KIO 2627/21 WYROK dnia 29 września 2021 r.

Stan prawny na dzień: 26.05.2022

sygn. akt: KIO 2627/21 

WYROK 

z dnia 

29 września 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Emil Kuriata 

Protokolant:   

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu 

27  września  2021  r.,  w  Warszawie,  odwołania 

wniesionego  do  P

rezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  6  września  2021  r.  przez 

wykonawcę M. D. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład Remontowo-

Budowlany  „PLAST-BUD”  M.  D.,  ul.  Wiślana  17/4;  44  -119  Gliwice,  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez 

zamawiającego  Miasto  Zabrze  -  Prezydent  Miasta,  ul.  Powstańców 

Śląskich 5-7; 41-800 Zabrze, 

przy  udziale  wykonawcy  EFEKT  sp.  z  o.o.,  ul.  Kluczborska  29;  41-

503  Chorzów

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego - po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

1. Oddala 

odwołanie

2.  K

osztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  M.  D.  prowadzący  działalność 

gospodarczą  pod  firmą  Zakład  Remontowo-Budowlany  „PLAST-BUD”  M.  D.,  ul. 

Wiślana 17/4; 44 -119 Gliwice i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10  000  zł  00  gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  M.  D. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład  Remontowo-

Budowlany  „PLAST-BUD”  M.  D.,  ul.  Wiślana  17/4;  44  -119  Gliwice,  tytułem 

wpisu od odwołania, 

zasądza  od  wykonawcy  M.  D.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

Zakład Remontowo-Budowlany „PLAST-BUD” M. D., ul. Wiślana 17/4; 44 -119 

Gliwice  na  rzecz 

zamawiającego  Miasto  Zabrze  -  Prezydent  Miasta,  ul. 

Powstańców 

Śląskich 

Zabrze 

kwotę  

600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych,  zero  groszy)  stanowiącą 


koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia 

pełnomocnika. 

Stosownie do  art.  579 ust.  1 i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo 

zam

ówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

………………………… 


sygn. akt: KIO 2627/21 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Miasto  Zabrze  -  Prezydent  Miasta,  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  którego  przedmiotem  jest  „Wykonanie  robót  budowlanych  dla 

zadania pn.: „Termomodernizacja budynków Zespołu Szkolno–Przedszkolnego nr 8 przy ul. 

Badestinusa 30 w Zabrzu

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w BZP z dnia 11 czerwca 2021 r., pod nr 

2021/BZP 00081003. 

Dnia 

1  września  2021  roku,  zamawiający  poinformował  wykonawców  o  wyniku 

prowadzonego postępowania. 

Dnia  6 

września  2021  roku  wykonawca M.  D.  prowadzący działalność  gospodarczą  pod 

firmą  Zakład  Remontowo-Budowlany  „PLAST-BUD”  M.  D.  (dalej  „Odwołujący”)  wniósł 

odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1.  art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez wezwanie w

ykonawcy Efekt do złożenia wyjaśnień 

treści  oferty  niezgodnie  z  przepisami  ustawy  Pzp,  tj.  poprzez  prowadzenie 

niedozwolonych negocjacji z w

ykonawcą Efekt, skutkujących uzupełnieniem oferty, 

2.  art.  223  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp, 

poprzez  potraktowanie  niezgodności  zawartych  

w  ofercie  wykonawcy  Efekt  jako  innej  omyki,  podczas  gdy  wprowadzone  zmiany  do 

oferty  stanowiły  efekt  niedozwolonych  negocjacji  pomiędzy  wykonawcą  Efekt,  

a z

amawiającym, 

3.  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy 

Efekt  ze  względu  na  jej  niezgodność  z  warunkami  zamówienia,  tj.  pomimo,  

że  zadeklarował  on  jednoznacznie  malowanie  obiektów  nieuwzględniające 

szpachlowania przy wyraźnym wymaganiu zamawiającego w tym zakresie, 

4.  art.  16  i  17  ustawy  Pzp,  poprzez  dokonanie  wyboru  najkorzystniejszej  oferty 

niezgodnie  z  przepisami  ustawy  Pzp 

oraz  z  naruszeniem  równego  traktowania 

wykonawców i zasad uczciwej konkurencji. 

W związku z powyższym odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz o nakazanie 

z

amawiającemu: 

unieważnienia czynności dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty, 

ponowienia czynności w zakresie badania i oceny ofert, 

3.  odrzucenia oferty wykonawcy Efekt, 

4.  dokonania wyboru oferty o

dwołującego jako najkorzystniejszej. 

Odwołujący  wniósł  ponadto  o  zasądzenie  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego 

kosztów postępowania według spisu kosztów, który zostanie przedłożony na rozprawie. 


Interes  odwołującego.  Odwołujący  wskazał,  że  posiada  interes  w  złożeniu  odwołania, 

ponieważ  zaniechania  oraz  czynności  zamawiającego  dokonane  z  naruszeniem  ww. 

przepisów  doprowadziły  do  wyboru  oferty  wykonawcy  Efekt  pomimo,  że  jej  treść 

pozostawała  w  niezgodności  z  warunkami  zamówienia.  Tymczasem  oferta  odwołującego 

pomimo, iż jest zgodna z SWZ oraz biorąc pod uwagę kryteria oceny ofert (100% cena), jest 

najkorzystniejsza, nie została wybrana przez zamawiającego. Zatem gdyby nie zaniechania 

oraz  czynności  zamawiającego,  podjęte  w  toku  postępowania,  odwołujący  uzyskałby 

przedmiotowe  zamówienie,  ponieważ  zaoferował  on  najkorzystniejszą  ofertę,  jednocześnie 

zgodną  z  warunkami  zamówienia.  W  przypadku  ewentualnego  oddalenia  odwołania, 

o

dwołujący  poniesie  szkodę  w  postaci  utraty  możliwości  uzyskania  przedmiotowego 

zamówienia. 

W  ocenie  o

dwołującego,  treść  oferty  wykonawcy  Efekt  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia i z tego względu powinna zostać odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 

ustawy  Pzp. 

O  niezgodności  oferty  wykonawcy  Efekt  z  warunkami  zamówienia  świadczy 

fakt,  iż  zaoferował  on  zakres  prac  sprzeczny  z  opisem  pozycji  określonej  przez 

z

amawiającego  w  przedmiarze  robót  dotyczących  malowania,  tj.  pozycji  „Dwukrotne 

malowanie  farbami  olejnymi  starych  tynków  wewnętrznych  ścian  bez  szpachlowania”  nr  6, 

, 130, 155, 180 (szkoła), 199, 216, 221, 228, 269, 276, 289, 

296, 303, 322, 329, 336, 343, 350, 381, 388, 395 (przedszkole). Wykonawca Efekt przypisał 

również wskazanym pozycjom KNR 4-01 1204-02. 

Tymczasem,  opis  dla  wymienionych  powyżej  pozycji  przedmiaru  robót  dotyczących 

malowania  brzmiał:  „Dwukrotne  malowanie  farbami  olejnymi  starych  tynków  wewnętrznych 

ścian  z  jednokrotnym  szpachlowaniem”,  a  ponadto  do  pozycji  przypisany  był  KNR  4-01 

Opisana powyżej niezgodność dotyczy 30 pozycji kosztorysowych. 

Zamawiający udzielając odpowiedzi na pytania wykonawców, w dn. 12.07.2021 r. zmienił 

wymagania w zakresie malowania lamperii, dokonując jednocześnie modyfikacji przedmiaru 

dotyczącego malowania: 

Pytanie nr 29 dot. poz. 5, 13 ... i kolejnych do poz. 339 wg podstawy wyceny KNR 4-01 t. 

Proszę o potwierdzenie czy rzeczywiście lamperie  do  malowania farbą  olejną  są 

bez  konieczności  szpachlowania.  W  związku  z  robotami  instalacyjnymi  i  zaprawieniem 

bruzd, przejść itd. struktura lamperii bez dodatkowego szpachlowania będzie niejednorodna  

i różniąca się od istniejącej” . 

Odpowiedź  nr  29:  „W  przedmiarze  dla  malowania  w  pozycjach  dot.  malowania  farbami 

olejnymi  zmieniono  podstawę  KNR  4-01  1206-04,  która  obejmuje  dwukrotne  malowanie 

farbą olejną wraz z jednokrotnym szpachlowaniem”. 


Nie  zmienia  to  jednak  faktu,  że  wykonawca  Efekt  zaoferował  zakres  prac  w  sposób 

jednoznacznie  niezgodny  z  warunkami  zamówienia,  deklarując  dwukrotne  malowanie 

farbami  olejnymi  starych  tynków  wewnętrznych  ścian  bez  szpachlowania,  podczas  gdy 

z

amawiający  wyraźnie  zmienił  w  tym  względzie  swoje  wymagania,  żądając  jednokrotnego 

szpachlowania. 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  malowanie  uwzględniające  jednokrotne 

szpachlowanie  wymaga  po  pierwsze  większego  nakładu  pracy  oraz  większej  ilości 

mat

eriałów. W przypadku malowania ze szpachlowaniem robocizna malarzy jest dwukrotnie 

wyższa, a ponadto oprócz takich materiałów jak farba olejna, gips, grunt, czy rozcieńczalnik, 

należy  zastosować  papier  ścierny  i  szpachlówkę.  Przy  szpachlowaniu  wzrasta  również 

zużycie rozcieńczalnika. 

