POSTANOWIENIE
z dnia 29
października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego 29 października 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego
października 2020 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
przez
wykonawcę: BUDIMEX S.A. z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Rozbudowa i przebudowa
istniejącego budynku Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Białymstoku
(nr
postępowania PN-36/20/27)
prowadzonym przez zamawiającego: Uniwersytecki Dziecięcy Szpital Kliniczny
im. L.
Zamenhofa w Białymstoku
przy udziale wykonawców zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Odwołującego:
A.
STRABAG sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie
B.
WARBUD S.A. z siedzibą w Warszawie
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
BUDIMEXU S.A. z siedzibą w Warszawie kwoty 20000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia
tysięcy złotych zero groszy) – uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Znosi wzajemnie pozostałe koszty postępowania odwoławczego.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie
dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Białymstoku.
U z a s a d n i e n i e
Uniwersytecki Dziecięcy Szpital Kliniczny im. L. Zamenhofa w Białymstoku {dalej:
„Zamawiający”} prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) {
dalej również: „ustawa pzp”, „ustawa
Pzp”, „pzp”, „Pzp} w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na roboty budowlane pn. Rozbudowa i przebudowa istniejącego
budynku
Uniwersyteckiego
Dziecięcego
Szpitala
Klinicznego
w
Białymstoku
(nr
postępowania PN-36/20/27). Ogłoszenie o tym zamówieniu 5 października 2020 r.
zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr 2020/S_193 pod poz.
465472. Warto
ść przedmiotowego zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
5 października 2020 r. BUDIMEX S.A. z siedzibą w Warszawie {dalej: „Odwołujący”}
wniósł w formie pisemnej do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec
postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia {dalej: „SIWZ”}.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp
jeżeli poniżej nie wskazano innych aktów prawnych) {lista zarzutów}:
1. Art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 36 ust 1 pkt 4 zw. z art. 7 ust. 1 w zw. z art. 353
Kodeksu
cywilne
go {dalej: „kc”} w zw. z art. 387 ust. 1 kc w zw. z art. 14 i art. 139 ust. 1 – przez
określenie terminu realizacji zamówienia w odniesieniu do etapu projektowania
w
sposób niespójny, z zastosowaniem konstrukcji sztywnej daty kalendarzowej, przy
jednoczesn
ym wyznaczeniu dla tego etapu zbyt krótkiego okresu realizacji,
co w
konsekwencji oznacza ustalenie go w sposób odbiegający od realnych możliwości
realizacji, nieadekwatny do przedmiotu zamówienia i nieuwzględniający wszystkich
okoliczności, a co za tym idzie wyznaczenie go w sposób utrudniający uczciwą
konkurencję i niemożliwy do spełnienia przez wykonawców funkcjonujących na rynku.
2. Art. 29 ust. 1-3 w zw. z art. 31 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 1
– przez narzucenie w ramach
pkt 2.3.2. programu funkcjonalno-
użytkowego {dalej: „PFU”} ściśle określonego
rozwiązania
konstrukcyjno-materiałowego
dotyczącego
wykonania
szachtów
technicznych i komunikacyjnych, pomimo że nie jest to jedyne rozwiązanie optymalnie
zabezpieczające potrzeby zdefiniowane w ramach PFU, co w konsekwencji preferuje
w
sposób nieuzasadniony ograniczoną liczbę wykonawców i wprost prowadzi
do
naruszenia uczciwej konkurencji w ramach postępowania oraz zasady konstytuującej
formułę „zaprojektuj i wybuduj" tj. odpowiedzialności wykonawcy za przygotowanie
projektu.
3. Art. 29 ust. 1-3 w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1
– przez sformułowanie
w
ramach pkt 2.3.2 PFU wymagań dotyczących konieczności przedstawienia
certyfikatów i opinii dotyczących systemu modułowego, które to wymagania są niespójne
względem pozostałych postanowień zamieszczonych w treści SIWZ i umowy,
nieuzasadnion
e opisem przedmiotu zamówienia, preferujące określone rozwiązanie
i
ograniczające krąg wykonawców, co prowadzi do naruszenia zasady przejrzystości
i uczciwej konkurencj
i w ramach postępowania.
4. Art. 139 ust. 1 w zw. z art. 5 i 353
kc w zw. z art. 647 kc w zw. z art. 627 kc w zw. z art.
§ 1 kc w zw. z art. 7 ust. 1 – przez wprowadzenie do wzoru umowy (§ 16 SIWZ)
postanowień uzależniających dokonanie odbioru odpowiednio prac projektowych i robót
budowlanych i wypłaty należnego wynagrodzenia od usunięcia nieistotnych usterek,
co
godzi odpowiednio w istotę i naturę umowy o dzieło oraz umowy o roboty budowlane,
stanowiąc wyraz uchylania się przez Zamawiającego od podstawowych obowiązków
nałożonych na inwestora, będąc jednocześnie postanowieniem niekorzystnym
dla
wykonawców, naruszającym bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa oraz
równowagę stron umowy i prowadzącym do naruszenia praw podmiotowych
wykonawców.
5. Art. 139 ust. 1 w zw. z art. 5 i 353
kc w zw. z art. 473
§ 1 kc w zw. z art. 483 kc w zw.
z art. 484
§ 2 kc w zw. z art. 7 ust. 1 – przez zastrzeżenie przez Zamawiającego
w ramach u
mowy kar umownych za opóźnienie bez precyzyjnego określenia podstaw
ich naliczania, jak
również zastrzeżenie kar umownych o rażąco wygórowanej
wysokości, bez przewidzenia jakiegokolwiek limitu.
6. Art. 139 ust. 1 w zw. z art. 5 kc i 353
kc w zw. z art. 7 ust. 1 w zw. z art. 143c ust. 7
w zw. z art. 145 ust. 1
– przez przyznanie Zamawiającemu w ramach § 12 ust. 4 umowy
prawa do odstąpienia od umowy w przypadkach niedookreślonych, błahych czy
niemających wpływu na możliwość wykonania inwestycji, bez względu na skalę
naruszeń i zawinienie po stronie wykonawcy, co prowadzi do niestabilności stosunku
zobowiązaniowego i w konsekwencji nakłada na wykonawcę zbyt duże ryzyka
kontraktowe, niemożliwe do oszacowania przy uwzględnieniu uznaniowości wdrożenia
przez Zamawiającego tego mechanizmu.
7. Art. 139 ust. 1 w zw. z art. 5 kc i 353
kc w zw. z art. 7 ust. 1 w zw. zart. 143b ust. 5 i 8
w zw. z art. 647
§ 4 kc – przez wyznaczenie wykonawcy zbyt krótkiego czasu
na
przekazanie Zamawiającemu zawartych umów podwykonawczych, znacząco
skracające terminy ustawowe, co prowadzi do niczym nieuzasadnionego zwiększenia
ryzyka w
ykonawcy i ukształtowania jego odpowiedzialności w sposób sprzeczny
z przepisami prawa.
Ponadto w uzasadnieniu pisma Odwołujący przedstawił okoliczności faktyczne
i
prawne, które jego zdaniem uzasadniają wniesienie odwołania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
dokonania następujących zmian SIWZ {lista żądań}:
Nadania § 4 ust. 1 SIWZ oraz § 4 ust. 1 lit. a) umowy brzmienia: Wykonanie kompletnej
dokumentacji projektowej wraz ze złożeniem wniosku o wydanie pozwolenia na budowę
– w terminie 7 miesięcy od daty podpisania umowy.
2. Pkt 2.3.2. PFU
– sformułowania w jego ramach opisu umożliwiającego wykonanie
szachtów technicznych i komunikacyjnych również w innych technologiach
minimalizujących uciążliwość, czas realizacji i ingerencje w konstrukcję istniejącego
budynku, w tym dopuszczenia w ramach zamieszczonego tam opisu konstrukcji
żelbetowej prefabrykowanej.
Usunięcia z pkt 2.3.2. PFU wymagania przedstawienia wraz z ofertę certyfikatów i opinii
zdefiniowanych na stronie 22 PFU.
4. Nadania
§ 3 ust. 2 pkt 2.1.1.1. ppkt I.7. umowy brzmienia: Po przekazaniu przez
Wykonawcę Zamawiającemu kompletnej dokumentacji projektowej do odbioru
i
zatwierdzenia, Zamawiający dokona jej sprawdzenia w ciągu 14 dni roboczych. Jeżeli
w toku czynn
ości odbioru zostaną stwierdzone istotne wady dokumentacji, to zostanie
ona zwrócona Wykonawcy w celu uzupełnienia lub poprawy. Termin 14 dni roboczych
na ponowną akceptację dokumentacji projektowej biegnie od daty ponownego jej
złożenia u Zamawiającego.
5. N
adania § 3 ust. 2 pkt 2.1.1.1 ppkt I.8. umowy brzmienia: Wykonawca dokona
ewentualnego poprawienia zwróconej dokumentacji projektowej w terminie 10 dni
roboczych od daty przekazania protok
ołu z uwagami. Protokół zdawczo-odbiorczy
z istotnymi uwagami nie stanowi podstawy do wystawienia faktury.
6. Nadania
§ 4 ust. 2 umowy brzmienia: Za termin wykonania przedmiotu umowy strony
uznają: a) w zakresie dokumentacji projektowej – termin opracowania i przekazania
Zamawiającemu protokołem zdawczo-odbiorczym bez uwag istotnych, kompletnej
dokumentacji wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na budowę bądź skutecznym
zgłoszeniu robót; b) w zakresie robót budowlanych – termin podpisania protokołu
odbioru końcowego robót i uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie
ostatniego etapu (pod warunkiem iż poprzednie etapy zostały już wykonane
i
przekazane do użytkowania na podstawie częściowych decyzji na użytkowanie);
w zakresie nadzoru autorskiego
– termin uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu
na
użytkowanie.
