Sygn. akt: KIO 2497/20
POSTANOWIENIE
z dnia 1
3 października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przew
odniczący:
Ryszard Tetzlaff
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron oraz uczestnika postępowania
odwoławczego w dniu 13 października 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 październik 2020 r. przez wykonawcę:
FBSerwis Wrocław Sp. z o.o., ul. Atramentowa 10, 55-040 Bielany Wrocławskie
w postępowaniu prowadzonym przez Gmina Lądek-Zdrój, ul. Rynek 31, 57-540 Lądek-
Zdrój
przy udziale wykonawcy
ENERIS Surowce S.A., ul. Zagnańska 232a, 25-563 Kielce;
adres do korespondencji: Centrum Usług Wspólnych, ul. Koszykowa 65, 02-667
Warszawa
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
FBSerwis Wrocław Sp. z o.o., ul. Atramentowa 10, 55-040 Bielany Wrocławskie
kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej
uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych
(t.j. Dz. U. z 27 września 2019 r. poz. 1843 z późn. zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Świdnicy
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 2497/20
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego pn:
"Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych powstających na
terenie nier
uchomości zamieszkałych na terenie Gminy Lądek-Zdrój”, zostało wszczęte
ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za
numerem 2020/S183 442232 z 21.09.2020 r., przez
Gmina Lądek-Zdrój, ul. Rynek 31,
40 Lądek-Zdrój zwane dalej: „Zamawiającym”. Postanowienie Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia zwane dalej: „SIWZ” zostały opublikowane na stronie BIP
Zamawiającego w dniu 21.09.2020 r.
W dniu 01.10.2020 r. (
wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)
FBSerwis Wrocław Sp. z o.o., ul. Atramentowa 10, 55-040 Bielany Wrocławskie zwana dalej:
„FBSerwis Wrocław Sp. z o.o.” albo „Odwołującym” wniosła odwołanie na postanowienia
SIWZ
. Kopie odwołania Zamawiający otrzymał w dniu 01.10.2020 r. (e-mailem). Odwołanie
zostało podpisane radcę prawnego umocowanego na podstawie pełnomocnictwa
z 26.08.20
20 r. udzielonego przez P.Z. osobę ujawnioną i umocowaną do samodzielnej
reprezentacji zgodnie z załączonym do odwołania wydrukiem KRS-u. przez Odwołujący
zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. Art. 22 ust. 1a
ust.1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.
Dz. U. z 27 września 2019 r. poz. 1843 z późn. zm.) zwanej dalej: „Pzp” poprzez
sformułowanie warunków udziału w postępowaniu w sposób niejednoznaczny, nieprecyzyjny
i nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, zawężając niezasadnie krąg podmiotów
potencjalnie zainteresowanych ud
ziałem w postępowaniu, a częściowo nawet niemożliwy do
zrealizowanie poprzez ukształtowanie warunków sprzecznych z przepisami obowiązującego
prawa tj. poprzez określenie w Rozdziale III, pkt 4.2.1 lit. b), że Wykonawca ma posiadać
aktualne zezwolenie wy
dane przez właściwy organ na zbieranie odpadów w zakresie
objętym przedmiotem zamówienia, przy czym nie wiadomo, co Zamawiający rozumie przez
„w zakresie objętym przedmiotem zamówienia”, co prowadzi do tego, że nie wiadomo, jakimi
uprawnieniami w rzeczywis
tości ma wykazać się Wykonawca, a w szczególności, w jakiej
lokalizacji wymaga od wykonawcy posiadania zezwolenia na zbieranie, przy czym jeśli
Zamawiający uznaje, że wykonawca powinien posiadać zezwolenie na zbieranie na
obszarze gminy Zamawiającego, stanowi to niezasadne ograniczenie konkurencji
(prawdopodobnie do jednego podmiotu);
2. art. 29 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp
oraz art. 387 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. -
kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, ze zm.; dalej:
„k.c.") w zw. z art. 14 ust. 1 Pzp
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję oraz
zobowiązujący wykonawcę do realizacji obowiązku niemożliwego do wykonania
(świadczenie niemożliwe), tj. przez wskazanie w Rozdziale II (Opis Przedmiotu Zamówienia
("OPZ"
)), pkt 3, str. 21 SIWZ, że wykonawca zobowiązany jest m.in. uruchomienia od dnia 1
stycznia 2021 r. i prowadzenia Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych
(dalej: „PSZOK") na terenie gminy Zamawiającego, o szczególnych warunkach
wymienionych na str. 20-
23 SIWZ, który to zespół zobowiązań w tak krótkim czasie, jaki
pozostanie dla Wykonawcy od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia do dnia
rozpoczęcia realizacji zamówienia w tym zakresie, jest obiektywnie niemożliwy do
zrealizowania:
3. art. 29 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 7 Pzp oraz art. 353
k.c. w zw. z art. 14 ust. 1 Pzp
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, bez
uwzględnienia wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie
oferty
oraz poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który może utrudniać
uczciwą konkurencję, a przy tym sprzeczny z zasadami współżycia społecznego, tj. poprzez
wskazanie, iż wykonawca zobowiązany jest do usuwania nielegalnych miejsc składowania
odpadów komunalnych w ilości do 30 Mg/rok, w czasie trwania umowy, pomimo braku
wyodrębnienia pozycji kosztorysowej za świadczenie tej usługi a jednocześnie braku
jakichkolwiek informacji, mogących pozwolić na wycenę tej pozycji.
