Sygn. akt: KIO 3533/20
WYROK
z dnia 27 stycznia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza
w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 stycznia 2021 r. w Warszawie
odwołania
wniesionego d
o Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 31 grudnia 2020 r. przez A. P.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą FHU Angas A. P.,
w
postępowaniu prowadzonym przez Gminę Miasta Toruń,
orzeka:
Oddala odwołanie;
2. Koszt
ami postępowania obciąża A. P. prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą FHU Angas A. P. i:
zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), stanowiącą uzasadnione
koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 z późn. zm.) oraz art. 580 ust. 1 ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 z późn. zm.)
w
związku z art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz.U z 2019 r. poz. 2020) na niniejszy wyrok –
w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Gmina Miasta Toruń – prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Organizacja i realizacja usług
przewozowych osób z niepełnosprawnościami na terenie miasta Torunia. Wartość
zamówienia jest większa niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11
ust. 8 ustawy Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej 30 października 2020 r. pod numerem 2020/S 212-518410.
W dniu 31 grudnia 2020 r. wykonawca A. P.
prowadzący działalność gospodarczą
pod nazwą FHU Angas A. P. wniósł odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu
naruszenie przepisów:
art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp w związku z ust. 3.2.3. pkt 3 SIWZ, w związku z art. 89
ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie uznania za odrzuconą oferty wykonawcy
P.U. PRO-MED J. P. NZOZ, pod
legającego wykluczeniu z postępowania z powodu
niespełnienia warunków udziału w postępowaniu;
art. 91 ust. 1 w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp poprzez wybór jako najkorzystniejszej,
oferty wykonawcy podlegającego wykluczeniu;
3) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji
i
równego traktowania wykonawców polegające na udzieleniu zamówienia wykonawcy,
który nie został wybrany zgodnie z przepisami Pzp oraz SIWZ oraz na niezastosowaniu
wobec tego wykonawcy ustalonych prze
z Zamawiającego zasad, które w sposób równy
powinny odnosić się do każdego z wykonawców.
Odwołujący wskazał, że 18 grudnia 2020 r. Odwołujący otrzymał wiadomość
o
unieważnieniu czynności oceny i wyboru najkorzystniejszej oferty oraz o powtórzeniu
czynności oceny ofert, które to czynności Zamawiający dokonał po uprzednim wezwaniu
P.U. PRO-MED J. P.
NZOZ o przedłożenie oświadczeń oraz dokumentów potwierdzających
okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp oraz po weryfikacji tych
dokum
entów. Dnia 22 grudnia 2020 r. Zamawiający poinformował, że po dokonaniu
ponownej analizy najkorzystniejszej oferty pod kątem spełnienia postawionych warunków
udziału w postępowaniu podtrzymał decyzję o uznaniu oferty złożonej przez ww. wykonawcę
za najkor
zystniejszą.
Odwołujący podał, że zgodnie z SIWZ (ust. 3.2.3. pkt 3) o udzielenie zamówienia
mogli ubiegać się wykonawcy, którzy wykazali, że zrealizowali w ciągu ostatnich 3 lat przed
upływem terminu składania ofert (a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym
okresie), w
sposób należyty co najmniej 1 usługę zakresem i wartością odpowiadają
przedmiotowi
zamówienia, tj. 1 usługę polegające na codziennym transporcie osób
niepełnosprawnych realizowaną w sposób ciągły o łącznej wartości minimum 600 000 zł
brutto.
Odwołujący stwierdził, że z powziętych przez niego informacji wynika, że wykonawca
P.U. PRO-
MED nie spełnia powyższej przesłanki. W toku postępowania wskazał on 3 usługi,
których wg wykonawcy suma składa się na wymaganą wartość 600 000 zł. Brutto, tj. usługi
przewozu osób niepełnosprawnych na terenie Miasta Bydgoszcz:
usługa od 1.01.2018 do 31.12.2018 r. za kwotę 202. 104 zł.
usługa od 1.01.2019 do 31.12.2019 r. za kwotę 213.254, 24 zł.
usługa od 1.01.2020 do 31.12.2020 r. na przewidywaną kwotę 225 737, 60 zł.
