Sygn. akt KIO 2797/21
WYROK
z dnia
15 października 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Osiecka
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
11 października 2021 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Kraj
owej Izby Odwoławczej w dniu 22 września 2021 r.
przez wykonawcę Remak-Energomontaż Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego PGNiG Termika Spółka Akcyjna
z sied
zibą w Warszawie
przy udz
iale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Instal
Warszawa Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie oraz Energy Solutions Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie, zgłaszających przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę Remak-Energomontaż
Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero
groszy)
uiszczoną przez wykonawcę Remak-Energomontaż Spółka Akcyjna z
siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………………………
Sygn. akt KIO 2797/21
U z a s a d n i e n i e
PGNiG Termika Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, dalej „Zamawiający”,
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn. Budowa
maszynowni silników gazowych wraz z instalacjami i gospodarkami
pomocniczymi oraz powiązaniami do infrastruktury zakładu w Ec Pruszków. Postępowanie
prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.), dalej „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 2
kwietnia 2021 r. pod numerem 2021/S 065-168829.
W dniu
22 września 2021 r. wykonawca Remak-Energomontaż Spółka Akcyjna z
siedzibą w Warszawie, dalej „Odwołujący”, wniósł odwołanie, zarzucając Zamawiającemu
naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 218 ust. 2 w zw. z art. 16 pkt 1) i 2) ustawy Pzp
przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Instal Warszawa Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie oraz Energy Solutions
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie, dalej „Konsorcjum”,
pomimo tego, iż jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia, albowiem część
rysunkowa oferty (tj. Część Techniczna Oferty) jest sprzeczna z wybranym przez
Konsorcjum Wariantem 2 realizacji przedmiotu u
mowy, tj. wyposażenie IMS w 3 jednakowe
Zespoły Silników Gazowych, każdy o nominalnej mocy elektrycznej brutto 4 MWe i
nominalnej mocy cieplnej powyżej 4 MWt, i tym samym jest sprzeczna z warunkami
zamówienia, gdyż w oparciu o przedstawione przez Konsorcjum rysunki techniczne nie jest
możliwe zrealizowanie wybranego przez Konsorcjum Wariantu 2 realizacji przedmiotu
u
mowy, tj. 3 jednakowych Zespołów Silników Gazowych. Zaniechanie odrzucenia oferty
Konsorcjum,
pomimo złożenia oferty niezgodnej z warunkami zamówienia stanowi
naruszenie zasady zachowania uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania
wykonawców.
W
przypadku nie uwzględnienia zarzutu nr 1 dodatkowo Odwołujący zarzucił
Zamawiającemu naruszenie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie wezwania
Konsorcjum
do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny istotnej części składowej
oferty, tj. w przedmiocie wynagrodzenia ryczałtowego za przekazaną (udzieloną)/przekazane
(udzielone) Zamawiającemu przez Wykonawcę licencję/licencje do korzystania z
oprogram
owania komputerowego i systemowego, które Konsorcjum ustaliło na kwotę
48.000,00 zł netto.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości, nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty; przeprowadzenia ponownej oceny
ofert złożonych w postępowaniu; odrzucenia oferty Konsorcjum, a w przypadku
uwzględnienia zarzutu dodatkowego wezwania Konsorcjum do wyjaśnienia rażąco niskiej
ceny istotnej części składowej oferty.
Do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie przystąpili po stronie
Zamawiającego wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Instal
Warszawa Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie oraz Energy Solutions Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie, dalej również „Przystępujący”.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron
oraz uczestnika postępowania odwoławczego, złożone w pismach procesowych,
jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż odwołanie zasługuje na oddalenie.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania,
w szczególności z: protokołu postępowania o udzielenie zamówienia, ogłoszenia
o zamówieniu, specyfikacji warunków zamówienia, oferty Przystępującego, informacji
o wy
borze oferty najkorzystniejszej. Izba wzięła również pod uwagę stanowiska wyrażone w
odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie, piśmie procesowym Przystępującego, a także
oświadczenia i stanowiska stron oraz uczestnika postępowania odwoławczego wyrażone
ustnie do
protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 11 października 2021 r.
