Sygn. akt: KIO 2702/21
WYROK
z dnia
5 październiku 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozpr
awie z udziałem stron w dniu 5 października 2021 r. odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 września 2021 r. przez
wykonawcę ELPLAST+ sp. z o.o., z siedzibą w Jastrzębie – Zdrój,
w postępowaniu prowadzonym przez Kopalnię Soli Bochnia sp. z o.o. z siedzibą w
Bochni,
przy udziale wykonawcy
Plastpipe sp. z o.o. Sp.k., z siedzibą w Czarnkowie
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnić czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej,
odrzucić ofertę wykonawcy Plastpipe sp. z o.o. Sp.k., z
siedzibą w Czarnkowie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp jako niezgodnej
z warunkami zamówienia, powtórzyć czynności badania i oceny ofert.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego Kopalnię Soli Bochnia sp. z o.o. z
siedzibą w Bochni i:
2.1 zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę ELPLAST+
sp. z o.o., z siedzibą w Jastrzębie – Zdrój tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego Kopalni Soli Bochnia sp. z o.o. z siedzibą w Bochni,
na rzecz wykonawcy ELPLAST+ sp. z o.o., z sied
zibą w Jastrzębie – Zdrój kwotę
00 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysiące sto złotych zero groszy) tytułem zwrotu
kosztów postępowania oraz kwotę 139 zł 00 gr (słownie: sto trzydzieści dziewięć
złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów dojazdu na rozprawę.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejszy wyrok –
w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………….
Sygn. akt: KIO 2702/21
UZASADNIENIE
W dniu 13 września 2021 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wypłynęło odwołanie
wykonawcy
ELPLAST+ sp. z o.o., z siedzibą w Jastrzębie – Zdrój (dalej „Odwołujący”)
zarzucając zamawiającemu Kopalni Soli Bochnia sp. z o.o. z siedzibą w Bochni (dalej
„Zamawiający”):
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty PLASTPIPE
pomimo, iż jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia;
2) art. 105 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 106 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 107 ust. 1 i 4
ustawy P
zp poprzez nieprawidłowe uznanie, iż przedłożony przez wykonawcę
PLASTPIPE certyfikat B dot.rur i kształtek polietylenowych (PE) o wysokiej gęstości
(HDPE) typu ASTP2/W i ASTP3/G oraz dokumentacja techniczno- ruchowa nr
1/2018/DTR/PLASTPIPE dot. rur i kształtek polietylenowych (PE) o wysokiej gęstości
(HDPE
) typu ASTP2/W i ASTP3/G wyczerpują wymagania Zamawiającego zawarte w
SWZ oraz wyjaśnieniach treści SWZ, podczas gdy Zamawiający jednoznacznie żądał
dołączenia do oferty również dokumentacji techniczno-ruchowej i certyfikatu dot.
obejm, czego PLASTPIPE nie
uczynił;
3) art. 226 ust. 1 pkt .2) lit. c) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
PLASTPIPE pomimo, iż wykonawca ten nie przedłożył prawidłowych przedmiotowych
środków dowodowych lub innych dokumentów lub oświadczeń;
4) art. 16 pkt 1) i 2) ustawy P
zp poprzez przeprowadzenie postępowania w sposób
naruszający zasadę uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, jak
również zasadę przejrzystości;
oraz inne przepisy wymienione lub wynikające z uzasadnienia niniejszego odwołania.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o: uwzględnienie odwołania w całości,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty PLASTPIPE jako oferty
najkorzy
stniejszej, powtórzenie przez Zamawiającego czynności badania i oceny ofert, w
wyniku powtórzonych czynności badania i oceny ofert, odrzucenie przez Zamawiającego
oferty PLASTPIPE, wezwanie Odwołującego do przedłożenia oświadczeń i dokumentów
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw
wykluczenia,
przeprowadzenie dowodów wskazanych w treści odwołania oraz zasądzenie
kosztów postępowania odwoławczego.
W uzasadnieniu powyższych zarzutów Odwołujący wskazał, że Zamawiający wszczął
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Dostawa zgrzewalnych rur
polietylenowych, kształtek oraz obejm, służących do budowy rurociągów” w dniu 29 lipca
2021 r. zamieszczając Ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych na
swojej platformie internetowej. Termin składania ofert wyznaczono pierwotnie na dzień 9
sierpnia 2021 r., a następnie przesunięto na dzień 13 sierpnia 2021 r.
