WYROK
z dnia 22 stycznia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie 21 stycznia 2021 r. w Warsz
awie odwołania wniesionego
21 grudnia 2020 r. do Prezesa Krajowe
j Izby Odwoławczej
przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: ARCADIS
sp.
z o.o. z siedzibą w Warszawie, INFRA Centrum Doradztwa sp. z o.o. z siedzibą
w
Warszawie, Instytut Kolejnictwa z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu pn. Prace na liniach kolejowych nr 91 i 92 na odcinku Rzeszów Medyka
(granica państwa) wraz z liniami przyległymi – opracowanie studiów wykonalności w ramach
projektu pn.: „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów” (nr postępowania
9090/IREZA3/04071/00042/20/P)
prowadzonym przez zamawiającego: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą
w Warszawie
przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: IDOM
Inżynieria, Architektura i Doradztwo sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, IDOM
Consu
lting, Engineering, Architecture, S.A.U. z siedzibą w Bilbao (Hiszpania,) HIQE
sp.
z o.o. z siedzibą w Warszawie – zgłaszających przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
Umarza postępowanie w zakresie wycofanego przez Odwołującego zarzutu
dotyczącego jego wykluczenia z uwagi na niespełnianie warunku udziału
w
postępowaniu.
W pozostałym zakresie oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) – stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu uzasadnionych kosztów strony
w pos
taci wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.) w zw. z art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
poz. 2020) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje
skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Warszawie.
U z a s a d n i e n i e
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie {dalej: „Zamawiający”}
prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.)
{dalej również: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie
przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
sektorowego na
usługi pn. Prace na liniach kolejowych nr 91 i 92 na odcinku Rzeszów
Medyka (granica
państwa) wraz z liniami przyległymi – opracowanie studiów wykonalności w
ramach projektu pn.: „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów” (nr postępowania
9090/IREZA3/04071/00042/20/P).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 10 stycznia 2020 r. zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej nr 2020/S_007 pod poz. 012574.
Wartość przedmiotowego zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
11 grudnia 2020
r. Zamawiający przekazał drogą elektroniczną wykonawcom
uczestniczącym w postępowaniu zawiadomienie o wyborze jako najkorzystniejszej oferty
złożonej wspólnie przez IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo sp. z o.o. z siedzibą we
Wrocławiu, IDOM Consulting, Engineering, Architecture, S.A.U. z siedzibą w Bilbao
(Hiszpania,) HIQE sp.
z o.o. z siedzibą w Warszawie {dalej łącznie określani jako
„Konsorcjum Idom” lub „Przystępujący”}, a także o wykluczeniu z postępowania wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: ARCADIS sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie, INFRA Centrum Doradztwa sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Instytut
Kolejnictwa z siedzibą w Warszawie {dalej łącznie określani jako „Konsorcjum Arcadis” lub
„Odwołujący”}.
21 grudnia 2020 r. Konsorcjum Arcadis
wniosło odwołanie od powyższych czynności
Zamawiającego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp
{lista zarzutów}:
1. art. 24 ust. 1 pkt 12
– przez jego zastosowanie i przyjęcie przez Zamawiającego,
że Konsorcjum Arcadis nie wykazało spełnienia warunków udziału w postępowaniu
w
zakresie doświadczenia zdobytego przez Instytut Kolejnictwa przy opracowaniu
dokumentac
ji przedprojektowej dla projektów: 1) „Prace na linii kolejowej nr 94,
na
odcinku Kraków Płaszów-Skawina-Oświęcim”, 2) „Prace na liniach kolejowych nr 97,
98, 99 na odcinku Skawina-Sucha Beskidzka-
Chabówka-Zakopane”.
2. Art. 24 ust. 1 pkt 17
– przez wykluczenie Konsorcjum Arcadis, pomimo że nie
wprowadziło Zamawiającego w błąd w zakresie spełniania warunków udziału
w
postępowaniu ani też nie przedstawiło informacji niezgodnych z rzeczywistością.
3. Art. 26 ust. 3
– niewezwanie Konsorcjum Arcadis do złożenia wyjaśnień w przedmiocie
potwierdzenia
spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw
do wykluczenia.
4. Art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z 90 ust. 1
– przez naruszenie zasad równego traktowania
wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
Unieważnienia wykluczenia Konsorcjum Arcadis.
2. Wezwania Konsorcjum Arcadis
do złożenia wyjaśnień w przedmiocie potwierdzenia
spełnienia warunków udziału oraz braku podstaw wykluczenia.
Unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty.
Powtórnego badania i oceny ofert oraz wyboru oferty Konsorcjum Arcadis jako
najkorzystniejszej.
Odwołujący sprecyzował zarzuty przez podanie następujących okoliczności
faktycznych i
prawnych uzasadniających wniesienie odwołania.
{ad pkt 1.
listy zarzutów}
Z uzasadnienia odwołania wynikają w szczególności następujące okoliczności
fak
tyczne odnośnie wykazania przez Konsorcjum Arcadis warunków udziału w
postępowaniu.
Zamawiający w pkt. 8.6.1. Tomu I SIWZ – IDW określił następująco warunki udziału w
postępowaniu dot. zdolności zawodowej i technicznej wykonawcy: wykazanie się
wykonaniem p
rzez Wykonawcę w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu
składania ofert (a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie) co
najmniej dwóch (2) Studiów Wykonalności lub dokumentacji przedprojektowej obejmującej
swoim zakres
em Studium Wykonalności dla kolejowych inwestycji liniowych, o wartości min.
1 000 000,00 PLN netto każde, przy czym każde ze Studium Wykonalności musi dotyczyć
linii kolejowej dwutorowej, zelektryfikowanej, na której prowadzony jest ruch pasażerski
i towa
rowy i ma obejmować swoim zakresem minimum 2 stacje kolejowe i 1 szlak,
z
podaniem wartości, przedmiotu, daty wykonania i podmiotów na rzecz, których usługi
zostały wykonane oraz załączeniem dowodów, czy usługa została wykonana należycie.
Dodatkowo w pkt. 8.6.2.
Tomu I SIWZ na potwierdzenie warunku określonego w pkt.