Nadania § 4 ust. 14 umowy brzmienia: Z czynności odbioru sporządza się protokół, który
powinien zawierać ustalenia poczynione w toku odbioru. Jeżeli w toku czynności
odbiorowych zostanie stwierdzone, że przedmiot odbioru nie osiągnął gotowości
do odbioru
z powodu nie zakończenia robót łub ich wykonania z wadami istotnymi
(czyniącymi przedmiot zamówienia niezdatnymi do zwykłego użytkowania) Zamawiający
odmówi odbioru z winy Wykonawcy.
8. Nadania
§ 4 ust. 15 umowy brzmienia: Odbiór uważa się za dokonany w przypadku
podpisania przez Zamawiającego protokołu odbioru końcowego bez wad istotnych. Data
podpisania protokołu odbioru końcowego przez Zamawiającego jest datą zakończenia
realizacji przedmiotu zamówienia. Jeżeli w toku czynności odbiorowych zostaną
stwierdzo
ne wady to Zamawiającemu przysługują następujące uprawnienia: 1) jeżeli
wady nadają się do usunięcia to: a) jeżeli wady nie są istotne i nie uniemożliwiają
użytkowania przedmiotu odbioru zgodnie z przeznaczeniem, Zamawiający dokona
odbioru końcowego oraz zostanie sporządzony protokół zawierający listę usterek
lub
niezgodności, w którym zostaną wskazane usterki lub niezgodności do usunięcia
w terminie uzgodnionym przez Strony,
b) jeżeli wady są istotne na tyle, że
uniemożliwiają użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem Zamawiający może odmówić
odbioru do czasu usunięcia wad, wyznaczając termin ich usunięcia; 2) jeżeli wady nie
nadają się do usunięcia, albo gdy z okoliczności wynika, że Wykonawca nie zdoła ich
usunąć w odpowiednim czasie to: a) jeżeli wady nie są istotne i nie uniemożliwiają
użytkowania przedmiotu odbioru zgodnie z przeznaczeniem, Zamawiający może obniżyć
odpowiednio wynagrodzenie potwierdzając ten fakt pisemną informacją przekazaną
Wykonawcy, b)
jeżeli wady są istotne na tyle, że uniemożliwiają użytkowanie zgodnie
z przeznaczeniem, Zama
wiający może odstąpić od umowy lub żądać wykonania
przedmiotu umowy po raz drugi.
9. Ustalenia w ramach umowy limitu kar na poziomie 10% wynagrodzenia umownego
brutto.
10. Modyfikacji
katalogu kar wskazanych w § 9 ust. 1 lit. b)-g) umowy polegającej
na sankcjonowaniu w
ykonawcy jedynie za przypadki zawinionego opóźnienia i ustalenie
wysokości kar umownych na poziomach rynkowych, tj. nadanie im przykładowo
brzmienia: b)
za zwłokę w wykonaniu przedmiotu umowy – dotyczy również wykonania
projektu
– w wysokości 0,05 % wartości brutto umowy, za każdy dzień zwłoki,
c) za
zwłokę w usunięciu wad stwierdzonych w okresie gwarancji i rękojmi – w
wysokości 0,05% wartości brutto umowy, za każdy dzień zwłoki, liczony od dnia
wyznaczonego na
usunięcie wad, d) z tytułu braku zapłaty łub nieterminowej zapłaty
wynagrodzenia należnego Podwykonawcom lub dalszym Podwykonawcom –
w
wysokości 0,05% wartości brutto danej umowy podwykonawczej za każdy dzień
zwłoki w zapłacie, e) w przypadku nieprzedłożenia do zaakceptowania projektu umowy
o
podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, lub projektu jej zmiany –
w wysokości 0,05% wartości brutto danej umowy podwykonawczej za każdy dzień
zwłoki, f) w przypadku nieprzedłożenia poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii
umowy o podwykonawstwo lub jej zmiany
– w wysokości 0,05% wartości brutto danej
umowy za każdy dzień zwłoki, g) w przypadku braku zmiany umowy o podwykonawstwo
w zakresie terminu zapłaty, o którym mowa w § 8 ust 14 – w wysokości 0,05% wartości
brutto danej umowy podwykonawczej za każdy dzień zwłoki w dokonaniu zaleconej
przez Zamawiającego zmiany.
