Sygn. akt: KIO 3434/20
WYROK
z dnia 19 stycznia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Anna Kuszel-Kowalczyk
Protokolant: Szymon Grzybowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 stycznia 2021 roku w War
szawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej w dniu 23 grudnia 2020 r. przez
wykonawcę A. L. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Quadra Polska A. L. z
siedzibą w Bydgoszczy w postępowaniu prowadzonym przez Akademię Muzyczną im.
Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego – A. L. prowadząca
działalność gospodarczą pod firmą Quadra Polska A. L. z siedzibą w Bydgoszczy i
2.1. zali
cza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr. (słownie:
siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu
od odwołania uiszczoną przez Odwołującego – A. L. prowadząca działalność
gospodarcz
ą pod firmą Quadra Polska A. L. z siedzibą w Bydgoszczy tytułem wpisu od
odwołania,
2.2. zasądza od wykonawcy A. L. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą
Quadra Polska A. L.
z siedzibą w Bydgoszczy na rzecz Akademii Muzycznej im. Feliksa
Nowowiejskiego w Bydgoszczy,
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych, zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 198b ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.) oraz art. 580 ust. 1 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019, ze
zm.) w zw. z art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Przepisy wprowadzające
ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2020, ze zm.) na niniejszy
wyrok - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………………………..
Sygn. akt: KIO 3434/20
Uzasadnienie
Zamawiający – Akademia Muzyczna w im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy –
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest
„Pełnienie funkcji Koordynatora technicznego z ramienia inwestora w projekcie pn. Budowa
kampusu Akademii Muzycznej w Bydgoszczy”, znak ZP-PN-17/A2020/2020.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 roku
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1843 ze zm.), zwanej
dalej ustawą Pzp.
W dniu 23 grudnia 2020 roku wykonawca A. L.
prowadząca działalność gospodarczą
pod firmą Quadra Polska A. L. z siedzibą w Bydgoszczy (dalej: Odwołujący) wniósł
odwołanie od następujących niezgodnych z przepisami ustawy zaniechań oraz czynności
zamawiającego w toku postępowania o udzielenie zamówienia: wadliwego wyboru
najkorzystniejszej oferty
– ANPASS A. W. oraz zaniechania wykluczenia wykonawcy
ANPASS A. W.
z postępowania.
W związku z powyższym odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 91 pkt 1 ustawy Pzp poprzez dokonanie wadliwego wyboru najkorzystniejszej oferty
- ANPASS A. W.
pomimo tego, iż oferta ta nie jest ofertą najkorzystniejszą w świetle art.
91ust.l ustawy Pzp. Zamawiający niesłusznie przyznał ofercie ANPASS 30 pkt. w
kryterium „doświadczenie zespołu” niezgodnie z warunkami SIWZ.
2) art. 22, art. 26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia oferty ANPASS A.
W.
, zaniechanie uzupełnienia oferty pomimo nie niewykazania spełnienia warunków
udziału w postępowaniu w zakresie wymaganego doświadczenia
3) art. 24 ust. 1 pkt 19 w zw. z pkt. 16 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia oferty
ANPASS A. W.
pomimo zaistnienia przesłanek wykluczenia z postępowania z uwagi na
udział w przygotowaniu postępowania
art. 7 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania Wykonawców poprzez wybór oferty najkorzystniejsze z pominięciem zasad
określonych w SIWZ, w sposób dyskryminujący Odwołującą i nie mający logicznego
uzasadnienia.
Odwołujący wniósł o:
unieważnienie czynności Zamawiającego z dnia 18.12.2020r. wyboru najkorzystniejszej
oferty ANPASS A. W.;
powtórzenie czynności oceny ofert;
wybór oferty A.L. Quadra Polska jako oferty najkorzystniejszej
zasądzenie kosztów postępowania według przedłożonej faktury.
Ponadto z ostrożności Odwołujący wniósł o unieważnienie postępowania na podstawie art.
93 ust. 1 pkt.
7 w związku z art. 146 ust. 6 ustawy prawo zamówień publicznych.
W uzasadnieniu wniesionego odwołania odwołujący odnośnie podniesionych zarzutów
wskazał:
1. Zarzut naruszenia art. 91 ust.1 ustawy Pzp- przyznanie punktacji w kryterium
„doświadczenie zespołu” niezgodnie z SIWZ
Zamawiający ustalił w pkt. 19.3 SIWZ trzy kryteria oceny ofert:
CENA- 40pkt
D
oświadczenie w realizacji budownictwa pasywnego - 20 pkt
D
odatkowe doświadczenie zespołu Wykonawcy - 30pkt
W ramach kryterium doświadczenia zespołu wykonawcy Zamawiający przyznawał punkty w
sposób następujący:
X1 -
wykonanie przez członka zespołu Wykonawcy usługi polegającej na nadzorze nad
projektowaniem lub nadzorze nad realizacj
ą prac budowlanych przy budowie lub adaptacji
Sali koncertowej wraz z nadzor
em nad realizacją badań akustycznych w ww. Sali
koncertowej- 10 pkt.
X2 -
wykonanie przez członków zespołu Wykonawcy usługi polegającej na nadzorze nad
projektowaniem lub nadzorze nad realizacj
ą prac budowlanych przy budowie /adaptacji
studia nagrań
X3 - w
ykonanie przez członka zespoły Wykonawcy usługi polegającej na pełnieniu funkcji
Inspektora Nadzoru/Kierownika Budowy na budowie obiektu użyteczności publicznej o
powierzchni min. 30 000m
Odwołujący przywołał również postanowienia SIWZ opisujące zasady oceny w ww.
podkryteriach: „Potwierdzeniem posiadania przez Wykonawcę dodatkowego doświadczenia
jest wykaz zadań inwestycyjnych zawierający wszystkie informacje (dane wymienione w
tabeli powyżej), które pozwolą Zamawiającemu ocenić to doświadczenie (m.in. nazwa i
adres inwestycji, zakres robót, nazwa i adres zamawiającego, terminy realizacji, stan
zaawansowania itp.) oraz dokumenty potwierdz
ające należyte wykonanie usługi. W
przypadku braku wszystkich informacji Wykonawca otrzyma w danym podkryterium 0 pkt.
Punkty w ramach niniejszego kryterium otrzyma tylko ten Wykonawca, który wykaże się
dodatkowym doświadczeniem członka zespołu tj. dla inwestycji innych, niż wymienione jako
doświadczenie Wykonawcy wykazane dla potwierdzenia spełniania warunków udziału w
po
stępowaniu.
Zamawiający w podkryteriach X1, X2, X3 nie dopuszcza wskazania osób innych niż osoby,
które będą faktycznie świadczyć usługę.”.
Następnie Odwołujący podniósł, że wykonawca ANPASS w formularzu oferty wykazał:
1/ XI-
nadzór nad realizacją prac budowlanych Sali koncertowej i nad realizacją badań
akustycznych na rzecz Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Wykonawca dołączył dokument
potwierdzający należyte wykonanie usługi - załącznik 7 i 8 do oferty
2/ X2 - n
adzór nad projektowaniem i realizacją prac budowlanych przy budowie studia
nagrań na rzecz Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Wykonawca
dołączył dokument potwierdzający należyte wykonanie usługi - załącznik 7 i 9 do oferty.
3/ X3 -
pełnienie funkcji kierownika budowy na budowie szpitala w Lipnie, pełnienie funkcji
kierownika zespołu budów szpitala w Grudziądzu na rzecz Zarząd dawnego województwa
włocławskiego P.P. Dyrekcja Budowy Szpitala w Grudziądzu. Wykonawca dołączył
dokument potwierdzający należyte wykonanie usługi - załącznik 10, 11, 12, 13 do oferty.
