Sygn. akt: KIO 22/22
WYROK
z dnia 27 stycznia 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Jolanta Markowska
Protokolant: A
ldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 stycznia 2022 r.
w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 stycznia 2022 r. przez
wykonawcę: Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki" S.A., ul. Gen.
K. Sosnkowskiego 34, 05-
300 Mińsk Mazowiecki w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego:
Województwo
Zachodniopomorskie,
Urząd
Marszałkowski
Województwa Zachodniopomorskiego, ul. Korsarzy 34, 70-540 Szczecin,
przy udziale wykonawcy:
Serwis Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. Sp. K., ul. Szczecińska
15-19, 86-065 Lisi Ogon
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego o sygn. akt: KIO 22/22 po stronie zamawiającego,
orzeka:
oddala
odwołanie;
kosztami postępowania obciąża wykonawcę: Zakłady Naprawcze Taboru
Kolejowego "Mińsk Mazowiecki" S.A., ul. Gen. K. Sosnkowskiego 34, 05-300 Mińsk
Mazowiecki, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę:
Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki" S.A., ul.
Gen. K. Sosnkowskiego 34, 05-
300 Mińsk Mazowiecki tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 579 ust.1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący
………………………………
Sygn. akt: KIO 22/22
Uzasadnienie
Zamawiający, Województwo Zachodniopomorskie – Urząd Marszałkowski
Województwa Zachodniopomorskiego w Szczecinie prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w przedmiocie „Naprawa rewizyjna siedmiu elektrycznych zespołów
trakcyjnych typu 5B+6B+5B serii EN57AL o numerach 1527, 1530, 1296, 1528, 1574, 1519 i
1522 w zakresie odpowiadającym IV Poziomowi Utrzymania i przystosowanie pojazdu
EN57AL-
1530 do przewozu minimum 30 sztuk rowerów”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowa
ne w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 10 września 2021 r. pod nr
458193-2021-PL.
Informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej została opublikowana na stronie
internetowej Zamawiającego w dniu 22 grudnia 2021 r. Zamawiający poinformował o
wyborze oferty
złożonej przez wykonawcę Serwis Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. Sp. k.
(dalej
zwane „SPS”) jako najkorzystniejszej w postępowaniu.
Wykonawca, Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. z
siedzibą w Mińsku Mazowieckim, w oparciu o art. 505 i 513 ustawy z dnia 11 września 2019
roku Prawo za
mówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.), dalej zwanej „Pzp”
wniósł odwołanie wobec:
czynności oceny oferty oraz wyboru jako najkorzystniejszej - oferty złożonej przez
SPS,
zaniechania
odrzucenia oferty złożonej przez SPS jako zawierającej rażąco niską
cenę,
zaniechania
odrzucenia oferty złożonej przez SPS, której treść jest niezgodna z
warunkami zamówienia,
zaniechania
udostępnienia Odwołującemu kompletnych wyjaśnień złożonych przez
SPS na skutek wezwania przez Zamawiającego w trybie art. 224 ust. 1 Pzp.
Odwołujący zarzucił naruszenie przez Zamawiającego przepisów:
art. 226 ust. 1 pkt 8 i art. 224 ust. 5 i 6 Pzp,
poprzez błędną ocenę oferty i wyjaśnień
złożonych przez SPS w trybie art. 224 ust. 1 i 2 Pzp, a w konsekwencji zaniechanie
odrzucenia tej oferty jako zawierającej rażąco niską cenę;
art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty SPS, pomimo że jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia w zakresie, w jakim
SPS zamierza samodzieln
ie wykonać wszystkie prace objęte zamówieniem, zamiast zlecić
naprawę określonych komponentów do ich producenta lub autoryzowanego serwisu
producenta zgodnie z wymogami Zamawiającego;
art. 74 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 Pzp,
poprzez zaniechanie udostępnienia
Odwołującemu kompletnych wyjaśnień złożonych przez SPS na skutek wezwania przez
Zamawiającego w trybie art. 224 ust. 1 Pzp.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
odrzucenia oferty SPS jako oferty zawierającej rażąco niską cenę i niezgodnej z
warunkami zamówienia,
udostępnienia Odwołującemu kompletnych wyjaśnień złożonych przez SPS na skutek
wezwania Zamawiającego na podstawie art. 224 ust. 1 Pzp,
a ponadto o:
prz
eprowadzenie dowodów z dokumentów powołanych w treści odwołania lub
przedłożonych podczas rozprawy na okoliczności wskazane w treści uzasadnienia;
zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego według spisu kosztów, który
zostanie przedłożony na rozprawie przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Odwołujący wyjaśnił, że złożył w postępowaniu ważną ofertę, która mogłaby być
wybrana jako najkorzystniejsza, gdyby Zamawiający nie dopuścił się wskazanych w
odwołaniu naruszeń PZP. Czynności podjęte przez Zamawiającego z naruszeniem Pzp
uniemożliwiają Odwołującemu uzyskanie zamówienia, co spowodowało, że może on ponieść
szkodę w związku z naruszeniem przez Zamawiającego przepisów Pzp.
Od
wołujący wskazał, że łączna cena brutto oferty SPS wynosi 11 576 145 zł i stanowi
zaledwie 54 % wartości szacunkowej zamówienia, ustalonej przez Zamawiającego. SPS
zaoferował wykonanie naprawy rewizyjnej jednego pojazdu serii EN57AL w cenie 1 335 250
zł netto. Porównanie tej ceny do cen rynkowych, wskazanych przez Zamawiającego w
załączniku do notatki służbowej z dnia 27.07.2021 r. z szacowania wartości zamówienia,
obrazuje jak dalece oferta SPS odbiega od cen rynkowych,
sporządzonej przez
Zamawiającego i znajdującej się w aktach postępowania.
Zamawiający wezwał SPS do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny w
oparciu o art. 224 ust. 1, ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 Pzp
. SPS złożył wyjaśnienia, zastrzegając je
częściowo jako tajemnicę przedsiębiorstwa.
Odwołujący podniósł, że z chwilą wezwania SPS do złożenia wyjaśnień na podstawie
art. 224 ust. 1 Pzp
powstało domniemanie, że zaoferowana przez SPS cena jest rażąco
niska
. Obalenie tego domniemania może nastąpić jedynie w razie udowodnienia przez SPS
pon
ad wszelką wątpliwość, poprzez złożenie jednoznacznych, konkretnych i popartych
dowo
dami wyjaśnień, że wykonanie zamówienia za zaoferowaną cenę jest realne.
Odwołujący wskazał na orzecznictwo, m.in. wyrok KIO z dnia 17.03.2009 r. (KIO/UZP
262/09), wyrok KIO z dnia 25 lutego 2015 r. (sygn. akt KIO 178/15).
Zdaniem Odwołującego, twierdzenia SPS o „zoptymalizowanych kosztach
działalności” są całkowicie abstrakcyjne i w żaden sposób nie mogą stanowić dowodu, który
miałby obalić domniemanie ceny rażąco niskiej. Wyjaśnienia ogólnikowe, niejednoznaczne i
niepoparte dowodami
, które złożył SPS, powinny być traktowane jako brak wymaganych
wyjaśnień, a tym samym prowadzić do odrzucenia oferty. Wyjaśnienia złożone przez SPS, w
ocenie Odwołującego, w żadnym razie nie stanowią merytorycznego uzasadnienia
zaoferowanej ceny. Są tak ogólnikowe, że nie wskazano w nich choć jednej okoliczności
wyjaśniającej w sposób konkretny powody zaoferowania tak niskiej ceny. Wskazywane przez
SPS okoliczności takie jak doświadczenie wykonawcy, efekt skali i racjonalizacja kosztów
prowadzenia działalności to całkowicie gołosłowne twierdzenia, które bez odniesienia do
konkretnych wartości czy oszczędności nie stanowią żadnego uzasadnienia zaoferowanej
ceny. SPS nie przeliczył tych okoliczności na kwoty ponoszonych kosztów, w związku z
czym wartość merytoryczna wyjaśnień jest znikoma. Argumentacja SPS jest całkowicie
nieprzekonująca, trudno bowiem mówić o „efekcie skali” realnie wpływającym na koszt
wykonania zamówienia, w przypadku gdy SPS realizuje jednocześnie tylko jedno
zamówienie na wykonanie podobnych usług utrzymania (naprawa P4 5 szt. ezt) – jak
przewiduje umowa z Województwem Wielkopolskim załączona do wyjaśnień SPS, pojazdy
przekazywane są do wykonawcy sukcesywnie, po jednym pojeździe na miesiąc. Dodatkowo
pojazdy przewidziane do naprawy w tych postępowaniach nie są identyczne, różnią się od
siebie chociażby zastosowanym systemem klimatyzacji oraz innymi rozwiązanymi
technicznymi, inny jest również zakres wymaganej naprawy, więc nie zakres czynności nie
jest podobny ani tym bardziej tożsamy, jak twierdzi SPS w swoich wyjaśnieniach.
Różnorodność zastosowanych rozwiązań wynika z faktu ich dostępności na rynku w
okresach modernizacji pojazdów (Zachodniopomorskie modernizowane w latach 2015/2016
natomiast Wielkopolskie w 2017 roku). Kolejnym aspektem, z powodu którego nie należy
porównywać tych postępowań, to okres eksploatacji pojazdów: w przypadku przedmiotowych
elektrycznych zespołów trakcyjnych pojazdy eksploatowane są od 30.12.2015 roku,
natomiast pierwszy pojazd w Województwie Wielkopolskim rozpoczął eksploatacje po
30.06.2017 roku. Kolejnym aspektem jest zakres wymaganych prac do wykonania na
pojazdach. W przedmiotowym p
ostępowaniu jest on znacznie szerszy i wymaga większych
nakładów chociażby z powodu:
konieczności wykonania napraw podzespołów wymienionych w SWZ tj. przekładni głównej
275 GGM SO/549; sprzęgów czołowych Scharfenberga; sprężarki śrubowa 102ZW 01-2
wraz z silnikiem; zewnętrznych tablic hamulcowych; dławika filtru sieciowego; wyłącznika
szybkiego; przetwornicy statycznej; silnika trakcyjnego; nastawnika jazdy przez
podwykonawców, tj. przez producenta lub autoryzowanego przedstawiciela gdzie w
przypadku Województwa Wielkopolskiego taki obowiązek nie wynikał wprost z umowy;
konieczności wymiany obręczy w pojazdach, co ma bezpośredni związek z odpowiedzią na
pytanie nr 1 z dnia 22 października 2021 roku. Wg ofert składanych przez SPS w innych
postępowaniach (w zał. oferta SPS w postępowaniu na naprawę zestawów kołowych dla
spółki Polregio) koszt obręczowania jednego pojazdu wynosi 94.2000 zł netto (4*7950 +
konieczności wyposażenia przedmiotowych ezt w urządzenia systemu WIFI, zgodnie z
odpowiedzią na pytanie nr 14 z dnia 14 października 2021 r., koszt oscyluje w granicach
100.000 zł netto / pojazd,
przystosowania pojazdu do przewozu minimum 30 sztuk rowerów w wagonie Ra oraz
wykonania badań i wszelkich dopuszczeni z tym związanych v. opracowania i przekazania
Zamawiającemu dokumentacji wymienionej w SWZ – załącznik nr 7 do SWZ Zadanie II pkt
II:
a)
Zaktualizowana wersja WTWiO, DTR i projekt zmian do DSU (w razie konieczności).
b)
Dokumentacja konstrukcyjna zmian.
c)
Protokoły z badania nacisków zestawów kołowych pojazdu na główkę szyny.
d)
Potwierdzenie zgodności wyrobu z typem.
e)
Dokument zarządzanie konfiguracją.
f)
Sprawozdanie z analizy znaczenia zmiany w oparciu o Rozporządzenie Wykonawcze
Komisji (UE) nr 402/2013 z dnia 30 kwie
tnia 2013r. z późniejszymi zmianami.
g)
Deklaracja Wykonawcy, że wszystkie zidentyfikowane zagrożenia wynikające z
przystosowania po
jazdu do przewozu minimum 30 rowerów oraz związane z nimi ryzyko są
na akceptowalnym poziomie
h)
Wykaz certyfikatów potwierdzających zgodność zastosowanych materiałów
niemetalowych z normą PN-EN 45545
Zatem, wyk
onywanie napraw dla Województwa Wielkopolskiego nie ma w tym przypadku
istotnego znaczenia.