Nadanie § 12 ust. 4 umowy brzmienia: Zamawiający, niezależnie od okoliczności
wskazanych w kodeksie cywilnym
może odstąpić od umowy w następujących
przypadkach, z zastrzeżeniem, że skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy
poprzedzone zostanie wezwaniem wykonawcy do usunięcia zidentyfikowanych
naru
szeń z wyznaczeniem mu w tym celu dodatkowego terminu (...): c) opóźnienia
w realizacji prac,
powstałego z przyczyn leżących po stronie wykonawcy, dłuższego niż
30 dni w stosunku do uzgodnionego harmonogramu, w sytuacji, w której z całokształtu
okoliczności związanych z pracami wykonywanymi przez wykonawcę wynika, że takie
opóźnienie zagraża terminowości wykonania całego zamierzenia inwestycyjnego,
d)
niewykonywania przez Wykonawcę prac zgodnie z istotnymi warunkami określonymi
w umowie łub istotne zaniedbania zobowiązań umownych, wskazujące na zagrożenie
prawidłowego wykonania całego zamierzenia inwestycyjnego, e) zaniechania przez
Wykonawcę realizacji umowy, a w szczególności przerwania prac z przyczyn przez
niego zawinionych
przez okres dłuższy niż 14 dni, f) w przypadku przekroczenia terminu
na wykonanie
projektu z przyczyn leżących po stronie wykonawcy o okres dłuższy niż 30
dni, w sytuacji, w której z całokształtu okoliczności związanych z pracami wykonywanymi
przez wykonawcę wynika, że takie opóźnienie zagraża terminowości wykonania całego
zamierzenia inwestycyjnego.
Nadanie § 8 ust. 10 brzmienia: Wykonawca, Podwykonawca lub dalszy Podwykonawca
zamówienia na roboty budowlane przedkłada Zamawiającemu poświadczoną
za
zgodność z oryginałem kopię zawartej umowy o podwykonawstwo, której
przedmiotem są roboty budowlane, w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia.
Nadanie § 8 ust. 13 brzmienia: Wykonawca, Podwykonawca lub dalszy Podwykonawca
zamówienia na roboty budowlane przedkłada Zamawiającemu poświadczoną
za
zgodność z oryginałem kopię zawartej umowy o podwykonawstwo, której
przedmiotem są dostawy lub usługi, w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia, z wyłączeniem
umów o podwykonawstwo o wartości mniejszej niż 0,5% wartości brutto umowy,
wskazanej w § 2 ust. 1 niniejszej umowy oraz umów, które dotyczą dostaw materiałów
budowlanych i usług pomocniczych w stosunku do wykonywanych robót budowlanych
(np. transport, ubezpieczenie itp.). Wyłączenie to nie dotyczy umów o podwykonawstwo
o wartości większej niż 50 000 zł.
października 2020 r. wpłynęła do Izby odpowiedź na odwołanie Zamawiającego,
w
której oświadczył, co następuje:
l. Art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 4) ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1
ustawy Pzp w zw. z art. 353(1) KC w zw. z art. 387 ust 1 KC w zw. z art. 14 ustawy Pzp i art.
139 ust. 1 ustawy Pzp poprzez określenie terminu realizacji zamówienia w odniesieniu
do
etapu projektowania w sposób niespójny, z zastosowaniem konstrukcji sztywnej daty
kalendarzowej, przy jednoczesnym wyznaczeniu dla tego etapu zbyt krótkiego okresu
realizacji, co w konsekwencji oznacza ustaleni
e go w sposób odbiegający od realnych
możliwości realizacji, nieadekwatny do przedmiotu zamówienia i nieuwzględniających
wszystkich okoliczności, a co za tym idzie wyznaczenie go w sposób utrudniający uczciwą
konkurencję i niemożliwy do spełnienia przez wykonawców funkcjonujących na rynku.
Zamawiający dokonuje modyfikacji &4 ust. 1 siwz oraz &4 ust. 1 lita) umowy poprzez
nadanie im. następującego brzmienia:
„Wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej wraz ze złożeniem wniosku o wydanie
pozwolenia na budo
wę w terminie 7 miesięcy od daty podpisania umowy”
Il. Art. 29 ust. 1
– 3 ustawy Pzp w zw. z art. 31 ust/ 3 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust 1 ustawy
Pzp poprzez narzucenie w ramach pkt 23.2. PFU ściśle określonego rozwiązania
konstrukcyjno-
materiałowego
dotyczącego
wykonania
szachtów
technicznych
i
komunikacyjnych, pomimo, że nie jest to jedyne rozwiązanie optymalnie zabezpieczające
potrzeby zdefiniowane w ramach PFU, co w konsekwencji preferuje w sposób
nieuzasadniony ograniczoną liczbę wykonawców i wprost prowadzi do naruszenia
nieuczciwej konkurencji w ramach postępowania oraz zasady konstytuującej formułę
„zaprojektuj i wybuduj” tj. odpowiedzialności wykonawcy za przygotowanie projektu;
Powyższy zarzut Zamawiający uważa za niezasadny, ponieważ w § 3 siwz – OPIS
PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA w pkt. 7 i 11 dopuścił rozwiązania równoważne do opisanych
w PFU tj.
