Sygn. akt: KIO 2796/21
WYROK
z dnia 14 p
aździernika 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11
października 2021 r. w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 września 2021 r. przez
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Maxus Sp. z o.o.,
MM SERVICE MONITORING Sp. z o.o., MM SERVICE SECURITY Sp. z o.o.
z siedzibą
lidera
w Łodzi
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Sąd Rejonowy w Wejherowie
orzeka:
1. u
względnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej oraz
powtórzenie czynności badania i oceny ofert
w tym odrzucenie oferty
złożonej przez wykonawcę: M. S. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą S. Security Biuro Ochrony Mienia M. S. z siedzibą w Wejherowie,
którego oferta zawiera rażąco niską cenę;
kosztami postępowania odwoławczego obciąża zamawiającego, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego, tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 11 100 zł 00 gr
(słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy), stanowiącą uzasadnione
koszty strony, poniesione z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący : ………………………………
Sygn. akt: KIO 2796/21
UZASADNIENIE
Sąd Rejonowy w Wejherowie (dalej: „zamawiający”) prowadzi, na podstawie
przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021
r., poz. 1129 ze zm.) - zwanej dalej "ustawa Pzp",
postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie
podstawowym z możliwością prowadzenia negocjacji, o wartości
szacunkowej
mniejszej niż równowartość kwoty 750 000 euro, pn. „Usługi ochrony osób
i mienia”; znak sprawy: G. 115-47/2021 (dalej „postępowanie” lub „zamówienie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 9 sierpnia 2021 r. w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod numerem 2021/BZP 00142001/01.
W dniu 22
września 2021 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia: Maxus Sp. z o.o., MM SERVICE MONITORING Sp. z o.o.,
MM SERVICE SECURITY Sp. z o.o.
z siedzibą lidera w Łodzi, do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej, zostało wniesione odwołanie wobec zaniechań i czynności zamawiającego
w niniejszym post
ępowaniu tj. zaniechania odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę: M.
S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą S. Security Biuro Ochrony Mienia M. S.
z s
iedzibą w Wejherowie (dalej „S. Security”) którego oferta zawiera rażąco niską cenę;
dokonania wyboru tej oferty jako najkorzystniejszej oraz zaniechania dokonania wyboru jako
najkorzystniejszej oferty o
dwołującego.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: art. 226
ust. 1 pkt 8, art. 16 pkt 1, art. 239 oraz 522 ust. 2 ustawy Pzp.
Zarzucając powyższe, odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
zamawiającemu: unieważnienia czynności wyboru oferty wykonawcy S. Security; odrzucenia
oferty
wykonawcy
S.
Security
gdyż
zawiera
ona
rażąco
niską
cenę
a także dokonanie wyboru oferty spośród pozostałych, nieodrzuconych ofert.
Zamawiający poinformował wykonawców, zgodnie z art. 185 ust. 1 ustawy Pzp,
o wniesieniu odwołania, wzywając uczestników postępowania do złożenia przystąpienia.
Żaden wykonawca nie zgłosił swojego przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Zamawiający, działając w oparciu o art. 521 ust. 1 ustawy Pzp, złożył do akt sprawy
odpowiedź na odwołanie, wnosząc o jego odrzucenie na podstawie art. 528 pkt 5 ustawy
Pzp
, względnie w przypadku uznania, że nie zachodzą podstawy do odrzucenia odwołania
- o
jego oddalenie w całości jako niezasadnego.
Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie,
na
podstawie
z
ebranego materiału dowodowego, po zapoznaniu
się z dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przekazaną
przez zamawiającego w wersji elektronicznej, po zapoznaniu się z odwołaniem,
odpowiedzią na nie, a także po wysłuchaniu oświadczeń, jak też stanowisk stron,
złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy ustaliła i zważyła, co następuje
Izba
ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 528 ustawy
Pzp, s
kutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba nie podzieliła stanowiska zamawiającego, że w niniejszej sprawie zachodzi
przesłanka opisana w art. 528 pkt 5 ustawy Pzp, skutkująca koniecznością odrzucenia
wnies
ionego odwołania. Nie mamy bowiem do czynienia z sytuacją w której, jak wskazuje
powyższy przepis, wniesione odwołanie dotyczy czynności, którą zamawiający wykonał
zgodnie z treścią wyroku Izby lub sądu lub, w przypadku uwzględnienia zarzutów
przedstawionych w odwołaniu, wykonał zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Jak ustalił skład orzekający, zamawiający 3 września 2021 r., po przeprowadzeniu
postępowania o udzielenie zamówienia, dokonał wyboru oferty S. Security, jako
najkorzystniejszej. N
a czynność tą w dniu 7 września 2021 r. odwołujący złożył odwołanie,
zarzucając zamawiającemu, że dokonał on wyboru oferty pomimo, że zawierała rażąco niską
cen
ę. Zamawiający uznał wówczas racje odwołującego i uwzględnił przedmiotowe
odwołanie. W konsekwencji, Izba Postanowieniem z dnia 13 września 2021 r. w sprawie KIO
umorzyła postępowanie.
