Sygn. akt: KIO 3440/20
WYROK
z dnia 19 stycznia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Osiecka
Protokolant:
Szymon Grzybowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 stycznia 2021 r., w Warszawie, odwołania
wniesione
go do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 grudnia 2020 r. przez
wykonawcę Strabag Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa – Wojewoda
Podkarpacki z siedzibą w Rzeszowie
przy udziale wykonawcy
T4B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie
, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu nr 1 z odwołania i nakazuje
zamawiającemu dokonanie zmiany treści załącznika nr 2 do Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia – Istotne postanowienia umowy poprzez
nadanie nowego brzmienia
§9 ust. 13, 14 i 15:
Z czynności odbioru końcowego sporządzony zostanie protokół w
formie
pisemnej zawierający wszystkie ustalenia dokonane w toku odbioru -
podpisany przez wszystkich członków komisji, w tym odpowiednio:
Protokół odbioru końcowego bez zastrzeżeń - jeżeli brak jest wad
w wykonaniu przedmiotu umowy lub gdy wady zostały usunięte przez
Wykonawcę w trakcie czynności odbioru do jego zakończenia;
Protokół odbioru końcowego z zastrzeżeniami - jeżeli w czasie odbioru
przedmiotu umowy zostaną stwierdzone:
(i)
wady nieistotne -
Zamawiający dokona odbioru końcowego a do
protokołu odbioru końcowego zostanie załączona lista wad odbiorowych wraz z
terminem ich usunięcia;
(ii)
wady w jego wykonaniu, które nie kwalifikują się do usunięcia, lecz nie
uniemożliwiają użytkowania przedmiotu umowy zgodnie z przeznaczeniem lub
obowiązującymi przepisami prawa - Wykonawcy przysługuje wówczas obniżone
wynagrodzenie zgodnie z § 11 ust. 4 umowy;
Protokół stwierdzający odmowę odbioru - jeżeli w czasie odbioru
przedmiotu umowy zostaną stwierdzone wady istotne w jego wykonaniu, a wady
te nie kwalifiku
ją się do usunięcia i uniemożliwiają użytkowanie przedmiotu
umowy zgodnie z przeznaczeniem lub obowiązującymi przepisami prawa.
Jeżeli w czasie odbioru końcowego zostaną stwierdzone wady,
Zamawiający:
w przypadku gdy wady istotne kwalifikują się do usunięcia i nie zostały
usunięte przez Wykonawcę w trakcie czynności odbioru do jego zakończenia:
a)
przerwie czynności odbioru i wyznaczy Wykonawcy termin do ich
usunięcia w przypadku wystąpienia wad istotnych;
b)
w przypadku nie usunięcia wad istotnych w wyznaczonym terminie
zgodnie z lit. a, ma prawo naliczenia kar umownych zgodnie z § 20 ust. 1 pkt 4
umowy oraz powierzenia usunięcia wad podmiotowi trzeciemu na koszt i ryzyko
Wykonawcy (wykonanie zastępcze);
w przypadku gdy wady istotne nie kwalifikuj
ą się do usunięcia oraz gdy
uniemożliwiają użytkowanie przedmiotu umowy zgodnie z przeznaczeniem lub
obowiązującymi przepisami prawa - Zamawiający może wg swojego wyboru:
a)
odstąpić od umowy z konsekwencjami wymienionymi w § 20 ust. 1 pkt
11 umowy, albo
b)
zażądać ponownego wykonania określonych robót, wyznaczając
odpowiedni termin z zastrzeżeniem prawa do naliczenia kary umownej zgodnie z
§ 20 ust. 1 pkt 4 umowy, a po bezskutecznym upływie terminu, ma prawo
odstąpienia od umowy z konsekwencjami wymienionymi w § 20 ust. 1 pkt 11
umowy.
w przypadku wystąpienia wad nieistotnych Zamawiający dokona odbioru
końcowego a do protokołu odbioru końcowego zostanie załączona lista wad
odbiorowych wraz z terminem ich usunięcia.
W przypadku określonym w ust. 14 pkt 1 po usunięciu wad istotnych
Strony ponawiają procedurę odbioru końcowego zgodnie z ust. 8-13.
