KIO 2568/22 WYROK dnia 12 października 2022 r.

Stan prawny na dzień: 20.02.2023

Sygn. akt: KIO 2568/22 
 

WYROK 

z dnia 12 

października 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak 

Członkowie:   

Katarzyna Odrzywolska 

Anna Osiecka-Baran 

Protokolant:   

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  12 

października  2022  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odw

oławczej  w  dniu  30  września  2022  r.  przez 

Odwołującego  –  Przedsiębiorstwo  Robót  Drogowo-Mostowych  „MIKST”  Spółka  z 

ograniczoną  odpowiedzialnością,  ul.  Gdańska  69a,  07-100  Węgrów,  w  postępowaniu 

prowadzonym przez Zam

awiającego – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, 

Generalna  Dyrekcja  D

róg  Krajowych i  Autostrad  Oddział  w  Warszawie,  ul.  Mińska  25, 

03-808 Warszawa 

przy udziale  

Wykonawcy 

– ZABERD Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Bystrzycka 24, 54-

215  Wrocław  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawi

ającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i: 

2.1 z

alicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15.000  zł  00  gr. 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych,  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania;  

2.2 z

asądza  od Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  3.600  zł  00  gr. (słownie: 

trzy  tysi

ące  sześćset  złotych  zero  groszy)  tytułem  zwrotu  kosztów  poniesionych  w 

związku z wynagrodzeniem pełnomocnika Zamawiającego. 


Stosownie  do  art.  580  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  wr

ześnia  2019  r.  –  Prawo  Zamówień 

Publicznych (Dz. U. 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia 

jego 

doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do S

ądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodni

czący: 

……………………………… 

Członkowie:   

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 2568/22 

U z a s a d n i e n i e 

postępowaniu  prowadzonym  w  trybie  podstawowym  przez  Zamawiającego  –  GDDKiA 

Oddział  w  Warszawie  na  „Całoroczne  (bieżące  i  zimowe)  utrzymanie  dróg  krajowych 

za

rządzanych przez GDDKiA Oddział w Warszawie w podziale na 3 zadania: Zadanie nr 1 – 

Rejon 

w  Płocku,  Zadanie  nr  2  –  Rejon  w  Siedlcach,  Zadanie  nr  3  –  Rejon  w  Zwoleniu” 

(sygnatura 

postępowania:  O/WA.D-3.2421.23.2022),  ogłoszonym  w  Dzienniku  Urzędowym 

Unii Europejskiej w dniu 19.04.2022 r. pod numerem 2022/S 076-208047, wobec 

czynności 

p

olegającej  na  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  i  zaniechaniu  jej  odrzucenia  (oferta 

ZABERD Sp. z o.o.), Wykonawca 

Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych Sp. z o.o. z 

siedzibą  w  Węgrowie,  wniósł  w  dniu  30.09.2022  r.  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej (sygn. akt KIO 2568/22). 

Odw

ołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie niżej wymienionych przepisów:  

1.  art.  226  ust.  1  pkt  3)  i  5)  ustawy  Pzp  poprzez  ich  niezastosowanie  i  nieodrzucenie 

oferty  Zaberd,  podczas  gdy  z  dokumentów  złożonych  przez  tego  Wykonawcę  w 

aktach 

postępowania  wynika,  iż  treść  oferty  tego  Wykonawcy  nie  odpowiada  treści 

SWZ; 

2.  art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp oraz art. 224 ust. 6 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty 

wykonawcy  Zaberd  pomimo,  że  zawiera  rażąco  niską  cenę  oferty  w  stosunku  do 

przedmiotu zamówienia, a realia rynkowe nie uzasadniają podanej w ofercie ceny; 

3.  art.  224  ust.  1  i  4  Pzp  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  i  2  Pzp  -  przez  zaniechanie  wezwania 

wykonawcy  Zaberd  do  udzielenia 

wyjaśnień  zaoferowanej  ceny,  pomimo,  że  istotne 

elementy 

składowe  ceny  mają  charakter  rażąco  niskich  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia  i  budzą  zasadnicze  wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania  za  nie 

przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  Zamawiającego 

w dokumentach zamówienia i zgodnie z obowiązującymi przepisami; 

4.  art.  226  ust.  1  pkt  7  Pzp  w  związku z  art.  3  ust. 1  oraz  art.  15  ust.  1  pkt 1  ustawy z 

dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (zwanej  dalej  jako 

"uznk"),  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Zaberd  pomimo,  że  oferta  została 

złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji polegającego na manipulowaniu 

cenami  istotnych 

elementów  zamówienia,  w  oderwaniu  od  wartości  rynkowej 

świadczeń; 

5.  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  wezwania  Zaberd  do  uzupełnienia 

wykazu osób w zakresie doświadczenia Z-cy Kierownika ds. Utrzymania, ponieważ w 

przekazanym  na  wezw

anie  Zamawiającego  wykazie  osób  Zaberd  powołało  się  na 

dysponowanie  osobą  pana  R.  M.,  który  w  latach  2015  -  2018  pełnił  funkcję 


Ki

erownika  robót,  a  nie  Kierownika  Utrzymania  w  ramach  zadania  „Kompleksowe 

