Sygn. akt: KIO 2564/22
WYROK
z 14
października 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie 11
października 2022 roku w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 29 września 2022 r. przez odwołującego: Hochtief
Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Sinfonia Varsovia z siedzibą w Warszawie przy udziale wykonawców:
Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie
do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie odwołującego,
2. Adamietz Sp. z o.o.
z siedzibą w Strzelcach Opolskich zgłaszającego przystąpienie
do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu nr 1 i 3 i nakazuje zamawiającemu:
Unieważnienie czynności z 19 września 2022 r. tj. zaproszenia wykonawców
do
złożenia ofert w postępowaniu;
1.2 Wezwanie na podstawie art. 128 ust. 1 Pzp wykonawcy Adamietz Sp. z o.o. z
siedzibą w Strzelcach Opolskich do uzupełnienia dokumentów na potwierdzenie
spełnienia warunku udziału w postępowaniu wskazanego w Rozdziale III pkt 3 ppkt
5 Specyfikacji Warunków Zamówienia;
1.3 P
owtórzenie czynności badania i oceny wniosku wykonawcy Adamietz Sp. z o.o.
z siedzibą w Strzelcach Opolskich o dopuszczenie do udziału w postepowaniu.
W pozostałym zakresie oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża w ½ wykonawcę Adamietz Sp. z o.o. z siedzibą
w Strzelcach Opolskich
oraz w ½ odwołującego Hochtief Polska Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od wykonawcy Adamietz Sp. z o.o. z siedzibą w Strzelcach Opolskich
na rzecz odwołującego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero
groszy)
z tytułu proporcjonalnego rozdzielenia kwoty wpisu od odwołania
uiszczonego przez odwołującego.
Stosownie do art.
579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(tekst jednolity Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..……………………………
Sygn. akt: KIO 2564/22
U z a s a d n i e n i e
Sinfonia Varsovia
z siedzibą w Warszawie (dalej: Zamawiający) prowadzi na podstawie
przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r.
poz. 1710, dalej: Pzp
) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
ograniczonego pn.
: „Modernizacja zabytkowych obiektów oraz budowa Sali koncertowej przy
ulicy Grochowskiej na potrzeby Sinfonia Varsovia Cz
ęść A”, numer referencyjny:
ZP/PO/6/2022.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 20 czerwca 2022 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2022/S 117-329041.
września 2022 r. wykonawca Hochtief Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie wobec niezgodnych z przepisami czynności i zaniechań
Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie:
1. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit b w zw. z art. 176 Pzp w zw. z art. 147 Pzp przez zaniechanie
odrzucenia wniosku
wykonawcy Adamietz Sp. z o.o. z siedzibą w Strzelcach
Opolskich
(dalej: Przystępujący) o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, mimo
że wykonawca ten nie spełnił warunku udziału w postępowaniu o którym mowa
w Rozdziale III punkt 3 ppkt
5 Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: SWZ),
2. art. 128 ust. 1 w zw. z art. 146 ust. 1 pkt. 2 lit. b w zw. z art. 176 ust. 2 Pzp przez
uznanie, że odpowiedź udzielona przez Przystępującego 15 września 2022 r.
potwierdza
ła spełnienie ww. warunku udziału w postępowaniu i w konsekwencji
zaniechanie odrzucenia wniosku
Przystępującego o dopuszczenie do udziału
w p
ostępowaniu.
3. art. 16 ust. 1 Pzp przez prowadzenie p
ostępowania w sposób niezapewniający
uczciwą konkurencję oraz równe traktowanie wykonawców.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
powtórzenia czynności badania i oceny wniosku Przystępującego o dopuszczenie
do udziału w postepowaniu.
2. odrzucenia wniosku
Przystępującego o dopuszczenie do udziału w postepowaniu.
