Sygn. akt KIO 2576/19
WYROK
z dnia 3 stycznia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 stycznia 2020 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 grudnia 2019 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Infra Centrum Doradztwa Sp. z o.o. w Warszawie, LPW
Sp. z o.o. w Katowicach, Atmoterm S. A. w Opolu
w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia International
Management Services Sp. z o. o. w Krakowie, W. Sp. z o. o. w Warszawie
zgłaszających swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1.1. uwzględnia odwołanie co do zarzutu naruszenia art. 8 ust. 3 Pzp i art. 92 ust. 1 Pzp oraz
będącego ich następstwem zarzutu naruszenia art. 91 ust. 1 Pzp i nakazuje Centrum Unijnych
Projektów Transportowych w Warszawie unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
oraz powtórzenie tej czynności, a w jej ramach udostępnienie następujących oświadczeń i
dokumentów złożonych przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
International Management Services Sp. z o. o. w Krakowie, W. Sp. z o. o. w Warszawie
wykazu osób złożonego wraz z ofertą,
metodyki - złożonej wraz z ofertą;
wykazu osób złożonego z pismem z 3.11.2019 r.,
wyjaśnień i uzupełnień dotyczących wykazów osób w zakresie dotychczas
nieudostępnionym;
zamówienia International Management Services Sp. z o. o. w Krakowie, W. Sp. z o. o. w
Warszawie.
oddala odwołanie co do pozostałych zarzutów;
2. kosztami postępowania obciąża Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia Infra Centrum Doradztwa Sp. z o.o. w Warszawie, LPW Sp. z o.o. w
Katowicach, Atmoterm S. A. w Opolu MOSTMARPAL w Zarzeczu tytułem wpisu od odwołania;
2.2. zasądza od Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie na rzecz wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Infra Centrum Doradztwa Sp. z o.o. w
Warszawie, LPW Sp. z o.o. w Katowicach, Atmoterm S. A. w Opolu kwotę 18.600 zł 00 gr
(słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 2576/19
Uzasadnienie
Zamawiający – Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie – prowadzi w
trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843), dalej jako: „ustawa” lub „Pzp” postępowanie o
udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest świadczenie usług doradztwa dla potencjalnych
beneficjentów środków unijnych PO liś 2014-2020 w zakresie działań związanych z
przygotowaniem i wdrożeniem Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Ogłoszenie o
zamówieniu opublikowane zostało w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem. Wartość
zamówienia jest większa niż kwota wskazana w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
19 grudnia
2019 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Infra
Centrum Doradztwa Sp. z o.o. w Warszawie, LPW Sp. z o.o. w Katowicach, Atmoterm S. A. w
Opolu
wnieśli odwołanie. Zachowany został termin ustawowy i obowiązek przekazania
zamawiającemu kopii odwołania.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
art. 91 ust. 1 ustawy przez wybranie jako najkorzystniejszej oferty wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia International Management Services Sp. z o. o. w
Krakowie, W.
Sp. z o. o. w Warszawie, dalej jako: „Konsorcjum IMS”;
art. 7 ust. 1 ustawy w związku z naruszeniem art. 8 ust. 1 - 3 ustawy w związku z
naruszeniem art. 96 ust. 3 zdanie drugie ustawy przez zaniechanie odtajnienia (ujawnienia)
i udostępnienia odwołującemu zastrzeżonych przez Konsorcjum IMS, jako niejawnych
następujących dokumentów:
a)
wykazu osób - Zał. 6 złożonego wraz z ofertą,
b) metodyki -
złożonej wraz z ofertą;
c)
uzasadnienia tajemnicy przedsiębiorstwa - złożonej wraz z ofertą,
d)
wykazu osób złożonego w dniu 4.11.2019r.,
e)
wyjaśnień i/lub uzupełnień dotyczących wykazów osób - o ile zostały złożone.