Zamawiający, powtarzając czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia,
zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu, unieważnił decyzję z 3 września 2021 r.
o wyborze, jako najkorzystniejszej, oferty S. Security
. Pismem z 13 września 2021 r. wezwał
tego wykonawcę, w trybie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, do złożenia wyjaśnień
w zakresie ceny i jej istotnych części składowych. S. Security złożył wyjaśnienia (pismo z 15
września 2021 r.), które zamawiający uznał za wystarczające, a następnie ponownie dokonał
wyboru oferty tego wykonawcy, jako najkorzystniejszej
w tym postępowaniu.
Nie budzi wątpliwości, że przedmiotem odwołania jest zatem nowa czynność,
polegająca na dokonaniu ponownego wyboru, jako najkorzystniejszej, oferty złożonej przez
S. Security. Zama
wiający wprawdzie skorzystał z przesłanek art. 224 ust. 1 ustawy Pzp,
p
rzeprowadził procedurę wyjaśnienia rażąco niskiej ceny, jednakże ocena tych wyjaśnień nie
dopr
owadziła do takiego skutku, którego domagał się odwołujący składając pierwsze
odwołanie w postepowaniu tj. odrzucenia oferty wykonawcy S. Security.
O
dwołujący w przedmiotowym odwołaniu zakwestionował również złożone przez S.
Security
wyjaśnienia, a w konsekwencji prawidłowość czynności zamawiającego, który gdyby
ocenił je w sposób rzetelny powinien był uznać, że te wprost potwierdzają,
że cena oferty tego wykonawcy jest rażąco niska.
Izba dokonała również badania spełnienia przez odwołującego przesłanek
określonych w art. 505 ustawy Pzp, to jest kwestii posiadania przez niego legitymacji
do wniesienia odwołania uznając, że interes odwołującego we wniesieniu odwołania
przejawia się w następujący sposób. Odwołujący złożył ofertę w postępowaniu i ubiega się
o udziele
nie zamówienia. Wskutek zaniechania przez zamawiającego czynności, do których
był zobowiązany tj. odrzucenia oferty S. Security, odwołujący został pozbawiony możliwości
uzyskania pozytywnego dla niego
rozstrzygnięcia, poprzez wybór jego oferty jako
najkorzystniejszej. Spowoduje to poniesienie przez o
dwołującego szkody w postaci utraty
możliwości wykonania zamówienia i osiągnięcia przychodu i zysku z jego realizacji.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje
Izba ustaliła, że przedmiotem zamówienia, zgodnie z pkt V specyfikacji warunków
zamówienia (dalej „SWZ”)
jest
świadczenie usług całodobowego dozoru oraz ochrony osób
i mienia oraz obs
ługa systemów monitorujących w obiektach Sądu Rejonowego w Wejherowie
zlokalizowanych przy ulicy:
Wniebowstąpienia 4 w Wejherowie i Reformatów 9 w Wejherowie.
Dozór oraz ochrona osób i mienia oraz obsługa systemów monitorujących wykonywana będzie
przez osoby wpisane na
listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej i wykonujące
zadania ochrony na rzecz w
ykonawcy, który uzyskał koncesję na prowadzenie działalności
gospodarczej w zakresie us
ług ochrony osób i mienia, o których mowa w ustawie z dnia
22 sierpnia 1997
r. o ochronie osób i mienia (Dz.U. z 2020 r. poz. 838 ze zm.): Wejherowo
ul.
