Sygn. akt KIO 3437/20
POSTANOWIENIE
z dnia 21 stycznia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu w Warszawie na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron w dniu 21
stycznia 2021 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23
grudnia 2020
r. przez odwołującego: SIMPLE S.A. z siedzibą w Warszawie (ul. Bronisława
Czecha 49/51 04-
555 Warszawa) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Główny Urząd Statystyczny z siedzibą w Warszawie (Al. Niepodległości 208, 00-925
Warszawa),
postanawia:
Umorzyć postępowanie odwoławcze;
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: SIMPLE S.A. (ul. Bronisława Czecha 49/51 04-555 Warszawa) kwoty
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90%
kwoty uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) oraz art. 580 ust.1 ustawy z dnia 11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) w
związku z art. 92 ust.1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę –
Prawo zamówień publicznych (Dz.U z 2019 r. poz.2020) na niniejsze postanowienie – w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………………………
Sygn. akt KIO 3437/20
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione przez wykonawcę: SIMPLE S.A. z siedzibą w Warszawie
(Odwołujący) w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie
przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP] przez
Zamawiającego: Główny Urząd Statystyczny z siedzibą w Warszawie w przedmiocie
zamówienia publicznego na: „Dostawę i wdrożenie zintegrowanego systemu kadrowo-
płacowego
dla
Głównego
Urzędu
Statystycznego
oraz
podległych
lub
podporządkowanych Prezesowi GUS samobilansujących jednostek służb statystyki
publicznej.” Numer referencyjny: 72/DB/BK/PN/2020. Ogłoszenie o zamówieniu
zamieszczone w Dz. Urz. UE pod nr 2020/S 243- 602111 z dnia 14 grudnia 2020 r. oraz na
platformie zakupowej Zamawiającego. Odwołujący podniósł zarzuty wobec opisu przedmiotu
zamówienia, którego treść, będąca elementem Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia, jego zdaniem, ogranicza konkurencję i narusza art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7
ust. 1 ustawy Pzp z uwagi na
opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i
niewyczerpujący oraz nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć
wpływ na sporządzenie oferty, a także ograniczający konkurencję, wyrażające się w
wymaganiu dostarczenia i wdrożenia jednego systemu informatycznego, jako całości
rozwiązania o jednolitym interfejsie, aby funkcje oraz nazwy etykiet powtarzające się w
różnych modułach były dostępne dla użytkownika pod taką samą nazwą w menu oraz pod
taką samą etykietą, w sytuacji, gdy dokumentacja postępowania wskazuje, że zamawiany
system składa się z kilku obszarów/podsystemów (system klasy ERP w zakresie Kadr i Płac,
Panel Pracownika, Panel Przełożonego), które co do zasady realizują różne procesy,
dedykowane są różnym grupom użytkowników i które to mogą być wykonane za pomocą
różnych rozwiązań zespolonych ze sobą w ramach jednego, zintegrowanego systemu
informatycznego (ZSI), a wybór tych rozwiązań, a także ich zastosowanie jest domeną
wykonawców, w zależności od przyjętego modelu wykonania systemu - opis przedmiotu
zamówienia ogranicza przez to konkurencję, bowiem narzuca on wykonawcom stosowanie
konkretnych technologii i mechanizmów systemowych, które irrelewantne są z punktu
widze
nia zadośćuczynieniu potrzebom Zamawiającego, a uniemożliwiają wzięcie udziału w
postępowaniu szeregu wykonawcom, którzy w ramach prowadzonej przez siebie działalności
zajmują się dostarczeniem tego typu systemów.
Wskazując na powyższe, wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu modyfikację (…) dokumentacji postępowania w zakresie wymagania
zawartego w pkt. 2 „Użyteczność, rozdz. IV WYMAGANIA NIEFUNKCJONALNE Opisu
przedmiotu Zamówienia (Załącznik nr 1 do SIWZ) - przez usunięcie przedmiotowego
wymagania lub dopuszczenie przez Zamawiającego dostarczenia różnych składowych
Systemu o odmiennym interfejsie do realizacji wymagań z zakresu:
a)
Kadry i Płace,
b)
Panel Pracownika i Panel Przełożonego (wraz z funkcjami realizowanymi przez te
obszary, opisanymi w ramach wymagań funkcjonalnych dla Modułu Kadry i Modułu Płace)
przez zastąpienie treści wspomnianego wymagania następującą: „System powinien
zapewniać jednolity interfejs użytkownika w obrębie dostarczanych składowych Systemu, a
funkc
je oraz nazwy etykiet powtarzające się w obrębie dostarczanych składowych Systemu
powinny być dostępne dla użytkownika pod taką samą nazwą w menu oraz pod taką samą
etykietą. Zamawiający dopuszcza odmienny interfejs użytkownika dla Panelu Pracownika i
Pane
lu Przełożonego (wraz z funkcjami realizowanymi przez te obszary, opisanymi w
ramach wymagań funkcjonalnych dla Moduły Kadry i Modułu Płace)”;
Odwołujący stwierdził, że (…) posiada interes w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia, ponieważ jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie
wdrażania systemów informatycznych dla podmiotów publicznych, jest potencjalnym
wykonawcą tego zamówienia, a sformułowanie postanowień OPZ przez Zamawiającego
uniemożliwia mu lub poważnie utrudnia ubieganie się o jego udzielenie. Rodzi to po stronie
Odwołującego ryzyko poniesienia szkody w postaci nieuzyskania zamówienia, a tym samym
i należnego wynagrodzenia z tego tytułu. Jak wskazuje się w orzecznictwie KIO: Sposób
ustalenia opisu przedmiotu zamówienia przekłada się wprost na możliwość udziału
wykonawcy w postępowaniu oraz na możliwość złożenia konkurencyjnej oferty”.
Do postępowania odwoławczego, po stronie zamawiającego na podstawie art.
185 ust.2 ustawy Pzp nie
zgłosił przystąpienia żaden z wykonawców.
Za
mawiający w odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 21 stycznia 2021 r. wniósł
o oddalenie odwołania w całości wskazując w uzasadnieniu stanowiska na bezpodstawność
zarzutów.
Odwołujący w piśmie z dnia 21 stycznia 2021 r. skierowanym do Prezesa Krajowej
I
zby Odwoławczej oświadczył, że działając na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy Pzp, cofa
odwołanie w sprawie KIO 3437?20 i wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego.
Izba postanowiła,
Działając na podstawie na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy Pzp Izba umorzyła
postępowanie odwoławcze. W myśl wskazanego art. 187 ust. 8 ustawy Pzp: „Odwołujący
może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza
postępowanie odwoławcze”. Z kolei orzekając o kosztach postępowania Izba miała na
u
wadze zdanie drugie tego przepisu zgodnie z którym: „Jeżeli cofnięcie nastąpiło przed
otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu”. Tym samym Izba,
uwzględniając również przepisy § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2018 r.,
972), nakazała zwrócić na rzecz Odwołującego 90% kwoty wpisu od odwołania
uiszczonego w przedmiotowej sprawie w wysokości 15.000 zł.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
……………………………….