Odwołujący podniósł, że wobec nieudostępnienia przez Zamawiającego kompletnej
treści wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny złożonych przez SPS, nie ma on możliwości
s
zczegółowego odniesienia się do nich, jednakże mając na uwadze doświadczenie
Odwołującego oraz w oparciu o część jawną wyjaśnień, z której jasno wynika, że nie ma
żadnych szczególnych okoliczności właściwych tylko dla SPS pozwalających na
zaoferowanie tak niskiej ceny.
Odwołujący podniósł, iż nie ma możliwości rzetelnego i
zgodnego z specyfikacją warunków zamówienia wykonania zamówienia za cenę
zaoferowaną przez SPS.
Zamawiający w wezwaniu z dnia 16 listopada 2021 r. skierowanym do SPS precyzyjnie
ws
kazał, że oczekuje przedstawienia wyjaśnień uwzględniających w szczególności:
a. koszt wykonania naprawy/wymiany zużytych części oraz diagnostyki dla następujących
podzespołów (z zastrzeżeniem wykonania przez producenta lub autoryzowanego
przedstawiciela
producenta podzespołu):
przekładni głównej 275 GGM SO/549;
sprzęgów czołowych Scharfenberga;
sprężarki śrubowej 102ZW 01-2 wraz z silnikiem;
zewnętrznych tablic hamulcowych;
dławika filtru sieciowego;
wyłącznika szybkiego;
przetwornicy statycznej;
silnika trakcyjnego;
nastawnika jazdy;
b.
koszty wykonania przeglądu układu klimatyzacji kabinowej i przedziałowej (czynności
przeglądowe powiązane z naprawą, wymianą zużytych lub uszkodzonych podzespołów,
wymiana filtrów oraz uzupełnienie/wymiana czynnika chłodzącego) oraz przeprowadzonej
diagnostyki na stanowiskach probierczych,
c.
koszty wykonania kompletnej rewizji zestawów kołowych wraz z wymianą obręczy
(demontaż zestawu kołowego z pojazdu, oczyszczenie i odrdzewienie, kontrola osi i kół
bosych na występowanie pęknięć, badanie defektoskopowe osi, sprawdzenie obręczy czy
nie są luźne oraz stan zamocowania pierścieni zaciskowych, wymiana/naprawa
uszkodzonych/zużytych elementów, przeprowadzenie wyważania zestawu),
d.
koszty wykonania dokumentacji dla przystosowania pojazdu do przewozu minimum
30 szt. rowerów,
e.
inne koszty, w tym koszty
administracyjne, przewidziane przez Wykonawcę (jeżeli
takowe występują).
Wszystkie powyższe koszty, potwierdzone stosownymi dowodami, powinny znaleźć
się w wyjaśnieniach złożonych przez SPS. Odwołujący wskazał przy tym na konieczność
wykonania naprawy po
wyższych części i podzespołów u ich producentów lub w
autoryzowanym serwisie producenta.
SPS nie jest ani producentem, ani autoryzowanym serwisem producenta wskazanych
powyżej komponentów, co implikuje konieczność skorzystania przez niego z usług
podmiotów zewnętrznych. SPS powinien więc przedłożyć ważne oferty na wykonania
wszystkich przedmiotowych usług przez uprawnione do tego podmioty. W ocenie
Odwołującego, SPS nie przewidział konieczności wykonania wszystkich ww. napraw przez
podmioty zewnętrzne, o czym świadczy fakt, że w treści formularza ofertowego wskazał, że
nie zamierza korzystać z usług podwykonawców, co przesądza równocześnie o
niezgodności treści jego oferty z wymaganiami dokumentacji zamówienia, tj. z załącznikiem
nr 7 do SWZ.
W ocenie Odwo
łującego, prawidłowo i rzetelnie sporządzona oferta powinna
uwzględniać przynajmniej następujące elementy cenotwórcze:
a.
Koszty materiałów wraz z podaniem ofert na ich zakup,
b.
Kos
zty pracy wraz z podaniem liczby zakładanych roboczogodzin,
c.
Koszty usług zewnętrznych (w tym transport, badania, jady próbne),
d.
Koszty finansowe,
e.
Koszty udzielenia gwarancji,
f.
Koszty in
żynieringu, w tym prace projektowe w zakresie przystosowania pojazdu
EN57AL-
1530 do przewozu rowerów oraz koszty opracowania dokumentacji,
g.
Koszt
y ogólnozakładowe i wydziałowe (koszty stałe związane z funkcjonowaniem
przedsiębiorstwa),
h.
Zysk,
i.
Koszty ryzyk.
Kolejnym istotnym czynnikiem pominiętym przez SPS w jego wyjaśnieniach są koszty
odbioru komisarycznego,
które należało założyć zgodnie z § 3 ust 1 wzoru umowy oraz
koszty transportu i koszty jazd próbnych (§ 3 ust 8 i 10) - ich łączna wartość w przeliczeniu
na jeden pojazd oscyluje w granicach 50-
60 tys. złotych netto.
W ocenie Odwołującego, szczególną uwagę należy poświęcić kosztom
przystosowania pojazdu EN57AL-
1530 do przewozu minimum 30 sztuk rowerów. Należyte
wykonanie tej części zamówienia wymaga dysponowania dokumentacją techniczną, która
została opracowana po wykonaniu modernizacji pojazdu EN57 do standardu AL.
Dokumentacja techniczna musi także uwzględniać zmiany wprowadzone po przystosowaniu
pojazdu do przewozu rowerów. W przypadku, gdy dany wykonawca taką dokumentacją nie
dysponuje, powinien najpierw wykonać weryfikację stanu technicznego pojazdu i sporządzić
dokumentację wyjściową, aby móc następnie dokonać w niej zmian uwzgledniających prace
zrealizowane w ramach zadania II przedmiotowego zamówienia. Czynności tych nie może
samodzielnie wykonać SPS, ponieważ nie dysponuje on kadrą inżynierską, zatem powinien
zlecić opracowanie dokumentacji podmiotowi zewnętrznemu, a koszty tych prac uwzględnić
w złożonych wyjaśnieniach, potwierdzając je ważną ofertą. Przedmiotowe koszty po cenach
rynkowych szacujemy w przedziale 120.000-
180.000 zł.
Kolejną istotną pozycją kosztową, związaną z przystosowaniem pojazdu EN57AL-
1530 do przewozu minimum 30 sztuk rowerów, jest dopuszczenie tego pojazdu do
eksploatacji. Badania niezbędne do uzyskania dopuszczenia do eksploatacji pojazdu mogą
być wykonane jedynie przez upoważniony podmiot, tj. przez Sieć Badawczą Łukasiewicz –
Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR” lub przez Instytut Kolejnictwa. SPS powinien w
swoich wyjaśnieniach uwzględnić ofertę od jednego z tych podmiotów i przedstawić dowód.
Odwołujący wskazał, że przystosowanie pojazdu typu EN57AL do przewozu rowerów
było już realizowane przez Zamawiającego w ramach programu pilotażowego. Cena
zaoferowana przez wykonawcę CSI wyniosła 159 285 zł brutto, a więc ponad dwukrotnie
więcej, niż zaoferował SPS. W bieżącym postępowaniu ten sam wykonawca (CSI w
konsorcjum z Polregio) oferuje
cenę 239.850,00 zł brutto, skorygowaną przez
Zamawiającego do kwoty 195 000,00 brutto w wyniku poprawienia omyłki rachunkowej, tj.
kwotę wyższą o ponad 35 tys. brutto niż w programie pilotażowym. Znając zatem realne
koszty wykonania tych prac i chęć zdobycia zamówienia CSI nie był w stanie zaoferować
niższej kwoty, co tylko utwierdza w przekonaniu, że cena zaoferowana przez SPS jest ceną
nierealną.
Odw
ołujący podkreślił, że na stronie 2 części jawnej wyjaśnień SPS wskazał, że w
utajnionej ich części znajdują się wyjaśnienia dotyczące:
a.
Kosztów materiałów,
b.
Liczby roboczogodzin,
c.
Stawki godzinowej, kosztów usług zewnętrznych,
d.
Pozostałych narzutów i kosztów.
Z powyższego Odwołujący wnioskuje, że część utajniona wyjaśnień zawiera jedynie
zestawienie powyższych kosztów, co dodatkowo potwierdza tezę Odwołującego o braku
kompleksowych, prawidłowych wyjaśnień. Zważywszy, że wyjaśnienia zawarte w części
jawnej pisma SPS ni
e mają wartości merytorycznej, należy uznać, że nie zostało skutecznie
obalone domniemanie rażąco niskiej ceny w ofercie SPS, a tym samym oferta tego
wykonawcy powinna podlegać odrzuceniu.
Odwołujący zwrócił też uwagę na brak skutecznego zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa - SPS nie wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa. Zawarte w wyjaśnieniach informacje dotyczące tajemnicy przedsiębiorstwa
maj
ą charakter deklaracji lub oświadczeń i nie zostały udowodnione. Deklaracje dotyczące
podjęcia przez SPS działań w celu zachowania określonych informacji w poufności pozostają
bez pokrycia. Jeśli SPS wdrożył w swojej spółce system zabezpieczenia informacji, to
powinien wykazać jego istnienie dowodami takimi jak dokumenty wewnętrzne spółki,
zarządzenia, regulaminy. Wzór zobowiązania do zachowania poufności nie stanowi dowodu
na to, że jest on wdrożony i stosowany w praktyce w spółce SPS. W związku z powyższym
pismo SPS z dnia 25 listopada 2021 r. powinno zostać ujawnione w całości.
Wykonawca Serwis Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. Sp. K., pismem z dnia 7
stycznia 2022 r. zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego, wykazując swój interes w zgłoszeniu nn. przystąpienia. Pismem z dnia 19
stycznia 2022 r. wykonawca SPS
przedstawił swoje stanowisko i wniósł o oddalenie
odwołania w całości.
I.
Odnośnie zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 i art. 224 ust. 5 i 6 Pzp wskazał, co
następuje:
Przystępujący w dniu 25 listopada 2021 r., w odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego, udzielił szczegółowych wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny oraz
przedstawił szereg dowodów potwierdzających realność zaoferowanej ceny oraz ujęcie
wszystkich niezbędnych kosztów realizacji zamówienia. Przedstawione wyjaśnienia oraz
dowody nie budziły żadnych wątpliwości Zamawiającego, który w dniu 22 grudnia 2021 r.
dokonał wyboru oferty Przystępującego. Oferta Przystępującego jest zgodna z dokumentami
zamówienia i gwarantuje realizację usługi w sposób określony przez Zamawiającego.
