Sygn. akt: KIO 3025/22
WYROK
z dnia 1 grudnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Marek Bienias
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 listopa
da 2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 listopada 2022 r. przez wykonawcę przez
wykonawcę Optima Centrum Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka
Komandy
towa z siedzibą w Łodzi w postępowaniu prowadzonym przez Szpital Rejonowy
im. dr. Józefa Rostka w Raciborzu
przy udziale wykonawcy
Alpida sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu:
a) u
nieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
b) odrzucenie oferty Alpida sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie,
c) p
owtórzenie czynności badania i oceny ofert.
Kosztami postępowania obciąża Przystępującego i:
Zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
Zasądza od Przystępującego na rzecz Odwołującego kwotę 13 600 zł 00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą wpis od
odwołania oraz koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. − Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok − w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia − przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt: KIO 3025/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Szpital Rejonowy im. dr. Józefa Rostka w Raciborzu – prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym na roboty
budowlane pn.
Modernizacja oświetlenia, na oświetlenie w technologii LED dla zadania pn.:
„Głęboka modernizacja oraz zwiększenie udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych
w budynku Szpitala Rejonowego im. dr. Józefa Rostka.” Znak sprawy: 27/2022. Ogłoszenie o
z
amówieniu zamieszczono w Biuletyn Zamówień Publicznych nr 2022/BZP 00380076 z dnia
W dniu 14 listopada 2022 r. wykonawca
Optima Centrum Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Spółka Komandytowa z siedzibą w Łodzi wniósł odwołanie od
niezgodnych z
przepisami ustawy
PZP
czynności oraz zaniechań, zarzucając
Zamawiającemu naruszenie poniższych przepisów:
1. art. 226 ust. 1) pkt. 7) ustawy Prawo Zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019
roku w zw. z art. 14 ust. 1 oraz 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Wykonawcę,
którego ofertę Zamawiający uznał za najkorzystniejszą tj. Alpida Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie
która została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w
rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
oraz
2. art. 239 ust. 1) i 2) ustawy Prawo Zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019
roku poprzez
uznanie za najkorzystniejszą oferty Wykonawcy Alpida Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie
oraz przypisanie ofercie tego Wykonawcy punktów w kryterium
Doświadczenie zawodowe Kierownika budowy pomimo braku ku temu podstaw
faktycznych i prawnych a w konsekwencji
dokonanie wyboru oferty w sposób
sprzeczny z ustalonymi kryteriami oceny ofert.
oraz
3. art. 226 ust. 1) pkt. 2) lit. b) ustawy Prawo Zamówień Publicznych z dnia 11 września
2019 roku poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Wykonawcę, którego ofertę
Zamawiający uznał za najkorzystniejszą tj. Alpida Sp. z o.o. z siedzibą, w Warszawie która
została złożona przez Wykonawcę niespełniającego warunków udziału w
postępowaniu.
Opierając się na przedstawionych zarzutach wykonawca wnosił o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności badania i oceny ofert oraz unieważnienie wyboru oferty
najkorzystniejszej
oraz odrzucenie oferty złożonej przez Wykonawcę, którego ofertę
Zamawiający uznał za najkorzystniejszą tj. Alpida Sp. z o.o. z siedzibą, w Warszawie która
podlega odrzuceniu.
Odwołujący wskazał, że:
Ad. 1 art. 226 ust. 1) pkt. 7) ustawy Prawo Zamówień Publicznych z dnia 11 września
2019 roku w zw. z art. 14 ust. 1 oraz 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Wykonawca Alpida Sp. z o.o. składając ofertę w niniejszym postępowaniu przedstawił
oczywiście nieprawdziwe informacje odnośnie doświadczenia posiadanego przez Kierownika
budowy D. S.
w wyniku zamierzonego działania lub co najmniej niedbalstwa w stopniu
rażącym.
Wykonawca A
lpida Sp. z o.o. w pkt. 15 FO stanowiącego załącznik nr 1 do SWZ oświadczył
co
następuje:
8. Oświadczam, że n/w osoba wyznaczona na stanowisko Kierownika budowy, posiadająca
uprawnienia budowlane do kierowania robotami w branży instalacyjnej w specjalności
elektrycznej
posiada doświadczenie jako kierownik budowy/ Inspektor nadzoru w wykonaniu,
modernizacji
instalacji oświetlenia LED w obiekcie służby zdrowia. Zgodnie z pkt. 13 SWZ -
nie wpisanie w
poniższej tabeli danych Kierownika budowy albo doświadczenia, będzie
skutkowało przyznaniem zerowej punktacji w kryterium oceny ofert „Doświadczenie
zawodowe Kierownika budowy.
L
p. Imię i nazwisko
Nazwa inwestycji
Zamawiający
Uwagi
D. S.
Modernizacja oświetlenia
Szpital w Jaworze
Modernizacja
oświetlenia Szpital w
Sochaczewie
Modernizacja
oświetlenia Szpital
Niekłańska
Jaworskie
Centrum
Medyczne
ZOZSP w
Sochaczewie
3.Szpital Dziecięcy
im Bogdanowicza
w Warszawie
Odwołujący powziął uzasadnione wątpliwości co do faktu czy D. S. pełnił funkcję Kierownika
robót dla inwestycji wskazanej w pkt. 3 oświadczenia tj. Modernizacji oświetlenia Szpital
Niekłańska.
Mając na względzie powyższe Odwołujący zwrócił się do Szpitala Dziecięcego im
Bogdanowicza w
Warszawie w trybie dostępu do informacji publicznej o wskazanie czy D. S.
pełnił funkcję kierownika robót dla wskazanej inwestycji.
W dniu 24.10.2022r. Zamawiający tj. Szpital Dziecięcy im Bogdanowicza w Warszawie
odpowiadając na złożony wniosek oświadczył co następuje:
„1. W ciągu ostatnich 6 lat, nie była w szpitalu prowadzona inwestycja o nazwie
„Modernizacja oświetlenia Szpital Niekłańska”
W ciągu ostatnich 6 lat, Pan D. S. w ramach żadnej z inwestycji prowadzonych przez
Szpital, nie pełnił samodzielnej funkcji w budownictwie, w tym również funkcji
kierownika budowy”
Dowód:
Wniosek oraz odpowiedź na wniosek o dostęp do informacji publicznej z dnia 24.10.2022r.
Nadto w dniu 27.10.2022r. Zamawiający tj. Szpital Dziecięcy im Bogdanowicza w Warszawie
uzupełniająco względem odpowiedzi z dnia 24.10.2022r. oświadczył co następuje:
„Od dnia 2015-01-01, Pan D. S. w ramach żadnej z inwestycji prowadzonych przez
Szpital, nie pełnił samodzielnej funkcji w budownictwie, w tym również funkcji
kierownika bu
dowy”
Dowód:
Wniosek oraz odpowiedź na wniosek o dostęp do informacji publicznej z dnia 27.10.2022r.
Nadmienić należy, że Pan D. S. uzyskał uprawnienia budowlane do kierowania robotami w
branży instalacyjnej w specjalności elektrycznej 2 czerwca 2015r. Kopia uprawnień znajduje
się w dokumentacji przedmiotowego postępowania.
Działanie Wykonawcy Alpida Sp. z o.o. wprowadzającego Zamawiającego w oczywisty
sposób w błąd należy zatem zbadać i ocenić w kontekście wypełnienia znamion czynu
nieuczciwej konkurencji.
Złożenie oferty w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w świetle art. 226 ust. 1 pkt 7
Pzp,
stanowi podstawę do odrzucenia oferty oraz dyskwalifikuje takiego wykonawcę z
postępowania o udzielenie zamówienia, w którym dopuścił się czynu nieuczciwej konkurencji.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji definiuje czyn nieuczciwej konkurencji w szeroki
sposób jako działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub
narusza interes
innego przedsiębiorcy lub klienta. Zgodnie z art. 14 ust. 1 uznk:
„Czynem nieuczciwej konkurencji jest rozpowszechnianie nieprawdziwych lub
wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo
przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody”
Przenos
ząc powyższe na grunt niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
przedstawienie
Zamawiającemu informacji nieprawdziwej, odnoszącej się do doświadczenia
posiadanej kluczowej
kadry uznać należy za rozpowszechnianie informacji nieprawdziwych o
swoim przedsi
ębiorstwie.
Nadto, uwzględniając fakt, że złożenie nieprawdziwych informacji miało na celu uzyskanie
zamówienia i to w sposób kwalifikowany bowiem w celu uzyskania przewagi nad konkurencją
w
kryterium punktowym zachowanie takie spełnia również przesłankę działania w celu
przysporzenia
korzyści, którą jest uzyskanie zamówienia.