W uzasadnieniu Odwołujący wskazał m. in.:
Zamawiający w SWZ wskazał, że o udzielenie zamówienia ubiegać się mogą wykonawcy,
którzy spełnią warunki udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej
lub zawodowej w tym między innymi przez wykazanie dysponowania przez wykonawcę
jednym kierownikiem robót budowlanych branży telekomunikacyjnej posiadającym
uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci instalacji i urządzeń
telekomunikacyjnych do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń.
Przystępujący we wniosku o dopuszczenie do udziału w Postępowaniu wskazał Pana D. M.
jako osobę legitymującą się ww. doświadczeniem wymaganym przez Zamawiającego.
Przystępujący w Wykazie osób złożonym wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu wskazał, że Pan D. M. posiada uprawnienia w zakresie telekomunikacji
przewodowej bez ograniczeń.
Zgodnie z art.
15a Prawa Budowlanego uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej
w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych bez ograniczeń uprawniają
do projektowania obiektu budow
lanego lub kierowania robotami budowlanymi związanymi
z obiektem budowlanym, w zakresie telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą
telekomunikacyjną oraz telekomunikacji bezprzewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Zamawiający pismem z 12 września 2022 r. wezwał Przystępującego do wyjaśnienia
czy posiadane przez Pana D. M.
uprawnienia są tożsame z wymaganiami określonymi w
SWZ.
W odpowiedzi na ww. wezwanie pismem z 15
września 2022 r. Przystępujący potwierdził,
że kwalifikacje Pana D. M. w zakresie telekomunikacji przewodowej bez ograniczeń
są tożsame zakresowo z określonymi w SWZ wymaganiami Zamawiającego, to jest
są tożsame z uprawnieniami budowlanymi w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci,
instalacji
i urządzeń telekomunikacyjnych i złożył decyzję na podstawie której Pan D. M.
uzyskał uprawnienia.
Z treści przedstawionej przez Przystępującego decyzji wynikało, że uprawnienia zostały
Panu D. M. przyznane na podstawie decyzji z 3 marca 2003 r. w oparciu o
§ 11
rozporządzenia Ministra Łączności z 10 października 1995 r. w sprawie samodzielnych
funkcji
technicznych
w budownictwie telekomunikacyjnym (Dz.U. z 1995 r. Nr 120, poz. 581 z późn. zm.) oraz
art. 104
§ 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. — Kodeks postępowania administracyjnego (j.t.
Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.). Na podstawie ww. decyzji Pan D. M. uzyskał
uprawnienia budowlane w telekomunikacji projektowania i kierowania robotami budowlanymi
w specjalnościach instalacyjnych w telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą
towarzyszącą bez ograniczeń.
Obowiązujące na dzień wydania decyzji dla Pana D. M. rozporządzenie Ministra Łączności
z 10
października 1995 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie
telekomunikacyjnym przewid
ywało w § 2, że uprawnienia budowlane w telekomunikacji
są udzielane w specjalnościach instalacyjnych w zakresie sieci linii, instalacji oraz urządzeń
dla:
Telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
2. Telekomunikacji radiowej.
Tymczasem
Zamawiający jednoznacznie wskazał w SWZ, że zakres wymaganych
uprawnień budowlanych powinien mieć charakter bez ograniczeń. W przypadku uprawnień
budowlanych do sprawowania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w
specjalności telekomunikacyjnej uprawnienia bez ograniczeń oznaczają konieczność
posiadania uprawnienia w pełnym zakresie zarówno w telekomunikacji przewodowej jak i
radiowej. Decyzja o nadaniu uprawnień Panu D. M. winna być interpretowana w oparciu o
przepisy obowiązujące jej wydania tj. 3 marca 2003 r. (zakres uprawnień wynikał z tej
konkretnie decyzji zaś późniejsze zmiany prawa w zakresie uprawnień budowlanych
pozosta
wały
bez
wpływu
na ten zakres). Przedstawiony przez
Przystępującego wykaz osób, wyjaśnienia zawarte
w piśmie z 15 września 2022 r. oraz decyzja nr DT-WBT/02430/03/U z 3 marca 2003 r.
o nadaniu uprawnień wskazywały, że Pan D. M. nie uzyskał uprawnień w zakresie
telekomunikacji radiowej (nie wykazał ich posiadania).