(l

etnie i zimowe) utrzymanie dróg krajowych województwa małopolskiego w zakresie 

Części  nr  1  obejmującej  kompleksowe  utrzymanie  dróg  krajowych  Rejonu  Kraków", 

co 

konsekwencji 

dopro

wadziło 

do 

przyznania 

Zaberd w ramach tego kryterium 4 pkt, a nie 1 pkt; 

6.  art. 226 ust. 1 pkt 2) lit b i c ustawy Pzp przez jego niezastosowanie i nieodrzucenie 

oferty  Zaberd,  podczas  gdy  Wykonawca  ten  na  wezwanie  Zamawiającego  do 

złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych,  nie  złożył  skutecznie  referencji, 

ponieważ  nie  sposób  stwierdzić,  czy  dokument  ten  został  prawidłowo  podpisany 

elektronicznie,  ewe

ntualnie  także  art.  128  ust.  1  Pzp  przez  zaniechanie  wezwania 

Zaberd do wyjaśnień w tym przedmiocie; 

7.  art. 226 ust. 2 lit. c w zw. z art. 218 ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 128 ust. 1 ustawy 

Pzp przez brak odrzucenia oferty Zaberd, pomimo i

ż Zaberd nie przedłożył w terminie 

prawidłowego  podmiotowego  środka  dowodowego  potwierdzającego  spełnianie 

warunku udziału w postępowaniu, potwierdzającego okoliczność, o której mowa w pkt 

8.2.3.  SWZ  tj.  posiadania  środków  finansowych  lub  zdolności  kredytowej  na  kwotę 

3.500.000 zł, albowiem przedłożone przez Zaberd zaświadczenia z banku PKO BP z 

dnia 6 września 2022  r.,  banku BNP  Paribas Bank Polska według  stanu na dzień 5 

września 2022 r., pochodzą z różnych rachunków i (jak wynika z treści oświadczeń) 

dotyczą różnych  dni  wobec czego  ujawnione  w nich środki mogły  stanowić  tą  samą 

kwotę swobodnie przenoszoną między ww. rachunkami celem sztucznego sprawienia 

p

ozoru posiadania większej ilości środków. 

8.  art.  16  ustawy  Pzp  przez  naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania  wykonawców,  zasady  przejrzystości  i  proporcjonalności,  przejawiające 

się  w  szczególności  w  traktowaniu  w  sposób  uprzywilejowany  wykonawcy  Zaberd  i 

dokonanie wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej, pomimo iż Wykonawca ten nie 

wykazał, iż oferta przez niego złożona spełnia warunki udziału w postępowaniu oraz 

w sytuacji, gdy oferta ta powinna zostać odrzucona. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  oraz  nakazanie  Zamawiającemu 

unieważnienia  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  odrzucenia  oferty  Zaberd,  dokonania 

ponownego badania ofert i dokonanie 

wyboru oferty Odwołującego. 

Odwołujący  wskazał  na  niedoszacowanie  pozycji  związanych  z  zimowym  utrzymaniem  w 

tabeli  10b  (czynności  ZUD  –  oferta  nie  pokrywa  kosztu  zakupu  soli,  a  niedoszacowanie 

kosztów  materiału  ma  sięgać  kwoty  9.200.000  zł  netto),  tabeli  10c  (ZUD  –  chodniki).  Ceny 

jednostkowe 

powinny  być  wyjaśnione,  jako  istotne  części  składowe  na  podstawie  art.  224 


ust.  1  Ustawy.  R

ażącą  dysproporcję  cen  widać  przy  porównaniu  zaproponowanych  cen  w 

zadaniu 

– Rejon w Siedlcach.  

Zaberd  zamierza  wykonać zamówienie za  pomocą  podwykonawców (obecnie  nieznani),  za 

w

yjątkiem zastrzeżonego do osobistego wykonania – zarządzania kontraktem.   

Zdaniem Odwołującego złożenie oferty z ceną niedoszacowaną wyczerpywać ma przesłankę 

uzn

ania  oferty  za  niezgodną  z  warunkami  zamówienia,  co  powinno  prowadzić  do  jej 

odrzucenia  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  5  Ustawy. 

Ponadto,  oferta  złożona  została  w 

warunkach czynu nieuczciwej konkuren

cji polegającego na manipulowaniu cenami istotnych 

elementów zamówienia, w oderwaniu od wartości rynkowej świadczenia. 

Zamawiający  miał  dodatkowo  dopuścić  się  zaniechania  wezwania  do  uzupełnienia  wykazu 

osób,  w  celu  potwierdzenia  doświadczenia  osoby  wskazanej  do  pełnienia  funkcji  Z-cy 

Kierownika ds. Utrzymania D

róg, ocenianego w kryterium oceny ofert.  

O

dwołujący  zakwestionował  podmiotowy  środek  dowodowy  –  referencję,  kwestionując 

skuteczność  podpisu  elektronicznego  w  dacie  składania  oświadczenia  woli  –  certyfikat 

podpisu  utracił  ważność  przed  terminem  składania  ofert.  Nie  można  zweryfikować,  czy 

dokument został podpisany w okresie ważności certyfikatu.  