Przystępujący oświadczył, iż cena za realizację zamówienia została obliczona z
uwzględnieniem wszelkich wymagań SWZ oraz gwarantuje należyte wykonanie zamówienia.
Wszystkie usługi objęte przedmiotem oferty zostały skalkulowane w sposób prawidłowy, tj.
w pełni zgodny z potrzebami Zamawiającego opisanymi w SWZ, zgodnie ze sposobem
obliczenia ceny oraz w sposób odpowiadający opisowi przedmiotu zamówienia, z
jednoczesnym zapewnieniem zysku na oczekiwanym poziomie. Przedstawiona przez
Przystępującego cena jest realna, wiarygodna oraz jest ceną rynkową, obliczoną w sposób
rzetelny, z uwzględnieniem wszelkich kosztów i ryzyk związanych z realizacją
przedmiotowego zamówienia. Przystępujący wyjaśnił, że na udzielone wyjaśnienia składały
się następujące elementy:
Część jawna:
a) Wyjaśnienia wraz z uzasadnieniem zastrzeżenia informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa,
b) Stosowany przez Przystępującego wzór zobowiązania do zachowania poufności,
c) Umowa nr DT/II/145/2021,
Część zastrzeżona:
a) Szczegółowe wyjaśnienia – część zastrzeżona
b) Kalkulacja cenowa zawierająca 5 tabel z podziałem na dwa zadania,
c) Umowy o pracę z pracownikami,
d) Dowody w zakresie pozostałych kosztów ponoszonych w związku z zatrudnieniem,
e) 46 stronicowy zbiór ofert podmiotów współpracujących oraz faktur, potwierdzający
prawidłowość stawek przyjętych w kalkulacji cenowej (plik „Oferty.pdf”)
Przystępujący w wyjaśnieniach ceny nie ograniczył się do złożenia ogólnego
zapewnienia, że wykona zamówienie za oszacowaną przez siebie cenę. Kalkulacja złożona
przez Pr
zystępującego jest konkretna, wyczerpująca i przekonująca, ujawniająca składniki
cenotwórcze, a przede wszystkim adekwatna do wezwania Zamawiającego i zawierające
wszystkie elementy, których Zamawiający zażądał w wezwaniu. Przystępujący wyjaśnił,
dlaczego
ma możliwość zaoferowania takiej ceny, a swoje twierdzenia poparł dowodami. Ze
względu na powyższe, nie sposób uznać, że złożone przez Przystępującego wyjaśnienia nie
zawierają żadnych szczegółowych merytorycznych informacji i danych.
Z uwagi na fakt, iż kalkulacja ceny stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa, Przystępujący
załączył do niniejszego pisma przedmiotową kalkulację z naniesioną numeracją
poszczególnych pozycji kosztowych, co umożliwi odniesienie się do argumentacji
Odwołującego w niniejszym piśmie. Przystępujący zastrzega, iż kalkulacja załączona
niniejszego pisma stanowi
tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy z
dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1913 z
późn. zm., dalej: „UZNK”).
W ocenie Przystępującego, za lakoniczne i ogólnikowe należy uznać stanowisko
Odwołującego. Uzasadnienie odwołania nie zawiera praktycznie żadnych dowodów, w
szczególności pozbawione jest także jakiegokolwiek podsumowania, w którym zostałaby
określone wszystkie składniki cenotwórcze wraz z przyporządkowaniem minimalnych
kosztów. W odwołaniu nie określono, o ile oferta Przystępującego jest niższa od globalnej
sumy kosztów, które muszą zostać poniesione przez każdego wykonawcę.
Przys
tępujący oświadczył, że uwzględnił elementy cenotwórcze wskazane przez
Odwołującego w przedłożonej kalkulacji.
Ad. Koszty materiałów wraz z podaniem ofert na ich zakup
Przedstawiona przez Przystępującego kalkulacja w wierszach od 4 do 48 przedstawia
pod
ział czynności (zakres naprawy) zgodny z dokumentami zamówienia oraz dokumentacją
utrzymania pojazdów (DSU). W przypadku wszystkich czynności wiążących się z
koniecznością zapewnienia materiałów zastępczych wskazano ich koszt lub wartość
wyk
onania czynności przez podmiot zewnętrzny. Ceny materiałów oraz usług podmiotów
zewnętrznych zostały potwierdzone odpowiednimi dowodami (plik „Oferty” strony 1-46).
Odwołujący nie wskazał, ile w jego ocenie wynoszą minimalne koszty związane z
zapewnieniem
materiałów.
Ad
. Koszty pracy wraz z podaniem liczby zakładanych roboczogodzin
Przedstawiona przez Przystępującego kalkulacja w wierszach od 4 do 48 przedstawia
podział czynności (zakres naprawy) zgodny z dokumentami zamówienia oraz dokumentacją
utrzyman
ia pojazdów (DSU). Do każdej czynności została przypisana ilość roboczogodzin
potrzebnych do wykonania poszczególnych czynności wraz z zestawieniem wartości
robocizny. Czasochłonność została ustalona w oparciu o specyfikę czynności, posiadane
przez Przystępującego wieloletnie doświadczenie, w tym również przy realizacji podobnych
projektów oraz wnikliwą analizę OPZ. Koszty pracy zostały udowodnione poprzez
przedłożenie zanonimizowanych umów o pracę dla poszczególnych specjalistów.
Uwzględniono koszty związane z zatrudnieniem pracowników - przedstawiono m.in. dowody
p
otwierdzające wysokość kosztów ponoszonych z badaniami pracowniczymi oraz obsługą
BHP. Odwołujący nie wskazał natomiast, ile w jego ocenie wynoszą minimalne koszty
związane z kosztami pracy.
Ad. Koszty finanso
we, koszty ogólnozakładowe i wydziałowe
Przedstawiona przez Przystępującego kalkulacja w wierszu 54 uwzględnia koszty
administracyjne związane z funkcjonowaniem i obsługą przedsiębiorstwa. Tymczasem
Odwołujący nie wskazał, ile w jego ocenie wynoszą minimalne koszty z funkcjonowaniem i
obsługą przedsiębiorstwa. Odwołujący nie wyjaśnił także własnego rozumienia kosztów
finansowych. Przystępujący wskazuje, iż nie będzie ponosił kosztów związanych z
zapewnieniem dodatkowego finansowania.
Ad. Koszty udzielenia gwarancji
Przedstawiona przez Przystępującego kalkulacja w wierszu 55 uwzględnia koszty
związane z zapewnieniem gwarancji. Odwołujący nie wskazał jednak, ile w jego ocenie
wynoszą minimalne koszty związane z zapewnieniem gwarancji.
Ad. Zysk
Przedst
awiona przez Przystępującego kalkulacja zakłada osiągnięcie zysku na
rynkowym poziomie, odpowiadającym marży w tego typu projektach. Planowany zysk został
przedstawiony w wierszu 61.
Ad. Koszty ryzyk
Budżet przewidziany na koszty związane z wystąpieniem czynników ryzyka został
uwzględniony w wierszu 59 kalkulacji. Natomiast w wierszu 60 został przewidziany budżet na
pozostałe i ewentualne inne koszty. Przystępujący przewidział zatem odpowiednią,
niezbędną rezerwę na ryzyka oraz nieprzewidziane koszty. Przystępujący podkreślił, iż nie
ma jednego modelu szacowania ryzyk i nieprzewidzianych kosztów jakie mogą wystąpić na
etapie realizacji zamówienia. Przystępujący określając kwotę rezerwy bazował na własnych
doświadczeniach oraz know-how nabytym w ramach podobnych zamówień.
Ad. Inne koszty wskazane przez Odwołującego
Odwołujący wskazał także na koszty inżynieringu, w tym prace projektowe w zakresie
przystosowania pojazdu EN57AL-
1530 do przewozu rowerów oraz koszty opracowania
dokumentacji.
Przystępujący wyjaśnił, iż uwzględnił koszty odbioru komisarycznego, koszty
transportu i jazd próbnych. Twierdzenia Odwołującego nie są prawdziwe, a przedmiotowe
koszty (wartość netto) zostały uwzględnione w kalkulacji, tj.:
wiersz 56
– „Koszty związane z kontrolą procesu realizacji zamówienia i odbiorów
pojazdu”,
wiersz 57
– „Koszty transportu pojazdu do/z miejsca naprawy”, - wiersz 58 – „Koszty
jazdy próbnej (wielokrotna + pojedyncza)”.
Ponadto,
w zakresie poszczególnych podzespołów zostały przypisane odrębne
koszty z
wiązane z transportem. Koszty poszczególnych przejazdów (z rozbiciem na trasy)
zostały udowodnione przez Przystępującego wyceną przygotowaną przez firmę
specjalizującą się w transporcie kolejowym oraz w usługach trakcyjnych (strona 43 – plik
„Oferty”). Przystępujący wskazał, iż przedstawione w kalkulacji koszty są większe niż te
wskazane przez Odwołującego.
W
yjaśnienia Przystępującego uwzględniały wszystkie elementy wskazane przez
Zamawiającego. Zamawiający w skierowanym do Przystępującego wezwaniu wskazał na
ogólne ustawowe przesłanki związane z wezwaniem, zażądał także odniesienia się do
szczegółowo wskazanych następujących elementów:
Przekładnia główna 275 GGM SO/549 – została uwzględniona w wierszu 40 kalkulacji.
Koszty zostały wykazane odpowiednim dowodem – szczegółową ofertą (strona 37 – plik
„Oferty”).
Sprzęg czołowy Scharfenberga – została uwzględniona w wierszu 10 kalkulacji. Koszty
zostały wykazane odpowiednim dowodem – szczegółową ofertą (strona 7 – plik „Oferty”).
Sprężarka śrubowa 102ZW 01-2 wraz z silnikiem - została uwzględniona w wierszu 11
kalkulacji. Koszty zostały wykazane odpowiednim dowodem – szczegółową ofertą (strona 14
– plik „Oferty”).
Zewnętrzne tablice hamulcowe - została uwzględniona w wierszu 11 kalkulacji. Koszty
zo
stały wykazane odpowiednim dowodem – szczegółową ofertą (strona 14 – plik „Oferty”).
Dławik filtra sieciowego - został uwzględniony w wierszu 20 kalkulacji. Koszty zostały
wykazane odpowiednim dowodem
– szczegółową ofertą (strona 25 – plik „Oferty”).
Wyłącznik szybki - został uwzględniony w wierszu 36 kalkulacji. Koszty zostały wykazane
odpowiednim dowodem
– szczegółową ofertą (strona 29 – plik „Oferty”).
- Przetwornica statyczna -
został uwzględniony w wierszu 37 kalkulacji. Koszty zostały
wykazane odpowiednim dowodem
– szczegółową ofertą (strona 20 – plik „Oferty”).
- Silnik trakcyjny -
został uwzględniony w wierszu 38 kalkulacji. Koszty zostały wykazane
odpowiednim dowodem
– szczegółową ofertą (strona 31 – plik „Oferty”).
- Nastawnik jazdy - zost
ał uwzględniony w wierszu 26 kalkulacji. Koszty zostały opisane i
udowodnione w części zastrzeżonej wyjaśnień Przystępującego.