7. Dokumentacja projektowa w zakresie opisu proponowanych materiałów i urządzeń
powinna być wykonana zgodnie z art. 29 ustawy Prawo zamówień publicznych. W przypadku
gdy dokumentacja projektowa wskazuje na pochodzenie (marka, znak towarowy, producent,
dostawca) materiałów i normy, o których mowa w art. 30 ust. 1 – 3 ustawy PZP, należy
dodać zapis, że dopuszcza się oferowanie materiałów lub rozwiązań równoważnych,
wówczas
Wykonawca
zobowiązany
jest
doprecyzować
zakres
dopuszczalnej
równoważności.
11. Jeżeli w opisie przedmiotu zamówienia wskazano jakikolwiek znak towarowy, patent
lub
pochodzenie, źródło lub szczególny proces, który charakteryzuje produkty lub usługi
dostarcza
ne przez konkretnego wykonawcę – należy przyjąć, że Zamawiający podał taki
opis w celu określenia minimalnych parametrów, jakim muszą odpowiadać produkty, aby
spełnić wymagania stawiane przez Zamawiającego i stanowią one wyłącznie wzorzec
jakościowy przedmiotu zamówienia. Zamawiający, zgodnie z art. 29 ust. 3 ustawy Prawo
zamówień publicznych, dopuszcza produkty równoważne o parametrach techniczno-
eksploatacyjno-
użytkowych nie gorszych od parametrów wskazanego produktu, przy czym
zmiana parametrów nie może powodować konieczności modyfikacji projektów, a także
ograniczeń możliwości ich wykorzystania przez Zamawiającego. Analogicznie, jeżeli
Zamawiaj
ący opisał przedmiot zamówienia przez odniesienie do norm, europejskich ocen
technicznych, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych, zgodnie
z art. 30 ust. 4 Pzp, dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym. Wskazane normy,
europejskie oceny techniczne, aprobaty, specyfikacje techniczne i systemy referencji
technicznych mają charakter poglądowy i stanowią wyłącznie wzorzec jakościowy.
Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisywanym przez
Zamawiającego, zobowiązany jest wykazać, że oferowane roboty budowlane spełniają
wymagania określone przez Zamawiającego i uzyskać jego akceptację.
III. Art. 29 ust. 1-3 ustawy Pzp w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp w zw. art. 87 ust. 1
ustawy Pzp poprzez sformułowanie w ramach pkt 2.3.2 PFU wymagań dotyczących
konieczności przedstawienia certyfikatów i opinii dotyczących systemu modułowego, które to
wymagania są niespójne względem pozostałych postanowień zamieszczonych w treści SIWZ
i Umowy, nieuzasadnione opisem przedmio
tu zamówienia i preferujące określone
rozwiązanie i ograniczony krąg wykonawców, co prowadzi do naruszenia zasady
przejrzystości i uczciwej konkurencji w ramach postępowania;
Powyższy zarzut Zamawiający uważa za niezasadny, ponieważ w § 3 siwz – OPIS
PRZED
MIOTU ZAMÓWIENIA w pkt. 7 j 1 1 dopuścił rozwiązania równoważne do opisanych
w PFU odpowiedź na zarzut 2.
Zamawiający dokonuje zmiany w opisie przedmiotu zamówienia poprzez wykreślenie zapisu
z PFU strona 22 wymagania przedstawienia wraz z ofertą certyfikatów i opinii tam
zdefiniowanych.
IV. Art. 139 ust. 1 ustawy Pzp w z w. z art. 5 i 353(1) kodeksu cywilnego w zw. z art. 647
kodeksu cywilnego w zw. z art. 627 kode
ksu cywilnego w zw. z art. 642 § 1 kodeksu
cywilnego w zw. z art. 7 ust. Ustawy Pzp poprzez w
prowadzenie do wzoru Umowy (§ 16
SIWZ, dalej również jako „Umowa”) postanowień uzależniających dokonanie odbioru
odpowiednio prac projektowych i robót budowlanych i wypłaty należnego wynagrodzenia
od
usunięcia nieistotnych usterek, co godzi odpowiednio w istotę i naturę umowy o dzieło
oraz umowy o roboty budowlane, stanowiąc wyraz uchylania się przez Zamawiającego
od
podstawowych
obowiązków
nałożonych
na
inwestora,
będąc
jednocześnie
postanowieniem niekorzystnym dla wykonawców, naruszającym bezwzględnie obowiązujące
przepisy prawa oraz równowagę stron umowy i prowadzącym do naruszenia praw
podmiotowych wykonawców.;
Zamawiający dokonuje modyfikacji treści siwz poprzez wprowadzenie do umowy
następujących zapisów:
& 3 pkt. I Dokumentacja projektowa pkt.
7. Po p
rzekazaniu przez Wykonawcę Zamawiającemu kompletnej dokumentacji projektowej
do odbioru i zatwierdzenia, Zamawiający dokona jej sprawdzenia w ciągu 14 dni roboczych.
