Sygn. akt: KIO 2455/20
WYROK
z dnia
30 października 2020 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30
października 2020 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 września 2020 r. przez
wykonawcę I. W. prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą PHU „Klaudia” I. W. w
Szalejowie Dolnym w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Lewin
Kłodzki
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu Gminie Lewin Kłodzki unieważnienie
czynności wykluczenia odwołującego – I. M. prowadzącej działalność gospodarczą pod
firmą PHU „Klaudia” I. M. w Szalejowie Dolnym z postępowania i uznania oferty
odwołującego za odrzuconą oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert z
uwzględnieniem oferty odwołującego;
kosztami postępowania obciąża zamawiającego - Gminę Lewin Kłodzki i:
zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) stanowiącą koszty poniesione przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego - Gminy Lewin Kłodzki na rzecz odwołującego – I. M.
prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą PHU „Klaudia” I. M. w Szalejowie
Dolnym kwot
ę 13 600 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy sześćset złotych zero
groszy)
stanowiącą koszty postepowania odwoławczego poniesione przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Świdnicy.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 2455/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Gmina Lewin Kłodzki prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego
pn. „Budowa kanalizacji, wodociągu oraz przepompowni w Lewinie Kłodzkim”
(znak sprawy ZP.271.12.2020).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie
Zamówień Publicznych z dnia 11 sierpnia 2020 r. pod numerem 572976-N-2020.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie art. 39 i n.
ustawy z dnia 29 stycznia 2004
r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843
ze zm.
, dalej „ustawa Pzp”), jako postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego.
Wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W dniu 28
września 2020 r. pełnomocnik wykonawcy I. M. prowadzącej działalność
gospodarczą pod firmą PHU „Klaudia” I. M. w Szalejowie Dolnym (dalej jako „Odwołujący”)
wni
ósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynności i zaniechań
Zamawiającego dokonanych w postępowaniu, które miały istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia, polegających na zaniechaniu prawidłowego
wyjaśnienia/uzupełnienia wykazu robót złożonego przez Odwołującego w postępowaniu,
uznaniu, że Odwołujący nie wykazał spełniania warunków udziału w Postępowaniu,
a w
konsekwencji wykluczeniu Odwołującego z postępowania i uznaniu jego oferty za
odrzuconą. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp poprzez niezasadne wykluczenie
Odwołującego z postępowania oraz uznanie jego oferty za odrzuconą ze względu na
niewykazanie przez Odwołującego spełnienia warunków udziału w postępowaniu;
2. art. 26 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie prawidłowego wezwania
Odwołującego do uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienia warunków
udziału w postępowaniu, co skutkowało wykluczeniem go z postępowania i uznaniem jego
ofe
rty za odrzuconą, a tym samym spowodowało naruszenie zasady uczciwej konkurencji
w Postępowaniu.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego i uznania jego oferty za odrzuconą,
wezwania Odwołującego, na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp, do uzupełnienia wykazu robót oraz
powtórzenie czynności badania i oceny ofert, dokonania ponownego badania i oceny oferty
Odwołującego.
Uzasadniając podniesione zarzuty Odwołujący przedstawił szczegółowo stan faktyczny,
jaki zaistniał w postępowaniu o udzielenie zamówienia, wskazując m.in., iż każda z robót
budowlanych wskazanych w wykazie złożonym w dniu 28 sierpnia 2020 r. spełniała warunek
udziału w postępowaniu, ponieważ w ich ramach Odwołujący wykonał roboty budowlane
polegające na budowie sieci wodno-kanalizacyjnej w okresie ostatnich 5 lat o wartości równej
co najmniej 500
000 zł brutto. Odwołujący zauważył także, że dokumentacja postępowania nie
precyzowała w jaki sposób należy wypełnić ww. wykaz, stąd Odwołujący - w polu „rodzaj robót
budowlanych” - wskazał konkretne nazwy zadań, w ramach których realizował roboty wodno-
kanalizacyjne. Określił przy tym miejsce wykonania i podmioty na rzecz których te roboty były
wykonywane. Wskazał również wartość realizowanego zadania przy czym odniósł tę wartość
do całej inwestycji, w ramach której wykonywał roboty wodno-kanalizacyjne. Z perspektywy
Odwołującego oczywistym było, że wskazywane roboty budowlane postawiony przez
Zamawiającego warunek spełniają i dlatego zostały w wykazie robót przedstawione.
Odwołujący podkreślał ponadto fakt, że w wezwaniu wystosowanym do niego na podstawie
art. 26 ust. 3 ustawy Pzp Zamawiający nie sprecyzował, jakie dokumenty powinny zostać
złożone ani w jakim zakresie powinny zostać uzupełnione. Odwołujący kwestionował treść
wezwania, wskazując, iż wprowadzało ono w błąd i sugerowało, że wykazane w wykazie robót
roboty nie spełniają warunków udziału w postępowaniu. Zdaniem Odwołującego sposób
sformułowania wezwania jednoznacznie wskazywał na przeprowadzenie badania złożonego
wykazu w zakresie spełniania warunku. Do tego Zamawiający w sposób ogólny wezwał do
uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie warunku udziału w Postępowaniu
w
zakresie zdolności technicznej lub zawodowej. W żaden sposób nie sprecyzował w jakim
zakresie i jakie dokumenty należy uzupełnić.
W ocenie Odwołującego takie sformułowanie wezwania świadczy o nieprawidłowej
realizacji obo
wiązku przeprowadzenia procedury z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Odwołujący
podkreślił, że realizacja przez Zamawiającego obowiązków określonych w art. 26 ust. 3 Pzp
musi mieć charakter realny. Nie jest więc wystarczające wezwanie dla samego wezwania, lecz
mu
si ono zmierzać do ustalenia faktycznej treści złożonych oświadczeń i dokumentów.
Tymczasem Zamawiający w tym postępowaniu nie sprecyzował w sposób jednoznaczny
i
precyzyjny, że Odwołujący ma poprawić wykaz robót, nie zażądał też wyjaśnienia
okoliczności związanych z realizowanymi robotami. Ta nieprecyzyjność doprowadziła do tego,
że wykonawca musiał domyślać się, jakie błędy popełnił i w jaki sposób należy je naprawić.