- Klimatyzacja oraz przeprowadzenie diagnostyki na stanowiskach probierczych -
została
uwzględniony w wierszu 12 kalkulacji. Koszty zostały wykazane odpowiednim dowodem –
szczegółową ofertą (strona 3 i 4 – plik „Oferty”).
Kompletna rewizja zestawów kołowych - została uwzględniony w wierszu 9 kalkulacji.
Czynności rewizyjne wykonywane są przez Przystępującego z wykorzystaniem własnej
kadry. Przystępujący przedstawił odpowiednie wyliczenia w tym zakresie.
- Wykonanie dokumentacji dla przystosowania pojazdu do przewozu min. 30 szt.
rowerów -
została uwzględniony w wierszu 69 kalkulacji. Koszty zostały wykazane odpowiednim
dowod
em szczegółową ofertą (strona 45 – plik „Oferty”).
- Inne koszty
– Przystępujący uwzględnił oraz udowodnił wysokość kosztów związanych
m.in. z kosztami pracy, obsługą administracyjną, zapewnieniem gwarancji, koszty ryzyka.
Przystępujący podkreślił, że na wskazane wyżej zindywidualizowane zagadnienia
przedstawił szczegółowe dowody, które nie budzą wątpliwości Zamawiającego. W
p
ozostałym zakresie wezwanie miało czysto formalny charakter, stanowiło powtórzenie
przepisów ustawy, co najważniejsze nie zawierało innych szczegółowo wyspecyfikowanych
wątpliwości. Zamawiający nie sformułował żadnych kolejnych, konkretnych pytań lub
wątpliwości dotyczących ceny oferty lub sposobu jej kalkulacji. Zamawiający wskazał wręcz,
że wykonawca ma przedstawić wyjaśnienia w obszarach, które uważa za istotne.
Przystępujący przedstawił kalkulację cenową odpowiadającą charakterystyce
zamówienia. Kalkulacja ta jest bardzo rozbudowana i obejmuje wszystkie elementy składowe
zamówienia. Koszty wskazane dla poszczególnych pozycji zostały udowodnione
odpowiednimi ofertami handlowymi oraz fakturami. Przedstawione dowody nie mogą budzić
żadnych wątpliwości, co do ich rzetelności i realności. Poszczególne dane przedstawione w
kalkulacji zostały wyjaśnione w części zastrzeżonej wyjaśnień.
T
ymczasem Odwołujący wskazał jedynie, że udzielone przez Przystępującego
wyjaśnienia są lakoniczne i ogólnikowe, nie znając jednak pełnej treści wyjaśnień,
przedstawionych tabel oraz załączonych dowodów, stąd twierdzenia Odwołującego należy
ocenić wyłącznie jako gołosłowne.
W jawnej części wyjaśnień Przystępujący przedstawił ogólne informacje dotyczące
swojej działalności rynkowej, które stanowiły dopełnienie szczegółowej kalkulacji oraz
przedstawionych dowodów. W szczególności Przystępujący opisał swoje wieloletnie
doświadczenie przy wykonywaniu konserwacji i napraw pojazdów szynowych,
przedstawiając jedną ze zrealizowanych umów tj. umowę zawartą z Województwem
Wielkopolskim na wykonanie czynności czwartego poziomu utrzymania dla 5 elektrycznych
zespołów trakcyjnych.
Przystępujący wskazał, że różnica cenowa pomiędzy ofertą Przystępującego, a
cenami zaoferowanymi przez pozosta
łych wykonawców nie jest znacząca. Odwołujący w
żaden sposób nie wyjaśnił oraz nie udowodnił, dlaczego nie jest możliwe wykonanie
z
amówienia za kwotę 11 576 145,00 zł (oferta Przystępującego), natomiast jest możliwe
wykonanie zamówienia za kwotę 13 124 000,00 zł (oferta Polregio) oraz za kwotę 14 573
409,00 zł (oferta Odwołującego). Oferta Przystępującego jest o 11,58% niższa od średniej
arytmetycznej wszystkich ofert złożonych w postępowaniu. Różnica na takim poziomie
wydaje się więc w pełni zawierać w rynkowej normie, a wynika ona z opracowanej
szczegółowej kalkulacji, a nie zaś nierzetelnej wyceny usług. Tym samym bez wątpliwości
st
wierdzić można, że cena zaoferowana przez Przystępującego nie jest rażąco niska.
Przystępujący przyznał, że kwota jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia 28 000 000,00 zł jest niemal dwukrotnie większa także od ceny
oferty Odwołującego. Odwoływanie się zatem do tej wartości nie wydaje się słuszne i
racjonalne.
Odwołujący w treści odwołania przywołał także tabelę sporządzoną przez pracownika
Zamawiającego w toku szacowania wartości zamówienia. Odwołujący całkowicie pominął
jednak
informację, iż do przedmiotowej tabeli załączono dokumenty, na których oparto
przyjęte wartości, które wprost pokazują, iż bazowano wyłącznie na krótkich informacjach
prasowych opartych na wyborze oferty najkorzystniejszej.
Całkowicie natomiast pominięto
jakąkolwiek analizę porównawczą wymagań wynikających z opisu przedmiotu zamówienia
oraz projektu umowy.
W treści samej notatki wskazano, iż została oparta na różnych
wersjach pojazdów szynowych i przy różnych wymaganiach zakresu czynności. Tak
przygotowana
tabela nie może zatem stanowić nawet środka uprawdopodobniającego
rażąco niską cenę w ofercie Przystępującego. Należy wyjaśnić, iż wszystkie postępowania
na przeglądy P4 organizowane przez Zamawiających różnią się od siebie, bowiem w dużej
części oparte są o dodatkowe wymagania zależne od potrzeb konkretnego Zamawiającego.
Odnosząc się do przedmiotowej tabeli wskazać należy, iż obejmuje ona okres od 2017 r. do
2020 r. w którym miał miejsce drastyczny spadek cen tj. z 2 369 000 zł do 1 585 000 zł za
naprawę jednego pojazdu. Tak znaczący spadek cen jest wynikiem przede wszystkim walki z
istniejącymi monopolami, a co za tym idzie znacznym zwiększeniem konkurencji na rynku. W
trzech ze wskazanych postępowań została złożona wyłącznie jedna oferta. Przystępujący
zwraca uwagę, że znaczne obniżenie cen realizacji usług jednej naprawy elektrycznych
zespołów trakcyjnych wynika z faktu, iż w porównaniu do postępowań na realizację ww.
napraw przeprowadzonych we wcześniejszych latach na rynku pojawiło się znacznie więcej
podmiotów posiadających odpowiednią wiedzę i doświadczenie do realizacji napraw
elektrycznych zespołów trakcyjnych. W odróżnieniu do sytuacji sprzed kilku lat, obecnie
znacznie więcej podmiotów działających na rynku napraw pojazdów szynowych posiadają
wie
dzę i doświadczenie do realizacji napraw pojazdów elektrycznych, co w konsekwencji
znacznie wpłynęło na zmniejszenie cen realizacji napraw ww. pojazdów. Ponadto, dwa ze
wskazanych w tabeli postępowań dotyczyły przeglądów na poziomie P5, a nie jak w
obecnym
postępowaniu na poziomie P4.
Wskazana przez Odwołującego cena za naprawę jednego pojazdu w 2020 r.
wyniosła 1 585 000 zł netto przy zamówieniu obejmującym naprawę wyłącznie jednego
pojazdu. Obecne zamówienia obejmuje naprawę siedmiu pojazdów, co ma również
przełożenie na możliwość obniżenia ceny jednostkowej. Przystępujący wskazał, że na rynku
były już przeprowadzone postępowania, w których dokonywano wyboru oferty o zbliżonej
wartości do oferty Przystępującego. W postępowaniu nr MWZ3-26-113-2018 prowadzonym
przez Koleje Mazowieckie na:
Wykonanie 27 napraw w poziomie utrzymania P4 ele
ktrycznych zespołów trakcyjnych
serii EN57AL oraz
Wykonanie 23 napraw w poziomie utrzymania P4 elektrycznych zespołów trakcyjnych
serii EN57AKM,
sam Odwołujący zaoferował ceny 1 350 000,00 zł netto za 1 szt. oraz 1 195 000,00 netto za
1 sztukę.
Przystosowanie pojazdu EN57AL-
1530 do przewozu minimum 30 sztuk rowerów –
Zadanie II
Przystępujący zauważył, że wartość Zadania II jest znikoma w stosunku do całości
zamówienia, tj. stanowi ok. 1 % wartości zamówienia u wszystkich oferentów. Przy
wynagrodzeniu ry
czałtowym, zdaniem Przystępującego, nawet wykazanie zbyt niskiej ceny
za wykonanie jakiegoś elementu przedmiotu zamówienia nie może skutkować co do zasady
uznaniem całej ceny za rażąco niską i w konsekwencji powodować odrzucenie oferty. Oferta
Przystępującego za wykonanie zadania II wynosi 79 642,50 zł. Odwołujący szacuje koszty
za wykonanie zadania II po cenach rynkowych w przedziale 120 000,00
– 180 000,00 zł.
Według Odwołującego więc oferta Przystępującego nie została doszacowana na kwotę 40
357,50 zł, co przy wartości oferty wynoszącej 11 576 140,00 zł stanowi znikomą wartość
(0,34% oferty), co w kontekście zakładanego zysku przesądza o bezzasadności
argumentacji dotyczącej zadania II.
Przystępujący wyjaśnił, że przedstawił szczegółową kalkulację dotyczącą
przystosowania pojazdu EN57AL1530 do przewozu minimum 30 sztuk rowerów. Kalkulacja
ta uwzględnia wszystkie elementy kosztowe wskazane przez Odwołującego, a także szereg
innych kosztów koniecznych do poniesienia. Kalkulacja została poparta dowodami. W
zastrzeżonej części wyjaśnień zostały opisane poszczególne pozycje kosztowe zawarte w
kalkulacji.
W wierszu 69 kalkulacji Przystępujący przedstawił koszty związane z opracowaniem
wymaganej dokumentacji technicznej. Przedstawiony koszt wynika wpro
st z załączonej do
wyjaśnień oferty biura projektowego (strona 45 – plik „Oferty”), specjalizującego się w
działalności w sektorze kolejnictwa. Oferta obejmuje w szczególności wykonanie prac
projektowo konstrukcyjnych w
raz z wykonaniem oceny istotności wpływu zmian. Oferta ta
odwołuje się wprost do zadania II przedmiotu zamówienia i obejmuje wszystkie elementy
wynikające z OPZ. Odwołujący nie wskazał jakie koszty według niego wiążą się z
opracowaniem dokumentacji projektowej.
Przystępujący w przedłożonej kalkulacji przedstawił zakładaną ilość roboczogodzin
potrzebnych do wykonania poszczególnych czynności wraz z przedstawieniem wartości
robocizny. Do kalkulacji załączono dowody potwierdzające ceny materiałów i elementów
niezbędnych do realizacji zadania (strona 44 – plik „Oferty”). Kalkulacja oraz zastrzeżona
część wyjaśnień uwzględniają koszty związane z procedurami odbiorowymi. Ponadto należy
wskazać, iż odwoływanie się wyłącznie do cen uzyskiwanych w ramach programów
pilotażowych nie może stanowić dowodu przesądzającego o błędnej kalkulacji kosztów przez
Przystępującego.
K
westionując wyjaśnienia ceny złożone przez Przystępującego Odwołujący nie
przedstawił żadnych dowodów ani nawet zasługujących na uwzględnienie argumentów
świadczących o nierealnie niskim poziomie zaoferowanej ceny czy choćby o tym, że
wyjaśnienia Przystępującego uznać należy za niezłożone.
