KIO 2851/21 POSTANOWIENIE dnia 18 października 2021 r.

Stan prawny na dzień: 27.05.2022

Sygn. akt: KIO 2851/21 

POSTANOWIENIE 

z dnia 18 

października 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     

Ryszard Tetzlaff 

Członkowie:     

Justyna Tomkowska 

Agnieszka Trojanowska 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  bez 

udziału  stron  w  dniu  18  października  2021  r.  

w  Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

27  września 2021  r.  przez Odwołującego  Konsorcjum  Firm:  1)  Impel System  Sp.  z  o.o. 

(Lider),  2)  Impel  Facility  Services  Sp.  z  o.o.,  3)  Hospital  Service  Sp.  z  o.o.,  4)  Ars 

Medica  Sp.  z  o.o.  z  adresem  dla  siedziby  lidera:  ul.  Ślężna  118,  53-111  Wrocław                     

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Szpital  Specjalistyczny  im.  J.  Dietla  w  Krakowie,  

ul. Skarbowa 4, 31-

121 Kraków  

przy  udziale  wykonawc

ów  Konsorcjum  Firm:  1)  Food  Investment  S.  A.  (lider 

konsorcjum);  2)  Fudeko  Med  Sp.  z  o.  o.  (członek  konsorcjum),  z  adresem  dla  lidera 

konsorcjum:  ul.  Spokojna  4,  81-549  Gdynia 

zgłaszających  swoje  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze; 


nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15 000,00 zł 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) tytułem zwrotu kwoty uiszczonego wpisu na 

rzecz  wykonawc

ów  Konsorcjum  Firm:  1)  Impel  System  Sp.  z  o.o.  (Lider),    2)  Impel 

Facility  Services  Sp.  z  o.o.,  3)  Hospital  Service  Sp.  z  o.o.,    4)  Ars  Medica  Sp.  z  o.o.                    

z adresem dla siedziby lidera: ul. Ślężna 118, 53-111 Wrocław

Stosowni

e do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129)  na  niniejsze  postanowienie  -  w 

terminie  14  dni  od  dni

a  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajow

ej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący: 

……………………………… 

Członkowie:   

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 2851/21 

UZASADNIENIE 

Dnia  27.09.2021  r.   

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

po

dpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)  do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  Warszawie,  na  podstawie  przepisów  ustawy  Prawo 

zamówień publicznych, odwołanie złożył wykonawca Konsorcjum Firm: 1) Impel System Sp. 

z  o.o.  (Lider),    2)  Impel  Facility  Services  Sp.  z  o.o.,  3)  Hospital  Service  Sp.  z  o.o.,                    

4)  Ars  Medica  Sp.  z  o.o.  z  adresem  dla  siedziby  lidera:  ul.  Ślężna  118,  53-111  Wrocław 

zwane  dalej: 

„Konsorcjum  Impel”  albo  „Odwołującym”.  Odwołania  zostało  złożone  przez 

pełnomocnika  umocowanego  na  podstawie  pełnomocnictwa  z  21.09.2021r.  udzielonego 

przez  osoby  ujawnione    i  umocowane  do  samodzielnej  reprezentacji  zgodnie  zasadami 

reprezentacji  wynikającym  z  załączonych  do  odwołania  dokumentów  rejestrowych 

wszystkich 

członków konsorcjum.  

P

ostępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  „Usługa  sprzątania                         

i  dezynfekcji  w  Szpitalu  Specjalistycznym  im.  J.  Dietla 

w  Krakowie  (znak  postępowania: 

SZP/4/2021)”;  zostało  wszczęte  ogłoszeniem  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej                  

w  dniu  04.08.2021  r.  pod  nr  2021/S  122-323683  przez  Szpital  Specjalistyczny  im.  J.  Dietla               

w  Krakowie,    ul.  Skarbowa  4,  31-

121  Kraków  zwany  dalej:  „Zamawiającym”.  Do  ww. 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy  z  11 

września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2021 r. poz. 1129 - 

zwanej dalej: 

„NPzp”).   

Czynnością  będącą  podstawą  wniesienia  odwołania  była  czynność  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  z  17.09.2021  r.  (

www.platformazakupowa.pl

w  ramach  której 

Zamawiający poinformował o wyborze oferty najkorzystniejszej – Konsorcjum Firm: 1) Food 

Investment  S.  A.  (lider  konsorcjum);  2)  Fudeko  Med  Sp.  z  o

.  o.  (członek  konsorcjum),                    

z  adresem  dla  lidera  konsorcjum:  ul.  Spokojna  4,  81-549  Gdynia  zwanego  dalej: 

„Konsorcjum  Food  Investment”  albo  „Przystępującym”.  Drugą  pozycje  w  rankingu  zajęło 

Konsorcjum Impel. 

Odwołujący zarzucił naruszenie: 

1) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) w zw. z art. 117 ust. 3 i 4 i art. 16 i 17 NPzp poprzez zaniechanie 

odrzucenia  oferty  Wybranego 

Wykonawcy  mimo,  że  ten  nie  spełniania  warunków  udziału                

w  postępowaniu  tj.  warunku  zdolność  techniczna  lub  zawodowa  -  wiedza  i  doświadczenie 


określonego  w  Rozdz.  XX  pkt  1  ppkt  4  lit.  a)  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  zwanej 

dalej: 

„SWZ”, tj.: Wybrany Wykonawca nie spełniania ww. warunku, gdyż: 

a)  Lid

er  Konsorcjum,  który  wykazał  doświadczenie  wymagane  warunkiem  nie  będzie 

realizował  w  zamówieniu  czynności,  do  których  owo  doświadczenie  jest  konieczne                         

i w konsekwencji Zamawiający nie skorzysta z doświadczenia ww. Lidera; 

b)  Uczestnik  Konsorcjum,  który  będzie  realizował  w  zamówieniu  czynności,  do  których 

wymagane  jest  do

świadczenie  wymagane  warunkiem,  nie  wykazał  się  jakimkolwiek 

doświadczeniem. 

2) art. 128 ust. 1 w zw. z art. 117 ust. 3 i 4 i art. 16 i 17 NPzp poprzez zaniechania wezwanie 

wybraneg

o  Wykonawcy 

do 

uzupełnienia 

podmiotowych 

środków 

dowodowych 

potwierdzających  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  zdolności 

technicznej  lub  zawodowej  mimo,  że  dokumenty  przedstawione  przez  Wybranego 

Wykonawcę w ww. zakresie nie potwierdzają spełniania warunków udziału w postępowaniu 

tj.  warunku  zdolność  techniczna  lub  zawodowa  -  wiedza  i  doświadczenie  określonego                    

w Rozdz. XX pkt 1 ppkt 4 lit. a) SWZ tj.: 

Wybrany Wykonawca nie spełniania ww. warunku, 

gdyż: 

a)  Lider  Konsorcjum,  który  wykazał  doświadczenie  wymagane  warunkiem  nie  będzie 

realizował  w  zamówieniu  czynności,  do  których  owo  doświadczenie  jest  konieczne                       

i w konsekwencji Zamawiający nie skorzysta z doświadczenia ww. Lidera; 

b)  Uczestnik  Konsorcjum,  który  będzie  realizował  w  zamówieniu  czynności,  do  których 

wymagane  jes

t  doświadczenie  wymagane  warunkiem,  nie  wykazał  się  jakimkolwiek 

doświadczeniem. 

3)  art.  223  ust.  1  w  zw.  z  art.  16  i  17  NPzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  Wybranego 

Wykonawcy  do  wyjaśnienia  zasad  i  sposobu  realizacji  zamówienia  w  zakresie  dotyczącym 

podstaw  i  przyczyn  zastosowania  przez  Wybranego  Wykona

wcę  zwolnienia  z  VAT  do 

obliczenia  ceny  oferty  mimo,  że  z  treści  SWZ  nie  wynika,  że  wykonawcy  zobowiązani  byli 

stosować zwolnienie z VAT do obliczenia ceny oferty; 

4)  art.  226  ust.  1  pkt  10  w  zw.  z  art.  16  i  17  NPzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Wybranego  Wykonawcy, 

mimo,  że  oferta  ww.  Wykonawcy  zawiera  błąd  w  obliczeniu  ceny 

polegający na zastosowaniu do obliczeniu ceny oferty niewłaściwej stawki podatku VAT; 

5) art. 239 NPzp 

poprzez wadliwy wybór oferty najkorzystniejszej. 

Odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  oraz  nakazanie 

Zamawiającemu: 

1) unieważnienia i uchylenie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

2) ponowne przeprowadzenie czyn

ności badania i oceny ofert złożonych w postępowaniu; 


3) odrzucenie oferty złożonej przez Wykonawcę: Konsorcjum: Food Investment S. A. - lider 

konsorcjum,  Fudeko  Med  Sp.  z  o.  o.- 

członek  konsorcjum,  ul.  Spokojna  4,  81-549  Gdynia 

jako: 

a) oferty zawierającej błąd w obliczeniu ceny; 

b)  oferty  złożonej  przez  wykonawcę,  który  nie  spełnia  warunków  udziału  w  postępowaniu;   

4) wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu. 

Ponadto wnos

ił o obciążenie kosztami postępowania odwoławczego Zamawiającego, w tym  

zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów zastępstwa przed KIO. 

Odwołanie  zostało  wniesione  z  zachowaniem  ustawowego  10-dniowego  terminu,                   

w zakresie czynności z dnia 17.09.2021 r.    

Odwołujący  uiścił  wpis  od  odwołania  w  wymaganej  wysokości  oraz  przekazał  kopię 

odwołania wraz z załącznikami Zamawiającemu.  

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  wyznaczony  do  rozpoznania 

niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje: 

Zamawiający  w  dniu  27.09.2021  r.  wezwał  (www.platformazakupowa.pl)  wraz  kopią 

odwołania,  w  trybie  art.  524  NPzp,  uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia 

udziału w postępowaniu odwoławczym. 

W  dniu  29.09.2021  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

p

odpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP) 

Konsorcjum  Food  Investment 

zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie  Zamawiającego  wnosząc    o  oddalenie  odwołania.  Kopia  zgłoszenia  została 

przekazana Zamawia

jącemu oraz Odwołującemu. Zgłoszone przystąpienie do postępowania 

odwoławczego po  stronie Zamawiającego  zostało podpisane  przez  P.Z. obu konsorcjantów 

ujawnionego  i  umocowanego  do  samodzielnej  reprezentacji  zgodnie  z  załączonymi 

dokumentami  rejestrowymi  ob

u  konsorcjantów.  Zamawiający  ani  Odwołujący  nie  złożyli 

oświadczenia  w  przedmiocie  zgłoszenia  opozycji  (w  trybie  art.  526  ust.  1  Pzp)  przeciwko 

zgłoszonemu  przystąpieniu  innego  wykonawcy.  W  konsekwencji  Izba  uznała  skuteczność 

przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego: Konsorcjum Food 

Investment.      

W  dniu  01.10.2021  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Zamawiający  przekazał 

dokumentacj

ę  postępowania  w  formie  elektronicznej,  tj.  na  nośniku  CD.  W  ramach  pisma 

przewodniego  do  przes

łanej  dokumentacji  oraz  zgodnie  z  dokumentacją  postępowania 

Zamawiający  w  dniu  29.09.2021  r.  (

https://platformazakupowa.pl/transakcja/476203


poinformował,  że:  „(…)  wynik  postępowania  przekazany  Wykonawcom  pismem  nr  SZP-

271/6-6/2021  z  dnia  17.09.2021  r.  zostaje  anulowany  (

…)”.  Izba  dodatkowo  ustaliła,  że 

powyższa  informacja  została  upubliczniona  przez  Zamawiającego  na  platformie  zakupowej 

pod adresem wskazanym 

powyżej.   

Mając na uwadze powyższe, Izba zważyła co następuje. 

W  ocenie  Izby  nie  budzi  wątpliwości,  iż  w  przedmiotowej  sprawie,  w  związku                         

z  anulowaniem  wyniku  post

ępowania  z  17.09.2021  r.  może  znaleźć  zastosowanie  art.  568 

pkt  2  NP

zp,  zgodnie  z  którym  Izba  umarza  postępowanie  odwoławcze  w  przypadku 

stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne.  

