępowania  zawarta  zostanie  umowy  ramowe,  na  podstawie 

których  zostaną  zawarte  umowy  wykonawcze  pomiędzy  Zamawiającym,  a  Wykonawcami 

wyłonionymi w celu ich zawarcia na podstawie 101aust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy Pzp i zgodnie                  

z  procedurą  określoną  w  umowie  ramowej.  Uwaga.  Ze  względu  na  brak  możliwości 

zamieszczenia większej ilości informacji szczegółowe informacje zawarte są w SIWZ.”  

g.  Nazwie  dla  części  II:  Stacjonarne  Urządzenia  rejestrujące  służące  do  pomiaru  średniej 

prędkości na określonym odcinku drogi.  

h.  Dodatkowym  kodzie  CPV  dla  części  II:  51210000  –  Usługi  instalowania  urządzeń 

pomiarowych  

i.  Opisie  zamówienia  dla  części  II:  „Przedmiotem  zamówienia,  prowadzonego  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego,  jest  zawa

rcie  umowy  ramowej  na  Dostawę  stacjonarnych 

urządzeń  rejestrujących,  zwanych  dalej  „urządzeniami  rejestrującymi”  lub  „urządzeniami”              

z tym, że: w przypadku stacjonarnych urządzeń rejestrujących w części II oznacza kompletny 

system (zespół urządzeń) do rejestracji średniej prędkości na określonym odcinku drogi wraz 

z  konstrukcjami  wsporczymi.  Dla  części  II  oferowane  urządzenia  rejestrujące  (zgodnie                      

z  obowiązującymi  przepisami)  muszą  posiadać  Decyzję  Zatwierdzenia  Typu  wydaną  przez 

Prezesa  Głównego  Urzędu  Miar  w  sprawie  zatwierdzenia  typu  przyrządu  do  pomiaru 

prędkości pojazdów, z której wynika, że urządzenie może pracować na konstrukcji wsporczej 

(maszt lub bramownica) albo ważną decyzję wydaną przez Prezesa Głównego Urzędu Miar 

o  uznaniu  odpowiednich  dokumentów  potwierdzających  dokonanie  prawnej  kontroli 

metrologicznej  przyrządu  do  pomiaru  prędkości  pojazdów,  przez  właściwe  zagraniczne 

instytucje metrologiczne, za równoważne zatwierdzeniu typu, z której wynika, że urządzenie 

m

oże  pracować  na  konstrukcji  wsporczej  (maszt  lub  bramownica),  przy  czym                                  

w  postępowaniu  prowadzonym  w  celu  zawarcia  umowy  ramowej  dopuszcza  się  ofertę  na 

urządzenia,  które  jeszcze  nie  posiadają  ww.  decyzji,  są  przedmiotem  trwającej  procedury 

uzyskania ww. decyzji lub najpóźniej w dniu złożenia oferty w postępowaniu wykonawczym 

będą  posiadały  ważną  jedną  z  ww.  decyzji.  Zamawiający,  w  miarę  zapotrzebowania                         

i  możliwości  finansowych,  będzie  udzielał  zamówień  wykonawczych  każdorazowo 

uszczegóławiających  przedmiot  danego  zamówienia  i  stosując  zasady  określone  w  SIWZ                

i  zawartej  umowie  ramowej.  Zamawiający  planuje  udzielać  zamówień  wykonawczych 

zgodnie z harmonogramem wskazanym w SIWZ w części III B ust. 7 pkt 3 lit e. Zamawiający 

ma  prawo  udzielania  zamówień  wykonawczych  w  innych  terminach.  Przedstawiony 

harmonogram  ma  znaczenie  pomocnicze  i  informacyjne.  Zamawiający  zawrze  umowę 

ramową  z  maksymalnie  4  Wykonawcami  w  Części  II,  którzy  spełniają  warunki  udziału                     

w postępowaniu, nie podlegają wykluczeniu, a ich oferty nie będą podlegały odrzuceniu na 


podstawie  art.  89  ust.  1  ustawy  Pzp  oraz  uzyskają  najwyższą  liczbę  punktów  w  kryteriach 

oceny  ofert.  W  wyniku  postępowania  zawarta  zostanie  umowy  ramowe,  na  podstawie 

których  zostaną  zawarte  umowy  wykonawcze  pomiędzy  Zamawiającym,  a  Wykonawcami 

wyłonionymi w celu ich zawarcia na podstawie 101aust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy Pzp i zgodnie                  

z  procedurą  określoną  w  umowie  ramowej.  Uwaga.  Ze  względu  na  brak  możliwości 

zamieszczenia większej ilości informacji szczegółowe informacje zawarte są w SIWZ.”  