Niezależnie  od  powyższego,  odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  zamawiający  bardzo 

szczegółowo uregulował rolę przedmiaru robót oraz kosztorysu ofertowego opracowywanego 

na  jego  podstawie.  W  rozdziale  XVI  SWZ  z

amawiający  zawarł  następujące  warunki 

zamówienia  dotyczące  sposobu  obliczenia  ceny:  „Zamawiający  dopuszcza  zastosowanie 

kalkulacji  własnej  zamiast  przywołanych  w  przedmiarach  KNR-ów  z  zastrzeżeniem,  

że wszystkie opisy pozycji zapisane w kosztorysach ofertowych muszą być zgodne z opisami 

pozycji  w  przedmiarach  robót.  Zakres  robót  wyceniony  przez  Wykonawcę  wg  kalkulacji 

własnej  musi  być  identyczny  z  odpowiadającym  mu  zakresem  wg  KNR  wyszczególnionym  

w  przedmiarze  robót”,  „Kosztorysy  ofertowe  wydrukowane  w  formie  uproszczonej 

(zawie

rające:  podstawę  wyceny,  opis  pozycji  kosztorysowej,  ilość  robót,  cenę  jednostkową 

oraz  wartość  pozycji),  wraz  z  wydrukami  wykazu  materiałów  i  robocizny  oraz  tabelą 

elementów  scalonych  należy  dołączyć  do  oferty  (Załącznik  nr  5  do  oferty).  Zestawienie 

mater

iałów winno zawierać nazwę materiału (zaleca się sortowanie materiałów wg ich nazw), 

ilość,  cenę  jednostkową  oraz  wartość  całkowitą”,  „Cena  oferty  stanowi  wynagrodzenie 

kosztorysowe

”. 

Na istotny charakter kosztorysów ofertowych opracowanych w oparciu o przedmiary robót 

dołączone  do  SWZ  wskazywały  też  projektowane  postanowienia  umowy  zawarte  

w z

ałączniku nr 1 do SWZ. Zgodnie z §2 ust. 1 wzoru umowy: „Wykonawca zobowiązuje się 

zrealizować  przedmiot  umowy  na  zasadach  określonych  w  dokumentach  wymienionych 

pon

iżej według hierarchii ważności: 

a)  Umowa, 

b) 

Projekt  budowlany  wraz  z  pozwoleniem  na  budowę:  Decyzja  Nr  672/2018  z  dnia 

27.07.2018 r. nr WB.6740.5055.2018.CG, 

c)  Projekt wykonawczy, 

d)  STWiOR, 

e) 

Przedmiar robót, 


f) 

Specyfikacja Warunków Zamówienia wraz z wszelkimi wyjaśnieniami Zamawiającego 

na etapie postępowania przetargowego, 

g) 

Oferta  Wykonawcy  wraz  ze  stanowiącym  jej  integralną  część  Kosztorysem 

ofertowym

”. 

Ponadto, w 

§7 ust. 1 wzoru umowy zamawiający wskazał, iż: „Wykonawcy przysługuje od 

Zamawiającego  wynagrodzenie  kosztorysowe  za  przedmiot  umowy  obliczone  na  zasadach 

określonych  w  niniejszej  umowie  na  podstawie  cen  jednostkowych,  wg  kosztorysu 

ofertowego  sporządzonego  przez  Wykonawcę,  w  wysokości  (…)”.  Z  kolei  w  ust.  3 

niniejszego paragrafu stanowi

, iż: „Ceny jednostkowe robót podane w kosztorysie ofertowym 

nie ulegną zmianie i obowiązują do końca realizacji umowy”. 

Z  powyższych  zapisów  wynika  zatem  jednoznacznie,  iż  w  niniejszym  postępowaniu 

mieliśmy  do  czynienia  z  wynagrodzeniem  kosztorysowym,  którego  podstawą  do  rozliczeń 

jest  kosztorys  ofertowy  dołączany  do  oferty.  Jednocześnie,  kosztorys  ofertowy,  zgodnie  

z wolą zamawiającego musiał być sporządzony zgodnie z przedmiarami robót, a ewentualne, 

nieliczne odstępstwa w tym zakresie zostały dopuszczone pod ściśle określonymi warunkami 

(możliwość  dokonania  kalkulacji  własnej  pozycji  zamiast  zastosowania  się  do  KNR  pod 

warunkiem  opisania  tej  pozycji  w  sposób  zgodny  z  przedmiarami  robót).  W  takiej  sytuacji 

zakres  deklarowanych  robót  musiał  być  identyczny  z  zakresem  prac  wynikających  z  KNR 

przypisanych do danej pozycji kosztorysowej. 

Istotność  przedmiaru  podkreślał  zamawiający  również  na  etapie  wyjaśnień  treści  SWZ.  

W  odpowiedziach  na  pytania  opublikowanych  w  dn.  12.07.2021  r.,  z

amawiający  

w następujący sposób ustosunkował się do pytań wykonawców: 

Pytanie nr 28: 

Proszę o wyjaśnienie co należy wycenić w tych pozycjach ?” 

Odpowiedź nr 28: „Wyceny należy dokonać na podstawie skorygowanego przedmiaru dla 

malowania

”. 

Pytanie nr 29 dot. poz. 5, 13 ... i kolejnych do poz. 339 wg podstawy wyceny KNR 4-01 t. 

Proszę o potwierdzenie czy rzeczywiście lamperie  do  malowania farbą  olejną  są 

bez  konieczności  szpachlowania.  W  związku  z  robotami  instalacyjnymi  i  zaprawieniem 

bruzd, przejść itd. struktura lamperii bez dodatkowego szpachlowania będzie niejednorodna  

i różniąca się od istniejącej” . 

Odpowiedź  nr  29:  „W  przedmiarze  dla  malowania  w  pozycjach  dot.  malowania  farbami 

olejnymi  zmieniono  podstawę  KNR  4-01  1206-04,  która  obejmuje  dwukrotne  malowanie 

farbą olejną wraz z jednokrotnym szpachlowaniem”. 

Powyższe  odpowiedzi  na  pytania  wskazują,  że  wykonawca  był  zobowiązany  do 

dokonania  wyceny  zgodnie  z  przedmiarem  robót  przewidzianym  m.in.  dla  malowania,  

z  uwzględnieniem  modyfikacji  wprowadzonych  przez  zamawiającego  w  toku  wyjaśniania 

SWZ.  Jednocześnie, mając  na  uwadze zasadę  ogólną  przewidzianą w  rozdziale XVI  SWZ, 


z

amawiający  ograniczył  możliwość  dokonywania  odstępstw  w  kosztorysie  ofertowym  

w stosunku do treści przedmiaru, dopuszczając tylko pod pewnymi warunkami zastosowanie 

kalkulacji  własnej  zamiast  odwoływania  się  do  KNR  (tj.  o  ile  opis  prac  w  pozycji  jest 

identyczny  z  KNR). 

KNR  czyli  Katalog  Nakładów  Rzeczowych  jest  swego  rodzaju 

uniwersalną  bazą  numerów,  używaną  do  kosztorysowania,  w  którym  każda  pozycja  ma 

przypisany  numer,  określający  inny  rodzaj  prac.  Nawet  nieznaczna  zmiana  numeru  może 

powodować  istotne  konsekwencje,  w  szczególności  może  powodować,  iż  dana  pozycja 

będzie obejmować zupełnie odmienny zakres prac. Zatem dla sprecyzowania zakresu robót 

istotny  jest  numer  KNR  oraz  jego  opis.  W 

praktyce,  zamawiający  mają różne  podejścia  do 

stosowania  KNR  w  przedmiarach  robót.  Część  zamawiających  nie  narzuca  technologii 

wykonania prac, posługując się numerami KNR wyłącznie pomocniczo, natomiast bywa i tak, 

że  zamawiający  za  pomocą  KNR  dokonują  opisu  przedmiotu  zamówienia,  wymagając 

skalkulowania  nakładów  zgodnie  z  zakresem  prac  przypisanych  do  danego  numeru.  

W  przedmiotowej  sprawie  mieliśmy  do  czynienia  z  tym  drugim  przypadkiem,  o  czym 

świadczył zacytowany powyżej zapis rozdziału XVI SWZ. 

Wykonawca  zatem,  składając  ofertę,  miał  obowiązek  sporządzić  kosztorys  ofertowy 

odpowiadający treści przedmiaru robót dołączonego do SWZ, stosując się ściśle do opisów 

pozycji w nim zawartych. 

Wykonawca  Efekt  tymczasem  złożył  kosztorys  ofertowy,  w  którym  30  pozycji  nie 

odpowiada ani opisem, ani numerem KNR wymaganiom określonym przez zamawiającego. 

Odwołujący  stoi  na  stanowisku,  iż  powyższe  nieprawidłowości  świadczą  o  niezgodności 

oferty  w

ykonawcy  Efekt,  uzasadniające  jej  odrzucenie  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  5 

ustawy Pzp. 

W  ocenie  o

dwołującego,  w  przedmiotowej  sprawie,  zamawiający  przeprowadził 

niedozwolone negocjacje z w

ykonawcą Efekt, czego skutkiem było wprowadzenie zmian do 

treści  oferty  w  sposób  niezgodny  z  art.  223  ust.  1  i  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp.  Wykonawca 

Efekt  zaoferował  bowiem  wprost  w  ramach  swojego  kosztorysu  ofertowego  realizację 

malowania  szko

ły  i  przedszkola  bez  szpachlowania,  ze  wskazaniem  konkretnego  numeru 

KNR  określającego  zakres  prac,  podczas  gdy  zamawiający  w  odniesieniu  do  tych  pozycji 

przewidział  odmienny  KNR,  uwzględniający  jednokrotne  szpachlowanie.  Oferta  wykonawcy 

Efekt była zatem w tej części niepełna. W ocenie odwołującego, ze względu na fakt, iż błąd 

występujący  w  30  pozycjach  kosztorysu  ofertowego  dotyczył  zarówno  opisu,  jak  

i  zastosowanego  numeru  KNR  oraz  biorąc  pod  uwagę  wiążące  zapisy  SWZ,  nie  było 

podstaw do zastosowania procedury wyjaśniającej na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp 

oraz  potraktowania  tej  niezgodności  jako  innej  omyłki  w  rozumieniu  art.  223  ust.  2  pkt  3 

ustawy Pzp. 