IDW (w zakresie zdolności technicznej i zawodowej) wymagał wykazania przez
wykonawcę dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, w tym osobą
koordynatora branżowego w zakresie linii, węzłów i stacji kolejowych, przy czym osoba ta
powinna posiadać: uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w specjalności
inżynieryjnej kolejowej w zakresie kolejowych obiektów budowlanych oraz w okresie
ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert brać udział w opracowaniu minimum 2
dokumenta
cji spośród wskazanych poniżej: a) studium wykonalności b) dokumentacja
przedprojektowa obejmująca swoim zakresem studium wykonalności c) dokumentacja
projektowa (projekt budowlany lub proj
ekt wykonawczy). Każda dokumentacja powinna być
opracowana dla odrębnego zadania inwestycyjnego i każda z tych dokumentacji powinna
obejmować budowę lub przebudowę zelektryfikowanych linii kolejowych oraz obejmować co
najmniej 1 szlak i 2 stacje kolejowe. W odniesieniu do dokumentacji wskazanych w lit. c)
Zamawiający uzna ww. warunek za spełniony, jeśli osoba wskazana na przedmiotowe
stanowisko wykaże się doświadczeniem w charakterze projektanta lub sprawdzającego
w
zakresie linii, węzłów i stacji kolejowych.
Zamawiający pismem z 21 lipca 2020 r. wezwał Konsorcjum Arcadis na podstawie art.
26 ust 2f ustawy pzp
do złożenia oświadczeń i dokumentów na potwierdzenie spełnienia
warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw do wykluczenia.
W odpowiedzi 31 lipca 2020 r. Konsorcjum Arcadis
złożyło na potwierdzenie
spełnienia warunków udziału w postępowaniu wykaz wykonanych usług, wraz z dowodami
ich wykonania,
oraz wykaz osób skierowanych do realizacji zamówienia.
W wykazie usług wskazano dwa zamówienia:
1) Opracowan
ie dokumentacji przedprojektowej dla projektu „Prace na linii kolejowej nr 94,
na
odcinku Kraków Płaszów-Skawina-Oświęcim,
Opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu „Prace na liniach kolejowych
nr 97,98, 99, na odcinku Skawina-Sucha Beskidzka-
Chabówka-Zakopane
– zrealizowane przez konsorcjum w składzie: CE Project Group sp. z o.o. sp. k. oraz Instytut
Kolejnictwa.
Z zawiadomienia z 11 grudnia 2020 t.
wynika, że Zamawiający w toku badania
i
oceny ofert dokonał analizy będących w jego posiadaniu umów z konsorcjum w składzie:
CE Project Group sp. z o.o. sp. k. i Instytut Kolejnictwa
dotyczących wskazanych w wykazie
zamówień i ustalił, co następuje. W pierwszym w nich procentowy udział prac
prz
ewidzianych dla poszczególnych etapów tego zamówienia (dotyczy etapów II, IV, V, V, VII,
VIII) do realizacji
przez Instytut Kolejnictwa kształtował się na poziomie od 2 do 5%, a całość
zakresu rzeczowego zamówienia realizowanego przez tego wykonawcę kształtowała się
na poziomie 15%. Natomiast w drugim wykazanym
zamówieniu procentowy udział prac
prz
ewidzianych dla poszczególnych etapów (dotyczy etapów II, IV, V, V, VI, VII, VIII)
do realizacji
przez Instytut Kolejnictwa kształtował się na poziomie od 2 do 3%, a całość
zakresu rzeczowego zamówienia realizowanego przez tego wykonawcę kształtowała się na
poziomie 12,3%.
Mając na uwadze powyższe Zamawiający stwierdził, że w jego ocenie Konsorcjum
Arcadis
nie spełniło warunku udziału w postępowaniu opisanego w pkt. 8.6.1. Tomu I SIWZ -
IDW, gdyż nie może posługiwać się doświadczeniem uzyskanym przez Instytut Kolejnictwa
w
ramach realizacji zamówienia, jeżeli jego faktyczny udział w wykazanych powyżej
przedsięwzięciach stanowi odpowiednio 15% i 12,3%. Wobec powyższego Zamawiający
wykluczył Konsorcjum Arcadis z postępowania.
Odwołujący podniósł, że ustalenie błędnego stanu faktycznego sprawy przez
Zamawiającego w zakresie doświadczenia Instytutu Kolejnictwa spowodowało,
że Zamawiający wadliwie zastosował normę przewidzianą w art. 24 ust. 1 pkt 12 pzp.
W związku z czym należy podkreślić, że Odwołujący przekazał Zamawiającemu prawdziwe,
rzetelne i zgodne z prawdą informacje, a doświadczenie Odwołującego (Instytutu
Kolejnictwa) nie powinno budzić najmniejszych wątpliwości.
Dalsza
treść uzasadnienia – zawarta w pkt: 1. „Doświadczenie IK” {1.1.
„Potwierdzenie doświadczenia IK (stanu faktycznego) przez KIO oraz Zamawiającego”, 1.2.
„Doświadczenia konsorcjanta na gruncie orzeczenia TSUE w sprawie Esaprojekt”, 1.3.
„Potwierdzenie doświadczenia IK (stanu faktycznego) przedstawione przez Odwołującego
się w toku Postępowania LK 139 (wyjaśnienia)”, [1.3.1. „Ustalenie istotności wykonanych
prac w ramach Zamówienia Referencyjnego IK w oparciu o kryterium wynagrodzenia”, 1.3.2.
„Procedura odbiory określona w SIWZ Zamówienia Referencyjnego IK – potwierdzenie
wykonania Zamówienia Referencyjnego IK”, 1.3.3. „Podsumowanie”]}, w tym zgłoszone 48
wnioski dowodowe
– dotyczy wykazania, że Instytut Kolejnictwa w ramach realizacji
zamówień referencyjnych nabył realne doświadczenie, nie tylko przez sam fakt bycia
członkiem grupy wykonawców, lecz także poprzez bezpośredni, realny, faktyczny i istotny
(kluczowy) udział w pracach wykonywanych w ramach realizacji każdego z etapów.
{ad pkt 2. i 3.
listy zarzutów}
Odwołujący zrelacjonował następujące okoliczności faktyczne odnośnie podanego
przez Zamawiającego uzasadnienia dla wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 1pkt 17 pzp.