Stąd m. in. dnia 14 września 2020 r. dosłał dodatkowo protokoły odbioru robót dla zadań:
„Budowa sieci wodociągowej wraz z ujęciem wody i SUW w Podzamku” i „Rozbudowa w celu
modernizacji siedziby Regionu Tauron przy ui. Objazdowej 8 w Kłodzku”. Odwołujący wskazał,
iż Zamawiający ograniczył się jedynie do nałożenia na Odwołującego obowiązku „dostarczenia
dokumentów potwierdzających spełnianie warunku udziału w postępowaniu", nie precyzując,
że chodzi mu o uzupełnienie wykazu, wyjaśnienie zakresu czy ceny wykonanych robót. Nie
wskazywał formy uzupełnienia, pozostawiając tym samym dowolność po stronie
Odwołującego. Nie można więc uznać, że wezwanie sporządzone zostało w sposób czytelny
i jednoznaczny, nakierowany na eliminację formalnych błędów wykazu robót. Odwołujący
wskazał, iż działanie Zamawiającego doprowadziło do sytuacji, w której wykonawca przedłożył
aż trzy roboty spełniające warunek udziału w postępowaniu, a i tak finalnie został z tego
postępowania wykluczony, a jego oferta uznana za odrzuconą. Odwołujący zwrócił także
uwagę, iż Zamawiający poprzestał na analizie nazw zadań wpisanych do wykazu (wykazu
przygotowanego zgodnie ze wzorem stanowiącym Załącznik nr 5 do SIWZ) i jedynie na tej
podstawie uznał, że zadanie polegające na „Budowie sieci wodociągowej wraz z ujęciem wody
i SUW w Podzamku” obejmowało wykonanie wyłącznie robót wodociągowych (co nie jest
prawdą, ponieważ zadanie to obejmowało roboty wodno-kanalizacyjne), natomiast co do
zadania wskazanego w pkt. 2. nie potwierdza, że wartość robót wod.-kan. wynosiła co najmniej
00 zł brutto (mimo że wartość tę znacząco przekracza).
Dalej Odwołujący wskazał na nieprawidłowości w zakresie zakwestionowania przez
Zamawiającego doświadczenia przedstawionego w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia
dokumentów. Odwołujący, odnosząc się do treści uzasadnienia wykluczenia go
z
postępowania, zauważył, że wykaz robót stanowi oświadczenie własne wykonawcy, które
podlega weryfikacji przez Zamawiającego. Wykaz robót jest jedynie „ubrany” w formę tabeli,
ale w dalszym ciągu jest dokumentem zawierającym oświadczenie własne wykonawcy. Nie
jest więc zrozumiałe dlaczego Zamawiający oświadczenie w zakresie robót Pre-Fabrykat sp.
z o.o. traktuje jako wadliwe. Oświadczenie wykonawcy dot. robót zrealizowanych na rzecz Pre-
Fabrykat sp. z o.o., wraz ze złożonymi referencjami, stanowi faktycznie uzupełnienie wykazu
robót (łącznie z referencjami dla uzupełnionej roboty). W ocenie Odwołującego Zamawiający
otrzymał wszelkie wymagane dokumentacją postępowania informacje, w szczególności
wskazane i
opisane w wykazie robót, stanowiącym załącznik nr 5 do SIWZ. Tym samym
wykazany został przez Odwołującego warunek udziału w postępowaniu. Nie jest przy tym
jasne dla Odwołującego na jakiej podstawie Zamawiający oczekiwał, że z przedłożonych
referencjach będą wynikać konkretne wartości wykonanych robót. Wskazał, iż w świetle § 2
ust. 4 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może
żądać zamawiający referencje mają potwierdzać należyte wykonanie robót i nie można
wymagać, aby określały m. in. wartości poszczególnych składników robót. Referencje nie
muszą zawierać wszystkich szczegółowych informacji wymaganych w treści warunku udziału
w postępowaniu, a jedynie ich treść powinna pozwalać na identyfikację wykonanego
zamówienia do którego się odnoszą (na potwierdzenie Odwołujący wskazał na wyrok KIO
z dnia 30 marca 2018 r, KIO 477/18).
Podsumowując Odwołujący wskazał, iż gdyby Zamawiający w sposób prawidłowy
wezwał Odwołującego do uzupełnienia/wyjaśnienia dokumentów lub oświadczeń, mógłby
w
pełny i prawidłowy sposób zweryfikować spełnianie warunków udziału w postępowaniu
przez Odwołującego. W konsekwencji wskazanych wyżej uchybień doszedł jednak do
błędnego przekonania, że Odwołujący nie wykazał spełniania warunku udziału
w p
ostępowaniu. Ponadto wskazał, iż nawet gdyby uznać, że wezwanie Zamawiającego z dnia
2 września 2020 r. było dość jasne i czytelne, to Zamawiający otrzymał wszelkie wymagane
dokumentacją postępowania informacje, w szczególności wskazane i opisane w wykazie
robót, stanowiącym załącznik nr 5 do SIWZ. Odwołujący potwierdził warunek udziału
w p
ostępowaniu poprzez realizację zadania pn. „Rozbudowa w celu modernizacji siedziby
Regionu Tauron przy ul. Objazdowej 8 w Kłodzku”, składając oświadczenie i referencje, które
w sposób wyczerpujący dowiodły spełniania warunku udziału w postępowaniu przez
Odwołującego. Odwołujący podkreślił, iż po trzykroć spełnia warunki udziału, jednak z powodu
nadmiernego formalizmu (i braku precyzyjnego wezwania do uzupełnienia dokumentów),
może on zostać wykluczony z postępowania.
Zamawiający w dniu 13 października 2020 r. złożył odpowiedź na odwołanie, wnosząc
o jego oddalenie.
Odnosząc się do zarzutów odwołania, Zamawiający wskazał w szczególności, iż
dokumenty złożone przez Odwołującego w dniu 28 sierpnia 2020 r. nie potwierdzały, iż
w
ramach powyższych robót, wykonane zostały roboty budowlane polegające na budowie
sieci wodno-
kanalizacyjnej o wartości robót równej co najmniej 500.000,00 zł brutto.
Z
referencji wystawionych przez FB Serwis Dolny Śląsk Sp. z o.o. wnikało, iż w ramach
referencyjnego zadania wykonano m.in.
budowę sieci wodociągowej o długości 135 mb oraz
budowę sieci kanalizacyjnej o długości 222 mb. Zarówno treść referencji jak i treść wykazu
robót budowlanych nie wskazywały jaką wartość robót budowlanych stanowiły roboty
budowlane polegające na budowie sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Zamawiający przyznał,
że wykonawca nie ma wpływu na treść referencji, a co za tym idzie nie muszą one zawierać
wartości robót wykonanych, jednakże w takiej sytuacji, to na wykonawcy ciąży obowiązek
dołączenia innych dokumentów z których wartość konkretnych robót żądanych przez
Zamawiającego będzie wynikała. Zamawiający dodał, że przedstawione dokumenty nie
pozwalały Zamawiającemu na dokonanie samodzielnego wyliczenia, jaka była wartość
cząstkowa robót wodno-kanalizacyjnych w ramach całego zadania. Zamawiającemu nie jest
wiadome,
w jaki sposób miałby on ustalić np. że w ramach zadania o łącznej wartości 1 562
775,88 zł wartość robót wodno-kanalizacyjnych wynosiła co najmniej 500 000 zł. Zamawiający
nie zgodził się ponadto ze stanowiskiem, że wzór wykazu robót „nie sprzyjał wyeliminowaniu
potencjalnych nieścisłości czy jasnemu przekazywaniu informacji. Zdaniem Zamawiającego
argumentacja Odwołującego w tym zakresie była wewnętrznie sprzeczna. Wskazał także, że
Odwołujący miał możliwość modyfikacji treści wykazu i dodania informacji o wartości robót
wodno-
kanalizacyjnych czy też załączenia osobno dodatkowych informacji czy dokumentów.
