KIO 2893/21 WYROK dnia 22 października 2021 r.

Stan prawny na dzień: 27.05.2022

Sygn. akt: KIO 2893/21 

WYROK 

z dnia 22 

października 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz  

Protokolant:    

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  19 

października  2021  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  30  września  2021  r.  przez 

wykonawc

ę  CTL  Północ  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Gdyni  przy  Al.  Solidarności  2  (81-336 

Gdynia) 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Zarząd  Morskiego  Portu 

Gdynia S.A. 

z siedzibą w Gdyni z przy ul. Rotterdamskiej 9 (81-337 Gdynia) 

przy  udziale  wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  P.  M. 

prowadzącego 

działalność 

gospodarczą 

pod 

nazwą 

LOG 

P. 

M.  

z  siedzibą  w  Golubiu-Dobrzyniu  przy  ul.  Modrzewiowej  26  (87-400 Golub-Dobrzyń)  oraz  A. 

M. 

P. 

M. 

prowadzących 

działalność 

gospodarczą  

w  form

ie  spółki  cywilnej  pod  nazwą  TAR  s.c.  A.  M.,  P.  M.  z  siedzibą  

w  Białkowie  pod  numerem  30  (87-400  Golub-Dobrzyń),  zgłaszających  przystąpienie  

do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  CTL  Północ  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w Gdyni i: 

zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez ww. wykonawców tytułem wpisu od 

odwołania; 

zasądza  od  wykonawcy  CTL  Północ  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Gdyni  na  rzecz 

zamawiającego  Zarządu  Morskiego  Portu  Gdynia  S.A.  z  siedzibą  w  Gdyni  kwotę 

w wys

okości  4  365  zł  88  gr  (słownie:  cztery  tysiące  trzysta  sześćdziesiąt  pięć  złotych 

osie

mdziesiąt  osiem  groszy),  stanowiącą  koszty  strony  poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia 


pełnomocnika,  dojazdu  pełnomocnika  na  posiedzenie  i  rozprawę  oraz  opłaty  od 

pełnomocnictwa. 

Stosow

nie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  

w terminie 14 dni od dn

ia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Kra

jowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

………………………… 


Sygn. akt: KIO 2893/21 

U z a s a d n i e n i e 

Zarząd  Morskiego  Portu  Gdynia  S.A.  z  siedzibą  w  Gdyni  zwany  dalej: 

„zamawiającym”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie 

przepisów  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z 

2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.),  zwanej 

dalej:  „Pzp”,  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pn.: 

Świadczenie  usług  zimowego  i  letniego  utrzymania  infrastruktury  i  terenów  zielonych  na 

obszarze  Zarz

ądu  Morskiego  Portu  Gdynia  S.A.  (o  numerze:  ZNN/227/SWZ-

27/MG/KJ/2021)

, zwane dalej „postępowaniem”.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskim w dniu 14 czerwca 2021 r., pod numerem 2021/S 113-298115.  

Szacunkowa 

wartość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  usługi,  jest  wyższa  od 

kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.  

W  dniu  30 

września  2021  r.  wykonawca  CTL  Północ  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Gdyni 

(zwany dalej: 

„odwołującym”) wniósł odwołanie na: 

czynność  zamawiającego  polegającą  na  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej 

przez  wy

konawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie,  tj.  1/  A.  M.  i  P.  M. 

prowadzących działalność gospodarczą pod firmą TAR spółka cywilna A. M. i P. M. oraz 2/ 

P. M. 

prowadzącego działalność pod firmą LOG P. M. (zwanych dalej jako: „LOG - TAR” lub 

„Konsorcjum“),  pomimo  że  oferta  LOG  –  TAR  winna  podlegać  odrzuceniu  z  uwagi  na  brak 

wykazania  przez  Konsorcjum  spełniania  warunku  doświadczenia,  o  którym  mowa  w 

rozdziale  IX  pkt  2  ppkt  4a)  Specyfika

cji  Warunków  Zamówienia  w  postępowaniu  (zwanej 

dalej  jako:  „SWZ“)  a  ponadto  pomimo  tego,  że  została  złożona  przez  wykonawcę 

podlegającego  wykluczeniu  ze  względu  na  wprowadzenie  zamawiającego  w  błąd  lub 

ewentualnie  ze  względu  na  przedstawienie  informacji  wprowadzających  zamawiającego  w 

błąd; 

- zaniechanie z

amawiającego polegające na braku wykluczenia LOG – TAR z postępowania 

pomimo  tego,  że  Konsorcjum  w  wyniku  co  najmniej  rażącego  niedbalstwa  wprowadziło 

z

amawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że  Konsorcjum  spełnia  warunek 

doświadczenia, o którym mowa w rozdziale IX pkt 2 ppkt 4a) SWZ, co miało istotny wpływ na 

podjęcie przez zamawiającego o wyborze oferty LOG – TAR jako najkorzystniejszej;  

ewentualnie 


- zaniechanie z

amawiającego polegające na braku wykluczenia LOG – TAR z postępowania 

pomimo  tego,  że  Konsorcjum  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawiło 

wprowadzające w błąd informacje o spełnianiu przez Konsorcjum warunku doświadczenia, o 

którym mowa w rozdziale IX pkt 2 ppkt 4a) SWZ, co miało istotny wpływ na podjęcie przez 

z

amawiającego o wyborze oferty LOG – TAR jako najkorzystniejszej; 

- zaniechanie z

amawiającego polegające na braku odrzucenia oferty LOG - TAR, pomimo, iż 

Konsorcjum  nie  spełnia warunku  doświadczenia,  o  którym  mowa  w  rozdziale  IX  pkt  2  ppkt 

4a) SWZ; 

ewentualnie 

-  zaniechanie  z

amawiającego  polegające  na  braku  wezwania  LOG  –  TAR  do  uzupełnienia 

dokumen

tów  podmiotowych  oraz  do  złożenia  wyjaśnień  pomimo  tego,  że  złożone  przez 

Konsorcjum  podmiotowe  środki  dowodowe  w  zakresie,  w  jakim  miały  wykazać  spełnianie 

warunku  doświadczenia,  o  którym  mowa  w  rozdziale  IX  pkt  2  ppkt  4a)  SWZ  były 

niekompletne,  budziły  wątpliwości  i  nie  potwierdzały  spełniania  warunku  udziału  w 

postępowaniu, co zostało opisane w dalszej treści odwołania. 

Zaskarżonym  czynnościom  i  zaniechaniom  zamawiającego,  odwołujący  zarzucił 

naruszenie: 

1) art. 109 ust. 1 pkt 8 Pzp oraz art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 oraz 

17  ust.  2  Pzp  poprzez  ich  niezastosowanie,  pomimo  t

ego,  że  Konsorcjum  podlegało 

wykluczen

iu  z  postępowania,  a  oferta  Konsorcjum  podlegała  odrzuceniu  z  uwagi  na  to,  iż 

Konsorcjum w wyniku co najmniej rażącego niedbalstwa wprowadziło zamawiającego w błąd 

przy  przedstawianiu  informacji,  że  spełnia  warunek  doświadczenia,  o  którym  mowa  w 

rozdziale IX pkt 2 ppkt 4a) SWZ, co miało istotny wpływ na podjęcie przez zamawiającego o 

wyborze oferty LOG 

– TAR jako najkorzystniejszej; 

ewentualnie 

2) art. 109 ust. 1 pkt 10 Pzp oraz art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 oraz 

17  ust.  2 

Pzp  poprzez  ich  niezastosowanie,  pomimo  tego,  że  Konsorcjum  podlegało 

wykluczeniu  z 

postępowania,  a  oferta  Konsorcjum  podlegała  odrzuceniu  z  uwagi  na  to,  iż 

Konsorcjum  w  wyniku  lekkom

yślności  lub  niedbalstwa  przedstawiło  wprowadzające  w  błąd 

informacje  o  spełnianiu  przez  Konsorcjum  warunku  doświadczenia,  o  którym  mowa  w 

rozdziale IX pkt 2 ppkt 4a) SWZ, co miało istotny wpływ na podjęcie przez zamawiającego o 

wyborze oferty LOG 

– TAR jako najkorzystniejszej; 

3)  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b)  Pzp  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  i  2  oraz  17  ust.  2  Pzp  poprzez  ich 

niezastosowanie,  pomimo tego,  że  oferta  Konsorcjum  podlegała  odrzuceniu ze  względu na 


to, że LOG - TAR nie spełnia warunku doświadczenia, o którym mowa w rozdziale IX pkt 2 

ppkt 4a) SWZ; 

ewentualnie  

art.  128  ust.  1  oraz  ust.  4  Pzp  oraz  §  9  ust.  1  pkt  2  Rozporządzenia  Ministra  Rozwoju, 

Pracy  i  Technologii  z  dnia  23  grudnia  2020  r

.  w  sprawie  podmiotowych  środków 

dowodowych o

raz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od 

wykonawcy  (zwanego 

dalej  jako:  „Rozporządzenie”)  poprzez  ich  niezastosowanie  i 

zaniechanie  wezwania  Konsorcjum  do  uzupełnienia  niekompletnych  dokumentów 

podmiotowych  tj.  wykazu  usług  spełniających  warunek  doświadczenia,  o  którym  mowa  w 

rozdziale IX pkt 2 ppkt 

4a) SWZ wraz z dowodami potwierdzającymi należyte wykonanie tych 

usług oraz do złożenia wyjaśnień odnośnie przedłożonych przez LOG  – TAR, a budzących 

wątpliwości  dokumentów  podmiotowych  dotyczących  warunku  doświadczenia,  o  którym 

mowa w rozdziale IX pkt 2 ppkt 4a) SWZ. 

związku z powyższym odwołujący wniósł o: 

przeprowadzenie dowodów z dokumentów wymienionych w treści odwołania oraz również z 

dokumentów, które zostaną przez odwołującego przedłożone na rozprawie;  

uwzględnienie odwołania w całości;  

-  nakazanie  z

amawiającemu  dokonania  unieważnienia  czynności  wyboru  najkorzystniejszej 

oferty w p

ostępowaniu;  

-  nakazanie  z

amawiającemu  przeprowadzenia  ponownego  badania  i  oceny  ofert,  a 

następnie  dokonanie  kwalifikacji  podmiotowej  wykonawcy,  którego  oferta  została  najwyżej 

oceniona,  w  zakresie  braku  podstaw  wykluczenia  oraz  spełniania  warunków  udziału  w 

p

ostępowaniu;  

-  nakazanie  z

amawiającemu  wykluczenia  wykonawcy  LOG  -  TAR  z  postępowania  z  uwagi 

na  wprowadzenie  z

amawiającego  w  błąd  lub  ewentualnie  ze  względu  na  przedstawienie 

informacji wprowadzających zamawiającego w błąd, a w konsekwencji nakazanie odrzucenia 

oferty LOG 

– TAR; 

ewentualnie  

- nakazanie z

amawiającemu odrzucenia oferty LOG – TAR z postępowania z uwagi na brak 

wykazania  przez  Konsorcjum  spełniania  warunku  doświadczenia,  o  którym  mowa  w 

rozdziale IX pkt 2 ppkt 4a) SWZ; 

ewentualnie  

-  nakazanie  z

amawiającemu  wezwania  LOG  –  TAR  do  uzupełnienia  niekompletnych 

dokumentów  podmiotowych  tj.  wykazu  usług  spełniających  warunek  doświadczenia,  o 

którym  mowa  w  rozdziale  IX  pkt  2  ppkt  4a)  SWZ  wraz  z  dowodami  potwierdzającymi 


należyte  wykonanie  tych  usług  oraz  do  złożenia  wyjaśnień  odnośnie  przedłożonych  przez 

LOG 

–  TAR,  a  budzących  wątpliwości  dokumentów  podmiotowych  dotyczących  warunku 

doświadczenia, o którym mowa w rozdziale IX pkt 2 ppkt 4a) SWZ; 

zasądzenie  kosztów  postępowania  odwoławczego  według  spisu  kosztów,  który  zostanie 

przedstawiony na rozprawie. 