Zamawiający stwierdził, że przedstawione przez Konsorcjum Arcadis w:
wykazie usług Opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu „Prace na liniach
kolejowych nr 97, 98, 99, na odcinku Skawina-Sucha Beskidzka-
Chabówka-Zakopane" nie
obejmuje linii dwutorowej
– tak jak wymagane było w pkt. 8.6.1. Tomu I SIWZ – IDW, gdyż
linie kol
ejowe nr 97, 98 i 99 są jednotorowe;
- w wykaz
ie osób doświadczenie osoby proponowanej na stanowisko Koordynatora
branżowego w zakresie linii, węzłów i stacji kolejowych przy przedsięwzięciu pn. Kraków-
Medyka-
Granica państwa na odcinku Dębica-Sędziszów Małopolski w km 111,500-133,600
nie spełnia natomiast warunku postawionego w pkt 8.6.2. Tomu I SIWZ – IDW dla tego
stanowiska, gdyż osoba ta pełniła w ramach tego przedsięwzięcia funkcję projektanta
sprawdzającego tylko do 2014 r., więc nie spełnia wymogu, jakim było opracowanie
dokumentacji w okresie
ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert.
Mając powyższe na uwadze Zamawiający stwierdził, że Konsorcjum Arcadis
przedstawiając wykaz wykonanych usług (zgodnie z załącznikiem nr 6 do IDW), jak również
wykaz osób skierowanych do realizacji zamówienia publicznego (zgodnie z załącznikiem nr 7
do IDW)
– które potwierdzać miały spełnianie przez nie warunków udziału w postępowania –
wprowadziło Zamawiającego w błąd, mający wpływ na podejmowane przez niego decyzje,
wobec czego Konsorcjum Arcadis podl
ega wykluczeniu z postępowania.
W ocenie Zamawiającego przedstawione przez Konsorcjum Arcadis wykazy usług
i
osób w powyższym zakresie zawierają informacje niezgodne z rzeczywistością, które
wywołały błędne przekonanie Zamawiającego o rzeczywistym stanie rzeczy tj.
o
występowaniu okoliczności faktycznych potwierdzających spełnianie przez Konsorcjum
Arcadis tych warunków udziału w postępowaniu.
Odwołujący stwierdził, że Zamawiający w sposób całkowicie kontrfaktyczny przyjął,
że Konsorcjum Arcadis wprowadziło go w błąd, podając informacje wskazane w
wypełnionym załączniku nr 6 do IDW, co w ocenie Zamawiającego uprawniało go do
wykluczenia Konsorcjum Arcadis
również na podstawie art. 24. ust. 1 pkt 17 pzp.
Odwołujący podniósł, że warunkiem uznania zaistnienia podstawy wykluczenia z art.
24 ust. 1 pkt 17 ustawy pzp nie jest stwierdzenie,
że w danym przypadku faktycznie doszło
do wprowadzenia w błąd Zamawiającego, lecz wystarczające jest, aby taki skutek mógł
zostać wywołany wskutek przedstawienia przez wykonawcę informacji niezgodnych
z
rzeczywistością, a także, że wprowadzenie to zostało dokonane wskutek lekkomyślności
lub niedbalstwa wykonawcy.
Jednocześnie Odwołujący podniósł, że zgodnie ze stanowiskiem Izby (wyrok z
października 2020 r. sygn. akt KIO 2170/20) w przypadku wykluczenia wykonawcy z powodu
podania informacji wpro
wadzających w błąd, występuje: konieczność ustalenia informacji,
które pozostają w sprzeczności z istniejącym stanem faktycznym. Innymi słowy są to
informacje nieprawdziwe, niezgodne z rze
czywistością, a których podanie przez wykonawcę
skutkuje mylnym przekonaniem zamawiającego co do istniejącej rzeczywistości. Nie jest
wystarczającym dla uznania złożenia informacji wprowadzających w błąd w ofercie
zaistnienie pewnego stanu niepewności, czy wywołanie pewnych wątpliwości, że być może
podane informacje nie są ścisłe lub błędne, ale niezbędne jest wykazanie tej kwestii.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu, że takiej oceny nie dokonał, gdyż przede
w
szystkim nie wezwał w trybie art. 26 ust. 3 pzp Konsorcjum Arcadis do niezbędnych
wyjaśnień, które umożliwiłyby jakiekolwiek odniesienie się do wątpliwości podnoszonych
przez
Zamawiającego.
Odwołujący {po przytoczeniu brzmienia art. 26 ust. 3 pzp) wywiódł, że norma zawarta
w przywołanej regulacji wskazuje nie tyle na możliwość, ile na konieczność skierowania
takiego wezwania do wykonawcy w sytuacji ziszczenia się okoliczności przewidzianych
w jej dyspozycji
{prawidłowo powinno być – w hipotezie}, co oznacza naruszenie przez
Zamawiającego art. 26 ust. 3 pzp.
Jak zauważono w wyroku Izby z 25.04.2016 r. sygn. akt KIO 526/16 (LEX nr
obowiązek określony w art. 26 ust. 3 pzp nie jest uzależniony od przewidywań co
do tego, w jaki sposób wykonawca zareaguje na wezwanie do uzupełnienia dokumentów
oraz czy
i jakie dokumenty uzupełni. Zamawiający, przygotowując treść wezwania, powinien
pamiętać, iż wykonawca będzie działać zgodnie z wezwaniem, jakie otrzyma, dlatego też
należy je sformułować w sposób precyzyjny poprzez wskazanie, o jakie dokumenty
konkretnie chodzi (zob. wyr. KIO z 27.11.2013 r., KIO 2628/13, LEX nr 1408705).