pomimo że informacje zawarte w tych dokumentach nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa oraz
nie zostały skutecznie zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa;
3. art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy przez zaniechanie wykluczenia Konsorcjum IMS z
postępowania, pomimo iż Konsorcjum IMS nie wykazało spełniania warunków udziału w
postępowaniu, przedstawiło informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące
mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego oraz wprowadził w błąd
zamawiającego przy przedstawianiu informacji, że spełnia warunki udziału w postępowaniu,
a jednocześnie nie złożył samooczyszczenia w trybie przepisu art. 24 ust. 8 ustawy;
4. art. 92 ust. 1 ustawy przez zaniechanie podania uzasadnienia punktacji przyznanej
poszczególnym ofertom;
nieprawidłowej ilości punktów w kryterium „Metodyka" z naruszeniem kryteriów oceny ofert
określonych w SIWZ, tj. przyznanie zbyt małej ilości punktów;
art. 91 ust. 1 i 2 ustawy w związku z art. 7 ustawy przez zaniechanie oceny oferty
odwołującego w kryterium „Metodyka" we wszystkich jej elementach.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności oceny ofert;
udostępnienia pełnej dokumentacji postępowania, w tym podania uzasadnienia punktacji
przyznanej poszczególnym ofertom;
odtajnienia dokumentów wskazanych w odwołaniu;
4. przy
znania ofercie odwołującego większej ilości punktów w kryterium „Metodyka" zgodnie z
uzasadnieniem odwołania;
dokonania oceny odwołującego we wszystkich elementach w kryterium „Metodyka";
dokonania ponownej oceny ofert, uwzględniającej kryteria oceny ofert oraz zasady oceny
ofert zgodne z SIWZ;
7. wykluczenia wykonawcy Konsorcjum IMS;
8. odrzucenia oferty Konsorcjum IMS;
9. dokonania ponownej oceny ofert.
Konsorcjum IMS
przystąpiło do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
zachowując termin ustawowy oraz obowiązek przekazania kopii przystąpienia zamawiającemu i
odwołującemu. Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania.
Zamawiający w pisemnej odpowiedzi z 31 grudnia 2019 r. wniósł o oddalenie odwołania.
Izba ustaliła, że odwołanie nie podlega odrzuceniu i przeprowadziła rozprawę, podczas której
strony podtrzymały dotychczasowe stanowiska. Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania ze
wskazaniem, że udostępnienie pism zawierających uzasadnienie zastrzeżenia informacji, jako
tajemnicy przedsiębiorstwa powoduje bezprzedmiotowość zarzutu w tym zakresie.
Izba
ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołujący jest uprawniony do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1 Pzp. Jest
wykonawcą, który złożył ofertę i ma interes w uzyskaniu danego zamówienia. Zarzucane
zamawiającemu naruszenia przepisów powodują, że oferta odwołującego nie została uznana za
najkorzystniejszą, co grozi odwołującemu poniesieniem szkody.
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie, choć nie wszystkie zarzuty znalazły potwierdzenie.
Ad. 2. Zar
zut naruszenia przepisów ustawy przez nieskuteczne zastrzeżenie informacji jako
Izba ustaliła, że odwołujący zastrzegł, jako tajemnicę swego przedsiębiorstwa następujące
oświadczenia i dokumenty
a)
wykaz osób - złożony wraz z ofertą,
b)
metodykę – stanowiącą część oferty, za którą zamawiający przyznawał punkty w kryteriach
innych niż cena; wraz z ofertą;
c)
uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa - złożone wraz z ofertą,
d)
wykaz osób złożony - 4.11.2019 r.,
e)
wyjaśnienia i uzupełnienia dotyczących wykazu osób.
Na posiedzeniu przystępujący ujawnił zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa złożone
wraz z ofertą. Zgodnie z treścią tego oświadczenia, „oferta została przygotowana na podstawie
wieloletnich doświadczeń zdobytych podczas realizacji dotychczasowych badań i analizy zakresu
merytorycznego przedmiotowego badania oraz przy uwzględnieniu specyfiki instytucji
zamawiającej badanie. W związku ze znacznym wyrównaniem cen, jakie wykonawcy oferują za
realizację poszczególnych badań, oraz ze stosowaniem przez instytucje zamawiające badania
kryterium merytorycznego na etapie oceny ofert (przy jednoczesnym stopniowym zwiększaniu jego
wagi/istotności) oferty merytoryczne są kluczowym elementem stanowiącym o konkurencyjności
poszczególnych oferentów oraz decydującym o faktycznym sukcesie, jakim z perspektywy
oferenta jest pozyskiwanie zamówień i w następnym etapie ich sprawna i terminowa realizacja.
