Sygn. akt: KIO 2836/21
WYROK
z dnia 20 p
aździernika 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
18 października 2021 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 września 2021 r. przez
odwołującego: Inforsys S.A. z siedzibą w Radzyminie (Al. Jana Pawia II 24, 05-250
Radzymin)
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: PGE Obrót S.A. z
siedz
ibą w Rzeszowie (ul. 8 Marca 6, 35-959 Rzeszów),
przy udziale wykonawcy: EDC Expert Direct Communication sp. z o.o.
z siedzibą w
Piotrkowie Trybunalskim (ul. Belzacka 176/178, 97-
300 Piotrków Trybunalski)
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
Oddala odwołanie:
2. Kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego: Inforsys S.A. z siedzibą
w Radzyminie (Al. Jana Pawia II 24, 05-250 Radzymin) i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
odwołania;
2.2. zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego: PGE Obrót S.A. z siedzibą w
Rzeszowie (ul. 8 Marca 6, 35-959 Rzesz
ów) kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art.
580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt: KIO 2836/21
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 27 września 2021 r. przez wykonawcę Inforsys S.A. z
sie
dzibą w Radzyminie (Odwołujący) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
PGE Obrót S.A. z siedzibą w Rzeszowie w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz.
1129 ze zm.) [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP] w prz
edmiocie zamówienia publicznego
na:
„Usługę drukowania, nadawania i dostarczania do Klientów faktur i innej korespondencji
PGE Obrót S.A.” Numer referencyjny: POST/OBR/OBR/Bl/00022/2021. Ogłoszenie o
zamówieniu zostało opublikowane w dniu 7 lipca 2021 r. w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 2021/S 129-343919.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu
naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp - poprzez jego niezastosowanie i zaniechanie odrzucenia oferty
EDC,
której treść w zakresie pozycji 25 formularza cenowego jest niezgodna z warunkami
zam
ówienia tj. wykonawca zaoferował sposób realizacji zamówienia inny niż wymagany w
SWZ oraz nie uwzględnił w cenie oferty wymaganych w dokumentach zamówienia
elementów cenotwórczych w tym obowiązującej opłaty na rzecz operatora wyznaczonego
z tytułu nadania przesyłki rejestrowanej, co skutkowało wyborem jako najkorzystniejszej
oferty podlegającej odrzuceniu;
2) art. 226 ust. 1 pkt 10 PZP - poprzez jego niezastosowanie i zaniechanie odrzucenia oferty
EDC, która w pozycji 25 formularza cenowego zawiera błąd w obliczeniu ceny polegający
na
nieuwzględnieniu
wymaganych
w
dokumentach
zamówienia
elementów
cenotwórczych w tym obowiązującej opłaty na rzecz operatora wyznaczonego z tytułu
nadania przesyłki rejestrowanej, co skutkowało wyborem jako najkorzystniejszej oferty
p
odlegającej odrzuceniu;
w przypadku nieuwzględnienia zarzutów postawionych w pkt 1) i 2) powyżej:
3) art. 224 ust. 1 Pzp - poprzez jego niezastosowanie i zaniechanie wezwania EDC do
wyjaśnień rażąco niskiej ceny w zakresie pozycji 25 formularza cenowego, która w
odniesieniu do obowiązującego cennika operatora wyznaczonego wydaje się być rażąco
niska lub powinna budzić wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach
zamówienia.
Odwo
łujący wniósł o: 1) uwzględnienie odwołania; 2) nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej dla Części 1 Postępowania; 3)
odrzucenie oferty EDC na postawie art. 226 ust. 1 pkt 5 i 10 Pzp - w przypadku
uwzględnienia zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 i 10 PZP (zarzuty z pkt 1-2); 4)
nakazanie Zamawiającemu wezwania EDC na podstawie art. 224 ust. 1 Pzp do wyjaśnień
rażąco niskiej ceny co do pkt 25 formularza cenowego w szczególności w zakresie
skalkulowanych kos
ztów w tym obowiązującej opłaty z tytułu nadania przesyłki rejestrowanej
za pośrednictwem operatora wyznaczonego oraz skalkulowanego zysku w przypadku
uwzględnienia zarzutu naruszenia art. 224 ust. 1 Pzp (zarzut z pkt 3). Także wniósł o 5)
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego w tym kosztów zastępstwa procesowego.
Odwołujący wskazał, że (…) W przedmiotowym stanie faktycznym Zamawiający,
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty EDC pozbawił Odwołującego możliwości uzyskania
zamówienia. Gdyby Zamawiający nie zaniechał czynności odrzucenia oferty EDC, oferta
Odwo
łującego, jako jedyna niepodlegająca odrzuceniu, uzyskałaby najwyższą liczbę
punktów spośród wszystkich ofert i powinna zostać wybrana jako najkorzystniejsza w Części
1 Postępowania. Odwołujący został pozbawiony możliwości uzyskania zamówienia również
w wy
niku dokonania przez Zamawiającego wyboru oferty najkorzystniejszej z pominięciem
obligatoryjnego wezwania EDC na podstawie art. 224 ust. 1 Pzp do wyja
śnień rażąco niskiej
ceny w zakresie pozycji 25 formularza cenowego. Gdyby bowiem EDC w odpowiedzi na
wez
wanie z art. 224 ust. 1 PZP wyjaśnień nie złożyło lub złożone wyjaśnienia potwierdziłyby,
że cena jest rażąco niska, EDC zostałaby odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp.
W takiej sytuacji Odwołujący analogicznie uzyskałby najwyższą liczbę punktów spośród
wszystkich ofert i powinien zostać wybrany jako najkorzystniejszy w Części 1 Postępowania.
Konsekwencją powyższego jest pozbawienie Odwołującego potencjalnego zysku
związanego z realizacją przedmiotowego zamówienia publicznego, co stanowi szkodę”.
W uzasadnienie
odnośnie zarzutu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5 i 10 Pzp
podał:
Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego, którego
przedmiotem jest usługa drukowania, nadawania i dostarczania do klientów faktur i innej
korespondencji
PGE Obrót S.A. z podziałem na 4 części. Odwołujący oraz EDC złożyli ofertę
dla Części 1 Postępowania, której szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został zawarty
w załączniku do SWZ: „Załącznik nr 1A - Szczegółowy opis przedmiotu Zamówienia -
dotyczy Części 1 postępowania", dalej: „Załącznik nr 1A".
Wykonawcy składający ofertę dla Części 1 Postępowania zobowiązani byli do złożenia oferty
na formularzu
zgodnym ze wzorem stanowiącym załącznik do SWZ: „Załącznik nr 4A -
Formularz oferty -
Oświadczenie Wykonawcy - WZÓR - dotyczy Części 1 postępowania”,
dalej: „Załącznik nr 4A”. W ramach Załącznika nr 4A wykonawcy musieli wypełnić formularz
cenowy dla 28 po
zycji składających się na zakres przedmiotowy zamówienia w ramach
Części 1 Postępowania podając ceny jednostkowe oraz wartości całkowite poszczególnych
pozycji. W Rozdz. 21.2. SWZ Zamawiający podał z kolei w jaki sposób ma zostać określona
cena:
„Cena Oferty uwzględnia wszelkiego rodzaju opłaty oraz podatki oraz wszystkie koszty
związane z realizacją Zamówienia, transport. ewentualne upusty i rabaty oraz pozostałe
składniki cenotwórcze. Podana cena nie ulega zmianie przez okres realizacji (wykonania)
Za
mówienia, z zastrzeżeniem warunków wynikających z Umów w sprawie zamówienia,
których projekty stanowią Załącznik nr ZA, 2B, 2C, 2D do SWZ.” (podkreślenia: K. K.).
W ramach pozycji 25 Załącznika nr 4A Zamawiający wymagał zaoferowania i skalkulowania
usługi: „Nadawanie, w tym opłacenie, przesyłek rejestrowanych w imieniu Wysyłającego
Zapytanie za pośrednictwem Operatora Wyznaczonego". Z treści pozycji 25 Załącznika nr
4A wynika tym samym jednoznacznie, że Zamawiający skonkretyzował jaka opłata ma
zostać uwzględniona w cenie oferty, a zatem wykonawcy, zgodnie z dokumentami
zamówienia, , zobligowani byli do skalkulowania w ramach tej pozycji między innymi opłaty z
tytułu nadawania przysyłek rejestrowanych, za pośrednictwem Operatora Wyznaczonego -
Poczta Polska S.
A., dalej: „PP S.A.". Mówiąc inaczej, wykonawcy w ramach tej pozycji
musieli uwzględnić opłatę za przesyłkę poleconą ekonomiczną. która dla Formatu S do 500 g
wnosi 5.90 zł według obowiązującego od 1 września 2020 r. Cennika usług powszechnych w
obrocie kr
ajowym i zagranicznym Poczty Polskiej S.A., dalej: „Cennika PP S.A.”I (Część I
Rozdz. II poz. 3).
Dowód: Cennik usług powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym
Poczty Polskiej S.A. obowiązujący od 1 września 2020 roku
W ramach pozycji 25 EDC okr
eślił natomiast wartość jednej przesyłki na kwotę 4,848 zł, a
zatem o prawie 1,05 zł mniej niż opłata wynikająca z Cennika PP S.A., którą wykonawca,
zgodnie z dokumentami zamówienia, musiał skalkulować dla tej usługi. Z powyższego
wynika więc jednoznacznie, że EDC nie skalkulował właściwej opłaty na rzecz PP S.A. oraz
innych wymaganych elementów cenotwórczych w związku z czym nie jest w stanie wykonać
zamówienia w ramach tej pozycji za zaoferowaną cenę.
Wskaza
ł, że jeszcze na etapie zapytania z dnia 7 stycznia 2021 r. Wysyłający Zapytanie
(Zamawiający) udzielał wyjaśnień dotyczących pozycji 25 Załącznika nr 4A doprecyzowując
jakie elementy cenotw
órcze mają zostać uwzględnione w cenie oferty w ramach tej pozycji.
W dokumencie z dnia 21 stycznia 2021 r. Zamawia
jący udzielił następujących wyjaśnień:
Pytanie 31 -
dot. Załącznik A - Warunki cenowe Pkt 29
„Na czym konkretnie polegało będzie opisane „Nadawanie, w tym opłacenie, przesyłek
rejestrowanych
w imieniu Wysyłającego Zapytanie za pośrednictwem Operatora
Wyznaczonego'. Jakie s
ą składowe tej usługi? Na jakim cenniku nadań opiera się ta
usługa?”
Odpowiedź: „Wysyłający Zapytanie udzielił odpowiedzi w pytaniu 30. Ponadto. usługa
powinna opierać się na cenniku Operatora Wyznaczonego. ” (podkreślenie: K. K.).
Odp
owiedź na pytanie 30: „Wysyłający Zapytanie przewiduje potrzebę wyselekcjonowania
przez Oferenta przesyłek przeznaczonych dla Operatora Wyznaczonego na podstawie, np.
typu dokumentu przekazanego przez Wysyłającego Zapytanie. Ponadto usługa powinna
obejmow
ać nadanie tych przesyłek u Operatora Wyznaczonego, dla przesyłek
rejestrowanych, sporządzenie odpowiednich książek nadawczych, przekazanie informacji o
nadawanych przesyłkach do rejestru Operatora Wyznaczonego i zwrotne przekazanie do
Wysyłającego Zapytanie informacji potwierdzających nadanie. ”
Dowód: Odpowiedzi na pytania zadane do RFI „Zakup usługi drukowania, kopertowania i
nada
wania do Klientów PGE Obrót S.A. faktur oraz innej korespondencji” z dnia 21 stycznia
2021 r.
Mając na uwadze powyższe oraz ceny wynikające z Cennika PP S.A. oczywistym jest. że
EDC nie skalkulował prawidłowo wszystkich wymaganych elementów cenotwórczych w
szczególności opłaty na rzecz PP S.A. Z punktu widzenia kalkulacji ceny dla pozycji 25
Załącznika nr 4A i weryfikacji zgodności oferowanego sposobu realizacji zamówienia z
wymaganiami SWZ kluczowa jest kwestia ustalenia nadawcy korespondencji, co
Zamawiaj
ący doprecyzował w wyjaśnieniach do SWZ opublikowanych dnia 2 sierpnia 2021 r.
w dokume
ncie pn.: „Odpowiedź - pytania 4 30_07_v.pdf':
Pytanie nr 2
„Czy Zamawiający dopuszcza sytuację w której przesyłka zostanie nadana przez inny
podmiot na rzecz i w imieni
u Zamawiającego, w wyniku czego Nadawcą przesyłki nie będzie
PGE Obrót S.A., a podmiot działający w imieniu i na rzecz PGE Obrót S.A”.
Odpowiedź: „Nadawcą przesyłek może być wyłącznie PGE Obrót S.A. ” (podkreślenie: K.
Kaleta)
Z powyższego wynika więc, że nadawcą przesyłki może być wyłącznie PGE Obrót S.A., a
nie wykonawca działający „w imieniu i na rzecz" PGE Obrót S.A. Zamawiający tym samym
w
ymagał określonego sposobu realizacji zamówienia przez wykonawcę. Dla Zamawiającego
wiąże się to przede wszystkim z tym, że nadawcą jest PGE Obrót S.A., a nie wykonawca, a
co za tym idzie na kopercie znaj
duje się wyłącznie oznaczenie PGE Obrót S.A. jako
nadawcy. Zamawiający tym samym wykluczył możliwość realizacji zamówienia w formule „w
imieniu i na rzecz", czyli gdy
nadawcą jest wykonawca, a na kopercie znajduje się
oznaczenie wykonawcy jako nadawcy z ad
notacją, że działa on w imieniu i na rzecz PGE
Obrót S.A.
Jest to o tyle istotne, że w formule realizacji zamówienia wymaganej przez Zamawiającego
wykonawcy nie mogą powoływać się na upusty wynikającego z umów wiążących ich z PP
S.A., ponieważ umowy takie można zawrzeć jedynie nadając przesyłki klientów w formule „w
imieniu i na rzecz”.
Zgodnie z
§ 46 ust. 1 obowiązującego od dnia 22 grudnia 2020 r. Regulaminu świadczenia
usług powszechnych PP S.A. : „Nadawcy, który nada określoną liczbą przesyłek pocztowych
w ustalonym z Pocz
tą Polską okresie lub który wykona uzgodnione z Pocztą Polską
dodatkowe czynności związane z przygotowaniem lub opracowaniem przesyłek pocztowych,
skutkujące obniżką kosztów ich realizacji, przysługuje opust”. Z kolei z ust. 7 tego paragrafu
wynika: „Opusty na dany rodzaj przesyłki pocztowej stosuje się i rozlicza na podstawie
pisemnej umowy z wykonawcą” (podkreślenia: K. K.). Dowód: Regulamin świadczenia usług
powszechnych PP S.A. obowiązujący od dnia 22 grudnia 2020 r.
Zastosowanie
w
przypadku
niniejszego
Postępowania rabatów wynikających z
obowiązującego od dnia 1 sierpnia 2018 r. Regulaminu świadczenia usługi pocztowej
niepowszechnej przesyłka firmowa w obrocie krajowym , wyklucza natomiast już sama
definicja nadawcy wynikająca z 52 pkt 3) tego regulaminu: „nadawca - podmiot niebędący
konsumentem w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego, który zawarł z Pocztq Polskq
umowę o świadczenie usługi” (podkreślenie: K. K.). Dowód: Regulamin PP SA. świadczenia
usługi pocztowej niepowszechnej przesyłka firmowa w obrocie krajowym obowiązujący od
dnia 1 sierpnia 2018 r.
Z powyższego zatem jednoznacznie wynika, że ewentualne upusty względem opłat
wynika
jących z Cennika PP S.A. mogą przysługiwać wyłącznie nadawcy na podstawie
umowy z PP S.A. W
przypadku tego Postępowania nie ma tym samym możliwości
zastosowani
a przez wykonawcę jakiegokolwiek upustu. W dokumentach zamówienia nie ma
mowy o umowie wiążącej PGE Obrót S.A. (nadawcy) z PP S.A. uprawniającej wykonawców
do skalkulowania niższej opłaty na rzecz PP S.A. Upusty wynikające z umów zawartych
przez EDC z PP S.A. nie będą miały natomiast zastosowania ponieważ EDC nie jest
nadawcą (nie może działać w imieniu i na rzecz PGE Obrót S.A. zgodnie z wymaganiami
SWZ).
Zgodnie z wymaganiami Zamawiającego EDC zobligowany był do zaoferowania w
ramach pozyc
ji 25 Załącznika Nr 4A, nadawania przesyłek PGE Obrót S.A. (jako nadawcy),
a nie nadawania przesyłek w imieniu i na rzecz PGE Obrót S.A. EDC powinien skalkulować
tym samym opłaty wynikające z obowiązującego Cennika PP S.A. bez upustów oraz inne
elementy ce
notwórcze. Mając to na uwadze Zamawiający powinien odrzucić ofertę EDC na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 i 10 Pzp
w związku z tym, że jej treść jest niezgodna z
warunkami zamówienia oraz zawiera błąd w obliczeniu ceny.
Powy
ższe potwierdza orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, które pozostaje aktualne w
obowiązującym stanie prawnym: „Przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 p,z.p. nakazuje zamawiającemu
odrzucenie oferty, jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust 2 pkt 3 tej ustawy. Norma art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p.
odnosi się zaś do merytorycznego aspektu zaoferowanego przez wykonawcę świadczenia
oraz merytoryczn
ych wymagań zamawiającego, w szczególności co do zakresu, ilości,
jakości, ceny, warunków realizacji i innych elementów istotnych dla wykonania zamówienia,
w tym wyznaczonych parametrów technicznych wyrobu. Niezgodność treści oferty z treścią
SIWZ ma miejs
ce w sytuacji, gdy oferta nie odpowiada w pełni przedmiotowi zamówienia, nie
zapewniając jego realizacji w całości zgodnie z wymogami zamawiającego ”4. Krajowa Izba
Odwoławcza stwierdziła ponadto, że: „Cena oferty, w tym sposób jej budowania, jest „treścią
oferty", nie jedynie tzw. formalną, ale tzw. merytoryczną, której dotyczy dyspozycja art. 89
ust. 1 pkt 2 ustany z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Tym samym
niezgodność wyceny oferty ze sposobem wskazanym w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia powoduje konsekwencje wskazane w art. 89 ust. 1 pkt 2 usta Prawo zamówień
publicznych, cz
yli konieczność odrzucenia tak sporządzonej oferty.. [...] Poza tym już sama
niezgodność wyceny ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia powoduje, że ocena
oferty
w zakresie wyceny może być nieadekwatna, ponieważ, jak wskazuje sam art. 90 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych, cena i jej części składowe odnoszą się do przedmiotu
zamówienia i innych wymagań zamawiającego - zatem w pierwszej kolejności musi zostać
spełniony zakres przedmiotowy świadczenia. "5 (podkreślenia: K. K.).
W o
dniesieniu do błędu w obliczeniu ceny Krajowa Izba Odwoławcza potwierdza, że:
„Błędem w obliczeniu ceny, w rozumieniu przepisu art. 89 ust. 1 pkt 6 Prawa zamówień
publicznych, jest błąd co do prawidłowego ustalenia stanu faktycznego, nie zaś wadliwe od
strony technicznej wyko
nanie czynności arytmetycznych składających się na obliczenie
ceny.
Błąd w obliczeniu ceny zachodzi, jeśli cena ofer0' została obliczona w sposób
niezgodny: ze sposobem jej obliczenia podanym w dokumentacji przetargowej lub gdy w
cenie
oferty przykładowo uwzględniono niewłaściwą stawkę podatku VAT. Błędem będzie
także zastosowanie niewłaściwych jednostek miar, niewłaściwych ilości lub zakresu
czy
nności. Błędy w obliczeniu ceny charakteryzują się tym, że nie można ich w żaden
sp
osób poprawić”6. Ponadto Kraj owa Izba Odwoławcza stwierdziła, że: „ Ustawa Pzp nie
definiuje co przez błąd w obliczeniu ceny należy rozumieć, jednak jak wskazuje się w
orze
cznictwie błędem w obliczeniu ceny jest błąd polegający na przyjęciu niewłaściwych
danych do
jej obliczenia. jak przykładowo zastosowanie niewłaściwą' stawki podatku VAT.
przyjęcie niewłaściwych danych. nieuwzględnienie w cenie wszystkich wymaganych
elemen
tów7 ” (podkreślenia: K. K.).
Odwołujący ponadto wskazał, że zgodnie ze wzorem umowy dla Części 1 stanowiącym
załącznik do SWZ: „Załącznik Nr 2A - Projektowane postanowienia umowy - WZÓR - dotyczy
Części 1 postępowania”, dalej: „Wzór umowy' wysokość wynagrodzenia wykonawcy ustalana
będzie na podstawie wolumenu prawidłowo zrealizowanych usług i cen jednostkowych
określonych w ofercie. EDC nie ma tym samym możliwości powoływania się na to, że
niedoszacowanie pozycji
25 Załącznika Nr 4A zostało skalkulowane w innych pozycjach.
Wskaza
ł również, że Wzór umowy nie zawiera klauzul dających możliwość waloryzowania
ceny oferty w
związku ze zmianą opłat PP S.A. co zostało również potwierdzone w
wyjaśnieniach SWZ Zamawiającego opublikowanych dnia 11 sierpnia 2021 r. w dokumencie
pn.: „Część VI_ Pytania z 30.07.2021 08.22_odpowiedzi_modyfikacje.pdf:
..Pytanie nr 33F:
Pkt 25 Nadawanie, w tym opłacenie, przesyłek rejestrowanych w imieniu za pośrednictwem
Operatora Wyznaczonego. W momencie składania oferty Wykonawca nie jest w stanie
przewidzieć jak kształtowały się będą opłaty za dystrybucję tej korespondencji (cennik usług
powszechnych
Poczty Polskiej.) w okresie świadczenia usługi dla Zamawiającego. Czy
Zamawiający dopuszcza możliwość Waloryzacji ceny przez Wykonawcę w przypadku
wprowadzenia zmiany po stronie Operatora Wyznaczonego? (podk
reślenie: K. K.)
Odpowie
dź: „Zamawiający nie dopuszcza możliwości waloryzacji cen”. (podkreślenie: K. .)
Wykonawcy zobligowani byli tym samym do uwzględnienia w ofercie ryzyka ewentualnej
podwyżki opłaty na rzecz PP S.A zwłaszcza, że umowa ma być realizowana przez okres 24
miesi
ęcy.
W uzasadnieni
u dotyczącym naruszenia art. 224 ust 1 Pzp podał:
Odwołujący z daleko idącej ostrożności stawia ewentualny zarzut naruszenia art. 224 ust. 1
Pzp. Nawet, gdyby Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że pozostałe zarzuty nie zasługują na
uwzględnienie to cena oferty w zakresie pozycji 25 Załącznika Nr 4A powinna budzić
wątpliwości zamawiającego z takich samych przyczyn faktycznych jakie zostały wskazane w
uzasadnieniu dot. pozostałych zarzutów, w szczególności odnoszących się do znacznej
dysproporc
ji pomiędzy opłatą wynikającą z Cennika PP S.A. oraz ceną zaoferowaną przez
EDC, zwłaszcza, że Zamawiający przewidział ustalenie wysokości wynagrodzenia na
podstawie zleconych i prawidłowo zrealizowanych ilości. Powołując się na utrwalone
orzecznictwo Kraj
owej Izby Odwoławczej: „Jednocześnie jednak należy również uznać za
prawidłowe dotychczasowe stanowisko, iż w uzasadnionych przypadkach obowiązek
badania w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp dotyczy p
oszczególnych cen jednostkowych co
też elementów, które służyć będą do ustalenia ceny, jeżeli jest to uzasadnione określonymi w
SIWZ kryteriami oceny ofert.
specyfiką przedmiotu zamówienia czy też ukształtowanego
sposobu wynagradzania wykonawcy. Podkreślenia wymaga, że pojęcie ceny, o którym
mowa w art. 90 ustawy
Pzp należy odnosić do okoliczności danego przypadku. Przykładowo,
w świetle art. 536 KC cenę można określić poprzez wskazanie podstaw do jej ustalenia. Taki
charakter ma również np. każda oferta posługująca się obmiarowym ustalaniem ceny, gdzie
mamy do czynienia z
szacowaną ilością jednostek i proponowaną przez wykonawcę ceną
za 1 jednostkę. Konkretyzacja ceny następuje dopiero po ustaleniu faktycznie zrealizowanej
liczby jednostek. "8.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 18/10/21) wniósł o
oddaleni
e odwołania. W uzasadnieniu wskazał na następujące okoliczności:
…)
Wbrew stanowisku Odwołującego Zamawiający w sposób prawidłowy dokonał
wyboru wykonawcy EDC Expert Direct Communication sp z o. o. (EDC).
Na ws
tępie zaznaczyć należy, iż zdaniem Zamawiającego Odwołujący błędnie
zinterpretował odpowiedź udzieloną przez Zamawiającego na pytanie 2 (wyjaśnienia z dnia 2
sierpnia 2021 roku
— dokument „Odpowiedź — pytania 4 30 07_v.pdf). Z treści zadanego
pytania wynika bowiem jednoznacznie intencja p
ytającego, zmierzająca do tego, czy
dopuszczalne jest takie wykonywanie zamówienia, w którym to PGE Obrót S.A.
(Zamawiający) nie będzie nadawcą przesyłki, a będzie nią inny podmiot. Taką
możliwość w odpowiedzi Zamawiający wykluczył. Jednocześnie wskazać należy, iż w ocenie
Z
amawiającego dopuszczalne jest na gruncie dokumentacji zamówienia, w tym wzorca
umowy, wykonywanie tej usługi w imieniu i na rzecz PGE Obrót S.A. z zachowaniem statusu
Nadawcy przez PGE Ob
rót S.A. Zamawiający podnosi również, iż pozycja nr 25 formularza
cenowego jednoznacznie wskazuje na
nadawanie przesyłek w imieniu Zamawiającego i w
tym zakresie SWZ nie ulegała zmianie. Zamawiający podkreśla, iż Odwołujący nie zadał w
tym zakresie żadnych pytań, co mógł uczynić w ramach należytej staranności wymaganej od
przedsiębiorcy (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 5 czerwca 2014 roku IV CSK 626/13)
Zachowując więc systematykę odwołania wskazać należy co następuje:
1. Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 i 10 Pzp
W przedmiotowym postępowaniu nie można mówić o naruszeniu wyżej wskazanych
przepisów, gdyż oferta przedłożona przez EDC nie jest sprzeczna z warunkami zamówienia,
jak również nie zawiera błędu w obliczeniu ceny. W kwestionowanej przez Odwołującego
pozycji
EDC wskazał na skalkulowaną przez siebie cenę jednostkową, która, co też jest
warte
podkreślenia, jest identyczna z ceną obowiązująca w obecnie wykonywanej umowie.
