Sygn. akt: KIO 2674/21
WYROK
z dnia
4 października 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28
września 2021 r. w Warszawie, odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 września 2021 r. przez
wykonawcę: SimplySec Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Narodowy Fundusz Zdrowia
Centrala z siedzibą w Warszawie
przy udziale wykonawcy:
Euler Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
oddala odwołanie;
kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego,
tytułem wpisu od odwołania;
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………………………….
Sygn. akt: KIO 2674/21
UZASADNIENIE
Narodowy
Fundusz
Zdrowia
Centrala
(dalej: „zamawiający”) prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, na podstawie przepisów ustawy z dnia
11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.)
- zwanej dalej "ustawa Pzp"
którego przedmiotem jest „Rozbudowa posiadanego systemu
zarządzania tożsamością i dostępem lub równoważne wraz z asystą techniczną
i konserwacją”; numer referencyjny: BAG-SZP.261.1.9.2021 (dalej „postępowanie”
lub „zamówienie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 24 maja 2021 r.
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod pozycją 2021/S 100-263441.
W dniu 31 sierpnia 2021 r. zamawiający zamieścił na swojej platformie zakupowej
informację o wyborze najkorzystniejszej oferty i odrzuceniu oferty odwołującego.
W dniu
9 września 2021 r. przez wykonawcę: SimplySec Sp. z o.o. z siedzibą
w Katowicach, do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, zostało wniesione odwołanie wobec
czynności dokonanej przez zamawiającego, polegającej na odrzuceniu oferty odwołującego
ze względu na błędne uznanie przez zamawiającego, iż jej treść jest niezgodna z warunkami
zamówienia.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1. art. 226 ust. 1 pkt. 5 ustawy Pzp w zw. z art. 101 ust. 5 i 6 oraz art. 17 ust. 2 ustawy
Pzp poprzez jego błędne zastosowanie i nieprawidłowe uznanie, iż oferta odwołującego
podlega odrzuceniu za rzekomą niezgodność oferty z warunkami zamówienia, podczas
gdy jest ona zgodna z treścią warunków zamówienia i spełnia wymagania określone dla
zamówienia równoważnego, a tym samym odwołujący oferując przedmiot zamówienia
spełnił wymagania równoważności określone w specyfikacji warunków zamówienia
(dalej „SWZ”), co zostało wykazane w ramach złożonej oferty;
2. art. 239 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wyboru oferty o
dwołującego jako
najkorzystniejszej, pomimo że jego oferta jest w pełni zgodna z SWZ, a zaoferowany
przedmiot zamówienia spełnia wszystkie wymogi zamawiającego, tym samym w świetle
kryteriów oceny ofert jest ona najkorzystniejszą w postępowaniu.
Zarzucając powyższe odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
zamawiającemu: unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego; unieważnienia
czynności wyboru oferty Euler Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie jako najkorzystniejszej;
powtórzenia oceny i badania ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego; dokonania wyboru
oferty odwołującego jako najkorzystniejszej a ponadto o zasądzenie od zamawiającego
na rzecz odwołującego kosztów postępowania odwoławczego.
Zamawiający, działając na podstawie art. 521 ust. 1 ustawy Pzp złożył odpowiedź
na odwo
łanie, wnosząc o jego oddalenie w całości jako bezzasadnego.
Odwołujący na posiedzeniu w dniu 28 września 2021 r. złożył do akt sprawy pismo
procesowe (replika na odpowiedź zamawiającego na odwołanie), w którym odniósł się
do argumentacji
zamawiającego podnoszonej w odpowiedzi na odwołanie.
Euler Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej „przystępujący”) zgłosił przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, wnosząc na rozprawie
o oddalenie odwołania i podzielając stanowisko zamawiającego zawarte w decyzji o wyborze
oferty najkorzystniejszej oraz odpowiedzi na odwołanie.
Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, na podstawie zebranego materiału dowodowego, po zapoznaniu
się z dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, złożoną przez
zamawiającego do akt sprawy, po zapoznaniu się z odwołaniem, jak też odpowiedzią
na nie,
pismem procesowym odwołującego złożonym na posiedzeniu a także
po wysłuchaniu oświadczeń, jak też stanowisk stron i uczestnika postępowania
odwoławczego, złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy ustaliła i zważyła,
co następuje
Izba
ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 528 ustawy
Pzp, s
kutkujących odrzuceniem odwołania.
Ponadto Izba stwierdziła, że odwołującemu przysługiwało prawo do skorzystania
ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę interesu
w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną możliwością
poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonej w odwołaniu czynności. Odwołujący
jest zainteresowany uzyskaniem przedmiotowego zamówienia i złożył swoją ofertę
w postępowaniu. Zamawiający uznał, że oferta złożona przez tego wykonawcę jest
niezgodna z wymaganiami SWZ i pismem z 31 sierpnia 2021 r. poinformował o odrzuceniu
jego oferty, dokonując jednocześnie wyboru oferty wykonawcy Euler Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie. Błędne uznanie przez zamawiającego, iż oferowany przez odwołującego
przedmiot zamówienia nie spełnia warunków równoważności, pozbawił go możliwości
realizacji przedmiotu zamówienia i skutkował odrzuceniem jego oferty. Tym samym szkoda
odwołującego przejawia się w tym, że w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów
ustawy Pzp, odwołujący nie zrealizuje zamówienia i nie osiągnie przychodów możliwych
do uzyskania w toku wykonywania zamówienia.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania
o zamówienie publiczne, nadesłanej przez zamawiającego do akt sprawy. Ponadto Izba
dopuściła i przeprowadziła dowody wnioskowane przez przystępującego na rozprawie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że przedmiotem zamówienia, zgodnie
z opisem zawartym w pkt
III SWZ jest rozbudowa posiadanego systemu zarządzania
tożsamością i dostępem lub równoważne wraz z asystą techniczną i konserwacją.
Ponadto, zgodnie z pkt XIII SWZ - Opis sposobu przygotowania ofert, ppkt 5.6
w przypadku, gdy wykonawca chciał zaoferować rozwiązanie równoważne - zamawiający
zastrzegł, że w ofercie winien znaleźć się opis rozwiązania równoważnego, uwzględniający
wszystkie punkty
opisane w załączniku nr 1 do SWZ. Nie załączenie opisu rozwiązania
równoważnego miało skutkować sankcją w postaci odrzucenia oferty na podstawie art. 226
ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. Z kolei w załączniku nr 1 do SWZ zawarto między innymi opis
wymaganych funkcjonalności realizowanych przez rozwiązanie referencyjne (przy
zastosowaniu i wykorzystaniu obecnie używanego rozwiązania). Dopuszczając zaoferowanie
produktów równoważnych zamawiający opisał szczegółowo co rozumie pod tym pojęciem,
innymi słowy jakie rozwiązanie, które wykonawca zaoferuje będzie spełniało wymóg
równoważności.
Pismem z 31 sierpnia 2021 r. zamawiający poinformował, iż odrzuca ofertę
odwołującego, ponieważ jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Wskazał jako
podstawę prawną art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, natomiast w uzasadnieniu argumentował,
że zweryfikował ofertę złożoną przez odwołującego, który zaoferował w ramach przedmiotu
zamówienia produkt równoważny. Przypomniał, że wymagał w takim przypadku załączenia
do oferty
szczegółowego opisu rozwiązania równoważnego, w którym wykonawca
przedstawi: (1)
pełne postanowienia licencji oprogramowania równoważnego; (2) wykaz
pełnej funkcjonalności oprogramowania równoważnego; (3) pełne warunki, zakres i zasady
świadczenia usługi asysty technicznej dla oprogramowania równoważnego. Odwołujący
z kolei
, oferując rozwiązanie równoważne załączył „Opis rozwiązania równoważnego”, który
zamawi
ający przeanalizował pod kątem wymagań opisanych w SWZ (zamawiający załączył
do pisma szczegółową analizę) i stwierdził, iż zaoferowany przedmiot zamówienia nie
spe
łnia wymagań określonych przez zamawiającego w dokumentacji.
Odwołujący nie zgodził się z tą oceną i w dniu 9 września 2021 r. wniósł odwołanie
na czynności zamawiającego podjęte w tym postępowaniu.
Izba, rozpoznając przedmiotowe zarzuty, w pierwszej kolejności wzięła pod uwagę,
że zamawiający dopuścił w niniejszym postępowaniu zaoferowanie produktów
równoważnych. Z treści załącznika nr 1 do SWZ (Opis przedmiotu zamówienia) wynika, że
w
spomniana równoważność dotyczyła licencji oprogramowania oraz asysty technicznej i
konserwacji.
Zamawiający, oprócz opisania rozwiązania referencyjnego, zawarł także w tym
dokumencie szczegółowy opis jak należy rozumieć równoważność w niniejszym przypadku.