O

dwołujący  zakwestionował  złożone  zaświadczenia  z  banków,  mające  potwierdzić 

posiadanie środków finansowych lub zdolność kredytową na kwotę 3.500.000,00zł 

Do 

postępowania  odwoławczego  przystąpił  po  stronie  Zamawiającego  Wykonawca  Zaberd 

Sp.  z  o.o.  Uczestnik  w  p

iśmie  z  11.10.2022  r.  odniósł  się  szczegółowo  do  zarzutów 

odwołania, wnosząc o jego oddalenie w całości. 

Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, wnosząc o jego oddalenie w całości. 

Stanowisko Izby 

Do rozpoznania zarzu

tów w odwołaniu zastosowanie znajdowały przepisy ustawy z dnia 11 

w

rześnia  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710  z  późn.  zm.), 

obowi

ązującej  w  dacie  wszczęcia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  zwana  dalej 

Usta

wą. 

O

dwołanie nie podlegało odrzuceniu i takich wniosków również nie formułowano w pismach 

procesowych, jak i w toku posiedzenia niejawnego przed otwarciem rozprawy.  


Rozpoznaj

ąc  odwołanie  Izba  miała  na  uwadze  stan  faktyczny  ustalony  w  oparciu  o 

dokumentacj

ę postępowania złożoną do akt sprawy, w tym postanowienia swz, jak również 

ofertę ZABERD Sp. z o.o.  

Izba ustaliła i zważyła. 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  na  świadczenie  usługi  całorocznego  (bieżącego  i 

zimowego) 

utrzymania dróg krajowych z podziałem na 3 zadania: Rejon w Płocku, Rejon w 

Siedlcach,  Rejon  w  Zwoleniu.  O

ferty  można  było  składać  w  odniesieniu  tylko  do  jednej 

części.  Zamawiający  przewidział  na  sfinansowanie  zamówienia  kwotę  309.327.669,33  zł 

brutto,  co  w  podziale  na  zadania  odpowiada  kwotom:  109.272.713,12  zł  brutto  (zadanie  nr 

, 105.172.946,54 zł brutto (zadanie nr 2), 94.882009,67 zł brutto (zadanie nr 3). 

Zgodnie 

z  pkt  16.5  IDW  ofertę  stanowi  formularz  „Oferta”  wraz  z  dokumentami:  Tabela 

Elementów  Rozliczeniowych  (TER),  formularz  „Kryteria  pozacenowe”  (jego  niezłożenie  nie 

skutkuje  odrzuceniem  oferty).  Cena  oferty  wyliczana  jest  w  oparciu  o  TER  i  musi 

uwzględniać  wszystkie  pozycje  TER.  Zgodnie  z  pkt  17.6  IDW  dla  każdej  pozycji 

wyszczególnionej  w  formularzu,  jeśli  składają  się  na  nią  elementy  o  zróżnicowanych 

kosztach, jednolita stawka powinn

a zostać skalkulowana na zasadzie uśrednienia kosztów. 

Z

amawiający w ogłoszeniu o zamówieniu ustalił warunki udziału w postępowaniu w podziale 

na każde zadanie. W zadaniu nr 2 w odniesieniu do posiadanych środków finansowych lub 

zdolności kredytowej Zamawiający wymagał w wysokości nie mniejszej niż 3.500.000 PLN. 

celu  wykazania  spełnienia  tego  warunku  należało  złożyć  informację  z  banku  lub 

spółdzielczej  kasy  oszczędnościowo-kredytowej,  potwierdzającej  wysokość  posiadanych 

środków  finansowych  lub  zdolność  kredytową  wykonawcy,  wystawioną  nie  wcześniej  niż  3 

miesiące przed jej złożeniem. 

Warunki 

udziału w postępowaniu zostały również opisane w IDW – pkt 8 i następne. 

W  odniesieniu  do  pers

onelu  Zamawiający  wymagał  udziału  w  wykonaniu  zamówienia  1 

osoby  na  stanowisku 

Zastępcy  Kierownika  ds.  Utrzymania  Dróg  posiadającego 

doświadczenie zawodowe: 

Minimum  12  miesięcy  doświadczenia,  w  tym  min.  1  sezon  zimowy,  przy  realizacji  1  lub  2 

zadań polegających na bieżącym i zimowym utrzymaniu dróg obejmujących co najmniej 70 

km dróg klasy min. G na stanowisku/stanowiskach ds. koordynacji/nadzorowania/kierowania 

pracami związanymi z utrzymaniem dróg 

lub 

Minimum  5  miesięcy  doświadczenia  przy  realizacji  1  zadania  polegającego  na  zimowym 

utrzymaniu  dr

óg  obejmujących  co  najmniej  70  km  dróg  klasy  min.  G  na 


stano

wisku/stanowiskach  ds.  koordynacji/nadzorowania/kierowania  pracami  związanymi  z 

utrzymaniem  dróg  oraz  minimum  7  miesięcy  doświadczenia  przy  realizacji:  1  lub  2  zadań 

polegających na bieżącym utrzymaniu dróg obejmujących co najmniej 70 km dróg klasy min. 

G  na  stanowisku/stanowiskach  ds.  koordynacji/  nadzorowania/kierowania  pracami 

związanymi z utrzymaniem dróg.   