Ad. XI
Odwołujący przedstawił następującą argumentację:
Załącznik nr 8 do oferty tj. referencja z 20.04.2020 r. wystawiona przez Akademię Muzyczną
w Bydgoszczy potwierdza, iż Pan A. W. był w okresie od 1.02.2018-31.12.2009r.
inspektorem nadzoru przy robotach rozbiórkowych oraz wykonaniu zespołu sal ćwiczeń
baletowych wykończonych okładzinami akustycznymi wraz z zapleczem (szatnie, natryski,
ubikacje) oraz węzła c.o. łącznie z oddaniem tej części budynku do użytkowania.
Następnie był kierownikiem projektu unijnego „Roboty odtworzeniowo- konserwatorskiej
zabytkowej Sali koncertowej oraz elewacji zabytkowego budynku z przywróceniem jej XIX
wiecznego stanu zgodnie z zatwierdzonym projektem w okresie od 1.01.2010-31.10.2013r.
Zakres czynności obejmował wykonanie sali koncertowej z antresolą z siedzeniem dla
publiczności z wykończeniem akustycznym ścian i sufitu.
W ocenie Odwołującego, z powyższej informacji nie wynika, aby p. A. W. czynił nadzór nad
pracami budowlanymi sali koncertowej. Wykonawca posiada jedynie uprawnienia do nadzoru
w branży konstrukcyjno-budowlanej.
Odwołujący stwierdził, że wykonywanie funkcji kierownika projektu unijnego nie jest
jednoznaczne z wykonywaniem nadzoru nad projektowaniem lub realiz
acją prac
budowlanych przy budowie lub adaptacji sali koncertowej.
Wątpliwości Odwołującego budziło również czy wykonywanie robót odtworzeniowo -
konserwatorskich sali koncertowej spełnia wymóg pełnienia nadzoru na budową lub
adaptacją sali koncertowej w rozumieniu prawa budowlanego. W ocenie Odwołującego nie.
Ponadto
Odwołujący wskazał, że z referencji dotyczących „Robót odtworzeniowo -
konserwatorskich zabytkowej Sali koncertowej” nie wynika, że p. W. pełnił nadzór
merytoryczny nad realizacją badań akustycznych w ww. sali. Z dokumentów będących
załącznikiem do oferty wynika, że jest on inżynierem budownictwa z uprawnieniami do
nadzorowania/kierowania robotami w branży konstrukcyjno- budowlanej, nie ma natomiast
do
kumentów, z których wynikałoby że ma jakiekolwiek uprawnienia do nadzoru nad
badaniami akustycznymi.
Odwołujący zauważył, że wykonawca przedłożył wyniki pomiarów
akustycznych z lipca 2013r. sporządzonych przez dr. P. P. w których uczestniczył z ramienia
Akademii p. A. W..
W ocenie Odwołującego, z powyższego nie wynika, aby p. A. W.
sprawował nadzór nad badaniami prowadzonymi przez P. P. . Samo uczestnictwo w
badaniach nie rodzi domniemania sprawowania merytorycznego nadzoru nad realizacją
badań.
Ad. X2
Odwołujący przedstawił następującą argumentację:
Z przedłożonej referencji z dnia 20.04.2020 r. oraz z poświadczenia wystawionego przez
firmę Konsbud Audio nie wynika aby p. A. W. wykonał należycie nadzór nad realizacja prac
projektowych i budowlanych przy budowie/adaptacji
studia nagrań.
Z referencji z dnia 20.04.2020
r. wynika, iż p. A. W. był kierownikiem projektu unijnego pod
nazwą „Modernizacja obiektu Akademii Muzycznej w Bydgoszczy dla celów dydaktycznych
wraz z pierwszy wyposażeniem” w okresie od 01.01.2010-31.10.2013 r. co nie jest
równoznaczne z nadzorem inspektorskim nad budową/ adaptacją studia nagrań. Zakres
czynności obejmował wykonanie części dydaktycznej z wykończeniem sal dydaktycznych,
studi
a nagrań a nie budowę/ adaptację studia nagrań.
Natomiast z poświadczenia firmy Konsbud Audio wynika, iż p. A. W. pełnił nadzór nad
projektem wykonawczym oraz realizacją prac instalacyjno- montażowych w ramach umowy
pod nazwą „Dostawa i uruchomienie sprzętu dla studia reżyserii dźwięku” a nie nad
projektowaniem budowy/ adaptacji studia nagrań.
Ad. X3
Odwołujący przedstawił następującą argumentację:
Z przedłożonych opinii o pracowniku Przedsiębiorstwa Budowy Obiektów Użyteczności
Publicznej Budopol z 21.11.1983 r. oraz opinii z 15.05.1989 r. i opinii z 31.05.1989r tabeli
powierzchni obiektów budowy szpitala w Lipnie, informacji ze strony internetowej o Szpitalu
nie wynika aby A. W.
prawidłowo zrealizował usługę polegającą na pełnieniu funkcji
inspektora nadzoru/ kierownika budowy na
budowie obiektu użyteczności publicznej o
powierzchni min. 30 000 m
Wobec powyższego, Odwołujący stwierdził, iż Wykonawca ANPASS A. W. winien otrzymać
pkt w kryterium „dodatkowe doświadczenie zespołu Wykonawcy” co spowodowałoby, iż
ofer
tą najkorzystniejszą byłaby oferta firmy Quadra Polska A. L. .
2. zarzut zaniechania wykluczenia oferty ANPASS A. W.
, zaniechanie uzupełnienia
oferty pomimo niewykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu w
zakresie wymaganego doświadczenia - art. 22, art. 26 ust.3 ustawy Pzp
Odwołujący wskazał, że zgodnie z pkt. 7.2.3. a) SIWZ Wykonawca miał przedstawić, że w
okresie ostatnich 10 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy w tym okresie wykonał:
(i) C
o najmniej 1 usługę polegającą na koordynacji realizacji działań inwestycyjnych dla
obiektu użyteczności publicznej o kubaturze 7000m
w którym łącznie
realizowane były branże: akustyka, elektroaktustyka i technika sceniczna;
(ii) R
ozliczał i sprawozdawał do jednostek zewnętrznych co najmniej jedną realizację
inwestycji dla obiektu użyteczności publicznej o wartości min. 2 mln zł brutto;
(iii)
Brał udział w przygotowaniu i przeprowadzeniu zamówienia publicznego po stronie
Zamawiającego o wartości równej bądź przekraczającej wartość od których
zgodnie z art. 11 ust.8 P
zp uzależniony jest obwiązek przekazywania ogłoszeń
Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.
b)
posiada minimum 5 letnie doświadczenie w nadzorze robót budowlanych
Zgodnie z pkt 7.2.3. lit. c) SIWZ n
a potwierdzenie spełnienia warunku 7.2.3 ust. a) pkt i-iii
Wykonawca wypełni załącznik nr 5 oraz dołączy referencje bądź inne dokumenty
pozwalające Zamawiającemu zweryfikować prawdziwość przedstawionych danych. Na
potwierdzenie s
pełnienia warunku 7.2.3. ust. b) możliwe jest przedstawienie uprawnień
wystawionych przed lipcem 2015 r. lub wskazanie inwestycji sprzed 2015
r. w której
Wykonawca pełni rolę inspektora nadzoru bądź kierownika Projektu.
Odwołujący podniósł, że wykonawca w wykazie usług wykazał 3 usługi o nazwie „ inspektor
nadzoru inwestorskiego kierownik projektów unijnych” realizowane na rzecz Akademii
Muzycznej w Bydgoszczy. Wykonawca dołączył dokument potwierdzający należyte
wykonanie usług- załącznik 7,14 do oferty. Z przedłożonych referencji wystawionych przez
Akademię Muzyczną w Bydgoszczy z dnia 20.04.2020 r. oraz pisma Ministra Kultury i
Dziedzictwa Narodowego z 28.01.2011 r.
, w ocenie Odwołującego nie wynika, aby firma
ANPASS A. W.
spełniła warunek doświadczenia określony w pkt. 7.2.3 lit. a ) i-iii. W
szczególności Wykonawca, nie wykazał spełnienia warunku, że brał udział w przygotowaniu i
przeprowadzeniu zamówienia publicznego po stronie Zamawiającego o wartości równej bądź
przekraczającej wartość od których zgodnie z art. 11 ust.8 Pzp uzależniony jest obowiązek
przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.
Wobec powyższego A. W. winien zostać wezwany do uzupełnienia dokumentów na
potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu, czego Zamawiający zaniechał
błędnie uznając, iż warunek został spełniony.
zarzut zaniechania wykluczenia oferty ANPASS A. W. pomimo
zaistnienia przesłanek wykluczenia z postępowania z uwagi na udział w
przygotowaniu postępowania- art. 24 ust. 1 pkt. 19 w związku z pkt. 16 ustawy Pzp
Odwołujący podkreślił, że postępowanie nr PN-ZP 12/A2020/2020 dotyczy projektu pn.
„Budowa kampusu Akademii Muzycznej w Bydgoszczy”, realizowanego od lat przez
Zamawiającego. Z informacji zamieszczonych na stronie Zamawiającego wynika że p. A. W.
jest zatrudniony przez Zamawiającego jako główny specjalista ds. inwestycji i brał
bezpośredni udział w przygotowaniu dokumentacji projektu pn.: Budowa Kampusu Akademii
Muzycznej w Bydgoszczy.
Bezpośredni udział w przygotowaniu inwestycji polegał min na
udziale w komisji konkursowej wyłaniającej zespół projektowy, sporządzeniu/weryfikowaniu
kosztorysu dla tej inwestycji. Ponadto A. W.
reprezentował Zamawiającego na targach
BUDMA w lutym tego roku prezentując tam projekt Kampusu Akademii Muzycznej w
Bydgoszczy. Jest więc osobą bezpośrednio zaangażowaną w realizację tego projektu.
Pozostaje więc w takim stosunku prawnym i faktycznym z Zamawiającym, że budzi to
uzasadnione wątpliwości co do bezstronności osób oceniających oferty w niniejszym
postępowaniu. Odwołujący stwierdził ponadto, że Oświadczenie A. W., iż nie uczestniczył w
przygotowaniu dokumentacji zamówienia publicznego o numerze ZP-PN-17/A2020/2020 jest
nieprawdziwe.
W ocenie Odwołującego, oferta firmy ANPASS podlega wykluczeniu, gdyż
wieloletnia współpraca A. W. z Zamawiającym w charakterze inspektora nadzoru, kierownika
projektów unijnych, w tym pomoc przy przygotowaniu niniejszego postępowania stawia go w
uprzywilejowanej pozycji w st
osunku do innych Wykonawców.
Podsumowując Odwołujący stwierdził, że Zamawiający naruszył zasadę równego
traktowania Wykonawców i uczciwej konkurencji, gdyż wobec firmy ANPASS A. W. dokonał
oceny z pominięciem SIWZ.
W dniu 5 stycznia 2021 r.
zamawiający ustosunkował się do zarzutów odwołania,
przekazując swą odpowiedź Odwołującemu, na rozprawie wniósł o traktowanie tej
odpowiedzi jako odpowiedzi na odwołanie. Zamawiający uznał zarzuty odwołania w całości
za bezzasadne i wskazał co następuje.
Z
amawiający poinformował, że na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp badając oferty
Wykonawców zwrócił się do firmy ANPASS A. W. o złożenie stosownych wyjaśnień i
udokumentowanie spełniania warunku 7.2.3 iii SIWZ. Zamawiający dokonał czynności
w
yboru najkorzystniejszej oferty po otrzymaniu w/w dokumentów. Mając na uwadze
powyższe Zamawiający podtrzymuje decyzję o wyborze najkorzystniejszej oferty.
Jednocześnie Zamawiający odniósł się do zarzutów stawianych w odwołaniu w następujący
sposób:
Ad. Zarzut 1 -
Wadliwy wybór najkorzystniejszej oferty poprzez przyznanie 30
punktów w kryterium „doświadczenie zespołu Wykonawcy”.
Zamawiający uznał zarzuty Odwołującego w zakresie błędnej oceny oferty jako bezzasadne.
Zamawiający wskazał, że analizując złożone oferty sprawdzał poprawność i zakres
przedstawionych dokumentów. W wyniku analizy stwierdził co następuje:
Kryterium XI -
Nadzór nad pracami sali koncertowej - nadzór w branży konstrukcyjno-
budowlanej dotyczy nie tylko nadzoru nad wykonywaniem konstrukcji
(wykonano konstrukcję
antresoli), ale również obejmuje nadzór nad wszelkimi pracami ogólnobudowlanymi,
włącznie z wykończeniowymi, w tym okładzin akustycznych sufitu i ścian. Z zakresu
obowiązków Umowy mgr inż. A. W. na stanowisku Kierownika projektu wynikają te obowiązki
(punkty: 1,2,3,5,6,12,14 -
w załączeniu umowa).
Wykonywanie robót odtworzeniowo-konserwatorskich sali koncertowej spełnia wymóg
pełnienia nadzoru nad budową lub adaptacją sali koncertowej nie tylko w rozumieniu .Prawa
bud
owlanego”, ale również w rozumieniu. Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad
zabytkami”. Roboty nadzorowane przez Kierownika projektu prowadzone były w budynku
wpisanym do rejestru zabytków. Nadzór nad takimi robotami może sprawować tylko osoba
posiadająca uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi i pełnienia nadzoru przy
zabytkach nieruchomych. Takie uprawnienia posiadał mgr inż. A. W., jako jedyny z zespołu
nadzorującego (w załączeniu uprawnienia oraz opinia).
Uczestnictwo w badaniach ak
ustycznych było właśnie sprawowaniem merytorycznym
nadzoru nad realizacją badań, w tym przygotowaniem sali koncertowej do badania wg
wytycznych zespołu przeprowadzającego badania, a do tego nie są wymagane uprawnienia
do badań akustycznych.
Kryterium X2 -
W trakcie realizacji projektu inwestycyjnego w budynku przy ul. Gdańskiej 20
powstało nowe studio nagrań. Pomieszczenie to zostało wykonane w technice „box-in-box”
jako oddzielne pomieszczenie i przeznaczone wyłącznie do celów realizacji nagrań (sale
monta
żu i odsłuchu nagrań objęte tym projektem znajdują się w innych pomieszczeniach).
Zakres nadzoru podano w zakresie obowiązków umowy kierownika projektu.
Kryterium X3
– Zamawiający podniósł, że nie jest w stanie odnieść się do tego typu
dywagacji, ponieważ zdaniem Zamawiającego ocena kryterium dotyczyła posiadania
doświadczenia, a nie oceny jakości zdobytego doświadczenia. Z dostarczonej dokumentacji
przez firmę ANPASS Zamawiający otrzymał informację o: powierzchni budowy podlegającej
ocenie oraz o funkcji j
aką pełnił członek zespołu Wykonawcy na w/w budowie. Zarówno
powierzchnia obiektów, jak i rodzaj i zakres świadczonego zlecenia pokrywały się z
wymaganiami Zamawiającego postawionymi w SIWZ. Zamawiający wskazał, że dodatkowo,
chociaż nie stanowi to przedmiotu oceny, dołączone referencje pozwoliły Zamawiającemu
stwierdzić, że praca została wykonana z należytą starannością.
