Sygn. akt KIO 3363/20
WYROK
z dnia 8 stycznia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Agata Mikołajczyk
Protokolant:
Szymon Grzybowski
po rozpoznaniu w Warszawie na rozprawie w dniu 8 stycznia 2021 r.
odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 grudnia 2020 r. przez
odwołującego: wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia -
Konsorcjum:
Zakład Usług Leśnych J. P., Zakład usług Leśnych M. K., Zakład Usług
Leśnych s.c. R. Ś. P. Ś. (Miechów 7B, 56-215 Niechlów) w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego: Nadleśnictwo Głogów (ul. Sikorskiego 54, 67-200 Głogów),
orzeka:
Oddala odwołanie;
Kosztami postępowania obciąża odwołującego: wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia - Konsorcjum: Zakład Usług Leśnych J. P., Zakład usług
Leśnych M. K., Zakład Usług Leśnych s.c. R. Ś. P. Ś. (Miechów 7B, 56-215 Niechlów) i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
odwołania;
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego: Nadleśnictwo Głogów (ul.
Sikorskiego 54, 67-
200 Głogów) kwotę 3765 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące siedemset
sześćdziesiąt pięć złotych, zero groszy) tytułem wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie
3600 zł oraz kosztów dojazdu w kwocie 165 zł.
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Pra
wo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) oraz art. 580 ust.1 ustawy z dnia 11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) w
związku z art. 92 ust.1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę –
Prawo zamówień publicznych (Dz.U z 2019 r. poz.2020) na niniejszy wyrok – w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………………………
Sygn. akt KIO 3363/20
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Konsorcjum: Zakład Usług Leśnych J. P., Zakład usług Leśnych M. K., Zakład
Usług Leśnych s.c. R. Ś. P. Ś. z siedzibą w Niechlowie (Odwołujący) w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na
podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r.
poz. 1843 ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP] przez Zamawiającego:
Nadleśnictwo Głogów w przedmiocie zamówienia publicznego na: „Wykonywanie usług z
zakresu gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa Głogów w roku 2021” w zakresie Pakietu
II. Numer referencyjny: ZG.270.8.2020. Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w
Dz. Urz. UE pod Numerem: 2020/S 202-490191-2020-PL.
Odwołujący wobec odrzucenia oferty wykonawcy i unieważnienie przedmiotowego
postępowania w Pakiecie II zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1) art. 89 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 82 ust. 1 oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez
błędne przyjęcie, że wykonawca złożył ofertę wariantową oraz zaoferował dwie różne
ceny i złożył dwie oferty w jednym postępowaniu i odrzucenie oferty wykonawcy,
art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie i niepoprawienie omyłki w
kosztorysie ofertowym wykonawcy,
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty wykonawcy w postępowaniu,
podczas gdy nie podlegała ona odrzuceniu jako zgodna z treścią specyfikacji istotnych
warunków zamówienia,
art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp poprzez unieważnienie postępowania w Pakiecie II w
sytuacji kiedy złożono ofertę niepodlegającą odrzuceniu.
Wobec powyższego, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie
Zamawiającemu w Pakiecie II: (1) uchylenia czynności unieważnienia postępowania; (2)
poprawienia omyłki w ofercie wykonawcy; (3) dokonania wyboru oferty wykonawcy.
Wniósł także o obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego, w tym
kosztami
wynagrodzenia pełnomocnika.
Podał, że Zamawiający, w wyniku bezpodstawnego unieważnienia postępowania, naraził na
uszczerbek interes prawny odwołującego ubiegającego się o udzielenie niniejszego
zamówienia poprzez nieosiągnięcie przychodów możliwych do uzyskania w trakcie realizacji
zamówienia udzielonego w ramach przedmiotowego postępowania. Obecne rozstrzygnięcie
dokonane z naruszeniem przepisów PZP uniemożliwia odwołującemu uzyskanie
zamówienia, w sytuacji gdy jest on zainteresowany udzieleniem mu zamówienia. W wyniku
naruszenia przepisów przez zamawiającego, odwołujący utracił szansę na realizację
zamówienia, w związku z czym poniósł szkodę poprzez utratę szansy na osiągnięcie zysku,
który planował osiągnąć w wyniku realizacji przedmiotowego zamówienia. Powyższe stanowi
wystarczającą przesłankę do skorzystania przez Odwołującego ze środków ochrony prawnej
przewidzianych w art. 179 ust. 1 Pzp.
W uzasadnieniu zarzutów wskazał na następujące okoliczności:
I. Stan faktyczny
Zamówienie będące przedmiotem odwołania zostało opublikowane 16 października 2020
roku. Jest ono prowadzone w formie przetargu nieograniczonego z możliwością składania
ofert częściowych z podziałem na IV Pakiety w procedurze powyżej tzw. progów unijnych z
uwagi na wartość zamówienia, która przekracza kwoty określonej w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Zastrzeżona została tzw. procedura odwrócona zgodnie
z art. 24 aa ustawy Pzp. Odwołanie dotyczy Pakietu II. W przedmiotowym postępowaniu na
Pakiet II została złożona jedna oferta - odwołującego.
W terminie składania ofert określonym w pkt 12.1. SIWZ wykonawca zobowiązany był złożyć
Zamawiającemu Ofertę zawierającą m.in. formularz Oferty (sporządzony wg wzoru
stanowiącego załącznik nr 1 do SIWZ) wraz z Kosztorysem Ofertowym (sporządzonym wg
wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do SIWZ), sporządzone pod rygorem nieważności, w
postaci
elektronicznej,
opatrzonej
kwalifikowanym
podpisem
elektronicznym,
b)
pełnomocnictwo do złożenia oferty udzielone pod rygorem nieważności, w postaci
elektronicznej i opatrzonej kwalifikowany. Odwołujący we wskazanym terminie złożył ofertę
wraz z kosztorysem ofertowym. W dniu 27 listopada 2020 r. zamawiający wezwał
odwołującego do złożenia wyjaśnień treści złożonego kosztorysu ofertowego w dziale I
Hodowla lasu poz. 3 czynność prac WPOD >63N Wycinanie podszytów i podrostów (...)
zostały wskazane dwie wartości w każdej z kolumn.
