KIO 318/21 WYROK dnia 9 marca 2021 roku

Stan prawny na dzień: 20.04.2021

Sygn. akt: KIO 318/21 

WYROK 

z dnia 9 marca 2021 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Danuta Dziubińska 

Protokolant:             Szymon Grzybowski 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 marca 2021 roku odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  1  lutego  2021  r.  przez  wykonawcę  DiaHem  AG 

Diagnostic 

Products, 

ul. 

Schlosserstrasse 

CH-

Bülach, 

Szwajcaria  

w postępowaniu prowadzonym przez Sosnowiecki Szpital Miejski Spółka z ograniczoną 

odpowiedzialno

ścią z siedzibą w Sosnowcu, ul. Szpitalna 1, 41-219 Sosnowiec 

przy  udziale  wykonawcy  Grifols  Polska 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z  siedzibą  w  Warszawie,  ul.  Siedmiogrodzka  9,  01-204  Warszawa  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie;  

Kosztami  postępowania  obciąża  DiaHem  AG  Diagnostic  Products,  ul. 

Schlosserstrasse 4, CH-

8180 Bülach, Szwajcaria, i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7 500  zł  00  gr 

(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie do  art.  579 ust.  1 i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019) na niniejszy wyrok  -  w terminie 14 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący:      ……………………………… 


Sygn. akt: KIO 318/21 

U z a s a d n i e n i e 

Sosnowiecki  Szp

ital  Miejski  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w 

Sosnowcu 

(dalej:  „Zamawiający”)  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  na 

podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych 

(tj.  Dz.U.  z  2019  r.  poz. 

1843  ze  zm.),  zwanej  dalej:  „ustawa  Pzp”,  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego,  pn.: 

„Dostawa  odczynników  wraz  z  dzierżawą  analizatora,  sprzętu  do 

badań  immunohematologicznych  wykonywanych  za  pomocą  metod  z  użyciem  technologii 

mikrokolumnowej", numer referencyjny ZP-2200-17/20. 

Wartość zamówienia nie przekracza 

kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Ogłoszenie 

o  zamówieniu  zostało  zamieszczone  w  dniu  2  czerwca  2020  r.  w  Biuletynie  Zamówień 

Publicznych pod nr 546338-N-2020. 

Pismem  z  dnia  27 

stycznia  2021  r.  Zamawiający  zawiadomił  o  unieważnieniu 

postępowania  oraz  o  odrzuceniu  oferty  wykonawcy  DiaHem  AG  Diagnostic  Products  z 

siedzibą  w  Bűlach  (dalej:  „Odwołujący”  lub  „DiaHem”),  który  w  terminie  ustawowym  wniósł 

odwołanie, zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

1)  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  niezasadne  odrzucenie  oferty  O

dwołującego  z 

uwagi na rzekomą jej sprzeczność z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia 

(dalej: „ SIWZ”), podczas gdy treść oferty odpowiada treści SIWZ; 

art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp poprzez unieważnienie postępowania z uwagi na rzekomy 

brak  otrzymania  oferty  niepodlegającej  odrzuceniu  pomimo  tego,  że  Odwołujący  złożył 

ofertę, która nie podlega odrzuceniu i jest zgodna z treścią SIWZ. 

W

skazując  na  powyższe  zarzuty  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i 

nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 

2 ustawy Pzp; 

unieważnienia czynności unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 

ustawy Pzp; 

dokonania ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego. 

W  uzasadnieniu,  przedstawiając  stan  faktyczny  sprawy,  Odwołujący  wskazał  m.in.,  że 

z

godnie  z  SIWZ  Zamawiający  wymagał,  aby  wykonawcy  zainteresowani  udziałem  w 

postępowaniu dokonali wyceny wykonania przedmiotu zamówienia na podstawie formularza 

asortymentowo-

cenowego (którego wzór stanowił załącznik nr 3 do SIWZ). We wzorze ww. 


dokumentu  w  tabeli  I  w  kolumnie  „Nazwa  badania"  wyspecyfikował  rodzaj  wymaganych 

badań oraz ilość badań podlegającą wycenie, pod tabelą I, opisał istotne z punktu widzenia 

sprawy  „Warunki  graniczne  dotyczące  metodyki  i  odczynników".  We  wzorze  formularza 

cenowo  - 

asortymentowego  w  ust.  10  Zamawiający  wskazał  w  punkcie  dotyczącym 

„Warunków 

granicznych 

dotyczących 

metodyki 

odczynników" 

zastrzeżenie: 

„Zabezpieczenie  odpowiedniej  ilości  wszystkich  elementów  niezbędnych  do  wykonania 

poszczególnych  badań  (zgodnie  z  danymi  podanymi  w  tabeli,  oraz  przepisami 

obowiązującymi  w  zakresie  wykonywania  badań  serologicznych)  oraz  w  celu  wykonania 

wewnątrzlaboratoryjnej, codziennej, kontroli jakości badań, przez cały okres trwania umowy, 

a także kontroli zewnątrzlaboratoryjnej 5 razy w roku kontrola Ihit 4x w roku i kontrola RCKiK 

1x  w  roku)." 

W  ust.  14  ww.  punktu  zostało  wskazane,  że  Odczynniki  niezbędne  do 

wykonania  codziennej  kontroli  jakości  badań  oraz  Kontrole  Zewnątrzlaboratoryina  należy 

ulać  w  formularzu  asortymentowo-cenowym  pod  poz.  „Dodatkowe  odczynniki  i  materiały 

zużywalne".  Zamawiający  w  toku  udzielonych  wyjaśnień  na  pytania  Wykonawców  dokonał 

doprecyzowania  opisu  przedmiotu  zamówienia  i  sposobu  przygotowania  oferty,  w  tym  w 

odpowiedzi  na  pytanie  nr  21,  a  także  nr  25  w  brzmieniu:  Czy  Zamawiający  wymaga 

uwzględnienia  w  formularzu  cenowym  (załącznik  nr  3  do  SIWZ)  wszystkich  materiałów 

eksploatacyjnych  niezbędnych  do  wykonania  wyspecyfikowanej  przez  Zmawiającego  ilości 

badań,  uwzględniając  płyny  systemowe  i  inne  środki/  substancje  potrzebne  do  pracy 

analizatorów,  w  szczególności  środków  do  konserwacji/dezynfekcji  analizatora?  zostało 

podane: 

Zamawiający  wymaga  uwzględnienia  w  formularzu  asortymentowo-cenowym 

(Załącznik  3 do  SIWZ) wszystkich materiałów  eksploatacyjnych niezbędnych do  wykonania 

wyspecyfikowanej przez Zama

wiającego ilości badań. Jednocześnie Zamawiający informuje, 

że  weryfikację  dotyczącą  ilości  zaoferowanych  materiałów  będzie  dokonywał  wyłącznie  dla 

pozycji  1-7  formularza  asortymentowo-cenowego  Tabela  nr  1

.  Zamawiający  nie  ma 

możliwości oceny, czy zaoferowana ilość wszystkich pozostałych odczynników, w tym krwinki 

wzorcowe,  materia

ł  kontrolny,  płyny  systemowe  oraz  środki  do  konserwacji  i  dezynfekcji 

analizatora, jest wystarczająca na cały okres trwania umowy. Zamawiający nie jest w stanie 

przewidzieć,  jaką  ilość  płynów  systemowych  analizator  będzie  zużywał  w  systemie  pracy 

rutynowej, dyżurowej, w trakcie procedury Stand-Bye lub w razie awarii. 

Odwołujący  podał,  że  Zamawiający  w  dniu  27  lipca  2020  r.  poinformował 

Odwołującego o poprawieniu w złożonym przez niego formularzu cenowo - asortymentowym 

innych  omyłek  w  rozumieniu  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp.  Dokonane  zmiany  oferty 

polegały  na  modyfikacji  ilości  poszczególnych  jednostek  (względem  tych,  które  zostały 

określone  przez  Zamawiającego  we  wzorze  ww.  formularza),  a  następnie  pomnożeniu 

powiększonych  wartości  jednostkowych  przez  zaoferowaną  przez  Odwołującego  cenę 


jednostkową. Zamawiający nie wskazał na jakiej podstawie dokonał ww. wyliczeń. Powyższe 

działanie  spowodowało  znaczny  wzrost  ceny  ofertowej  Odwołującego  powodując 

jednocześnie,  że  oferta  Odwołującego  stała  się  ofertą  z  najwyższą  ceną  w  postępowaniu. 

Zamawiający  wskazał,  że  oczekuje  złożenia  oświadczenia  o  wyrażeniu  zgody  na  ww. 

poprawę do dnia 29.07.2020 r. W odpowiedzi na ww. informację Odwołujący poinformował, 

że  nie  zgadza  się  na  poprawę  omyłki  w  sposób  przyjęty  przez  Zamawiającego.  7  sierpnia 

2020 r. Zamawiający przekazał Odwołującemu informację o odrzuceniu jego oferty na podst. 

art. 89 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp

, wskazując w uzasadnieniu: Zamawiający podtrzymuje swoje 

stanowisko dotyczące niedoszacowania ilości niezbędnych materiałów. Komisja podtrzymuje 

stanowisko, że w tym przypadku wystąpiła konieczność poprawienia (inna omyłka) w ofercie 

Wykonawcy DiaHem AG Diagnostic Products. Bez pozycji - w szczeg

ólności, w zakresie kart 

kontroli nie jest możliwe właściwe wykonywanie badań, ponadto informacja Wykonawcy „że 

uwzględniono  w  cenie  oferty  niezbędne  ilości  materiałów'.”  jest  informacją  ogólną  i  na  jej 

podstawie Zamawiający nie ma możliwości zamówienia konkretnych ilości kart/odczynników 

dla  przeprowadzania  obligatoryjnych  kontroli.  Zamówienie  składane  jest  na  konkretną: 

pozycję,  ilość,  kwotę.  W  przypadku  braku  ilości  (i  kwoty)  nie  jest  możliwe  złożenie 

zamówienia  i  jego  rozliczenie.  Komisja  podtrzymuje  stanowisko,  że  w  tym  przypadku 

wystąpiła  konieczność  poprawienia  (inna  omyłka)  w  ofercie  Wykonawcy  DiaHem  AG 

Diagnostic  Products. 

Odwołujący  w  dniu  12  sierpnia  2020  r.  wniósł  odwołanie  od  tej 

czynności, które w dniu 25 września 2020 r. Krajowa Izba Odwoławcza wyrokiem w sprawie 

sy

gn.  akt  KIO  1934/20  uwzględniła  i  nakazała  Zamawiającemu  unieważnić  czynność 

odrzucenia  oferty  Odwołującego.  Izba  wskazała,  że  Zamawiający  nie  określił  w  SIWZ 

dokładnej  ilości  dodatkowych  odczynników  do  badań,  poprzestając  na  wskazaniu,  że 

wykonawca  jest  zobowiązany  zapewnić  ich  "odpowiednią"  ilość.  Oznacza  to,  że  SIWZ  nie 

zawiera  konkretnych  i  jednoznacznych  wymagań,  a  więc  nie  jest  możliwe  stwierdzenie 

sprzeczności oferty DiaHem z SIWZ w tym zakresie. Oznaczało to, że Zamawiający - wobec 

braku sprzeczności treści oferty Odwołującego z SIWZ - nie był uprawniony do poprawienia 

treści oferty Odwołującego w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Następnie Zamawiający 

pismami z dnia 13 i 23 października 2020 r. oraz 12 stycznia 201 r. wzywał Odwołującego do 

udzielenia wyjaśnień w zakresie rzekomej sprzeczności treści oferty Odwołującego z SIWZ. 