Co więcej wprowadzenie zamawiającego w błąd poza przywołanym skonkretyzowanym
czynem
nieuczciwej konkurencji o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o z.n.k. mieści się
również w ogólnej definicji czynu nieuczciwej konkurencji o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej
ustawy
„1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi
obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.”
Dz
iałanie Wykonawcy Alpida Sp. z o.o. polegające na wprowadzeniu Zamawiającego w błąd
jest
bowiem niezgodne z dobrymi obyczajami, a jednocześnie narusza bądź zagraża
interesom
pozostałych wykonawców.
Wskazane powyżej okoliczności faktyczne i prawne potwierdza szerokie orzecznictwo KIO. I
tak,
Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 17 września 2020 r., sygn. akt KIO 2048/20,
wskazała, że dobre obyczaje polegają m.in. na niewprowadzaniu w błąd:
„Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 17 września 2020 r., KIO 2048/20
[…] czyn nieuczciwej konkurencji to nie tylko zachowanie niezgodne z prawem czy warunkami
postępowania o udzielenie zamówienia, ale także takie zachowanie wykonawcy, które
podlega nagannej ocenie moralnej z punktu widzenia klauzuli generalnej, ja
kimi są dobre
obyczaje. Jest to
podobnie jak dawna uczciwość kupiecka czy cywilistyczne zasady
współżycia społecznego zbiory norm niepisanych wyznaczające reguły egzystencji w danej
społeczności, jak tajemnica korespondencji, zakaz lichwy. Generalnie dobre obyczaje
powinny wyrażać się w szacunku dla drugiej strony, uczciwości, rzetelności, zaufaniu,
lojalności, szczerości, fachowości, poszanowaniu godności, prywatności, interesów drugiej
strony czy niewprowadzan
iu w błąd.”
Co więcej zauważyć należy, że KIO wydała wyrok w sprawie w której stan faktyczny był w
zasadzie
tożsamy:
KIO 5/22, Odrzucenie oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 7 p.z.p. w sytuacji, gdy
Zamawiający nie zastrzegł fakultatywnych podstaw wykluczenia związanych z
wprowadzeniem w błąd, a wykonawca przekazał nieprawdziwe informacji w celu uzyskania
zamówienia - Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej
LEX nr 3357974 - wyrok z dnia 21 stycznia 2022 r.
TEZA | aktualna
Zgodnie z a
rtykułem 3 ust. 1 u.z.n.k., czynem nieuczciwej konkurencji jest działalnie
sprzeczne z
prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego
przedsiębiorcy lub klienta. Wykonawca, który celowo lub niedbale przekazał Zamawiającemu
informacje niezgodne z
rzeczywistością, dążąc do uzyskania jak największej liczby punktów w
kryterium oceny ofert, dopuszcza
się działania sprzecznego z dobrymi obyczajami. Celem
było uzyskanie zamówienia i wyeliminowanie - w sposób nieuczciwy - konkurencji, która
przekazując informacje zgodne z prawdą, traciła szanse na uzyskanie zamówienia. Działanie
Wykonawcy naruszało interes innych przedsiębiorców w postępowaniu, którzy mieli
utrudniony dostęp do zamówienia. Naruszało także interes Zamawiającego poprzez narażenie
go na realizację zamówienia przez osobę nieposiadająca oczekiwanego, większego
doświadczenia, jak i poprzez konieczność zwiększenia wynagrodzenia wykonawcy w sytuacji,
gdy ten
nie posiada większego doświadczenia.
TEZA | aktualna
Brak wskazania przez
Zamawiającego fakultatywnych podstaw wykluczenia związanych z
wprowadz
eniem zamawiającego w błąd, nie zwalnia Zamawiającego z obowiązku należytej
weryfikacji
wszystkich oświadczeń składanych przez wykonawców w postępowaniu, tym
bardziej jeśli to te oświadczenia wpływają na wynik danego postępowania, bo umożliwiają
uzyskanie dodatkowych
punktów w pozacenowym kryterium oceny ofert oraz potwierdzają
spełnienie warunku udziału w postępowaniu. Nie można uznać, że jeżeli Zamawiający nie
zastrzegł fakultatywnych podstaw wykluczenia związanych z wprowadzeniem w błąd, to nie
ma instru
mentów prawnych, aby wyeliminować ofertę wykonawcy przekazującego
nieprawdziwe informacji w celu uzyskania
zamówienia". Eliminowaniu nieprawidłowych
sytuacji służy przesłanka odrzucenia oferty zawarta w art. 226 ust. 1 pkt 7 p.z.p., związana ze
złożeniem jej w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji
Alpida sp. z o.o. przedstawiając Zamawiającemu nieprawdziwe informacje (tj. informacje
niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy) od
nośnie doświadczenia zawodowego D. S. co
miało wpływ na podjęcie przez Zamawiającego istotnej decyzji w postępowaniu, polegającej
na
przyznaniu Alpida Sp. z o.o. dodatkowych punktów w kryterium doświadczenia kierownika
budowy
działało z zamiarem wprowadzenia Zamawiającego w błąd lub co najmniej z
niedbalstwem w stopniu ra
żącym. Podkreślenia wymaga, że podejmowane w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego czynności zamawiającego i wykonawcy oceniać należy
przez pryzmat przepisu art. 355 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny Dz. U. z 2019
r. poz. 1145 j.t.),
a to z uwagi na odesłanie zawarte w art. 8 ust. 1 Pzp. Zgodnie z art. 355 § 1
k.c. dłużnik obowiązany jest do staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju
(należyta staranność). Z kolei w odniesieniu do profesjonalistów, za których uznać należy
wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego, miernik staranności
ulega podwyższeniu, ponieważ art. 355 § 2 k.c. precyzuje, że należytą staranność dłużnika w
zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej określa się przy uwzględnieniu
zawodowego charakteru tej działalności.
Zważywszy na nieprawdziwość przedstawionych informacji w podstawowym zakresie oraz ich
istotny
wpływ na podjęcie przez Zamawiającego czynności w postępowaniu, jaką było
przyznanie ofercie Alpida Sp. z o.o.
punktów w kryterium pozacenowym oczywistym jest że
oferta Wykonawcy podlega odrzuceniu.
Ad. 2 art. 239 ust. 1) i 2) ustawy Prawo Zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019
roku poprzez uznanie za najkorzystniejszej oferty Wykonawcy Alpida Sp. z o.o.
z siedzibą w
Warszawie
oraz przypisanie ofercie tego Wykonawcy punktów w kryterium
Doświadczenie zawodowe Kierownika budowy pomimo braku ku temu podstaw
faktycznych i prawnych a w
konsekwencji dokonanie wyboru oferty w sposób
sprzeczny z ustalonymi kryteriami oceny ofert.
Niezależnie od dopuszczenia się przez Wykonawcę Aplida deliktu w postaci czynu
nieuczciwej konkurencji przedstawienie niezgodnych z rzeczywistym stanem rzeczy informacji
odnośnie doświadczenia kierownika budowy D. S. dyskwalifikuje możliwość przyznania temu
Wykonawcy punktów w kryterium poza cenowym.
Jest tak dlatego, że osoba ta nie realizowała funkcji Kierownika budowy dla inwestycji, o której
mowa
w pkt. 3 FO a nadto, z informacji przedstawionych przez Zamawiającego inwestycja o
nazwie
wskazanej przez Alpida nigdy nie była realizowana przez Szpital Dziecięcy im
Bogdanowicza w Warszawie.
Co więcej, również inwestycja wskazana pod pozycją nr 2 wykazu nie mogła stanowić
skutecznej
podstawy przyznania punktów Wykonawcy Alpida bowiem ZOZSP w Sochaczewie
w odpowiedzi na
wniosek o dostęp do informacji publicznej wprost wskazał że nie prowadził
inwestycji o nazwie
wskazanej pod pozycją nr 2 wykazu.
Dowód:
Wniosek o dostęp do informacji publicznej oraz odpowiedź z dnia 10 listopada 2022r.