Z
amawiający tak określił kryteria równoważności, aby zarówno wykonawca jak i
zamawiający,
w
oparciu
o metodę zerojedynkową byli w stanie ocenić, czy dane rozwiązanie spełnia istotne
parametry wymagane przez zamawiającego i w konsekwencji stwierdzić, czy nosi przymiot
rozwiązania równoważnego. Jest to o tyle istotne, że jedynie zawarcie w dokumentacji
postępowania wytycznych w tym zakresie - upoważnia następnie zamawiającego do
egzekwowania ustalonych wymagań. Zamawiający w tym przypadku opisał wymagania
odnoszące
się
do równoważności w sposób przejrzysty i zrozumiały i wykonawcy przystępujący do udziału
w postępowaniu przetargowym mieli jasność co do oczekiwań w tym przedmiocie.
Ponadto, co
także istotne w niniejszej sprawie, to obowiązkiem wykonawcy jest
udowodnienie, że pomiędzy oferowanym przez niego produktem, a produktem oczekiwanym
przez zamawia
jącego, zachodzi równoważność. Izba podziela wobec tego ocenę
zamawiającego, że jeśli odwołujący nie zawarł w opisie rozwiązania równoważnego
wszystkich elementów, wskazujących na to jakie rozwiązanie oferuje i jakie ono spełnia
funkcjonalności, nie jest jego rolą domyślanie się czy też antycypowanie z treści opisu tych
elementów, które nie zostały w nim zawarte czy precyzyjnie wyjaśnione.
Zamawiający ocenił ofertę odwołującego i podjął decyzję o odrzuceniu jego oferty,
przedstawiając szczegółową argumentację w tym zakresie w piśmie z 31 sierpnia 2021 r.
Odnosząc się do treści przedmiotowego uzasadnienia w pierwszej kolejności Izba
stwierdza, że podziela ocenę zamawiającego w zakresie, w jakim ten ustalił, że brak jest
w ofercie pełnych postanowień licencyjnych dla TOMCAT.
Nie ulega wątpliwości, że zamawiający w SWZ jednoznacznie wskazał, że opis
rozwiązania równoważnego musi zawierać: pełne postanowienia licencji oprogramowania
równoważnego; wykaz pełnej funkcjonalności oprogramowania równoważnego; pełne
war
unki, zakres i zasady świadczenia usługi asysty technicznej dla oprogramowania
równoważnego. Zatem nie złożenie opisu, lub złożenie opisu, który nie spełnia wymagań
SWZ powodowało odrzucenie oferty.
Nie
było też sporne między stronami, że zgodnie z deklaracją zawartą w formularzu
oferty odwołujący zaoferował rozwiązanie: NetlQ Identity Manager z modułem Identity
Governance. Dalej, w opisie rozwiązania wskazywał, że dane funkcjonalności opisane
w rozwiązaniu referencyjnych są zrealizowane przez oferowany przez niego system poprzez
zastępowalność modułów zgodnie z załączoną tabelą. W tabeli tej zamieścił między innymi,
jako równoważne, oprogramowanie Tomcat.
Odwołujący przyznając, że nie przedstawił warunków licencjonowania dla tego
produktu wyjaśniał jednocześnie, że przedstawił warunki licencyjne dla NetIQ Identity
Manager z modułem Identity Gocernance i te należy uznać za wystarczające. Argumentował
bowiem,
że oferowane oprogramowanie składa się lub zawiera komponenty, które tak jak
serwer aplikacyjny Tomcat, oraz Identity Reporting są jego nieodłączną częścią i są
dostarczane jako integralna część pakietu nie wymagająca odrębnych, ani szczególnych
warunków licencjonowania. Na poparcie swoich twierdzeń przedstawił oświadczenie
MicroFocus
i w odwołaniu wskazał: „Ponadto odwołujący przedkłada pismo od Producenta Micro Focus
potwierdzające to, iż odwołujący w treści oferty wskazał warunki licencjonowania dla
of
erowanych produktów oraz, iż Idenity Reporting oraz Tomcat są elementem funkcjonalnym
oprogramowania NetIQ Identiy Manager z modułem Idenity Governance i nie podlegają
oddzielnemu sposobowi licencjonowania”.