Wniebowstąpienia 4, w dni robocze od godziny 7:00 do godziny 18:00 (11 roboczogodzin/
osobę) przez 5 pracowników ochrony, od godziny 18:00 do 7:00 przez 2 pracowników ochrony,
w pozosta
łe dni 2 pracowników ochrony przez cała dobę; Wejherowo ul. Reformatów 9,
2 pracowników ochrony przez cała dobę. Dalej zamawiający przewidział, że łączna ilość
roboczogodzin wynosi: do 44.500 ochrony
świadczonej kwalifikowanymi pracownikami ochrony.
Uwzględnia ona ewentualne wzmocnienie ochrony o dodatkowe osoby w przypadku wystąpienia
takiej potrzeby u z
amawiającego np. po zgłoszeniu takiej potrzeby przez sędziego w zakresie
realizowanych sesji. W
SWZ zawarto również wymóg, aby wszyscy pracownicy skierowani
do ochrony s
ądu byli zatrudnieni przez wykonawcę i wszystkich podwykonawców na podstawie
umowy o prac
ę. Zamawiający zapisał również w warunkach zamówienia, że wykonawca jest
zobo
wiązany zapewnić odpowiedni stan etatowy tak, aby liczba wypracowanych nadgodzin była
zgodna z kodeksem pracy.
Powyższy wymóg nie dotyczy pracowników grup interwencyjnych. Do
monitorowania sygna
łu włamania i napadu oraz podejmowania interwencji przez mobilne zespoły
wykonawca winien uw
zględnić grupy interwencyjne, o których mowa w § 1 pkt 3 Rozporządzenia
Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji w sprawie zasad uzbrojenia specjalistycznych
uzbrojonych formacji ochronnych i w
arunków przechowywania oraz ewidencjonowania broni
i amunicji z dnia 18 czerwca 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 992). Kolejne wymaganie d
otyczyło
tego, iż wszyscy pracownicy ochrony wykonujący zadania związane z ochroną fizyczną
budynków sadu musza być wpisani na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej
przez ca
ły czas trwania umowy i jednocześnie nie mogą posiadać statusu osoby
niepe
łnosprawnej i muszą legitymować się aktualnymi orzeczeniami lekarskimi o zdolności
do pracy, w tym
stwierdzających brak przeciwwskazań do pracy w warunkach narażenia,
wydanych przez uprawnionego lekarza, o którym mowa w art. 10 ustawy z dnia 29 listopada
2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. 2019 poz. 1792 ze zm.).
W opisie
przedmiotu zamówienia zamawiający zaznaczył również, że kalkulacja
usługi przedstawiona przez wykonawcę musi dawać podstawę do weryfikacji kosztów
wynagrodzeń pracowników, które nie mogą być niższe niż minimalne wynagrodzenie, lub
minimalne wynagrodzenie za
godzinę pracy, oraz winna wskazywać wysokość kosztów
administracyjnych i kosztów nadzoru. Wykonawca powinien zapewnić odpowiednią liczbę
osób do nadzoru realizowanej usługi oraz zapewnić możliwość podjęcia skutecznych działań
w
określonym czasie.
Ponadto Izba ustaliła, że w postępowaniu oferty złożyło ośmiu wykonawców.
Wykonawca S. Security
zaproponował cenę za wykonanie zamówienia: 1 094 700,00 zł
brutto, a odwołujący podał cenę w wysokości: 1 278 609,60 zł brutto.
Wykonawca Se. Security
został wezwany przez zamawiającego w dniu
13 w
rześnia 2021 r. do złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia
ceny i ich istotnych części składowych, gdyż zaoferowana cena budzi wątpliwości
zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie
z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia i wynikającymi z odrębnych
przepisów. W piśmie zaznaczył, że wyjaśnienia muszą dotyczyć: zgodności z przepisami
dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa
od minimalnego wynagrod
zenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych
na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu
za prac
ę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 oraz z 2019 r. poz. 1564) lub przepisów odrębnych
właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane zamówienie; zgodności
z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego, obowiązującymi
w miejscu, w kt
órym realizowane jest zamówienie.
Z
amawiający zauważył, że minimalna stawka 1 roboczogodziny to 24,09 zł. zgodnie
z kalkulatorem kosztów płacowych roboczogodziny pracy pracownika ochrony na rok 2021,
opracowanym przez Polski Związek Ochrony Pracodawców przy uwzględnieniu tylko
płacowych kosztów wynagrodzenia pracownika ochrony, bez innych dodatkowych
elementów i należnego podatku VAT, które muszą być uwzględniane przy kalkulacji ceny
za realizację usługi ochrony.