Zamawiający w wezwaniu z dn. 29.07.2021 r. wskazał na błędy w pozycjach kosztorysu 

ofertowego i w tym zakresie wezwał do wyjaśnienia rozbieżności w ww. pozycjach. 

Wykonawca  Efekt  w  odpowiedzi  na  lakoniczne  wezwanie  z

amawiającego,  stwierdził,  że 

powyższe  niewłaściwe  opisy  pozycji  kosztorysowych  są  „wyłącznie  wynikiem  omyłki 

pisarskiej  kosztorysanta,  a  następnie  czynności  technicznej  polegającej  na  skopiowaniu 

błędnej  treści  w  kolejnych  pozycjach”.  Jednocześnie,  wykonawca  Efekt  w  wyjaśnieniach 

podkreślił,  że  wskazane  pozycje  skalkulował  zgodnie  z  przedmiarem,  co  miał  potwierdzać 

fakt,  iż  „KNR,  jak  i  zakres  wszystkich  wycenionych  pozycji  jest  prawidłowy”  oraz  „Cena 

wspomnianych pozycji zawiera wszystkie koszty związane z realizacją zakresu określonego 

w  przedmiarze  robót  w  tym  jednokrotne  szpachlowanie  i  w  żaden  sposób  nie  stanowią  

w przedmiotowym przypadku o niezgodności oferty z SWZ”. Ostatecznie, wykonawca Efekt 

w  złożonych  wyjaśnieniach  zamieścił  tabelę  ukazującą  niepełne  opisy  pozycji 

kosztorysowych  oraz  prawidłowe  opisy  pozycji,  uwzględniające  zakresy,  które  wykonawca 

faktycznie skalkulował. 

Na skutek tak złożonych wyjaśnień, w dn. 6.08.2021 r., zamawiający dokonał poprawienia 

innej  omyłki  występującej  w  ofercie  wykonawcy  Efekt  poprzez  zmianę  opisu  30  pozycji 

kosztorysowych  z:  „Dwukrotne  malowanie  farbami  olejnymi  starych  tynków  wewnętrznych 

ścian  bez  szpachlowania”,  KNR  4-01  1204-02  na  „Dwukrotne  malowanie  farbami  olejnymi 

starych tynków wewnętrznych ścian z jednokrotnym szpachlowaniem”, KNR 4-01 1206-04. 

Powyższe  działanie  zamawiającego  stanowiło  nieuprawnione  uzupełnienie  oferty 

wykonawcy  Efekt. 

Zdaniem  odwołującego,  nieuprawnione  jest  działanie  zamawiającego, 

który w drodze wyjaśnień dąży do uzupełnienia oferty wykonawcy, dostosowania jej treści do 

warunków  zamówienia  i  uzyskania  oświadczeń  wykonawcy,  które  z  pierwotnej  treści  oferty 

nie  wynikają.  Niewątpliwie  w  niniejszej  sprawie,  postępowanie  zamawiającego  w  pełni 

odpowiadało  powyższemu  opisowi  niedozwolonych  działań.  Zamawiający  bowiem  

w  wezwaniu  wskazał  na  rozbieżności  w  pozycjach  kosztorysowych,  które  nie  uwzględniały  

w żaden sposób części prac (szpachlowania) - nie wynikały one bowiem ani z numeru KNR 

ani z opisu pozycji kosztorysowych, a mimo to, pozysk

ał w drodze wyjaśnień od wykonawcy 

Efekt deklarację, iż prace te skalkulował w cenie ofertowej i oferuje ich wykonanie. 

W  konsekwencji,  również  potraktowanie  powyższej  rozbieżności  jako  innej  omyłki  było 

postępowaniem nieprawidłowym, bowiem uzupełnienie oferty poprzez wytworzenie zupełnie 

nowego  oświadczenia  wykonawcy,  nieprzewidzianego  w  ofercie  pierwotnej,  nie  może 

odbywać się na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Poprawienie innej omyłki stanowi 

wyjątek od zasady niezmienności ofert po upływie terminu na ich składanie i w związku z tym 

powinno  być  stosowane  w  ściśle  określonych  przypadkach.  Instytucja  poprawiania  innych 

omyłek  ma  służyć  wyłącznie  usuwaniu  pewnych  nieścisłości  i  drobnych  nieprawidłowości 

ofert,  natomiast  nie  może,  w  uzupełnieniu  z  procedurą  wyjaśniającą,  o  której  mowa  w  art. 


223  ust.  1  ustawy  Pzp

,  prowadzić  do  uzupełniania  treści  ofert  i  wywodzenia  z  nich 

oświadczeń woli, które w żaden sposób z nich nie wynikają. 

Tym  samym,  o

dwołujący  stoi  na  stanowisku,  iż  zamawiający  w  sposób  nieuprawniony 

zastosował art. 223 ust. 1 ustawy Pzp i w konsekwencji, nieprawidłowo dokonał poprawienia 

innej omyłki w ofercie wykonawcy Efekt, bowiem dopuścił się w ten sposób niedozwolonego 

przeprowadzenia  negocjacji  z  wykonawcą,  czego  skutkiem  było  uzupełnienie  treści  jego 

oferty. 

Jednocześnie odwołujący wskazał, że postępowanie zamawiającego było sprzeczne  

z  naczelnymi  zasadami  udzielania  zamówień,  w  szczególności  z  zasadą  równego 

traktowania  wykonawców  oraz  przejrzystości.  Wszyscy  wykonawcy  byli  bowiem  świadomi 

zasad  wynikających  z  SWZ  -  w  szczególności  odnośnie  charakteru  przedmiaru  oraz 

kosztorysu  ofertowego,  wymagań  dotyczących  opisu  pozycji  i  przypisanych  im  KNR  oraz 

mieli na uwadze modyfikacje SWZ dokonane w toku postępowania. Co więcej, zamawiający 

odpowiadając na pytanie nr 28 „Proszę o wyjaśnienie co należy wycenić w tych pozycjach?” 

(dotyczące  malowania)  zaznaczył,  że  „Wyceny  należy  dokonać  na  podstawie 

skorygowanego przedmiaru dla malowania”. Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, 

że  wykonawca  Efekt  wykazał  się  nienależytą  starannością  w  stopniu  znacznym  przy 

przygotowaniu  oferty  i  kosztorysu,  nie  uwzględniając  całego  zakresu  prac  wymaganego 

przez  z

amawiającego.  Powyższa  okoliczność  również  powinna  zostać  wzięta  pod  uwagę 

przy ocenie postępowania zamawiającego. 

Zamawiający  złożył  pisemną  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wniósł  o  oddalenie 

odwołania. Zamawiający wskazał, iż  we wniesionym odwołaniu odwołujący powołuje się na 

błędny  KNR  zastosowany  przez  przystępującego  w  kosztorysie  ofertowym  dla  pozycji  

„Dwukrotne  malowanie  farbami  olejnymi  starych  tynków  wewnętrznych  ścian  bez 

szpachlowania”.  Odwołujący  w  uzasadnieniu  dla  tej  pozycji  wskazuje  KNR  4-01  1204-02, 

natomiast  p

rzystępujący  w  kosztorysie  ofertowym  zastosował  de  facto  KNR  4-01  1206-02. 

Ma  to  istotne  znaczenie  dla  przedmiotowej  sprawy,  ponieważ  zarówno  KNR  zastosowany 

przez p

rzystępującego, tj. KNR 4-01 1206-02, jak i KNR zastosowany przez zamawiającego 

tj.  KNR  4-01  1206-

04  znajdują  się  na  jednej  Tablicy  1206.  Wobec  powyższego,  nie  jest 

zgodne  z  prawdą  twierdzenie  odwołującego,  iż  popełniona  omyłka  jest  „jednoznacznie 

niezgodna  z  warunkami  zamówienia”.  Różnice  między  kolumną  02  a  04  na  tej  tablicy  są 

niewielkie,  a  niektóre  z  materiałów  w  kolumnie  02  są  wręcz  z  większym  nakładem  niż  

w  kolumnie  04.  Zastosowanie  innego  KNR  przez  p

rzystępującego  nie  ma  znaczenia  dla 

nakładów zawodów, tj. robotników (ten sam nakład dla kolumny 02 oraz 04) oraz materiałów 

tj.  farb  olejnych  nawierzchniowych  - 

ogólnego  stosowania  (mniejszy  nakład),  gruntu 

poko

stowego  (ten  sam  nakład),  farb  ftalowych  nawierzchniowych  -  ogólnego  stosowania 

(mniejszy  nakład),  rozcieńczalników  do  wyrobów  lakierowych  (mniejszy  nakład),  farb 


olejnych  do  gruntowania  - 

ogólnego stosowania (mniejszy nakład) oraz gipsu budowlanego 

zwykłego (ten sam nakład). 

(dowody:  w

yciąg tablica 1206,  wyciąg  z  KNR -  tablica 1204 -  dla  pokazania, jak  omyłka 

ma wpływ na interpretacje uzasadnienia odwołania). 

Zamawiający, jak również zauważył odwołujący, w pkt 7.7 rozdziału XII SWZ wymagał, by 

wykonawca  do

łączył  do  oferty  „Kosztorys  ofertowy  sporządzony  zgodnie  z  wymaganiami 

określonymi  w  Rozdziale  XVI”.  Zgodnie  z  rozdziałem  XVI  SWZ  „Kosztorysy  ofertowe 

wydrukowane  w  formie  uproszczonej  (zawierające:  podstawę  wyceny,  opis  pozycji 

kosztorysowej,  ilość  robót,  cenę  jednostkową  oraz  wartość  pozycji),  wraz  z  wydrukami 

wykazu materiałów  i robocizny oraz  tabelą  elementów  scalonych należy dołączyć do  oferty 

(Załącznik  nr  5  do  oferty).  Zgodnie  z  artykułem  „Katalogi  Nakładów  Rzeczowych  

w  zamówieniach  publicznych”  autorstwa  Pana  A.  W.  „W  przedmiarze  robót,  zgodnie  z 

rozporządzeniem  Ministra  Infrastruktury  z  dnia  2  września  2004  r.,  może  być  wpisany 

określony  katalog,  w  tym  np.  KNR  (numer,  tablica,  kolumna)  ale  wyłącznie  jako  tzw.  kod 

pozycji  przedmiaru,  tj.  oznaczenie 

rozumiane  jako  ciąg  znaków  -  liter  i  cyfr.  W  związku  

z  powyższym  celowym  jest  jednocześnie  wyjaśnienie  kwestii  opisu  pozycji  przedmiarowej,  

a  mianowicie  zgodności  wskazanej  pozycji  katalogowej  z  opisem  tej  pozycji  w  katalogu”. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  w  wyroku  z  dnia  30  października  2018  r.  KIO  2058/18 

potwierdziła,  iż  „Katalogi  Nakładów  Rzeczowych  nie  mają  jako  takie  statusu  powszechnie 

obowiązujących  i  obligujących  normatywów  służących  wyliczeniu  wartości  robót 

budowlanych”. 

Zamawiający wskazał, iż szczegółowo zbadał złożone kosztorysy ofertowe, posiłkując się 

również  opinią  powołanego  biegłego  tj.  (…)  w  tym  zakresie.  Po  dokonaniu  czynności 

sprawdzenia  i  oceny  kosztorysów  zamawiający  stwierdził,  iż  na  podstawie  porównania 

kosztorysów  ofertowych  z  materiałami  przetargowymi  sporządzonego  przez  biegłego 

wystąpiły błędy lub różnice (w porównaniu do przedmiaru robót), w tym również w zakresie 

poniżej rozbieżności: 

„W  kosztorysie  ofertowym  wyceniono:  Dwukrotne  malowanie  farbami  olejnymi  starych 

tynków wewnętrznych ścian bez szpachlowania. 

Zgodnie  z  przedmiarem  robót  należało  wycenić:  Dwukrotne  malowanie  farbami  olejnymi 

starych tynków wewnętrznych ścian z jednokrotnym szpachlowaniem”. 

Zamawiający,  zgodnie  z  sugestią  biegłego  zwrócił  się  w  dn.  29.07.2021  r.  do 

wyk

onawców:  Przedsiębiorstwo  Budowlane  „DOMBUD”  S.A.,  EFEKT  sp.  z  o.o.  oraz 

konsorcjum:  RADBUD  sp.  z  o.o.,  PIBEX  Sp.j.  P.  C.,  P.  S.

,  z  wezwaniem  do  złożenia 

wyjaśnień dotyczących treści oferty m.in. w zakresie, o którym mowa powyżej. Jednocześnie 

z

amawiający 

zwr

ócił 

uwagę, 

iż 

biegły 

wydając 

swoją 

opinię 

zastrzegł,  


iż  w  zakresie ww.  rozbieżności  można  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień na  podstawie art. 

223 ust. 1 ustawy Pzp

, natomiast wartość pozycji nie może ulec zmianie. 

W  odpowiedzi  na  ww.  wezwanie,  p

rzystępujący  wyjaśnił,  iż  wymienione  opisy  pozycji 

kosztorysowych, 

różnią  się  sformułowaniami  „bez  szpachlowania”  i  „z  jednokrotnym 

szpachlowaniem”.  Przystępujący  podkreślił,  iż  dokonał  prawidłowej  kalkulacji  ceny  pozycji  

w  oparciu  o 

dostępną  dokumentację  przetargową,  a  niepełny  opis  poszczególnych  pozycji 

kosztorysowych 

jest  wyłącznie  wynikiem  omyłki  pisarskiej  kosztorysanta,  a  następnie 

czynności  technicznej  polegającej  na  skopiowaniu  błędnej  treści  w  kolejnych  pozycjach. 

Przystępujący  wyjaśnił,  iż  kwestionowane  przez  zamawiającego  pozycje  zostały 

skalkulowane  zgodnie  z  przedmiarem,  co  jednoznacznie  potwierdza  fakt,  iż  zarówno  KNR 

jak  i  zakres  wszystkich  wycenionych  pozycji  jest  prawidłowy.  Cena  wspomnianych  pozycji 

zawiera  wszystkie  koszty  związane  z  realizacją  zakresu  określonego  w  przedmiarze  robót,  

tym  jednokrotne  szpachlowanie  i  w  żaden  sposób  nie  stanowią  w  przedmiotowym 

przypadku o niezgodności oferty z SWZ. Poszczególne ceny jednostkowe, a w konsekwencji 

cena  całej  oferty  wykonawcy  została  oszacowana  poprawnie,  a  oferta  wykonawcy  jest 

zgodna  z  SWZ.  Kolejno  z

amawiający  po  przeanalizowaniu  wyjaśnień  złożonych  przez  ww. 

wykonawców,  zwrócił  się  w  dn.  06.08.2021  r.  do  każdego  z  nich  z  zawiadomieniem  

o  poprawieniu  innej  omyłki  polegającej  na  niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia 

oraz oczywistej omyłki rachunkowej. Żaden z ww. wykonawców w wymaganym terminie nie 

zakwestionował poprawienia omyłki, o której mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. 

(dowody  w  aktach  sprawy:  p

orównanie  kosztorysów  ofertowych  z  materiałami 

przetargowymi sporządzone przez biegłego, protokoły robocze z prac Komisji Przetargowej, 

w

ezwanie  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  treści  oferty  skierowane  do  przystępującego  

z  dn.  29.07.2021  r.,  o

dpowiedź  przystępującego  na  wezwanie  do  złożenia  wyjaśnień 

dotyczących  treści  oferty  z  dn.  03.08.2021  r.,  zawiadomienie  o  poprawieniu  innej  omyłki 

polegającej  na  niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia  oraz  oczywistej  omyłki 

rachunkowej  z  dn.  06.08.2021  r.,  o

dpowiedź  przystępującego  na  zawiadomienie  

o  poprawieniu  innej  omyłki  polegającej  na  niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia 

oraz oczywistej omyłki rachunkowej z dn. 11.08.2021 r.). 

Ponadto  stanowisko  z

amawiającego  znajduje  potwierdzenie  w  orzecznictwie  Krajowej 

Izby  Odwoławczej  m.in.  zgodnie  z  wyrokiem  KIO  z  dnia  22  lipca  2020  r.,  sygn.  akt  KIO 

1472/20  „Na  wstępie  należy  zauważyć,  że  intencją  ustawodawcy  towarzyszącą 

wprowadzeniu  aktualnego  brzmienia  art.  87  ust.  2  PZP  było  zniwelowanie  formalizmu 

występującego na gruncie ustawy pzp, aby umożliwić branie pod uwagę w postępowaniach  

o  udzielenie  zamówień  publicznych  ofert  obarczonych  nieistotnymi  wadami,  będącymi 

wynikiem różnego rodzaju błędów i omyłek, których skorygowanie nie prowadzi do istotnych 

zmian w treści oferty. (...) Proponowany przepis art. 87 ust. 2 pkt 3 w szczególności ma na 


celu  umożliwienie  poprawiania  tego  rodzaju  błędów,  które  mogą  pojawić  się  w  trakcie 

sporządzania  kosztorysu  ofertowego.  W  orzecznictwie  Izby  podkreślono,  że  celem 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  nie  jest  dokonanie  wyboru  oferty 

najbardziej  poprawnej  formalnie,  lecz  dokonanie  wyboru  oferty  z 

najniższą  ceną  lub  oferty 

przedstawiającej  najkorzystniejszy  bilans  ceny  i  innych  kryteriów  odnoszących  się  do 

przedmiotu  namówienia  (oferty  najkorzystniejszej  ekonomicznie).  Jednocześnie  czynność 

poprawienia  oferty  ma  charakter  obligatoryjny  i 

zamawiający  nie  może  uchylić  się  od  jej 

wykonania.  Zaniechanie  takiej  czynności  należy  uznać  za  działanie  sprzeczne  nie  tylko  

z prawem, ale i nieracjonalne, gdy

ż prowadzi do niesłusznego odrzucenia najkorzystniejszej 

oferty, które nie zapewnia wyboru oferty zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji i równego 

traktowania  wykonawców.  Izba  podziela  również  stanowisko  {wyrażone  już  w  wyroku  Izby  

z  5  sierpnia  2009  r.  w 

sprawie  o  sygn.  akt  KIO/UZP  959/09},  że  rozumienie  "innej  omyłki”  

z  art.  87  ust.  2  pkt  3  PZP  nie  powinno  być  interpretowane  zawężająco,  tj.  jedynie  jako 

techniczny 

błąd  w  sposobie  sporządzenia  oferty,  pominięcie  lub  pomylenie  określonych 

wyrażeń  lub  wartości  czy  wszelkich  innych  przeoczeń  i  braków,  które  powstały  bez 

świadomości ich wystąpienia po stronie wykonawcy, Słownikowe rozumienie słowa "omyłka” 

oznacza  spostrzeżenie,  błąd  niezgodny  z  rzeczywistością,  błąd  w  postępowaniu, 

rozumowaniu itp. 

