KIO 2833/21 WYROK dnia 21 października 2021 roku

Stan prawny na dzień: 27.05.2022

Sygn. akt: KIO 2833/21 

WYROK 

z dnia 21 

października 2021 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

 Protokolant:   

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  18 

października  2021  r.  w Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  27 września  2021  r.  przez 

wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Agencja  Ochrony  K. 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w Warszawie  i  Agencja  Ochrony  MK 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w Warszawie  w postępowaniu 

prowadzonym przez 

Sąd Rejonowy w Pruszkowie 

przy  udziale  wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Ekotrade 

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i Silesia Ekotrade Spółka 

z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Siemianowicach  Śląskich  zgłaszających 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu naruszenia art. 28 ustawy Prawo 

zamówień publicznych wskazanego w pkt 4 petitum odwołania. 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  Sądowi  Rejonowemu  w  Pruszkowie 

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  oraz  powtórzenie  czynności 

badania  i  oceny  ofert,  w  tym  wezwanie  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się 

udzielenie  zamówienia  Ekotrade  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

Warszawie  i  Silesia  Ekotrade  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

Siemianowicach  Śląskich  na  podstawie  art.  224  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych 

do złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, w zakresie wyliczenia ceny 

oferty. 

3.  K

osztami postępowania obciąża zamawiającego Sąd Rejonowy w Pruszkowie i: 

zalicza  na 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

odwołującego tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy 


tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  poniesioną  przez  odwołującego  z  tytułu 

wynagrodzenia pełnomocnika; 

zasądza  od  zamawiającego  Sądu  Rejonowego  w  Pruszkowie  na  rzecz 

odwołującego - wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia 

Agencja  Ochrony  K. 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

w Warszawie 

i  Agencja  Ochrony  MK  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością 

siedzibą  w Warszawie  kwotę  11 100  zł  00  gr  (słownie:  jedenaście  tysięcy  sto 

złotych  zero  groszy)  tytułem  zwrotu  kosztów  postępowania  poniesionych  przez 

odwołującego z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art. 

579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 2833/21 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Sąd  Rejonowy  w  Pruszkowie  (dalej  jako  „Zamawiający”)  prowadzi 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Świadczenie usługi ochrony obiektu 

wraz  z  otoczeniem,  pomieszczeń  wynajmowanych  przez  sąd  w  budynku  Urzędu  Miasta 

Pruszkowie  oraz  konwojowanie  i  transport  środków  pieniężnych”  (nr  ref.  ZP/SR/1/21). 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 5 

sierpnia  2021  r.  pod  numerem  2021/BZP  00138726/01. 

Do  ww.  postępowania  o udzielenie 

zamówienia  zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy  z dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm., dalej „ustawa Pzp”). Wartość 

szacunkowa  zamówienia  nie  przekracza  progów  unijnych,  o których  mowa  w art.  3  ustawy 

Pzp.   

W  dniu  27 

września  2021  r.  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie 

zamówienia  Agencja  Ochrony  K.  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

Warszawie  i  Agencja  Ochrony  MK  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

w Warszawie 

(dalej  jako  „Odwołujący”)  wnieśli  odwołanie  wobec  czynności  wyboru  oferty 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Ekotrade  Spółka 

ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  i  Silesia  Ekotrade  Spółka 

ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Siemianowicach  Śląskich  (dalej  jako 

„Ekotrade” lub „Przystępujący”) jako najkorzystniejszej w postępowaniu. Odwołujący zarzucił 

Zamawiającemu naruszenie: 

1.  224  ust.  1  w  zw.  z  art.  16  ustawy  Pzp 

poprzez  zaniechanie  zwrócenia  się  do  oferenta 

Ekotrade,  o  udzielenie  s

tosownych  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów,  dotyczących 

wyliczenia  zaoferowanej  ceny  i  kosztów  wykonania  usługi,  pomimo  wskazywanej  przez 

innych  oferentów,  w  tym  Odwołującego,  rażącej  dysproporcji  pomiędzy  rynkową 

wartością  usługi,  a  ceną  zaoferowaną  przez  wyżej  wymienionego,  a  tym  samym 

jednoznacznym  wykazaniu,  iż  przy  zachowaniu  wręcz  prowadziłoby  do  powstania  strat 

po stronie Ekotrade; 

2.  art. 224, 226 ust. 1 pkt. 8 w zw. z art. 16 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasad uczciwej 

konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców,  przejawiające  się  w  uznaniu,  iż 

złożona  przez  Ekotrade  oferta  nie  budzi  wątpliwości,  co  doprowadziło  do  sytuacji,  w 

której Zamawiający nie dokonał rzetelnego zbadania złożonych ofert oraz nie uwzględnił, 

iż wskazane oferty zawierają rażąco niskie ceny, zaś samo złożenie ofert w takiej formie 

stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji,  co  w  konsekwencji  skutkowało  zaniechaniem 

odrzucenia ww. oferty; 


art. 239 w związku z art. 224 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wadliwy wybór oferty pozornie 

najkorzystniejszej,  podczas  gdy  zaproponowane  przez  Ekotrade  warunki  cenowe 

zawierają cenę rażąco niską, zaś wykonanie zamówienia za tak oszacowaną cenę wraz 

ze  spełnieniem  wszystkich  przedstawionych  przez  Zamawiającego  wymogów,  jak 

chociażby  zatrudnienie  osób  wyłącznie  na  podstawie  umowy  o  pracę  z  jednoczesnym 

zakazaniem  delegowania  do  pracy  osób  z  orzeczonym  stopniem  niepełnosprawności, 

jest  niewykonalne  zarówno  w  świetle  aktualnych  regulacji  prawnych  jak  również 

war

unków  rynkowych,  co  doprowadziło  do  uznania,  iż  pozostałe  oferty  złożone  w  toku 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego uznane zostały za niekonkurencyjne 

w stosunku do ofert wybranych przez Zamawiającego; 

4.  art.  28  ustawy  Pzp  poprzez  niedochowanie 

należytej  staranności  wymaganej  od 

Zamawiającego  i  tym  samym  błędne  oszacowanie  wartości  przedmiotu  zamówienia, 

poprzez  brak  uwzględnienia  obowiązujących  cen  i  aktualnych  realiów  panujących  na 

rynku  polskim,  brak  możliwości  skorzystania  z  dotacji  lub  dofinansowania  ze  środków 

publicznych  w  ramach  zatrudnienia  osób  legitymujących  się  orzeczeniem 

niepełnosprawności oraz faktycznych kosztów zatrudnienia wszystkich pracowników na 

podstawie umowy o pracę, co doprowadziło do sytuacji, w której Zamawiający oszacował 

wartość  zamówienia  na  poziomie  nierealnym  do  wykonania  w  ramach  aktualnych 

warunków  rynkowych,  a  tym  samym  uniemożliwiającym  oferentom  złożenia  ofert 

granicach wskazanych przez Zamawiającego. 

W  oparciu  o tak postawione zarzuty  Odwołujący  wniósł  o nakazanie Zamawiającemu 

unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  oraz  dokonania  ponownej  oceny 

ofert złożonych w postępowaniu, nakazanie Zamawiającemu wezwania wykonawcy Ekotrade 

do przedłożenia wyjaśnień dotyczących ceny oferty, nakazanie Zamawiającemu odrzucenia 

oferty złożonej przez wykonawcę Ekotrade w związku z faktem, iż jej cena jest rażąco niska, 

nakazanie  Zamawiającemu  ponownego,  poprawnego  oszacowania  wartości  przedmiotu 

Zamówienia.  Odwołujący  wniósł  także  o  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz 

Odwołującego kosztów postępowania. 

Odwołujący  przedstawiając  stan  faktyczny  wskazał  m.in.  na  wynikające  z  SWZ 

wymaganie 

związane z realizacją zamówienia w zakresie zatrudnienia przez wykonawcę lub 

podw

ykonawcę  na  podstawie  stosunku  pracy  osób  wykonujących  wskazane  przez 

zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, jeżeli wykonanie tych czynności 

pol

ega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 Kodeksu pracy, obejmujące 

m.in. 

ochronę  całodobową  obiektu  wraz  z  otoczeniem  i  mienia  Sądu  Rejonowego 

Pruszkowie, ochronę pomieszczeń wynajmowanych przez Sąd w budynku Urzędu Miasta 

Pruszkowa  przy  ul.  Kraszewskiego  11,  gdzie  Zamawiający  wymaga  zatrudnienia  przez 


w

ykonawcę  na  podstawie  umowy  o  pracę  (art.  95  ustawy  Pzp)  osób  wykonujących 

szczególności  czynności  w  trakcie  trwania  zamówienia  (bezpośrednia  ochrona  fizyczna). 

Jednocześnie  Zamawiający  zastrzegł,  iż  pracownicy  sprawujący  bezpośrednią  ochronę 

budynku  nie  mogą  posiadać  statusu  osoby  niepełnosprawnej,  co  zostało  potwierdzone 

w w

yjaśnieniach treści SWZ z dnia 20 sierpnia 2021 roku. 

Odwołujący wskazał, iż niezwłocznie po powzięciu informacji o otwarciu ofert przekazał 

Zamawiającemu  pismo  zawierające  informację  o  fakcie,  iż  Ekotradę  złożył  ofertę  realizacji 

przedmiotu  zamówienia  poniżej  ustawowych  kosztów  minimalnych  wynagrodzeń 

pracowników  z  jednoczesnym  wnioskiem  o  wezwanie  przedmiotowego  wykonawcy  do 

złożenia  wyjaśnień  na  podstawie  art.  224  pkt.  1  ustawy  Pzp.  Jednakże  Zamawiający 

całkowicie zbagatelizował przedmiotowe pismo, pozostawiając je bez rozpatrzenia, a nawet 

zapoznania  się  z  jego  treścią.  Jednocześnie  drugi  z  oferentów  tj.  konsorcjum  firm  Basma 

S

ecurity  Sp.  z  o.o.,  MW  Scorta  Sp.  z  o.o.,  oraz  Cerber  Ochrona  Sp.  z  o.o.,  również 

skierowały  do  Zamawiającego  pismo  z  informacją  o  wystąpieniu  rażąco  niskiej  ceny  w 

ofercie  Ekotrade  wraz  z  wnioskiem  o 

złożenie  wyjaśnień  przez  przedmiotową  spółkę. 

Odwołujący  podkreślił,  iż  pismo  z  dnia  17  września  2021  roku  skierowane  przez 

Zamawiającego do Ekotrade nie stanowi zgodnego z regulacjami ustawy Pzp wezwania do 

złożenia wyjaśnień, bowiem pozostaje ono całkowicie pozbawione jakichkolwiek zapytań, na 

które Ekotrade miałoby odpowiedzieć. Jednocześnie sama odpowiedź ww. spółki z dnia 20 

października 2021 roku stanowi jedynie ogólne rozważania w zakresie stosowania przepisów 

ustawy Pzp 

z wyłączeniem wyjaśnień dotyczących wyliczeń w zakresie rażąco niskiej ceny. 

Pozorność  działań  Zamawiającego  sprzeczna  pozostaje  z  wymogami  nakładanymi  przez 

regulację  ustawy  Pzp,  która  wprost  wymaga  wezwania  oferenta  do  złożenia  wyjaśnień  w 

zakresie rażąco niskiej ceny. 

Przedstawiając  uzasadnienie  prawne  Odwołujący  wskazał,  iż  Zamawiający  dokonał 

naruszenia art. 224, 226 ust. 1 pkt. 8 w zw. z art. 16 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasad 

uczciwej  konkurencji  oraz  równego traktowania wykonawców,  przejawiające  się w  uznaniu, 

iż  złożona  przez  wykonawcę  Ekotrade  oferta  nie  budzi  wątpliwości,  co  doprowadziło  do 

sytuacji,  w  której  Zamawiający  nie  dokonał  rzetelnego  zbadania  złożonych  ofert  oraz  nie 

uwzględnił, iż wskazana oferta zawierają rażąco niskie ceny, zaś samo złożenie ofert w takiej 

formie  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji,  co  w  konsekwencji  skutkowało  zaniechaniem 

odrzucenia  ww.  ofert. 

Odwołujący  wskazał,  iż  ustawa  Pzp  wprowadzając  możliwość 

odrzucenia oferty przez zamawiającego z powodu rażąco niskiej ceny nie precyzuje jednak 

tego pojęcia. Nie definiują go również przepisy dyrektyw Unii Europejskiej będące u podstaw 

przedmiotowej  regulacji,  jak  również  orzecznictwo  Trybunału  Sprawiedliwości  Unii 

Europejskiej. 

Rozpatrując  cel  art.  226  ust.  1  pkt.  8  ustawy  Pzp  wydaje  się,  iż  za  ofertę  z 


rażąco niską ceną można uznać ofertę z ceną niewiarygodną, nierealistyczną w porównaniu 

do  obowiązujących  cen  rynkowych  podobnych  zamówień  i  ewentualnie  innych  ofert 

złożonych  w  toku  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  (wyrok  Sądu 

Okręgowego w Katowicach z dnia 28 kwietnia 2008 r., sygn. akt XIX Ga 128/08). Oznacza 

to,  iż  cena  winna  znacząco  odbiegać  od  cen  przyjętych,  wskazując  na  fakt  realizacji 

zamówienia  poniżej  kosztów  wytworzenia  usługi,  dostawy  czy  roboty  budowlanej. 

Odwołujący podkreślił, iż przyczyną wskazania ceny rażąco niskiej od innych ofert może być 

świadome  działanie  wykonawcy  albo  jego  nierzetelność  w  dokonywaniu  kalkulacji. 

Zaistnienie  powyższych  przesłanek  związane  jest  również  z  zagrożeniem  nienależytego 

wykonania lub  niewykonaniem  zobowiązania w przyszłości.  Ponadto  o cenie rażąco niskiej 

można mówić,  gdy jest oczywiste,  że przy  zachowaniu reguł  rynkowych  wykonanie umowy 

przez  wykonawcę  za  podaną  cenę  byłoby  nieopłacalne,  albo  gdy  cena  w stosunku  do 

przedmiotowego  zamówienia  będzie  ceną  odbiegającą  od  jego  wartości,  w szczególności 

gdy różnica ta nie będzie możliwa do uzasadnienia obiektywnymi względami pozwalającymi 

wyk

onawcy  zrealizować  to  zamówienie  bez  strat  i  dodatkowego  finansowania  wykonania 

zamówienia  z  innych  źródeł  niż  wynagrodzenie  umowne.  W  ocenie  Odwołującego 

proponowane  przez  firmę  Ekotrade  warunki  cenowe  związane  z  wykonaniem 

przedmiotowego  zamówienia  w  znaczący  sposób  odbiegają  od  przyjętych  reguł  rynkowych 

oraz  poddają  pod  wątpliwość  opłacalność  złożonej  oferty.  Odwołujący  podkreślił,  iż  to  na 

Zamawiającym  spoczywa  obowiązek  zweryfikowania  oferty  zarówno  pod  względem 

formalnym  jak  również  merytorycznym.  Brak  właściwej  kontroli  doprowadził  do  sytuacji,  w 

której  naruszone  zostały  podstawowe  zasady  zamówień  publicznych  tj.  zasada  uczciwej 

konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców.  Dopuszczenie  do  przetargu  oferty 

zawierającej  rażąco  niską  uniemożliwia  pozostałym  uczestnikom  postępowania 

konkurowanie na równych, sprawiedliwych zasadach. 

Nadto 

Odwołujący  podniósł,  iż  Zamawiający  dopuścił  się naruszenia  art. 239 w  zw.  z 

art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp 

poprzez  wadliwy  wybór  oferty  pozornie  najkorzystniejszej, 

podczas  gdy  zaproponowane przez  firmę  Ekotrade  warunki  cenowe  zawierają  cenę rażąco 

niską, zaś wykonanie zamówienia za tak oszacowaną cenę wraz ze spełnieniem wszystkich 

przedstawionych  przez  Zamawiającego  wymogów,  jak  chociażby  zatrudnienie  osób 

wyłącznie na podstawie umowy o pracę z jednoczesnym zakazaniem delegowania do pracy 

osób  z orzeczonym  stopniem  niepełnosprawności,  jest  niewykonalne  zarówno  w  świetle 

aktualnych  regulacji  prawnych  jak  również  warunków  rynkowych,  co  doprowadziło  do 

uznania,  iż  pozostałe  oferty  złożone  w  toku  postępowania  o  udzielenia  zamówienia 

publicznego  uznane  zostały  za  niekonkurencyjne  w  stosunku  do  ofert  wybranych  przez 

Zamawiającego.  W  ocenie  Odwołującego  przedstawione  przez  firmę  Ekotrade  warunki 


cenowe  całkowicie  nie  odpowiadają  istniejącym  uwarunkowaniom  rynkowym  związanym  z 

sektorem usług ochrony mienia i osób. Niewątpliwie stwierdzić należy, iż cena zaoferowana 

przez  wykonawców  jest  rażąco  niska  i  nie  umożliwia  wykonania  zamówienia  zgodnie  z 

obowiązującymi  przepisami  prawa  oraz  wymaganiami  Zamawiającego.  Na  potwierdzenie 

powyższego Odwołujący załączył do odwołania szczegółowe kalkulacje rażąco niskiej ceny 

oferty  na  usługi  ochrony  przygotowane  z  wykorzystaniem  dedykowanego  kalkulatora 

opracowanego  przez  Zakład  Ubezpieczeń  Społecznych.  Dołączona  do  niniejszego 

Odwołania kalkulacja ceny oferty, która zakłada najmniej kosztotwórcze warianty kadrowe, tj. 

przypa

dek,  kiedy  praca  świadczona  będzie  wyłącznie  przez  osoby,  które  ze  względu  na 

osiągnięty  wiek  są  zwolnione  z  obowiązku  uiszczania  składek  na  FP  i  FGŚP  oraz 

otrzymywały  będą  wyłącznie  minimalne  wynagrodzenie  za  pracę,  potwierdza,  iż  cena 

zaoferowana przez wy

konawcę Ekotrade wynosząca 573.431,34 zł brutto nie pozwoli nawet 

na  pokrycie  minimalnych  kosztów  pracy  pracowników  niezbędnych  do  realizacji 

przedmiotowego  zamówienia,  które  zgodnie  z  kalkulatorem  opracowanym  przez  Zakład 

Ubezpieczeń Społecznych do celu obliczenia rażąco niskiej ceny w zamówieniach na usługi 

społeczne  wynoszą  583  231,20  zł  (przy  uwzględnieniu  zysku  na  poziomie  0,01  zł 

miesięcznie,  pomijając  wszelkie  dodatkowe  koszty  zastępstw  chorobowych  oraz  inne 

związane  z  realizacją zamówienia takie jak  koszty  nadzoru,  umundurowania,  wyposażenia, 

działań  grup  interwencyjnych,  usług  konwojowania,  kosztów  szkoleń  oraz  nadzoru  nad 

realizacją usługi. 

Zdaniem  Odwołującego  cena  zaoferowana  przez  wykonawcę  Ekotrade  jest  rażąco 

niska, 

nie  umożliwia  wykonania  zamówienia  zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami  prawa 

oraz  wymaganiami  Zamawiającego,  czego  dowodem  są  dołączone  do  niniejszego  pisma 

szczegółowa  kalkulacja  rażąco  niskiej  ceny  oferty  na  usługi  ochrony  przygotowana 

z wykorzystaniem  dedykowanego  kalkulatora  op

racowanego  przez  Zakład  Ubezpieczeń 

Społecznych  (w  przedstawianym  kalkulatorze  ograniczono  koszty  wyłącznie  do  kosztów 

wynikających  bezpośrednio  z  kosztów  zatrudnienia,  tj.  płacy  minimalnej  plus  dodatek  za 

godziny  nocne  i  koszty  zastępstwa  pracowników  przebywających  na  urlopie,  kalkulacja  nie 

zawiera  kosztów  z  tytułu  wyposażenia  osobistego,  kosztów  materiałowych,  sprzętowych 

(umundurowanie,  pojazdy),  a  ponadto  składka  wypadkowa  została  przyjęta  na  najniższym 

możliwym poziomie, założono iż wszyscy pracownicy mają odpowiednio mężczyźni powyżej 

60  lat,  kobiety  powyżej  55  lat  (nie  uwzględniono  także  kosztów  PPK)  oraz  założono  kwotę 

zysku w ujęciu miesięcznym 0,01 zł). 

Odwołujący zwrócił uwagę, iż dokonując wyboru oferty, Zamawiający jest zobowiązany 

do  należytego  badania  i  oceny  ofert,  a  co  za  tym  idzie  również  do  dokonania  krytycznej 

analizy  treści  oferty  złożonej  przez  wykonawcę  (wyrok  KIO  z  dnia  21  czerwca  2019  roku, 


sygn. akt KIO 1032/19). Brak wypełnienia powyższego obowiązku prowadzić może do wielu 

nieprawi

dłowości  w  samej  procedurze  udzielenia  zamówienia  publicznego,  co 

przedmiotowej  sprawie  doprowadziło  do  dopuszczenia  do  przetargu  oferty  zawierającej 

rażąco  niską  cenę,  a  w  konsekwencji  jej  wybór,  jako  pozornie  najkorzystniejszej.  Z  całą 

stanowczością  należy  podkreślić,  iż  przedmiotowa  oferta  przygotowana  została  z 

pominięciem  reguł  konkurencji  oraz  racjonalnej  kalkulacji  ekonomicznej  i  gospodarczej,  co 

również  wskazuje  na  jej  faktyczną  nieopłacalność  dla  Oferentów.  W  związku  z  tym 

całkowicie  niezrozumiałym  jest  fakt  braku  przeprowadzenia  przez  Zamawiającego 

szczegółowej  weryfikacji  oferty,  która  jednoznacznie  wskazuje  na  rażące  zaniżenie  ceny. 

