Sygn. akt: KIO 3372/20
WYROK
z dnia 21 stycznia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 18 stycznia 2021
r. odwołania
wniesionego do Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej w dniu 18 grudnia 2020r. przez
wykonawc
ę Grupa E spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tychach,
ul. Piwna 32
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Samodzielny
Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Proszowicach, ul.Kopernika13
przy udziale wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia A. C. i T.
L.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Inet spółka cywilna A. C. i T. L. z
siedzibą w Kolbuszowej, ul. Handlowa 3 zgłaszających swój udział w sprawie sygn. akt
KIO 3372/20 po stronie zamawiającego
orzeka :
1. oddala odwołanie,
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Grupa E spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Tychach, ul. Piwna 32 i:
2.1. zalicza na poczet postępowania odwoławczego kwotę 15 000zł. 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Grupa E spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tychach, ul. Piwna 32 tytułem wpisu od
odw
ołania,
zasądza od wykonawcę Grupa E spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Tychach, ul. Piwna 32 na rzecz zamawiającego Samodzielny Publiczny
Zakład Opieki Zdrowotnej w Proszowicach, ul.Kopernika13 kwotę 3 075 zł. 00 gr.
(słownie: trzy tysiące siedemdziesiąt pięć złotych zero groszy) tytułem zwrotu zastępstwa
prawnego.
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) oraz art. 580 ust.1 ustawy z dnia 11
wrze
śnia 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) w
związku z art. 92 ust.1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę –
Prawo zamówień publicznych (Dz.U z 2019 r. poz.2020) na niniejszy wyrok – w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………….
Sygn. akt KIO 3372/20
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na do-
stawę sprzętu komputerowego oraz oprogramowania antywirusowego zostało wszczęte ogłosze-
niem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia za numerem 2020/S 187-
449167.
W dniu 8 grudnia 2020r. zamawiający poinformował wykonawców o wynikach postępowania, w
tym o odrzuceniu oferty wykonawcy Grupa E spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Tychach na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z uwagi na to, że wymagane przez zamawia-
jącego zużycie energii było w rzeczywistości inne niż zadeklarowane przez wykonawcę.
W dniu 18 grudnia 2020r. wykonawca Grupa E spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z sie-
dzibą w Tychach wniósł odwołanie. Odwołanie zostało wniesione przez pełnomocnika działające-
go na podst
awie pełnomocnictwa z dnia 17 grudnia 2020r. udzielonego przez prezesa zarządu
ujawnionego w KRS i upoważnionego do samodzielnej reprezentacji, zgodnie z odpisem z KRS.
Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 18 grudnia 2020r.
Odwołujący zamawiającemu zarzucił naruszenie:
Art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy przez odrzucenie ofe
rty odwołującego, pomimo że jej treść
odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Inet S.C.
A. C., T. L.
, pomimo że jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamó-
wienia.
Wniósł o:
Nakazanie z
amawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego
Nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownego badania oferty Inet S.C. A. C., T.
L. i odrzucenia tej oferty.
Dokonanie ponownej oceny ofert pod kątem przyjętych kryteriów oceny ofert.
Odwołujący wskazał, że posiada interes w uzyskaniu niniejszego zamówienia oraz może
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego ww. przepisów ustawy. Gdyby
zamawiający w sposób prawidłowy dokonał badania oferty odwołującego, to nie dokonałby
jej odrzucenia, gdyż jest ona zgodna ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Oferta
odwołującego uzyskałaby najwyższą ilość punktów zgodnie z przyjętymi kryteriami oceny
ofert i tym samym zajęłaby pierwsze miejsce w rankingu ofert. W związku z powyższym,
o
dwołujący może ponieść szkodę powstałą w wyniku naruszenia przepisów ustawy przez
z
amawiającego, polegającą na nie udzieleniu odwołującemu przedmiotowego zamówienia
publicznego. Powyższe dowodzi o spełnieniu przesłanki do skorzystania ze środków ochrony
prawnej przewidzianych w art. 179 ust. 1 ustawy.
Odwołujący wskazał, że przedmiotem zamówienia jest dostawa sprzętu komputerowego i
oprogramowania antywirusowego, tj.:
Stanowiska komputerowe
– 50 szt.
Monitory komputerowe
– 50 szt.
UPS
– 1 szt.
Szafa Rack
– 1 szt.
Oprogramowanie antywirusowe
– 133 szt.
a także świadczenie usług gwarancyjnych i serwisowych dostarczonego sprzętu oraz prze-
szkolenie pracowników Sekcji IT.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawarty został w Załączniku nr 2 do SIWZ, w któ-
rym z
amawiający określił wymagane parametry dotyczące sprzętu objętego przedmiotem
zamówienia w podziale na ww. elementy zamówienia (stanowiska komputerowe, monitory,
USP, szafa Rack, oprogramowanie antywirusowe). Natomiast do oferty wykonawcy zobo-
wiązani byli załączyć wypełniony Formularz asortymentowo – cenowy zgodny ze wzorem
stanowiącym Załącznik nr 2 do SIWZ. W formularzu tym należało wskazać nazwę, typ, mo-
del oferowanego sprzętu, producenta, rok i miesiąc produkcji. Ponadto należało wskazać
parametry oferowane, w odniesieniu do parametrów wymaganych, podanych przez zama-
wiającego w kolumnie pn. „wymagania techniczne”.