4. Art. 7 ust. 1 Pzp w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 16 Pzp i art. 353
Kc w zw. z art. 14 i art. 139
ust. 1 Pzp
poprzez błędne przyjęcie, że Zamawiający nie jest zobowiązany do zawarcia we
wzorze umowy wszystkich jej istotnych postanowień, których dodatkowo treść lub cel nie
sprzeciwia się właściwości (naturze) stosunku, obowiązującym przepisom ani zasadom
współżycia społecznego, a co za tym idzie jest uprawniony do sformułowania wzoru umowy
z następującymi wadami:
wskazanie w § 14 ust. 1 pkt 10), że Zamawiający ma prawo do odstąpienia od umowy
w trybie natychmiastowym w przypadku rozwiązania przez Zamawiającego umowy
dzierżawy dotyczącej terenu, na którym znajduje się PSZOK. Podnosząc ww. zarzuty wnosił
o:
uwzględnienie odwołania w całości,
nakazanie Zamawiającemu zmiany SIWZ poprzez:
a.
wykreślenie warunku udziału w Postępowaniu określonego w Rozdziale III, pkt 4.2.1 lit. b),
lub ewentualnie jego doprecyzowanie poprzez wyraźne określenie nie tylko jakiego rodzaju
uprawnień, ale także zakresu, ze wskazaniem, że wykonawca zobowiązany jest do
posiadania zezwolenia na zbieranie w jakiejkolwiek lokalizacji pozw
alającej na zbieranie tam
odpadów z obszaru gminy Zamawiającego;
b.
wykreślenie Rozdziału II pkt 3 OPZ, względnie zastąpieniem go postanowieniami, zgodnie
z którymi, to Zamawiający będzie prowadził PSZOK na wskazanym przez siebie terenie,
a Wykonawca będzie zobligowany jedynie do odpowiedniego jego wyposażenia oraz
zapewnienia jego obsługi, przy czym odpowiedzialnym za gospodarowania odpadami
zbieranymi na terenie PSZOK będzie Zamawiający;
c.
w przypadku uwzględnienia zarzutu dotyczącego utworzenia PSZOK i nałożenia na
Zamawiającego obowiązku jego utworzenia, a na Wykonawcę jedynie obsługi PSZOK;
d. doprecyzowanie OPZ poprzez wskazanie:
czy teren wyznaczony przez Zamawiającego na prowadzenie PSZOK spełnia aktualnie
wszystkie wymagania
niezbędne do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów
i prowadzenia PSZOK, a jeżeli nie, to w jakim czasie i na jakich warunkach zostanie od do
tych wymagań dostosowany,
czy dla nieruchomości, na której ma być prowadzony PSZOK, został sporządzony operat
przeciwpożarowy, zwierający warunki ochrony przeciwpożarowej miejsca magazynowania
odpadów, uzgodnione z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej,
o którym mowa w art. 42 ust. 4b ustawy o odpadach,
- czy d
la obszaru, na którym ma być prowadzony PSZOK, został uchwalony miejscowy plan
zagospodarowania przestrzennego, a jeżeli nie, to czy Zamawiający posiada dla
nieruchomości decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
- czy teren przeznaczony prze
z Zamawiającego na miejsce prowadzenia PSZOK został
dostosowany do wszystkich aktualnie obowiązujących wymogów określonych przepisami
ustawy o odpadach (takich jak wizyjny system kontroli miejsca magazynowania odpadów,
o którym mowa w art. 25 ust. 6a - 6h ustawy o odpadach), a jeżeli nie, to w jakim czasie i na
jakich zasadach teren ten do ww. wymogów zostanie dostosowany,
wskazania informacji niezbędnych do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie
odpadów w zakresie określonym w art. 42 ustawy o odpadach lub wskazania terminu,
w którym ww. informacje i dokumenty i miałyby zostać Wykonawcy udostępnione;
e.