Odnosząc się do tych twierdzeń, w pierwszej kolejności należy podzielić ocenę
zamawiającego, że formułując wymagania w SWZ w zakresie dotyczącym oferowanych
rozwiązań równoważnych, w tym wymagań które spełnić musi wykonawca, aby potwierdzić,
że deklarowane rozwiązanie jest równoważne wymagał dla możliwości dokonania oceny
takiej zgodności przedstawienia pełnych postanowień licencyjnych oprogramowania
równoważnego. Oznacza to, że wbrew twierdzeniom odwołującego, z treści wymagań
wynikało, że nakaz przedstawienia postanowień licencyjnych, dotyczył każdego
z komponentów. Stąd argumentacja, która podnoszona jest w treści odwołania, że wymóg
ten nie dotyczył Tomcat, który niewątpliwie stanowił jeden z komponentów - jest
nieuprawniona
w świetle cytowanych wyżej zapisów SWZ. Bez znaczenia jest również, w świetle
postawionych wymagań czy Tomcat, jak twierdził odwołujący, jest oprogramowaniem typu
open source i może być używany bez dodatkowych postanowień licencyjnych, gdyż
wymagania zamawiającego obejmowały każdy rodzaj oprogramowania. Jeśli odwołujący
miał co do tego wątpliwości lub uznał, że załączanie takich postanowień w tym przypadku
jest niecelowe,
mógł przedmiotowe kwestie wyjaśnić na etapie SWZ. Jeśli tego nie uczynił
wymagania te stały się wiążące na równych zasadach wobec niego, jak też innych
ubiegających się o to zamówienie wykonawców.
Dalej, na co zwracał uwagę zamawiający, z treści oświadczenia producenta
Micr
oFocus, które odwołujący załączył do odwołania (oświadczenie z 8 września 2021 r.)
wynika bezsprzecznie że Tomcat jest wprawdzie elementem funkcjonalnym oprogramowania
NetIQ Identiy Manager z modułem Identity Governance, ale stanowiący „3rd party
komponent
” (co oznacza, że jest to osobny produkt strony trzeciej, podlegający osobnej
licencji).
Z
kolei
z załączonych przez odwołującego do oferty zapisów licencyjnych dla oprogramowania
Identity Governance 3.6 oraz dla IDENTITY MANAGER 4.8 wynika, że wszelkie
o
programowanie stron trzecich podlega bezpośredniemu licencjonowaniu od takiej strony
trzeciej. Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie przytaczał odpowiednie fragmenty i z
treści tłumaczenia wynikało, że: „Wszelkie Oprogramowanie Osób Trzecich jest dostarczane
przez licencjodawcę Oprogramowania Osób Trzecich wyłącznie na podstawie bezpośredniej
licencji między taką stroną trzecią a Licencjobiorcą na warunkach takiej osoby trzeciej. W
związku
z tym zobowiązania, obowiązki i prawa Licencjodawcy i Licencjobiorcy wynikające z
niniejszej Umowy Licencyjnej nie mają zastosowania do takiego Oprogramowania Osób
Trzecich." Stanowi to jednocześnie potwierdzenie, że oprogramowanie Tomcat, które jest
osobnym produktem, wymaga
także osobnej licencji. W konsekwencji warunki
licencjonowania winny być załączone do oferty odwołującego, a jeśli obowiązek ten nie
został wypełniony - skutkiem tego był obowiązek leżący po stronie zamawiającego -
odrzucenia oferty
odwołującego.
Z analogicznych
powodów do podobnych wniosków należało dojść w przypadku
postanowień licencyjnych w opisie rozwiązania równoważnego dla NetIQ eDirectory (Identity
Vault). Odwołujący w tym zakresie również wyjaśniał, że nie widział potrzeby dostarczania
osobnych postanowień licencyjnych dla, jak stwierdził, tego komponentu. Ponownie
podkreślał, że chociaż oprogramowanie to jest do nabycia osobno, to jednak w tym
przypadku tj. zakupu licencji na oferowane oprogramowanie równoważne, jest ono
dostarczane na zasadach, w tym liczebności, opisanej w Załączniku nr 2 - Szczególne
warunki dotyczące oprogramowania do postanowień Umowy licencyjnej Identity Manager
Izba nie podziela tego poglądu z przyczyn opisanych w odniesieniu
do oprogramowania Tomcat. Skoro zamawiający żądał przedstawienia w ofercie, w
przypadku
oferowania rozwiązań równoważnych, wszystkich warunków licencjonowania,
to argumentacja, którą posługuje się odwołujący na obecnym etapie, może być uznana
wyłącznie jako próby wyjaśnienia istnienia braków w jego ofercie, których nie da się sanować
na obec
nym etapie postępowania.
Odnosząc się do kolejnej, stwierdzonej przez zamawiającego niezgodności treści
oferty z treścią SWZ tj. braku pełnego interfejsu w języku polskim, Izba podzieliła stanowisko
zamawiającego w tym zakresie. Zgodnie z treścią załącznika nr 1 do SWZ - Opis przedmiotu
zamówienia, części II pkt 5. 7, pkt 2.2.1. zamawiający wymagał: „środowisko raportowe na
potrzeby raportowania użytkowników, ról i uprawnień: (…) d) Rozwiązanie musi posiadać
interfejs w języku polskim”.
Nie było w tym zakresie sporne między stronami, że odwołujący zaoferował między
innymi Identity Manager w wersji 4.8, co sam potwierdził zarówno na str. 5 analizy
załączonej do odwołania, jak też w piśmie procesowym z 28 września 2021 r., złożonym na
posiedzeniu. Tym samym,
nie ulega wątpliwości, że zamawiający podejmując decyzję w
zakresie spełniania wymagań, analizował dokumentację odnoszącą się do właściwego
produktu.
Jak
zauważył
w odpowiedzi na odwołanie, przeanalizował całokształt opisu z oferty odwołującego, w tym
również dla Identity Manager, który był w języku angielskim. Odwołujący w swojej ofercie
przedstawił szereg zrzutów ekranu, gdzie interfejs był przedstawiony w języku angielskim.
Jednocześnie, co wynika z dokumentacji oraz analizy odwołującego, stanowiącej
za
łącznik do odwołania (str. 7) częściowe wsparcie dla wersji polskiej jest dostępne,
począwszy od wersji 4.8.1.
Odwołujący z kolei wyjaśniał, przy czym czynił to dopiero w piśmie procesowym z 28
września 2021 r., że wprawdzie zaoferował oprogramowanie w wersji 4.8, ale takie jest
dostępne w ofercie producenta jako wersja główna, zaś kolejne wersje są oferowane jako
aktualizacje i nie podlegają licencjonowaniu na warunkach odrębnych od wersji głównej.
Izba stwierdziła, że w tym przypadku wersją obowiązującą, oferowaną przez
odwołującego była wersja 4.8, gdyż ta została wskazana w opisie rozwiązania. Wszelkie
wyjaśnienia, składane czy to zamawiającemu w toku postępowania, czy też na etapie
postępowania odwoławczego, stanowią nieuprawnione uzupełnienie treści złożonej oferty.
Jeśli, jak twierdzi odwołujący zamierzał użyć wersji, która będzie najnowszą, dostępną
w momencie instalacji -
to co najmniej powinien takie informacje zawrzeć w opisie
rozwiązania równoważnego.
Z uwagi na powyższe trafne są wnioski zamawiającego, że odwołujący nie spełnił
wymagania w powyższym zakresie, stąd jego oferta podlegała odrzuceniu.
Kolejną podstawą, którą zamawiający uznał jako przyczyna odrzucenia oferty
odwołującego, był brak spełnienia wymagania w zakresie eksportu do pliku EXCEL. W tym
zakresie Izba ustaliła, że wymaganie dotyczące tego, że „Rozwiązanie musi umożliwiać
eksport dane minimum do formatu PDF, Excel (*.xsls);” znajdowało się w „Opisie Przedmiotu
Zamówienia” w części II pkt 5. 7) lit e.
Zamawiający, podejmując decyzję o odrzuceniu oferty odwołującego ustalił,
na podstawie dokumentacji producenta w dokumencie „NetIQ Identity Reporting: User’s
Guide to Running Repor
ts” w sekcji „Common Report Parametrs” dostępnej na stronie
producenta, że zaoferowane rozwiązanie nie posiada możliwości eksportu do pliku: Excel
(*.xsls), a jedynie posiada możliwości eksportu do formatów PDF i CSV. Odwołujący z kolei
twierdził, że wnioski zamawiającego są nieprawidłowe, wynikają z niepełnej wiedzy na temat
oferowanego oprogramowania, a jego narzędzie - Identity Reporting bazuje na
oprogramowaniu silnika raportowego Jasper Reports i dziedziczy funkcjonalność tego
narzędzia.
W pierwszej ko
lejności dostrzeżenia wymaga, że wyjaśnienia powyższe, w tym opis
przedmiotowego rozwiązania, znalazły się dopiero w załączniku do odwołania. Tym samym
nie można ich uznać jako część opisu rozwiązania równoważnego, którego przedstawienie
było obowiązkiem odwołującego. Jeśli oferowany produkt spełniał wymagania w zakresie
równoważności to obowiązkiem odwołującego było takie przedstawienie jego parametrów,
aby zamawiający mógł z łatwością potwierdzić, że te zostały spełnione. To nie obowiązkiem
zamawiającego jest poszukiwanie wiedzy o wszelkich, dostępnych na rynku rozwiązaniach
i produktach, ale rolą odwołującego jest wykazanie, że oferując rozwiązanie równoważne
zapewni zamawiającemu możliwość korzystania ze wszystkich, oczekiwanych przez niego
i wyspecyfi
kowanych w SWZ, funkcjonalności.
Ponadto
argumentacja odwołującego jest nietrafiona, gdyż jak wskazywał
zamawiający, zgodnie z dokumentacją producenta dla Identity Reporting, dostępną na
stronie internetowej, aby móc generować raporty w formacie innym niż standardowy PDF i
CSV należy pobrać inne dodatkowe oprogramowanie strony trzeciej. Zamawiający w
odpowiedzi
na odwołanie prezentował kluczowe fragmenty dokumentacji, w których producent
przewidział możliwość dostosowania definicji raportów do wymagań danej organizacji, z
zastrzeżeniem, że konieczne w takim wypadku jest pobranie i instalacja przed
dostosowaniem raportów narzędzia - Jaspersoft Studio. Z kolei, co wynika z dowodów
złożonych przez przystępującego w postaci wydruków ze stron internetowych, wskazane
narzędzie to produkt oferowany przez firmę TIBCO i sama nazwa produktu jest
zarejestrowaną nazwą handlową (znaczek „R”). W konsekwencji nie ulega wątpliwości, że
mamy do czynienia z produktem oferowanym przez podmiot trzeci, który to nie został w
ofer
cie zaproponowany i nie zostały przedstawione pełne postanowienia licencyjne dla
oferowanego komponentu.
W konsekwencji i w tym zakresie rację ma zamawiający, który stwierdził, że mamy
do czynienia z brakiem zgodności zaoferowanego rozwiązania z treścią SWZ.
Odnosząc się z kolei do wymagań w zakresie funkcjonalności klastra active-active
w pierwszej kolejności Izba ustaliła, że zgodnie z „Opisem Przedmiotu Zamówienia” w części
II pkt 5. 6) lit. d zamawiający wymagał: „Rozwiązanie musi posiadać wbudowaną możliwość
konfiguracji ochrony serwerów aplikacyjnych (i aplikacji) przed przeciążeniem. Dla przykładu:
jeśli liczba żądań do serwera/ aplikacji jest zbyt duża, serwer przekierowuje nowe żądania
do innych instancji w klastrze active-
active”. Jednocześnie, udzielając 1 lipca 2021 r.
odpowiedzi na pytania do SWZ, na pytanie 5
zamawiający odpowiedział „Zamawiający
informuje, iż docelowym modelem jaki ma powstać jest środowisko pełnej niezawodności
(HA) w konfiguracji A-A (Active-
Active), tak zbudowane aby wyeliminować pojedyncze źródło
awarii. Dlatego konfiguracja będzie obejmowała minimum dwie instancje.”
Zamawiający, w piśmie z 31 sierpnia 2021 r., informując odwołującego o powodach
odrzucenia jego oferty argumentuje
, że zaoferowane rozwiązanie nie spełnia również
po
wyższego wymagania. Po analizie dokumentacji producenta systemu, dostępnej na
stronie internetowej
, zamawiający wskazał na zapisy w części NetIQ Identity Manager,
Ro
zdział „Identity Manager Deployment Configurations”, Sekcja: High Availability
Configuration”,
w której przewidziano, że konfiguracja active-active nie jest możliwa. Zamawiający przytoczył
tłumaczenie fragmentu dokumentacji, zgodnie z którym: „Po uruchomieniu programu Identity
Vault w środowisku klastrowym silnik Identity Manager również jest klastrowany. W tej
konfiguracji tylko jeden węzeł jest aktywny w dowolnym momencie. Jeśli aktywny węzeł
ulegnie awarii, usługa przejdzie w tryb awaryjny do innego węzła w klastrze”.
Odwołujący nie zgadzał się z decyzją zamawiającego i podkreślał, że ten analizował
niewłaściwy produkt tj. oprogramowanie Identity Manager, podczas gdy wykorzystanym
w projekcie będzie oprogramowanie Tomcat. Jednocześnie odwołujący podkreślał, że serwer
Tomcat
udostępnia możliwość budowy klastrów Active-Active od wersji 7.0. W konsekwencji
zamawiający, dokonując błędnych ustaleń - doszedł również do błędnych wniosków.
Odwołujący zarzucał także, że zamawiający odrzucając jego ofertę na analizowanej
podstawie rozszerzył wymaganie zamieszczone w OPZ poprzez wskazanie, że docelowym
modelem jest budowa całego środowiska w modelu Active-Active.
W pierwszej kolejności Izba nie zgadza się z odwołującym, że zamawiający
analizował niewłaściwy produkt tj. Identity Manager. Nie budzi wątpliwości, że to właśnie
rozwiązanie odwołujący zaoferował i zamierzał wykorzystać w realizacji zamówienia. Jeśli
zatem
komponent ten nie spełnia wymogu w zakresie konfiguracji klastra Active-Active -
wnioski zamawiającego należy uznać za słuszne.
Wyjaśnienia odwołującego, że chociaż jest to jedno z narzędzi wchodzących w skład
tego pakietu, nie musi oznaczać, że będzie ono wykorzystywane przez zamawiającego, zaś
uzyskanie funkcjonalności analogicznej do posiadanego przez zamawiającego
oprogramowania Oracle Identity Manager możliwe jest z zastosowaniem silnika Identity
Governance -
należy uznać za argumentację użytą wyłącznie na potrzeby przedmiotowego
odwołania. Przedmiotowe wyjaśnienia nie były bowiem częścią opisu rozwiązania
r
ównoważnego, stąd należy je uznać za spóźnione.
Podobnie, argumentacja
odwołującego formułowana w piśmie z 28 września 2021 r.,
w zakresie w jakim podnosił, że używał zamiennie pełnej nazwy pakietu tj. NetIQ Identity
Manager z modułem Identity Governance, jak też używał skrótu, który służył na określenie
całego pakietu (Identity Manager) jest o tyle nietrafiona, że nie wynika to z opisu
rozwiązania, załączonego do oferty. Jeśli taka była intencja odwołującego, to w sytuacji gdy
po jego stronie leżał obowiązek wykazania, że oferowane rozwiązanie spełnia wymagania w
zakresie równoważności, a zamawiający musiał na podstawie przedstawionego opisu
ocenić, czy wszystkie one zostały spełnione, odwołujący nie może powoływać się na
niejednoznaczności i brak doprecyzowania czy też okoliczności, że używając jakiegoś
skrótu,
w
istocie
miał
na myśli cały pakiet.
Bez znaczenia pozostają także wywody odwołującego, że system pozwala zarówno
na budowę klastra Fail-Over, jak też klastra Active-Active, stąd chociaż nie jest to
rozwiązanie rekomendowane - takie może być zastosowane. Odwołujący znając wymagania
zamawiającego winien podnosić powyższe okoliczności na etapie SWZ, był to bowiem etap
w którym istniała możliwość zgłaszania zapytań i wątpliwości do treści dokumentacji, w tym
w zakresie opisu przedmiotu zamówienia. Jeśli odwołujący tego zaniechał i nie wskazywał
wcześniej, że w jego ocenie zastosowanie klastra Active-Active nie jest celowe przy
planowanej przez zamawiającego ilości licencji to stwierdzić należy, że na etapie składania
ofert
taka polemika z zamawiającym w zakresie jego uzasadnionych potrzeb - nie jest już
możliwa. Gdyby zresztą odwołujący zwrócił się z takim zapytaniem - uzyskałby wyjaśnienia
analogiczne do tych, które złożył zamawiający na rozprawie tj. że jest to początek projektu,
a zatem potrzeby zamawiającego należy uznać za uzasadnione. Obowiązkiem odwołującego
było jednoznaczne sprecyzowanie możliwości systemu w tym zakresie i zdefiniowanie
(opisanie)
w jaki sposób oferowane rozwiązanie żądane wymagania spełnia.
Nie sposób również podzielić zastrzeżeń odwołującego co do tego, że zamawiający,
odrzucając jego ofertę, rozszerzał wymagania zawarte w OPZ. Jak już wcześniej zauważono
wymagania w tym zakresie zostały precyzyjnie opisane w SWZ, wyjaśnienia do SWZ
są bowiem integralną częścią dokumentacji przetargowej. Wyżej przytoczono treść
odpowiedzi na pytanie
nr 5 z 1 lipca 2021 r. gdzie w sposób nie budzący wątpliwości,
z
amawiający wymagał dla docelowego środowiska modelu Active14. Powyższe przesądza
o zasadności żądania spełnienia powyższych wymogów przez odwołującego.
Tym samym nie
został spełniony wymóg zamawiającego o możliwości zbudowania
konfiguracji, kiedy w klastrze obydwa instancje będą pracowały w trybie active-active, stąd
decyzję o odrzuceniu oferty odwołującego na tej podstawie należy uznać za zasadną.
Ostatnim z argumentów, który posłużył zamawiającemu przy podejmowaniu decyzji
o odrzuceniu oferty odwołującego była kwestia braku jednego repozytorium systemu.