Dalej
sprecyzował, że składane przez wykonawcę wyjaśnienia mogą dotyczyć
w szczególności: zarządzania procesem produkcji świadczonych usług; wybranych
rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków usług; oryginalności usług
oferowanych przez wykonawcę; zgodności z prawem w rozumieniu przepisów
o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej; zgodności z przepisami
dotycz
ącymi z zakresu ochrony środowiska; wypełniania obowiązków związanych
z powierzeniem wykonania części zamówienia podwykonawcy; elementów kalkulacyjnych
dot. ceny oferty;
wszelkich obiektywnych czynników odnoszących się do elementów oferty
i mających znaczenie dla należytej realizacji zamówienia.
Wykonawca S. Security
, w piśmie z 15 września 2021 r., w odpowiedzi
na
wezwanie do złożenia wyjaśnień w pierwszej kolejności zwrócił uwagę, że zaoferowana
przez niego
łączna cena za realizację zamówienia nie odbiega o ponad 30% od szacunkowej
wartości zamówienia. Dalej deklarował, że w kalkulacji uwzględniono obowiązek wynikający
z art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, dotyc
zący wartości kosztów pracy przyjętych do ustaleń
ceny ofertowej i
kalkulując cenę oferty przyjęto koszty pracy zgodne z przepisami
o minimalnym wynagrodzeniu
za pracę na podstawie umów o pracę. Wykonawca
zadeklarował ponadto, że uwzględnił również konieczność ponoszenia kosztów z tytułu
składek na ubezpieczenie społeczne, finansowane przez płatnika według obowiązujących
przepisów. Ponadto ilość pracowników odpowiada wymaganiom zamawiającego. Wyjaśnił
także, że część czynności wynikających z nadzoru oraz interwencji, jak i bezpośredniej
ochrony,
będzie realizowane osobiście przez właściciela firmy i nie otrzymuje on za to
wynagrodzenia,
co obniża koszty pracy. Nie zgadzał się z argumentacją zamawiającego
dot
yczącą minimalnej stawki 1 roboczogodziny opracowanej przez Polski Związek
Pracodawców Ochrony, gdyż jak stwierdził w praktyce nie jest ona stosowana na rynku usług
oc
hrony mienia i oferowane ceny praktycznie znacznie odbiegają od tej stawki. Przytoczona
stawka ta jest przykładowa, nie jest obowiązująca i nierealna do zastosowania w praktyce.
Dowodem i przykładem może posłużyć ostatnio rozstrzygnięty przetarg na ochronę ZUS
Gdańsk gdzie firma, która wygrała to postępowanie zaoferowała cenę brutto za jedną
roboczogodzinę - 22,15 zł.
W dal
szej części wyjaśnień wskazał, że założenia przyjęte w przygotowanej przez
niego
kalkulacji opierają się również na innych wskaźnikach niż w przytoczonej kalkulacji
Związku Pracodawców Ochrony. Dodatek za pracę w godzinach nocnych przyjęto na
poziomie 50 godzin
miesięcznie ponieważ nie wszystkie służby są obarczone godzinami
nocnymi.
Składka wypadkowa wynosi 0,84 %, a nie jak podano w kalkulacji 0,93 % (na co
załączył dowód). Z kolei Fundusz Pracy i Fundusz GŚP założono na zdecydowanie niższym
poziomie,
w związku z zatrudnieniem osób spełniających przesłanki do obniżenia ich
wysokości. Koszty PPK są również minimalne, ponieważ pracownicy są w wieku, w którym
nie ma obowiązku przystąpić do PPK, a dobrowolnie pracownicy bardzo rzadko przystępują
do PPK.
Praktyka upoważnia wykonawcę do tego, że nie zakłada tak wysokich kosztów
wynagrodzenia chorobowego. Dodatkowo w
kalkulacji założył zysk na poziomie 3 408,68 zł.,
jednak
może on być również przeznaczony na wydatki nieprzewidziane, gdyż żadne przepisy
nie obligują wykonawcy aby zostawił margines środków na te wydatki oraz wykonawca może
mieć minimalny zysk lub wcale nawet nie musi zakładać zysku. Założony przez wykonawcę
zysk daje
możliwość pokrywania innych, nieprzewidzianych kosztów. Jako dowód, mający
potwierdzać rynkowy charakter ceny, wykonawca załączył do wyjaśnień kalkulację.