Za 

doświadczenie  wynoszące  jeden  sezon  zimowy  Zamawiający  uzna  doświadczenie 

trwające  5  pełnych  miesięcy  w  okresie  od  15  października  danego  roku do  31  marca roku 

następnego. 

Opis  kryteriów  oceny  ofert  zamieszczony  został  w  pkt  21  IDW  w  poszczególnych 

podpunktach. 

W opisie sposobu dokonywania oceny ofert w ramach podkryterium 

„Kwalifikacje zawodowe 

Z-cy Kie

rownika ds. Utrzymania Dróg” (pkt 2.2.2) Zamawiający wskazał:  

W  tym 

podkryterium  ocenie  podlegać  będzie  doświadczenie  osoby  wskazanej  do  pełnienia 

funkcji  Zastępcy  Kierownika  ds.  Utrzymania  Dróg  w  koordynowaniu  prac  związanych  z 

utrzymanie

m  dróg,  obejmujących  co  najmniej  70  km  dróg  klasy  min.  G  na  stanowisku 

Kierownika ds. Utrzymania 

Dróg lub Z-cy Kierownika ds. Utrzymania Dróg lub Koordynatora 

U

trzymania  Dróg.  Punkty  zostaną  przyznane  za  każdy  pełny  rok  doświadczenia  (12 

miesięcy),  ponad  wymaganie  postawione  w  warunkach  udziału  w  postępowaniu.  W 

przypadku  gdy  wykazane  zada

nia  były  realizowane  równolegle  w  tym  samym  czasie, 

dublujące się okresy doświadczenia nie będą sumowane.  

Maksymalna 

liczba  punktów  możliwych  do  uzyskania  w  tym  podkryterium  to  4  (za  5  lat 

doświadczenia – 60 miesięcy). 

Stosownie  do  pkt  21.1  ppkt  2.2.2  IDW  Formularz 

„Kryteria  pozacenowe”  w  zakresie 

podkryterium 

„Kwalifikacje zawodowe personelu” nie stanowi dokumentu składanego w celu 

potwierdzenie spełnienia warunków, o których mowa w art. 124 ustawy pzp. 

Zaberd  złożył  ofertę  na  zadanie  nr  2  –  Rejon  w  Siedlcach  oferując  wykonanie  przedmiotu 

zamówienia za cenę brutto 97.151.020,61 zł zgodnie z załączoną do oferty tabelą elementów 

rozliczeniowych  (TER) 

–  zestawienie  zbiorcze.  TER  zawiera  szczegółowe  rozbicie  cen 

jednostkowych  w  podzia

le  na  poszczególne  grupy  prac:  nawierzchnia,  pobocza  i  pasy 

rozdziału, korpus drogi, odwodnienie, chodniki i ścieżki rowerowe, oznakowanie, urządzenia 

BRD, estetyka, urządzenia wspomagające, zimowe utrzymanie dróg (tabele 10a, 10b i 10c), 

zarządzanie kontraktem.  

Wykonawca Zaberd w formularzu 2.2 

„Kryteria pozacenowe” w podkryterium 2.2 Kwalifikacje 

zawodowe  Z-cy  Kierownika  ds. 

Utrzymania  Dróg,  wskazał  Pana  R.  M.  opisując 

doświadczenie zdobyte przy dwóch zadaniach, jako kierownika robót przez 3 okresy zimowe 


w  warunkach  umowy  na 

Kompleksowe  (letnie  i  zimowe)  utrzymanie  dróg  krajowych 

woje

wództwa małopolskiego – w zakresie Części 1 obejmuje kompleksowe utrzymanie dróg 

krajowych  Rejon

u  Kraków”  oraz  jako  Zastępca  Kierownika  ds.  Utrzymania  Dróg  oraz 

Kierownik  ds. 

Utrzymania  Dróg  przez  3  okresy  zimowe  w  ramach  umowy  na  „Całoroczne 

(bieżące  i  zimowe)  utrzymanie  dróg  krajowych  województwa  małopolskiego  w  zakresie 

części  nr  1  obejmuje  utrzymanie  dróg  krajowych  Rejonu  Kraków”.  Łącznie  wykazane 

doświadczenie obejmuje 71 miesięcy. 

Zamawiaj

ący wystąpił do rejonu Dróg w Krakowie o potwierdzenie wykonywania zadań przez 

Pana R. M. jako  Z-cy Kierownika ds. Utrzymania Dr

óg w zadaniu nr 1 i nr 2 na stanowisku 

związanym 

realizacją 

czynności 

polegających 

na 

bezpośredniej 

koordynacji

/nadzorowaniu/kierowaniu  pracami  związanymi  z  utrzymaniem  dróg.  Takie 

potwierdzenie zdobytego 

doświadczenia otrzymał (mail z 14.07.2022 r.). Zamawiający uznał, 

iż  doświadczenie  w  koordynowaniu  prac  związanych  z  utrzymaniem  dróg,  łącznie  trwało 

prawie 8 lat 

(od 07.10.2014 r., do 30.04.2022 r.) w okresie pełnienia funkcji Kierownika robót 

i Kierownika ds. Utrzymania. 