Reasumując, po przeanalizowaniu dołączonej dokumentacji, zdaniem Zamawiającego, oferta
firmy ANPASS A. W.
spełniła przesłanki do przyznania wskazanych punktów. Zamawiający
zwraca uwagę, że pomimo wykazania w formularzu oferty zadań potwierdzających
możliwość uzyskania punktów w kryteriach Xl-X3, firma Quadra Polska nie dostarczyła na
wezwanie dokumentów potwierdzających prawdziwość podanych danych. Zamawiający
wskazał, że powyższa sytuacja nasuwa Zamawiającemu szereg wątpliwości, abstrahując od
uczciwości, co do rzetelności Wykonawcy.
Zamawiający podkreślił, że nieprawdą jest również zawarte w odwołaniu stwierdzenie, że
przyznan
ie 0 pkt w kryterium „doświadczenie zespołu Wykonawcy” spowodowałoby, że
oferta Quadra Polska byłaby ofertą najkorzystniejszą. Ze złożonej oferty wynika, że
Odwołujący uzyskał 50 pkt., natomiast, nawet po odjęciu wspomnianych 30 pkt. oferta firmy
ANPASS uz
yskałaby 55,46 pkt.
Ad. zarzut 2 - Zaniechanie wykluczenia oferty ANPASS A. W., zaniechanie
uzupełnienia oferty pomimo niewykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu w
zakresie wymaganego doświadczenia - art. 22, art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Nieprawd
ą jest, że Zamawiający nie wezwał firmy ANPASS do złożenia uzupełnień i
wyjaśnień. Zamawiający wskazał, że nie wie skąd Odwołujący powziął taką informację.
Powtarzając, jak na wstępie, Zamawiający wezwał Wykonawcę do złożenia stosownych
wyjaśnień i uzupełnień. W odpowiedzi na wezwanie o uzupełnienie dokumentów
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. W wyniku czego
Wykonawca wykazał się posiadaniem właściwego doświadczenia (7.2.3 iii SIWZ - Brał udział
w przygotowaniu i prz
eprowadzeniu zamówienia publicznego po stronie Zamawiającego o wartości
równej bądź przekraczającej wartość od których zgodnie z art.11 ust. 8 Pzp uzależniony jest obwiązek
przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej). W ramach projektu
in
westycyjnego, którego mgr inż. A. W. był Kierownikiem, przygotował i przeprowadzał m.in.
postępowanie o numerze DG-24/6/D/2012 spełniające warunek stawiany w SIWZ.
Ad. zarzut 3 - Zaniechanie wykluczenia oferty ANPASS A. W. pomimo zaistnienia
przesłanek wykluczenia z postępowania z uwagi na udział w przygotowaniu postępowania-
art. 24 ust. 1
pkt. 19 w związku z pkt. 16 ustawy Pzp.
Na wstępie Zamawiający zaznaczył, że powyższa kwestia była już podnoszona przez
Wykonawcę i Zamawiający udzielał na nią kilkakrotnie odpowiedzi, zarówno w
unieważnionym postępowaniu nr PN-ZP-12/A2020/2020 jak również w kolejnym
postępowaniu PN-ZP- 17/A2020/2020. W ocenie Zamawiającego, istotnym jest również fakt,
że firma Quadra Polska jako podmiot przystępujący do odwołania ws. postępowania na
Inżyniera Kontraktu projektu Budowa nowego kampusu Akademii Muzycznej w Bydgoszczy,
które było ogłoszone w terminie wcześniejszym niż postępowanie na Koordynatora
technicznego projektu, zaznajomił się z pełną dokumentacją projektu.
Ponadto
Zamawiający zauważył, że postępowanie nr PN-ZP-12/A2020/2020 nie dotyczyło
Budowy kampusu Akademii Muzycznej w Bydgoszczy lecz
„Pełnienia funkcji koordynatora
nadzoru technicznego” w tym projekcie, co stanowi znaczącą różnicę. Ponadto Zamawiający
zauważył, że od Wykonawców uczestniczących w tym postępowaniu jak i w postępowaniu nr
PN-ZP-17/A2020/2020
nie była wymagana znajomość dokumentacji projektu, o czym
świadczą zapisy przedmiotowego SIWZ. Podobnie zakres przedmiotu zamówienia w żaden
sposób nie obejmuje znajomości projektu. Głównym zadaniem Koordynatora technicznego
będzie rozliczanie i kontrolowanie jakości pracy Inżyniera Kontraktu (postępowanie
ogłoszone 16.10.2020r. procedura nadal trwa). Obowiązki i faktyczne działania Koordynatora
wynikać będą z sytuacji na budowie oraz raportowaniu do Ministerstwa Kultury Dziedzictwa
Narodowego i Sportu postępów rzeczowych robót i ich rozliczeń finansowych, co w żaden
sposób nie ma związku z uprzednią znajomością bądź brakiem znajomości dokumentacji
projektowej.
Stąd twierdzenie, że uczestnictwo w pracach projektowych obiektu miałoby
stawiać w uprzywilejowanej pozycji jednego z Wykonawców w fazie realizacji zadania, w
przypadku Koordynatora technicznego zadania (po raz kolejny odwołujemy się do zakresu
zadań określonego w SIWZ), w ocenie Zamawiającego jest bezzasadne.
Zamawiający odnośnie, argumentu jakoby p. A. W. reprezentował uczelnię na targach
budownictwa BUDMA w lutym 2020 r. po raz kolejny
poinformował, że nie delegował p. A.
W. na targi,
nie udzielał pełnomocnictwa p. A. W. do reprezentowania uczelni, zakres
zlecenia dla p. A. W.
nie obejmował reprezentacji uczelni, ani w żadnej innej formie nie
wskazywał p. A. W. jako osoby mogącej wypowiadać się w imieniu Akademii Muzycznej im.
F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Zamawiający wskazał, że z zebranych przez niego
informacji wynika, że p. A. W. był podczas targów prelegentem w panelu budownictwa
pas
ywnego, prezentując budowę, którą osobiście nadzorował. W drugim dniu konferencji
przekazał zebranym krótką informację o zamiarze budowy Kampusu Akademii Muzycznej w
Bydgoszczy w formule obiektu pasywnego, a nie omawiał tego projektu. Na zakończenie,
Zamaw
iający zauważył, że ze względu na insynuacje dotyczące braku obiektywizmu ze
strony pracowników Zamawiającego w postępowaniu nr PN-ZP-12/A2020/2020, w kolejnym
postępowaniu wprowadził dodatkowy element (oświadczenie wykonawcy o braku wpływu na
postępowanie). Ponadto Zamawiający nadmienił, że żaden z elementów oceny oferty nie
miał charakteru subiektywnego kryterium, w którym pracownicy Zamawiającego mieliby nie
zachować obiektywizmu.
Reasumując, Zamawiający stwierdził, że po przeprowadzeniu analizy dokumentacji obu
postępowań (w szczególności opisu przedmiotu zamówienia), zakresów obowiązków, umów
i dotychczasowej współpracy z p. A. W. nie dostrzega elementów mogących świadczyć o
uprzywilejowanej pozycji firmy ANPASS A. W. w stos
unku do innych uczestników
postępowania. Zauważył również, że pomimo otrzymania pełnej dokumentacji, ofert
Wykonawcy, zakresów obowiązków z poprzednich okresów zatrudnienia oraz obszernych
wyjaśnień, Odwołujący nie wykazał w żadnym z pism konkretnego punktu/zapisu/obowiązku,
który miałby stanowić o uprzywilejowanej pozycji, ograniczając się do ogólników i częstokroć,
zdaniem Zamawiającego, manipulacji zapisami, tak aby poddać pod wątpliwość
wykonywane przez Zamawiającego czynności.