Izba  w  tym  stanie  rzeczy  dokonała  ustaleń  co  do  ewentualnego  zaskarżenia 

czynności  Zamawiającego  anulowania  wyniku  z  17.09.2021  r.  i  nie  stwierdziła  zaskarżenia 

tej  czy

nności  Zamawiającego,  ani  ze  strony  Odwołującego,  ani  ze  strony  pozostałych 

wykonawców, którzy złożyli oferty i zostali skwalifikowani w ramach rankingu złożonych ofert. 

Nadto, zgodnie ze stanowiskiem doktryny 

„5. Stwierdzenie, że dalsze postępowanie stało się 

z  innej  przyczyny  zbędne  lub  niedopuszczalne.  Podstawą  do  umorzenia  postępowania  jest 

również  stwierdzenie  przez  Izbę,  że  postępowanie  stało  się  z  innej  przyczyny  zbędne  lub 

niedopuszczalne.  Ust

awodawca  nie  doprecyzował,  o  jakie  sytuacje  chodzi.  Z  pewnością 

dyspozycją przepisu objęte będą sytuacje utraty bytu prawnego przez stronę odwołania, na 

skutek  likwidacji  lub  śmierci  odwołującego.  Wydaje  się  również,  że  podstawa  umorzenia 

zaistnieje,  jeśli  zamawiający  przed  zakończeniem  rozprawy  unieważni  postępowanie, 

wówczas  spór  stanie  się  bezprzedmiotowy,  a  ewentualnemu  zaskarżeniu  w  drodze 

odwołania będzie podlegała nowa czynność zamawiającego.” (Komentarz Prawo Zamówień 

Publicznych, pod red. Marzeny Jaworskiej, Wydawnictwo C. H. Beck, W-wa 2021, str. 1236). 

W  ocenie  Izby  do  takich  sytuacji  zalicz

a  się  również  sytuacja,  która  zaistniała                 

w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  oraz  postępowaniu 

odwoławczym. 

Zamawi

ający  po  wniesieniu  odwołania  anulował  wynik  postępowania  przekazany 

Wykonawcom  pismem  nr  SZP-271/6-6/2021  z  dnia  17.09.2021  r.

,  do  którego  odnoszą  się 

zarzuty odwołania. 

Powyższe oznacza, że w dniu wydania postanowienia nie istniał substrat odwołania, 

tj. 

czynność z dnia 17.09.2021 r. będący podstawą korzystania ze środków ochrony prawnej 

przez Odwołującego. A jednocześnie z dniem anulowania wyniku postępowania otwierał się 

ponownie  termin  na  wniesienie  odwołania  odnoszącego  się  do  nowej  czynności  z  dnia 

29.09.2021  r.  Podobnie  jak  w  przypa

dku  unieważnienia  postępowania  spór  stał  się 

bezprzedmiotowy. 


Aby  Izba  mogła  rozpoznać  wniesione  odwołanie  –  musi  ono  dotyczyć  czynności 

Zamawiającego (art. 513 pkt 1 NPzp). Zatem na moment wniesienia odwołania musi istnieć 

substrat  zaskarżenia,  będący  podstawą  dla  wykonawcy  do  wniesienia  środka  ochrony 

prawnej.  W  niniejszej  sprawie  niewątpliwie  substratem  zaskarżenia  była  czynność 

Zamawiającego polegająca na wyborze oferty najkorzystniejszej z dnia 17.09.2021 r. 

Następnie  dostrzeżenia  wymaga,  iż  zgodnie  z  treścią  art.  552  ust.  1  NPzp  Izba 

wydając  orzeczenie  bierze  pod  uwagę  stan  rzeczy  ustalony  na  moment  zamknięcia 

postępowania  odwoławczego.  Ustawodawca  przewidział  zatem  sytuację,  w  której  może 

dojść  do  zmian  w  toku  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  –  co  Izba  zobowiązana  jest 

uwzględnić  wydając  orzeczenie  w  sprawie  w  toku  postępowania  przed  Izbą.  Zauważenia 

również  wymaga,  że  przepisy  ustawy  nie  zobowiązują  Zamawiającego  do  zawieszenia 

postępowania o udzielenie zamówienia, wobec wniesionego odwołania.   

Izba wskazuje, że treść art. 552 ust. 1 ustawy Pzp, podobnie jak w przypadku art. 316 

§  1  kpc,  w  myśl  którego  podstawą  wydania  przez  sąd  wyroku  jest  stan  rzeczy  istniejący  

w  chwili  zamknięcia  rozprawy  –  nakazuje  uwzględnienie  aktualnego  stanu  faktycznego  

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia.  Ponadto  stan  rzeczy  -  o  którym  mowa  jest  

w  przepisie  art.  552  ust.  1  ustawy  Pzp  - 

należy  analogicznie  -  jak  w  art.  316  §  1  kpc  - 

interpretować  jako  okoliczności  faktyczne  ustalone  przed  zamknięciem  rozprawy  oraz  stan 

prawny,  tj.  obowiązujące  przepisy,  które  mogą  stanowić  podstawę  rozstrzygnięcia  

(wyrok  SN  z  25.06.2015  r.,  sygn.  akt: 

V  CSK  535/14,  wyrok  Sądu  Apelacyjnego  ze 

Szczecina z 13.09.2018 r., sygn. akt: I Aga 159/18). 

Rolą ustalenia stanu rzeczy na moment zamknięcia postępowania odwoławczego jest 

uwzględnienie aktualnego stanu faktycznego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Izba 

jest  więc  w  takim  przypadku  zobowiązania  uwzględnić  czynności  Zamawiającego,  które 

miały  miejsce  po  wniesieniu  odwołania,  do  czasu  wydania  orzeczenia  w  sprawie.  Skoro 

Zamawiający  dokonał  anulowania  wyniku  postepowania  z  17.09.2021  r.,  czyli  czynności 

będącej  podstawą  wniesienia  odwołania,  tym  samym  czynność  stanowiąca  podstawę 

wniesienia  środka  ochrony  prawnej  przestała  istnieć.  Zaskarżenie  czynności,  która  

w kształcie wskazanym w odwołaniu już nie istnieje, nie daje podstaw Izbie do stwierdzenia 

naruszen

ia  przepisów  przez  Zamawiającego  i  nie  może  być  podstawą  do  wydania 

orzeczenia  merytorycznego. 

Uznać  w  takiej  sytuacji  w  ocenie  składu  orzekającego  Izby 

należy,  iż  prowadzenie  dalszego  postępowania  odwoławczego  jest  bezcelowe,  czyli  jak 

stanowi  przepisu  NPzp 

–  zbędne.  Jest  to  nowa  przesłanka  umożliwiająca  umorzenie 

postępowania  odwoławczego  i  zdaniem  Izby  może  być  ona  wykorzystywana  właśnie  

w  podobnych  sytuacjach.  W  innym  wypadku  bowiem  odwołanie  podtrzymywane  przez 

Odwołującego  podlegałoby  oddaleniu  jako  bezzasadne  wobec  nieistniejącej  czynności 


Zamawiającego.  Orzekanie  przez  Izbę  wobec  nowych  czynności  Zamawiającego  nie  może 

mieć miejsca, gdyż wykraczałoby poza ramy postępowania odwoławczego, które wyznacza 

treść wniesionego odwołania.  

W  konsekwencji  mając  na  względzie  okoliczności  niniejszej  sprawy,  orzeczono  jak               

w  sentencji,  na  podstawie  przepisu  art.  568  pkt  2  NPz

p,  umarzając  postępowanie 

odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 553 zd. 2 NPzp. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  na 

podstawie  art.  557  NPzp  w  zw.  z 

§  9  ust.  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów                       

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz  wysokości  i  sposobu pobierania wpisu  od  odwołania z  dnia 30  grudnia 2020 r.  (Dz.U.                 

z  2020  r.  poz.  2437)

  z  którego  wynika,  że  w  przypadku  umorzenia  postępowania 

odwoławczego  przez  Izbę  w  całości  na  skutek  stwierdzenia,  że  dalsze  postępowanie  stało 

się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, koszty znosi się wzajemnie, a przez art. 

574 NPzp 

należy rozumieć, że Izba orzeka o dokonaniu zwrotu Odwołującemu uiszczonego 

wpisu w wysok

ości 15 000 zł 00 gr, o czym orzeczono w pkt 2 sentencji orzeczenia.  

Przewodniczący: 

……………………………… 

Członkowie:   

……………………………… 

………………………………