Odwołujący w dniu 30 listopada 2020 r. złożył wyjaśnienia wskazując, że błąd w załączonym
formularzu został spowodowany przesunięciem wartości w każdej z kolumn od poz. 4 do 24
w wyniku nieumyślnego działania odwołującego przy sporządzaniu kosztorysu i
przenoszeniu zawartości kolumn do pliku udostępnionego przez zamawiającego. Na
potw
ierdzenie wskazanej omyłki odwołujący do wyjaśnień załączył plik xml zawierający
arkusz kalkulacyjny.
Zamawiający pismem z dnia 04 grudnia 2020 r. wysłanym do Odwołującego w dniu 07
grudnia 2020 r., zawiadomił o unieważnieniu postępowania wskazując w uzasadnieniu
pisma, że złożona przez odwołującego oferta została odrzucona.
II. Uzasadnienie zarzutów naruszenia ustawy Pzp
W ocenie odwołującego zamawiający dokonując odrzucenia oferty odwołującego i
unieważniając postępowanie rażąco naruszył przepisy ustawy Pzp. Stanowisko
zamawiającego nie znajduje podstaw prawnych i faktycznych. Odwołujący nie złożył oferty
niezgodnej z SIWZ, nieprawidłowa jest ocena oświadczenia woli odwołującego przez
zamawiającego polegająca na uznaniu, że odwołujący złożył dwie oferty w przedmiotowym
postępowaniu. Odwołujący złożył jedną ofertę, chociaż przez omyłkę, którą należy traktować
jako inną omyłkę w znaczeniu określonym przez art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, odwołujący
błędnie sporządził dokument kosztorysu ofertowego. Wskazał na orzecznictwo Krajowej
Izby Odwoławczej (wyrok KIO 75/18 i KIO 1062/20) stwierdzając, że w przedmiotowym
postępowaniu wykonawca złożył jedną ofertę, na jednym formularzu ofertowym do którego w
jednym egzemplarzu załączył wymagane przez zamawiającego dokumenty w tym
przedmiotowy kosztorys ofertowy. Dla złożenia dwóch ofert co do zasady należałoby
oczekiwać złożenia dwóch formularzy cenowych i dalszych wymaganych postanowieniami
specyfikacji istotnych warunków zamówienia dokumentów. Dopiero w takiej sytuacji można
byłoby uznać, że jeden wykonawca złożył dwie oferty w jednym postępowaniu.
Podstawę odrzucenia oferty odwołującego stanowił art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp w
związku z art. 82 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Łączna interpretacja
przytoczonych przepisów wskazuje, że o ile zamawiający nie dopuścił składania w
postępowaniu ofert wariantowych, wykonawcę obowiązuje zakaz składania więcej niż jednej
oferty. Oferta złożona przez wykonawcę nie była ofertą wariantową, nie stanowiła też kilku
ofert.
Fakt, że w wierszu poz. nr 3 Załącznika nr 2 kosztorys ofertowy widniały dwie kwoty
będące wynikiem omyłki, jednakże treść oświadczenia woli odwołującego jest jasna i
zaoferował on usługi na które składają się poszczególne czynności zgodnie z opisem prac
wskazanym przez zamawiającego w kosztorysie ofertowym.
Nie ma podstaw, by ofertę
odwołującego interpretować w sposób odmienny, w szczególności by traktować ją jako kilka
ofert. Zamawiający dokonał takiej interpretacji subiektywnie, pomijając inne dokumenty
złożone przez wykonawcę w niniejszym postępowaniu, a w szczególności jeden formularz
ofertowy, stanowiący jedną i zarazem jedyną ofertę odwołującego w przedmiotowym
postępowaniu w którym cena ofertowa jest tożsama z ceną łączną wskazaną w kosztorysie
ofertowym. Błędne jest założenie zamawiającego, polegające na przyjęciu, że złożona przez
wykonawcę oferta jest ofertą wariantową. Oferta wariantowa została zdefiniowana przez
ustawodawcę w art. 2 pkt 7 ustawy Pzp, który wskazuje, że jest to oferta przewidująca,
zgodnie z warunkami określonymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, odmienny
niż określony przez zamawiającego sposób wykonania zamówienia publicznego. Oferta
wariantowa, zgodnie z doktryną i orzecznictwem, to oferta, w której wykonawca przedstawia
różne sposoby wykonania zamówienia, z których co najmniej jeden jest odmienny niż
określony przez zamawiającego, np. poprzez użycie odmiennych (równoważnych)
materiałów, czy zastosowania innej technologii. Wskazał na wyroki KIO: 514/11 i 395/08.
Także na orzecznictwo podając, że: (...) Definiując pojęcie oferty wariantowej ustawodawca
wskazuje jeden element przedmiotowo istotny (essenti
alia negotii), który różni taką ofertę od
innych, jest nim możliwość przedstawienia odmiennego sposobu wykonania zamówienia, tj.
innej niże przyjęta przez zamawiającego koncepcji uzyskania tego samego efektu, przy czym
ów sposób czy koncepcję należy łączyć ż rozwiązaniami natury technicznej. Chodzi o
sposób wykonania zamówienia, a więc sposób spełnienia świadczenia i o nic ponadto.
Niedopuszczalne jest przyjmowanie powszechnego rozumienia pojęcia wariantowości, czyli
podawania w ofercie dwóch lub więcej rozwiązań do wybory przez zamawiającego".
Odwołujący w kosztorysie ofertowym wskazał wszystkie czynności składające się na
oferowaną usługę zgodnie z opisem prac przyjętym przez zamawiającego. Odwołujący nie
przedstawił odmiennego niż określony przez zamawiającego sposobu wykonania
zamówienia. W związku z powyższym nie można mówić o złożeniu przez odwołującego
oferty wariantowej.
Odwołujący kwestionuje również odrzucenie oferty wykonawcy na podstawie art. 89 ust 1 pkt
2 ustawy Prawo Zamówień Publicznych jako nie odpowiadającej treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. Odwołujący zgodnie z postanowieniami SIWZ podał w kosztorysie
ofertowym ceny jednostkowe za poszczególne pozycje, prace. Wykonawca nie podał dwóch
cen jednostkowych za wykonanie prac w pozycji 3 dla WPOD>63.
Wskazane w pozycji 3
dwie wartości powstały w kosztorysie ofertowym omyłkowo i były
działaniem nieświadomym wykonawcy, wynikającym z przyczyn technicznych tkwiących w
samym pliku kosztorysu ofertowego udostępnionego przez zamawiającego w formacie doc. i
dokonanego przez wykonawcę kopiowania komórek z pliku arkusza kalkulacyjnego w
formacie xls.