Omyłka wykonawcy w przygotowaniu oferty może zatem również wynikać  

z  jego  błędnego  przekonania  co  do  wymaganego  sposobu  wykonania  zamówienia  

i  wyrażenia  powyższego  w  ofercie.  Wykonawca  może  więc  sporządzić  ofertę  z  pełną 

świadomością  co  do  celowości  i  kształtu  jej  poszczególnych  zapisów,  jednakże  mylnie  nie 

zdaje sobie sprawy ze stanu jej niezgodności z treścią s.i.w.z. Tego typu błędy wykonawcy, 

pod  warunkiem  ich  nieistotności,  również  podlegają  poprawie  w  trybie  art.  87  ust.  2  pkt  3 

pzp.  Ostatecznym  mom

entem  weryfikacji  omyłki,  w  tym  przypadku  zmiany  przekonania 

wykonawcy  co  do  poprawności  jego  oferty,  jest  wywołujące  określone  skutki  prawne 

zawiadomienie  o  dokonanym  poprawieniu  omyłki  i  ewentualny  brak  wyrażenie  zgody,  

o  którym  mowa  w  art.  89  ust.  1  pkt  7  pzp,  niezależnie  od  wcześniej  składanych  deklaracji  

w tym przedmiocie. 

Resumując, jeżeli jakieś konkretne okoliczności nie wskazują co innego - 

należy przyjąć założenie, zgodnie z którym wykonawcy składają oferty w dobrej wierze i na 

serio,  z  zamiarem 

zaoferowania  świadczenia  we  wszystkich  elementach  zgodnego  

z wymaganiami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia. Natomiast nie zawsze im się 

to  udaje  i  wtedy  obowiązkiem  zamawiającego  jest  rzetelne  rozważnie  możliwości 

zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp

”. Wobec powyższego, analizując zarzuty podniesione 

w  odwołaniu,  nasuwa  się  wniosek,  iż  odwołujący  nie  wziął  pod  uwagę  instytucji  poprawy 

omyłek i jej roli w zamówieniach publicznych. 

S

koro zgodnie z przytoczonym wyrokiem pominięcie wyceny pozycji nie może skutkować 

odrzuceniem  oferty  wykonawcy,  to  tym  bardziej  wycena  pozycji,  a  jedynie  wskazany  jej 


niewłaściwy zakres będący wynikiem omyłki pisarskiej przystępującego nie może prowadzić 

do odrzucenia jego oferty. Zamawiający miał w 2018 r. analogiczną sytuację w postępowaniu 

i dokonał w takiej sytuacji odrzucenia oferty ze względu na m.in. bardzo podobną omyłkę, co 

trafiło  na  wokandę  do  Krajowej  Izby  Odwoławczej  (wyrok  KIO  231/18).  Izba  wskazała 

z

amawiającemu,  iż  jego  działanie  było  błędne  i  zamawiający  powinien  „w  przypadku 

zidentyfikowania którejkolwiek z omyłek wskazanych w art. 87 ust. 2 ustawy PZP dokonać jej 

poprawienia, a następnie niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie wykonawcę”, ponadto Izba 

wskazała,  iż  czynność  tą  można  poprzedzić  postępowaniem  wyjaśniającym,  określonym  

w  art.  87  ust.  1  Pzp.  W  wyroku  tym  Izba  stwierdziła  także:  „nie  wydaje  się,  aby  istniały 

jakiekolwiek  racjonalne  powody,  dla  których  Odwołujący  chciałby  dokonać  modyfikacji 

kosztorysów.  Ponieważ  jak  wskazano  powyżej  błędy  odnoszą  się  do  treści  kosztorysu 

ustalonej  przez  Zamawiającego,  sposób  ich  poprawienia  jest  jeden  i  jest  on  znany 

Zamawiającemu”. 

Ponadto wykonawca w z

ałączniku nr 2 do SWZ Formularz oferty oświadczył, iż „zapoznał 

się  ze  Specyfikacją  Warunków  Zamówienia  i  akceptuje  wszystkie  warunki  w  niej  zawarte”,  

co dla z

amawiającego stanowi potwierdzenie, iż wykona zamówienie zgodnie z SWZ (w tym 

zgodnie z pkt 2 r

ozdziału XVI SWZ) oraz dokumentacją techniczną stanowiącą jej załącznik. 

Wobec czego, nie polega na prawdzie twierdzenie o

dwołującego, że zamawiający dążył „do 

uzupełnienia  oferty  wykonawcy,  dostosowania  jej  treści  do  warunków  zamówienia  

i  uzyskania  oświadczeń  wykonawcy,  które  z  pierwotnej  treści  oferty  nie wynikają”.  Zgodnie  

z  pkt  2  r

ozdziału  XVI  SWZ  „Cenę  oferty  stanowi  suma  wartości  wszystkich  jej  elementów, 

zawierająca  wszystkie  koszty  niezbędne  do  wykonania  zamówienia.  Wszystkie  ceny 

określone  przez  Wykonawcę  są  obowiązujące  w  okresie  ważności  umowy  i  nie  ulegną 

zmianie

”. 

Zamawiający podniósł,  co też przytacza  odwołujący w  odwołaniu,  iż  zamawiający w  §  2 

pkt  1  wzoru  umowy  przypisuje  dokumentom  hierarchię  ważności  w  związku  z  realizacją 

przedmiotu zamówienia tj.: 

a)  Umowa, 

b) 

Projekt budowlany wraz z pozwoleniem na budowę: Decyzja Nr (…) z dnia (…) nr (…), 

c)  Projekt wykonawczy, 

d)  STWiOR, 

e) 

Przedmiar robót, 

f) 

Specyfikacja  Warunków  Zamówienia  wraz  z  wszelkimi  wyjaśnieniami  Zamawiającego 

na etapie postępowania przetargowego, 

g) 

Oferta Wykonawcy wraz ze stanowiącym jej integralną część Kosztorysem ofertowym

Prze

dmiotowa omyłka dotyczy kosztorysu ofertowego, który dla zamawiającego podczas 

realizacji  zamówienia  ma  najmniejsze  znaczenie  ze  wszystkich  wyżej  wymienionych 


dokumentów.  Realizacja  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  przedmiarem  robót  jest  dla 

z

amawiającego istotniejsza. 

Odnosząc  się  do  zarzucenia  prowadzonych  rzekomo  negocjacji  zamawiający  wskazał,  

iż  nie  można  się  z  tym  zgodzić.  W  pierwszej  kolejności  zamawiający  przytoczył  definicję 

negocjacji,  przez  które  rozumie  się  „dwustronny  proces  komunikowania  się,  którego  celem 

jest osiągnięcie porozumienia z innymi, gdy niektóre z naszych interesów są wspólne, a inne 

sprzeczne  i  obie  strony  chcą  uzyskać  porozumienie”.  Natomiast  zgodnie  ze  słownikiem 

języka  polskiego  PWN  negocjacje  to  „targowanie  się  ze  sprzedającym  o  niższą  cenę  lub 

korzystniejsze warunki zakupu

”. Nie sposób zgodzić się z odwołującym, iż w przedmiotowej 

sytuacji doszło do negocjacji między zamawiającym a przystępującym, ponieważ od samego 

początku  trwania  postępowania  interesy  zarówno  zamawiającego,  jak  i  przystępującego  są 

wspólne.  Zamawiający  posiada  interes  w  udzieleniu  zamówienia  publicznego,  

a  p

rzystępujący  posiada  interes  w  jego  uzyskaniu,  co  wiąże  się  z  oświadczeniem 

w

ykonawcy,  iż  wykona  zamówienie  zgodnie  z  warunkami  określonymi  w  SWZ,  ponieważ 

odstępstwo  od  tego  oświadczenia  może  skutkować  odrzuceniem  jego  oferty.  Kolejno, 

złożone przez przystępującego wyjaśnienia nie doprowadziły do zmiany ceny zaoferowanej 

przez p

rzystępującego oraz zmiany zakresu wykonanych robót, ponieważ cena zaoferowana 

przez  p

rzystępującego  w  kosztorysie  ofertowym  od  początku  zawierała  zakres  robót 

wymagany  przez  z

amawiającego  w  przedmiarze  robót.  Tym  samym  zdaniem 

z

amawiającego  nie  wystąpiły  zdefiniowane  cechy  „negocjacji”,  jak  również  „uzupełnienia 

oferty”.  Ponadto,  sam  odwołujący  w  swoim  odwołaniu  wskazuje,  że  wezwanie 

z

amawiającego było „lakoniczne”. Zamawiający od lat w ten sposób formułuje wezwania do 

wyjaśnienia  treści  oferty,  aby  niczego  nie  sugerować  wykonawcom,  bo  właśnie  takie 

czynności  mogłyby  być  ewentualnie  odebrane  jako  próba  negocjacji.  Zatem  zamawiający 

wskazuje, iż w przedmiotowej sprawie nie może być mowy o negocjacjach. 