Zgodnie z analizą przekazaną odwołującemu, zamawiający przytaczał zapisy części II pkt 5.
2) lit. a „Opisu Przedmiotu Zamówienia” w których wymagał: „Repozytorium (tożsamości)
rozwiązania musi znajdować się w relacyjnej bazie danych Oracle posiadanej przez
z
amawiającego.
Niedopuszczalne
jest
przechowywanie
jakichkolwiek
danych
konfiguracyjnych
związanych
z podłączonymi systemami, poza bazą relacyjną.” Dalej wskazał, że w architekturze
proponowanego rozwiązania dużą rolę odgrywa komponent Identity Vault, służący jako
repozytorium dla użytkowników. Konfiguracja, w której informacje systemu IDM są częściowo
w repozytorium Oracle, a częściowo w Identity Vault naraża zamawiającego na brak
spójności w zakresie bezpieczeństwa i nie spełnia wymogów określonych przez
zamawiającego
w „Opisie Przedmiotów Zamówienia”. Jak wynika z dokumentacji producenta
oprogramowania NetIQ Identity Manager: „W architekturze NetIQ Identity Manager
fundamentalną rolę odgrywa Identity Vault, który przechowuje konfigurację konektorów
(driv
erów),
użytkowników
(na potrzeby synchronizacji z systemami), parametry, polityki, czyli kluczowe dane.
Repozytorium Identity Vaulta jest typu eDirectory czyli usługa katalogowa (LDAP), którą
trudno się zabezpiecza i nie ma mechanizmów bezpieczeństwa na takim wysokim poziomie
jak
w bazie danych.” Zamawiający podkreślił, że szczegółowo przeanalizował, co przedstawił
w cytowanym piśmie, w jaki sposób pracuje oferowane rozwiązanie. W konsekwencji uznał,
że nie został spełniony wymóg sformułowany w „Opisie Przedmiotu Zamówienia”,
ograniczający możliwość przechowywania repozytorium (tożsamości) systemu tylko
do relacyjnej bazy danych, bez możliwości przechowywania jakichkolwiek danych
konfiguracyjnych związanych z podłączonymi systemami, poza tą bazą.
W odnie
sieniu do tego wymagania odwołujący, analogicznie jak to miało miejsce
w przypadku poprzedniego wymagania podnosił, że zamawiający rzekomo błędnie założył,
że wykorzystywane będzie oprogramowanie Identity Manager. Podkreślał, że to
zamawiający błędnie zinterpretował intencję odwołującego przyjmując, że w projekcie
wykorzystywane będzie oprogramowanie Identity Manager, wchodzące w skład pakietu
NetlQ Identity Manager z modułem Identity Governance.
Również w tym przypadku Izba nie podzieliła argumentacji odwołującego. Ten
bowiem wielokrotnie wskaz
ywał na komponent Identity Manager, jako istotny w swojej
ofercie.
To na nim opierał całość systemu, opisywał jak ważne funkcje pełni, w tym w
kontekście repozytorium. Jak w przypadku poprzednich elementów oferty, co do których
zamawiający stwierdził brak ich zgodności z treścią SWZ, również w odniesieniu do tego
wymagania odwołujący rozszerzał argumentację na etapie postępowania odwoławczego,
próbując dowieść równoważności deklarowanego rozwiązania.
Dodatkowo odwołujący stwierdzał również, że skierowanie do niego żądania
wyjaśnień kwestii dotyczących np. zasad udzielonych licencji, pozwoliłoby zamawiającemu
na właściwą interpretację zapisów i uniknięcie błędnych wniosków które, w ocenie
odwołującego, zamawiający poczynił. Wprawdzie zarzut taki nie został wprost sformułowany
w treści odwołania, w kontekście naruszenia określonego przepisu ustawy Pzp, jednakże
Izba odniesie się do niego z tego powodu, że takie zastrzeżenia były przez odwołującego
formułowane
w treści uzasadnienia odwołania. W tej kwestii skład orzekający uznał, że wprawdzie przepis
art. 223 ust. 1 ustawy Pzp zezwala na wyjaśnianie treści złożonej oferty, jednakże wyraźnie
też wskazuje, że niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą
negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187 ustawy Pzp,
dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. W przypadku, gdy stwierdzona została
niezgodność w treści oferty odwołującego z treścią SWZ, to nie sposób błędów tych
następnie sanować, na drodze wezwania do wyjaśnień.
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie
art. 575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r.,
poz. 1129 ze zm.) oraz
mając na uwadze treść §8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministr
ów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu
wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
Przewodniczący:
……………………………………….