Wskazaną omyłkę wykonawca wyjaśnił w odpowiedzi z dnia 30 listopada 2020
r. Błąd w formularzu ofertowym powstał w wyniku przesunięcia wartości wierszy w
kolumnach cena jednostkowa netto PLN, wartość całkowita netto PLN oraz wartość VAT w
PLN i Wa
rtość całkowita brutto w PLN w pozycjach od 4 do 24. Wykonawca do wyjaśnień
załączył m.in. Plik „kosztorys ofertowy elektroniczny_głogów 2021_pakiet Konsorcjum_vl" w
formacie excel przy pomocy którego zamawiający mógł zweryfikować, że przyczyna
techniczna
wskazywana przez odwołującego dotyczy udostępnionego przez zamawiającego
kosztorysu ofertowego w postaci pliku elektronicznego w formacie doc.
Zamawiający mógł
na podstawie złożonych przez wykonawcę wyjaśnień potwierdzić, wskazaną omyłkę oraz
fakt niezamie
rzonego działania przez wykonawcę dokonując przeniesienia wartości
poszczególnych kolumn z pliku excel do pliku doc, który dokonuje automatycznego
przesunięcia wskazanych wierszy i sporządzenia kosztorysu w formie złożonej przez
odwołującego. Zamawiający dokonał nieprawidłowych ustaleń twierdząc, że omyłki
powyższej nie można poprawić w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Dokonanie przez zamawiającego poprawienia innej omyłki w rozumieniu art. 87
ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych jest uzależnione od następujących
okoliczności: (1) stwierdzenia niezgodności treści oferty wykonawcy w stosunku do treści
SIWZ, (2) stwierdzenia, że niezgodność stanowi omyłkę - a zatem jest niezamierzona przez
wykonawcę, oraz tego, aby (3) omyłka nie powodowała istotnych zmian w treści oferty. W
związku z powyższym aby zamawiający mógł skorzystać z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp
konieczne jest ustalenie, czy istotnie w danym stanie faktycznym mamy do czynienia z
omyłką, czy też zidentyfikowana sprzeczność wynika z celowego, zamierzonego działania
wykonawcy. W wyniku dokonanych przez zamawiającego wyjaśnień zostało ustalone, że
powstała omyłka nie była zamierzonym działaniem odwołującego. Fakt ten jak wskazano
powyżej zamawiający mógł również potwierdzić na podstawie załączonego do wyjaśnień
pliku z kosztorysem elektronicznym, co zostało już wcześniej wskazane przez odwołującego.
Sąd Okręgowy w Krakowie w wyroku z dnia 29 stycznia 2010 r. (sygn. akt XII GA 429/09),
wskazał, że „Artykuł 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. wprowadzony w celu uniknięcia licznych niegdyś
przypadków odrzucania ofert z powodu błahych pomyłek, dopuszcza poprawienie
niedopatrzeń, błędów niezamierzonych, opuszczeń, drobnych różnic itp. lecz wszystkie te
zmiany muszą mieścić się w pojęciu "omyłki". Z założenia zatem umyślne zastosowanie w
ofercie materiału całkowicie odmiennego od projektu nie może być traktowane jako omyłka w
tym sensie, który nadaje jej przepis art. 87 Pzp.". Pomocna w powyższym zakresie jest
możliwość wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień w trybie art. 87 ust. i ustawy Pzp.
Przepis powyższy stanowi, iż w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od
wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert (tak w wyroku KIO 959/09:
„Zastosowanie art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. jak najbardziej może zostać poprzedzone
wyjaśnieniami, o których stanowi ust. 1 powołanego przepisu, zmierzającymi do ustalenia
rzeczywistej treści oferty oraz charakteru i rodzaju, czy samej potrzeby wprowadzenia
ewentualnych zmian w jej tr
eści." W związku z powyższym zamawiający mógł i powinien
uwzględnić wyjaśnienia uzyskane od odwołującego.
Ostatnią okolicznością podlegającą ocenie i mającą wpływ na zastosowanie lub nie
przez zamawiającego procedury poprawienia omyłki polegającej na niezgodności oferty z
treścią SJWZ jest jej istotność, a więc jeżeli omyłki zawarte w ofercie mają charakter istotny,
to zamawiający ma obowiązek odrzucić ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Prawo zamówień publicznych. Jeśli natomiast omyłki nie powodują istotnych zmian treści
oferty to zamawiający jest zobligowany do dokonania ich poprawek, o czym zawiadamia
wykonawcę. Omyłka odwołującego polegająca na przesunięciu pozycji kosztorysu nie miała
charakteru istotnego, ponieważ gdyby uwzględnić i poprawić omyłki w kosztorysie dział I
Hodowla lasu, to cena łączna zarówno netto jak i brutto, którą zaoferował wykonawca nie
uległaby zmianie. Mając na uwadze złożoność kosztorysów, a szerzej oferty, która w
pozostałym zakresie była prawidłowa, należy stwierdzić, że nie mamy tutaj do czynienia z
istotnymi niezgodnościami z treścią SIWZ, które dawałby podstawę do odrzucenia oferty
odwołującego przez Zamawiającego, bez zastosowania trybu poprawiania omyłek. Skoro w
wyniku wyjaśnienia nie uległaby zmianie wartość oferty to nie stanowiłoby to negocjacji w
sprawie zamówienia oraz również nie stanowiłoby zmiany treści oferty. Reasumując
stwierdził, że „Wszystkie okoliczności określone na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp
zostały w niniejszej sprawie spełnione, a mimo to zamawiający nie poprawił oferty
odwołującego i dokonał jej odrzucenia. W związku z powyższym, wskazane odrzucenie
oferty wykonawcy stanowiło bezpodstawne unieważnienie postępowania na Pakiet II na
podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, dokonanego mimo
złożenia przez wykonawcę oferta nie podlegającej odrzuceniu”.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 7.01.21 r.) wniósł o jego
oddalenie
, a także o zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania odwoławczego. W
szczególności wskazał na następujące okoliczności:
A. w zakresie zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 82 ust. 1 Pzp
(…)
Zamawiający nie zgodził się z Odwołującym, jakoby w związku z oceną oferty
Odwołującego doszło do naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 1 Pzp w zw. z art. 82 ust. 1 Pzp z
uwagi na
błędne przyjęcie, że Odwołujący złożył ofertę wariantową oraz zaoferował dwie
różne ceny i złożył dwie oferty w jednym postępowaniu.