Zamaw

iający  na  podstawie  wykazu  osób  przyznał  ofercie  Zaberd  4  pkt  w  przedmiotowym 

kryterium pozacenowym 

„Kwalifikacje zawodowe personelu”.  

W celu wykazani

a spełniania warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt 8.2.4.1 

IDW Zaberd złożył wykaz usług obejmujący dwie usługi wykonane na rzecz GDDKiA Oddział 

w Gdańsku wraz z poświadczeniem należytej realizacji usług (podpisane elektroniczne przez 

K.  M..  W  dokumencie  podpisanym  elektronicznie  z

najduje  się  potwierdzenie  należytej 

realizacji  usług  świadczonych  przez  ZABERD  S.A. (której  następca  prawnym  jest  ZABERD 

Sp. z o.o.) na rzecz GDDKiA Oddzi

ał w Gdańsku. 

Zamawiający  w  dniu  20.09.2022  r.  poinformował  wykonawców  o  wyborze  w  zadaniu  2 

zamówienia oferty Zaberd Sp. z o.o. Na zadanie nr 2 złożone zostały 4 oferty z cenami od 

5.243,70 zł do 169.288.474,11 zł. 

Odwołujący załączył poświadczenie weryfikacji podpisu elektronicznego K. A. M. złożonego 

10.03.2022 r. pod dokumentem 

– poświadczenie GDDKiA Gdańsk kompleks utrzym DK.pdf

szczegółach  weryfikacji  znajduje  się  informacja  o  statusie  certyfikatu:  Zweryfikowano 

warunkowo pozytywnie, a dalej 

o utracie ważności certyfikatu. Ponadto na osi czasu zostały 

zamieszczone punkty ozn

aczające początek i koniec ważności certyfikatu (od 31.03.2020 r. 

do  01.04

.2022  r.),  czas  złożenia  podpisu  (zielona  kropka)  oraz  czas  weryfikacji  (niebieska 

kropka). Z info

rmacji tych wynika, że podpis został złożony w okresie ważności certyfikatu, tj. 


w dniu 10.03.2022 r., natomiast weryfikacja 

podpisu została dokonana po upływie ważności 

certyfikatu, tj. w dniu 29.09.2022 r. 

Za

mawiający  przedłożył  raport  z  weryfikacji  podpisu  elektronicznego,  potwierdzający 

prawidłowość  podpisu  złożonego  w  dniu  10.03.2022  r.  przez  Pana  K.  A.  M.  działającego  z 

ramienia GDDKi

A Oddział w Gdańsku. 

celu  wykazania  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczącego  zdolności 

finansowej  i  eko

nomicznej  wykonawca  ZABERD  załączył  dwa  zaświadczenia  z  banków 

potwi

erdzające środki zgromadzone na rachunkach według stanu na dzień 05.09.2022 r.: 

zaświadczenie  PKO  Bank  Polski  S.A.  z  06.09.2022  r.  o  stanie  środków  wynoszącym  na 

dzień 05.09.2022 r. 1.951.366,99 PLN; 

zaświadczenie  BNP  Paribas  Bank  Polska  S.A.  z  06.09.2022  r.  o  saldzie  na  dzień 

05.09.2022 r. wynoszącym 2.924.814,72 PLN.  

Przys

tępujący po stronie Zamawiającego przedstawił dowody – faktury zakupu soli drogowej 

w cenie 260/t z września 2022 r. 

Iz

ba nie uwzględniła wniosku Odwołującego o powołanie biegłego, który miałby wydać 

opinię na okoliczność ustalenia, czy poszczególne kwestionowane w odwołaniu ceny 

jednostkowe  zawierają  wszystkie  składniki  cenotwórcze  zgodnie  z  wymogami  swz 

oraz  czy  oferta  wykonawcy  Zaberd  zawiera  ceny  nierynkowe,  ceny 

poniżej  kosztów 

wytworzenia  lub  świadczenia,  ceny  poniżej  kosztów  zakupu  oraz  czy  wykonawca 

Zaberd uwzględnił w ofercie wymogi ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.   

U

względniając  podstawę  faktyczną  zarzutów,  jak  również  zakres  opinii  wyznaczony  tezą 

dowodow

ą  skład  orzekający  uznał,  iż  wniosek  dowodowy  został  zgłoszony  dla  zwłoki  i  nie 

jest przydatny dla roz

strzygnięcia o zarzutach. W tym zakresie dobitnie istotę dowodu z opinii 

biegłego wyłożył Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z 28.02.2022, sygn. akt KIO XXIII Zs 

wskazując,  iż  jest  nią  ocena  zgromadzonego  materiału  dowodowego  z 

uwzględnieniem  wiadomości  specjalnych,  a  nierzadko  też  prawidłowa  identyfikacja  faktów. 

B

iegły  nie  tylko  może  dokonać  oceny  faktów,  ale  też  pozwala  sądowi  ustalić  fakty,  dla 

kt

órych  wymagane  są  wiadomości  specjalne.  Bezprzedmiotowe  jest  wyjaśnienie 

skomplikowanyc

h  kwestii  technicznych  jeśli  są  one  nieprzydatne  dla  rozstrzygnięcia  sporu. 