Odwołujący każdorazowo w pismach z dnia 16 i 27 października 2020 r. i 15 stycznia 2021 r. 

3  listopada 

2020 r. Zamawiający wybrał ofertę Odwołującego, jako najkorzystniejszą. Na tę 

czynność  odwołanie  do  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wniósł  wykonawca  Grifols  Sp.  z  o.o. 

(dalej  "Grifols"),  zarzucając  zaniechanie  przez  Zamawiającego  czynności  odrzucenia  oferty 

Odwołującego  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  i  odrzucenie  oferty  Grifols. 

Zamawiający  w  dniu 7 listopada  2020  r.  unieważnił  czynność wyboru oferty Odwołującego, 


jako najkorzystniejszej. 

W konsekwencji, Grifols wycofał odwołanie, a Izba postanowieniem z 

dnia 2 grudnia 2020 r. umorzyła postępowanie w sprawie.  

W dalszej kolejności Odwołujący  podał,  że w  dniu  27  stycznia 2021  r.  Zamawiający 

poinformował o odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp oraz o 

unieważnieniu  postępowania  na  podstawie  art.  93  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp  (w  związku  z 

odrzuceniem  oferty  Grifols)

,  zaznaczając,  że

czynność  ta  została  dokonana  z  rażącym 

pogwałceniem  przepisów  prawa.  Zdaniem  Odwołującego  ocena  jego  oferty  została 

dokonana 

w  sposób  niezgodny  z  wytycznymi  oraz  zaleceniami  określonymi  w  SIWZ,  czym 

Zamawiający  dopuścił  się  zmiany  treści  SIWZ  po  terminie  składania  ofert,  co  na  gruncie 

prawa zamówień publicznych jest działaniem niedopuszczalnym. Na etapie badania i oceny 

ofert  Zamawiający  nie  ma  możliwości  dokonywania  poprawy  oferty  wykonawcy  zgodnie  z 

własnym  sposobem  (lub  narzuconym  przez  konkurenta  Odwołującego)  rozumienia 

postanowień  SIWZ,  które  de  facto  nie  zostały  wprowadzone  do  dokumentacji  przekazanej 

wykonawcom.  

W uzasadnieniu 

zarzutów odwołania Odwołujący wskazał na prawomocność wyroku 

Izby  w  sprawie  sygn.  akt  KIO  1934/20 

i  podał,  że kwestia  czy  treść  jego  oferty  odpowiada 

treści  SIWZ  była  przedmiotem  rozstrzygnięcia  Izby,  która  wskazała,  że:  W  konsekwencji, 

wykonawcy  mieli  pra

wo  ująć  dodatkowe  odczynniki  do  badań  w  obu  częściach  tabeli  nr  1. 

Zamawiający  nie  określił  konkretnej  ilości  dodatkowych  odczynników,  wskazał  jedynie,  że 

ilość  ta  ma  być  „odpowiednia".  Tym  samym  uznać  należy,  że  faktyczne  doprecyzowanie 

przedmiotu  zamówienia  Zamawiający  powierzył  wykonawcom.  W  tej  sytuacji  uznanie,  że 

oferta  Odwołującego  nie  zawiera  konkretnej  liczby  dodatkowych  odczynników  nie  miało 

oparcia  w  treści  SIWZ  oraz  szczegółowego  opisu  przedmiotu  zamówienia.  Wbrew 

zaprzeczeniu  tej  okoliczności  tak  przez  Grifols  w  złożonym  odwołaniu,  jak  i  przez 

Zamawiaj

ącego, Izba analizowała sprawę zarówno pod kątem, czy treść oferty DiaHem była 

sprzeczna z SIWZ - 

stwierdzając, że nie - a także czy gdyby była sprzeczna z SIWZ, to czy 

można byłoby ją poprawić w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, jako nieprowadzącą do 

istotnej  zmiany  treści  oferty.  Rozpatrując  odwołanie  wniesione  przez  Odwołującego  na 

czynność odrzucenia jego oferty  na  podstawie art.  89  ust.  1 pkt  7  ustawy  Pzp,  z  uwagi  na 

brak wyrażenia przez DiaHem zgody na poprawienie w jego oferty w trybie art. 87 ust. 2 pkt 

ustawy Pzp, Izba przede wszystkim badała, czy treść oferty DiaHem jest sprzeczna z SIWZ 

jako podstawowy warunek wdrożenia procedury poprawienia innej omyłki, o której mowa w 

art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. W tym zakresie 

Izba wyraźnie stwierdziła, że Zamawiający 

nie określił w SIWZ konkretnej liczby dodatkowych odczynników, a więc nie mógł stwierdzić 

sprzeczności  treści  oferty  Odwołującego  z  SIWZ  w  tym  zakresie.  Izba  stwierdziła  w 


konsekwencji,  że Zamawiający  nie wykazał,  że  treść  oferty  Odwołującego jest  sprzeczna  z 

SIWZ, a zatem nie mógł poprawić oferty DiaHem w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. 

W podsumowaniu tej części argumentacji, Odwołujący wskazał, że zgodnie z art. 197 

ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 562 ust. 1 Nowej ustawy Pzp orz

eczenie Izby ma moc prawną na 

równi z wyrokiem sądu. Co za tym idzie, prawomocność wyroku Izby należy oceniać zgodnie 

z  art.  366 k.p.c.  według którego  wyrok  prawomocny  ma  powagę rzeczy  osądzonej  tylko  co 

do  tego,  co  w  związku  z  podstawą  sporu  stanowiło  przedmiot  rozstrzygnięcia,  a  ponadto 

tylko między tymi samymi stronami. Potwierdza to w swoim orzecznictwie Izba: „Odwołujący 

nie może dwukrotnie wnieść odwołania z powołaniem się na te same okoliczności faktyczne, 

gdyż  rozstrzygnięcie  odwołania  opartego  na  określonych  okolicznościach  faktycznych 

powoduje  stan  zbliżony  do  powagi  rzeczy  osądzonej.  W  tym  samym  postępowaniu  o 

zamówienie  publiczne  te  same  okoliczności  faktyczne  i  prawne  mogą  być  tylko  raz 

przedmiotem  odwołania  wniesionego  przez  ten  sam  podmiot  Odmienne  regulacja 

prowadziłaby bowiem do naruszenia art. 366 k.p.c. Granice powagi rzeczy osądzonej określa 

przedmiot  rozstrzygnięcia  i  jego  podstawa  faktyczna,  a  jej  granice  podmiotowe  obejmują 

tożsamość obydwu stron postępowania odwoławczego. 

Następnie Odwołujący powołując się na orzecznictwo wskazał, że aby Zamawiający 

mógł odrzucić ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, zobowiązany jest wskazać 

jednoznaczną treść SIWZ oraz treść oferty wykonawcy, która nie koresponduje ze wskazaną 

treścią  SIWZ.  Niezgodność  treści  oferty  z  treścią  SIWZ  powinna  podlegać  ocenie  z 

uwzględnieniem  pojęcia  oferty  zdefiniowanego  w  art.  66  k.c.,  czyli  jako  niezgodność  treści 

oświadczenia  woli  wykonawcy  z  oczekiwaniami  zamawiającego  zawartymi  w  SIWZ,  w 

odniesieniu  do  merytoryczneg

o  zakresu  przedmiotu  zamówienia.  Wszelkie  wątpliwości 

wynikające  z  SIWZ  należy  tłumaczyć  na  korzyść  wykonawców.  Zamawiający  nie  określił  w 

SIWZ dokładnej ilości dodatkowych odczynników do badań, poprzestając na wskazaniu, że 

wykonawca  jest  zobo

wiązany  zapewnić  ich  "odpowiednią"  ilość.  Oznacza  to,  że  SIWZ  nie 

zawiera  konkretnych  i  jednoznacznych  wymagań,  a  więc  nie  jest  możliwe  stwierdzenie 

sprzeczności  oferty  Odwołującego  z  SIWZ  w  tym  zakresie. Wskazać  także  należy,  że  sam 

Zamawiający  nie  wskazał  konkretnie  na  czym  miałaby  polegać  sprzeczność  treści  oferty 

Odwołującego  z  SIWZ  tj.  ile  konkretnie  dodatkowych  odczynników  nie  zaoferował 

Odwołujący  i  z  jakiej  części  SIWZ  wynika,  że  Odwołujący  winien  był  zaoferować  właśnie 

taką, a nie inną ilość dodatkowych odczynników. Sprzeczność treści oferty z SIWZ zachodzi 

wówczas,  gdy  zaoferowany  przedmiot  świadczenia  nie  odpowiada  świadczeniu,  które  jest 

przedmiotem  zamówienia.  W  niniejszej  sprawie,  taka  sprzeczność  treści  oferty 

Odwołującego  z  SIWZ  nie  zachodzi,  bowiem  Odwołujący  zaoferował  wymagany  w  SIWZ 

przedmiot  zamówienia  i  wycenił  wszystkie  niezbędne  elementy  przyszłej  dostawy,  w  tym 


zaoferował  odpowiednią  ilość  dodatkowych  odczynników  do  badań  kontrolnych.  Oceny  tej 

nie  zmienia  bezpodstawne  twierdzenie  Zam

awiającego,  iż  rzekomo  "z  dokumentów 

zawartych  w  ofercie  przetargowej  wynika,  że  dostawy  zestawów  kontrolnych  IH-QC  1  i  IH-

QC 2 odbywają się 13 razy w ciągu roku, czyli 39 razy w ciągu trwania umowy (umowa na 36 

miesięcy  -  3  lata).  W  odpowiedzi  udzielonej  na  wezwanie  do  złożenia  wyjaśnień  z  dnia 

12.01.2021 r. została dostarczona tabela określająca ilości poszczególnych mikrokart, które 

będą dostarczane do Zamawiającego w poszczególnych miesiącach trwania umowy. Jest to 

niespójne  z  wcześniejszymi  wyjaśnieniami  gdzie  Oferent  wyjaśnił  że  "...  Zamawiający 

składając  zamówienie  na  zestawy  kontrolne  IH-QC  1  i  IH-QC  2  otrzyma  jednocześnie 

odpowiednią  ilość  mikrokart  do  badań  kontrolnych  w  tzw.  "pakiecie  kontrolnym",  czyli 

zgodnie  z  dokumentami zawartymi  w  ofercie  39 

razy, a nie 36 razy jak wynika z wyjaśnień 

złożonych w dniu 15.01.2021 r. Wykonawca nie wyjaśnił z czego wynikają ilości mikrokart w 

poszczególnych  miesiącach  obowiązywania  umowy  zawarte  w  tabeli,  a  z  powodu 

konieczności  przeprowadzenia  kwalifikacji  mikrokart  z  każdej  dostawy,  zgodnie  z 

obowiązującymi w tym zakresie wytycznymi jest ona niewystarczająca". 