Przystępujący nie wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie
określonym w Rozdziale III punkt 3 ppkt 5) SWZ i jest to okoliczność trwała, nie podlegająca
dalszemu sanowaniu wobec wyczerpania możliwości wynikającej z art. 128 ust. 1 i 4 Pzp.
października 2022 r. Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że uwzględnia je
w całości.
W tym samym dniu Przystępujący złożył oświadczenie o wniesieniu sprzeciwu wobec
uwzględnienia odwołania przez Zamawiającego. W piśmie procesowym z 11 października 2022 r.
Przystępujący w następujący sposób odniósł się do zarzutów odwołania:
Przystępujący w celu wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu oświadczył,
że skieruje do realizacji zamówienia Pana D. M. dysponującego uprawnieniami w telekomunikacji
przewodowej bez ograniczeń (wykaz osób). Zamawiający po powzięciu wątpliwości,
czy uprawnienia tej osoby odpowiada
ły wymaganiom określonym w SWZ zwrócił
się do Przystępującego o udzielenie wyjaśnień. W odpowiedzi na wezwanie Przystępujący
oświadczył, że „(...) wskazane uprawnienia w zakresie telekomunikacji przewodowej bez
ograniczeń są tożsame zakresowo z określonymi w SWZ, to jest uprawnienia budowlane
w specjalności instalacyjnej zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych”.
Do złożonych wyjaśnień Przystępujący załączył decyzję, z której wynikało, że Pan D. M.
dysponuje uprawnieniami w telekomunikacji do projektowania i kierowania robotami budowlanymi
w specjalnościach instalacyjnych w telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą
towarzyszącą bez ograniczeń.
Aktualne uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i
urządzeń telekomunikacyjnych na przestrzeni lat obowiązywania ustawy Prawo budowlane
zmieniały swoje nazewnictwo. W konsekwencji powyższego w dokumentach, które były
wydawane wiele lat wcześniej ich treść nie pokrywa się z obecnie stosowaną.
Zarówno wcześniejsze jak i aktualnie obowiązujące przepisy przewidywały dopuszczalność
określenia uprawnień jako „bez ograniczeń” oraz „w ograniczonym zakresie”. Względem
wymagań określonych w SWZ to właśnie dwojakie rozróżnienie było kluczowe w ocenie
spełnienia wymagania przez osobę skierowaną do realizacji zamówienia. Jak wynika z art. 15a
ust. 19 ustawy Prawo budowlane, uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie
sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych w ograniczonym zakresie uprawniają do
projektowania obiektu budowlanego lub kierowania robotami budowlanymi związanymi z
obiektem
budowlanym
wraz
z infrastrukturą telekomunikacyjną, w odniesieniu do obiektu budowlanego, takiego jak lokalne
linie i instalacje. W poprzednim stanie prawnym, jak wynika
ło z § 4 ust. 1a Rozporządzenia
z
10 października 1995 r. Ministra Łączności w sprawie samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie telekomunikacyjnym (Dz.U. Nr 120, poz. 581), ograniczenie zakresu
uprawnień mogło nastąpić odniesieniu do urządzeń liniowych i stacyjnych. Tym samym zakres
uprawnień nieograniczający się do wymienionych obiektów budowlanych/urządzeń wskazywał,
że uprawnienia Pana D. M. nie miały ograniczonego charakteru, a skoro nie miały ograniczonego
charakteru należało przypisać im charakter bez ograniczeń, zgodny z wymaganiami zawartymi
w warunku u
działu w postępowaniu. Skoro zatem decyzją Prezesa Urzędu Regulacji
Telekomunikacji i Poczty nadano Panu D. M. uprawnienia budowlane w telekomunikacji
do projektowania i kierowania robotami budowlami w specjalnościach instalacyjnych
w telekomunikacji prz
ewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą bez ograniczeń oznaczało
to,
że w tym brzmieniu (również jako bez ograniczeń) należało aktualnie kwalifikować
te uprawnienia.