S

łuszną jest ocena, że taki dowód niejako z ostrożności procesowej jest zgłoszony wyłącznie 

dla zwłoki. Rolą strony jest precyzyjne zakreślenie tezy dowodowej. Biegły jest zobowiązany 

do  korzystania  z  zebranego  mate

riału  dowodowego  i  nie  ma  uprawnień  do  dokonywania 


ustal

eń  faktycznych  we  własnym  zakresie.  Do  dokonywania  wszelkich  ustaleń  w  procesie 

powołany  jest  sąd,  a  nie  biegły.  Nie  mogą  być  uznane  za  dowód  wypowiedzi  biegłego 

wyk

raczające  poza  ustawowo  określone  jego  zadania.  Sąd  nie  jest  związany  opinią  w 

zakresie  jego  wypowiedzi  odn

ośnie,  do  zastrzeżonych  do  wyłącznej  kompetencji  sądu, 

kwestii ustalenia i ocen

y faktów. Dowód z opinii biegłego powinien zostać przeprowadzony i 

ma  znaczenie  dop

iero  wówczas,  gdy  sąd  uzna,  że  dotychczasowe  rezultaty 

przeprowadzonego  pos

tępowania  dowodowego  nie  prowadzą  do  wyjaśnienia  faktów 

istotnych dla rozs

trzygnięcia sprawy. 

P

rzenosząc  powyższe  na  ocenę  wniosku  dowodowego  skład  orzekający  uznał,  iż  to biegły 

miałby zastąpić Odwołującego we wskazaniu podstawy faktycznej zarzutów, co prowadziłoby 

faktyczn

ie  do  uzupełnienia  odwołania  o  nowe  okoliczności,  które  nie  zostały  przez 

Odwołującego  zidentyfikowane  w  środku  odwoławczym.  Tym  samym  dowód  ten  nie  mógł 

być przydatny do rozstrzygnięcia kwestii mających znaczenie z punktu widzenia ceny oferty 

wybranej.  

Izba oddaliła odwołanie w całości.  

Zarzuty 

odnosiły się do oferty wybranej, w tym duża ich część dotyczyła zaoferowanej ceny, 

z  czego  Od

wołujący  wywodził  szereg  naruszeń  jakich  miał  dopuścić  się  Zamawiający  w 

trakcie  badania  tej  oferty  i  jej  wyboru.  Oddal

ając  w  tej  części  odwołanie  Izba  uznała,  iż 

Odwołujący  nie  przedstawił  żadnych  dowodów  na  poparcie  twierdzeń  stanowiących 

podstawę zarzutów.  

W szc

zególności należy wskazać, iż zarzuty związane z ceną oferty wybranej zostały oparte 

wyłącznie na przekonaniu Odwołującego o niedoszacowaniu kosztów zimowego utrzymania, 

które nie zostało w żaden sposób uprawdopodobnione. Odwołujący ograniczył się wyłącznie 

do  porównania  w  sposób  wybiórczy  cen  zaoferowanych  w  wybranym  elemencie 

świadczenia,  co  nie  dawało  podstawy  do  uznania  zasadności  podejrzenia  zaoferowania 

rażąco  niskiej  ceny  całej  oferty.  W  zasadzie  wskazanie  na  rażąco  niską  cenę  zostało  w 

odw

ołaniu  sprowadzone  do  kosztów  materiałów  –  soli  drogowej,  co  zostało  w  sposób 

d

ostateczny podważone przez Przystępującego dowodami złożonymi na rozprawie (bieżące 

faktury zakupu)

. Odwołujący ze swojej strony nie przedstawił żadnego dowodu na wysokość 

koszt

ów zakupu materiału odwołując się na rozprawie w tym zakresie do ustnej oferty, co nie 

m

oże  być  przyjęte  jako  dowód  w  sprawie.  Ponadto,  jak  słusznie  wskazał  Przystępujący  w 

piśmie  procesowym  analiza  ceny  oferty  nie  mogła  być  sprowadzona  do  porównywania 

wybranych  cen  jednostkowych, 

z  pominięciem  pozycji,  na  które  rozkładały  się  koszty 


świadczenia.  Odwołujący  nie  przedstawił  argumentacji  pozwalającej  uznać,  iż  ceny 

wskazane w zestawieniu miałyby przesądzać o cenie oferty jako rażąco niskiej.   

P

onieważ  zarzuty  związane  z  ceną  oferty  wybranej  nie  wykraczały  poza  przypuszczenia 

Odwołującego,  Izba  nie  miała  podstaw  do  stwierdzenia,  iż  Zamawiający  dopuścił  się 

naruszenia przepisów, w szczególności przez zaniechanie wezwania do złożenia wyjaśnień 

na podstawie art. 224 ust. 1 Ustawy. R

óżnica w cenie oferty wybranej do średniej cen oraz 

szac

owanej przez Zamawiającego wartości zamówienia nie osiągnęła wysokości ustawowej, 

obligującej Zamawiającego do skierowania takiego wezwania, a Odwołujący nie przedstawił 

żadnego  przekonującego  argumentu,  który  prowadziłby  do  stwierdzenia  istnienia 

uzasadnienia  dla 

powzięcia  podejrzenia  zaoferowania  rażąco  niskiej  ceny.  Takiego 

uzasadnienia  nie  dostarcza  porównanie  ceny  oferty  wybranej  (97.151.020,61  zł)  do 

szacunku  Zamawiającego  (105.172.946,54  zł),  jak  również  średniej  arytmetycznej 

wszystkich złożonych ofert po poprawieniu omyłek rachunkowych (115.821.789,04 zł). Samo 

stwierdzenie, że cena oferty wybranej jest niższa od tych kwot nie prowadzi do wniosku,  iż 

zasadnym  jest  wezwanie  d

o  jej  wyjaśnienia,  co  mogłoby  dopiero  prowadzić  do  dalszej 

analizy ofert

y i stwierdzenia rażąco niskiej ceny. Takie wezwanie do wyjaśnień bezwzględnie 

wymaga  powzięcia  wątpliwości  co  do  rzetelności  kalkulacji,  tak  aby  składane  wyjaśnienia 

mogły na nie odpowiedzieć, prowadząc do obalenia podejrzenia rażąco niskiej ceny.   

Odw

ołujący  formułując  zarzut  zaniechania  odrzucenia  oferty  wybranej  nie  sprecyzował  w 

czym  upatruje  niezgodności  oferty  z  wymaganiami  zamówienia.  Niezgodności  treści  oferty 

wywodził  wyłącznie  z  okoliczności  rzekomego  zaniżenia  kosztów  świadczenia  usługi  w 

zakresie  zimowego 

utrzymania, co miałoby uzasadniać uznanie, że świadczenie nie będzie 

realizowane  zgodnie  z  wymaganiami  Zamawiającego.  Należy  w  tym  miejscu  wyraźnie 

podkreślić, iż niezgodność z warunkami zamówienia wymaga zidentyfikowania po  pierwsze 

oczekiwanej  wytycznej,  z  jak

ą  oferta  miałaby  pozostawać  w  sprzeczności,  a  następnie 

wykazania, że faktycznie oferta nie odpowiada na potrzeby Zamawiającego. W sytuacji, gdy 

podstawą  takiego  zarzutu  miałaby  być  wycena  elementu  świadczenia,  to  po  stronie 

Odwołującego  spoczywał  ciężar  wykazania,  iż  nie  odpowiada  on  warunkom  opisanym  w 

swz. W 

niniejszej sprawie Odwołujący ograniczył się li tylko do porównania cen z ofert, które 

nie  dostarczały  informacji  o  tym  w  jaki  sposób  wycena  miała  mieć  przełożenie  na  sposób 

świadczenia  usługi.  Ponadto,  przedstawione  przez  Przystępującego  dowody  –  faktury 

zakupu materiału – soli drogowej, czyniły bezzasadnym założenie, na jakim budował zarzut 

Odwołujący, a dotyczące rynkowego poziomu ceny tego materiału. Odwołujący nie wykazał 

zatem, 

iż świadczenie objęte kalkulacją nie odpowiada warunkom zamówienia.  

S

kład  orzekający  podziela  stanowisko  prawne  prezentowane  w  piśmie  Przystępującego  o 

możliwości  weryfikacji  oferty  z  punktu  widzenia  parametrów  świadczenia  i  ich  zgodności  z 


wymaganiami  w  związku  z  zaoferowaną  ceną,  co  wymaga  powiązania  z  konkretnym 

elementem  zamówienia,  którego  wycena  może  budzić  wątpliwości,  co  do  zgodności  z 

wymaganiami zamawiającego (tak KIO w uchwale KIO/KD 18/21 z 27.09.2021 r.). 

Formułując zarzut zaniechania odrzucenia oferty wybranej na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 7 

Ustawy  Odwo

łujący  nie  odniósł  się  w  żaden  sposób  do  przesłanek  czynu  nieuczciwej 

konkurencji, 

którego miał dopuścić się wykonawca ZABERD składając ofertę tańszą od ofert 

d

wóch  innych  wykonawców  w  postępowaniu.  Ponieważ  jedynym  argumentem  mogącym 

wiązać  czynność  złożenia  oferty  z  popełnieniem  czynu  antykonkurencyjnego  był  ten 

dotyczący  rzekomego  zaniżenia  kosztów,  co  do  którego  brak  jest  nawet 

uprawdopodobnienia okoli

czności, które do takiego wniosku miałyby uprawniać, Izba uznała 

zar

zut za gołosłowny.  

P

ozostałe  zarzuty  również  nie  miały  uzasadnienia,  a  wątpliwości  stanowiące  ich  podstawę 

zostały w sposób wystarczający rozwiane argumentami Zamawiającego i Przystępującego. 

Od

nosząc się do doświadczenia personelu ocenianego w kryterium pozacenowym, zarzut w 

odwołaniu  dotyczył  doświadczenia  Pana  R.  M.,  który  realizował  zadania  pełniąc  funkcje 

przypisane  do  Kierownika  ro

bót  oraz  Kierownika  ds.  Utrzymania  i  Z-cy  Kierownika  ds. 