Podobnie  jak  orzekła  Izba  co  do  braku  określenia  przez  Zamawiającego  konkretnej 

ilości dodatkowych odczynników w SIWZ, Zamawiający w SIWZ nie wskazał również, że to 

zapisami  wymienionego w  odrzuceniu Obwieszczenia należy  się kierować,  wskazane ilości 

odpowiadają  wymogowi  postawionemu  w  SIWZ  -  czyli  kartom  na  kontrole  wewnętrzne  i 

zewnętrzne. Co więcej to Zamawiający sam określił ilość niezbędnych kart, które to wskazał 

27.07.2020  r.,  kiedy  to  wystosował  informację  o  poprawieniu  innej  omyłki  w  ofercie 

Odwołującego, a którą Odwołujący następnie wyszczególniał w wyjaśnieniach. Dookreślanie 

po raz kolejny tej ilości przez Zamawiającego, tym razem w unieważnieniu postępowania z 

dnia 27 stycznia 2021 r., powołując się na kolejne informacje, których wcześniej w SIWZ nie 

było  jest  dalece  niewłaściwe.  Zgodnie  z  wyrokiem  KIO  „faktyczne  doprecyzowanie 

przedmiotu zamówienia Zamawiający powierzył wykonawcom.”  

Odnosząc się do rzekomej niezgodności oraz niespójności w wyjaśnieniach DiaHem 

(raz  39,  a  raz  36) 

Odwołujący  wskazał,  że  przekazane  wyjaśnienia  są  rzetelne,  a  o 

rozbieżności  nie  ma  mowy.  O  ile  dostaw  produktów  krwinkowych  Odwołujący  w  roku 

przewidział  13  to  miesięcy  jest  12.  Oczywistym  zatem  jest,  że  w  1  z  12  miesięcy 

kalendarzowych  będą  miały  miejsce  2  dostawy  produktów  krwinkowych.  Dostawy  kart 

kontrolnych natomiast zgodnie z planowanym przez Odwołującego rozwiązaniem zawartym 

w  tabeli  „OKREŚLENIE  ILOŚCI  MIKROKART  DANEGO  RODZAJU  DOSTARCZANYCH W 

PAKIECIE  KONTROLNYM  [w  sztukach  mikrokart]"  przewidziane  zostały  raz  na  miesiąc  w 

taki sposób, aby dostarczane ich ilości zapewniały możliwość wykonywania bieżących badań 

kontrolnych.  Tym  samym  dostarczane  cyklicznie  karty,  od

powiadające  sumarycznie  ilości 


wskazanej  przez  Zamawiającego  w  piśmie  z  dnia  27.07.2020  r.  pozwolą  wykonać  badania 

kontrolne,  co 

winno  być  priorytetem  dla  Zamawiającego.  Z  punktu  widzenia  oferty 

bezsprzeczne było, że oferta uwzględnia te karty - potwierdzenie stanowi oświadczenie woli 

złożone w treści oferty przez Odwołującego w pkt 10 warunków granicznych: Zabezpieczenie 

odpowiedniej  ilości  wszystkich  elementów  niezbędnych  do  wykonania  poszczególnych 

badań  (zgodnie  z  danymi  podanymi  w  tabeli,  oraz  przepisami  obowiązującymi  w  zakresie 

wykonywania  badań  serologicznych)  oraz  w  celu  wykonania  wewnątrzlaboratoryjnej, 

codziennej,  kontroli  jakości  badań,  przez  cały  okres  trwania  umowy,  a  także  kontroli 

zewnątrzlaboratoryjnej 5 razy w roku ( kontrola Ihit 4x w roku i kontrola RCKiK 1 x w roku) - 

”uwzględniono w cenie oferty niezbędne ilości asortymentu do wykonania w/w ilości badań”. 

Stwierdzenie 

Zamawiającego,  że  Odwołujący  nie  sporządził  oferty  zgodnej  z  określonymi 

wymaganiami  (nie  zastosował  jednej  z  dwóch  wskazanych  możliwości)  co  do  wyliczenia 

(uwzględnienia  w  ofercie)  niezbędnych  kart  jest  bezpodstawne.  Jak  stanowi  orzecznictwo 

Izby,  nie  jest  istotna  forma  oferty  (gdzie  zostały  uwzględnione  dane  odczynniki),  ale  czy 

faktycznie  są  one  przedmiotem  oferty.  Takie  stanowisko  Zamawiającego  prowadzi  do 

absurdu  - 

należałoby  przyjąć,  że  wycena  kart  w  ofercie  w  innym  niż  wskazanym  przez 

Zamawiającego  miejscu  (wierszu  formularza)  zawsze  skutkowałaby  odrzuceniem  oferty, 

nawet pomimo ich fizycznego wyszczególnienia i wyceny. W konsekwencji, Zamawiający nie 

miał  podstaw  do  odrzucenia oferty  Odwołującego  na  podstawie art.  89 ust.  1 pkt  2 ustawy 

Pzp,  a  tym  samym  unieważnienia  Postępowania  na  podstawie  art.  93  ust.  1  pkt  1  ustawy 

Pzp.  

Pismem  z  dnia  1  marca  2021  r.  Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie 

wnosząc o jego oddalenie w całości. Uzasadniając swoje stanowisko Zamawiający wskazał 

m.in.,  że  zgodnie  z  warunkami  zawartymi  w  SIWZ  wymagał  złożenia  oferty  na  formularzu 

asortymentowo-cenowym, 

stanowiącym  załącznik  nr  3  do  SIWZ.  Pytanie  nr  21  zostało  

zadane przez Odwołującego. Odpowiedź została udzielona literalnie na zadane pytanie. Nie 

dotyczyło  ono  ilości,  lecz  miejsca  zaoferowania  mikrokart,  co  świadczy  o  tym.  że  na  tym 

etapie postępowania Odwołujący nie miał wątpliwości jaką ilość mikrokart należy zaoferować 

do wykonania kontroli, a 

tylko, w którym miejscu tabeli, stanowiącej załącznik nr 3 do SiWZ, 

należy  te  mikrokarty  umieścić.  Świadczy  o  tym  również  fakt,  iż  w  postępowaniu 

przetargowym, 

które miało miejsce w 2011 r. przy podobnych zapisach w SIWZ, Odwołujący 

wiedział, gdzie i ile należy zaoferować mikrokarty w celu wykonania badań kontroli wewnątrz 

i  zewnątrzlaboratoryjnej.  Treść  pytania  Nr  5  zadanego  w  tym  zakresie  w  postępowaniu  z 

roku 2

011 również o tym świadczy. 


Zama

wiający  stwierdził,  że  bezpodstawne  jest  stwierdzenie  Odwołującego,  że 

rzekomo 

nie  określił  w  SIWZ  dodatkowej  ilości  odczynników  do  badań  poprzestając  na 

wskazaniu, że ma to być ilość „odpowiednia”. W punkcie 15 „Warunki graniczne dotyczące 

metodyki  i  odcz

ynników”  Zamawiający  określił:  15  Wewnątrzlaborałoryjna  kontrola  jakości 

badań wykonywana będzie codziennie dla wszystkich badań wymienionych w tabeli (dotyczy 

wszystkich rodzajów zaoferowanych mikrokart). Zamawiający dopuszcza aby pochodziła od 

tego  samego  producenta  co  odczynniki,  co  d

odatkowo  w  toku  udzielanych  wyjaśnień 

Zamawiający  potwierdził  i  uszczegółowi!  w  odpowiedzi  na  pytanie  Nr  7:  ,,Zamawiający 

będzie  wykonywał  wewnątrzlaboratoryjną  kontrolę  jakości  badań  codziennie  dla  wszystkich 

badań  wymienionych  w  tabeli  (dotyczy  wszystkich  rodzajów  zaoferowanych  mikrokart) 

zgodnie  z  aktualnie  obowiązującymi  przepisami.”  Poniżej  treści  dotyczącej  warunków 

granicznych tj. „Warunki graniczne dotyczące metodyki i odczynników”, „Warunki graniczne 

dotyczące zaoferowanego sprzętu" oraz „Warunki graniczne dotyczące analizatora” znajduje 

się  bardzo  istotna  informacja  z  punktu  widzenia toczącego  się  odwołania  tj.  przywołane  są 

akty prawne na podstawie których Zamawiający wykonywał będzie badania wyszczególnione 

w  tabeli. 

„Wszystkie  badania  serologiczne  wymienione  w  tabelach  wykonywane  będą 

zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami  zawartymi  w  Obwieszczeniu  Ministra  Zdrowia  w 

sprawie  wymagań  dobrej  praktyki  pobierania  krwi  i  jej  składników,  badania,  preparatyki, 

przechowywania

,  wydawania  i  transportu  dla  jednostek  organizacyjnych  publicznej  służby 

krwi  z  późniejszymi  aktualizacjami  oraz  Rozporządzeniem  Ministra  Zdrowia  w  sprawie 

leczenia  krwią  i  jej  składnikami  w  podmiotach  leczniczych  wykonujących  działalność 

leczniczą  w  rodzaju  stacjonarne  i  całodobowe  świadczenia  zdrowotne  z  późniejszymi 

aktualizacjami. 

Zamawiający zastrzega sobie prawo zmian w realizowaniu wszystkich pozycji 

znajdujących  się  w  arkuszach  asortymentowo-cenowych  wynikających  z  wprowadzenia 

zmian  przepisów  w  tym  zakresie  wprowadzonych  w  nowym  zapowiadanym  wydaniu  w/w 

publikacji"  

W związku z powyższym, zdaniem Zamawiającego, nieprawdziwy jest zarzut, że nie 

określił w jaki sposób będzie wykonywał kontrolę jakości badań zarówno w zakresie kontroli 

wewnątrz  jak  i  zewnątrzlaboratoryjnej,  ponieważ  informacje  na  ten  temat  znajdują  się  w 

SIWZ.  Zgodnie  natomiast  z  wyrokiem  w  sprawie  KIO 

1934/20  ”Nie  budzi  wątpliwości,  że  z 

formularza cenowo-

asortymentowego załączonego do oferty Odwołującego nie sposób było 

odczytać  gdzie  (i  czy)  Odwołujący  zaoferował  Zamawiającemu  dostawę  również, 

dodatkowyc

h  odczynników  do  badań”  oraz,  że  „Powinnością  Zamawiającego  w  sytuacji 

podejrzenia,  że  oferta  Odwołującego  nie  odpowiada  treści  SIWZ,  było  przeprowadzenie 

odpowiedniego  postępowania  wyjaśniającego.  Jest  to  na  tyle  istotne,  że  skutkiem  takiego 

postępowania  mogło  być  m.  in.  uznanie,  że  oferta  Odwołującego  nie  odpowiadała  treści 


SIWZ  i  jej  odrzucenie  z  postępowania.”  Celem  Zamawiającego  w  wezwaniach  do  złożenia 

wyjaśnień wysłanych do Odwołującego w dniach 13.10.2020 r., 23.10.2020 r. oraz 12.01.21 

r. 

było  przeprowadzenie  odpowiedniego  postępowania  wyjaśniającego.  Zamawiający  miał 

wątpliwości  czy  zgodnie  z  ww.  wyrokiem  mikrokarty  do  wykonania  badań  kontrolnych  są 

przedmiotem oferty.  