W pierwszej kolejności Zamawiający wskazał, że wbrew twierdzeniom
Odwołującego, nie dokonał odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1
Pzp w zw. z art. 82 ust. 1 Pzp
z powodu przyjęcia, że Odwołujący złożył ofertę wariantową.
W
zawiadomieniu o unieważnieniu Postępowania, w którym Zamawiający poinformował
Odwołującego o odrzuceniu jego oferty, Zamawiający nie wskazał, że jego oferta podlega
odrzuceniu, gdyż jest ofertą wariantową, gdyż Zamawiający, odwołując się do art. 82 ust 1
Pzp i art. 83 ust. 1 Pzp
, podał jedynie, że nie dopuścił składania ofert wariantowych (rozdział
19 SIWZ) i w związku z tym Odwołującego obowiązywał zakaz złożenia w Postępowaniu
więcej niż jednej oferty. Dowód: Zawiadomienie o unieważnieniu postępowania oraz o
odrzuceniu oferty Odwołującego (w aktach Postępowania)
7. Zgodnie z art. 82 ust. 1 Pzp
wykonawca może złożyć jedną ofertę, z wyjątkiem
przypadku, o którym mowa w art. 83 ust 1 zdanie drugie Pzp. Z kolei zgodnie z art. 83 ust. 1
zdanie drugie Pzp
ofertę wariantową wykonawca składa łącznie z ofertą, o której mowa w
art. 82 ust. 1 Pzp
, jeżeli Zamawiający tego wymaga. Łączna interpretacja wyżej
przywołanych przepisów wskazuje, że w sytuacji, gdy Zamawiający nie dopuścił składania w
postępowaniu ofert wariantowych, wykonawcę obowiązuje zakaz złożenia więcej niż jednej
oferty.
8. W
przedłożonym Kosztorysie Ofertowym (sporządzonym wg załącznika nr 2 do
SIWZ) w poz. 3 działu Hodowla Lasu zostały podane dwie ceny tj.: (…)
Z powyższego wynika, że Odwołujący zaoferował za wykonanie tej samej
czynności tj. czynności wskazanej w poz. 3 działu I Hodowla Lasu – Kosztorysu Ofertowego
dwie
różne ceny, co jest tożsame z sytuacją złożenia dwóch ofert w tym samym
postępowaniu. W zależności od tego, którą cenę Zamawiający uznałby za prawidłową
otrzymałby inną cenę oferty. W związku z powyższym składając ofertę w Postępowaniu
Odwołujący naruszył art. 82 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym mógł złożyć w Postępowaniu tylko
jedną ofertę. Z kolei oferta niezgodna z ustawą podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust.
1 pkt 1 Pzp.
Zamawiający nie zgodził się z Odwołującym, że treść złożonego oświadczenia
woli w/w zakresie jest jasna i nie ma podstaw, aby interpretować ją w sposób odmienny, w
szczególności by traktować ją jako kilka ofert.
Fakt, iż Odwołujący nie złożył dwóch oddzielnych formularzy Oferty, jak również
nie złożył dwóch oddzielnych Kosztorysów Ofertowych nie oznacza od razu, że w świetle
przepisów PZP Odwołujący złożył jedną ofertę. Poza tym na podstawie przedłożonego przez
Odwołującego Kosztorysu Ofertowego nie można ustalić, że zawiera cenę taką, jak
wskazana w formularzu Oferty. Aby można było to stwierdzić należy najpierw dokonać
poprawy przedłożonego przez Odwołującego Kosztorysu Ofertowego, co w ocenie
Zamawiającego, jak zostało to wyjaśnione w dalszej części niniejszej odpowiedzi na
odwołanie, jest niedopuszczalne na podstawie przepisów PZP, a w szczególności art. 87 ust.
2 pkt 3 PZP.
12. P
ojęcie oferty nie zostało zdefiniowane w PZP oraz na przepisy kodeksu
cywilnego oraz na orzecznictwo.
Kosztorys Ofertowy jest częścią Oferty. Zamawiający w pkt 11.5. lit a) SIWZ
wprost wskazał, że wykonawca zobowiązany był złożyć Ofertę zawierającą formularz Oferty
(sporządzony wg wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do SIWZ) wraz z Kosztorysem
Ofertowym (sporządzonym wg wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do SIWZ), sporządzone
pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem
elektronicznym.
Kosztorys Ofertowy zawiera informacje dotyczące ceny za realizację
zamówienia oraz cen jednostkowych za poszczególne pozycje (prace) wchodzące w skład
Pakietu, na który wykonawca skład ofertę. Zaznaczył, że Kosztorys Ofertowy (załącznik nr 2
do SIWZ) ma decydujące znaczenie przy ustalaniu ceny oferty, a ustalona na jego podstawie
cena jedynie jest tylko przenoszona do
formularza Oferty (załącznik nr 1 do SIWZ). Poza tym
na podstawie cen zaoferowanych za poszczególne pozycje (prace) tworzące dany Pakiet
Zamawiający w trakcie realizacji zamówienia rozlicza się z Wykonawcą. Dowód: SIWZ (w
aktach Postępowania)
14. Kosztorys Ofertowy stanowi, element oferty sensu stricte
, gdyż zawiera
informacje będące istotnym elementem oświadczenia woli wykonawcy. Tym samym złożenie
w tym Kosztorysie Ofertowym dwóch sprzecznych oświadczeń woli w zakresie wyceny
czynności wskazanych w poz. 3 Działu I Hodowla Lasu Kosztorysu Ofertowego tj. podanie
dwóch różnych cen należy potraktować jako złożenie dwóch ofert przez Odwołującego w
Postępowaniu. Wskazał na wyrok KIO 1634/12.
Wskazując na wyrok KIO 853/08 i doktrynę stwierdził, że Zamawiający nie ma
instrumentów prawnych pozwalających na wybranie tylko jednej propozycji i odrzucenie
pozostałych. Taka czynność byłaby też sprzeczna z zasadą uczciwej
konkurencji.
Odrzucenie takiej oferty następuje na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1Pzp,
gdyż
oferta
wielowariantowa jest
niewątpliwie niezgodna z art. 82 ust. 1 Pzp.
16. Wskazane
okoliczności, potwierdzają zdaniem Zamawiającego prawidłowość
decyzji w przedmiocie odrzucenia jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 Pzp w zw. z
art. 82 ust.1 Pzp oraz
unieważnienia Postępowania.