Zdaniem Odwołującego wykonawca nie wykazał spełnienia warunku określonego
w
SIWZ, w którym jasno określono wymaganie „1 usługi ciągłej o wartości 600 000 zł.”
Tymczasem ze wskazanych referencji jasno wynika, że wykonawca wykonywał 3 usługi
z
których żadna nie zbliżyła się do wymaganej przez Zamawiającego kwoty. Celem
dokładnego wyjaśnienia przedmiotowej kwestii Odwołujący zwrócił się w piśmie do Urzędu
Miasta w Bydgoszczy o udzielenie odpowiedzi na pytania o to, czy usługi objęte referencją
realizowane były w ramach jednego zamówienia publicznego wraz z wskazaniem przez
Urząd Miasta numeru postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, numeru umowy
oraz wartości umowy, a także wartości faktycznie zrealizowanych usług.
Ponadto
Odwołujący wniósł o wystąpienie przez Krajową Izbę Odwoławczą do
Urzędu Miasta Bydgoszczy:
a) z zapytaniem, czy usługa objęta referencją realizowana była w ramach jednego
zamówienia publicznego wraz z wskazaniem przez Urząd Miasta numeru postępowania
o udz
ielenie zamówienia publicznego, numeru umowy oraz wartości umowy, a także
wartości faktycznie zrealizowanych usług, jeżeli zaś nie, o wskazanie na jakiej podstawie
realizowane były usługi wskazane w referencjach, tj.:
usługa od 1.01.2018 do 31.12.2018 r.,
usługa od 1.01.2019 do 31.12.2019 r.,
usługa od 1.01.2020 do 31.12.2020 r.,
b) o wskazanie przez Urząd Miasta wartości faktycznie zrealizowanych usług poprzez sumę
wystawionych faktur od 1.01.2020 r. do 19.11.2020 r., czyli do dnia faktury za okres
k
ończący się w październiku 2020 r. (w zw. z tym, że w dniu 19.11 faktura za listopad nie
mogła być jeszcze wystawiona).
Odwołujący podniósł, że Zamawiający zaniechał weryfikacji, czy wykonawca
rzeczywiście spełnia warunek udziału w postępowaniu, w sytuacji gdy wykonawca wykonał
trzy usługi a nie jedną, wprowadzając organ w błąd co faktu, że usługa realizowana była
w
sposób ciągły i w ramach jednego zamówienia czy oferty. Odwołujący podkreślił, że
obowiązek wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego spoczywa na wykonawcy, a konsekwencją braku takiego
wykazania jest wykluczenie wykonawcy z postępowania. Zamawiający jest zobowiązany do
badania, czy zachodzi podstawa wykluczenia wykonawców. Winno to następować
z uwz
ględnieniem treści postawionego warunku oraz sposobu wykazania przez wykonawcę
jego spełnienia.
W zakresie naruszenia przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp Odwołujący podniósł,
że zgodność treści oferty wykonawcy z treścią SIWZ należy rozumieć wąsko co do meritum,
tj. co do zobowiązania objętego ofertą, nie zaś co do oferty sensu largo, na którą składają się
także dokumenty na potwierdzenie spełnienia warunków podmiotowych. Jednocześnie
wskazał, że opublikowane wyniki przetargów objętych referencjami, na które powołał się
PRO-
MED., wprost wskazują, że jest są to oddzielne zamówienia na kwoty wskazane
w
referencjach i tym samym nie spełniają warunków SIWZ, Zamawiający wymagał bowiem
wykonania co najmniej 1 usługi zakresem i wartością odpowiadają przedmiotowi
zamówienia, tj. 1 usługę polegające na codziennym transporcie osób niepełnosprawnych
realizowaną w sposób ciągły o łącznej wartości minimum 600 000 zł brutto. Tymczasem
PRO-
MED takiej usługi nie wykonał, gdyż usługi na które się powołał w istocie nie były jedną
usługa, a przynajmniej trzema oddzielnymi, z których żadna nie przekroczyła 600.000 zł
brutto.