Odwołujący dodał, że uzupełnianie oświadczeń i dokumentów w trybie art. 26 ust. 3
ustawy pzp ma oparcie
w prawie unijnym. W świetle postanowień art. 51 dyrektywy
2004/18/WE, na podstawie
którego został wydany wyrok C-387/14 Esaprojekt, instytucje
zamawiające mogą wezwać wykonawców do uzupełnienia zaświadczeń i dokumentów
przedłożonych na podstawie art. 45-50 lub o ich wyjaśnienie (w tym dokumentów
i
oświadczeń o charakterze podmiotowym potwierdzających określone podmiotowe
kwalifikacje wykonawców ubiegających się o zamówienie publiczne). Stosownie do treści
nowych regulacji
– art. 56 ust. 3 dyrektywy 2014/24/UE – należy wskazać, że jeżeli
informacje lub dokumentacja złożone przez wykonawców są lub wydają się niekompletne
lub
błędne, lub gdy brakuje konkretnych dokumentów, instytucje zamawiające mogą – chyba
że przepisy krajowe wdrażające tę dyrektywę stanowią inaczej – zażądać, aby wykonawcy
złożyli, uzupełnili, doprecyzowali lub skompletowali te informacje lub dokumentację
w
odpowiednim terminie, pod warunkiem pełnego poszanowania zasad równego traktowania
i przejrzystości. Obydwie dyrektywy europejskie zatem przewidywały i przewidują w dalszym
ciągu możliwość uzupełnienia określonych dokumentów, w tym także brakujących
dokumentów lub oświadczeń. Dyrektywa 2014/24/UE w sposób wyraźny już daje sygnał,
że wskazane uzupełnienie nie może prowadzić do naruszenia dwóch podstawowych zasad
udzielania zamówień publicznych, tj. zasady równego traktowania wykonawców i zasady
przejrzystości.
Polski ustawodawca, implementując przepisy prawa unijnego do naszego porządku
krajowego
– zarówno dyrektywę 2004/18/WE, jak i dyrektywę 2014/24/UE – założył
obligatoryjność skierowania przez zamawiającego wezwania do uzupełniania oświadczeń
lub
dokumentów („wzywa” – art. 26 ust. 3 ustawy pzp) w sytuacji ziszczenia się określonych,
ustawowych przesłanek (brak dokumentu lub oświadczenia czy jego wadliwość).
Obligatoryjność ta wynika z konieczności zachowania zasady równego traktowania
wykonawców i uczciwej konkurencji (art. 7 ust. 1 ustawy pzp) w postępowaniu –
każdorazowo, gdy w postępowaniu zaistnieje taka sytuacja, zamawiający ma obowiązek,
a nie prawo, skierowania do wykonawcy rzeczonego wezwania na podstawie art. 26 ust. 3
pzp.
Powyższe oznacza, że zamawiający nie może pominąć tej czynności w toku
postępowania, jeżeli stwierdzi, że wykonawca nie złożył dokumentów lub oświadczeń
objętych treścią analizowanego przepisu bądź też złożone dokumenty lub oświadczenia są
niekompletne, zawiera
ją błędy lub budzą wątpliwości zamawiającego. Obowiązek wezwania
dotyczy oczywiście bezwzględnie wszystkich brakujących dokumentów lub oświadczeń,
zamawiający nie może się w tym względzie ograniczyć tylko do niektórych z nich. Celem
takie
go uregulowania omawianej kwestii jest eliminacja uznaniowości i dowolności działań
ze
strony zamawiającego, co stanowi niewątpliwie gwarancję równego traktowania
wykonawców w postępowaniu, wymaganą wprost w art. 56 ust. 3 dyrektywy 2014/24/UE.
Według Odwołującego warto przytoczyć jedną z tez z uzasadnienia uchwały Izby z
10.05.2018 r. sygn. akt KIO/KD 17/18
(LEX nr 2507608) dotyczącą tej kwestii: Norma
przepisu art. 26 ust. 3 ustawy pzp
nakłada na zamawiającego obowiązek wezwania
wykonawcy do złożenia lub uzupełnienia dokumentów, o ile zachodzą przesłanki
przytoczone w przepisie. Zamawiający może odstąpić od wezwania jedynie w sytuacji, gdy
oferta wykonawcy podlegałaby odrzuceniu pomimo uzupełnienia dokumentów lub zachodzą
przesłanki do unieważnienia postępowania.
W odpowiedzi na odwołanie z 20 stycznia 2020 r. Zamawiający oświadczył, że uznaje
odwołanie w zakresie zarzutu z pkt 1. listy zarzutów, a w pozostałym zakresie wnosi o jego
oddalenie.
{ad pkt 3.
listy zarzutów}
Zamawiający
zrelacjonował
następujące
okoliczności
faktyczne
odnośnie
wykluczenia Konsorcjum Arcadis na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp.
Odnośnie brzmienia istotnych dla sprawy warunków udziału w postępowaniu:
W zakresie warunku określonego w punkcie 8.2.3 IDW wymagane jest wykazanie przez
Wykonawcę wykonanie w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert,
(a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie), co najmniej dwóch (2)
Studiów Wykonalności lub dokumentacji przedprojektowej obejmującej swoim zakresem
Studium Wykonalności dla kolejowych inwestycji liniowych, o wartości min. 1 000 000,00
PLN netto każde, przy czym każde ze Studium Wykonalności musi dotyczyć linii kolejowej
dwutorowej, zelektryfikowanej, na której prowadzony jest ruch pasażerski i towarowy i ma
obejmować swoi zakresem minimum 2 stacje kolejowe i 1 szlak, z podaniem wartości,
przedmiotu, daty wykonania i podmiotów na rzecz, których usługi zostały wykonane oraz
załączeniem dowodów, czy usługa została wykonana należycie.
Koordynator branżowy w zakresie linii, węzłów i stacji kolejowych [–] w okresie ostatnich
lat przed upływem terminu składania ofert brał udział w opracowaniu minimum
dokumentacji spośród wskazanych poniżej: a) studium wykonalności b) dokumentacja
p
rzedprojektowa obejmująca swoim zakresem studium wykonalności c) dokumentacja
projektowa (projekt budowlany lub projekt wykonawczy).
Odnośnie dokonania weryfikacji dokumentacji dotyczących przedsięwzięć, na które
powołało się Konsorcjum dla wykazania spełniania powyższych warunków:
Zamawiający mógł przeprowadzić ją we własnym zakresie, gdyż chodzi o zamówienia,
które zostały wykonane na jego rzecz;
- dla Opracowania
dokumentacji przedprojektowej dla projektu „Prace na liniach kolejowych
nr 97, 98 i 99, na odcinku Skawina-Sucha Beskidzka-
Chabówka-Zakopane ustalono, że są to
linie jednotorowe;
- dla
Kraków-Medyka-granica państwa na odcinku Dębica-Sędziszów Małopolski w km
– 133,600 ustalono, że osoba zgłoszona na powyżej wskazaną funkcję w tym
pos
tępowaniu pełniła tam funkcję projektanta sprawdzającego jedynie do 2014 r;
wobec powyższego stwierdzono, że przedstawiając informacje jakoby dzięki powyżej
wskazanym zamówieniom spełnia odnośne warunki udziału w tym postępowaniu,
Konsorcjum Arcadis wpro
wadziło w błąd Zamawiającego.