Nakazuje zamawiającemu - Skarbowi Państwa – Wojewodzie Podkarpackiemu
z siedzibą w Rzeszowie doprowadzenie do spójności postanowień SIWZ
w zakresie odnoszącym się do nakazanych zmian wskazanych w punkcie 1.
Oddala odwołanie w pozostałym zakresie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża zamawiającego Skarb Państwa –
Wo
jewodę Podkarpackiego z siedzibą w Rzeszowie w części 1/2 oraz Strabag
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie w części 1/2 i:
4.1 zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 23 600 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty poniesione
przez
Strabag Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie
tytułem wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od Skarbu Państwa – Wojewody Podkarpackiego z siedzibą w Rzeszowie
na rzecz
Strabag Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Pruszkowie
kwotę 11 800 zł gr (słownie: jedenaście tysięcy osiemset złotych zero
groszy).
Stosownie do art. 198a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) oraz art. 580 ust.1 ust
awy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) w związku z art. 92 ust.1
ustawy
z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo zamówień
publicznych (Dz.U z 2019 r. poz. 2020) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………
Sygn. akt KIO 3440/20
U z a s a d n i e n i e
Skarb Państwa – Wojewoda Podkarpacki z siedzibą w Rzeszowie, dalej
„Zamawiający”, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn. Budowa Drogowego Przejścia Granicznego w Malhowicach.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. t.j. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), dalej „ustawa Pzp”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w
dniu 14 grudnia 2020 r. pod numerem 2020/S 243-600594.
W dniu 23 grudnia 2020 r. wykonawca
Strabag Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie, dalej „Odwołujący”, wniósł odwołanie,
zarz
ucając Zamawiającemu naruszenie:
art. 7 ust. 1 w zw. z art. 139 ustawy Pzp w zw. z art. 647 kc poprzez przyznanie
Zamawiającemu w § 9 ust. 14 pkt 1 lit a) załącznika nr 2 do SIWZ wzoru umowy
prawa do odmowy dokonania odbioru końcowego (przerwania czynności odbioru) w
każdym przypadku wystąpienia wad nawet jeżeli wady mają charakter nieistotny, gdy
zgodnie z obow
iązującymi przepisami uprawnienie do odmowy odbioru końcowego
powinno mieć miejsce jedynie w przypadku wystąpienia wad istotnych.
art. 7 w zw. z art. 29 ust. 2 i 3 ustawy Pzp
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w
sposób uniemożliwiający zachowanie uczciwej konkurencji z uwagi na wymóg
zawarty w dokumentacji projektowej,
stanowiącej załącznik do SIWZ, wykonania
Zintegrowanego System Obsługi Granicy CAIFS II wraz z integracją z warstwą
centralną systemu ZSOG CAIFS II, w sytuacji, gdy ze względu na konieczność
integracji z już istniejącym systemem zakres ten może wykonać tylko T4B Sp. z o.o.,
co oznacza, że przedmiot zamówienia może wykonać tylko T4B Sp. z o.o. lub
wykonawca, który nawiąże z nim współpracę.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu
zmiany treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia w sposób określony w odwołaniu.
Zdaniem Odwołującego treść § 9 ust. 13, 14 i 15 wzoru umowy narusza art. 647
Kodeksu cywilnego
, gdyż pozostawia Zamawiającemu możliwość uchylenia się od
dokonania odbioru końcowego w każdym przypadku wystąpienia wad, nawet jeżeli wady
mają charakter nieistotny. W ocenie Odwołującego uprawnienie Zamawiającego do odmowy
dokonania odbioru końcowego powinno być ograniczone jedynie do przypadku wystąpienia
wad istotnych.
W zakresie drugiego zarzutu Odwołujący wyjaśniał, że spółka T4B Sp. z o.o.
podpisała dwie umowy z Izbą Celną w Przemyślu na modernizację Zintegrowanego Systemu
Obsługi Granicy CAIFS II. Zakres pierwszej umowy obejmował wymianę i instalację nowych
serwerów w kilku lokalizacjach. Przedmiotem drugiej umowy było zaprojektowanie,
wykonanie i wdrożenie rozbudowy Zintegrowanego Systemu Obsługi Granicy CAIFS II,
zwanego ZSOG CAIFS II oraz wdrożenie podsystemu SOC-P w Oddziale Celnym
Drogowym w
Kuźnicy. T4B Sp. z o.o. dostarczyła, zainstalowała i wdrożyła aplikację
użytkową będącą oprogramowaniem dedykowanym, wytworzonym na potrzeby powyższego
zamówienia, skonfigurowała również elementy sprzętowe i programowe infrastruktury
technicznej istniejącego Systemu, koniecznego do funkcjonowania ZSOG CAIFS II. Usługa
została wdrożona w ponad 30 lokalizacjach. Prace w ramach obydwu zamówień zakończyły
s
ię w połowie grudnia 2014 r.
W
łaścicielem systemu jest co prawda Ministerstwo Finansów (jak to wskazano w pkt
14.1 części opisowej projektu wykonawczego 08.Teletechnika) jednak kwestia własności nie
jest wystarczająca od strony informatycznej do przeprowadzenia integracji danego przejścia
granicznego z całym systemem. W ramach integracji konieczne jest stworzenie architektury
sprzętowej i programowej zgodnej z „know-how“ twórcy systemu. Wskazać należy, że „know-
how” w tym zakresie obejmuje kwestie dotyczące architektury systemu, tj. protokoły
komunikacji, typy baz danych, typy i nazwy zmiennych systemowych, pro
tokoły szyfrowania,
zmienne i listy sygnałów, typy raportów, pełne wymagania, kody źródłowe, nieskompilowane
programy, i wiele innych a tym „know-how” dysponuje wyłącznie twórca systemu i którym nie
dysponują inne podmioty funkcjonujące na tym rynku. Konieczne jest również zainstalowanie
oprogramowania będącego własnością intelektualną twórcy systemu.
Jednocześnie czynności dotyczące systemu i integracji mogą zostać przeprowadzone
przez podmiot, który nie jest wykonawca robót budowlanych i który dysponuje odpowiednią
wiedzą informatyczną oraz odpowiednią wiedzą informatyczną w zakresie oprogramowania i
urządzeń sieciowych. Powoduje to, że zasadnym jest wydzielenie tych czynności do
osobnego zamówienia analogicznego jak w przypadku wcześniejszego zamówienia na
zaprojektowanie, wykonanie i wdrożenie rozbudowy systemu ZSOG CAIFS II, a które
wykonane zostało przez T4B Sp. z o.o., a którego elementem nie było wykonanie robot
budowlanych w zakresie wybudowania przejść granicznych a miało charakter dostawy
rozwiązania informatycznego poprzez stworzenie platformy programowo sprzętowej
spełniającej wymagania Ministerstwa Finansów.
Do pos
tępowania odwoławczego w dniu 31 grudnia 2020 r. przystąpił po stronie
Zamawiającego wykonawca T4B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie
, dalej również „Przystępujący”.
Zamawiający pismem z dnia 15 stycznia 2021 r. złożył odpowiedź na odwołanie,
wnosząc oddalenie go w całości.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron
oraz uczestnika postępowania odwoławczego, złożone w pismach procesowych,
jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż odwołanie zasługuje na uwzględnienie w
zakresie zarzutu dotyczącego odbiorów bezusterkowych.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania,
w szczególności z: protokołu postępowania, ogłoszenia o zamówieniu, specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. Izba wzięła również pod uwagę stanowiska wyrażone w odwołaniu,
odpowiedzi na odwołanie, a także oświadczenia i stanowiska stron oraz uczestnika
postępowania odwoławczego wyrażone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu
15 stycznia 2021 r.
Uwzględniając powyższe, Izba ustaliła, co następuje.
Przedmiotem
zamówienia jest budowa Drogowego Przejścia Granicznego w
Malhowicach.
Szczegółowe informacje dotyczące wykonania ww. robót budowlanych
zawiera Dokumentacja projektowa, zamieszczona w oddzielnym pliku na stronie internetowej
https://zamowieni
a.gov.pl w postępowaniu w zakładce „Załączniki”.