Zamawiający wyjaśnił, iż w z faktem, że przedłożone dokumenty budziły wątpliwości
Zamawiającego w zakresie tego czy we wskazanych robotach budowlanych, część
obejmująca roboty wodno-kanalizacyjne wynosiła co najmniej 500 000 zł, Zamawiający
działając w oparciu o zapis art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, wezwał Odwołującego do przedstawienia
dokumentów potwierdzających spełniania warunku wskazanego w SIWZ, wskazując przy tym
jednoznacznie w jakim zakresie wymaga wyjaśnień i dokumentów od wykonawcy - pkt. 2)
wezwania.
Odnosząc się do oświadczenia i referencji złożonych przez Odwołującego w odpowiedzi
na ww. wezwanie, Zamawiający podniósł, iż referencje nie zawierały żadnego zestawienia
wartości poszczególnych robót. Wykonawca winien był przedstawić dodatkowe dokumenty -
identycznie jak w przypadku pierwszego wezwania. Na
wysokość wartości wykonanych robót
wodno-
kanalizacyjnych w ramach tego zadania nie został przedstawiony żaden inny
dokument. Wykonawca jedynie w oświadczeniu własnym wskazał, wartość robót wodno-
kanaliza
cyjnych. Zdaniem Zamawiającego taka treść oświadczenia Wykonawcy wskazuje na
pełne zrozumienie żądania Zamawiającego. Dodał, że przedłożone w uzupełnieniu dokumenty
tj. referencje nie znajdowały odzwierciedlenia w wykazie robót budowlanych złożonych wraz
z pismem z dnia 28 sierpnia 2020 r
. Wskazał także, że nie jest prawdą, jakoby Zamawiający
zakwestionował zawarte we wcześniejszym wykazie roboty. Następnie Zamawiający podniósł,
iż dokumentem potwierdzającym spełniania wymagań co do wartości robót budowlanych nie
może być oświadczenie własne wykonawcy z dnia 4 września 2020r, dołączone do referencji.
Nie jest to bowiem dokument zgodny z żądaniem Zamawiającego oraz obowiązującymi
przepisami.
Zdaniem Zamawiającego oświadczenie wykonawcy jest dopuszczalne tylko
i
wyłącznie w przypadku dostaw i usług a nie robót budowlanych. Fakt ten wynika z porównania
treści zapisów § 2 ust. 4 pkt. 1) i 2) Rozporządzenia. Zamawiający zauważył także, że
Odwołujący w oświadczeniu tym nie wskazał, że nie ma możliwości uzyskania i dostarczenia
innych dokumentów na potwierdzenie okoliczności żądanych przez Zamawiającego
z przyczyn obiektywnych
. Wykonawca nie wnioskował również o wydłużenie wyznaczonego
terminu celem uzyskania dodatkowych dokumentów, pomimo że taka możliwość jest
dopuszczalna. Natomiast złożone wraz z pismem z dnia 13 września 2020r. dodatkowe
dokumenty wpłynęły 7 dni po terminie wyznaczonym przez Zamawiającego w treści
wezwania.
Zamawiający przedstawił także argumentację prawną mająca potwierdzać jego
stanowisko, z przywołaniem orzecznictwa.
Odwołujący w dniu 29 października 2020 r. złożył pismo procesowe odnoszące się do
arg
umentacji zaprezentowanej w odpowiedzi Zamawiającego na odwołanie.
Po przeprowadzeniu rozprawy z
udziałem Stron, na podstawie zgromadzonego
w sprawie
materiału dowodowego oraz oświadczeń i stanowisk Stron, Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Izba
ustaliła, iż w terminie wynikającym z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp do postępowania
odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
Izba uznała, iż Odwołujący, który został wykluczony z postępowania, a którego oferta
została oceniona najwyżej na podstawie ustalonych kryteriów oceny ofert, wykazał interes
w uzyskaniu tego
zamówienia oraz możliwość poniesienia szkody w związku z ewentualnym
naruszeniem przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp, czym wypełnił materialnoprawne
przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba dopuściła i przeprowadziła dowody z dokumentacji postępowania przekazanej
prz
ez Zamawiającego, w szczególności specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
oświadczeń i dokumentów złożonych przez Odwołującego na wezwanie z art. 26 ust. 2
i
następnie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp oraz zawiadomienia o wykluczeniu Odwołującego
z
postępowania i uznania jego oferty za odrzuconą. Skład orzekający Izby wziął pod uwagę
również stanowiska i oświadczenia Stron złożone w pismach procesowych (odwołaniu,
odpowiedzi na odwołanie, piśmie procesowym Odwołującego) oraz ustnie do protokołu
posiedzenia i rozprawy w dniu 30
października 2020 roku.
Izba ustaliła, co następuje:
Na podstawie dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia przekazanej przez
Zamawiającego Izba ustaliła, iż w punkcie V.1 lit. c) SIWZ Zamawiający określił warunki
udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej wskazując w ppkt 1
obowiązek wykazania przez wykonawcę, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał
co najmniej 1 robotę budowlaną polegającą na budowie sieci wodno-kanalizacyjnej o wartości
robót równej co najmniej 500.000,00 zł brutto (słownie: pięćset tysięcy złotych i zero groszy).
Zgodnie z pkt VI.6 ppkt 2 SIWZ na wezwanie Zamawiającego wykonawca, którego oferta
zostanie najwyżej oceniona, zobowiązany był złożyć aktualny na dzień złożenia wykaz robót
budowlany
ch wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz
z
podaniem ich rodzaju, wartości, daty, miejsca wykonania i podmiotów, na rzecz których
roboty te zostały wykonane, z załączeniem dowodów określających czy te roboty budowlane
zostały wykonane należycie, w szczególności informacji o tym czy roboty zostały wykonane
zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończone, przy czym dowodami,
o
których mowa, są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz
którego roboty budowlane były wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym
charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów - inne dokumenty -
Załącznik nr 5 do SIWZ.
W postępowaniu ofertę złożył m.in. Odwołujący i to jego oferta została oceniona najwyżej
wedle ustalonych kryteriów oceny ofert.
Na wezwanie wystosowane na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp,
Odwołujący złożył
m.in.
wykaz robót budowlanych, w którym wskazał dwie roboty budowlane:
„Budowa sieci wodociągowej wraz z ujęciem wody i SUW w Podzamku” – budowa sieci
wodociągowej, budowa budynku SUW, roboty ziemne. Miejsce wykonania: Podzamek.
Podmiot: Gmina Kłodzko. Wartość realizowanego zadania brutto PLN: 1 562 775,88.
Termin realizacji: 17.01.2017 r.
– 15.01.2019 r.