Zamawiający zdecydowanie nie zgodził się również z twierdzeniem jakoby którykolwiek z
uczestników postępowania był dyskryminowany. Fakt złożenia gorszej oferty (w obu
postępowaniach) wynikał z obiektywnych kryteriów:
• brak doświadczenia w nadzorowaniu budowy obiektów pasywnych,
• niedostarczenia dokumentów potwierdzających posiadanie zdeklarowanego w
formularzu oferty doświadczenia,
co przy zbliżonej, zaproponowanej przez Wykonawców, cenie usługi oraz maksymalnej
liczbie punktów dla obu Wykonawców w kryterium dostępności (K4) spowodowało uzyskanie
niższej punktacji.
W ocenie Zamawiającego brak było również podstaw do wysnuwania innych wniosków
dotyczących zarzutów wskazanych w odwołaniu (jak i poprzednich pismach Wykonawcy).
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
ogłoszenia o zamówieniu oraz postanowienia SIWZ, jak również biorąc pod uwagę
oświadczenia i stanowiska stron zawarte w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie a
także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co
następuje.
W pierws
zej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z
przesłanek ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2
ustawy Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art.
ust. 1 Pzp, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez odwołującego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Izba ustaliła, że:
Izba
ustaliła, że do postępowania odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden
wykonawca.
Zamawiający prowadzi postępowanie, w trybie przetargu nieograniczonego, o
udzielenie zamówienia pn. „Pełnienie funkcji Koordynatora technicznego z ramienia
inwestora w projekcie pn. Budowa kampusu Akademii Muzycz
nej w Bydgoszczy”, znak
sprawy PN/28/20/HCKY.
Izba ustaliła, że postanowienia SIWZ przywołane powyżej w odwołaniu a dot.
warunków udziału w postępowaniu oraz kryteriów oceny ofert objętych zarzutami są zgodne
ze stanem faktycznym, wobec tego bezzasadne jest ich ponowne przytaczanie.
Wykonawca ANPASS A. W.
złożył wraz z ofertą oświadczenia o braku wpływu na
opracowanie dokumentacji zamówienia publicznego, w którym oświadczył, że: pozostaje w
stosunku prawnym z Zamawiającym, nie uczestniczył w przygotowaniu dokumentacji
zamówienia publicznego o numerze ZP-PN-17/A2020/2020, brak jest pracowników
Zamawiającego zatrudnionych u wykonawcy bądź w podmiotach bezpośrednio z nim
powiązanych.
W dniu 14 grudnia 2020 r. Zamawiający, na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp,
wezwał wykonawcę ANPASS A. W. do złożenia wyjaśnień w przedmiocie przedstawienia
dokumentacji potwierdzającej dostarczone referencje, w zakresie dostarczenia dokumentów
dot. spełniania warunku 7.2.3 a) (iii) SIWZ.
Wykonawca ANPASS A. W.
w dniu 16 grudnia 2020 r. złożył wyjaśnienia wraz z
kopią protokołu postępowania w trybie przetargu nieograniczonego pn. „Dostawa i montaż
ośmiu sztuk fortepianów w tym (2 sztuk) fortepianów mistrzowskich koncertowych
STEINWAY model B-
211 lub równoważnych oraz sześciu sztuk fortepianów w tym (2 sztuk)
typu YAMAHA C6 XA lub równoważnych oraz (4 sztuk) fortepianów typu YAMAHA C3 XA
lub równoważnych dla studentów i nauczycieli akademickich Akademii Muzycznej im. Feliksa
Nowowiejskiego w Bydgoszc
zy dotyczące Projektu RPO pn. „Modernizacja obiektu Akademii
Muzycznej w Bydgoszczy dla celów dydaktycznych wraz z pierwszym wyposażeniem.”
W dniu 15 grudnia
2020 r. zamawiający przeprowadził postępowanie wyjaśniające
ws. z
arzutów firmy Quadra Polska o naruszenie zasad uczciwej konkurencji przez firmę
ANPASS A. W.
w postępowaniu Nr ZP-PN-17/A2020/2020.
W dniu 18 grudnia 2020 r.
Zamawiający dokonał wyboru jako oferty najkorzystniejszej
oferty ANPASS A. W. .
Ponadto z przedstawionej Izbie dokumentacji przetargowej nie wynika, aby pan A. W.
brał udział w przygotowaniu postępowania przede wszystkim nie był członkiem komisji
przetargowej powołanej na potrzeby postępowania, nie został odnotowany w protokole
postępowania jako osoba przygotowująca: opis przedmiotu zamówienia, opis warunków
udziału w postępowaniu, opis kryteriów oceny ofert oraz nie został podany jako osoba
ustalająca wartość zamówienia. Osoby wykonujące ww. czynności w postępowaniu
wymienione w protokole
z postępowania złożyły oświadczenia na podstawie art. 17 ustawy
Pzp na drukach ZP-1.
Izba ustaliła, że pan A. W. w oparciu o umowę nr 245/KD/DG/DS./SK/ZP/2019
zawartą w dniu 30 grudnia 2019 r. świadczy Zamawiającemu usługi nadzoru inwestorskiego.
D
o zakresu jego zadań należy m.in. przygotowanie opisu przedmiotu zamówienia (wraz z
niezbędną dokumentacją) dla wybranych do realizacji zadań zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa oraz określanie szacunkowego kosztu wskazanych robót remontowych i
awary
jnych z podaniem przedmiarów robót.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
Wydając wyrok Izba uznała za istotne dla sprawy i rozstrzygające poniższe kwestie.
Odwołujący w odwołaniu zarzucił zamawiającemu naruszenie:
art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, zgodnie z którym zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i
przejrz
ystości, oraz
art. 22 ustawy Pzp, zgodnie z którym o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się
wykonawcy, którzy: nie podlegają wykluczeniu; spełniają warunki udziału w postępowaniu, o
ile zostały one określone przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w
zaproszeniu do potwierdzenia zainteresowania. Ponadto z przepisu tego wynika, iż
Zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu oraz wymagane od wykonawców
środki dowodowe w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający
ocen
ę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności
wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. Warunki udziału w postępowaniu mogą
dotyczyć: kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej, o
ile wynika
to z odrębnych przepisów; sytuacji ekonomicznej lub finansowej; zdolności
technicznej lub zawodowej;
art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, zgodnie z którym jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o
którym mowa w art. 25a ust. 1, oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności,
o których mowa w art. 25 ust. 1, lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia
postępowania, oświadczenia lub dokumenty są niekompletne, zawierają błędy lub budzą
wskazane przez zamawiającego wątpliwości, zamawiający wzywa do ich złożenia,
uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie
wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia
wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie
postępowania;
- art. 24 ust. 1 pkt 19 w zw. z pkt 16 ustawy Pzp
– które stanowią, iż z postępowania
wyklucza się wykonawcę, który brał udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie
zamówienia lub którego pracownik, a także osoba wykonująca pracę na podstawie umowy
zlecenia, o dzieło, agencyjnej lub innej umowy o świadczenie usług, brał udział w
przygotowaniu takiego postępowania, chyba że spowodowane tym zakłócenie konkurencji
może być wyeliminowane w inny sposób niż przez wykluczenie wykonawcy z udziału w
postępowaniu, oraz wykonawcę, który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego
niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie
podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub obiektywne i
niedyskr
yminacyjne kryteria, zwane dalej "kryteriami selekcji", lub który zataił te informacje
lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych dokumentów;
- art. 91 ust. 1 ustawy Pzp
stwierdzający, że zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą
na podstawie kryteri
ów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.
Na wstępie należy zaznaczyć, iż Izba stosownie do art. 192 ust. 7 ustawy Pzp nie
może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Odwołujący formułując
odwołanie zobowiązany jest podnieść zarzuty wobec zaniechań lub czynności
Zamawiającego, na które oprócz podstawy prawnej składa się również podstawa faktyczna.