Przystępujący wskazał też, że uzyskanie takich informacji możliwe jest na podstawie dostępnej
powszechnie wyszukiwarki Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego (GUNB) https://ecrub.gunb.
gov.pl (dowód nr 1). Zgodnie z danymi w niej zamieszczonymi wyszukiwania można dokonywać
przez
wybór kategorii „telekomunikacja”, odpowiadającej tej wymaganej w warunku udziału
w postępowaniu. Jak wynikało z przedstawionych informacji i wyjaśnienia zawartego na tej
stronie internetowej kategoria
„Telekomunikacja” w zakresie „bez ograniczeń” obejmuje, w
zależności
od daty nadania uprawnień specjalność m. in. telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą
towarzyszącą (bez ogr.). Powyższe w ocenie Przystępującego potwierdzało, że zakres uprawnień
wskazany w decyzji dot. Pana D. M.
„w telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą
towarzyszącą bez ograniczeń” odpowiadał uprawnieniom „bez ograniczeń” w odniesieniu
do aktualnie obowiązującego Prawa budowlanego. Wniosek przeciwny oznaczałby, że organ
dedykowany m. in. do kontroli działania organów administracji architektoniczno-budowlanej
i nadzoru budowlanego, jakim jest
GUNB nie dysponuje wiedzą z zakresu rodzaju uprawnień
budowlanych i przedstawi
ł na swej stronie internetowej nieprawdziwe informacje.
Przystępujący z daleko idącej ostrożności procesowej wskazał, że nawet gdyby Krajowa Izba
Odwoławcza doszła do wniosku, że Pan D. M. nie posiadał wymaganych w SWZ uprawnień
to i tak odwołanie powinno zostać oddalone w całości jako oczywiście bezzasadne. Zarzuty
podniesione przez Odwołującego oraz żądanie odrzucenia wniosku Przystępującego
o dopuszczenie do udziału w Postępowaniu były bowiem przedwczesne. Względem
Przystępującego, w zakresie potwierdzenia spełnienia warunku z rozdziału III ust. 3 pkt 5 lit. a
SWZ Zamawiający nie zastosował jeszcze procedury, o której mowa w art. 128 ust. 1 Pzp. W
zakresie uprawnień Pana D. M. Przystępujący wzywany był na razie do wyjaśnień wykazu osób
w
trybie
art. 128 ust. 4 Pzp.
Powyższe wynikało wprost ze skierowanego do Przystępującego w toku
postępowania o udzielenie zamówienia wezwania z 12 września 2022 r.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść SWZ, jak również
biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron oraz Przystępującego zawarte
w odwołaniu i wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i
zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
dokumentacji postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem SWZ wraz
z załącznikami,
oferty Przystępującego,
korespondencji Zamawiającego z Przystępującym, w szczególności wezwania
z 12 września 2022 r. wraz z odpowiedzią,
dokumentów złożonych przez Odwołującego i Przystępującego w charakterze
w dowodów.
Izba ustaliła, co następuje:
Warunki udziału w postępowaniu określone zostały w Rozdziale III SWZ. Podstawowy
dla oceny zasadności zarzutu nr 1 warunek udziału w postępowaniu brzmiał następująco
(Rozdział III SWZ pkt 3 ppkt 5):
„O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunek udziału
w postępowaniu dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej.
Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że dysponuje jednym kierownikiem robót
budowlanych branży telekomunikacyjnej spełniającym łącznie następujące wymogi:
a.
winien posiadać uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci,
instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych do kierowania robotami budowlanymi
bez ograniczeń,
b.
winien posiadać co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe jako kierownik robót
branży telekomunikacyjnej (licząc od momentu uzyskania uprawnień budowlanych
w
specjalności
instalacyjnej
w
zakresie
sieci,
instalacji
i
urządzeń
telekomunikacyjnych do kiero
wania robotami budowlanymi bez ograniczeń) z
zastrzeżeniem,
że doświadczenie to obejmuje w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu
do składania ofert co najmniej 6 miesięczną aktywność zawodową”.
Biorąc pod uwagę, że Zamawiający nie zawarł w SWZ żadnych informacji dotyczących
sposobu interpretacji powyższego warunku, co do jego zakresu oraz uprawnień wydanych
na gruncie nieobowiązujących już przepisów, Izba uznała, że zastosowanie ma w tej sytuacji
tylko art. 15a pkt 18
Prawa budowlanego, który stanowi: Uprawnienia budowlane
w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych
bez ograniczeń uprawniają do projektowania obiektu budowlanego lub kierowania robotami
budowlanymi związanymi z obiektem budowlanym, w zakresie telekomunikacji przewodowej
wraz z infrastrukturą telekomunikacyjną oraz telekomunikacji bezprzewodowej wraz
z infrastrukturą towarzyszącą.
Wobec powyższego Izba uznała, że Odwołujący miał rację twierdząc, że dla spełnienia
warunku udziału w postępowaniu należało dysponować kierownikiem robót budowlanych
branży telekomunikacyjnej z nieograniczonymi uprawnieniami w zakresie telekomunikacji
przewodowej i bezprzewodowej wraz z infrastrukturą.
Z dokumentacji postępowania jasno wynika (i była to okoliczność niesporna między
stronami), że uprawnienia jakimi dysponuje wskazany przez Przystępującego Pan D. M., to
uprawnienia bez ograniczeń, ale tylko w zakresie telekomunikacji przewodowej. Uprawnienia
zostały wydane w 2003 r., na podstawie Rozporządzenia z 10 października 1995 r. Ministra
Łączności
w
sprawie
samodzielnych
funkcji
technicznych
w
budownictwie
telekomunikacyjnym
(Dz.U. Nr 120, poz. 581).
Zgodnie z § 4 ust. 2 tego rozporządzenia:
Ustanawia się specjalizacje w ramach specjalności instalacyjnych w zakresie sieci, linii,
instalacji i urządzeń w telekomunikacji:
przewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, dotyczącej urządzeń liniowych
i stacyjnych,
radiowej, dotyczącej obiektów nadawczych radiofonii i telewizji naziemnej oraz
nadawczych i odbiorczych obiektów radiokomunikacyjnych.
W toku rozprawy Przystępujący potwierdził, że uprawnienia posiadane przez Pana D. M.
nie uprawniają go do wykonywania prac w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej.
Zgodnie z art. 104 Prawa budowlanego o
soby, które, przed dniem wejścia w życie ustawy,
uzyskały uprawnienia budowlane lub stwierdzenie posiadania przygotowania zawodowego
do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, zachowują uprawnienia
do p
ełnienia tych funkcji w dotychczasowym zakresie.
W konsekwencji Izba uznała, że nie budzi wątpliwości, że uprawnienia Pana D. M. nie
odpowiadały wymogom określonym w treści SWZ. Pan D. M. uzyskał w 2003 r. uprawnienia
w zakresie telekomunikacji przewodowe
j, zatem na gruncie obowiązujących przepisów
Prawa budowlanego zachował takie właśnie uprawnienia. Tym samym biorąc pod uwagę
opisany wyżej sposób rozumienia warunku udziału w postępowaniu z Rozdziału III SWZ pkt