„Budowa otwartych i zadaszonych placów magazynowych odpadów, placów
manewrowych, dróg…” – roboty ziemne, stabilizacja podłoża, budowa sieci wod.-kan.,
budowa ma
gazynów, oświetlenie obiektu. Miejsce wykonania: Ścinawka Dolna. Podmiot:
FBSerwis Dolny Śląsk. Wartość realizowanego zadania brutto PLN: 2 282 693,06. Termin
realizacji: 17.12.2019 r.
– 30.06.2020 r.
Do wykazu załączono referencje wystawione przez Gminę Kłodzko, w których wskazano, iż
Odwołujący wykonał na rzecz Gminy zadanie „Budowa sieci wodociągowej wraz z ujęciem
wody i SUW w Podzamku” w terminie 17.01.2017 r. - 15.01.2019 r. Podano, iż zakres rzeczowy
zadania obejmował ułożenie sieci wodociągowej DN 110 o łącznej długości 3 188,5 mb,
budowę budynku murowanego SUW wraz z zagospodarowaniem terenu, budowę stacji
uzdatniania wody oraz zbiornika wody o poj. 50m3. Wskazano także, iż całkowity koszt
zadan
ia wyniósł 1 562 775,88 zł brutto oraz, że prace zostały wykonane zgodnie z przepisami
prawa budowlanego i prawidłowo ukończone. Przedstawiono także referencje wystawione
przez
FBSerwis Dolny Śląsk potwierdzające, iż Odwołujący był wykonawcą zadania pn.
„Budowa otwartych i zadaszonych placów magazynowych odpadów, placów manewrowych,
dróg pożarowych oraz zmiana sposobu użytkowania istniejących placów magazynowania na
terenie zakładu unieszkodliwiania odpadów zlokalizowanego w miejscowości Ścinawka Dolna
(…)”. Wskazano, iż w zakresie ww. zadania zrealizowano następujący zakres prac: roboty
ziemne - 4051m3; wymiana gruntu
– 902m3; wykonanie stabilizacji podłoża - 1172m2;
wykonanie nawierzchni dróg i placów manewrowych betonowych - 1466m2; wykonanie
żelbetowej płyty fundamentowej - 400m3; budowa magazynów na odpady - 5564m3; budowa
sieci wodociągowej - 135mb; budowa sieci kanalizacyjnej - 222mb, wykonanie studni
betonowych DN 1000 -
20 szt.; wykonanie studni ściekowych DN 500 - 12 szt.; montaż koryt
betonowych -
286mb; ułożenie krawężników betonowych - 50mb; ułożenie kabli
energetycznych -
272 mb; montaż lamp oświetleniowych LED - 4szt. Wartość wykonanych
robót wyniosła 2 282 693,06 zł brutto. W treści referencji wskazano także, iż prace zostały
wykonane zgodnie z
przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończone
Zamawiający pismem z dnia 2 września 2020 r. wezwał Odwołującego na podstawie art.
26 ust. 3 ustawy Pzp do uzupełnienia złożonych dokumentów potwierdzających okoliczności,
o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, w pkt 2 wskazując: „wykaz robót budowlanych –
Wykonawca na wezwanie Zamawiającego przedłożył wykaz robót budowlanych, z którego nie
wynika, iż Wykonawca wykonał co najmniej robotę budowlaną polegającą na budowie sieci
wodno-
kanalizacyjnej o wartości robót równej lub co najmniej 500 000,00 zł brutto. Pierwsza
robota dotyczyła budowy sieci wodociągowej, a druga robota potwierdzająca budowę sieci
wodno-
kanalizacyjnych wraz z innymi robotami budowlanymi nie potwierdza, że wartość robót
wodno-
kanalizacyjnych była na poziomie co najmniej 500 000,00 zł brutto. W związku
z
powyższym proszę o przedłożenie dokumentów potwierdzających spełnienie ww. warunku.”
Zamawiający wyznaczył Odwołujący termin na złożenie dokumentów do 7 września 2020 r.
W odpowiedzi na powyższe Odwołujący złożył oświadczenie z dnia 4 września 2020 r.,
w którym wskazał, iż jako wykonawca zadania pn. „Rozbudowa w celu modernizacji siedziby
Regionu Tauron przy ul. Objazdowej 8 w Kłodzku” oświadcza, że w zakresie wymienionego
zadania wykonane zostały roboty budowlane polegające na budowie sieci wodno-
kanalizacyjnych o wartości 800 000 zł brutto. Do oświadczenia załączył referencje wystawione
przez firmę Pre-Fabrykat Sp. z o.o. stwierdzające, że Odwołujący wykonał w terminie od
sierpnia 2015 r. do czerw
ca 2017 r. roboty związane z realizacją zadania pn. „Rozbudowa
w
celu modernizacji siedziby Regionu Tauron przy ul. Objazdowej 8 w Kłodzku”. W treści
referencji wskazano, iż całkowita wartość robót wyniosła 2 222 861,24 zł brutto. Zakres prac
obejmował m.in.: wykonanie robót rozbiórkowych wiaty magazynowej oraz budynków garaży,
wykonanie 150mb rozbiórki starego i postawienie nowego ogrodzenia z paneli, wykonanie
4800m2 nawierzchni z kostki betonowej wraz z podbudową i okrawężnikowaniem, wykonanie
320mb now
ych linii kablowych energetycznych oraz 6 złącz kablowych, wykonanie 24 szt.
oświetlenia na słupach, wykonanie 28 szt. oświetlenia na elewacjach, wykonanie 420mb sieci
teletechnicznych oraz studni teletechnicznych 11 szt., wykonanie 150mb kanalizacji sanitarnej
oraz 10 studni, wykonanie 500mb kanalizacji deszczowej oraz 37 studni, wykonanie 200 mb
sieci wodociągowych, wykonanie 1szt. zbiornika retencyjnego o pojemności 120m3,
wykonanie 1 szt. przepompowni ścieków, wykonanie 1szt. pompowni ppoż. oraz hydrantu,
wykonanie 23mb przewiertu sterowanego pod drogą, wykonanie 6200m3 robót ziemnych.
Wskazano również, iż powyższe prace wykonane zostały zgodnie ze sztuką budowlaną
i
prawidłowo ukończone.
Następnie pismem z dnia 13 września 2020 r. (data wpływu do Zamawiającego 14
września 2020 r.) Odwołujący wniósł o uznanie spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
załączając protokoły odbioru robót budowlanych dot. inwestycji pn. „Rozbudowa w celu
modernizacji siedziby Regionu Tauron przy ul. Objazdowej 8 w Kłodzku”, gdzie wartość
wykonanych prac w zakresie wodno-
kanalizacyjnym wynosiła ponad 900 000 zł brutto oraz
protokoły odbioru robót wraz z przedmiarem robót dot. realizacji zadania pn. „Budowa sieci
wodociągowej wraz z ujęciem wody i SUW w Podzamku”, gdzie ww. roboty opiewały na kwotę
ponad 800
000 zł brutto.