Do  pisma 

Zamawiającego  zostały  załączone:  Formularz  asortymentowo-cenowy  -

Załącznik Nr 3 do SIWZ, Wyjaśnienia Zamawiającego (Odpowiedź na pytanie nr 21), Pakiet 

Nr 4.2 z SIWZ Zamawiającego z roku 2011, Pakiet Nr 4.2 ze złożonej oferty Odwołującego z 

roku  2011,  Wy

jaśnienia  Zamawiającego  z  roku  2011  (Odpowiedź  na  pytanie  nr  5), 

Wyjaśnienia  Zamawiającego  (Odpowiedź  na  pytanie  nr  7),  Treść  Obwieszczenia  Ministra 

Zdrowia  w  sprawie  wymagań  dobrej  praktyki  pobierania  krwi  i  jej  składników,  badania, 

preparatyki,  przechowywania,  wydawania  i  transportu  dla  jednostek  organizacyjnych 

publicznej  służby  krwi,  -  fragmenty  dotyczące  zasad  kontroli  jakości  i  kwalifikacji 

odczynników, str. 78 oferty Odwołującego, Odpowiedź. Odwołującego z dnia 15.01.2021 r., 

Tr

eść  Obwieszczenia  Ministra  Zdrowia  /  18  marca  2020  roku  w  sprawie  wymagań  dobrej 

praktyki  przechowywania  i  wydawania  krwi  i  jej  składników  dla  banków  krwi  oraz  badań  z 

zakresu immunologii t

ransfuzjologicznej wykonywanych w zakładach leczniczych podmiotów 

leczniczych  innych  niż  regionalne  centra,  Wojskowe  Centrum  lub  Centrum  MSWiA  - 

fragmenty  dotyczące  zasad  kontroli  jakości  i  kwalifikacji  odczynników,  Wyjaśnienia  złożone 

przez Odwołującego 16.10.2020 r., 27.10.2020 r. i 15.01.2021 r.  

W dniu 4 lutego 2021 r. wykonawca Grofols Polska Sp. z o.o. 

(dalej: Przystępujący”) 

zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego wnosząc o 

oddalenie odwołania. Następnie w piśmie z dnia 4 marca 2021 r., złożonym na posiedzeniu, 

przedstawił  uzasadnienie  prezentowanego  stanowiska,  podając  m.in.,  że  konieczność 

odrębnej wyceny każdego z odczynników  wynikała z przyjętego we wzorze umowy modelu 

rozliczeń,  zgodnie  z  którym  wynagrodzenie  będzie  należne  za  sukcesywnie  realizowane 

dostawy.  Wynagrodzenie  nie  ma  charakteru  ryczałtowego.  Zamawiający  zastrzegł  sobie 

prawo  realizowania  zamówień  w  ilościach  uzależnionych  od  rzeczywistych  potrzeb  i 

posiadanych środków oraz do ograniczenia zamówienia w zakresie rzeczowym i ilościowym. 

W  przypadku  oferty  Przystępującego  dodatkowe  odczynniki  zostały  uwzględnione  w  ten 

sposób,  ze  odpowiednio  powiększono  liczbę  odczynników  w  ramach  każdego  z  badań  w 

poz.  1-

7  Tabeli  nr  1.  Natomiast  w  ofercie  DiaHem  odczynniki  do  badań  kontrolnych  nie 

zostały uwzględnione w żadnej części tej tabeli. Zamawiający nie ma zatem możliwości ich 

zamówienia w trakcie trwania umowy i dokonania rozliczeń za ich dostawę. 


Przystępujący stwierdził również, że w sprawie KIO 1934/20 Izba zwróciła uwagę, iż z 

formularza cenowo - 

asortymentowego załączonego do oferty Odwołującego nie sposób było 

odczytać  gdzie  (i  czy)  odwołujący  zaoferował  również  dodatkowe  odczynniki  do  badań,  jak 

też,  że  w  sytuacji  nieujęcia  przez  wykonawcę  określonego,  istotnego  elementu  przedmiotu 

zamówienia, nie może to być poprawione w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. W związku 

z tym wyrok ten nie rozstrzygał kwestii zgodności oferty z SIWZ.  

Następnie Przystępujący podał, że w piśmie zawierającym odmowę wyrażenia zgody 

na  poprawienie  omyłki  Odwołujący  stwierdził,  że  cena  odczynników  do  badań  kontrolnych 

została ogólnie uwzględniona w cenie jego oferty, podczas gdy w innych postępowaniach o 

tym  samym  przedmiocie  zamówienia  samodzielnie  ustalał  ilość  dodatkowych  odczynników 

do  badań kontrolnych i odpowiednio je uwzględniał  w  złożonych ofertach.  Nadto  zauważył, 

że  przeprowadzenie  kontroli  wymaga  każdorazowo  wykorzystania  nie  tylko  materiału 

wzorcowego  (krwinek),  ale  również  mikrokart,  których  nie  wskazano  w  żadnej  pozycji 

formularza asortymentowo-cenowego. 

Do pisma 

zostały załączone: wydruk ze strony internetowej DiaHem, Wyciągi z SIWZ 

i z oferty DiaHem w postępowaniu prowadzonym przez Wojewódzki Specjalistyczny Szpital 

Dziecięcy  w  Olsztynie,  wyciąg  z  oferty  DiaHem  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

Wojewódzki  Szpital  Zespolony  w  Płocku,  umowę  nr  68/ZP/2011  zawartą  pomiędzy 

Zamawiającym a DiaHem. 

Na rozprawie 

Strony i Przystępujący podtrzymali swoje stanowiska w sprawie.  

I

zba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania złożonej przez Zamawiającego 

w  sprawie  KIO  1934/20,  uzupełnionej  w  sprawie  KIO  318/21,  oraz  dowody  załączone  do 

złożonych pism, a także złożone na rozprawie przez Odwołującego w postaci oświadczenia 

Kierownika Pracowni Immunologii Transfuzjologicznej z Bankiem Krwi Powiatowego Szpitala 

im.  Władysława  Biegańskiego  w  Iławie  dot.  kwalifikacji  dostawy  mikrokart  oraz  próbki 

mikrokarty.  

Krajowa  Izba  Odwoławcza  uwzględniając  dokumentację  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  oraz  stanowiska  Stron  i  Przystępującego,  a  także 

zgromadzone 

dowody, ustaliła i zważyła co następuje: 

Do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zastosowanie mają przepisy 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2019  r.  poz. 

1843 ze zm.), Stosownie bowiem do 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Przepisy 

wprowadzające  ustawę  –  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2020),  do 

postępowań  o  udzielenie  zamówienia,  o  których  mowa  w  ustawie  uchylanej  w  art.  89, 


wszczętych  i  niezakończonych  przed  dniem  1  stycznia  2021  r.  stosuje  się  przepisy 

dotychczasowe.  Natomia

st  do  postępowania  odwoławczego  zastosowanie  mają  przepisy 

ustawy  - 

Prawo  zamówień  publicznych  z  dnia  11  września  2019  r.  (Dz.U.  z  2019  r.  poz. 

2019),  zwanej  „ustawą  NPzp”.  Stosownie  bowiem  do  92  ust.  2  ustawy  z  dnia  11  września 

2019 r. 

– Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. 

poz.  2020), 

do  postępowań  odwoławczych  oraz  postępowań  toczących  się  wskutek 

wniesienia  skargi  do  sądu,  o  których  mowa  w  ustawie  uchylanej  w  art.  89,  wszczętych  po 

dniu  31  grudnia  2020  r.,  dotyczących  postępowań  o  udzielenie  zamówienia  wszczętych 

przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1.  

Odwołanie  nie  zawiera  braków  formalnych.  Wpis  w  prawidłowej  wysokości  został 

wniesiony w ustawowym terminie.  Ni

e została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących 

odrzuceniem odwołania, o których stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.  

Uzasadniając interes prawny we wniesieniu odwołania Odwołujący wskazał, że gdyby 

Zamawiający  nie  naruszył  wskazanych  przepisów  ustawy  Pzp,  to  oferta  Odwołującego 

zostałaby  uznana  za  najkorzystniejszą.  Odwołujący  mógłby  uzyskać  zamówienie  objęte 

p

ostępowaniem i tym samym narażony jest na szkodę, na którą składają się w szczególności 

szeroko  rozumiane  koszty  przygotowania  oferty  oraz  nieuzyskany 

zysk  z  tytułu  braku 

możliwości wykonania umowy.   

W ocenie Izby Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do skorzystania ze środków 

ochrony  prawnej.  Zostały  wypełnione  przesłanki,  o  których  mowa  w  art.  179  ust.  1  ustawy 

Pzp. Odwołujący jest zainteresowany pozyskaniem zamówienia i w tym celu złożył ofertę. W 

przypadku  potwierdzenia  się  zarzutów  odwołania  Odwołujący  mógłby  liczyć  na  udzielenie 

zamówienia. 

Z  uwagi  na  wypełnienie  wymogów  ustawowych  zgłoszenia  Izba  stwierdziła 

skuteczność 

przystąpienia 

wykonawcy 

Gr

ifols 

Polska 

Spółka 

ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  (w  treści  „Przystępujący”)  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego. 

Izba ustaliła, co następuje: 

postępowaniu oferty złożyło dwóch wykonawców, w tym Odwołujący. 

 W  informacji  o  odrzuceniu  oferty 

Odwołującego  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2 

ustawy Pzp oraz o unieważnieniu postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp 

w związku z odrzuceniem oferty Grifols, Zamawiający wskazał:  


„(…) Po ponownej ocenie odpowiedzi udzielonych przez firmę DiaHem Diagnostic Products 

Sp. z o.o. w dniach 16.10.2020 roku 27.10.2020 

roku oraz 12.01.2021 roku (i całości oferty) 

stwierdzono co następuje:  

Wyjaśnienia  złożone  przez  Wykonawcę  określają,  że  „  ...sposób  dostaw  mikrokart  będzie 

miał miejsce ,,wraz z dostawą zestawów do codziennej kontroli jakości badań IH-QC 1 i IH-

QC-

2„  a  Zamawiający  składając  zamówienie  na  zestawy  kontrolne  IH-QC  1  i  IH-QC  2 

otrzyma  jednocześnie  odpowiednią  ilość  mikrokart  do  badań  kontrolnych  w  tzw.  „pakiecie 

kontrolnym”.” 

W  odpowiedziach  na  wezwania  do  złożenia  wyjaśnień  złożonych  w  dniach  16.10.2020r  i 

27.10.2020r Oferent powołuje się na Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 18 marca 2020r 

w  sprawie  wymagań  dobrej  praktyki  przechowywania  i  wydawania  krwi  i  jej  składników  dla 

banków  krwi  oraz  badań  z  zakresu  immunologii  transfuzjologicznej  wykonywanych  w 

zakładach  leczniczych  podmiotów  leczniczych  innych  niż  regionalne  centra,  Wojskowe 

Centrum  lub  Centrum  MSWiA  oraz  zaleceń  Instytutu  Hematologii  i  Transfuzjologii  w 

Warszawie. W dokumencie tym opisany jest sposób wykonywania codziennej kontroli jakości 

badań,  a  także  jest  narzucony  obowiązek  kwalifikowania  każdej  nowej  serii  i  dostawy 

odczynników (w tym mikrokart), w celu dopuszczenia ich do użytku. Badania dla pacjentów i 

wewnętrzna  kontrola  jakości  badań  muszą  być  wykonywane  przy  użyciu  tej  samej  serii 

odczynnika (mikrokarty). Kwalifikacja musi być odrębna dla każdej serii i dostawy. 