(dowód: Kopia oferty EDC z dnia 24.03.2020 roku, złożona w postępowaniu nr
POST/OBR/OBR/Bl/00002/2020).
W uzasadnieniu tego zarzutu Odwołujący powołuje się na cennik usług
pows
zechnych w obrocie krajowym i zagranicznym Poczty Polskiej, wskazując jakoby taki
winien mieć zastosowanie w przedmiotowym wypadku. Tymczasem z żadnego dokumentu w
postępowaniu nie wynika, by Zamawiający wskazywał na jakikolwiek cennik do kalkulacji
ceny o
ferty i by takie wskazanie było wiążące dla wykonawcy. Takie nawiązanie było jedynie
w procesie RFI i dotyczyły cennika Operatora Wyznaczonego, a nie ściśle cennika usług
p
owszechnych, który jest jednym z cenników stosowanych przez tego Operatora, a na który
wskazuje Odwołujący. Odwołujący na potwierdzenie swojego zarzutu de facto podnosi
wyłącznie ten argument (nieprawidłowej ceny jednostkowej), nie wskazując, by w ofercie
EDC były inne sprzeczności z dokumentacją zamówienia, bądź występowały inne błędy w
obliczeniu ceny.
Podkreślenia wymaga fakt, iż ze wzoru umowy, co zresztą Odwołujący
przytacza w uzasadnieniu odwołania, wynika jednoznacznie, że wysokość wynagrodzenia
wyko
nawcy ustalane będzie na podstawie wolumenu prawidłowo zrealizowanych usług i cen
je
dnostkowych (podkr. własne) określonych w ofercie. Brak jest tu jakichkolwiek przesłanek
do przyjęcia, iż mamy do czynienia z jakimkolwiek nieprawidłowym obliczeniem w zakresie
tej pozycji cennika wykonawcy.
2. Zarzut naruszenia art. 224 ust. 1 Pzp
W odnie
sieniu do tego zarzutu w pierwszej kolejności, obok wywodów poczynionych wyżej,
które w ocenie Zamawiającego przesądzają już o bezzasadności tego zarzutu, odnieść się
nale
ży do treści normy prawnej. Której naruszenie przez Zamawiającego Odwołujący
podnosi.
Zgodnie z art. 224 ust. 1 Pzp jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne
części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą
w
ątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z
w
ymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych
przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w
zakresie wyliczeni
a ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych. Przepisy ustawy
Prawo zamówień publicznych nie zawierają definicji pojęcia rażąco niskiej ceny, tudzież nie
wskazują żadnych kryteriów wartościujących, umożliwiających ocenę, że cena zaoferowana
przez
konkretnego wykonawcę posiada taki przymiot. Należy się tutaj więc odwołać do
potoc
znego rozumienia tego pojęcia. Cena zatem "rażąco niska" to taka, która jest
nierealistyczna, w sposób znacząco odbiegająca od cen rynkowych stosowanych w
określonej branży, a ponadto uniemożliwia prawidłowe wykonanie zamówienia. Zatem
należy przyjąć, że rażąco niska cena to taka, która jest nierealistyczna, niewiarygodna w
kontekście aktualnej sytuacji rynkowej. Nie wystarczy więc, aby cena zasadniczo odbiegała
od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen pozostałych ofert złożonych w
postępowaniu. Istotne, aby była to cena taka, że przy zachowaniu reguł rynkowych
wykonanie umowy przez wykonawcę byłoby nieopłacalne (por. wyrok KIO 2373/17).
W ocenie
Zamawiającego nie zostały spełnione żadne przesłanki wskazane w ustawie Pzp
do badania, czy oferta EDC zawiera rażąco niską cenę, gdyż cena tej oferty wynosząca 13
212 845,96 zł jest wyższa od wartości zamówienia ustalonej przez Zamawiającego
wynoszącej 12 556 413,25 zł, jak również nie jest rażąco niższa w stosunku do oferty
Odwołującego wynoszącej 14 521 082,34 zł. W zakresie natomiast istotnych części
zamówienia ważne jest, aby te części miały znaczenie dla całości wyceny przedmiotu
zamówienia (przy wynagrodzeniu ryczałtowym) albo jeśli są to istotne części zamówienia,
które stanowią przedmiot odrębnego wynagrodzenia (np. przy wynagrodzeniu
kosztorysowym) Niewątpliwie przesyłek wskazanych w punkcie 25 nie można traktować jako
istotne, gdyż stanowią one jedynie 0,0269% wolumenu wszystkich przesyłek objętych
postępowaniem, a więc ich znaczenie jest marginalne. Wskazywanie przez Odwołującego na
utrwalone orzecznictwo KIO z przywołaniem tezy wyroku z dnia 19 lutego 2014 roku KIO jest
o tyle chybione, iż przedmiotowy wyrok dotyczył całkiem innego stanu faktycznego, w którym
ce
na jednostkowa była przedmiotem oceny w ramach kryterium i bezpośrednio wpływała na
wybór wykonawcy. W przedmiotowej sprawie z taką sytuacją nie mamy do czynienia, a
oceniana, w ramach kryterium ceny, jest
cena brutto obejmująca wszystkie elementy cennika
oraz cały wskazany w SWZ wolumen i podana w punkcie III Formularza oferty. Brak jest
więc podstaw do uznania, iż zamawiający zobligowany byt do przeprowadzenia procedury
badania czy oferta
zawiera rażącą niską cenę, gdyż brak było obligatoryjnych przesłanek
jego przeprowadzenia, jak również zamawiający nie ma wątpliwości w zakresie możliwości
prawidłowego wykonania zamówienia za zaoferowaną cenę jednostkową, gdyż jest ona taka
sama jak w obecnie wykonywanej
umowie, co do której prawidłowości wykonania
Zamaw
iający nie ma żadnych zastrzeżeń.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpienie zgłosił
wykonawca EDC Expert Direct Communications p.
z o.o. z siedzibą w Piotrkowie
Trybunalskim w
nosząc o oddalenie odwołania. W piśmie procesowym z dnia 15/10/2021
w
skazał: (…)
W pierwszej kolejności Przystępujący podnosi, że niesłusznie Odwołujący zarzuca
brak uwzględnienia w cenie wskazanej w pozycji 25 Formularza cenowego stanowiącego
załącznik nr 4A wszystkich czynników cenotwórczych. Jak słusznie wskazuje Odwołujący,
zgodnie z pkt. 21.2 SWZ cena oferty powinna uwzględniać wszelkiego rodzaju opłaty oraz
podatki oraz wszelkie koszty związane z realizacją zamówienia, transport, ewentualne
upusty
i rabaty oraz pozostałe składniki cenotwórcze. Dalej zgodnie w przywołanym
postanowieniem podana cena nie ulega zmianie przez okres realizacji (wykonania)
Zamówienia, z zastrzeżeniem warunków wynikających z Umów w sprawie zamówienia.