Zamawiający w dniu 22 września 2020 r. zawiadomił Odwołującego o wykluczeniu go
z
postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp i uznaniu jego oferty za
odrzuconą na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy Pzp. W uzasadnieniu Zamawiający przedstawił
stan faktyczny i wskazał, że złożone w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego na podstawie
art. 26 ust. 2 ustawy Wykonawca w dniu 28 sierpnia
2020 r. dokumenty nie potwierdzały, iż
W
ykonawca wykonał co najmniej 1 robotę budowlaną polegającą na budowie sieci wodno-
kanalizacyjnej o wartości robót równej co najmniej 500.000,00 zł brutto (słownie: pięćset
tysięcy złotych i zero groszy). Z referencji wystawionych przez FB Serwis Dolny Śląsk Sp.
z o.o. wy
nikało, iż w ramach zadania pn. „Budowa otwartych i zadaszonych placów
magazynowania odpadów, placów manewrowych, dróg pożarowych oraz zmiana sposobu
użytkowania istniejących placów magazynowania na terenie zakładu Unieszkodliwiania
Odpadów, zlokalizowanego w miejscowości Ścinawka Dolna...” wykonano budowę sieci
wodociągowej o długości 135 mb oraz budowę sieci kanalizacyjnej o długości 222 mb.
Zarówno treść referencji jak i treść wykazu robót budowlanych nie wskazywały jaką wartość
robót budowlanych stanowiły roboty polegające na budowie sieci wodociągowej
i kanalizacyjnej.
Tymczasem Zamawiający w treści SIWZ jednoznacznie określił, iż
Wykonawca winien okazać się wykonaniem co najmniej 1 roboty budowlanej polegającej na
budowie sieci wodno-kan
alizacyjnej o wartości robót równej co najmniej 500.000,00 zł brutto.
Zamawiający, pismem z dnia 2 września 2020 r., zwrócił się zatem do Wykonawcy na
podstawie art. 26 ust. 3 ustawy z wezwaniem do uzupełnienia dokumentów w celu
definitywnego potwierdzenia
spełniania warunków udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznej i zawodowej, wyznaczając Wykonawcy termin do dnia 7 września 2020r.
Zamawiający wskazał przy tym jednoznacznie w jakim zakresie wymaga uzupełnienia
dokumentów od Wykonawcy - pkt. 2) wezwania. W tak wyznaczonym terminie, Wykonawca
pismem z dnia 4 września 2020r. przedłożył referencje od firmy Pre-Fabrykat Sp. z o.o. z dnia
12 czerwca 2017r. oraz oświadczenie własne datowane na dzień 4 września 2020r.
Z przedstawionych referencji wyn
ika, że Wykonawca w terminie od sierpnia 2015 do czerwca
2017r. wykonywał roboty związane z realizacją zadania pn. „Rozbudowa w celu modernizacji
siedziby Regionu Tauron przy ul. Objazdowej 8 w Kłodzku”. Wśród wymienionych robót
znajdowało się m.in. wykonanie kanalizacji sanitarnej i 10 studni, kanalizacji deszczowej i 37
studni, sieci wodociągowej. Referencje te nie zawierały żadnego zestawienia wartości
poszczególnych robót, natomiast Wykonawca w oświadczeniu własnym wskazał, że
„w zakresie wymienionego zadania wykonane zostały roboty budowlane polegające na
budowie sieci wodno-
kanalizacyjnych o wartości 800 000 zł brutto”. Przedłożone
w
uzupełnieniu przez Wykonawcę dokumenty tj. referencje dotyczące ww. roboty budowlanej
nie znajdowały odzwierciedlenia w wykazie robót budowlanych przedłożonym przez
Wykonawcę na wezwanie Zamawiającego w dniu 28.08.2020 r. Przedłożone w analizowanej
sprawie przez Wykonawcę referencje zawierały co prawda wykaz robót jakie Wykonawca
wykonywał na rzecz Pre-Fabrykat Sp. z o.o. Ich treść jednak nie wskazywała jaką wartość
stanowiły poszczególne elementy wskazanych tam robót. Zamawiający nadal zatem nie
posiadał możliwości oceny czy potwierdzony został warunek udziału Wykonawcy
w
postępowaniu w zakresie zgodnym z wymogami zawartymi w SIWZ - wskazany na wstępie.
Dokumentem potwierdzającym spełniania tych wymagań nie może być oświadczenie własne
wykonawcy z dnia 04 września 2020r, dołączone do referencji. Nie jest to bowiem dokument
zgodny z żądaniem Zamawiającego. Wykonawca w oświadczeniu tym nie wskazał również,
że nie ma możliwości uzyskania i dostarczenia innych dokumentów na potwierdzenie
okoliczności żądanych przez Zamawiającego z przyczyn obiektywnych (§ 2 ust. 4 pkt 1)
Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016r w sprawie rodzajów dokumentów,
jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Wykonawca nie wnioskował również o wydłużenie wyznaczonego terminu. Pismem z dnia 13
września 2020r. Wykonawca przesłał dodatkowo protokoły odbioru końcowego robót zadania
pn. „Rozbudowa w celu modernizacji siedziby Regionu Tauron przy ul. Objazdowej 8
w
Kłodzku”, wskazując że wartość robót wodno-kanalizacyjnych wynosiła tam 900 000 zł oraz
protokół odbioru robót wraz z przedmiarem robót dot. realizacji zadania pn. „Budowa sieci
wodociągowej wraz ujęciem wody i SWU w Podzamku”, gdzie roboty opiewały na kwotę ponad
800 000 zł brutto. Pismo to wpłynęło 7 dni po terminie wyznaczonym przez Zamawiającego
w
wezwaniu z dnia 2 września 2020r.
Dalej Zamawia
jący wskazał, iż z przepisu art. 26 ust. 3 ustawy wynika jednoznacznie,
że zamawiający w wezwaniu wskazuje termin, w jakim oświadczenia lub dokumenty powinny
być złożone (lub uzupełnione, poprawione) lub w jakim wykonawca powinien udzielić
wyjaśnień. Niezłożenie czy nieuzupełnienie dokumentów w terminie wyznaczonym przez
zamawiającego jest równoznaczne z niewykazaniem spełnienia warunków udziału
w
postępowaniu. Wykonawca może co prawda skutecznie samodzielnie naprawić własne
uchybienie i dosłać dodatkowe dokumenty - to jednak musi to nastąpić w uprzednio
wyznaczonym przez Zamawiającego terminie. Nie można bowiem zaakceptować sytuacji, że
wykonawcy będą samodzielnie, bez żadnych ograniczeń czasowych, uzupełniać dokumenty
złożone wraz z ofertą bądź składać wyjaśnienia. To Zamawiający jest gospodarzem
postępowania i ma prawo nakreślić ramy czasowe dla określonych czynności. Wyznaczanie
terminów przez Zamawiającego - i ich przestrzeganie - nie jest wyrazem bezcelowego
formalizmu, ale porządkuje prowadzoną procedurę i gwarantuje wykonawcom zasady
chroniące uczciwą konkurencję i równe traktowanie (por. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej
z
dnia 13 sierpnia 2014 r. KIO 1540/14; wyrok z dnia 23 września 2016 r. KIO 1713/16).