Odwołujący podniósł, że postanowienia dotyczące warunku udziału w postępowaniu
oraz wymaganych dokumentów potwierdzających spełnienie warunków należy interpretować
zgodnie z wykładnią gramatyczną. Wymagania, które określa Zamawiający, wynikają wprost
z literalnego brzmienia ogłoszenia i SIWZ. Ocena spełnienia wymagań winna zostać
dokonana w oparciu o literalne brzmienie ukształtowanych przez Zamawiającego wymagań,
co zapobiega jakiejkolwiek uznaniowości na etapie oceny wykazania spełnienia warunków
udziału w postępowaniu. Nie jest więc dopuszczona rozszerzająca, niewyartykułowana
interpretacja opisu warunku udziału w postępowaniu oraz dokonana w oparciu o nią ocena
spełnienia warunku udziału w postępowaniu.
Niezależnie od powyższego Odwołujący stwierdził, że nawet zsumowanie kwot
wynikających z 3 usług nie doprowadzi do uzyskania kwoty 600 000 zł. Wskazał, że
referencje wystawione zostały przez Urząd Miasta na dzień 19 listopada 2020 r. Z referencji
tych jednoznacznie można wskazać wyłącznie kwoty wynikające z usługi świadczonej
w
2018 r. oraz usługi świadczonej w 2019 r. Podana kwota dotycząca 2020 r. jest wyłącznie
przewidywaniem odnoszącym się do całego 2020 r. Zdaniem Odwołującego przyjąć trzeba,
że kwota ta będzie mniejsza z uwagi na to, że referencje wystawiane były w listopadzie
(powinna ulec więc proporcjonalnemu obniżeniu), po drugie wziąć należy pod uwagę
specyfikę rynku w 2020 r. związaną ze znacznymi ograniczeniem spowodowanymi epidemią
COVID-
19, która z dużą dozą prawdopodobieństwa istotnie wpłynęła również na sytuację
wykonawcy. Faktycznie zrealizowane usługi od 01.01.2020 do 19.11.2020 mogą znaczącą
różnić się od prognozowanych kwot. Podobnie wartość umowy realizowanej w 2020 r. może
znacznie różnić się od wartości faktycznie zrealizowanych usług, niewątpliwe bowiem
metoda rozliczenia polega na fakturowaniu faktycznie zrealizowanych kursów/transportów,
których z racji pandemii było znacznie mniej niż np. 2019 r.
Zdaniem Odwołującego wybór oferty został dokonany z naruszeniem podstawowych
zasad Pzp, na czele z zasadą zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania.
Postępowanie w znaczącym stopniu różnicowało sytuację wykonawców, poprzez
do
puszczenie wykonawcy niespełniającego zasad ustalonych przez Zamawiającego. Na
marginesie Odwołujący stwierdził, że przepis art. 29 ust. 2 ustawy Pzp posługuje się
sformułowaniem "mógłby utrudniać uczciwą konkurencję". Takie sformułowanie użyte przez
ustaw
odawcę powoduje, że na odwołującym ciąży jedynie obowiązek uprawdopodobnienia,
że opis przedmiotu zamówienia może utrudniać uczciwą konkurencję, zaś ciężar
dowiedzenia, że do takiego utrudnienia (pomimo prawdopodobieństwa jego wystąpienia) nie
doszło, lub nie może dojść, przerzucony zostaje wówczas na zamawiającego.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty, powtórzenia czynności oceny ofert i wyboru oferty
najkorzystniejszej, tj. oferty Odwołującego, wykluczenia wykonawcy P.U. PRO-MED J. P.
NZOZ z postępowania i odrzucenia oferty tego wykonawcy.
Na podstawie dokument
acji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod uwagę
stanowiska stron, Izba
ustaliła, co następuje:
Zgodnie z punktem 3.2.3 ppkt 2 SIWZ po zmianie z 18 listopada 2020 r.,
Zamawiający określił następujący warunek udziału w postępowaniu:
Wykonawca wykaże, że zrealizował w ciągu ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania
ofert (a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie), w sposób
należyty co najmniej 1 usługę zakresem i wartością odpowiadającą przedmiotowi
zamówienia tj. 1 usługę polegającą na transporcie osób niepełnosprawnych realizowaną
w
sposób ciągły o łącznej wartości minimum 600.000 zł brutto.
Zgodnie z punktem 4.3.5 SIWZ Zamawiający przed udzieleniem zamówienia wezwie
Wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie
krótszym niż 10 dni terminie aktualnego na dzień złożenia Wykazu usług wykonanych,
a w pr
zypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie
ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat
wykonania i
podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane, oraz załączeniem
dowodów określających czy te usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy
czym dowodami, o
których mowa, są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez
podmiot, na rzec
z którego usługi były wykonywane, a w przypadku świadczeń okresowych
lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze
wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów – oświadczenie wykonawcy;
w
przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne
dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być wydane nie wcześniej niż
3 miesiące przed upływem terminu składania ofert – zgodnie ze wzorem stanowiącym
załącznik nr 5.
Wykonawca PRO-
MED przedstawił na wezwanie z art. 26 ust. 1 ustawy Pzp wykaz
usług, w którym podał usługę przewozu osób niepełnosprawnych na terenie Bydgoszczy,
zrealizowaną na rzecz Urzędu Miasta Bydgoszczy w okresie od 1 stycznia 2018 r. do 31
grudnia 2020 r. W
kolumnie „Wartość kontraktu” wykonawca podał: 641.095,84 zł. Do
wykazu wykonawca załączył poświadczenie z Urzędu Miasta Bydgoszcz, w którym podano,
że PRO-MED wykonał usługę przewozu osób niepełnosprawnych na terenie miasta
Bydgoszczy
1) w terminie: od 01
.01.2018 do 31.12.2018 r. za kwotę 202.104 zł brutto,
2) w terminie: 01.01.2019 do 31.12.2019 r. za kwotę 213.254, 24 zł brutto,
3) w terminie: od 01.01.2020 do 31.12.2020 r. na przewidywaną kwotę 225.737, 60 zł brutto.
W referencji podano, że usługa została wykonana rzetelnie i prawidłowo oraz zgodnie
z warunkami umowy.
Pismem z 16 grudnia 2020 r. Zamawiający poinformował o wyborze oferty
wykonawcy PRO-MED jako naj
korzystniejszej. Następnie, pismem z 18 grudnia 2020 r.
Zamawiający zawiadomił o unieważnieniu tej czynności i o powtórzeniu oceny ofert.
W
uzasadnieniu Zamawiający podał, że dokonał ponownej weryfikacji wykazu usług oraz
referencji przedłożonych przez Firmę P.U. PRO-MED J. P. NZOZ z siedzibą w Golubiu
Dobrzyniu i doszedł do przekonania, że zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 26
ust. 3 ustawy PZP, w związku z czym zaistniała konieczność powtórzenia dokonanych w
toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego czynności, po uprzednim wezwaniu
Wykonawcy P.U. PRO-MED J. P.
NZOZ z siedzibą w Golubiu Dobrzyniu – do złożenia
wyjaśnień, uzupełnienia, poprawienia złożonej wcześniej dokumentacji.
W dniu 18 grudnia 2020 r. Zamawiający zwrócił się od Urzędu Miasta w Bydgoszczy
o udzielenie wyjaśnień w zakresie realizowanych przez PRO-MED usług przewozu osób
niepełnosprawnych, w tym co do dat zawarcia umów z wykonawcą, okresu realizacji usług
wynikających z tych umów, ciągłości i wykonywania oraz łącznych cen brutto.
Zamawiający otrzymał z Urzędy Miasta Bydgoszczy następujące informacje:
Ad. 1. Ilość zrealizowanych umów 4.
Ad. 2. Numery umów:
2018 rok – nr umowy 8124.20.5.2017 z dnia 29.12.2017 r. kwota umowy 132.107,76
(zapytanie ofertowe 8124.1.17) aneks nr. 1 do umowy kwota 70.000,-
zł. Termin
obowiązywania umowy od 2.01.2018 r. do 31.12.2018 r. Termin obowiązywania aneksu
01.10.2018 r. do 31.12.20Î8 r.