Nadto, inwestycja wskazana pod pozycją nr 1 wykazu nie mogła stanowić podstawy
przyznania
Wykonawcy Alpida punktów w kryterium poza cenowym bowiem jej nazwa została
wskazana
wadliwie w sposób uniemożliwiający precyzyjną weryfikację oraz ocenę, w ramach
której inwestycji Kierownik budowy miałby nabyć stosowne doświadczenia. Nazwa inwestycji
wskazana pod pozycją nr 1 jest niespójna z nazwą wskazaną w referencjach z dnia
03.11.2022r. Jednocześnie jak wynika z utrwalonego orzecznictwa KIO nie istnieje możliwość
uzupełnienia dokumentów przedkładanych w ramach kryterium punktowych które stanowią
integralną część oferty (formularza oferty)
Ad. 3 art. 226 ust. 1) pkt. 2) lit. b) ustawy Prawo Zamówień Publicznych z dnia 11
września 2019 roku poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Wykonawcę,
którego ofertę Zamawiający uznał za najkorzystniejszą tj. Alpida Sp. z o.o. z siedzibą, w
Warszawie
która została złożona przez Wykonawcę niespełniającego warunków udziału
w postępowaniu.
Zgodnie z Rozdzi
ałem 5 ust. 3 lit. c) tiret drugi SWZ Zamawiający wymagał wykazania przez
Wykonawcę, że spełnia warunek dotyczący sytuacji ekonomicznej lub finansowej polegający
na
posiadaniu polisy lub innego dokumentu potwierdzającego, że jest ubezpieczony od
odpowiedzi
alności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem
zamówienia na sumę w wysokości 4.000.000,00 zł.
Termin na złożenie ofert upływał w dniu 21.10.2022 r.
Zamawiający na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp wezwał Odwołującego do złożenia
podmiotowych środków dowodowych. W odpowiedzi na wezwanie Odwołujący przedłożył
dokument Polisę ubezpieczenia doradca nr 1055466503 z adnotacją, że dokument jest
potwierdzeniem kompleksowego zakresu ubezpieczenia dopiero od dnia 28.10.2022r.
Jest
więc oczywistym że zakres ubezpieczenia w kształcie objętym dokumentem
przedłożonym w niniejszym postępowaniu obowiązuje dopiero od dnia 28.10.2022r. a więc w
terminie po dacie
składania ofert w postępowaniu.
Nadto, Odwołujący posiada dokument w kształcie pierwotnym tj. Polisę ubezpieczenia
doradca nr 1055
466503 w brzmieniu pierwotnym z której wynika, że suma ubezpieczenia
wynosi wyłącznie 1.000.000,00 zł. a więc nie spełnia wymogów Zamawiającego. Dokument
ten Odwołujący posiada bowiem został przedłożony przez Alpida Sp. z o.o. w innym
postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Dowód:
Polisa ubezpieczenia doradca nr 1055466503 w kształcie pierwotnym
W wyroku z dnia 13 grudnia 2021 r., KIO 3477/21 Krajowa Izba Odwoławcza wskazała że
oświadczenia i dokumenty składane w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w
postępowaniu na wezwanie Zamawiającego muszą być aktualne na dzień ich złożenia, a
zatem mogą być datowane na dzień późniejszy niż data złożenia oferty, to powyższe nie
zmienia jednak faktu, że treść oświadczeń lub dokumentów składanych na potwierdzenie
spełnienia warunków udziału w postępowaniu nie może podważać prawdziwości złożonego w
tym zakresie oświadczenia wstępnego. Wszystkie oświadczenia i dokumenty, niezależnie od
tego czy są one składane na wezwanie z art. 126 ust. 1 ustawy Pzp czy na wezwanie z art.
128 ust. 1 ustawy Pzp, muszą potwierdzać okoliczności wynikające z oświadczenia
wstępnego, które wykonawca złożył wraz z ofertą.
Nadto w tym samym wyroku KIO uznała w stanie faktycznym bardzo zbliżonym do objętego
niniejszym postępowaniem o udzielenie zamówienia:
„Tymczasem treść złożonej na wezwanie w trybie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp przez
Odwołującego polisy w której wskazano okres ubezpieczenia od dnia 14.07.2021 r., przeczy
złożonemu w dokumencie JEDZ oświadczeniu, że na dzień składania ofert tj. 13.07.2021 r.
Odwołujący spełniał warunek udziału w postępowaniu dotyczący sytuacji ekonomicznej lub
finansowej, tj. posiadał polisę OC na kwotę 10 000 000 PLN. W ocenie Krajowej Izby
Odwoławczej, powyższej sytuacji nie zmienia fakt, iż Odwołujący w dniu 29.10.2021 r.
przedłożył Zamawiającemu aneks do polisy zmieniający pierwotny czas ubezpieczenia na
okres od dnia 13.07.2021 r. do 12.07.2022 r.
Jak bowiem zostało ustalone w
postępowaniu, Odwołujący powyższy aneks uzyskał dopiero w dacie 29.10.2021 r., a
zatem na
dzień 13.07.2021 r. nie spełniał on warunku udziału w postępowaniu w
zakresie sytuacji
ekonomicznej lub finansowej, skoro dokument taki uzyskał po
upływie ponad trzech miesięcy od upływu terminu składania ofert.”
W konsekwencji, pomimo że na moment uzupełniania dokumentów Wykonawca Alpida Sp. z
o.o.
posiadał zakres polisy OC zmodyfikowany z dniem 28.10.2022r. co do sumy
ubezpieczenia wymaganej przez
Zamawiającego to w dacie składania oświadczenia
wstępnego, tj. dzień 21.10.2021 r. oraz w dacie składania ofert nie posiadał on ubezpieczenia
na sumę gwarancyjna ubezpieczenia 4 000 000 PLN.
Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie z dnia 22 listopada 2022 r. uwzględnił
odwołanie w całości.
Zamawiający wskazał, że
p
ismem z dnia 14 listopada 2022 r. odwołujący Optima Centrum Sp.
z o.o. Sp. k. wniosła do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie na czynności
zamawiającego podjęte w ramach w/w postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
polegające na zaniechaniu odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę, którego ofertę
zamawiający uznał za najkorzystniejszą, dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej
przez Alpida sp. z o.o., pomimo, że oferta ta podlegała odrzuceniu, oraz dokonaniu wadliwej
czynności badania i oceny ofert w obszarze kryterium punktowego.
Odwołujący sformułował następujące zarzuty:
1. naruszenie art. 226 ust.1 pkt 7) PZP w związku z art.14 ust.1 i art.3 ust.1 ustawy o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (UZNK) poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Alpida Sp.
z o.o. Sp. k., złożonej w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji;
2. art.239 ust.1 i ust.2 PZP poprzez wybór oferty Alpida Sp. z o.o. Sp.k. jako
najkorzystniejszej w wyniku przypisania ofercie tego wy
konawcy punktów w kryterium
“Doświadczenie zawodowe Kierownika budowy”, pomimo braku ku temu podstaw faktycznych
i prawnych;
3. art.226 ust.1 pkt 2) lit. b) PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Alpida Sp. z o.o. Sp.
k., która została złożona przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału w
postępowaniu.
W związku z powyższymi zarzutami odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu
unieważnienia czynności badania i oceny ofert oraz unieważnienie wyboru oferty
najkorzystniejszej oraz odrzucenie ofert
y złożonej przez Alpida Sp. z o.o. Sp. k.
Odwołujący poparł zarzuty i wnioski odwołania następującymi dowodami:
1. Wniosek z 21.10.2022 r. wspólnika Optima Centrum sp. z o.o. sp.k. do Szpitala
Dziecięcego im. prof. dr med. Jana Bogdanowicza SPZOZ w Warszawie przy ul. Niekłańskiej
o udostępnienie informacji publicznej;
2. Pismo l.dz. 11619/2022 z 24.10.2022 r. Szpitala Dziecięcego im. prof. dr med. Jana
Bogdanowicza SPZOZ w Warszawie przy ul. Ni
ekłańskiej z informacją publiczną;
3. Kolejny wniosek z 26
.10.2022 r. wspólnika Optima Centrum sp. z o.o. sp.k. do Szpitala
Dziecięcego im. prof. dr med. Jana Bogdanowicza SPZOZ w Warszawie przy ul. Niekłańskiej
o udostępnienie informacji publicznej;
Pismo l.dz. 11744/2022 z 27.10.2022 r. Szpitala Dziecięcego im. prof. dr med. Jana
Bogdanowicza SPZOZ w Warszawie prz
y ul. Niekłańskiej z informacją publiczną;
5. Wniosek z 28.10.2022 r. wspólnika Optima Centrum sp. z o.o. sp.k. do ZOZ Szpitala
Powiatow
ego w Sochaczewie przy ul. Batalionów Chłopskich o udostępnienie informacji
publicznej;
6. Odpowiedź ZOZ Szpitala Powiatowego w Sochaczewie przy ul. Batalionów Chłopskich na
wniosek o udostępnienie informacji publicznej w formie wydruku wiadomości e-mail z dnia
10.11.2022 r.