Obowiązkiem wykonawcy ubiegającego się o udzielenie zamówienia jest podanie
zamawiającemu konkretnych informacji wskazujących na posiadane przez niego wiedzę
i
doświadczenie. Informacje niezbędne, o których mowa w art. 25 ust. 1 Prawa zamówień
publicznych, to informacje umożliwiające realne wykazanie spełniania warunków udziału
w
postępowaniu. Zamawiający, w postępowaniu skorzystał z obowiązku wynikającego z art.
26 ust. 3 ustawy i wezwał Wykonawcę do uzupełnienia złożonych dokumentów, wskazując
przy tym w sposób szczegółowy jaki warunek udziału w postępowaniu nie został spełniony.
Tym samym wyczerpał możliwości, które przyznał mu ustawodawca i brak jest możliwości
kierowania ponownego wezwania do Wykonawcy, w związku z kolejną niepełnością
przedstawionych dokumentów. Zamawiający podkreślił, że Protokoły odbioru robót zostały do
Zamawiającego dostarczone dopiero w dniu 14 września 2020r tj. po upływie wyznaczonego
terminu. Jak wynika natomiast z dokumentów przedstawionych przez Wykonawcę w dniu 14
września 2020r, protokołami odbioru robót Wykonawca dysponował już w dacie składania
Zamawiającemu referencji, w odpowiedzi na wezwanie z dnia 02 września 2020r. Skoro zatem
z treści referencji nie wynikała wartość robót wodno-kanalizacyjnych jakie wykonał
Wykonawca w ramach zadania nimi objętego, to nic nie stało na przeszkodzie aby do referencji
tych dołączone zostały inne dokumenty, w tym również protokoły odbioru. Ponadto
przedstawione referencje nie odnosiły się również do wykazu przedłożonego na wezwanie
Zamawiającego.
W ocenie Zamawiającego, biorąc pod uwagę złożone przez Odwołującego dokumenty,
należy stwierdzić, że Wykonawca nie przedstawił dokumentów potwierdzających okoliczności,
o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy tj. nie wykazał spełnienia warunku posiadania
wymaganej przez Zamawiającego zdolności technicznej lub zawodowej, w związku z czym
Wykonawca podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy.
Stosownie zaś do
zapisów art. 24 ust. 4 ustawy, ofertę Wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą.
Izba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, iż
odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Izba uznała zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp za
zasadny, stwierdzając, że czynność wykluczenia Odwołującego z postępowania z uwagi na
niewykazanie spełnienia warunku udziału w postępowaniu i uznania jego oferty za odrzuconą
była niezgodna z ustawą Pzp.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp z
postępowania o udzielenie zamówienia
wyklucza się wykonawcę, który nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu lub
nie został zaproszony do negocjacji lub złożenia ofert wstępnych albo ofert, lub nie wykazał
braku po
dstaw wykluczenia. Zgodnie zaś z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp ofertę wykonawcy
wykluczonego uznaje się za odrzuconą. Wskazać także należy, iż jak stanowi art. 26 ust. 3
ustawy Pzp jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 1,
oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1,
lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, oświadczenia lub
dokumenty są niekompletne, zawierają błędy lub budzą wskazane przez zamawiającego
wątpliwości, zamawiający wzywa do ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub do
udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia,
uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu
al
bo konieczne byłoby unieważnienie postępowania.
Przyczyną uwzględnienia odwołania było uznanie przez skład orzekający, iż
Zamawiający nieprawidłowo wywiódł, że oświadczenie i referencje przedstawione przez
Odwołującego w odpowiedzi na wezwanie wystosowane na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp nie potwierdzają spełnienia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt V.1
lit. c) ppkt 1 SIWZ.
Z tego względu do tej kwestii Izba odniesie się w pierwszej kolejności.
Podkreślić należy, iż odpowiadając na wezwanie do uzupełnienia dokumentów
Odwołujący miał zarówno prawo zakwestionować okoliczności wskazane przez
Zamawiającego, które zdaniem Zamawiającego świadczyły o tym, że z wykazu robót nie
wynika fakt wykonania robót budowlanych polegających na budowie sieci wodno-
kanalizacyjnej o wartości robót co najmniej 500 000 zł brutto (pkt 2 wezwania), jak
i
przedstawić inne, nieujęte wcześniej w wykazie robót, roboty budowlane celem wykazania
spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Możliwość zastąpienia czy uzupełnienia
oświadczeń lub dokumentów mających potwierdzać wymagane zdolności techniczne lub
zawodowe
innym doświadczeniem jest dopuszczalna na gruncie ustawy Pzp, na co wskazuje
treść art. 26 ust. 3 i art. 22a ust. 6 ustawy Pzp. Wyjątkiem jest tutaj sytuacja, kiedy w efekcie
wezwania miałoby dojść do zastąpienia informacji nieprawdziwych prawdziwymi (por. m.in.
wyrok KIO z dnia 8 czerwca 2020 r., sygn. akt KIO 600/20). W sytuacji uzup
ełnienia
oświadczeń lub dokumentów służących wyłącznie wykazaniu spełnienia warunku udziału
w
postępowaniu nie dochodzi do modyfikacji treści oferty, ponieważ dotyczą one sytuacji
podmiotowej wykonawcy (odnoszą się do określonych zdolności wymaganych od
wy
konawców, tak aby dawali oni gwarancję należytego wykonania zamówienia), a nie
oferowanego świadczenia będącego przedmiotem zamówienia. Chybione jest zatem
stanowisko Zamawiającego, który w zawiadomieniu o wykluczeniu Odwołującego
z
postępowania wskazywał na fakt, że przedstawione w dniu 4 września 2020 r. referencje
dotyczące robót budowlanych zrealizowanych na rzecz Pre-Fabrykat Sp. z o.o. nie znajdowały
odzwierciedlenia w wykazie robót złożonym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 28 sierpnia
2020 r. (wystosowane na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp)
. Oczywistym jest, że nowe
roboty budowlane
we wcześniejszym wykazie robót znajdować się nie mogły. Za
nieadekwatne uznać należy także przywoływane w odpowiedzi na odwołanie orzecznictwo
odnoszą się do niedopuszczalnych modyfikacji treści oferty.
Za
bezzasadne Izba uznała również twierdzenia Zamawiającego, jakoby na podstawie
oświadczenia oraz referencji złożonych przez Odwołującego w dniu 4 września 2020 r.
Zamawiający nie miał możliwości ocenić, czy spełniony został warunek udziału
w
postępowaniu wskazany w pkt V.1 lit. c) ppkt 1 SIWZ, gdyż dokumentem potwierdzającym
spełnienie wymagań nie może być oświadczenie wykonawcy. W tym zakresie odwołać się
należy przede wszystkim do treści postanowień SIWZ wskazujących, jakie oświadczenia
i
dokumenty wykonawcy zobowiązani byli złożyć w celu potwierdzenia spełnienia ww.
warunku.