j.  Nazwie  dla  części  III:  Stacjonarne  Urządzenia  rejestrujące  naruszenia  przepisów  ruchu 

drogowego w zakresie niestosowania się do sygnałów świetlnych.  

k.  Dodatkowym  kodzie  CPV  dla  części  II:  51210000  –  Usługi  instalowania  urządzeń 

pomiarowych  

l.  Opisie  zamówienia  dla  części  III:  „Przedmiotem  zamówienia,  prowadzonego  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego,  jest  zawarcie  umowy  ramowej 

na  Dostawę  stacjonarnych 

urządzeń  rejestrujących,  zwanych  dalej  „urządzeniami  rejestrującymi”  lub  „urządzeniami”                   

z tym, że w przypadku stacjonarnych urządzeń rejestrujących w części III oznacza kompletny 

system  (zespół  urządzeń)  do  ujawniania  naruszeń  przepisów  ruchu  drogowego w  zakresie 

niestosowania  się  do  sygnałów  świetlnych.  Zamawiający,  w  miarę  zapotrzebowania                          

i  możliwości  finansowych,  będzie  udzielał  zamówień  wykonawczych  każdorazowo 

uszczegóławiających  przedmiot  danego  zamówienia  i  stosując  zasady  określone  w  SIWZ                    

i  zawartej  umowie  ramowej.  Zamawiający  planuje  udzielać  zamówień  wykonawczych 

zgodnie z harmonogramem wskazanym w SIWZ w części III B ust. 7 pkt 3 lit e. Zamawiający 

ma  prawo  udzi

elania  zamówień  wykonawczych  w  innych  terminach.  Przedstawiony 

harmonogram  ma  znaczenie  pomocnicze  i  informacyjne.  Zamawiający  zawrze  umowę 

ramową  z  maksymalnie  5  Wykonawcami  w  Części  III,  którzy  spełniają  warunki  udziału                      

w postępowaniu, nie podlegają wykluczeniu, a ich oferty nie będą podlegały odrzuceniu na 

podstawie  art.  89  ust.  1  ustawy  Pzp  oraz  uzyskają  najwyższą  liczbę  punktów  w  kryteriach 

oceny  ofert.  W  wyniku  postępowania  zawarta  zostanie  umowy  ramowe,  na  podstawie 

których  zostaną  zawarte  umowy  wykonawcze  pomiędzy  Zamawiającym,  a  Wykonawcami 

wyłonionymi w celu ich zawarcia na podstawie 101aust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy Pzp i zgodnie                    

z  procedurą  określoną  w  umowie  ramowej.  Uwaga.  Ze  względu  na  brak  możliwości 

zami

eszczenia większej ilości informacji szczegółowe informacje zawarte są w SIWZ.”  

Jak  widać,  przedmiotem  zamówienia  w  niniejszym  postępowaniu  nie  jest  budowa                   

1  mb  przyłącza  energetycznego.  Budowa  przyłącza  energetycznego  nie  została  nawet 

wskazana w ramach uzupełniającego kodu CPV, pomimo istnienia takiego kodu - 31311000-

–  Podłączenie  energetyczne.  Z  powyższych  faktów  wynika  jasno,  że  dla  Zamawiającego 

budowa  przyłącza  energetycznego  nie  stanowi  istotnej  części  zamówienia  i  należy  je 

tra

ktować  w  kategorii  daleko  pomocniczej.  Sam  Zamawiający  w  odpowiedziach  na  pytania 

uznał,  iż  nie  do  końca  jest  wiadomo,  czy  dla  części  I  będzie  konieczność  budowy 


jakiegokolwiek  przyłącza  energetycznego,  a  jeśli  w  ogóle  to  w  zakresie  nie  więcej  niż  5%                   

z 247 lokalizacji.  

Również warunki udziału w postępowaniu nie wskazują, aby budowa 1 mb przyłącza 

energetycznego  była  dla  Zamawiającego  kluczowym  elementem  cenotwórczym 

przedmiotowego zamówienia.  