7. Polisa ubezpieczenia PZU Doradca nr 1055466503 z dnia 08.12.2021 r. na okres
ubezpieczenia od 09.12.2021 r. do 08.12.2022 r.
Na podstawie przepisów art.522 PZP zamawiający – po wniesieniu przez wykonawcę
odwołania, jest uprawniony do podjęcia czynności dyspozytywnych w toku postępowania
mających na celu całkowite lub częściowe zakończenie sporu. Taką czynnością jest
uwzględnienie odwołania, której dokonanie zależy wyłącznie od oceny przez zamawiającego
zasadności stawianych w odwołaniu zarzutów.
W niniejszym postępowaniu zamawiający po zapoznaniu się z treścią odwołania i
załączonych dokumentów, uznał odwołanie wykonawcy Optima Centrum Sp. z o.o. sp.k za
zasadne, w szczególności w zakresie zarzutów nr 1 i 2, o czym mowa poniżej w dalszej
części niniejszej odpowiedzi.
Wykonawca Alpida
sp. z o.o. w pkt 15 formularza oferty stanowiącego załącznik nr 1 do
specyfikacji warunków zamówienia złożył oświadczenie o treści: “8. Oświadczam, że n/w
osoba wyznaczona na stanowisko Kierownika
budowy, posiadająca uprawnienia budowlane
do kierowania ro
botami w branży instalacyjnej w specjalności elektrycznej posiada
doświadczenie jako kierownik budowy/inspektor nadzoru w wykonaniu, modernizacji instalacji
oświetlenia LED w obiekcie służby zdrowia. Zgodnie z pkt 13 SWZ – nie wpisanie w poniższej
tabeli d
anych Kierownika budowy albo doświadczenia, będzie skutkowało przyznaniem
zerowej punktacji w kryterium oceny ofert “Doświadczenie zawodowe Kierownika budowy”.
l.p. Imię i nazwisko
Nazwa inwestycji
Zamawiający
Uwagi
D. S.
1. Modernizacja oświetlenia
1. Jaworskie Centrum
Szpital w Jaworze
Medyczne
2. Modernizacja oświetlenia
2. ZOZSP w
Szpital w Sochaczewie
Sochaczewie
3. Modernizacja oświetlenia
3. Szpital Dziecięcy im.
Szpital Niekłańska
Bogdanowicza w
Warszawie
“.
Wobec tak sformułowanego oświadczenia wykonawcy Alpida sp. z o.o., odwołujący
przedstawił w/w dokumenty, w świetle których powyższe oświadczenie Alpida sp. z o.o.
należy uznać za nieprawdziwe. Zamawiający uznał załączone do odwołania dowody z
dokumentów za wiarygodne, spójne, logiczne, wzajemnie się uzupełniające. Treść tych
dowodów jest jednoznaczna. Skonfrontowanie treści tych dowodów z treścią oświadczenia
Alpida sp. z o.o. w Warszawie wypada wyraźnie na niekorzyść wykonawcy Alpida sp. z o.o. ,
który wprowadził zamawiającego w błąd co do posiadanego doświadczenia zawodowego
kierownika budowy. Z dostępnych w obiegu publicznym dokumentów, objętych informacją
publiczną, wynika wyraźnie, że Szpital Dziecięcy im. prof. dr med. Jana Bogdanowicza w
Warszawie nie
prowadził w ciągu ostatnich 6 lat inwestycji o nazwie “Modernizacja oświetlenia
Szpital Niekłańska”, zaś pan D. S. w ramach żadnej z inwestycji prowadzonych przez szpital
nie pełnił samodzielnej funkcji w budownictwie, w tym również kierownika budowy. Ponadto
Zespół Opieki Zdrowotnej Szpitala Powiatowego w Sochaczewie nie prowadził inwestycji pn.
“Modernizacja oświetlenia Szpital w Sochaczewie”. Treść odpowiedzi w sprawie
udostępnienia informacji publicznej przez w/w placówkę medyczną także ma kategoryczny i
jednoznaczny charakter. Skoro w/w inwesty
cja w ogóle nie miała miejsca, to jasnym jest, że
podana przez Alpida sp. z o.o. w Warszawie osoba kierownika budowy nie mogła zdobyć
wymaganego przez zamawiającego doświadczenia zawodowego w toku realizacji
nieistniejącej inwestycji.
W świetle przedstawionych przez odwołującego dowodów ofertę wykonawcy Alpida sp. z o.o.
w Warszawie
zamawiający uznał za złożoną w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji.
Zamawiający w pełni podziela stanowisko odwołującego w tym zakresie, w tym przedstawione
poglądy prawne, i przyjmuje je jak własne. W sprawie doszło do wyczerpania dyspozycji
przepisów art.3 ust.1 i art.14 ust.1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a także
przepisu art.226 ust.1 pkt 7) PZP.
Kon
sekwencją uznania przez zamawiającego za zasadny zarzutu nr 1 z odwołania Optima
Centrum sp. z o.o., jest także uznanie zarzutu nr 2. Zamawiający w oparciu o nierzetelnie
sporządzoną przez Alpida sp. z o.o. ofertę (stanowiącą czyn nieuczciwej konkurencji), oraz
podmiotowe środki dowodowe zawierające nieprawdziwe informacje, dokonał niewłaściwej
oceny punktowej w zakresie kryterium “Doświadczenie zawodowe Kierownika budowy”
poprzez przyznanie temu wykonawcy niezasadnie dodatkowych punktów, co miało istotny
w
pływ na ostateczną klasyfikację punktową wszystkich złożonych ofert. Wobec tego czynność
badania i oceny ofert w niniejszym postępowaniu była wadliwa w takim stopniu, że wybór
najkorzystniejszej oferty nie może się ostać.
Zasadność zarzutów nr 1 i 2 z odwołania Optima Centrum sp. z o.o. sp.k. w Łodzi przesądziły
o uznaniu odwołania w całości. W konsekwencji zamawiający zamierza unieważnić czynności
wyboru oferty Alpida sp. z o.o. w Warszawie jako najkorzystniejszej oferty, unieważnić
czynność badania i oceny złożonych ofert. Powyższe implikuje dokonanie przez
zamawiającego powtórnie czynności badania i oceny ofert, w wyniku których zamawiający
będzie podejmował dalsze czynności zgodnie z przepisami ustawy PZP.
Zamawiający nie podziela zarzutu nr 3 odwołania, jednakże brak jego uwzględnienia – w
oc
enie zamawiającego, nie ma wpływu na dalszy tok postępowania zamawiającego wobec
zasadności zarzutów nr 1 i 2. W zakresie zarzutu nr 3 odwołujący sformułował tezę, że
w
ykonawca Alpida sp. z o.o. nie spełniał warunków udziału w postępowaniu, ponieważ na
dzi
eń składania ofert tj. 21.10.2022 r. nie posiadał polisy OC na kwotę 4 000 000 złotych tylko
w zakresie kwoty 1 000 000 złotych, zaś przedstawił dokument ubezpieczenia na kwotę
wymaganą przez zamawiającego, obowiązującą od dnia 28.10.2022 r., a więc po dacie
składania ofert w postępowaniu. Powyższe w ocenie odwołującego ma stanowić dowód na to,
że Alpida sp. z o.o. nie spełniała w chwili złożenia oferty warunków udziału w postępowaniu.
Zgodnie z przepisem art. 2
74 ust.1 PZP Zamawiający przed wyborem najkorzystniejszej
oferty wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w
wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni, aktualnych na dzień złożenia podmiotowych
środków dowodowych.
Zamawiaj
ący odmawiając odwołującemu uznania za zasadny zarzutu nr 3 powołuje się na
argum
entację zawartą w uzasadnieniu Wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 3 stycznia
2022 r., sygn. KIO 3628/21: “Odwołujący pomija całkowicie treść przepisu art. 126 ust. 1
usta
wy Pzp, zgodnie z którym składane na wezwanie zamawiającego podmiotowe środki
dow
odowe, mają być "aktualne na dzień złożenia". "Aktualny", zgodnie z definicją z
internetowego Słownika języka polskiego, oznacza "dotyczący tego, co się dzieje obecnie,
ważny w czasie obecnym". Innymi słowy, podmiotowe środki dowodowe, składane na
wezwanie
zamawiającego, winny oddawać stan faktyczny istniejący w momencie ich złożenia.