Podkreślić należy, że zgodnie z pkt VI.6 ppkt 2 SIWZ wykonawca zobowiązany był
złożyć aktualny na dzień złożenia wykaz robót budowlanych z załączeniem dowodów
określających czy te roboty budowlane zostały wykonane należycie. Zamawiający oczekiwał
zatem przedstawienia
tylko dwóch rodzajów dokumentów: wykazu robót budowlanych oraz
dowodów mających potwierdzać czy roboty te wykonano należycie (jak np. referencje
wystawione przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane były wykonywane). Treść
SIWZ koresponduje w tym zakresie z wytycznymi wynikającymi z § 2 ust. 4 pkt 1
Rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia z dnia 26 lipca 2016 r.
(t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1282).
Z
powyższego wynika, iż wykazanie spełnienia spornego warunku udziału
w
postępowaniu Zamawiający badał przede wszystkim na podstawie informacji
przedstawionych w wykazie robót, stanowiącym załącznik nr 5 do SIWZ. Wykaz ten jest
niczym innym jak oświadczeniem własnym wykonawcy, które przybiera w tym wypadku format
tabeli.
Zamawiający weryfikował przedmiot robót budowlanych (budowa sieci wodno-
kanalizacyjnej), termin realizacji (ostatnie 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie) oraz wartość tych robót (co
najmniej 500 0
00 zł brutto) wyłącznie na podstawie deklaracji wykonawcy (oświadczenia)
zawartej w wykazie robót. Jedynie należyte wykonanie tych robót Zamawiający badał na
podstawie
dowodów, jak przykładowo referencje. W konsekwencji składane przez
wykonawców dowody (referencje) nie musiały zawierać wszystkich szczegółowych informacji
wymaganych dla dokonania oceny spełnienia warunku udziału w postępowaniu. W tym stanie
rzeczy n
ie jest zasadne stanowisko Zamawiającego, jakoby badanie spełnienia warunku
udziału w postępowaniu w zakresie wartości robót budowlanych nie mogło nastąpić na
podstawie oświadczenia wykonawcy z dnia 4 września 2020 r. Skoro w ten sposób
Zamawiający weryfikował spełnienie warunków udziału w postępowaniu badając
oświadczenia i dokumenty złożone w odpowiedzi na wezwanie z art. 26 ust. 2 ustawy Pzp
(wykaz robót i referencje), to analogicznie zobowiązany był uczynić badając nowe dokumenty
przedstawione w odpowiedzi na wezwanie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp (oświadczenie własne
wykonawcy i referencje).
B
ez znaczenia w ocenie Izby w tym konkretnym stanie faktycznym pozostaje fakt, że
Odwołujący w odpowiedzi na wezwanie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, przedstawił informacje
o
nowych referencyjnych robotach budowlanych w formie oświadczenia, w nie w formie tabeli
zgodnej z wzorem wykazu robót budowlanych, załączonym do SIWZ. Wykaz robót
budowlanych stanowił jedynie wzór oświadczenia własnego wykonawcy, był niczym innym jak
przyjętą na potrzeby postępowania formą graficzną tego oświadczenia. Uznanie, że
wykonawca
nie wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu wyłącznie na tej
podstawie stanowiłoby przejaw nadmiernego, niczym nieuzasadnionego formalizmu.
Zestawiając treść oświadczenia Odwołującego oraz przedstawionych referencji Izba
stwierdziła, iż z dokumentów tych wynikają wszelkie niezbędne informacje, jakie Zamawiający
wymagał na potrzeby weryfikacji spełnienia warunku udziału w postepowaniu zgodnie
z
wykazem, a mianowicie dane identyfikujące roboty budowlane („Rozbudowa w celu
modernizacji siedziby Regi
onu Tauron przy ul. Objazdowej 8 w Kłodzku) i ich rodzaj (zakres
prac wskazano w referencjach), miejsce wykonania (Kłodzko) i podmioty, na rzecz których
roboty były wykonywane (Pre-Fabrykat Sp. z o.o.), wartość realizowanego zadania brutto
861,24 zł brutto w tym wartość robót polegających na budowie sieci wodno-
kanalizacyjnej 800
000 zł brutto), a także termin realizacji (sierpień 2015 r. - czerwiec 2017 r.).
Zamawiający dysponował zatem wszelkimi informacjami, które wymagał zgodnie z SIWZ
i
które pozwalały mu na dokonanie pozytywnej oceny spełnienia warunku udziału
w
postępowaniu przez Odwołującego.
Zauważyć także trzeba, że Zamawiający ani w zawiadomieniu o wykluczeniu
Odwołującego z postępowania, ani w toku postępowania odwoławczego nie podnosił, aby miał
wątpliwości co do wiarygodności informacji wynikających z oświadczenia i referencji złożonych
przez Odwołującego w dniu 4 września 2020 r. czy też aby te informacje nie zawierały danych
niezbędnych do oceny spełnienia warunku lub wskazywały wprost na brak spełnienia warunku.
Zamawiający swą argumentację w tym zakresie ograniczył de facto do konstatacji, że
oświadczenie wykonawcy jest dokumentem niewystarczającym na potrzeby weryfikacji
wartości robót obejmujących budowę sieci wodno-kanalizacyjnej, co – jak wskazano powyżej
– było założeniem błędnym. Ponadto w ocenie Izby argumentacja Zamawiającego była przy
tym wewnętrznie sprzeczna - z jednej strony Zamawiający powoływał się na brak możliwości
opa
rcia się na oświadczeniu wykonawcy wskazującym, jaką wartość całego zadania stanowiły
roboty polegające na budowie sieci wodno-kanalizacyjnej, a z drugiej strony zarzucał
Odwołującemu, że składając wykaz robót budowlanych w odpowiedzi na wezwanie z dnia 28
sierpnia 2020 r. nie dopisał dodatkowych informacji dotyczących tego, jaką wartość całego
zadania inwestycyjnego stanowiły roboty polegające na budowie sieci wodno-kanalizacyjnej.
Z powyższego wywieść można wniosek, że gdyby Odwołujący składając wykaz robót
budowlanych uzupełnił go wówczas o informacje co do wartości tego elementu referencyjnych
robót budowlanych, który dotyczył budowy sieci wodno-kanalizacyjnej, to Zamawiający
uznałby takie działanie za wystraczające. Niekonsekwentne jest zatem kwestionowanie przez
Zamawiającego złożonego w dniu 4 września 2020 r. oświadczenia, skoro zawiera ono
informacje
co do wartości tego elementu referencyjnych robót budowlanych, który dotyczył
budowy sieci wodno-kanalizacyjnej.
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, iż na gruncie złożonych przez Odwołującego
w dniu 4 września 2020 r. oświadczeń i dokumentów brak było podstaw do uznania, że
Odwołujący nie wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Zamawiający
okoliczności przeciwnych nie wykazał. W konsekwencji Izba nakazała Zamawiającemu
unieważnienie czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania i uznania jego oferty za
odrzuconą oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty
Odwołującego.
Na
tomiast Izba nie podzieliła stanowiska Odwołującego co do nieprawidłowości
wezwania wystosowanego do niego przez Zamawiającego na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp.