Jednym z parametrów wymaganych w stosunku do monitorów komputerowych był określony
w pkt 10 tabeli dotyczącej monitorów parametr: „zużycie energii w trybie aktywno-
ści/maksymalne” – wymagania techniczne: 18 wat/22wat.
Odwołujący w załączonym do swojej oferty formularzu asortymentowo-cenowym w tabeli
dotyczącej monitorów komputerowych wskazał, że oferuje monitor X2483HSU-B3, producen-
ta Liyama
. Natomiast w poz. 10 dotyczącej zużycia energii w trybie aktywności/maksymalne,
podał: „18 wat/22 wat”.
Zamawiający pismem z dnia 10 listopada 2020 r. wezwał odwołującego do wyjaśnienia i po-
twierdzenia stosownym dokumentem, że ofertowany monitor X2483HSU-B3 spełnia wyma-
gane parametry w poz. 10
– zużycie energii w trybie aktywności/maksymalne.
Pismem z dnia 16 listopada 2020 r. o
dwołujący potwierdził, że oferowany monitor
X2483HSU-
B3 spełnia wszystkie wymagania określone przez zamawiającego w OPZ, w tym
posiada zużycie energii w trybie aktywności/maksymalnym na poziomie 18 wat/22 wat. Na
potwierdzenie powyższego odwołujący przedstawił oświadczenie z dnia 13 listopada 2020 r.
producenta oferowanego monitora, tj. firmy Liyama
(dowód nr 1 – w załączeniu). W oświad-
czeniu tym producent udzielił informacji, iż zużycie energii w trybie aktywności/maksymalne
jest odpowiednio: 18 wat/22 wat
– przy standardowych ustawieniach monitora.
Następnie pismem z dnia 23 listopada 2020 r. zamawiający wezwał odwołującego do udzie-
lenia dodatkowych wyjaśnień. Wskazał na wartość zużycia energii na poziomie 18 wat/22
wat przy dowolnym ustawieniu, a nie przy standardowych ustawieniach monitora. Zwrócił
także uwagę, iż odwołujący przekazał poświadczenie, że oferowany monitor posiada wyma-
gane parametry i przy standardowym ustawieniu z
używa maksymalnie 22 wat, jednocześnie
odsyłając do strony internetowej producenta, na której producent określa typowe zużycie
energii na poziomie 26 wat.
W odpowiedzi, o
dwołujący pismem z dnia ponownie potwierdził, że zużycie energii oferowa-
nego monitora
w trybie aktywności/maksymalnie wynosi odpowiednio 18wat/22wat przy
standardowych ustawieniach monitora.
Pomimo ud
zielenia powyższych wyjaśnień, zamawiający pismem z dnia 7 grudnia 2020 r.,
które odwołujący otrzymał w dniu 8 grudnia 2020 r., poinformował o odrzuceniu oferty odwo-
łującego, z uwagi na niezgodność oferty z wymaganiami określonymi w SIWZ dotyczącymi
monitorów, w zakresie maksymalnego zużycia energii. W uzasadnieniu podał, że każdy z
monitorów w trybie aktywności mógł zużywać energię o wartości 18 wat, nie więcej jednak
niż 22 wat. Wskazał, że ta ostatnia wartość określona została jako maksymalna, której urzą-
dzenie nie powinno przekroczyć w ramach maksymalnego poboru energii. Zamawiający
stwierdził jednak, że z informacji zawartej w specyfikacji monitora zamieszczonej na stronie
internetowej producenta, wynika, że typowe zużycie energii zaoferowanego monitora w try-
bie aktywności wynosi 26 wat. Potwierdzenie tej informacji uzyskał dodatkowo w serwisie
producenckim dla tych mon
itorów. W związku z powyższym, zamawiający stwierdził, że zao-
ferowane przez o
dwołującego monitory nie spełniają żądanych przez niego parametrów.
Odnosząc się do powyższego, odwołujący wskazał, że celem potwierdzenia spełniania pa-
rametru
w zakresie maksymalnego zużycia energii przez monitory X2483HSU-B3, zwrócił się
do Laboratorium Miernictwa OPA CARBO sp. z o.o. o wykonanie badania ww. monitora ce-
lem określenia średniego poboru mocy. W wyniku badania stwierdzono, że ww. monitor
osiąga następujące pobory mocy:
Czarny ekran: 14,33 W
Biały ekran: 15,56 W
Bały ekran + audio max. 1kHz: 16,23 W
Biały ekran + audio max. 1 kHz + USB: 20,51 W
Z przeprowadzonego badania wynika, że pobór mocy w ekstremalnych warunkach nie prze-
kracza deklarowanych przez producenta 18 W,
bez obciążonych portów USB. Powyższe
wyniki badania i wnioski zostały zawarte w „Protokole z badania poboru mocy” (dowód nr 2
– w załączeniu).
Powyższe potwierdza zatem, że oferowane przez odwołującego monitory spełniają wymaga-
nia określone przez zamawiającego w zakresie maksymalnego poboru mocy. Tym samym,
powyższe badanie i ww. Protokół potwierdzają, że nie jest zasadne twierdzenie zamawiają-
cego co do niezgodności monitorów z określonymi przez zamawiającego wymaganiami, a
tym samym nie jest zasadne odrzucenie oferty o
dwołującego w powołaniu na niezgodność
oferty z SIWZ w tym zakresie.