Zamawiający  podniósł,  iż  przepisy  prawa  zamówień  publicznych,  jak  i  orzecznictwo 

Krajowej Izby Odwoławczej jednocześnie wskazują na cechy, jakie musi spełniać omyłka, by 

mogła  zostać  poprawiona  na  podstawie  art.  223  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp.  Zgodnie  

z  komentarzem  A.  G.-B.

W  ust.  2  pkt  3  komentowanego  przepisu  nakazuje  się 

zamawiającemu  poprawienie  w  ofercie  innych  omyłek,  niebędących  oczywistymi  omyłkami 

pisarskimi  lub 

niebędących  oczywistymi  omyłkami  rachunkowymi,  lecz  polegających  na 

niezgodności  treści  oferty  z  dokumentami  zamówienia  niepowodujących  istotnych  zmian  w 

treści  oferty.  Muszą  zostać  spełnione  zatem  następujące  przesłanki:  omyłka  nie  może  być 

wynikiem  świadomego,  zamierzonego  działania  wykonawcy,  wystąpienie  omyłki  powoduje 

niezgodność  oferty  z  dokumentami  zamówienia,  a  poprawienie takiej  omyłki  nie  spowoduje 

istotnych 

zmian 

treści 

oferty. 

Zamawiający 

musi 

wiedzieć,  


w  jak

i  sposób  ma  dokonać  poprawienia  takiej  omyłki,  a  wiedza  ta  powinna  mieć  oparcie  

w treści oferty”. 

Odnosząc  się  do  pierwszych  dwóch  przesłanek  tj.  omyłka  nie  może  być  wynikiem 

świadomego,  zamierzonego  działania  wykonawcy,  wystąpienie  omyłki  powoduje 

niezgo

dność  oferty  z  dokumentami  zamówienia  w  sytuacji  będącej  przedmiotem 

rozpatrzenia  odwołania  omyłka  spowodowała  niezgodność  oferty  z  dokumentami 

zamówienia,  ponieważ  zgodnie  z  przedmiarem  robót  zamawiający  wymagał  „Dwukrotnego 

malowania  farbami  olejnymi  sta

rych  tynków  wewnętrznych  ścian  z  jednokrotnym 

szpachlowaniem”,  natomiast  przystępujący  w  kosztorysie  ofertowym  wpisał  „Dwukrotne 

malowanie  farbami  olejnymi  starych  tyn

ków  wewnętrznych  ścian  bez  szpachlowania”. 

Kolejno  wyjaśnienia  złożone  przez  przystępującego  tj.:  „niepełny  opis  poszczególnych 

pozycji  kosztorysowych  jest  wyłącznie  wynikiem  omyłki  pisarskiej  kosztorysanta” 

jednoznacznie  potwierdzają,  iż  powyższa  omyłka  nie  była  wynikiem  świadomego, 

zamierzonego  działania  przystępującego.  Ponadto  przystępujący,  co  zostało  wskazane 

wyżej  w  załączniku  nr  2  do  SWZ  Formularz  oferty  oświadczył,  iż  „zapoznał  się  ze 

Specyfikacją  Warunków  Zamówienia  i  akceptuje  wszystkie  warunki  w  niej  zawarte”.  Co  za 

tym  idzie,  p

rzystępujący  zaakceptował  również  przedmiar  robót,  który  stanowi  nieodłączny 

element  SWZ,  więc  zamawiający  miał  wiedzę,  w  jaki  sposób  ma  dokonać  poprawienia 

przedmiotowej  omyłki,  tj.  zgodnie  z  przedmiarem  robót,  zgodnie  z  wolą  przystępującego 

zawartą w oświadczeniu o akceptacji warunków SWZ. 

Kolejna z przesłanek to istotność. Zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 

21 lutego 2018 r. KIO 231/18 „Jak wskazuje się w orzecznictwie Izby pod pojęciem „omyłki”, 

o  której  mowa  w  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp,  należy  rozumieć  niezamierzony  błąd 

wykonawcy,  s

kutkujący  niezgodnością  z  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia, którego poprawienie nie spowoduje istotnych zmian w treści oferty. Jak wynika 

z  porównania  treści  ww.  przepisu  oraz  art.  87  ust.  2  pkt  1  i  2  ustawy  Pzp,  omyłka 

uregulowana  w  art. 

87  ust.  2  pkt  3  ustawy  PZP  nie  musi  być  oczywista  -  przyjmuje  się,  

iż  może  ona  być  ustalana  na  podstawie treści  samej  oferty  lub  treści  specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia.  Co  więcej,  sposób  jej  poprawienia  może  zostać  ustalony  po 

przeprowadzeniu 

postępowania wyjaśniającego na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp”. 

Poprawienie omyłki nie może jednak powodować istotnych zmian w treści oferty. 

Kwanty

fikator  „istotnych  zmian”  należy  odnosić  do  całości  treści  oferty,  a  konsekwencję 

tych  zmian  należy  oceniać,  biorąc  pod  uwagę  przedmiot  zamówienia  i  całość  oferty. 

Podobnie stanowisko zostało przedstawione w komentarzu Włodzimierza Dzierżanowskiego. 

W  sytuacji  będącej  przedmiotem  niniejszego  odwołania  odwołujący  podnosi,  

iż  przedmiotowa  omyłka  wystąpiła w  30  pozycjach kosztorysu  ofertowego  przystępującego. 

Fakt, że ta omyłka wystąpiła 30 razy nie może przesądzać o jej ewentualnej istotności, gdyż 


to wciąż jest jedną i tą samą omyłką. Ponadto, co ważniejsze, zamawiający dla uznania czy 

zachodzą przesłanki  do poprawienia omyłki tj.  w  celu oceny  jej  istotności,  odnosząc  się  do 

całości  oferty  i  przedmiotu  zamówienia  podsumował  wartość  pozycji,  w  których  wystąpiła 

przedmiotowa  omyłka  i  stwierdził,  że  suma  tych  pozycji  stanowi  około  1%  wartości  ceny 

zaoferowanej  przez  p

rzystępującego.  Warto  podkreślić,  iż  w  ofertach  wszystkich 

w

ykonawców suma tych pozycji mieści się w zakresie: od 1 do 2 % wartości zaoferowanych 

cen.  Co ciekawe,  wartość  prac  w  poprawianych pozycjach  przystępującego jest  wyższa od 

wyceny 

prac 

ofercie 

o

dwołującego,  co  potwierdza  prawdziwość  wyjaśnień 

p

rzystępującego.  Kolejno,  poprawa  przedmiotowej  omyłki  nie  powadzi  do  wytworzenia 

nowego  oświadczenia,  ponieważ  wykonawca  w  złożonych  wyjaśnieniach  podkreślił,  

iż  „dokonał  prawidłowej  kalkulacji  ceny  pozycji  w  oparciu  o  dostępną  dokumentację 

przetargową,  a  niepełny  opis  poszczególnych  pozycji  kosztorysowych  jest  wyłącznie 

wynikiem omyłki pisarskiej kosztorysanta, a następnie czynności technicznej polegającej na 

skopiowaniu błędnej treści w kolejnych pozycjach”. Ponadto zgodnie z art. 223 ust. 3 ustawy 

Pzp 

W  przypadku,  o  którym  mowa  w  ust.  2  pkt  3,  zamawiający  wyznacza  wykonawcy 

odpowiedni  termin  na  wyrażenie  zgody  na  poprawienie  w  ofercie  omyłki  lub 

zakwestionowanie  jej  poprawienia

”.  W  przedmiotowej  sytuacji  żaden  z  wykonawców  

w  wymaganym  terminie  nie  zakwestionował  poprawienia  omyłki,  o  której  mowa  w  art.  223 

ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp

, co świadczy o fakcie, iż poprawa omyłki w ofercie przystępującego 

jak  i  innych  w

ykonawców  potwierdza  ich  wolę zawartą  w  ofercie.  Zamawiający tym  samym 

stwierdz

ił, iż dokonana poprawa ww. omyłki nie spowodowała istotnych zmian w treści oferty 

p

rzystępującego. 

Podsumowując,  zdaniem  zamawiającego  zostały  wypełnione  wszystkie  przesłanki 

dokonania poprawy przedmiotowej omyłki na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, tj.: 

- o

myłka nie była wynikiem świadomego, zamierzonego działania przystępującego, 

- o

myłka polegała na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia (tj. przedmiar, który 

stanowi część SWZ), 

-  o

myłka  była  nieistotna  i  nie  doprowadziła  do  wytworzenia  nowego  oświadczenia 

p

rzystępującego, 

- o

myłka nie spowodowała zmiany wartości ceny ofert, 

-  p

oprawa omyłki została oparta o dane z oferty  - wykonawcy zawarli w swoich ofertach 

oświadczenia,  iż  „1.  SKŁADAMY  OFERTĘ  na  realizację  przedmiotu  zamówienia  

w  zakresie  określonym  w  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  (...)  2.  Oświadczam,  

że  zapoznałem  się  ze  Specyfikacją  Warunków  Zamówienia  i  akceptuję  wszystkie 

warunki w niej zawarte

”. 