Z
adeklarował też, że koszt wykonania usługi znacznie obniża fakt, że firma ma
siedzibę w Wejherowie i obsługa Grup Interwencyjnych, przy zapewnieniu gotowości do
podjęcia działań w ciągu 10 minut w porze dziennej, nie będzie stanowiła dodatkowego
kosztu, jak miałoby to miejsce w przypadku firm z Polski np. Maxus, które muszą podnająć
Grupy Interwencyjne z innych firm lokalnych co stanowi dodatkowy koszt.
Z
amawiający dokonał oceny złożonych wyjaśnień i pismem z 17 września 2021 r.
poinformował o wyborze, jako najkorzystniejszej, oferty wykonawcy S. Security.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, stanowiska stron
oraz zakres zarzutów podnoszonych w odwołaniu Izba uznała, że odwołanie zasługiwało
na uwzględnienie.
Izba
zauważa, że zgodnie z treścią przepisu art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp,
zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera ona rażąco niską cenę lub koszt w stosunku
do przedmiotu zamówienia. Wprawdzie przepisy ustawy Pzp nie definiują pojęcia rażąco
niskie
j ceny, jednak w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej za ofertę z rażąco niską
ceną uznaje się taką, która zawiera cenę niewiarygodną, nierealistyczną w porównaniu
do cen rynkowych podob
nych zamówień, tj. cenę wskazującą na fakt wykonania zamówienia
po
niżej kosztów wytworzenia przedmiotu zamówienia. Przy czym należy wskazać, że o tym
czy mamy do czynienia z ceną rażąco niską, decyduje każdorazowo badanie, czy jest ona
realna a wi
ęc każdorazowo należy ją odnieść do danego opisu przedmiotu zamówienia, jego
specyfiki oraz rynku danego rodzaju zamówienia. W jednym bowiem przypadku
kilkunastoprocentowa różnica cenowa pomiędzy złożonymi w postępowaniu ofertami może
świadczyć o cenie rażąco niskiej, w innym zaś, wprost przeciwnie, różnice w cenie oferty
nawet p
rzekraczające 30% w stosunku do średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert
czy w odniesieniu
do szacunkowej wartości zamówienia - mogą być w danych
okolicznościach uzasadnione.
Przyp
omnieć należy, że zamawiający, zanim podejmie decyzję o odrzuceniu oferty,
zobligowany jest wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny lub
kosztu. Zgodnie z art. 224 ust. 1 ustawy
Pzp, jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich
istot
ne części składowe, wydają się zamawiającemu rażąco niskie w stosunku do przedmiotu
zamówienia i budzą jego wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia
zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych
prze
pisów, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów,
dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu. Ponadto zgodnie z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp
zamawiający odrzuca ofertę tego wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym
termini
e lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie
ceny lub kosztu.
Odnosząc powyżej wskazane przepisy do okoliczności ustalonych w rozpoznawanej
sprawie Izba
w pierwszej kolejności dostrzegła, że chociaż w sprawie nie zachodziły
pr
zesłanki obligatoryjnego zwrócenia się do wykonawcy S. Security o udzielenie wyjaśnień w
przedmiocie rażąco niskiej ceny, przewidziane przepisem art. 224 ust. 2 ustawy Pzp, to
zamawiający takie wezwanie do wykonawcy skierował. Tym samym ciężar udowodnienia, że
zaproponowana
w
jego
ofercie
cena
nie
jest
r
ażąco niska - spoczywał
na wezwanym wykonawcy.
Z prezentowanego przez zamawi
ającego stanowiska na rozprawie wynika,
że w sposób wybiórczy ocenił złożone wyjaśnienia, skupiając się raczej na ich części
opisowej
, nie zaś na istotnym elemencie jakim jest załączona do wyjaśnień kalkulacja.
To właśnie na jej podstawie możliwa była ocena realności, jak też rentowności
zaproponowanej ceny ofertowej. Z niej bowiem, a nie z
gołosłownych deklaracji składanych
przez wykonawc
ę w treści wyjaśnień, można było uzyskać informację czy wyliczone koszty
pracy
ponoszone przez wykonawcę zostały przyjęte przez niego na poziomie
umożliwiającym realizację zamówienia publicznego.