Odwołujący przyznał, że zamawiający jest uprawniony, a wręcz zobowiązany do wnikliwego
badania oferty pod kątem zgodności z opisem przedmiotu zamówienia. W tym celu, może
wzywać wykonawcę w trybie art. 87 ust. 1 ustawy do złożenia wyjaśnień w zakresie treści
oferty. Wiedzę co do oferowanego przez wykonawcę sprzętu czerpać powinien jednak prze-
de wszystkim od samego wykonawcy. W tym również celu skonstruował formularz asorty-
mentowo-
cenowy w taki sposób, aby wykonawcy w odniesieniu do wymaganych parametrów
określili, jakie parametry oferują, a w tym samym, aby potwierdzili, że oferują sprzęt o
wszystkich wymaganych parametrach. Odwołujący w złożonym przez siebie formularzu asor-
tymentowym w tabeli dotyczącej monitorów w poz. 10 wskazał, że oferuje monitor mający
zużycie energii w trybie aktywności/maksymalnie 18 wat/22wat. Zatem, potwierdził spełnia-
nie wymaganego warunku. Dodatkowo, w wyniku wezwań do wyjaśnień dwukrotnie potwier-
dził, iż oferowane monitory spełniają powyższy parametr. Złożył również oświadczenie pro-
ducenta monitorów potwierdzające powyższe. Mimo tego, zamawiający stwierdził, że monito-
ry nie spełniają powyższego wymagania, powołując się na informacje zaczerpnięte ze strony
internetowej i bliżej nie określonego serwisu.
Jednakowoż, nawet jeżeli zamawiający nie uznał za wiarygodne informacji i dokumentów
przedłożonych przez odwołującego, to ostatecznym dowodem potwierdzającym zgodność
oferowanych monitorów z opisem przedmiotu zamówienia w zakresie poboru mocy, jest wy-
żej wskazane badanie zużycia energii. Wyniki tego badania powinny zweryfikować przeko-
nanie z
amawiającego co do braku zgodności monitorów X2483HSU-B3 z postawionymi
przez siebie wymaganiami. Stanowią one bowiem dowód potwierdzający, że sprzęt ten wy-
magania te spełnia.
Dodatkowo, odwołujący zwrócił uwagę, iż zamawiający tak wnikliwie weryfikując ofertę od-
wołującego w zakresie parametru dotyczącego poboru mocy, nie wykazał się podobną wni-
kliwością w stosunku do oferty złożonej przez wykonawcę Inet S.C. A. C., T. L. . Wykonawca
ten
w złożonym przez siebie formularzu asortymentowym wskazał, iż oferuje monitory Le-
novo c24-
20 A20238FD0 oraz w poz. 10 dot. zużycia energii wpisał oferowany parametr: „18
wat/22 wat”. Jednak z karty katalogowej monitora, dostępnej pod adresem:
https://psref.lenovo.com/syspool/Sys/PDF/Lenovo_Monitors/Lenovo_C24_20/Lenovo_C24_2
0 _Spec.pdf) wynika, że zużycie energii wynosi 18W/23W (dowód nr 3 w załączeniu). Wobec
powyższego, odwołujący stwierdził, że oferta ta powinna zostać odrzucona na podstawie art.
89 ust. 2 ustawy, gdyż nie odpowiada treści SIWZ w zakresie parametru dotyczącego mak-
symalnego zużycia energii przez oferowane monitory.
W dniu 21 grudnia 2020r. zamawia
jący poinformował o wniesieniu odwołania.
W dniu 23 grudnia 2020r. do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przy-
stąpili wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia A. C. i T. L. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą Inet spółka cywilna A. C. i T. L. z siedzibą w Kolbuszo-
wej, ul. Handlowa 3 wnosząc o oddalenie odwołania. Przystępujący do postępowania odwo-
ławczego, jako wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie przedmiotowego zamówie-
nia wskazali,
że legitymują się interesem prawnym w tym, aby odwołanie Wykonawcy Przed-
siębiorstwo Produkcyjno-Montażowe Grupa E sp. z o.o., zostało oddalone, przy uwzględnie-
niu faktu, odrzucenia przez zamaw
iającego oferty złożonej przez odwołującego w postępo-
wan
iu w którym obok oferty odwołującego, jedyną ofertę złożyli wykonawcy przystępujący, a
przy uwzględnieniu prawidłowości i zgodności z wymogami ustawy oraz ustanowionymi
o
głoszeniem o zamówieniu i Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia, oferty złożonej
przez p
rzystępujących do postępowania odwoławczego, interes prawny w uzyskaniu zamó-
wienia przez p
rzystępujących może doznać uszczerbku w wyniku ewentualnego uwzględ-
nienia wniesionego odwołania. Zgłoszenie zostało wniesione przez obu wspólników spółki
cywil
nej. Kopia przystąpienia została przekazana zamawiającemu i odwołującemu w dniu 23
grudnia 2020r.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania tj. załącznika nr 2 do siwz –
Szczegółowy Opis przedmiotu zamówienia, oferty odwołującego, oferty Inet S.c. A. C., T. L.,
pism zamawiającego z dnia 10 i 23 listopada 2020r., odpowiedzi odwołującego z dnia 16 i 26
listopada 2020r. oraz informacji o odrzuceniu oferty odwołującego z dnia 7 grudnia 2020r.
oraz
pisma producenta z dnia 13 listopada 2020r., protokołu OPA Carbo spółka z ograniczo-
ną odpowiedzialnością z siedzibą w Tychach z dnia 15 grudnia 2020r. i specyfikacji Lenovo
C24-
20 23,8”, ze specyfikacji na stronie liyama.com/pl.pl/produkty/prolitex 2482hsu83 pisma
zamawiającego do przedstawiciela firmy Liyama w Polsce i udzielonej odpowiedzi.