2019 rok – nr umowy BZS - 1/2019 z dnia 3.01.2019 r. kwota umowy 103.395,24
(przetarg nieograniczony, postępowanie nr WZP.271.82.2018 B).
T
ermin obowiązywania od 3.01.2019 r. do 30.06.2019 r.
Umowa nr BZS - 2/2019 z dnia 1.07.2019 kwota umowy 109.863,71 (przetarg
nieograniczony, postępowanie nr WZP.271.31.2019 B). Termin obowiązywania umowy
od 1.07.2019 do 31.12.2019 r.
2020 rok – nr umowy BZS - 3/2019 z dnia 31.12.2019 r. kwota umowy 225.737,60
(przetarg nieograniczony, postępowanie nr WZP.271.72.2019 B. Termin obowiązywania
mowy od 1.01.2020 r. do 31.12.2020 r.
Zamawiający otrzymał również kopie faktur wystawionych przez PRO-MED na
podstawie ww. umów.
W odniesieni
u do usług świadczonych w 2020 r. przedstawiono następujące faktury:
FV 130/12/2020 na kwotę 21.859,32 zł (data zakończenia usługi – 31.12.2020 r.),
FV 126/12/2020 na kwotę 23.964,81 zł (data zakończenia usługi – 01.12.2020 r.),
FV 114/11/2020 na kwotę 25.375,80 zł (data zakończenia usługi – 31.10.2020 r.),
FV 107/10/2020 na kwotę 2.602,08 zł (data zakończenia usługi – 31.07.2020 r.) –
w
związku z błędnie wystawioną fakturą FV 77/08/2020, w której zastosowano stawkę
3,87 zł zamiast 4,40 zł;
FV 99/10/2020 na
kwotę 22.043,93 zł (data zakończenia usługi – 30.09.2020 r.),
FV 89/09/2020 na kwotę 23.314,26 zł (data zakończenia usługi – 31.08.2020 r.),
FV 77/08/2020 na kwotę 19.011,09 zł (data zakończenia usługi – 31.07.2020 r.),
FV 68/07/2020 na kwotę 20.505,47 zł (data zakończenia usługi – 30.06.2020 r.),
FV 58/06/2020 na kwotę 17.793,39 zł (data zakończenia usługi – 31.05.2020 r.),
FV 48/05/2020 na kwotę 2.202,20 zł (data zakończenia usługi – 30.04.2020 r.),
FV 31/04/2020 na kwotę 11.204,38 zł (data zakończenia usługi – 31.03.2020 r.),
FV 28/03/2020 na kwotę 18.188,99 zł (data zakończenia usługi – 29.02.2020 r.),
FV 12/02/2020 na kwotę 17.670,31 zł (data zakończenia usługi – 31.01.2020 r.),
Suma ww. faktur za 2020 r. wynosi 225.736,03 zł, przy czym za okres poprzedzający
termin składania oferty (tj. bez grudnia 2020 r. – termin składania ofert upłynął 4 grudnia
2020 r.
) suma ta wynosi 203.876,71 zł.
Pismem z 22 grudnia 2020 r. Zamawiający poinformował o ponownym wyborze oferty
PRO-
MED, stwierdzając, że w jego ocenie wykonawca spełnia warunki udziału
w
postępowaniu, a jego oferta uzyskała maksymalny bilans punktów zgodnie z przyjętymi
kryteriami oceny ofert.
Izba zważyła, co następuje:
W związku z tym, że postępowanie o udzielenie niniejszego zamówienia zostało
wszcz
ęte przed 1 stycznia 2021 r., jest ono prowadzone na podstawie przepisów ustawy
z
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 z późn.
zm.), stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2020 z późn. zm.), który
stanowi, że do postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie uchylanej
w
art. 89, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
dotychczasowe.
Ponadto, przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych z 29 stycznia 2004 r.
znajdują również zastosowanie do postępowania odwoławczego w przedmiotowej sprawie.
Zgodnie bowiem z art. 92 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych, do postępowań odwoławczych i postępowań
toczących się wskutek wniesienia skargi do sądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art.
89, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r., oraz do właściwości
sądów w sprawach skarg wniesionych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
dotychczasowe.
Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki
korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia,
a
naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować poniesienie
przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp, z
postępowania o udzielenie zamówienia
wyklucza się wykonawcę, który nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu
lub nie został zaproszony do negocjacji lub złożenia ofert wstępnych albo ofert, lub nie
wykazał braku podstaw wykluczenia.
W pierwszej kolejno
ści podkreślenia wymaga, że określenie warunków udziału
w
postępowaniu oraz wymaganych od wykonawców środków dowodowych należy do
Zamawiającego, który komunikuje wymagania w tym zakresie wykonawcom w ogłoszeniu
o
zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 22 ust. 1a w zw. art. 41
pkt 7 i 7a oraz art. 36 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy Pzp).
Zatem to treść tych dokumentów stanowi
podstawę oceny, czy wykonawca wykazał spełnianie warunków udziału w postępowaniu,
a
wymagania niewyartykułowane w ogłoszeniu o zamówieniu i SIWZ nie mogą stanowić
podstawy do stwierdzenia, że spełnianie tych warunków nie zostało wykazane.
W rozpoznawanej sprawie Zamawiający, opisując warunek dotyczący doświadczenia
wykonawcy, wymagał wykazania doświadczenia w wykonaniu jednej usługi realizowanej
w
sposób ciągły, o łącznej wartości minimum 600.000 zł brutto. Jednocześnie Zamawiający
nie określił, co rozumie przez jedną usługę, w szczególności nie wskazał, że pojęcie to
utożsamia z jednym zamówieniem realizowanym na podstawie jednej umowy. Zamawiający
nie zakazał też wykazania warunku udziału w postępowaniu poprzez zsumowanie wartości
kilku następujących po sobie umów na te same usługi. W tej sytuacji za niezasadne należy
uznać stanowisko Odwołującego, który twierdził, że dla wykazania spełniania warunku
udziału w postępowaniu konieczne było posiadanie doświadczenia w wykonaniu usługi
realizowanej wyłącznie na podstawie jednej umowy, a wartość tej umowy musiała wynosić
minimum 600.000 zł.
W kwestii możliwości sumowania wartości umów dla celów wykazania spełniania
warunków udziału w postępowaniu wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii
Europejskiej w wyroku z 4 maja 2017 r. w sprawie C-387/14 (Esaprojekt)
, wyrażając pogląd,
że (...) art. 44 dyrektywy 2004/18 w związku z art. 48 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy oraz zasadą
równego traktowania wykonawców, zapisaną w art. 2 tej dyrektywy, należy interpretować
w
ten sposób, że dopuszcza on, by wykonawca wykazywał swoje doświadczenie, powołując
się łącznie na dwie lub większą liczbę umów jako jedno zamówienie, chyba że instytucja
zamawiająca wykluczyła taką możliwość na podstawie wymogów związanych z przedmiotem
i celami danego zamówienia publicznego oraz proporcjonalnych względem nich.
Uzasadniając swoje stanowisko Trybunał wskazał: W tym względzie instytucja zamawiająca
może zasadnie wyraźnie wskazać, co do zasady w ogłoszeniu o zamówieniu lub
w
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wymóg posiadania określonych zdolności
i
konkretne zasady, zgodnie z którymi oferent powinien wykazać swoją zdolność do
otrzymania i wykonania danego zamówienia. Podobnie, w wyjątkowych okolicznościach,
z
uwagi na charakter danych robót oraz na przedmiot i cele zamówienia, instytucja
zamawiająca może wprowadzić ograniczenia, w szczególności z zakresie korzystania
z
ograniczonej liczby wykonawców, na mocy art. 44 ust. 2 dyrektywy 2004/18 (zob. podobnie
wyroki: z dnia 7 kwietnia 2016 r., Partner A. D., C-324/14, EU:C:2016:214, pkt 39
–41; z dnia
5 kwietnia 2017 r., Borta, C-298/15, EU:C:2017:266, pkt 90 i przytoczone tam orzecznictwo).
