POSTANOWIENIE
z dnia 8 stycznia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron 8 stycznia 2020 r.
w W
arszawie odwołania wniesionego 23 grudnia 2019 r. do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej
przez wykonawcę: Elibron sp. z o.o. z siedzibą w Tychach
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Dostawa sprzętu komputerowego
i elektronicznego do budynku Dworca PKP w Skawinie (nr
postępowania ZP.271.63-
2.RS.2019)
prowadzonym przez zamawiającego: Gmina Skawina
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Elibron
sp. z o.o. z siedzibą w Tychach kwoty 7500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset
złotych zero groszy) – uiszczonej przez powyższego odwołującego tytułem wpisu
od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843)na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni
od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie.
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Gmina Skawina prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843)) {dalej również:
„ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn. Dostawa sprzętu komputerowego i elektronicznego do budynku
Dworca PKP w Skawinie (nr
postępowania ZP.271.63-2.RS.2019). Ogłoszenie o tym
zamówieniu 19 grudnia 2019 r. zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
pod nr 637496-N-2019. Warto
ść przedmiotowego zamówienia nie przekracza kwot
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
23 grudnia 2019
r. Odwołujący Elibron sp. z o.o. z siedzibą w Tychach wniósł
w formie elektronicznej
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie (zachowując
wymóg przekazania jego kopii Zamawiającemu) od postanowień specyfikacji istotnych
warunków zamówienia {dalej również: „specyfikacja” lub „SIWZ”} w zakresie opisu
przedmiotu zamówienia {dalej również” „OPZ”}.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 29 ust. 2 i 3 w zw. z art. art. 7 ust. 1
– przez zastrzeżenie w opisie przedmiotu
zamówienia, że etykiety biblioteczne muszą być preformatowane w systemie Jacob,
co
charakteryzuje produkty dostarczane przez konkretnego wykonawcę (ARFIDO sp.
z o.o.) i prowadzi do
wyeliminowania pozostałych wykonawców, a ponadto wskazanie
w
opisie przedmiotu zamówienia oznaczenia (system Jacob), które charakteryzuje
produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę (SOFTECH Z. R.), przy
jednoczesnym braku określenia zasad równoważności, czyni w praktyce niemożliwe
zaoferowanie produktu równoważnego.
2. Art. 29 ust. 2 i ust. 3 w zw. z art. 30 ust. 9 oraz art. 7 ust. 1
– przez wskazanie w opisie
przedmiotu zamówienia wymaganych cech dostarczanego produktu, które są
nieadek
watne oraz nie mają żadnego znaczenia dla funkcjonalności przedmiotu
zamówienia oraz użytkowania systemu, co prowadzi do utrudnienia uczciwej konkurencji
i ograniczenia kręgu wykonawców mogących wziąć udział w postępowaniu.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
dokonania zmiany
treści opisu przedmiotu zamówienia w załączniku nr 6.2 do SIWZ (Część
2 „Dostawa elementów systemu elektronicznej identyfikacji zbiorów”) w zakresie: a) pkt 1
„Połączone stanowisko kodowania etykiet bibliotecznych RFID HF oraz wypożyczeni
i
zwrotów przez bibliotekarza”, b) pkt 3 „Mobilne skontrum RFID HF umożliwiające
sporządzenie spisu z natury woluminów”, c) pkt 4 „Etykieta biblioteczna RFID HF z anteną
aluminiową zabezpieczająca książki o rozmiarze 49x81mm, 2,5 k bit”, d) pkt 5 „Trezor
biblioteczny wolnostojący” – w sposób szczegółowo podany w odwołaniu.
Ponadto odwołanie zawiera uzasadnienie, w którym Odwołujący przedstawił
okoliczności faktyczne i prawne, które jego zdaniem uzasadniają wniesienie odwołania.
Izba ustaliła, że do Prezesa Izby nie wpłynęło żadne zgłoszenie przystąpienia
do
postępowania odwoławczego w tej sprawie.
7 stycznia 2020 r.
wpłynęła do Izby odpowiedź na odwołanie, w której Zamawiający
oświadczył, że uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu i zgodnie
z
żądaniem zmieni opis przedmiotu zamówienia.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy pzp
w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania odwoławczego po stronie
wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie
przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje
powt
arza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie
z
żądaniem zawartym w odwołaniu.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie w sposób niebudzący wątpliwości wyraził
wolę uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu. Jednocześnie żaden
wykonawca
nie zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego po jego stronie.
Izba zwa
żyła, że dla wywarcia skutku w postaci umorzenia postępowania
odwoławczego w tej sprawie konieczne i wystarczające jest uwzględnienie przez
Z
amawiającego w całości zarzutów zawartych w odwołaniu. Natomiast dalsze czynności,
które Zamawiający faktycznie już podjął lub podejmie w celu uczynienia zadość żądaniom
odwołania, pozostają poza oceną Izby w ramach ustalenia zaistnienia przesłanki umorzenia
postępowania odwoławczego. Tym niemniej przypomnieć należy, że art. 186 ust. 2 zd.
drugie ustawy pzp nakazuje w takim przypadku
Zamawiającemu w prowadzonym
postępowaniu o udzielenie zamówienia wykonać, powtórzyć lub unieważnić czynności
zgodnie z
żądaniem zawartym w odwołaniu.
W
obec stwierdzenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w
odwołaniu, a po jego stronie nie przystąpił żaden wykonawca, Izba – działając
na podstawie art. 186 ust. 2 w zw. z art. 192 ust. 1 zd. 2 ustawy pzp
– umorzyła
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez udziału Stron tego postępowania.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, że ponieważ
uwzględnienie w całości zarzutów odwołania nastąpiło przed otwarciem posiedzenia, z mocy
art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy pzp
koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując
dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust.
1 pkt 1 lit. a r
ozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).