Oferty merytoryczne stanowią jako całokształt istotną wartość gospodarczą oferentów i są
kluczowym narzędziem decydującym o ich ewentualnej przewadze konkurencyjnej. W związku z
faktem, że merytoryczny poziom ofert merytorycznych jest często bardzo wyrównany, oraz że
ocena ofert realizowana jest przez p
oszczególnych przedstawicieli Zamawiającego w oparciu o ich
indywidualną wiedzę, doświadczenie oraz, co ważne, subiektywną ocenę oferty jako całości,
istotny z perspektywy uzyskania wysokiej oceny jest nie tylko zaproponowany zakres, ale również
sposób omówienia i prezentacji poszczególnych elementów składających się na ofertę
merytoryczną. Należy zatem przyjąć, iż prezentacja oraz struktura oferty posiadają wymierną
wartość gospodarczą, tzn. elementy te mogą być kluczowe z perspektywy podjęcia przez
Zamawi
ającego decyzji o wyborze oferty.
Podobnie wykaz osób jest efektem wieloletniego doświadczenia Wykonawcy w zakresie
rekrutacji odpowiednich specjalistów, którzy gwarantują spełnienie oczekiwań Zamawiającego
zarówno w kwestii wymogów formalnych, jak i odpowiedniej terminowości, kultury, czy jakości
pracy, przy zachowaniu racjonalnego poziomu kosztów. Udostępnienie tego wykazu konkurencji
ułatwi jej rekrutację odpowiednich osób do wykonywania analogicznych zleceń, a zatem również
posiada wymierną wartość gospodarczą.
Zgodnie z zapisem ustawy tajemnicę-przedsiębiorstwa mogą stanowić wyłącznie informacje
poufne. Informacjami takimi będą więc wszelkie informacje, które nie znajdują się w domenie
publicznej, tzn. nie istnieje legalny sposób zapoznania się z nimi bez wyraźnej zgody dysponenta.
Ponadto w stosunku do niniejszej oferty Wykonawca podjął niezbędne działania w celu
zachowania poufności takich informacji, tj.:
klasyfikacja i znakowanie poufnych informacji;
ograniczenie dostępu oraz fizyczna ochrona miejsc przechowania informacji;
zabezpieczenie nośników, na których zapisane są dane w postaci elektronicznej;
zastosowanie zabezpieczeń informatycznych;
zobowiązanie pracowników do zachowania poufności udostępnionych informacji;
wprowadzenie klauzul o zachowaniu poufności do umów z kontrahentami.”
Po ocenie ofert zamawiający wezwał przystępującego do złożenia wykazu osób w celu
potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i
zaw
odowej. Do złożonego wykazu zastrzeżonego jako tajemnica przedsiębiorstwa przystępujący
dołączył uzasadnienie. Stanowi ono, że „w związku z kluczowym znaczeniem zasobów ludzkich
przy świadczeniu usług doradczych, wybór odpowiednich osób do realizacji projektu -
spełniających bardzo specyficzne warunki Zamawiającego, posiadających racjonalne oczekiwania
finansowe, dyspozycyjnych, komunikatywnych oraz wywiązujących się ze zobowiązań - decyduje o
faktycznym sukcesie, jakim z perspektywy oferenta jest pozyskiwa
nie zamówień i w następnym
etapie ich sprawna i terminowa realizacja w założonym budżecie i zgodnie z najwyższymi
standardami jakości. Należy zatem przyjąć, iż wykaz osób posiada wymierną wartość
gospodarczą, tzn. elementy te mogą być kluczowe z perspektywy podjęcia przez Zamawiającego
decyzji o wyborze oferty. Równocześnie ujawnienie wykazu na jakimkolwiek etapie postępowania
mogłoby doprowadzić do zrekrutowania części personelu wykonawcy przez konkurencję.