Ponadto zauważył iż Zamawiający w sposób całkowicie niezrozumiały nie wziął pod uwagę 

zarówno  oceny  realności  jak  też  rentowności  ceny  ofertowej,  na  co  również  wskazuje 

załączona do pisma szczegółowa kalkulacja. Odwołujący powołał się na wyrok KIO 1726/19 

wskazujący,  iż  przy  dokonywaniu oceny realności  i  rentowności ceny  ofertowej,  w  zakresie 

kosztów pracy należy brać pod uwagę nie tyle stawkę roboczogodziny, co rzeczywiste koszty 

pracy  ponoszone  przez  wykonawcę  i  przyjęte  przez  niego  przy  kalkulowaniu  zaoferowanej 

ceny.  Ponadto  zgodnie  z 

tezą  zawartą  w  wyroku  KIO  2057/19  każdy  wykonawca 

podejmujący  decyzję  o  wzięciu  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  zob

owiązany  jest  do  dokonania  prawidłowej  i  rzetelnej  wyceny  swojej  oferty. 

Wykonawca  musi  mieć  na  uwadze  to,  iż  w  trakcie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

może  zostać  wezwany  przez  zamawiającego  do  przedstawienia  wyjaśnień  (wraz  z 

dowodami)  dotyczących  zaoferowanej  ceny.  Takie  wyjaśnienia  mogą  dotyczyć  całkowitej 

ceny lub kosztu oferty jak i ich istotnych części składowych, za które należy między innymi 

uznać  ceny  jednostkowe,  według  których  będzie  obliczane  wynagrodzenie  wykonawcy. 

Nieudzielenie  wystarczająco  konkretnych  i kompletnych  wyjaśnień  będzie  skutkowało 

odrzuceniem oferty. 

Odwołujący wskazał również, iż zgodnie wyrokiem KIO 992/19, sankcja 

odrzucenia jest bezpośrednio związana z procedurą wyjaśnienia sposobu kalkulacji ceny na 

wezwanie  zamawiającego,  a  także  obowiązkiem  wykonawcy  wynikającym  z  "obowiązek 

wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy". 

Celem  postępowania  wyjaśniającego  jest  ustalenie  faktów  świadczących  o  tym,  że 

zaoferowana  przez  wykonawcę  cena  jest  realna,  wiarygodna  i zapewni  prawidłowe 

wykonanie przedmiotu  zamówienia  -  procedura wyjaśniająca musi  zmierzać do  klarownego 

wyjaśnienia  sposobu  skalkulowania  ceny  oferty,  a  także  wątpliwych  jej  kosztów.  Zaś 

wyjaśnienia  wykonawcy  powinny  zawierać  jednoznaczne  informacje,  przekładające  się  na 

uchwytne  i  wymierne  wartości  ekonomiczne,  co  powinno  zostać  poparte  adekwatnymi  i 

wiarygodnymi dowodami, ponieważ brak udowodnienia realności ceny skutkuje odrzuceniem 

oferty. 


Odwołujący  wskazał,  iż  Zamawiający  dopuścił  się  również  naruszenia  art.  224  ust.  1 

w zw.  z  art.  16  ustawy  Pzp 

poprzez  zaniechanie  zwrócenia  się  do  oferenta  Ekotrade 

udzielenie  stosownych  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów,  dotyczących  wyliczenia 

zaoferowanej  ceny  i  kosztów  wykonania  usługi,  pomimo  wskazywanej  przez  innych 

oferentów, w tym Odwołującego, rażącej dysproporcji pomiędzy rynkową wartością usługi, a 

ceną zaoferowaną przez wyżej wymienionego, a tym samym jednoznacznym wykazaniu, iż 

przy  zachowaniu  reguł  rynkowych  wykonanie  zamówienia  za  wskazaną  cenę  byłoby 

nieopłacalne, a wręcz prowadziłoby do powstania strat po stronie firmy Ekotrade. Artykuł 224 

ustawy  Pzp 

zawiera  opis  procedury,  jaką  musi  wszcząć  zamawiający  w  sytuacji,  gdy 

poweźmie informację o rażąco niskiej cenie w którejkolwiek z ofert w stosunku do ceny lub 

kosztu,  lub  ich  istotnych  części  składowych.  Źródłem  informacji  jest  analiza  treści  złożonej 

oferty  przez  wykonawcę  albo  odwołanie  innego  uczestnika  postępowania,  zawierające 

żądanie  odrzucenia  oferty  z rażąco  niską  ceną  (Odwołujący  przywołał  orzecznictwo  w  tym 

zakresie). 

Ponadto  Odwołujący podniósł,  iż  w  sytuacji  powzięcia informacji  o rażąco  niskiej 

cenie lub koszcie albo istotnych częściach składowych ceny lub kosztu ustawa Pzp nakłada 

na  zamawiającego  obowiązek  zwrócenia  się  do  wykonawcy  z  wnioskiem  o  złożenie  w 

określonym terminie wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość 

ceny oferty. Toteż, w związku z otrzymanymi ze strony jednego z oferentów zastrzeżeniami 

dotyczącymi  warunków  cenowych  przedstawionych  przez  firmę  Ekotrade,  Zamawiający 

winien wyjaśnić przedmiotową sytuację, wzywając oferenta do złożenia wyjaśnień w zakresie 

ceny znacząco odbiegającej od ofert pozostałych oferentów.  

Następnie  Odwołujący  wskazał  na  fakt  naruszenia  przez  Zamawiającego  art.  28 

ustawy  Pzp 

poprzez  niedochowanie  należytej  staranności  wymaganej  od  Zamawiającego  i 

tym  samym  błędne  oszacowanie  wartości  przedmiotu  zamówienia,  poprzez  brak 

uwzględnienia obowiązujących  cen  i  aktualnych realiów  panujących  na  rynku  polskim,  brak 

możliwości  skorzystania  z  dotacji  lub  dofinansowania  ze  środków  publicznych  w  ramach 

zatrudnienia  osób  legitymujących  się  orzeczeniem  o  niepełnosprawności  oraz  faktycznych 

kosztów  zatrudnienia  wszystkich  pracowników  na  podstawie  umowy  o  pracę,  co 

doprowadziło do sytuacji, w której Zamawiający oszacował wartość zamówienia na poziomie 

nierealnym  do  wykonania  w  ramach  aktualnych  warunków  rynkowych,  a  tym  samym 

uniemożliwiającym oferentom złożenia ofert w granicach wskazanych przez Zamawiającego. 

Co  do  zasady,  zgodnie  z  art.  28  ustawy  Pzp   

podstawą  określenia  szacunkowej  wartości 

zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy bez VAT ustalone przez 

zamawiającego z należytą starannością. Zasada ta dotyczy wszystkich rodzajów zamówień, 

tj.  robót  budowlanych,  dostaw  i  usług.  Oznacza  to,  że  wartość  zamówienia  ma  obejmować 

wszelkie koszty i dotyczyć wszystkich czynności wykonawcy w trakcie realizacji zamówienia. 


Właściwe  oszacowanie  wartości  zamówienia  ma  istotne  znaczenie  dla  prawidłowego 

stosowania  przepisów  ustawy  Pzp  oraz  faktycznych  obowiązków  wykonawcy  w  związku  z 

przygotowaniem  zupełnej  i  prawidłowej  oferty.  Odwołujący  zwrócił    uwagę,  iż  istotne 

znaczenie  przy  s

zacowaniu  wartości  zamówienia  ma  pojęcie  należytej  staranności,  którą 

powinien zachować zamawiający (w tym zakresie Odwołujący powołał się na opinię Urzędu 

Zamówień Publicznych). Podniósł, iż Zamawiający w sposób wadliwy i z naruszeniem zasad 

należytej  staranności  dokonał  oszacowania  wartości  zamówienia.  Wskazana  przez  niego 

wartość  zamówienia  na  poziomie  600.000,00  zł  pozostaje całkowicie  nieadekwatna  do  cen 

rynkowych  oraz  nakładów  ponoszonych  przez  wykonawców  w  obecnych  realiach 

gospodarczych.  Powyższe  potwierdzają  również  oferty  złożone  przez  poszczególnych 

oferentów,  których  (przy  wyłączeniu  oferty  firmy  Ekotrade,  jako  zawierającej  cenę  rażąco 

niską), wartości zaczynają się od kwoty około 605.947,22 zł, co i tak stanowi kwotę opartą na 

minimalnej  marży  dla  danego  wykonawcy.  W  związku  z  powyższym,  niemożliwym  do 

zaakceptowania  pozostaje  postępowanie  zamawiającego,  który  poprzez  swoje  zaniechania 

w zakresie zbadania realiów rynkowych doprowadził do sytuacji, w której oferenci nie są w 

stanie faktycznie spełnić wymogów stawianych przez tenże podmiot. 

Przystępujący  w  dniu  13  października  2021  r.  złożył  pismo  procesowe  wskazując  na 

bezzasadność zarzutów i wnosząc o oddalenie odwołania.  

Przystępujący  przywołał  orzecznictwo  odnoszące  się  do  pojęcia  rażąco  niskiej  ceny, 

także  wskazał  na  ustawowe  przesłanki  uruchomienia  procedury  badania  ceny  ofert 

wskazane  w  art.  224  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp.  Przedstawił  ponadto  zestawienie  cen  ofert 

złożonych  w  postępowaniu  wraz  z  porównaniem  do  średniej  cen  ofert  oraz  wartości 

sz

acunkowej zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług. Zauważył, że 

cena  oferty  Przystępującego jest  zbliżona  zarówno  do  średniej  cen  złożonych  ofert  (niższa 

jedynie o 6,5%), j

ak również do ubruttowionej wartości zamówienia (niższa jedynie o 4.4%). 

W  takiej  sytuacji  nie  może  być  mowy  o  obowiązku  uruchomienia  przez  Zamawiającego 

procedury badania ceny oferty Przystępującego. Ponadto Przystępujący podkreślił, że cena 

jego  oferty 

zbliżona  jest  również  do  oferty  Odwołującego,  gdyż  jest  niższa  tylko  o  5,4%. 

opinii  Przystępującego,  tak  niewielkich  różnic  cenowych  nie  sposób  uznać  za 

uzasadnienie postawienia mu zarzutu złożenia oferty z rażąco niską ceną. Jak wskazano w 

zacytowanym orzecznictwie, cena rażąco niska jest bowiem niewiarygodna w porównaniu do 

cen  i

nnych  ofert,  oderwana  całkowicie  od  realiów  rynkowych,  w  sposób  znaczący 

odbiegająca  od  cen  rynkowych  stosowanych  w  określonej  branży.  Zestawienie  cen  wręcz 

potwierdza  rynkową  wycenę oferty.  na  poziomie podobnym  do  cen  innych wykonawców.  w 

tym również samego Odwołującego. 


Przystępujący  –  konsorcjum    Ekotrade  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością 

siedzibą  w  Warszawie  i  Silesia  Ekotrade  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością 

siedzibą w Siemianowicach Śląskich wskazał, iż na stronach 13-14 odwołania Odwołujący 

napisał,  że  uzyskanie  przez  zamawiającego  informacji  od  jednego  z  wykonawców 

podejrzeniu  rażąco  niskiej  ceny  oferty  drugiego  wykonawcy  aktualizuje  po  stronie 

zamawiającego  obowiązek  przeprowadzenia  procedury  badania  ceny  oferty.  Na  poparcie 

swoje

go  stanowiska  Odwołujący  powołał  kilka  wyroków  Krajowej  Izby  Odwoławczej  oraz 

Zespołu  Arbitrów  z  lat  2006-2008,  a  więc  praktycznie  z  zamierzchłych  czasów  w  realiach 

zamówień publicznych. Odwołujący nawet zacytował fragment jednego z wyroków, lecz nie 

zauwa

żył,  iż  zupełnie  nie  przystaje  on  do  przedmiotowej  sprawy.  W  zacytowanym 

fragmencie  mowa  o  sytuacji,  gdy  zamawiający  poweźmie  wiedzę  o  „rażącym  odbieganiu 

ceny oferty od cen pozostałych ofert lub wartości szacunkowej zamówienia powiększonej o 

podatek  VAT

”.  Nie  można  uznać  za  taką  ceny  oferty  Przystępującego,  co  wykazano 

powyżej.  Niezrozumiałe  stanowisko  Odwołującego  jest  zdaniem  Przystępującego  wprost 

sprzeczne z brzmieniem art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, w 

którym podkreślono, iż wątpliwości co 

do  ceny  oferty  p

owinny  wystąpić  po  stronie  zamawiającego.  Otrzymanie  „donosu”  od 

jednego  z  wykonawców  w  żaden  sposób  nie  zobowiązuje  zamawiającego  do 

przeprowadzenia  procedury  badania  ceny  oferty.  Stanowisko  Przystępującego  potwierdza 

ugruntowane orzecznictwo 

– Przystępujący wskazał na wyroki Izby z dnia 27 maja 2015 r., 

sygn. akt KIO 975/15, z dnia 23 listopada  2018 r., sygn. akt KIO 2264/18, z dnia 15 marca 

2018 r., sygn. akt KIO 399/18, w

yrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 8 stycznia 2014 

r., sygn. akt X Ga 652/13

. Cena oferty Przystępującego nie odbiega od cen pozostałych ofert 

złożonych w postępowaniu ani ubruttowionej wartości zamówienia, zatem Zamawiający miał 

pełne prawo uznać, że nie musi badać jej wysokości. To prawo leży w wyłącznej kompetencji 

Zamawi

ającego  i  „donos”  wykonawcy  nie  skutkuje  po  stronie  Zamawiającego  zaistnieniem 

zobowiązania do badania ceny oferty.  

Następnie  Przystępujący  wskazał,  iż  Odwołujący  załączył  do  odwołania  własne 

kalkulacje,  które  w  jego  mniemaniu  miały  świadczyć  o  rażąco  niskiej  cenie  oferty 

Przystępującego.  Z  kalkulacji  wynikać  miało,  iż  cena  oferty  Przystępującego  nie  pokrywa 

nawet  minimalnych  kosztów  pracy  pracowników.  Przystępujący  stanowczo  zaprzecza  tym 

oskarżeniom  i  pragnie  zwrócić  uwagę  na  fakt,  że  Odwołujący  przyjął  pewne  założenia 

kalkulacji,  które  być  może  są  właściwe  dla  niego,  ale  już  nie  dla  Przystępującego.  W 

załączeniu  do  pisma  Przystępujący  złożył  przykładową  kalkulację  z  zastosowaniem 

metodologii  Odwołującego.  Nadmienił,  że  jest  to  tylko  przykładowa  kalkulacja,  której  celem 

jest podkreślenie znaczenia przyjętych założeń kalkulacyjnych i nie należy traktować jej jako 

wyjaśnień  ceny  oferty  Przystępującego.  Przedstawił  także    wyjaśnienie  założeń 


kalkulacyjnych  poczynionych  przez  Przystępującego.  Ochrona  fizyczna  -  rok  2021:  Pozycje 

1. 2. 2a: liczba pracowników i etatów. W punkcie 17.3 SWZ Zamawiający wskazał, że w celu 

obliczenia szacunkowej łącznej wartości za wykonanie usługi ochrony należy przyjąć 5 096 

rbg  w  okresie  od  01.10.2021  r.  do  31.12.2021  r.  Średniomiesięcznie  daje  to  1  698,67  rbg, 

czyli niezbędnych będzie 10,11 etatów przeliczeniowych. Pozycja 7: zapewnienie zastępstw 

urlopowych. 

Przystępujący dysponuje w swoich zasobach kadrowych pracownikami, którym 

przysługuje jedynie 20 dni urlopu wypoczynkowego w roku i planuje skierować do realizacji 

zamówienia wyłącznie takie osoby. Odwołujący poczynił swoje kalkulacje przy założeniu 26 

dni,  stąd  niższe  koszty  po  stronie  Przystępującego.  Zdolność  Przystępującego  do 

zatrudniania osób, którym przysługuje krótszy okres urlopowy ocenić należy jako niewątpliwą 

zaletę  oferty,  gdyż  świadczy  o  zapobiegliwości  wykonawcy  i  jest  źródłem  przewagi 

konkurencyjnej.  Nie  jest  winą  Przystępującego,  że  Odwołujący  nie  dysponuje  takim 

personelem. Kalkulacja 

Przystępującego to: Ekwiwalent urlopowy — 2 667,20 zł (zgodnie z 

załączonym  Kalkulatorem),  Ekwiwalent  urlopowy  w  przeliczeniu  na  1  etat  w  1  miesiącu 

kalendarzowym - 

2 667,20 zł : 12 = 222,27 zł Po oskładkowaniu składkami na FUS 260,39 zł 

miesięcznie  na  1  etat  przeliczeniowy.  Pozycja  12:  badania  okresowe  Przystępujący 

dysponuje  w  swoich  zasobach  kadrowych  pracownikami,  którzy  nie  będą  musieli 

przeprowadzać  badań  w  okresie  realizacji  zamówienia  i  planuje  skierować  do  realizacji 

zamówienia  wyłącznie  takie  osoby.  Odwołujący  poczynił  swoje  kalkulacje  przy  założeniu 

konieczności  przeprowadzenia  takich  badań.  Podkreślono  także  zapobiegliwość 

Przystępującego  oraz  jego  większy  potencjał  kadrowy  niż  w  przypadku  Odwołującego. 

Trudno  winić  Przystępującego,  że  jako  dużo  większy  wykonawca  dysponuje  personelem, 

którego  nie  posiada  Odwołujący.  Pozycja  12:  inne  koszty  obsługi  zamówienia.  Odwołujący 

wskazał  w  tej  pozycji  koszty  niezwiązane  z  zatrudnieniem  pracowników.  Jednocześnie 

postawił  zarzut,  że  cena  oferty  Przystępującego  nie  pokrywa  minimalnych  kosztów  pracy 

pracowników  —  powinien  zatem  skupić  się  na  wykazaniu,  że  rzeczywiście  cena  oferty  jest 

niższa od kosztów pracy. 

Ochrona fizyczna - rok 2022. Pozycj

e 1. 2, 2a: liczba pracowników i etatów. W punkcie 

17.3  SWZ  Zamawiający  wskazał,  że  w  celu  obliczenia  szacunkowej  łącznej  wartości  za 

wykonanie  usługi  ochrony  należy  przyjąć  15  134  rbg  w  okresie  od  01.01.2022  r.  do 

01.10.2022  r.  Średniomiesięcznie  daje  to  1  681,56  rbg,  czyli  niezbędnych  będzie  10,01 

etatów  przeliczeniowych.  Pozycja  7:  zapewnienie  zastępstw  urlopowych.  Przystępujący 

dysponuje  w 

swoich zasobach  kadrowych  pracownikami,  którym  przysługuje jedynie 20  dni 

urlopu wypoczynkowego w roku. Odwołujący poczynił swoje kalkulacje przy założeniu 26 dni, 

stąd  niższe  koszty  po  stronie  Przystępującego.  Zdolność  Przystępującego  do  zatrudniania 

osób,  którym  przysługuje  krótszy  okres  urlopowy  ocenić  należy  jako  niewątpliwą  zaletę 


oferty, gdyż świadczy o zapobiegliwości wykonawcy i jest źródłem przewagi konkurencyjnej. 

Nie  jest  win

ą Przystępującego,  że  Odwołujący nie dysponuje takim  personelem.  Kalkulacja 

Przystępującego  to:  Ekwiwalent  urlopowy  —  2  857,60  zł  (zgodnie  z  załączonym 

Kalkulatorem). 

Ekwiwalent urlopowy w przeliczeniu na 1 etat w 1 miesiącu kalendarzowym - 

2 857,60 zł : 12 = 238,13 zł. Po oskładkowaniu składkami na FUS 278,97 zł miesięcznie na 1 

etat  przeliczeniowy. 

Transport  wartości  pieniężnych.  Z  nieznanych  Przystępującemu 

powodów, Odwołujący całkowicie pominął w swoich kalkulacjach usługę transportu wartości 

pieniężnych. Przedmiotową kwestię reguluje rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i 

Administracji  z  dnia  7  września  2010  r.  w  sprawie  wymagań,  jakim  powinna  odpowiadać 

ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i 

inne  jednostki  organizacyjne  (t.j.  Dz.U.  2016  poz.  793).  Zgodnie  z  Opisem  Przedmiotu 

Zamówienia,  Zamawiający  oczekuje  wykonania  transportów  o  wartości  nieprzekraczającej 

0,2 jednostki obliczeniowej. Jak wynika z S5 rozporządzenia, transport wartości pieniężnych 

nieprzekraczających  0,2  jednostki  obliczeniowej  nie  wymaga  ochrony  fizycznej 

zabezpieczenia technicznego. Innymi słowy, nie ma żadnego prawnego normatywu jak taki 

transport  ma  wyglądać:  jaki  pojazd  należy  zaangażować,  ilu  pracowników  i  o  jakich 

kwalifik

acjach.  Agencja  ochrony  ma  zatem  pełną  swobodę  co  do  sposobu  zorganizowania 

takiego  transportu. 

Przystępujący  podkreślił,  że  wobec  osób  transportujących  wartości 

pieniężne  Zamawiający  nie  postawił  warunku  zatrudnienia  na  podstawie  umowy  o  pracę. 

Przystępujący jest jednym z liderów rynku ochrony osób i mienia, na którym funkcjonuje już 

od 30 lat oraz zdołał wypracować w tym czasie specyficzne know-how w zakresie organizacji 

nieregulowanych  prawnie  transportów  wartości  pieniężnych.  Wewnętrzne  zasady 

funkcjonu

jące  u  Przystępującego  pozwalają  na  zrealizowanie  tego  typu  usług  za 

konkurencyjnym  wynagrodzeniem.  Koszty  transportów  objętych  przedmiotem  zamówienia 

obliczono na 2 660,00 zł.  

Podsumowanie: 

Cena  oferty  netto:  466  204,34  zł.  Koszty  z  kalkulatora  ochrony 

f

izycznej na rok 2021: 110 265,02 zł Koszty z kalkulatora ochrony fizycznej na rok 2022: 350 

921 ,27 zł. Koszty transportu wartości pieniężnych: 2 660,00 zł Koszty razem: 463 846,29 zł. 

Wynik  finansowy:  +  2  358,05. 