Przystępujący wskazał, iż ustawa Pzp nie wprowadza zakazu kilkukrotnego
wezwania do wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny. Zdaniem Przystępującego,
o
dwołanie zostało wadliwie skonstruowane, gdyż przedmiotem prawidłowo wniesionego
odwołania powinien być co najwyżej zarzut braku dalszego wezwania do wykonawcy do
złożenia dalszych wyjaśnień i adekwatne do tego żądanie.
II.
Odnośnie zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 Pzp,
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty SPS, pomimo że jej treść jest niezgodna z
warunkami zamówienia w zakresie, w jakim SPS zamierza samodzielnie wykonać
wszystkie prace objęte zamówieniem, zamiast zlecić naprawę określonych
komponentów do ich producenta lub autoryzowanego serwisu producenta zgodnie z
wymogami Zamawiającego, Przystępujący wskazał, co następuje:
Brak konkretyzacji zarzutu musi skutkować jego oddaleniem. Odwołujący wskazał
wyłącznie, iż oferta Przystępującego jest niezgodna z załącznikiem nr 7 do SWZ. Należy
wyjaśnić, iż załącznik nr 7 do SWZ to liczący 23 strony Opis przedmiotu zamówienia.
Odwołujący nie skonkretyzował zatem zarzutu tzn. nie wskazał żadnego konkretnego punktu
czy postanowienia, z którym oferta Przystępującego rzekomo jest niezgodna. Tak ogólne
stwierdzenia, jakie podniósł w niniejszej sprawie, nie mogą być traktowane jako prawidłowo
sformułowane zarzuty. Sposób ich skonstruowania uniemożliwia dokonanie oceny ich
zasadności. Odwołanie nie może mieć charakteru blankietowego - powinno wyrażać
zastrzeżenia wobec dokonanych przez Zamawiającego czynności lub zaniechań, co
oznacza, że niewystarczające jest ogólne twierdzenie o wystąpieniu określonego rodzaju
nieprawidłowości, ale konieczne jest określenie ich faktycznego zakresu.
Twierdzenie
, iż Przystępujący nie będzie realizował zamówienia w sposób wynikający
z Opisu przedmiotu zamówienia oraz Dokumentacji utrzymania pojazdów (DSU), w
szczególności naprawy nie będą realizowane przez producentów podzespołów lub
autoryzowane przez
tych producentów serwisy jest nieprawdziwe i nie zostało poparte
żadnymi dowodami. Przystępujący będzie realizował naprawy z udziałem wskazanych
podmiotów, czego najlepszym dowodem jest zebrana i przedstawiona Zamawiającemu
szeroka dokumentacja zawierająca oferty handlowe na dokonanie poszczególnych napraw i
czynności wynikających z OPZ. W zastrzeżonej części wyjaśnień rażąco niskiej ceny,
Przystępujący przedstawił dedykowane oferty handlowe złożone przez podmioty uprawnione
do dokonywania poszczególnych napraw i innych czynności. Oferty te pozwoliły
Zamawiającemu ocenić czy poszczególne czynności wynikające z OPZ zostaną wykonane
przez podmiot uprawniony. Przystępujący wprost wskazał, iż będzie korzystał z tych
podmiotów. Zamawiający nie miał w tym zakresie żadnych wątpliwości i zaakceptował ofertę
Przystępującego.
Co do charakteru
informacji dotyczącej udziału podwykonawców przy realizacji
zamówienia Przystępujący wskazał, że zarzut nie dotyczy sposobu wypełnienia przez
Przystępującego formularza ofertowego w zakresie dotyczącym udziału podwykonawców
przy realizacji zamówienia. W orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej kształtuje się
pogląd, zgodnie z którym ewentualne uchybienia dotyczące określenia zakresu prac
powierzanych podwykonawcy nie uzasadniają odrzucenia oferty, bowiem informacje te nie
stanowią treści oferty i mają charakter informacyjny (wyrok z dnia 4 sierpnia 2017 r., KIO
1528/17, wyrok z dnia 21 listopada 2017 r., KIO 2336/17).
Wykonawcy nie muszą znać
pełnej listy podwykonawców na etapie składania oferty, a ich wskazanie może nastąpić także
na etapie realizacji u
mowy. Informacje dotyczące podwykonawców nie stanowią zatem treści
oferty sensu stricto.
Przystępujący wyjaśnił, że określił zakres udziału podwykonawców w sposób
wynikający z dotychczasowej praktyki panującej na rynku napraw pojazdów trakcyjnych. Dla
wszystkich podmiotów działających na tym rynku, oczywistym jest, że pewien zakres prac
musi zostać wykonany przez uprawnione podmioty, tj. w sposób wynikający z Dokumentacji
utrzymania pojazdów (DSU). Także Zamawiający posiada taką wiedzę, gdyż zakres
podw
ykonawstwa w tym przypadku kształtowany jest właśnie postanowieniami DSU. W
treści złożonych wyjaśnień Przystępujący kilkukrotnie wskazywał i udowadniał, iż prace
zostaną wykonane przez podmioty uprawnione.
Przystępujący wskazał, że Odwołujący opisał udział podwykonawców w następujący
sposób: „Naprawa rewizyjna niektórych podzespołów wymienionych w OPZ”, tj. całkowicie
niejednoznacznie i nie daj
ąc żadnej wiedzy jaki jest realny udział podwykonawców w
realizacji zamówienia. Gdyby zatem uznać, iż informacja dotycząca zakresu udziału
podwykonawców stanowi podstawę do oceny oferty w zakresie ich zgodności z OPZ, to
również oferta Odwołującego musiałaby podlegać odrzuceniu.
Ponadto, n
a etapie składania ofert Zamawiający nie oczekiwał od wykonawców
żadnego oświadczenia czy dokumentów dotyczących realizacji części zamówienia przez
podmioty uprawnione. Ocena ofert w tym zakresi
e polegała więc na weryfikacji ogólnego
oświadczenia o zobowiązaniu do wykonania zamówienia zgodnie ze wszystkimi
wymaganiami SWZ. Zamawia
jący nie przewidział badania podwykonawców w zakresie
potencjalnego wykluczenia, a projekt umowy dopuszcza wprowadzenie podwykonawstwa na
etapie realizacji umowy. Wskazanie zakresu podwykonawstwa miało więc charakter
wyłącznie informacyjny, który nie może rzutować na badanie i ocenę ofert.
III.
Odnośnie zarzutu naruszenia art. 74 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 Pzp,
poprzez zaniechanie udostępnienia Odwołującemu kompletnych wyjaśnień złożonych
przez SPS na skutek wezwania przez Zamawiającego w trybie art. 224 ust. 1 Pzp,
Przystępujący wskazał, co następuje:
Odwołujący nie posiada interesu w zakresie przedmiotowego zarzutu, a jego
uwzględnienie nie będzie miało wpływu na wynik postępowania. Przedmiotowy zarzut
dotyczy wyłącznie dokumentów składanych w ramach wyjaśnień rażąco niskiej ceny.
Jednocześnie, Odwołujący stawia zarzut zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego z
uwagi na rażąco niską cenę. Tym samym, Izba już na etapie tego postępowania
odwoławczego przesądzi, czy oferta Przystępującego zawiera rażąco niską cenę i podlega
odrzuceniu. Ewentualne uwzg
lędnienie odwołania jedynie w zakresie przedmiotowego
zarzutu nie zmieni wyniku postępowania, nie wpłynie także na sytuację Odwołującego oraz
nie będzie prowadzić do przywrócenia możliwości ponownego podnoszenia zarzutów w
zakresie rażąco niskiej ceny. Tym samym, nawet ewentualne stwierdzenie zasadności
przedmiotowego zarzutu, nie może prowadzić do uwzględnienia odwołania.
Zamawiający udostępnił Odwołującemu część złożonych przez Przystępującego
w
yjaśnień, co umożliwiło Odwołującemu sformułowanie szeregu zarzutów wobec złożonych
przez Przystępującego wyjaśnień, co samo w sobie dowodzi, że zaniechanie odtajnienia
całości ww. wyjaśnień Przystępującego w żaden sposób nie wpłynęło na wynik
przedmiotowe
go postępowania. Ponadto, Odwołujący zarzucił naruszenie art. 74 ust. 1 i 2
Pzp który stanowi, że protokół postępowania jest jawny i udostępniany na wniosek.
Natomiast załączniki do protokołu postępowania udostępnia się po dokonaniu wyboru
najkorzystniejsz
ej oferty albo unieważnieniu postępowania – przy czym nie udostępnia się
informacji, które mają charakter poufny. Odwołujący wskazał też na zasadę przejrzystości, a
także zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Odwołujący
kwest
ionuje zatem jedynie czynności Zamawiającego w zakresie udostępnienia
dokumentów, a nie wynik badania i oceny ofert w zakresie zasadności zastrzeżenia przez
Przystępującego części informacji jako stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w
rozumieniu UZNK. W
ocenie Przystępującego, zarzut kwestionujący wynik badania i oceny
ofert w zakresie zasadności zastrzeżenia informacji musi opierać się na art. 18 ust. 1 i 3 Pzp.
Wszystkie czynności dokonane przez Zamawiającego były prawidłowe, w szczególności po
wyborze
oferty najkorzystniejszej udostępnił on Odwołującemu wszystkie dokumenty, które
nie stanowiły tajemnicy przedsiębiorstwa. Tym samym, nie jest możliwe stwierdzenie
naruszenia art. 74 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 Pzp.
Przystępujący podkreślił, że Odwołujący zastrzegł własne wyjaśnienia ceny w
zdecydowa
nie szerszym zakresie niż Przystępujący.
Przystępujący zastrzegając przedłożone Zamawiającemu wyjaśnienia przedstawił
szerokie uzasadnienie, odnosząc się przy tym do poszczególnych przesłanek wynikających z
art. 11 ust. 2 UZNK. Odwołujący w żaden sposób nie odniósł się do przedstawionego
uzasadnienia, czy poszczególnych przesłanek wynikających z art. 11 ust. 2 UZNK.
Przystępujący wskazał, że opisał i przedstawił w uzasadnieniu procedury i środki stosowane
w celu zachowania wybranych informacji w poufności. Działania te są stosowane w
codziennej działalności Przystępującego. Ponadto, Przystępujący przedstawił listę działań i
środków stosowanych w celu zachowania informacji w poufności, wskazując m.in. na
stosowanie systemu RCP oraz kontroli dostępu, szyfrowanie poczty i stosowanie
certyfikatów SSL, stosowanie VPN oraz brak udostępniania RDP na zewnątrz, stosowanie
protokołów TCP/IP z zaporami firewall, czy też wprowadzenie wewnętrznej procedury
przetwa
rzania informacji o poufnym charakterze. Z całą pewnością przedstawiona przez
Przystępującego lista ma walor dowodowy.