Uwzględniając powyższe, Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że Odwołującemu przysługiwało prawo do
skorzystania ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę
interesu w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną
możliwością poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonych w odwołaniu
czynności.
W drugiej kolejności Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi
art. 528 ustawy
Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Dalej, Izb
a, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w
szczególności zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła do przekonania, iż w
niniejszym postępowaniu nie doszło do naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zam
ówienia, a tym samym, na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy Pzp, rozpoznawane
odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
Izba uznała, że niezasadny jest zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. art. 226
ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 218 ust. 2 w zw. z art. 16 pkt 1) i 2) ustawy Pzp przez zaniechanie
odrzucenia oferty
Przystępującego.
Izba ustaliła, że przedmiotem zamówienia jest budowa maszynowni silników
gazowych wraz z instalacjami i gospodarkami po
mocniczymi oraz powiązaniami do
infrastruktury
zakładu w Elektrociepłowni Pruszków. Inwestycja podzielona zostanie na dwa
Etapy, tj. Etap 1 i Etap 2.
Etap 1 oznacza wykonanie przez Wykonawcę dla przedmiotu
Umowy kompletnego Projektu podstawowego IMS i przy
jęcie go przez Zamawiającego oraz
wykonanie prz
ez Wykonawcę dla IMS Projektu budowlanego oraz uzyskanie ostatecznej i
prawomocnej decyzji o pozwoleniu na budowę IMS wraz z wykonaniem kompletu wszystkich
innych Prac niezbędnych do prawidłowej i kompletnej realizacji wskazanej Dokumentacji.
Etap 2 oznacza kompletne wykonanie przedmiotu Umowy, po wykonaniu Etapu 1, w zakresie
niezbędnym do realizacji przedmiotu Umowy. Zgodnie z pkt 3.2 specyfikacji warunków
zam
ówienia, dalej „SWZ”, przedmiot zamówienia zrealizowany mógł być w dwóch
Wariantach, tj. Wariancie nr 1 lub Wariancie nr 2 zgodnie z postanowieniami wzoru Umowy.
Wykonawca w formularzu ofertowym
oraz Załączniku 3.1 do Cz. I SWZ deklarował wybór
Wariantu, w którym realizował będzie przedmiot Zamówienia. Dalej wskazano, że
3.2.1 Wariant nr 1
– oznacza taką realizację przez Wykonawcę przedmiotu Umowy w
wyniku, której IMS wyposażona zostanie w sześć jednakowych Zespołów Silników
Gazowych, przy czym każdy z Zespołów Silników Gazowych osiągał będzie m.in.