Przedstawiona  przykładowa  kalkulacja  dowodzi,  że  wbrew 

zarzutom przedstawionym w odwołaniu cena oferty Przystępującego pokrywa koszty pracy i 

umożliwia  osiągnięcie  zysku.  Odwołujący  przyjął  błędne  założenie,  że  to  on  jest  autorem 

jedynej słusznej metody kalkulacji ceny oferty a inne podmioty powinny równać do niego jako 

benchmarku.    C

ałkowicie  pominął  fakt,  że  funkcjonuje  na  konkurencyjnym  rynku  usług 

ochrony osób i mienia. Przystępujący podkreślił, że Odwołujący jest wykonawcą co najwyżej 

średniej wielkości, o dużo mniejszym potencjale, doświadczeniu i renomie niż Przystępujący. 

Poczynione przez niego kalkulacje mogą być właściwe dla niego, jednakże oczywistym jest, 


że  inny  wykonawca  działa  w  innych  realiach  organizacyjnych  i  jego  kalkulacje  mogą  być 

odmienne. 

Odwołujący  zdaje  się  nie  odróżniać  ceny  niskiej  od  ceny  rażąco  niskiej.  Z 

wykładni  językowej  pojęcia  „rażący"  wynika,  że  chodzi  o  oczywiste,  wyraźne,  bezsporne, 

niewątpliwe, „rzucające się w oczy” zaniżenie ceny. Jak wykazuje analiza porównawcza cen 

ofert  złożonych  postępowaniu,  cena  oferty  Przystępującego  jest  zbliżona  do  cen  ofert 

pozostałych  wykonawców.  Jest  również  podobna  do  ubruttowionej  wartości  szacunkowej 

zamówienia. 

Odnosząc się do zarzutu odrzucenia oferty Przystępującego, Przystępujący wskazał, iż 

jest  to  przedwczesne  stwierdzenie, 

bowiem  Przystępujący  w  ogóle  nie  został  wezwany  do 

wyjaśnienia ceny  w  przewidzianym  ustawowo trybie. W zakresie  zaś  wartości szacunkowej 

zamówienia  Przystępujący  wskazał,  iż  Zamawiający  dochował  należytej  staranności 

szacując  wartość  przedmiotu  zamówienia.  Świadczy  o  tym  fakt,  że  cena  oferty 

Odwołującego  mieści  się  w  granicach  ubuttowionej  wartości  szacunkowej.  Ponadto,  nawet 

cena  oferty  samego 

Odwołującego  jest  zaledwie  o  1%  wyższa  niż  rzekomo  błędnie 

oszacowana  przez 

Zamawiającego  wartość  zamówienia.  Zarzuty  Odwołującego  uznać 

należy jedynie za przejaw przekonania o własnej nieomylności, które w sposób oczywisty nie 

wytrzymuje konfrontacji z 

rzeczywistością rynkową. 

Zamawiający na rozprawie wniósł o oddalenie odwołania w całości, nie składał pisma 

procesowego. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z 

udziałem  Stron  i  Uczestnika  postępowania,  na 

podstawie  zgromadzonego  w sprawie 

materiału  dowodowego,  Krajowa  Izba 

Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Wobec spełnienia wymogów określonych art. 525 ust. 1-3 ustawy Pzp Izba uznała za 

skuteczne zgłoszenie przystąpienia dokonane przez wykonawców wspólnie ubiegających się 

o  udzielenie  zamówienia  Ekotrade  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

Warszawie  i  Silesia  Ekotrade  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

Siemianowicach Śląskich zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po 

stronie 

zamawiającego  i  dopuściła  ww.  wykonawców  do  udziału  w postępowaniu 

odwoławczym w charakterze Uczestnika. 

Izba  stwierdziła,  iż  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących 

odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 ustawy Pzp. 

Izba  uznała,  iż  Odwołujący,  którego  oferta  mogłaby  zostać  wybrana  jako 

najkorzystniejsza  w  przypadku  potwierdzenia  się  zarzutów  odwołania  i  nakazania 

Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  i  powtórzenia 

czynności  badania  i  oceny  ofert,  wykazał,  iż  posiada  interes  w uzyskaniu  zamówienia  oraz 


może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy,  czym 

wypełnił materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 

ust. 1 ustawy Pzp.  

Izba na podstawie art. 

568 pkt 1 w zw. z art. 520 ustawy Pzp umorzyła postępowanie 

odwoławcze w zakresie zarzutu wycofanego przez Odwołującego na posiedzeniu niejawnym 

z udziałem Stron i Uczestnika, tj. zarzutu naruszenia art. 28 ustawy Pzp (zarzut oznaczony 

nr 4 w petitum 

odwołania).  

Izba 

dokonała  ustaleń  faktycznych  w  oparciu  o  dokumentację  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  przekazaną  przez  Zamawiającego,  w  szczególności  ogłoszenie  o 

zamówieniu,  SWZ,  wyjaśnienia  treści  SWZ  i  oferty  wykonawców,  korespondencję 

prowadzoną  przez  Zamawiającego  z  Przystępującym  w  zakresie  zastrzeżeń  co  do  ceny 

oferty  Przystępującego    otrzymanych  od  jego  konkurentów,  a  także  zawiadomienie  o 

wyborze  oferty  najkorzystniejszej.  Ponadto  Izba  wzięła  pod  uwagę  oświadczenia  i 

stanowiska 

Stron i Uczestnika postępowania wyrażone w pismach procesowych (odwołaniu, 

piśmie  Przystępującego)  oraz  na  posiedzeniu  i  rozprawie.  Załączone  do  odwołania,  pisma 

Przystępującego,  jak  i  złożone  na  rozprawie  przez  Odwołującego  wyliczenia  dokonane 

parciu  o  kalkulator  rażąco  niskiej  ceny  –  usługi  ochrony  udostępniony  przez  Zakład 

Ubezpieczeń Społecznych Izba uznała za oświadczenia własne odpowiednio Odwołującego 

Przystępującego  uzupełniające  ich  stanowiska  procesowe.  W sposób  analogiczny  Izba 

potra

ktowała  złożone  przez  Odwołującego  i  Przystępującego    wyliczenia  dokonane  w 

oparciu  o 

„Kalkulator  ekwiwalentu  za  urlop  wypoczynkowy”  dostępny  na  stronie 

www.gofin.pl. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Przedmiotem  postępowania  jest  świadczenie  usług  na  ochronę  obiektu  wraz 

otoczeniem, mienia w budynku Sądu Rejonowego w Pruszkowie przy ul. Kraszewskiego nr 

22, pomieszczeń wynajmowanych przez Sąd, w  budynku Urzędu Miejskiego w Pruszkowie 

przy  ul.    Kraszewskiego  nr  11  oraz  konwojowanie  i  transport  środków  pieniężnych. 

Szczegółowy Opis przedmiotu zamówienia (OPZ) stanowi Załącznik nr 8 oraz wzór umowy 

stanowiący Załącznik nr 9 do SWZ. 

Zgodnie  z  pkt  4.9.  SWZ  Zamawiający  wymagał  zatrudnienia  przez  wykonawcę  lub 

podwykonawcę  na  podstawie  stosunku  pracy  osób  związanych  z  realizacją  zamówienia. 

Stosownie  do  wymagań  art.  438  ust.  1  ustawy  Pzp  Zamawiający  wymaga  zatrudnienia  na 

podstawie 

umowy  o  pracę  przez  wykonawcę  osób  wykonujących  usługi  ochrony  osób  i 

mienia w obiekcie Zamawiającego w trakcie realizacji zamówienia 

Zgodnie  z  pkt.  9.1.4)  lit.  b)  Zamawiający  wymagał  jako  warunek  udziału  w 


postępowaniu,  aby  wykonawca  wykazał,  iż  dysponuje  lub  będzie  dysponował  na  czas 

realizacji  zamówienia  osobami  zdolnymi  do  wykonania  zamówienia  tj.  minimum  4  osoby, 

których  każda  posiada  co  najmniej  dwuletni  staż  pracy  (24  miesiące)  na  stanowiskach 

analogicznych  do  objętych  zamówieniem,  wykonujących  czynności  polegające  na  ochronie 

fizycznej osób i mienia  (terenów, obiektów, urządzeń, mienia) 

Zgodnie  z  pkt  17.2  SWZ  c

ena oferty ma charakter ryczałtowy  i  powinna uwzględniać 

wszelkie koszty związane z prawidłową realizacją zamówienia, w tym podatki, opłaty i inne 

ewentualne  obciążenia.  W  pkt  17.3  SWZ  wskazano  dane  do  wyliczenia  wartości 

zamówienia: Szacunkowa łączna wartość za wykonanie usługi ochrony obiektu i mienia oraz 

usługi  konwojowania  i  transportu  środków  pieniężnych,  zgodnie  z  warunkami  określonymi  

w  SWZ  oraz  projekcie  umowy  w  okresie  12  miesięcy  tj.  od  1  października  2021r.  

(od godziny 6.00) do 1 października 2022r. (do godz. 6.00). W celu obliczenia szacunkowej 

łącznej  wartości  za  wykonanie  usługi  ochrony  należy  przyjąć  20230  rbg  (roboczogodzina) 

pracowników  ochrony,  w  tym  5096  rbg  w  okresie  od  1  października  2021  r.  do  31  grudnia  

2021r. i 15134 rbg w okresie od 1 stycznia 2022r. do 1 października 2022r., (254 transportów 

wartości pieniężnych (inkaso), 12 konwojów wartości pieniężnych.  

W załączonym do SWZ opisie przedmiotu zamówienia wskazano m.in., iż pracownicy 

w

ykonawcy  biorący  udział  w  realizacji  zamówienia  powinni  być  zatrudnieni  na  umowę  o 

pracę  (nie  dotyczy  konwojowania  i  przewozu  środków  pieniężnych,  jak  również  przyjazdu 

grupy interwencyjnej).  

Z kolei w § 4 ust. 2 wzoru umowy wskazano, iż Zamawiający wymaga 

do  wszystkich  czynności  wchodzących  w  zakres  przedmiotu  umowy,  z  wyłączeniem  

konwojowania i przewozu środków pieniężnych oraz działania grupy interwencyjnej,  o której 

mowa  w  §  6  ust.  5,  zatrudnienia  osób  na  podstawie  umowy  o  pracę  przez  Wykonawcę. 

Wykonawca jest zobowiązany zapewnić odpowiedni stan etatowy aby liczba wypracowanych 

nadgodzin  była  zgodna  z  kodeksem  pracy.  Zgodnie  zaś  z  §  6  ust.  1  wzoru  umowy 

w

ykonawca  kierować  będzie  do  ochrony  przedmiotowego  obiektu  osoby  wpisane  na  listę 

kwalifikowanych 

pracowników 

ochrony, 

posiadających 

ważne 

poświadczenie 

bezpieczeństwa  osobowego  uprawniające  do  dostępu  do  informacji  o  klauzuli,  co  najmniej 

„poufne”, zgodnie ze wzorem zawartym w ustawie o ochronie informacji niejawnych z dnia 05 

sierpnia 2010 r. (Dz. U. 

z2019r. poz. 742 z późń. zm.). 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  pytanie  do  treści  SWZ  czy  dopuszcza  realizację 

zamówienia  przez  osoby  posiadające  orzeczenie  o  niepełnosprawności,  wskazał,  iż  nie 

dopuszcza 

takiego 

roz

wiązania, 

wyklucza 

osoby 

posiadające 

orzeczenie 

niepełnosprawności.  

Zamawiający  wskazał  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  w  Sekcji  IV  pkt  4.1.5)  wartość 


zamówienia:  600 000  PLN.  Ponadto  przekazał  informację,  iż  zamierza  przeznaczyć  na 

realizację zamówienia 600 000,00 zł brutto. 

W postępowaniu wpłynęły trzy oferty, w tym oferta Przystępującego z ceną 573 431,34 

zł  brutto  i  oferta  Odwołującego  z  ceną  605 947,22  zł  brutto.  Trzecia  oferta,  złożona  przez 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Basma Security Sp. z o.o. 

 MW Scorta Sp. z o.o. i Cerber Ochrona Sp. z o. o., 

miała cenę 660 963,87 zł brutto.  

W  toku  postępowania  Zamawiający  w  dniu  17  września  2021  r.  przesłał 

Przystępującemu pismo, jaki wpłynęło od Basma Security Sp. z o.o., w którym wskazano na 

konieczność  wezwania  Odwołującego  i  Przystępującego  do  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny. 

Zamawiający  wskazał, iż oczekuje od Przystępującego wyjaśnień do dnia 20 września 2021 

r. 

W  odpowiedzi  Przystępujący  złożył  pismo,  w  którym  wskazał,  iż    charakter  składanych 

wyjaśnień  wynika  wprost  z  treści  wezwania,  które  w  żaden  sposób  nie  precyzowało 

wątpliwości  Zamawiającego  co  do  oferty  wykonawcy.  Zgodnie  z  orzecznictwem  Krajowej 

Izby  Odwoławczej  „treść  odpowiedzi  determinowana  jest  pytaniami  Zamawiającego".   

Zamawiający w szczególności nie podał żadnej podstawy prawnej wezwania, co skutecznie 

uniemożliwia  wykonawcy  złożenie  wyjaśnień  –  trudno  bowiem  odpowiedzieć  na 

niesprecyzowane  wątpliwości  Zamawiającego.  Zamawiający  ograniczył  się  do  przesłania 

kopii  pisma  wykonawcy  Basma  i  poinformowania  wykonawcy  Ekotrade,  iż  oczekuje  na 

złożenie  bliżej  nieokreślonych  wyjaśnień  do  dnia  20.09.2021  r.  Wykonawca  podkreślił,  iż 

przepisy  ustawy  Pzp  nie  przewidują  obowiązku  wykonawcy  przedstawienia  odpowiedzi  na 

jakiekolwiek  pismo  konkurenta  złożone  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia.  Ustawa 

Pzp nie przewiduje również żadnych sankcji dla wykonawcy za nieudzielenie odpowiedzi na 

pismo  konkurenta. 

Pismo  Zamawiającego  zatytułowano  „Ekotrade  niska  cena”,  co  może 

s

ugerować,  iż  oczekuje  przedstawienia  wyjaśnień  w  zakresie  ceny  oferty.    Jak  wynika  z 

opracowania  Urzędu  Zamówień  Publicznych  pt.  „Badanie  rażąco  niskiej  ceny  oferty  po 

nowelizacji”: „w przekazanym wykonawcy wezwaniu z kolei zamawiający powinien w sposób 

mo

żliwie precyzyjny określić żądany zakres wyjaśnień czy też określić konkretne wątpliwości 

odnoszące się do  podejrzenia rażąco niskiej ceny”.  Przystępujący  wskazał  także  na Wyrok 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  16  czerwca  2020  r.,  sygn.  akt  KIO  709/20,  715/20.  

Nadmienił,  iż  instrumentu wezwania do  złożenia wyjaśnień  w zakresie ceny  złożonej  oferty 

nie  można  stosować  arbitralnie.  Wezwanie  Zamawiającego  w  żaden  sposób  odnosi  się  do 

przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Zamawiający  nawet  nie  podjął 

próby  wykazania  dlaczego  w  jego  opinii  zasadnym  jest  wezwanie  wykonawcy  Ekotrade  do 

złożenia  wyjaśnień.  Uchybienie  przez  Zamawiającego  obowiązkowi  wskazania  w  treści 

wezwania  wątpliwości  powziętych  przez  niego  wobec  oferty  Ekotrade  znacząco  utrudnia 

p

olemikę  w sprawie.  Zamawiający  nie  wskazał  żadnych  wątpliwości  wobec  ceny  oferty 


wykonawcy  Ekotrade.  Pomimo  powyższych  uwag  natury  formalnej,  wykonawca 

zaprezentował następujące wyjaśnienia. 

Analiza  treści  pisma  wykonawcy  Basma  wskazuje,  iż  powziął  on  wątpliwości  do 

możliwości  realizacji  zamówienia  przez  wykonawcę  Ekotrade  za  wynagrodzeniem 

wskazanym  w  treści  oferty  przetargowej.  Clou  pisma  stanowi  arbitralne  stwierdzenie 

wykonawcy Basma, iż cena ofert gdzie stawka godzinowa jest niższa niż 23,50 zł netto jest 

ceną  rażąco  niską.  Niestety,  wykonawca  Basma  nie  przedstawił  absolutnie  żadnych 

dowodów na poparcie swojego stanowiska – choćby najprostszej kalkulacji w tym zakresie. 

Jego  argumenty  pozostają  gołosłowne  i  jako  takie  nie  powinny  znaleźć  uznania  w  oczach 

Zamawiającego.  Przystępujący  podkreślił,  że  zgodnie  z  art.  8  ust.  1  ustawy  Pzp,  do 

czynności  podejmowanych  przez  zamawiającego  i  wykonawców  stosuje  się  przepisy 

kodeksu  cywilnego 

–  wskazał  na  brzmienie  art.  6  kodeksu cywilnego:  ciężar  udowodnienia 

faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne. dodał, że wykonawca 

Basma  nie  jest  źródłem  jedynej  właściwej  kalkulacji  stawki  godzinowej  na  konkurencyjnym 

rynku  usług  ochrony  osób  i  mienia.  Gdyby  tak  było,  to  wykonawca  Basma  zdobywałby 

wszystkie zamówienia na rynku - tymczasem jest wykonawcą co najwyżej średniej wielkości, 

o  dużo  mniejszym  potencjale,  doświadczeniu  i  renomie  niż  wykonawca  Ekotrade. 

Poczynione  przez  wykonawcę  Basma  kalkulacje  mogą  być  właściwe  dla  niego,  jednakże 

oczywi

stym  jest,  że  inny  wykonawca  działa  w  innych  realiach  organizacyjnych  i  jego 

kalkulacje  mogą  być  odmienne.  Zamawiający  powinien  wziąć  pod  uwagę,  że  sam 

wykonawca  Basma  jest  niekonsekwentny  w  swoich  oświadczeniach.  Skoro  twierdzi,  że 

stawka  godzinowa  niższa  niż  23,50  zł  netto  świadczy  o rażąco  niskiej  cenie  oferty,  to 

dlaczego  sam  składa  oferty  z  niższą  stawką.  Potwierdza  to  przedstawione  w  piśmie 

zestawienie  oraz  informacje  z  otwarcia  ofert  przetargowych  stanowiące  załączniki  do 

niniejszego pisma. Wykonawca 

przedstawił także tabelę z zestawieniem cen ofert złożonych 

w  postępowaniu.  Z  tabeli  jasno  wynika,  iż  cena  oferty  wykonawcy  Ekotrade  jest  zbliżona 

zarówno  do  średniej  cen  złożonych  ofert,  jak  również  do  budżetu  Zamawiającego.  Warto 

podkreślić,  że  to  właśnie  oferta  wykonawcy  Ekotrade  jako  jedyna  mieści  się  z  granicach 

możliwości finansowych Zamawiającego.  

Rekapitulując, cena oferty wykonawcy Ekotrade została skalkulowana poprawnie i nie 

nosi znamion rażąco niskiej ceny. Jest zwykłą ceną rynkową, obliczoną przy wykorzystaniu 

standardowych  metod,  bez  wykorzystania  nadzwyczajnych  okoliczności  i  technik,  co 

potwierdza  zestawienie  porównawcze  cen  ofert  złożonych  w  postępowaniu.  Pismo 

wykonawcy  Basma  jest  niczym  innym  jak  marną  próbą  stworzenia  negatywnego  obrazu 

wykonawcy Ekotrade w oczach Zamawiającego. Wykonawca Basma posługuje się mocnymi 

słowami,  sprawiającymi  wrażenie  przekonania  o  słuszności  swoich  racji,  które  w 


rzeczywistości  pozostają  gołosłowne.  Dość  powiedzieć,  że  arbitralnie  ustala  poziom  stawki 

godzi

nowej poniżej którego cena oferty jest w jego mniemaniu rażąco niska a sam ofertuje w 

innych  postępowaniach  na  poziomie  jeszcze  niższym.  Wykonawca  Basma  skorzystał  po 

prostu  z 

gotowego  wzoru  pisma  składanego  do  wielu  postępowań,  w  którym  podmienił 

jedynie 

nazwę  Zamawiającego  oraz  wykonawcy,  którego  ofertę  próbuje  przedstawić  w 

niekorzystnym świetle. Liczy, że w ten sposób uda mu się sprowokować Zamawiającego do 

poszukiwania  w  ofercie  konkurencji  jakichkolwiek  niedoróbek.  Właściwie,  to  można 

powiedzieć,  że  wykonawca  Basma  wysługuje  się  Zamawiającym,  gdyż  sam  nie  wskazał 

absolutnie  żadnych  dowodów  na  poparcie  swoich  twierdzeń,  cedując  ten  pracochłonny 

obowiązek  na  Zamawiającego.    Odnosząc  się  do  pisma  Zamawiającego  wykonawca 

stwierdził,  iż  jest  ono  równie  ogólne,  co  pismo  wykonawcy  Basma.  Wykonawca  Ekotrade 

przedstawił  powyżej  stanowisko  odnośnie  pisma  wykonawcy  Basma.  Ponadto,  wykonawca 

Ekotrade  oświadcza,  że  zrealizuje  wszystkie  wymagane  usługi  wymienione  w  Opisie 

Przedmiotu Zamówienia w ramach zaoferowanej przez siebie ceny ofertowej w standardzie 

należytego wykonania prac. Trudno złożyć inne wyjaśnienia, jeżeli Zamawiający nie wskazał 

co  konkretnie  budzi  jego  wątpliwości  oraz  co  należy  wyjaśnić  -  wykonawca  Ekotrade  nie 

może domyślać się podstaw skierowania do niego wezwania.  

Zamawiający  w  dniu  21  września  2021  r.  zawiadomił  wykonawców  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej, za którą uznał ofertę Przystępującego.  

Izba zważyła, co następuje: 

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia 

faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, iż 

odwołanie zasługuje na uwzględnienie. 

