KIO 3076/22 POSTANOWIENIE dnia 29 listopada 2022 roku

Stan prawny na dzień: 16.03.2023

Sygn. akt: KIO 3076/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 29 listopada 2022 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez 

udziału  stron  i  uczestników  w  dniu  29 

listopada  2022  r.  w Warsz

awie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  dniu  21 listopada  2022  r.  przez  wykonawcę  ENERIS  Ekologiczne  Centrum 

Utylizacji 

Spółka  z ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Rusku  w postępowaniu 

prowadzonym przez zamawiającego Gminę Żarów 

postanawia: 

1.  umarza 

postępowanie odwoławcze; 

2.  nakazuje  zwrot 

z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

odwołującego  ENERIS  Ekologiczne  Centrum  Utylizacji  Spółka  z ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Rusku kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy 

pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie - 

w terminie  14  dni  od 

dnia jego doręczenia  -  przysługuje skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 3076/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający Gmina Żarów (dalej jako „Zamawiający”) prowadzi postępowanie w trybie 

przetargu  nieograniczonego  na  usługi  pn.  „Usługi  odbierania  i  zagospodarowania  odpadów 

komunalnych z nieruchomości zamieszkałych na terenie miasta i gminy Żarów oraz transport 

i  zagospodarowanie  od

padów  z  punktu  selektywnego  zbierania  odpadów”  (nr  ref. 

R.271.13.2022

).  Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane  w Dzienniku  Urzędowym 

Unii  Europejskiej  z  dnia  11  listopada  2022  r.  pod  numerem  2022/S  218-622517.  Do  ww. 

p

ostępowania  o udzielenie  zamówienia  zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy  z dnia  11 

września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm., dalej 

„ustawa  Pzp”).  Wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  progi  unijne,  o których  mowa 

w art. 3 ustawy Pzp.   

W  dniu  21  listopada  2022  r.  wykonawca  ENERIS  Ekologiczne  Centrum  Utylizacji 

Spółka  z ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Rusku  (dalej  jako  „Odwołujący”) 

wni

ósł  odwołanie  wobec  treści  dokumentów  zamówienia,  zarzucając    Zamawiającemu 

naruszenie art. 439 ust. 2 pkt 1 - 3 ustawy Pzp w zw. z art. 134 ust. 1 pkt 20 ustawy Pzp w 

zw. z art. 353

 k.c., w zw. z art. 5 k.c., w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 

3  ustawy  Pzp  i art.  17  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  uk

ształtowanie  warunków  zamówienia  w 

sposób  niejednoznaczny,  który  narusza  równowagę  stron  umowy,  nie  zapewnia 

ekwiwalentn

ości  świadczeń  stron  umowy  i  przerzuca  na  wykonawcę  ryzyka  związane  ze 

zmianą kosztów wykonania przedmiotu zamówienia w ten sposób, że: 

a. 

określono  początkowy  termin  ustalenia  zmiany  wynagrodzenia  w  sposób,  który 

powoduje,  że  w  okresie  kiedy  ryzyko  zmiany  cen  jest  największe  wykonawca  nie  ma 

możliwości wnioskowania o zmianę wynagrodzenia;  

b. 

określono  kolejnych  terminów  w  jakich  wykonawca  może  wystąpić  o  waloryzację 

wynagrodzenia  w  sposób,  który  powoduje,  że  w  okresie  kiedy  ryzyko  zmiany  cen  jest 

największe, wykonawca nie ma możliwości wnioskowania o zmianę wynagrodzenia;  

c. 

określono  maksymalną  wysokość  zmiany  wynagrodzenia  w  okresie  obowiązywania 

umowy w sposób powodujący, że waloryzacja wynagrodzenia ma charakter pozorny i nie 

odzwierciedla  nawet  częściowo  rzeczywistych  przewidywanych  zmian  wskaźników 

stanowiących podstawę waloryzacji.  

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  modyfikacji  SWZ  oraz 

załączników w następujący sposób:  

a.  o

kreślenie,  że  pierwsza  waloryzacja  wynagrodzenia  może  być  dokonana  nie  wcześniej 

niż  po  6  miesiącach  od  dnia  złożenia  Oferty  i  będzie  wyliczona  przy  zastosowaniu 


średniorocznego „wskaźnika” cen towarów i usług konsumpcyjnych za rok poprzedzający 

złożenie wniosku o waloryzację. Jeżeli Umowa zostanie zawarta po upływie 180  dni od 

dnia  upływu  terminu  składania  ofert,  początkowym  terminem  ustalenia  zmiany 

wy

nagrodzenia jest dzień otwarcia ofert.  

b.  k

olejne  waloryzacje  wynagrodzenia  mogą  być  dokonane  nie  szybciej  niż  po  upływie  6 

miesięcy od dnia poprzedniej waloryzacji.  

c. 

łącznie  zmiana  wynagrodzenia  Wykonawcy  wynikająca  z  waloryzacji,  nie  może 

przekroczyć  w  okresie  obowiązywania  niniejszej  umowy  wartości  25%  wynagrodzenia 

brutto ustalonego w § 8 ust. 2 tej umowy.  

Izba ustaliła, iż w terminie wskazanym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp do postępowania 

odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca. 

Zamawiający  w  dniu  23  listopada  2022  r.  złożył  pismo,  w  którym  poinformował,  iż 

przychylił  się  do  proponowanych  zmian  treści  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia 

wprowadzając  w  dniu  22  listopada  2022  r.  zmiany,  o  które  wnioskował  Odwołujący. 

Zamawiający  przekazał  także  dokumentację  postępowania  uwzględniającą  dokonane 

dokumentach zamówienia modyfikacje.  

Odwołujący  w  dniu  28  listopada  2022  r.    złożył  pismo,  w  którym  oświadczył,  iż  cofa 

odwołanie wniesione w przedmiotowej sprawie.  

Zgodnie  z 

art.  520  ustawy  Pzp  Odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

zamknięcia  rozprawy  (ust.  1).  Cofnięte  odwołanie  nie  wywołuje  skutków  prawnych,  jakie 

ustawa wiąże z wniesienie odwołania do Izby (ust. 2).  

Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  Izba  uznała,  że  zachodzą  podstawy  do  umorzenia 

postępowania  odwoławczego  w  oparciu  o  art.  568  pkt  1  ustawy  Pzp,  w  myśl  którego  Izba 

umarza  postępowanie  odwoławcze,  w  formie  postanowienia,  w  przypadku  cofnięcia 

odwołania.  

O koszt

ach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575 

ustaw

y Pzp w zw. z  § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r.  poz.  2437),  nakazując  dokonanie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  z  rachunku  Urzędu 

Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu.  

Przewodniczący:      ……………………………….………