B. w zakresie zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp
Zamawiający nie zgodził się z Odwołującym, jakoby w związku z oceną oferty
Odwołującego doszło do naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp z uwagi na odrzucenie oferty
wykonawcy, podczas gdy ni
e podlegała ona odrzuceniu jako niezgodna z treścią SIWZ oraz
naruszenia art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp z uwagi na
zaniechanie i niepoprawienie omyłki w
Kosztorysie Ofertowym Odwołującego.
18. Kosztorys Ofertowy
(sporządzony wg załącznika nr 2 do SIWZ) stanowi treść
oferty i odgrywa
istotną rolą przy ustalaniu ceny oferty. Na podstawie bowiem Kosztorysu
O
fertowego wykonawca ustala cenę za poszczególne pozycje (prace) wchodzące w skład
Pakietu, na który składa Ofertę, a łączna cena za wszystkie pozycje (prace) przewidziane w
Kosztorysie Ofertowym przenoszona jest do formularza Oferta (załącznik nr 1 do SIWZ).
Cena brutto podawana przez wykonawcę w pkt 1 formularza Oferty zgodnie z
oświadczeniem zawartym w pkt 2 tego formularza wynika z załączonego Kosztorysu
Ofert
owego i stanowi sumę wartości całkowitych brutto za poszczególne pozycje (prace)
tworzące ten Pakiet. Ponadto Kosztorys Ofertowy jako część oferty, staje się częścią
umowy, mającą zasadnicze znaczenie dla ustalenia ostatecznej wysokości wynagrodzenia.
Zgod
nie bowiem z § 10 ust. 3 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 12 do SIWZ
„Wynagrodzenie należne Wykonawcy za wykonanie prac stanowiących przedmiot Zleceń
obliczane będzie na podstawie ilości odebranych prac, według cen
jednostkowych
podanych w Kosztorysi
e Ofertowym zawartym w Ofercie.”. Z kolei zgodnie z § 11 ust. 2 w/w
wzoru umowy
„Wynagrodzenie stanowić będzie iloczyn wskazanych w Kosztorysie
Ofertowym zawartym w Ofercie cen jednostkowych za poszczególne prace oraz ilości
wykonywanych prac
”.
19. Tymcza
sem w przedłożonym przez Odwołującego Kosztorysie Ofertowym w poz.
3 Działu I Hodowla Lasu zostały podane dwie różne ceny. Mając dwie różne ceny za
wykonanie tej samej pracy Zamawiający nie tylko nie mógł ustalić, jaka jest cena oferty za
wykonanie Pakietu
, na który składa ofertę, ale także w trakcie realizacji umowy nie będzie
mógł się rozliczyć z wykonawcą za prace zawarte w poz. 3 Działu I Hodowla Lasu, gdyż nie
będzie wiedział, którą cenę powinien przyjąć. Odwołujący składając w/w Kosztorys Ofertowy
nie
dostosował się więc do wymogów Zamawiającego zawartych w SIWZ w odniesieniu do
sposobu obliczania ceny oferty oraz sposobu przygotowania oferty.
20. O
bowiązkiem Zamawiającego było ustalenie, czy wyżej stwierdzone niezgodności
w Kosztorysie Ofertowym Odwołującego stanowią podstawę do odrzucenia jego oferty z
postępowania w trybie art. 89 ust. 1 pkt 2) Pzp. Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2) Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3) Pzp. Oferta nieodpowiadająca
treści SIWZ to taka, która nie odpowiada wymogom merytorycznym określonym przez
Zamawiającego w SIWZ. Wskazał na wyrok KIO 2478/13.
Zamawiający nie może odrzucić oferty, której treść nie odpowiada treści SIWZ,
ale oferta ta może być poprawiona, a wprowadzone w ten sposób zmiany nie powodują
istotnych zmian w treści oferty. Zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 3) Pzp ma obowiązek poprawić w
ofercie wykonawcy inne omyłki polegające na niezgodności oferty z SIWZ, niepowodujące
istotnych zmian w treści oferty niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta
została poprawiona. W świetle powyższego przepisu Zamawiający w celu wyeliminowania
niezgodności oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia może ingerować w
treść oferty, o ile poprawienie omyłek nie wywoła skutku w postaci jej istotnej zmiany.
Poprawienie
omyłek nie może bowiem prowadzić do konieczności znaczącej ingerencji ze
strony
Zamawiającego w treść oferty. W celu oceny kwestii, czy dana omyłka ma charakter
istotny należy ustalić przede wszystkim, jakie konsekwencje będzie miało poprawienie danej
oferty. Poza tym omyłki te winny mieć taki charakter, aby Zamawiający mógł dokonać
czynności poprawy samodzielnie, bez ingerencji wykonawcy.
Zamawiający przed podjęciem ostatecznej decyzji o odrzuceniu oferty
Odwołującego zwrócił się do niego w trybie art. 87 ust. 1 Pzp o złożenie wyjaśnień w
zakresie zaoferowanych przez niego dwóch różnych cen w poz. 3 Dział I Hodowla Lasu
Kosztorysu Ofertowego.
Dowód: wezwanie skierowane przez Zamawiającego do
Odwołującego w trybie art. 87 ust. 1 PZP o wyjaśnienie treści oferty (w aktach
Postępowania)
Wprawdzie z wyjaśnień udzielonych przez Odwołującego w trybie art. 87 ust. 1
Pzp wynika,
iż stwierdzone przez Zamawiającego nieprawidłowości w zakresie podanych
przez niego w poz. 3 Działu I Hodowla Lasu Kosztorysu Ofertowego dwóch cen było
działaniem niezamierzonym Odwołującego, wynikającym z przyczyn technicznych, to jednak
nie można potraktować ich jako omyłek, które mogą zostać poprawione przez
Zamawiającego na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp.