Idea  kontroli  we

wnątrzlaboratoryjnej  polega  na  kontroli  mikrokart  przeznaczonych  do 

wykonywania  bada

ń  dla  pacjentów  celem  sprawdzenia  poprawności  ich  działania. 

Wymienione wyżej krwinki kontrolne IH-QC 1 i IH-QC 2 mają służyć do kontroli mikrokart, a 

nie  odwrotnie.  Dlatego 

do  wykonania  kontroli  wewnątrzlaboratoryjnej  powinny  być 

wykorzystywane  mikrokarty  dostarczone  w  tej  samej  dostawie  co  mikrokarty  używane  do 

wykonywania badań. Ponadto w skład zestawu kontrolnego nie mogą wchodzić mikrokarty o 

przypadkowym numerze seryjnym, ponieważ to przeczyłoby idei kontroli jakości przytoczonej 

powyżej. 

Z dokumentów zawartych w ofercie przetargowej wynika, że dostawy zestawów kontrolnych 

IH-QC 1 i IH- 

QC 2 odbywają się 13 razy w ciągu roku, czyli 39 razy w ciągu trwania umowy 

umowa  na  36  miesięcy  -  3  lata).  W  odpowiedzi  udzielonej  na  wezwanie  do  złożenia 

wyjaśnień z dnia 12.01.2021r została dostarczona tabela określająca ilości poszczególnych 

mikrokart, które będą dostarczane do Zamawiającego w poszczególnych miesiącach trwania 

umowy.  Jest  to  niespójne  z  wcześniejszymi  wyjaśnieniami  gdzie  Oferent  wyjaśnił  że,,.. 

Zamawiający  składając  zamówienie  na  zestawy  kontrolne  IH-QC  1  i  IH-QC  2  otrzyma 

jednocześnie  odpowiednią  ilość  mikrokart  do  badań  kontrolnych  w  tzw.  „pakiecie 


kontrolnym”.,  czyli  zgodnie  z  dokumentami  zawartymi  w  ofercie  39  razy,  a  nie  36  razy  jak 

wynika z wyjaśnień złożonych w dniu 15.01.2021r. 

Wykonawca  nie  wyjaśnił  z  czego  wynikają  ilości  mikrokart  w  poszczególnych  miesiącach 

obowiązywania  umowy  zawarte  w  tabeli,  a  z  powodu  konieczności  przeprowadzenia 

kwalifika

cji  mikrokart  z  każdej  dostawy,  zgodnie  z  obowiązującymi  w  tym  zakresie 

wytycznymi jest ona niewystarczająca.  

Zamawiający  określił  dwa  możliwe  sposoby  zaoferowania  mikrokart  do  wykonania  kontroli 

wewnątrz i zewnątrzlaboratoryjnej tj. zgodnie z pkt. 14 Warunków granicznych dotyczących 

metodyki  i  odczynników  oraz  zgodnie  z  odpowiedzią  udzieloną  na  pytanie  Nr  21  w 

Wyjaśnieniach Zamawiającego. 

Zamawiający WYMAGAŁ w pkt 14 Warunki graniczne dotyczących metodyki i odczynników „ 

Odczynników niezbędnych do wykonywania codziennej kontroli jakości badań oraz Kontrolę 

Ze

wnątrzlaboratoryjną  należy  ująć  w  formularzu  asortymentowo-cenowym  pod  pozycją 

„Dodatkowe  odczynniki  i  materiały  zużywalne”,  natomiast  w  odpowiedzi  na  pytanie  Nr  21 

DODATKOWO DOPUŚCIŁ możliwość oferowania mikrokart w pozycjach 1 do 7.  

Wykonawca nie sporządził oferty zgodnej z określonymi wymaganiami (to znaczy z żadną z 

dwóch  możliwości  jakie  określił  Zamawiający),  wprowadzając  własny  sposób,  który  jest 

niezgodny  z  wymaganiami  Zamawiającego  i  jednocześnie  niespójny  w  złożonych  przez 

siebie 

wyjaśnieniach.(…)” 

Załącznik  Nr  3  do  SIWZ  zawiera  informacje  dotyczące  ilości  poszczególnych 

rodzajów  badań,  jakie  Zamawiający  wykona  przy  pomocy  dostarczonych  odczynników, 

automatycznego  analizatora  oraz  sprzętu  służącego  do  wykonywania  tych  samych  badań 

metodą  manualną.  Pod  tabelą  znajdują  się:  „Warunki  graniczne  dotyczące  metodyki  i 

odczynników”.  „Warunki  graniczne  dotyczące  zaoferowanego  sprzętu"  oraz  „Warunki 

graniczne  dotyczące  analizatora”.  W  Warunkach  granicznych  dotyczących  metodyki  i 

odczynników w punkcie 10 i 14 Zamawiający wymagał:  

„10.  Zabezpieczenie  odpowiedniej  ilości  wszystkich  elementów  niezbędnych  do  wykonania 

poszczególnych  badań  (zgodnie  z  danymi  podanymi  w  tabeli,  oraz  przepisami 

obowiązującymi  w  zakresie  wykonywania  badań  serologicznych)  oraz  w  celu  wykonania 

wewnątrzlaboratoryjnej, codziennej, kontroli jakości badań przez cały okres trwania umowy, 

a  także  kontroli  zewnątrzIaboratoryjnej  5  razy  w  roku  (  kontrola  IHiT  4x  w  roku  i  kontrola 

RCKiK lx w 

roku).”  

„14.  Odczynniki  niezbędne  do  wykonania  codziennej  kontroli  jakości  badań  oraz  Kontrolę 

zewnątrzlaboratoryjną  należy  ująć  w  formularzu  asortymentowo-cenowym  pod  pozycją 

,,Dodatkowe odczynniki i materiały zużywalne”. 


W  toku  udzielanych  wyjaśnień  Zamawiający  dopuścił  możliwość  zaoferowania 

mikrokart  do  wykonania badań kontrolnych również  w  inny  sposób,  zgodnie  z  odpowiedzią 

na pytanie nr 21: 

„W związku z warunkiem granicznym dotyczącym metodyki i odczynników 

pkt  14  załącznika  Nr  3  do  SIWZ  „Odczynniki  niezbędne  do  wykonania  codziennej  kontroli 

jakości badań oraz Kontrolę zewnątrzlaboratoryjną należy ująć w formularzu asortymentowo-

cenowym  pod  pozycją  Dodatkowe  odczynniki  i  materiały  zużywalne”.  Prosimy  o 

potwierdzenie  że  Zamawiający  wyraża  zgodę  na  zaoferowanie  odpowiedniej  ilości  kart  do 

wykonania  kontroli  codziennej  w  pozycjach  1-  7? 

Odpowiedź:  Zamawiający  wyraża 

zgodę/dopuszcza na zaoferowanie odpowiedniej ilości kart do wykonania kontroli codziennej 

oraz kontroli zewnątrzlaboratoryjnej w pozycjach 1-7." 

W  odpowiedzi  z  dnia  16  października  2020  r.  na  wezwanie  Zamawiającego  do 

złożenia wyjaśnień treści oferty na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp Odwołujący wskazał 

m.in.  „(…)  udzielając  wyjaśnień  w  zakresie  zaoferowanych  ILOŚCI  mikrokart,  niniejszym 

i

nformujemy,  że Wykonawca  DiaHem  AG  Diagnostic  Products  w  ramach  oferty  uwzględnił 

następującą  ilość  sztuk  mikrokart  do  wykonania  oznaczeń  w  zakresie  kontroli 

wewnątrzlaboratoryjnej i zewnątrzlaboratoryjnej: 

• 

dot.  badanie  grupy  krwi  u  dorosłych  ABO/Rh  wraz  z  oznaczeniem  występowania 

regularnych aglutynin ( tzw. Revers ), 1 karta = 1 pacjent. 2190 badań kontrola wewnętrzna 

(2190 kart) + 45 badań kontrola zewnętrzna (45 kart) = 2235 kart DiaClon ABO/D (DVI + , 

DVI-) + Reverse Grouping; 

• 

dot. przeglądowe badanie na obecność przeciwciał w teście AHG (1 8000 grup krwi + 

3800  biorców),  1  karta  =  2  pacjentów;  2190  badań  kontrola  wewnętrzna  (1095  kart)  +  45 

badań kontrola zewnętrzna (45 kart)1140 kart LI5S/Coombs;  

• 

dot. weryfikacja grupy krwi w układzie ABO i RhD biorcy, 1 karta = 2 pacjentów: 21 90 

badań kontrola wewnętrzna (1095 kart) + 22 badań kontrola zewnętrzna (22 kart) =1117 kart 

DlaClon ABD-Confirmation for Patients, 

• 

dot. weryfikacja grupy krwi w układzie ABO i RhD dawcy, 1 karta = 2 pacjentów: 21 

90 ba

dań kontrola wewnętrzna (1095 kart) + 22 badań kontrola zewnętrzna (22 kart) =1117 

kart DiaClon ABD-Confirmation for Donors; 

• 

dot. oznaczenie grupy krwi w układzie ABO i RhD u noworodka wraz z oznaczeniem 

BTA, 1 karta = 1 pacjent: 2190 badań kontrola wewnętrzna (2190 kart) = 2190 kart DiaClon 

ABO/Rh for Newborns (DVI+); 

W/w  ilości  mikrokart  do  wykonania  oznaczeń  w  zakresie  kontroli  wewnątrzlaboratoryjnej  i 

zewnątrzlaboratoryjnej  będą  dostarczane  sukcesywnie  wraz  z  dostawą  zestawów  do 

codziennej kontroli ja

kości badań (IH-QC 1 i IH-QC 2) w pakiecie kontrolnym. 


Uwzględniona  w  ofercie  konkretna  ilość  mikrokart,  odpowiada  niezbędnej  liczbie 

odczynników  do  przeprowadzenia  wymaganych  kontroli  zgodnie  z  obowiązującymi  w  tym 

zakresie wytycznymi, tj. zgodnie z treścią Obwieszczenia Ministra Zdrowia z dnia 18 marca 

2020  r.  w  sprawie  wymagań  dobrej  praktyki  przechowywania  i  wydawania  krwi  i  jej 

składników  dla  banków  krwi  oraz  badań  z  zakresu  immunologii  transfuzjologicznej 

wykonywanych  w  zakładach  leczniczych  podmiotów  leczniczych  innych  niż  regionalne 

centra,  Wojskowe  Centrum  lub  Centrum  MSWiA  oraz  zaleceń  Instytutu  Hematologii  i 

Transfuzjologii w Warszawie. 

Niniejszym  pragniemy  zapewnić  że,  oferta  Wykonawcy  DiaHem  AG  Diagnostic  Products 

została złożona z należytą starannością, odpowiada treści przedmiotowej SIWZ i uwzględnia 

wszelkie  wymogi  i  zobowiązania  wobec  Wykonawcy,  określone  przez  Zamawiającego  w 

dokumentacji przedmiotowego postępowania.” 

