Sygn. akt KIO 2606/20
POSTANOWIENIE
z dnia 5 listopada 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie.
Przewodniczący: Renata Tubisz
Członkowie: Anna Packo
Beata Pakulska
–Banach
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu z udziałem stron w dniu 5 listopada 2020 r., w Warszawie,
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 października 2020
r. przez
odwołującego Multiconsult Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa
w postępowaniu powadzonym przez zamawiającego
PKP Polskie Linie Kolejowe S
półka akcyjna ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa
przy udziale przystępujących:
1. Egis Poland
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Domaniewska 39A,
02-672 Warszawa,
2. Safege
Société par Actions Simplifiée, 15-27 rue du Port de l`lle, 92022 Nanterre
CEDEX, Francja
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Multiconsult Polska
Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ul. Bonifraterska 17,
00-203 Warszawa
kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero
groszy), uiszc
zoną tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (j.t. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa – Praga w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………………..
Członkowie …………………………………
………………………………….
Sygn. akt KIO 2606/20
Uzasadnienie
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego pn. Pełnienie nadzoru nad opracowaniem dokumentacji
projektowej i robotami budowlanymi w ra
mach projektu POIiŚ 5.1.-14 pn. Prace na linii
kolejowej C-
65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław –
Bydgoszcz
– Maksymilianowo dla zadania inwestycyjnego pn. LOT A – Prace na linii
kolejowej 13
1 na odcinku Chorzów Batory (km 5,900) Nakło Śląskie (km 29,000), nr ref.
IREZA4/1c-216-04/2019-
POIiŚ 5.1-14.
Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się 2 grudnia 2019 r. w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej, numer ogłoszenia 2019/S 232-570250.
O
dwołujący w złożonym odwołaniu zarzucił naruszenie następujących przepisów:
1. art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17
ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy
Prawo zamówień publicznych i art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych w
zw. z art. 7 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez ich zastosowanie i
wykluczenie Odwołującego z postępowania, a w konsekwencji uznanie jego oferty za
odrzuconą, pomimo iż Multiconsult nie przedstawił Zamawiającemu informacji
wprowadzających w błąd, mających istotne znacznie dla decyzji podejmowanych przez
Zamaw
iającego w postępowaniu:
a.
poprzez zatajenie informacji o rozwiązanych umowach, gdyż w odniesieniu do Multiconsult
nie występują przesłanki wykluczenia określone w art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy Prawo
zamówień publicznych,
b.
dotyczących kierownika zespołu przeglądu dokumentacji, gdyż osoba wskazana do
pełnienia tej funkcji uczestniczyła w realizacji zdań wskazanych przez Zamawiającego
w uzasadnieniu wykluczenia,
c.
dotyczących numeru uprawnień zawodowych posiadanych przez osobę wskazaną do
pełnienia funkcji geodety.
z ostrożności – art. 26 ust. 3 lub ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 7
ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego
do złożenia wyjaśnień w zakresie numeru uprawnień geodety wskazanego w poz. 3C
wykazu
„Potencjał” kadrowy tj. pana B. M., uzupełnionego w załączeniu do pisma z 21
września 2020 r.
Zamawiający, 3 listopada 2020 r., drogą elektroniczną, złożył pismo z 2 listopada 2020 r.,
stanowiące odpowiedź na odwołanie, w którym uwzględnił zarzuty naruszenia:
1. art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17
ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy
Prawo zamówień publicznych i art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych w
zw. z art. 7 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez ich zastosowanie i
wykluczenie Odwołującego z postępowania, a w konsekwencji uznanie jego oferty za
odrzuconą, pomimo iż Multiconsult nie przedstawił Zamawiającemu informacji
wprowadzających w błąd, mających istotne znacznie dla decyzji podejmowanych przez
Zamawiającego w postępowaniu:
a.
poprzez zatajenie informacji o rozwiązanych umowach, gdyż w odniesieniu do Multiconsult
nie występują przesłanki wykluczenia określone w art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy Prawo
zamówień publicznych,
b.
dotyczących kierownika zespołu przeglądu dokumentacji, gdyż osoba wskazana do
pełnienia tej funkcji uczestniczyła w realizacji zdań wskazanych przez Zamawiającego
w uzasadnieniu wykluczenia,
c.
dotyczących numeru uprawnień zawodowych posiadanych przez osobę wskazaną do
pełnienia funkcji geodety.
Zamawiający nie uwzględnił zarzutu wniesionego co do naruszenia – z ostrożności – art. 26
ust. 3 lub ust. 4
ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień
w zakresie numeru uprawnień geodety wskazanego w poz. 3C wykazu „Potencjał kadrowy”,
tj. pana B. M.
, uzupełnionego w załączeniu do pisma z 21 września 2020 r.
Jak wynika z pisma Zam
awiającego z 2 listopada 2020 r., pismo to zostało doręczone
O
dwołującemu oraz wykonawcom Safege S.A.S i Egis Poland Sp. z o.o., przystępującym
w sprawie po stronie zamawiającego.
Przystępujący, prawidłowo zawiadomieni o terminie posiedzenia, nie stawili się na
posiedzeniu 5 listopada 2020 r.
, na którym mieli prawo wnieść sprzeciw wobec
uwzględnienia części zarzutów odwołania.
W tym s
tanie rzeczy Izba stwierdziła niewniesienie sprzeciwu wobec uwzględnienia przez
Zamawiającego części zarzutów odwołania .
Z kolei Odwołujący, na posiedzeniu 5 listopada 2020 r., wobec uwzględnienia zarzutów
zawartych w punkcie 1. lit. a, b, c
odwołania, cofnął zarzut ujęty w punkcie 2. zarzutów
odwołania.
Izba w tym stanie rzeczy
stwierdziła spełnienie się przesłanek do umorzenia postępowania
odwoławczego opisanych w art. 186 ust. 3a ustawy Prawo zamówień publicznych z uwagi na
uwzględnienie części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofaniu pozostałych
zarzutów przez Odwołującego oraz niewniesienia sprzeciwu wobec uwzględnienia części
zarzutów.
O kosztach orzeczono na podstawie art. 192 ust.
10 w związku z art. 186 ust. 6 pkt 1 i art.
186 ust. 3a
ustawy Prawo zamówień publicznych przez wzajemne ich zniesienie.
Zamawiający złożył do protokołu wniosek o zasądzenie kosztów zastępstwa procesowego
składając fakturę VAT i powołując się na okoliczność cofnięcia odwołania w dniu
posiedzenia
, tj. wskazując tym samym na okoliczność opisaną w § 5 ust. 1 pkt 3 lit. b
r
ozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (j.t. Dz. U. 2018r. z dnia 7 maja 2018r. poz. 972).
Izba nie uwzględniła wniosku kosztowego pełnomocnika Zamawiającego z uwagi fakt, że
w niniejszej sprawie nastąpiło uwzględnienie części zarzutów przez Zamawiającego oraz
cofnięcie odwołania w pozostałym zakresie przez Odwołującego, to jest sytuacja, do której
odnoszą się przepisy do art. 186 ust. 3a i ust. 6 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
W tym stanie rzeczy wniosek Z
amawiającego złożony na podstawie § 5 ust.1 pkt 3 lit. b ww.
rozporządzenia Izba uznała za bezpodstawny.
Na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1
ustawy Prawo zamówień publicznych oraz § 5 ust. 1 pkt 2
lit. a ww. r
ozporządzenia Izba orzekła o dokonaniu zwrotu na rzecz Odwołującego
uiszczonego
wpisu od odwołania w kwocie 15.000,00 złotych.
Przewodniczący: ………………………………..
Członkowie …………………………………
………………………………….