Niniejszy wykaz osób nie został ujawniony do wiadomości publicznej (nie wszystkie osoby i nie
całe ich doświadczenie są prezentowane na stronach internetowych wykonawcy).
W stosunku do wykazu i jego elementów Wykonawca podjął niezbędne działania w celu
zachowania poufności informacji, tj.
klasyfikacja i znakowanie poufnych informacji;
ograniczenie dostępu oraz fizyczna ochrona miejsc przechowania informacji;
zabezpieczenie nośników, na których zapisane są dane w postaci elektronicznej;
zastosowanie zabezpieczeń informatycznych;
zobowiązanie pracowników do zachowania poufności udostępnionych informacji;
wprowadzenie klauzul o zachowaniu poufności do umów z kontrahentami.”
Zgodnie z art. 8 ust. 1 Pzp postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest jawne.
Wyjątek od tej zasady został opisany w art. 8 ust. 3 Pzp stanowiącym, że nie ujawnia się informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert, zastrzegł, że nie mogą
one być udostępniane oraz wykazał, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa wykonawcy muszą spełniać dwa kryteria. Pierwsze z
nich ma charakter materialny
– zastrzegane informacje muszą stanowić tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 9 lutego 2018 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji. Kryterium drugie ma charakter formalny
– wykonawca musi dokonać
zas
trzeżenia tych informacji oraz wykazać zamawiającemu zasadność zastrzeżenia. W związku z
tym sam fakt, że dane informacje mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa danego wykonawcy
nie wystarcza dla dokonania zastrzeżenia, jeśli wykonawca nie uzasadnił należycie, że przesłanki,
o których mowa w art. 11 ust. 4 uznk zostały spełnione. Art. 8 ust. 3 Pzp nie nakłada wprawdzie na
wykonawcę expressis verbis obowiązku dowodowego, a obowiązek wykazania, jednak nie może
być wątpliwości, że uzasadniając dokonane zastrzeżenie wykonawca powinien dołożyć
szczególnej staranności. Nie może przede wszystkim poprzestać na ogólnych stwierdzeniach i
odstępować od przedstawienia dowodów na poparcie swoich twierdzeń, w sytuacji, gdy ich
złożenie jest możliwe. Restrykcyjne spojrzenie na powinności wykonawcy uzasadnione jest
wyjątkowym charakterem art. 8 ust. 3 Pzp (exceptiones non sunt extendendae) oraz ścisłym
związkiem naruszenia zasady jawności z możliwością naruszenia podstawowych zasad zawartych
w art. 7 ust. 1 Pzp
– uczciwej konkurencji i przejrzystości.
Odniesienie przedstawionych poglądów do okoliczności faktycznych sprawy prowadzi do
przekonania, że przystępujący niezasadnie zastrzegł metodykę, wykazy osób oraz wyjaśnienia
jako tajemnicę swego przedsiębiorstwa, a zamawiający odmawiając ich udostępnienia naruszył
przepisy ustawy.
Oba uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa złożone zamawiającemu mają
charakter bardzo ogólny i wyłącznie teoretyczny. Jest to szczególnie widoczne w odniesieniu do
metodyki
– przystępujący nawet nie posługuje się tym słowem. Samo wskazanie na znaczenie
ofert z powodu stosowania kryteriów pozacenowych z całą pewnością nie wskazuje na charakter
techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub inny, ani tym bardziej na jej wartość
gospodarczą. Przesłanka „wartości gospodarczą” odnosi się nie tylko do informacji „innej”, ale
także informacji technicznej, technologicznej i organizacyjnej (vide: wyroki Izby w sprawie KIO
131/19, KIO 2339/19). Innymi słowy skuteczne wykazanie tajemnicy przedsiębiorstwa wymaga
koniunkcji przesłanek określonego charakteru informacji oraz wartości gospodarczej informacji.