3.  Niniejsze  zamówienie  jest  prowadzone  w  celu  zawarcia  umowy  ramowej.  Należy  zatem 

uznać, iż, jak wcześniej wspomniano, nie wiadomym jest czy i w jaki sposób przedstawiona 

przez wykonawców cena 1 mb przyłącza energetycznego wpłynie istotnie na wartość/koszt 

całego  zamówienia,  zwłaszcza  w  części  I  i  III.  Nawet  biorąc  pod  uwagę  część  II,  zgodnie                 

z  informacją  Zamawiającego  iż  nie  ma  obecnie  wiedzy  na  temat  lokalizacji  instalacji 

urządzeń  pomiarowych,  nie  ma  żadnych  przesłanek,  które  w  sposób  kategoryczny 

przesądzałyby  o  konieczności  budowania  przyłączy  energetycznych  (być  może  będą 

dostępne w lokalizacji instalacji).  

4. W wezwaniu z dnia 29 czerwca 2020 r. Zamawiający  - wskazał, iż kieruje przedmiotowe 

wezwanie z uwagi na to, że „cena całkowita lub jej części składowe, jest niższa o ponad 30% 

od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert …” – zastosował zatem przesłankę 

do  badania  rażąco  niskiej  ceny  wskazaną  w  art.  90  ust.  1a  pkt.  1)  ustawy  Pzp.  W  tym 

kontekście  należy  zauważyć,  że  wskazana  w  przytoczonym  przepisie  przesłanka  dotyczy 

ceny  całkowitej  oferty.  Trudno  zaś  uznać  cenę  jednostkową  wykonania  1  mb  przyłącza 

energetycznego za cenę całkowitą oferty, zwłaszcza w kontekście niewiadomej do realizacji 

liczby mb przyłącza energetycznego.  

5. Powyższy opis stanu faktycznego oraz formalnego prowadzi do oczywistego wniosku, iż 

Zamawiający  w  sposób  nieuprawniony  prowadzi  w  stosunku  do  Wykonawcy  PolCam 

Systems Sp. z o.o. czynności przewidziane w art. 90 ustawy Pzp a ewentualne negatywne 

skutki tych czynności nie powinny obciążać Wykonawcy PolCam Systems Sp. z o.o.  

6.  Niezależnie  jednak  od  stanowiska  zaprezentowanego  powyżej,  Wykonawca  PolCam 

System  Sp.  z  o.o.  przedstawia  poniżej  wyjaśnienia  dotyczące  sposobu  kalkulacji  ceny 

wykonania 1 mb przyłącza energetycznego:  

a.  Cena  wykonania 

przyłącza  energetycznego  wynika  z  cen  pochodzących  z  taryf 

operatorów/dystrybutorów  energii  elektrycznej  realizujących  przyłącza  energetyczne  na 

terenie 

RP 

(w 

załączeniu). 

Na 

chwilę 

składania 

ofert, 

istnieje 

dwóch 

operatorów/dystrybutorów,  którzy,  biorąc  pod  uwagę  uwarunkowania  i  ograniczenia 

wskazujące  możliwość  instalowania  urządzeń  będących  przedmiotem  zamówienia  w  pasie 

dróg krajowych, w tym dróg ekspresowych oraz autostrad. Są to PGE oraz Tauron.  

b. W taryfie PGE ustalono następujące stawki za budowę przyłącza energetycznego (str. 36 

taryfy):  


i.  W  przypadku  budowy  przyłącza  na  długości  do  200  metrów,  dla  obciążenia  1  kW  opłata 

zryczałtowana wynosi 70,38  zł (siedemdziesiąt złotych, 38/100). Zatem cena budowy 1 mb  

w  tym  przypadku  wynosi  0,35  zł  (zero  złotych,  35/100).  W  przypadku,  gdy  długość 

budowanego  przyłącza  przekroczy  200  metrów,  koszt  każdego  kolejnego  metra  bieżącego 

powyżej 200 metrów wynosi odpowiednio  

1. 33,45 zł w przypadku przyłącza kablowego  

2. 24,70 zł w przypadku przyłącza napowietrznego  

ii. Zakładając zatem, że maksymalna długość przyłącza, nie powinna wynosić więcej niż 500 

m.,  biorąc  pod  uwagę  przyłącze  kablowe,  średni  koszt  budowy  1  mb  przyłącza 

energetycznego w PGE wynosi 20,21 zł.  

c. W taryfie Tauron ustalono następujące stawki za budowę przyłącza energetycznego (str. 

28 taryfy):  

i.  W  przypadku  budowy  przyłącza  na  długości  do  200  metrów,  dla  obciążenia  1  kW  opłata 

zryczałtowana  wynosi  56,31  zł  (pięćdziesiąt  sześć  złotych,  31/100).  Zatem  cena  budowy                 

1  mb  w  tym  pr

zypadku  wynosi  0,28  zł  (zero  złotych,  28/100).  W  przypadku,  gdy  długość 

budowanego  przyłącza  przekroczy  200  metrów,  koszt  każdego  kolejnego  metra  bieżącego 

powyżej 200 metrów wynosi odpowiednio  

1. 33,45 zł w przypadku przyłącza kablowego  

2. 24,70 zł w przypadku przyłącza napowietrznego  

ii. Zakładając zatem, że maksymalna długość przyłącza, nie powinna wynosić więcej niż 500 

m.,  biorąc  pod  uwagę  przyłącze  kablowe,  średni  koszt  budowy  1  mb  przyłącza 

energetycznego w Tauron wynosi 20,18 zł.  

d.  Ponieważ  cena  jednostkowa  za  wykonanie  1  mb  przyłącza  energetycznego  w  ofercie 

Wykonawcy PolCam Sp. z o.o. wynosi 123,00 zł, należy uznać, iż nie jest ona rażąco niska, 

a  różnica  pomiędzy  zaoferowaną  ceną  a  faktycznymi  ewentualnymi  kosztami  jest 

wystarczająca  aby  zapewnić  odpowiednią  obsługę  administracyjno  –  techniczną  oraz 

wypracować na powyższym zagadnieniu zysk.   

W  przypadku,  gdyby  złożone  wyjaśnienia  budziły  jeszcze  jakiekolwiek  wątpliwości 

Zamawiającego,  Wykonawca  jest  gotowy  udzielić  stosownych  dodatkowych  wyjaśnień. 

Powyższa  okoliczność  może  zaistnieć,  z  uwagi  na  zakreślony  przez  Zamawiającego, 

nadzwyczaj  krótki  termin  na  złożenie  wyjaśnień    –  3  dni  (Wykonawca  dostosował  się  do 

sygnalizowanej  wyznaczonym  terminem  pilności,  aczkolwiek  pragnie  zauważyć,  iż  np.  na 

złożenie  dokumentów,  dokładnie  określonych  i  wskazanych  już  w  dokumentacji 

przetargowej,    ustawodawca  nakazuje  wyznaczyć  termin  nie  krótszy  niż  10  dni,  a  z  kolei 

Zamawiający wyznaczył maksymalnie długi okres związania ofertą - 90 dni).”. 


Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1  Pzp),  oceniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu 

zebranego materiału (art. 190 ust. 7 Pzp), Izba stwierdziła co następuje. 

Odnośnie zarzutu zawartego w odwołaniu, Izba uznała w/w zarzut za zasadny.  

W  pierwszej  kolejności  Izba  podkreśla,  że  zgodnie  z  art.  192  ust.  7  Pzp,  Izba  nie 

może  rozpoznawać  zarzutów,  które  nie  były  zawarte  w  odwołaniu.  Jeśli  Przystępujący 

kwestionuje  postanowienia  SIWZ,  tudzież  neguje  cenę  zaoferowaną  przez  Odwołującego                 

i sposób jej rozumienia mógł w tym zakresie składać środek ochrony prawnej.    

Nadto,  Izba  podkreśla,  że  Przystępujący,  a  zarazem  Wnoszący  Sprzeciw  jest                          

w  błędzie  co  do  rozmienia  znaczenia  ceny  za  1mb  przyłącza  elektroenergetycznego, 

albowiem  tylko  w  jego  wypadku  ma  miejsce  interpretacja  ceny  za  1mb  przyłącza 

elektroenergetycznego ściśle według przepisów Prawa energetycznego.  