Odwołujący w złożonych wyjaśnieniach wskazał, że „w trakcie przyklejania
zawartości dla działu Hodowla Lasu, nie zauważono, że w pozycji 3 dla WPOD>63 wkradł
się błąd pisarski. Błąd polegał na wklejeniu dwóch pozycji w wartość jednej pozycji oraz
przesunięcie wszystkich wartości o jedną pozycję. Błąd spowodował przesunięcie wartości
kolumn Cena jednostkowa netto w PLN,
Wartość całkowita netto w PLN, Wartość VAT
w PLN i
Wartość całkowita brutto w PLN w pozycjach od 4 do 24”.Zgodnie
z
wyjaśnieniami udzielonymi przez Odwołującego oraz dołączonych do nich kosztorysów
wynika, że Zamawiający powinien dokonać poprawy Kosztorysu Oferty w taki sposób, że
jedną z cen wskazanych w poz. 3 Działu I Hodowla Lasu Kosztorysu Ofertowego tj. cenę
jednostkową netto w PLN – 1400 zł, wartość całkowitą netto w PLN – 48589,50, wartość
VAT w PLN
– 3887,16 oraz wartość całkowitą brutto w PLN powinien był przenieść do poz. 4
Kosztorysu Ofertowego, z kolei wartości z poz. 4 do poz. 5, a z poz. 5 do poz. 6 i tak aż do
poz. 24.
Zauważył, że przenosząc wartości z poz. 23 do 24 w sposób wskazany przez
Odwołującego Zamawiający musiałby usunąć również zawarte w jego Kosztorysie
Ofertowym wartości wskazane w poz. 24, gdyż nie ma w Dziale I Hodowla Lasu Kosztorysu
Ofertowego poz. 25, do której Zamawiający mógłby je przenieść z poz. 24 tj. cena
jednostkowa netto w PLN (21,00), wartość całkowita netto w PLN (630), wartość VAT w PLN
(50,40) i wartość całkowita brutto w PLN (680). Dane te zostały usunięte przez
Odwołującego w poprawionym przez niego Kosztorysie Ofertowym. Wskazał, że w
Kosztorysie Ofertowym: w poz. 23 wskazano na cenę jednostkową 940 zł, a powinno być
750 zł, a w poz.24 wskazano na cenę jednostkową 21 zł, a powinno być 940 zł. Dowód:
wyjaśnienia Odwołującego z dnia 30 listopada 2020 r. złożone w odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego w trybie art. 87 ust. 1 PZP (w aktach Postępowania).
Zamawiający nie może podanych w poz. 24 Kosztorysu Ofertowego w/w danych
swobodnie usunąć i poprawić oferty w sposób wskazanych przez Odwołującego, gdyż
b
ędzie, to zbyt duża ingerencja w treść oferty Wykonawcy. Poza tym takie działanie
Zamawiającego mogłoby zostać potraktowane jako niedozwolone negocjacje z
O
dwołującym, których prowadzenia w sposób kategoryczny zakazuje przepis art. 87 ust. 1
Pzp.
Zdaniem Zamawiającego (jak wskazywał), z oświadczenia złożonego przez
Wykonawcę w poz. 3 Działu I Hodowla Lasu Kosztorysu Ofertowego jednoznacznie wynika,
że zostały w nim podane dwie ceny. Z kolei wyjaśnienia Odwołującego złożone na wezwanie
w trybie art. 87 ust. 1 Pzp utwierdziły tylko Zamawiającego w przekonaniu, że nie może
dokonać poprawy nieprawidłowości stwierdzonych w poz. 3 Kosztorysu Ofertowego na
podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp.
Zamawiający nie byłby bowiem w stanie samodzielnie,
bez informacji uzyskanych przez Odwołującego ustalić, w jaki sposób powinno nastąpić
poprawienie wskazanej w poz. 3 Kosztorysu Ofertowego niepraw
idłowości. Powołał wyrok
KIO 2000/20
cytując, że „aby dokonać poprawienia innej omyłki w rozumieniu art. 87 ust. 2
pkt 3
p.z.p. Zamawiający musi mieć wiedzę, w
jaki sposób omyłkę poprawić, a
wiedza ta musi
wynikać z zapisów SIWZ oraz z treści oferty wykonawcy. Aby dokonać
poprawienia innej
omyłki w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. istotne jest, aby istniał jeden
możliwy – do samodzielnego ustalenia przez Zamawiającego – sposób poprawienia oferty.
(…) Wskazał także na wyrok KIO 196/20.
Zamawiający mógłby dokonać poprawienia oferty Odwołującego na podstawie
art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp
tylko wówczas, gdyby na podstawie informacji zawartych w SIWZ i
ofercie mógł samodzielnie dokonać poprawy. Tymczasem w niniejszym przypadku
Zamawiający, nie tylko bez ingerencji Odwołującego nie mógł ustalić, jak należy poprawić
jego ofertę, ale także że nie mógł usunąć samodzielnie z jej treści wskazanych w poz. 24
Kosztorysu Ofertowego wartości. Zamawiający nie mógł więc w stosunku do oferty
Odwołującego zastosować art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. Wskazał na wyrok KIO 1970/19).
Zdaniem Zamawiającego opisane okoliczności, potwierdzają prawidłowość
decyzji Zamawiającego w przedmiocie odrzucenia jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt
2 Pzp oraz braku dokonania poprawy jego oferty na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp i w
konsekwencji unieważnienia Postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 2 Pzp, dlatego też
nie doszło do naruszenia wskazanych przez Odwołującego przepisów przez Zamawiającego.
C. w zakresie zarzutu naruszenia art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp
32. U
nieważniając Postępowanie Zamawiający nie naruszył art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp, zgodnie
z którym zamawiający unieważnia postępowanie, jeżeli nie złożono żadnej oferty
niepodlegającej odrzuceniu.
W terminie składania ofert wpłynęła w Postępowaniu jedna oferta tj. oferta złożona przez
Odwołującego. Z kolei oferta Odwołującego została odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 1 Pzp w zw. z art. 82 ust. 1 Pzp oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Dowód: Zawiadomienie o
unieważnieniu postępowania oraz o odrzuceniu oferty Odwołującego (w aktach
Postępowania)
Jak zostało wskazane wyżej Zamawiający odrzucając ofertę Odwołującego z
Postępowania na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 PZP w zw. z art. 82 ust. 1 PZP oraz art. 89
ust. 1 pkt 2 PZ
P nie naruszył wskazanych przez Odwołującego w Odwołaniu przepisów PZP.
W związku z tym, iż w Postępowaniu brak było ofert niepodlegających odrzuceniu
Zamawiający zobowiązany był unieważnić Postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1
PZP.
Rozpo
znając odwołanie Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołanie podlega oddaleniu.
W piśmie z dnia 4 grudnia 2020 r. Zamawiający informując o unieważnieniu
prowadzonego przetargu m.in. w zakresie Pakietu II podał:
„Na pakiet Il złożono 1 ofertę. Nie wykluczono żadnego oferenta.