Z
łożone wyjaśnienia ceny wskazują szczegółowy sposób kalkulacji ceny oferty
poprzez odniesienie się do kosztów realizacji poszczególnych elementów przedmiotu
zamówienia, zarówno jeśli idzie o koszty świadczenia zamawianych usług jak też i zysk
Przystępującego. Ponadto, zastrzeżone informacje wskazują na warunki, na jakich będą
współpracować z Przystępującym inne firmy zaangażowane w realizację pewnych
elementów zamówienia. W szczególności, w załącznikach do wyjaśnień ceny podano
szczegółowe informacje o cenach za jakie Przystępujący będzie nabywać poszczególne
usługi czy podzespoły. Wszystkie powyższe informacje mają oczywistą i istotną wartość
gospodarczą, gdyż stanowią źródło wiedzy o stosowanych upustach, rabatach, promocjach,
czy po prostu o cenach oferowanych Przystępującemu przez osoby i firmy z którymi
współpracuje. Informacje takie mają wartość gospodarczą, bowiem w oparciu o nie
konkurencja Przystępującego będzie mogła łatwiej, a jednocześnie precyzyjniej szacować na
ile wycenimy analogiczne usługi w innych postępowaniach dotyczących zamówień o
zbliżonym charakterze. Także sam fakt kooperowania (i wiedza na temat uzyskiwanych cen
od kooperantów Przystępującego) ma istotne znaczenie gospodarcze. Ujawnienie tych
informacji naraża Przystępującego na ryzyko przechwycenia lub utrudnienia realizacji
kontraktów zawartych z naszymi współpracownikami.
O
rzecznictwo Sądu Antymonopolowego (w aktualnym stanie prawnym Sądu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów) jednoznacznie wskazuje źródła zaopatrzenia przedsiębiorcy,
jako
informację
stanowiącą
tajemnicę
przedsiębiorstwa
postanowienia
Sądu
Antymonopolowego z 15 maja 1996 r. (sygn. akt XVH Amz 1/96; opublikowane w Systemie
informacji P
rawnej LEX) i z 30 października 1996 r. (sygn. akt XVII Amz 3/96; opublikowane
w Systemie Informacji Prawnej LEX).
W świetle obowiązującego prawa i orzecznictwa
ukształtowanego na jego podstawie nie może być jakichkolwiek wątpliwości, że informacje
na tema
t kontrahentów Przystępującego spełniają kryterium informacji posiadającej wartość
gospodarczą, o którym stanowi art. 11 ust. 2 UZNK. Informacją gospodarczą są oczywiście
także informacje dotyczące cen zaproponowanych Przystępującemu przez współpracujące z
nim podmioty za poszczególne elementy przedmiotu zamówienia.
W
złożonych wyjaśnieniach zostały wskazane i szczegółowo omówione obiektywne
czynniki mające wpływ na wysokość zaoferowanej przez Przystępującego ceny. Informacje
te niewątpliwie mają wartość gospodarczą, bowiem wskazane przez Przystępującego ww.
obiektywne czynniki nie mają charakteru jednorazowego i nie dotyczą wyłącznie niniejszego
postępowania, lecz będą oddziaływać na wysokość cen oferowanych przez Przystępującego
w innych postępowaniach dotyczących zamówień o zbliżonym przedmiocie. Zapoznanie się
z wyjaśnieniami złożonymi przez Przystępującego istotnie ułatwiłoby konkurencji szacowanie
wysokości cen, które Przystępujący chciałby zaoferować w innych postępowaniach.
W świetle okoliczności przedstawionych powyżej nie ma wątpliwości, że
Przystępujący, dokonując zastrzeżenia wyjaśnień ceny, wykazał, iż zawarte w wyjaśnieniach
i zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. W wyroku Sądu Okręgowego
w Katowicach z dnia 8 maja 2007 r.
, XIX Ga 167/07, wskazano, że zarówno metoda
kalkulacji ceny, jak i konkretne dane cenotwórcze ujawnione przez wykonawcę na żądanie
zamawiającego dla sprawdzenia, czy cena oferty nie jest ceną rażąco niska, stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa i mogą być przedmiotem ochrony przez ich utajnienie przed
innymi podmiotami, również tymi uczestniczącymi w przetargu. Przystępujący zastrzegł
jedynie szczegółową kalkulację cenową oraz załączone do niej dowody potwierdzające
rea
lność i prawdziwość stawek wskazanych w kalkulacji.
Zamawiający nie składał odpowiedzi na odwołanie w formie pisemnej. Na rozprawie
wniósł o oddalenie odwołania w całości. Podniósł, że zarzuty nie są oparte na dokumentach,
które zostały złożone Zamawiającemu przez Przystępującego w ramach wyjaśnień. Wskazał,
że szacowanie przedmiotu zamówienia w praktyce obiega od realnych cen ofert składanych
w postępowaniu. W ocenie Zamawiającego, przedstawiona kalkulacja przez
Przystępującego, jest prawidłowa - wyjaśnienia te potwierdziły się. Zamawiający wskazał na
ewidentne różnice jeśli chodzi o przejęte przez wykonawców sposoby kalkulacji ofert.
Zamawiający zaakceptował takie wyjaśnienia przyjmując, że wykonawca może według
swojego uznania przedstawić Zamawiającemu sposób skalkulowania ceny. Podkreślił, że
wyjaśnienia Przystępującego są w pełni adekwatne do treści wezwania. Zamawiający
podkreślił, że przystosowanie pojazdów do przewozu rowerów nie stanowi modernizacji w
ścisłym znaczeniu tego słowa nie wymaga bowiem jakiś istotnych zmian konstrukcji pojazdu.
O
dwołujący nie wykazał niedoszacowania oferty Przystępującego na kwotę 300 tys. zł w
odniesieniu do 1 szt.
pojazdu. Doświadczenie ze zrealizowanego w 2021 r. zamówienia
potwierdza, że zmiany w pojeździe mające na celu dostosowanie do przewozu rowerów
mogą mieć charakter nieistotny, który nie wymaga przejścia wszystkich kosztownych
procedur wskazywanych przez O
dwołującego.
Krajowa Izba Odwoławcza, uwzględniając dokumentację postępowania, dokumenty
zgromadzone
w aktach sprawy i wyjaśnienia złożone na rozprawie przez strony
i uczestnika
postępowania odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zarzutów przedstawionych w odwołaniu,
stosownie do art. 555 Pzp.
Odwołujący wykazał posiadanie legitymacji uprawniającej do wniesienia odwołania,
stosownie do dyspozycji art. 505 ust. 1 Pzp.
Wykonawca:
Serwis Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. Sp.K., zgłaszający
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, skutecznie
przystąpił do postępowania odwoławczego, stosownie do wymogów art. 525 ust. 1-3 Pzp.
Izba dopuściła w ramach materiału dowodowego:
Pismo POLREGIO sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie z dnia 19 października 2021 r. na
potwierdzenie oferty na wykonanie odbiorów komisarycznych jednego pojazdu w
niniejszym zamówienia w kwocie – 16197,24 zł netto.
Pismo POLREGIO sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku z dnia 5 sierpnia 2021 r. –
Informacja z otwarcia ofert w
postępowaniu o udzielenie zamówienia sektorowego o
nazwie „Wykonanie czynności czwartego poziomu utrzymania P4 elektrycznych
zespołów trakcyjnych EN57AL-1529 i EN57AL-1536” – na potwierdzenie ze SPS złożył
ofertę na kwotę 4 946 789,40 zł natomiast Odwołujący ZNTK „Mińsk Mazowiecki” na
kwotę 6 578 027,70 zł.
3. Pismo POL
REGIO sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku z dnia 27 kwietnia 2021 r. –
Informacja z otwarcia ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia sektorowego o
nazwie „Wykonanie czynności czwartego poziomu utrzymania (P4) wraz z pracami
dodatkowymi elektrycznego z
espołu trakcyjnego EN57AL-1543” – na potwierdzenie ze
SPS złożył ofertę na kwotę 2 769 880,05 zł natomiast Odwołujący ZNTK „Mińsk
Mazowiecki” na kwotę 3 189 759,00 zł.
4. Korespondencja elektroniczna z dnia 18 i 23 listopada 2021 r.
– oferta na dostawę
nadajn
ików jazdy firmy SCHALTBAU (2155 Euro/szt.) - Tajemnica przedsiębiorstwa
zastrzeżona przez Przystępującego.
Oferta Endego sp. z o.o. z dnia 12 stycznia 2022 r. na „wykonanie dokumentacji
technicznej i konstrukcyjnej przystosowanie pojazdu typu 5B+6B+5B serii EN57AL-1530
do przewozu minimum 30 szt. r
owerów w wagonie Ra pojazdu- na kwotę 135 200,00
PLN.
6. Pismo -
Sieć Badawcza Łukasiewicz- Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR” w
Poznaniu z dnia 8 października 2021 r. – „Oferta – dopuszczenie do eksploatacji” na
p
otwierdzenie etapów prac i ich wyceny.
7. Pismo -
Sieć Badawcza Łukasiewicz- Poznański Instytut Technologiczny w Poznaniu z
dnia 18 stycznia 2022 r. odnośnie „Postępowania w przypadku wprowadzenia zmian w
pojazdach kolejowych dopuszczonych do eksploatacji”.
Przedmiotem zamówienia jest naprawa rewizyjna siedmiu elektrycznych zespołów
trakcyjnych typu 5B+6B+5B serii EN57AL o numerach 1527, 1530, 1296, 1528, 1574, 1519 i
1522 w zakresie odpowiadającym IV Poziomowi Utrzymania i przystosowanie pojazdu
EN57AL-1530
do przewozu minimum 30 sztuk rowerów. Przedmiot zamówienia został
podzielony na dwa zadania:
1) naprawa rewizyjna siedmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 5B+6B+5B serii
EN57AL o numerach 1527, 1530, 1296, 1528, 1574, 1519 i 1522 w zakresie
odpowia
dającym IV Poziomowi Utrzymania, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra
Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych
eksploatacji pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 226 ze zm.), Dokumentacją
Techniczno Ruchową (DTR), Warunkami Technicznymi Wykonania i Odbioru (WTWiO),
Dokumentacją Systemu Utrzymania (DSU), a także odpowiednimi Europejskimi Normami i
Kartami UIC, lub równoważnymi dokumentami, obowiązującymi w okresie trwania umowy.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera Specyfikacja Warunków
Zamówienia wraz z załącznikami oraz wykaz protokołów, które należy wypełnić w trakcie
wykonywania napraw rewizyjnych dla poszczególnych elektrycznych zespołów trakcyjnych –
załącznik nr 1 do umowy.
2) przystosowanie pojazdu EN57AL-
1530 do przewozu minimum 30 sztuk rowerów które
zostanie wykonane przez Wykonawcę w zakresie odpowiadającym zapisom stanowiącym
załącznik nr 2 do umowy w trakcie wykonywanej naprawy rewizyjnej pojazdu określonej w
pkt 1.
W rozdziale V SWZ P
odwykonawstwo Zamawiający postanowił, że:
1. Wykonawca może powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcy
(podwykonawcom).
Zamawiający nie zastrzega obowiązku osobistego wykonania przez Wykonawcę
kluczowych zadań dotyczących przedmiotowego zamówienia.
Zamawiający wymaga, aby w przypadku powierzenia części zamówienia
podwykonawcom, Wykonawca wskazał w ofercie części zamówienia, których wykonanie
zamierza powierzyć podwykonawcom oraz podał (o ile są mu wiadome na tym etapie) nazwy
(firmy) tych p
odwykonawców.
Obowiązki informacyjne Wykonawcy dotyczące zgłaszania podwykonawców zostały
zawarte we Wzorze Umowy, stanowiącym Załącznik nr 6 do SWZ.