Wydaje
się, że zamawiający kierując do wykonawcy S. Security swoje wezwanie
oczek
iwał, że ten przedstawi mu rzetelne wyliczenia w zakresie przyjętych kosztów
płacowych, sam bowiem zaznaczył w wezwaniu, że minimalna stawka jednej
roboczogodziny to 24,0
9 zł., zgodnie z przywołanym przez niego kalkulatorem. Tym samym,
rolą wezwanego wykonawcy było co najmniej odniesienie się do tej stawki i wskazanie w jaki
sposób obliczył istotne części składowe ceny, za które należy między innymi uznać koszt
jednej roboczogodziny. To bowiem cena
jednej roboczogodziny była podstawą kalkulacji
wynagrodzenia wykonawcy.
Izba stwierdziła, że w odpowiedzi na wezwanie S. Security ograniczył się
do złożenia lakonicznych wyjaśnień, nie popartych przy tym żadnymi dowodami
odnoszącymi się do sposobu i podstaw kalkulacji jego oferty. Za dowód nie sposób bowiem
uznać dokumentów pochodzących z innego postępowania (organizowanego przez Zakład
Ubezpi
eczeń Społecznych w Gdańsku), w którym jak wskazywał odwołujący, zamawiający
nie ustanowił w SWZ zakazu dotyczącego zatrudniania osób niepełnosprawnych, co mogło
mieć istotne znaczenie dla sposobu ustalenia ceny oferty.
Izba wielokrotnie zwraca
ła uwagę w swoich orzeczeniach, że nieudzielenie
wystarczająco konkretnych i kompletnych wyjaśnień odnosi taki sam skutek jak brak tych
wyjaśnień, a skutkiem tym jest odrzucenie oferty. Sankcja odrzucenia jest bowiem
bezpośrednio związana z procedurą wyjaśnienia sposobu kalkulacji ceny na wezwanie
zamawiającego, a także wynika z obowiązku wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej
ceny lub kosztu
, który spoczywa na wykonawcy. Celem postępowania wyjaśniającego jest
ustalenie faktów świadczących o tym, że zaoferowana przez wykonawcę cena jest realna,
wiarygodna i zapewni prawidłowe wykonanie przedmiotu zamówienia. Procedura
wyjaśniająca musi zmierzać do klarownego opisania sposobu skalkulowania ceny oferty,
a także wątpliwych jej kosztów. Zaś wyjaśnienia wykonawcy powinny zawierać jednoznaczne
informacje, przekładające się na uchwytne i wymierne wartości ekonomiczne, co powinno
zostać poparte adekwatnymi i wiarygodnymi dowodami, ponieważ brak udowodnienia
realności ceny skutkuje odrzuceniem oferty.
Odnosząc się z kolei do przedstawionej przez S. Security kalkulacji, stwierdzić
należy, że ta wprost potwierdza, że zaproponowana przez tego wykonawcę cena nie
uwzględnia wszystkich, obowiązkowych elementów składających się na to zamówienie, w
konsekwencji
, że jest to cena rażąco niska. W niniejszym stanie faktycznym, dla oceny czy
mamy do czynienia
z ceną rażąco niską istotne jest, że zamawiający wymagał zatrudnienia
na umowę o pracę wszystkich pracowników kierowanych przez wykonawcę do realizacji
zamówienia oraz nie dopuścił do realizacji usługi osób z orzeczonym stopniem
niepełnosprawności. Zakaz polegający na niedopuszczeniu do realizacji usługi osób
z orzeczonym stopniem niepełnosprawności, sformułowany przez zamawiającego,
a wynikający jednoznacznie z treści SWZ, jest okolicznością decydującą w tym przypadku
o tym, w jaki sposób należało skalkulować cenę oferty. Dodatkowo, niezwykle istotne jest,
że zamawiający sprecyzował, że przewiduje łączną liczbę roboczogodzin w całym okresie
świadczenia usług - 44 500 roboczogodzin. Biorąc zatem pod uwagę cenę oferty wykonawcy
S. Security tj. 890 000,
00 zł. netto, skalkulowana przez tego wykonawcę cena jednej
roboczogodziny wynosi 20,00
zł. netto.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że w przypadku niniejszego zamówienia,
którego przedmiotem jest usługa w zakresie ochrony osób i mienia, co istotne w kontekście
badania rażąco niskiej ceny, mamy do czynienia z usługami, w których zasadniczą pozycję
kosztową stanowi praca osób skierowanych do realizacji zamówienia. Powyższe oznacza,
że wykonawca kalkulując cenę za tego typu usługi bierze pod uwagę przede wszystkim
kos
zty pracy osób je realizujących. Dodatkowo, w warunkach zamówienia zamawiający
zastrzegł, iż wszystkie osoby skierowane do realizacji zadania, muszą być zatrudnione
na umowę o pracę. Tym samym, wzywając wykonawcę S. Security, do złożenia wyjaśnień w
przedmiocie
rażąco niskiej ceny, winien przede wszystkim zweryfikować czy przyjęte przez
tego wykonawcę koszty odpowiadają wymaganiom w zakresie minimalnego wynagrodzenia
za pracę, z uwzględnieniem narzutów związanych z koniecznością zatrudnienia
pracowników
(takich
jak
koszty
ubezpieczeń,
koszty
dodatków
związanych
z zatrudn
ieniem osób w porze nocnej, koszty urlopów wypoczynkowych czy też absencji
spo
wodowanych chorobą).