Zamawiający unieważnia część postępowania zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 — nie złożono
żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu. Złożona oferta została odrzucona zgodnie z art. 89
ust. 1 pkt 1 PZP w zw. z art. 82 ust. 1 PZP oraz art. 89 ust 1 pkt 2 PZP.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 1 PZP Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jest niezgodna z PZP,
natomiast zgodnie z art. 82 ust. 1 PZP Wykonawca może złożyć jedną ofertę, z wyjątkiem
przypadku, o którym mowa w art. 83 ust. 1 zdanie drugie PZP (Ofertę wariantową
wykonawca składa łącznie z ofertą, o której mowa w art. 82 ust. 1 PZP, jeżeli zamawiający
tego wymaga). Zamawiający w przedmiotowym postępowaniu nie dopuścił składania ofert
wariantowych i Wykonawcę zgodnie z art. 82 ust. 1 PZP obowiązywał zakaz składania
więcej niż jednej oferty.
Tymczasem z przedłożonego przez Wykonawcę kosztorysu ofertowego wynika, że w pozycji
nr 3 zostały podane dwie różne ceny. Oferta zawiera dwie różne ceny za tą samą czynność,
co jest tożsame z sytuacją złożenia przez jednego wykonawcę dwóch ofert w tym samym
postępowaniu. W zależności od tego, którą cenę uznamy otrzymamy inna cenę ofertową.
Zamawiający sam nie może zdecydować, która cen jest prawidłowa. Zgodnie z art. 89 ust. 1
pkt 2 PZP, zgodnie z którym Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada
treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 PZP.
Wykonawca zgodnie z postanowieniami SIWZ miał podać w Kosztorysie ofertowym ceny
jednostkowe za poszcz
ególne pozycje (prace) wchodzące w skład Pakietu. Na podstawie
wskazanych w Kosztorysie ofertowym cen jednostkowych Zamawiający rozlicza się z
Wykonawcą. Wykonawca nie mógł podać dwóch cen za wykonanie prac wskazanych w
jednej pozycji, gdy wówczas niemożliwe jest ich rozliczenie. Tymczasem nieprawidłowości
tej nie można poprawić na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 PZP. Nieprawidłowości tej nie
można poprawić w sposób wskazany przez Wykonawcę w złożonych Zamawiającemu
wyjaśnieniach.”
Izba rozpoznając w pierwszej kolejności zarzut naruszenia art. 87 ust.2 pkt 3 ustawy
Pzp (z uwagi na jego niezastosowanie) uznała, że zarzut ten nie podlega uwzględnieniu.
W stanie faktycznym tej sprawy
Zamawiający prawidłowo ustalił, że nie jest możliwe
poprawienie Kosztorysu Ofertowego w jego pozycji 3 w Dziale I
– Hodowla lasu - na
podstawie wskazanego art. 87 ust.2 pkt 3 Pzp.
Z wyjaśnień wykonawcy wynikało bowiem, że
wprowadzenie zmian
polegających na usunięcie jednej z pozycji (według wskazań
wykonawcy)
powodowałoby konieczność wprowadzenia także zmian dotyczących cen
jednostkowych w pozycjach od 4 do 24 w Dziale I -
Hodowla lasu. Zmiany te byłyby istotne,
albowiem te zmiany powodowały zmiany oferowanych cen jednostkowych, a mianowicie: w
części pozycji podwyższenie cen jednostkowych (przykładowo: w pozycji 4 ze 120 zł na
1450 zł, pozycja 7 z 245 zł na 532 zł, czy w pozycji 17 z 345 zł na 1000 zł czy też w pozycji
24 z 21 zł na 940 zł); a w części - ich obniżenie (przykładowo: w pozycji 5 ze 162 zł na 120
zł, pozycja 9 z 515 zł na 460 zł, czy w pozycji 15 z 820 zł na 59 zł czy też w pozycji 23 z 940
zł na 750 zł).
Tak jak ustaliła Izba na rozprawie (w ramach tzw. eksperymentu procesowego
wnioskowanego przez wykonawcę) powyższe zmiany mogły być oparte tylko na
wskazaniach Odw
ołującego, co w konsekwencji prowadziłoby do wytworzenia nowego
oświadczenia woli wykonawcy co do wartości cen jednostkowych. Te ceny jednostkowe z
perspektywy tego zamówienia miały istotne znaczenie, z uwagi na to, że stanowić miały
podstawę ustalania wynagrodzenia kosztorysowego wykonawcy za zrealizowane prace.
Kosztorys ofertowy
, tak jak wskazał w odpowiedzi na odwołanie Zamawiający, stanowił treść
oferty
a jako część oferty, miał być częścią umowy, mającą zasadnicze znaczenie dla
ustalenia ostatecznej
wysokości wynagrodzenia. Zgodnie bowiem z § 10 ust. 3 wzoru umowy
stanowiącego załącznik nr 12 do SIWZ: „Wynagrodzenie należne Wykonawcy za wykonanie
prac stanowiących przedmiot Zleceń obliczane będzie na podstawie ilości odebranych prac,
według cen jednostkowych podanych w Kosztorysie Ofertowym zawartym w Ofercie.”. Z
kolei zgodnie z § 11 ust. 2 tego wzoru umowy: „Wynagrodzenie stanowić będzie iloczyn
wskazanych w Kosztorysie Ofertowym zawartym w Ofercie cen jednostkowych za
poszczególne prace oraz ilości wykonywanych prac”. Także te ceny jednostkowe miały
istotne znaczenie z uwagi na przewidziane w tej umowie m.in. Prawo opcji, albowiem w myśl
§ 1 ust. 12: „Podstawą określenia wartości prac zleconych w ramach Opcji (w celu
określenia jej zakresu) będą ceny jednostkowe poszczególnych prac zawarte w kosztorysie
ofertowym stanowiącym część Oferty”.
Reasumując Izba stwierdza, że nieprawidłowości w zakresie podanym przez
Odwołującego w poz. 3 Działu I Hodowla Lasu Kosztorysu Ofertowego dwóch cen
(jednostkowyc
h i następczo łącznych) mogły wynikać z przyczyn technicznych i być
działaniem niezamierzonym wykonawcy, jednakże nie można potraktować ich jako omyłek,
które mogły zostać poprawione przez Zamawiającego na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp z
uwagi na rozm
iar skutków jakie powodowały dla całości Kosztorysu Ofertowego, w
szczególności w Dziale I oraz brak możliwości ich poprawienia bez ingerencji wykonawcy.