Jeżeli w toku czynności odbioru zostaną stwierdzone istotne wady dokumentacji, to zostanie
ona zwrócona Wykonawcy w celu uzupełnienia lub poprawy. Termin 14 dni roboczych
na
ponowną akceptację dokumentacji projektowej biegnie od daty ponownego jej złożenia
u
Zamawiającego.
Wykonawca dokona ewentualnego poprawienia zwróconej dokumentacji projektowej
w terminie 10 dni roboczych od daty przekazania protoko
łu z uwagami. Protokół zdawczo-
odbiorczy z istotnymi uwagami nie stanowi podstawy do wystawienia faktury.
& 4 pkt. 2 Odbiór robót pkt.
2. Za termin wykonania przedmiotu umowy strony uznają:
a) w zakresie dokumentacji projektowej
– termin opracowania i przekazania Zamawiającemu
protokołem zdawczo-odbiorczym bez istotnych uwag, kompletnej dokumentacji
wraz z
uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na budowę bądź skutecznym zgłoszeniu robót;
b) w zakresie
robót budowlanych – termin podpisania protokołu odbioru końcowego robót
i uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na
użytkowanie ostatniego etapu
(pod warunkiem
iż poprzednie etapy zostały już wykonane i przekazane do użytkowania
na
podstawie częściowych decyzji na użytkowanie); w zakresie nadzoru autorskiego – termin
uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie
Z czynności odbioru sporządza się protokół, który powinien zawierać ustalenia
poczynione w toku odbioru. Jeżeli w toku czynności odbiorowych zostanie stwierdzone,
że przedmiot odbioru nie osiągnął gotowości do odbioru z powodu nie zakończenia robót
lub
ich wykonania z wadami istotnymi (czyniącymi przedmiot zamówienia niezdatnymi
do
zwykłego użytkowania), Zamawiający odmówi odbioru z winy Wykonawcy.
Odbiór uważa się za dokonany w przypadku podpisania przez Zamawiającego protokołu
odbioru końcowego bez wad istotnych. Data podpisania protokołu odbioru końcowego przez
Zamawiającego jest datą zakończenia realizacji przedmiotu zamówienia. Jeżeli w toku
czynności odbiorowych zostaną stwierdzone wady to Zamawiającemu przysługują
następujące uprawnienia:
1) jeżeli wady nadają się do usunięcia to:
a)
jeżeli wady nie są istotne i nie uniemożliwiają użytkowania przedmiotu odbioru zgodnie
z
przeznaczeniem, Zamawiający dokona odbioru końcowego oraz zostanie sporządzony
protokół zawierający listę usterek lub niezgodności, w którym zostaną wskazane usterki lub
niezgodności do usunięcia w terminie uzgodnionym przez strony.
b)
jeżeli wady są istotne na tyle, że uniemożliwiają użytkowanie zgodnie przeznaczeniem
Zamawiający może odmówić odbioru do czasu usunięcia wad, wyznaczając termin ich
usunięcia;
2) jeżeli wady nie nadają się do usunięcia, albo gdy z okoliczności wynika, że Wykonawca
nie zdoła ich usunąć w odpowiednim czasie to:
a)
jeżeli wady nie są istotne i nie uniemożliwiają użytkowania przedmiotu odbioru zgodnie
z
przeznaczeniem, Zamawiający może obniżyć odpowiednio wynagrodzenie potwierdzając
ten fakt pisemną informacją przekazaną Wykonawcy,
b)
jeżeli wady są istotne na tyle, że uniemożliwiają użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem,
Zamawiający może odstąpić od umowy lub żądać wykonania przedmiotu umowy po raz
drugi.