Jednakże jeżeli instytucja zamawiająca postanowi skorzystać z takiej możliwości, musi ona
zapewnić, że wprowadzone przez nią szczegółowe zasady są związane z przedmiotem i
celami tego zamówienia oraz proporcjonalne względem nich (zob. podobnie wyrok z dnia 7
kwietnia 2016 r., Partner A. D., C-324/14, EU:C:2016:214, pkt 40, 56). W niniejszym
przypadku, jak wynika z postanowienia odsyłającego, wprawdzie instytucja zamawiająca nie
przewidziała wyraźnie w dokumentacji przetargowej możliwości powołania się przez oferenta
na dwie lub większą liczbę umów jako na jedno zamówienie, niemniej możliwości tej również
wyraźnie nie wykluczono ani w ogłoszeniu o zamówieniu, ani w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. W tych okolicznościach nie można z góry wykluczyć, że
doświadczenie niezbędne do wykonania danego zamówienia, zdobyte przez wykonawcę nie
przy jednym, lecz przy dwóch różnych zamówieniach lub większej ich liczbie, może zostać
uznane przez instytucję zamawiającą za wystarczające i umożliwić temu wykonawcy
wygranie rozpatrywanego przetargu. Jak bowiem wskazał rzecznik generalny w pkt 62 opinii,
jeżeli wymogi danego zamówienia można co do zasady spełnić, sumując zdolności
i
doświadczenie szeregu wykonawców, tym bardziej nielogiczne byłoby wykluczenie z góry
możliwości łączenia zdolności i doświadczenia tego samego wykonawcy, które uzyskał on
przy oddzielnych zamówieniach. Dlatego też, jeżeli – tak jak w sprawie rozpatrywanej
w
postępowaniu głównym – możliwości powołania się na doświadczenie zdobyte przy
większej liczbie zamówień nie wykluczono ani w ogłoszeniu o zamówieniu, ani w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, instytucja zamawiająca pod kontrolą właściwych sądów
krajowych powinna sprawdzić, czy połączone do świadczenie z dwóch umów lub z większej
ich liczby, zważywszy na charakter danych prac oraz na przedmiot i cele danego
zamówienia, pozwala zapewnić jego prawidłowe wykonanie.
Odnosząc powyższy pogląd do stanu faktycznego rozpoznawanej sprawy należy
stwierdzić, że skoro Zamawiający nie wyłączył wyraźnie w ogłoszeniu o zamówieniu ani
w
SIWZ możliwości powołania się na dwie lub większą liczbę umów, to zsumowanie wartości
kilku umów było dopuszczalne, a wykazywany w ten sposób warunek udziału
w p
ostępowaniu należy uznać za spełniony.
Biorąc powyższe pod uwagę Izba stwierdziła, że wykonawca PRO-MED wykazał, że
wykonał usługę realizowaną w sposób ciągły, o łącznej wartości minimum 600.000 zł brutto.
Usługa ta została zrealizowana na podstawie kilku następujących po sobie umów,
w
przypadku których występowała tożsamość stron umowy i przedmiotu świadczenia.
Powyższej oceny nie zmienia okoliczność, że umowa z 29 grudnia 2017 r. obowiązywała do
31 grudnia 2018 r., a kolejna umowa została zawarta 3 stycznia 2019 r. Zdaniem Izby nie ma
podstaw do twierdzenia, że dwa dni przerwy między kolejnymi umowami powodują, że
usługa nie może być uznana za realizowaną w sposób ciągły oraz że doświadczenie
wykonawcy nie odpowiada oczekiwaniom Zamawiającego. Zauważenia wymaga, że
Zamawiający przedstawił na rozprawie informację mailową z Urzędu Miasta Bydgoszcz, że
wykonawca PRO-
MED był w gotowości do pracy w dniach od 1 do 3 stycznia 2019 r., co
potwierdzają przedstawione dokumenty rozliczeniowe. Do informacji załączono dokument
pn. Sprawozdanie syntetyczne, za okres od 1 do 31 stycznia 2019 r.