Zamawiający powołał się na utrwaloną jego zdaniem linię orzeczniczą, zgodnie
z
którą okoliczność, że zamawiający posiada własne informacje co do określonych usług
lub
osób – dzięki temu, że odpowiednio usługi te były wykonywane na jego rzecz lub osoby
wskazane przez wykonawców pracowały przy takich przedsięwzięciach – nie pozwala
na stwierdzenie,
że nie doszło do wprowadzenia w błąd Zamawiającego.
Zgodnie z uzasadnieniem wyroku z
4 września 2020 r. sygn. akt KIO 1938/20:
War
unkiem uznania zaistnienia podstawy wykluczenia wykonawcy z postępowania
wskazanej w art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp
nie jest stwierdzenie, iż w danym przypadku faktycznie
doszło do wprowadzenia w błąd zamawiającego, lecz że wystarczające jest, aby taki skutek
m
ógł zostać wywołany wskutek przedstawienia przez wykonawcę informacji niezgodnych z
rzeczywistością. Izba nie podziela stanowiska zamawiającego, iż stwierdzenie zaistnienia
ww. podstawy wykluczenia wykonawcy z postępowania wyłączone jest w przypadku
posiad
ania przez danego zamawiającego informacji, na podstawie których jest on w stanie
zweryfikować prawdziwość informacji przekazanych przez wykonawcę.
Uznanie, że podanie nieprawdziwej informacji dotyczącej zamówienia realizowanego
na rzecz konkretnego zam
awiającego, nie jest wprowadzeniem w błąd tego zamawiającego,
prowadziłoby do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców, o której mowa w art. 7 ust. 1 pzp. Przyjęcie takiego stanowiska oznaczałoby
bowiem, że nie byliby wykluczani z postępowania wykonawcy, którzy podali nieprawdziwą
informację dotyczącą zamówienia realizowanego na rzecz zamawiającego prowadzącego
to
postępowanie, a byliby wykluczani wykonawcy, którzy podali nieprawdziwą informację,
ale
dotyczącą zamówienia realizowanego na rzecz innych zamawiających. Innymi słowy:
uznanie, że podanie nieprawdziwej informacji dotyczącej zamówienia realizowanego
na
rzecz konkretnego zamawiającego, nie jest wprowadzeniem w błąd tego zamawiającego,
różnicowałoby sytuację wykonawców w zależności od tego, na czyją rzecz było realizowane
zamówienie, którego dotyczy nieprawdziwa informacja. Przyjęcie takiego stanowiska jest
zatem niezgodne z podstawowymi zasadami prowadzenia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego i jako takie nie może być zaakceptowane (z uzasadnienia wyroku
z 27 sierpnia 2019 r. sygn. akt KIO 1576/19).
Według Zamawiającego przedstawienie błędnych informacji – i to w kilku miejscach –
stanowi wyraz przynamniej niedbalstwa Konsorcjum Arcadis w przygotowywaniu tej
konkretnej oferty, gdyż winien dokładnie zweryfikować podawane przez siebie informacje.
Musi brać pod uwagę, że niezachowanie należytej staranności podczas sporządzania oferty
może spowodować jego wykluczenie z postępowania lub odrzucenie jego oferty.
Za
mawiający podkreślił, że ponieważ wskazane w wykazie usług zamówienie było
przedmiotem wielu postępowań odwoławczych dotyczących kwestii nabycia w jej trakcie
przez Instytut Kolejnictwa
odpowiedniego doświadczenia, tym bardziej zaskakujące jest
powołanie się na nie przez Konsorcjum Arcadis i świadczy o jego niedbalstwie.
Zgodnie ze stanowiskiem Izby:
Niedbalstwo to nic innego jak niezachowanie należytej staranności, czyli działanie
nieodpowiadające obiektywnemu wzorcowi postępowania właściwemu danemu dłużnikowi.
[wyrok z 5 października 2020 r. sygn. akt KIO 1791/20]
Niedbalstwo definiowane jest jako stan, w którym osoba podejmująca określone działanie
nie przewiduje jego skutków, chociaż powinna i mogła je przewidzieć. Z kolei lekkomyślność
występuje wtedy, gdy dana osoba przewiduje skutki swoich działań, ale bezpodstawnie
przypuszcza, że ich uniknie. Istotne jest przy tym, że działanie w warunkach lekkomyślności
lub niedbalstwa nie musi doprowadzić do powstania u zamawiającego mylnego wyobrażenia
o rze
czywistości (innymi słowy – dla zastosowania sankcji z komentowanego przepisu nie
jest konieczne wprowadzenie zamawiającego w błąd), natomiast warunkiem sine qua non
zastosowania art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp
jest potencjalny istotny wpływ informacji
nieprawdz
iwych na decyzje zamawiającego podejmowane w postępowaniu o udzielenie
zamówienia. [wyrok z 28 lipca 2020 r. sygn. akt KIO 1387/20]
Dla Zamawiającego nie ulega również wątpliwości, że ostatnia z przesłanek
określonych w art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp – dotycząca istotności podawanych informacji –
została w tym przypadku spełniona. Błędne informacje przekazane przez Konsorcjum
Arcadis
dotyczą bowiem spełniania przez nie warunków udziału, czyli kwestii mającej
kluczowe znacz
enie dla udziału wykonawców w postępowaniu i weryfikacji ich możliwości
do
realizacji przedmiotu zamówienia.
Zamawiający podsumował, że w związku z powyższym stwierdził spełnienie
wszystkich
przesłanek z art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp, co spowodowało konieczność wykluczenia
Konsorcjum Arcadis z post
ępowania.