Ponadto  poprawa  omyłki  była  poprzedzona  wezwaniem  do  złożenia  wyjaśnień 

dotyczących  treści  oferty  na  podstawie  art.  223.  ust.  1  ustawy  Pzp.  Jeśli  w  wyniku 


wyjaśnienia, przystępujący zmieniłby wartość pozycji lub zakres wykonania zamówienia bez 

wątpienia  stanowiłoby  to  negocjacje,  a  co  za  tym  idzie  zmianę  treści  oferty.  Jednak 

p

rzystępujący  w  złożonych  wyjaśnieniach  niejednokrotnie  podkreślał,  iż  było  to 

niezamierzoną  omyłką.  Wobec  powyższego  zamawiający  podtrzymuje,  iż  wystąpiła 

podstawa  do 

dokonania  poprawy  omyłki  w  ofercie  przystępującego  na  podstawie  art.  223 

ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp

. W związku z powyższym zamawiający uważa, iż zarzuty nr 1 i 2 są 

bezzasadne. 

Zamawiający wykazał powyżej, iż zastosował instytucję wezwania wykonawcy do złożenia 

wyjaśnień  dotyczących  treści  oferty  na  podstawie  art.  223  ust.  1  ustawy  Pzp,  natomiast  

w żaden sposób nie zostały wypełnione znamiona prowadzenia negocjacji. 

Odnosząc  się  do  fragmentu  wskazanego  przez  odwołującego  z  „Prawo  Zamówień 

Publicznych.  Komentarz”,  red.  Hubert  Nowak,  Mateusz  Winiarz  (Urząd  Zamówień 

Publicznych,  Warszawa,  2021)  z

amawiający  oświadczył,  że  zgadza  się  z  przedstawionym  

w  nim  stanowiskiem,  natomiast  w  sytuacji  będącej  przedmiotem  niniejszego  odwołania 

z

amawiający niejednokrotnie udowodnił, iż między zamawiającym a przystępującym nie były 

pr

owadzone  negocjacje,  a  poprawa  omyłek  nie  doprowadziła  do  istotnych  zmian  treści 

oferty. 

W  odniesieniu  do  zarzutu  nr  3  tj.  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp,  poprzez  zaniechanie 

odrzucenia  oferty  w

ykonawcy  EFEKT  ze  względu  na  jej  niezgodność  z  warunkami 

zam

ówienia,  tj.  pomimo  że  zadeklarował  on  jednoznacznie  malowanie  obiektów 

nieuwzględniające  szpachlowania  przy  wyraźnym  wymaganiu  zamawiającego  w  tym 

zakresie

Krajowa  Izba  Odwoławcza  w  orzecznictwie  podkreśla,  iż  odrzuceniem  oferty 

w

ykonawcy  jest  czynnością  ostateczną,  a  zamawiający  zobligowany  jest  do  wyczerpania 

wszystkich dozwolonych prawem możliwości zmierzających do wyjaśnienia w celu ustalenia 

jej zgodności treścią SWZ. Powyższe Izba potwierdziła w wyroku z dnia 22 lipca 2020 r. KIO 

Zamawiający,  zgodnie  z  przytoczonym  powyżej  orzecznictwem  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  wyczerpał  procedurę  uprawniającą  do  ustalenia,  czy  treść  oferty  jest  zgodna  

z  warunkami  zamówienia,  a  tym  samym  czy  podlega  ona  odrzuceniu.  Jak  już  wykazano 

wyżej  zamawiający  zwrócił  się  do  wykonawców,  w  tym  do  przystępującego,  w  pierwszej 

kolejności  z  wezwaniem  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  treści  oferty,  a  kolejno  po  ich 

analizie  z  zawiadomieniem  o  poprawieniu  innej  omyłki  polegającej  na  niezgodności  oferty  

z  dokumentami  zamówienia  oraz  oczywistej  omyłki  rachunkowej.  Przystępujący  złożył 

wyjaśnienia, które nie zmieniły treści złożonej przez niego oferty, a ją odzwierciedlały i na tej 

podstawie  stwierdzono,  iż  treść  oferty  przystępującego  jest  zgodna  z  warunkami 

zamówienia. 

W  odniesieniu  do  zarzutu  nr  4,  tj.  art.  16  i  17  ustawy  Pzp,  poprzez  dokonanie  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  niezgodnie  z  przepisami  ustawy  oraz  z  naruszeniem  równego 


traktowania  wykonawców  i  zasad  uczciwej  konkurencji  zamawiający  stoi  na  stanowisku,  

że  zarzut  jest  bezpodstawny  i  niczym  nieuzasadniony.  Jak  zamawiający  wykazał  powyżej,  

w  żaden  sposób  nie  naruszył  zasady  równego  traktowania  wykonawców  i  zasad  uczciwej 

konkurencji,  ponieważ  zarówno  z  wezwaniem  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  treści 

oferty, j

ak i zawiadomieniem o poprawieniu innej omyłki polegającej na niezgodności oferty  

z  dokumentami  zamówienia  oraz  oczywistej  omyłki  rachunkowej  zwrócił  się  do  wszystkich 

w

ykonawców,  którzy  posiadali  rozbieżności  w  zakresie  zarówno  pozycji  będącej 

przedmiote

m  niniejszego  odwołania,  jak  i  w  pozostałym  zakresie  w  tym  samym  czasie  

i  w  tym  samym  zakresie.  Zamawiający  prowadził  niniejsze  postępowanie  zgodnie  

z przepisami ustawy Pzp. 

W  przedmiotowym  postępowaniu  nie  zachodzą  żadne  przesłanki  do  odrzucenia  oferty 

p

rzystępującego.  Oferta  przystępującego  jest  zgodna  z  treścią  SWZ.  Postępowanie 

z

amawiającego  w  postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego  było w  pełni  zgodne  

z  obowiązującymi  przepisami  prawa.  Zamawiający  dołożył  należytej  staranności,  co  do 

weryfi

kacji  przedmiotowej  i  podmiotowej  w  toku  postępowania  przetargowego.  Rzetelnie 

dokonał  czynności  badania  i  oceny  ofert  złożonych  w  postępowaniu  oraz  odpowiedzi  na 

wezwania, w wyniku czego dokonano zgodnego z prawem wyboru oferty najkorzystniejszej. 

Z uwagi 

na powyższe odwołanie jako bezpodstawne powinno zostać oddalone. 

Do  postępowania  odwoławczego  –  po  stronie  zamawiającego,  skuteczne  przystąpienie 

zgłosił wykonawca Efekt sp. z o.o. 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi 

przepis art. 528 ustawy Pzp. 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

z  zastosowaniem  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  wymaganych  przy 

procedurze,  której  wartość  szacunkowa  zamówienia  nie  przekracza  kwot  określonych 

w przepisach wydanych na podstawie art. 3 

ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu 

przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowanego  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku 

naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  o  których  mowa  w  art.  505  ust.  1 

ustawy Pzp

, co uprawniało go do złożenia odwołania. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska 

stron,  oraz  uczestnika  postępowania  odwoławczego,  złożone  w  pismach 


procesowych, jak też podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na 

uwzględnienie. 

W ocenie Krajowej Iz

by Odwoławczej zarzuty odwołującego są bezzasadne. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie przepisów: art. 223 ust. 1, art. 223 ust. 2 

pkt 3, art. 226 ust. 1 pkt 5 oraz art. 16 i 17 ustawy Pzp, poprzez: wezwanie wykonawcy Efekt 

do  złożenia  wyjaśnień  treści  oferty  niezgodnie  z  przepisami  ustawy  Pzp,  tj.  poprzez 

prowadzenie  niedozwolonych  negocjacji  z  w

ykonawcą  Efekt,  skutkujących  uzupełnieniem 

oferty, 

potraktowanie  niezgodności  zawartych  w  ofercie  wykonawcy  Efekt  jako  innej  omyki, 

podczas  gdy  wprowadzon

e  zmiany  do  oferty  stanowiły  efekt  niedozwolonych  negocjacji 

pomiędzy  wykonawcą  Efekt,  a  zamawiającym,  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy 

Efekt ze względu na jej niezgodność z warunkami zamówienia, tj. pomimo, że zadeklarował 

on  jednoznacznie  malowani

e  obiektów  nieuwzględniające  szpachlowania  przy  wyraźnym 

wymaganiu z

amawiającego w tym zakresie oraz dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty 

niezgodnie z przepisami ustawy Pzp 

oraz z naruszeniem równego traktowania wykonawców 

i zasad uczciwej konkurencji. 

Wskazane  przez  odwołującego  przepisy  stanowią,  iż  w  toku  badania  i  oceny  ofert 

zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert 

oraz  przedmiotowych  środków  dowodowych  lub  innych  składanych  dokumentów  lub 

oświadczeń.  Niedopuszczalne  jest  prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą 

negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie 

jakiejkolwiek  zmiany  w  jej  treści  (art.  223  ust.  1).  Zamawiający  poprawia  w  ofercie  inne 

omyłki  polegające  na  niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia,  niepowodujące 

istotnych  zmian  w  treści  oferty  ‒  niezwłocznie  zawiadamiając  o  tym  wykonawcę,  którego 

oferta została poprawiona (art. 223 ust. 2 pkt 3). Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść 

jest n

iezgodna z warunkami zamówienia (art. 226 ust. 1 pkt 5).  

Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  

w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe  traktowanie 

wykonawców, zamawiający udziela zamówienia w sposób zapewniający zamówienia udziela 

się  wykonawcy  wybranemu  zgodnie  z  przepisami  ustawy  (art.  16  pkt  1  i  17  ust.  2  ustawy 

Pzp). 

Podzielając  w  całości  stanowisko  prezentowane  przez  zamawiającego,  Izba  wskazuje,  

iż  istotą  sporu  w  przedmiotowej  sprawie  jest  okoliczność,  iż  po  stwierdzeniu  przez 

zamawiającego  błędu  (omyłki)  w  kosztorysie  ofertowym  przystępującego,  zamawiający 

wezwał  przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień,  a  po  ich  uzyskaniu  -  poprawił  stwierdzone 

omyłki i związane z tymi czynnościami zamawiającego konsekwencje prawne i faktyczne. 