W dniu 13 sierpnia 2021 r. Zamawiający zamieścił na stronie internetowej Informację z
otwarcia
ofert, z której wynikało, iż w postępowaniu zostały złożone dwie oferty tj. oferta
Plastpipe sp. z o.o. sp.k. z ceną 141.076,20 zł oraz oferta ELPLAST+ sp. z o.o. z ceną
181.290,00 zł (kwota jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia
to 281.700,00 zł brutto).
W dniu 18 sierpnia 2021 r. Zamawiający wezwał PLASTPIPE do złożenia wyjaśnień, które
PLASTPIPE przedłożyło w dniu 19 sierpnia 2021 r.
W dniu 6 września 2021 r. Zamawiający opublikował Informację o wyborze oferty
najkorzystni
ejszej, w której wskazał, iż oferta PLASTPIPE została uznana za
najkorzystniejszą a oferta Odwołującego zajęła drugie miejsce pod względem liczby
punktów.
Odwołujący wskazał, że przedmiot zamówienia w Postępowaniu został opisany w cz. V pkt 3
SWZ. Jako j
eden z elementów dostaw zostały wskazane obejmy do budowy rurociągów
służących do transportu sprężonego powietrza z odejściem gwintowanym 2” PN 1,6 MPa na
rurę Ø 90mm. Natomiast w cz. V pkt 3 ppkt 5) SWZ w drugim akapicie Zamawiający
wskazał, iż:
„1) Określone w zamówieniu rury i kształtki muszą być zgrzewalne, posiadać stałą
monolityczną warstwę antystatyczną, muszą być dopuszczone do transportu sprężonego
powietrza lub wody i solanki w podziemnych wyrobiskach zakładów górniczych, a ich
geometria powinn
a być zgodna z normą PN EN 12201-+A1 lub równoważną (jeżeli
Wykonawca oferuje dostawę rur i kształtek polietylenowych powołując się na rozwiązania
równoważne zawartym w normie PN-EN 12201-+A1 zamiast tej normy obowiązany jest
wskazać w ofercie te rozwiązania oraz załączyć dokumenty wykazujące równoważność
oferowanych rozwiązań).
2) Określone w zamówieniu obejmy muszą posiadać dopuszczenie do zabudowy na
rurociągach transportujących sprężone powietrze lub wodę i solankę w podziemnych
wyrobiskach zakładów górniczych.”
W ocenie Odwołującego z powyższych zapisów SWZ wynika, iż rury, kształtki jaki i obejmy
muszą posiadać dopuszczenie odpowiednio (rury i kształtki) do transportu sprężonego
powietrza lub wody i solanki w podziemnych wyrobiskach zakładów górniczych oraz
(obejmy) do zabudowy na rurociągach transportujących sprężone powietrze lub wodę i
solankę w podziemnych wyrobiskach zakładów górniczych. Natomiast zgodnie z
odpowiedzią na pytanie nr 3 zamieszczoną przez Zamawiającego w dniu 9 sierpnia 2021 r.
w Wyjaśnieniach i zmianach SWZ, „wymaga się dołączenia do oferty DTR wraz z
certyfikatami dotyczącymi rur, kształtek i obejm”. Dowód 1: Wyjaśnienia i zmiana treści SWZ
z dnia 9 sierpnia 2021 r.
Odwołujący wskazał, że wykonawca PLASTPIPE nie załączył do oferty dokumentacji
techniczno-
ruchowej oraz dokumentu potwierdzającego dopuszczenie do zabudowy na
rurociągach transportujących sprężone powietrze lub wodę i solankę w podziemnych
wyrobiskach zakładów górniczych czyli certyfikatu dot. obejm, poprzestał jedynie na
certyfikacie B dot.
rur i kształtek polietylenowych (PE) o wysokiej gęstości (HDPE) typu
ASTP2/W i ASTP3/G oraz dokumentacji techniczno- ruchowej nr 1/2018/DTR/PLASTPIPE
dot. rur i kształtek polietylenowych (PE) o wysokiej gęstości (HDPE) typu ASTP2/W i
ASTP3/G.
W wyjaśnieniach z dnia 19 sierpnia 2021 r. PLASTPIPE potwierdził, iż nie posiada certyfikatu
oraz dokumentacji techniczno-
ruchowej dot. obejm, co więcej nawet nie wszczął procesu
certyfikacji, pomimo iż wymagania w tym zakresie zostały jednoznacznie wskazane przez
Zamawiającego zarówno w SWZ, jak i wyjaśnieniach treści SWZ. Dowód 2: Wyjaśnienia
PLASTPIPE z dnia 19 sierpnia 2021 r.