Odwołujący wyjaśnił, że legitymuje się interesem w uzyskaniu zamówienia będącego 

przedmiotem  p

ostępowania,  gdyż  złożył  ofertę  w  postępowaniu  i  gdyby  zamawiający 

przeprowadził  postępowanie  zgodnie  z  przepisami  Pzp,  to  jego  oferta  byłaby  ofertą 

najkorzy

stniejszą  w  postępowaniu.  Odwołujący  wskazał,  że  wskutek  prowadzenia 

p

ostępowania  z  naruszeniem  przepisów  Pzp  może  ponieść  szkodę  polegającą  na  utracie 

możliwości wykonania zamówienia publicznego i korzyści wynikających z wykonania takiego 

zam

ówienia,  a  rozstrzygnięcie  odwołania  poprzez  jego  uwzględnienie,  spowoduje,  iż 

mo

żliwe  będzie  zapewnienie  prawidłowego  przebiegu  postępowania,  a  odwołującemu 

korzy

ści wynikających z zawarcia i wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego. 

W  ocenie  odwo

łującego,  żadne  z  zamówień  wskazanych  przez  LOG  –  TAR  w 

wykazie  usług  nie  potwierdzało  spełniania  przez  Konsorcjum  warunku  doświadczenia  w 

odniesieniu d

o letniego oraz do zimowego utrzymania infrastruktury. Co więcej LOG  – TAR 

przekazał informacje, które spowodowały po stronie zamawiającego błędne przekonanie, że 

LOG 

– TAR warunek doświadczenia w powyższym zakresie spełnia.  

W  zakresie  pozycji  nr  1  wykazu  odwołujący  wyjaśnił,  że  wykonawca  LOG  –  TAR 

podał,  iż  TAR  S.C.  A.  M.  i  P.  M.  wykonywał  zamówienie  Świadczenie  usług  zimowego 

utrzymania infrastruktury drogowej 

na rzecz Zakładu Usług Miejskich sp. z o. o. w Chełmnie 

w  okresie  01.01.2016 

–  30.04.2021,  którego  wartość  wynosiła  ponad  1  000  000  zł  brutto. 

Poświadczenie wystawione przez Zakład Usług Miejskich w Chełmnie z dnia 22 lipca 2021 r. 

stwierdzało, że TAR S.C.:  

„(…)  w ramach zawartej  umowy  na  „świadczenie usług  zimowego  utrzymania infrastruktury 

drogowej  w  latach  2016 

–  2021”  wykonał  na  rzecz  Zakładu  Usług  Miejskich  sp.  z  o.  o.  z 

siedzib

ą w Chełmnie roboty o wartości powyżej 1.000.000,00 zł brutto. (…)” 

Dane przedstawione przez LOG 

– TAR w Wykazie i w poświadczeniu w tym zakresie mogły 

wywołać (i wywołały) w zamawiającym przeświadczenie, że TAR S.C. A. M. i P. M. wykonał 

w  ramach  jednej  umowy  usługę  zimowego  utrzymania  infrastruktury,  która  mieściła  się  w 

okresie  trzech  lat  przed  ter

minem  składania  ofert,  trwała  co  najmniej  12  miesięcy,  a  jej 

wartość  wynosiła  co  najmniej  1  000  000  złotych  brutto.  Odwołujący  kwestionował 

prawdziwość takiego stwierdzenia.  


Zdaniem  o

dwołującego,  TAR  S.C.  A.  M.  i  P.  M.  nie  wykonał  usługi,  która  spełniałaby 

wszystkie ww. wymogi, bowiem wartość żadnej z usług zimowego utrzymania świadczonych 

przez TAR S.C. A. M. i P. M. 

i mieszczących się w okresie referencyjnym wskazanym przez 

z

amawiającego, tj. okresie ostatnich 3 lat, nie wyniosła co najmniej 1 000 000 złotych brutto. 

Dodatkowo, nie każda z wykonywanych usług obejmowała okres co najmniej 12 miesięcy.  

Według  najlepszej  wiedzy  odwołującego  LOG  -  TAR  przedstawiając  informacje  dokonał 

nieuprawnionego łączenia kilku usług oraz sumowania ich wartości, przy czym nie zostało to 

ujawnione 

w  Wykazie,  ani  nie  wynikało  z  załączonego  poświadczenia.  Taki  sposób 

przedstawienia  danych  doprowadził  do  wywołania  w  zamawiającym  przeświadczenia,  iż 

opisana  w  pozycji  1  Wykazu 

usługa  spełnia  warunek  doświadczenia  odnośnie  zimowego 

utrzymania infrastruktu

ry, pomimo iż de facto tak nie było, z czego Konsorcjum musiało sobie 

zdawać sprawę. Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z postanowieniami rozdziału IX pkt 

17  ppkt  2  lit.  e)  SWZ  wprowadzenie  z

amawiającego w błąd, w wyniku umyślnego działania 

lub  rażącego  niedbalstwa,  odnośnie  informacji  dotyczących  spełniania  warunku 

doświadczenia, o którym mowa w rozdziale IX pkt 2 ppkt 4a) SWZ, które to informacje miały 

istotny  wpływ  na  podjęcie  przez  zamawiającego  o  wyborze  oferty  LOG  –  TAR  jako 

najkorzystniejszej stanowi podstawę wykluczenia z postępowania.  

W  ocenie 

odwołującego  z  ugruntowanego  orzecznictwa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  oraz 

sądów  powszechnych  wynika,  że  informacje  podawane  w  postępowaniach  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  są  oświadczeniami  wiedzy  składanymi  w  sposób  celowy,  w 

odpowiedzi na formułowane przez zamawiających warunki. Ich podanie powinno być zatem 

rozpatr

ywane w kategorii staranności wymaganej w tych okolicznościach, z uwzględnieniem 

profesjonalnego,  zawodowego  charakteru  prowadzonej  pr

zez  wykonawców  działalności. 

Biorąc pod uwagę, że:  

zarówno Wykaz, jak i poświadczenie dotyczyły usług, w których wykonaniu TAR S.C. A. M. 

i P. M. b

rał bezpośrednio udział, a nie usług zrealizowanych przez osoby (podmioty) trzecie; 

usługi  te  nie  były  wykonywane  w  odległym  okresie  czasu,  a  zatem  upływ  czasu  nie 

powinien był spowodować problemów z ustaleniem pewnych informacji;  

-  LOG 

–  TAR  wiedział  w  jaki  sposób  zamawiający  interpretuje  zapisy  SWZ  dotyczące 

warunku doświadczenia, a w szczególności, że wymogiem  zamawiającego jest, aby usługa 

dotycząca  zimowego  utrzymania  została  wykonana  w  ramach  jednego  zamówienia,  a  nie 

kilku łączonych zamówień (umów);  

to uzasadnione j

est przyjęcie, że wprowadzenie zamawiającego w błąd nastąpiło co najmniej 

w wyniku rażącego niedbalstwa, jeśli nie w wyniku umyślnego działania.  


Nawet jednak, gdyby Izba uznała, że zachowaniu LOG – TAR nie można przypisać rażącego 

niedbalstwa, to o

dwołujący podniósł, iż działanie LOG – TAR nosi znamiona lekkomyślności 

lub niedbalstwa, a Konsorcjum p

owinno podlegać wykluczeniu w oparciu o art. 109 ust. 1 pkt 

10 Pzp w zw. z postanowieniami rozdziału IX pkt 17 ppkt 2 lit. g) SWZ. Przy lekkomyślności 

bowiem  d

łużnik  (wykonawca)  zdaje  sobie  sprawę  z  tego,  że  określone  zachowanie  może 

prowadzić do naruszenia zobowiązania, ale bezpodstawnie sądzi, iż uda mu się jednak tego 

uniknąć.  Przy  niedbalstwie  natomiast  dłużnik  (wykonawca)  nie  zdaje  sobie  sprawy,  choć 

powinie

n,  że  określone  zachowanie  prowadzić  będzie  do  naruszenia  przez  niego 

zobowiązania. Biorąc pod uwagę, że LOG – TAR powinien był dołożyć należytej staranności 

w  weryfikacji  i  przedstawieniu  przedmiotowych  informacji  z

amawiającemu,  to  nie  ulega 

wątpliwości, że podanie nieprawdziwych danych nastąpiło w sposób zawiniony.  

Mając  na  uwadze  powyższe,  odwołujący  stwierdził,  iż  LOG  -  TAR  podlega  wykluczeniu  z 

p

ostępowania  w  oparciu  o  art.  109  ust.  1  pkt  8  lub  10  Pzp,  a  jego  oferta  odrzuceniu  w 

oparciu  o  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  a)  Pzp.  Zan

iechanie  dokonania  tychże  czynności  przez 

z

amawiającego  stanowi  naruszenie  powyższych  przepisów.  Odwołujący  dodał,  że  w 

przypadku  obu  przesłanek  związanych  z  przedstawieniem  nieprawdziwych  informacji 

wprowadzaj

ących  w  błąd  nie  zachodzą  podstawy  do  uzupełnienia  dokumentów,  które 

informacje  te  zawierają  na  podstawie  art.  128  ust.  1  Pzp.  Co  więcej  w  postępowaniu  nie 

zachodzi też  możliwość do  skorzystania przez  wykonawcę z  instytucji  samooczyszczenia z 

art.  110  Pzp.  Trudno  bowiem  przyj

ąć,  aby  wykonawca,  który  w  danym  postępowaniu  w 

zawiniony  sposób  podał  nieprawdziwe  informacje  mógł  w  tym  samym  postępowaniu 

udowodnić  zamawiającemu  m.in.,  iż  podjął  konkretne  środki  techniczne,  organizacyjne  i 

kadrowe, odpowiednie dla zapobiegania dalszem

u nieprawidłowemu postępowaniu.  