następujące parametry techniczne: nominalna moc elektryczna brutto na zaciskach
generatora Zespołu Silnika Gazowego wynosiła będzie 2 MWe i nominalna moc cieplna
Zespołu Silnika Gazowego wynosiła będzie > 2 MWt. Wszystkie Obiekty IMS i przedmiot
Umowy zost
aną dostosowane do rozwiązań wynikających z realizacji przedmiotu Umowy w
Wariancie nr.1
3.2.2. Wariant nr 2
– oznacza taką realizację przez Wykonawcę przedmiotu Umowy w
wyniku, której IMS wyposażona zostanie w trzy jednakowe Zespoły Silników Gazowych, przy
czym każdy z Zespołów Silników Gazowych osiągał będzie m.in. następujące parametry
techniczne: nominalna moc elektryczna brutto na zaciskach generatora Zespołu Silnika
Gazowego wynosiła będzie 4 MWe i nominalna moc cieplna Zespołu Silnika Gazowego
w
ynosiła będzie > 4 MWt. Wszystkie Obiekty IMS i przedmiot Umowy zostaną dostosowane
do ro
związań wynikających z realizacji przedmiotu Umowy w Wariancie nr.2
Zgodnie z pkt 12.3
– 12.6: 12.3. Ofertę stanowi wypełniony Formularz ofertowy
sporządzony w oparciu o Formularz Oferty stanowiący załącznik nr 1 do Instrukcji dla
Wykonawc
ów. 12.4 SWZ wraz z ofertą wykonawca zobowiązany jest złożyć załączniki, tj.:
oświadczenia na formularzu jednolitego dokumentu,
zobowiązania wymagane postanowieniami pkt 6.4.2. i 6.4.3 SWZ w przypadku, gdy
Wykonawca
polega na zdolnościach podmiotów udostępniających zasoby w celu
potwierdzenia spełniania warunków udziału w Postępowaniu;
pełnomocnictwo/a do złożenia oferty i oświadczenia na formularzu jednolitego
dokumentu,
pełnomocnictwo do reprezentowania wszystkich Wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia,
oświadczenie, z którego wynika, które roboty budowlane i usługi wykonają
poszczególni Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia - w przypadku, o
którym mowa w pkt 6.2.1., złożone na formularzu stanowiącym Załącznik nr. 5 do IDW,
wypełnione formularze części handlowo-prawnej oferty określone w załączniku nr 2.0
(z wyjątkiem załącznika nr 2.5 i 2.6) do Instrukcji dla Wykonawców,
wypełnione formularze i załączniki części technicznej oferty określone w załączniku nr
3.0 do Instrukcji dla Wykonawców,
oryginał gwarancji lub poręczenia, jeśli wadium wnoszone jest w innej formie niż
pieniądz, z uwzględnieniem postanowień pkt 10.3 SWZ, lub potwierdzenie dokonania
przelewu,
Inne dokumenty i oświadczenia wskazane w SWZ.
Oferta oraz pozostałe oświadczenia i dokumenty, dla których Zamawiający określił
wzory w formie załączników do SWZ powinny być sporządzone zgodnie z tymi wzorami, co
do treści oraz opisu kolumn i wierszy.
Oferta powinna być sporządzona w języku polskim. Oferta wraz z załącznikami musi
być podpisana przez osobę/y upoważnioną/e do reprezentowania Wykonawcy.
Upoważnienie (pełnomocnictwo) do podpisania oferty winno być dołączone do oferty, o ile
nie wynika z innych dokumentów załączonych do oferty. Oferta powinna być zgodna w
kwestii załączanych dokumentów oraz oferowanego przedmiotu i warunków zamówienia ze
wszystkimi wymogami niniejszej SWZ.
Zgodnie z
załącznikiem nr 3.0 do Instrukcji dla Wykonawców W zakresie części
technicznej Oferty, Zamawiający oczekuje przedstawienia przez Oferenta następujących
elementów: ZAŁĄCZNIK NR 3.1 Dane techniczne IMS, urządzeń i instalacji, ZAŁĄCZNIK NR
3.2 Przepisy, objaśnienia, normy i standardy stosowane przez Wykonawcę, niewystępujące
w PFU, ZAŁĄCZNIK NR 3.3 Oznaczenia, jednostki i symbole stosowane przez Wykonawcę,
a niewystępujące w PFU, ZAŁĄCZNIK NR 3.4 Część rysunkowa Oferty.
Stos
ownie do załącznika nr 3.4 do Instrukcji dla Wykonawców Wykonawca
przedstawi w
ofercie co najmniej niżej wymienione wymagane przez Zamawiającego rysunki
i schematy, i tak: w przypadku Uproszczonego schematu technologicznego wskazano
Stopień szczegółowości rysunku nie mniejszy niż pokazany na rys. S-0.3 będącym
Załącznikiem nr.1 do części III Informacyjnej. W przypadku Uproszczonego schematu
funkcjonalnego wskazano
Stopień szczegółowości rysunku nie mniejszy niż pokazany na
rys. S-3.9
będącym Załącznikiem nr. 1 do części III Informacyjnej. W przypadku Schematu
zasilania układu elektrycznego IMS wskazano Stopień szczegółowości rysunku nie mniejszy
niż pokazany na rys. E-3.1 będącym Załącznikiem nr 1 do części III Informacyjnej. W
przypadku Schematu rozdzielnicy RNN-4 IMS wskazano
Stopień szczegółowości rysunku
nie mniejszy niż pokazany na rys. E-3.2 będącym Załącznikiem nr 1 do części III
Informacyjnej
. W przypadku Przykładowego schematu połączeń komunikacyjnych IMS
wskazano
Stopień szczegółowości rysunku nie mniejszy niż pokazany na rys. EA-3.1
będącym Załącznikiem nr 1 do części III Informacyjnej.
Równocześnie Zamawiający dołączył do Załącznika nr 1 części III SWZ gotowe
rysunki oraz schematy. Wzory rysunków stanowiły odpowiednio: 1. Uproszczony schemat
funkcjonalny, rysunki S-3.9 dla Wariantu 1 oraz S-3.5 dla Wariantu 2; 2. Schemat zasilania
układu elektrycznego IMS, rysunek E-3.1 (obowiązujący zarówno dla Wariantu 1 jak i
Wariantu 2); 3. Schemat Rozdzielnicy RNN-4 IMS, rysunek E-
3.2 (obowiązujący zarówno dla
Wariantu 1 jak i Wariantu 2); 4.
Schemat Połączeń Komunikacyjnych IMS, rysunek EA-3.1; 5.
Uproszczony schemat technologiczny, rysunek S-
0.3 (obowiązujący zarówno dla Wariantu 1
jak i Wariantu 2).
Izba ustaliła, że oferty w postępowaniu złożył m.in. Odwołujący oraz Przystępujący.
Obie przewyższały kwotę jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie
zamówienia. Następnie, Izba ustaliła, że Przystępujący zadeklarował w formularzu oferty, że
realizować będzie przedmiot zamówienia w Wariancie nr 2. Także w załączniku nr 3.1 „Dane
techniczne IMS, urządzeń i instalacji” w tabeli nr 1 potwierdził wybór Wariantu nr 2.
Dalej, Izba ustaliła, że Przystępujący załączył do oferty Uproszczony schemat
funkcjonalny dla wariantu 1. Dla
Schematu zasilania układu elektrycznego oraz Schematu
Rozdzielnicy RNN-
4 IMS posłużył się rysunkami Zamawiającego, stanowiącymi wzór
Schematu zasilania układu elektrycznego IMS dla obu Wariantów oraz wzór Schematu
Rozdzielnicy RNN-4 IMS
dla obu Wariantów. Również w odniesieniu do Schematu Połączeń
Komunikacyjnych IMS oraz Uproszczonego schematu technologicznego
Przystępujący
posłużył się wzorami schematów załączonymi przez Zamawiającego do SWZ.
W dniu
13 września 2021 r. oferta Przystępującego została wybrana jako
najkorzystniejsza w n
iniejszym postępowaniu.
Odwołujący podnosił, że pomimo dokonania przez Przystępującego wyboru Wariantu
2, Konsorcjum w swojej Ofercie w
Załączniku nr 3.4 „Część rysunkowa oferty” (stanowiącym
Część Techniczną Oferty) załączyło rysunki - schematy, które nie są dostosowane do
Wariantu 2 wybranego przez Konsorcjum i tym samym są niezgodne z wymaganiami SWZ –
Załącznikiem nr 3.4 „Część rysunkowa Ofert”. Zdaniem Odwołującego Część Techniczna
o
ferty Konsorcjum składa się z przykładowych rysunków technicznych autorstwa
Zamawiającego, stanowiących jedynie bazę pod rysunki techniczne dla Wariantu 1 lub obu
Wariantów Przedmiotu Umowy, które winny zostać wykonane przez oferenta i załączone do
o
ferty. Mając na uwadze, iż Część Techniczna oferty przygotowana przez Konsorcjum nie
jest zgodna z SWZ, o
ferta winna zostać odrzucona przez Zamawiającego.
Izba uznała, że z powyższym stanowiskiem Odwołującego nie sposób się zgodzić.
Na wstępie wymaga podkreślenia, że art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp jest następcą
prawnym art. 8
9 ust. 1 pkt 2 poprzednio obowiązującej ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) Oba przepisy regulują ten
sam zakres przedmiotowy, różnią się jedynie nazewnictwem, na co wskazywała już Izba w
wyroku
o sygn. akt KIO 1995/21, podnosząc, że tożsamość obu norm powoduje aktualność
myśli orzeczniczej wypracowanej pod rządami poprzedniej ustawy. Treść specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, czyli aktualnie warunków zamówienia, to przede wszystkim
zawart
y w opisie przedmiotu zamówienia katalog potrzeb i wymagań zamawiającego, które
mają być zaspokojone w wyniku postępowania przez zawarcie i zrealizowanie z należytą
starannością umowy. Treść oferty to jednostronne zobowiązanie wykonawcy do wykonania
oznacz
onego świadczenia, które zostanie zrealizowane na rzecz zamawiającego, jeśli oferta
złożona przez wykonawcę zostanie uznana za najkorzystniejszą i zostanie z nim zawarta
umowa.
Rzeczona niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia musi mieć charakter
zasadniczy i nieusuwalny, dotyczyć powinna sfery niezgodności zobowiązania zamawianego
w warunkach zamówienia oraz zobowiązania oferowanego w ofercie, tudzież polegać może
na sporządzeniu i przedstawieniu oferty w sposób niezgodny z wymaganiami warunków
za
mówienia. Możliwe być winno także wskazanie i wykazanie na czym konkretnie
niezgodność ta polega, co i w jaki sposób w ofercie nie jest zgodne z konkretnie wskazanymi
i ustalonymi fragmentami czy normami warunków zamówienia.
Ponadto
, uwzględniając art. 218 ust. 2 ustawy Pzp, treść oferty musi być zgodna z
wymaganiami zamawiającego określonymi w dokumentach zamówienia. Dodatkowo,
zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, poza wyjaśnianiem treści oferty na wezwanie
Zamawiającego nie są dopuszczalne zmiany oferty. Jedyną możliwością korekty oferty
wykonawcy jest art. 223 ust. 2 ustawy Pzp, jednak pod pewnymi warunkami. Jak podkreśla
orzecznictwo Izby i Trybunału Sprawiedliwości UE zasady równego traktowania i
niedyskryminacji oraz obowi
ązek przejrzystości stoją na przeszkodzie negocjacjom między
zamawiającym a oferentem w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Co do zasady oferta nie może być modyfikowana po jej złożeniu, ani z inicjatywy
zamawiającego ani oferenta (wyrok TSUE z dnia 4 maja 2017 r. w sprawie C-387/14, wyrok z
dnia 11 maja 2017 r. w sprawie C-131/16).
Przenosząc powyższe rozważania na niniejszy stan faktyczny należy wskazać, że
Odwołujący nie wykazał, że Przystępujący oferuje wykonanie świadczenia określonego w
SWZ w sposób odmienny niż wymagany przez Zamawiającego, nie podał też z którym
konkretnie postanowieniem warunków zamówienia treść oferty Przystępującego jest
niezgodna. Należy podkreślić, że bezsporna między stronami była okoliczność wskazania
prze
z Przystępującego w formularzu ofertowym oraz w załączniku nr 3.1 „Dane techniczne
IMS, urządzeń i instalacji” w tabeli nr 1 wykonanie przedmiotu zamówienia w Wariancie nr 2.
Ponadto, załączone do oferty rysunki nie stanowią dokumentacji projektowej, w
op
arciu o którą zostanie wykonana inwestycja, która będzie realizowana w formule
„zaprojektuj i wybuduj", co potwierdza chociażby pkt 3.1 SWZ, gdzie wskazano, że w ramach
Etapu 1 wymagane będzie wykonanie kompletnego Projektu podstawowego IMS i przyjęcie
go przez Zamawiającego oraz wykonanie przez Wykonawcę dla IMS Projektu budowlanego
oraz uzyskanie ostatecznej i prawomocnej decyzji o pozwoleniu na budowę IMS wraz z
wykonaniem kompletu wszystkich innych Prac niezbędnych do prawidłowej i kompletnej
realizacji wskazanej Dokumentacji.
Skład orzekający podziela również argumentację Przystępującego, że załączone do
SWZ rysunki stanowiły wzory, które wykonawcy mogli wykorzystać do przygotowania oferty,
w tym do uszczegółowienia zaproponowanych rozwiązań. Postanowienia SWZ nie zawierały
jednoc
ześnie instrukcji, że wykonawcy są zobowiązani przygotować własne rysunki, ani
zakazu wykorzystania przez wykonawców wzorów rysunków załączonych do SWZ.
Dodatkowo,
Zamawiający wprost wskazał w pkt 12.4.7 SWZ, że wykonawcy są zobowiązani
załączyć do oferty rysunki techniczne będące załącznikami do SWZ, co potwierdza, że jeśli
wykonawca
nie decyduje się na rozwiązania funkcjonalne inne niż przewidział Zamawiający,
czy też nie decyduje się na uszczegółowienie zaakceptowanych rozwiązań, to nie tylko nie
jest zo
bowiązany do zmiany wzorcowych rysunków Zamawiającego, ale również nie ma
podstaw do ich zmiany.
Równocześnie jak słusznie zauważył Zamawiający, w Załączniku 3.4 SWZ wskazano,
że w odniesieniu do uproszczonego schematu funkcjonalnego stopień szczegółowości
rysunku ma być nie mniejszy niż pokazany na rysunku S-3.9, stanowiący wzór
uproszczonego schematu funkcjonalnego, przygotowany przez Zamawiającego dla Wariantu
nr 1 z sześcioma Zespołami Silników Gazowych. Powyższe odesłanie rzeczywiście mogło
wprowadzić w błąd wykonawcę i zasugerować, że uproszczony schemat funkcjonalny musi
odpowiadać wzorcowemu schematowi dla Wariantu nr 1 z sześcioma silnikami.
W odniesieniu do pozostałych rysunków należy wskazać, że Zamawiający nie
przewidział odrębnych rysunków dla Wariantu nr 1 oraz Wariantu nr 2 w tym zakresie.
Przystępujący złożył schemat zasilania układu elektrycznego IMS, schemat Rozdzielnicy
RNN-4 IMS oraz s
chemat Połączeń Komunikacyjnych IMS zgodny ze wzorem
przedstawionym przez Zamawiającego. W odniesieniu do uproszczonego schematu
technologicznego Zamawiający przygotował jeden wzór dla obu Wariantów z naniesioną
informacją "Zespoły Silników Gazowych 6 x 2MW lub 3 x 4MW" w odpowiednim miejscu
rysunku. Niemniej sam rysunek jest taki sam dla Wariantu nr 1, jak i Wariantu nr 2. Tym
samym pozostawienie przez Przystępującego w opisie wskazanego zdania, przy
jednoczesnym wskazaniu w formularzu ofertowym Wariantu nr 2, nie ma znaczenia dla
oceny zaoferowanego przez Przystępującego zakresu i sposobu realizacji zamówienia.
Reasumując, Izba uznała zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt
w związku z art. 218 ust. 2 ustawy Pzp za niezasadny. W konsekwencji powyższego nie
potwierdził się również zarzut naruszenia art. 16 pkt 1) i 2) ustawy Pzp dotyczący
przestrzegania
podstawowych zasad prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego.
W dalszej kolejności Izba uznała, że nie potwierdził się także zarzut naruszenia art.
224 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie wezwania
Przystępującego do złożenia wyjaśnień
w zakresie
rażąco niskiej ceny istotnej części składowej oferty. Odwołujący podnosił, że
część składowa oferowanej przez Przystępującego ceny w postaci wynagrodzenia za
przekazanie (udzielenie) Zamawiającemu licencji do korzystania z oprogramowania
komputerowego i systemowego dotyczącego przedmiotu umowy, jest rażąco niska. Dlatego
też Zamawiający winien wezwać wykonawcę do wyjaśnień w powyższym zakresie.
Izba ustaliła, że Zamawiający wymagał wyodrębnienia cen ryczałtowych za wskazane
w formularzu ofertowym pozycje, m.in. za
przekazane (udzielone) Zamawiającemu przez
Wykonawcę licencje do korzystania z oprogramowania komputerowego i systemowego.
Przystępujący zaoferował zrealizowanie zamówienia za łączną cenę 98.547.000,00 zł netto
(kwota ta przek
racza budżet Zamawiającego), zaś część wynagrodzenia za przekazane
Zamawiającemu licencje do korzystania z oprogramowania komputerowego i systemowego
wycenił na kwotę 48.000,00 zł netto, co stanowi 0,049 % ceny netto jego oferty. Przyjmując
natomiast wylic
zenia Odwołującego, który w odwołaniu podnosił, że wartość wynagrodzenia
za przeniesienie licencji wynosi 780
.000,00 zł, część ta stanowi 0,79% ceny netto oferty
Przystępującego.
Z uwagi na wyodrębnienie elementów składających się na cenę ryczałtową, należy
uznać, że co do zasady pozycje ujęte w formularzu ofertowym mogą być przedmiotem
badania pod kątem rzetelności ich wyceny. Art. 224 ust. 1 ustawy Pzp dopuszcza bowiem
badanie nie tylko całkowitej ceny oferty, ale także jej istotnych części składowych, które
wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości
zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z
wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych
przepisów. W takiej sytuacji zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia
dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych.
Niemniej,
aby można było badać części składowe ceny oferty należy ustalić czy mają one
charakter istotny. Istotna cz
ęść składowa ceny to część, która w znacznym stopniu
przyczynia się do powstawania kosztów po stronie wykonawcy i ma znaczący wpływ na
całkowitą cenę oferty. Oceniając istotność części składowych ceny oferty, która podlega
badaniu,
należy wykazać, że jej zaniżenie ma istotny wpływ na ostateczną wysokość ceny
oferty.
Zdaniem
składu orzekającego, w niniejszym postępowaniu udział procentowy
wartości licencji w odniesieniu do całkowitej ceny Przystępującego nie ma istotnego
znaczenia z punktu widzenia kalkulac
ji całkowitej ceny ofertowej, a zatem jej ewentualne
zaniżenie nie może skutkować wezwaniem do wyjaśnień, a w konsekwencji odrzuceniem
oferty. Niezależnie od powyższych ustaleń, należy wskazać, że Odwołujący nie wykazał, aby
zaoferowana przez
Przystępującego cena była nierealistyczna i nie pokrywała kosztów
wykonania zamówienia. Natomiast samo porównanie zaoferowanej przez Odwołującego i
Przystępującego ceny z tytułu udzielenia licencji do oprogramowania nie dowodzi, że za
zaoferowaną cenę Przystępujący nie jest w stanie wykonać przedmiotu zamówienia.
Z tych względów Izba uznała, że Zamawiający nie był zobowiązany do wzywania
Przystępującego do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O
kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
na podstawie art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………………………….