{ad pkt 2
. listy zarzutów}
Zamawiający podkreślił, że w przedmiotowym postępowaniu toczyło się już
postępowanie odwoławcze, którego przedmiotem była ocena możliwości zastosowania art.
26 ust. 3 pzp w sytuacji, gdy informacje przedstawione przez
jednego z wykonawców mogły
wp
rowadzić w błąd Zamawiającego i w wyroku z 4 września 2020 r. sygn. akt KIO 1938/20
zostało to przesądzone negatywnie: Zostały zatem spełnione wszystkie przesłanki
składające się na podstawę wykluczenia wykonawcy z postępowania wskazaną w art. 24
ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp. Należy podkreślić, iż zgodnie z utrwalonym orzecznictwem
Krajowej Izby Odwoławczej w przypadku wystąpienia ww. podstawy wykluczenia
z
postępowania przepis art. 26 ust. 3 ustawy Pzp nie znajduje zastosowania (tak np. Izba
w wyroku z dnia 7 marca 2019 r., KIO 271/19) Podobnie przepis art. 24 ust. 8 ustawy Pzp,
gdyż zastosowanie instytucji ustanowionej tym przepisem nie może mieć miejsca
w
odniesieniu do zdarzeń, które wystąpiły w toku postępowania o udzielenie zamówienia.
Należy zauważyć, że przepisy ustawy Pzp nie przewidują możliwości sanowania
nieprawdziwej informacji i nie statuują obowiązku zamawiającego do wzywania wykonawcy,
który przedstawił informacje nieprawdziwe do złożenia informacji niewadliwych
lub p
oprawienia informacji złożonych na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Nie pozostawia
wątpliwości redakcja przepisu art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp, gdyż norma ta stanowi,
że w przypadku, gdy wykonawca złożył w ofercie informacje wprowadzające w błąd
zam
awiającego mające wpływ na wynik, zamawiający ma bezwzględny obowiązek
wykluczenia tego wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia. Jednolita jest
również w tym zakresie linia orzecznicza Krajowej Izby Odwoławczej, która w swoich
wyrokach podkreśla, że możliwość uzupełnienia dokumentów lub złożenia wyjaśnień w tym
trybie w przypadku złożenia nieprawdziwych informacji jest wyłączona (tak między innymi
w
wyroku z dnia 20 marca 2017 r., sygn. akt KIO 382/17). Również w doktrynie przyjmuje
się, że podanie przez wykonawcę nieprawdziwych informacji w ofercie nie można uznać za
"błąd" podlegający uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp (z uzasadnienia wyroku
Izby z 7 marca 2019 r. sygn. akt KIO 271/19).
Dyspozycja art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp znajduje zastosowanie nie tylko w sytuacji
skutecznego wprowadzenia w błąd zamawiającego, ale także w wówczas, gdy czynność
wykonawcy może wywołać taki skutek. Wykonawca, który przedstawił informacje, o których
mowa w art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp, nie jest wzywany do u
zupełnienia dokumentów
na podstawie art. 26 ust. 3 pzp.
W przypadku złożenia nieprawdziwych informacji wyłączona
jest możliwość uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3, zaś ocenie zamawiającego
podlegają wyłącznie dokumenty pierwotnie złożone przez wykonawcę wraz z ofertą. Jeżeli
wykonawca winny jest wprowadzenia w błąd nieprawdziwym oświadczeniem
lub
dokumentem, nie można jednocześnie twierdzić, że takie oświadczenie lub dokument
zawiera błędy dotyczące braku potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu
(z uzasadnienia wyroku Izby z
30 września 2020 r. sygn. akt KIO 2095/20).
Zamawiający podsumował, że w związku z powyższym Odwołujący błędnie zarzuca
mu niezastosowanie art. 26 ust. 3 pzp, gd
yż w sytuacji przedstawienia przez Odwołującego
informacji, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp jest to niemożliwe.
Do postępowania odwoławczego w tej sprawie po stronie Zamawiającego przystąpiło
skutecznie Konsorcjum Idom, które wniosło pierwotnie o oddalenie odwołania w całości.
Na posiedzen
iu przed Izbą Konsorcjum Idom oświadczyło, że nie wnosi sprzeciwu co
do uwzględnienia przez Zamawiającego odwołania w zakresie zarzutu z pkt 1. listy zarzutów,
a w zakresie pozostałych zarzutów wnosi o oddalenie odwołania.
Odwołujący oświadczył do protokołu, że wobec tego wycofuje odwołanie w zakresie,
w którym zostało ono uwzględnione przez Zamawiającego.
Ponieważ odwołanie nie zawierało braków formalnych, a wpis od niego został
uiszczony
– podlegało rozpoznaniu przez Izbę.
W toku czynności formalnoprawnych i sprawdzających Izba nie stwierdziła,
aby
odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 189 ust. 2
pzp. Nie zgłaszano w tym zakresie odmiennych wniosków.
Z uwagi na brak podstaw do odrzucenia odwołania lub umorzenia postępowania
odwoławczego w całości sprawa – w zakresie zarzutów nieuwzględnionych i niewycofanych
– została skierowana do rozpoznania na rozprawie, podczas której Strony i Przystępujący
podtrzymali dotychczasowe stanowiska.
Dodatkowo
Odwołujący podał do protokołu, co następuje:
Odwołujący dostrzega niekonsekwencje w działaniu Zamawiającego, który nie tylko przy
pierwotnym wyborze oferty najkorzystniejszej, co miało miejsce 03.08.2020 i wiązało się
również z zawiadomieniem o przyznaniu ofercie konsorcjum Arcadis ponad 97 pkt,
ale
również przez cały okres, który upłynął do kolejnego wyboru najkorzystniejszej oferty,
nie
zgłaszał żadnych zastrzeżeń ani wątpliwości co do spełniania przez konsorcjum
warunków udziału w postępowaniu. Dopiero 11.12.2020 r. Zamawiający od razu wykluczył
konsorcjum z
postępowania, nie umożliwiając złożenia choćby wyjaśnień, pomimo że w
przypadku wykonawcy, którego oferta pierwotnie została wybrana, dał mu taką szansę, co
należy również uznać za przejaw nierównego traktowania.