Przyst
ępujący w pozycji 25 Formularza Cenowego stanowiącego załącznik nr 4A zaoferował
cenę, która uwzględnia wszystkie wymagane przez Zamawiającego elementy.
Przystępującego wiąże z operatorem wyznaczonym umowa umożliwiająca realizację
zamówienia w sposób przewidziany w SWZ, która przewiduje rozliczenie po stawkach
przew
idzianych w cenniku sporządzonym dla Przystępującego, który przewiduje opłaty inne
niż wskazane w Cenniku usług powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym Poczty
Polskiej SA.
Stwierdził, że „Całość argumentacji Odwołującego opiera się de facto na mylnej
interpretacji odpowiedzi na pytanie nr 2 (odpowiedzi z dnia 2 sierpnia 2021 r).
Na pytanie „Czy Zamawiający dopuszcza sytuację, w której przesyłka zostanie
nadana przez inny podmiot na rzecz i w imieniu Za
mawiającego, w wyniku czego Nadawcą
przesyłki nie będzie PGE Obrót S.A. a podmiot działający w imieniu i na rzecz PGE Obrót
S.A.?” Zamawiający odpowiedział: „Nadawcą przesyłek może być wyłącznie PGE Obrót
S.A.”. Pytanie zawiera tezę, że nadanie w imieniu i na rzecz Zamawiającego oznacza
automatycznie, że to nie Zamawiający jest nadawcą przesyłki. Zamawiający natomiast w
ogólnie nie odniósł się do kwestii czy nadanie w imieniu i na rzecz oznacza zmianę nadawcy
z Zamawiającego na Wykonawcę, a jedynie odpowiedział, że nadawcą przesyłki ma być
Zamawiający. Interpretacja Zamawiającego, co do tego czy i w jakich okolicznościach
wykonawca staje się nadawcą była bowiem zbędna dla przygotowania i złożenia oferty.
Jednocześnie Zamawiający nie dokonał jakiejkolwiek zmiany SWZ w zakresie wymagań
dotyczących przesyłek rejestrowanych. Zgodnie z pkt. 25 Formularza cenowego,
Wykonawca miał podać cenę następującej czynności: „Nadawanie, w tym opłacanie,
przesyłek rejestrowanych w imieniu Wysyłającego Zapytanie za pośrednictwem Operatora
Wyznaczonego.” W zakresie opisania czynności zleconych Wykonawcy Zamawiający
wskazał, że ma ona polegać na nadawaniu przesyłek „w imieniu” Zamawiającego
(Wysyłającego Zapytanie). Na taki charakter wykonania usługi wskazują również przepisy
projektu umowy, jaka ma łączyć strony po wyborze oferty najkorzystniejszej, stanowiącej
załącznik nr 2A do SWZ. § 1 ust. 1 stanowi: „Zamawiający zleca do wykonania, a
Wykonawca przyjmuje do realizacji na rzecz Zamawiającego usługi [..]”, wskazuje, że
doch
odzi między stronami do zawarcia umowy charakterystycznej dla stosunku zlecenia. Art.
734 § 2 k.c., znajdujący zastosowanie do Umowy przez wzgląd co najmniej na § 17 ust. 9
Umowy w zw. z art. 750 k.c., wskazuje, że w braku odmiennej umowy zlecenie obejmuje
umocowanie do wykonania czynności w imieniu dającego zlecenie. Zarówno ustawodawca,
jak i przedstawiciele doktryny, odróżniają od siebie działanie w imieniu i na rzecz, jako dwie
formy działania. Brzmienie przywołanych postanowień Umowy oraz opisu czynności w
formularzu cenowym wskazuje na przyjęcie konstrukcji prawnej dot. zastępcy
bezpośredniego dającego zlecenie, co oznacza, że wykonawca (zastępca bezpośredni)
działa w imieniu dającego zlecenie, a skutek jego działania w postaci nabycia praw i
obowi
ązków powstaje także bezpośrednio po stronie dającego zlecenie. (por. „Kodeks
cywilny. Komentarz”, red. prof. dr hab. Edward Gniewek, prof. dr hab. Piotr Machnikowski;
wyd. 2021). Ustawodawca bezpośrednio wskazał w art. 734 § 2 k.c., że o ile nie
postanowiono
odmiennie w umowie, przyjmujący zlecenie działa w imieniu i na rzecz
dającego zlecenie. Zatem Zamawiający wskazując w pkt. 25, że nadawanie ma się odbywać
w „imieniu” wskazał, że ma odbywać się w imieniu i na rzecz Zamawiającego. Przyjęcie
takiej konstru
kcji potwierdza również orzecznictwo sądów powszechnych: „W przypadku
zlecenia o typie pełnomocnictwa, skutki czynności prawnej dokonanej przez przyjmującego
zlecenie powstają bezpośrednio po stronie dającego zlecenie. To on staje się podmiotem
praw i obow
iązków wynikających z czynności prawnej dokonanej przez zleceniobiorcę. Takie
zlecenie jest w świetle art. 734 § 2 KC zasadą, gdyż w braku odmiennej umowy zlecenie
obejmuje umocowanie do wykonania czynność w imieniu dającego zlecenie. Oznacza to, że
wywo
łanie odmiennego skutku, a więc objęcie umową zlecenia działania zleceniobiorcy w
charakterze zastępcy pośredniego, wymaga zastrzeżenia w umowie.” Wyrok Sądu
Apelacyjnego w Warszawie z dnia 21 maja 2015 r., sygn. akt VI ACa 852/14
Powyższe, w sposób jednoznaczny świadczy o prawidłowości działania
Przystępującego w zakresie sposobu wyliczenia ceny. Przystępujący oparł się na cenniku
Operatora Wyznaczonego. Zamawiający jednoznacznie dopuścił możliwość działania w
imieniu i na rzecz w ramach realizacji pozycji opisanej w pkt 25 Formularza Cenowego.
Podkreślenia wymaga, że stosunek zlecenia do działania w imieniu i na rzecz, oznacza, że
nadawcą będzie zawsze podmiot, na rzecz którego, i w imieniu którego, dana czynność jest
wykonywana. Wynika to z przedstawionej
konstrukcji prawnej. Aby nadawcą nie był
Zamawiający, w realizacji powinno być wskazane, że działa się we własnym imieniu, ale na
rzecz Zamawiającego. Działanie w imieniu Zamawiającego, zawsze oznacza, że to
Zamawiający jest nadawcą przesyłki. Na takim stanowisku stoi także Krajowa Izba
Odwoławcza: „Jak już stwierdzono powyżej, dopuszczalne było w tym przypadku wykonanie
części przedmiotu zamówienia dotyczącego przesyłek specjalnych przez świadczenie usługi
polegającej na odebraniu przesyłek Zamawiającego przez wykonawcę i nadawaniu ich w
imieniu Zamawiającego w placówce operatora wyznaczonego. W takim przypadku stronami
usługi pocztowej w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe, są Zamawiający i operator
wyznaczony. Przy czym Poczta Polska nie jest żadnym podwykonawcą części przedmiotu
zamówienia, który zakontraktują Zamawiający i InPost, a których łączył będzie w tym
przypadku inny stosunek umowny dotyczący usług polegających na zanoszeniu przesyłek
Zamawiającego na pocztę, nadawaniu ich i opłacaniu.” (wyrok KIO 2601/14)”.