Zgodnie  z  art.  16  ustawy  Pzp 

Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób:  1)  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji  oraz  równe  traktowanie  wykonawców;  2)  przejrzysty;  3)  proporcjonalny. 

Przywołując  treść  przepisów  stanowiących  podstawy  prawne  zarzutów  Izba  wskazuje,  iż 

zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp 

Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco 

niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. Zgodnie z art. 224 ust. 1 ustawy 

Pzp  j

eżeli  zaoferowana cena  lub  koszt,  lub  ich  istotne  części  składowe,  wydają  się  rażąco 

niskie  w 

stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub  budzą  wątpliwości  zamawiającego  co  do 

możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi 

dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający żąda od 

wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub 

ich istotnych części składowych. Art. 239 ust. 1 ustawy Pzp stanowi, że zamawiający wybiera 


najkorzystniejszą  ofertę  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert  określonych  w  dokumentach 

zamówienia.  Z  kolei  ust.  2  tego  przepisu  wskazuje,  iż  najkorzystniejsza  oferta  to  oferta 

przedstawiająca najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny lub kosztu lub oferta z najniższą 

ceną lub kosztem.  

Nie 

było 

sporne  pomiędzy  Stronami  i  Uczestnikiem,  że  w  przedmiotowej  sprawie  nie 

zachodziły obligatoryjne przesłanki wystosowania przez Zamawiającego do Przystępującego 

wezwania  do  wyjaśnień  ceny  oferty,  wskazane  w  art.  244  ust.  2  ustawy  Pzp.  Cena  oferty 

Przystępującego  stanowiła bowiem  95,6%  wartości  szacunkowej  zamówienia powiększonej 

należny  podatek  od  towarów  i  usług,  jak  i  była  zbliżona  do  średniej  arytmetycznej  cen 

wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu (była niższa o 6,5%). Nie było także 

sporne,  że  Zamawiający  w  toku  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  nie  wzywał 

Przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  ceny  oferty,  a  jedynie  przekazał  mu 

pismo  wniesione  przez  innego  wykonawcę,  zawierające  zastrzeżenia  co  do  ceny  oferty 

Przystępującego,  do  którego  Przystępujący  miał  się  ustosunkować.  Tego  rodzaju  działanie 

niewątpliwie nie stanowi wezwania, o którym mowa w art. 224 ustawy Pzp.  

W  ocenie  Izby  zarzuty  odwołania  potwierdziły  się  w  zakresie,  w  jakim  Odwołujący 

wskazywał  na  zaniechanie  wezwania  Przystępującego  do  wyjaśnień,  w  tym  złożenia 

dowodów,  dotyczących  wyliczenia  zaoferowanej  ceny,  na  podstawie  art.  224  ust.  1  ustawy 

Pzp.  

P

odkreślić  należy,  że  obowiązek  skierowania  przez  Zamawiającego  do  wykonawcy 

wezwania  do  wyjaśnień  w  zakresie  ceny  oferty  (lub  kosztu  lub  ich  istotnych  części 

składowych) nie powstaje jedynie w przypadkach określonych w art. 224 ust. 2 pkt 1) ustawy 

Pzp, lecz także w sytuacji wskazanej w art. 224 ust. 1 ustawy Pzp. Aktualizuje on się wtedy, 

gdy 

cena  (odpowiednio  koszt  lub  ich  istotna  część  składowa)  wydaje  się  rażąco  niska 

stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub  budzi  wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania 

przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia 

lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów.  Jakkolwiek  w  omawianej  regulacji  ustawodawca 

użył  sformułowań  nacechowanych  subiektywnie,  o charakterze  ocennym,  jak  „wydaje  się 

rażąco  niska”  czy  „budzi  wątpliwości”,  to  jednak  stwierdzić  należy,  że  w  sytuacji,  gdy 

okoliczności  sprawy  w  sposób  obiektywny  wskazują,  że  wątpliwości  co  do  ceny  oferty 

powinny 

się  u Zamawiającego  pojawić,  t

skierowanie  wezwania  do  wykonawcy  uznać 

należy za obligatoryjne (por. m.in. wyrok z dnia 4 marca 2021 r., sygn. akt KIO 426/21). 

Jak wskazuje się w orzecznictwie 

ceną rażąco niską jest cena nierealistyczna, za którą 

nie  jest  możliwe  wykonanie  zamówienia  w  należyty  sposób  i  która  wskazuje  na zamiar 

realizacji zamówienia poniżej kosztów własnych wykonawcy, nie pozwala na wygenerowanie 

przez niego zysku.  Z

a cenę rażąco niską uważana jest cena niewiarygodna w porównaniu 


do  cen  rynkowych  podobnych  zamówień  i  innych  ofert,  wskazująca,  że  przy  zachowaniu 

reguł rynkowych wykonanie umowy przez wykonawcę za podaną cenę byłoby nieopłacalne, 

odbiegająca  od  wartości  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  nieuzasadniony  obiektywnymi 

względami  pozwalającymi  wykonawcy  bez  strat  i  finansowania  wykonania  zamówienia 

innych źródeł niż wynagrodzenie umowne, to zamówienie wykonać. Mieć należy także na 

uwadze

,  iż  kwestia  rażąco  niskiej  ceny  powinna  być  rozpatrywana  w  odniesieniu  do 

przedmiotu danego zamówienia, a zatem każdorazowo z uwzględnieniem okoliczności stanu 

faktycznego  konkretnej  sprawy.  Izba  podziela 

stanowisko  wyrażone  w  przywołanym  przez 

Odwołującego  wyroku  z  dnia  16  września  2021  r.,  sygn.  akt  KIO  2202/21,  iż  w  jednym 

przypadku  kilkunastoprocentowa  różnica  cenowa  pomiędzy  złożonymi  w  postępowaniu 

ofertami  może  świadczyć  o  cenie  rażąco  niskiej,  w  innym  zaś  wprost  przeciwnie, 

uzasadnione  w  danych  okolicznościach  mogą  być  nawet  różnice  w  cenie  oferty 

przekraczające 30% w stosunku do średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert czy w 

odniesieniu do szacunkowej wartości zamówienia. 

okolicznościach stanu faktycznego przedmiotowej sprawy mamy do czynienia z tym 

pierwszym  przypadkiem.  Jakkolwiek 

różnice  między  cenami  poszczególnych  ofert  były 

nie

duże,  a  cena  oferty  Przystępującego  nie  odbiegała  znacznie  od  wartości  szacunkowej 

zamówienia  powiększonej  o  podatek  od  towarów  i  usług,  to  jednak  z  uwagi  na  przedmiot 

zamówienia nawet tak niewielkie różnice mogą wskazywać na rażąco niski, nieadekwatny do 

rynkowych  realiów,  charakter  ceny.  Przedmiotem  zamówienia  jest  świadczenie  usług  na 

ochronę  obiektu  wraz  z  otoczeniem,  mienia  w  budynku  Zamawiającego,  pomieszczeń 

wynajmowanych przez Zamawiającego oraz konwojowanie i transport środków pieniężnych, 

zatem  usługa,  której  przeważającym  czynnikiem  kosztotwórczym  są  koszty  pracy  (koszty 

zatru

dnienia  osób  skierowanych  do  realizacji  zamówienia).  Zamawiający  wymagał 

zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących usługi ochrony osób i mienia 

w obiekcie 

Zamawiającego  w  trakcie  realizacji  zamówienia  (nie  dotyczyło  to  konwojowania 

i przewo

zu  środków  pieniężnych,  jak  również  przyjazdu  grupy  interwencyjnej).  Jak  wynika 

zasad  doświadczenia życiowego  w  tego  rodzaju  postępowaniach  wykonawcy  przeważnie 

przyjmują  wysokość  wynagrodzenia  pracowników  na  poziomie  minimalnym  ustawowo,  co 

z kolei  powo

duje,  że  trudne jest  wygenerowanie dodatkowych  oszczędności  pozwalających 

na  obniżenie  ceny  oferty  w  stosunku  do  cen  konkurentów.  Oszczędności  takie  przeważnie 

wynikają  z zatrudnienia  osób  w  wieku  przedemerytalnym,  osób  z  orzeczonym  stopniem 

niepełnosprawności,  czy  też  osób,  którym  przysługuje  niższy  wymiar  urlopu 

wypoczynkowego.  W  przedmiotowym  postępowaniu  Zamawiający  nie  dopuścił  realizacji 

zamówienia przez osoby posiadające orzeczenie o niepełnosprawności, co spowodowało, że 


wykonawcy w tym postępowaniu nie mogli powołać się na oszczędności powstające z uwagi 

na korzystanie z dofinansowania z PFRON.  

Odwołujący  załączył  do  odwołania  szczegółowe  kalkulacje  ceny  oferty  przygotowane 

użyciem  kalkulatora  do  obliczenia  rażąco  niskiej  ceny  oferty  –  usługa  ochrony 

udostępnionego  przez  Zakład  Ubezpieczeń  Społecznych,  które  zakładały  najmniej 

kosztotwórcze  warianty  kadrowe:  ograniczono  koszty  wyłącznie  do  kosztów  wynikających 

bezpośrednio z kosztów zatrudnienia, tj. płacy minimalnej, dodatku za pracę w porze nocnej, 

koszt

ów  z  tytułu  składek  na  ubezpieczenia  społeczne,  kosztów  zastępstwa  pracowników 

przebywających  na  urlopie.  Kalkulacja  nie  zawierała  kosztów  z  tytułu  wyposażenia 

osobistego,  kosztów  materiałowych,  sprzętowych  (umundurowanie,  pojazdy),  kosztów 

administracyjnych,  kosztów  nadzoru,  a  ponadto  założono,  iż  wszyscy  pracownicy  mają 

odpowiednio powyżej 60 lat (mężczyźni) lub powyżej 55 lat (kobiety), nie uwzględniono także 

kosztów PPK oraz założono kwotę zysku w ujęciu miesięcznym na poziomie 1 zł. Z kalkulacji 

tych  wynikało,  że  cena  oferty  Przystępującego  jest  niższa  niż  ustalona  na  podstawie 

wspomnianego narzędzia cena za realizację usług w roku 2021 i 2022. Wyliczenia dokonane 

przez  Odwołującego  nie  były  kwestionowane  przez  Zamawiającego  i  Przystępującego, 

podobnie  jak  nie  było  podważane  użycie  do  obliczeń  narzędzia  w  postaci  kalkulatora 

opracowanego  przez  Zakład  Ubezpieczeń  Społecznych  jako  narzędzia  wiarygodnego. 

Przystępujący jedynie wskazał na przyjęcie przez Odwołującego nieprawidłowego założenia 

w  zakresie  wymiaru  świadczeń  urlopowych,  wyjaśniając,  że  zamierza  zatrudnić 

pracowników,  którym  przysługuje  jedynie  20  dni  urlopu  wypoczynkowego  i  który  nie  będą 

musieli  w  okresie  realizacji  umowy  przechodzić  badań  okresowych.  Jednocześnie 

Przystępujący sam załączył przykładowe kalkulacje opracowane w oparciu o kalkulator ZUS, 

w którym przyjął niższe koszty związane z zastępstwem pracowników w zakresie świadczeń 

urlopowych,  jak  i  przyjął  zerowe  koszty  badań  okresowych  i  innych  kosztów  obsługi 

zamówienia.  

Izba  przyznała  rację  Odwołującemu,  iż  tak  przyjęte  założenia  budzą  uzasadnione 

wątpliwości,  Przystępujący  uwzględnił  bowiem  w  swoich  wyliczeniach  zawartych  w  piśmie 

procesowym dwa czynniki mogące się wzajemnie wykluczać. Z jednej strony Przystępujący 

założył,  iż  wszyscy  skierowani  do  realizacji  zamówienia  (zatrudnieni  na  umowę  o  pracę) 

pracownicy  będą  pracownikami w  wieku powyżej  55  lat  –  kobiety  i  60  lat  –  mężczyźni,  dla 

których  nie  będzie  obowiązku  odprowadzenia  ubezpieczenia  na  Fundusz  Pracy  i  FGŚP. 

drugiej  strony  Przystępujący przyjął,  że  wszystkim  ww.  pracownikom przysługuje  krótszy, 

dwudziestodniowy  urlop  wypoczynkowy. 

W  tym  miejscy  wskazać  należy,  iż  zgodnie  z  art. 

§ 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2020 r.  poz. 1320 ze 

zm., 

dalej  jako  „k.p.”)  wymiar  urlopu  wynosi:  1)   20  dni  -  jeżeli  pracownik  jest  zatrudniony 


krócej niż 10 lat; 2)  26 dni - jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat. Zgodnie z 

art. 154

§ 1 k.p. do okresu zatrudnienia, od którego zależy prawo do urlopu i wymiar urlopu, 

wlicza  się  okresy  poprzedniego  zatrudnienia,  bez  względu  na  przerwy  w  zatrudnieniu  oraz 

sposób  ustania  stosunku  pracy.  Ponadto  zgodnie  z  art.  155  §  1  k.p.  do  okresu  pracy,  od 

którego  zależy  wymiar  urlopu,  wlicza  się  z  tytułu  ukończenia:  1)   zasadniczej  lub  innej 

równorzędnej  szkoły  zawodowej  -  przewidziany  programem  nauczania  czas  trwania  nauki, 

nie  więcej  jednak  niż  3  lata,  2)   średniej  szkoły  zawodowej  -  przewidziany  programem 

nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 5 lat, 3)  średniej szkoły zawodowej dla 

absolwentów  zasadniczych  (równorzędnych)  szkół  zawodowych  -  5  lat,  4)   średniej  szkoły 

ogólnokształcącej  -  4  lata,  5)   szkoły  policealnej  -  6  lat,  6)   szkoły  wyższej  -  8  lat.  Okresy 

nauki,  o  których  mowa  w  pkt  1-6,  nie  podlegają  sumowaniu.  Z  regulacji  tych  wynika,  że 

faktyczny okres zatrudnienia na umowę o pracę uprawniający do wyższego wymiaru urlopu, 

po odliczeniu stażu wynikającego z okresów nauki, istotnie się zmniejsza.  

Ponadto 

wskazać  należy,  iż  zgodnie  z  postanowieniami  SWZ  wykonawca  miał 

skierować do ochrony obiektu osoby wpisane na listę kwalifikowanych pracowników ochrony, 

posiadających ważne poświadczenie bezpieczeństwa osobowego uprawniające do dostępu 

do  informacji  o  klauzuli,  co  najmniej  „poufne”.  Co  więcej,  jednym  z  warunków  udziału 

postępowaniu  było  dysponowanie  na  czas  realizacji  zamówienia  osobami  zdolnymi  do 

wykonania  zamówienia  tj.  minimum  czterema  osobami,  których  każda  posiada  co  najmniej 

dwuletni staż pracy (24 miesiące) na stanowiskach analogicznych do objętych zamówieniem, 

wykonujących czynności polegające na ochronie fizycznej osób i mienia  (terenów, obiektów, 

urządzeń,  mienia).  Mając  na  uwadze  przytoczone  przepisy  Kodeksu  pracy,  treść  SWZ,  a 

także  w  oparciu  o  zasady  logiki  i  doświadczenia  życiowego,  stwierdzić  należy,  że  osoby  w 

wieku  przedemerytalnym

,  o  doświadczeniu  i  uprawnieniach  wymaganych  w  SWZ, 

przeważnie  będą  legitymować  się  okresem  stażowym  uprawniającym  do  pełnego  wymiaru 

urlopu  wypoczynkowego.  Aczkolwiek 

mogą  istnieć  wyjątki  od  tej  reguły,  to  jednak 

okoliczność ta winna podlegać wyjaśnieniu przez Zamawiającego, a Przystępujący powinien 

wykazać  realność  przyjętych  założeń  w  zakresie  kosztów  pracy  i  potwierdzić  tę  realność 

dowodami. 

Jeżeli  Przystępujący  faktycznie  dysponuje  –  jak  twierdzi  –  osobami  w  wieku 

przedemerytalnym,  które  nie  mają  udokumentowanego  stażu  pracy  i  świadczyły  usługi  na 

podstawie  umów  zleceń  i  to  takie  właśnie  założenia  przyjął  w kalkulacji,  to  powinien  w 

ramach 

wyjaśnień  okoliczność  tę  wykazać  stosownymi  dowodami.  W  przeciwnym  razie 

potwierdzi  się  teza  odwołania,  że  nie  jest  możliwa  realizacja  zamówienia  za  zaoferowaną 

przez Przystępującego cenę bez straty po stronie wykonawcy. Na tę okoliczność Odwołujący 

złożył  także  kalkulacje  opracowane  w  oparciu  o  narzędzie  udostępnione  przez  ZUS,  w 

którym nie ujęto osób w wieku przedemerytalnym, a ujęto świadczenia urlopowe w wymiarze 


20  dni,  z 

których wynikało, że uzyskana w ten sposób cena była wyższa niż przyjęta przez 

Przystępującego.  

Wątpliwości  wskazane  powyżej  co  do  ceny  oferty  Przystępującego  potęguje 

podniesiona  przez  Odwołującego  okoliczność,  iż  aktualnie  zaoferowana  przez 

Przystępującego  cena  różni  się  o  niespełna  2%  od  ceny,  jaką  Przystępujący  oferował  na 

realizację  usługi  w  roku  ubiegłym,  w  sytuacji  gdy  w  tamtym  postępowaniu  Zamawiający 

dopuścił  możliwość  realizacji  zamówienia  przez  osoby  posiadające  orzeczenie  o 

niepełnosprawności,  czego  ani  Przystępujący,  ani  Zamawiający  nie  kwestionowali.  Inny 

sposób  ukształtowania  warunków  zamówienia  powodował,  że  uprzednio  wykonawcy  mogli 

uwzględnić  przedmiotową  okoliczność  i  obniżyć  odpowiednio  wysokość  zaproponowanej 

ceny 

(z  możliwości  takiej  wykonawcy  w  tego  rodzaju  postępowaniach  dotychczas  często 

korzystali

),  podczas  gdy  w  realiach  niniejszego  postępowania  nie  było  to  możliwe. 

Okoliczność  ta  powinna  zostać  wzięta  pod  uwagę  przez  Zamawiającego  przy  badaniu  cen 

ofert wykonawców, zwłaszcza zważywszy na fakt, że różnica w cenie oferty Przystępującego 

w  relacji  d

o  oferty  złożonej  w  poprzednim  postępowaniu  była  tak  niewielka. 

Ponadto  nie 

można tracić  z  oczu,  że  cena oferty  powinna obejmować  swoim  zakresem  nie tylko koszty 

pracy związane z zatrudnieniem na umowę o pracę pracowników ochrony, ale także szereg 

innych 

czynników,  jak  koszty  materiałowe,  sprzętowe,  koszty    254  transportów  wartości 

pieniężnych  (inkaso),  koszty  12  konwojów  wartości  pieniężnych,  czy  koszty  związane  z 

przyjazdem  grup  interwencyjnych.  Skoro 

oferta Przystępującego budzi wątpliwości już tylko 

zakresie  przyjętych  kosztów  pracy,  to  tym  bardziej  wątpliwości  te  potęgują  się,  jeśli 

weźmie  się  pod  uwagę  konieczność  uwzględnienia  w  cenie  oferty  wskazanych  powyżej 

innych czynników  

Biorąc pod uwagę powyższe, Izba nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności 

wyboru  oferty  najkorzystniejszej  oraz  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert,  w  tym 

wezwanie 

Przystępującego na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia wyjaśnień

tym złożenia dowodów, w zakresie wyliczenia ceny oferty. 

Dalsze  zarzuty  odwołania,  wskazujące  na  konieczność  odrzucenia  oferty 

Przystępującego  jako  zawierającej  rażąco  niską cenę  oraz  z  uwagi  na  fakt,  że  jej  złożenie 

stanowiło  czyn  nieuczciwej  konkurencji,  Izba  uznała  za  przedwczesne  na  tym  etapie 

postępowania,  mając  na  uwadze  okoliczność,  że  sposób  kalkulacji  ceny  oferty 

Przystępującego wymaga uprzedniego wyjaśnienia.  

Jedynie  u

zupełniająco  Izba  wskazuje,  że  za  niezgodne  z  stanem  faktycznym  uznała 

twierdzenia  Odwołującego,  jakoby  nie  otrzymał  od  Zamawiającego  pisma  Przystępującego 

złożonego w odpowiedzi na pismo Zamawiającego zawierające prośbę o ustosunkowanie się 

do zastrzeżeń innego wykonawcy co do ceny oferty.  Sam Odwołujący odniósł się do treści 


tego  pisma  w  odwołaniu  na  stronie  8,  wskazując,  iż  w  piśmie  tym  zawarto  jedynie  ogólne 

rozważania w  zakresie stosowania przepisów  ustawy  Pzp,  a nie wyjaśnienia rażąco niskiej 

ceny,  a  zatem  zostało  mu  ono  przekazane.  Ponadto  Odwołujący  nie  podnosił  zarzutów 

zakresie  nieudostępnienia  mu  przez  Zamawiającego  określonych  dokumentów,  wobec 

czego podnoszenie tego rodzaju twierdzeń na rozprawie uznać należy za spóźnione.  

Mając  na  uwadze  wszystko  powyższe  Izba  uznała,  że  odwołanie  podlega 

uwzględnieniu i na podstawie art. 553 ustawy Pzp orzekła jak w sentencji. 

O  kosztach 

postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  na 

podstawie  art.  557  i  575  ustawy  Pzp  oraz 

§    7  ust.  1  pkt  1  w  zw.  z  §  5  pkt  1    i  2  lit.  b) 

Rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  2437),  zaliczając  na  poczet 

kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  wpisu  od  odwołania  oraz  kwotę  poniesioną 

tytułem  kosztów  zastępstwa  Odwołującego  przez  pełnomocnika,  potwierdzoną  złożoną  na 

rozprawie  fakturą  i  zasądzając  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  ww.  koszty 

postępowania odwoławczego w łącznej wysokości 11 100 zł. 

Przewodniczący:      ……………………………….………