Zdaniem Odw
ołującego o pochopnym podjęciu przez Zamawiającego decyzji o wykluczeniu
konsorcjum Arcadis świadczy również okoliczność, że w zakresie dotyczącym niewykazania
warunku udziału w postępowaniu Zamawiający uznał zasadność odwołania.
Niezależnie od powyższego Odwołujący podnosi, że postępowanie Zamawiającego jest dla
niego niezrozumiałe, niekonsekwentne również z tego powodu, że przy analogicznych
warunkach udziału w postępowaniach dotyczących odpowiednio linii 139 i linii 132 uznał
odpowiednio, że ta sama usługa i ta sama osoba spełniają te warunki udziału. Tym bardziej
uzasadnia to istnienie po stronie Zamawiającego obowiązku wezwania Odwołującego
do
wyjaśnień, a uprzednio wręcz jednoznacznego sprecyzowania, na czym polegają
wątpliwości Zamawiającego.
W odnie
sieniu do wykazanej przez konsorcjum usługi wyjaśnia, że o ile powszechnie
wiadome jest i łatwe do sprawdzenia dla każdego zainteresowanego, że linia ta jest
jednotorowa, o tyle dotychczas Zamawiający nie miał zastrzeżeń do powoływania się
na
wiedzę i doświadczenie zdobyte w związku z opracowywaniem studium wykonalności dla
tej linii, gdzie rozważane było szereg wariantów, w tym również dwutorowe. W przekonaniu
Odwołującego nie ma znaczenia, że wybrany został do realizacji wariant jednotorowy,
dla
oceny doświadczenia w projektowaniu tej linii jako dwutorowej, co faktycznie miało
miejsce. De facto ostatecznie zdecydował brak środków finansowych na zrealizowanie tej
linii jako dwutorowej. Ponadto wskazuje, że co prawda w innym postępowaniu o udzielenie
zamówienia przy analogicznym warunku udziału w postępowaniu na pytanie jednego
z
wykonawców zmierzające do ustalenia, czy dopuszczalne jest powołanie się w takiej
sytuacji na doświadczenie, Zamawiający odpowiedział twierdząco (postępowanie o sygn.
9090/IREZA/2/00484/01179/19/P
– wyjaśnienia z 21.03.2019 r.).
W odniesieniu do wskazanej przez konsorcjum osoby, której doświadczenie zostało
zakwestionowane przez Zamawiającego, wg najlepszej wiedzy Odwołującego nie
zakończyła ona zdobywania doświadczenia w 2014 r. Osoba ta wówczas pracowała w innej
firmie, która zapewniła Odwołującego, że tak było.
Z uwagi na powyższe okoliczności w przekonaniu Odwołującego nie można mu przypisać
niedbalstwa przy składaniu informacji dotyczących spełnienia warunków udziału
w
postępowaniu. Natomiast to Zamawiający pochopnie wykluczył konsorcjum nie wyrażając
nawet jasno, jakie ma zastrzeżenia.
Po przeprowadzeniu rozp
rawy z udziałem Stron i Przystępującego, uwzględniając
zgr
omadzony materiał dowodowy, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia
i
stanowiska wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, Izba ustaliła
i
zważyła, co następuje:
Z art. 179 ust. 1 pzp wynika, że odwołującemu przysługuje legitymacja do wniesienia
odwołania, gdy ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę
w
wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
W ocenie Izby Odwołujący wykazał, że ma interes w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia, gdyż złożył ofertę w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego.
O
dwołujący może ponieść szkodę w związku z zarzucanymi Zamawiającemu naruszeniami
przepisów ustawy pzp, gdyż wykluczenie go z postępowania w oczywisty sposób
uniemożliwia mu uzyskanie tego zamówienia, na co mógłby w przeciwnym razie liczyć.
{rozpoznanie zarzutów z pkt 1. listy zarzutów}
Skoro zgodnie z art. 187 ust. 8 zd 1
pzp odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy, a w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze, tym
bardziej odwołujący może wycofać odwołanie częściowo w zakresie niektórych zarzutów
i
żądań, a Izba w takim przypadku powinna umorzyć w tym zakresie postępowanie
odwoławcze.
Ponieważ w tej sprawie ostatecznie Odwołujący na posiedzeniu wycofał odwołanie
w
zakresie pierwszego z zarzutów, Izba – działając na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy pzp –
orzekła, jak w pkt 1. sentencji.
{rozpoznanie zarzutów z pkt 2. i 3. listy zarzutów}
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne:
Okoliczności faktyczne zawarte w odwołaniu w ramach zarzutu dotyczącego
naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp sprowadzają się
do
zrelacjonowania treści uzasadnienia decyzji o wykluczeniu podanego przez
Zamawiającego. Natomiast podniesione okoliczności prawne w ramach tego zarzutu
sprowadzają się do zacytowania fragmentu uzasadnienia wyroku Izby w sprawie o sygn. akt
KIO 2170/20, z wytłuczeniem ostatniego zdania.
Cała pozostała argumentacja faktyczna i prawna dotyczy zarzutu naruszenia przez
Zamawiającego art. 26 ust. 3 pzp.
W przeciwieństwie do niezwykle obszernie przedstawionych okoliczności faktycznych
i licznie zgłoszonych dowodów w ramach zarzutu naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 pzp,
w
przypadku zarzutu dotyczącego zastosowania art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp dopiero
na rozprawie
zostały wysłowione okoliczności faktyczne, z których miałoby wynikać, na czym
polega
kontrfaktyczność ustalenia przez Zamawiającego, że Konsorcjum Arcadis podało
w
wykazie usług i wykazie osób informacje wprowadzające w błąd. Przy czym nadal
Odwołujący nie zgłosił w tym zakresie żadnych wniosków dowodowych.
Z
uwagi na powyższe zgłoszone przez Zamawiającego na rozprawie wnioski
dowodowe dla wykazania zasadności ustaleń, które były podstawą faktyczną zastosowania
względem Konsorcjum Arcadis art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp, okazały się zbędne
dla
rozstrzygnięcia sprawy.
W tych okolicznościach zarzuty odwołania są niezasadne.
Zarzut odwołania dotyczący naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 17
pzp przez wykluczenie Konsorcjum Arcadis z tego postępowania o udzielenie zamówienia,
rozpatrywany przez Izbę z uwzględnieniem art. 192 ust. 7 pzp, należało uznać za oczywiście
niezasadny.