W  przedmiotowym  bowiem  postępowaniu  Zamawiający  nadał  tej  cenie  dla  potrzeb 

postępowania  odmienne,  tj.  o  wiele  szersze  znaczenie.  Zostało  to  wyrażone  w  odpowiedzi 

na pytanie 4 

– wyjaśnienia z 29.04.2020 r. zgodnie z którym:  

„Zamawiający  rozumie  zryczałtowany  koszt  wyceniony  przez  składającego  ofertę, 

wyłącznie we wskazanym zakresie, niezależnie od warunków jego wykonania takich jak np. 

długość  przyłącza,  warunki  terenowe,  rodzaj  kabla  zasilającego,  występująca  w  miejscu 

wykonania  linii  zasilającej  infrastruktura,  koszty  uzyskania  wymaganych  uzgodnień                         

i  zezwoleń,  koszty  dokumentacji  projektowej  przyłącza  itp.”.  Zostało  to  następnie 

potwierdzone  w  odpowiedziach  z  12  i  18.05.2020  r.  (wskazanych  w  ustaleniach)

,  które 

odnoszą  się  do  wszystkich  części.  Wynika  więc  z  tego  że  nie  chodziło  tylko  wyłącznie                   

o koszt przyłącza realizowany przez Zakład Energetyczny.  

Jednocześnie  Izba  wskazuje,  że  Zamawiający  przeprowadził  postępowanie 

wyjaśniające  w  zakresie  ceny  rażąco  niskiej  nie  tylko  wobec  Przystępującego,  ale  również 

Odwołującego oraz w cz. III wobec – Konsorcjum: ZABERD S.A., ul. Bystrzycka 24, 54-215 

Wrocław;  Neurocar  sp.  z  o.o.,  ul.  Życzliwa  8,  53-030  Wrocław.  Niniejsi  Wykonawcy 

jednoznacznie zrozumieli, tak pytanie zadane w trybie art. 90 ust. 1 i 1a pkt 1) Pzp nota bene 

tej samej 

treści co wystosowane 26.09.2020 r. do Przystępującego, a zarazem Wnoszącego 

Sprzeciw, jak i to do 

czego referuje. W konsekwencji tylko Przystępujący nie zrozumiał istoty 

pytania,  ani  do  czego  referuje  samo  wezwanie.  Obaj  bowiem  Wykonawcy  przedstawili 

szcz

egółowe wyjaśnienia wraz z podaniem wszystkich kosztów, które zostały ujęte w cenie 1 

mb 

przyłącza elektroenergetycznego.  

Nadto, 

wymaga podkreślenia, że wykonanie przyłącza elektroenergetycznego zostało 

przez  Zamawiającego  określone  wagą  50%,  czyli  zostało  wybrane  jako  najważniejsze 


kryterium, które stanowić będzie o zakwalifikowaniu konkretnych ofert do podpisania umowy 

ramowej, pomimo tego, że akurat ten zakres kosztów w kontekście realizacji całego zadania 

nie  odgrywa  kluczowej  roli,  albowiem  dopiero  na 

etapie  zamówień  wykonawczych  będzie 

konieczność  podania  ceny  dostawy,  instalacji  oraz  uruchomienia  urządzeń  rejestrujących.                  

Z  tych  też  względów  zasadnie  podnosił  Odwołujący  na  rozprawie,  że  gdyby  było  tak  jak 

twierdził Przystępujący (Wnoszący Sprzeciw) na rozprawie, to jaki byłby sens ustanowienia  

tego kryterium i nadawania (

w tym zakresie podnosi Izba) temu kryterium aż 50 % wagi. 

Nota  bene  Zamawiający  jednoznacznie  stwierdził  –  że:  Wykonanie  niezbędnych 

przyłączy  elektroenergetycznych,  z  tym,  że  przed  przystąpieniem  do  budowy  przyłączy 

Wykonawca  jest  zobowiązany  uzyskać,  w  imieniu  i  na  rzecz  Zamawiającego  warunki 

techniczne  przyłącza  oraz  uzyskać  niezbędne  zezwolenia  wymagane  w  celu  wykonania 

przyłącza  i  jego  eksploatacji.  (pkt.  3.10  lit  c  -  str.  48  SIWZ).  Jest  to  o  tyle  istotne,  że 

przedłożone na rozprawie dowody przez Odwołującego, potwierdzają tego rodzaju praktykę 

nie  tylko  u  tego  Zamawiającego,  ale  np.  Miasta  Opole.  Jednocześnie  przedłożone  przez 

Odwołującego  dowody  nie  zaprzeczają,  iż  za  część  prac  związanych  z  przyłączem 

odpowiada  Zakład  Energetyczny,  a  za  część  Wykonawca  (chodzi  o  kabel  ze  skrzynki  do 

urządzenia rejestrującego). Zostało to szczegółowo wyjaśnione podczas rozprawy i znajduje 

się  w  protokole.  Przystępujący  (Wnoszący  Sprzeciw)  nie  podważał  powyższego  co  do 

zasady, a jedynie kwestionował nazywanie również części prac za które odpowiedzialny jest 

Wykonawca za wykonanie przyłącza elektroenergetycznego. W tym zakresie abstrahował od 

postanowień  SIWZ  przytoczonych  powyżej,  ale  przede  wszystkim  udzielonych  odpowiedzi, 

które  ta  kwestie  rozstrzygało,  określając  ryczałtowy  charakter  wyceny  wykonania  1  mb 

przyłącza elektroenergetycznego.   