Na podstawie tych dowodów Izba ustaliła, co następuje:
Zamawiający w załączniku nr 2 do siwz w poz. 10 w odniesieniu do monitorów wymagał zu-
życia energii w trybie aktywności/maksymalne – wymagania techniczne: 18 wat/22wat, a
pozostałe parametry opisał jako :
Rodzaj podświetlenia - WLED
Typ panelu - VA
Wielkość przekątne - Min. 23.5"
Współczynnik kształtu - 16:9
Rozdzielczość - 1920 x 1080
Jasność - 250 cd/m²
Czas reakcji - Max 6 ms (tryb normalny)
Kąty widzenia: - 178/178
Złącza - VGA, HDMI, Jack 3.5 mm
Dodatkowe -
Zintegrowane zarządzanie kablami
Z tego wynika, że zamawiający nie wymagał wyjścia audio, czy portów USB.
Odwołujący zaoferował w formularzu asortymentowo cenowym monitor X2483HSU-B3, pro-
ducenta Liyama
. Natomiast w poz. 10 dotyczącej zużycia energii w trybie aktywno-
ści/maksymalne, podał: „18 wat/22 wat”.
Z formularza asortymentowo-cenowego Inet s.c. A. C., T. L.
wynika, że zaoferował on moni-
tor Lenovo c24-20 A20238FD0 oraz w poz
. 10 dot. zużycia energii zadeklarował parametr:
„18 wat/22 wat”
Zamawiający pismem z dnia 10 listopada 2020 r. wezwał odwołującego do wyjaśnienia i po-
twierdzenia stosownym dokumentem, że ofertowany monitor X2483HSU-B3 spełnia wyma-
gane parametry w poz. 10
– zużycie energii w trybie aktywności/maksymalne.
Pismem z dnia 16 listopada 2020 r. o
dwołujący potwierdził, że oferowany monitor
X2483HSU-
B3 spełnia wszystkie wymagania określone przez zamawiającego w OPZ, w tym
po
siada zużycie energii w trybie aktywności/maksymalnym na poziomie 18 wat/22 wat. Na
potwierdzenie powyższego odwołujący przedstawił oświadczenie z dnia 13 listopada 2020 r.
producenta oferowanego monitora, tj. firmy Liyama
, z którego wynika, że producent oświad-
czył, iż Monitor liyama X2483HSU-B3. Posiada panel AMVA LED, matowe wykończenie. Ta
informacja jest zawarta na stronie w opisie produktu: https://liyama.com/pl pl/produkty/prolite-
x2483hs1Fb3/
oraz poinform
ował, że zużycie energii w trybie aktywności/maksymalne jest odpowiednio: 18
wat/ 22 wat. **
** przy standardowych ustawieniach monitora.
Następnie pismem z dnia 23 listopada 2020 r. zamawiający wezwał odwołującego do udzie-
lenia dodatkowych wyjaśnień. Wskazał na wartość zużycia energii na poziomie 18 wat/22
wat przy dowolnym ustawieniu, a nie przy standardowych ustawieniach monitora. Zwrócił
także uwagę, iż odwołujący przekazał poświadczenie, że oferowany monitor posiada wyma-
gane parametry i przy standardowym ustawieniu zużywa maksymalnie 22 wat, jednocześnie
odsyłając do strony internetowej producenta, na której producent określa typowe zużycie
energii na poziomie 26 wat.
W odpowiedzi, o
dwołujący pismem z dnia 26 listopada 2020r. ponownie potwierdził, że zu-
życie energii oferowanego monitora w trybie aktywności/maksymalnie wynosi odpowiednio
18wat/22wat przy stan
dardowych ustawieniach monitora. Tym samym oferowany produkt speł-
nia wymagania zamawiającego określone w SIWZ. Dodatkowo odwołujący zwrócił uwagę, że
zamawiający w OPZ nie wskazał, iż zużycie energii oferowanego monitora powinno obejmować
jego maksymalne parametry. Tym s
amym stawianie takich wymagań po terminie składania ofert
jest czynnością, która powoduje zmianę OPZ, tym samym czynnością niedozwoloną. Odwołujący
potwierdził, że w pracy biurowej monitor nie osiągnie zużycia energii wyższej iż maksymalne zu-
życie określone w siwz.
Z
amawiający pismem z dnia 7 grudnia 2020 r., które odwołujący otrzymał w dniu 8 grudnia
2020 r., po
informował o odrzuceniu oferty odwołującego, z uwagi na niezgodność oferty z
wymaganiami określonymi w SIWZ dotyczącymi monitorów, w zakresie maksymalnego zu-
życia energii.