Należy przypomnieć, że intencją ustawodawcy europejskiego, jak i krajowego, który
konstruował w taki właśnie sposób przepisy ustawy Pzp, było to, aby ocena sytuacji
podmiotowe
j wykonawców odbywała się na podstawie możliwie najbardziej aktualnych
informacji. Niezależnie wyposażono także zamawiającego w uprawnienie do weryfikowania
posiadania
odpowie
dniej zdolności podmiotowej wykonawcy, na każdym etapie
postępowania. Zgodnie z motywem 84 Preambuły Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i
Rady 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych uchylającej Dyrektywę 2004/18/WE
"Instytucje zamawiające powinny być także uprawnione do zwrócenia się w każdej chwili o
całość lub część dokumentów potwierdzających, gdy uważają, że jest to niezbędne dla
właściwego przebiegu postępowania (...)", zaś w motywie 85 wskazano, iż "Istotne jest, by
decyzje instytucji zamawiających opierały się na aktualnych informacjach, w szczególności
jeśli chodzi o podstawy wykluczenia, z uwagi na to, że ważne zmiany mogą zachodzić dość
szybko (...)". Warto również zaznaczyć, że powyższe, jak i treść art. 59 ust. 4 wskazanej
dyrektywy, znalazło odzwierciedlenie na gruncie prawa krajowego, o czym stanowi art. 274
ust. 3 ustaw
y Pzp, umożliwiający wezwanie wykonawcy, na każdym etapie postępowania, do
złożenia wszystkich lub niektórych podmiotowych środków dowodowych, które będą aktualne
na dzień ich złożenia. W konsekwencji należy przyjąć, że zarówno ustawodawca unijny, jak i
us
tawodawca krajowy, odszedł od zasady, że składane podmiotowe środki dowodowe mają
potwierdzać stan istniejący jedynie na moment przystąpienia do postępowania - moment
złożenia oferty lub wniosku”.
Czym innym będzie zatem kwestia spełnienia warunków udziału w postępowaniu, które co nie
ulega wątpliwości winny być przez wykonawcę spełnione już na etapie, kiedy wykonawca
przystępuje do postępowania, czy jak w tym przypadku w momencie składania oferty, czym
innym natomiast kwestia weryfikacji spełnienia deklarowanych warunków. Ten moment zależy
z kolei od zamawiającego, który najpierw kieruje do wykonawcy odpowiednie wezwanie,
wyznaczając mu jednocześnie moment, w którym nastąpi weryfikacja czy deklarowane
warunki są spełnione, a co za tym idzie wskazuje na jaki dzień winny być aktualne dokumenty
przez tego wykonawcę składane.
W okolicznościach niniejszej sprawy zamawiający wezwał przystępującego do przedstawienia
aktualnych dokumentów potwierdzających spełnienie warunku, w tym w odniesieniu do
warunku dotycz
ącego jego sytuacji ekonomicznej i finansowej. Zamawiający w treści
wezwania powtórzył, zgodnie z brzmieniem art. 274 ust. 1 ustawy Pzp, że podmiotowy środek
dowodowy ma być aktualny na dzień jego złożenia. Alpida sp. z o.o. w Warszawie z kolei,
odpowiadaj
ąc na tak sformułowane wezwanie przedłożyło dokument polisy, z treści której
wynika, że wykonawca był ubezpieczony w zakresie i na kwotę wymaganą przez
zamawiającego w okresie od dnia 28.10.2022 r. Z kolei zdaniem odwołującego, Alpida sp. z
o.o. winna była wykazać, że jest ubezpieczone od dnia złożenia oferty tj. 21.10.2022 r.
Z przyczyn wskazanych wcześniej zamawiający nie podzieliła tego stanowiska. Przedłożona
polisa OC była bowiem dokumentem aktualnym na dzień jego złożenia, potwierdzała bowiem
okolic
zności na ten właśnie dzień (co jest zgodne z treścią art. 274 ust. 1 ustawy Pzp). Polisy
ubezpieczeniowe wystawiane są w taki sposób, że obowiązują przez pewien okres czasu.
Tym samym, w zależności od tego w jakiej dacie zamawiający skieruje do wykonawcy
wezwanie do złożenia podmiotowych środków dowodowych, polisa przedłożona w odpowiedzi
na wezwanie nie zawsze będzie odzwierciedlała stan istniejący w dacie, kiedy wykonawca
składa swoją ofertę w przetargu. Z kolei dokumentem aktualnym, składanym na wezwanie tj.
potwierdzającym okoliczność posiadania wymaganego ubezpieczenia na dzień składania
takiego dokumentu -
będzie polisa z treści której będzie wynikało, że na dzień w którym
zamawiający takiej weryfikacji dokonuje, wykonawca wymagany warunek spełnia. Z taką też
sytuacją mamy do czynienia w rozpoznawanej sprawie. Przystępujący złożył dokument polisy
OC, będący kontynuacją poprzedniej, która obowiązywała w dacie składania tychże
dokumentów.
Stan faktyczny
ustalony przez Izbę:
Ogłoszenie o zamówieniu zamieszczono w Biuletyn Zamówień Publicznych nr 2022/BZP
00380076 z dnia 2022-10-06.
W dniu 14 listopada 2022 r. wykonawca
Optima Centrum Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Spółka Komandytowa z siedzibą w Łodzi wniósł odwołanie od
niezgodnych z
przepisami ustawy
PZP
czynności oraz zaniechań, zarzucając
Zamawiającemu naruszenie poniższych przepisów:
1. art. 226 ust. 1) pkt. 7) ustawy Prawo Zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019 roku
w zw. z art. 14 ust. 1 oraz 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty złożonej przez Wykonawcę, którego ofertę
Zamawiający uznał za najkorzystniejszą tj. Alpida Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, która
została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16
kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
oraz
2. art. 239 ust. 1) i 2) ustawy Prawo Zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019 roku
poprzez uznanie za
najkorzystniejszą oferty Wykonawcy Alpida Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie oraz przypisanie ofercie tego Wykonawcy punktów w kryterium Doświadczenie
zawodowe Kierownika budowy pomimo braku ku temu podstaw faktycznych i prawnych, a w
konsekwencji dokonani
e wyboru oferty w sposób sprzeczny z ustalonymi kryteriami oceny
ofert.
oraz
3. art. 226 ust. 1) pkt. 2) lit. b) ustawy Prawo Zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019
roku poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Wykonawcę, którego ofertę
Zamawiający uznał za najkorzystniejszą tj. Alpida Sp. z o.o. z siedzibą, w Warszawie, która
została złożona przez Wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu.
W wyniku wniesionego odwołania przez wykonawcę Optima Centrum Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Spółka Komandytowa z siedzibą w Łodzi, ul. Piotrkowska, nr 257a, lok.
456 Łódź, Zamawiający uwzględnił odwołanie w całości.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego skutecznie przystąpił wykonawca
Alpida sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Franciszka Klimczaka 20 lok 86, 02-797
Warszawa.
Izba stwierdziła, ze ww. wykonawca zgłosił przystąpienie do postępowania w ustawowym
terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść zamawiającego.
Przystępujący pismem wniesionym do Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 listopada 2022 r.
wnosił o uznanie wszystkich zarzutów Odwołującego jako bezpodstawnych.
Przystępujący pismem wniesionym do Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 listopada 2022 r.
złożył sprzeciw co do uwzględnienia przez Zamawiającego odwołania w całości.
Stan prawny
ustalony przez Izbę:
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy PZP,
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została
złożona przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy PZP,
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została
złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia
1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Zgodnie z art. 239 ust. 1 i 2 ustawy PZP:
1. Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert
określonych w dokumentach zamówienia.
2. Najkorzystniejsza oferta to oferta
przedstawiająca najkorzystniejszy stosunek jakości do
ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej,
czynem
nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli
zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
, czynem
nieuczciwej konkurencji jest rozpowszechnianie nie
prawdziwych lub wprowadzających w błąd
wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia
k
orzyści lub wyrządzenia szkody.
Krajowa Izba Odwoławcza – po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, po zapoznaniu
się ze stanowiskami przedstawionymi w odwołaniu,
odpowiedzi na odwołanie, stanowiskiem przystępującego, konfrontując je z zebranym
w sprawie materiałem procesowym, w tym z dokumentacją postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego oraz po wysłuchaniu oświadczeń i stanowisk stron, a także
uczestnika postępowania odwoławczego złożonych ustnie do protokołu w toku
rozprawy
– ustaliła i zważyła, co następuje:
Skład orzekający stwierdził, że odwołanie dotyczy materii określonej w art. 513 ustawy PZP
i
podlega rozpoznaniu zgodnie z art. 517 ustawy PZP. Izba stwierdziła również, że nie została
wypełniona żadna z przesłanek określonych w art. 528 ustawy PZP, których stwierdzenie
skutkowałoby odrzuceniem odwołania i odstąpieniem od badania meritum sprawy. Ponadto w
ocenie składu orzekającego Odwołujący wykazał, że posiada legitymację materialną do
wniesienia środka zaskarżenia zgodnie z przesłankami art. 505 ust. 1 ustawy PZP,
tj.
ma
interes w uzyskaniu zamówienia, a naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy PZP
może spowodować poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Skład orzekający dokonał oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na uwadze
art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy PZP, który stanowi, że Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia.