Odnośnie  kwestii  ewentualnego  dopytania  w  zakresie  ceny  rażąco  niskiej,  na  którą 

możliwość  wskazywał  Przystępujący  (Wnoszący  Sprzeciw).  Wymaga  w  tym  zakresie 

podkreślenia  za  wyrokiem  KIO  z  06.08.2015  r.,  sygn.  akt:  KIO  140/15,  KIO  1577/15,  KIO 

że  co  do  zasady:  „(…)  Nie  ma  też  przeszkód,  by  zamawiający  prowadził 

wyjaśnienia  wieloetapowo,  aż  do  uzyskania  odpowiedzi  na  wszystkie  pytania  i  wątpliwości 

(oczywiście  poza  przypadkiem  opisanym  w  art.  90  ust.  3  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych,  gdy  wykonawca  nie  współpracuje  i  nie  udziela  wyjaśnień)”.  Z  tym 

zastrzeżeniem, co jest istotne w tym stanie faktycznym - za wyrokiem KIO z 25.04. 2014 r., 

sygn. akt: KIO 725/14, 

że: „(…) prowadzona procedura wyjaśnień nie może usprawiedliwiać 

uchylania  się  przez  wykonawcę  od   złożenia  rzetelnych  wyjaśnień  elementów  oferty 

mających wpływ na wysokość ceny. Brak rzetelności w składanych wyjaśnieniach nie może 

uzasadniać  kolejnych  wezwań  kierowanych  do wykonawcy”.  Podobne  stanowisko  Izba 

wyraziła w wyroku KIO z 31.08. 2017 r., sygn. akt: KIO 1733/17.  W przedmiotowym stanie 


faktycznym Izba nie dopuszcza możliwości nakazania ponownego wezwania o wyjaśnienia - 

tzn.  dopytywania (doprecyzowania),  gdyż  byłoby  to ponad to co zostało faktycznie złożone 

przez Przystępującego.                  

W  przedstawi

onych  wyjaśnieniach  brak  jest  przedstawienia  innych  kosztów  za 

wyjątkiem  kosztów  związanych  z  opłatą  przyłączeniową  naliczaną  przez  Zakład 

energetyczny

,  choć  nie  było  w  tym  zakresie  żadnych  przeszkód.  Ponowne  wezwanie  nie 

mogłoby  prowadzić  do  zmiany  pierwotnych  wyjaśnienie,  ich  przebudowywania                                  

i przedkładania dowodów, które nie zostały pierwotnie przedstawione (jeśli nie było żadnych 

przeszkód  w  tym  zakresie,  a  pierwotne  wezwanie  wprost  wzywało  do  ich  złożenia).                        

W  konsekwencji,  w  przedmiotowym  stanie  faktycznym  takie  ponowne  wezwanie  nie  jest 

dopuszczalne.  Przystępujący  był  już  wzywany  także  do  złożenia  dowodów,  a  kolejne 

wyjaśnienia  skutkowałyby  daleko  idącym  przebudowaniem  pierwotnych  wyjaśnień, 

zwłaszcza  w  zakresie  tego  czego  w  nich  ewidentnie  brakuje.  Tym  bardziej,  że  ostatni 

fragment  złożonych  wyjaśnień  wskazuje,  że  gdyby  Przystępujący  (Wnoszący  Sprzeciw) 

wykazał nieco więcej staranności to mógł w ramach przedstawionych wyjaśnień przedstawić 

cały aspekt kosztów związanych  z  ceną za 1mb przyłącza elektroenergetycznego albowiem 

wskazał  w  nich,  że:  „Ponieważ  cena  jednostkowa  za  wykonanie  1  mb  przyłącza 

energetycznego w ofercie Wykonawcy PolCam Sp. z o.o. wynosi 123,00 zł, należy uznać, iż 

nie  jest  ona  rażąco  niska,  a  różnica  pomiędzy  zaoferowaną  ceną  a  faktycznymi 

ewe

ntualnymi  kosztami  jest  wystarczająca  aby  zapewnić  odpowiednią  obsługę 

administracyjno 

–  techniczną  oraz  wypracować  na  powyższym  zagadnieniu  zysk.”  . 