Zgodnie z pkt 14.1 części opisowej PW - Teletechnika znajdującym się w Projekcie
wykonawczym 08. Branża techniczna Projektowane przejście graniczne będzie traktowane
jako nowa lokalizacja w ramach funkcjonującego w Służbie Celnej systemu ZSOG CAIFS II
(Właścicielem systemu jest Ministerstwo Finansów). W związku z tym, zostaną wdrożone
podsystemy warstwy lokalnej ZSOG CAIFS II: SOC-
O wykonana ma być integracja z
warstwą centralną systemu - analogicznie do pozostałych lokalizacji, w których system już
funkcjonuje. W celu umożliwienia wdrożenia systemu zamieszczono wymogi dostarczenia
przez Wykonawcę odpowiedniej infrastruktury sprzętowej, która wcześniej zostanie
zaakceptowana przez SCS:
(…) Dostarczona infrastruktura będzie kompatybilna z
systemem ZSOG CAIFS II. Specyfikacje serwerów, magazynu danych oraz rozwiązania
techniczne zastosowane w modułach OCR na etapie ofertowania i przed dostawą muszą być
skonsultowane z komórką IT Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie. Nie przewiduje się
projektowania infrastruktury, w celu obsłużenia której wymagane byłyby jakiekolwiek zmiany
w systemie ZSOG CAIFS II.
Zgodnie z pkt 1.3 S
ystem Sterowania Ruchem i Blokady Przejścia części opisowej
PW-
Teletechnika zestawienie materiałów znajdującym się w Projekcie wykonawczym 08.
Branża techniczna wymieniono m.in. następujące elementy: oprogramowanie systemowe
przechwytywania danych z serwe
rów automatycznego odczytu OCR do serwerów systemu
SOC-O (pkt 23), SERWER Replikacji (pkt 39), SERWER SOC-O (pkt 40), SERWER OCR
(pkt 42), Testy oprogramowania LAN SOC-
O dla komputerów stacjonarnych (pkt 50).
Zgodnie z
§9 ust. 13-15 Załącznika nr 2 do Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia - Istotne postanowienia umowy:
Z czynności odbioru końcowego sporządzony zostanie protokół w formie pisemnej
zawierający wszystkie ustalenia dokonane w toku odbioru – podpisany przez wszystkich
członków komisji, w tym odpowiednio:
Protokół odbioru końcowego bez zastrzeżeń – jeżeli brak jest wad w wykonaniu
przedmiotu umowy lub gdy wady te zostały usunięte przez Wykonawcę w trakcie czynności
odbioru do jego zakończenia;
Protokół odbioru końcowego z zastrzeżeniami – jeżeli w czasie odbioru przedmiotu
umowy zostaną stwierdzone wady w jego wykonaniu, które nie kwalifikują się do usunięcia,
lecz nie uniemożliwiają użytkowania przedmiotu umowy zgodnie z przeznaczeniem lub
obowiązującymi przepisami prawa – Wykonawcy przysługuje wówczas obniżone
wynagrodzenie zgodnie z § 11 ust. 4 umowy;
Protokół stwierdzający odmowę odbioru – jeżeli w czasie odbioru przedmiotu umowy
zostaną stwierdzone wady w jego wykonaniu, a wady te nie kwalifikują się do usunięcia i
uniemożliwiają użytkowanie przedmiotu umowy zgodnie z przeznaczeniem lub
obowiązującymi przepisami prawa.
Jeżeli w czasie odbioru końcowego zostaną stwierdzone wady, Zamawiający:
w przypadku gdy wady kwalifikują się do usunięcia i nie zostały usunięte przez
Wykonawcę w trakcie czynności odbioru do jego zakończenia:
a)
przerwie czynności odbioru i wyznaczy Wykonawcy termin do ich usunięcia;
b)
w przypadku nie usunięcia wad w wyznaczonym terminie zgodnie z lit. a, ma prawo
naliczenia kar umownych zgodn
ie z § 20 ust. 1 pkt 4 umowy oraz powierzenia usunięcia wad
podmiotowi trzeciemu na koszt i ryzyko Wykonawcy (wykonanie zastępcze);
w przypadku gdy wady nie kwalifikują się do usunięcia oraz gdy uniemożliwiają
użytkowanie przedmiotu umowy zgodnie z przeznaczeniem lub obowiązującymi przepisami
prawa
– Zamawiający może wg swojego wyboru:
a)
odstąpić od umowy z konsekwencjami wymienionymi w § 20 ust. 1 pkt 11 umowy,
albo
b)
zażądać ponownego wykonania określonych robót, wyznaczając odpowiedni termin z
z
astrzeżeniem prawa do naliczenia kary umownej zgodnie z § 20 ust. 1 pkt 4 umowy, a po
bezskutecznym upływie terminu, ma prawo odstąpienia od umowy z konsekwencjami
wymienionymi w § 20 ust. 1 pkt 11 umowy.
W przypadku określonym w ust. 14 pkt 1 po usunięciu wad Strony ponawiają
procedurę odbioru końcowego zgodnie z ust. 8-13.
Izba zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których
stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwotę określoną
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust.
8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania.
Izba oddaliła opozycję Odwołującego wobec Przystępującego T4B Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, stwierdzając, że interes w
z
głoszeniu przystąpienia jest interesem szerszym, niż interes we wniesieniu odwołania, który
ustawodawca wyraźnie zawęził do ochrony dość skonkretyzowanej możliwości uzyskania
zamówienia. Skoro tak, to wystarczający dla uznania skuteczności przystąpienia jest interes
zgłaszającego przystąpienie polegający na oczekiwaniu, że w związku z rozstrzygnięciem
odwołania na korzyść Zamawiającego, przystępujący zwiększy swoją szansę na uzyskanie
zamówienia.
W pierwszej kolejności Izba uznała, że zarzut nr 1 odwołania podlega uwzględnieniu.
Odwołujący wskazywał, że zgodnie z art. 647 Kodeksu cywilnego jednym z podstawowych
obowiązków inwestora, w tym wypadku Zamawiającego, w ramach umowy o roboty
budowlane jest dokonanie odbioru robót. Dokonanie odbioru stanowi niejako pokwitowanie
spełnia świadczenia wystawiane przez inwestora. Praktyka budowlana pokazuje, że na
etapie odbioru końcowego dochodzi często do sporów pomiędzy inwestorem a wykonawcą.
Osią tego sporu jest kwestia wad w wykonanych robotach w związku, z których
wystąpieniem, inwestorzy odmawiają dokonania odbioru, a tym samym blokują możliwość
otrzymania wynagrodzenia przez wykonawcę. W istocie poprzez odmowę dokonania odbioru
inwestor próbuje wymusić usunięcie wad stwierdzonych na etapie odbioru końcowego
przedmiotu umowy.
Tego typu spory były przedmiotem oceny w wyrokach Sądu Najwyższego, z których
wynika, że w świetle art. 647 kc inwestor obowiązany jest dokonać odbioru końcowego i
zapłacić wynagrodzenie należnego wykonawcy. Inwestor nie może uzależniać dokonania
odbioru końcowego i zapłaty należnego wynagrodzenia od braku jakichkolwiek wad w
wykonanym obiekcie. Inwestor może uchylić się od obowiązku dokonania odbioru
końcowego tylko w przypadku wystąpienia wad istotnych, gdyż tylko w takim wypadku
można wskazać, że wykonawca nie spełnił swojego świadczenia, w pozostałych wypadkach,
tj. wystąpienia wad nieistotnych mamy do czynienia z nieprawidłowym wykonaniem
zobowiązania przez wykonawcę. W takiej sytuacji inwestor jest obowiązany dokonać odbioru
końcowego, a do protokołu odbioru może zostać dołączony wykaz wszystkich ujawnionych
wad z terminami ich usunięcia lub oświadczeniem inwestora o wyborze innego uprawnienia
przysługującego mu z tytułu odpowiedzialności wykonawcy za wady ujawnione przy
odbiorze. W tym zakresie
Odwołujący powołał wyroki Sądu Najwyższego: z dnia 22 czerwca
2007 r. V CSK 99/07; z dnia 7 kwietnia 1998 r., II CKN 673/97; z dnia 7 marca 2013 r., II
CSK 476/12.
