Sygn. akt KIO 26/22
POSTANOWIENIE
z dnia 14 stycznia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron 14 stycznia 2022 r. odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 3 stycznia 2022 r.
przez wykonawcę: CATERMED sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi
w postępowaniu pn. Usługa żywienia pacjentów Wojskowego Instytutu Medycznego
w Legionowie
(nr postępowania P/261/2021/SMat/WIM-153/ZP/21)
prowadzonym przez zamawiającego: Wojskowy Instytut Medyczny z siedzibą
w Warszawie
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 6750 zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt
złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Sygn. akt KIO 26/22
U z a s a d n i e n i e
Wojskowy Instytut Medyczny z siedzibą w Warszawie {dalej: „Zamawiający”}
prowadzi na podstawie
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) {
dalej: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia na usługi pn. Usługa żywienia
pacjentów Wojskowego Instytutu Medycznego w Legionowie (nr postępowania
P/261/2021/SMat/WIM-153/ZP/21).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 6 grudnia 2021 r. zostało
zamieszczone w
Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 00300580/01. Wartość
przedmiot
owego zamówienia jest poniżej progów unijnych.
29 grudnia 2021 r.
Zamawiający poinformował o wyborze jako najkorzystniejszej
oferty
złożonej przez „Kuchnię Smaków u Okrasy” A. O. {dalej: „Wykonawca”}.
3 stycznia 2022 r. C
ATERMED sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi {dalej: „Odwołujący”}
wniósł odwołanie od powyższej czynności i zaniechania wezwania do wyjaśnień
Wykonawcy.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art.128 ust. 4 i ust. 5
– przez zaniechanie wezwania Wykonawcy do wyjaśnień
dotyczących treści wykazu usług oraz załączonych do niego referencji w celu
potwierdzenia, że usługa na rzecz Mazowieckiego Szpitala Onkologicznego sp. z o.o.
obejmuje również podawanie posiłków, ewentualnie zwrócenia się bezpośrednio
do Mazowieckiego Szpitala Onkologicznego sp. z o.o. w celu
potwierdzenia, że usługa
wykonywana przez Wykonawcę obejmuje również podawanie posiłków.
2. Art. 224 ust. 1
– przez zaniechanie wezwania Wykonawcy do wyjaśnień, w tym złożenia
dowodów w zakresie wyliczenia ceny, pomimo że cena tej oferty oraz jej istotna część
składowa w postaci ceny jednostkowa za posiłki profilaktyczne, są rażąco niskie
w
stosunku do przedmiotu zamówienia i powinny budzić wątpliwości Zamawiającego
co
do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami
określonymi w dokumentach zamówienia.
Odwołujący zawarł ponadto w uzasadnieniu odwołania okoliczności faktyczne
i prawne dla
sprecyzowania powyższych zarzutów.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
Unieważnienia wyboru oferty najkorzystniejszej.
2. Wezwania
Wykonawcy do wyjaśnień dotyczących treści wykazu usług oraz załączonych
do niego r
eferencji, ewentualnie zwrócenia się bezpośrednio do Mazowieckiego
Sygn. akt KIO 26/22
Szpitala Onkologicznego sp. z o.o. w celu potwierdzenia, że usługa wykonywana przez
Wykonawcę obejmuje również podawanie posiłków.
3. Wezwania
Wykonawcy do wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia
ceny, w tym dotyczących ceny jednostkowej za posiłki profilaktyczne;
13 stycznia 2022
r. wpłynęło do Izby pismo Odwołującego zawierające oświadczenie
o wycofaniu
powyższego odwołania i zwrot w całości kwoty uiszczonej tytułem wpisu
od
odwołania.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 520 pzp o
dwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia
rozprawy (ust. 1). Cofni
ęte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże
z
wniesieniem odwołania do Prezesa Izby (ust. 2).
Odwołujący skorzystał z przysługującego mu uprawnienia i skutecznie wycofał
uprzednio wniesione odwołanie, co nastąpiło przed otwarciem posiedzenia w tej sprawie
odwoławczej.
Z tych względów – działając na podstawie art. 568 pkt 1 pzp – Izba umorzyła
postępowanie odwoławcze w tej sprawie.
O kosztach tego postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do art. 575 pzp
w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437) –
nakazując zwrot Odwołującemu 90% procent uiszczonego wpisu.