Całkowicie gołosłownie przystępujący twierdzi, że podjęto w stosunku do niej niezbędne działania
w celu zachowania poufności. Samo gołosłowne wymienienie tych działań jest niewystarczające,
gdyż twierdzenia zawarte w oświadczeniu w tym zakresie odwołujący mógł i powinien był wykazać
stosownymi dokumentami.
Zastrzeżenie oraz wykazanie, o których mowa w art. 8 ust. 3 Pzp, dotyczą co do zasady
danej informacji, a nie danego rodzaju informacji lub dokumentu, zatem brak jest podstaw ku temu,
aby dwa oświadczenia złożone przez przystępującego badać jak jedno, dotyczą bowiem innych
informacji
– zawartych w metodyce i wykazie osób wskazanych dla uzyskania punktów w kryterium
postępowaniu. Ponadto nie można pominąć, że z treści tych oświadczeń nie wynika, aby miałyby
być czytane łącznie.
Brak należytej staranności przystępującego w tym zakresie jest szczególnie widoczny
wobec faktu, że zamawiający poświęcił zastrzeganiu informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa
rozdział X ust. 10 SIWZ, gdzie szczegółowo i konkretnie opisał obowiązki związane z dokonaniem
zastr
zeżenia.
Twierdzenie, że zamawiający podobnie ocenił zastrzeżenia dokonane przez odwołującego
wskazuje jedynie, że zamawiający dokonał oceny z zachowaniem zasady równości, natomiast jest
całkowicie bez znaczenia dla oceny przesłanek wynikających z art. 8 ust. 3 Pzp.
Udostępnienie przez przystępującego uzasadnienia zastrzeżenia informacji złożonego z
ofertą Izba uznała za przyznanie przez niego racji odwołującemu. Oznacza to brak obowiązku
przeprowadzania postępowania dowodowego (art. 190 ust. 5 zd. 2 Pzp) oraz odstąpienie od
zawarcia w sentencji wyroku nakazu udostępnienia tego dokumentu. Wobec obowiązującego
stanu prawnego nie
może to być uznane jako uwzględnienie zarzutu przez zamawiającego.
Dla porządku stwierdzić zatem należy, że uznanie przez zamawiającego dokumentu
zawierającego uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa przystępującego narusza
art. 8 ust. 3 Pzp. Zdaniem składu orzekającego uzasadnienie takie powinno być jawne w każdym
przypadku. Dokument złożony wraz z oferta przez przystępującego, nie zawiera żadnych treści
zasługujących na ochronę po myśli art. 11 ust. 2 uznk.
Ad. 3. Zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp przez zaniechanie wykluczenia
Konsorcjum IMS z postępowania nie znalazł potwierdzenia.
W rozdziale V ust.
1 pkt 2.3.1. SIWZ zamawiający ustalił, że o udzielenie zamówienia mogą
ubiegać się wykonawcy, którzy na dzień składania ofert wykażą, że zrealizowali lub nadal realizują, w
okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy w tym okresie, co najmniej 3 (trzy) usługi polegające na świadczeniu przez
okres co najmniej 12 miesięcy, usług doradczych w zakresie planowania i rozwoju transportu, o
wartości co najmniej 500 000,00 PLN brutto każda.
W odpowiedzi przystępujący złożył wykaz, w którym jako doświadczenie własne wskazał m.in.
usługę wykonaną na rzecz Związku Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Województwa
Śląskiego. Z dołączonej referencji wynika, że usługa wykonywana była przez konsorcjum w składzie:
PBS Sp. z o.o. Lider Konsorcjum, Biuro Inżynierii Transportu Pracownie Projektowe C. & K. Sp. j. oraz
International Management Services Sp. z o. o.