Je

śli chodzi o usługę nr 2 wymienioną w Wykazie odwołujący wskazał, że LOG – TAR 

podał, iż wykonał usługę utrzymania czystości na terenach zewnętrznych w Grupie na rzecz 

13 Wojskowego Oddziału Gospodarczego (zwanego dalej jako: „WOG”) w okresie 1.12.2017 

–  30.11.2020,  na  łączną  kwotę  brutto  1.750.537,77  złotych.  Zgodnie  z  poświadczeniem 

wydanym  przez  WOG  w  dniu  12  kwietnia 

2021  r.  usługa  ta  obejmowała  zarówno  usługi 

zimowego  i  letniego  utrzymania  infrastruktury,  utrzymania 

terenów  zielonych  oraz 

oczyszczania. 

W  poświadczeniu  WOG  podał  informację,  że  LOG  –  TAR  naliczono  karę 

umowną za nienależyte wykonanie usług w miesiącu czerwcu 2018 r. Zamawiający ocenił, iż 

przedmiotowa  usługa  spełnia  warunek  udziału  w  postępowaniu,  a  nałożenie  incydentalnej 

kary umownej nie świadczy o nienależytym wykonaniu zamówienia. Wynika to z wniosku na 

Zarząd z 6 września 2021 r., w którym przedstawiono ocenę prawną złożonych przez LOG – 

TAR dokumentów podmiotowych.  


Odwołujący  wskazał  jednak,  że  przedmiotowa  usługa  nie  spełnia  warunku  doświadczenia 

określonego przez zamawiającego z poniższych względów. Po pierwsze, ani z Wykazu, ani z 

poświadczenia WOG nie wynikało, aby usługa zimowego utrzymania infrastruktury wynosiła 

co  najmni

ej  1  000  000  złotych  brutto,  co  dyskwalifikuje  taką  usługę  jako  referencyjną  w 

zakresie  zimowego  utrzymania  infrastruktury. 

Po  drugie  w  poświadczeniu  nie  znalazło  się 

żadne  stwierdzenie,  z  którego  wynikałoby,  że  usługa  została  wykonana  należycie. 

Poświadczenie  stanowi  jedynie  informację  o  tym,  że  usługa  została  wykonana,  lecz  nie  o 

tym, w jaki sposób LOG – TAR ją wykonał.  

Zgodnie  z  §  9  ust.  1  pkt  2  Rozporządzenia,  w  celu  potwierdzenia  spełniania  przez 

wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu  dotyczących  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej, zamawiający  może,  w  zależności  od charakteru,  znaczenia,  przeznaczenia lub 

za

kresu robót budowlanych, dostaw lub usług, żądać wykazu dostaw lub usług wykonanych, 

a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych również wykonywanych, w okresie 

ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy  - w tym okresie, wraz z 

podaniem  ich  wartości,  przedmiotu,  dat  wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których  dostawy 

lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane, oraz załączeniem dowodów określających, 

czy  te  dostawy  lub  usługi  zostały  wykonane  lub  są  wykonywane  należycie,  przy  czym 

dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, 

na  rzecz  którego  dostawy  lub  usługi  zostały  wykonane,  a  w  przypadku  świadczeń 

powtarzających  się  lub  ciągłych  są  wykonywane,  a  jeżeli  wykonawca  z  przyczyn 

nie

zależnych  od  niego  nie  jest  w  stanie  uzyskać  tych  dokumentów  -  oświadczenie 

wykonawcy;  w  przypadku  świadczeń  powtarzających  się  lub  ciągłych  nadal  wykonywanych 

ref

erencje  bądź  inne  dokumenty  potwierdzające  ich  należyte  wykonywanie  powinny  być 

wystawione  w 

okresie  ostatnich  3  miesięcy.  Zatem  zgodnie  z  przepisami  Rozporządzenia, 

z

amawiający powinien był uzyskać dokument, który potwierdza należyte wykonanie usługi, a 

n

ie jedynie dokument, z którego rzekomo nie wynika nienależyte wykonanie usługi.  

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  zastrzeżenia  odwołujący  stwierdził,  że  informacje  przekazane 

przez LOG 

– TAR w zakresie usługi z pozycji 2 Wykazu nie potwierdziły spełniania przez tę 

usługę  wymogów  określonych  przez  zamawiającego  w  warunku  udziału,  a  zatem 

z

amawiający  zobowiązany  był  do  wezwania  LOG  –  TAR  do  uzupełnienia  dokumentu 

potwierdzającego należyte wykonanie usługi oraz do uzyskania wyjaśnień jaka była wartość 

zimowego utrzymania infrastruktury. 

W  przypadku  usługi  nr  5  podanej  w  wykazie  LOG  –  TAR  odwołujący  stwierdził,  że 

p

rzedmiotowa usługa obejmowała swoim zakresem zarówno oczyszczanie, jak i utrzymanie 


zimowe 

Pasa  Nadmorskiego  w  Gdańsku.  Wartość  umowy  zgodnie  z  wykazem  i 

p

oświadczeniem wynosiła kwotę 1 505 535,35 zł brutto.  

Odwołujący podkreślił, że ani z treści wykazu usług, a niż poświadczenia nie wynikało, jaka 

kwota  z  podanej  ogólnej  kwoty  brutto  tytułem  realizacji  umowy  dotyczyła  usług  zimowego 

utrzymania  infrastruktu

ry,  co  było  niezbędne  do  potwierdzenia  spełniania  cytowanego 

powyżej  warunku  udziału  w  postępowaniu.  Odwołujący  uzyskał  informacje  dotyczące  tejże 

wartości  i  przekazał  je  zamawiającemu.  Jak  wynikało  z  pisma  Gdańskiego  Zarządu  Dróg  i 

Zieleni z dnia 20 sierpnia 

2021 r. wartość usługi zimowego utrzymania zgodnie z ofertą LOG 

wynosiła 119 286,27 zł brutto. Natomiast wartość faktycznie zrealizowanej usługi zimowego 

utrzymania w okresie od 17 lipca 2019 r. a 31 lipca 

2021 r. wyniosła jedynie 13 811,90 zł.  

Niezal

eżnie  od  wartości  umowy,  ww.  usługa  nie  spełniała  także  wymogów  dotyczących 

porównywalności  z  przedmiotem  zamówienia.  Z  poświadczenia  wynikało,  iż  LOG  -  TAR 

wykonywał  utrzymanie  zimowe  jedynie  wydzielonych  ciągów  rekreacyjnych.  Przedmiot 

zamówienia  objętego  postępowaniem  obejmuje  natomiast  oczyszczanie  ze  śniegu  oraz 

zwalczanie  gołoledzi  i  śliskości  środkami  niechemicznymi  i  chemicznymi  oraz  ich 

mieszankami zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z  27  października  2005  r.  w 

sprawie 

rodzajów  i  warunków  stosowania  środków  jakie  mogą  być  używane  na  drogach 

publicznych  oraz  ulicach  i  placach  (Dz.  U.  2005  Nr  230  poz.  1960)  lub  innymi  właściwymi 

przepisami  - 

ulic,  parkingów,  dróg,  placów,  miejsc  postojowych,  chodników,  dróg 

rowerowych,  na

wierzchni  nabrzeży  i  ścieżek  cumowniczych,  ramp/najazdów,  nawierzchni 

drogowo-

kolejowych  w  tym  rowków  (żłobków)  w  przystawkach  na  długości  przejazdu  lub 

przestrzeni między płytą a szyną (Rozdział IV, pkt 4 ppkt 1.a) SWZ). 

Mając  na  uwadze  powyższe  –  zdaniem  odwołującego  –  usługa  z  tej  pozycji  Wykazu  nie 

potwierdzała spełniania przez LOG – TAR warunku udziału w postępowaniu.  

W  zakresie  pozycji  nr  6  Wykazu  odw

ołujący  wskazał,  że  w  pozycji  tej  LOG  –  TAR 

wykazał usługę wykonania prac w zakresie utrzymania i pielęgnacji terenów zieleni miejskiej 

w  Świeciu  –  część  II.  Dalej  odwołujący zwrócił uwagę  na  brak  porównywalnego  charakteru 

usługi  wymienionej  w  pozycji  6  wykazu  usług  LOG  -  TAR  z  przedmiotem  zamówienia  w 

zakresie letniego utrzymania infrastruktury. Z informacji uzyskanych w dniu 24 sierpnia 2021 

r.  od  Burmistrza  Gminy  Świecie  (załącznik  nr  5  do  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 

Zamówienia dla części  II),  TAR  –  LOG  wykonywał  usługi  letniego utrzymania infrastruktury 

odnośnie alejek, chodników i schodów występujących na terenach zieleni, o powierzchni:  

dla nawierzchni żwirowo – wapiennych – 5200m

- dla nawierzchni utwardzonych (polbruk) 

– 6150m

- dla nawierzchni gruntowych 

– 5400m


Tymczasem,  zgodnie  z  rozdziałem  IV,  pkt  3  SWZ  przedmiot  zamówienia  ma  być 

wykonywany w szc

zególności na następujących terenach:  

-  ulice,  drogi 

–  74  904 m

(w tym  poszerzenie ul.  Polskiej  i  wewnętrzna droga manewrowa 

przy parkingu nr 1 z nawierzchni bitumicznej o powierzchni 3 750 m

- miejsca postojowe 

– 4 600 m

- drogi rowerowe 

– 3 923 m

(w tym ścieżki rowerowe z nawierzchni bitumicznej czerwonej 

przy terminalu promowym o powierzchni 700 m

-  chodniki 

– 56 574 m

  (w  tym  chodniki  przy terminalu  promowym  o  nawierzchni  3  000  m

chodniki przy ul. Polskiej 43 

– 1 095 m

-  place  manewrowe 

–  129  725  m

  (w  tym  plac  manewrowy  przy  terminalu  promowym  o 

powierzchni 60 000 m

, plac manewrowy przy ul. Polskiej 43 

– 1 120 m

-  parkingi 

–  63  547  m

(w  tym  dwa  parkingi  oraz  zatoki  dla  autobusów  i  postój  taxi  przy 

terminalu  promo

wym  o  łącznej  nawierzchni  z  kostki  betonowej  5  400  m

  oraz  zatoka 

autobusowa  z  nawierzchni  betonowej  o  powierzchni  90  m

,  parking  przy ul.  Polskiej  43 

– 4 

729 m2); 