T
reść oferty tego wykonawcy niewątpliwie nie
zawierała żadnej wskazówki, co
do
ustalenia odmiennej t
reści deklaracji wykonawcy, niż wynikająca z brzmienia oświadczenia
w pozycji 3 Kosztorysu. W tym stanie faktycznym tylko wyjaśnienie wykonawcy
stanowić mogło źródło wiedzy, co do nieświadomego charakteru omyłki i metodologii jej
poprawienia i co do każdej pozycji od 4 do 24, co nie mogło być uzasadnieniem (w stanie
faktycznym tej sprawy) dla zastosowania przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
Izba nie zgodziła się z Odwołującym, że opracowany przez Zamawiającego
Formularz Kosztorysu zawierał wadę, która powodowała negatywne konsekwencje dla
wykonawcy nie pozwalając mu wypełnić dokumentu zgodnie z jego intencjami. Izba zwraca
uwagę, że Odwołujący w wyjaśnieniach z dnia 30 listopada 2020 r. m.in. podał: „W celu
ułatwienia przygotowania oferty przygotowano kosztorys w postaci pliku arkusza
kalkulacyjnego. Arkusz kalkulacyjny zawierał formuły, które umożliwiały obliczenie wartości
oferty oraz uzupełnienie formularza kosztorysu ofertowego w formie dokumentu tekstowego,
udostępnionego przez Zamawiającego. W trakcie przyklejania zawartości dla działu Hodowla
lasu, nie zauważono, iż od pozycji 3 dla WPOD»63 wkradł się błąd pisarski. Błąd polegał na
wklejeniu wartości dwóch pozycji w wartość jednej pozycji oraz przesuniecie wszystkich
wartości o jedną pozycję. Błąd spowodował przesunięcie wartości kolumn Cena jednostkowa
netto w PLN, Wartość całkowita netto w PLN, Wartość VAT w PLN i Wartość całkowita brutto
w PLN w pozycjach od 4 do 24
.” Do tych wyjaśnień dołączył w Excelu tabelę zaznaczając, że
„Poniższa tabela zawiera zestawienie przedstawionych w kosztorysie ofertowym pozycji oraz
prawidłowych wartości”.
Wykonawca zatem nie powoływał się na automatyczne generowanie wartości przez
Formularz Kosztorysu, ale na błędy w przeklejaniu z dokumentu wykonawcy. Izba na
marginesie zauważa, że te zmiany spowodowały także zmiany w Dziale I łącznego
wynagrodzenia: z netto
342 094,51 zł na 305 022,60 zł, a w przypadku wartości brutto: z 369
462,07 na 329 424,41 zł. Z tabeli załączonej do wyjaśnień (w Excelu) wynika bowiem, że
wykonawca wprowadził zmiany do każdej z pozycji co do cen jednostkowych przedstawiając
konsekwencje tych zmian co do pozostałych wartości w pozostałych kolumnach. Nie jest
zatem prawdziwe twierdzenie wykonawcy, że nie powodowało to zmiany ceny.
Tym samym zarzut naruszenia art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp w zw. z ustaleniami w
zakresie zarzutu braku zastosowania art. 87 ust.2 pkt 3 Pzp nie podlega uwzględnieniu.
Nie podlega także uwzględnieniu zarzut naruszenia art. 89 ust.1 pkt 1 ustawy Pzp w
zw. z art. 82 ust.1 ustawy Pzp.
W tym stanie faktycznym (jak podkreślał Zamawiający) Kosztorys Ofertowy jest
częścią Oferty, albowiem zgodnie z punktem 11.5. lit a) SIWZ: (…) wykonawca zobowiązany
był złożyć Ofertę zawierającą formularz Oferty (sporządzony wg wzoru stanowiącego
załącznik nr 1 do SIWZ) wraz z Kosztorysem Ofertowym (sporządzonym wg wzoru
stanowiącego załącznik nr 2 do SIWZ), sporządzone pod rygorem nieważności, w postaci
elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym”. Kosztorys Ofertowy,
jak już wskazywano zawiera informacje dotyczące ceny za realizację zamówienia oraz cen
jednostkowych za poszczególne pozycje (prace) wchodzące w skład Pakietu, na który
wykonawca skład ofertę. Także w tym punkcie zaznaczono, że Kosztorys Ofertowy
(załącznik nr 2 do SIWZ) ma decydujące znaczenie przy ustalaniu ceny oferty, a ustalona na
jego podstawie cena jedynie jest tylko przenoszona do formularza Oferty (załącznik nr 1 do
SIWZ). Poza tym na podstawie cen zaoferowanych za poszczególne pozycje (prace)
tworzące dany Pakiet Zamawiający w trakcie realizacji zamówienia rozlicza się z
Wykonawcą. Tym samym ten Kosztorys Ofertowy stanowi, element oferty sensu stricte,
albowiem
zawiera informacje będące istotnym elementem oświadczenia woli wykonawcy.
Z
łożenie w tym Kosztorysie Ofertowym dwóch sprzecznych oświadczeń woli w zakresie
wyceny czynności wskazanych w poz. 3 Działu I Hodowla Lasu Kosztorysu Ofertowego
podanie dwóch różnych cen) i brak możliwości zweryfikowania tego przez Zamawiającego
za pomo
cą instrumentów prawnych na gruncie Pzp (brak możliwości zastosowania art. 87
ust. 1 i 3 Pzp
pozwalających na wybranie jednej z propozycji, a odrzucenie pozostałych)
należało potraktować jako złożenie dwóch ofert przez Odwołującego w przedmiotowym
postępowaniu. Powyższe ustalenie skutkowało zastosowaniem art. 89 ust. 1 pkt 1 Pzp w
zw. z art. 82 ust.1 ustawy Pzp, gdyż oferta z uwagi na ustalenia w zakresie pozycji 3
Kosztorysu zawierała dwie różne ceny za tę samą czynność, co jest tożsame z sytuacją
złożenia przez jednego wykonawcę w tym samym postępowaniu dwóch ofert.
Wobec powyższych ustaleń nie podlega także uwzględnieniu zarzut naruszenia art.
93 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, albowiem w zakresie Pakietu II złożono jedną ofertę, która na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 Pzp w zw. z jej art. 82 ust. 1 oraz na podstawie art. 89 ust 1
pkt 2 ustawy Pzp
została odrzucona.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp
stosown
ie do wyniku sprawy uwzględniając także przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r, poz. 972).
……………………………………..