Sygn. akt: KIO 3018/21
WYROK
z dnia 17 listopada 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie, w Warszawie, w dniu 13 listopada 2021
roku odwołania
wniesionego do Prezesa Kr
ajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 października 2021 roku przez
wykonawcę H. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w
Bytomiu
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Gminę Lubliniec
przy udziale wykonawcy A. M.
prowadzącego dzielność gospodarczą pod nazwą
Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe "DOMAX" A. M. z siedzibą w Boronowie
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 3018/21
po stronie
Zamawiającego
orzeka:
1. Oddala
odwołanie w całości.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę H. spółka z ograniczoną
odp
owiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Bytomiu i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę H.
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą
w Bytomiu
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1
i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………………………..
Sygn. akt: KIO 3018/21
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający Gmina Lubliniec prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego
pod nazwą „Wykonanie robót związanych z bieżącym utrzymaniem dróg, ulic,
placów i chodników na terenie gminy Lubliniec”.
O
głoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu
9 września 2021 roku pod numerem 2021/BZP 175378/01.
11 października 2021 roku Odwołujący działając na podstawie art. 513 ustawy z dnia
11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) -
zwana dalej „ustawą PZP / ustawa” oraz art. 505 ust. 1 PZP w związku z art. 515 ust. 1 pkt 2
lit. a) PZP
Odwołujący wniósł odwołanie zaskarżając czynność podjęte oraz zaniechanie
czynności przez Zamawiającego polegającą na odrzuceniu oferty Odwołującego oraz
wyborze
jako
najkorzystniejszej
oferty
P.U.H.
DOMAX
A.
M.
z siedzibą
w Boronowie ( dalej
„DOMAX”) oraz zaniechaniu wezwania Odwołującego do złożenia lub
uzupełnienia brakujących dokumentów (innego dokumentu w rozumieniu art. 128 ust. 1 PZP
lub podmiotowego środka dowodowego w rozumieniu).
Odwo
łujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP w zw. z art. 16 ust. 1 PZP - tj. przez jego zastosowanie i
odrzucenie
oferty Odwołującego z uwagi na fakt, że w ocenie Zamawiającego treść
oferty jest niezgodna
z warunkami zamówienia, bowiem Odwołujący nie dołączył do
oferty załącznika przedstawiającego dane przyjęte w kalkulacji ofertowej: wysokość
stawki roboczogodziny
kosztorysowej, wysokość wskaźnika kosztów ogólnych,
wysokość wskaźnika kosztów zakupu materiałów, wysokość stawki zysku, wykaz
kosztorysowych cen najmu sprzętu budowlanego, wykaz kosztorysowych cen
materiałów budowlanych, podczas gdy powyższy załącznik nie stanowi części oferty
ale przedmiotowy środek dowodowy, tak więc Zamawiający nie mógł uznać
niezgodności oferty Odwołującego z warunkami zamówienia określonymi
w Postępowaniu,
2) art. 128 ust. 1 PZP w zw. z art. 16 ust. 1 PZP
– przez jego niezastosowanie
i zaniechanie
wezwania Odwołującego do złożenia innego dokumentu, tj. załącznika
przedstawiającego dane przyjęte w kalkulacji ofertowej: wysokość stawki
roboczogodziny kosztoryso
wej, wysokość wskaźnika kosztów ogólnych, wysokość
wskaźnika kosztów zakupu materiałów, wysokość stawki zysku, wykaz
kosztorysowych cen najmu sprzętu budowlanego, wykaz kosztorysowych cen
materiałów budowlanych
ewentualnie, z daleko posuniętej ostrożności procesowej
art. 107 ust. 2 PZP przez jego niezastosowanie i zaniechanie wezwania
Odw
ołującego do złożenia przedmiotowego środka dowodowego dotyczącego
potwierdzenia zgodności oferowanych robót budowlanych z wymaganiami
Zamawiającego tj. załącznika przedstawiającego dane przyjęte w kalkulacji ofertowej:
wysokość stawki roboczogodziny kosztorysowej, wysokość wskaźnika kosztów
ogólnych, wysokość wskaźnika kosztów zakupu materiałów, wysokość stawki zysku,
wykaz kosztorysowych cen najmu sprzętu budowlanego, wykaz kosztorysowych cen
materiałów budowlanych;
3) art. 239 ust. 1 PZP
przez wybór jako najkorzystniejszej oferty DOMAX, podczas gdy
to oferta
Odwołującego w świetle kryteriów oceny ofert jest ofertą najkorzystniejszą
i powinna zostać wybrana jako oferta najkorzystniejsza w Postępowaniu.
Odwołujący wniósł o:
− merytoryczne rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą niniejszego odwołania
i jego uwzględnienie w całości,
− dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji Postępowania, a także
dowodów opisanych szczegółowo w treści niniejszego odwołania oraz dowodów,
które zostaną powołane i przedłożone na rozprawie,
− nakazanie
Zamawiającemu
unieważnienia
czynności
odrzucenia
oferty
Odwołującego oraz czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu
z
6 października 2021 roku,
− nakazanie Zamawiającemu przeprowadzenia ponownego procesu badania i oceny
ofert
złożonych w Postępowaniu, z uwzględnieniem oferty Odwołującego,
− zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów doradztwa prawnego, według norm przepisanych
i zgodnie
z fakturą przedstawioną przez Odwołującego na rozprawie.
Odwołujący podał, że Odwołujący posiada interes we wniesieniu odwołania
ponieważ spełnione zostały przesłanki określone w art. 505 ust. 1 PZP. Odwołujący
ma interes w uzyskaniu zamówienia publicznego objętego Postępowaniem, a w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego wyżej wskazanych przepisów PZP, interes Odwołującego
jako zainteres
owanego uzyskaniem przedmiotowego zamówienia doznał uszczerbku.
Uzasadnieniem dla powyższego pozostaje fakt, że oferta Odwołującego nie powinna
podlegać odrzuceniu z uwagi na okoliczności wskazane w niniejszym odwołaniu. Ponadto,
należy wskazać, że Odwołujący złożył najkorzystniejszą ofertę w Postepowaniu, a gdyby
nie naruszenia wskazane
w niniejszym odwołaniu, których dopuścił się Zamawiający,
to oferta Odwołującego zostałaby wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu,
a tym samym Odwołujący uzyskałby zamówienie i osiągnąłby zakładany zysk z jego
realizacji.
Odwo
łujący następująco uzasadnił przedstawione w odwołaniu zarzuty
STAN FAKTYCZNY
Zamawiający prowadzi Postępowanie, którego przedmiotem pozostaje wykonanie robót
związanych z bieżącym utrzymaniem dróg, ulic, placów i chodników na terenie gminy
Lubliniec.
W Postępowaniu zostały złożone trzy oferty – Odwołującego, DOMAX oraz OLS spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. (adres: ul. Chopina 2, 42-700 Lubliniec), z których
najtańsza, tj. oferta Odwołującego opiewała na kwotę 1.849.565,59 zł.
Dowód: Informacja z otwarcia ofert w Postępowaniu (w aktach niniejszego Postępowania).
W dniu
6 października 2021 roku Zamawiający poinformował o odrzuceniu w Postępowaniu
oferty
Odwołującego oraz wyborze oferty DOMAX jako najkorzystniejszej w Postępowaniu.
Oferta
Odwołującego została odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP.
Zamawiający uzasadnił swoją decyzje co do odrzucenia oferty Odwołującego w następujący
sposób – treść złożonej oferty jest niezgodna z warunkami zamówienia. Wykonawcy nie
do
łączył do oferty załącznika przedstawiającego dane przyjęte w kalkulacji ofertowej,
tj.: wykazu kosztorysowych cen najmu
sprzętu budowlanego oraz wykazu kosztorysowych
cen materiałów budowlanych.
Dowód: Informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu oraz odrzuceniu
oferty Odwołującego (w aktach niniejszego Postępowania).
W zakres
ie zarzutów odwołania:
Zg
odnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia.
Zamawiający doprecyzował przy tym w informacji o odrzuceniu oferty, iż podstawę
odrzucenia stanowi
brak dołączenia do oferty załącznika przedstawiającego dane przyjęte w
kalkulacji
ofertowej, tj.: wykazu kosztorysowych cen najmu sprzętu budowlanego oraz
wykazu kosztorysowych cen
materiałów budowlanych („RMS”). Wobec powyższego,
Zamawiający uznał, że w wyniku niezłożenia przez Odwołującego rozbicia cenowego RMS
jego oferta jest niezgodna z warunkami zamówienia określonymi w Postępowaniu.
Odwołujący złożył formularz oferty zgodny z wzorem nr 2 do Specyfikacji Warunków
Zamówienia w niniejszym Postępowaniu („SWZ”). Zgodnie z wymaganiem Zamawiającego
załączył również kosztorys ofertowy, który przedstawia szczegółowe rozbicie ceny
na ceny jednostkowe. Kosztorys przedst
awia wycenę wraz z opisem każdej pozycji
wymaganej przez Zamawiającego, odnosi się do jednostki miary, ilości, ceny oraz wartości
danej
pozycji. Wszystkie wskazane i wycenione pozycje składają się na cenę końcową
tj. 1.849.565,59
zł.
Dowód: Formularz oferty – wzór złożony przez Odwołującego w Postępowaniu (w aktach
niniejszego Postępowania)
Kosztorys ofertowy sporządzony przez Odwołującego (w aktach niniejszego Postępowania)
Odwołujący podał, że to kosztorys ofertowych jest najważniejszym dokumentem, ponieważ
to właśnie on podlega ocenie przez Zamawiającego w kontekście ceny oraz weryfikacji, czy
zostały w ramach ceny uwzględnione wszystkie pozycje, których Zamawiający wymagał.
Natomiast rozbici
e cenowe RMS, należy uznać za dokument o charakterze pomocniczym,
a nie for
malnym. Nie podlega on ocenie przez Zamawiającego, bowiem jego zadaniem jest
jedynie odniesienie do elementów, które składają się na cenę jednostkową.
W związku z powyższym, niezasadne jest uznanie braku dokumentu RMS za złożenie oferty
niezgodnej z warunk
ami zamówienia. Z dokumentów, które są w posiadaniu Zamawiającego
tj.
formularza oferty oraz kosztorysu ofertowego należy wnioskować, że Odwołujący
zobowiązał się do wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z warunkami określonymi
przez
Zamawiającego.
W konsekwencji, w ocenie
Odwołującego, RMS stanowi inny dokument składany
w Postępowaniu, do którego wezwania zobligowany jest Zamawiający w trybie art. 128 ust. 1
PZP. Alternatywnie, z dale
ko posuniętej ostrożności RMS można kwalifikować jako
przedmiotowy środek dowodowy, tj. środek służący potwierdzeniu zgodności oferowanych
robót budowlanych z wymaganiami, określonymi w opisie przedmiotu zamówienia lub
wymaganiami związanymi z realizacją zamówienia (art. 7 pkt 20 PZP). Jednak zarówno
w przypadku kwalifikac
ji RMS jako „inny dokument” lub jako „podmiotowy środek dowodowy”
podlega on uzupełnieniu w trybie odpowiednio przepisu art. 128 ust. 1 PZP albo art. 107 ust.
2 PZP.
Uznając, że RMS stanowi inny dokument (ewentualnie przedmiotowy środek dowodowy),
który może zostać uzupełniony Zamawiający był zobligowany wezwać Odwołującego
w trybie art. 128 ust. 1 PZP (ewentualnie art. 107 ust. 2 PZP), który stanowi, iż jeżeli
wyk
onawca nie złożył innych dokumentów w postępowaniu, zamawiający wzywa wykonawcę
odpowiednio
do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie
(ewentualnie, jeżeli wykonawca nie złożył przedmiotowych środków dowodowych
lub
złożone przedmiotowe środki dowodowe są niekompletne, zamawiający wzywa do
ich złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, o ile przewidział to w ogłoszeniu
o zamówieniu lub dokumentach zamówienia).
Argumentem dodatkowo przemawiającym za uznaniem, że RMS nie stanowi części oferty
jest brzmienie SWZ. Zgodnie z pkt. XIII SWZ ppkt. 6
Do oferty należy dołączyć: a) kosztorys
ofertowy
wraz z załącznikiem przedstawiającym dane przyjęte w kalkulacji ofertowej:
wysokość stawki roboczogodziny kosztorysowej, wysokość wskaźnika kosztów ogólnych,
wysokość wskaźnika kosztów zakupu materiałów, wysokość stawki zysku, wykaz
kosztorysowych cen najmu sprzętu budowlanego, wykaz kosztorysowych cen materiałów
budowlanych. Z powyższego postanowienia wynika, że kosztorys nie stanowi oferty per se,
a jedynie powinien być do niej załączony, co potwierdza jego odrębność jako dokumentu.
Wobec czego, może on zostać uzupełniony w ramach postępowania. W związku z tym,
należy uznać, że Zamawiający bezzasadnie uznał rozbicie cenowe RMS za część oferty
lub dokumentów opisujący sposób wykonania zamówienia - bowiem stanowi on inny
dokumen
t w rozumieniu art. 128 ust. 1 PZP (ewentualnie przedmiotowy środek dowodowy).
Tym samym, w ramach Postępowania Zamawiający powinien wezwać Odwołującego
do
uzupełnienia RMS, czego nie uczynił. W konsekwencji wnioski Odwołującego
o unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego oraz unieważnienia wyboru
najkorzystniejszej oferty,
a następnie wezwanie Odwołującego do uzupełnienia
przedmiotowego środka dowodowego w postaci RMS i powtórzenie oceny ofert, w tym oferty
Odwołującego, pozostaje jak najbardziej zasadne.
Powyższe potwierdza orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej - wyrok z 8 kwietnia 2014 r.
sygn. KIO 606/14,
wyrok z dnia 28 listopada 2018r. sygn. akt KIO 2250/18. W odniesieniu do
przywołanego powyżej orzecznictwa, Odwołujący twierdził, że rozbicie cenowe RMS
niewątpliwie nie pozostaje częścią oferty. Dlatego też, nie można uznać za prawidłowe
odrzucenie oferty Odwołującego z uwagi na niezgodność oferty z wymaganiami
postawionymi
w Postępowaniu. Ponadto, powyższe orzecznictwo potwierdza, że RMS
podlega uzupełnieniu, a więc Zamawiający był zobligowany do wezwania Odwołującego w
niemniejszym zakresie.
Dodatkowym argumentem stanowiącym o niezasadności odrzucenia oferty Odwołującego są
również poglądy wyrażone w doktrynie. W komentarzu do PZP2, w zakresie art. 226 ust. 1
pkt 5
PZP zostało wskazane, że „Istota aktualnego rozwiązania polega na odniesieniu
przesłanki odrzucenia oferty do określonych wymagań zamawiającego, a nie do określonego
dokumentu,
w którym pewne rozwiązania powinny być zawarte.”.
Ponadto, „Podstawą do odrzucenia oferty jest niezgodność treści oferty z warunkami
zamówienia. Na treść oferty składa się świadczenie wykonawcy. Niezgodność treści oferty z
warunkami zamówienia polega na sporządzeniu i przedstawieniu oferty w sposób niezgodny
z tymi warunkami, tj.
w sposób nieodpowiadający wymaganiom zamawiającego w
odniesieniu
do przedmiotu zamówienia, sposobu jego realizacji i innych warunków
zamówienia określonych m.in. w art. 91–98 Pzp. Norma art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp odnosi się
do me
rytorycznego aspektu zaoferowanego przez wykonawców świadczenia oraz
merytorycznych wymagań zamawiającego, w szczególności co do zakresu świadczenia jego
ilości lub jakości, warunków realizacji lub innych elementów istotnych dla wykonania
zamówienia. Z przykładów zachowujących swoją aktualność na tle Pzp wynika, że
okoliczności, których wystąpienie skutkować powinno odrzuceniem oferty na podstawie
komentowanego
przepisu, dotyczyć mogą: (…), zakresu świadczenia wykonawcy lub
sposobu spełnienia świadczenia, które nie odpowiadały warunkom zamówienia (np.
nieuwzględnienie w wycenie wszystkich wymogów i elementów, jakie postawił zamawiający,
(…)).”.
W odniesieniu do zarzutu nr 2
Zamawiający nie zastosował wobec Odwołującego wezwania
do uzupełnienia dokumentów przedmiotowych w trybie art. 107 ust. 2 PZP (tj. do
uzupełnienia dokumentów na potwierdzenie zgodności oferowanych robót budowlanych z
wymaganiami).
Po przeprowadzeniu posiedzenia i rozprawy
z udziałem Stron na podstawie
zebranego materiału w sprawie Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła,
co następuje:
Izba wskazuje, że postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego prowadzone
jest na podstawie
ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2019 poz. 2019 ze zm. dalej
: „ustawa” lub „Pzp”).
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi
art. 528 nowej ustawy
skutkujących odrzuceniem odwołania. Odwołanie zostało złożone
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 11 października 2021 roku od czynności
Zamawiającego z dnia 6 października 2021 roku. Kopia odwołania została przekazana
w ustawowym terminie Zamawiającemu, co zostało potwierdzone przez Odwołującego
na posiedzeniu
oraz wynika z akt sprawy odwoławczej.
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę uwzględnił akta sprawy odwoławczej,
które zgodnie z par. 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2453) stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacja
postępowania o udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji,
o której mowa w § 7 ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane
przez Izbę lub Prezesa Izby w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła stanowiska prezentowane na rozprawie przez Strony postępowania
odwoławczego.
Izba uwzględniła stanowisko prezentowane przez Zamawiającego w piśmie
procesowym z dnia
18 października 2021 roku „Odpowiedź Zamawiającego na odwołanie”,
gdzie
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości przedstawiając w tym zakresie
argum
entację faktyczną.
Izba
uwzględniła stanowisko prezentowane przez uczestnika postępowania
odwoławczego w piśmie z dnia 21 października 2021 roku „Stanowisko przystępującego
wobec z
arzutów odwołania (prawidłowo zawiadomiony nie przybył na posiedzenie
z
udziałem stron postępowania odwoławczego).
Izba
uwzględniła stanowisko zaprezentowane w piśmie „Pismo procesowe
Odwołującego” z dnia 12 listopada 2021 roku przez Odwołującego.
Izba us
taliła stan faktyczny:
Na podstawie art. 552 ust. 1 ustawy z 2019
Izba wydając wyrok bierze za podstawę
stan rzeczy ustalony w toku postępowania odwoławczego.
Zgodnie z Specyfikacją Warunków Zamówienia (dalej: SWZ):
Rozdział IV. Opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiotem zamówienia jest bieżące utrzymanie nawierzchni dróg, ulic placów i
chodników na terenie gminy Lubliniec w latach 2022 – 2023 obejmujące:
– bieżące utrzymanie nawierzchni dróg bitumicznych i gruntowych wraz z systemem
odwodnienia oraz obiektami mostowymi
– długość dróg – 72,70 km.
– bieżące utrzymanie dróg, chodników, placów o nawierzchni brukowej:
długość dróg brukowych- 22,33 km,
powierzchnia chodników i ścieżek – 90 410 m2
powierzchn
ia placów – 8 271 m2
Szczegółowy zakres prac przewidywanych do wykonania w ramach realizacji przedmiotu
zamówienia przedstawia Załącznik nr 1 do niniejszej specyfikacji (przedmiar robót oraz
specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót).
Rozdz
iał XIII. Opis sposobu przygotowania oferty
…)
5. Do przygotowania oferty zaleca się wykorzystanie Formularza Oferty, którego wzór
stanowi
Załącznik Nr 2 do SWZ. W przypadku, gdy Wykonawca nie korzysta z
przygotowanego przez Zamawiającego wzoru, w treści oferty należy zamieścić wszystkie
informacje wymagane w Formularzu Ofertowym.
6. Do oferty należy dołączyć:
a) kosztorys ofertowy wraz z załącznikiem przedstawiającym dane przyjęte w kalkulacji
ofertowej: wysokość stawki roboczogodziny kosztorysowej, wysokość wskaźnika kosztów
ogólnych, wysokość wskaźnika kosztów zakupu materiałów, wysokość stawki zysku, wykaz
kosztorysowych cen najmu sprzętu budowlanego, wykaz kosztorysowych cen materiałów
budowlanych,
…)
Rozdz
iał XVI. Sposób obliczenia ceny.
1. Wykonawca
poda cenę oferty w formularzu ofertowym sporządzonym według wzoru
stanowiącego Załącznik Nr 2 do SWZ.
Wykonawca w ofercie określi cenę oferty brutto w zł (PLN), która stanowić będzie
wynagrodzenie kosztorysowe za realizację przedmiotu zamówienia. Cena oferty – jest to
kwota wymieniona w formularzu oferty (
Załączniku Nr 2 do SWZ), którą należy podać z
dokładnością do grosza (do dwóch miejsc po przecinku), wynikająca z kosztorysu
ofertowego
. Wykonawca musi uwzględnić w cenie oferty wszelkie koszty niezbędne dla
pr
awidłowego i pełnego wykonania przedmiotu zamówienia oraz wszelkie opłaty i podatki
wynikające z obowiązujących przepisów. Cena powinna zostać określona na podstawie
załączonego zakresu przewidywanych do wykonania prac i powinna obejmować wszystkie
prace o
raz usługi, własne i obce, niezbędne do realizacji przedmiotu zamówienia
(zabezpieczenie istniejącej infrastruktury, organizacja ruchu na czas prowadzenia prac,
podatek VAT, itp.). Wykonawca powinien sporządzić kosztorys ofertowy podając ceny
jednostek obm
iarowych i ceny kosztorysowe dla wszystkich asortymentów robót ujętych w
przedmiarze robót. Zamawiający podaje w przedmiarze robót podstawę nakładów stawek i
cen w postaci odpowiednich Katalogów Nakładów Rzeczowych jedynie w celu pełniejszego
opisu r
obót. Podane przez zamawiającego podstawy nie stanowią obowiązującej bazy dla
dokonania wyceny przez oferenta. Podstawą wyceny dla wykonawcy winna być jego własna,
oparta na rachunku ekonomicznym kalkulacja. Jeżeli w trakcie realizacji zamówienia zostaną
wykonan
e roboty ujęte w przedmiarze robót, dla których wykonawca nie wpisał ceny
jednostki obmiarowej, zamawiający nie będzie płacił za takie roboty zakładając, że są one
ujęte w cenach pozostałych jednostek obmiarowych w zaakceptowanym kosztorysie
ofertowym.
W przypadku, gdy ilość faktycznie wykonanych robót będzie odbiegała od ilości robót
przedstawionej w przedmiarze robót, wynagrodzenie zostanie proporcjonalnie zmniejszone
lub zwiększone przy zachowaniu cen jednostkowych przedstawionych w ofercie. W
prz
ypadku, gdy wystąpią roboty innego rodzaju niż przedstawione w przedmiarze robót, a
niezbędne do wykonania przedmiotu zamówienia, roboty te rozliczone będą na podstawie
kosztorysów
powykonawczych
przygotowanych
przez
wykonawcę
zgodnie
z
R
ozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 13 lipca 2001 roku
w sprawie metod kosztorysowania obiektów i robót budowlanych (Dz. U. nr 80, poz. 867) wg
stawek i wskaźników podanych w załączniku do kosztorysu ofertowego.
Wykonawca dołączy do kosztorysu ofertowego załącznik przedstawiający dane przyjęte w
kalkulacji ofertowej: wysokość stawki roboczogodziny kosztorysowej, wysokość wskaźnika
kosztów ogólnych, wysokość wskaźnika kosztów zakupu materiałów, wysokość stawki
zysku, wykaz kosztorysowych cen naj
mu sprzętu budowlanego, wykaz kosztorysowych cen
materiałów budowlanych.
Załącznik nr 4 do SWZ Umowa – wzór
§ 7
Strony ustalają za wykonanie prac stanowiących przedmiot umowy i uzgodnioną
technologię wykonania wynagrodzenie kosztorysowe zgodnie z załącznikiem nr 1 do
niniejszej umowy, w wysokości ....... zł, słownie: ....... w tym podatek od towarów i usług VAT.
Kwota określona w ust. 1 odpowiada zakresowi prac przedstawionemu w załączniku Nr 1.
Zawiera ona dodatkowo wszystkie po
zostałe koszty związane z realizacją przedmiotu
zamówienia.
W przypadku, gdy ilość faktycznie wykonanych prac będzie odbiegała od ilości
przedstawionej w załączniku nr 1 do niniejszej umowy, wynagrodzenie zostanie
proporcjonalnie zmniejszone lub zwiększone przy zachowaniu cen jednostkowych
przedstawionych w ofercie.
Wynagrodzenie za prace nie ujęte w załącznikach nr 1 zostanie ustalone kosztorysem
powykonawczym, przy uwzględnieniu następujących zasad:
stawka roboczogodziny do kosztorysowania - zg
odnie z załącznikiem do kosztorysu
ofertowego,
narzut kosztów ogólnych, kosztów zakupu i stopa zysku - zgodnie z załącznikiem do
kosztorysu ofertowego,
koszty pracy sprzętu - zgodnie z załącznikiem do kosztorysu ofertowego, a w przypadku
ich niewystępowania, w załączniku do kosztorysu ofertowego nie wyższe niż średnie krajowe
wg informacji "SEKOCENBUD" na dzień realizacji prac,
koszty materiałów - zgodnie z wykazem cen jednostkowych materiałów budowlanych, a w
przypadku ich niewystępowania w wykazie, nie wyższe niż średnie krajowe wg informacji
"SEKOCENBUD" na dzień realizacji prac.
Pismem
z dnia 6 października 2021 roku Zamawiający powiadomił wykonawców, że:
Informuję, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia na wykonanie robót związanych z
bieżącym utrzymaniem dróg, ulic, placów i chodników na terenie gminy Lubliniec, jako
najkorzystniejsza została wybrana oferta wykonawcy P.U.H. DOMAX A. M. ul. Grabińska 8,
283 Boronów za wynagrodzeniem w kwocie 1.870.646,95 zł.
Oferta otrzymała najwyższą ocenę – 100,00 pkt w następujących kryteriach oceny ofert:
cena
– 95,00 pkt, okres gwarancji – 5,00 pkt.
Była to jedyna oceniona oferta.
Na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1129 ze z
m.), odrzucono ofertę wykonawcy H. Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa ul. Częstochowska 14, 42-283
Boro
nów z uwagi na fakt, iż jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Wykonawca
nie dołączył do oferty wymaganego załącznika przedstawiającego dane przyjęte w kalkulacji
ofertowej, tj.: wykazu kosztorysowych cen najmu sprzętu budowlanego oraz wykazu
kos
ztorysowych cen materiałów budowlanych.
Na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.), odrzucono ofertę wykonawcy OLS Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa ul. Chopina 2, 42-700 Lubliniec z
uwagi na fakt, iż jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Wykonawca nie dołączył
do oferty wymaganego załącznika przedstawiającego dane przyjęte w kalkulacji ofertowej:
wysokość stawki roboczogodziny kosztorysowej, wysokość wskaźnika kosztów ogólnych,
wysokość wskaźnika kosztów zakupu materiałów, wysokość stawki zysku, wykaz
kosztorysowych cen najmu sprzętu budowlanego, wykaz kosztorysowych cen materiałów
budowlanych.
Izba zważyła w zakresie zarzutów odwołania:
Izba ustaliła, Odwołujący wykazał wypełnienie łącznie przesłanek z art. 505 ust 1
nowej ustawy
– Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują
wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes
w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę
w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów ustawy - to jest posiadania interesu
w uzyskaniu danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.
Na wstępie Izba wskazuję, zgodnie z art. 559 ust. 2 ustawy podstawy prawne oraz
przytacza przepisy praw:
zgodnie z art. 16 ustawy Zamawi
ający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzie
lenie zamówienia w sposób:
1) zapewni
ający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny,
- art. 107 ust. 2 ustawy
– Jeżeli wykonawca nie złożył przedmiotowych środków dowodowych
lub złożone przedmiotowe środki dowodowe są niekompletne, zamawiający wzywa do ich
złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, o ile przewidział to w ogłoszeniu
o zamówieniu lub dokumentach zamówienia,
- art. 128 ust. 1 ustawy -
Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art.
125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów lub oświadczeń
składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy, zamawiający
wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia
w wyznaczonym terminie, chyba że:
1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferta wykonawcy podlegają
odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub
2) zac
hodzą przesłanki unieważnienia postępowania.
- art. 226 ust. 1 ustawy -
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: (…)
jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
- art. 7 pkt 29 ustawy
– Ilekroć w niniejszej ustawie jest mowa o: warunkach zamówienia –
należy przez to rozumieć warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie
zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań
związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub
pro
jektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego;
- art. 239 usta. 1 ustawy -
Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie
kry
teriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
W zakresie
przedmiotowego postępowania o udzielnie zamówienia publicznego
odwołania Izba stwierdziła, że Zamawiającym w sposób prawidłowy dokonał oceny złożonej
przez Odwołującego oferty. Odwołujący nie złożył Zamawiającemu w postępowaniu
o udzielnie
zamówienia publicznego, wraz z Formularzem oferty załączników do Kosztorysu
ofertowego na jakie wsk
azał w piśmie z dnia 6 października 2021 roku Zamawiający
tj.
wykazu kosztorysowych cen najmu sprzętu budowlanego oraz wykazu kosztorysowych
cen materiałów budowlanych przedstawiającego dane przyjęte w kalkulacji oferty
a wymagane zgodnie z postanowieniami SWZ.
Fakt braku
złożenia takiego załącznika przez Odwołującego nie był sporny między Stronami
post
ępowania.
Iz
ba nie podziela argumentacji Odwołującego odnoszącej się do konieczności wezwania
Odwołującego do uzupełnienia załączników do Kosztorysu ofertowego, które przez
Odwołującego nie zostały złożone, a których wymagał Zamawiający. Zgodnie
z postanowieniami SWZ
Zamawiający określił wymagania co do złożenia Kosztorysu
ofertowego wraz z za
łącznikami podając, że należy załączyć je do oferty. Sam fakt,
że dokumenty te miały zostać załączone do Formularza oferty (sporządzonego według
załącznika nr 2 do SWZ) nie przesądza, że nie stanowią one same oferty wykonawcy. Izba
w tym miejscu wskazuje
, że wynagrodzenie w ramach przedmiotowego postępowania
stanowi wynagrodzenie kosztorysowe. Natomiast przedmiot
zamówienia został w taki
sposób przez Zamawiającego opisany i tak skonstruowane zostały wymagania,
że w zakresie wystąpią roboty innego rodzaju niż przedstawione w przedmiarze robót przez
Zmawiającego, które będą niezbędne do wykonania przedmiotu zamówienia rozliczenie tych
robót dokonane będzie na podstawie kosztorysów powykonawczych przygotowanych przez
wykonawcę zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa
z dnia 13 lipca 2001 roku w sprawie metod kosztorysowania obiektów i robót budowlanych
(Dz. U. nr 80, poz. 867) wg stawek
i wskaźników podanych w załączniku do kosztorysu
ofertowego. Tym
samym jednoznacznie nadał Zamawiający dokumentom składanym wraz z
Formularzem oferty tj. wykaz
kosztorysowych cen najmu sprzętu budowlanego oraz wykaz
kos
ztorysowych cen materiałów budowlanych charakter dokumentów zawierających
oświadczenie woli wykonawcy co tych cen. Do oferty Odwołującego nie zostały załączone
dokumenty zgodnie z wymaganiami tj. formularz ofertowy wraz z
załącznikiem zawierającym
podnoszony przez
Zamawiającego wykaz kosztorysowych cen najmu sprzętu budowlanego
oraz wykaz kos
ztorysowych cen materiałów budowlanych.
Jednocze
śnie na podstawie przedstawionego dokumentu – Kosztorysu przez Odwołującego
w formie jaki
ej został on złożony Zamawiającemu nie można określić cen najmu sprzętu
budowlanego oraz kosztorysowych cen
materiałów budowlanych. Natomiast ceny te zgodnie
z postanowieniami wzoru umowy
stanowić będą podstawę do wyliczenia wynagrodzenia
za prace nie ujęte w przedmiarach (załącznik nr 1 do SWZ) i będzie ustalane kosztorysem
powykonawczym, przy uwzględnieniu w przypadku kosztu pracy sprzętu zgodnie
z załącznikiem do kosztorysu ofertowego. Natomiast dopiero w sytuacji, gdy dany koszt
pracy
sprzętu nie występuje w załączniku do kosztorysu ofertowego przyjmowane będzie
jako
nie wyższe niż średnie krajowe wg informacji "SEKOCENBUD" na dzień realizacji prac.
T
ożsama reguła została przyjęta przez Zamawiającego w odniesieniu do kosztów materiałów
które w kosztorysie powykonawczym za prace nie ujęte w przedmiarach będą ujęte zgodnie
z wykazem cen jednostkowych materiałów budowlanych, dopiero w okolicznościach gdy nie
występują w wykazie będą ustalane jako nie wyższe niż średnie krajowe wg informacji
"SEKOCENBUD" na dzień realizacji prac.
P
owyższe oznacza, że odmiennie niż twierdzi Odwołujący zestawienie cen jakich wymagał w
postępowaniu Zamawiający są mu niezbędne do realizacji tego zamówienia. Wymaga
odnotowania, że rozliczenie przewidziane przez Zamawiającego stanowi rozliczenie
kosztorysowe, a kosztorysy powykonawcze na jakie ws
kazywał Zamawiający będą
sporz
ądzone w oparciu o ceny zawarte w kosztorysie ofertowym oraz w załącznikach jaki
miał obowiązek złożyć wykonawca. Wymaga podkreślenia również, że Odwołujący
wsk
azał w trakcie rozprawy, że informacje o koszcie pracy sprzętu i kosztach materiałów nie
są Zamawiającemu do realizacji tego zamówienia opisanego w OPZ i w par. 7 ust. 1 umowy
potrzebne. Przy czym
Odwołujący podał również, że zestawienie pracy sprzętu iż
zestawienie
materiałów potrzebne są Zamawiający jedynie wtedy, kiedy będzie korzystać z
możliwości zlecenia dodatkowych prac, nieprzewidzianych tą umową, ale też nie wiadomo
czy te prace
zostaną kiedykolwiek zlecone. Samo stanowisko Odwołującego potwierdza
zatem, że Zamawiający przewidział w dokumentacji postępowania możliwość wykonania
robót dla których niezbędne są informacje wynikającego z załącznika do Kosztorysu, którego
co
należy podkreślić Zamawiający wymagał. To czy wystąpią roboty innego rodzaju
niż przedstawione w przedmiarze robót, a niezbędne do wykonania przedmiotu zamówienia,
nie jest możliwe na tym etapie do przewidzenia w żaden sposób. Jednakże jedno jest
oczywiste w tym
postępowaniu, a mianowicie, że Zamawiający wymagał złożenia
załączników do kosztorysu, i że informacje jakie wynikają z tych załączników tj. ceny
kosztorysowe
cen najmu sprzętu budowlanego oraz kosztorysowe cen materiałów
budowlanych
mogą być niezbędne do realizacji zamówienia, gdy okoliczność opisana
w dokumentacji
postępowania będzie miała miejsce.
Zgodnie z art. 7 pkt 29 przez warunki
zamówienia należy rozumieć warunki, które dotyczą
zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu
przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny
ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie
zamówienia publicznego. Ustawodawca w sposób jednoznaczny określił zakres elementów
stanowiących warunki zamówienia podając między innymi, że dotyczą one wymagań
związanych z realizacją zamówienia jak i samego zamówienia. Warunki zamówienia
to informacje jakie są i będą weryfikowalne na podstawie wymagań Zamawiającego
określonych w SWZ i ogłoszeniu o zamówieniu. W przedmiotowym postępowaniu o udzielnie
zamówienia publicznego Zamawiający jednoznacznie wymagał złożenia wraz z Kosztorysem
ofertowym
załączników do kosztorysu zawierających między innymi wykaz kosztorysowych
cen najmu sprzętu budowlanego oraz wykaz kosztorysowych cen materiałów budowlanych.
Oznacza to
jednoznacznie, że jednym z warunków zamówienia było wskazanie
kosztorysowych cen najmu
sprzętu budowlanego oraz kosztorysowych cen materiałów
budowlanych.
Wymaganie
określone przez Zamawiającego koreluje precyzyjnie
z określonymi we wzorze warunkami realizacji zamówienia, gdzie jednoznacznie zostało
wskazane przez
Zamawiającego, że ceny jakie miały zostać uwidocznione w załączniku
do kosztorysu ofertowego
są niezbędne do tego, aby możliwe było prawidłowe
przygotowanie kosztorysów powykonawczych w trakcie realizacji umowy, w okolicznościach
wskazanych w tym projekcie umowy. Zak
res przedmiotowy zamówienia został określony
przez Zamawiaj
ącego w przedmiarze, jednakże wskazał również Zamawiający na możliwość
wystąpienia robót innego rodzaju niż przewidziane w przedmiarze robót, które niezbędne
będą dla prawidłowego wykonania zamówienia i jednoznacznie określił warunki rozliczenia
takich robót w tym podstawy na jakich roboty te będą rozliczane (…wg stawek i wskaźników
podanych w załączniku do kosztorysu ofertowego.). w oparciu o załącznik do kosztorysu
przedstawiający dane przyjęte w kalkulacji, w tym wykaz kosztorysowych cen najmu sprzętu
budowlanego, wykaz
kosztorysowych cen materiałów budowlanych. Brak złożenia przez
Odwołującego załącznika zawierającego wykaz kosztorysowych cen najmu sprzętu
budowlanego oraz kosztorysowych
cen materiałów budowlanych uniemożliwia sporządzenie
kosztorysów powykonawczych w ramach realizacji innych robót niż przewidziane
w
kosztorysie ofertowych i niezbędne do realizacji zamówienia. tym samym informacje
zawarte w
załącznikach są niezbędne do realizacji zamówienia zgodnie z warunkami jakie
w SWZ określiła Zamawiający. Wymaga również zaznaczenia, że w oparciu o dokumenty
przedstawione przez
Odwołującego nie można ustalić kosztorysowych cen najmu sprzętu
oraz kosztorysowych cen
materiałów budowlanych. Oznacza to, że w zakresie niezbędnym
do
realizacji zamówienia nie zostały spełnione określone przez Zamawiającego wymagania
co do oświadczenia jakie wykonawca miał obowiązek zgodnie z warunkami zamówienia
p
rzedstawić Zamawiającemu. Oświadczenia jakie wykonawcy składają w postępowaniu
w odpowiedzi na zaproszenie
stanowiące ogłoszenie o zamówieniu co do sposobu i zakresu
świadczenia stanowią ich własne oświadczenia woli o świadczeniu zamówienia. Brak
złożenia oświadczenia o kosztorysowych cenach najmu sprzętu oraz kosztorysowych
cenach
materiałów budowlanych powoduje, że Odwołujący nie złożył oświadczenia
odpowiada
jącego warunkom zamówienia, więcej nie złożył oświadczenia pozwalającego na
realizację zamówienia zgodnie z postanowieniami SWZ.
O
dwołujący podniósł zarzut naruszenia art. 128 ust. 1 ustawy wyjaśniając, że załączniki
do kosztorysu ofertowego
zawierające wykaz kosztorysowych cen najmu sprzętu
budowlanego oraz kosztorysowych
cen materiałów budowlanych uniemożliwia Zamawiający
winien
wezwać do uzupełnienia w oparciu o tą regulację prawną.
Izba wskazuje
w tym miejscu, że powyższa regulacja prawna została zawarta w Oddziale 4
Podmiotowe środki dowodowe w Rozdziale 2 Kwalifikacja podmiotowa wykonawców ustawy
Prawo zamówień publicznych. Rozwiązanie z art. 128 ust. 4 ustawy nie stanowi uniwersalnej
regulacji
prowadzącej do możliwości uzupełnienia każdego z dokumentów wymaganych
w
postępowaniu o udzielnie zamówienia przez Zamawiającego. Ponieważ gdyby w ten
sposób chciano dokonywać wykładni tego przepisu w zasadzie każdy „dokument”
zawieraj
ący oświadczenia wiedzy czy woli można byłoby uzupełniać na tej podstawie –
natomiast to nie jest poprawna
wykładnia tego przepisu prawa. Regulacja zawarta w art. 128
ust. 1 ustawy odnosi się do tych dokumentów, które były składne przez wykonawcę
na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy oraz zgodnie z art. 266 ust 1 ustawy do tych
dokumentów składanych na podstawie art. 274 ust. 1 ustawy. Tym samym wskazana
regulacja prawna nie ma zastosowania do
uzupełnienia niezłożonego oświadczenia
co do
samego świadczenia stanowiącego o wycenie przedmiotu zamówienia. Zamawiający
prawidłowo dokonał oceny oferty Odwołującego i odrzucił ją z postępowania, w ocenie Izby
bezprzedmiotowa staje się argumentacja dotycząca możliwości manipulacji cenami
w wymaganych zestawieniach cen kosztorysowych przy ich uzupe
łnieniu, bowiem istotą
odrzucenia oferty jest w tym wypadku brak
złożenia dokumentów pozwalających
na rozliczenie
zamówienia zgodnie z postanowienia SWZ z powodu braku informacji jakie
były wymagane i niezbędne. Niemniej argumentacja Zamawiającego zawarta w piśmie
procesowym obrazuje i potwierdza
, że wymaganie Zamawiającego określone w SWZ nie
było iluzoryczne i stanowiło istotne oświadczenie.
W odniesieniu do podnoszonego naruszenia regulacji art. 107 ust. 2 ustawy przez jego
niezastosowanie i zaniechanie wezwania Odw
ołującego do złożenia przedmiotowego środka
dowodowego dotyczącego potwierdzenia zgodności oferowanych robót budowlanych z
wymaganiami Zamawiającego tj. załącznika przedstawiającego dane przyjęte w kalkulacji
ofertowej: wysokość stawki roboczogodziny kosztorysowej, wysokość wskaźnika kosztów
ogólnych, wysokość wskaźnika kosztów zakupu materiałów, wysokość stawki zysku, wykaz
kosztorysowych cen najmu sprzętu budowlanego, wykaz kosztorysowych cen materiałów
budowlanych
– Odwołujący nie przedstawia w zasadzie żadnej argumentacji faktycznej oraz
uzasadnienia zarzucanego naruszenia prawa
dającej poddać się ocenie w kontekście
wskazanej podstawy prawnej.
Wymaga
podkreślenia w tym miejscu, że niezmiennie w orzecznictwie Izby i Sądów
Powszechnych
ukształtowany jest pogląd odnoszący się do konstrukcji zarzutów odwołania.
Izba
podkreśla, że zgodnie z art. 555 ustawy Izba nie może orzekać co do zarzutów, które
nie by
ły zawarte w odwołaniu. Ustawodawca w art. 516 ust. 1 ustawy wskazał, że odwołanie
zawiera mi
ędzy innymi (8) zwięzłe przedstawienie zarzutów; (9) żądanie co do sposobu
rozstrzygnięcia odwołania oraz (10) wskazanie okoliczności faktycznych i prawnych
uzasa
dniających wniesienie odwołania oraz dowodów na poparcie przytoczonych
okoliczno
ści. W oparciu o art. 552 ust. 1 ustawy Izba wydając wyrok bierze za podstawę stan
rzeczy ustalony w toku po
stępowania odwoławczego, a na podstawie art. 534 ust 1 ustawy
Strony
i uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody
do stw
ierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. Przepis ten nakłada na Strony
postępowania obowiązek, który zarazem jest uprawnieniem Stron, wykazywania dowodów
na stwierd
zenie faktów, z których wywodzą skutki prawne.
Podkreślenia wymaga w tym miejscu, że niezmiennie od początku istnienia Krajowej Izby
Odwoławczej, co również pozostaje aktualne po wejściu w życie w dniu 1 stycznia 2021 roku
przepi
sów ustawy z 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych - mianowicie
postępowanie przed Izbą stanowi postępowanie kontradyktoryjne, czyli sporne, a z istoty
tego postępowania wynika, że spór toczą Strony postępowania i to one mają obowiązek
wykazy
wania dowodów, z których wywodzą określone skutki prawne w oparciu
o przedstawione w odwo
łaniu zarzuty wraz z faktyczną argumentacją do nich. Izba wskazuje,
że w ramach środków ochrony prawnej - w zakresie wyznaczonym treścią zarzutów
odwołania – następuje kontrola poprawności działania bądź bezprawnego zaniechania
Za
mawiającego pod względem zgodności z przepisami ustawy. Tym samym należy
podkreślić, że właśnie określone w przepisie wymogi konstrukcyjne odwołania przesądzają,
że treść zarzutu nie jest ograniczona wyłącznie do twierdzeń zawartych we wstępnej części
odwo
łania (petitum) i nie ogranicza się jedynie do podania podstawy prawnej oraz wskazania
stanu faktycznego,
a dotyczy również okoliczności faktycznych zawartych w sformułowanej
przez Odwołującego argumentacji będącej uzasadnieniem stanowiska Odwołującego.
O
dwołanie powinno wyrażać zastrzeżenia wobec dokonanych przez Zamawiającego
cz
ynności lub zaniechań, co oznacza obowiązek zaprezentowania przez Odwołującego nie
tylko podstawy prawnej takich zastrzeżeń, ale przede wszystkim argumentacji odnoszącej
się do postulowanej oceny. Oznacza to zatem konieczność odniesienia się do elementów
stanu faktyczn
ego, jak również podjętych czynności lub zaniechań Zamawiającego w taki
sposób, który pozwoli na uznanie, że podniesione zostały konkretne zarzuty wobec tych
czynności lub zaniechań przypisanych Zamawiającemu.
Izba zaznacza, że orzecznictwo sądów powszechnych jak również Krajowej Izby
Odwoławczej wskazuje na potrzebę ścisłego odczytywania treści zarzutu, w tym przede
wszystkim nied
opuszczalność wykraczania poza jego treść. Jak wskazano w uzasadnieniu
wyroku Sądu Okręgowego w Gliwicach z 29 czerwca 2009 r. w spr. X Ga 110/09, „O tym
jakie twierdzenia lub zarzuty podnosi strona w postępowaniu nie przesądza bowiem
proponowana przez nią kwalifikacja prawna ale okoliczności faktyczne wskazane przez tę
stronę. Jeśli więc strona nie odwołuje się do konkretnych okoliczności faktycznych to skład
orzekający nie może samodzielnie ich wprowadzić do postępowania tylko dlatego, że można
je przypor
ządkować określonej, wskazanej w odwołaniu kwalifikacji prawnej.” Na potrzebę
ścisłego traktowania pojęcia zarzutu wskazał również Sąd Okręgowy w Rzeszowie w
uzasadnieniu wyroku z dnia 18 kwietnia 2012 r. w spr. o sygn. I Ca 117/12:
„W zakresie
postępowania odwoławczego art. 180 ust. 1 i 3 pzp stanowi, że odwołanie które powinno
zawiera
ć zwięzłe przedstawienie zarzutów, przysługuje wyłącznie od niezgodnej z
przepisami ustawy czynności zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie
zamówienia lub zaniechania czynności, do której jest zobowiązany na podstawie ustawy.
N
atomiast w myśl art. 192 ust. 7 pzp KIO nie może orzekać co do zarzutów, które nie były
zawarte w odwołaniu. Z jednej strony zostało więc wprowadzone przedmiotowe ograniczenie
dla odwołującego się w postaci niezgodnej z przepisami ustawy czynności zamawiającego, a
z drugie
j strony dla KIO, które nie może orzekać co do zarzutów niezwartych w odwołaniu.
(…) Z analizy powyższych przepisów można wyciągnąć dwa zasadnicze wnioski dla
niniejszej spra
wy. Po pierwsze, zarówno granice rozpoznania sprawy przez KIO jak i Sąd są
ściśle określone przez zarzuty odwołania, oparte na konkretnej i precyzyjnej podstawie
faktycznej. Sąd w postępowaniu toczącym się na skutek wniesienia skargi jest związany
podniesi
onymi w odwołaniu zarzutami i wyznaczonymi przez nie granicami zaskarżenia.”
Zauw
ażyć należy, że zgodnie z orzeczeniami Sadu Najwyższego to nie podanie podstawy
prawnej, a uzasadnienie faktyczne jest niezbędne do skutecznego złożenia środka
zaskarżenia, w uzasadnieniu wyroku Sądu Najwyższego z 24 marca 2014 roku, sygn. akt
III CSK 156/14 czytamy: Oznacza to,
że nawet wskazanie jej przez powoda nie jest wiążące
dla sądu, który w ramach dokonywanej subsumcji jest zobowiązany do oceny roszczenia w
aspekcie
wszystkich przepisów prawnych, które powinny być zastosowane jako mające
oparcie w ustalonych faktach (por.
orzeczenia Sądu Najwyższego z dnia 13 czerwca 1947 r.,
C III 137/47, OSNC 1948, nr 1, poz. 20, z dnia 2 maja 1957 r., II CR 305/57, OSNC 1958, nr
3, poz. 72; wyrok z dnia
15 września 2004 r., III CK 352/03, niepubl.). Podanie błędnej
podstawy prawnej nie
może wywołać negatywnych skutków dla powoda. Zwrócono również
uwagę w orzecznictwie na to, że wskazanie w pozwie przez profesjonalnego pełnomocnika
powoda podstawy prawnej
żądania, mimo braku takiego obowiązku, może spowodować
uki
erunkowanie postępowania, przez pośrednie określenie okoliczności faktycznych
uzasadniających żądanie (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 23 lutego 1999 r., I CKN
252/98, OSNC 1999, nr 9, poz. 152). Ukierunkowanie
to nie może jednak oznaczać
formalnego zwi
ązania sądu podaną podstawą prawną zwłaszcza, gdy okoliczności faktyczne
mogą stanowić oparcie dla innej, adekwatnej podstawy prawnej (por. wyrok Sądu
Najwyższego z dnia 28 lutego 2002 r., III CKN 182/01, niepubl.). (…) Niedopuszczalne
by
łoby zasądzenie przez sąd czegokolwiek na podstawie innego stanu faktycznego niż ten,
który jest podstawą powództwa. W orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej również
ugruntowany jest pogląd, że o prawidłowości konstrukcji zarzutu odwołania nie może
prz
esądzać kwalifikacja prawna zaskarżonej czynności, ponieważ ostatecznie to do Izby
należy subsumcja stanu faktycznego pod określoną normę prawną, natomiast kluczowe
znaczenie ma podanie w treści odwołania uzasadnienia faktycznego, wyczerpującego
i zawiera
jącego argumentację pozwalającą na ocenę poprawności zachowań (czynności,
zaniecha
ń) Zamawiającego, które kwestionuje we wniesionym odwołaniu Odwołujący.
W odniesieniu do wskazanego naruszenia art. 239 ust. 1 ustawy
przez wybór jako
najkorzystniejszej oferty DOMAX, podczas gdy to oferta
Odwołującego w świetle kryteriów
oceny ofert jest ofertą najkorzystniejszą i powinna zostać wybrana jako oferta
naj
korzystniejsza w Postępowaniu Izba w całości przyjmuje za aktualną powyżej wskazaną
argumentację dotyczącą braku podniesienia faktycznego uzasadnienia w zakresie
podniesionego zarzutu
odwołania. Dodatkowo należy wskazać, że Odwołujący nie odnosił
si
ę do dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej na podstawie innych, niż określone
w SWZ kryter
iów oceny ofert. Odwołujący nie podniósł żadnych okoliczności faktycznych
wskazujących na nieprawidłowość dokonania oceny ofert w kontekście ustalonych kryteriów
oceny ofert, czyli zastosowani
a bądź niezastosowania przez Zamawiającego ustalonych
kryteriów oceny ofert.
Izba wskazuje,
że zgodnie z art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Izba uwzględnia odwołanie
w całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ
lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, konkursu
lub systemu kwalifikowania wykonawców. Zgodnie z art. 557 ustawy w wyroku oraz
w postano
wieniu kończącym postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach
postępowania odwoławczego.
W rozpoznawanie sprawie
odwołanie okazało się niezasadne z przyczyn wskazanych przez
Izbę w uzasadnieniu wyroku.
O
kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557, art. 574
u
stawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), stosownie
do wyniku postępowania.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji wyroku.
Przewodniczący: …………………………………..