Izba
– uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy przedłożony przez strony i
przystępującego, po dokonaniu ustaleń poczynionych na podstawie dokumentacji
postępowania, biorąc pod uwagę zakres sprawy zakreślony przez okoliczności podniesione w
odwołaniu oraz stanowiska złożone pisemnie i ustnie do protokołu – stwierdziła, że
sformułowane przez Odwołującego zarzuty znajdują oparcie w ustalonym stanie faktycznym i
prawnym, a tym samym rozpoznawane odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
I.
W pierw
szej kolejności, zarzuty Odwołującego w zakresie naruszenia przez Zamawiającego
art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy PZP w zw. z art. 14 ust. 1 oraz 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia
1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji poprzez zaniechanie odrzucenia ofer
ty złożonej
przez Wykonawcę Alpida Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie złożonej w warunkach czynu
nieuczciwej konkurencji oraz art. 239 ust. 1 i 2 ustawy PZP poprzez
wybór oferty Wykonawcy
Alpida Sp. z o.o. z si
edzibą w Warszawie jako najkorzystniejszej w wyniku przypisania ofercie
Przystępującego punktów w kryterium „Doświadczenie zawodowe Kierownika budowy”
pomimo braku ku temu podstaw faktycznych i prawnych
, są zdaniem Izby zasadne.
Izba wskazuje, że zgodnie z rozdziałem 5 pkt
3)e SWZ
, Zamawiający wymagał wykazu osób,
które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia publicznego: „Należy złożyć wykaz osób
(załącznik nr 3), które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia publicznego, w
szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę, jakości lub kierowanie
robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień,
doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także
zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania
tymi osobami.
Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że
dysponuje n/w osobami:
- Kierownikiem budowy-
Zamawiający wymaga, aby osoba wskazana na to stanowisko
posiadała min. 5 letnie doświadczenie, licząc od daty uzyskania uprawnień budowlanych,
uprawnienia budowlane do kierowania robotami w branży instalacyjnej w specjalności
elektrycznej
”.
Natomiast zgodnie z
rozdziałem 13 SWZ, w kryteriach oceny ofert „Doświadczenie zawodowe
Kierownika budowy” Zamawiający wskazał, iż „punkty będą przyznane za doświadczenie
zawodowe osoby wskazanej przez Wykonawcę do pełnienia funkcji Kierownika budowy
zgodnie z poniższym opisem:
a) za zrealizowane roboty budowlanej w branży elektrycznej polegającej na wykonaniu,
modernizacji
instalacji oświetlenia LED w obiekcie służby zdrowia:
1 roboty budowlanej - 5 pkt.
2 roboty budowlane
– 10 pkt.
3 roboty budowlane
– 20 pkt.
b) punkty Zamawiający przyzna na podstawie oświadczenia wykonawcy złożonego w oparciu
o formularz ofertowy z
ał. nr 1 do SWZ ”.
W związku z powyższymi zapisami w SWZ, Przystępujący w pkt 15 formularza ofertowego
stanowiącego załącznik nr 1 do SWZ złożył oświadczenie o następującej treści:
„Oświadczam, że n/w osoba wyznaczona na stanowisko Kierownika budowy, posiadająca
uprawnienia budowlane do kierowania robotami w branży instalacyjnej w specjalności
elektrycznej
posiada doświadczenie jako kierownik budowy/inspektor nadzoru w wykonaniu,
modernizacji instalacji oświetlenia LED w obiekcie służby zdrowia. Zgodnie z pkt 13 SWZ –
nie wpisanie w poniższej tabeli danych Kierownika budowy albo doświadczenia, będzie
skutko
wało przyznaniem zerowej punktacji w kryterium oceny ofert “Doświadczenie
zawodowe Kierownika budowy”.
l.p.
Imię i nazwisko
Nazwa inwestycji
Zamawiający
Uwagi
D. S.
1. Modernizacja
oświetlenia 1. Jaworskie Centrum
Szpital w Jaworze
Medyczne
2. Modernizacja
oświetlenia 2. ZOZSP w
Szpital w Sochaczewie
Sochaczewie
3. Modernizacja
oświetlenia 3. Szpital Dziecięcy im.
Szpital N
iekłańska
Bogdanowicza w
Warszawie
Izba zważa, że na podstawie dowodów wniesionych przez Odwołującego w postaci wniosków o
udostępnienie informacji publicznej z dnia 21 i 26 października 2022 r. oraz uzyskanych
odpowiedzi z dnia 24 i 27
października 2022 r wynika, iż Szpital Dziecięcy im. prof. dr med. Jana
Bogdanowi
cza w Warszawie nie prowadził w ciągu ostatnich 6 lat inwestycji o nazwie
“Modernizacja oświetlenia Szpital Niekłańska” oraz w ciągu ostatnich 6 lat, jak również od
dnia 1 stycznia 2015 r. Pan D. S.
w ramach żadnej z inwestycji prowadzonych przez Szpital
nie pełnił samodzielnej funkcji w budownictwie, w tym również kierownika budowy.
Nadto Izba dokonując konfrontacji odpowiedzi Przystępującego na odwołanie w piśmie
procesowym z dnia 22 listopada 2022 r.
wskazującą na różne inwestycje w zakresie
modernizacji
związanych z wymianą oświetlenia w Szpitalu Dziecięcym im. prof. dr med. Jana
Bogdanowicza w Warszawie, tj. wymian
ą oświetlenia wbudowanego na energooszczędne w
budynkach
A,B,C,F,G,H Szpitala Dziecięcego przy ul. Niekłańskiej 4/24 w 2016 roku,
wymian
ą oświetlenia wbudowanego na energooszczędne w budynkach D i E w 2016 roku,
modernizacj
ą oświetlenia w pomieszczeniach budynku B2 Szpitala Dziecięcego im. prof. dr.
med. Jana B
ogdanowicza” - RZP-2/KS/2022 z dowodami wniesionymi przez Odwołującego
na posiedzeniu (dowód nr 1 i 2) wynika, że funkcję kierownika robót budowlanych/robót
elektrycznych w powyższych inwestycjach pełniły inne osoby (tj. A. P. i M. O.) niż osoba
wskazana przez Przystępującego w formularzu ofertowym (tj. D. S.).
Ponadto, Izba wskazuje, że na podstawie wniosku o udostępnienie informacji publicznej z
dnia 28 października 2022 r. i uzyskanej odpowiedzi z dnia 10 listopada 2022 r. wynika
jednoznacznie, że Zespół Opieki Zdrowotnej Szpitala Powiatowego w Sochaczewie nie
prowadził inwestycji pn. “Modernizacja oświetlenia Szpital w Sochaczewie”. Na potwierdzenie
powyższego Odwołujący wniósł także na posiedzeniu dowód nr 6, z którego wynika, iż nazwa
inwestycji jaka była prowadzona przez Zamawiającego, tj. Zespół Opieki Zdrowotnej Szpitala
Powiatowego w Sochaczewie
to: „Wymiana oświetlenia na energooszczędne, montaż czujek
ruchu, montaż inteligentnych liczników w ramach projektu” a nie “Modernizacja oświetlenia
Szpital w Sochaczewie
”.
Z podobną sytuacją mamy również z nazwą inwestycji wskazaną przez Przystępującego w
formularzu ofertowym w postaci „Modernizacja oświetlenia Szpitala w Jaworze”, gdzie na
podstawie dowodu nr 5 wniesionego na posiedzeniu
przez Odwołującego wynika, że
Jaworskie Centrum Medyczne Sp. z o.o. nie prowadziło inwestycji pod ww. nazwą.
Izba wzięła pod uwagę również to, że każdy z wykonawców biorących udział w niniejszym
postępowaniu wskazał rzeczywistą nazwę inwestycji, czyli „taka jaka faktycznie ona była”, na
co wskazywał również Odwołujący na rozprawie, a Przystępujący temu nie zakwestionował.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba podkreśla, że wprowadzenie przez Przystępującego w
formularzu ofertowym skróconych nazw inwestycji nieodpowiadających rzeczywistym nazwom
inwestycji powoduje to
, że po pierwsze takie działanie obciąża w całości Przystępującego, a
po drugie powoduje wprowadzenie
Zamawiającego w błąd.