Powyższe oznacza konieczność odniesienia się do elementów stanu faktycznego, jak
również podjętych czynności lub zaniechań Zamawiającego w sposób, który pozwoli Izbie na
dokonanie oceny kwestionowanych czynności czy zaniechań Zamawiającego a także
uznanie, że podniesione zostały konkretne zarzuty wobec tych czynności lub zaniechań
przypisanych Zamawiającemu.
P
rzechodząc do oceny podniesionych zarzutów, Izba wskazuje, iż podziela pogląd
wyrażony w wyroku z dn. 2 października 2019 r. w sprawie o sygn. akt KIO 1832/19, iż
n
iewystarczające jest ogólnie powołanie się na treść warunku udziału, koniecznym jest
doprecy
zowanie w jakiej części warunek ten nie został przez wykonawcę spełniony,
jednocześnie wykazując w postępowaniu odwoławczym (poprzez złożone dowody)
zasadność swoich twierdzeń. (…) Zatem ogólne niedoprecyzowane twierdzenie, nie tworzy
zarzutu.
Odnośnie zarzutu naruszenia art. 22 oraz 26 ust. 3 ustawy Pzp i niespełnienia
warunków udziału w postępowaniu pkt. 7.2.3 lit. a) (i) oraz (ii) SIWZ Odwołujący nie wskazał
żadnej podstawy faktycznej podnoszonego zarzutu – w odwołaniu stwierdzono jedynie, że
ANPASS tych
warunków nie spełnia, nie przedstawiając żadnej szerszej argumentacji co do
zakresu niespełniania określonych warunków. W takim przypadku nie sposób uznać, aby
Odwołujący w sposób prawidłowy postawił zarzut, na który składają się przecież zarówno
okolicz
ności prawne, jak i faktyczne, uzasadniające dany zarzut. Brak uzasadnienia
faktycznego zarzutu bądź wysoki poziom jego enigmatyczności, który uniemożliwia
jakąkolwiek ocenę jego zasadności w konsekwencji musi prowadzić do jego oddalenia. W
ocenie Izby arg
umentacja przedstawiona w zakresie tych warunków na rozprawie stanowiła
rozszerzenie zarzutów i jako taka nie mogła zostać uwzględniona przy wydawaniu
orzeczenia.
Wytłumaczenia dla takiego sformułowania zarzutów nie może stanowić
argumentacja Odwołującego, iż zarzuty są nieprecyzyjne, gdyż przedstawione przez
wybranego wykonawcę usługi są opisane w sposób niejednoznaczny i nie ma możliwości
określenia, która konkretnie usługa potwierdza który warunek i jego element. Tym bardziej, iż
na rozprawie Odwołujący wskazywał, iż w opisie zrealizowanych usług brak jest np.
informacji o prowadzeniu rozliczeń i sprawozdawczości na określoną kwotę lub, że brak jest
informacji o realizacji branży akustycznej, scenicznej w ramach wskazanych usług, czyli był
w stanie wskaza
ć zakres, którego w jego ocenie wykonawca nie wykazał. Izba wskazuje, iż
w przypadku opisania przez wybranego wykonawcę realizowanych usług w sposób ogólny,
konieczne było co najmniej wskazanie w jakim zakresie kwestionowane warunki nie były
spełnione/wykazane, a tego Odwołujący zaniechał, co prowadzi do oddalenia zarzutu
naruszenia art. 22, 26 ust. 3 ustawy Pzp odnośnie spełnienia warunków udziału w
postępowaniu w zakresie doświadczenia wymaganego zgodnie z 7.2.3 lit. a) (i) oraz (ii)
SIWZ.
Kwestionując spełnianie warunków udziału w postępowaniu Odwołujący
zakwestionował również spełnianie przez ANPASS A. W. warunku określonego w pkt 7.2.3
lit. a) (iii)
SIWZ. Odwołujący wskazał, że wykonawca w szczególności nie wykazał, że brał
udział w przygotowaniu i przeprowadzeniu postępowania o zamówienie publiczne, po stronie
Zamawiającego o wartości równej bądź przekraczającej wartość od których zgodnie z art. 11
ust. 8 ustawy Pzp uzależniony jest obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji
UE. Izba
stwierdziła, iż zarzut ten nie potwierdził się. Ze zgromadzonego materiału
dowodowego wynika, iż p. A. W. wykazał udział w przygotowaniu do przeprowadzeniu
zamówienia publicznego po stronie zamawiającego o wartości przekraczającej tzw. progi
unijne.
Zamawiający w dniu 14 grudnia 2020 r. wezwał wykonawcę ANPASS A. W. do
dostarczenia dokumentów potwierdzających spełnianie ww. warunku. Faktem jest, że
podstawą tego wezwania nie był art. 26 ust.3 ustawy Pzp lecz art. 26 ust. 2 ustawy Pzp,
o
dnoszący się jak słusznie zauważył Odwołujący do postępowania prowadzonego w tzw.
„procedurze odwróconej”, jednakże w ocenie Izby nie ma to wpływu na ocenę dokumentów
złożonych w wyniku tego wezwania. Wykonawca przedłożył kopię protokołu postępowania w
trybie przetargu nieograniczonego pn.
„Dostawa i montaż ośmiu sztuk fortepianów w tym (2
sztuk) fortepianów mistrzowskich koncertowych STEINWAY model B-211 lub równoważnych
oraz sześciu sztuk fortepianów w tym (2 sztuk) typu YAMAHA C6 XA lub równoważnych oraz
(4 sztuk) fortepianów typu YAMAHA C3 XA lub równoważnych dla studentów i nauczycieli
akademickich Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy dotyczące
Projektu RPO pn. „modernizacja obiektu Akademii Muzycznej w Bydgoszczy dla celów
dydakt
ycznych wraz z pierwszym wyposażeniem.” Zgodnie z przedłożonym protokołem pan
A. W.
brał udział w przygotowaniu postępowania poprzez dokonanie oszacowania jego
wartości (na co wskazuje sam protokół – nazwisko P. A. W. wymienione jest w pkt B
protokołu na str. 3 „osoby wykonujące czynności związane z przygotowaniem
postępowania”) oraz w prowadzeniu postępowania poprzez członkostwo w komisji
przetargowej.
O charakterze członkostwa w komisji przetargowej przesądza art. 19 ustawy
Pzp, zgodni
e z którym kierownik zamawiającego powołuje komisję do przeprowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia. Ponadto, z przedmiotowego protokołu wynika
wartość zamówienia 1 089 430, 90 zł, co stanowiło równowartość 271 029,69 euro i
przekraczało wartość o której mowa w art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Jednocześnie, co od
argumentacji Odwołującego, iż w tym zakresie wykonawca nie wykazał należytego
wykonania usługi, Izba wskazuje, iż zgodnie z art. 26 ust. 6 ustawy Pzp, jeżeli wykonawca
wskazał usługę wykonywaną na rzecz zamawiającego prowadzącego postępowanie, to nie
jest zobowiązany do złożenia dokumentów potwierdzających należyte wykonanie tej usługi,
gdyż Zamawiający jest w posiadaniu takich dokumentów. Wykonawca ANPASS A. W.
wskazał w odpowiedzi na wezwanie, że dokumenty potwierdzające jego doświadczenie w
zakresie warunku udziału w postępowaniu określonym w pkt 7.2.3. lit. a) (iii) SIWZ są w
posiadaniu Zamawiającego. W tym stanie rzeczy nie ma także podstaw do tego, aby
Z
amawiający wzywał na obecnym etapie wybranego wykonawcę do uzupełnienia
dokumentów potwierdzających należyte wykonanie tej usługi. W świetle art. 26 ust. 6 ustawy
Pzp, wykonawca w ogóle nie był zobowiązany do ich składania. Na marginesie, należy
również wskazać za Zamawiającym, iż postępowanie o udzielenie zamówienia poprzez
nazwę projektu przywołanego w jego tytule korespondowało z pkt 2 referencji wystawionej
przez Zamawiającego w dn. 20 kwietnia 2020r. Wobec powyższych ustaleń zarzut
zaniechania wykluczenia oraz wezwania do uzupełnienia dokumentów w zakresie warunku
udziału w postępowaniu określonego w pkt 7.2.3. lit. a) (III) SIWZ okazał się bezzasadny i
podlega oddaleniu.
W ocenie Izby nie potwierdził się również zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 19 w zw.
z pkt 16 ustawy Pzp. Celem art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp jest wyeliminowanie z
postępowania o udzielnie zamówienia publicznego podmiotów, które uczestnicząc w
przygotowaniu postępowania nabyły wiedzę, która może je stawiać w lepszej sytuacji w
stosunku do pozostałych wykonawców biorących udział w postępowaniu. Analizując istnienie
przesłanki wykluczenia z art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp Zamawiający, w pierwszej
kolejności musi stwierdzić istnienie udziału w przygotowaniu postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego. Ustawa Pzp określa czynności związane z przygotowaniem
postępowania w rozdziale 2 działu II ustawy, a najważniejsze z nich to opisanie przedmiotu
zamówienia, ustalenie wartości zamówienia i sporządzenie specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, w szczególności w zakresie opisu warunków udziału w postępowaniu czy też
opisu kryteriów oceny ofert. Izba podziela stanowisko judykatury i doktryny, że udział w
przygotowywaniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, może być
bezpośredni albo pośredni. Nie ma zatem żadnego ograniczenia co do sposobu udziału w
prz
ygotowaniu postępowaniu. Podkreślić należy, że ustawodawca nie wymaga również
wskazania szczególnego udziału w określonym zakresie w przygotowaniu postępowaniu i
wpływu na nie – z przepisu wynika jedynie, że udział ten miał być. Jak wynika z ustaleń Izby,
nie znajduje potwierdzenia w zgromadzonym materiale dowodowym, teza
że pan A. W.
wykonywał czynności związane z przygotowaniem postępowania. Chociaż pojęcie udziału w
przygotowaniu postępowania jest znaczeniowo pojemne w ocenie Izby należy go odnosić do
okoliczności związanych z przygotowaniem tego konkretnego postępowania, a nie
postępowania jakiegokolwiek – czy też całego projektu na który składa się kilka postępowań,
jak wywodził Odwołujący.
Zgodnie z art. 190 ust. 1 ustawy Pzp to strony i uczestnicy postępowania
odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z których
wywodzą skutki prawne. W przedmiotowej sprawie ciężar wykazania spełnienia przesłanek
określonych w art. 24 ust. pkt 19 ustawy Pzp, spoczywał na Odwołującym. Izba nie podziela
stanowiska Odwołującego, iż w niniejszej sprawie wystąpiły szczególne okoliczności
wprowadzające modyfikacje w rozkładzie ciężaru dowodu. W szczególności Izba nie
stwierdziła, iż Zamawiający swoimi działaniami uniemożliwiał lub poważnie utrudniał
wykazanie Odwołującemu okoliczności, co ewentualnie uzasadniałoby przejście ciężaru
dowodu w zakresie tych okoliczności na Zamawiającego. Zamawiający odpowiadał na
pytania Odwołującego oraz przekazywał mu w trybie dostępu do informacji publicznej
żądane przez niego informacje (co potwierdzają również dowody przedłożone przez
Odwołującego). Okoliczność, iż Zamawiający nie udostępnił Odwołującemu umowy o pracę
łączącej go z panem A. W. w latach 2008-2013 (okoliczności tej Zamawiający nie
zaprzeczył), w ocenie Izby nie powoduje tak daleko idących skutków jak modyfikacja w
zakresie rozkładu ciężaru dowodu, gdyż w ocenie Izby nie ma znaczenia dla rozstrzygnięcia
niniejszej sprawy. Jak in
formował Zamawiający funkcja koordynatora technicznego z
ramienia inwestora została utworzona we wrześniu 2020 r., dopiero po otrzymaniu
potwierdzenia finansowania projektu
„Budowa Kampusu Akademii Muzycznej” w lipcu
2020r.
, co oznacza, że dopiero po tym terminie mogły być wykonywane czynności
przygotowawcze do postępowania.
W przypadku tej podstawy wyklucze
nia stwierdzić należy iż Odwołujący nie wykazał,
aby p. A. W.
brał udział w przygotowaniu postępowania na usługę pełnienia funkcji
koordynatora
technicznego z ramienia inwestora w projekcie pn.: „Budowa kampusu
Akademii Muzycznej w Bydgoszczy”. Przedstawione przez Odwołującego umowy nie
potwierdzają, iż p. A. W. brał udział w przygotowaniu tego konkretnego postępowania.
Takiego udziału, w ocenie Izby, nie przesądza również udział tej osoby w przygotowaniu
innych postępowań prowadzonych przez Zamawiającego, a związanych z realizacją projektu
(patrz zaproszenie do złożenia oferty z dn. 15.01.2020 r. dot. wycinki i usunięcia drzew,
krzewów i szuwarów kolidujących z budową nowego budynku dla Akademii Muzycznej (…)
dla którego przedmiar robót przygotowywał pan A. W.). Nie świadczy o tym również fakt
wykonywania przez niego na rzecz Zamawiającego pracy lub innych zleceń – brak
wykazania
związku z niniejszym postępowaniem. Odwołujący nie wykazał również, iż
znajomość projektu, branie udziału w przygotowaniu innych jego elementów w jakikolwiek
sposób narusza konkurencję i uprzywilejowuje ANPASS A. W. . Zamawiający podkreślał, a
Odwołujący nie zaprzeczył, że do ubiegania się o zamówienie będące przedmiotem sporu
nie jest konieczna znajomość projektu i dokumentacji tego projektu. Odwołujący nie wykazał
również, w jaki sposób fakt udziału w odbiorze dokumentacji projektowej a następnie
ewentualna
współpraca z projektantem przy realizacji projektu narusza uczciwą konkurencję.
W ocenie Izby,
w złożonych przez odwołującego dowodach brak jest jakichkolwiek podstaw
do przyjęcia, że wykonawca ANPASS czy też osobiście p. A. W. brał udział w przygotowaniu
postępowania, wobec powyższego Izba uznała, iż zarzut ten nie potwierdził się. Mając na
uwadze powyższe ustalenia, nie potwierdził się również zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt
16 ustawy Pzp tj. nie wykluczenia z postępowania wykonawcy ANPASS A. W. jako
wykonawcy który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził
zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia
warunki udziału w postępowaniu lub obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria, zwane dalej
"kryteriami selekcji", lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić
wymaganych dokumentów;
Zarzut naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy Pzp w ocenie Izby
częściowo potwierdził się.
Jak przyznał sam Zamawiający w toku rozprawy punkty w ramach podkryterium
oznaczonego X1 przyznał za doświadczenie wykazane w pkt. 3 referencji wystawionej w dn.
20 kwietnia 2020 r.
przez Zamawiającego tj. pełnienie funkcji Kierownika Projektu unijnego
pod nazwą: „Roboty odtworzeniowo – konserwatorskie zabytkowej Sali koncertowej oraz
elewacji zabytkowego budynku z przywróceniem jej XIX – wiecznego stanu zgodnie z
zatwierdzonym projektem”. Doświadczenie wykazane w tej pozycji było oceniane również w
zakresie warunku udz
iału – przy czym Zamawiający nie był w stanie rozgraniczyć realizacji,
która była przedmiotem oceny w zakresie warunku udziału, a która w zakresie podkryterium.