Izba,
po zapoznaniu się z kalkulacją przedstawioną przez wykonawcę S. Security,
podzieliła sformułowane przez odwołującego zastrzeżenia, że przedłożone przez niego
wyliczenia potwierdzają, że zaoferowana cena jest rażąco niska.
Nie ulega bowiem wątpliwości, że istotną częścią kosztów zatrudnienia pracownika,
są urlopy pracownicze. Wymiar urlopu regulują przepisy kodeksu pracy. I tak, zgodnie z art.
§1 pkt 1 kodeksu pracy wymiar urlopu wypoczynkowego dla pracowników zatrudnionych
krócej niż 10 lat - wynosi 20 dni, jeżeli pracownik zatrudniony jest co najmniej 10 lat
- w
ówczas wynosi 26 dni. Kodeks pracy wprowadza również obowiązek udzielenia przez
pr
acodawcę urlopu w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo
(art. 161 kodeksu pracy). J
eśli, na wniosek pracownika, urlop zostanie podzielony na części,
to w takim przypadku co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14
kolejnych dni kalendarzowych (art. 162 kodeksu pracy).
Pracownik nie może zrzec się prawa
do urlopu, a zatem urlop
niewątpliwie stanowi istotną część składową kosztów pracy, które
należy uwzględnić w cenie oferty.
Jak
wynika z kalkulacji przedłożonej przez S. Security zamierza on skierować do
realizacji
tego zamówienia 25 osób, przy czym w przeliczeniu na pełne etaty - 23.
(j
ednocześnie wykonawca ten zaznacza, że z tego jeden etat wykonuje osobiście, nie
pobierając z tego tytułu wynagrodzenia).
Oznacz
a to, iż aby uznać można było, że cena zaproponowana przez wykonawcę
jest ceną rynkową, musiałby on uwzględnić w kosztach realizacji zamówienia koszty
związane z zatrudnieniem co najmniej 23 etatowych pracowników. Inne założenie
oznaczałoby sprzeczność oferty z postanowieniami SWZ, gdyż nie zostałaby zapewniona
niezbędna obsada pracowników, którzy muszą zostać skierowani do wykonania tego
zadania.
Tymczasem j
edyną pozycją w przedmiotowej kalkulacji, gdzie wykonawca S. Security
wymienia kos
zty związane z zastępstwem pracownika to pozycja 20,00 zł. brutto
w skali jednego miesiąca. Nie budzi wątpliwości, że takie założenie jest nierealistyczne,
a koszty związane z zastępstwem zostały rażąco zaniżone. Mając na uwadze okoliczność,
co również wynika z przedłożonej kalkulacji, że wykonawca wycenił koszt jednego etatu
na poziomie 3 578,
10 zł oznacza to, iż prawidłowo oszacowane koszty zastępstwa
urlopowego winny się kształtować:
(1) przy założeniu, że wymiar urlopu danego pracownika wynosi 20 dni: 3578,10 zł./ 168 rbh
x 8 rbh x 20
dni / 12 miesięcy = 283,98 zł.
(2) zak
ładając wymiar urlopu 26 dni: 3578,10 zł./ 168 rbh x 8 rbh x 26 dni / 12 miesięcy
zł.
P
owyższe kwoty dotyczą kosztów ponoszonych przez pracodawcę, związanych
z konieczno
ścią wypłacania wynagrodzenia, miesięcznie na jednego pracownika.