Izba uznała zarzuty odwołania za niepotwierdzone i uznała, że zamawiający nie naruszył
art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17) Pzp. Przepis
y ten nakazują odpowiednio wykluczenie wykonawcy, który w
wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy
przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu
lub obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria, zwane dalej „kryteriami selekcji”, lub który zataił te
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd zamawiającego,
mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o
udzielenie zamówienia (pkt 17). Przesłanką sin qua non zastosowania obu powołanych przepisów
jest przedstawienie
informacji wprowadzających w błąd, czyli skierowanych na wywołanie u
zamawiającego przeświadczenia, że stan rzeczy jest inny niż w rzeczywistości. Co do zasady
zatem informacje te powinny dotyczyć faktów (vide wyroki Izby m.in. w sprawach o sygn. akt: KIO
268/18, KIO 1865/18, KIO 2529/18, KIO 100/19). Tymczasem w odniesieniu do
usługi powołanej
przez przystępującego niesporne fakty nie były przedstawiane niezgodnie z rzeczywistością.
Odwołujący nie twierdził bowiem, że sporną usługę wykonał samodzielnie.
Zasadniczą osią sporu jest natomiast to, czy przystępujący może powołać się na
doświadczenie w wykonaniu usługi, którą zrealizował w ramach konsorcjum. Pogląd odwołującego
sprowadza się do tezy, że w sytuacji wspólnego wykonania umowy możliwość powołania dotyczy
wyłącznie zakresu zrealizowanego przez wykonawcę. Izba nie zgadza się z taką tezą. Dostrzec
warto, że TSUE w wyroku z 4 maja 2017 r. C-131/14 Esaprojekt opowiadając się za oceną realnego
zaangażowania w wykonanie umowy przez poszczególnych wykonawców tworzących konsorcjum, nie
zdefiniował kryteriów oceny tego zaangażowania, ani tym bardziej nie wyłączył możliwości powołania
się przez wykonawców na całość prac zrealizowanych przez nich w ramach konsorcjum. Trybunał
wskazał, że możliwość ta jest uzależniona od bezpośredniego udziału w realizacji przynajmniej
jednej części zamówienia, do którego całościowego wykonania zobowiązana jest ta grupa
wykonawców. TSUE sprzeciwił się tym samym możliwości powołania się członków konsorcjum na
umowę, w których udział danego wykonawcy miał charakter jedynie formalny, stwierdzając, że nie
można uznać uzyskania doświadczenia przez sam fakt bycia członkiem grupy wykonawców.
Tymczasem w okolicznościach sporu nie budzi wątpliwości realny i rzeczywisty udział
przystępującego w wykonaniu umowy referencyjnej. Takiego twierdzenia nie zgłaszał odwołujący.
W tej sytuacji, wobec braku jakichkolwiek dowodów wskazujących, że realny udział
przystępującego, ze względu na swój rodzaj i zakres, był znikomy Izba uznała, że może on
powo
łać się na całą wykonaną umowę.
Powyższe jest wystarczające dla rozstrzygnięcia zarzutu, jednak nie można pominąć, że
odwołujący całkowicie pominął niezbędne przesłanki zawarte w art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp
odnoszące się do winy wykonawcy.
Skoro Konso
rcjum IMS wykazało spełnianie warunków udziału w postępowaniu, i nie
przedstawiło informacje wprowadzające w błąd zamawiającego brak jest podstaw do
przypisywania mu obowiązku samooczyszczenia, o którym stanowi art. 24 ust. 8 Pzp.
Ad. 4. art. 92 ust. 1 ustawy przez zaniechanie podania uzasadnienia punktacji przyznanej
poszczególnym ofertom;
W rozdziale XVI ust. 3.
SIWZ zamawiający przedstawił kryteria oceny ofert oraz ich wagi:
1. Cena brutto
– 45 %;
Doświadczenie osób realizujących zamówienie – 10 %;
Wykorzystanie papieru wyprodukowanego co najmniej w 85% z włókien recyklingowych,
pochodzący ze zrównoważonej gospodarki leśnej, certyfikowanego oznakowaniem "FSC
Recycled" lub równoważnym - 5%.
Zamawiający podał również sposób oceny ofert w poszczególnych kryteriach, w tym liczbę
punktów w poszczególnych kryteriach pozacenowych oraz sposób przyznawania tych punktów.
Zamawiający przekazał wykonawcom informację o wynikach postepowania, w której
zamieścił tabelę zawierającą liczbę punktów w poszczególnych kryteriach. Nie zostały podane
powody przyznania wskazanej liczby punktów.