Zgodnie z treścią protokołu postępowania, wartość zamówienia została oszacowana przez
Zamawiającego na kwotę 17.577.000,00 zł. Wartość zamówienia została ustalona w dniu
27.07.2021 r. na podstawie:
Analizy danych z innych postępowań o udzielenie
zamówienia oraz informacji rynkowych zebranych na podstawie:
Zadanie I. szacowania internetowego rynku podobnych zamówień i ofert ZNTK Mińsk
Mazowiecki SA.
Zadanie II. Wyników oferty złożonej przez CSI Invest Sp. z o.o.
W przedmiotowym p
ostępowaniu zostały złożone trzy oferty:
1) oferta Serwis Pojazdów Szynowych Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka
komandytowa z ceną 11 576 145,00 zł brutto,
2) oferta Konsorcjum firm Polregio sp. z o. o. i C
SI Invest sp. z o. o. na kwotę 16 142
520,00 zł brutto
3) oferta ZNTK „Mińsk Mazowiecki” S.A. w wysokości 14 573 409,00 zł brutto.
W danym stanie faktycznym n
ie potwierdził się zarzut naruszenia przepisu art. 226
ust. 1 pkt 8 i art. 224 ust. 5 i 6 Pzp,
poprzez błędną ocenę oferty i wyjaśnień złożonych przez
SPS w trybie art. 224 ust. 1 i 2 Pzp, a w konsekwencji zaniechanie odrzucenia tej oferty jako
zawierającej rażąco niską cenę. Izba nie stwierdziła naruszenia przepisu art. 224 ust. 5 i 6
Pzp, popr
zez błędną ocenę oferty i wyjaśnień złożonych przez SPS na wezwanie
Zamawiającego, a w konsekwencji – naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp.
Zgodnie z art. 224 ust. 5 Pzp, o
bowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco
niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy. Zgodnie z ust. 6 , odrzuceniu, jako oferta z
rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w
wyznaczonym terminie, lub j
eżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają
podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Zgodnie z art. 226 ust.
1 pkt 8 Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera
rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Odwołujący podnosił w ramach niniejszego zarzutu, że oferta wykonawcy SPS
zawiera rażąco niską cenę w porównaniu do wartości przedmiotu zamówienia i cen ofert
przyjętych przez Zamawiającego do oszacowania wartości zamówienia.
W postępowaniu zostały złożone trzy oferty. Wszystkie oferty złożone w
postępowaniu zawierają ceny niższe o co najmniej 30% od wartości zamówienia
oszacowanej przez Zamawiającego. Z uwagi na powyższe, wszyscy wykonawcy, w tym
Przystępujący i Odwołujący, byli wzywani przez Zamawiającego do wyjaśnienia kalkulacji
ceny oferty w trybie art. 224 ust. 1 ust. 2 pkt 1 Pzp.
Wykonawca SPS zaoferował łączną cenę brutto za wykonanie przedmiotu
zamówienia w wysokości 11 576 145 zł, która stanowi 54 % wartości szacunkowej
zamówienia, przy czym wykonanie naprawy rewizyjnej jednego pojazdu serii EN57AL
zaoferował w cenie 1 335 250 zł netto. Oferta wykonawcy SPS jest niższa jedynie o ok. 11%
od średniej arytmetycznej cen złożonych ofert. Porównanie tej ceny do innych cen
rynkowych, wskazywanych
zarówno przez Odwołującego (m.in. w złożonych przez niego
wyjaśnieniach kalkulacji ceny na wezwanie Zamawiającego), jak i wskazanych przez
wykonawcę SPS, oferowanych w innych tego rodzaju zamówieniach potwierdza, że cena
oferty SPS w przedmiotowym postepowaniu nie obiega
w sposób rażący od cen rynkowych.
Z informacji zebranych w postępowaniu odwoławczym odnośnie cen rynkowych na
zbliżony przedmiot zamówienia wynika jednoznacznie, że szacunkowe ceny przeglądów
rewizyjnych
elektrycznych pojazdów szynowych zawarte w załączniku do notatki służbowej z
dnia 27 lipca
2021 r. z czynności szacowania wartości zamówienia, sporządzonej przez
Zamawiającego, nie odzwierciedlają aktualnych rzeczywistych cen rynkowych w odniesieniu
do prz
edmiotu zamówienia objętego przedmiotowym postępowaniem. Trzeba zauważyć, że
z treści ww. notatki wynika, że została ona oparta na różnych wersjach pojazdów szynowych
i przy różnych wymaganiach zakresu czynności. Nie ulega przy tym wątpliwości, że
postępowania na przeglądy P4 organizowane przez różnych zamawiających różnią się
wymaganiami, w zależności od konkretnych potrzeb danego zamawiającego.
Dodatkowo, jak w
yjaśnił Przystępujący, czemu Odwołujący nie oponował,
zestawienie cen zebranych przez Z
amawiającego obejmuje okres od 2017 r. do 2020 r., w
którym miał miejsce drastyczny spadek cen, tj. z 2 369 000 zł do 1 585 000 zł za naprawę
jednego pojazdu
, który był wynikiem przede wszystkim znacznego zwiększenia konkurencji
na rynku.
Odwołujący sformułował rozpoznawane w tym miejscu zarzuty w znacznej części w
oparciu o część ogólną wyjaśnień Przystępującego, która nie została zastrzeżona przez tego
wykonawcę, jako tajemnica przedsiębiorstwa. Wyjaśnienia te nie zawierają istotnych
szczegółowych danych dotyczących sposobu kalkulacji ceny oferty przez wykonawcę SPS.
Cześć szczegółowa wyjaśnień złożonych przez wykonawcę SPS zawierająca w
załączeniu liczne środki dowodowe spełniają wymogi wyjaśnień, które obalają domniemanie
ceny rażąco niskiej w ofercie SPS. Przedmiotem wyjaśnień są konkretne informacje co do
sposobu kalkulacji kosztów realizacji przedmiotowego zamówienia. Są one także adekwatne
do zakresu wezwania skierowan
ego przez Zamawiającego. Podkreślić przy tym należy, że
treść tego wezwania nie została sformułowana w sposób indywidulany do tego wykonawcy.
Wezwanie tej samej treści zostało skierowane przez Zamawiającego do wszystkich trzech
wykonawców, co potwierdza, że Zamawiający wzywał do wyjaśnień w związku z formalną
przesłanką, a nie w związku z powzięciem wątpliwości przez Zamawiającego co do
wysokości zaoferowanej ceny.
Odwołujący, twierdząc, „iż nie ma możliwości rzetelnego i zgodnego z specyfikacją
warunków zamówienia wykonania Zamówienia za cenę zaoferowaną przez SPS”
okoliczności tej nie udowodnił, a nawet nie uprawdopodobnił w toku postępowania
odwoławczego. Nie potwierdziło się stanowisko Odwołującego, że wykonawca SPS nie
przewidział konieczności wykonania wszystkich napraw przewidzianych w ramach
przedmiotu zamówienia przez podmioty uprawnione zgodnie z wymaganiem SWZ. SPS
przedłożył kalkulację ceny potwierdzoną dowodami (oferty). Przystępujący przedstawił
szczegółową kalkulację cenową. Przyjęte wartości zostały wykazane dowodami, w
szczególności zostały udowodnione wszystkie elementy wskazane w wezwaniu
Zamawiającego. Z treści wyjaśnień wykonawcy SPS nie wynika, aby wykonawca pominął
koszty odbioru komisarycznego,
które należało uwzględnić w cenie oferty (zgodnie z § 3 ust
1 wzoru umowy)
oraz koszty transportu i koszty jazd próbnych (§ 3 ust 8 i 10 wzoru umowy).
W zakresie kosztów przystosowania pojazdu EN57AL-1530 do przewozu minimum
30 sztuk rowerów Izba zważyła, że zarzut został poparty przez Odwołującego argumentacją
ni
ewiarygodną. Odwołujący przedstawił koszty w zakresie wykonania dokumentacji
technicznej oraz badań i oceny wykonanych zmian, które przewyższają cenę zarówno
Przystępującego, jak i Odwołującego.
Odnosząc się do oczekiwań sformułowanych przez Odwołującego co do zawartości,
formy i treści wyjaśnień, które powinien złożyć Przystępujący, podkreślić należy, że ustawa
Pzp nie narzuca konkretnej formy czy sposobu przedstawienia wyjaśnień składanych w
trybie art. 224 ust. 1 i 2 Pzp.
Każdy wykonawca może przedstawiać wyjaśnienia odnośnie
ceny oferty
według własnego uznania, byleby wyjaśnienia te były wyczerpujące,
szczegółowe i przekonujące. Ustawa nie narzuca też wykonawcy, za pomocą jakich
dowodów powinien uwiarygodnić swoje wyjaśnienia.
Wyjaśnienia złożone przez SPS stanowią w pełni merytoryczne uzasadnienie
zaoferowanej ceny.
Wskazywane przez SPS okoliczności takie jak doświadczenie
wykonawcy, efekt skali i racjonalizac
ja kosztów prowadzenia działalności mają jedynie
charakter wprowadzający do informacji bardziej szczegółowych, zawartych w części
zastrzeżonej jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Przystępujący przedstawił kalkulację cenową odpowiadającą charakterystyce
zamówienia. Kalkulacja ta jest rozbudowana i obejmuje wszystkie elementy składowe
zamówienia. Koszty wskazane dla poszczególnych pozycji zostały udowodnione
odpowiednimi ofertami handlowymi oraz fakturami. Przedstawione dowody nie
budzą
wątpliwości, co do ich rzetelności i realności. Poszczególne dane przedstawione w kalkulacji
zostały wyjaśnione w części zastrzeżonej wyjaśnień.
Odwołujący podnosił, że nie ma możliwości rzetelnego i zgodnego z specyfikacją
warunków zamówienia wykonania Zamówienia za cenę zaoferowaną przez SPS, jednak
twierdzeń swoich nie udowodnił. W ocenie Odwołującego, szczególną uwagę należy
poświęcić kosztom przystosowania pojazdu EN57AL-1530 do przewozu minimum 30
sztuk rowerów. Odwołujący oszacował powyższe koszty w przedziale 120.000-180.000 zł.
Ponadto należy uwzględnić znaczne koszty zdaniem Odwołującego, na wykonanie badań
niezbędnych do uzyskania dopuszczenia do eksploatacji tego pojazdu, które mogą być
wykonane jedynie przez upoważniony podmiot, tj. przez Sieć Badawczą Łukasiewicz –
Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR” lub przez Instytut Kolejnictwa, a wykonawca SPS
powinien w swoich wyjaśnieniach ceny uwzględnić ofertę od jednego z tych podmiotów i
przedstawić dowód. Odwołujący wskazywał na rozprawie koszt 134 tys. zł za wykonanie
dokumentacji i 104 tys. zł na przeprowadzenie badań i oceny zmian w pojeździe w wyniku
dostosowania pojazdu do przewozu rowerów. W ocenie Izby powyższe twierdzenia nie
odzwierciedlają warunków rynkowych w sposób wiarygodny. Izba zwraca uwagę, że sam
Odwołujący zaoferował wykonanie zadania II za kwotę 178 350.00 zł, która jest niższa od
sumy
kosztów powoływanych przez Odwołującego na rozprawie.
Z wyjaśnień SPS nie wynika, aby wymagane koszty nie zostały uwzględnione w
ofercie Przystępującego. Izba nie zgodziła się z twierdzeniem Odwołującego, że cena
zaoferowana przez wykonawcę CSI w zamówieniu pilotażowym powinna stanowić
wyznacznik kosztów realnych dla innych wykonawców.