Utrzyma

nia.  Odwołujący  nie  kwestionował  samego  faktu  pełnienia  funkcji  w  okresie 

poz

walającym przyznać 4 pkt w kryterium pozacenowym. Jego zastrzeżenia sprowadzały się 

do  wskazania 

różnej  specyfiki  zadań  przypisanych  do  stanowisk  opisanych  dla  Kierownika 

ro

bót i Kierownika lub Z-cy Kierownika ds. Utrzymania. W ocenie składu orzekającego to nie 

nazwa funkcji ale zakres działań realizowanych na danym stanowisku determinował zdobyte 

doświadczenie.  Zamawiający  oceniać  miał  doświadczenie  w  koordynowaniu  prac 

związanych z utrzymaniem dróg, a to zostało potwierdzone bezpośrednio przez ówczesnego 

zamawiającego  w  odpowiedzi  na  pytanie  skierowane  od  Zamawiającego.  Odwołujący  w 

zasadzie ograniczył uzasadnienie zarzutu do stwierdzenia, iż nie pozwala ono na przyznanie 

4  pkt,  co  nie  zostało  w  sposób  dostateczny  wykazane.  Jedyny  argument  w  odwołaniu 

doty

czy  tego,  że  inne  są  zadania  przypisane  dla  Kierownika  robót  i  inne  dla  opisanych  w 

kryterium  oceny  stanowisk  Kierownika  i  Z-cy  Kierownika  ds.  Utrzy

mania Dróg. Taki sposób 

przedstawienia  uzasadnienia  uniemożliwia  odniesienie  się  do  konkretnych  argumentów, 

które uzasadniały by taką tezę. 

Ponadto 

należy  zauważyć,  iż  słusznie  Zamawiający  wskazał,  iż  uzyskane  w  tym 

podkryt

erium  punkty  nie  miały  znaczenia  dla  wyniku  oceny  oferty  i  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej. 

D

oświadczenie  personelu  punktowane  w  kryterium  nie  było 

doświadczeniem koniecznym dla potwierdzenia spełnienia warunku udziału w postępowaniu, 

a tym samym ewentual

ne błędy nie prowadziłyby do odrzucenia oferty w związku z brakiem 


wykazania spełnienia warunku udziału w  postępowaniu.  Uwzględniając  różnicę w  punktach 

przyznanych  ofercie  wybranej  do  kolejnej  oferty 

Odwołującego  (86,35  pkt)  obniżenie 

punktacji nawet o 4 

pkt nie mogło zmienić wyniku postępowania, a tym samym nawet gdyby 

przyjąć,  iż  doszło  do  naruszenia  zasad  oceny,  to  nie  miało  ono  wpływu  na  wynik 

post

ępowania,  co  na  podstawie  art.  554  ust.  1  pkt  1  Ustawy  prowadzić  musiałoby  do 

oddalenia odwołania.     

Odn

ośnie  referencji  z  10.03.2022  r.  i  złożonego  podpisu  elektronicznego  złożony  przez 

Odwołującego  dowód  wskazywał,  iż  dokument  został  skutecznie  podpisany  w  okresie 

ważności  certyfikatu.  To  późniejsza  weryfikacja  podpisu  dokonana  przez  Odwołującego  po 

upływie  ważności  certyfikatu,  powodowała  wygenerowanie  informacji  o  warunkowej 

pozytywnej weryfikacji podpisu. P

ozostałe informacje prezentowane w dokumencie w sposób 

jednoznaczny 

prowadzą  do  wniosku,  iż  podpis  pod  dokumentem  został  złożony  w  okresie 

ważności  podpisu  elektronicznego.  Powyższe  prowadziło  do  oddalenia  zarzutu  wadliwej 

oceny pod

miotowego środka dowodowego. 

W  zakresie 

dotyczącym  zaświadczeń  z  banków  Odwołujący  również  nie  przedstawił 

przekonujących  wniosków  co  do  braku  możliwości  przyjęcia,  iż  dwa  zaświadczenia  z 

banków,  potwierdzające  stan  środków  finansowych  na  ten  sam  dzień,  nie  potwierdzały 

wymaganej zdolności finansowej wykonawcy. Podejrzenie możliwości przeniesienia środków 

w  tym  samym  dniu  pomiędzy  rachunkami  w  ocenie  składu  orzekającego  nie  zostało 

udowodnione  i  pozostaje  w  sprzeczności  z  treścią  dokumentów.  Oba  zaświadczenia 

potwierdzają  bowiem  stan  środków  na  ten  sam  dzień,  a  tym  samym  nie  ma  podstaw  do 

stwierdzenia, iż łączna kwota środków zgromadzonych na dwóch rachunkach nie potwierdza 

spe

łnienia warunku udziału w postępowaniu.  

O  koszt

ach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  na  podstawie  art.  557  Ustawy 

oraz art. 

§ 5, § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 

r. w sprawie szcze

gółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania 

oraz wysoko

ści i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).  

Na  poczet  kos

ztów  postępowania  odwoławczego  zaliczony  został  wpis  w  wysokości 

.000,00  zł.  oraz  koszty  Zamawiającego  poniesione  w  związku  z  wynagrodzeniem 

pełnomocnika w wysokości wykazanej rachunkiem złożonym przed zamknięciem rozprawy i 

Izba ob

ciążyła nimi Odwołującego. 


W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji 

Przewodniczący: 

…………………………………….. 

C

złonkowie:   

……………………………………… 

………………………………………