Izba nie podzieliła poglądu zamawiającego, że jego obowiązek informacyjny związany z
zakończeniem postępowania ogranicza się do przekazania wykonawcom informacji na temat
punktacji. Art. 92 ust. 1 pkt 1 Pzp stanowi wprawdzie, że zamawiający informuje niezwłocznie
wszystkich wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty, podając punktację przyznaną ofertom
w każdym kryterium oceny ofert i łączną punktację, jednak sam przepis art. 92 ust. 1 Pzp in fine
nakazuje podanie uzasadnienia faktycznego i prawnego.
Takiego uzasadnienia zamawiający nie podał, czym naruszył przepisy ustawy. Niezasadnie
powołuje się zamawiający na zastrzeżenie jako tajemnicy przedsiębiorstwa informacji mających
znaczenie dla oceny w kryterium metodyka i doświadczenie osób realizujących zamówienie. Po
pierwsze, uznanie nieskuteczności zastrzeżenia tych informacji skutkuje obowiązek ich ujawnienia,
co oznacza, że można je powołać w informacji o wyniku postępowania. Po drugie, zamawiający
uznając zastrzeżone informacje, jako tajemnicę przedsiębiorstwa, powinien był swoje stanowisko
sformułować w sposób chroniący te informacje, z pominięciem indywidualnych i konkretnych
danych np.
danych osobowych personelu. Oświadczenia zamawiającego składane na części
niejawnej rozprawy jasno dowiodły, że było to możliwe.
Zgodzić się należy z odwołującym, że brak przekazania przez zamawiającego informacji
dotyczącej oceny ofert jest sprzeczne z zasadami zawartymi w art. 7 ust. 1 Pzp. Zamawiający
naruszył zasadę równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji, gdyż brak
możliwości kontroli czynności oceny ofert przez zamawiającego, stawia w uprzywilejowanej
sytuacji wykonawcę, który złożył najkorzystniejszą ofertę. Działanie zamawiającego jest
nietransparentne, podczas gdy zasada przejrzystości wymaga, aby czynności zamawiającego
dokumentowane były w sposób jasny i zrozumiały, umożliwiający poddanie ich ocenie.
Pogląd ten jest wyrażany w orzecznictwie Izby (vide wyroki w sprawach KIO 860/19, KIO 2050/18 i
Ad. 5 i 6. Zarzuty naruszenia
art. 91 ust. 1 i 2 ustawy w związku z art. 7 ustawy przez
przyznanie ofercie odwołującego zbyt małej liczby punktów w kryterium „Metodyka" oraz przez
zaniechanie oceny oferty odwołującego w kryterium „Metodyka" we wszystkich jej elementach.
W rozdziale XVI ust. 3 SIWZ zamawiający ustalił, że punkty w kryterium „Metodyka
Oferty Dokumentu „Metodyka zarzadzania realizacją Usługi”, skali punktowej do 60 pkt, z
uwzględnieniem podkryteriów:
Organizacja zespołu Doradców
a) w
ykonawca zapewnia bardzo dobre metody koordynacji pracy Zespołu Doradców i bardzo
dobry p
rzepływ informacji w ramach zespołu oraz z Zamawiającym – 20 pkt,
b) w
ykonawca zapewnia dobre metody koordynacji pracy Zespołu Doradców i dobry przepływ
informacji w ramach zespołu oraz z Zamawiającym – 10 pkt,
c)
Wykonawca zapewnia niewystarczające metody koordynacji pracy Zespołu Doradców lub
mierny przepływ informacji w ramach zespołu lub z Zamawiającym – 0 pkt.