W odpowiedzi z dnia 27 

października 2020 r. na wezwanie z złożenia wyjaśnień treści 

oferty  na  podstawie  ar

t.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  Odwołujący  wskazał  m.in.  „(…)  Mając  na 

uwadze  złożone  przez  Wykonawcę  DiaHem  AC  Diagnostic  Products,  w  dniu  16.10.2020  r. 

wyjaśnienia,  w  odpowiedzi  na  pismo  Zamawiającego  z  dnia  13.10.2020  r.  wzywające  do 

udzielenia  wyjaśnień,  wskazujemy  że  będący  przedmiotem  wyjaśnień  zwrot  „pakiet 

kontrolny" stanowią zgodnie z treścią wyjaśnień z dnia 16.10.2020 r., wskazane w mm „ilości 

mikrokart  do  wykonania  oznaczeń  w  zakresie  kontroli  wewnątrziaboratoryjnej  i 

zew

nątrziaboratoryjnej''.  Wykonawca  DiaHem  AC  Diagnostic  Products  używając  takiego 

określenia miał  na  celu zapewnienie Zamawiającego,  że dostawy  zaoferowanych mikrokart 

do  przeprowadzenia  wskazanych  w  SIWZ  badań  kontrolnych  będą  odbywały  się 

sukcesywnie i reg

ularnie, tak aby możliwe było ich wykonanie zgodnie z obowiązującymi w 

tym  zakresie  wytycznymi,  tj.  zgodnie  z  treścią  Obwieszczenia  Ministra  Zdrowia  z  dnia  18 

marca  2020  r.  w  sprawie  wymagań  dobrej  praktyki  przechowywania  i  wydawania  krwi  i  jej 

składników  dla  banków  krwi  oraz  badań  z  zakresu  immunologii  transfuzjologicznej 

wykonywanych  w  zakładach  leczniczych  podmiotów  leczniczych  innych  niż  regionalne 

centra,  Wojskowe  Centrum  lub  Centrum  MSWiA  oraz  zaleceniami  instytutu  Hematologii  i 

Transfuzjologii  w  Wars

zawie.  Doprecyzowując  złożone  w  dniu  16.10.2020  r.  wyjaśnienia, 

dodatkowo informujemy, iż użyty zwrot „pakiet kontrolny" miał za zadanie również utwierdzić 

Zamawiającego w przekonaniu i jednoznacznie potwierdzić, że sposób dostaw mikrokart do 

badań  kontrolnych  będzie  miał  miejsce  „wraz  z  dostawą  zestawów  do  codziennej  kontroli 

jakości  badań  (IH-QC  1  i  IH~QC  2)“,  a  Zamawiający  składając  zamówienie  na  zestawy 

kontrolne  IH-QC  1  i  IH-

QC  2  otrzyma  jednocześnie  odpowiednią  ilość  mikrokart  do  badań 

kontrolnych w t

zw. „pakiecie kontrolnym””.  


W  odpowiedzi  z  dnia  15  stycznia  2021  r.  na  wezwanie  z  złożenia  wyjaśnień  treści 

oferty  na  podstawie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  Odwołujący  wskazał  m.in.  „(…)  niniejszym 

wyjaśniamy,  że  określenie  „odpowiednia  ilość  mikrokart  do  badań  kontrolnych  w  tzw. 

„pakiecie  kontrolnym"  użyte  w  odpowiedzi  udzielonej  w  dniu  27.10.2020  r.  odnosi  się  do 

zaoferowanych  ilości  mikrokart  do  wykonania  oznaczeń  w  zakresie  kontroli 

wewnątrzlaboratoryjnej i zewnątrzlaboratoryjnej, które to Wykonawca DiaHem AG Diagnostic 

Products szczegółowo wskazał w wyjaśnieniach z dnia 16.10.2020 r.” 

Izba 

zważyła, co następuje: 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. Nie potwierdziły się zarzuty odwołania w 

granicach których Izba orzeka.  

Ad. zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp 

Stosownie  do  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp 

Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli  jej 

treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 

87 ust. 2 pkt 3. 

Na  wstępie  zauważenia  wymaga,  iż  niezgodność  treści  oferty  z  treścią  SIWZ  w 

rozumieniu przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp jest oceniania z uwzględnieniem definicji 

oferty,  zawartej  w  art.  66  Kodeksu  cywilnego, 

zgodnie  z  którym  ofertą  jest  oświadczenie 

drugiej stronie woli zawarcia umowy, 

jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. Chodzi 

zatem  o  materialną  sprzeczność  zobowiązania  zawartego  w  ofercie  z  zobowiązaniem, 

którego zamawiający oczekuje i który opisał w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

Niezgodność  ta  występuje  wówczas,  gdy  zaoferowany  przez  wykonawcę  przedmiot 

zamówienia  nie  odpowiada  opisanemu  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  w 

szczególności  co  do  zakresu,  ilości,  jakości,  warunków  realizacji  i  innych  elementów,  które 

są  istotne  dla  wykonania  zamówienia  w  stopniu  zaspokajającym  oczekiwania 

Zamawiającego.  Dla  zastosowania  tego  przepisu  powinno  być  możliwe  wykazanie,  jaki 

merytoryczny  element  oferty  jest  niezgodny  z  konkretnymi  postanowieniami  specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia  i  na  czym  ta  niezgodność  polega.  Przy  ocenie  w  tym 

zakresie brany jest pod uwagę podwyższony miernik staranności w działaniu wykonawcy, co 

wynika  z  art.  355 

§  1  i  2  k.c.,  zgodnie  z  którym  dłużnik  obowiązany  jest  do  staranności 

ogólnie  wymaganej  w  stosunkach  danego  rodzaju  (należyta  staranność),  zaś  należytą 

staranność dłużnika w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej określa 

się  przy  uwzględnieniu  zawodowego  charakteru  tej  działalności,  w  związku  z  art.  14  ust.  1 

ustawy Pzp. 

Przechodząc  od  powyższych  uwag  na  grunt  analizowanej  sprawy,  wskazania 

wymaga, iż z ww. informacji o odrzuceniu oferty DiaHem wynika m.in. iż Wykonawca ten nie 


sporządził  oferty  w  sposób  zgodny  z  określonymi  przez  Zamawiającego  wymaganiami  w 

zakresie  zaoferowania  mikrokart  do  kontroli  codziennej,  przy  czym 

okoliczności  sprawy 

wskazują, że wbrew sugestiom Odwołującego, nie chodzi jedynie o formalny aspekt, lecz o 

to,  że  jego  oferta  nie  zawiera  wymaganego  w  SIWZ  oświadczenia  woli  w  przedmiocie 

zaoferowania mikrokart do kontroli codziennej. 

Odwołujący nie zaoferował ich ani w poz. 1-7, 

ani  w  części  przeznaczonej  dla  zaoferowania  dodatkowych  odczynników  i  materiałów 

zużywalnych  w  tabeli  nr  I,  gdzie  powinny  być  zaoferowane  zgodnie  z  SIWZ,  co  wynika 

wprost z Formularza asortymentowo-cenowego, st

anowiącego załącznik nr 3 do SIWZ oraz 

odpowiedzi Zamawiającego na pytanie 21. Wbrew sugestiom Odwołującego w odwołaniu, z 

których  miałoby  wynikać,  że  wystarczającym  było  uwzględnienie  mikrokart  do  kontroli  w 

ogólnej  cenie  oferty,  Zamawiający  wymagał  zaoferowania  tych  kart,  a  więc  złożenia 

oświadczenia  zawierającego  istotne  postanowienia  umowy  także  w  tym  zakresie,  a  więc 

należało podać liczbę oferowanych mikrokart nie tylko dla potrzeb badań wskazanych w poz. 

7 tabeli nr I, ale także dla potrzeb kontroli oraz ich cenę. 

Nie  jest  sporne,  że  Zamawiający  określił  dwa  dopuszczalne  sposoby  zaoferowania 

mikrokart  do  wykonania  kontroli. 

W  Załączniku  nr  3  do  SIWZ  zawierającym  Formularz 

asortymentowo-

cenowy,  w  pkt  14  Warunków  granicznych  dotyczących  metodyki  i 

odc

zynników  Zamawiający  określił,  że  odczynniki  niezbędne  do  wykonania  codziennej 

kontroli  jakości  badań  oraz  Kontrolę  Zewnątrzlaboratoryjną  należy  ująć  w  ww.  formularzu 

pod  pozycją  Dodatkowe  odczynniki  i  materiały  zużywalne.  Odpowiadając  natomiast  w  dniu 

czerwca 2020 r. na pytanie wykonawcy, które dotyczyło potwierdzenia, że Zamawiający 

wyrazi zgodę na zaoferowanie odpowiedniej ilości kart do wykonania kontroli w pozycjach 1-

została  wyrażona  zgoda  na  to,  aby  odpowiednia  ilość  kart  do  wykonania  kontroli 

codziennej  oraz  kontroli  zewnątrzlaboratoryjnej  została  zaoferowana  w  poz.  1-7  tego 

formularza. 

Powyższe  oznacza,  że  Zamawiający  jasno  określił,  że  wykonawcy:  po  pierwsze,  

powinni zaoferować odpowiednią ilość mikrokart także dla potrzeb kontroli, po drugie, mogli 

oświadczenie  woli  w  zakresie  ich  zaoferowania  złożyć  na  dwa  sposoby.  Jednym  ze 

sposobów był ten wnioskowany przez wykonawcę w ww. pytaniu nr 21, tj. w poz. 1-7 tabeli 

zawartej  w  Formularzu  asortymentowo-cenowym, 

w  których  to  pozycjach,  w  drugiej 

k

olumnie,  wypełnionej  przez  Zamawiającego,  były  wskazane  podstawowe  badania  wraz  z 

podaniem  ich  ilości,  zaś  kolejne  kolumny  wymagały  odpowiedniego  uzupełnienia  przez 

wykonawcę i dotyczyły odpowiednio: „Asortyment niezbędny do wykonania badania”, „Numer 

kart

y  katalogowej”,  „Nazwa  handlowa”,  Oferowana  wielkość  opakowania  jednostkowego”, 

Ilość  opakowań”,  Cena  jednostkowa  za  opakowanie”,  Wartość  netto”,  „Stawka  VAT”, 

„Wartość brutto”. Drugi sposób, to ten określony przez Zamawiającego w SIWZ tj. Załączniku 


nr  3, 

pkt  14  Warunki  graniczne  dotyczących  metodyki  i  odczynników,  zgodnie  z  którym 

wykonawcy  byli  obowiązani  odczynniki  niezbędne  do  wykonywania  codziennej  kontroli 

jakości  badań  oraz  Kontrolę  Zewnątrzlaboratoryjną  ująć  w  formularzu  asortymentowo-

cenowym  pod  p

ozycją  „Dodatkowe  odczynniki  i  materiały  zużywalne”,  która  to  posiada 

kolumny analogiczne jak dla poz. 1-

7, z tym, że w całości do wypełnienia przez wykonawcę.  

Sposób  skonstruowania  tabeli  wskazuje,  że  niezależnie  od  tego,  czy  mikrokarty  do 

kontroli  codzi

ennej  byłyby  zaoferowane  w  poz.  1-7,  czy  w  poz.  „Dodatkowe  odczynniki  i 

materiały  zużywalne”  powinna  zostać  podana  (zaoferowana  przez  wykonawców) 

odpowiednia liczba takich kart

, wynikająca wielkości i ilości opakowań oraz ich wycena.  

Odwołujący nie zastosował się do ww. wymogów.   

Z  treści  SIWZ,  ani  z  ww.  pytania  nr  21  nie  wynika,  że  za  sprawą  umożliwienia 

zaoferowania  tych  kart  także  w  poz.  1-7,  wykonawca  został  zwolniony  z  podania  liczby 

oferowanych kart dla potrzeb kontroli, uznawanej przez niego, 

w świetle postanowień SIWZ, 

za  odpowiednią,  a  także  ich  wyceny.  Przeciwnie,  wynika,  że  karty  te  powinny  być 

zaoferowane,  a  więc  wykonawca  powinien  złożyć  w  odniesieniu  do  nich  oświadczenie  woli 

obejmujące  zarówno  ich  liczbę  (wielkość  i  ilość  opakowań),  jak  i  cenę.  Na  rozprawie 

Odwołujący  przyznał,  że  z  SIWZ  wynika,  że  ma  być  dostarczona  odpowiednia  ilość 

mikrokart,  bowiem  ma  być  zapewniona  ich  odpowiednia  ilość  zarówno  do  badań,  jak  i  do 

codziennych kontroli, przy czym 

muszą być to karty tej samej serii.  

Ze st

anowiska prezentowanego przez Odwołującego w odwołaniu wynika natomiast, 

że wystarczającym jest aby mikrokarty do kontroli codziennej były jedynie wycenione w poz. 

1-7, co w praktyce 

oznacza, że zdaniem tego wykonawcy wystarczy, aby ich cena zawierała 

się  w  cenie  kart  do  wskazanych  w  tych  pozycjach  badań,  nadto  w  liczbie  odpowiedniej  do 

tych badań. Jednocześnie Odwołujący przyznaje, że jest potrzebna większa liczba mikrokart, 

niż  ta  przewidziana  dla  badań,  i  w  wyjaśnieniach  oferty  zadeklarował  dodatkową  liczbę 

mikrokart dla potrzeb kontroli

. Z treści tej części tabeli oferty Odwołującego nie wynika, aby 

wycena  dotyczyła  większej,  niż  wskazana  w  niej  liczba,  a  zatem  nie  została  zaoferowana 

dodatkowa  ilość  opakowań  mikrokart  dla  potrzeb  kontroli,  jakie  Odwołujący  uznał  za 

odpowiednie dla przeprowadzenia kontroli 

wynikających z SIWZ, a czemu dał wyraz dopiero 

po  złożeniu  oferty.  Również  pozycja  „Dodatkowe  odczynniki  i  materiały  zużywalne”  nie 

zawiera  oświadczenia  woli  Odwołującego,  co  do  kart  na  potrzeby  kontroli,  w  tym 

codziennych.  

Jak  zostało  przedstawione  na  rozprawie,  przez  zaoferowanie  odpowiedniej  ilości 

wymaganych  odczynników,  w  tym  do  kontroli  codziennych,  Odwołujący  rozumie  swój 

dopisek w pkt 10 Formularza asortymentowo-

cenowego dotyczącym Warunków granicznych 


dotyczących  metodyki  i  odczynników  w  brzmieniu:  „10.  Zabezpieczenie  odpowiedniej  ilości 

wszystkich elementów niezbędnych do wykonania poszczególnych badań (zgodnie z danymi 

podanymi  w  tabeli,  oraz  przepisami  obowiązującymi  w  zakresie  wykonywania  badań 

serologicznych)  oraz  w  celu  wykonania  wewnątrzlaboratoryjnej,  codziennej,  kontroli  jakości 

badań przez cały okres trwania umowy, a także kontroli zewnątrzIaboratoryjnej 5 razy w roku 

(kontrola  IHiT  4x  w  roku  i  kontrola  RCKiK  1

x  w  roku).”,  gdzie  po  ww.  treści  wprowadzonej 

przez Zamawiającego dopisał: „uwzględniono w cenie oferty niezbędne ilości asortymentu do 

wykonania w/w ilości badań”.  

Zauważenia  przy  tym  wymaga,  że  niezależnie  od  braku  wskazania  odpowiedniej 

liczby  kart  dla  potrzeb  codziennej  kontroli  w  tabeli  I  formularza  asortymentowo-cenowego, 

interpret

ując  literalnie  treść  ww.  dopisku,  należy  stwierdzić,  że  odnosi  się  on  jedynie  do 

badań, na co wskazuje treść: „wykonania w/w ilości badań”, a nie również do wykonania ww. 

kontroli 

jakości badań, co do których dopisek ten nie zawiera wzmianki, nadto których ilości 

nie zostały wyżej określone. 

Trudno  zatem 

zgodzić  się  z  twierdzeniem  Odwołującego,  że  w  cenie  swojej  oferty 

wycenił  dodatkową  ilość  krat  do  kontroli  codziennych.  Z  treści  oferty  to  nie  wynika.  Jeśli 

nawet, jak twierdzi, cena jego 

oferty obejmuje również cenę za dodatkową liczbę kart, która 

jest odpowiednia dla przeprowadzenia codziennych kontroli, 

pomimo, iż liczba ta w żadnym 

miejscu oferty nie została zaoferowana i z żadnego miejsca oferty nie wynika, że cena oferty 

ją obejmuje, to nie sposób uznać takiego twierdzenia, za  wiarygodne. Oświadczenie woli w 

zakresie  zaoferowania  mikrokart  do  wykonania  codziennej  kontroli  jakości  badań  powinno 

zostać złożone w ofercie, a to nie nastąpiło, co oznacza to, że oferta nie obejmuje pełnego 

zakresu  przedmiotu  zamówienia.  Tym  samym  oferta  Odwołującego  nie  odpowiada  treści 

SIWZ.  

Niezależnie  od  powyższego,  zważywszy  na  pozostałą  treść  informacji  o  odrzuceniu 

ofer

ty  Odwołującego,  w  tym  odnoszącą  się  do  wyjaśnień  oferty,  składanych  przez 

Odwołującego,  zauważenia  wymaga,  że  w  wyjaśnieniach  z  dnia  16  października  2020  r. 

złożonych w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z dnia 13 października 2020 r. zawarł 

oświadczenie,  że  mikrokarty  przeznaczone  do  wykonania  oznaczeń  w  zakresie  kontroli 

wewnątrzlaboratoryjnej  i  zenątrzlaboratoryjnej  zostały  zaoferowane  w  cenie  oferty,  tj.  w 

łącznej wartości zamówienia brutto 476.641,80 zł. Ponadto w wyjaśnieniach tych znajduje się 

informacja,  że  w  pozycjach  od  1  –  7  uwzględnił  większą  liczbą  kart,  niż  podana  w  jego 

ofercie,  tj.

,  jak  wyjaśnił  na  rozprawie,  liczbę  podaną  przez  Zamawiającego  w  piśmie  z  27 

lipca 2020 r., dotyczącym poprawy omyłki w jego ofercie:  


dot.  badania  grupy  krwi  u  dorosłych  ABO/Rh  wraz  z  oznaczeniem  występowania 

regularnych aglutynin ( tzw. Rewers ), i karta = i pacjent: 2190 badań kontrola wewnętrzna 

12190  kart)  +  45  badań  kontrola  zewnętrzna  (45  kart)  -  2235  kart  DiaClon  ABO/D  (DVI+, 

DVI- ) + Reuerse Grouping; 

dot. przeglądowe badanie na obecność przeciwciał w teście AHC ( i8000 grup krwi + 3800 

biorców),  1  karta  -  2  pacjentów:  2190  badań  kontrola  wewnętrzna  (1095  kart)  +  45  badań 

kontrola zewnętrzna (45 kart) =1140 kart USS/Coombs; 

dot. weryfikacja grupy krwi w układzie ABO i RhD biorcy, 1 karta - 2 pacjentów: 2i 90 badań 

kontrola  wewnętrzna  (i  095  kart)  +  22  badań  kontrola  zewnętrzna  (22  kart)  -  1117  kart 

OiaC/on ABD-Confirmation for Patients; 

dot.  weryfikacja  grupy  krwi  w  układzie  ABO  i  RhD  dawcy,  1  karta  =  2  pacjentów:  2190 

badań kontrola wewnętrzna (1095 kart) + 22 badań kontrola zewnętrzna (22 kart) = 1117 kart 

DiaClon ABD-Confirmation for Donors; 

dot. oznaczenie grupy krwi w układzie ABO i RhD u noworodka wraz z oznaczeniem BTA,1 

karta = 1 pacjent: 2190 badań kontrola wewnętrzna (2190 kart) = 2190 kart DiaClon ABO/Rh 

for Newborns (DVi+). 

W  wyjaśnieniach  tych  Odwołujący  podał,  że  ww.  ilości  mikrokart  do  wykonania 

oznaczeń  w  zakresie  kontroli  wenątrzlaboratoryjnej  i  zewnatrzlaboratorynej  będą 

dostarczane  sukcesywnie  wraz  z  dostawą  zestawów  do  codziennej  kontroli  jakości  badań 

(IH-QC  1  i  IH- 

QC  2)  w  pakiecie  kontrolnym.  Jak  zostało  wyjaśnione  na  rozprawie, 

sformułowanie:  „pakiet  kontrolny”  nie  występuje  w  SIWZ,  nie  występuje  również  w  ofercie 

Odwołującego.  Po  raz  pierwszy  zostało  ono  użyte  w  wyjaśnieniach  z  dnia  16  października 

2020 r., a na wystąpienie Zamawiającego w tym zakresie w wezwaniu z dnia 23 października 

2020  r., 

w  piśmie  z  dnia  27  października  2020  r.,  zostało  wyjaśnione  przez  wykonawcę 

DiaHem 

w  ten  sposób,  że  miał  na  celu  zapewnienie  Zamawiającego,  że  dostawy 

zaoferowanych mikrokart do przeprowadzania wskazanych w SIWZ badań kontrolnych będą 

odbywały  się  sukcesywnie,  regularnie,  tak  aby  możliwe  było  ich  wykonanie  zgodnie  z 

obowiązującymi  w  tym  zakresie  wytycznymi,  tj.  zgodnie  z  treścią  Obwieszczenia  Ministra 

Zdrowia  z  dnia  18  marca  2020  r.  w  sprawie  wymagań  dobrej  praktyki  przechowywania  i 

wydawania  krwi  i  jej  składników  dla  banków  krwi  oraz  badań  z  zakresu  immunologii 

transfuzjologicznej  wykonywanych  w  zakładach  leczniczych  podmiotów  leczniczych  innych 

niż  regionalne  centra,  Wojskowe  Centrum  lub  Centrum  MSWiA  oraz  zaleceniami  Instytutu 

Hematologii i Transfuzjologii w Warszawie. 

Z  kolei  w  wyjaśnieniach  z  dnia  15  stycznia  2021  r.,  złożonych  na  wezwanie 

Zamawiającego  z  dnia  12  stycznia  2021  r.,  Odwołujący  podał,  że  określenie  „odpowiednia 


ilość  mikrokart  do  badań  kontrolnych  w  tzw.  Pakiecie  kontrolnym”  użyte  w  odpowiedzi 

udzielonej  w  dniu 27  października 2020 r.  odnosi  się do  zaoferowanych  ilości  mikrokart  do 

wykonania  oznaczeń  w  zakresie  kontroli  wewnątrzlaboratoryjnej  i  zewnątrzlaboratoryjnej, 

które  szczegółowo  wskazał  w  wyjaśnieniach  z  dnia  16  października  2020  r.  i  dodał,  że 

o

kreślenie  ilości  mikrokart  niezbędnych  do  wykonania  oznaczeń  w  zakresie  kontroli 

wewnątrzlaboratoryjnej  i  zewnątrzlaboratoryjnęj  w  36  miesięcznym  okresie  realizacji 

przedmiotu  zamówienia,  które  Laboratorium  otrzyma  w  „pakiecie  kontrolnym"  w  każdym 

miesiącu przedstawia załącznik do pisma. Załącznik ten zawiera tabelę zat.: Określenie ilości 

mikrokart  danego  rodzaju  dostarczanych  w  pakiecie  kontrolnym  (w  sztukach  mikrokart),  w 

której  zostały  podane  ilości  poszczególnych  kart  w  36  miesiącach  obowiązywania  umowy. 

Analiza  tabeli  wskazuje

,  że  w  poszczególnych  kolumnach  odnoszących  się  do  rodzaju 

mikrokart, 

ilości  przewidziane  dla  dostaw  w  poszczególnych  miesiącach  są  takie  same  w 

ramach  danego  rodzaju  kart,  a  jedynie  w  pierwszym, 

trzynastym  i  dwudziestym  piątym 

miesiącu  ilości  te  są  większe  niż  w  pozostałych  miesiącach.  Tymczasem  z  dopisku  w 

uwagach  na  str.  78  oferty  istni

eje  informacja,  z  której  wynika,  że  potrzebne  jest  złożenie 

zamówienia  z  zadeklarowaną  ilością  towaru  np.  dostawa  krwinek  1  x  miesiąc,  a  także 

zastrzeżenie, że dostawy miałyby się odbywać 39 razy.  

Zauważenia  w  tym  zakresie  wymaga,  że  aby  mogło  być  skutecznie  złożone 

zamówienie,  oferta  musi  zawierać  zobowiązanie  do  realizacji  takiego  zamówienia.  Jak 

natomiast  zostało  wykazane,  oferta  Odwołującego  nie  zawiera  zobowiązania  do  dostawy 

mikrokart do kontroli badań codziennych. Dopiero złożone przez Odwołującego wyjaśnienia 

wskazują na to, że po złożeniu oferty została przez niego przedstawiona deklaracja odnośnie 

liczby  kart  na  potrzeby  kontroli. 

Nadto  wynika  z  nich,  że  dostawy  mikrokart  miałyby  się 

odbywać w innym systemie, niż w ramach dostawy kart do badań wymienionych w poz. 1-7 

Formularza  asortymentowo-cenowego, 

co,  jak  wynika  ze  stanowiska  Zamawiającego  ma 

istotne  znaczenie,  bowiem  wpływa na  zwiększenie potrzeb  w  zakresie ilości  mikrokart,  a  w 

konsekwencji  skutkuje tym,  iż  podana  dopiero w  wyjaśnieniach  dodatkowa  liczba  mikrokart 

dla potrzeb kontroli jest 

niewystarczająca.  

W  ocenie  Izby 

podstawową  okolicznością  w  sprawie  jest  to,  że  dopiero  po  złożeniu 

przez  Odwołującego  oferty  zostało  przez  niego  złożone  oświadczenie  w  przedmiocie 

mikrokart do codziennej kontroli 

jakości badań, co wynika także z pisma wykonawcy DiaHem 

z  dnia  4 

marca  2020  r.,  w  którym  oświadczył:  „Wskazać  także  należy,  że  Zamawiający 

określił  jednoznacznie  w  piśmie  z  dnia  27  lipca  2020  r.  o  poprawieniu  omyłki  w  ofercie 

Odwołującego  wymaganą  zgodnie  z  SIWZ  ilość  mikrokart,  która  stanowi  przedmiot 

zamówienia.  Odwołujący  zaś  jednoznacznie  w  odpowiedzi  na  to  pismo  zadeklarował 

dostawę wymaganej ilości mikrokart. Potwierdził to kolejno w pismach z dnia 16 października 


2020  r.,  27  października  2020  r.  oraz  15  stycznia  2021  r.  Tym  samym  Odwołujący 

zaoferował  taką  samą  ilość  mikrokart,  co  pozostali  wykonawcy  biorący  udział  w 

postępowaniu  (…)”  Tymczasem,  jak  wyże  wskazano,  Zamawiający  wymagał  w  SIWZ,  aby 

odpowiednia  ilość  mikrokart  do  kontroli,  była  zaoferowana  w  Formularzu  asortymentowo-

cenowym stanowiącym załącznik nr 3 do SIWZ, w Tabeli I. Korespondencja stron po upływie 

terminu składania ofert, nie może prowadzić do zmiany treści oferty, w tym przypadku do jej 

uzupełnienia o brakujące elementy.  

Podnoszona  przez 

Odwołującego  argumentacja,  że  liczba  wycenionych  przez  niego 

dodatkowych  kart  jest  taka  sama,  jak  podawana  przez  Zamawiającego  w  piśmie  z  dnia  27 

lipca  2020  r.,  zawierającym  stanowisko  Zamawiającego  w  zakresie  poprawy  na  podstawie 

art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp w tym zakresie oferty DiaHem, 

wskazuje na to, że Odwołujący 

z  treści  SIWZ  mógł  pozyskać  wiedzę  co  do  tego,  jaka  liczba  kart  do  codziennych  badań 

kont

rolnych jest odpowiednią liczbą. Oznacza to, że mógł i powinien taką liczbę zaoferować 

w  ofercie, 

powinien  to  uczynić  w  przeznaczonym  do  tego  formularzu  asortymentowo-

cenowym,  zawierającym  oferowany  przedmiot  zamówienia,  skoro  taki  był  wymóg 

Zamawiajacego. Oferta 

Odwołującego nie zawiera jego oświadczenia woli w tym zakresie, a 

wyjaśnienia  nie  mogą  tego  zastąpić.  Wyjaśnienia  treści  oferty  służą  bowiem  do  tego  aby 

przedstawić  jaśniej  to,  co  znajduje  się  w  jej  treści,  a  nie  temu,  aby  uzupełnić  ofertę  o 

brakujące w niej elementy, które były wymagane w SIWZ. 

Od  wykonawców  biorących  udział  w  postępowaniach  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  wymagana  jest  przy  składaniu  oferty  staranność  w  działaniu  oczekiwana  od 

profesjonalistów. Oznacza to, że wykonawcy są obowiązani złożyć ofertę, w której zaoferują 

wszystkie świadczenia objęte przedmiotem zamówienia, zobowiążą, na równych zasadach, 

do zrealizowania takiego samego zakresu przedmiotu i rozmiaru dostaw, celem zapewnienia 

porównywalności ofert. Takie zobowiązanie, nawet jeśli dotyczy części wymaganych w SIWZ 

dostaw, nie może być składane po terminie składania ofert, nadto w sposób wskazujący na 

brak spójności w twierdzeniach wykonawcy.  

W  sprawie  zostało  wykazane,  że  Odwołujący  nie  zaoferował  odpowiedniej  liczby 

mikrokart

,  których  zaoferowanie  było  wymagane  w  SIWZ.  Słusznie  zatem  Zamawiający 

uznał,  że  wypełniona  została przesłanka  odrzucenia oferty  Odwołującego,  wskazane w  art. 

89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.  

Wbrew  stanowisku 

Odwołującego  okoliczność  ta  nie  była  przedmiotem  rozpatrzenia 

w  wyroku w sprawie sygn.  akt KIO 1934/20. Przedmiotem rozpoznania Izby  w ww. sprawie 

był  bowiem  zarzut  odrzucenia  oferty  DiaHem  z  uwagi  na  odmowę  wyrażenia  zgody  na 

dokonanie jej poprawy 

innej omyłki na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Poprawa ta 


w  rzeczywistości  polegała  na  uzupełnieniu  oferty  o  określone  liczby  mikrokart  do  kontroli 

codziennych  (

które  to  liczby  nie  zostały  podane  w  SIWZ,  a  jedynie,  jak  wyżej  wskazano,  

zostały  przedstawione  informacje  pozwalające  na  ich  określenie  przez  wykonawców)  i  w 

konsekwencji  na 

zwiększeniu  ceny  oferty,  co  Izba  uznała  za  niedozwolone.  Tymczasem  w 

obecnym  postępowaniu  zarzut  dotyczy  odrzucenia  oferty  Odwołującego  z  uwagi 

niezgodność oferty z SIWZ tj. brak zaoferowania odpowiedniej liczby wymaganych w SIWZ 

mikrokart do kontroli codziennych. Inna jest zatem podstawa sporu i inny jest zakres badania 

przez  Izbę  w  obydwu  postępowaniach.  W  związku  z  tym  nie  można  uznać  argumentacji 

Odwołującego  dotyczącej  powagi  rzeczy  osądzonej,  jako  mającej  zastosowanie  w 

rozpatrywanej sprawie.   

Ad. zarzut naruszenia art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. 

Z  art.  93  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp  wynika,  że  zamawiający  jest  zobowiązany  do 

unieważnienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  jeżeli  nie  złożono  żadnej  oferty 

niepodlegającej  odrzuceniu  albo  nie  wpłynął  żaden  wniosek  o  dopuszczenie  do  udziału  w 

postępowaniu od wykonawcy niepodlegającemu wykluczeniu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. 

Nie  jest  sporne,  że  także  druga  z  dwóch  złożonych  w  postępowaniu  ofert,  tj.  oferta 

Przystępującego, również została odrzucona. 

Zarzut ten jest konsekwencj

ą ww. zarzutu. Skoro zatem Odwołujący nie wykazał, aby 

odrzucenie  jego  oferty  przez  Zamawiającego  nastąpiło  z  naruszeniem  art.  89  ust.  1  pkt  2 

ustawy Pzp, to również ten zarzut należy uznać za niezasadny. 

Zgodnie z przepisem art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy NPzp, 

Izba uwzględnia odwołanie w 

całości  lub  w  części,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub 

może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  konkursu  lub 

systemu kwalifikowania wykonawców. W analizowanej sprawie nie stwierdzono zarzucanego 

przez  Odwołującego  naruszenia  przepisów  ustawy  Pzp,  co  musiało  skutkować  oddaleniem 

odwołania. 

Mając  powyższe  na  uwadze,  na  podstawie  art.  553  zdanie  pierwsze  ustawy  NPzp, 

orzeczono jak w pkt 1 sentencji. 

Zgodnie  z  art.  557  ustawy  NPzp,  

wyroku  oraz  w  postanowieniu  kończącym 

postępowanie  odwoławcze  Izba  rozstrzyga  o  kosztach  postępowania  odwoławczego.  

analizowanej  sprawie  Izba  oddaliła  odwołanie  w  całości.  Odpowiedzialność  za  wynik 

postępowania ponosił zatem w całości Odwołujący. Na koszty postępowania składał się wpis 

od odwołania uiszczony przez Odwołującego. 


Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono 

stosownie do wyniku postępowania - na podstawie art. 557 oraz art. 575 ustawy NPzp oraz  

w oparciu o prz

episy § 8 ust. 1 zd. pierwsze rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 

30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący:      ………………….………..