Z protokołu firmy OPA Carbo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ty-
chach z dnia 15 grudnia 2020r. wynika, że Laboratorium Miernictwa stwierdziło, że monitor
23,8” Pro Lite X2483HSU produkcji Liyama o numerze seryjnym 1156503841553 pobrało
następujące wartości energii:
Czarny ekran: 14,33 W (0,148A)
Biały ekran: 15,56 W (0,159A)
Bały ekran + audio max. 1kHz: 16,23 W (0,162A)
Biały ekran + audio max. 1 kHz + USB: 20,51 W (0,205A)
Badanie przeprowadzono po
d napięciem 231V. Wyniki badań odniesiono do wzorcowego
multimetru typu Fluke 8846A nr 9863005. Wniosek: Z przeprowadzonego badaniu wynika, że
pobór mocy w ekstremalnych warunkach nie przekracza deklarowanego przez producenta
18W (bez obciążenia portów USB).
Ze specyfikacji Lenovo C24-
20 23,8” wynika, że Power consumption typical/max wynosi
18W/23W.
Dowody przedstawione przez zamawiającego:
https://liyama.com/pl.pl/produkty/prolite_x2483hsu83
wynika, że zużycie energii 26
W typowe 0,33W stand by, 0,29W off mode.
Z odpowiedzi z dnia 10 grudnia 2020r. udzielonej przez M. M. z firmy Liyama
wynika, że ze
specyfikacji technicznej jaką posiada z Centrali typowe zużycie energii wynosi 18W, a mak-
symalne max <=50W.
Dowody złożone na rozprawie przez odwołującego:
Instr
ukcja obsługi Dane Techniczne : ProLite X2483HSU-B3 D
Standard USB: USB2,O (DC5V, 500mA)
Ilość USB: 1 Upstream: Seria B, 2 Downstream: Seria A
Złącze sygnału wejściowego : Gniazdo 3,5 mm typu mini jack (stereo)
Sygnał wejściowy audio Maks. 1 ,0 Vrms
Gniazdo
słuchawkowe Gniazdo 3,5 mm typu mini jack (stereo)
Głośniki 2W x 2 (głośniki stereo)
Zużycie energii: 18W (typowe), w trybie czuwania: maksymalnie 0,5W*
* Nie pod
łączono żadnych peryferiów USB, a na wejściu audio nie ma aktywnego sygnału.
Dowody przystępującego złożone na rozprawie:
Z badań przeprowadzonych przez Centrum Elektroniki Stosowanej CES z dnia 14 stycznia
2021 dla monitora o modelu ProLite X24483HSU producent liyama nr 1156503841746 wyni-
ka, że celem prowadzenia badania było określenie maksymalnego poboru mocy i wynik to z
obciążeniem portów USB1 i USB2 wynosi ono 36W, a przy standardowej pracy monitora
dochodziło do 24W
Z oświadczenia producenta Lenovo z dnia 22 grudnia 2020r. monitor o modelu Lenovo C24-
20 jest wyposażony w matrycę, która spełnia wymóg maksymalnego poboru prądu dla całe-
go monitora nie przekraczającego 22W
Z informacji ze strony mifama wynika, że Laboratorium Miernictwa zajmuje się:
Sprawdzaniem
generatorów probierczych prądowych, napięciowych i częstotliwości;
Badaniem
przekaźników układu sterowania, układów bezpieczeństwa; Badanie kontrolne i
okresowe elektronarzędzi;
Sprawdzaniem
poprawności wskazań i drobne naprawy przyrządów takich jak:
woltomierze, amperomierze, mierniki cęgowy, watomierze, omomierze, mostki tech-
niczne, mierniki uzie
mień, mierniki pętli zwarcia, mierniki rezystancji izolacji, luksomierze,
dekada rezystancji
, pojemności i indukcyjności, bocznik, pozostały sprzęt kontrolno —
pomiarowy w ramach posiadanych przez nas wzorców.
Laboratorium pomiarowe automatyki i urządzeń kontrolno - pomiarowych: sprawdzenie i na-
prawy przyrządów pomiarowych:
do pomiaru ciśnienia (manometry, manostaty, przetworniki ciśnienia),
do pomi
aru poziomu i przepływu (przetworniki różnicy ciśnień, kryzy pomiarowe, za-
wory blokowe),
do pomiaru temperatury (logometry, kompensatory, czujniki oporowe, termoelementy,
termometry manometryczne, wskaźniki i rejestratory temperatury), sprawdzanie suwmiarek
i śrub mikrometrycznych, sprawdzanie manometrów i wakumetrów.
Zatrudniona kadra inżynieryjno techniczna to doświadczeni pracownicy posiadający odpo-
wiednie wykształcenie i wiedzę popartą świadectwami kwalifikacyjnymi oraz certyfikatami
wydanymi prz
ez placówki naukowo — badawcze lub producentów urządzeń i zabezpieczeń.
Z badania Centrum Elektroniki Stosowanej CES z dnia 14 stycznia 2021r. dla monitora pro-
dukcji Lenovo model C24-
20 o numerze seryjnym VSXY9166 w celu określenia maksymal-
nego poboru mocy podano wynik:
Maksymalny zarejestrowany pobór mocy w chwili podania napięcia na monitor wyniósł pra-
wie 21 W, a w stanie pracy normalnej dochodził do 15, 16W.