2) Znajomość interesariuszy właściwych do opracowania i wdrożenia Planów Zrównoważonej
Mobilności Miejskiej wraz z otoczeniem instytucjonalnym i prawnym
a)
Wykonawca wymienia i opisuje co najmniej 15 interesariuszy właściwych do opracowania i
wdrożenia Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej wraz z otoczeniem instytucjonalnym i
prawnym
– 20 pkt,
b) Wykonawca wymienia i opisuje co najmniej 10 interesar
iuszy właściwych do opracowania i
wdrożenia Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej wraz z otoczeniem instytucjonalnym i
prawnym
– 10 pkt,
c)
Wykonawca wymienia i opisuje mniej niż 10 interesariuszy właściwych do opracowania i
wdrożenia Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej wraz z otoczeniem instytucjonalnym i
prawnym
– 0 pkt.
3) Program zapewnienia jakości świadczenia Usługi
a)
Wykonawca proponuje program zapewnienia jakości świadczenia Usługi, który w bardzo
dobrym stopniu zapewnia terminowość i jakość świadczonych usług – 20 pkt,
b)
Wykonawca proponuje program zapewnienia jakości świadczenia Usługi, który w dobrym
stopniu zapewnia terminowość i jakość świadczonych usług – 10 pkt,
c)
Wykonawca proponuje program zapewnienia jakości świadczenia Usługi, który w
dostatecznym stopniu zapewnia terminowość i jakość świadczonych usług – 0 pkt.
Zamawiający wymaga, aby przygotowany przez Wykonawcę Dokument „Metodyka
zarzadzania realizacją Usługi”, umożliwiał identyfikację poszczególnych elementów podlegających
ocenie.
Odwołujący i przystępujący otrzymali taką samą liczbę punktów w kryterium Metodyka 26,67.
Izba zważyła, że zarzuty odwołania nie znalazły potwierdzenia. Zarówno stanowiska stron
prezentowane na niejawnej części rozprawy, jak i analiza pisemnych stanowisk zamawiającego i
odwołującego złożonych do akt sprawy (zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa) potwierdziły
zasadność stanowiska zamawiającego. Oferta odwołującego nie mogła otrzymać maksymalnej liczby
punktów.
Z uwagi na niejawność metodyki złożonej przez odwołującego szczegółowe odniesienie się do
dla wszystkich stron i uczestników postępowania odwoławczego.
Nie naruszając dokonanego zastrzeżenia można jedynie stwierdzić, że eksponowane przez
odwołującego w złożonym dokumencie wszystkich wymagań wynikających z SIWZ nie uzasadnia
zwiększenia liczby punktów przyznanych ofercie odwołującego. Brak spełnienia wymagań SIWZ
spowodowałby bowiem odrzucenie oferty odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. Objęcie
zakresem zobowiązania merytorycznych wymagań zamawiającego jest warunkiem koniecznym
dopuszczenia oferty do oceny z uwzględnieniem kryteriów oceny ofert. Kryteria oceny metodyki są
natomiast
kryteriami co do zasady jakościowymi.
Konkludując Izba uznała, że naruszenie przez zamawiającego art. 8 ust. 3 oraz art. 92 ust.
1 Pzp może mieć istotny wpływ na wynik postępowania. Brak dostatecznej informacji na temat
oceny ofert oraz niezasadne zastrz
eżenie informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa
uniemożliwiają wykonawcom ocenę czynności zamawiającego. Ograniczają możliwość wniesienia
odwołania, a w konsekwencji stoją na przeszkodzie ochrony swoich praw wykonawców w
postępowaniu o udzielenie zamówienia. Powaga tych naruszeń prowadzi do konstatacji, że
zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty z naruszeniem art. 91 ust. 1 Pzp i
uwzględnienia odwołania. Naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy mogą mieć bowiem
istotny wpływ na wynik postępowania.
Zamawiający powinien powtórzyć czynność wyboru najkorzystniejszej oferty, a w jej
ramach umożliwić wykonawcom zapoznanie się z dokumentami niezasadnie zastrzeżonymi jako
tajemnica przedsiębiorstwa oraz prawidłowo poinformować o wyniku postępowania.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 Pzp orzekła, jak w pkt 1 sentencji.
O kosztach Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp, uwzględniając koszty
wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego w kwocie 3.600 zł, zgodnie z § 3 pkt 2 lit. b
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości oraz
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i
sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 poz. 972).
Przewodn
iczący: