Sygn. akt: KIO 2936/21
WYROK
z dnia 29
października 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Justyna Tomkowska
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
27 października 2021 roku w Warszawie odwołania
w
niesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 października 2021 roku
przez
wykonawcę BKW Usługi Komunalne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Brzeznej (Odwołujący)
w postępowaniu prowadzonym przez Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie z siedzibą
w Krakowie
przy udziale wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia –
konsorcjum: (1) W. M.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą „WM” W. M.
(Lider Konsorcjum) oraz (2) MATPARK Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
(Partner Konsor
cjum), z siedzibą dla Lidera w Gródku nad Dunajcem, zgłaszających
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie w całości;
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego – BKW Usługi Komunalne Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Brzeznej i:
zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnastu
tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego – BKW Usługi
Komunalne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Brzeznej
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz.U.2021 r., poz. 1129 ze zmianami) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………………
Sygn. akt KIO 2936/21
UZASADNIENIE
Zamawiający: Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie z siedzibą w Krakowie prowadzi
p
ostępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Utrzymanie zieleni niskiej wraz
z elementami małej architektury w parkach, pasach drogowych, zieleńcach, terenach
osiedlowych, placach zabaw na terenie Gminy Miejskie
j Kraków w latach 2021-2024”,
z podziałem na zadania – część 13. Nr ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej : 2021/S 132-351849
Dnia 4
października 2021 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
na podstawie art. 505 w zw. z art. 513 pkt
1 i 2 i art. 515 ustawy Prawo zamówień
publicznych (dalej jako „ustawa Pzp”), odwołanie w prowadzonym postępowaniu złożył
wykonawca -
BKW Usługi Komunalne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Brzezn
ej, dalej jako „Odwołujący”.
O
dwołanie złożono od zaniechań i czynności Zamawiający, to jest
prowadzenia postępowania z naruszeniem przepisów ustawy Pzp, w tym
podstawowych zasad czyli
równego traktowania Wykonawców, zachowania uczciwej
konkurencji, proporcjonalności i legalizmu,
wyboru,
w zakresie zadania 13, oferty Wykonawców wspólnie ubiegających się
o
udzielenie
Zamówienia
–
„WM”
W.
M.
Gródek
nad
Dunajcem
(Lider Konsorcjum) oraz MATPARK Sp.
z o.o. Gródek nad Dunajcem (Partner Konsorcjum),
zwanych dalej
jako „Konsorcjum”,
zaniechania odrzucenia oferty Konsorcjum - z uwagi -
na niespełnienie przez
Wykonawców warunków w zakresie pkt 2.4.1.1 oraz 2.4.1.3 SWZ postępowania,
zaniechania wykluczenia Konsorcjum z części 13 postępowania - z uwagi na -
przed
stawianie oświadczeń (na potwierdzenie spełniania warunków), które zawierały
informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego, co miało istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez
Zamawiającego;
Alternatywnie
zaniechanie wezwania Konsorcjum do wyjaśnienia rozbieżności występujących
w
„Wykazie usług” i referencji, wystawionej przez UM Zakopane w zakresie wartości
wykonanych usług,
zaniechanie wezwania Konsorcjum do wyjaśnienia niejasności występujących
w „Wykazie osób”, złożonym na ponowne wezwanie Zamawiającego (z dnia 8 września 2021
r.),
zaniechania wezwania Konsorcjum do złożenia wyjaśnień w zakresie dotyczącym
możliwości wykonywania przez pracowników wykazanych w „Wykazie osób” realizacji –
w tym samym czasie w różnych lokalizacjach,
zaniec
hania wyjaśnienia przez Zamawiającego okoliczności czy deklarowani
pracownicy Konsorcjum zamówienia „zrealizowali”, czy nadal „realizują” usługi.
Odwołujący zarzucał naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
Art. 239 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp
polegające na wyborze oferty
Konsorcjum jako najkorzystniejszej, pomimo iż dokumenty i oświadczenia złożone przez
Konsorcjum w trybie art. 126 ust 1 i 128 ust 1 ustawy Pzp -
nie potwierdzały spełniania
warunków, w szczególności w zakresie „Wykazu osób” oraz zawierały oczywiste wątpliwości,
które należało wyjaśnić, a co nie nastąpiło, skutkując, iż Zamawiający dokonał wyboru oferty
najkorzystniejszej z naruszeniem normy przywołanej, zasady równego traktowania
Wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji w przedmiotowym postępowaniu.
Art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b w zw. z art. 112 ust 1 i 2 pkt 4 ustawy P
zp polegające na
zaniechaniu odrzucenia oferty Wykonawcy, który nie wykazał – pomimo dwukrotnego
wezwania go do przedłożenia „Wykazu osób”, iż spełnia warunki postępowania zakreślone
w pkt 2.4.1.1 oraz 2.4.1.3 SWZ, albowiem znacząca część osób wskazanych przez
Konsorcjum usługi „realizuje nadal” (dla ZZM Kraków, UM Zakopane i ZDW Kraków),
a nie „zrealizowała” je jak wymagał Zamawiający
Art. 109 ust 1 pkt 10 ustawy P
zp, polegające na zaniechaniu wykluczenia
Wykonawcy, który przy przedstawianiu oświadczeń na potwierdzenie spełniania warunków
w zakresie dotyczącym 2.4.1.1 oraz 2.4.1.3 SWZ postępowania („Wykaz osób”) - w wyniku
co najmniej lekkomyślności lub niedbalstwa - przedstawił informacje wprowadzające w błąd
Zamawiającego, co miało istotny wpływ na podejmowane decyzje
Z ostrożności, gdyby Izba uznała zarzuty powyższe jako niezasadne, art. 128 ust 4
ustawy P
zp poprzez zaniechanie wyjaśnienia niejasności występujących w dokumentach
podmiotowych złożonych przez Konsorcjum na wezwanie w trybie art. 126 ust 1 i art. 128 ust
1 ustawy P
zp, w szczególności – możliwości wykonywania prac w różnych lokalizacjach
w tym samym czasie, dla różnych Zamawiających, przez te same osoby, kwestii
„zrealizowania” deklarowanych prac i ich zakresu, co przyczyniło się w sposób bezpośredni
do okoliczności wyboru oferty Konsorcjum, pomimo iż oświadczenia złożone w postępowaniu
zawierały oczywiste niejasności, budząc wątpliwości, które wymagały wyjaśnienia przed
wyborem najkorzystniejszej oferty.
Odwołujący wnosił o:
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty Wykonawcy
w zakresie części 13,
odrzucenia oferty Konsorcjum z uwagi na nie spełnianie warunków postępowania
w zakresie p
kt 2.4.1.1 oraz 2.4.1.3 SWZ postępowania – „zdolności technicznej lub
zawodowej”, („Wykaz osób”),
alternatywnie
wykluczenie Konsorcjum z uwagi na wprowadzenie Zamawiającego w błąd (wyniku
przynajmniej lekkomyślności lub niedbalstwa) w zakresie dotyczącym potwierdzania
spełniania warunków określonych w pkt 2.4.1.1 oraz 2.4.1.3 SWZ postępowania – „zdolności
technicznej lub zawodowej”, („Wykaz osób”),
w konsekwencji dalszego badania i oceny kolejnych ofert - w tym oferty
Odwołującego się,
gdyby zaś Izba nie uznała zarzutów i wniosków powyższych za zasadne :
przeprowadzenia ponownego badania i oceny złożonych ofert w tym oferty
Konsorcjum -
w szczególności z nakazaniem Zamawiającemu wyjaśnienia wszelkich
wątpliwości i rozbieżności pojawiających się w związku ze złożonym przez Konsorcjum - na
wezwanie z dnia 8 września 2021 r. – oświadczeniem, dotyczącym warunku pkt 2.4.1.1 oraz
2.4.1.3 SWZ.
Zamawiający w dniu 23 września 2021 r. dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty
w z
akresie części 1,3,6,7,8,9,12 i 13 postępowania. Odwołujący w tym samym dniu został
poinformowany drogą elektroniczną o dokonanym wyborze oferty Konsorcjum w zakresie
części 13. Zatem termin na wniesienie odwołania został zachowany. Kopia odwołania
została prawidłowo przekazana Zamawiającemu. Odwołujący uiścił wpis w wymaganej
wysokości na rachunek UZP.
W ocenie Odwołującego się, posiada on interes w uzyskaniu zamówienia
w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy P
zp, ponieważ zarówno działania Zamawiającego,
jak i jego zaniechania doprowad
ziły do wyboru oferty Konsorcjum, podczas gdy ta winna
zostać odrzucona, względnie Wykonawca wykluczony z postępowania. Interes
Odwołującego przejawia się w tym, iż w przypadku potwierdzenia się zarzutów odwołania,
Konsorcjum
może zostać z postępowania wykluczone lub też jego oferta może zostać
odrzucona, a to z kolei spowoduje, iż druga w kolejności oferta Odwołującego – stosownie
do informacji z otwarcia ofert 22 lipca 2021r. -
będzie mogła zostać wybrana.
I.
Art. 239 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp
Zarzut ma charakter wynikowy i jest on pochodną zaniechań i czynności
Zamawiającego opisanych dalej w odwołaniu. W systemie zamówień publicznych -
stosownie do orzecznictwa Izby -
najkorzystniejszą może zostać uznana wyłącznie oferta
niepodlegaj
ąca odrzuceniu, złożona przez wykonawcę spełniającego warunki udziału
w postępowaniu (tak wyrok KIO z 2.11.2018 r., KIO 2061/18, LEX nr 2584652), którego
oferta stanowi realną odpowiedź na zgłoszone w dokumentach zamówienia zapotrzebowanie
zamawiającego, a nie została sporządzona wyłącznie z myślą o uzyskaniu maksymalnej
oceny punktowej. W
prowadzonym postępowaniu w ocenie Odwołującego wybrane
Konsorcjum nie potwierdziło spełniania warunków zakreślonych w SWZ, a także podało
i
nformacje wprowadzające Zamawiającego w błąd.
II i III. Zarzut Art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b w zw. z art. 112 ust 1 i 2 pkt 4 ustawy Pzp oraz zarzut
Art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp
Odwołujący podkreślił, iż Zamawiający zasadnie zakwestionował przedłożony przez
Konsorcjum „Wykaz osób” (załącznik nr 6 do SWZ), złożony w trybie art. 126 ust. 1 ustawy
P
zp, wskazując m.in. :
„Zamawiający podkreśla, iż nie może uznać złożonych w dniu 14.08.2021r. (w odpowiedzi na
wezwanie), oświadczeń i dokumentów za w pełni potwierdzające spełnianie warunków
udziału w postępowaniu, gdyż w przedłożonym Wykazie osób nie podali Państwo wszystkich
informacji potrzebnych do oceny spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie
dysponowania osobami.
W przypadku wskazanej co na
jmniej jednej osoby nadzorującej lub kierującej, Zamawiający
wymagał aby wskazana osoba posiadała doświadczenie w nadzorowaniu lub kierowaniu
pracami dotyczącymi w szczególności usług utrzymania terenów zieleni co najmniej przy
dwóch zrealizowanych zamówieniach.
Prosimy o uzupełnienie lub poprawienie i udokumentowanie faktu, iż wykazana osoba
posiada doświadczenie przy co najmniej dwóch zrealizowanych zamówieniach poprzez
wskazanie jakie to były prace i ewentualnie na czyje zlecenie”.
Z kolei w stosunku d
o „pracowników pomocniczych” wskazano by :
„każda z wykazanych osób posiadała doświadczenie w pracach dotyczących utrzymania lub
pielęgnacji zieleni wraz z elementami i urządzeniami małej architektury przy co najmniej
dwóch zrealizowanych zamówieniach.
P
rosimy o uzupełnienie lub poprawienie i udokumentowanie faktu, iż każda z wykazanych
osób posiada doświadczenie przy co najmniej dwóch zrealizowanych zamówieniach poprzez
wskazanie jakie to były prace i ewentualnie na czyje zlecenie”.
Zamawiający oczekiwał wykazania się „zrealizowanymi zamówieniami”, co w ocenie
O
dwołującego wydaje się zasadne, albowiem - w przypadku doświadczenia osób mających
potwierdzić spełnianie warunku – doświadczenie nie może być „nadal nabywane” lub
„częściowe”.
W odpowiedzi Kons
orcjum przedłożyło „uzupełniony” – „Wykaz osób”, który miał
potwierdzić warunek wskazany w pkt 2.4.1.1 oraz 2.4.1.3 SWZ.
Zdaniem Odwołującego „uzupełniony” „Wykaz” nadal nie potwierdza spełniania
warunków.
Po pierwsze bowiem Konsorcjum nie odpowiedziało wprost na wezwanie
Zamawiającego i nie wskazało „jakie prace pracownicy realizowali”, co wyraźnie podkreślono
w wezwaniu.
Co więcej, w powtórnym wezwaniu, ale i warunku zakreślonym w SWZ - żądano
wylistowania w „Wykazie osób” pracowników (zarówno w przypadku „osoby kierującej”,
jak i
”pracowników pomocniczych”), którzy brali udział w minimum dwóch „zrealizowanych
zamówieniach”, co oznacza, iż Zamawiający wnioskował o potwierdzenie doświadczenia
kadry z „usługami zakończonymi” (przesądza o tym m.in. użyty wielokrotnie przez
Zamawiającego zwrot „zrealizowanych”, użyty w czasie przeszłym, czy prośba wskazania
„jakie to były prace”, a nie jakie to „są” prace).
Tymczasem Konsorcjum w „Wykazie osób” (po zestawieniu go m.in. z „Wykazem
usług”) odnosi się do usług nadal trwających, realizowanych i nie zakończonych:
a)
Usługi realizowanej nadal dla ZZM Kraków (umowa z dnia 16 listopada 2018 r.),
b)
Usługi świadczonej nadal dla UM Zakopane (wg referencji umowa WOŚ/13/2020
z dnia 10 marca 2020 r.)
c)
usługi świadczone dla ZDW Kraków (umowy - RDW Nowy Sącz umowy
11/2020/RDW
– NS, 12/2020/RDW-NS, 14/2020/RDW-NS, 15/2020/RDW-NS).
Powyższe nie pozwala na stwierdzenie, iż osoby wykazane przez Konsorcjum
w „Wykazie osób” w świetle wezwań potwierdzają spełnienie warunku wyartykułowanego
w pkt 2.4.1.1 oraz 2.4.1.3 SWZ.
Jak wynika z treści umowy z dnia 16 listopada 2018 r. zawartej z ZZM Kraków
(wykazanej przez Konsorcjum także w „Wykazie usług”), realizowana jest ona nadal
(do 30 listopada 2021 r.), a więc nie jest „zrealizowana” (zakończona), a więc każda z osób,
przy której w „Wykazie osób” pojawia się ta realizacja nie spełnia w zakresie tej usługi
warunku.
Z kolei, wedle SIWZ postępowania „Świadczenie w latach 2020 - 2021 usług
ogrodniczych na terenie Miasta Zakopa
ne” (str. 7) /wyciąg z SIWZ i umowy, stanowił
załącznik do odwołania/, usługa dla Miasta Zakopane wykonywana jest (nadal) do końca
roku 2021 i każda z osób wykazanych w „Wykazie osób” z tą usługą – z uwagi na fakt,
iż umowa ta trwa nadal (a więc nie została „zakończona”) nie spełnia warunku opisywanego
w SWZ.
Ponieważ Konsorcjum – ponownie wezwane przez Zamawiającego w trybie art. 128
ust. 1 ustawy P
zp do złożenia „wykazu osób” – wskazało jako realizacje (przy osobach
oznaczonych nr porządkowymi 1,4,5,6,8,9,10,12,13,14,15,16,17,18,20,21,22) kontrakty
nadal „realizuje”, tym samym nie można uznać, iż zgodnie z wymaganiem Zamawiającego
wyartykułowanym w SWZ Wykonawca uzupełniając „Wykaz”, potwierdził w wymienionych
przypadkach udział swych pracowników przy „dwóch zrealizowanych zamówieniach”,
bo te realizacje trwają nadal. Konsorcjum nie potwierdziło spełniania warunku.
Zdaniem Odwołującego powyższe zagadnienie należy rozpatrzyć także
z uwzględnieniem dwóch jeszcze istotnych elementów.
Po pierwsze Zamawiaj
ący w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp wystąpił do Konsorcjum
o poprawienie i uzupełnienie „Wykazu osób”, albowiem jak sam stwierdził, „nie może uznać
złożonych w dniu 14.08.2021 r. (w odpowiedzi na wezwanie) oświadczeń i dokumentów
za w pełni potwierdzające spełnianie warunków”.
Zd
aniem Odwołującego – drugi ze złożonych „Wykazów Osób” także nie potwierdza
spełniania warunków (pkt 2.4.1.1 oraz 2.4.1.3 SWZ), ponowne wezwanie do uzupełnienia
„Wykazu” nie jest możliwe.
Zamawiający nie może skierować wobec wykonawcy kolejnego wezwania w trybie
art. 128 ust. 1 ustawy P
zp, albowiem nadal aktualna jest linia orzecznicza Izby, wedle której
wezwanie może mieć charakter jednokrotny. Skierowanie w takim wypadku drugiego
wezwania spotkałoby się z zarzutem naruszenia art. 128 ust. 1 ze strony konkurentów.
Wielokrotne wzywanie do uzupełnienia tego samego dokumentu naruszałoby zasadę
równego traktowania wykonawców (tak KIO 1648/16, KIO 1660/16).
Na ponowne
wezwanie Zamawiającego otrzymał on od Wykonawcy lakoniczną
od
powiedź, ale i co charakterystyczne w „Wykazie” włączono niemal identyczną „formułkę”
dla każdej z deklarowanych osób, iż „Pracownik techniczny posiadający doświadczenie przy
dwóch zrealizowanych zamówieniach w pracach utrzymaniowych i pielęgnacyjnych zieleni
wraz z elementami małej architektury na terenie miedzy innymi: Miasta Zakopane, Nowego
Sącza, na terenie działania ZDW Kraków - RDW Nowy Sącz” (np. osoby oznaczone nr
Zdaniem Odwołującego informacje z Wykazu
zawierać powinny daty realizacji, nazwy zamówień czy konkretne wskazanie
Zamawiającego. Ponieważ kolejne uzupełnianie dokumentów jest niedopuszczalne, z uwagi
na nie spełnianie warunków z pkt 2.4.1.1 oraz 2.4.1.3 SWZ, Zamawiający winien odrzucić
ofertę Konsorcjum.
Dodatkowo
Odwołujący wskazał, iż wykazywanie przez Wykonawcę jako usług
„zakończonych” (w tym tej realizowanej aktualnie dla ZZM Kraków i UM Zakopane) może
zostać potraktowane jako przedstawienie informacji wprowadzających w błąd
Z
amawiającego (w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa), celem potwierdzenia spełnienia
warunku w zakresie dotyczącym 2.4.1.1 oraz 2.4.1.3 SWZ postępowania („Wykaz osób”).
Informacje z „Wykazu osób” są istotne, nie odzwierciedlają faktycznego stanu
(umowy w Krakowie
i Zakopanem nadal są realizowane), Wykonawca odwołuje się do nich
konsekwentnie - i co kluczowe
– spowodowały one, iż Zamawiający zaakceptował
ostatecznie drugi „Wykaz osób” i w konsekwencji tego dokonał w zakresie części 13 wyboru
najkorzystniejszej oferty Konsorcjum.
IV. Zarzut naruszenia Art. 128 ust. 4 ustawy Pzp
Konsorcjum na wezwanie Zamawiającego w trybie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp
przedłożyło na potwierdzenie spełniania warunków (2.4.6. SWZ), uzupełniony „Wykaz usług”,
stosownie,
do treści którego zadeklarowano w pozycji nr 2 wykonanie usługi dla UM
Zakopane za kwotę „powyżej 1.700.000”.
Tymczasem jak wynika z
treści załączonej referencji wystawionej przez
Zamawiającego 30 kwietnia 2021 r., Wykonawca Matpark sp. z o.o. wykonał w ramach
przedmiot
owego zadania prace o wartości 1.022.185,70 złotych brutto. Tym samym
pomiędzy przedłożonym Zamawiającemu „Wykazem usług”, a referencją jest istotna różnica
kwotowa (prawie 700.000 złotych), która w ocenie Odwołującego nie może zostać
niewyjaśniona.
Dodat
kowo w przypadku uznania „uzupełnionego” i złożonego przez Konsorcjum na
powtórne wezwanie - „Wykazu osób”, Zamawiający powinien wyjaśnić – a nie uczynił tego –
w jaki sposób wszystkie ze wskazanych przez Konsorcjum osób mogły – w tym samym
okresie (lata
2019/2020 i 2021), realizować kilka kontraktów w różnych lokalizacjach
(zwłaszcza tak odległych jak Zakopane, Kraków i Rejon ZDW Kraków w Nowym Sączu)
i jednocześnie nabywać „równocześnie” doświadczenie, którym legitymują się aktualnie.
Po wtóre wyjaśnienia wymagało, czy kontrakty realizowane dla Zarządu Dróg
Woj
ewódzkich (a takie deklaruje Konsorcjum w „Wykazie osób”), obejmowały swym
zakresem „utrzymanie lub pielęgnację zieleni wraz z elementami i urządzeniami małej
architektury”. Istotne w sprawie tej było nie samo „utrzymywanie zieleni drogowej”, ale także
„elementów i urządzeń małej architektury”. Ponieważ charakterystyka utrzymania zieleni
drogowej odbiega znacząco od utrzymania zieleni objętej badanym zamówieniem
(w parkach, zieleńcach, terenach osiedlowych, placach zabaw) zasadnym wydaje się
ustalenie,
czy w istocie w ramach umów realizowanych dla ZDW Konsorcjum wykonywało
tego typu usługi. Jest to tym istotniejsze, iż np. praktycznie wszystkie osoby wskazane
w „Wykazie osób” – na potwierdzenie spełniania warunków - mają jako realizację wskazaną
tą dla ZDW Kraków RDW Nowy Sącz, a niektóre z nich np. Pan M. W., P. P., F.L., D. F., R.
I., K.J., K. F., O.
Ł. legitymują się tylko dwoma (minimalna ilość realizacjami).
Z
daniem Odwołującego usługi te nie zostały „zakończone”, czego w stosunku do
osób wskazanych w „Wykazie” wymagał Zamawiający, to dodatkową wątpliwość budzi
obecność „małej architektury” na terenie infrastruktury ZDW Kraków.
Gdyby więc Konsorcjum wykazywało występowanie takiej infrastruktury (pomimo
faktu, iż nie była objęta ona zamówieniem) w ocenie Odwołującego działanie takie
kwalifikowałoby się jako co najmniej to, zakreślone dyspozycją przepisu art. 109 ust. 1 pkt 10
ustawy P
zp, a nawet pkt 8, a niewątpliwie mogłoby zostać ocenione jako nie potwierdzenie
spełniania warunków, którego skutkiem byłoby odrzucenie oferty.
Kontynuując, Odwołujący podkreślił, że osoby wskazane w „Wykazie Osób” nie
pełniły wskazanych funkcji nieprzerwanie (a tak nie było m.in. z uwagi na fakt, iż usługi
utrzymania zieleni mają charakter prac sezonowych).
Na koniec
Odwołujący zauważył, że osobą wymienioną w § 9 ust. 2 Umowy z dnia 16
listopada 2018 r. zawartej z ZZM Kraków („nadzorującą”) jest Pan M. K., co tym samym
podaje w wątpliwość możliwość jednoczesnego świadczenia przez tę osobę pracy (od 2020
r.) także w Zakopanem, ale i na drogach podległych ZDW Kraków - tym bardziej,
iż w przypadku pierwszej z tych lokalizacji (Zakopane) wskazano jako osobę nadzorującą
prace Pana W. M..
Z ostrożności Odwołujący wskazał, iż w sytuacji wątpliwości, pomimo redakcji art. 128
ust. 4 ustawy P
zp, która odmiennie od dotychczas obowiązującego art. 26 ust. 4 ustawy nie
zawiera zw
rotu „wzywa” – determinującego obowiązek po stronie Zamawiającego,
to zdaniem Odwołującego w sprawie wyjaśnienie opisywanych okoliczności jest konieczne,
zwłaszcza, iż może prowadzić do odrzucenia oferty lub wykluczenia Wykonawcy. Sprzeczne
z ogólnymi zasadami ustawy Pzp byłoby udzielenie zamówienia Wykonawcy wbrew
przepisom ustawy.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i Uczestnika postępowania
odwoławczego, na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego oraz
oświadczeń i stanowisk Stron i Uczestnika postępowania, Krajowa Izba Odwoławcza
ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania, odwołanie nie zawierało braków formalnych i mogło zostać rozpoznane
merytorycznie.
Izba uznała, iż Odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów
ustawy Pzp, czym wypełnił materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania,
o których mowa w art. 513 ustawy Pzp. Możliwość dokonania w sposób nieprawidłowy
czynności badania i oceny ofert oraz wybór oferty najkorzystniejszej innego Wykonawcy,
pozbawia Odwołującego możliwości uzyskania zamówienia i podpisania umowy w sprawie
zamówienia publicznego oraz wykonywania zamówienia, co stanowi jego materialną szkodę.
Do postępowania odwoławczego zgłoszenie przystąpienia po stronie Zamawiającego
złożyli wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia – konsorcjum
w
składzie:
W.
M.
prowadzący
działalność
gospodarczą
pod
firmą
„WM” W. M. (Lider Konsorcjum) oraz (2) MATPARK Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością (Partner Konsorcjum), z siedzibą dla Lidera w Gródku nad Dunajcem.
Izba potwierdziła skuteczność zgłoszonego przystąpienia.
Na podstawie dokumentacji postępowania przekazanej w formie elektronicznej przez
Zamawiającego Izba ustaliła, że przedmiot zamówienia obejmuje sukcesywne realizowanie
usług, czynności i prac w ramach zadania pn.: „Utrzymanie zieleni niskiej wraz z elementami
małej architektury w parkach, pasach drogowych, zieleńcach, terenach osiedlowych, placach
zabaw na tere
nie Gminy Miejskiej Kraków w latach 2021-2024”, w odniesieniu od jednej do
trzynastu części zamówienia.
Część 13 zamówienia obejmuje sukcesywne realizowanie usług, czynności i prac
w obrębie obszaru 13 – zieleńce, tereny osiedlowe, pasy drogowe, place zabaw, psie
wybiegi XIV, XVIII.
Wykonawca m
ógł powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcy
(podwykonawcom
). Zamawiający nie zastrzegł obowiązku osobistego wykonania przez
Wykonawcę kluczowych części zamówienia. W przypadku powierzenia części zamówienia
podwykonawcom do oferty musi
ał być załączony ich wykaz (nazwy, firmy) z zakresem
powierzonych im zadań (części zamówienia), o ile są znane na etapie składania ofert.
O udzielenie zamówienia mogli ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniali warunki
dotycz
ące zdolności technicznej lub zawodowej, tj.:
dysponują osobami zdolnymi do realizacji zamówienia, w zakresie części 1-13 zamówienia
co najmniej jedną osobą nadzorującą lub kierującą z wykształceniem wyższym kierunkowym
w zakresie
ogrodnictwa lub leśnictwa lub rolnictwa lub architektury krajobrazu oraz
posiadającą co najmniej trzyletnią praktykę zawodową w zakresie odpowiadającym
wykształceniu i doświadczenie w nadzorowaniu lub kierowaniu pracami dotyczącymi
w szczególności usług utrzymania terenów zieleni co najmniej przy dwóch zrealizowanych
zam
ówieniach;
w zakresie części 13 co najmniej 20 pracownikami pomocniczymi, posiadającymi każdy
z nich doświadczenie w pracach dotyczących utrzymania lub pielęgnacji zieleni wraz
z elementami i urządzeniami małej architektury przy co najmniej przy dwóch zrealizowanych
zamówieniach dla każdej z wykazanych osób.
- w zakr
esie części 13 części posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie, w zakresie
objętym zamówieniem, czyli wykażą iż w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie,
zrealiz
owali lub realizują co najmniej dwie usługi utrzymania terenów zieleni spełniające
łącznie wymagania:
a)
każda z wykazanych dwóch usług musiała obejmować co najmniej koszenie, utrzymanie
czystości na obszarze i pielęgnację krzewów,
b) jedna z wykazanych
dwóch usług musiała obejmować utrzymanie elementów małej
architektury i utrzymanie ciągów pieszych,
c)
w wykazanych dwóch usługach powierzchnia terenów zieleni objętych świadczeniem
u
sług musiała wynosić łącznie co najmniej 40ha,
d) wart
ość łączna utrzymania terenów zieleni w wykazanych dwóch usługach musiała
wynosić co najmniej 3.500.000,00 zł brutto (słownie: trzy miliony pięćset tysięcy złotych),
e)
wykonane lub wykonywane należycie, każda przez okres co najmniej 12 miesięcy
w ramach jednego kontraktu.
Poprzez „jeden kontrakt” Zamawiający rozumiał jedną pisemną umowę odpłatną, a nie sumę
pojedynczych ustnych bądź pisemnych zleceń realizowanych na rzecz tego samego
podmiotu. W przypadku usług aktualnie realizowanych Zamawiający uzna wyłącznie usługi,
które Wykonawca realizuje już przez okres minimum 12 miesięcy i są spełnione na dzień
składania ofert łącznie opisane warunki.
Zamawiający przed wyborem najkorzystniejszej oferty wzywał Wykonawcę, którego
oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 10
dni, aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków dowodowych, tj.:
wykazu osób, skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego,
w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, wraz z informacjami na temat ich
kwalifikacji zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do
wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności
oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami,
- wyk
azu usług wykonanych, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych
również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności
jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania
i
podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane lub są wykonywane, oraz
załączeniem dowodów określających, czy te usługi zostały wykonane lub są wykonywane
należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty
sporządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały wykonane, a w przypadku
świadczeń powtarzających się lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli wykonawca z przyczyn
niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów - oświadczenie
wykonawcy; w przypadku
świadczeń powtarzających się lub ciągłych nadal wykonywanych
referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być
wystawione
w okresie ostatnich 3 miesięcy.
Wykonawca nie
był zobowiązany do złożenia podmiotowych środków dowodowych,
które Zamawiający posiada, jeżeli Wykonawca wskazał te środki oraz potwierdził ich
prawidłowość i aktualność.
4 sierpnia 20121 roku Zamawiający wezwał wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia – konsorcjum w składzie:
„WM” W.M. – Lider Konsorcjum,
MATPARK Sp. z o.o.
– Partner, z siedzibą dla Lidera w Gródku nad Dunajcem do złożenia
podmiotowych środków dowodowych dla części 13 zamówienia.
Konsorcjum przedstawiło:
I)
Wykaz usług:
Utrzymanie terenów zieleni w tym koszenie, utrzymanie czystości na obszarze
i pielęgnacja krzewów, utrzymanie elementów małej architektury i utrzymanie ciągów
pieszych, powierzchnia terenów zieleni objętych świadczeniem usług wynosi powyżej 40 ha.
Wykonanie realizacji przez o
kres powyżej 12 miesięcy. Usługa wykonywana na rzecz Gminy
Miejskiej Kraków – Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, o całkowitej wartości brutto
powyżej 5 500 000 zł, w okresie od 16 listopada 2018 r. do 21.07.2021 r. Wskazano,
że usługa była realizowana na rzecz Zamawiającego;
Utrzymanie terenów zieleni w tym koszenie, utrzymanie czystości na obszarze
i pielęgnacja krzewów, powierzchnia terenów zieleni objętych świadczeniem usług wynosi
ok
oło 29,5 ha. Wykonanie realizacji przez okres powyżej 12 miesięcy, o całkowitej wartości
brutto powyżej 1 700 000 zł, w okresie od 10.03.2020 r. do 21.07.2021 r. Usługa była
wykonywana na rzecz Gminy Miasta Zakopane. Do pozycji załączono referencje,
wystawione przez Gminę Miasta Zakopane, z których wynikało, że firma MatPark Sp. z o.o.
r
ealizowała usługi polegające na: zakładaniu i utrzymaniu nasadzeń z roślinnością
jednoroczną, obsadzaniu i utrzymaniu kwietników, mis, donic i wież kwiatowych, zakładaniu
i utrzymaniu rabat z
roślinnością trwałą, pielęgnacji żywopłotów oraz krzewów, nawożeniu
zieleńców, rekultywacji zieleńców, utrzymaniu miejsc pamięci narodowej, sadzeniu
żywopłotów oraz uzupełnianiu brakujących fragmentów żywopłotów, utrzymaniu nawierzchni
żwirowych, przewożeniu wież kwiatowych, donic betonowych i drewnianych,
przechowywa
niu kwietników, donic, skrzynek oraz wież kwiatowych zlokalizowanych na
terenie miasta Zakopane, zakładaniu i utrzymaniu łąki kwietnej, koszeniu zieleńców
miejskich i koszeniu traw w obrębie pasa drogowego dróg publicznych oraz utrzymaniu
czystości na terenie zieleńców miejskich. Wartość prac zrealizowanych od dnia podpisania
umowy na dzień 31/12/2020 wynosiła 1 022 185,70 zł brutto. Wystawca referencji wskazał,
że prace były wykonane zgodnie ze sztuką ogrodniczą, należytą starannością, rzetelnie
i terminowo.
II)
Wykaz osób, w którym wymieniono:
M. K.
, Kierowanie pracami dotyczącymi usług utrzymania i pielęgnacji zieleni; inż.
Ogrodnictwa ponad 3 lata doświadczenia w kierowaniu pracami dotyczącymi usług
utrzymania i pielęgnacji zieleni;
21 innych osób na stanowisko pracownika technicznego, o wykształceniu średnim
i
zawodowym, z doświadczeniem przy ponad dwóch zrealizowanych zamówieniach
w pracach utrzymaniowych i pielęgnacyjnych zieleni wraz z elementami małej architektury.
9 września 2021 roku Zamawiający, na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, wezwał
konsorcjum do poprawienia lub uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych - wykazu
osób skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, wraz
z informacjami na temat ich kwalifik
acji zawodowych, uprawnień, doświadczenia
i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu
wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi
osobami
. Zamawiający podniósł, że nie może uznać złożonych w odpowiedzi na wezwanie
oświadczeń i dokumentów za w pełni potwierdzające spełnianie warunków udziału
w postępowaniu, gdyż w założonym Wykazie osób nie podano wszystkich informacji
potrzebnych do oceny spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie dysponowania
osobami.
W przypadku wskazanej co
najmniej jednej osoby nadzorującej lub kierującej,
Zamawiający wymagał, aby wskazana osoba posiadała doświadczenie w nadzorowaniu lub
kierowaniu pracami dotyczącymi w szczególności usług utrzymania terenów zieleni co
najmniej przy dwóch zrealizowanych zamówieniach.
Zamawiający prosił o uzupełnienie lub poprawienie i udokumentowanie faktu,
iż wykazana osoba posiada doświadczenie przy co najmniej dwóch zrealizowanych
zamówieniach poprzez wskazanie jakie to były prace i ewentualnie na czyje zlecenie.
Zamawiający wskazał również, iż wymagał podania w Wykazie osób w odniesieniu do
co najmniej 20 pracowników pomocniczych, aby każda z wykazanych osób posiadała
doświadczenie w pracach dotyczących utrzymania lub pielęgnacji zieleni wraz z elementami
i urządzeniami małej architektury przy co najmniej przy dwóch zrealizowanych
zamówieniach.
Zamawiający prosił o uzupełnienie lub poprawienie i udokumentowanie faktu,
iż każda z wykazanych osób posiada doświadczenie przy co najmniej dwóch zrealizowanych
zamówieniach poprzez wskazanie jakie to były prace i ewentualnie na czyje zlecenie.
Odpowiadając na wezwanie Konsorcjum wskazało, że w przypadku osoby
przewidzianej do kierowania pracami p
osiada ona doświadczenie w kierowaniu pracami
dotyczącymi usług utrzymania i pielęgnacji zieleni wraz z elementami małej architektury przy
dwóch zrealizowanych zamówieniach na terenie między innymi Miasta Krakowa,
Zakopanego, Nowego Sącza, na terenie działania ZDW Kraków - RDW Nowy Sącz.
Dodatkowo wskazano do
pełnienia funkcji kierownika Pana Mateusza Litwińskiego,
m
gr inż. Leśnictwa, z ponad 9 latami doświadczenia w kierowaniu pracami dotyczącymi
usług utrzymania i pielęgnacji zieleni, który posiada doświadczenie w kierowaniu pracami
dotyczącymi usług utrzymania i pielęgnacji zieleni wraz z elementami małej architektury przy
ponad dwóch zrealizowanych zamówieniach, w tym między innymi: na terenie Miasta
Zakopane, Miasta, Nowy Sącz, Park Miejski w Legnicy, Park w Młochowie, Park przy Pałacu
Branickich w Białymstoku, Park w Lądku Zdroju, Park Domu Urodzenia Fryderyka Chopina
w Żelazowej Woli, na terenie działania ZDW Kraków - RDW Nowy Sącz. Dla osoby tej
dołączono zaświadczenie o jej wykształceniu i praktyce zawodowej.
Dla
pozostałych osób w liczbie 22 podano, że są to pracownicy technicznie
posiadający doświadczenie przy ponad dwóch zrealizowanych zamówieniach w pracach
utrzymaniowych i pielęgnacyjnych zieleni wraz z elementami małej architektury na terenie
miedzy innymi:
Miasta Zakopane, Nowego Sącza, na terenie działania ZDW Kraków - RDW
Nowy Sącz. Dodatkowo Konsorcjum poinformowało, że prace w wymienionych miastach
i miejscowościach były realizowane na zlecenia: ZZM Wrocław, ZZM Kraków, UM Kielce, UM
Zakopane, MatPark S
p. z o.o., „WM” W. M., ZDW Kraków (RDW Nowy Sącz umowy
11/2020/RDW
– NS, 12/2020/RDW-NS, 14/2020/RDW-NS, 15/2020/RDW-NS).
Zamawiający dokonał wyboru oferty Konsorcjum jako najkorzystniejszej.
Biorąc powyższe ustalenia pod uwagę, Izba doszła do przekonania, że odwołanie
podlegało oddaleniu w całości.
Istotne dla rozstrzygnięcia sporu przepisy ustawy Pzp to:
art. 16, zgodnie z którym zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o
udzielenie zamówienia w sposób: zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równe traktowanie wykonawców; przejrzysty; proporcjonalny.
- art. 109 ust.
1, według którego z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może
wykluczyć wykonawcę:
który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił
informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane
przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
- art. 112 ust. 1, gdzie z
amawiający określa warunki udziału w postępowaniu w sposób
proporcjonalny do przedmi
otu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy
do należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne
poziomy zdolności. Warunki udziału w postępowaniu mogą dotyczyć:
zdolności technicznej
lub zawodowej (ust. 2 pkt 4).
- art. 128 ust.
4, na podstawie którego zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień
dotyczących treści oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub złożonych
podmiotowych środków dowodowych lub innych dokumentów lub oświadczeń składanych
w postępowaniu.
- art. 226 ust.
1 stanowiący, że zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
2) została złożona przez
wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu.
- art. 239 ust. 1 - z
amawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny
ofert określonych w dokumentach zamówienia. Najkorzystniejsza oferta to oferta
przedstawiająca najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny lub kosztu lub oferta z najniższą
ceną lub kosztem (ust. 2).
W ocenie składu orzekającego Izby Odwołujący nie wykazał naruszeń opisanych
w punkcie II, III oraz IV
odwołania. Odwołujący nie udowodnił, że Przystępujący nie wykazał
spełniania warunków udziału w postępowaniu i tym bardziej nie udowodnił,
że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wybrany wykonawca przedstawił
informacje wprowadzające Zamawiającego w błąd, do mogło mieć istotny wpływ na wynik
postępowania.
Pomijając na razie analizę sformułowań warunku udziału w postępowaniu odnoszącą
się do wyrażenia „przy zrealizowanych zamówieniach”, dostrzeżenia wymaga, iż nie jest
Izbie wiadomym na ja
kiej podstawie z informacji przedstawionych w Wykazie osób
Odwołujący wnioskuje, że podanie w wykazie, że prace były wykonywane na rzecz ZZM
Wrocław, ZZM Kraków, UM Kielce, UM Zakopane, MatPark Sp. z o.o., „WM” W. M. odnosi
się do umów wymienionych w odwołaniu. Taka informacja nie znajduje się
w Wykazie osób. Jedynymi umowami wskazanymi z numerów postępowania są umowy
realizowane na rzecz ZDW Kraków, gdzie wprost podano, że chodzi o umowy realizowane
na rzecz
RDW Nowy Sącz o numerach 11/2020/RDW – NS, 12/2020/RDW-NS,
14/2020/RDW-NS, 15/2020/RDW-
NS. Innych odniesień do konkretnych zamówień Wykaz
osób nie zawiera. Izba uważa, że wnioskowanie przez Odwołującego, że w przypadku
miasta Kra
ków i Zakopane Przystępujący miał na myśli te same umowy, co wskazane
w W
ykazie usług jest dalece nieuprawnione. Odwołujący nie zaprzeczał stanowisku
Przystępującego z rozprawy, że w przeszłości osoby z Wykazu również pracowały w tych
miastach przy realiz
acji wcześniejszych umów.
Zamawiający w SWZ w ustalonym warunku udziału w postępowaniu odnoszącym się
do potencjału zawodowego, co słusznie podkreślił Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie,
nie określił przedziału czasowego, który będzie brany pod uwagę przy ocenie doświadczenia
pracowników, nie określił również wartości zrealizowanych zamówień, a także charakteru
prawnego umów w ramach, których pracownicy świadczyli pracę. Wskazanie konkretnych
miast w Wykazie
nie oznacza, że musi chodzić o te same umowy, które podano w Wykazie
usług. Niczego nie zmieniają w tej kwestii oświadczenia Zamawiającego, że badając
spełnianie warunku udziału w postępowaniu nie brał on pod uwagę umów w Krakowie
i Zakopanem, ponieważ są one niezakończone i ciągle realizowane. Nawet jeżeli tak było,
to również wnioskowanie Zamawiającego, że chodziło o konkretne umowy wskazane
w Wykazie usług nie miałoby podstaw ani w zapisach SWZ, ani w przepisach ustawy Pzp.
Zamawiający wymagał podania w tabeli Wykazu osób opisu doświadczenia w zakresie
przedsta
wienia realizacji potwierdzających spełnienie warunku oraz opisu wykształcenia
i okresu praktyki zawodowej.
Regulacje te mają ogólnikowy charakter. Zdaniem Izby nie było
obowiązkiem wykonawców wskazywanie konkretnych umów i szczegółowego opisu praktyki
zawodowej.
Nie można również pominąć faktu, że Przystępujący uzupełniając dokumenty
w piśmie przewodnim jasno zaznaczył, że część prac była realizowana u poprzednich
pracodawców osób wskazanych do realizacji zamówienia, stąd nie w każdym przypadku
możliwe jest wskazać konkretne numery umów. Tym bardziej w ocenie Izby dowodzi to tezy,
że nie chodzi o umowy obecnie realizowane, ponieważ okoliczności ich realizacji
i uczestnictwa konkretnych pracowników są akurat Przystępującemu doskonale znane, skoro
je wykon
uje. Odwołujący zdaje się wybiórczo podchodzić do informacji wynikających
z Wykazu osób i koncentrować się raczej na okolicznościach w tym Wykazie nie ujętych.
Przyjmując, że nawet jeżeli w Wykazie osób wskazano umowy ciągle realizowane
w Krakowie i w
Zakopanem, to dostrzeżenia wymaga, iż podano w nim również 4 umowy
realizowane na rzecz
RDW Nowy Sącz, co do których Odwołujący nie zaprzeczał, że są one
zakończone, czyli zgodnie z wymogiem warunku „zrealizowane”. Tym samym już tylko te
d
ane pozwoliły stwierdzić, że Przystępujący wykazał i potwierdził spełnienie warunku udziału
dysponowania odpowiednim
zespołem osób.
Bez wpływu na wynik postępowania pozostaje więc cały materiał dowodowy złożony
przez Odwołującego odnoszący się do umów realizowanych na rzecz Miasta Zakopane
i Miasta Kraków.
Izba nie podziel
a zarzutów odwołania, że informacjami ujętymi w Wykazie osób
Przystępujący mógł wprowadzić Zamawiającego w błąd, ponieważ przedstawił informacje nie
odpowiadające rzeczywistości. Z żadnego miejsca Wykazu osób nie wynika,
że Przystępujący wskazując jako miejsce wykonania prac w Krakowie i Zakopanem miał na
myśli umowy obecnie realizowane na rzecz tych Zamawiający.
Końcowo w tej części uzasadnienia wyjaśnienia wymaga jeszcze jedna okoliczność
związana z ustalonym warunkiem udziału w postępowaniu dla zespołu osób. Nie bez
znaczenia w ocenie składu orzekającego Izby pozostaje argument z wykładni systemowej
całej treści SWZ i przepisów ustawy Pzp dla treści warunku. Skoro przepis związany
z wykazywaniem
doświadczenia Wykonawcy dopuszcza posiłkowanie się umowami
o niezakończonym charakterze (w przypadku usług ciągłych, a do takich należy zaliczyć
usługę odnoszącą się do przedmiotu zamówienia), to nielogicznym wydaje się
uniemożliwienie osobom, które w realizacji takich umów uczestniczą, powoływanie się na
doświadczenie zawodowe zdobyte w ramach realizacji takich usług. Takie doświadczenie ma
już charakter nabytego, odnosi się do wiedzy i umiejętności danej osoby już zdobytej.
Równie dobrze sformułowanie „zrealizowane” można odczytywać w ten sposób, że odnosi
si
ę ono do usługi o charakterze ciągłym, w danej jednostce czasowej i przedmiotowej
w ramach określonej umowy już zrealizowanej. To usługi są nadal realizowane, natomiast
warunek odno
sił się do doświadczenia osób. Osoby wskazane w Wykazie nabyły wymagane
do
świadczenie w zakresie, w jakim usługi zostały zrealizowane. Przyjmując punkt widzenia
Odwołującego, a po części samego Zamawiającego, osoby, które wykonywały określone
czynności na umowach, w ramach których z różnych przyczyn nie doszło do ich
pozytywnego
rozwiązania, czyli zostały wypowiedziane, odstąpiono od nich z różnych
powodów, nie mogłyby poświadczać, że dana osoba zdobyła w określonym czasookresie
odpowiednie umiejętności i doświadczenie. Tymczasem nikt nie zaprzeczy, iż możliwe jest
legitymowanie
się takim doświadczeniem, czego przykładem mogą być kontrakty budowlane
i doświadczenie kierowników robót. Analizując okresy takiego doświadczenia nie bada się,
czy dana umowa została „zrealizowana”. Doprowadzając zaś wykładnię warunku
ad absurdum
, to również w ramach doświadczenia możliwe byłoby wykazanie
się uczestnictwem jednodniowym przy pracy na danej umowie, byleby była ona
„zrealizowana”. Izba uważa, że nie taki cel przyświecał Zamawiającemu przy konstruowaniu
warunku i wykładni jego spełniania dokonywać należy z uwzględnieniem zasad logiki
i doświadczenia życiowego, a nie tylko zgodnie z literalnym brzmieniem zapisów SWZ.
Nie ulega wątpliwości w ocenie Izby, że Zamawiający uprawniony był także do
zastosowania regulacji art. 128 ust. 4 ustawy Pz
p, ponieważ rzeczywiście pierwotnie złożony
przez Przystępującego Wykaz osób nie zawierał zleceniodawców i miejsca realizacji prac
przez poszczególnych pracowników. Dane te na wezwanie zostały uzupełnione, a podanie
ich na pewnym poziomie ogólności nie stoi, zdaniem składu, w sprzeczności z wymaganiami
SWZ i Zamawiającego. To Zamawiający zdeterminował swoimi potrzebami sposób
informacji, który ma zostać przedstawiony w Wykazie osób i sformułowane wymagania nie
mogą na obecnym etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego obciążać
Przystępującego.
Co do wartości usług dla pozycji nr 2 z Wykazu usług i różnicy między kwotą podaną
w Wykazie a wynikającą z referencji, to po pierwsze zauważania wymaga, iż zadaniem
referencji jako podmiotowego środka dowodowego jest potwierdzenie należytego wykonania
prac, a nie wartość usług. Referencje wystawione były dużo wcześniej (30/04/2021)
i zapewne odnosiły się do czasu, zakresu i wartości usług już zrealizowanych w tej dacie.
Umowa referencyjna dotyczy jednak
usług ciągłych, jest realizowana nadal więc w czasie
między wystawieniem referencji a złożeniem oferty wartość usług wykonanych mogła ulec
zmianie. Złożenie ofert miało miejsce w dniu 22/07/2021. To Wykaz usług jest dokumentem,
który potwierdzać ma wartość usług, w Wykazie wskazano na kwotę ponad 1 700 000,00 zł,
a jak wynika z dokumentu złożonego przez Przystępującego na rozprawie wartość usług na
dzień 19/10/2021 wynosiła1 955 442,82 zł. Zatem między danymi podanymi a wynikającym
z dokum
entów nie zachodziły sprzeczności. Tym samym zarzuty odwołania nie zasługiwały
w tym zakresie
na uwzględnienie. Innych dowodów, że podana przez Przystępującego kwota
z wykazu nie odpowiada rzeczywistości, Izbie nie przedstawiono.
Odnosząc się do zarzutu Odwołującego, że osoby podane w Wykazie osób mogły
pracować w tym samym czasie na różnych kontraktach w oddalonych od siebie miejscach,
to Zamawiający w SWZ nie wykluczył sytuacji nabywania przez pracowników doświadczenia
w ramach różnych usług świadczonych w tym samym czasie. Jak podkreślano na rozprawie
i w pismach procesowych, usługi będące przedmiotem zamówienia są usługami sezonowymi
i nie jest wykluczone, iż ich wykonywanie jest możliwe w tym samym czasie u różnych
podmiotów choćby ze względu na różnorodność prac związanych z utrzymaniem zieleni,
przykładowo różne harmonogramy koszenia. W ocenie Izby możliwe jest takie
rozdysponowanie zadań między pracowników, że mogą oni pogodzić wykonywanie
obowiązków w miejscowościach odległych terytorialnie.
Zdaniem Izby, sf
ormułowanie o nabyciu doświadczenia „przy zrealizowanych
zamówieniach” nie oznaczało, że osoby wskazane w Wykazie osób musiały uczestniczyć
w całym okresie realizacji prac wykonywanych w ramach danej umowy. Sformułowanie
„przy” można było odczytywać, jako uczestnictwo przy czynnościach realizowanych
w ramach danej umowy przez Wyko
nawcę usług. Innymi słowy, można było wymóg
zrozumieć jako uczestnictwo przy realizacji umowy o określonych cechach. Wymóg
zrealizowania oznaczał cechę inwestycji, a nie jej fazy, w której dana osoba miała
uczestniczyć. Przy przyjęciu stanowiska Odwołującego taka osoba musiałby uczestniczyć
w realizacji inwestycji od pierwszego do ostatniego dnia, bez żadnej przerwy,
a w o
dpowiedziach na pytania sam Zamawiający podkreślał, że prace mają charakter
sezonowy. Oznacza to, że natury wykonywania przedmiotu umowy nie jest przewidywana
ciągłość prac, względnie prace w każdym sezonie mogą polegać na wykonywaniu innych
czynności.
Ustosunkowując się do zarzutu, że kontrakty realizowane na rzecz ZDW nie zawierały
usług związanych z elementami i urządzeniami małej architektury, to przeczy temu materiał
dowodowy przedstawiony na rozprawie
przez Zamawiającego i Przystępującego.
Z wyciągów z umów z ZDW wynika wprost, że elementy związane z utrzymaniem małej
architektury były w ramach umów wykonywane. Obejmowały one koszenie poboczy,
wycinkę, sprzątanie poboczy, czyszczenie urządzeń typu stojaki, wiaty, ławki, czyli elementy
małej architektury oraz wykonywanie nasadzeń. Zamawiający nie postawił natomiast
w warunku wymogu, że prace miały być wykonywane tylko na tożsamych przedmiotowo
terenach zieleni miejskiej. Utrzymywanie elementów małej architektury na ścieżkach
rowerowych i przyległych im terenach w ocenie składu orzekającego Izby potwierdza
spełnienie warunków udziału w postępowaniu. Przystępujący nie ukrywał, że przedmiotowe
umowy związane były z utrzymaniem ścieżek rowerowych, a tym samym nie przedstawiono
jakichkolwiek informacji, k
tóre mogły Zamawiającego wprowadzić w błąd.
Dla Izby z
upełnie niezrozumiałe są dywagacje odwołania, że osobą nadzorującą
wymienioną w § 9 ust. 2 umowy z dnia 16 listopada 2018 r. zawartej z ZZM Kraków jest Pan
M. K., co pod
aje w wątpliwość możliwość jednoczesnego świadczenia przez
tę osobę pracy (od 2020 r.) także w Zakopanem, ale i na drogach podległych ZDW Kraków -
tym bard
ziej, iż w przypadku pierwszej z tych lokalizacji (Zakopane) wskazano jako osobę
nadzorującą prace Pana W. M.. Przystępujący w Wykazie osób nigdzie nie wskazywał, że
osoba ta
pełni funkcje kierownicze na umowie w Zakopanem, pomijając oczywiście
wcześniejsze stanowisko Izby, że nie ustalono do której umowy w Zakopanem referuje
Wykaz osób.
Izba pominęła stanowisko Odwołującego i złożony materiał dowodowy przedstawione
w piśmie procesowym z dnia 25/10/2021 roku, a odnoszące się do doświadczenia
zawodowego Pana M. K.
, z racji braku przedmiotowych zarzutów w odwołaniu. Odwołanie w
ramach zarzutu złożenia nieprawdziwych informacji wskazywało na dwie okoliczności, to jest
posiłkowania się umowami niezakończonymi i braku zgodności przedmiotowej dla umowy z
ZDW Kraków z warunkiem. W żadnym miejscu odwołania nie kwestionowano doświadczenia
zawodowego osoby wskaz
anej w Wykazie do kierowania pracami dotyczącymi usług
utrzymania i pielęgnacji zieleni. Jeżeli Odwołujący takie wątpliwości posiadał, winien był
wyrazić je w odwołaniu. Wskazywanie tych elementów dopiero w piśmie procesowym jest
spóźnione. Zgodnie z art. 555 ustawy Pzp Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie
były zawarte w odwołaniu. Jako zarzut należy traktować wskazanie zarówno podstawy
prawnej działania lub zaniechania Zamawiającego oraz uzasadnienie faktyczne. W
przedmiotowym
odwołaniu
uzasadnienie
zarzutów
odwołania
w żadnym miejscu nie odnosiło się do doświadczenia zawodowego, przebiegu zatrudnienia
i wykonywania obowiązków w ramach poszczególnych umów do osoby ujętej w pozycji nr 1
Wykazu osób.
Reasumując, z tych powodów zdaniem Izby zarzuty odwołania nie zasługiwały na
uwzględnienie. Odwołujący w żaden sposób nie wykazał, że Zamawiający naruszył
wskazywane przepisy usta
wy Pzp, a jego działania miały charakter świadomy i celowy,
a
samo zaś postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie było prowadzone przy
uwzględnieniu zasad przejrzystości, równego traktowania wykonawców i uczciwej
konkurencji.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 oraz art.
575 ustawy Pzp2019, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 8 ust. 2 pkt 1
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020r., poz. 2437 ze
zmianami), orzeka
jąc w tym zakresie o obciążeniu kosztami postępowania stronę
przegrywającą, czyli Odwołującego.
Przewodniczący:
……………………………