Odnośnie naruszenia art. 224 ust. 1 ustawy Pzp wskazał:
„W postępowaniu nie zaszły żadne przesłanki uzasadniające podjęcie przez Zamawiającego
czynności zmierzających do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Zamawiający pismem z dnia
23.07.2021 r.,
działając w oparciu o art. 222 ust. 5 ustawy Pzp poinformował wykonawców,
jaką kwotę zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Kwota ta dla części 1
zamówienia wyniosła: 12 556 413,25 zł brutto. Cena oferty ECD wyniosła 13 212 845,96 zł
brutto, za
ś cena Odwołującego jest jeszcze wyższa (14 521 082,34 zł brutto). Dowód: pismo
Zamawiającego z dnia 23 lipca 2021 r.; Informacja z otwarcia ofert ( w aktach sprawy).
Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że EDC brało udział już we wcześniejszych
postępowaniach o udzielenie zamówienia i tak wyceniana pozycja nigdy nie była
kwe
stionowana, tym bardziej, że Zamawiający dopuszcza wkalkulowanie w zaproponowaną
cenę upustów. Mając na uwadze współpracę ECD i Zamawiającego, Zamawiający posiadał
wiedzę o tym, że Wykonawca ma zawartą z Pocztą Polską umowę, z której wynika inna cena
za na
dawanie przesyłek niż określona w cenniku świadczenia usług przez Pocztę Polską.
W jednym z poprzednio prowadzonych postępowań (nr POST/OBR/OBR/BI/00002/2020)
EDC zostało wezwane do złożenia wyjaśnień odnośnie rażąco niskiej ceny w zakresie innej
pozycji
formularza cenowego. EDC składając wyjaśnienia przedstawiło Zamawiającemu
wyliczenie i informację dla każdej pozycji z formularza, w tym dla pozycji kwestionowanej,
gdzie wskazało, że posiada umowę z Pocztą Polską w tym zakresie. Nadmienić należy, że
tak
wskazany sposób realizacji nie został wówczas zakwestionowany”.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Odwołanie podlega oddaleniu
Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp wnosz
ący odwołanie wykonawca Inforsys
S.A.
uzasadnił zaniechaniem odrzucenia oferty wykonawcy EDC Expert Direct
Communications p.
z o.o. z siedzibą w Piotrkowie Trybunalskim (wykonawca EDC)..
Zdaniem Odwołującego treść tej oferty jest niezgodna z warunkami zamówienia, albowiem
wykonawca EDC zaofer
ował w zakresie części 1 zamówienia w punkcie 25 Formularza
cenowego
sposób jego realizacji inny niż wymagany w SWZ oraz nie uwzględnił w cenie
oferty wymaganych
elementów cenotwórczych w tym obowiązującej opłaty na rzecz
operatora wyznaczon
ego z tytułu nadania przesyłki rejestrowanej.
Z kolei zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 10 Pzp (
także z powodu zaniechania
odrzucenia oferty wykonawcy EDC),
uzasadniał błędem w obliczeniu ceny w pozycji 25
Formularza cenowego w tej ofercie p
olegającego na nieuwzględnieniu – podobnie jak
pierwszego zarzutu - wymaganych
elementów cenotwórczych w tym obowiązującej opłaty na
rzecz operatora wyznaczonego z tytułu nadania przesyłki rejestrowanej.
Niezastosowanie wobec oferty wykonawcy EDC
wskazanych przepisów skutkowało –
wed
ług twierdzeń Odwołującego - wyborem jako najkorzystniejszej oferty podlegającej
odrzuceniu.
Izba
uznała, że wskazywane zarzuty Odwołujący oparł na interpretacji wymagania w
zakresie punktu 25 Formularza cenowego (
w części 1 zamówienia) w związku ze wskazaną
w od
wołaniu odpowiedzią nr 2 z dnia 2 sierpnia 2021 r., która to interpretacja nie wynika z
udzielonej odpowiedzi ani z opisu w SWZ.
Zgodnie z pkt. 25 Formularza, w
ykonawca miał podać cenę, tym cenę jednostkową
za
następujące czynności: „Nadawanie, w tym opłacanie, przesyłek rejestrowanych w
imieniu Wysyłającego Zapytanie za pośrednictwem Operatora Wyznaczonego.”
W tym przypadku Izba zgodziła się z argumentacją Zamawiającego i przystępującego
po jego stronie
wykonawcą EDC, że w odpowiedzi na wskazane pytanie [„Czy Zamawiający
dopuszcza sytuację, w której przesyłka zostanie nadana przez inny podmiot na rzecz i w
imieniu Zamawia
jącego, w wyniku czego Nadawcą przesyłki nie będzie PGE Obrót S.A. a
podmiot działający w imieniu i na rzecz PGE Obrót S.A.?”] Zamawiający odpowiadając na
pytanie
, które zawierało w jego treści tezę [ „nadanie w imieniu i na rzecz Zamawiającego
oznacza automatycznie, że to nie Zamawiający jest nadawcą przesyłki”] nie odniósł się do
kwestii czy nadanie w imieniu i na rzecz oznacza
zmianę nadawcy z Zamawiającego na
Wykonawcę. Tak jak podał w tej odpowiedzi: „Nadawcą przesyłek może być wyłącznie PGE
Obrót S.A.”.
Zatem w zakresie spornej
czynności Zamawiający udzielając odpowiedzi wskazał, że
ma ona polegać na nadawaniu przesyłek „w imieniu” Zamawiającego (Wysyłającego
Zapytanie).
Tak jak słusznie podnosił Przystępujący EDC taki charakter zlecanej usługi
wynika
również z postanowienia projektu umowy (załącznik nr 2A do SWZ), w tym jej § 1 ust.
„Zamawiający zleca do wykonania, a Wykonawca przyjmuje do realizacji na rzecz
Zamawiającego usługi [..]”, który wskazuje, że dochodzi między stronami do zawarcia
umowy charakterystycznej dla stosunku zlecenia. Tym samym w tej sprawie znajdzie
zastosowanie a
rt. 734 § 2 k.c w związku z postanowieniami § 17 ust. 9 Umowy, który w
sprawach nieuregulowanych niniejszą Umową odsyła do „przepisów Kodeksu Cywilnego i
U
stawy Prawo zamówień”. Tym samym Izba zgodziła się ze stanowiskiem Zamawiającego,
że w przypadku usługi z pkt 25 Formularza - na gruncie dokumentacji zamówienia, w tym
wzorca umowy - dopuszczalne jest
wykonywanie tej usługi w imieniu i na rzecz PGE Obrót
S.A. z zachowaniem statusu Nadawcy przez PGE Ob
rót S.A. I tak jak twierdził Zamawiający
pozycja nr 25 formularza cenowego jednoznacznie wskazuje na nadawanie
przesyłek w
imieniu Zamawiającego i w tym zakresie SWZ – skutkiem odpowiedzi z dnia 2 sierpnia 2021
r. na pytanie 2 -
nie ulegała zmianie.
Także zarzut nie uwzględnienia przez wykonawcę EDC w cenie wskazanej w pozycji
25 Formularza
cenowego stanowiącego załącznik nr 4A wszystkich czynników
cenotwórczych jest wynikiem odmiennej przez Odwołującego interpretacji wymagania z
punktu 25 Formularza cenowego. Zgodnie z pkt. 21.2 SWZ cena oferty powinn
a uwzględniać
wszelkiego rodzaju opłaty oraz podatki oraz wszelkie koszty związane z realizacją
zamówienia, transport, ewentualne upusty i rabaty oraz pozostałe składniki cenotwórcze.
Ponadto
– zgodnie z postanowieniem - podana cena nie ulega zmianie przez okres realizacji
(wykonania) Zamówienia, z zastrzeżeniem warunków wynikających z Umów w sprawie
zamówienia. W tym przypadku Odwołujący stwierdził, że
ewentualne upusty względem opłat
wynika
jących z Cennika PP S.A. mogą przysługiwać wyłącznie nadawcy na podstawie
umowy z PP S.A. i w przypadku te
go Postępowania wykonawca EDC nie ma możliwości
zastosowania jakiegokolwiek upustu.
Odwołujący, tak jak wskazywał Zamawiający, w
uzasadnieniu tego zarzutu
powołuje się na cennik usług powszechnych w obrocie krajowym i
zagranicznym Poczty Polskiej, wskazując jakoby taki powinien mieć w tej sprawie
zastosowanie.
Odwołujący także na rozprawie wskazywał na Aneks nr 3 jaki wykonawca
Inforsys
zawarł z Pocztą Polską. Tymczasem z żadnego dokumentu w postępowaniu nie
wynika,
by Zamawiający wskazywał na jakikolwiek cennik do kalkulacji ceny oferty i aby takie
wskazanie było wiążące dla wykonawcy. Takie nawiązanie – jak wskazywał Zamawiający -
było jedynie w procesie RFI i dotyczyło cennika Operatora Wyznaczonego, a nie ściśle
c
ennika usług powszechnych, który jest jednym z cenników stosowanych przez tego
Operat
ora, a na który wskazał Odwołujący. Odwołujący na potwierdzenie zarzutu
nieprawidłowej ceny jednostkowej powołuje się na powyższą argumentację nie wskazując,
aby w ofercie
EDC były inne sprzeczności z dokumentacją zamówienia, bądź występowały
inne błędy w obliczeniu ceny. Niewątpliwie ze wzoru umowy, co Odwołujący przytacza w
uzasadnieniu odwołania, wynika jednoznacznie, że wysokość wynagrodzenia wykonawcy
ustalane będzie na podstawie wolumenu prawidłowo zrealizowanych usług i cen
jednostkowych
określonych w ofercie. Brak jest zatem wykazania przez Odwołującego
przesłanek potwierdzających nieprawidłowe obliczenia w zakresie tej pozycji. Ponadto
Przystępujący EDC także powołał się na umowę jak wiąże wykonawcę EDC z operatorem
wyznaczonym
, która umożliwia realizację zamówienia w sposób przewidziany w SWZ, a
„która przewiduje rozliczenie po stawkach przewidzianych w cenniku sporządzonym dla
Przystępującego, który przewiduje opłaty inne niż wskazane w Cenniku usług powszechnych
w obrocie krajowym i zagranicznym Poczty Polskiej SA.
”. Przedłożył również na rozprawie
takie cenniki,
dotyczące roku 2022/2023 i 2024, które zastrzegł jako tajemnicę
przedsiębiorstwa. Powyższe argumenty świadczą tym samym, że Odwołujący nie wykazał
niepraw
idłowości co do sposobu wyliczenia ceny w pozycji 25 Formularza przez wykonawcę
EDC.
W odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 224 ust. 1 ustawy Pzp
Izba zgodziła się z
Zamawiającym i przystępującym wykonawcą EDC, że w przedmiotowym postępowaniu nie
zas
zły przesłanki uzasadniające podjęcie czynności zmierzających do wyjaśnienia rażąco
niskiej ceny. Tak
jak wskazał Zamawiający cena oferty wykonawcy EDC wynosząca 13 212
845,96 zł jest wyższa od wartości zamówienia ustalonej przez Zamawiającego wynoszącej
2 556 413,25 zł, jak również nie jest rażąco niższa w stosunku do oferty Odwołującego
wynoszącej 14 521 082,34 zł. Niewątpliwie przesyłek wskazanych w punkcie 25 nie można
traktować jako istotnych, gdyż stanowią one jedynie 0,0269% wolumenu wszystkich
prze
syłek objętych postępowaniem, a więc ich znaczenie nie jest obiektywnie istotne.
Ponadto cena jednostkowa nie
była przedmiotem oceny w ramach kryterium i bezpośrednio
nie
wpływała na wybór wykonawcy. W przedmiotowej sprawie w ramach kryterium ceny,
oceniana jest cena b
rutto obejmująca wszystkie elementy cennika oraz cały wskazany w
SWZ wolumen i podana w punkcie III Formularza oferty. Z
amawiający wobec tych ustaleń
nie był zobowiązany do przeprowadzenia procedury badania czy oferta zawiera rażąco niską
cenę. Również Odwołujący nie wykazał obiektywnie, że Zamawiający powinien mieć
wątpliwości w zakresie możliwości prawidłowego wykonania zamówienia za zaoferowaną
cenę jednostkową, w sytuacji gdy oferowana cena jest taka sama jak w obecnie
wykonywanej umowie, co do której prawidłowości wykonania Zamawiający nie miał
zastrzeżeń.
Co do braku interesu
Odwołującego w podnoszeniu tego zarzutu Izba uznała, że
argumentacja Z
amawiającego nie zasługiwała na uwzględnienie, albowiem nie wykazywał,
że okoliczność nie zwiększenia kwoty planowanych środków do ceny oferty wnoszącego
odwołanie wykonawcy – w przypadku wyboru tej oferty - była okolicznością znaną
Odwołującemu w dniu 27 września 2021r. w której to dacie wnosił odwołanie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 557 i 575 ustawy Pzp oraz r
ozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z
2020r. poz. 2437)
Ma
jąc powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
………………………………………