Sygn. akt: KIO 2874/21
WYROK
z dnia 15
października 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza
− w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15
października 2021 r. w Warszawie odwołania
wniesionego d
o Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 27 września 2021 r. przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Orange Polska S.A. z siedzibą
w
Warszawie, Intergrated Solutions Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
w postępowaniu prowadzonym przez Prokuraturę Krajową w Warszawie,
przy udziale wykonawcy Netia S.A.
z siedzibą w Warszawie, zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru
oferty złożonej przez Netia S.A. z siedzibą w Warszawie, odrzucenie oferty tego
wykonawcy na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp oraz powtórzenie czynności
oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej;
Kosztami postępowania obciąża Prokuraturę Krajową w Warszawie i:
zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza Zamawiającego od na rzecz Odwołującego kwotę 18 600 zł 00 gr
(słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy), stanowiącą
uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok – w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
Sygn. akt KIO 2874/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Prokuratura Krajowa – prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia pn. Zakup usług transmisji danych dla jednostek
organizacyjnych Prokuratury
. Wartość zamówienia przekracza progi unijne. Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 21 czerwca
2021 r. pod nr 2021/S 118-310535.
W dniu 27 września 2021 r. Konsorcjum: Orange Polska S.A., Integrated Solution Sp.
z o.o. wniosło odwołanie wobec czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz zaniechania
odrzucenia oferty wykonawcy Netia S.A. jako niezgodnej z warunkami zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów:
− prowadzenie z wykonawcą Netia, w ramach wyjaśnień treści oferty w trybie art. 223 ust.
1 ustawy Pzp, niedozwolonych w świetle ustawy negocjacji treści złożonej oferty
w
odniesieniu do oferowanych przez wykonawcę Netia warunków zwiększenia
przepustow
ości punktów styku do sieci Internet w POPD PK i ZOPD PK i związanego
z
tym zwiększenia abonamentu miesięcznego w przypadku zmiany parametru Usługi
(poprzez dwukrotne zwiększenie przepustowości punktów styku do sieci Internet
w POPD PK i ZOPD PK), wobec fa
ktu, że wykonawca Netia w złożonej ofercie
zaoferował za przedmiotową zmianę parametrów usługi zwiększenie abonamentu
miesięcznego o kwotę wyższą niż określone przez Zamawiającego w dokumentach
zamówienia maksimum, tj. o więcej niż 100% podstawowej ceny abonamentu
miesięcznego za dostęp do sieci Internet w POPD PK i ZOPD PK (Formularz Ofertowy
pkt 5. w zw. z pkt 1 ppkt 3 lit. l);
− zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Netia jako niezgodnej z warunkami
zamówienia, mimo że wykonawca zaoferował za zmianę parametru Usługi polegającą
na dwukrotnym zwiększeniu przepustowości punktów styku do sieci Internet w POPD PK
i ZOPD PK zwiększenie abonamentu miesięcznego o kwotę wyższą niż określone przez
Zamawiającego w dokumentach zamówienia maksimum, tj. o więcej niż 100%
podstawowej ceny abonamentu miesięcznego za dostęp do sieci Internet w POPD PK
i ZOPD PK (Formularz Ofertowy Pkt 5 w zw. z pkt 1 ppkt 3 lit. l);
− w konsekwencji wybór jako najkorzystniejszej oferty podlegającej odrzuceniu,
co stanowi naruszenie art. 223 ust. 1, art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
Sygn. akt KIO 2874/21
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, odrzucenia oferty wykonawcy Netia S.A. na podstawie art. 226 ust.
1 pkt 5 ustawy Pzp oraz powtórzenia czynności badania i oceny oferty z wyłączeniem oferty
odrzuconej.
Po pierwsze Odwołujący podniósł, że treść oferty Netia jest niezgodna z warunkami
zamówienia. Wskazał, że w pkt. 5 Formularza ofertowego Zamawiający oczekiwał złożenia
przez wykonawcę oświadczenia woli w zakresie kwoty, o jaką ulegnie zwiększeniu
abonament miesięczny określony w ust. 1 pkt 3 lit. l Formularza. Zwiększenie abonamentu
miesięcznego (wzrost) o kwotę wskazaną w pkt. 5 FO dotyczy zmiany parametrów Usługi
poprzez dwukrotne zwiększenie przepustowości punktów styku do sieci Internet w POPD PK
i ZOPD PK. Zamawiający w sposób wyraźny zastrzegł, że nie może to być wzrost większy
niż o 100% kwoty określonej w ust. 1 pkt 3 lit. l Formularza Ofertowego (opłaty za dostęp do
Internetu w POPD PK i Z
OPD PK z podstawową przepustowością).
Wykonawca Netia w pkt. 5 FO zaoferował, że w przypadku dwukrotnego zwiększenia
przepustowości punktów styku do sieci Internet w POPD PK i ZOPD PK, opłata za
abonament miesięczny określony w ust. 1 pkt 3 lit. l Formularza zwiększy się o kwotę 19.680
zł. Jest to oczywista niezgodność treści oferty wykonawcy Netia z warunkami zamówienia
ponieważ w ust. 1 pkt 3 lit. l Formularza Ofertowego (opłata za dostęp do Internetu
z
podstawową przepustowością) wykonawca ten zaoferował kwotę 12.300 zł, co oznacza, że
w przypadku dwukrotnego zwiększenia przepustowości, wysokość opłaty za abonament
miesięczny zgodnie z treścią oferty wykonawcy Netia zwiększy się o więcej niż 100% kwoty
określonej w ust. 1 pkt 3 lit. l Formularza Ofertowego (tj. o więcej niż 12.300 zł).
W konsekwencji
– zdaniem Odwołującego – oferta wykonawcy Netia podlega odrzuceniu na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy jako niezgodna z warunkami zamówienia.
Dalej Odwołujący zarzucił Zamawiającemu prowadzenie niedozwolonych negocjacji
z
wykonawcą Netia.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający zorientował się, że oferta wykonawcy Netia jest
niezgodna z warunkami zamówienia i zwrócił się o wyjaśnienie sposobu obliczenia ceny
w
trybie art. 223 ust. 1, rozpoczynając negocjacje z wykonawcą Netia (pismo z września
2021 r.). W odpowiedzi wykonawca Netia oświadczył, że „Wskazana kwota, została
skalkulowana jako iloczyn kwoty określonej w ust. 1 pkt 3 lit. l FO oraz współczynnika 60%,
co oznacza, że intencją Wykonawcy jest zwiększenie wynagrodzenia w sytuacji wskazanej
w
pkt 5 FO o 60% wartości kwoty, wskazanej w ust 1 pkt 3 lit. l FO. Tym samym, docelowa
kwota wynagrodzenia Wykonawcy, w przypadku ziszczenia się warunku określonego w pkt 5
Sygn. akt KIO 2874/21
(zmiana parametrów Usługi poprzez dwukrotne zwiększenie przepustowości punktów styku
do sieci Internet w POPD PK i ZOPD PK) wyniesie 19 680,00 zł brutto miesięcznie”.
Odwołujący podniósł, że czynności podjęte przez Zamawiającego oraz wykonawcę
Netia stanowią negocjacje treści oferty, niedopuszczalne w świetle art. 223 ust. 1 ustawy
i
nie można ich uznać za wyjaśnienia treści oferty. Stwierdził, że wezwanie Zamawiającego
jedynie pozornie zmierza do wyjaśnienia treści oferty. Zamawiający zapytał o wyjaśnienie
sposobu obliczenia ceny, mimo że wartość liczbowa nie wymaga żadnego wyjaśnienia,
została ona wpisana cyfrowo i słownie. Nie mogło być żadnej wątpliwości co do podanej
kwoty, a treść formularza oferty nie przewidywała dokonywania w pkt 5 żadnych wyliczeń.
Wykonawca był zobowiązany podać kwotę i zgodnie z warunkami zamówienia kwota ta
miała być nie większa niż 100% kwoty określonej w ust. 1 pkt 3 lit. l. Zdaniem Odwołującego,
skoro zakresem wezwania nie zostało objęte nic, co mogłoby wymagać jakichkolwiek
wyjaśnień, a jedynie wpisana liczbowo i słownie kwota, odpowiedź wykonawcy Netia nie
może być wyjaśnieniem treści oferty, lecz stanowi próbę zmiany oferty poprzez negocjacje
z
Zamawiającym.
W ocenie Odwołującego, wykonawca Netia, poprzez złożone po terminie składania
ofert oświadczenie próbuje zmienić treść oferty, usiłując wskazać, że podana kwota nie jest
kwotą o jaką zwiększy się wynagrodzenie, lecz kwotą łączną, jaką będzie musiał zapłacić
Zamawiający. Takie oświadczenie nie wynika z żadnej części oferty wykonawcy Netia,
a
jedynie z wyjaśnień treści oferty złożonych po terminie składania ofert. Uznanie za
dopuszczalne tego tłumaczenia oznaczałoby konieczność zmiany wartości podanej przez
wykonawcę Netia w pkt 5 Formularza Ofertowego, a tym samym oznaczałoby zmianę
oświadczenia woli wykonawcy Netia dokonaną po upływie terminu składania ofert. Ponadto,
wyjaśnienia udzielone przez Netia nie tylko są niedopuszczalne w świetle ustawy, lecz także
są wewnętrznie sprzeczne i nie dają jakiejkolwiek podstawy, aby uznać, że złożona oferta
jest zgodna z w
arunkami zamówienia. W pierwszym zdaniu wykonawca Netia stwierdza, że
kwota podana w pkt 5 Formularza cenowego to 60% kwoty z pkt 1 ppkt 3 lit. 1 Formularza
oferty („Wskazana kwota, została skalkulowana jako iloczyn kwoty określonej w ust. 1 pkt 3
lit. l F
O oraz współczynnika 60%”), a zatem, że obliczona była prawidłowo, jako kwota nie
większa niż 100% ceny za podstawową przepustowość. Następnie Netia próbuje zmieniać
ofertę i twierdzi, że kwota podana w pkt 5 Formularza cenowego to jednak nie cena za
podst
awową przepustowość przemnożona przez współczynnik 60%, lecz docelowa, łączna
kwota jaką ma zapłacić Zamawiający („Tym samym, docelowa kwota wynagrodzenia
Wykonawcy (…) wyniesie 19 680,00 zł brutto miesięcznie”). Tym samym nawet w toku
niezgodnych z ustawą negocjacji Zamawiający nie uzyskał od wykonawcy Netia
Sygn. akt KIO 2874/21
jednoznacznego stanowiska, co do zaoferowania zwiększenia przepustowości na warunkach
zgodnych z warunkami zamówienia.
Dodatkowo Odwołujący stwierdził, że wyjaśnienia wartości zaoferowanej przez
wykon
awcę Netia w pkt 5 Formularza ofertowego nie tylko były niedopuszczalne w świetle
ustawy, lecz także przedstawione w nich tłumaczenie wykonawcy Netia było chybione.
Twierdzenie, że sposób wskazania wartości w Formularzu Ofertowym był zupełnie różny dla
pkt
5 w porównaniu z pkt 3 i 4 jest niezgodne z brzmieniem Formularza Ofertowego.
Odwołujący przytoczył treść Formularza Ofertowego i podniósł, że zarówno w pkt 3, 4, jak i 5
należało wskazać wartość zmiany (a nie wartość docelową, łączną) w opłatach w związku ze
zmianą parametrów Usługi, jedyna odrębność polegała na tym, że w przypadku pkt 3 i 4
zmiana mogła prowadzić do obniżenia lub podwyższenia opłaty, a w pkt. 5 tylko do
podwyższenia opłaty, co jest zrozumiałe z uwagi na to, że dotyczyła warunków na jakich
wykonawca zobowiązywał się do zwiększenia przepustowości łącza. Niezależnie od
powyższego, dla stwierdzenia, czy oferta jest zgodna z warunkami zamówienia znaczenia
ma jej treść, a nie rzeczywiste, czy wymyślone motywy postępowania wykonawcy ujawnione
w
toku niedopuszczalnych ustawą negocjacji z Zamawiającym po upływie terminu składania
ofert.
Odwołujący podniósł, że po negocjacjach treści oferty z wykonawcą Netia,
przeprowadzonych pod pozorem wyjaśnień treści tej oferty, Zamawiający dokonał wyboru
ofe
rty tego wykonawcy, wybierając ofertę wprost niezgodną z warunkami zamówienia,
ignorując przy tym określone przez siebie warunki zamówienia dotyczące wzrostu opłat
abonamentowych za zwiększenie przepustowości łącza do Internetu w lokalizacji POPD PK
i ZOPD PK.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod
uwagę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
W związku z tym, że postępowanie o udzielenie niniejszego zamówienia zostało
wszczęte po 1 stycznia 2021 r., jest ono prowadzone na podstawie przepisów ustawy z dnia
11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129), stosownie
do art. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. p
oz. 2020 z późn. zm.).
Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 nowej ustawy Pzp
przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia,
a
naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować poniesienie
przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Sygn. akt KIO 2874/21
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Przedmiotem zamówienia jest zakup usług transmisji danych dla jednostek
organizacyjnych prokuratury.
W punkcie 5
załącznika nr 3 do SWZ (Formularz ofertowy) po zmianach,
Zamawiający wymagał zaoferowania kwoty, o jaką ulegnie zwiększeniu miesięczny
abonament za świadczenie za świadczenie dostępu do sieci Internet poprzez punkty styku
w POPD PK i ZOPD PK
, w przypadku dwukrotnego zwiększenia przepustowości punktów
styku:
W przypadku zmiany parametrów Usługi poprzez dwukrotne zwiększenie
przepustowości punktów styku do sieci Internet w POPD PK i ZOPD PK abonament
miesięczny określony w ust. 1 pkt 3) lit. l) ulegnie zwiększeniu o kwotę w wysokości
…………….. złotych brutto (słownie złotych:…………………………….) (nie więcej niż o 100%
kwoty określonej w ust. 1 pkt 3) lit. l)).
W punkcie 1 ust. 1.3 lit. l Formularza ofertowego, wykonawca Netia
zaoferował
następującą cenę: za świadczenie dostępu do sieci Internet poprzez punkty styku w POPD
PK i ZOPD PK abonament miesięczny w okresie trwania Umowy w wysokości 12.300,00
złotych brutto (słownie złotych: dwanaście tysięcy trzysta złotych).
Wykonawca Netia w punkcie 5 Formularza ofertowego podał: W przypadku zmiany
parametrów Usługi poprzez dwukrotne zwiększenie przepustowości punktów styku do sieci
Internet w POPD PK i ZOPD PK abonament miesięczny określony w ust. 1 pkt 3) lit. l)
ulegnie zwiększeniu o kwotę w wysokości 19.680,00 złotych brutto (słownie złotych:
dziewiętnaście tysięcy sześćset osiemdziesiąt złotych brutto) (nie więcej niż o 100% kwoty
określonej w ust. 1 pkt 3) lit. l)).
Pismem z 9 września 2021 r. Zamawiający wezwał wykonawcę Netia, na podstawie
art. 223 ust. 1 ustawy
Pzp, do złożenia wyjaśnień: w zakresie pkt 5 Formularza ofertowego,
tj. wyjaśnienie sposobu kalkulacji kwoty wskazanej w pkt 5 Formularza ofertowego –
Załącznik nr 3 do SWZ.
W odpowiedzi na powyższe wezwanie Przystępujący złożył następujące wyjaśnienia:
Wskazana kwota, została skalkulowana jako iloczyn kwoty określonej w ust. 1 pkt 3) lit. l) FO
oraz współczynnika 60%, co oznacza, że intencją Wykonawcy jest zwiększenie
wynagrodzenia w sytuacji wskazanej w pkt 5 FO o 60% wartości kwoty, wskazanej w ust 1
pkt 3) lit. l) FO. Tym samym, docelowa kwota wynagrodzenia Wykonawcy, w przypadku
ziszczenia się warunku określonego w pkt 5 (zmiana parametrów Usługi poprzez dwukrotne
zwiększenie przepustowości punktów styku do sieci Internet w POPD PK i ZOPD PK)
Sygn. akt KIO 2874/21
wyniesie 19 680,00 zł brutto miesięcznie. Wskazany sposób kalkulacji określonego w pkt 5
elementu potencjalnego zwiększenia wynagrodzenia wynika z przyjętej przez Wykonawcę
interpretacji sfomułowania zawartego w formularzu, zgodnie z którym, należało wskazać
zwiększenie „o kwotę w wysokości”, co zostało odczytane jako konieczność ustalenia kwoty
a następnie wskazanie docelowej wysokości zwiększonego wynagrodzenia miesięcznego,
która to docelowa wysokość powinna zostać wskazana w polu pozostawionym Wykonawcy
do wypełnienia. Wskazany tu literalnie sposób wskazania kwoty zwiększenia, różnił się od
określeń zastosowanych w podobnych sytuacjach w pkt 3 i 4, gdzie Wykonawca miał
wskazać wyłącznie kwotę zwiększenia, o czym świadczy zastosowanie samego określenia
„zwiększenia ….w wysokości”. Wobec użycia innego sposobu opisu kalkulacji w pkt 5, gdzie
Wykonawca musiał wskazać zwiększenie oszacowane jako zwiększenie „o kwotę
w
wysokości” uznano, iż intencją Zamawiającego jest tu (inaczej niż w pkt 3 i 4) uzyskanie
wartości kwoty docelowej (po zwiększeniu kwoty bazowej o określony współczynnik, nie
wyższy niż 100% kwoty bazowej).
Pismem z 17 września 2021 r. Zamawiający poinformował o wyborze oferty Netia
S.A. jako najkorzystniejszej.
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 223 ust. 1 ust
awy Pzp, w toku badania i oceny ofert zamawiający może
żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych
środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne
jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej
oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
stanowi, że zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej
treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
Zdaniem
Izby Zamawiający naruszył przytoczone wyżej przepisy ustawy.
Po pierwsze Izba stwierdziła, że brzmienie postanowień punktu 5 Formularza
ofertowego
, było całkowicie jasne, precyzyjne i nie powinno budzić najmniejszych
wątpliwości interpretacyjnych. Wyraźnie wynika z niego, że Zamawiający oczekuje od
wykonawcy
podania kwoty, o jaką ulegnie zwiększeniu abonament, a nie do jakiej wzrośnie
abonament
, w przypadku zmiany parametrów Usługi poprzez dwukrotne zwiększenie
przepustowości punktów styku do sieci Internet w POPD PK i ZOPD PK. Różnica w tym
zakresie jest oczywista, a twierdzenia Przystępującego, że zinterpretował brzmienie pkt 5
Formularza ofertowego inaczej,
nie zasługują na uwzględnienie, odmienna interpretacja nie
była bowiem w żadnej mierze usprawiedliwiona. Za bezpodstawne Izba uznała twierdzenia
Sygn. akt KIO 2874/21
Przystępującego w złożonych Zamawiającemu wyjaśnieniach, jakoby powodem odmiennej
interpretacji była okoliczność, że brzmienie punktu 5 Formularza ofertowego różniło się od
dotyczących podobnych sytuacji punktów 3 i 4, w których posłużono się innymi określeniami.
Zauważyć należy, że nie ma różnicy znaczeniowej między określeniami użytymi w ww.
punktach Formularza, w każdym przypadku należało wskazać kwotę zwiększenia (lub
zmniejszenia
– w przypadku punktów 3 i 4) wynagrodzenia/abonamentu. Postanowienia
w
poszczególnych punktach Formularza różnią się tylko w stopniu uzasadnionym specyfiką
zdarzeń, których dotyczą.
Izba stwierdziła również, że jasne i precyzyjne było wymaganie Zamawiającego, że
kwota wskazywana w pkt 5 Formularza nie może być większa niż 100% kwoty abonamentu
podstawowego.
Także w tym zakresie nie sposób mówić o jakichkolwiek niejasnościach czy
podstawach do odmiennej interpretacji.
W ocenie Izby oświadczenie wykonawcy na temat kwoty, o jaką ulegnie zwiększeniu
abonament miesięczny określony w ust. 1 pkt 3 lit. l w przypadku dwukrotnego zwiększenia
przepustowości punktów styku, stanowiło istotny element oferty, informacja ta określa
bowiem wysokość przyszłych zobowiązań finansowych Zamawiającego. Istotność tego
elementu potwierdza fakt żądania złożenia oświadczenia woli w tym zakresie w Formularzu
ofertowym.
Następnie Izba stwierdziła, że kwota wpisana przez Przystępującego w pkt
5 Formularza przekracza 100% kwoty abonamentu podstawowego, co jest wprost niezgodne
z
wymaganiami Zamawiającego.
Wyjaśnienia, które złożył Przystępujący w odpowiedzi na wezwanie skierowane na
podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp
, nie mogą być uznane za potwierdzające prawidłowość
złożonej oferty – stanowią one w istocie jej zmianę. Wynika z nich dokładnie to, że za
zwiększenie przepustowości wykonawca oczekuje zwiększenia abonamentu nie o kwotę
19.680,00 zł, jak to podał w Formularzu ofertowym, ale de facto o kwotę 7.380,00 zł.
Podkreślenia wymaga, że wynikająca z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp zasada
niezmienności oferty stanowi gwarancję zachowania podstawowych zasad udzielania
zamówień publicznych, przede wszystkim zasady równego traktowania wykonawców.
Zmiany oferty są dopuszczalne tylko w ściśle określonych ustawą przypadkach, z którymi
w rozpoznawanej sprawie nie mamy do czynienia.
Odnosząc się do twierdzeń Zamawiającego i Przystępującego na temat zasad
wykładni oświadczeń woli, w tym z uwzględnieniem ustalonych zwyczajów, wskazać należy,
że nie jest uprawnione dokonywanie wykładni oświadczenia woli wprost przeciwnej do
jasnego brzmienia tego
oświadczenia. Należy bowiem mieć na uwadze, że cywilnoprawne
Sygn. akt KIO 2874/21
r
eguły wykładni oświadczeń woli, jakkolwiek obowiązujące również przy udzielaniu
zamówień publicznych, nie mogą być tak rozumiane, że będą prowadzić do skutków
niedających się pogodzić z naczelnymi zasadami udzielania zamówień publicznych, w tym
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Wobec tego twierdzenia
o
dotychczasowej współpracy Zamawiającego z Przystępującym, w ramach której
posługiwano się ostateczną kwotą podwyższonego abonamentu, nie zasługują na
uwzględnienie. Co więcej, Zamawiający powołał się na przyzwyczajenie i łatwość
w
operowaniu kwotą całkowitą podwyższonego abonamentu, a jednocześnie z jakiegoś
powodu
zupełnie co innego zapisał w SWZ, wskazując jasno, że oczekuje podania kwoty,
o
jaką abonament zostanie podwyższony. Z tego powodu złożony przez Przystępującego
aneks do obecnie realizowanej umowy nie ma znaczenia dla r
ozstrzygnięcia przedmiotowej
sprawy.
W ocenie Izby, w rozpoznawanej sprawie
nie zaistniały podstawy wezwania
Przystępującego do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, treść oferty
była bowiem jasna i nie budziła wątpliwości. Skierowanie do Przystępującego wezwania do
wyjaśnień, treść tych wyjaśnień oraz późniejszy sposób ich zinterpretowania przez
Zamawiającego, mogą być uznane za niedozwolone negocjacje treści oferty. Jak wskazał
sam Zamawiający podczas rozprawy, z negocjacjami mielibyśmy do czynienia w sytuacji,
gdyby wykonawca w wyjaśnieniach zmienił wcześniejszą ofertą. W ocenie Izby taka właśnie
sytuacja miała miejsce w przedmiotowej sprawie. Jasne i precyzyjne oświadczenie podane
w F
ormularzu ofertowym zostało w wyjaśnieniach przedstawione jako zupełnie inna
informacja (tj. informacja o ostatecznej kwocie zwiększonego abonamentu, a nie o kwocie,
o
jaką abonament zostanie zwiększony), a właściwa kwota, która podlegała wpisaniu
w punkcie 5 Formularza, jest
według wyjaśnień inna. Mamy więc do czynienia z nowym,
odmiennym od pierwotnego, oświadczeniem woli.
Nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem Zamawiającego, jakoby nie oczekiwał on
konkretnego sposobu prezentacji ceny za zmianę przepustowości punktów styku, a jedynie
chodziło mu o powzięcie wiedzy, jakie będą jego finalne obciążenia finansowe. Zauważyć
należy, że zupełnie co innego Zamawiający wpisał we wzorze formularza ofertowego, gdzie
wprost
narzucił wykonawcom sposób prezentacji tego wynagrodzenia.
Dodatkowo należy zaznaczyć, że nawet gdyby przyjąć, iż kwota wpisana
w Formularzu ofertowym
była wynikiem niezamierzonego błędu wykonawcy, to błąd ten
musiał wynikać z daleko idącej niestaranności przy sporządzaniu oferty, a ponieważ dotyczy
przedmiotowo istotnego elementu
oświadczenia woli, nie podlegałby poprawieniu
prowadzącemu do zgodności oferty z wymaganiami Zamawiającego.
Sygn. akt KIO 2874/21
Odnosząc się do przedstawionych przez Odwołującego dowodów w postaci
wyciągów z dokumentacji innych postępowań wskazać należy, że są one zbędne dla
rozstrzygnięcia sprawy, należy bowiem wskazać, że ocena podniesionych zarzutów jest
dokonywana z uwzględnieniem okoliczności towarzyszących konkretnemu postępowaniu
o
udzielenie zamówienia. Niezależnie jednak od powyższego, zarzuty podniesione
w
odwołaniu okazały się zasadne.
Wobec stwierdzenia, że Zamawiający naruszył przepisy art. 223 ust. 1 i art. 226 ust. 1
pkt 5 ustawy Pzp
, a naruszenie to miało wpływ na wynik postępowania, odwołanie –
stosownie do art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp
– podlegało uwzględnieniu.
O kos
ztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557, art. 574
i
art. 575 ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych oraz w oparciu
o
przepisy § 5 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
2020 r. poz. 2437), stosownie do wyniku postępowania obciążając kosztami
postępowania Zamawiającego.
Przewodniczący: