KIO 2540/20
Sygn. akt KIO 2540/20
WYROK
z dnia
26 października 2020 r.
K
rajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Klaudia Szczytowska-Maziarz
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
26 października 2020 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Od
woławczej w dniu 5 października 2020 r. przez
wykonawc
ę Asseco Data System S.A., Podolska 21, 81-321 Gdynia w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Uniwersytet w Białymstoku, ul. Świerkowa 20B,
382 Białystok
przy udziale wykonawców:
4 System Polska Sp. z o.o., ul. Bohaterów Westerplatte 30, 65-034 Zielona Góra,
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego,
2. PCG Academia Sp. z o.o., Jasionka 954F, 36-002 Jasionka
, zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
umarza post
ępowanie odwoławcze w zakresie zarzutów: bezzasadnego zaniechania
udostępnienia odwołującemu dokumentów dotyczących wykonawcy PCG Academia
Sp. z o.o., Jasionka 954F, 36-002 Jasionka (zarzut 2), zaniechania wykluczenia
wykonawcy PCG Academia Sp. z o.o., Jasionka 954F, 36-002 Jasionka z uwagi na
nieprzedłożenie dokumentów na potwierdzenie braku podstawy wykluczenia
KIO 2540/20
wykonawcy z udziału w postępowaniu (zarzut 3), zaniechania wykluczenia wykonawcy
PCG Academia Sp. z o.o., Jasionka 954F, 36-002 Jasionka z uwagi na
nieprzedłożenie dokumentów na potwierdzenie braku podstawy wykluczenia
wykonawcy z udziału w postępowaniu (zarzut 4) oraz zaniechanie odrzucenia oferty
wykonawcy PCG Academia Sp. z o.o., Jasionka 954F, 36-002 Jasionka z uwagi na
przedłożenie wraz z ofertą kopii pełnomocnictwa poświadczonej za zgodność
z oryginałem, a zgodnie z SIWZ pełnomocnictwo winno być złożone w postaci
dokumentu elektronicznego podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym
(zarzut 5); w
pozostałym zakresie oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę Asseco Data System S.A., Podolska 21,
81-321 Gdynia i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Asseco Data System S.A., Podolska 21, 81-321 Gdynia
tytułem wpisu od
odwołania,
zasądza od wykonawcy Asseco Data System S.A., Podolska 21, 81-321 Gdynia
na rzecz zamawiającego
Uniwersytetu w Białymstoku, ul. Świerkowa 20B,
382 Białystok kwotę 4 028 zł 21 gr (słownie: cztery tysiące dwadzieścia
osiem złotych i dwadzieścia jeden groszy) tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika, dojazdu na posiedzenie oraz opłaty skarbowej od
p
ełnomocnictwa.
KIO 2540/20
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843) na niniejszy wyrok w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Białymstoku.
Przewodniczący: …………………………………...
KIO 2540/20
U z a s a d n i e n i e
W odniesieniu do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego
w trybie przetargu nieograniczonego na „Dostawę i wdrożenie platformy edukacyjnej dla
Uniwersytetu w Białymstoku na potrzeby projektu Nowoczesny Uniwersytet szansą na rozwój
przyszłych kadr regionu" przez Uniwersytet w Białymstoku ul. Świerkowa 20B,
328 Białystok (dalej „zamawiający”) wykonawca Asseco Data Systems S.A., ul. Podolska
321 Gdynia (dalej „odwołujący” albo „Asseco”) wniósł odwołanie, zarzucając
zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843) [dalej „ustawa Pzp”]:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 PZP, poprzez bezzasadne zaniechanie
odrzucenia oferty wykonawcy PCG Academia Sp. z o.o., Jasionka 954F,
36-002 Jasionka
(dalej „Academia”) z uwagi na to, że treść oferty nie odpowiada treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej „SIWZ"), oraz z uwagi na to, że
protokół z prezentacji próbki nie potwierdza, że oferowany system posiada wszystkie
wymagania zadeklarowane w ofercie jako gotowe,
2. art. 8 ust. 3 w zw. z art. 96 ust. 3 i art. 7 ust. 1, poprzez bezzasadne zaniechanie
udostępnienia odwołującemu dokumentów dotyczących wykonawcy Academia,
art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 7 ust. 1 i § 2 ust. 4 pkt 2 oraz § 16 ust. 1
rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
(tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 1282) [dalej „rozporządzenie”), poprzez zaniechanie
wykluczenia wykonawcy Academia z uwagi na to, że nie wykazał spełniania warunków
udziału w postępowaniu określonych w rozdziale 5 ust. 2 SIWZ dotyczących zdolności
technicznej lub zawodowej,
art. 24 ust. 1 pkt 14 i 21 w zw. z § 5 pkt 1 rozporządzenia, poprzez zaniechanie
wykluczenia wykonawcy Academia z uwagi na nieprzedłożenie dokumentów na
potwierdzenie braku podstawy wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu,
art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z rozdziałem 10 ust. 20 SIWZ, poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Academia z uwagi na przedłożenie wraz z ofertą kopii
pełnomocnictwa poświadczonej za zgodność z oryginałem, a zgodnie z SIWZ
pełnomocnictwo winno być złożone w postaci dokumentu elektronicznego podpisanego
kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy Academia,
2. dokonania ponownej oceny ofert, w tym:
KIO 2540/20
nakazanie udostępnienia dokumentów dotyczących wykonawcy Academia w postaci
próbki oferowanego systemu, filmu z prezentacji oraz scenariuszy instruktażowych do
wszystkich wymagań oznaczonych jako „S" w załączniku do oferty,
nakazanie odrzucenia oferty wykonawcy Academia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp,
3. alternatywnie
– w przypadku nieuznania przez Krajową Izbę Odwoławczą zarzutów
nr 3 lub nr 4, poprzez nakazanie wykluczenie wykonawcy Academia na podstawie art.