V. Art. 139 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 5 i 353(!) kodeksu cywilnego w zw
. z art. 473 § 1
kodeksu cywilnego w zw. z art. 483 kode
ksu cywilnego z wz. Z art. 484 § 2 kodeksu
cywilnego w zw. z art. 7. Ust. 1 ustawy Pzp poprzez zastrzeżenie przez Zamawiającego
w
ramach Umowy kar umownych za opóźnienie bez precyzyjnego określenia podstaw ich
naliczania, jak również zastrzeżenie kar umownych o rażąco wygórowanej wysokości, bez
przewidzenia jakiegokolwiek limitu;
Zamawiający dokonuje modyfikacji treści siwz poprzez wprowadzenie do umowy
następujących zapisów:
& 9 Kry umowne
1. Zamawiaj
ący obciąży Wykonawcę karą umowną:
a)
za odstąpienie od umowy przez którąkolwiek ze stron z przyczyn, za które ponosi
odpowiedzialność Wykonawca – w wysokości 10% wartości brutto umowy,
b)
za zwłokę w wykonaniu przedmiotu umowy dotyczy również wykonania projektu –
w
wysokości 0,1% wartości brutto umowy, za każdy dzień zwłoki,
c)
za zwłokę w usunięciu wad stwierdzonych w okresie gwarancji i rękojmi – w wysokości
0,05% wartości brutto umowy, za każdy dzień zwłoki, liczony od dnia wyznaczonego
na
usunięcie wad,
d) z tytułu braku zapłaty lub nieterminowej zapłaty wynagrodzenia należnego
Podwykonawcom lub dalszym Podwykonawcom
– w wysokości 0,2% wartości brutto umowy
podwykonawczej za każdy dzień zwłoki w zapłacie,
e)
w przypadku nieprzedłożenia do zaakceptowania projektu umowy o podwykonawstwo,
której przedmiotem są roboty budowlane, lub projektu jej zmiany – w wysokości 0,05%
wartości brutto danej umowy podwykonawczej za każdy dzień zwłoki,
f)
w przypadku nieprzedłożenia poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii umowy
o podwykonawstwo lub jej zmiany
– w wysokości 0,05% wartości brutto danej umowy
za
każdy dzień zwłoki,
g) w przypadku braku zmiany umowy o podwykonawstwo w zakresie te
rminu zapłaty,
o
którym mowa w § 8 ust. 14 – w wysokości 0,05% wartości brutto danej umowy
podwykonawczej za każdy dzień zwłoki w dokonaniu zaleconej przez Zamawiającego
zmiany;
h)
w przypadku stwierdzenia przez Zamawiającego nieprawidłowości dotyczących
zatrudniania przez Wykonawcę lub Podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób
w
ykonujących czynności, o których mowa w § 3 pkt 7 umowy – w wysokości 1000,00 zł
za
każdą stwierdzoną nieprawidłowość dotyczącą zarówno udokumentowania, jak i faktu
zatrudnienia tych osób.
i) ustalenie w ramach umowy limitu kar na poziomie 10% wynagrodzenia umownego brutto
–
Jednocześnie Zamawiający nie wyraża zgody na wprowadzenie zapisów w ramach których
dokona ograniczenia limitu kar na poziomie 10%. Uwzględnienie limitu spowoduje
że Zamawiający w przypadku istotnych naruszeń postanowień umowy będzie ograniczony
w
egzekwowaniu należytego wykonania umowy przez Wykonawcę co w konsekwencji
doprowadzić może do powstania rażących strat po stronie Zamawiającego z winy
Wykonawcy.
Wyliczona kara do wysokości 10% wartości umowy utraci walor kary umownej i przestanie
spełniać funkcje ujęte w aktualnym orzecznictwie tj. funkcja stymulująca wykonanie
zobowiązania , funkcja represyjna w postaci sankcji niewykonanie lub nienależyte wykonanie
zobowiązania oraz funkcja kompensacyjna polegająca na naprawieniu szkody jeżeli
Zamawiający ją poniósł choć bez konieczności precyzyjnego wyliczenia wysokości.
W
sytuacji naliczenia kar nie należy również pominąć art. 484 par 2 k.c. który może znaleźć
zastosowanie zawsze wówczas gdy w świetle oceny określonego stanu faktycznego można
mówić o tym, że kara umowna w zastrzeżonej wysokości jawi się jako nieadekwatna, tym
samym istnieje możliwość jej miarkowania.
VI. Art. 139 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art.5 i 353(1) kodeksu cywilnego w zw. z art. 7 ust. 1
ustawy Pzp w zw. z art. 143 c ust. 7 ustawy Pzp w zw. z art. 145 ust. 1 ustawy Pzp poprzez
przyznanie Zamawiającemu w ramach S 12 ust. 4 Umowy prawa do odstąpienia od umowy
w przypadkach niedookreślonych, błahych, czy nie mających wpływu na możliwość
wykonania inwestycji, bez względu na skalę naruszeń i zawinienie po stronie wykonawcy,
co
prowadzi do niestabilności stosunku zobowiązaniowego i w konsekwencji nakłada
na
Wykonawcę zbyt duże ryzyka kontraktowe, niemożliwe do oszacowania przy
uwzględnieniu uznaniowości wdrożenia przez Zamawiającego tego mechanizmu;
Zamawiający dokonuje modyfikacji treści siwz poprzez wprowadzenie do umowy
następujących zapisów:
& 12 Odstąpienie od umowy
4. Zamawiający, niezależnie od okoliczności wskazanych w kodeksie cywilnym, może
odstąpić od umowy w następujących przypadkach, z zastrzeżeniem, że skorzystanie z prawa
do odstąpienia od umowy poprzedzone zostanie wezwaniem Wykonawcy do usunięcia
zidentyfikowanych naruszeń z wyznaczeniem mu w tym celu dodatkowego terminu.
c.
opóźnienia w realizacji prac, powstałego z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy,
dłuższego niż 30 w stosunku do uzgodnionego harmonogramu, w sytuacji, w której
całokształt okoliczności związanych z pracami wykonywanymi przez Wykonawcę wynika,
że takie opóźnienie zagraża terminowości wykonania całego zamierzenia inwestycyjnego.