3 ppkt
5 Przystępujący nie wykazał jego spełnienia.
W konsekwencji zarzut nr 1 odwołania potwierdził się. W konsekwencji zasadnym okazał
się zarzut nr 3, wynikowy wobec zarzutów nr 1 i 2. Mimo to, wbrew żądaniu Odwołującego
Izba uznała, że na obecnym etapie postępowania brak jest podstaw do odrzucenia wniosku
Przystępującego o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
12 września 2022 r. Zamawiający skierował do Przystępującego następujące wezwanie:
„W związku z faktem złożenia przez Państwa wniosku o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Modernizacja zabytkowych
obiektów oraz budowa sali koncertowej przy ul. Grochowskiej na potrzeby Sinfonia Varsovia”
(część A), Zamawiający, działając na podstawie art. 128 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 11 września
2019 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129), zwanej dalej „ustawą”,
wzywa do: (...)
Złożenia wyjaśnień lub złożenia, poprawienia lub uzupełnienia Załącznika nr 5 –
Wykaz osób – w następującym zakresie: (...)
c. kwalifikacji p. D. M.: czy wskazane uprawnienia w zakresie telekomunikacji
przewodowej bez ograniczeń są tożsame zakresowo z określonymi w SWZ,
tj. uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci,
instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych (...)”.
W odpowiedzi
z 15 września 2022 r. Przystępujący wskazał: „W zakresie kwalifikacji Pana
D. M. potwierdzamy, iż wskazane uprawnienia w zakresie telekomunikacji przewodowej
bez ograniczeń są tożsame zakresowo z określonymi w SWZ, to jest uprawnienia budowlane
w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych
i przedkładamy Decyzję”.
Biorąc pod uwagę treść przytoczonego wezwania z 12 września 2022 r. w ocenie Izby mimo,
że Zamawiający powołał się na art. 128 ust. 1 i 4 Pzp oraz wskazał, że wzywa do złożenia
wyjaśnień lub uzupełnienia Wykazu osób, to w rzeczywistości należało je traktować
wyłącznie co najwyżej jako wezwanie do wyjaśnień. Podkreślenia wymaga bowiem, że
Zamawiający
w rzeczywistości wezwał Przystępującego do potwierdzenia czy uprawnienia Pana D. M.
odpowiadają wymogom SWZ. Zakładając, że celem Przystępującego było uzyskanie
zamówienia, to fakt powołania się na uprawnienia Pana D. M. sam w sobie był
wystarczającym potwierdzeniem, że Przystępujący był przekonany o zgodności jego
uprawnień z warunkiem udziału w postępowaniu. Założenie, że w odpowiedzi na wezwanie z
września 2022 r. Przystępujący udzieli przeczącej odpowiedzi na zadane mu pytanie było
nielogiczne.
Co najistotniejsze
– Zamawiający w żaden sposób nie określił co w uprawnieniach Pana D.
M. budziło jego wątpliwości, a co za tym idzie – wymagało ewentualnego uzupełnienia.
Przystępujący nie został więc skutecznie wezwany do uzupełnienia dokumentów na
podstawie art. 128 ust. 1 Pzp, ponieważ takie wezwanie musi być jednoznaczne i jasne.
Zasadą jest jednokrotne wzywanie wykonawcy do uzupełnienia dokumentów na
potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu, więc wezwanie nie może
budzić wątpliwości, co do oczekiwań zamawiającego. Nie można więc przyjąć, że
wykonawca
zgadnie czego oczekiwał zamawiający.
W konsekwencji Izba oddaliła zarzut nr 2 odwołania. Biorąc powyższe ustalenia nie mogło
dojść do naruszenia art. 128 ust. 1 Pzp, ponieważ wezwania z 12 września 2022 r. nie
można było potraktować jako wezwania do uzupełnienia dokumentów na podstawie tego
przepisu Pzp.
Dlatego też, mimo, że zarzut nr 1 okazał się zasadny, Izba uznała, wbrew
żądaniom
i stanowisku Odwołującego, że obowiązkiem Zmawiającego jest umożliwienie
Przystępującemu uzupełnienia dokumentów na potwierdzenie spełniania warunków udziału
w postępowaniu.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………