Izba w pełni podziela stanowisko oraz argumentację zaprezentowaną przez
Odwołującego. Izba uznała, że nadużyciem ze strony Zamawiającego jest sformułowanie w
treści IPU postanowień umożliwiających Zamawiającemu odmowę dokonania odbioru
końcowego, w sytuacji stwierdzenia w toku tego odbioru jakiejkolwiek, nawet drobnej usterki
czy też wady. Jak słusznie podnosił Odwołujący czy to przerwanie odbioru czy też odmowa
odbioru rodzi ten sam skutek. Niewątpliwie nieuprawniona jest możliwość odmowy
dokonania odbioru z powodu
każdej, nawet najbardziej błahej i nieistotnej wady czy też
usterki. W kont
ekście powyższego Izba uznała zgłoszony zarzut za uzasadniony i
jednocześnie zobowiązała Zamawiającego do tego, aby zmodyfikował treść IPU w
powyższym zakresie.
W dalszej kolejności Izba uznała, że również zarzut nr 2 odwołania podlega
oddaleniu. W ocenie O
dwołującego opis przedmiotu zamówienia w zakresie dokumentacji
projektowej w branży teletechnicznej jest nieprecyzyjny i w zasadzie niejako skazuje
wykonawcę na współpracę z T4B Sp. z o.o. W przypadku właściwego opisu zamówienia
część elementów systemowych tj. serwery mogłaby być pozyskana od innych podmiotów niż
T4B, co nie j
est możliwe. W sytuacji gdy T4B Sp. z o.o. nie zgodzi się na współpracę z
danym podmiotem to taki podmiot nie będzie w stanie zrealizować przedmiotu zamówienia a
skoro nie będzie mógł zrealizować przedmiotu zamówienia to tym samym zostaje
pozbawiony możliwości złożenia oferty w niniejszym postępowaniu.
Izba podnosi, że podział zamówienia na części jest uprawnieniem zamawiającego, a
nie jego obowiązkiem. Mając na uwadze możliwe konsekwencje w dostępie do zamówienia,
decyzja o tym, że zamówienie nie będzie dzielone, przy postawionym zarzucie naruszenia
art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
, podlegać powinna ocenie w kontekście uzasadnionych potrzeb i
korzyści, jakie może nieść taka formuła zamówienia dla zamawiającego. W niniejszej
sprawie, cel zamówienia, jakim jest kompleksowa budowa przejścia granicznego, powoduje,
że niecelowe byłoby wyłączanie części związanej z integracja systemu CAIFS II. Nadto,
Odwołujący nie udowodnił, że integracji z już istniejącym systemem może dokonać tylko
Przystępujący, tym bardziej, że sama instalacja, a nie wytworzenie oprogramowania nie
wymaga udziału Przystępującego skoro właścicielem systemu jest Ministerstwo Finansów,
co potwierdza pismo
Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie
, które wskazuje, że prawa
autorskie
należą do Ministerstwa Finansów i IAS w Rzeszowie, a właściciel systemu jest
również w posiadaniu kodów źródłowych, choć zgodnie z postanowieniami w OPZ nie
przewiduje się projektowania infrastruktury, w celu obsłużenia której wymagane byłyby
jakiekolwiek zmiany w systemie ZSOG CAIFS II. Z
atem zarówno instalacja oprogramowania
i baz danych w warstwie lokalnej, jak i jego integracja z warstwą centralną systemu nie
wymaga
udziału ani zgody Przystępującego.
Pon
adto, Izba podziela stanowisko, że art. 29 ustawy Pzp nie powinien być
odnoszony do sytuacji jednego wykonawcy i trudności, jakie mogą u tego wykonawcy
wystąpić z uwagi na takie, a nie inne wymagania zamawiającego. Przepis ten nie powinien
być również odczytywany w ten sposób, że nakłada na zamawiającego obowiązek
uwzględnienia i wyeliminowania z opisu przedmiotu zamówienia uzasadnionych wymagań,
które dla wykonawcy mogą stanowić źródło ewentualnych niedogodności czy potrzeby
reorganizacji swojej pracy bądź stworzenia nowych rozwiązań dostosowanych do realizacji
konkretnego zamówienia
vide: wyrok KIO z dnia 11 sierpnia 2016 r., sygn. akt KIO
Dodatkowo Izba wskazuje, że jest związana zarzutami, a Odwołujący nie podnosił w
odwołaniu kwestii związanych z niewystarczającym uzasadnieniem podziału zamówienia na
części wskazanym w protokole postępowania. Dopiero na rozprawie argumentował, że ww.
uzasadnienie jest ogólne i lakoniczne.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 3 i §
5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierani
a wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący:
……………………..………….