Niezaprzeczonym  przez  strony  postępowania  jest  fakt,  iż  treści  kosztorysu  ofertowego 

przystępującego  zawierał  odmienne  numery  KNR,  a  co  za  tym  idzie  zakres  czynności 

przypisanych  dla  tego  właśnie  numeru  z  numerami  KNR  podanymi  przez  zamawiającego  

w przedmiarach (zmienionych przez zamawiającego w wyniku pytań wykonawców). 

Oceniając  czynności  zamawiającego  w  przedmiotowym  postępowaniu,  Izba  stwierdziła, 

że  były  one  prawidłowe,  znajdujące  oparcie  w  przepisach  ustawy  Pzp.  Wskazać  bowiem 

należy, iż aby zamawiający mógł zastosować procedurę opisaną w przepisie art. 223 ust. 2 

pkt  3  ustawy  Pzp,  musi  dokonać  wnikliwej  oceny  treści  złożonej  oferty  i  ocenić  czy 

stwierdzone  omyłki  są  na  tyle  nieistotne,  iż  dają  się  poprawić  przez  zamawiającego.  Jeżeli 

zamawiający  stwierdzi,  że  omyłki  w  ofercie  wykonawcy,  polegające  na  niezgodności  oferty  

z dokumentami zamówienia, dają się poprawić i nie powodują istotnych zmian w treści oferty, 

to  taka  czynność  zamawiającego  jest  jak  najbardziej  prawidłowa.  Z  wyżej  cytowanego 

przepisu wynika bowiem obowiązek zamawiającego „Zamawiający poprawia w ofercie (…)”. 

Analizując  charakter  popełnionych  przez  przystępującego  omyłek  i  ich  istotność  oraz 

okoliczności  z  tym  związane,  Izba  stoi  na  stanowisku,  że  omyłki  popełnione  przez 

przystępującego  w  kosztorysie  ofertowym  nie  były  omyłkami  na  tyle  istotnymi,  żeby  nie 

dawały  się  poprawić  w  trybie  art.  223  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp.  Podnieść  należy,  

iż  zamawiający  w  trakcie  prowadzonego  postępowania,  przed  terminem  składania  ofert 

zmodyfikował  część  przedmiarów  przez  podanie  innego  niż  pierwotnie  numeru  KNR  dla 

wybranych  pozycji  przedmiaru  oraz  co  było  konsekwencją  tych  zmian  –  zmianę  opisu 

czynności przypisanych tym numerom. 

Przystępujący  w  wyjaśnieniach  złożonych  zamawiającemu  wyjaśnił,  że  dokonał 

prawidłowej  kalkulacji  ceny  pozycji  w  oparciu  o  dostępną  dokumentację  przetargową,  

a  niepełny  opis  poszczególnych  pozycji  kosztorysowych  jest  wyłącznie  wynikiem  omyłki 

pisarskiej  kosztorysanta,  a  następnie  czynności  technicznej  polegającej  na  skopiowaniu 

błędnej  treści  w  kolejnych  pozycjach.  Izba  podkreśla,  że  omyłka  w  kosztorysie 

przystępującego  została  stwierdzona  w  30  pozycjach  na  1047  pozycji  kosztorysu 

ofertowego. Jednakże nie ilość a istotność popełnionych omyłek ma decydujące znaczenie, 

chociaż  nie  w  każdym  przypadku.  O  istotności  popełnionych  omyłek  mogą  świadczyć 

różnego  rodzaju  okoliczności  mające  lub  mogące  mieć  wpływ  na  realizację  zamówienia. 

Jednakże  każdy  przypadek  musi  być  oceniany  indywidualnie,  nie  ma  bowiem  dwóch 

identycznych  postępowań  czy  dokumentacji  postępowania,  które  można  by  analogicznie 

zastosować do innych postępowań. 

przedmiotowym 

postępowaniu 

nie

istotność 

popełnionych 

omyłek 

przez 

przystępującego  została  przez  zamawiającego  prawidłowo  oceniona.  Dla  takiej  oceny 

ważnych jest kilka następujących elementów. 


Po  pierwsze.  Zamawiający  udostępnił  wykonawcom  gotowe  przedmiary,  co  oznacza,  

że wykonawcy – po zapoznaniu się z nimi (wraz z wprowadzonymi zmianami) – mieli jedynie 

obowiązek  dokonania  ich  wyceny.  Wykonawcy  nie  musieli  ustalać  zakresu  prac 

przewidzianych  do  prawidłowej  realizacji  zamówienia,  gdyż  zakres  ten  był  przygotowany  

i opisany przez zamawiającego. 

Po  drugie.  Wartość  pozycji,  w  których  została  stwierdzona  omyłka,  to  jedynie  ok.  1  % 

wartości całkowitej oferty. 

Po  trzecie. 

Wartość  omawianych  pozycji  z  pewnością  została  wyceniona  zgodnie  ze 

zmienionym przez zamawiającego przedmiarem, albowiem porównanie wartości tych pozycji 

z  wartością  tych  pozycji  w  ofercie  odwołującego  daje  podstawę  do  stwierdzenia  ich 

poprawności (oferta przystępującego ok. 35 tys. zł – oferta odwołującego ok. 28 tys. zł). 

Po  czwarte.  Hierarchia  ważności  dokumentów  przyjęta  przez  zamawiającego  

i  zaakceptowana  przez  wykonawców  daje  podstawę  do  przyjęcia,  że  istotniejszym  

w  postepowaniu  miał  dla  zamawiającego  przedmiar  robót  z  pracami  tam  wskazanymi  nad 

kosztorysem ofertowym wykonawców, co oznacza, że wszelkiego rodzaju omyłki popełnione 

przez wykonawcę nie mają istotnego znaczenia dla prawidłowej realizacji zamówienia. 

Po piąte. Cena całkowita oferty (w tym ceny za poszczególne pozycje kosztorysowe) nie 

uległa  zmianie,  co  w  konsekwencji  nie  zmieniło  pozycji  wykonawcy  w  ramach  kryteriów 

oceny  ofert.  W  tym  miejscu  podnieść  należy,  że  w  przypadku,  gdyby  poprawienie 

stwi

erdzonych omyłek zmieniałoby sytuację (pozycję wykonawcy) w rankingu ofert, to omyłki 

takie można by uznać za istotne, z tym zastrzeżeniem, że nie w każdej sytuacji. 

Po  szóste.  Formalizm,  jaki  charakteryzuje  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego

,  co  do  zasady  pożądany,  nie  w  każdym  przypadku  znajduje  nadrzędne 

zastosowanie  zwłaszcza  w  sytuacji,  w  której  ustawodawca  daje  zamawiającemu  narzędzie  

w postaci obowiązku poprawienia stwierdzonych nieistotnych omyłek. 

Biorąc  pod  uwagę  wszystkie  wyżej  wymienione  elementy  oceny  istotności  popełnionych 

omyłek,  zdaniem  Izby  omyłki  popełnione  przez  przystępującego,  nie  są  na  tyle  istotne 

(ważne), żeby nie dawały się poprawić przez zamawiającego. 

Izba  nie  stwierdziła  również,  że  zamawiający  prowadził  z  wykonawcą  niedozwolone 

negocjacje.  Wskazać  bowiem  należy,  iż  zamawiający  nie  negocjował  treści  oferty 

przystępującego,  a  jedynie  po  złożonych  wyjaśnieniach  (instytucja  dopuszczona  przez 

ustawodawcę)  dokonał  stosownej  poprawy  jej  treści.  Izba  nie  stwierdziła,  że  oferta 

wykonawcy  (kosztorys  ofertowy)  została  uzupełniona  o  treści  wcześniej  stronom  nieznane. 

Błąd  kosztorysanta  stanowi  jedynie  typowe  uchybienie,  wywołane  często  (tak  jak  

w  przedmiotowym  postępowaniu)  przez  modyfikacje  dokumentacji  przetargowej  dokonane 

przez  zamawiającego.  Z  błędu  takiego  (omyłki)  nie  sposób  wywodzić  następczo,  


że zamiarem wykonawcy było złożenie oferty sprzecznej z warunkami zamówienia. Nie taki 

jest bowiem cel złożenia oferty. 

Reasumując Izba stwierdziła, że nieistotność popełnionych przez przystępującego omyłek 

w  treści  oferty,  dawała  podstawę  dla  zamawiającego  w  pierwszej  kolejności  do  ich 

wyjaśnienia (art. 223 ust. 1 ustawy Pzp), a następnie do ich poprawienia (art. 223 ust. 2 pkt 3 

ustawy Pzp). Oferta przystępującego nie podlegała zatem odrzuceniu w trybie art. 226 ust. 1 

pkt  5  ustawy  Pzp,  postępowanie  zostało  przeprowadzone  zgodnie  z  zasadami  opisanymi  

w  art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp,  a  wybór  oferty  najkorzystniejszej  nie  nastąpił  z  naruszeniem 

przepisu art. 17 ust. 2 ustawy Pzp. 

Bior

ąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji. 

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 574  

i 575 ustawy Pzp 

oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 

2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich 

rozliczania oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania wpisu wysokości  wpisu  od  odwołania (Dz. 

U.  poz.  2437)

,  uwzględniając  koszty  postępowania  związane  z  wpisem  od  odwołania  oraz 

wynagrodzeniem pełnomocnika zamawiającego. 

Przewodniczący

…………………………