W wierszu 69 kalkulacji
Przystępujący przedstawił koszty związane z opracowaniem wymaganej dokumentacji
technicznej. Przedstawiony koszt wynika z załączonej do wyjaśnień oferty biura
projektowego, specjalizującego się w działalności w sektorze kolejnictwa. Oferta obejmuje w
szczególności wykonanie prac projektowo konstrukcyjnych wraz z wykonaniem oceny
istotności wpływu zmian. Oferta ta odwołuje się wprost do zadania II przedmiotu zamówienia
i obejmuje wszystkie elementy wynikające z OPZ.
Kalkulacja ora
z zastrzeżona część wyjaśnień uwzględniają koszty związane z procedurami
odbiorowymi. C
zęść utajniona wyjaśnień zawiera zestawienie kosztów, które potwierdza, że
wykonawca SPS
przedstawił wyjaśnienia mające wartość merytoryczną, które przekonały
Zamawi
ającego co do możliwości wykonania przez wykonawcę zamówienia zgodnie z
warunkami zamówienia. Tym samym oferta tego wykonawcy nie podlega odrzuceniu.
Niezasadny jest zarzut naruszenia przepisu art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. z art. 16
pkt 1 i 2 Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
SPS, pomimo że jej treść
jest niezgodna z warunkami zamówienia w zakresie, w jakim SPS zamierza samodzielnie
wykonać wszystkie prace objęte zamówieniem, zamiast zlecić naprawę określonych
komponentów do ich producenta lub autoryzowanego serwisu producenta zgodnie z
wymogami Zamawiającego.
Zgodnie z art. 226 ust.
1 pkt 5 Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia.
Zarzut
niezgodności treści oferty SPS z warunkami zamówienia został sformułowany
w odwołaniu w sposób bardzo ogólny, Odwołujący wskazywał na niezgodność z
Z
ałącznikiem nr 7 do SWZ, który stanowi Opis przedmiotu zamówienia - Odwołujący nie
wskazał żadnego konkretnego postanowienia, z którym niezgodna jest treść oferty
Przystępującego.
W niniejszej sprawie nie było sporne wymaganie SWZ dotyczące zakresu prac, które
muszą być wykonane przez producentów poszczególnych urządzeń lub ich autoryzowanych
przedstawicieli.
Jak wskazywał Przystępujący, dla wszystkich podmiotów działających na
danym
rynku, oczywistym jest, że pewien zakres prac musi zostać wykonany przez
uprawnione podmioty,
tj. w sposób wynikający z Dokumentacji utrzymania pojazdów (DSU) -
zakres podwykonawstwa w tym przypadku jest u
kształtowany postanowieniami DSU. Jak
sam
też Odwołujący przyznał, zakres prac, które muszą być wykonane przez producenta lub
jego autoryzowanego przedstawiciela wynika z opisu przedmiotu zamówienia.
Biorąc pod uwagę sposób, w jaki wykonawcy przedstawili w swoich ofertach zakres
przedmiotu zamówienia, który będzie wykonywany przez podwykonawców oraz fakt, że
Zamawiający uznał wszystkie oferty za zgodne z warunkami zamówienia, nie ma podstaw do
stwierdzenia naruszenia p
rzez Zamawiającego wskazanych przepisów. Brak powtórzenia w
t
reści oferty tego zakresu prac nie stanowi materialnej niezgodności treści oferty z
warunkami zamówienia. Ten brak ma charakter formalny, nieistotny z punktu widzenia treści
oferty sensu stricto, a tym samym
nie może stanowić podstawy do odrzucenia oferty.
Podkreślenia wymaga fakt, że wykonawcy jednoznacznie potwierdzili w ofertach wykonanie
przedmiotu zamówienia zgodnie z warunkami SWZ (w tym OPZ).
Zauważyć należy, że sam Odwołujący opisał sposób określenia zakresu udziału
podwykonawców jako: „Naprawa rewizyjna niektórych podzespołów wymienionych w OPZ”.
Opis ten należy uznać de facto za równoznaczny z brakiem jego złożenia, gdyż nie posiada
on żadnej wartości informacyjnej, merytorycznej.
Zauważenia wymaga także, że żaden z wykonawców nie wskazał w ofercie listy
podwykonawców - ich wskazanie jest dopuszczalne na etapie realizacji umowy.
Powyższe potwierdza, że wskazanie zakresu podwykonawstwa w przedmiotowym
postępowaniu miało charakter jedynie informacyjny, który nie może rzutować na ocenę ofert.
Zamaw
iający, oceniając oferty, nie naruszył w tym przypadku zasady równego traktowania
wykonawców.
Za nieuzasadniony należało uznać zarzut naruszenia przepisu art. 74 ust. 1 i 2 Pzp w
zw. z art. 16 pkt 1 i 2 Pzp,
poprzez zaniechanie udostępnienia Odwołującemu kompletnych
wyjaśnień złożonych przez wykonawcę SPS na skutek wezwania przez Zamawiającego w
trybie art. 224 ust. 1 i 2 Pzp
, tj. treści pisma SPS z dnia 25 listopada 2021 r. w całości.
Odwołujący złożył w dniu 22 grudnia 2021 r. do Zamawiającego wniosek o
udostępnienie m.in. protokołu postępowania wraz z załącznikami, w tym także wyjaśnień
składanych przez wykonawcę SPS. W dniu 28 grudnia 2021 r. Zamawiający przekazał
Odwołującemu kopie wnioskowanych dokumentów, z wyłączeniem informacji, które zostały
sku
tecznie zastrzeżone przez wykonawcę SPS jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 74 ust. 1 Pzp, p
rotokół postępowania jest jawny i udostępniany na
wniosek. Zgodnie z ust. 2, z
ałączniki do protokołu postępowania udostępnia się po
dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty albo unie
ważnieniu postępowania, z tym że:
1) oferty wraz z załącznikami udostępnia się niezwłocznie po otwarciu ofert, nie później
jednak niż w terminie 3 dni od dnia otwarcia ofert, z uwzględnieniem art. 166 ust. 3 lub art.
291 ust. 2 zdanie drugie,
2) wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z załącznikami udostępnia się
od dnia poinformowania o wynikach oceny tych wniosków
– przy czym nie udostępnia się informacji, które mają charakter poufny, w tym
przekazywanych w toku negocjacji lub dialogu.
Zamawiający zrealizował wniosek Odwołującego o udostępnienie protokołu
postępowania i załączników, zgodnie z ww. przepisami oraz z uwzględnieniem art. 18 ust. 1 i
ust. 2 i ust. 3 Pzp.
Podkreślić należy, że Odwołujący nie zarzucał w odwołaniu naruszenia art. 18 ust. 1
Pzp, który stanowi, że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest jawne ani art.
ust. 2 Pzp, zgodnie z którym zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji
związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w
ustawie.
Odwołujący nie zarzucał również naruszenia przez Zamawiającego art. 18 ust. 3
Pzp,
zgodnie z którym nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1913), jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich
inf
ormacji, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone
informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o
których mowa w art. 222 ust. 5.
Odwołujący w uzasadnieniu niniejszego zarzutu nie odwoływał się do powyższych
przepisów, podnosił jednak w argumentacji brak skutecznego zastrzeżenia przez wykonawcę
SPS
informacji zawartych w wyjaśnieniach z dnia 25 listopada 2021 r. jako tajemnicy
przedsiębiorstwa. W szczególności Odwołujący wskazywał, że wykonawca przedstawił
jedynie własne deklaracje i oświadczenia, a nie przedstawił m.in. dokumentów wewnętrznych
spółki, zarządzeń, regulaminów potwierdzających wdrożenie i stosowanie w praktyce
systemu zabezpieczenia informacji.
Zauważyć należy, że zarówno samo zastrzeżenie, jak i uzasadnienie zastrzeżenia
informacji,
jako tajemnicy przedsiębiorstwa przez wykonawcę, składane zamawiającemu w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, stanowią oświadczenia wykonawcy.
Obowiązek „wykazania” że określone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa
polega przede wszystkim na przedstawieniu
przez wykonawcę konkretnych okoliczności
potwierdzających spełnienie wszystkich przesłanek wymaganych do uznania danych
informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa. Wskazywane przez wykonawcę okoliczności
muszą być rzeczowe, wiarygodne, spójne i konkretne na tyle, aby umożliwiały dokonanie
oceny zastrzeganych informacji w kontekście art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji. Obowiązek „wykazania” obejmuje przedstawienie, stwierdzenie, pokazanie,
dowiedzenie
okoliczności, na potwierdzenie zaistnienia (spełniania) przesłanek, określonych
w art. 11 ust. 2 uznk.
Powyższe nie jest tożsame jednak z obowiązkiem „udokumentowania”
każdego stwierdzenia lub oświadczenia wykonawcy zawartego w takim uzasadnieniu.
W piśmie Przystępującego z dnia 25 listopada 2021 r. wykonawca SPS składając
wyjaśnienia dotyczące ceny oferty zastrzegł część wyjaśnień jako tajemnicę
przedsiębiorstwa i zawarł uzasadnienie tego zastrzeżenia. Przedstawione przez wykonawcę
SPS uzasadnienie
zastrzeżenia części wyjaśnień dotyczących kalkulacji ceny oferty, jako
tajemnicy przedsiębiorstwa, ma charakter rzeczowy i wiarygodny. Wykonawca przedstawił
obszerne
uzasadnienie, odnoszące się do przesłanek wynikających z art. 11 ust. 2 uznk.
Wykonawca SPS
opisał w uzasadnieniu procedury i środki stosowane w celu zachowania
wybranych informacji w poufności, wskazując m.in. na stosowanie systemu RCP oraz
kontroli dostępu, szyfrowanie poczty i stosowanie certyfikatów SSL, stosowanie VPN oraz
brak udostępniania RDP na zewnątrz, stosowanie protokołów TCP/IP z zaporami firewall,
wprowadzenie wewnętrznej procedury przetwarzania informacji o poufnym charakterze.
Wykonawca załączył do uzasadnienia - wzór zobowiązania do zachowania poufności.
Przedstawione przez wykonawcę SPS uzasadnienie ma walor dowodowy. W ocenie
Izby, nie
można zgodzić się z Odwołującym, że w ramach „wykazania” że zastrzeżone
informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa (art. 18 ust. 3 Pzp) wykonawca jest
zobowiązany m.in. przedłożyć zamawiającemu całą dokumentację (dokumenty wewnętrzne
spółki, zarządzenia, regulaminy) potwierdzającą wdrożenie w przedsiębiorstwie systemu
zabezpieczenia informacji
, do którego odwołuje się w swoim piśmie. Wzór zobowiązania do
zachowania poufności przedłożony przez wykonawcę jest jednym z dowodów
potwierdzającym, że taki system w przedsiębiorstwie obowiązuje. Dowód, że oświadczenia
wykonawcy SPS w powyższym zakresie są bez pokrycia, spoczywał w tych okolicznościach
na Odwołującym. Odwołujący nie uprawdopodobnił w postępowaniu swoich twierdzeń,
zatem zarzut pozostał gołosłowny i jako taki nie podlegał uwzględnieniu przez Izbę.
Uwzględniając stan rzeczy ustalony w toku postępowania, Izba orzekła, jak w
sentencji, na podstawie art. 553 Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i art. 575 ustawy
P
zp oraz § 5 pkt 1 oraz § 8 ust. 2 zd. pierwsze rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:
…………………………