dodanie pozycji kosztorysowej (PLN/M3) za usuwanie nielegalnych miejsc składowania
odpadów („dzikie wysypiska").
f.
usunięcie §14 ust. 1 pkt 10) wzoru umowy.
Zamawiający w dniu 02.10.2020 r. (na stronie internetowej BIP Zamawiającego) wraz
kopią odwołania, w trybie art. 185 ust.1 Pzp, wezwał uczestników postępowania
przetargowego do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 02.10.2020 r.
(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) ENERIS Surowce S.A.,
ul. Zagnańska 232a, 25-563 Kielce; adres do korespondencji: Centrum Usług Wspólnych,
ul. Koszykowa 65, 02-667 Warszawa zwana dalej:
„ENERIS Surowce S.A.” albo
„Przystępującym”, zgłosiła przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego wnosząc o oddalenie odwołania w całości. Kopia zgłoszenia została
przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu. Niniejsze zgłoszenie zostało podpisane
przez P. Z. osobę ujawnioną i umocowana do samodzielnej reprezentacji zgodnie
z załączonym do zgłoszenia wydrukiem KRS-u.
W dniu 07.10.2020 r. (e-mailem)
Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do
Prezesa K
IO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na odwołanie, w której
uwzględnił w całości odwołanie. Stwierdził, że: „(...) uznaje w całości zarzuty przedstawione
w treści odwołania. W związku z powyższym Zamawiający dokona zmian w treści ogłoszenia
i SIWZ oraz umowy, które są wynikiem uznania zarzutów Odwołującego. (…)”. Niniejsza
odpowiedź została podpisana przez Z-cę Burmistrza.
W dniu 08.10.2020 r. (e-mailem
) Prezes KIO w związku z postanowieniem Izby z dnia
r. wezwał ENERIS Surowce S.A., na podstawie § 13 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy
rozpoznawa
niu odwołań (t.j.: Dz. U. z 2018, poz. 1092 i poz. 1992) do złożenia oświadczenia
w przedmiocie wniesienia sprzeciwu, w terminie 3 dni.
Do dnia
12.10.2020 r. (włącznie) żadne zgłoszenie sprzeciwu przez Przystępującego
po stronie Zamawiającego, tj. ENERIS Surowce S.A. nie miało miejsca.
Reasumując, skoro Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że
uwzględnił w całości odwołanie, to stwierdzić należy, że Zamawiający uznał zarzuty
Odwołującego.
Zatem mając na uwadze, że:
Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu,
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił skutecznie
wykonawca, który nie skorzystał z prawa wniesienia sprzeciwu,
Izba stwierdziła, w związku z faktem, że Przystępujący do postępowania po stronie
Zamawiającego nie wniósł sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów
przedstawionych w o
dwołaniu, iż postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art.
186 ust. 3 Pzp
– należało umorzyć. Uwzględniając powyższe, Izba uznała, że istniała
podstawa do przyjęcia, iż postępowanie odwoławcze w sprawie o sygn. akt: KIO 2497/20 –
stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 3 Pzp oraz art. 192 ust. 1 zd. 2 Pzp -
należało umorzyć,
na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, iż z mocy art.
186 ust. 6 pkt 1 Pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując dokonanie
zwrotu Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972)
. Zgodnie z § 13 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpatrywaniu odwołań (t.j. Dz. U. z 2018 poz. 1092 i poz. 1992) -
postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym.
W oparciu o § 32 ww. rozporządzenia
Prezesa Rady Min
istrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy
rozpatrywaniu odwołań, ogłoszenie postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze
wydanego na posiedzeniu niejawnym następuje przez wywieszenie sentencji postanowienia
na tablicy ogłoszeń w siedzibie Krajowej Izby Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu
podawana jest na stronie internetow
ej Urzędu Zamówień Publicznych. Odpis postanowienia
przesyła się stronom i uczestnikom postępowania odwoławczego.
Przewodniczący:
………………………………