d.
niewykonywania przez Wykonawcę prac zgodnie z istotnymi warunkami określonymi
w
umowie lub istotne zaniedbania zobowiązań umownych, wskazujące na zagrożenie
prawidłowego wykonania całego zamierzenia inwestycyjnego,
e.
zaniechania przez Wykonawcę realizacji umowy, a w szczególności przerwania prac z
przyczyn przez niego zawinionych przez okres dłuższy niż 14 dni.
f.
w przypadku przekroczenia terminu na wykonanie projektu z przyczyn leżących po stronie
Wykonawcy o okres d
łuższy niż 30 dni, w sytuacji, w której z całokształtu okoliczności
związanych z pracami wykonywanymi, przez Wykonawcę wynika, że takie opóźnienie
zagraża terminowości wykonania całego zamierzenia inwestycyjnego.
VII. Art. 139 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 5 i 353(1) kodeksu cywilnego w zw. z art. 7 ust. 1
ustawy Pzp w zw. z art. 143b ust. 5 i ust. 8 ustawy Pzp w zw. z art. 6471 S4 kc poprzez
wyznaczenie Wykonawcy zbyt krótkiego czasu na przekazanie Zamawiającemu zawartych
umów podwykonawczych, znacząco skracające terminy ustawowe, co prowadzi do niczym
nieuzasadnionego zwiększenia ryzyka Wykonawcy i ukształtowania jego odpowiedzialności
w sposób sprzeczny z przepisami prawa.
Zamawiający dokonuje modyfikacji treści siwz poprzez wprowadzenie do umowy
następujących zapisów:
& 8 Podwykonawcy
10. Wykonawca, Podwykonawca lub dalszy Podwykonawca zamówienia na roboty
budowlane przedkłada Zamawiającemu poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię
zawartej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, w terminie
7 dni od dnia jej zawarcia.
13. Wykonawca, Podwykonawca l
ub dalszy Podwykonawca zamówienia na roboty
budowlane przedkłada Zamawiającemu poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię
zawartej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są dostawy lub usługi, w terminie
dni od dnia jej zawarcia, z wyłączeniem umów o podwykonawstwo o wartości mniejszej niż
0,5% wart
ości brutto umowy, wskazanej w § 2 ust. 1 niniejszej umowy oraz umów, które
dotyczą dostaw materiałów budowlanych i usług pomocniczych w stosunku
do
wykonywanych robót budowlanych (np. transport, ubezpieczenie itp.). Wyłączenie to nie
dotyczy umów o podwykonawstwo o wartości większej niż 50 000 zł.
21 października 2020 r. wpłynęło do Izby pismo Odwołującego, w którym oświadczył,
że w związku z odpowiedzią na odwołanie z 26 października 2020 r., w której Zamawiający
wskazał, że uwzględnia odwołanie w części,. precyzując zakres uwzględnienia i sposób
realizacji żądań odwołania, wycofuje odwołanie w zakresie nieuwzględnionym przez
Zamawiającego oraz wnosi na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1 pzp w zw. z art. 186 ust. 3a
pzp o
umorzenie postępowania odwoławczego i wzajemne zniesienie jego kosztów.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z
przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego, względnie
częściowe uznanie zarzutów odwołania przez zamawiającego przy jednoczesnym wycofaniu
pozostałych zarzutów przez odwołującego) powoduje zakończenie postępowania
odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
Zgodnie z art. 186 ust. 3
a ustawy pzp w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych
zarzutów przez odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili
do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym
po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca,
który przystąpił po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części
zarzutów. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu
w
zakresie uwzględnionych zarzutów.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie w sposób niebudzący wątpliwości wyraził
wolę uwzględnienia w części zarzutów przedstawionych w odwołaniu, a Odwołujący wycofał
w pozostałym zakresie odwołanie, jednocześnie po stronie Zamawiającego nie przystąpił
żaden wykonawca.
Ponadto Izba zważyła, że dla wywarcia skutku w postaci umorzenia postępowania
odwoławczego w tej sprawie konieczne i wystarczające jest uwzględnienie przez
Zamawiającego zarzutów zawartych w odwołaniu. Natomiast dalsze czynności, które
Zamawiający podejmuje w celu uczynienia zadość żądaniom odwołania, pozostają poza
o
ceną Izby w ramach ustalenia zaistnienia przesłanki umorzenia postępowania
odwoławczego.
Wobec powyższego Izba – działając na podstawie art. 186 ust. 3a w zw. z art. 192
ust. 1 zd. 2 ustawy pzp
– umorzyła postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym
bez
udziału Stron i Przystępujących.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, że ponieważ
uwzględnienie zarzutów odwołania nastąpiło przed otwarciem posiedzenia, z mocy art. 186
ust. 6 pkt 1
ustawy pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując dokonanie
na rzecz Odwołującego zwrotu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2
lit.
a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od od
wołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).