Zdaniem Odwołującego niepełne i wprowadzające w błąd jest również twierdzenie
PLASTPIPE, iż w przedłożonej DTR nr 1/2018/DTR/PLASTPIPE jest wpisana informacja
dotycząca stosowania obejm w rurociągach polietylenowych ASTP2/W i ASTP3/G w
podziemnych zakładach górniczych i instalacjach na powierzchni. Mianowicie, w DTR nr
1/2018/DTR/PLASTPIPE na stronie 11 znaj
duje się tylko wzmianka na temat obejm z
odejście gwintowanym jako element połączeniowy rur bez opisu lub rysunku, co nie daje
Zamawiającemu żadnej wiedzy na temat oferowanych obejm. W ww. DTR PLASTPIPE
znajduje się jedynie zapis, że przedmiotowe obejmy powinny być dopuszczone do
stosowania w podziemnych wyrobiskach zakładów górniczych a PLASTPIPE nie posiada
certyfikatów dotyczących tych obejm. Obejmy nie są elementem połączeniowym rur,
natomiast są one stosowane między innymi do zabudowy zaworów hydrantowych 2" i
stanowią oddzielny wyrób nie będący częścią rury, ani elementem montażowym, stąd
wymóg przedłożenia dokumentacji techniczno-ruchowej jak i certyfikatu również w zakresie
obejm. Certyfikacja wyrobów jest dobrowolna, jednak w celu potwierdzenia, że wyrób
zachowuje warunki bezpieczeństwa w ruchu zakładu górniczego i spełnia wymogi
obowiązujących przepisów Zamawiający z branży górniczej, w ogłaszanych postępowaniach,
zawsze wymagają przedstawienia posiadanych Certyfikatów wyrobów wydanych przez
Jednost
kę Certyfikującą, lub innych dodatkowych wymagań technicznych – do czego mają
prawo.
Odwołujący jako przykład, iż zamawiający żądają różnych dodatkowych dokumentów w
zakresie dostaw rur, kształtek i obejm, wskazał na postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego prowadzone przez Spółkę Restrukturyzacji Kopalń S.A. Oddział KWK „Centrum”
w trybie przetargu nieograniczonego z zastosowaniem aukcji internetowej pn. „Dostawa rur
dla Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. Oddział KWK „Centrum”: Część I: Dostawa rur z
tworzywa sztucznego o średnicy wewnętrznej minimum 310 mm PN20 w ramach zadania:
Budowa pompowni głębinowej pomocniczej poniżej poz.774 m w szybie „Budryk”, Część II:
Dostawa rur stalowych DN350 z wykładką z tworzywa sztucznego w ramach zadania:
Dos
tawa i zabudowa rur w szybie „Staszic”. Część III: Dostawa rur stalowych DN100 w
ramach zadania: Remont rurociągu przeciwpożarowego na poziomie 250 mm i 774 mm (nr
sprawy ZP-C-
0038/20), w którym to SRK żądało ponad certyfikat B uprawniający do
oznaczenia w
yrobu znakiem bezpieczeństwa oraz dokumentację techniczno-ruchową - kopie
dokumentów potwierdzających wyniki badań stwierdzających spełnienie wymagań
dotyczących trudnopalności i antyelektrostatyczności oraz nietoksyczności wraz z opinią
toksykologiczną oraz kopię dokumentu potwierdzającego spełnianie wymagań dotyczących
odporności na ścieranie dla tworzywa sztucznego, z którego wykonane są rury zgodnie z
normą PN-EN 295-3:2012. Z uwagi na wpisanie tych dokumentów do SIWZ, Odwołujący był
zobowiązany do ich przedłożenia, co na etapie wyboru oferty najkorzystniejszej. Odwołujący
powołał się na wyrom KIO z dnia 7 maja 2021 r., sygn. KIO 713/21.
Odnosząc się do pomówień zawartych w przytoczonym wyżej piśmie PLASTPIPE z dnia 19
sierpnia 2021 r.
Odwołujący wskazał, że są one bezzasadne, a wszelkie zastrzeżenia
odnośnie opisu przedmiotu zamówienia oraz wymaganych dokumentów należało zgłosić w
formie odwołania na treść SWZ w odpowiednim terminie, czego PLASTPIPE nie uczynił.
Zatem Zamawiający niesłusznie pominął wymóg dołączenia dokumentacji techniczno-
ruchowej oraz certyfikatu dot. obejm w trakcie oceny oferty PLASTPIPE.
Odwołujący powołał się na orzeczenia KIO z dnia 23 lipca 2015 r. o sygn. akt: KIO 1454/15,
KIO 1451/15.
W ocenie Odwołującego, PLASTPIPE w swoich wyjaśnieniach z dnia 19 sierpnia 2021 r.
przywołując orzecznictwo KIO również wskazuje na wyroki wydane w związku z odwołaniem
na treść SIWZ i tak:
wyrok z dnia 5 lipca 2012 sygn.
KIO 1307/11 przywołany na stronie 3 wyjaśnień
PLASTPI
PE dotyczy odwołania Siemens sp. z o.o. na treść ogłoszenia oraz postanowienia
SIWZ.
wyrok z dnia 12 lipca 2012 r. sygn.
KIO 1360/12 przywołany na stronie 3 wyjaśnień
PLASTPIPE dotyczy odwołania Oticon Polska Sp. z o.o na treść ogłoszenia oraz
postanowienia SIWZ.
wyrok z dnia 8 lipca 2011 r. sygn.
KIO 1344/11 przywołany na stronie 3 wyjaśnień
PLASTPIPE dotyczy odwołania OTICON POLSKA Sp. z o. o. na treść ogłoszenia oraz
postanowienia SIWZ.
wyrok z dnia 23 lipca 2010 r., sygn.
KIO 1447/10 przywołany na stronie 4 wyjaśnień
PLASTPIPE dotyczy
odwołania CTL Maczki - Bór Sp. z o.o. na treść ogłoszenia oraz SIWZ.
W ocenie Odwołującego każde orzeczenie przytoczone przez PLASTPIPE dotyczyło etapu
zaskarżania treści SIWZ, a nie etapu składania ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej.
Wykonawca nie ma prawa samodzielnie zmieniać treści SWZ i interpretować jej zapisów, co
więcej po upływie terminu składania ofert lub terminu na wniesienie odwołania na treść SWZ
strony postępowania o udzielenie zamówienia publicznego tracą możliwość wywierania
wpływu SWZ i są związane określonym jej brzmieniem. Zamawiający sam wyznacza
warunki zamówienia, które mogą zostać poddane pod weryfikację. KIO jedynie w
odpowiednim terminie w formie
odwołania na treść SWZ, czego PLASTPIPE nie uczynił,
zatem treść SIWZ i wyjaśnień jest wiążąca a oferty wykonawców powinny być oceniane
przez pryzmat wymagań tam zawartych.
Zdaniem w opinii
Odwołującego, powyższe jednoznacznie świadczy o naruszeniu przez
Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
PLASTPIPE pomimo, iż jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia, gdyż oferowane
obejmy nie posiadają dopuszczenia do zabudowy na rurociągach transportujących sprężone
powietrze lub wodę i solankę w podziemnych wyrobiskach zakładów górniczych. Co więcej,
w świetle zmiany wprowadzonej przez Zamawiającego poprzez wyjaśnienia i zmianę treści
SWZ w dniu 9 sierpnia 2021 r. wykonawca miał obowiązek dołączenia do oferty
dokumentacji techniczno - ruchowej w
raz z certyfikatami dotyczącymi rur, kształtek i obejm,
czego PLASTPIPE nie zrobił. Powyższe stanowi natomiast naruszenie art. 105 ust. 1 ustawy
Pzp oraz art. 106 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 107 ust. 1 i 4 ustawy Pzp poprzez
nieprawidłowe uznanie przez Zamawiającego, iż przedłożony przez wykonawcę PLASTPIPE
certyfikat B dot.
rur i kształtek polietylenowych (PE) o wysokiej gęstości (HDPE) typu
ASTP2/W i ASTP3/G oraz dokumentacja techniczno- ruchowa nr 1/2018/DTR/PLASTPIPE
dot. rur i kształtek polietylenowych (PE) o wysokiej gęstości (HDPE) typu ASTP2/W i
ASTP3/G wyczerpują wymagania Zamawiającego opisane w SWZ i wyjaśnieniach SWZ, w
sytuacji gdy Zamawiający jednoznacznie żądał dołączenia do oferty również dokumentacji
techniczno-
ruchowej i certyfikatu dot. obejm, czego PLASTPIPE nie zrobił. To stanowi
natomiast naruszenie art. 226 ust.1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty PLASTPIPE pomimo, iż wykonawca ten nie przedłożył prawidłowych przedmiotowych
środków dowodowych lub innych dokumentów lub oświadczeń. Stawianie warunków w SWZ
a następnie ich pomijanie w trakcie oceny ofert stanowi również naruszenie art. 16 pkt 1) i 2)
ustawy P
zp poprzez przeprowadzenie postępowania w sposób naruszający zasadę uczciwej
konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, jak również zasadę przejrzystości.
Izba ustaliła co następuje:
Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
pn.:
„Dostawa zgrzewalnych rur polietylenowych, kształtek oraz obejm, służących do budowy
rurociągów” (dalej „Postępowanie”).
Izba ustaliła, że Zamawiający w dniu 29 lipca 2021 r. zamieścił Ogłoszenie o zamówieniu w
Biuletynie Zamówień Publicznych na swojej platformie internetowej.
Termin s
kładania ofert wyznaczono pierwotnie na dzień 9 sierpnia 2021 r., a następnie
przesunięto na dzień 13 sierpnia 2021 r.
Izba ustaliła, że Zamawiający opisał przedmiot zamówienia w Rozdziale V SWZ.
Zamawiający w pkt 3 SWZ wskazał jako jeden z elementów dostaw obejmy do budowy
rurociągów służących do transportu sprężonego powietrza z odejściem gwintowanym 2” PN
1,6 MPa
na rurę Ø 90mm. W Rozdziale V pkt 3 ppkt 5) SWZ w drugim akapicie Zamawiający
wskazał, iż:
„1) Określone w zamówieniu rury i kształtki muszą być zgrzewalne, posiadać stałą
monolityczną warstwę antystatyczną, muszą być dopuszczone do transportu sprężonego
powietrza lub wody i solanki w podziemnych wyrobiskach zakładów górniczych, a ich
geometria powinna być zgodna z normą PN EN 12201-+A1 lub równoważną (jeżeli
Wykonawca oferuje dostawę rur i kształtek polietylenowych powołując się na rozwiązania
równoważne zawartym w normie PN-EN 12201-+A1 zamiast tej normy obowiązany jest
wskazać w ofercie te rozwiązania oraz załączyć dokumenty wykazujące równoważność
oferowanych rozwiązań).
2) Określone w zamówieniu obejmy muszą posiadać dopuszczenie do zabudowy na
rurociągach transportujących sprężone powietrze lub wodę i solankę w podziemnych
wyrobiskach zakładów górniczych.”
Izba ustaliła, że pismem z dnia 9 sierpnia 2021 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na
pytania wykonawców dotyczące postanowień SWZ. Izba ustaliła, że w odpowiedzi na pytanie
nr 3,
Zamawiający oświadczył, iż „wymaga się dołączenia do oferty DTR wraz z certyfikatami
dotyczącymi rur, kształtek i obejm”.
Izba ustaliła, że w Postępowaniu zostały złożone dwie oferty tj. oferta Plastpipe sp. z o.o.
sp.k. z ceną 141.076,20 zł oraz oferta ELPLAST+ sp. z o.o. z ceną 181.290,00 zł.
Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia to 281.700,00 zł brutto.
Izba ustaliła, że w dniu 18 sierpnia 2021 r. Zamawiający wezwał PLASTPIPE do złożenia
wyjaśnień. Wykonawca złożył wyjaśnienia w dniu 19 sierpnia 2021 r. Izba ustaliła, że w treści
wyjaśnień wykonawca wskazał m.in., że w przedłożonej DTR nr 1/2018/DTR/PLASTPIPE
wpisanej do certyfikatu nr JSHP/6/B/2019 jest zawarta informacja dotycząca stosowania
obejmy w rurociągach polietylenowych ASTP2/W i ASTP3/G w podziemnych zakładach
górniczych i instalacjach na powierzchni. Wykonawca wskazał, że zwrócił się od jednostki
certyfik
ującej o opinię w tej sprawie. Wykonawca załączył opinię. Ponadto, wykonawca
wskazał, że wymaganie DTR oraz certyfikatu dla obejm z odejściem gwintowanym 2”
zgodnie z opinią jednostki certyfikującej są bezzasadne zgodnie z polskimi normami
rozporządzeniami dotyczącymi stosowania w podziemnych wyrobiskach zakładów
górniczych. Wykonawca oświadczył, że jako producent obejm z odejściem gwintowanym 2”
potwierdza
zgodność z wymaganiami odpowiednich przepisów i norm zastosowanych
podczas oceny wyrobu oraz możliwości stosowania ich w podziemnych wyrobiskach
zakładów górniczych dotyczącej armatury żeliwnej typu obejmy z odejściem gwintowanym
2”. Obejmy z odejściem gwintowanym 2” mogą być stosowane w podziemnych wyrobiskach
zakładów górniczych niezagrożonych oraz zagrożonych wybuchem metanu i/lub pyłu
węglowego oraz spełniają wymagania zawarte w: Ustawie z dnia 9 czerwca 2011 roku –
Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z dnia 19 czerwca 2020 roku, poz. 1064, z późn. zm.);
aktach wykonawczych wydanych z delegacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze, w tym
rozporządzenia Ministra Energii z dnia 23 listopada 2016 roku w sprawie szczegółowych
wymagań dotyczących prowadzenia ruchu podziemnych zakładów górniczych (Dz. U. z dnia
9 czerwca 2017
roku, poz. 1118, z późn. zm.); normach zharmonizowanych i branżowych
odpowiednich dla danego typu wyrobu.
Izba ustaliła, że w dniu 6 września 2021 r. Zamawiający opublikował Informację o wyborze
oferty najkorzystniejszej, w której wskazał, iż oferta PLASTPIPE została uznana za
najkorzystniejszą. Oferta Odwołującego zajęła drugie miejsce pod względem liczby punktów.
Izba zważyła co następuje:
W ocenie Izby zarzu
ty podniesione w odwołaniu okazały się zasadne, co skutkowało
uwzględnieniem odwołania.
Wskazać należy na wstępie, że zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, Zamawiający
odrzuca ofertę, której treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Ustawodawca
zobowiązał więc zamawiającego do odrzucenia ofert tych wykonawców, którzy zaoferowali
przedmiot zamówienia niezgodny z wymaganiami określonymi w specyfikacji warunków
zamówienia, co do zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji i innych elementów istotnych
dla wykonania przedmiotu zamówienia. Aby zastosować podstawę odrzucenia oferty z art.
226 ust.1 pkt 5
Pzp musi być możliwe do określenia na czym konkretnie taka niezgodność
polega, czyli co i w jaki sposób w ofercie nie jest zgodne z konkretnie wskazanymi,
skwantyfikowanymi i ustalonymi jednoznacznie postanowieniami SWZ. Odrzuceniu podlega
zatem wyłącznie oferta, której treść jest niezgodna z treścią SWZ w sposób zasadniczy i
nieusuwalny, gdyż obowiązkiem zamawiającego jest poprawienie w złożonej ofercie
niezgodności z SWZ niemających istotnego charakteru. O ile każdorazowo treść
oświadczenia woli składanego w postępowaniu w ramach oferty należy rozpatrywać przez
pryzmat zamiaru wykonawcy, wyrażającego się wolą uczestnictwa w postępowaniu, o tyle
kluczow
ą sprawą jest, czy w konkretnym stanie faktycznym możliwe jest ustalenie treści
oświadczenia co do oferowanego przedmiotu w sposób nie naruszający nadrzędnej zasady
zachowania uczciwej konkurencji pomiędzy wykonawcami. Reasumując, o niezgodności
treści oferty z treścią SWZ można mówić tylko w przypadku, gdy przedmiot zamówienia
wynikający z oferty nie odpowiada przedmiotowi zamówienia opisanemu w SWZ.
W ocenie Izby, Odwołujący wykazał, iż oferta wykonawcy Plastpipe jest niezgodna z
wymaganiami określonymi przez Zamawiającego w SWZ. Zdaniem Izby z postanowień SWZ
wynika, iż rury, kształtki jaki i obejmy muszą posiadać dopuszczenie odpowiednio (rury i
kształtki) do transportu sprężonego powietrza lub wody i solanki w podziemnych wyrobiskach
zakładów górniczych oraz obejmy do zabudowy na rurociągach transportujących sprężone
powietrze lub wodę i solankę w podziemnych wyrobiskach zakładów górniczych. Natomiast
zgodnie z odpowiedzią na pytanie nr 3 zamieszczoną przez Zamawiającego w dniu 9
sierpnia 2021 r.
Zamawiający wymagał dołączenia do oferty DTR wraz z certyfikatami
dotyczącymi rur, kształtek, jak również obejm. Takie stanowisko potwierdził sam
Zamawiający w treści wezwania skierowanego do wykonawcy w dniu 18 sierpnia 2021 r.,
wskazując, iż w przedłożonej ofercie przez wykonawcę Plastpipe brak DTR oraz certyfikatu
dla obejm z odejściem gwintowanym 2” służących do zabudowy na rurociągach, których
złożenia wymagał Zamawiający. Zdaniem Izby, wykonawca Plastpipe w wyjaśnieniach
złożonych w dniu 19 sierpnia 2021 r. potwierdził, że nie posiada certyfikatu oraz
dokumentacji techniczno-
ruchowej dotyczącej obejm, co więcej nawet nie wszczął procesu
certyfikacji, pomimo iż wymagania w tym zakresie zostały jednoznacznie wskazane przez
Zamawiającego zarówno w SWZ, jak i wyjaśnieniach treści SWZ.
Zdaniem Izby, nie można zgodzić się ze stanowiskiem wykonawcy Plastpipe oraz
Zamawiającego, iż w przedłożonej DTR nr 1/2018/DTR/PLASTPIPE jest wpisana informacja
dotycząca stosowania obejm w rurociągach polietylenowych ASTP2/W i ASTP3/G w
podziemnych zakładach górniczych i instalacjach na powierzchni, co spełnia wymagania
określone przez Zamawiającego. Należy podkreślić, że w DTR nr 1/2018/DTR/PLASTPIPE
na stronie 11
znajduje się tylko wzmianka na temat obejm z odejście gwintowanym jako
element połączeniowy rur bez opisu lub rysunku, co nie dawało żadnych podstaw
Zamawiającemu do uznania, że ów DTR obejmuje swoich zakresem oferowane obejmy. W
ww. DTR
znajduje się jedynie zapis, że przedmiotowe obejmy powinny być dopuszczone do
stosowania w podziemnych wyrobiskach zakładów górniczych, a wykonawca Plastpipe nie
posiada certyfikatów dotyczących tych obejm. Zgodzić się należy z Odwołującym, że obejmy
nie są elementem połączeniowym rur, natomiast są one stosowane między innymi do
zabudowy zaworów hydrantowych 2" i stanowią oddzielny wyrób, nie będący częścią rury,
ani elementem montażowym, stąd wymóg przedłożenia dokumentacji techniczno-ruchowej
jak i certyfikatu również w zakresie obejm. Taka certyfikacja wyrobów jest dobrowolna i może
być prowadzona przez każdego z wykonawców. Skoro zaś Zamawiający wymagał jej
uzyskania również dla obejm, obowiązkiem wykonawcy Plastpipe było zaoferowanie obejm
posiadających wymagany certyfikat.
Odnosząc się do pisma wykonawcy Plastpipe złożonego w odpowiedzi na wezwanie w dniu
19 sierpnia 2021 r. jak również do stanowiska Zamawiającego, Izba wskazuje, że w
zasadniczej części pismo to jest polemiką wykonawcy z postanowieniami zawartymi w SWZ.
Argumenty podni
esione przez wykonawcę i powtórzone w stanowisku Zamawiającego
wyrażonym w odpowiedzi na odwołanie dotyczącą niezasadnego żądania przez
Zamawiającego oddzielnego certyfikatu na jeden z elementów rurociągu opisanego w DTR i
certyfikacie tj. na obejmę. Stanowisko wykonawcy wskazuje na niezasadne faworyzowanie
wykonawcy ELPLAST.
W ocenie Izby powyższe zarzuty i argumenty są w istocie spóźnioną polemiką wykonawcy
Plastpipe
z określonymi zapisami zawartymi w SWZ, które były znane wykonawcy od dnia jej
publikacji na stronie internetowej Zamawiającego tj. od dnia 9 sierpnia 2021 r. Zgodnie z art.
515 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp
odwołanie wobec treści dokumentów zamówienia wnosi się w
terminie 5 dni od dnia publikacji ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych lub
zamieszczenia
dokumentów zamówienia na stronie internetowej. Tym samym termin na
złożenie odwołania co do wymagań Zamawiającego w zakresie kwestionowanych wymagań
Zamaw
iającego upłynął 14 sierpnia 2021 roku. Wykonawca jest związany ustawowym
terminem wniesienia odwołania, który ma charakter zawity, a jego upływ powoduje utratę
możliwości skorzystania z tego środka ochrony prawnej.
Nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem Zamawiającego, iż odpowiedź na pytanie udzielone
przez Zamawiającego w dniu 9 sierpnia 2021 r. nie może być traktowane jako rozszerzenie
wymagań Zamawiającego wskazanych w SWZ. Izba wskazuje, że udzielone przez
Zamawiającego odpowiedzi były wiążące zarówno wobec wykonawców, jak również wobec
Zamawiającego. Przyjęcie odmiennego stanowiska jest pozbawiane jakiegokolwiek
logicznego uzasadnienia. Gdyby zgodzić się z Zamawiającym, to dokonywałby on wyjaśnień
treści SWZ, publikował na stronie internetowej swoje stanowisko, a jednocześnie na etapie
badania i oceny ofert nie byłby nim związany. Izba podkreśla, że instytucja wyjaśnień treści
SWZ została uregulowana przez ustawodawcę w art. 135 ustawy Pzp. Wyjaśnienia stanowią
integralna część SWZ. Zamawiający w toku postępowania nie może odstąpić od interpretacji
treści SWZ, jaką zaprezentował poprzez udzielanie wyjaśnień. Wykonawcy natomiast muszą
brać pod uwagę udzielone wyjaśnienia i nie mogą powoływać się na własną wykładnię treści
SWZ
– odmienną od zaprezentowanej przez zamawiającego w wyjaśnieniach.
Bez znaczenia dla sprawy jest
, w ocenie Izby, złożona przez wykonawcę Plastpipe opinia
jednostki certyfikującej z dnia 20 sierpnia 2021 r. Wykonawca Plastpipe, podobnie jak
Zamawiający, zobowiązany działania zgodne z postanowieniami SWZ. Jak Izba wskazała
powyżej, Zamawiający nie wymagał złożenia opinii jednostki certyfikującej, ale konkretnego
certyfikatu. Analizy i rozważania wykonawcy Plastpipe i jednostki certyfikującej na etapie
badania i oceny ofert są bezprzedmiotowe i nie mają żadnego znaczenia dla sprawy. Jeśli
Zmawiaj
ący nie wymagał certyfikatu, to taka informacja powinna była znaleźć się w SWZ lub
wyjaśnieniach do SWZ. Z okoliczności ustalonych przez Izbę wynika zaś, że taki certyfikat
był wymagany. Nie można zgodzić się również z wykonawcą Plastpipe oraz Zamawiającym,
że wykonawca złożył dokumenty równoważne z tymi wymaganymi przez Zamawiającego.
Izba zaznacza, że w żadnym miejscu oferty czy złożonych wyjaśnień wykonawca Plastpipe
nie powołał się na równoważność, a tym bardziej nie wykazał takiej równoważności.
Zdan
iem Izby, z oferty wykonawcy Plastpipe jak i złożonych przez wykonawcę wyjaśnień z
dnia 19 sierpnia 2021 r. jednoznacznie
wynika, że jego oferta jest niezgoda z warunkami
zamówienia. W konsekwencji podlega ona odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Pzp.
Zaoferowane przez wykonawcę obejmy nie posiadają dopuszczenia do
zabudowy na rurociągach transportujących sprężone powietrze lub wodę i solankę w
podziemnych wyrobiskach zakładów górniczych. Wykonawca nie dołączył do oferty
dokumentacji techniczo -
ruchowej wraz z certyfikatami dotyczącymi obejm. Powyższe
stanowi naruszenie art. 105 ust.1 ustawy Pzp oraz art. 106 ust.1 ustawy Pzp w zw. z art. 107
ust. 1 i 4 ustawy P
zp poprzez nieprawidłowe uznanie przez Zamawiającego, iż przedłożony
przez wykona
wcę PLASTPIPE certyfikat B dot. rur i kształtek polietylenowych (PE) o
wysokiej gęstości (HDPE) typu ASTP2/W i ASTP3/G oraz dokumentacja techniczno -
ruchowa nr 1/2018/DTR/PLASTPIPE dot. rur i kształtek polietylenowych (PE) o wysokiej
gęstości (HDPE) typu ASTP2/W i ASTP3/G wyczerpują wymagania Zamawiającego opisane
w SWZ i wyjaśnieniach SWZ, w sytuacji gdy Zamawiający jednoznacznie żądał dołączenia
do oferty również dokumentacji techniczno-ruchowej i certyfikatu dot. obejm, czego
wykonawca PLASTPIPE nie ucz
ynił.
Mając na uwadze powyższe, Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych stosownie do wyniku postępowania oraz na
podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:
……………………………