Art. 192 ust. 7 pzp
stanowi bowiem, że Izba nie może orzekać co do zarzutów, które
nie były zawarte w odwołaniu. Przy czym stawianego przez wykonawcę zarzutu nie należy
rozpoznaw
ać wyłącznie pod kątem wskazanego przepisu prawa, ale przede wszystkim jako
wskazane okoliczności faktyczne, które podważają prawidłowość czynności zamawiającego
i
mają wpływ na sytuację wykonawcy wnoszącego odwołanie (zob. wyrok Sądu Okręgowego
w Gdańsku z 25 maja 2012 r. sygn. akt XII Ga 92/12).
Skoro Odwołujący zdecydował się oprzeć swój zarzut na ograniczeniu podnoszonych
okoliczności faktycznych wyłącznie do treści uzasadnienia wykluczenia podanego przez
Zamawiającego, nie mógł po upływie zawitego terminu na wniesienie odwołania skutecznie
rozszerzyć tego zarzutu o okoliczności dotyczące wskazania, dlaczego konkretnie
wykluczenie go z postępowania nie jest merytorycznie zasadne, które podniósł dopiero
na
rozprawie. Wdanie się w tym zakresie w spór z Zamawiającym dopiero na rozprawie jest
spóźnione i stanowi niedopuszczalną próbę rozszerzenia wadliwie sformułowanego (w tym
sensie, że zbyt wąsko) zarzutu odwołania. Jednocześnie podniesienie na rozprawie po raz
pierwszy twierdzeń co do niespełnienia się w odniesieniu do Konsorcjum Arcadis przesłanek
wynikających z art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp, samo przez się potwierdza, że zarzut sformułowany
w odwołaniu nie został oparty na takich okolicznościach.
Jak to trafnie uprzednio Izb
a wskazała w uzasadnieniu wyroków wydanych: 7 sierpnia
2014 r. sygn. akt KIO 1529/14 czy 17 listopada 2020 r. sygn. akt KIO 2731/20: Zarzut oparty
o błędnie przywołane okoliczności faktyczne, w czym zawiera się również pominięcie takich
okoliczności, należy uznać za oczywiście niezasadny, co okazało się również adekwatne
w
okolicznościach tej sprawy.
Z kolei zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 26 ust. 3 pzp przez zaniechanie
wezwania Konsorcjum Arcadis do wyjaśnień odnośnie okoliczności faktycznych, które
spowodowały podjęcie decyzji o jego wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp, jest
niezasadny z powodów, które Zamawiający trafnie zidentyfikował z powołaniem się
na
adekwatne orzecznictwo Izby, którego tezy należy uznać za trafne również
w
okolicznościach tej sprawy.
I
zba w pełni podziela zatem stanowisko Zamawiającego, rzeczywiście uprzednio
wielokrotnie wyrażone w orzecznictwie Izby, że nieprawdziwej czy wprowadzającej w błąd
informacji, mogącej mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez instytucję
zamawiającą, nie można w trybie art. 26 ust. 3 pzp zastępować informacją prawdziwą. Jeżeli
wykonawca winny jest
przedstawienia w złożonym na potrzeby prowadzonego postępowania
oświadczeniu lub dokumencie informacji wprowadzających w błąd zamawiającego, nie
można jednocześnie twierdzić, że takie oświadczenie lub dokument zawiera błędy dotyczące
braku potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu. W takim przypadku
oświadczenie lub dokument wręcz potwierdzają spełnianie warunku, tyle że za pomocą
informacji, kt
óra okazała się nieprawdziwa, a nie niepełna. Należy zauważyć, że ustawa pzp
w art. 24 ust. 1 pkt 17 oraz w art. 24 ust. 1 pkt 12
statuuje odrębne i niezależne od siebie
podstawy wykluczenia z postępowania, a zatem wykluczenie za złożenie nieprawdziwych
in
formacji w dokumentach złożonych na potwierdzenie spełniania warunków udziału
w
postępowaniu nie musi się wiązać z wykluczeniem za niewykazanie spełniania tych
warunków. Odmienne stanowisko oznaczałoby również, że w ramach badania zaistnienia
przesłanki potencjalnego wprowadzenia zamawiającego w błąd z art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp
mieści się badanie, czy wykonawca składający nieprawdziwą informację był już wzywany do
uzupełnienia dokumentów. W konsekwencji prowadziłoby to do takiej interpretacji przesłanek
wykluczenia z art. 24 ust. 1 pkt
17 pzp, zgodnie z którą nie podlegałby wykluczeniu
wykonawca, który co prawda złożył nieprawdziwe informacje, które wprowadziły lub mogły
wprowadzić w błąd zamawiającego, jeżeli uczynił to po raz pierwszy tzn. nie był wzywany
do
zastąpienia nieprawdziwej informacji potwierdzającej spełnianie warunku udziału
prawdziwą informację potwierdzającą spełnianie tego warunku. Taką interpretację należy
oczywiście odrzucić jako prowadzącą wprost do naruszenia nie tylko art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp
i art. 26 ust. 3 pzp, ale także sprzeczną z podstawowymi zasadami prowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający równe traktowanie
wykonawców i zachowanie równej konkurencji, o których mowa w art. 7 ust. 1 pzp.
{rozpoznanie
zarzutu z pkt 4. listy zarzutów}
Ponieważ zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 90 ust. 1 ustawy pzp ma
charakter niesamoistny i wtórny, gdyż nie opiera się na żadnych odrębnych okolicznościach
faktycznych, należy go uznać za tak samo bezzasadny jak powyżej rozstrzygnięte zarzuty.
Z tych względów Izba – działając na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy pzp –
orzekła, jak w pkt 2. sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono w pkt 3. sentencji stosownie
do jego wyniku na podsta
wie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy pzp w zw. z § 3 pkt 2 i § 5 ust. 3 pkt
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972) – obciążając
Odwołującego kosztami tego postępowania, na które złożył się uiszczony przez niego wpis
oraz uzasadnione koszty Zamawiającego w postaci wynagrodzenia pełnomocnika, których
poniesienie zostało udokumentowane do zamknięcia rozprawy stosownym rachunkiem.