Podobnie stwierdził, na rozprawie (co jest niedopuszczalne w  zakresie ceny rażąco niskiej, 

gdyż wszelkiego rodzaju wyjaśnienia i dowody ponad to co jest w wyjaśnieniach składane na 

rozprawie  nie  mogą  być  brane  pod  uwagę  zgodnie  z  orzecznictwem  KIO  oraz  sądów 

powszechnych np.: w wyroku SO Warszawa-Praga w Warszawie z 09.04.2010 r., sygn. akt: 

IV  Ca  1299/09,  zgo

dnie  z  którym:  „złożenie  przez  skarżącego  dodatkowych  wyjaśnień                           

i przedstawienie nowych argumentów (w celu prawidłowości wyliczenia wskazanej w ofercie 

ceny) dopiero na rozprawie przed KIO było spóźnione i nie mogło być wzięte pod uwagę ani 

przez  Izbę,  ani  tym  bardziej  przez  Sąd  Okręgowy.  Definicja  „określonego  terminu”  na 

złożenie  wyjaśnień  Zamawiającemu  (art.  90  ust.1  ustawy  Pzp)  oznacza,  że  informacje                      

i  dowody  przedstawione  przez  wykonawcę  muszą  być  znane  Zamawiającemu  na 

konkretnym etapie postępowania przetargowego (celem umożliwienia mu podjęcia decyzji co 

do  ewentualnego  przyjęcia  oferty  lub  jej  odrzucenia),  a  nie  w  toku  postępowania 

odwoławczego  lub  skargowego.    Z  powołanego  przez  skarżącego  przepisu  art.  188  ust.1 

ustawy  Pzp  wynika  wprawdzie,  że  „dowody  na  poparcie  swych  twierdzeń  strony  mogą 

przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy”, jednak odnosząc ten przepis do sprawy niniejszej 


oznacza  to  dowodzenie,  ze  wykonawca  złożył  na  żądanie  Zamawiającego  wyjaśnienia                    

w trybie art. 90 ustawy i jaka była ich treść, a nie uzupełnianie wyjaśnień po uznaniu, że nie 

są  one  wystarczające  i  nakazują  odrzucenie  oferty.”),  iż:  „Oświadcza  do  protokołu,  że 

zaoferowana  cena  obejmuje  wszelkie  niezbędne  koszty  i  po  stronie  Zamawiający  nie  ma 

niebezpieczeństwa,  iż  urządzenie  rejestrujące  nie  zostanie  w  ramach  zaoferowanej  ceny 

podłączone do sieci.”.  

Jednocześnie, Izba podkreśla, że takie dodatkowe wezwanie byłoby możliwe, gdyby 

wezwanie było nieprecyzyjne, albo gdyby postanowienia SIWZ nie było jednoznaczne. Izba 

jednakże ustaliła, że inni Wykonawcy wezwani w tym samym zakresie oraz wedle tej samej 

treści  jednoznacznie  zrozumieli  tak  istotę  wezwania,  jak  również  doskonale  wiedzieli  co 

należy rozumieć przez cenę 1 mb wykonania przyłącza elektroenergetycznego, a ściślej że 

nie  chodzi  o 

wykonanie  przyłącza  elektroenergetycznego  w  rozumieniu  Prawa 

Energetycznego, tak jak podnosił w swoim pisemnym sprzeciwie Przystępujący.      

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

W tym stanie rzeczy, Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie 

pierwsze  i  ust.  2  Pzp  oraz  orzekła  jak  w  sentencji  na  podstawie  art.  192  ust.  3  pkt  1  Pzp.

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu  art.  192  ust

.  9  i  10  Pzp  w  zw.  z  §  3  pkt  1  lit.  a  i  pkt  2  lit.  b  oraz  §  5  ust.  2  pkt  2 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Izba uznała wniosek 

Odwołującego o zasądzenie kosztów wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3.600,00 zł, tj. 

w  maksymalnej  kwocie  dopuszczonej  przez  w/w  rozporządzenie  (§  3  pkt  2  lit.  b  w/w 

rozporządzenia). 

Przewodniczący: 

………………………………