Zdaniem Izby, gdyby
Zamawiający chciał, aby wprowadzić w formularzu ofertowym skróconą
nazwę inwestycji, to dałby temu wyraz w jej odpowiednim sformułowaniu. Jednakże
Zamawiający wymagał wpisania w formularzu ofertowym konkretnej nazwy inwestycji, a nie jej
skróconej nazwy uniemożliwiając tym samym precyzyjną jej weryfikację oraz ocenę w
ramach,
której inwestycji Kierownik budowy miałby nabyć stosowne doświadczenie. Tym
samym, Izba nie zgadza się z Przystępującym, iż: „wszystko sprowadza się do omyłki
pisarskiej”.
Izba chciałaby w tym miejscu podkreślić, że Przystępujący wskazując w formularzu ofertowym
nazwę inwestycji, a Zamawiający nie znając rzeczywistej nazwy inwestycji, nie mógł
doprowadzić do uzupełnienia czy poprawienia oferty (formularza ofertowego)
Przystępującego, ponieważ formularz ofertowy zgodnie z rozdziałem 13 pkt b SWZ związany
był z kryterium oceny ofert. W takim przypadku uzupełnienie czy poprawienie oferty
(formularza ofertowego) jest niedopuszczalne. Ponadto zdaniem Izby do
prowadziłoby to do
niedozwolonych negocjacji, bowiem jak wynika z przepisu art. 223 ust. 1 zd. 2 ustawy PZP,
n
iedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji
dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i
dokonywanie
jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
W ocenie Izby również dowód wniesiony przez Przystępującego w postaci umowy nr EK-
ZZ/ZP.261.77.RB.2021r z dnia 18 stycznia 2022 r. nie wskazuje nazwy inwestycji, która
odnosiłaby się do nazwy inwestycji z formularza ofertowego.
Izba zważa, że w stosunku do Przystępującego jako profesjonalisty wymaga się
podwyższonej staranności. Tym samym, w przypadku oceny należytej staranności w zakresie
prowadzonej działalności gospodarczej musi ona uwzględniać, zgodnie z art. 355 § 2 k.c.,
zawodowy charakter tej działalności. Oznacza to, że od przedsiębiorcy wymagana jest
szczególna staranność wyrażająca się większą zapobiegliwością, rzetelnością, dokładnością
w działaniu, itd. Za takiego profesjonalistę należy również uznać, co do zasady, wykonawcę
ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego. Należyta staranność profesjonalisty
nakłada na wykonawcę, który składa ofertę, dokumenty i oświadczenia we własnym imieniu,
aby upe
wnił się, czy deklarowany w nich stan rzeczy odpowiada rzeczywistości.
Izba wskazuje, że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej,
czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi
obyc
zajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Natomiast
zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
, czynem
nieuczciwej konkurencji jest rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzaj
ących w błąd
wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia
korzyści lub wyrządzenia szkody.
Mając powyższe na uwadze, Izba doszła do przekonania, że działanie Przystępującego było
wynikiem co najmniej
rażącego niedbalstwa poprzez przekazanie Zamawiającemu informacji
niezgodnych z rzeczywistym stanem rzeczy
, dążąc do uzyskania jak największej liczby
punktów w kryterium oceny ofert w ramach „Doświadczenia zawodowego Kierownika budowy”
i tym samym wprowadz
ając Zamawiającego w błąd.
Jak zauważyła bowiem Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 17 września 2020 r., sygn.
akt. KIO 2048/20: „Generalnie dobre obyczaje powinny wyrażać się w szacunku dla drugiej
strony, uczciwości
, rzetelności, zaufaniu, lojalności, szczerości, fachowości, poszanowaniu
godności, prywatności, interesów drugiej strony czy niewprowadzaniu w błąd”, a Izba w pełni
się zgadza z powyższym poglądem tamtejszego składu orzekającego.
W ocenie Izby przedstawienie
Zamawiającemu informacji nieprawdziwej, odnoszącej się do
doświadczenia zawodowego Kierownika budowy (tj. Pana D. S.), patrząc przez pryzmat nazw
inwestycji podanych przez Przystępującego w formularzu ofertowym i dowodów załączonych
do odwołania przez Odwołującego oraz dowodów wniesionych na posiedzeniu uznać należy
działanie Przystępującego jako mające na celu rozpowszechnianie informacji nieprawdziwych
o swoim przedsiębiorstwie, jak i mające na celu przysporzenie korzyści celem uzyskania
zamówienia publicznego.
Izba zważa, że pozostałe dowody wniesione przez Odwołującego na posiedzeniu (dowód nr 3
i 4) nie mają znaczenia dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy.
Nadto
Izba wskazuje, że dowody wniesione przez Przystępującego na posiedzeniu w postaci
referencji z dnia 23 lutego 2017 r. oraz faktury VAT nr FS-
1/11/2016/USŁ z dnia 10 listopada
2016 r. nie mogą być brane pod ocenę Izby, ponieważ nie zostały złożone odpisy dla stron
przedmiotowego postępowania. Zgodnie bowiem z art. 507 ustawy PZP,
p
isma składane w
toku postępowania odwoławczego przez strony oraz uczestników postępowania
odwoławczego wnosi się z odpisami dla stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
jeżeli pisma te składane są w formie pisemnej.
Izba nie wzięła pod ocenę również pozostałych wniosków dowodowych (formularz ofertowy,
umowa o pełnienie funkcji Inspektora Nadzoru, protokół końcowego odbioru i przekazania do
eksploatacji źródeł światła led po wymianie, protokół odbioru końcowego) wniesionych przez
Przystępującego do Krajowej Izby Odwoławczej, ponieważ zarówno Odwołujący, jak i
Zamawiający oświadczyli na posiedzeniu, iż „
nie otrzymali wniosków dowodowych złożonych
przez Przystępującego w dniu dzisiejszym”. Dodatkowo Izba zważa, że zgodnie z art. 535
ustawy PZP,
dowody na poparcie swoich twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej,
strony i uczestnicy postępowania odwoławczego mogą przedstawiać aż do zamknięcia
rozprawy, jednakże Przystępujący ani na posiedzeniu ani do zakończenia rozprawy nie złożył
powyższych wniosków dowodowych wraz z odpisami dla stron postępowania.
W związku powyższym, Izba doszła do przekonania, że w niniejszej sprawie doszło do
wyczerpania normy prawnej art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy PZP w zw. z art. 3 ust. 1 i art. 14 ust.
1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Konse
kwencją naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy PZP w zw. z art.
3 ust. 1 i art. 14 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jest naruszenie art. 239
ust. 1 i 2 ustawy PZP poprzez wybór oferty Przystępującego jako najkorzystniejszej w wyniku
przyznania niezasadnie dodatkowych punktów w kryterium „Doświadczenie zawodowe
Kierownika budow
y”, co miało istotny wpływ na ostateczną klasyfikację punktową wszystkich
złożonych ofert w przedmiotowym postępowaniu.
II.
Odnośnie zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy PZP
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty z
łożonej przez Przystępującego niespełniającego
warunków udziału w postępowaniu, jest zdaniem Izby zasadny.
Izba wskazuje,
że zgodnie
z rozdziałem 5 pkt
3)c tiret drugi
SWZ, Zamawiający wymagał
wykazania przez Wykonawcę, że spełnia warunek dotyczący sytuacji ekonomicznej lub
finansowej polegający na posiadaniu polisy lub innego dokumentu potwierdzającego, że jest
ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z
przedmiotem zamówienia na sumę w wysokości 4.000.000,00 zł.
Nadto, zgodnie z rozdziałem 6 pkt 1 b) SWZ, Zamawiający wymagał, aby „Wykonawca
dołączył do oferty składanej w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oświadczenie, o
którym mowa w art. 125 ust. 1 Pzp tj. o niepodleganiu wykluczeniu oraz spełnianiu warunków
udziału w postępowaniu (wg wzoru stanowiącego załącznik nr 2 i 6 do SWZ), w zakresie
wskazanym przez zamawiającego. Oświadczenie to stanowi dowód potwierdzający brak
podstaw wykluczenia or
az spełnianie warunków udziału w postępowaniu, na dzień składania
ofert”.
Izba zwraca uwagę, a co jest istotne w niniejszej sprawie, że Przystępujący składając
oświadczenie, stanowiące załącznik nr 2 do SWZ, oświadczył, że spełnia warunki udziału w
postępowaniu określone przez Zamawiającego w Specyfikacji Warunków Zamówienia.