W tej sytuacji przyjęcie
stanowiska o braku ciągłości realizowania usługi byłoby zdaniem Izby wyrazem nadmiernego
formalizmu, niesłużącego ocenie rzeczywistego doświadczenia wykonawcy. Przerwa ta
mogła wynikać jedynie z braku faktycznej potrzeby świadczenia usług w dniach 1-2 stycznia
2019 r.
, co nie zmienia faktu, że w latach 2018-2020 zapotrzebowanie Zamawiającego na
usługi transportu osób niepełnosprawnych było w sposób ciągły realizowane przez
wykonawcę PRO-MED.
Następnie stwierdzić należy, że nie mają oparcia w ustalonym stanie faktycznym
twierdzenia Odwołującego, że nawet przy dopuszczeniu możliwości sumowania wartości
usług z poszczególnych umów, wartość usług faktycznie wykonanych nie osiąga
wymaganych 600.000 zł brutto, z uwagi na fakt, że w odniesieniu do umowy z 2020 r. znana
była jedynie jej przewidywana wartość w wysokości 225.737,60 zł brutto, która nie mogła
zostać w całości uwzględniona. Odnosząc się do tego stanowiska zauważyć należy, że jeśli
chodzi o umowę będącą w trakcie realizacji, to rozstrzygająca jest wartość usług
zrealizowanych
na dzień składania ofert (4 grudnia 2020 r.), to na ten dzień ocenia się
bowiem spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Zgodnie z fakturami przekazanymi
Zamawiającemu przez Urząd Miasta w Bydgoszczy, wartość usług zrealizowanych w 2020 r.
w okresie
od stycznia do listopada wyniosła łącznie 203.876,71 zł brutto, co po zsumowaniu
z wartością umów z lat 2018-2019 (które to wartości nie były sporne), daje kwotę
przekraczającą 600.000 zł brutto. W tej sytuacji okoliczność, że wykonawca podał w wykazie
kwotę uwzględniającą przewidywaną wartość umowy za cały 2020 r. nie miała wpływu na
ocenę spełniania warunku udziału w postępowaniu, wartość usług wykonanych przekraczała
bowiem wymagane minimum.
W związku z tym należy stwierdzić, że wykonawca PRO-MED wykazał spełnianie
warunku dotyczącego doświadczenia wykonawcy, niezasadny jest zatem zarzut zaniechania
wykluczenia tego wykonawcy z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp.
Niezależnie od powyższego zauważenia wymaga, że oczywiście niezasadne było
zarzucenie Zamawiającemu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, który to przepis jest
nieadekwatny do podstaw faktycznych zarz
utów odwołania. Stanowi on, że zamawiający
odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia. Tymczasem Odwołujący kwestionował spełnianie przez wykonawcę PRO-MED
spełnianie warunku udziału w postępowaniu, czyli podmiotową zdolność do wykonania
zamówienia, nie zaś zgodność oferowanego przedmiotu świadczenia z wymaganiami
Zamawiającego. Potwierdzenie się okoliczności podnoszonych w odwołaniu nie mogło więc
w żaden sposób prowadzić do wniosku o konieczności odrzucenia oferty PRO-MED jako
niezgodnej z SIWZ.
Izba oddaliła wniosek Odwołującego o wystąpienie przez Krajową Izbę Odwoławczą
do Urzędu Miasta Bydgoszcz z wnioskiem o udzielenie informacji o umowach
zrealizowanych przez PRO-
MED. Abstrahując od kwestii istnienia podstawy prawnej do
takiego wystąpienia, wskazać należy, że okoliczność, iż usługa wskazana przez PRO-MED
w wykazie była realizowana na podstawie kilku umów, jest bezsporna. Jeśli chodzi natomiast
o potwierdzenie fakturami wartości usług wykonanych w 2020 r., to Zamawiający faktury te
pozyskał i znajdują się one w dokumentacji postępowania. Wniosek Odwołującego był więc
bezprzedmiotowy.
Wobec niestwierdzenia naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy
odwołanie podlegało oddaleniu.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(t.j. Dz. U. z 2018
r. poz. 972), stosownie do wyniku postępowania obciążając kosztami
postępowania Odwołującego.
Przewodniczący: …………………..