Z informacji o firmie CES wynika, że firma zajmuje się również przeprowadzaniem pomiarów
elektry
cznych m.in. w zakresie elektroniki komputerowej, sprzętu informatycznego, serwe-
rowni i sieci komputerowych. Specjalizuje się również w uruchamianiu, konserwacji i pracach
naprawczych precyzyjnych urządzeń elektroenergetycznych.
Załączone testy były wykonane analizatorem jakości zasilania SONEL PQM-702 . Analizator
ten jest zaawansowanym technicznie produktem umożliwiającym wszechstronny pomiar,
analizę i rejestrację parametrów sieci energetycznych 50/60 1-Iz oraz jakość energii elek-
trycznej zgodnie z europ
ejską normą EN 50160 oraz Rozporządzeniem Ministra Gospodarki
z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elek-
troenergetycznego. Adresowany do bardzo szerokiego grona użytkowników, którzy potrzebu-
ją kontrolować jakość energii elektrycznej przy użyciu urządzenia przenośnego, spełnia
standardy wieloarkuszowej normy IEC 61000 dla analizatorów klasy A. Dotyczy to niepew-
ności pomiarowych, metod pomiarowych oraz synchronizacji czasu z sygnałem wzorcowym.
Izba oceniła zgromadzony materiał dowodowy jako wiarygodny i dający możliwość oparcia
się na treści złożonych dowodów. Przede wszystkim Izba ustaliła, że zamawiający określił
parametr zużycia energii jako w aktywności i maksymalnie nie dopuszczając możliwości
przekroczenia warto
ści odpowiednio 18W i 22W. Zamawiający nie opisał w jaki sposób nale-
ży ustalić wartość maksymalną zużycia energii, a w szczególności nie określił, że pod tym
pojęciem będzie rozumiał wartość ustaloną przez producenta bez obciążenia portów USB
czy
wyjścia audio. Nie odniósł też tej wartości do wymagań dla monitora określonych w za-
łączniku nr 2 do siwz. Nadto Izba ustaliła, że parametry opisane w załączniku nr 2 były pa-
rametrami wymaganymi, ale zamawiający nie uniemożliwiał złożenia oferty charakteryzującej
s
ię parametrami niewymaganymi. W tym zakresie niewymaganym załącznikiem nr 2 do siwz
odwołujący zaoferował monitor z dwoma wejściami USB 2,0, wejściem audio i dwoma gło-
śnikami o mocy 2W, natomiast w modelu oferowanym przez przystępującego według jego
oświadczenia na rozprawie nie występują ani głośniki, ani porty USB.
W ocenie Izby skoro zamawiający opisał dwa różne parametry tryb aktywności i maksymalne
zużycie energii, to w ocenie Izby nie ma podstaw do przyjęcia, że oba te pojęcia odnoszą się
do standardowej pracy monitora.
Istota sporu pomiędzy stronami sprowadza się zatem do tego, z jakim obciążeniem zależało
zbadać monitor, aby ustalić jego maksymalny pobór mocy. To, że strony różnie rozumiały to
pojęcie wynika w szczególności z drugiego wezwania, w którym zamawiający informuje od-
wołującego, że otrzymał oświadczenie producenta o zużyciu energii przy standardowym
ustawieniu monitora, a wymagał ustalenia tej wartości przy dowolnym ustawieniu monitora.
W ocenie Izby zamawiający posługując się pojęciem maksymalne zużycie mocy i nie odno-
sząc go do wymagań siwz, ustanowił parametr badany dla największego możliwego obcią-
żenia danego monitora. I w ocenie Izby dla takiej konfiguracji, a więc nie wykazania poboru
mocy dla obciążenia obu portów USB i wejścia audio oraz obu głośników odwołujący nie
wykazał, że maksymalne zużycie energii jego urządzenia wynosi nie więcej niż 22W. Izba
wzięła pod uwagę, że oświadczenie producenta z dnia 13 listopada 2020r. referuje do warto-
ści przy standardowych ustawieniach monitora, instrukcja obsługi w ogóle nie dotyczy warto-
ści maksymalnej i wprost wskazuje, że pomiar był dokonywany bez obciążenia portów USB i
wejścia audio, natomiast badanie Laboratorium Miernictwa wskazuje, że maksymalnym ob-
ciążeniem jakie badano w celu ustalenia średniego poboru mocy było badanie z obciążeniem
na wejściu audio i 1 porcie USB, a więc także nie w maksymalnej konfiguracji urządzenia.
Zamawiający już na podstawie informacji zawartej w oświadczeniu producenta z dnia 13 li-
stopada 2020r. powziął wątpliwość, co do treści tego oświadczenia, w którym z jednej strony
producent deklaruje 18W/22W przy standardowych ustawieniach monitora, a z drugiej odsyła
do strony producenta, gdzie zużycie typowe wynosi 26W. Zamawiający podjął własne usta-
lenia, z których wynikało, że wartości podane przez odwołującego w zakresie maksymalnego
zużycia nie pokrywają się. W ocenie Izby zatem w istocie rzeczy odwołujący nie wyjaśnił za-
mawiającemu, ile wynosi maksymalne zużycie energii w oferowanym monitorze przy usta-
wieniach innyc
h niż standardowe. Jednocześnie zamawiający ustalił, że to zużycie jest wyż-
sze od wymaganego w siwz. Dodatkowo w ocenie Izby ten fakt potwierdził dowód przystępu-
jącego czyli badanie CES przy obciążeniu obu portów USB. Tym samym Izba doszła do
przekonania,
że odwołujący nie udzielił zamawiającemu na wezwanie z dnia 23 listopada
2020r. wyjaśnień jakie jest maksymalne zużycie energii przez monitor przy dowolnej jego
konfiguracji.