Izba zważa, że Zamawiający na podstawie art. 274 ust. 1 ustawy PZP, wezwał
Przystępującego do złożenia podmiotowych środków dowodowych - dokumentów
wyszczególnionych w pkt.6 ust. 2) Specyfikacji Warunków Zamówienia, w tym m.in.
dokumenty potwierdzające, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej
w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia ze wskazaniem
sumy gwarancyjnej tego ubezpieczenia, a
przedłożone dokumenty powinny być aktualne na
dzień ich złożenia.
W wyniku powyższego wezwania Przystępujący przedłożył polisę ubezpieczeniową PZU
doradca nr 1055466503 z adnotacją, że dokument ten jest potwierdzeniem kompleksowego
zakresu ubezpieczenia od dnia 28.10.2022 r.
z sumą gwarancyjną 4 000 000 PLN.
Konfrontując powyższą polisę ubezpieczeniową z polisą ubezpieczeniową załączoną do
odwołania, zdaniem Izby, wynika po pierwsze, że przedłożona polisa ubezpieczeniowa
stanowi kontynuację poprzedniej polisy ubezpieczeniowej o numerze 1055466503, a po
drugie
obie polisy obejmują ten sam okres ubezpieczenia, jednakże poprzednia polisa
ubezpieczeniowa obejmuje sum
ę gwarancyjną w wysokości 1 000 000 PLN.
Izba wskazuje, że zgodnie z art. 273 ust. 2 ustawy PZP, w trybie podstawowym oświadczenie,
o którym mowa w art. 125 ust. 1, wykonawca dołącza do oferty składanej w odpowiedzi na
ogłoszenie o zamówieniu.
Zgodnie natomiast z art. 125 ust. 1 ustawy PZP, do w
niosku o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu albo do oferty wykonawca dołącza oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu,
spełnianiu warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, w zakresie wskazanym
przez zamawiającego.
Ponadto zgodnie z art. 125 ust. 3 ustawy PZP, o
świadczenie, o którym mowa w ust. 1,
stanowi dowód potwierdzający brak podstaw wykluczenia, spełnianie warunków udziału w
postępowaniu lub kryteriów selekcji, odpowiednio na dzień składania wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert, tymczasowo zastępujący wymagane
przez zamawiającego podmiotowe środki dowodowe.
Izba wskazuje, że zgodnie z art. 274 ust. 1 ustawy PZP,
Zamawiający wzywa wykonawcę,
którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym
niż 5 dni od dnia wezwania, podmiotowych środków dowodowych, jeżeli wymagał ich złożenia
w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia, aktualnych na dzień złożenia
podmiotowych środków dowodowych.
Stosownie za
ś do treści art. 128 ust. 1 ustawy PZP, jeżeli wykonawca nie złożył
oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych
dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub
zawierają błędy, zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia
lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, chyba że wniosek o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu albo oferta wykonawcy podlegają odrzuceniu bez względu na ich złożenie,
uzupełnienie lub poprawienie lub zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.
Powyższy przepis nakłada więc na Zamawiającego obowiązek wezwania wykonawcy do
złożenia, poprawienia lub uzupełnienia m.in. oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1
ustawy PZP
lub podmiotowych środków dowodowych w sytuacji gdy, wykonawca nie złożył
wymaganych przez Z
amawiającego oświadczeń lub dokumentów, lub gdy są one
niekompletne bądź zawierają błędy, z zastrzeżeniem dwóch przypadków przewidzianych
przepisem.
Wskazać należy, iż z dokumentem/oświadczeniem zawierającym błędy będziemy mieć do
czynienia, w sytuacji gdy ich treść nie będzie potwierdzała spełnienia określonych przez
Z
amawiającego w SWZ wymagań. Tym samym wówczas, gdy złożone przez wykonawcę
dokumenty, np. polisa O
C itp. nie będą potwierdzały spełniania warunków udziału w
postępowaniu, to po stronie Zamawiającego co do zasady będzie aktualizował się obowiązek
wezwania wykonawcy do ich uzupełnienia.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy, w ocenie Izby, Przystępujący w
o
dpowiedzi na wezwanie Zamawiającego w trybie art. 274 ust. 1 ustawy PZP nie tylko nie
wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu, ale wprost potwierdził, że w chwili
złożenia oferty był ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej
działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną niższą niż
wymagana przez Zamawiającego. Przystępujący bowiem
był ubezpieczony od
odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem
zamówienia na wymaganą w SWZ sumę gwarancyjną,
tj. 4 000 000 zł
dopiero od dnia 28
października 2022 r.
Jednocześnie zauważyć należy, iż Przystępujący wraz z ofertą złożył oświadczenie wstępne
stanowiące dowód potwierdzający spełnianie warunków udziału w postępowaniu na dzień
składania ofert, tj. 21.10.2022 r., stanowiące załącznik nr 2 do SWZ.
Izba zważa, że warunki udziału w postępowaniu muszą być spełnione na dzień złożenia
oferty, a stan
ich spełnienia musi trwać przez całe postępowanie (tak też wyrok Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 23 maja 2022 r., sygn. akt. KIO 1200/22). Tym samym rację ma
Odwołujący, że „
pomimo że na moment uzupełniania dokumentów Wykonawca Alpida Sp. z
o.o. posiadał zakres polisy OC zmodyfikowany z dniem 28.10.2022r. co do sumy
ubezpieczenia wymaganej przez
Zamawiającego to w dacie składania oświadczenia
wstępnego, tj. dzień 21.10.2021 r. oraz w dacie składania ofert nie posiadał on ubezpieczenia
na sumę gwarancyjna ubezpieczenia 4 000 000 PLN”.
Izba wskazuje, że zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 13 marca 2020 r.,
sygn. akt.
KIO 430/20: „Data wystawienia dokumentu może (i najczęściej będzie) datą
przypadającą po dniu składania ofert. Co istotne jednak, warunki udziału w postępowaniu oraz
brak przesłanek wykluczenia powinny być spełnione na dzień składania ofert i trwać przez
cały okres postępowania, dlatego też dowody składane na potwierdzenie powyższych
okoliczności mają być aktualne na dzień ich składania. Za wystarczające obecnie należy
uznać przedstawienie aktualnego na dzień złożenia dokumentu z datą po dniu składania
wniosków, z poświadczeniem stanu faktycznego na dzień wystawienia dokumentu, o ile
zachowuje on swą aktualność na dzień składania wniosków (tu ofert) rozumianą jako brak
sprzeczności treściowej z oświadczeniem składanym wstępnie w ramach JEDZ. Innymi słowy,
oświadczenia lub dokumenty „aktualne” to takie, które oddają rzeczywistość w momencie ich
złożenia, czyli potwierdzają okoliczność, co do której wykonawca wcześniej złożył wstępne
oświadczenie, i która obecnie (w czasie teraźniejszym) występuje.”, a Izba w pełni się zgadza
z
poglądem tamtejszego składu orzekającego.
Przenosząc powyższe na kanwę niniejszej sprawy stwierdzić należy, że
na podstawie
przedstawionej polisy ubezpieczenia PZU doradca nr 1055466503
Przystępujący nie wykazał,
że spełniał sporny warunek udziału w postępowaniu na dzień złożenia oferty oraz że stan ten
(spełnienie warunku) trwał aktualnie do złożenia podmiotowych środków dowodowych w
odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z dnia 27 października 2022 r.
W świetle powyższego nie można uznać, iż Przystępujący wykazał, że spełnia warunek
udziału w postępowaniu dotyczący sytuacji ekonomicznej lub finansowej. W konsekwencji
Zamawiający powinien w pierwszej kolejności wezwać Przystępującego na podstawie art. 128
ust. 1 ustawy PZP
do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych wymaganych na
potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu (przepis ten nie został wyłączony
na podstawie art. 266 ustawy PZP).
Jednakże ze względu na to, iż oferta Przystępującego
podlega odrzuceniu
bez względu na złożenie, uzupełnienie lub poprawienie podmiotowego
środka dowodowego
, Zamawiający zgodnie z dyspozycją ww. przepisu nie jest obowiązany
wzywa
ć Przystępującego do uzupełnienia podmiotowego środka dowodowego.
O kosztach
postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 2 lit. b w zw. z § 7 ust. 1 pkt
2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), obciążając
kosztami postępowania Przystępującego. Izba nie uwzględniła kosztów Zamawiającego,
ponieważ w przypadku uwzględnienia odwołania przez Izbę w całości, koszty ponosi
uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw, który przystąpił po stronie
zamawiającego, jeżeli uczestnik ten wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu; w takim przypadku Izba
zasądza od uczestnika wnoszącego sprzeciw na rzecz odwołującego równowartość kwoty
wpisu oraz koszty, o których mowa w § 5 pkt 2.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodniczący: ………………………….