- nawierzchnie drogowo-kolejowe wraz z rowkami 

– 35 774 m

nawierzchnie nabrzeży i ścieżki cumownicze – 11 051 m

- torowiska 

– 49 800 m

- rampy/najazdy 

– 2 256 m

Zatem usługa wymieniona w pozycji 6 wykazu usług LOG – TAR nie może zostać uznana za 

porównywalną  do  przedmiotu  zamówienia  ze  względu  na  wielkość  terenu,  na  którym 

świadczone  były  usługi.  Patrząc  tylko  na  powierzchnię  objętych  utrzymaniem  alejek, 

chodników  i  schodów  w  Świeciu  można  stwierdzić,  że  jest  ona  prawie  4-krotnie  niższa  niż 

tego typu  powierzchnia objęta  przedmiotem  zamówienia.  Nadto,  przedmiot  zamówienia ma 

być wykonywany również na innych elementach terenu tj. ulicach, placach, parkingach itp., a 

ich  usługa  utrzymania  w  Świeciu  nie  obejmowała.  Dodatkowo  odwołujący  wskazał,  że 

zgodnie z § 4 ust. 1 umowy nr 272/3/2018 z dnia 8.02.2018 r. zawartej przez LOG - TAR z 

Gminą  Świecie,  całość  przedmiotu  zamówienia  została  zlecona  podwykonawcy:  Abigail  – 

Usługi  Komunalne  E.  T..  Istotą  posiadania  doświadczenia  jest  faktyczna  realizacja  takiego 

zakresu  zamówienia,  który  odpowiada  doświadczeniu  niezbędnemu  do  spełnienia  danego 

warunku udz

iału w postępowaniu. Wobec tego przy usłudze wykonywanej w Gminie Świecie, 

LOG 

–  TAR  faktycznie  nie  nabył  żadnego  doświadczenia  w  zakresie  utrzymania  terenów 

zielonych 

bądź utrzymania letniego infrastruktury, ponieważ całość usługi była wykonywana 

przez inny podmiot.  


Co do pozycji nr 3 i 4 Wykazu 

odwołujący wyjaśnił, że usługi ujęte w tych pozycjach 

Wykazu  obejmowały  utrzymanie  terenów  zielonych,  a  zatem  nie  potwierdzają  spełniania 

przez  Konsorcjum  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  pozostałym  zakresie.  Na  podstawie 

zakresu usług opisanego w referencjach nie można stwierdzić, aby zakres czynności LOG – 

TAR objął również letnie utrzymanie infrastruktury.  

Podsumowując  powyższe  zastrzeżenia  przedstawione  w  odwołaniu,  odwołujący  stwierdził, 

że  LOG  –  TAR  nie  przedstawił  w  Wykazie  spełniających  wymogów  zamawiającego  usług 

dotyczących zimowego  i  letniego utrzymania infrastruktury,  a  zatem  nie wykazał  spełniania 

warunku doświadczenia w postępowaniu. Odwołujący podniósł także, że dokonanie wyboru 

oferty  LOG 

–  TAR  nastąpiło  z  naruszeniem  zasad  prowadzenia  postępowania  z 

poszanowaniem uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców.  Zamawiający nie 

może  po  upływie  terminu  składania  ofert  postępować  w  odmienny  sposób,  niż  wynika  to  z 

dokumentów zamówienia, co przejawia się nie tylko w zakazie wprowadzania dodatkowych, 

niewyartykułowanych  wcześniej,  wymogów,  pod  kątem  spełnienia  których  zamawiający 

chciałby badać wykonawców lub złożone przez nich oferty, lecz również w zakazie pomijania 

poszczególnych  zapisów  dokumentów  zamówienia  i  ominięcia  aspektów  nimi  objętych  w 

procesie badania poszczególnych ofert lub weryfikacji potencjału wykonawców. Tymczasem 

w p

ostępowaniu jako najkorzystniejsza została wybrana oferta Konsorcjum, pomimo istnienia 

szeregu 

zagadnień  budzących  wątpliwości,  które  to  zagadnienia  nie  zostały  przez 

z

amawiającego zbadane, a wręcz zostały pominięte przy ocenie dokumentów podmiotowych 

LOG 

–  TAR.  Powierzenie  zamówienia  publicznego  Konsorcjum  niewątpliwie  nastąpiłoby  z 

naruszeniem pr

zepisów Pzp.  

Przyst

ąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosili 

wykonawcy 

wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: P. M. prowadzący działalność 

gospodarczą  pod  nazwą  LOG  P.  M.  z  siedzibą  w  Golubiu-Dobrzyniu  oraz  A.  M.  i  P.  M. 

prowadzący 

działalność 

gospodarczą  

w  form

ie  spółki  cywilnej  pod  nazwą  TAR  s.c.  A.  M.,  P.  M.  z  siedzibą  

w Białkowie. 

Wykonawcy 

zgłaszający  przystąpienie  w  dniu  18  października  2021  r.  złożyli  pismo 

procesowe zawier

ające argumentację dla wniosku o oddalenie odwołania.  

Zamawi

ający  w  dniu  19  października  2021  r.  złożył  do  akt  sprawy  odpowiedź  na 

odwołanie wraz z załącznikami, w której wniósł o oddalenie odwołania w całości z uwagi na 

jego  bezzasadność.  W  odpowiedzi  na  odwołanie  odwołujący  zawarł  argumentację  dla  tego 

wniosku. 


Na podstawie dokument

acji przedmiotowego postępowania, złożonych dowodów oraz 

biorąc  pod  uwagę  stanowiska  stron  i  uczestnika  postępowania  odwoławczego,  Izba 

ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izb

a  uznała,  że  odwołujący,  którego  oferta  mogłaby  zostać  wybrana  jako 

najkorzyst

niejsza  w  przypadku  potwierdzenia  się  zarzutów  odwołania  wykazał,  że  posiada 

interes 

w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 

zamawiającego  przepisów  ustawy,  czym  wypełnił  materialnoprawne  przesłanki 

dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1 Pzp. Ponadto Izba stwierdziła, 

że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących  odrzuceniem  odwołania  na 

podstawie art.  528  Pzp  i  sk

ierowała  odwołanie  na  rozprawę  w  zakresie  wszystkich 

podniesionych 

zarzutów. 

W

obec  spełnienia  przesłanek  określonych  w  art.  525  ust.  1-3  Pzp,  Izba  stwierdziła 

sku

teczność  zgłoszonego  przystąpienia  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 

udzielenie zam

ówienia: P. M. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą LOG P. M. 

z siedzibą w Golubiu-Dobrzyniu oraz A. M. i P. M. prowadzących działalność gospodarczą w 

form

ie spółki cywilnej pod nazwą TAR s.c. A. M., P. M. z siedzibą w Białkowie (zwani dalej: 

„przystępującym”  lub  nadal  „LOG-TAR”),  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  po 

stronie  za

mawiającego.  W  związku  z  tym  ww.  wykonawcy  stali  się  uczestnikiem 

postępowania odwoławczego. 

Izba zal

iczyła na poczet materiału dowodowego: 

1)  dokumentacj

ę  przekazaną  w  postaci  elektronicznej,  zapisaną  na  płycie  CD,  złożoną  do 

akt sprawy 

przez zamawiającego w dniu 7 października 2021 r., w tym w szczególności: 

specyfikację warunków zamówienia (zwaną dalej: „SWZ”) wraz z załącznikami; 

- modyfikacj

ę odpowiedzi na pytania wykonawców z dnia 13 lipca 2021 r; 

ofertę złożoną przez przystępujacego; 

wykaz usług złożony przez przystępującego wraz z dowodami potwierdzającymi, że usługi 

zostały  wykonane  należycie  a  w  przypadku  świadczeń  ciągłych,  że  są  wykonywane 

należycie; 

informację  z  dnia  20  września  2021  r.  w  sprawie  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w 

postępowaniu; 

załączone  do  pisma  przystępującego  protokoły  odbioru  usługi  wykonanej  na  rzecz  13 

WOG; 

załączone do odpowiedzi na odwołanie: 


- pismo z

amawiającego z dnia 11 października 2021 r. do odwołującego;  

- pismo z

amawiającego z dnia 11 października 2021 r. do przystępującego;  

- pismo z

amawiającego z dnia 11 października 2021 r. do ZUM Chełmno;  

- o

dpowiedź odwołującego z dnia 15 października 2021 r. wraz z ośmioma załącznikami;  

- o

dpowiedź odwołującego z dnia 18 października 2021 r. wraz z jednym załącznikiem;  

- o

dpowiedź przystępującego z dnia 15 października 2021 r.;  

- o

dpowiedź ZUM Chełmno z dnia 14 października 2021 r.; 

złożone na rozprawie przez odwołującego: 

-  dokument

y  złożone  wcześniej  przez  zamawiającego  wraz  z  odpowiedzią  na  odwołanie, 

stanowiące załączniki do odpowiedzi odwołującego z dnia 15 października 2021 r. na pismo 

zamawiającego z dnia 11 października 2021 r.; 

- pismo z 13 WOG w 

Grudziądzu z dnia 7 października 2021 r.; 

- pismo z 13 WOG w 

Grudziądzu z dnia 6 października 2021 r.  

złożoną  na  rozprawie  przez  przystępującego  umowę  na  świadczenie  usług  zimowego 

utrzymania infrastruktury drogowej w latach 2016-

2021 zawartą w dniu 30 grudnia 2015 

r. 

pomiędzy TAR s.c. a Zakładem Usług Miejskich sp. z o.o. w Chełmnie. 

Izba ustaliła co następuje 

Zamawiający w rozdziale IX pkt 2 ppkt 4a) SWZ określił następujący warunek udziału 

postępowaniu w zakresie doświadczenia wykonawców:  

2. O udzielenie Zamówienia może ubiegać się Wykonawca, który spełnia warunki udziału w 

P

ostępowaniu: (…) 

4) dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej, tj.  

a)  wykaże,  że  w  okresie  ostatnich  trzech  lat,  a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest 

krótszy – w tym okresie, wykonał lub wykonuje należycie co najmniej jedną usługę okresową 

lub 

ciągłą polegającą na zimowym utrzymaniu infrastruktury i letnim utrzymaniu infrastruktury 

oraz  utrzymaniu  terenów  zielonych  o  charakterze  porównywalnym  z  przedmiotem 

Zamówienia,  o  wartości  brutto  usługi  co  najmniej  2  000  0000  zł,  przy  czym  wartość  usługi 

zimowego utrzymania infrastruktury musi wynosić co najmniej 1 000 000 zł brutto, której czas 

realizacji w odniesieniu do usługi wyniósł lub wynosi do dnia złożenia oferty nie mniej niż 12 

miesięcy. Wykonawca może wykazać wykonanie usługi zimowego utrzymania infrastruktury, 

letniego utrzymaniu infrastruktury oraz utrzymania terenów zielonych w odrębnych usługach 

okresowych lub ciągłych, jednakże winien wykazać zawsze wykonanie co najmniej po jednej 

usłudze obejmującej: zimowe utrzymanie infrastruktury, letnie utrzymanie infrastruktury oraz 

utrzymanie  terenów  zielonych,  których  czas  realizacji  dla  każdej  z  tych  usług  wyniósł  lub 


wynosi  nie  mni

ej  niż  12  miesięcy,  a  suma  wartości  dla  trzech  różnych  rodzajów  usług 

(zimowego utrzymania infrastruktury, letniego utrzymania infrastruktury, utrzymania terenów 

zielonych)  powinna  wynosić  co  najmniej  2  000  000  zł  brutto,  przy  czym  wartość  usługi 

zimowego 

utrzymania infrastruktury musi wynosić co najmniej 1 000 000 zł brutto; 

W rozdziale IX pkt 17 ppkt  2 lit. e) oraz g) SWZ 

zamawiający przewidział przesłanki 

wykluczenia dla wykonawcy:  

Na pod

stawie: (…)  

2)  art.  109  ust.  1  pkt  1),  2),  3),  4),  8),  9),  10)  Us

tawy  z  Postępowania  o  udzielenie 

Zamówienia Zamawiający wyklucza również Wykonawcę: (…)  

e)  który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził 

Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia 

w

arunki  udziału  w  Postępowaniu  lub  kryteria  selekcji,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na 

decyzje podejmowane przez Zamawiającego w Postępowaniu o udzielenie Zamówienia, lub 

który  zataił  te  informacje  lub  nie  jest  w  stanie  przedstawić  wymaganych  podmiotowych 

środków dowodowych; 

(…)  

g) który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa przedstawił  informacje wprowadzające  w 

błąd,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  Zamawiającego  w 

Postępowaniu o udzielenie Zamówienia. 

Dodatkowo,  w  odpowiedzi  na  py

tanie  jednego  z  wykonawców  dotyczące  ww. 

warunku, 

zamawiający  udzielił  w  dniu  13  lipca  2021  r.  pismem  Modyfikacja  odpowiedzi  na 

pytania Wykonawców następującej odpowiedzi:  

Pytanie nr 9:  

Prosimy  o  potwierdzenie,  że  Zamawiający  dopuści  jako  spełnienie  warunku  udziału 

dotyczącego  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  3  usługi  utrzymania  terenów 

zewnętrznych np. Jednostek Wojskowych, w których odbywało się kompleksowe utrzymanie 

czystości terenów zewnętrznych zarówno w okresie letnim i zimowym, których łączna kwota 

tj. 3 umów wynosi co najmniej 2 000 000 zł. przy czym wartość usługi zimowego utrzymania 

infrastruktury łącznie dla 3 umów wynosi 1 000 000 zł. 

Odpowiedź na pytanie nr 9:  

(…)  

Jest:  

Treść warunków udziału w postępowaniu została określona w Rozdziale IX ust. 2 pkt. 4 lit. a) 

SWZ.  Zamawiający  informuje,  że  uzna  warunek  za  spełniony  przez  Wykonawcę,  jeżeli  ten 

wykaże  się  wykonywaniem/  wykonaniem  należycie,  w  okresie  i  zakresie  (zimowego 


utrzymania  infrastruktury,  letniego  utrzymania  infrastruktury,  utrz

ymania  terenów  zielonych) 

wskazanym w warunku, co najmniej jednej usługi o wartości co najmniej 2 000 000 zł brutto, 

przy  czym  wartość  usługi  zimowego  utrzymania  infrastruktury  musi  wynosić  co  najmniej  1 

000 000 zł brutto, w ramach jednego zamówienia, której czas realizacji w odniesieniu do 

usługi wyniósł lub wynosi do dnia złożenia oferty nie mniej niż 12 miesięcy.  

Jednocześnie  Zamawiający  dopuścił  możliwość  spełnienia  przez  Wykonawcę  powyższego 

warunku  jeżeli  Wykonawca  wykaże  się  wykonywaniem/wykonaniem  należycie,  w  okresie 

wskazanym  w  warunku  usługi  zimowego  utrzymania  infrastruktury,  letniego  utrzymania 

infrastruktury  oraz  utrzymania  ter

enów  zielonych  w  odrębnych  usługach  okresowych  lub 

ciągłych,  jednakże  winien  wykazać  zawsze  wykonanie  co  najmniej  po  jednej  usłudze 

obejmującej:  zimowe  utrzymanie  infrastruktury,  letnie  utrzymanie  infrastruktury  oraz 

utrzymanie  terenów  zielonych,  których  czas  realizacji  dla  każdej  z  tych  usług  wyniósł  lub 

wynosi  nie  mniej  niż  12  miesięcy,  a  suma  wartości  dla  trzech  różnych  rodzajów  usług 

(zimowego utrzymania infrastruktury, letniego utrzymania infrastruktury, utrzymania terenów 

zielonych)  powinna  wynosić  co  najmniej  2  000  000  zł  brutto,  przy  czym  wartość  usługi 

zimowego utrzymania infrastruktury musi wynosić co najmniej 1 000 000 zł brutto. W związku 

z  powyższym  niedopuszczalne  jest  wykazanie  trzech  usług  zimowego  utrzymania 

infrastruktury,  których  wartość  dopiero  po  zsumowaniu  wynosi  co  najmniej  1  000  000  zł 

brutto. W przedstawionym przez Państwa stanie, co najmniej jedna z trzech łączonych usług 

powinna  obejmować  zimowe  utrzymanie  infrastruktury  o  wartości  co  najmniej  1  000  000  zł 

brutto. 

wykazie  usług  z  dnia  29  lipca  2021  r.  przystępujący  wskazał  6  różnych  usług 

(zamówień) na potwierdzenie spełnienia warunku doświadczenia oraz przedłożył dokumenty, 

które miały potwierdzać należyte wykonanie tych zamówień. W wykazie usług przystępujący 

podał: 

Świadczenie  usług  zimowego  utrzymania  infrastruktury  drogowej  w  latach  2016  –  2021

wykona

ną na rzecz Zakładu Usług Miejskich sp. z o. o. z siedzibą w Chełmnie w okresie 1 

stycznia 2016 r. 

– 30 kwietnia 2021 r. o wartości powyżej 1 000 000,00 zł brutto; 

Świadczenie usług w zakresie utrzymania czystości na terenach zewnętrznych w Grupie

wykonan

ą na rzecz 13 Wojskowego Oddziału Gospodarczego w okresie 1 grudnia 2017 r. – 

30 listopada 2020 r.

, na łączną kwotę brutto 1 750 537,77 zł; 

3)  Utrzymanie  i  konserwacja  zieleni  na  terenie  obiektu  nr  VI 

–  Trasa  Średnicowa  wraz  z 

przyległymi terenami w Grudziądzu, wykonaną na rzecz Gminy Miasta Grudziądz w okresie 

1 sierpnia 2018 r. 

– 30 czerwca 2020 r. o wartości 971 158,11 zł; 


4) Utrzymanie i konserwacja zieleni na terenie obiektu nr IV 

– Strzemięcin, Rządz, Miszek w 

Gru

dziądzu  wraz  z  przyległymi  terenami  w  Grudziądzu,  wykonaną  na  rzecz  Gminy  Miasta 

Grudziądz w okresie 6 lipca 2018 r. – 30 czerwca 2020 r. o wartości 873 558,11 zł; 

5) Oczyszczanie i ut

rzymanie zimowe Pasa Nadmorskiego w Gdańsku, wykonaną na rzecz 

Gminy Miasta G

dańsk – Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w okresie 17 lipca 2019 r. – 30 

czerwca 2021 r. o 

wartości

1 505 535,35 zł brutto; 

6) Wykonanie prac w zakresie utrzymania i piel

ęgnacji terenów zieleni miejskiej w Świeciu – 

część II, wykonaną na rzecz Gminy Świecie w okresie 8 lutego 2018 r. – 31 grudnia 2020 r. o 

wartości

zł brutto. 

W dniu 20 

września 2021 r. zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w 

postępowaniu.  Za  najkorzystniejszą  zamawiający  uznał  ofertę  złożoną  przez 

przystępującego. 

Treść przepisów dotyczących zarzutów:  

-  art.  109  ust.  1  pkt  8  Pzp 

–  Z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  zamawiający  może 

wykluczyć  wykonawcę  który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa 

wprowadził  zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że  nie  podlega 

wykluczeniu,  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteria  selekcji,  co  mogło  mieć 

istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie 

zamówienia,  lub  który  zataił  te  informacje  lub  nie  jest  w  stanie  przedstawić  wymaganych 

podmiotowych środków dowodowych

- art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) Pzp 

– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez 

wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania;  

-  art.  16  pkt  1  i  2  Pzp 

  Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o 

udzielenie zam

ówienia w sposób:  

1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 

2) przejrzysty;  

art. 17 ust. 2 Pzp 

– Zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami 

ustawy

-  art.  109  ust.  1  pkt  10 Pzp 

– Z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może 

wykluczyć wykonawcę który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje 

wprowadzające  w  błąd,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia

- art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. 6) Pzp 

– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez 

wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu


- art. 128 ust. 1 i ust. 4 Pzp 

 1. Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w 

art. 

125  ust.  1,  podmiotowych  środków  dowodowych,  innych  dokumentów  lub  oświadczeń 

składanych  w  postępowaniu  lub  są  one  niekompletne  lub  zawierają  błędy,  zamawiający 

wzywa  wykonawcę  odpowiednio  do  ich  złożenia,  poprawienia  lub  uzupełnienia  w 

wyznaczonym termin

ie, chyba że:  

1)  wniosek  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  albo  oferta  wykonawcy  podlegają 

odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub  

2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.  

4. Zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści oświadczenia, o 

którym  mowa  w  art.  125  ust.  1,  lub  złożonych  podmiotowych  środków  dowodowych  lub 

innych dokume

ntów lub oświadczeń składanych w postępowaniu; 

§  9  ust.  1  pkt  2  Rozporządzenia  –  W  celu  potwierdzenia  spełniania  przez  wykonawcę 

warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji dotyczących zdolności technicznej 

lub  zawodowej,  zamawiający może,  w zależności  od  charakteru, znaczenia,  przeznaczenia 

lub  zakresu  robót  budowlanych,  dostaw  lub  usług,  żądać  następujących  podmiotowych 

środków dowodowych: 

…) 

2) wykazu dostaw lub usług wykonanych, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub 

ciągłych  również  wykonywanych,  w  okresie  ostatnich  3  lat,  a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  wraz  z  podaniem  ich  wartości,  przedmiotu,  dat 

wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których  dostawy  lub  usługi  zostały  wykonane  lub  są 

wykonywane,  oraz  załączeniem  dowodów  określających,  czy  te  dostawy  lub  usługi  zostały 

wykonane  lub  są  wykonywane  należycie,  przy  czym  dowodami,  o  których  mowa,  są 

referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego dostawy lub 

usługi  zostały  wykonane,  a  w  przypadku  świadczeń  powtarzających  się  lub  ciągłych  są 

wykonywane,  a  jeżeli  wykonawca  z  przyczyn  niezależnych  od  niego  nie  jest  w  stanie 

uzyskać  tych  dokumentów  –  oświadczenie  wykonawcy;  w  przypadku  świadczeń 

powtarzających  się  lub  ciągłych  nadal  wykonywanych  referencje  bądź  inne  dokumenty 

potwierdzające  ich  należyte  wykonywanie  powinny  być  wystawione  w  okresie  ostatnich  3 

miesięcy.  

Izba zważyła co następuje. 


Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron 

oraz uczest

nika postępowania odwoławczego Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na 

uwzględnienie.  

W  zakresie  pierwszej  pozycji 

wskazanej w wykazie usług  odwołujący stwierdził oraz 

próbował wykazać, że przystępujący dopuścił się nieuprawnionego łączenia kilku usług oraz 

sumowania  ich  wartości.  Odwołujący  wyjaśnił,  że  TAR  s.c.  (członek  konsorcjum 

przystępującego) była podwykonawcą Zakładu Usług Miejskich Chełmno Sp. z o.o. (zwanej 

dalej: 

„ZUM  Chełmno”)  w  zamówieniach  wykonywanych  na  rzecz  Zarządu  Dróg 

W

ojewódzkich w Bydgoszczy. W tym aspekcie odwołujący powołując się na złożone dowody 

w

skazał, że w okresie od 2015 r. do 2021 r. TAR s.c. zawarła z ZUM Chełmno trzy umowy:  

-  pierwsza  w  okresie  od  2015  r.  do  2018  r.,  co  wynika

ło  ze  złożonego dowodu,  tj.  pisma  z 

dnia 11  października  2021  r.  Zarządu  Dróg Wojewódzkich w  Bydgoszczy  skierowanego  do 

odwołującego; 

-  druga  w  okresie  od  2018  r.  do  2020  r.,  co  wynika

ło  z  pisma  z  dnia  24  września  2021  r. 

Z

arządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy skierowanego do odwołującego; 

-  trzecia 

została  zawarta  w  2020  r.  i  ma  być  realizowana  do  2023  r.,  co  także  wynikało  z 

pisma z dnia 24 wrze

śnia 2021 r. Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy skierowanego 

do 

odwołującego.  

Na  potwierdzenie  należytego  wykonania  przedmiotowej  usługi  przystępujący  wraz  z 

wykazem złożył poświadczenie ZUM Chełmno z dnia 22 lipca 2021 r., w którym wskazano, 

że: 

Zakład  Usług  Miejskich Sp.  z  o.o.  informuje,  że  TAR  s.c.  A.  M.  P.  M.  Białkowo 30,  87-400 

Golub 

–  Dobrzyń w ramach  zawartej  umowy  na  „  świadczenie usług zimowego utrzymania 

infrastruktury  drogowej  w  latach  2016 

—  2021”  wykonał  na  rzecz  Zakładu  Usług  Miejskich 

Sp. 

z o.o. z siedzibą w Chełmnie roboty o wartości powyżej 1.000.000,00 zł brutto. 

Przedmiotem  zamówienia  było  utrzymanie  zimowe  infrastruktury  drogowej,  w  tym  m.in. 

odśnieżanie i posypywanie. 

Całość umowy została zrealizowana w sposób należyty

Jak wynika z p

owyższego przystępujący z jednej strony złożył poświadczenie, które wyraźnie 

potwierdzało spełnienie warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i 

zawodowej, z  drugiej  natomiast  strony 

odwołującemu udało się pozyskać dokumenty, które 

mo

gły  poddać  pod  wątpliwość  spełnienie  ww.  warunku  przez  przystępującego  oraz 

doprowadzić  do  stwierdzenia,  że  przystępujący  wprowadził  zamawiającego  w  błąd  przy 

przedstawianiu informacji o 

spełnieniu tego warunku.  


W  powyższym  zakresie,  w  ocenie  składu  orzekającego,  rozstrzygający  okazał  się  dowód 

złożony  przez  przystępującego  na  rozprawie  w  postaci  umowy  na  świadczenie  usług 

zimowego  utrzymania  infrastruktury  drogowej  w  latach  2016-2021  zawartej  w  dniu  30 

grudnia 2015 r. 

pomiędzy TAR s.c., a ZUM Chełmno. Z przedmiotowej umowy wynikało, że 

została  zawarta  na  czas  określony  i  obowiązywała  w  okresie  od  1  stycznia  2016  r.  do  30 

kwietnia  2021  r.,  a  jej  przedmiot

em  było  świadczenie  usług  zimowego  utrzymania 

infrastruktury  drogowej  w  latach  2016-2021,  zgodnie  ze  szc

zegółowymi  specyfikacjami 

technicznymi pol

egającymi na: 

1)  zapewnieni

u  placu  składowania  oraz  wykonaniu  niezbędnej  ilości  mieszanki 

uszorstniajacej, załadunku materiałów uszorstniajacych; 

realizacji zadań na obszarze uzgodnionych odcinków dróg odśnieżenia; 

3) zapewnieniu odpowied

niej ilości sprzętu do akcji zimowej, w szczególności: 

nośnik z pługiem posypywarką min. 2 szt., 

ciągnik z pługiem i piaskarką min. 2 szt., w tym jeden o mocy pow. 100 KM, 

miniciągnik z pługiem i posypywarką do odśnieżania chodników – 2 szt., 

- koparko-

ładowarka min. 2 szt.; 

4) zapewnieni

u odpowiedniej ilości osób/pracowników wyznaczonych do realizacji prac. 

Z umowy co prawda nie wynikała wartość świadczonych usług, ponieważ przystępujący nie 

przedstaw

ił  załącznika  nr  1,  jednakże  w  poświadczeniu  złożonym  wraz  z  wykazem  usług, 

ZUM  Chełmno  jednoznacznie  wskazało,  że  wartość  robót  z  przedmiotowej  umowy 

prze

wyższała 1 000 000,00 zł brutto. 

Odwołujący w kontekście przedmiotowej umowy wyjaśnił, że została ona zawarta przez TAR 

s.c. A. M. i R. T. S., natomiast w przedmiotowym 

postępowaniu konsorcjant przystępującego 

składa się z innych osób fizycznych, tj. A. M. i P. M.. W dalszej kolejności wskazał, że ZUM 

Chełmno nie jest zarządcą dróg w rozumieniu właściwych przepisów, stąd nie może zlecać 

usług  zimowego  utrzymania.  W  jego  ocenie  przedmiotową  umowę  należało  traktować  jako 

umowę ramową o współpracy, natomiast konkretna treść związana z realizacją usług wynika 

z  posz

czególnych  konkretnych  umów  podwykonawczych.  W  jego  ocenie  dopiero  te 

konkretne  umowy  wskaz

ywałyby  na  dokładny  zakres  usługi,  ich  wartość  oraz  termin 

wykonania.  Ponadto  zwr

ócił  uwagę,  że  do  tej  umowy  nie  przedstawiono  żadnych 

za

łączników i faktur, które miałyby potwierdzać wykonanie usług.  

Odnosząc  się  do  stanowiska  odwołującego  Izba  stwierdziła,  że  zgodnie  §  9  ust.  1  pkt  2 

Rozporządzenia na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu zamawiający 

może żądać wykazu usług do którego powinny zostać załączone dowody określające, czy te 

usługi  zostały  wykonane  lub  są  wykonywane  należycie.  Zamawiający  w  rozdziale  X  pkt  9 


ppkt  2  SWZ 

zaznaczył, że wymagał takiego wykazu. Przystępujący złożył wykaz usług, a z 

poświadczenia dotyczącego usługi realizowanej na rzecz ZUM Chełmno wynikało spełnienie 

warunku w zakresie z

dolności technicznej i zawodowej. Odwołujący kwestionując spełnienie 

warunku  przez 

przystępującego  w  związku  z  przedmiotową  usługą,  podjął  co  prawda 

konkretne  dzia

łania  w  celu  potwierdzenia  zasadności  postawionych  zarzutów  i  działania  te 

wywołały  wątpliwości  w  zakresie  rzetelności  przystępującego  przy  wykazywaniu  spełnienia 

tego  warunku,  jedn

akże  wątpliwości  te  nie  mogły  znaleźć  potwierdzenia  w  związku  ze 

złożonym przez przystępującego dowodem. Izba nie znalazła powodów do kwestionowania 

przedmiotowego dowodu szc

zególnie, że odwołujący nie był w stanie, a nawet nie próbował, 

podważyć jego autentyczności. W związku z tym dodatkowe wątpliwości podnoszone przez 

odwołującego  na  rozprawie  w  stosunku  do  okoliczności  złożenia  umowy  przez 

przystępującego nie mogły zostać wzięte pod uwagę, szczególnie, że przystępujący wyjaśnił, 

iż na moment zawarcia umowy, tj. w dniu 30 grudnia 2015 r. w skład spółki cywilnej wchodzili 

A. M. oraz R. T. S.. Natomiast od po

łowy 2016 r. do spółki wszedł P. M., a wystąpił z niej R. 

T.  S..  Od  t

ej  pory  nazwa  spółki  była  zbieżna  z  obecnie  używaną,  a  sama  zmiana  składu 

spółki  nastąpiła  z  zachowaniem  ciągłości  działalności.  Ponadto  zgodnie  z  utrwalonym 

orzecznictwem  Izby  nie  ma  przeciwsk

azań  do  uznania,  że  w  celu  spełnienia  warunków 

udziału w postępowaniu nie można powoływać się na usługi świadczone na rzecz podmiotów 

prywatnych 

oraz  złożone  przez  nie  referencje  czy  poświadczenia.  Jeśli  chodzi  natomiast  o 

kwestię faktur  potwierdzających  realizację  usługi  to  po  raz kolejny  należy  odesłać  do  treści 

poświadczenia złożonego wraz z wykazem.  

Reasu

mując, w ocenie składu orzekającego, uwzględnienie zarzutów w zakresie usługi nr 1 

mogło nastąpić wyłącznie w sytuacji przedłożenia przez odwołującego adekwatnych środków 

dowodowy

ch mogących podważyć okoliczność zawarcia umowy złożonej na rozprawie przez 

przystępującego.  Odwołujący  takich  dowodów  nie  złożył  w  związku  z  tym  Izba  uznała,  że 

zarzuty 

odnoszące  się  do  usługi  nr  1  z  wykazu  usług  złożonego  przez  przystępującego 

podlegały oddaleniu.  

Jeśli chodzi o usługę wskazaną w pozycji drugiej wykazu usług odwołujący wskazał, 

że  zgodnie  z  poświadczeniem  złożonym  przez  przystępującego:  naliczono  jedną  karę 

umowną za nienależyte wykonanie usługi,  wartość  usługi  w  zakresie  zimowego utrzymania 

nie  wynosi

ła  1 000 000,00  zł  oraz  w  treści  poświadczenia  nie  ma  informacji  o  należytym 

wykonaniu usługi.   

W  celu  potwierdzenia  wyk

onania  usługi  przystępujący  wraz  z  wykazem  złożył  dokument  z 

dnia 12 kwietnia 2021 r. 

wystawiony przez 13 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Grudziądzu 

(zwany nadal: 

„13 WOG”). W treści dokumentu zawarta została informacja, że przystępujący 


realizował  kontrakt  w  okresie  1  grudnia  2017  r.  –  30  listopada  2020  r.,  a  wartość 

zrealizowanej  usługi  wynosiła  1 750 537,77  zł.  Ponadto  w  treści  dokumentu  pojawiła  się 

nast

ępująca  informacja:  Zastosowano  karę  umowną  za  nienależyte  wykonanie  usług  w 

miesiącu czerwcu 2018 roku w wysokości 4 522,03 zł (min. brak: usunięcia chwastów, brak 

sprzątnięcia terenów jak w protokole z 26.06.2018 r.)

Przystępujący  nie  kwestionował  faktu,  że  w  ramach  usługi  dla  13  WOG  nie  zrealizowano 

prac  dot

yczących  zimowego  utrzymania  infrastruktury  na  kwotę  1 000 000,00  zł,  jednakże 

jak  słusznie  zauważył,  spełnianie  tego  warunku  udziału  w  postępowaniu  zostało 

potwierdzone 

innymi  usługami.  Ponadto  odnosząc  się  do  poświadczenia  należytego 

wykonania  tej  usługi  przystępujący  trafnie,  w  ocenie  składu  orzekającego,  wskazał,  że 

naliczona ka

ra umowna miała charakter incydentalny, a jej wartość stanowiła jedynie 0,25% 

wartości  kontraktu.  Prawidłowo  zatem  postąpił  zamawiający  uznając,  że  naliczenie  tej  kary 

umownej nie świadczyło o tym, iż usługa została wykonana nienależycie.  

Izba  uznała,  że  wystawiony  przez  13  WOG  dokument  z  dnia  12  kwietnia  2021  potwierdzał 

należyte  wykonanie  usługi  w  rozumieniu  §  9  ust.  1  pkt  2  Rozporządzenia,  pomimo  braku 

takiej  wzmianki  w  treści  pisma.  Należało  przy  tym  wskazać,  że  z  pisma  nie  wynikało,  aby 

usługa  została  wykonana  nienależycie  (gdyby  zdaniem  13  WOG  usługa  została  wykonana 

nienależycie,  to  na  przystępującego  zostałaby  nałożona  zdecydowanie  wyższa  kara 

umowna,  a  ponadto  w  treści  pisma  zostałoby  określone,  że  usługa  została  wykonana 

nienależycie  lub  taki  dokument  w  ogóle  nie  zostałby  wystawiony).  Dodatkowo,  poza 

jednokrotnym  naliczeniem  kary  umownej  realizacja  kontraktu  przebie

gała  w  sposób 

poprawny

, co wynikało z załączonych do pisma procesowego przystępującego dowodów w 

postaci 

miesięcznych protokołów odbioru usługi wystawionych od lipca 2018 r. do listopada 

2021 r.   

Dla  rozstrzygnięcia  nieprzydatne  okazały  się  dowody  złożone  na  rozprawie  przez 

odwołującego. Oba złożone pisma potwierdzały de facto treść dokumentu złożonego wraz z 

ofertą  tj.  wartość  zrealizowanej  usługi  oraz  okoliczność  naliczenia  kary  umownej.  Jedyną 

nie

wynikającą  bezpośrednio  z  ww.  dokumentu  okolicznością  było  wskazanie  wartości 

zimowego  utrzymania  infrastruktury  na  kwotę  626 390,43  zł  brutto,  która  pozostawała 

irrelewantna 

wobec  spełnienia  warunku  przez  inną  usługę,  a  ponadto  przystępujący  nie 

przedstawiał  tej  usługi  po  to,  aby  spełnić  wymóg  dotyczący  zimowego  utrzymania 

infrastruktury.  Dodatkowo 

nie  można  było  przyjąć,  że  przystępujący  wprowadził 

zamawiającego  w  błąd  w  zakresie  należytego  wykonania  usługi,  ponieważ  informacja  o 

naliczeniu  kary  umownej 

znajdowała  się  w  treści  złożonego  przez  niego  dokumentu,  co 


oznacza

ło,  że  przystępujący  nie  ukrywał  tej  informacji  i  zamawiający  mógł  dokonać  oceny 

spełnienia warunku udziału w postępowaniu znając przedmiotową okoliczność.  

W  przypadku 

piątej  pozycji  wykazu  usług  Izba  ustaliła,  że  podobnie  jak  w  zakresie 

pozycji podanej pkt 2

, usługa ta nie została wykazana dla potwierdzenia spełniania warunku 

wykonywania 

zimowego 

utrzymywania 

infrastruktury, 

zatem 

wykonanie 

przez 

przystępującego  niewielkiego  nominalnie  zakresu  prac  zimowych  pozostawało  bez 

znaczenia. 

Dla potwierdzenia 

należytego wykonania usługi przystępujący złożył wraz z wykazem usług 

poświadczenie  z  dnia  5  lipca  2021  r.  wystawione  przez  Gdański  Zarząd  Dróg  i  Zieleni.  W 

treści poświadczenia wskazano: 

LOG  P.  M. 

z  siedzibą  87-400  Golub-Dobrzyń,  ul.  Modrzewiowa  26  realizuje  na  rzecz 

Gdańskiego  Zarządu  Dróg  i  Zieleni  w  ramach  zamówień  publicznych  usługi  w  zakresie 

"Oczyszczanie  i  utrzymani

e  zimowe  Pasa  Nadmorskiego  w  Gdańsku”  w  okresie  od 

17.07.2019  r.  do  30.09.2022  r.,  umowa  nr  PC/07/2019/PN  z  dnia  10.07.2019  r.  War

tość 

przedmiotu umowy brutto 

wynosi 2.822.944,55 zł, powierzchnia realizacji umowy: 98.666 m

Umowa 

obejmuje  usługi  oczyszczania  terenu  wydzielonych  ciągów  rekreacyjnych  wraz  z 

monitoringiem,  opróżniania  i  monitorowania  koszy  na  śmieci  oraz  utrzymania  zimowego 

wydzielonych ciągów rekreacyjnych. 

W okresie od 17.07.2019 r. do 30.06.2021 r. firma LOG P. M. 

zrealizowała usługi w zakresie 

"Oczyszczanie  i  utrzymanie  zimowe  P

asa  Nadmorskiego  w  Gdańsku”  o  wartości 

1.394.014,19 zł netto, 1.505.535,33 zł brutto. 

U

sługi zrealizowane były należycie i zgodnie z warunkami umowy

Reali

zacja  prac  objętych  tą  usługą  potwierdziła,  że  przystępujący  realizował  letnie 

utrzy

manie infrastruktury oraz utrzymanie terenów zielonych. W ocenie składu orzekającego 

nie 

można  było  przyjąć,  że  przedmiotowa  usługa  nie  spełniała  wymogów  dotyczących 

„porównywalności”  z  przedmiotem  zamówienia.  Izba  przyjęła  za  własne  stanowisko 

przystępującego  i  uznała,  że,  zakres  tej  usługi  był  w  wielu  miejscach  analogiczny  z  usługą 

utrzymania  infrastruktury 

i  terenów  zielonych  na  obszarze  zamawiającego.  Oba  te 

zamówienia  dotyczą  terenów  zewnętrznych  utwardzonych  i  zielonych.  Do  obowiązków 

wykonawcy  w  przypadku  obu  zadań  należy  m.in.  sprzątanie,  odśnieżanie,  zamiatanie, 

odchwaszczanie,  gr

abienie  liści,  opróżnianie  koszy  na  śmieci.  To  świadczy  o 

porównywalnym  charakterze  tych  zadań.  Gdyby  zamawiający  miał  zamiar,  w  myśl  sugestii 

pr

zedstawionej  w  odwołaniu,  ograniczyć  katalog  usług  do  tych  wykonywanych  na  ulicach, 

parkingach,  drogach,  placach,  miejscach  postojowych,  chodnikach,  drogach  rowerowych, 

nawierzchniach  nabrzeży  i  ścieżek  cumowniczych,  rampach/najazdach,  nawierzchniach 


drogowo-

kolejowych  w  tym  rowkach  (żłobkach)  w  przystawkach  na  długości  przejazdu  lub 

przestrzeni  między  płytą  a  szyną  to musiałby to  expressis  verbis  wyrazić  w  treści  warunku 

udziału. Ponieważ zamawiający tego nie zrobił, należało uznać, że jego wolą było stworzenie 

otwartego  katalogu  usług,  którymi  można  się  było  posłużyć  na  potwierdzenie  spełniania 

warunku udziału w postępowaniu. Fakt dość otwartego podejścia do tej kwestii potwierdzała 

okoliczno

ść  dopuszczenia  wprost  przez  zamawiającego,  na  potwierdzenie  spełniania 

warunku dot

yczącego utrzymania letniego infrastruktury, możliwości łączenia wynagrodzenia 

z  różnych  usług  oraz  niepostawienia  w  SWZ  wymogu  posiadania  doświadczenia  w 

utrzymaniu obiektów o określonej minimalnej powierzchni.  

Na potwierdzenie 

spełniania warunku udziału w postępowaniu przystępujący wskazał 

również usługę wykonaną na rzecz Gminy Świecie tj. Wykonanie prac w zakresie utrzymania 

i pielęgnacji terenów zieleni miejskiej w Świeciu – część II (pkt 6 wykazu usług). Odwołujący 

stwierdz

ił, że również ta usługa nie spełnia wymogu porównywalności.  

Jak  wynikało  wprost  z  treści  poświadczenia  z  dnia  2  kwietnia  2021  r.  wystawionego  przez 

Gminę  Świecie,  przedmiotem  zamówienia  wykonywanego  dla  Gminy  Świecie  było 

kompleksowe  wykonanie  prac  w  zakre

sie  utrzymania  i  pielęgnacji  509.617,00  m2  terenów 

zieleni  miejskiej  obejmuj

ące  koszenie,  pielęgnację  i  nawożenie  trawników,  wycinkę  i 

piel

ęgnację drzew, nasadzenia drzew, krzewów i kwiatów wraz z ich pielęgnacją, naprawę, 

montowanie i demontowanie koszy, 

ławek i urządzeń zabawowych, utrzymanie czystości na 

chodnikach,  schodach  i 

alejkach  występujących  na  terenach  zieleni,  odśnieżanie  i 

zwalc

zanie  śliskości  na  chodnikach,  schodach  i  alejkach  w  okresie  zimy,  utrzymanie 

fontanny  oraz  wykonanie  prac  dodatkowyc

h  obejmujących  zakładanie  trawników  z  siewu  i 

rolki,  koszenie  trawników,  wycinkę  drzew,  frezowanie  pni  drzew,  demontowanie  i 

montowanie kos

zy i ławek na terenach zieleni miejskiej nie objętej utrzymaniem stałym.  

Izba nie znalazła powodów do kwestionowania twierdzenia przystępującego, że zakres prac 

objętych  przedmiotem  zamówienia  na  rzecz  zamawiającego  jest  bardzo  podobny,  jak 

r

ównież powierzchnia, na której wykonawca LOG-TAR świadczył usługę jest zbliżona do tej 

znajdującej się w porcie w Gdyni. W pozostałym zakresie aktualna pozostała argumentacja 

dotycząca rozumienia pojęcia „charakter porównywalny” o której była mowa we fragmencie 

uzasadnienia podanego 

w ramach usługi z pozycji nr 5.  

Ponadto o

dwołujący podniósł w odwołaniu, iż przystępujący nie nabył doświadczenia z tytułu 

realizowania  kontraktu  na  Wykonanie  prac  w  zakresie  utrzymania  i 

pielęgnacji  terenów 

zieleni  miejskiej  w  Świeciu  –  część  II,  gdyż  w  trakcie  realizacji  tego  kontraktu  korzystał  z 

podwykonawcy.   


Możliwość  zatrudniania  podwykonawców  jest  jednym  z  podstawowych  uprawnień 

wy

konawcy  w  toku  realizacji  zamówienia  publicznego.  Na  mocy  art.  462  Pzp  wykonawca 

pozostaje  w  pełni  uprawniony  do  realizowania  zamówień  publicznych  przy  ich  udziale. 

Należy  też  wskazać,  że  wykonywanie  zamówienia  z  wykorzystaniem  podwykonawców 

wymaga 

od generalnego wykonawcy podejmowania określonych działań i nie ogranicza się 

wyłącznie  do  zawarcia  zobowiązania  z  takim  podmiotem.  Wykonawca  zatrudnia 

podwykonawcę na własny koszt i ryzyko, zobowiązany jest więc do kontroli wykonywanych 

przez niego prac, 

w tym do odbioru, łączenia poszczególnych elementów, a ostatecznie do 

zaoferowania tej pracy zamawiającemu jako świadczenia własnego.  

Ponadto w treści poświadczenia z dnia 2 kwietnia 2021 r. Gmina Świecie wyraźnie wskazała, 

że Liderem konsorcjum, generalnym wykonawcą i podmiotem wystawiającym faktury VAT za 

wykonanie  zamówienia  jest  firma  LOG  P.  M..  Z  jednej  strony  powyższe  stwierdzenie 

potwierdzało,  że  przystępujący  mógł  legitymować  się  przedmiotową  usługą  na  spełnienie 

warun

ku  udziału  w  postępowaniu  oraz  nie  można  było  przyjąć,  że  wprowadził 

zamawiającego  w  błąd  w  związku  ze  spełnieniem  przedmiotowego  warunku  udziału  w 

postępowaniu.  

Odwołujący  zakwestionował  również  usługi  realizowane  przez  przystępującego  na 

rzecz G

miny Miasto Grudziądz (poz. 3 i 4 wykazu usług).  

Na potwierdzenie należytego wykonania ww. usług przystępujący złożył dwie referencje, obie 

z 18 sierpnia 2021 r. o 

treści: 

Uprzejmie informuję, że Konsorcjum Firm LOG P. M., TAR s.c. A. M., P. M. z/s przy ul. 

Modrzewiowej 26, 87-

400 Golub Dobrzyń w ramach zawartej umowy zrealizowała zadanie 

pn. 

„Utrzymanie i konserwacja zieleni na terenie obiektu nr VI — Trasa Średnicowa wraz z 

przyległymi terenami w Grudziądzu” które obejmowało: 

pielęgnowanie drzew, krzewów i żywopłotów;  

koszenie trawników i poboczy  

- usuwanie 

wszelkich narzuconych nieczystości  

opróżnianie koszy  

konserwacja elementów małej architektury 

Ponadto informuję, że: 

termin realizacji umowy obejmował okres: od 1 sierpnia 2018 r. do 30 czerwca 2020 r. 

wartość całkowita wykonania zamówienia wyniosła: 971 158,11 zł. 

Wszystkie  prace  zawarte  w  umowie  zostały  przeprowadzone  i  wykonane  z  należytą 

starannością, co udowodniło, że jest godną zaufania firmą. 


oraz 

Upr

zejmie  informuję,  że  Konsorcjum  Firm  LOG  P.  M.,  TAR  s.c.  A.  M.,  P.  M.  z/s  przy  ul. 

Modrzewiowej  26,  87-

400  Golub  Dobrzyń  w  ramach  zawartej  umowy  zrealizowała  zadanie 

pn. 

„Utrzymanie i konserwacja zieleni na terenie obiektu nr IV — Strzemięcin, Rządz, Mniszek w 

Grudziądzu wraz z przyległymi terenami w Grudziądzu” które obejmowało: 

pielęgnowanie drzew, krzewów i żywopłotów;  

koszenie trawników i poboczy  

- usuwanie wszelkich n

arzuconych nieczystości  

opróżnianie koszy  

- konserwac

ja elementów małej architektury 

Ponadto informuję, że: 

termin realizacji umowy obejmował okres: od 6 lipca 2018 r. do 30 czerwca 2020 r.  

wartość całkowita wykonania zamówienia wyniosła: 873.558,11 zł. 

Wszystkie  prace  zawarte  w  umowie  zostały  przeprowadzone  i  wykonane  z  należytą 

starannością, co udowodniło, że jest godną zaufania firmą

W  ocenie  składu  orzekającego  należało  uznać,  wbrew  twierdzeniom  odwołującego,  że 

usługa  utrzymania  i  konserwacji  zieleni  miejskiej  była  usługą  utrzymania  infrastruktury. 

Trawniki,  skwery, par

ki na terenie miejskim są elementem infrastruktury drogowej/miejskiej. 

Tym  samym  niezasadne 

było  twierdzenie,  że  realizacja  takich  kontraktów  nie  potwierdza 

spełniania  warunku  letniego  utrzymania  infrastruktury.  Dodatkowo  Izba  przyjęła  stanowisko 

przystępującego i uznała, że wykonywanie ww. usług obejmowało swoim zakresem również 

inne  niż  tereny  zieleni  obiekty,  np.:  donice,  pomniki  i  dojścia  do  nich,  obiekty  małej 

architektury, place zabaw, schody, boiska wraz z trybunami.  

Pomijając powyższe zamawiający ustanawiając warunek udziału w postępowaniu dotyczący 

zdolności  technicznej  (rozdział  IX  pkt  2  ppkt  4a  SWZ)  wprost  dopuścił  wykazywanie  się 

odrębnymi  usługami  okresowymi  lub  ciągłymi.  Oznacza  to,  że  na  potwierdzenie  spełniania 

warunków  udziału  w  postępowaniu  wykonawca  mógł  przedstawić  trzy  odrębne  usługi: 

zimowego  utrzymania  infrastruktury,  letniego  utrzymania  infrastruktury,  utrzymania  terenów 

zielonych.  Realizacja  przez 

przystępującego  kontraktów  na  rzecz  Gminy  Miasto  Grudziądz 

potwierdz

iła  spełnianie  warunku  w  zakresie  letniego  utrzymania  infrastruktury  i  utrzymania 

terenów zielonych.  

Tym samym zarzuty podniesione w odwo

łaniu nie potwierdziły się także wobec pozycji 3, 4, 

5 i 

6 złożonego przez przystępującego wykazu usług.  


Reasumuj

ąc Izba stwierdziła, że wszystkie zarzuty podniesione w odwołaniu należało 

od

dalić.  

W  związku  z  powyższym  Izba  uznała,  że  odwołanie  podlegało  oddaleniu  i  na 

podstawie art. 553 zdanie pierwsze Pzp o

rzekła jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku,  na 

podstawie  art.  557  i  575  Pzp  oraz 

§  5  pkt  1  i  2  lit.  a)  b)  i  d)  w  zw.  z  §  8  ust.  2  pkt  1 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania  wpisu  od  odwołania  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  2437), 

zaliczając  na  poczet  postępowania  odwoławczego  koszt  wpisu  od  odwołania  oraz 

zasądzając  od  odwołującego  na  rzecz  zamawiającego  uzasadnione  koszty  strony 

obejmujące wynagrodzenie pełnomocnika, dojazd pełnomocnika na posiedzenie i rozprawę 

oraz 

opłatę od pełnomocnictwa (na podstawie złożonych rachunków). 

Przewodni

czący: 

…………………………