24 ust. 1 pkt 12 oraz pkt 14 i 21 ustawy Pzp.
Skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje.
Do postępowania odwoławczego skutecznie przystąpili: wykonawca PCG Academia
Sp. z o.o., Jasionka 954F, 36-
002 Jasionka (dalej nadal „Academia”) po stronie
zamawiającego oraz wykonawca 4 System Polska Sp. z o.o., ul. Bohaterów Westerplatte 30,
034 Zielona Góra (dalej „4 System”) po stronie odwołującego.
Wykonawca Asseco skutec
znie przystąpił także po stronie odwołującego do
postępowania odwoławczego wywołanego odwołaniem 4 System – sprawa o sygn. akt
KIO 2524/20, która – wraz z rozpoznawaną przez skład orzekający Izby sprawą KIO 2540/20
– została przekazane do łącznego rozpoznania, zarządzeniem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 8 października 2020 r.
W odwołaniu w sprawie o sygn. akt KIO 2524/20 wykonawca 4 System (odwołujący
w tej
sprawie) podniósł zarzuty skierowane wobec oferty przystępującego Academia.
W sprawie tej skład orzekający Izby wydał postanowienia z dnia 26 października 2020 r.
o umorzeniu postępowania odwoławczego ze względu na częściowe wycofanie zarzutów oraz
częściowe ich uwzględnienie przez zamawiającego, przy braku sprzeciwu przystępującego po
stronie zamawiającego wykonawcy Academia.
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w odniesieniu do którego
Asseco oraz 4 System
złożył odwołanie zamawiający zastosował tzw. procedurę odwróconą
(art. 24aa ustawy Pzp), tj. dokonał oceny ofert – wszystkich ofert (abstrahując w tym miejscu
od zakresu tego badania i oceny),
a następnie zbadał, czy wykonawca, którego oferta została
oceniona najwyżej, tj. oferta przystępującego Academia nie podlega wykluczeniu.
Z
amawiający uznał, że ofertą najkorzystniejszą jest oferta przystępującego Academia
oraz
– w odniesieniu do pozostałych ofert – że oferta odwołującego jest trzecią w kolejności,
klasyfikowaną bezpośrednio za drugą w rankingu ofertą przystępującego 4 System.
KIO 2540/20
W pierwszej kolejności skład orzekający Izby zobowiązany był do oceny istnienia po
stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości poniesienia przez
odwołującego szkody w wyniku kwestionowanych czynności zamawiającego, tj. oceny
wypełnienia przesłanek, o których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Czynności te skład orzekający Izby podejmuje z urzędu, a od wyniku tych ustaleń
zależy dalszy tryb procedowania. Stwierdzenie braku legitymacji czynnej po stronie
odwołującego skutkuje oddaleniem odwołania, ponieważ przesłanki, o których mowa
w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp mają charakter materialnoprawny. W przypadku zaś stwierdzenia
legitymacji do wniesienia odwołania dochodzi do rozpoznania zarzutów co do meritum.
Skład orzekający Izby ustalił, że na obecnym etapie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego odwołujący nie jest podmiotem uprawnionym do wniesienia
odwołania.
Po pierwsze, legitymacj
a do wniesienia odwołania badana jest na moment jego
wniesienia.
Po drugie,
odwołanie jest środkiem ochrony prawnej, którego celem jest uzyskanie
zamówienia, przy czym za utrwalony w orzecznictwie należy uznać pogląd, iż interes
w uzyskaniu zamówienia to możliwość uzyskania zamówienia oraz, że odwołanie jest
środkiem ochrony prawnej nakierowanym na poprawę sytuacji odwołującego się wykonawcy
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Sytuacja wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego znajduje
odzwierciedlenie w pozycji, jaką zajmuje jego oferta w rankingu wszystkich złożonych ofert.
Na moment w
niesienia odwołania sytuacja Asseco w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego, w odniesieniu do którego wniósł odwołanie jest taka, że jego oferta
zajmuje trzecie miejsce w rankingu ofert.
Odwołujący podniósł zarzuty dotyczące oferty najkorzystniejszej, tj. sklasyfikowanej na
miejscu pierwszym oferty Academia
, nie zgłosił natomiast żadnych zarzutów dotyczących
oferty bezpośrednio poprzedzającej ofertę odwołującego, tj. sklasyfikowanej na miejscu
drugim oferty 4 System
pomimo, że także w przypadku stosowania tzw. procedury odwróconej
zamawiający bada i ocenia pozostałe złożone oferty – wszak wynikiem tego badania i oceny
jest ranking ofert.
Uwzględniając powyższe, nie można twierdzić, że na obecnym etapie postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego, w odniesieniu do którego Asseco złożył odwołanie nie
jest możliwym podnoszenie jakichkolwiek zarzutów w odniesieniu do innych ofert niż oferta
najkorzystniejsza.
Zarzuty mogą dotyczyć tak zasadności przyznanej poszczególnym ofertom
KIO 2540/20
punktacji w ram
ach kryteriów oceny ofer, jak i zaistnienie przesłanek odrzucenia ofert na
podstawie przepisu art. 89 ust. 1 ustawy Pzp.
O
bjęcie odwołaniem zarzutu zaniechania odrzucenie przez zamawiającego oferty
przystępującego 4 System oraz zarzutów dotyczących oferty najkorzystniejszej –
przystępującego Academia dawałoby odwołującemu Asseco szansę, w przypadku
uwzględnienia takiego odwołania, na uzyskanie zamówienia – obie oferty musiałyby zostać
odrzucone, a
oferta odwołującego byłaby najwyżej w rankingu ofert.
W zakresie dokonane
j już przez zamawiającego oceny oferty 4 System, odwołujący
Asseco nie zgłosił zarzutu/zarzutów, a zatem przyjąć należy, że w tym zakresie uznał, że jego
sytuacja nie wymaga ochrony.
Dostrzec także należy, że odwołujący skutecznie skorzystał z przysługującego mu
prawa przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie wykonawcy 4 System jako
odwołującego w sprawie o sygn. akt KIO 2524/20 – był uczestnikiem postępowania
odwoławczego, które zakończyło się umorzeniem postępowania w następstwie uwzględnienie
zarzutów odwołania w części (i zobowiązaniem zamawiającego do ponowienia czynności
badania i oceny ofert).
Tak długo, jak ofertę odwołującego poprzedza oferta sklasyfikowana wyżej odwołujący
nie może uzyskać zamówienia. Gdyby natomiast na dalszym etapie postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego, w odniesieniu do którego złożono to odwołanie doszło
do wyboru oferty przystępującego 4 System jako najkorzystniejszej (w szczególności
w następstwie ponowienia czynności badania i oceny ofert zapowiedzianej przez
zamawiającego w następstwie uznania w części zarzutów odwołania w sprawie o sygn. akt
KIO 2524/20 oraz uznania
w części zarzutów odwołania w tej sprawie) to, co istotne,
odwołujący mógłby złożyć odwołanie wobec tej nowej czynności zamawiającego.
Stwierdzić zatem należy, że z jednej strony poprawa sytuacji odwołującego (czemu
służyć ma odwołanie), poprzez zmianę rankingu ofert byłaby możliwa w wyniku uwzględnienia
odwołania z zarzutami skierowanym wobec dwóch ofert poprzedzających ofertę
odwołującego, z drugiej strony, poprawa sytuacji odwołującego, poprzez zmianę rankingu ofert
będzie możliwa w wyniku uwzględnienia odwołania z zarzutami skierowanymi wobec oferty
przystępującego 4 System (w sytuacji, gdyby doszło do wyboru wobec oferty tego
przystępującego).
Podsumowując, na obecnym etapie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, którego dotyczy odwołanie podniesione przez Asseco zarzuty nie mają wpływu
na sytuację Asseco, wobec czego ochrona temu wykonawcy nie przysługuje.
KIO 2540/20
O
kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp,
§ 3 pkt 1) lit. a) oraz lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący:
..……………………………….