Działanie takie jest wprost sprzeczne z opisem zasad oceny zawartym w pkt 19.3.3. SIWZ,
zgodnie
z którym „punkty w ramach niniejszego kryterium otrzyma tylko ten Wykonawca,
który wykaże się dodatkowym doświadczeniem członków zespołu, tj. dla inwestycji innych
niż wymienione jako doświadczenie Wykonawcy wykazane dla potwierdzenia spełniania
warunków udziału w postępowaniu. Tym samym ocena wykonawcy ANPASS A. W. w
zakresie podkryterium X1 została dokonana w sposób nieprawidłowy.
Tak jak Izba wskazała przy omawianiu pierwszego z zarzutów, w ocenie Izby, Zamawiający
oceniając warunki udziału w postępowaniu odnośnie usług wykonanych na jego rzecz był
uprawniony do korzystania z własnej wiedzy na temat ich realizacji. Odmiennie należy
natomiast ocenić sytuację z podstawami oceny kryteriów oceny ofert które są nie
uzupełnialne i ich spełnianie powinno zostać wykazane jednoznacznie i precyzyjnie, tak aby
zapewnić przejrzystość postępowania. Izba stwierdziła, że przedstawione przez ANPASS A.
W. informacje w pkt 3 formularza oferty
są niewystarczające do uznania iż wykonawca
spełnia wymagania określone w podkryterium „Kryterium nr 3 doświadczenie zespołu
Wykonawcy
”, a oznaczonym jako X2. Izba podkreśla, że dla uzyskania dodatkowych
punktów w kryterium oceny ofert Wykonawca zobowiązany był przedstawić wyczerpujący
opis prezentowanego doświadczenia zawodowego, tak aby Zamawiający mógł w zgodzie z
ustalonymi wytycznymi dokonać oceny oferty, niedopuszczalne w tym zakresie jest
posiłkowanie się przez Zamawiającego wiedzą własną. Braki lub niejasności w zapisach
stanowiły przeszkodę dla przyznania punktów w ramach podkryterium X2 wykonawcy
ANPASS A. W.
, a takie występowały. Jak ustaliła Izba, zgodnie z zasadami oceny
określonymi w pkt 19.3.3. SIWZ, potwierdzeniem posiadania przez wykonawcę dodatkowego
doświadczenia jest wykaz zadań inwestycyjnych zawierający wszystkie informacje, które
pozwolą Zamawiającemu ocenić to doświadczenie (m.in. nazwa i adres inwestycji, zakres
robót, nazwa i adres Zamawiającego, terminy realizacji, stan zaawansowania itp.) oraz
dokumenty potwierdzające należyte wykonanie usługi. W przypadku braku wszystkich
informacji Wykonawca otrzyma w danym podkryterium 0 pkt. Izba podziela stanowisko
Odwołującego, że w zakresie podkryterium X2 „Wykonanie przez członka zespołu
Wykonawcy usługi polegającej na nadzorze nad projektowaniem lub nadzorze nad realizacją
prac budowlanych przy budowie/adaptacji studia nagrań, przekazane przez wykonawcę
ANPASS A. W. informacje
są nieprecyzyjne i niespójne. Odnośnie podkryterium X2
wykonawca wskazał w przedłożonym wykazie nazwę usługi „nadzór nad projektowaniem i
realizacją prac budowlanych przy budowie studia nagrań” odsyłając do dokumentu
potwierdzającego realizację w postaci referencji dla Inspektora Nadzoru i Kierownika
projektu wystawionej przez Zamawiającego oraz poświadczenia firmy Konsbud audio Sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie. Poświadczenie firmy Konsbud audio sp. z o.o. potwierdza
wykonanie przez p. A. W.
nadzoru nad projektem wykonawczym oraz realizacją prac
instalacyjno
– montażowych w ramach umowy pod nazwą: „Dostawa i uruchomienie sprzętu
dla Studia Reżyserii Dźwięku w ramach projektu RPO pn. „Modernizacja obiektu Akademii
Muzycznej w Bydgoszczy
dla celów dydaktycznych wraz z pierwszym wyposażeniem”.
Natomiast referencja wystawiona przez Zamawiaj
ącego potwierdza, że pan. A. W. pełnił rolę
Kierownika
Projektu unijnego pod nazwą „Modernizacja obiektu Akademii Muzycznej w
Bydgoszczy dla celów dydaktycznych wraz z pierwszym wyposażeniem”, a zakres czynności
realizowanych obejmował wykonanie części dydaktycznej z wykończeniem sal
dydaktycznych, studia nagrań, studia reżyserii dźwięku (…). Z przedstawionych dokumentów
nie wynika jednoznacznie, aby
świadczone usługi były usługami przy budowie lub adaptacji
studia nagrań, niejasna jest również rola pana A. W. przy realizacji tego projektu.
Reasumując, w ocenie Izby, Zamawiający dokonał oceny oferty wykonawcy ANPASS A. W.
w zakresie podkryterium X1 i X2 w sposób nie znajdujący oparcia w postanowieniach SIWZ
przez co naruszył art. 7 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp.
Odmiennie natomiast Izba
oceniła wykazanie spełniania podkryterium oznaczonego
X3 tj. wykonanie przez członka zespołu Wykonawcy usługi polegającej na pełnieniu funkcji
Inspektora Nadzoru / Kierownika Budowy n
a budowie obiektu użyteczności publicznej o
całkowitej powierzchni użytkowej min. 30000 m
W ocenie Izby doświadczenie wykazane
przez ANPASS A. W.
na potrzeby oceny w tym podkryterium tj. „pełnienie funkcji kierownika
budowy na budowie szpita
la w Lipnie”, cechuje się wymaganymi przez Zamawiającego
parametrami. Z przedłożonych przez ANPASS A. W. dokumentów wynika, iż pan A. W. pełnił
funkcję kierownika budowy na budowie Szpitala Rejonowego w Lipnie, który niewątpliwie jest
obiektem użyteczności publicznej, z przedłożonej tabeli powierzchni obiektów budowy
szpitala w Lipnie wynika, iż posiada on powierzchnię użytkową ponad 30 000 m
. Ponadto
Izba stwierdziła, iż przedstawiona opinia z 21 grudnia 1983 r. wystawiona przez
Przed
siębiorstwo Budowy Obiektów Użyteczności Publicznej Budopol- Bydgoszcz zawiera
pozytywną ocenę pracy pana A. W., którą to ocenę należy uznać za tożsamą z
potwierdzeniem należytego wykonywania usługi. Mając powyższe na uwadze Izba
stwierdziła, iż w zakresie podkryterium X3, Zamawiający prawidłowo ocenił ofertę ANPASS
A. W. .
I
zba stwierdziła, że ocena w części kwestionowanych kryteriów pozacenowych
(oznaczonych X1 i X2)
nie odpowiadała ustalonym zasadom lecz w związku z różnicą
punktową pomiędzy ofertą Odwołującego oraz ANPASS A. W. nie prowadziła do ustalenia
wadliwego wyniku postępowania. Tym samym Izba utrzymała wynik postępowania, na jaki
wskazał Zamawiający i w całości oddaliła odwołanie, gdyż jak zgodnie przyznały strony
Odwołujący zweryfikował swoje stanowisko z odwołania podczas rozprawy) potwierdzenie
tego zarzutu
nawet w całości nie miało wpływu na wynik postępowania, tj. zmiana punktacji
w ramach kryterium nr 3 nie
wpływałaby na wynik postępowania co stanowi przesłankę do
uwzględniania odwołania zgodnie z art. 192 ust. 1 ustawy Pzp.
Argumentacja i stanowisko Izby przedstawione na wstępie co do sposobu
formułowania zarzutów, znajduje również zastosowanie do żądania ewentualnego
podniesionego w odwołaniu z ostrożności tj. wniosku o unieważnianie postępowania na
podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 6 ustawy Pzp, które to żądnie nie zostało
uzasadnione nawet jednym zdaniem, i
jako takie podlegało oddaleniu.
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania.
Przewodniczący: ……………………………………….