KIO 3051/22 POSTANOWIENIE dnia 28 listopada 2022 r.

Stan prawny na dzień: 15.03.2023

Sygn. akt KIO 3051/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 28 listopada 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez 

udziału  stron  postępowania  odwoławczego 

28 listopada  2022  r.  w  Warszaw

ie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej 18 listopada 2022 r.  

przez wykonawc

ę: Impel S.A. z siedzibą we Wrocławiu [„Odwołujący”] 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  Świadczenie  profesjonalnych 

usług  sprzątania  w  obiektach  Oddziału  ZUS  w  Bielsku-Białej  i  Inspektoratach  w  Cieszynie 

Żywcu (nr 020000.271.4.2022-ZAP-4) 

prowadzonym 

przez  zamawiającego:  Zakład  Ubezpieczeń  Społecznych  z  siedzibą 

w Warszawi

e Oddział w Bielsku-Białej 

postanawia: 

Umarza postępowanie odwoławcze. 

2.  Nakazuje  zwrot  z  rachunku 

bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

Odwołującego kwoty 15000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) 

uiszczonej 

przez niego tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie 

– w terminie 

14  dni  od 

dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie


Sygn. akt KIO 3051/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zakład  Ubezpieczeń  Społecznych  z  siedzibą  w  Warszawie  Oddział  w  Bielsku-Białej 

{dalej: 

„Zamawiający”}  prowadzi  na  podstawie  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) {dalej: „ustawa pzp” lub „pzp”) 

w  trybie  przetargu  nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  na  usługi  pn. 

Świadczenie  profesjonalnych  usług  sprzątania  w  obiektach  Oddziału  ZUS  w  Bielsku-Białej 

i Inspektoratach  w  Cieszynie  i 

Żywcu  (nr  020000.271.4.2022-ZAP-4).  Ogłoszenie  o  tym 

zamówieniu  8  listopada  2022  r.  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej  nr  2022/S_215  pod  poz.  617633.  Wa

rtość  tego  zamówienia  przekracza  progi 

unijne. 

18 listopada 2022 r. 

Impel S.A. z siedzibą we Wrocławiu {dalej: „Odwołujący”} wniósł 

odwołanie  wobec  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  postanowień  specyfikacji  warunków 

zamówienia {dalej: „SWZ”} w zakresie objętym zarzutami. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp: 

1.  Art.  16 

–  przez  naruszenie  zasad  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego 

traktowania  w

ykonawców  przy  formułowaniu  postanowień  ogłoszenia  o  zamówieniu 

oraz  SWZ. 

2.  Art.  439  w  zw.  z  art.  16  i  17 

–  przez  ustalenie blankietowych postanowień  o  zasadach 

wprowadzania odpowiednich zm

ian wysokości wynagrodzenia wykonawcy w przypadku 

zmiany  ceny  materiałów  lub  kosztów  związanych  z  realizacją  zamówienia  należnego 

Wykonawcy, w z

akresie węższym niż wymagany ustawą. 

Z uzasadnienia 

odwołania wynika w szczególności, że przedmiotem zaskarżenia jest 

postanowienie 

§ 15 ust. 3 pkt 3 lit.  b) projektu umowy w brzmieniu: zmiana wynagrodzenia 

Wykonawcy  może  nastąpić  raz  w  okresie  obowiązywania  Umowy,  ze  skutkiem 

od 01.03.2024 r. 

O

dwołujący  wniósł  o  uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu  nadanie 

§ 15  ust.  3  pkt  3  lit.  b)  projektu  umowy  następującego  brzmienia:  zmiana  wynagrodzenia 

Wykonawcy  może  nastąpić  na  wniosek  Strony  nie  wcześniej  niż  po  upływie  6  miesięcy 

od 

dnia  zawarcia  Umowy,  przy  czym  Strony  mogą  występować  z  wnioskami  o  zmianę 

wynagrodzenia nie częściej, niż jeden raz na 6 miesięcy. 

25 listopada 2022 

r. wpłynęła do Izby odpowiedź na powyższe odwołanie (datowana 

na 24 listopada 2022 r.)

, w której Zamawiający oświadczył, że uwzględnia w całości zarzuty 

przedst

awione  w  odwołaniu,  gdyż  podziela  argumentację  zawartą  w  uzasadnieniu 


Sygn. akt KIO 3051/22 

o

dwołania.  Zamawiający  nadmienił,  że  zgodnie  z  art.  522  ust.  1  zd.  drugie  ustawy  pzp 

dokona zmiany zaskarżonego postanowienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. 

Do p

ostępowania odwoławczego w tej sprawie nie zgłoszono żadnego przystąpienia. 

W tych oko

licznościach Izba zważyła, co następuje: 

Zgodnie  z  art.  522  ust.  1  pzp  w  przypadku  uwzględnienia  przez  zamawiającego 

całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu,  Izba  może  umorzyć  postępowanie 

odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego,  którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie  wykonawcy,  pod  warunkiem 

że  w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden 

wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. 

Pon

ieważ  zaistniała  sytuacja  opisana  w  hipotezie  przywołanego  przepisu, 

Izba 

zobligowana  jest  do  umorzenia  postępowania  odwoławczego  w  tej  sprawie 

bez 

merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania. 

Z tych względów – działając na podstawie art. 568 pkt 3 ustawy pzp – Izba umorzyła 

postępowanie odwoławcze. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  treści  art.  575 

ustawy pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 

grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich rozliczania oraz wysoko

ści i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), 

nakazując zwrot Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.