Zamawiający powziąwszy wątpliwość, co do treści oferty odwołującego nie za-
stosowa
ł automatyzmu, ale umożliwił odwołującemu złożenie wyjaśnień nawet dwukrotnie,
jednak z niewiadomych przyczyn odwołujący uznał, że pojęcie maksymalnego zużycia ener-
gii ma być rozumiane przy standardowych ustawieniach, czy według ustawień wymaganych
w siwz
i w efekcie nie wyjaśnił jakie jest użycie energii przy maksymalnej możliwej konfigura-
cji monitora, czego w ocenie Izby na podstawie treści siwz oczekiwał zamawiający.
Izba zważyła, co następuje:
Izba nie dopatrzyła się okoliczności, które mogłyby skutkować odrzuceniem odwołania na
podstawie art. 189 ust. 2 ustawy.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał przesłankę materialnoprawną z art. 179 ust. 1 ustawy
stanowiącą o dopuszczalności odwołania.
Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy przez odrzucenie oferty
odwołującego, pomimo że jej treść odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamó-
wienia.
Zarzut nie zasługuje na uwzględnienie. Dla Izby oczywistym jest, że art. 87 ust. 1 ustawy ani
inne przepisy ustawy nie zawierają sankcji za brak złożenia wyjaśnień na podstawie tegoż
przepisu, a w szczególności brak złożenia wyjaśnień na wezwanie w trybie art. 87 ust. 1
ustawy nie został wymieniony w katalogu podstaw odrzucenia w art. 89 ust. 1 ustawy. Jed-
nakże nie oznacza to, że wykonawcy mogą się do wezwania zamawiającego nie zastosować
nie ponosząc z tego tytułu żadnych skutków.
W ocenie Izby skutkiem nie zastosowania się do wezwania zamawiającego z art. 87 ust. 1
ustawy
i udzielenia ocenionych przez zamawiającego jako niewystarczające wyjaśnień jest
przyjęcie przez wykonawcę na siebie ryzyka, że zamawiający posłuży się dostępnymi mu
informacjami na temat treści oferty wykonawcy i wyciągnie z nich określone skutki prawne.
Przepis art. 87 ust. 1 ustawy służy bowiem usunięciu wątpliwości co do treści oferty, jeśli
wykonawca tej wątpliwości nie usuwa, naraża się na to, że zamawiający uzna treść oferty za
niejednoznaczną, niepewną lub zrozumie ją inaczej niż wynika to z rzeczywistej woli wyko-
nawcy. I taka właśnie sytuacja miała miejsce w przedmiotowej sprawie. Zamawiający, aż do
daty podjęcia decyzji o odrzuceniu oferty odwołującego nie usunął swoich wątpliwości co do
maksymalnego zużycia energii przez monitor za wiarygodne przyjął w tym zakresie wydruk
ze strony internetowej, do którego odesłał go sam producent w oświadczeniu z dnia 13 listo-
pada 2020r. i informacje uzyskane od polskiego dystrybutora producenta i na nich
się oparł
dokonując ustalenia, że treść oferty odwołującego nie odpowiada treści siwz w zakresie wy-
maganego zużycia energii. Zamawiający nie podjął tej decyzji bez umożliwienia odwołują-
cemu złożenia stosownych wyjaśnień, przeciwnie wzywał odwołującego dwukrotnie, ale nie
otrzymał wyjaśnień, które nie zawężałyby pojęcia maksymalne zużycie energii do zużycia
przy standardowych
ustawieniach. Takie ograniczenie nie wynikało z postawionego wyma-
gania w siwz. Zamawiający nie mógł wiedzieć, jakie oferty na monitory otrzyma, zatem jedy-
nym logicznym przyjęciem było, że maksymalne zużycie energii powinno odnosić się do
każdego z monitorów w ich maksymalnej konfiguracji. Tym samym w ocenie Izby prawidłowe
było działanie zamawiającego odrzucające ofertę odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2 ustawy. Zamawiający dał odwołującemu szansę na przekonanie go do tego, że treść
oferty odpo
wiada treści siwz, a po bezskutecznym upływie terminu na złożenie tych wyja-
śnień miał prawo oprzeć się na dokumentach, które w jego ocenie były wiarygodne. Biorąc
pod uwagę to, że zamawiający miał wątpliwość, czy maksymalne zużycie energii monitora
przy do
wolnej konfiguracji nie jest wyższe od dopuszczonego, a odwołujący tej treści siwz
nie wyjaśnił, to zamawiający dokonując badania oferty odwołującego powinien był pominąć w
tej ocenie informacje budzące jego wątpliwości. Tak też zamawiający zrobił. Nawet dowody
obecnie przedstawiane przez odwołującego odnoszą się do typowego zużycia, zużycia przy
standardowych ustawieniach, czy maksymalnie z obciążonym 1 portem USB i wyjściem au-
dio, a zatem i na etapie postępowania odwoławczego nie doszło do obalenia przekonania
zamawiającego, że treść oferty odwołującego w zakresie maksymalnego zużycia energii nie
odpowiada wymaganiu zużycia nie wyższego niż 22W. Tym samym Izba nie dopatrzyła się w
działaniu zamawiającego naruszenia art. 89 ust. 1pkt 2 ustawy przy czynnościach badania
oferty odwołującego.
Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy przez zaniechanie odrzu-
cenia oferty wykonawcy Inet S.C. A. C., T. L.
, pomimo że jej treść nie odpowiada treści spe-
cyfikacji istotnych warunk
ów zamówienia.
Zarzut potwierdził się jedynie częściowo. Odwołujący wykazał, że ze specyfikacji Lenovo
C24-
20 wynika, że power consumption typical/max wynosi 18W/23W, a zatem jest wyższa
od wymaganej przez zamawiającego w zakresie maksymalnego zużycia energii. W ocenie
Izby ta okoliczność dla równego traktowania wykonawców powinna być zbadana przez za-
mawiającego, a zamawiający zgodnie z rozdziałem VII.5 siwz przewidział przeprowadzenie
procedury odwróconej. Procedura ta wymaga zbadania wszystkich ofert pod kątem istnienia
przesłanek odrzucenia z art. 89 ust. 1 ustawy, gdyż bez tego nie jest możliwe stworzenie
rankingu dla ustalenia oferty ocenionej jako najkorzystniejsza. Tym samym jeśli zamawiający
wnikliwie oceniła jedną ze złożonych ofert, to również w takim samym stopniu powinien był
zweryfikować drugą ze złożonych ofert. Tym samym zamawiający powinien być ustalić, czy
parametry dotyczące zużycia energii również u wykonawcy Lenovo nie powinien budzić jego
wątpliwości. Nie mniej jednak, to częściowe potwierdzenie zarzutu nie może w ocenie Izby
być podstawą do uwzględnienia odwołania, gdyż Izba wzięła pod uwagę, że przystępujący
przedstawił na rozprawie tak oświadczenie producenta Lenovo jak i badanie Centrum Elek-
troniki Stosowanej, które potwierdzają prawidłowość zaoferowanych parametrów w zakresie
zużycia energii. Izba ustaliła też na podstawie specyfikacji technicznej przedstawionej przez
odwołującego wynika, że monitor ma możliwość połączenia przez „CONNECTIVITY Video
Signal 1 x HDMI 1.4 1 x VGA Audio
Signal 1 x Audio Out (3.5 mm)” nie ma natomiast
wzmianki o głośnikach czy ilości i rodzajach portów USB, co pozwala dać Izbie wiarę
oświadczeniu przystępującego złożonemu na rozprawie, że zaoferowany model tych ele-
mentów nie posiada. W konsekwencji Izba dała wiarę badaniom CES i oświadczeniu produ-
centa, co do tego, że ustalenie maksymalnego zużycia energii nastąpiło w maksymalnej kon-
figuracji oferowanego modelu, a w konsekwencji przystępujący na rozprawie odparł zarzut
odwołującego, że jego oferta nie spełnia wymagań treści siwz, tym samym nakazywanie za-
mawiającemu dokonania czynności wezwania do wyjaśnień, w ocenie Izby jest nie celowe,
gdyż uzyskałby te same dokumenty, które zostały zamawiającemu przedłożone w toku pro-
cedury odwoławczej. Z tego też względu i w oparciu o art. 191 ust. 2 i art. 192 ust. 2 ustawy
doszła do przekonania, że ustalony w toku postepowania stan faktyczny pozwala na uznanie,
że brak wezwania przystępującego w rybie art. 87 ust. 1 ustawy nie ma wpływu na wynik
postepowania, ani nie mo
że wywrzeć istotnego wpływu na wynik postępowania. W konse-
kwencji zarzut należało oddalić.
Izba oddaliła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy.
Izba zastosowała przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień Publicznych
(Dz. U. z 2019r. poz. 1843 oraz 2020r. poz. 1086) z mocy art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 11
września 2019r. przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień Publicznych, z tym za-
strzeżeniem, że na mocy art. 92 ust. 1 ustawy Izba ustaliła, że właściwym dla rozpoznania
ska
rgi na przedmiotowe orzeczenie będzie Sąd Okręgowy w Warszawie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy,
tj. stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem postanowień rozporządzenia
Prezesa Rady Minis
trów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 2972) zmienionego rozporządzeniem
Prezesa Rady Minist
rów z dnia 9 stycznia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2017 r., poz. 47), w tym w szczególności §
5 ust. 3 pkt. 1
rozporządzenia zasądzając zaliczając na poczet kosztów postępowania
odwoławczego jako kosztów postępowania wpis uiszczony przez odwołującego oraz
zasądzając od odwołującego na rzecz zamawiającego zwrot kosztów zastępstwa prawnego
w maksymalnej kwocie dopuszczonej przez
rozporządzenie tj. w kwocie 3 075,00zł.
Przewodniczący:………………………