J
eśli zatem przemnożymy powyższe wartości przez ilość etatów to otrzymamy kwotę:
263,98 zł. x 23 etaty x 12 miesięcy = 72 858,48 zł. netto x 23% VAT = 89 615,93 zł. brutto
zł. x 23 etaty x 12 miesięcy = 96 370,92 zł. netto x 23 % VAT = 118 536,23 zł.
brutto
Wyliczenia te
obrazują, że łącznie w skali kontraktu, wykonawca S. Security, nie
uwzględnił tak istotnej pozycji jaką jest koszt związany z absencją pracowników. Przy czym
należy zaznaczyć, że założenia powyższe dotyczą wyłącznie konieczności udzielania
pracow
nikom urlopów wypoczynkowych, w wymiarze przewidzianym w kodeksie pracy, nie
uwzględniają natomiast absencji pracowników wynikającej ze zwolnień spowodowanych
chorobą. Nawet, jeśli wykonawca deklaruje w swoich wyjaśnieniach, że z jego praktyki
wynika,
że nie ma potrzeby uwzględniania w kalkulacji wysokich kosztów absencji
chorobowych - to nie zmienia to faktu,
że takie się zdarzają i wykonawca powinien
w wyjaśnieniach wskazać jak często one występują i uwzględnić koszty ponoszone z tego
t
ytułu w wyliczeniach.
Nie
sposób również pokryć tych kwot z kwoty zakładanego zysku, który wykonawca
S.
Security założył na poziomie 3 408,68 zł. miesięcznie, co daje kwotę 40 904,16 zł. przez
okres 1
2 miesięcy tj. przez cały okres realizacji kontraktu. Nawet jeśli przyjąć,
że wykonawca całkowicie zrezygnuje z zysku (co deklaruje w wyjaśnieniach, a co wydaje się
mało prawdopodobne, gdyż założeniem każdego przedsiębiorcy jest to, że osiąga zysk
z p
rowadzonej przez siebie działalności gospodarczej), to i tak kwota wypracowanego zysku
nie pokryje zobowiązań wykonawcy w związku z koniecznością opłacenia urlopów
wypoczynkowych sw
oich pracowników.
Kolejnym
elementem, na który winien był zwrócić uwagę zamawiający, oceniając
sposób w jaki kalkuluje swoje koszty wykonawca S. Security, jest kwestia obowiązkowego
doliczenia podatku
od towarów i usługi w wysokości 23% do ceny zaoferowanej usługi. Z
t
reści wyjaśnień wynika, że wykonawca utożsamia koszty brutto wynagrodzenia
pracowników z kosztami brutto realizacji zamówienia. Kalkulacja zakłada bowiem, że koszty
brutto wynagrodzenia
pracowników wraz z zyskiem stanowią cenę oferty brutto. Z kolei
prawid
łowo sporządzona kalkulacja winna być zaprezentowana w taki sposób, aby koszty
brutto wynagrodzenia pracowników, powiększone o wypracowany przez wykonawcę zysk
stanowi
ły cenę oferty netto. Dopiero do tej kwoty należy doliczyć obowiązkowy podatek od
towarów i usług, który w tym przypadku wynosi 23%. Również na tą okoliczność
zamaw
iający nie zwrócił uwagi i pomimo, że stanowiła ona treść zarzutu odwołującego -
zamawiający nie odniósł się do przedmiotowej kwestii ani w złożonym piśmie procesowym,
ani na rozprawie.
W związku z powyższym Izba uznała, że odwołanie podlegało uwzględnieniu
w
całości i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze ustawy Pzp orzekła jak w sentencji.
Zgodnie bowiem z treścią art. 554 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp, Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli
stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ
na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Potwierdzenie zarzutów wskazanych
w
odwołaniu powoduje, iż w przedmiotowym stanie faktycznym została wypełniona hipoteza
normy prawnej wyrażonej w ww. przepisie, ponieważ zamawiający w sposób nieprawidłowy
ocenił wyjaśnienia wykonawcy S. Security, w rezultacie czego zaniechał odrzucenia jego
oferty pomimo, że złożone wyjaśnienia potwierdzają, że wykonawca zaoferował rażąco niską
cenę.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie
art. 575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2021
r., poz. 1129 ze zm.) oraz
§7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu
od odwołania (Dz. U., poz. 2437).
Przew
odniczący : ………………………………