KIO 2515/20 POSTANOWIENIE dnia 13 października 2020 r.

Stan prawny na dzień: 11.01.2021

Sygn. akt: KIO 2515/20 

POSTANOWIENIE 

z dnia 

13 października 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   –   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Packo 

po rozpoznaniu na posiedzeniu 

niejawnym bez udziału stron w dniu 13 października 2020 r.,  

w  Warszawie,  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

5 października 2020 r. przez  wykonawcę W. M. prowadzącego działalność gospodarczą 

pod nazwą W. M. Firma Handlowo-Usługowa „SANIT-BUD” z siedzibą w Krakowie 

w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Imielin 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

2.  nakazać  Urzędowi  Zamówień  Publicznych  zwrot  z  rachunku  Urzędu  Zamówień 

Publicznych na rzecz W. M. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą W. M. 

Firma  Handlowo-

Usługowa  „SANIT-BUD”  kwoty  10  000,00  złotych  (słownie:  dziesięć 

tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2019,  poz.  1843 

z  późn.  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  

– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach. 

Przewodniczący:      ……………….……… 


Sygn. akt: KIO 2515/20 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający – Gmina Imielin prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego 

na  „termomodernizację  budynków  zaplecza  sportowego  przy  ulicy  Hallera  37A  

w Imielinie, część nr 2 – roboty instalacyjne związane z systemem centralnego ogrzewania” 

na  podstawie  ustawy 

z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  

z 2019, poz. 1843 

z późn. zm.).  

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone 28 września 2020 r. w Biuletynie Zamówień 

Publicznych  pod  numerem  590467. 

Wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone 

na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

O

dwołujący  –  W.  M.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  W.  M.  Firma 

Handlowo-

Usługowa  „SANIT-BUD”  wniósł  odwołanie  zarzucając  Zamawiającemu 

naruszenie: 

art.  29  ust.  1  w  związku  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  poprzez 

zamieszczenie  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  postanowienia  następującej  treści: 

„Zamawiający  informuje  również,  że  Wykonawca  powinien  w  kosztorysie  ofertowym  ująć 

wszystkie roboty, które wynikają z projektu oraz inne, które zdaniem Wykonawcy mają wpływ 

na  cenę,  a  nie  zostały  ujęte  w  projekcie  i  przedmiarze.”,  podczas  gdy  Zamawiający  jest 

zobowiązany  opisać  przedmiot  zamówienia  w  sposób  wyczerpujący,  uwzględniając 

wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty i  nie może 

przerzucać  na  wykonawcę  ryzyka  związanego  z  niewłaściwym  przygotowaniem  opisu 

przedmiotu zamówienia, 

2.  art.  29  ust.  3 

w  związku  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  poprzez 

opisanie  przedmiotu  zamówienia  przez  wskazanie  znaków  towarowych,  co  może 

doprowadzić  do  uprzywilejowania  lub  wyeliminowania  niektórych  wykonawców  lub 

produktów,  podczas  gdy  Zamawiający  nie  był  do  tego  uprawniony,  ponieważ  opisanie 

przedmiotu  zamówienia  przez  wskazanie  znaków  towarowych  nie  było  uzasadnione 

specyfiką przedmiotu zamówienia, zamawiający jest w stanie opisać przedmiot zamówienia 

za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  określeń,  względnie  art.  29  ust.  3  w  związku  z  art.  7  

ust.  1  ustawy  Praw

o  zamówień  publicznych  poprzez  brak  wskazania  konkretnych 

parametrów równoważności wobec urządzeń referencyjnych. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu: 

usunięcia  ze  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  postanowienia:  „Zamawiający 

informuje również, że Wykonawca powinien w kosztorysie ofertowym ująć wszystkie roboty, 


zostały ujęte w projekcie i przedmiarze.”, 

usunięcia  z  opisu  przedmiotu  zamówienia  znaków  towarowych  i  opisanie  przedmiotu 

zamówienia  w  tym  zakresie  w  sposób  zaproponowany  przez  Odwołującego  w  treści 

uzasadnienia  odwołania,  względnie  wskazania  konkretnych  parametrów  równoważności 

wobec urządzeń referencyjnych, 

3. dodania 

postanowienia, żeby wykonawcy w przypadku kotłów gazowych zobowiązani byli 

w  treści  oferty  wskazać  konkretny  model,  typ  i  producenta  oferowanych  urządzeń  wraz  

z dokumentami potwie

rdzającymi parametry urządzenia, 

obciążenie  kosztami  postępowania  Zamawiającego  oraz  zasądzenie  od  Zamawiającego 

na  rzecz  Odwołującego  kwoty  10.000  zł  stanowiącej  koszty  poniesione  z  tytułu  wpisu,  

a  także  kwoty  wskazanej  przez  Odwołującego  na  rozprawie  według  przedłożonych  na  niej 

dokumentów. 

Zgodnie  z  oświadczeniem  Zamawiającego  kopię  odwołania  przekazał  on  wykonawcom  

6 października 2020 r., termin zgłaszania przystąpień upłynął więc 9 października 2020 r.  

Do  dnia  wydania  postanowienia  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  nie  zgłosił 

żaden wykonawca. 

2  października  2020  r.  Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  oświadczył, 

że  uwzględnia  w  całości  odwołanie  i  wniósł  o  umorzenie  postępowania  odwoławczego  

w trybie art. 186 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. Oświadczenie zostało złożone 

przez 

osobę umocowaną do reprezentowania Zamawiającego. 

Izba  uznała,  że  Zamawiający  uwzględnił  zarzuty  przedstawione  w  odwołaniu  przed 

otwarciem  posiedzenia,  a 

jako  że  do  postępowania  odwoławczego  nie  przystąpił  żaden 

wykonawca, 

stwierdziła,  iż  zachodzą  przesłanki  umożliwiające  umorzenie  postępowania 

odwoławczego i, zgodnie z przepisem art. 186 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, 

orzekła jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  186  ust.  6  ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych  oraz  §  5  ust.  1  pkt  1  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972).  

Przewodniczący:      ……………….………