Sygn. akt: KIO 2904/21
WYROK
z dnia 2
5 października 2021 r.
K
rajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ewa Kisiel
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
21 października 2021 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Pr
ezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 października 2021 r. przez
wykonawcę PITERPARTS INDUSTRY S.A. z siedzibą w Katowicach w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego Spółkę Restrukturyzacji Kopalń S.A. z siedzibą w
Bytomiu,
przy udziale wykonawcy KSB Polska Sp. z o.o.
z siedzibą w Broniszach zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu Spółce Restrukturyzacji Kopalń
S.A. z siedzibą w Bytomiu unieważnienie czynności wezwania (pismo z dnia 21
września 2021 r.) wykonawcy PITERPARTS INDUSTRY S.A. z siedzibą w
Katowicach
do zastąpienia podmiotu, na zasobach którego wykonawca ten polega
innym podmiotem lub podmiotami albo wykazania samodzielnego spełniania
warunków udziału w postępowaniu.
Kosztami postępowania obciąża: zamawiającego Spółkę Restrukturyzacji Kopalń S.A.
z siedzibą w Bytomiu i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę PITERPARTS
INDUSTRY S.A.
z siedzibą w Katowicach tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę
3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę PITERPARTS INDUSTRY S.A. z siedzibą w Katowicach, tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika.
zasądza od zamawiającego Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. z siedzibą w
Bytomiu na rzecz wykonawcy PITERPARTS INDUSTRY S.A.
z siedzibą w
Katowicach
kwotę 18 600,00 zł (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero
groszy).
S
tosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………….…..………….
Sygn. akt KIO 2904/21
U z a s a d n i e n i e
Spółka Restrukturyzacji Kopalń S.A. z siedzibą w Bytomiu (dalej: „Zamawiający” lub
„SRK”) prowadzi na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) - zwanej dalej: „ustawą” lub „Pzp”
w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego,
którego przedmiotem jest „Dostawa agregatów głębinowych dla pompowni „Jan Kanty” w
ramach zadania „Zmiana systemu odwadniania w pompowni Jan Kanty Oddziału CZOK ze
stacjonarnego na głębinowy” dla SRK S.A. Oddział Centralny Zakład Odwadniania Kopalń”,
znak sprawy: ZP-CZOK-
0008/21 (dalej: „Postępowanie"). Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w dniu 2 kwietnia 2021 r. w Dziennik
u Urzędowym Unii Europejskiej pod
numerem 2021/S 065-163421.
Wartość zamówienia jest większa niż progi unijne wskazane w
art. 3 ust. 1 Pzp.
W dniu
1 października 2021 r. wykonawca PITERPARTS INDUSTRY S.A. z siedzibą
w Katowicach (
dalej: „Odwołujący” lub „Wykonawca”) wniósł odwołanie wobec czynności
podjętych przez Zamawiającego w Postepowaniu. Wykonawca zarzucał Zamawiającemu
naruszenie art. 122 Pzp w zw. z art. 108 ust. 1 pkt 2 Pzp
w zw. z art. 125 ust. 5 Pzp w zw. §
5 ust. 1 r
ozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w
sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń,
jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz.U. z 2020 r. poz. 2415 - dalej:
„rozporządzenie w sprawie podmiotowych środków dowodowych”) - przez żądanie
zastąpienia podmiotu, na zasobach którego Odwołujący polega (Andritz AG) innym
podmiotem lub podmiota
mi albo wykazania samodzielnego spełniania warunków udziału w
postępowaniu, w związku z brakiem wykazania, że wobec Andritz AG nie zachodzą
podstawy wykluczenia wskazane w art. 108 ust. 1 Pzp, w sytuacji gdy Wykonawca złożył dla
tego podmiotu wszystkie dok
umenty wymienione w SWZ, jakich Zamawiający wymagał na
potwierdzenie braku podstaw wykluczenia z postępowania dla podmiotu udostępniającego
zasoby i żaden z wymaganych przez Zamawiającego dokumentów nie został
zakwestionowany.
Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności oceny, że wobec podmiotu udostępniającego Wykonawcy zasoby
tj. Andritz AG zachodzą podstawy wykluczenia oraz unieważnienie wezwania Odwołującego
do zastąpienia podmiotu, na zasobach którego Odwołujący polega Andritz AG innym
podmiotem lub
podmiotami albo wykazania samodzielnego spełniania warunków udziału w
postępowaniu (wezwanie z dnia 21 września 2021 r.).
W uzasadnieniu odwołania Wykonawca podniósł, że wezwanie Zamawiającego z
dnia 21 wrz
eśnia 2021 r. i przedstawioną w nim argumentację należy uznać za niezasadne.
Problem w tym stanie
faktycznym stanowi interpretacja postanowień SWZ i przepisów (w tym
przepisów Pzp i aktu wykonawczego do Pzp) w zakresie dokumentów wymaganych od
podmiotu udo
stępniającego zasoby na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia tego
podmiotu z Postępowania.
Zgodnie z
§ 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych
Zamawiający może żądać od wykonawcy, który polega na zdolnościach technicznych lub
zawodowych lub sytuacji finansowej
lub ekonomicznej podmiotów udostępniających zasoby
na zasadach określonych w art. 118 ustawy, przedstawienia podmiotowych środków
dowodowych, o których mowa w 5 2 ust. 1 pkt 1 i 3-7 oraz ust. 2, dotyczących tych
podmiotów, potwierdzających, że nie zachodzą wobec tych podmiotów podstawy
wykluczenia z postępowania. Przepis 5 3 stosuje się odpowiednio.
W
§ 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o
udzielenie zamówienia (akt wykonawczy do poprzednio obowiązującej ustawy Prawo
zamówień publicznych dalej: „rozporządzenie w sprawie dokumentów”) wskazano, że
Zamawiający żąda od wykonawcy, który polega na zdolnościach lub sytuacji innych
podmiotów na zasadach określonych w art. 22a ustawy, przedstawienia w odniesieniu do
tych podmiotów dokumentów wymienionych w 55 pkt 1-9. O ile w postępowaniach
wszczętych do 31 grudnia 2020 r. żądanie dokumentów podmiotowych wymienionych w § 5
pkt 1-9 r
ozporządzenia w sprawie dokumentów dla podmiotu udostępniającego zasoby (w
tym KRK dla urzędujących członków organów zarządzających, nadzorczych, wspólników i
prokurentów w przypadku wykonawców innych niż osoby fizyczne) było obligatoryjne, o tyle
w postępowaniach wszczętych na podstawie nowej ustawy Pzp, ustawodawca przewidział
jedynie możliwość żądania dokumentów wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1 i 3-7 oraz ust. 2
r
ozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych (w tym KRK dla
urz
ędujących członków organów zarządzających, nadzorczych, wspólników i prokurentów w
przypadku wykonawców innych niż osoby fizyczne). Zamawiający. może ich wymagać, ale
nie musi zgodnie z
§ 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków
dowodowych nie jest to obligatoryjne. Wobec tego
Zamawiający powinien wskazać w SWZ
których konkretnie dokumentów z § 2 ust. 1 pkt 1 i 3-7 oraz ust. 2 rozporządzenia w sprawie
podmiotowych środków dowodowych w zakresie podmiotu udostępniającego zasoby żąda.
W pkt 8.3 S
WZ Zamawiający wskazał, że w przypadku, gdy najwyżej zostanie
oceniona oferta złożona przez wykonawcę polegającego na zasobach podmiotu
udostępniającego, a także gdy Zamawiający skorzysta z uprawnienia 126 ust. 2 Pzp,
wykonawca obowiązany jest do przedstawienia podmiotowych środków dowodowych
służących potwierdzeniu braku podstaw wykluczenia podmiotu udostępniającego zasoby.
Pozostałe podmiotowe środki dowodowe mogą być złożone wspólnie. Zamawiający wymagał
więc złożenia dokumentów w zakresie braku podstaw wykluczenia w odniesieniu do
podmiot
u udostępniającego zasoby, nie wskazał jednak wprost o jakie dokumenty chodzi.
Należało więc przyjąć, że do podmiotu udostępniającego zasoby odnosi się pkt 9.1 SWZ („W
celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia zamawia
jący wymaga złożenia”).
Zamawiający wymienił w pkt 9.1 SWZ wszystkie dokumentów, jakich wymaga od
wykonawców w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia z postępowania. W
odniesieniu do informacji z Krajowego Rejestru Karnego Zamawiający ograniczył się do
żądania zaświadczenia w zakresie wskazanym w art. 108 ust. 1 pkt 1 Pzp - zaświadczenie
dla wykonawcy będącego osobą fizyczną w zakresie wymienionych w tym przepisie
przestępstw, oraz w art. 108 ust. 1 pkt 4 Pzp - w zakresie orzeczenia o zakazie ubiegania się
o zamówienia publiczne. Zamawiający nie wskazał wymogu przedstawienia dokumentu na
potwierdzenie braku karalności za przestępstwa wymienione w art. 108 ust. 1 pkt 1 Pzp dla
urzędujących członków organów zarządzających, nadzorczych, wspólników i prokurentów w
przypadku wykonawców innych niż osoby fizyczne (art. 108 ust. 1 pkt 2 Pzp). To samo
wynikało również z pierwszego wezwania do uzupełnienia dokumentów skierowanego do
Odwołującego -wezwania z dnia 17 sierpnia 2021 r.
W opinii Wykonawcy
Zamawiający nie był wiec uprawniony do uznania, że
Odwołujący nie wykazał braku podstawy wykluczenia podmiotu udostepniającego mu zasoby
firmy
Andritz AG, o której mowa w art. 108 ust. 1 pkt 2 Pzp tj. w zakresie braku karalności
urzędujących członków organów zarządzających, nadzorczych, wspólników i prokurentów za
przestępstwa wymienione w art. 108 ust. 1 pkt 1 Pzp, bowiem Odwołujący zgodnie z SWZ
nie był zobowiązany do wykazania tej okoliczności.
Zgodnie z art. 134 ust. 1 pkt 9 Pzp SWZ zawiera co najmniej: wykaz podmiotowych
środków dowodowych. Skoro Zamawiający nie postawił w SWZ wymogu w zakresie
przedstawienia informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie, o którym mowa w art.
108 ust. 1 pkt 2 Pzp (nie umieścił tego w wykazie podmiotowych środków dowodowych), to
po upływie terminu składania ofert nie może się ich domagać, nie może rozszerzać katalogu
dokumentów, których wymaga od wykonawców i żądać dokumentów, których nie wskazał w
SWZ.
Żądania Zamawiającego wykraczają więc poza zakres określony w SWZ.
Od
wołujący stwierdził, że gdyby po analizie SWZ powziął wiedzę, że Zamawiający
wymaga przedstawienia dla podmiotu udostępniającego zasoby informacji z Krajowego
Rejestru Karnego w zakresie, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 2 Pzp (lub ich
zagranicznych odpowie
dników), to rozpocząłby starania o ich uzyskanie niezwłocznie po
podjęciu decyzji o udziale w Postępowaniu. Biorąc pod uwagę, że Odwołujący powołuje się
na zasoby podmiotu trzeciego, który jest spółką zagraniczną, a z uwagi na pandemię
koronawirusa ur
zędy na całym świecie w dalszym ciągu nie działają w normalnym trybie,
uzyskanie tych dokumentów wymaga dużo więcej czasu. W toku Postępowania, po tym jak
Zamawiający wezwał Wykonawcę do uzupełniania przedmiotowych dokumentów,
Wykonawca zadeklarował gotowość ich uzyskania (pomimo, że z SWZ nie wynikał taki
obowiązek), jednak z uwagi na powyższe okoliczności potrzebował w tym celu więcej czasu -
Zamawiający nie wyraził jednak zgody na przesunięcie terminu do uzupełnienia
przedmiotowych dokumentów.
Zgodnie z art. 119 Pzp
Zamawiający ocenia, czy udostępniane wykonawcy przez
podmioty udostępniające zasoby zdolności techniczne lub zawodowe lub ich sytuacja
finansowa lub ekonomiczna, pozwalają na wykazanie przez wykonawcę spełniania
warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 112 ust. 2 pkt 3 i 4, oraz jeżeli to
dotyczy, kryteriów selekcji, a także bada, czy nie zachodzą, wobec tego podmiotu podstawy
wykluczenia, które zostały przewidziane względem wykonawcy. Zamawiający w pkt 7.1 SWZ
przewidział co prawda, że z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego będzie
wykluczał wykonawców w okolicznościach wskazanych w art. 108 ust. 1 Pzp (w tym art. 108
ust. 1 pkt 2 Pzp), a przepis ten stanowi o obligatoryjnych przesłankach wykluczenia, jednak
wskazał konkretny katalog dokumentów, których żąda na potwierdzenie braku podstaw
wykluczenia. Wobec tego Wykonawca nie mógł przypuszczać, że katalog ten nie jest
wyczerpujący i że zostanie on przez Zamawiającego rozszerzony na etapie uzupełniania
dokumentów po upływie terminu składania ofert.
Odwołujący podniósł, że Zamawiający przewidział w SWZ przesłanki wykluczenia z
art. 108 ust. 1 Pzp nie oznacza automatycznie, że Wykonawca był zobowiązany złożyć w
odniesieniu do podmiotu udostępniającego zasoby wszystkie dokumenty wymienione w
r
ozporządzeniu w sprawie podmiotowych środków dowodowych, nawet jeżeli nie zostały one
wskazane w SWZ. Jeżeli Zamawiający wymagał przedstawienia tych dokumentów -
informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 2 Pzp, to analogicznie
jak w przypadku dokumentów na potwierdzenie braku przesłanek wykluczenia z art. 108 ust.
1 pkt 1 i 4 Pzp powinien je wskazać w treści SWZ, czego nie zrobił.
Zdaniem
Wykonawca
p
rzedstawiona powyżej argumentacja jednoznacznie
potwierdza, że wezwanie skierowane do Odwołującego w dniu 21 września 2021 r. było
błędne. Zamawiający nie miał podstaw do uznania, że podmiot udostępniający zasoby
podlega wykluczeniu z Postępowania, a co za tym idzie nie miał również podstaw do żądania
od Odwołującego zastąpienia podmiotu, na zasobach którego Odwołujący polega (Andritz
AG)
innym podmiotem lub podmiotami albo wykazania samodzielnego spełniania warunków
udziału w postępowaniu. Wykonawca prawidłowo wykazał bowiem, że podmiot
udostępniający zasoby Andritz AG nie podlega wykluczeniu, przedstawił na tę okoliczność
wszystkie dokumenty, których Zamawiający wymagał w SWZ. Wymaganie od Wykonawcy
dokumentów, które nie zostały wskazane w SWZ i wyciąganie z ich nieprzedstawienia
negatywnych dla Wykonawcy konsekwencji, st
anowi naruszenie przepisów Pzp, w tym
zasady przejrzystości i zasady równego traktowania wykonawców.
Stanowisko Zamawiającego.
Zamawiający odpowiedział na odwołanie w postaci pisma „Odpowiedź na odwołanie”
w treści którego wnosił o:
I.
oddalenie odwołania w całości,
II. dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokument
ów:
− wezwania Zamawiającego z dnia 17 sierpnia 2021 roku;
− wezwania Zamawiającego z dnia 30 sierpnia 2021 roku;
− wezwania Zamawiającego z dnia 21 września 2021 roku;
W uzasadnieniu SRK przedsta
wiło następującą argumentację. W ocenie
Zmawiającego, zarzuty Odwołującego są bezzasadne, wobec czego odwołanie zasługuje na
oddalenie.
Zamawiający podtrzymał swoją decyzję o prawidłowości uznania, że podmiot
udostępniający zasoby Andritz AG podlega wykluczeniu na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 2
Pzp
, a w konsekwencji zasadności skierowania wezwania z dnia 21 września 2021 r. do
zastąpienia na podstawie art. 122 Pzp tego podmiotu innym podmiotem lub podmiotami albo
do wykazania samodzielneg
o spełniania warunków udziału w postępowaniu.
Wezwaniem z dnia 17 sierpnia 2021 roku, Zmawiający wezwał Odwołującego na
podstawie art. 126 ust. 1 Pzp
oraz 9.5. SWZ do złożenia aktualnych środków dowodowych
podmiotu udostępniającego zasoby tj. Andritz AG potwierdzających okoliczności spełnienia
warunków udziału w postępowaniu i wymagań określonych przez Zamawiającego w pkt 9
SWZ.
Następnie wezwaniem z dnia 30 sierpnia 2021 roku na podstawie art. 128 ust. 1
ustawy Zamawiający wezwał do uzupełnienia aktualnych środków dowodowych podmiotu
udostępniającego zasoby na zasadach określonych w art. 118 ustawy tj. Andritz AG
potwierdzających, Że nie zachodzą obligatoryjne podstawy wykluczenia o których mowa w
art. 108 ust. 1 Pzp (pkt 1
i 2). Celem wyjaśnienia wskazał, iż w odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego z dnia 17 sierpnia 2021 r. Odwołujący przedłożył informacje z Krajowego
Rejestru Karnego dla podmiotu Andri
tz AG jak również dla osób, które w toku postępowania
reprezentowały podmiot Andritz AG tj. Christian Steiner, Karl Eickhoff, Werner Hôblinger,
Alfred Ottowitz, Karl Andreas Schulte. Jednakże, w ocenie Zamawiającego w celu zbadania
czy wobec podmiotu udost
ępniającego swoje zasoby (Andritz AG) nie zachodzą
obligatoryjne przesłanki wykluczenia określone w art. 108 ust 1 ustawy Wykonawca winien
dodatkowo z
łożyć zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego dla wszystkich członków
zarządu jego organu zarządzającego lub nadzorczego, wspólnika spółki w spółce jawnej lub
partnerskiej albo komplementariusza w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej lub
prokurenta.
W odpowiedzi
na wezwanie do uzupełnienia dokumentów Odwołujący złożył
zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego dla Członków Zarządu i prokurentów. Nie
zostały jednak dołączone zaświadczenia dla Członków Rady Nadzorczej a część złożonych
zaświadczeń dla prokurentów było nieaktualnych (zaświadczenia z 2020 r.). Dodatkowo,
Odwołujący złożył oświadczenie, że zgodnie z obowiązującym austriackim prawem
wszystkie osoby fizyczne, które w myśl § 13 (Austriacki Kodeks Handlowy) są karane,
zostają z urzędu wykreślane z Dokumentu Rejestracyjnego Firmy (KRS).
Zamawiający zwracał uwagę na fakt, iż na tamtym etapie postępowania Odwołujący
nie kwestionował wezwania Zamawiającego z dnia 30 sierpnia 2021 r. do uzupełnienia
aktualnych środków dowodowych podmiotu udostępniającego zasoby, w celu, że nie
zachodzą obligatoryjne podstawy wykluczenia o których mowa w art. 108 ust. 1 Pzp. Wręcz
przeciwnie, Odwołujący częściowo spełnił żądanie Zamawiającego i złożył m.in.
zaświadczenia z KRK dla Członków Zarządu i prokurentów Andritz AG. Przede wszystkim
Odwołujący wówczas nie podnosił, iż w treści SWZ nie zawarto wymogu żądania złożenia
dokumentu potwierdzającego brak podstaw wykluczenia, w zakresie o jakim mowa w art.
108 ust. 1 pkt 2 Pzp.
W związku z brakiem złożenia przez Odwołującego żądanych dokumentów,
wezwaniem z dnia 21 września 2021 roku, Zamawiający na podstawie art. 122 Pzp zażądał
zastąpienia podmiotu, na zasobach którego Odwołujący polegał innym podmiotem lub
podmiotami albo wykazania samodz
ielnego spełniania warunków udziału w postepowaniu.
W uzasadnieniu Zamawiający wskazał, że Wykonawca pod nazwą Andritz AG, na którego
zasoby Odwołujący się powołał podlegał wykluczeniu na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 2 w
związku z art. 125 ust. 5 ustawy, gdyż Odwołujący nie wykazał braku podstaw wykluczenia tj.
nie wykazał, że urzędującego członka jego organu zarządzającego lub nadzorczego lub
prokurenta prawomocnie nie skazano za przestępstwo, o którym mowa w art. 108 ust. 1
ustawy.
Zamawiający podkreślał, że dopiero na tym etapie postępowania (mimo uprzednich
wezwań) kiedy Zamawiający wskazał, iż Odwołujący nie wykazał, że podmiot, na zasobach
których polegał, nie podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 108 ust. 1
ustawy
Odwołujący podjął decyzję o kwestionowaniu samego uprawnienia Zamawiającego
do
żądania dokumentów na okoliczność niepodlegania wykluczeniu z postępowania na
podstawie art. 108 ust. 1 pkt 2 Pzp.
W
świetle powyższego zdaniem SRK odnotowania wymaga, że zgodnie z pkt 7.1.
SWZ Zama
wiający przyjął, że z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się
w
ykonawcę, w okolicznościach wskazanych w art. 108 ust. 1 ustawy (w tym na podstawie
art. 108 ust. 1 pkt 2 Pzp
). Ponadto, badaniu przez Zamawiającego pod kątem podlegania
wykluczeniu z
postępowania podlega wykonawca, każdy z wykonawców występujących
wspólnie, jak też podmiot udostępniający wykonawcy zasoby w celu spełnienia warunków
udziału w postępowaniu tj. na podstawie art. 118 Pzp. Pokreślenia wymaga, iż w pkt 8.3.
SW
Z Zamawiający przyjął, że w przypadku, gdy najwyżej zostanie oceniona oferta złożona
przez wy
konawcę polegającego na zasobach podmiotu udostępniającego, a także gdy
Zamawiający skorzysta z uprawnienia, o którym mowa w art. 126 ust. 2 Pzp, wykonawca
obowiązany jest do przedstawienia podmiotowych środków dowodowych służących
potwierdzeniu braku podstaw do wykluczenia podmiotu udostępniającego, Nie można zatem
przyjąć za Odwołującym, iż zgodnie z SWZ nie był zobowiązany do wykazania, iż wobec
podmiotu udostępniającego zasoby nie zachodzą podstawy wykluczenia, o których mowa w
art. 108 ust. 1 pkt 2 Pzp.
W ocenie Zamawiającego warunki udziału w postępowaniu może on kształtować
samodzielnie w granicach określonych w art. 112 Pzp, natomiast katalog podstaw
wklucze
nia został wskazany w komentowanym art. 108 oraz 109 Pzp i ma charakter
zamknięty. Artykuł 108 Pzp dotyczy obligatoryjnych przesłanek wykluczenia, czyli takich,
które stanowią podstawę wykluczenia wykonawcy z mocy prawa. Natomiast fakultatywne
przesłanki, o których mowa w art. 109 Pzp, stanowią podstawę wykluczenia tylko w
przypadku, gdy zamawiający przewidział taką okoliczność w ogłoszeniu lub dokumentach
zamówienia. Zamawiający dokonuje weryfikacji, czy zachodzą okoliczności wypełniające
przesłanki wykluczenia na podstawie oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu, o którym
mowa w art. 125 ust. 1 Pzp
, oraz podmiotowych środków dowodowych, których dotyczą art.
124 i 126 -127 Pzp
. Według Zmawiającego wprost w treści SWZ odwołał się do
obligatoryjnych podstaw wykluczenia, o
których mowa w art. 108 ust. 1 Pzp oraz wskazał, iż
w sytuacjach tam wskazanych w
ykonawca będzie podlegał wykluczeniu. Oceny tej nie może
zmienić okoliczność, iż w pkt 9.1. SWZ (odnoszący się wykonawców) Zamawiający nie
wskazał, iż informacja z Krajowego Rejestru Karnego winna zostać przedłożona również w
zakresie art. 108 ust. 1 pkt 2 Pzp
(obok żądania przedstawienia tej informacji w zakresie z
art. 108 ust. 1 pkt 1 Pzp
). Obligatoryjne podstawy wykluczenia, które w postępowaniu muszą
być badane niezależnie od woli Zamawiającego, zaś żądanie podmiotowych środków
dowodowych jest wtórne wobec określenia podstaw wykluczenia. Co istotne, Odwołujący
wiedząc, iż z mocy ustawy podlega weryfikacji pod kątem wykluczenia z postępowania,
zdawał sobie sprawę, iż będzie podlegał wykluczeniu, jeżeli urzędującego członka jego
organu zarządzającego lub nadzorczego, wspólnika spółki w spółce jawnej lub partnerskiej
albo komplementariusza w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej lub prokurenta
prawomocnie skazano za prze
stępstwo, o którym mowa art. 108 ust. 1 pkt 1 Pzp (art. 108
ust. 1 pkt 2 Pzp
). Nie wpływa na to fakt, iż Odwołujący złożył oświadczenie, że zgodnie z
obowiązującym austriackim prawem wszystkie osoby fizyczne, które w myśl § 13 (Austriacki
Kodeks Handlowy)
są karane, zostają z urzędu wykreślane z Dokumentu Rejestracyjnego
Firmy (KRS).
W tym zakresie w opinii SRK
podkreślić należało, że zgodnie z § 4 ust. 3
r
ozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych tylko jeżeli w kraju, w którym
wykonawca ma s
iedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się dokumentów, o których
mowa w ust. 1, lub gdy dokumenty te nie odnoszą się do wszystkich przypadków, o których
mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, art. 109 ust. 1 pkt 1, 2 lit. a i b oraz pkt 3 ustawy,
zastępuje się je odpowiednio w całości lub w części dokumentem zawierającym odpowiednio
oświadczenie wykonawcy, ze wskazaniem osoby albo osób uprawnionych do jego
reprezentacji, lub oświadczenie osoby, której dokument miał dotyczyć, złożone pod
przysięgą, lub, jeżeli w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania
nie ma przepisów o oświadczeniu pod przysięgą, złożone przed organem sądowym lub
administracyjnym, notariuszem, organem samorządu zawodowego lub gospodarczego,
właściwym ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania wykonawcy.
Uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia
przedstawioną przez Zamawiającego oraz oświadczenia i stanowiska Stron oraz
Przystępującego wyrażone w pismach procesowych oraz na rozprawie Izba ustaliła, co
następuje.
W SWZ Zamawiający zawarł następujące postanowienia:
Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę, w okolicznościach
wskazanych w art. 108 ust. 1 ustawy Pzp.
8.4. W przypadku, gdy najwyżej zostanie oceniona oferta złożona przez wykonawcę
polegającego na zasobach podmiotu udostępniającego, a także gdy Zamawiający skorzysta
z uprawnienia, o którym mowa w art. 126 ust. 2 ustawy Pzp, wykonawca obowiązany jest do
przedstawienia podmiotowych środków dowodowych służących potwierdzeniu braku
podstaw do wykluczenia podmiotu udostępniającego. Pozostałe podmiotowe środki
dowodowe mogą być złożone wspólnie.
9.1. W celu potwierdzenia braku podstaw do w
ykluczenia zamawiający wymaga złożenia:
(…)
2. informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie:
a)
art. 108 ust. 1 pkt I ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych,
zwanej dalej „ustawą”,
b)
art. 108 ust. 1 pkt 4 ustawy, dotyczącej orzeczenia zakazu ubiegania się o zamówienie
publiczne
tytułem środka karnego,
sporządzonej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed jej złożeniem.
9.2. Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast
informacji z Krajowego Rejestru Karnego, o której mowa w pkt 9.1.2 - składa informację z
odpowiedniego rejestru, takiego jak rejestr sądowy, albo w przypadku braku takiego rejestru,
inny równoważny dokument wydany przez właściwy organ sądowy lub administracyjny kraju,
w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, w zakresie, o którym mowa w
pkt 9.1.2.
Pismem z dnia 17 sierpnia 2021 r.
„Wezwanie do złożenia/uzupełnienia dokumentów”
Zamawiający podał: „Działając na podstawie art. 126 ust.1 ustawy PZP oraz na podstawie
pkt 9.5 SWZ Zamawiający wzywa do złożenia aktualnych środków dowodowych podmiotu
udostępniającego zasoby na zasadach określonych w art. 118 ustawy Pzp tj. Andritz AG
potwierdzających okoliczności spełnienia warunków udziału w postępowaniu i wymagań
określonych przez Zamawiającego w pkt. 9 SWZ:
1. informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie:
a) art. 108 ust. 1 pkt 1 usta
wy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych, zwanej dalej „ustawą”,
b) art. 108 ust. 1 pkt 4 ustawy, dotyczącej orzeczenia zakazu ubiegania się o
zamówienie publiczne tytułem środka karnego,
sporządzonej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed jej złożeniem”.
Następnie pismem z dnia 30 sierpnia 2021 r. „Wezwanie do uzupełnienia
dokumentów” Zamawiający podał: „Działając na podstawie art. 128 ust.1 ustawy PZP
Zamawiający wzywa do uzupełnienia aktualnych środków dowodowych podmiotu
udostępniającego zasoby na zasadach określonych w art. 118 ustawy Pzp tj. Andritz AG
potwierdzających, że nie zachodzą obligatoryjne podstawy wykluczenia o których mowa w
art. 108
ust. 1 PZP (pkt 1 i 2) ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych, zwan
ej dalej „ustawą”. W odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z dnia
17.08.2021 r. L. dz. SRK/NZ/3093/21/PW złożyliście Państwo informacje z Krajowego
Rejestru Karnego d
la podmiotu Andritz AG jak również dla osób, które w toku postępowania
reprezentowały podmiot Andritz AG tj. Christian Steiner, Karl Eickhoff, Werner Höblinger,
Alfred Ottowitz, Karl Andreas Schulte.
Jednakże w celu zbadania czy wobec podmiotu
udostępniającego swoje zasoby (Andritz AG) nie zachodzą obligatoryjne przesłanki
wykluczenia określone w art. 108 ust 1 ustawy PZP Wykonawca winien przedłożyć
zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego dla wszystkich urzędujących członków
zarządu jego organu zarządzającego lub nadzorczego, wspólnika spółki w spółce jawnej lub
partnerskiej albo komplementari
usza w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej lub
prokurenta.
Jeżeli w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie
wydaje się dokumentów, o których mowa powyżej lub gdy dokumenty te nie odnoszą się do
wszystkich przypadków, o których mowa w tym punkcie, zastępuje się je odpowiednio w
całości lub w części dokumentem zawierającym odpowiednio oświadczenie wykonawcy, ze
wskazaniem osoby albo
osób uprawnionych do jego reprezentacji, lub oświadczenie osoby,
której dokument miał dotyczyć, złożone przed notariuszem lub przed organem sądowym,
administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego właściwym ze
względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania wykonawcy. Wobec powyższego
Zamawiający wzywa Państwa do uzupełnienia oferty o brakujące zaświadczenia z
Krajowego Rejestru Karnego dla pozostałych Członków Zarządu, Członków Rady
Nadzorczej oraz prokurentów wymienionych w KRS Podmiotu Andritz AG”.
Kolejno w piśmie z dnia 21 września 2021 r. „Wezwanie do złożenia dokumentów”
podano
:” Zamawiający działając na podstawie art. 122 z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.; zwana dalej: PZP), żąda
zastąpienia podmiotu, na zasobach którego Państwo polegacie innym podmiotem lub
podmiot
ami albo wykazania samodzielnego spełniania warunków udziału w postepowaniu.
Wykonawca pod nazwą ANDRITZ AG, na którego zasoby Państwo się powołujecie podlega
wykluc
zeniu na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 2) w związku z art.125 ust. 5 ustawy Prawo
zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 roku, gdyż nie wykazał braku podstaw
wykluczenia tj. nie wykazał, że urzędującego członka jego organu zarządzającego lub
nadzorcz
ego lub prokurenta prawomocnie nie skazano za przestępstwo, o którym mowa w
art. 108 ust. 1ustawy Pzp.
(…) Działając na podstawie art. 126 ust.1 ustawy PZP oraz pkt 9.5
SWZ Zamawiający pismem z dnia 17.08.2021 r. L.dz. SRK/NZ/3093/21/PW wezwał Państwa
do z
łożenia aktualnych środków dowodowych podmiotu udostępniającego zasoby na
zasadach określonych w art. 118 ustawy Pzp tj. potwierdzających, że nie zachodzą
obligatoryjne podstawy wykluczenia o których mowa w art. 108 ust. 1 Pzp m.in. do złożenia
informacji z Krajowego Rejestru Karnego.
W odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego złożyliście Państwo podmiotowe środki
dowodowe w zakresie informacji z Krajowego Rejestru Karnego dla podmiotu Andritz AG jak
również dla osób, które w toku postępowania reprezentowały podmiot Andritz AG tj. Christian
Steiner, Karl Eickhoff, Werner Höblinger, Alfred Ottowitz, Karl Andreas Schulte. Zamawiający
działając na podstawie art. 128 ust.1 ustawy PZP pismem z dnia 30.08.2021 r. L.dz.
SRK/NZ/3264/21/PW wezwał Państwa do uzupełnienia aktualnych środków dowodowych
podmiotu udostępniającego zasoby tj. Andritz AG w zakresie zaświadczeń z Krajowego
Rejestru
Karnego dla wszystkich urzędujących członków zarządu jego organu
zarządzającego lub nadzorczego, wspólnika spółki w spółce jawnej lub partnerskiej albo
komplementariusza w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej lub prokurenta,
potwierdzających, że nie zachodzą obligatoryjne podstawy wykluczenia o których mowa w
art. 108 ust. 1 Pzp (pkt. 1 i 2).
W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia przedłożyliście
Państwo zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego dla Członków Zarządu i prokurentów.
Nie zostały jednak dołączone zaświadczenia dla Członków Rady Nadzorczej a część
złożonych zaświadczeń dla prokurentów jest nieaktualnych (zaświadczenia z 2020 r.) tj.:
Engelbert Liebminger
– 23.07.2020 r. Andreas Lukas – 23.07.2020 r. Solveig Vitz –
30.07.2020 r. Heinz Autischer
– 26.06.2020 r. Klaus Glatz – 23.06.2020 r. David Wentz –
25.06.2020 r. Arthur Stingl
– 26.06.2020 r. Olaf Müller – 04.07.2020 r. Gerd Reisner –
07.07.2020 r. Marko Tero Taplo Rantala
– 06.07.2020 r. Herald Karl Reissner – 07.07.2020
r. Monika Totz 08.07.2020 r.
Björn Hansen – 07.07.2020 r. Helmut Wöginger – 22.06.2020 r.
Wolfgang Lashofer
– 14.07.2020 r.
Oliver Sulzermaier
– 30.06.2020 r. Josef Franz Nibler – 21.07.2020 r. Złożyliście Państwo
również oświadczenie, że zgodnie z obowiązującym austriackim prawem wszystkie osoby
fizyczne, które w myśl § 13 (Austriacki Kodeks Handlowy) są karane, zostają z urzędu
wykreślane z Dokumentu Rejestracyjnego Firmy (KRS). Zgodnie z § 4 ust. 3
Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie
podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może
żądać zamawiający od wykonawcy tylko jeżeli w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub
miejsce zamieszkania, nie wyda
je się dokumentów, o których mowa w ust. 1, lub gdy
dokumenty te nie odnoszą się do wszystkich przypadków, o których mowa w art. 108 ust. 1
pkt 1, 2 i 4, art. 109 ust. 1
pkt 1, 2 lit. a i b oraz pkt 3 ustawy, zastępuje się je odpowiednio w
całości lub w części dokumentem zawierającym odpowiednio oświadczenie wykonawcy, ze
wskazaniem osoby albo osób uprawnionych do jego reprezentacji, lub oświadczenie osoby,
której dokument miał dotyczyć, złożone pod przysięgą, lub, jeżeli w kraju, w którym
wykonawca ma sied
zibę lub miejsce zamieszkania nie ma przepisów o oświadczeniu pod
przysięgą, złożone przed organem sądowym lub administracyjnym, notariuszem, organem
samorządu zawodowego lub gospodarczego, właściwym ze względu na siedzibę lub miejsce
zamieszkania wykonawcy.
W związku z powyższym nie wykazaliście, iż podmiot, na zasobach których polegacie, nie
podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy PZP. Wobec
powyższego Zamawiający żąda zastąpienia podmiotu, na zasobach którego Państwo
polega
cie innym podmiotem lub podmiotami albo wykazania samodzielnego spełniania
warunków udziału w postępowaniu. (…)”.
Izba zważyła co następuje.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdza, że Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do
korzystania ze środków ochrony prawnej, o którym stanowi przepis art. 505 ust. 1 Pzp,
według którego środki ochrony prawnej określone w ustawie przysługują wykonawcy,
uczestnik
owi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
Zamawiającego przepisów niniejszej ustawy.
Izba za konieczne uznała przytoczenie przepisów Pzp, których naruszenie
Zama
wiającemu zarzucał Odwołujący oraz tych, na które wskazywał w swojej argumentacji
Zamawiający i Przystępujący, które zostały powołane poniżej.
Zgodnie z art. 108 ust. 1 pkt 2 Pzp z
postępowania o udzielenie zamówienia
wyklucza się wykonawcę: jeżeli urzędującego członka jego organu zarządzającego lub
nadzorczego, wspólnika spółki w spółce jawnej lub partnerskiej albo komplementariusza
w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej lub prokurenta prawomocnie
skazano za przestępstwo, o którym mowa w pkt 1.
W
edług art. 119 Pzp Zamawiający ocenia, czy udostępniane wykonawcy przez
podmioty udostępniające zasoby zdolności techniczne lub zawodowe lub ich sytuacja
finansowa lub ekonomiczna,
pozwalają na wykazanie przez wykonawcę spełniania
warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 112 ust. 2 pkt 3 i 4, oraz jeżeli to
dotyczy, kryteriów selekcji, a także bada, czy nie zachodzą, wobec tego podmiotu podstawy
wykluczenia, które zostały przewidziane względem wykonawcy.
Przepis art. 122
Pzp stanowi, że jeżeli zdolności techniczne lub zawodowe, sytuacja
ekonomiczna lub finansowa podmiotu udostępniającego zasoby nie potwierdzają spełniania
przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu lub zachodzą, wobec tego podmiotu
podstawy wykluczenia, zamawiający żąda, aby wykonawca w terminie określonym przez
zamawiającego zastąpił ten podmiot innym podmiotem lub podmiotami albo wykazał, że
samodzielnie spełnia warunki udziału w postępowaniu.
Prz
epis art. 124 Pzp stanowi, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia
zamawi
ający:
1) żąda podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia;
2) może żądać podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków
udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji.
Według art. 125 ust. 5 Pzp wykonawca, w przypadku polegania na zdolnościach
lub sytuacji podmiotów udostępniających zasoby, przedstawia, wraz z oświadczeniem, o
którym mowa w ust. 1, także oświadczenie podmiotu udostępniającego zasoby,
potwierdzające brak podstaw wykluczenia tego podmiotu oraz odpowiednio spełnianie
warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, w zakresie, w jakim
wykonawca powołuje się na jego zasoby.
Natomiast z
godnie z § 5 ust. 1
rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i
Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r.
w sprawie podmiotowych środków dowodowych
Zamawiający może żądać od wykonawcy, który polega na zdolnościach technicznych lub
zawodowych lub sytuacji finansow
ej lub ekonomicznej podmiotów udostępniających zasoby
na zasadach określonych w art. 118 ustawy, przedstawienia podmiotowych środków
dowodowych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 3–7 oraz ust. 2, dotyczących tych
podmiotów, potwierdzających, że nie zachodzą wobec tych podmiotów podstawy
wykluczenia z postępowania. Przepis § 3 stosuje się odpowiednio.
Zaś przepis § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia stanowi, że w celu potwierdzenia
braku podstaw wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego, zwanego dalej „postępowaniem”, zamawiający może żądać następujących
podmiot
owych środków dowodowych:
1) informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie:
a) art. 108 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych,
zwanej dalej „ustawą”,
b) art. 108 ust. 1 pkt 4 ustawy, dotyczącej orzeczenia zakazu ubiegania się o zamówienie
publiczne tytułem środka karnego,
c) art. 109 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy,
d) art. 109 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy, dotyczącej ukarania za wykroczenie, za które
wymierzono karę aresztu,
e) art. 109 ust. 1 pkt 3 ustawy, dot
yczącej skazania za przestępstwo lub ukarania za
wykroczenie, za które wymierzono karę aresztu
– sporządzonej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed jej złożeniem.
Izba po dokonaniu wszechstronnej i wyczerpujące analizy zgłoszonych zarzutów
stwierdziła, że zasługują one na uwzględnienie.
Izba wskazuje, że stan faktyczny sprawy został wyczerpująco i zgodnie z
rzeczywistością przytoczony w treści odwołania oraz odpowiedzi na odwołanie (zreferowanej
powyżej) i był właściwie pomiędzy stronami bezsporny. Strony różniły się jedynie w jego
interpretacji oraz co do wniosków wyciąganych z zastanych okoliczności faktycznych,
szczególnie ich ocenie prawnej. Jedynie celem przypomnienia Izba wskazuje, że
Zamawiający w piśmie z dnia 21 września 2021 r. stwierdził, że Odwołujący względem
podmiotu na zasobach, którego polega (tj. Andritz AG) nie wykazał braku podstaw do
wykluczenia
i jednocześnie wezwał go do zastąpienia tego podmiotu innym podmiotem lub
podmiotami albo wykazania samodzielnego spełniania warunków udziału w postępowaniu.
U podstaw stwierdzenia przez Izbę, że ww. wezwanie Zamawiającego należy uznać
za niezasadne
legła następująca argumentacja.
Do
strzeżenia wymaga, że w treści SWZ wskazał co prawda wymóg, aby wykonawca
oraz podmiot udostępniający wykonawcy swoje zasoby nie podlegał wykluczeniu z
postępowaniu co zostało wskazane w ustaleniach Izby. Niemniej jednak odnotowania
wymaga, że w pkt 9.1 „Wykaz podmiotowych środków dowodowych” Zamawiający
jednoznacznie wskazał, że przy weryfikacji tego rodzaju okoliczności wymaga informacji z
KRK w zakresie podstaw wykluczenia wskazanych w art. 108 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 4 Pzp.
Zamawiający nie zażądał złożenia środka dowodowego w zakresie wykazania podstaw
wykluczenia wskazanych w art. 108 ust. 1 pkt 2
Pzp do których referował w treści wezwania
z dnia 30 sierpnia 2021 r. jak również w piśmie z dnia 21 września 2021 r.
Nie budzi żadnych wątpliwości Izby, że w postepowaniach powyżej tzw. „progów
unijnych” Zamawiający jest zobowiązany do weryfikacji obligatoryjnych podstaw wykluczenia
wykonawcy z postepowania zawartych w art. 108 Pzp
a także dokonania ww. sprawdzenia
względem podmiotu na zasobach, którego ten wykonawca polega celem wykazania
spełnienia warunków udziału w postępowaniu. W takim przypadku Zamawiający zgodnie z
przepisem art. 134 ust. 1 pkt 9 Pzp
zobowiązany do zamieszczenia informacji o żądanych od
wykonawców dokumentach w treści SWZ, tj. wskazania wykazu podmiotowych środków
dowodowych. Przy tym
Zamawiający powinien uwzględniać regulacje zwarte w
rozporządzeniu w sprawie podmiotowych środków dowodowych, które powołano powyżej a
w treści, którego wskazano stosowny katalog tych środków. Jest to o tyle istotne, że
wykonawcy ubiegający się o udzielenie zamówienia właśnie na podstawie podstawowego
dokumentu jakim jes
t specyfikacja dokonują analizy możliwości uczestnictwa w
postępowaniu a także czynią przygotowania do udziału w postępowaniu i przygotowują
ofertę. W związku z tym, skoro SWZ należy traktować jako swoistą instrukcję zawierającą
reguły postępowania to Zamawiający nie może dokonywać ich zmiany na późniejszym
etapie, tj. po złożeniu ofert, ponieważ Odwołujący działając w zaufaniu do prawidłowości i
kompletności tego dokumenty sporządzał ofertę oraz gromadził i kompletował wymagane
dokumenty. Zatem skoro Zamaw
iający w treści SWZ nie wymagał tego rodzaju dokumentów
na potwierdzenie karalności jak zaświadczenia z KRK dla urzędujących członków organów
zarządzających, nadzorczych, wspólników i prokurentów w przypadku spółek to powyższego
braku nie może konwalidować po złożeniu ofert i żądać od wykonawców wylegitymowania
się tego rodzaju dokumentami, których nie wskazał i nie opisał w SWZ.
Izba nie podziela zapatrywań Przystępującego, że Odwołujący jako profesjonalista
widząc niespójność treści SWZ powinien zadać pytanie Zamawiającemu. Izba zwraca
uwagę, że wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia nie pełni roli organu
kontrolnego, aby kwestionować poprawność działania i czynności Zamawiającego a to
niewątpliwie właśnie Zamawiający jest gospodarzem postępowania i jako taki podmiot
powinien zatroszczyć się o jego prowadzenie zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.
Za chybioną Izba uznaje również argumentację Przystępującego, który odwoływał się
do art. 124 pkt 1 Pzp, ponieważ jak słusznie zauważył Odwołujący dyspozycja owego
przepisu nie jest skierowana do
wykonawców a do Zamawiającego a niezastosowania się do
niej nie może powodować negatywnych konsekwencji po stronie Odwołującego.
Analogicznie należy odnieść się do powołanego przez Przystępującego przepisu art. 119
Pzp, który stanowi między innymi, że Zamawiający ocenia, czy udostępniane wykonawcy
p
rzez podmioty udostępniające zasoby zdolności techniczne lub zawodowe lub ich sytuacja
finansowa lub ekonomiczna, pozwalają na wykazanie przez wykonawcę spełniania
warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 112 ust. 2 pkt 3 i 4, oraz, jeżeli to
dotyczy, kryteriów selekcji, a także bada, czy nie zachodzą wobec tego podmiotu podstawy
wykluczenia, które zostały przewidziane względem wykonawcy. Tym samym zasadnym jest
stwierdzenie, że Zamawiający względem podmiotu udostępniającego zasoby zobowiązany
jest to badania podstaw wykluczenia w aspekcie tych które zostały przewidziane względem
wykonawcy. Co istotne, w tym przypadku
również względem wykonawcy Zamawiający nie
wskazał obowiązku złożenia podmiotowych środków dowodowych dotyczących podstaw
wykluc
zenia wskazanych w art. 108 ust. 1 pkt 2 Pzp. Z tych względów argumentacje
Przystępującego należy uznać za nietrafną.
W konsekwencji Izba uznała również za błędną argumentację Zamawiającego, który
opierając się wyłącznie o wskazanie w SWZ przepisu art. 108 ust. 1 Pzp dowodził, że jest
uprawniony do żądania zaświadczeń z KRK względem podmiotu udostępniającego zasoby
Odwołującemu uznając brak ich wskazania w treści specyfikacji za wtórne. Izba nie zgadza
się z tego rodzaju stanowiskiem, ponieważ gdyby chcieć uznać za prawidłową tego rodzaju
argumentację to wówczas Zamawiający każdorazowo po otwarciu ofert mógłby rozszerzać
katalog podmiotowych środków dowodowych co Izba uznaje za niedopuszczalne.
Jeśli chodzi o stanowisko związane z tym, że Odwołujący po wezwaniu go do
uzupełnienia dokumentów nie kwestionował czynności wezwania to Izba wskazuje, że za
przekonywującą uznała argumentację Odwołującego, który wyjaśniał, że nie kwestionował tej
czynności z uwagi na brak możliwości poniesienia szkody, bowiem Zamawiający wciąż nie
zakończy procesu badania i oceny jego oferty w tym aspekcie. Tym samym stwierdzić
należy, że wówczas Zamawiający mógł podjąć różnorakie decyzje, w tym taka, że biorąc pod
uwagę treść SWZ dotycząca podmiotowych środków dowodowych brak jest podstaw do
uznania, że podmiot udostępniający zasoby Wykonawcy podlega wykluczeniu z
P
ostępowania.
Podsumowując, Izba stwierdziła, że w rozpoznawanej sprawie w pełni potwierdziły się
zarzuty zawarte w odwołaniu, tj. naruszenia art. 122 Pzp w zw. z art. 108 ust. 1 pkt 2 Pzp w
zw. z art. 125 ust. 5 Pzp w zw. § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków
dowodowych czego konsekwencj
ą było uwzględnienie przez Izbę odwołania oraz nakazanie
Z
amawiającemu unieważnienia czynności wezwania (pismo z dnia 21 września 2021 r.)
Odwołującego do zastąpienia podmiotu, na zasobach którego wykonawca ten polega innym
podmiotem lub podmiotami albo wykazania samodzielnego
spełniania warunków udziału w
P
ostępowaniu.
Zgodnie z art. 557 Pzp, w wyroku oraz w postanowieniu kończącym postępowanie
odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei w świetle art.
575 Pzp strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą
koszty po
stępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku. W związku z tym Izba
kosztami postepowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt KIO 2904/21 zgodnie z art. 575
Pzp oraz
§ 2 ust. 1 pkt 2 w zw. z § 5 ust. 1 i 2 lit. b) oraz § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
Pre
zesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437) obciążyła Zamawiającego. Izba wskazuje,
że na koszty postępowania odwoławczego w kwocie 18 600 zł, na którą składał się koszt
wpisu od odwołania oraz koszty wynagrodzenia pełnomocnika, uiszczone przez
Odwołującego.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: …………………..……….…