Izba zgadza się z tym, że pożądane jest formułowanie treści wezwania do złożenia,
uzupełnienia lub poprawienia oświadczeń lub dokumentów w sposób jak najbardziej
precyzyjny i dający wykonawcy jasny przekaz, jakie przyczyny legły u podstaw wezwania, czyli
jakie konkretnie w
ocenie zamawiającego oświadczenia lub dokumenty nie zostały złożone,
są niekompletne, zawierają błędy czy budzą wątpliwości i dlaczego. Oceniając jednak treść
wezwania będącego przedmiotem sporu Izba stwierdziła, iż było ono na tyle precyzyjne, że
pozwalało poznać Odwołującemu w sposób dostateczny motywy decyzji Zamawiającego.
Zamawiający wskazał, iż ze złożonego wykazu robót budowlanych nie wynika, że podane
roboty budowlane obejmowały budowę sieci wodno-kanalizacyjnej o wartości co najmniej
000 zł brutto. W odniesieniu do robót budowlanych wskazanych w poz. 1 wykazu,
Zam
awiający podniósł, że dotyczyła ona budowy sieci wodociągowej, zaś w odniesieniu do
robót budowlanych wskazanych w poz. 2 wykazu Zamawiający zauważył, że brak jest
potwierdzenia, że wartość robót wodno-kanalizacyjnych była na poziomie co najmniej 500 000
z
ł brutto. Zakomunikowane zostały zatem powody, które zdaniem Zamawiającego świadczyły
o tym, że z wykazu robót nie wynika fakt wykonania robót budowlanych wymaganych treścią
warunku udziału w postępowaniu. Odwołujący miał świadomość tych powodów, o czym
świadczy treść oświadczenia złożonego przez niego w dniu 4 września 2020 r., gdzie podano
wartość robót budowlanych polegających na budowie sieci wodno-kanalizacyjnej, a nie (jak
uprzednio) jedynie
wartość całego zadania inwestycyjnego o szerszym zakresie. W ocenie
Izby
Zamawiający miał prawo wystosować sporne wezwanie, bowiem treść przedstawionego
wykazu robót nie potwierdzała wartości robót budowlanych polegających na budowie sieci
wodno-kanalizacyjnej (przy czym jedynie na
marginesie należy wskazać, że w przedmiotowym
przypadku Zamawiający mógł rozważyć jako adekwatne wystosowanie wezwania do
wyjaśnień na podstawie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp). Co prawda Izba miała na uwadze, iż treść
wzoru wykazu robót przygotowanego przez Zamawiającego mogła budzić pewne wątpliwości
(zawarto w nim kolumnę zatytułowaną „wartość realizowanego zadania”, co można odnieść
do wartości całego zadania), niemniej Odwołujący jako profesjonalista winien mieć wiedzę
o wymaganiach wynikaj
ących z treści warunku udziału w postępowaniu i okolicznościach,
jakie w związku z tym powinien wykazać. Skoro Odwołujący powoływał się na roboty
budowlane o szerszym niż wymagany zakresie i nie przedstawił danych co do wartości tych
robót, które polegały na budowie sieci wodno-kanalizacyjnej, to Zamawiający był uprawniony
zweryfikować informacje o wartości tych robót, bo do tego referował warunek.
Nie jest zasadne także stanowisko Odwołującego, że przedmiotowe wezwanie do
uzupełnienia dokumentów było wadliwe, ponieważ Zamawiający nie wskazał, jakie dokumenty
mają zostać złożone, nie wskazał formy uzupełnienia, pozostawiając wykonawcy dowolność.
Zama
wiający nie miał świadomości co do faktycznej wartości robót polegających na budowie
sieci wodno-
kanalizacyjnej, na które powołał się Odwołujący i nie mógł narzucać
Odwołującemu sposobu wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu, ponad
wymagania w
ynikające z treści SIWZ. Odwołujący odpowiadając na wezwanie miał możliwość
nie tylko przedstawienia nowego doświadczenia, ale także zakwestionowania okoliczności
wskazanych
przez Zamawiającego w odniesieniu do każdej z robót budowlanych, które
zdaniem Zam
awiającego świadczyły o tym, że z wykazu robót nie wynika fakt spełnienia
warunku udziału w postępowaniu - Odwołujący mógł wszak wyjaśnić, jaką wartość robót
budowalnych stanowiły roboty dotyczące budowy sieci wodno-kanalizacyjnej w powołanych
zadaniach in
westycyjnych, mógł także odnieść się do twierdzenia Zamawiającego, że roboty
budowlanej wskazane w poz. 1 dotyczyły budowy sieci wodociągowej, a nie wodno-
kanalizacyjnej,
mógł wówczas też przedstawić np. protokoły odbioru, które złożył na dalszym
etapie po
stępowania. Odwołujący zdecydował się na przedstawienie celem wykazania
spełnienia warunku udziału w postępowaniu nowych robót budowlanych, nie kwestionując
zasadności wezwania ani nie składając żadnych oświadczeń czy dokumentów referujących do
wcześniej wskazanych robót budowlanych. Skoro Odwołujący podjął taką decyzję, to ze
wszelkimi wynikającymi z tego konsekwencjami - w efekcie badaniu Zamawiającego podlegały
nowo wskazane roboty budowalne
. Uzupełniająco należy wskazać, że rację miał Zamawiający
podnosząc, iż dokumenty przedstawione wraz z pismem z dnia 13 września 2020 r. zostały
złożone zbyt późno, po upływie terminu wyznaczonego przez Zamawiającego w treści
wezwania do uzupełnienia dokumentów z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp i nie mogły zostać wzięte
pod uwagę. Z tego powodu nie podlegały także ocenie przez Izbę.
Mając na uwadze powyższe Izba nie przychyliła się do stanowiska Odwołującego,
jakoby Zamawiający wystosowując do Odwołującego wezwanie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp,
naruszyć miał wskazany przepis. Niemniej kwestia prawidłowości przedmiotowego wezwania
ma w przedmiotowej sprawie
jedynie znaczenie wtórne, w świetle faktu, iż Izba uwzględniła
zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp i uzna
ła, że na gruncie zgromadzonego
w
sprawie materiału dowodowego Zamawiający nie miał podstaw do wykluczenia
Odwołującego z postepowania, a wskazane w zawiadomieniu o wykluczeniu Odwołującego
z
postępowania okoliczności, mające podważać wykazanie spełnienia warunku udziału
w
postępowaniu w oparciu o oświadczenia i dokumenty złożonych przez Odwołującego
w odpowiedzi na wezwanie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp,
okazały się bezpodstawne.
W tym stanie rzeczy
Izba uznała, że odwołanie podlega uwzględnieniu i na podstawie
art. 192 ust. 1 ustawy Pzp
orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz
§ 5 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 3 pkt 1 i 2 lit. b)
Rozpor
ządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972), zasądzając od
Zamawiającego na rzecz Odwołującego koszty postepowania odwoławczego poniesione
przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika w łącznej
wysokości 13 600 zł.
Przewodniczący: ……………………………….………