Sygn. akt: KIO 3184/22
POSTANOWIENIE
z dnia 12 grudnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 12 grudnia 2022 r. w Warszawie
odwo
łania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 grudnia 2022 r.
przez wykonawc
ę Strabag Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie,
w postępowaniu prowadzonym przez Politechnikę Krakowską im. Tadeusza Kościuszki
z
siedzibą w Krakowie,
przy udziale
wykonawców:
1) Budimex S.A. z siedz
ibą w Warszawie,
2) NDI S.A.
z siedzibą w Sopocie,
3) Skanska S.A.
z siedzibą w Warszawie,
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego,
orzeka:
1. umarza p
ostępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot z rachunku U
rzędu Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego
kwoty 20 000
zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej
uiszczony wpis
od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 wr
ześnia 2019 r. – Prawo
z
amówień publicznych (Dz. U. 2022 r. poz. 1710 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie –
w terminie 14 dni od dnia jego d
oręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odw
oławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
Sygn. akt: KIO 3184/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki – prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia pn. Budowa budynku
Centrum Pro-Ekologicznych Technologii Energetycznych (CePTE
) wraz z towarzyszącą
infrastrukt
urą techniczną, drogą wewnętrzną, chodnikami i miejscami postojowymi – kampus
Czyżyny, Kraków, Al. Jana Pawła II 37. Wartość zamówienia jest większa niż progi unijne.
Og
łoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
21 listopada 2022 r. pod nr 645412-2022-PL.
W dniu 1 grudnia 2022 r. wykonawca Strabag Sp. z o.o.
wniósł odwołanie wobec
treści Specyfikacji Warunków Zamówienia, w tym projektowanych postanowień, zarzucając
Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1) art. 353(1) Kc, art. 58 Kc w zw. z art. 8 ust. 1, art. 16 pkt. 1, 2 i 3 i art. 436 pkt 1 w zw.
z art. 433 pkt 3 ustawy Pzp, poprzez wskazanie w SWZ (pkt 6.2) i we wzorze umowy
(§ 4 ust. 1 pkt 2) terminu realizacji przedmiotu zamówienia w sposób sprzeczny
z wymaganiami ust
awy Pzp, tj. poprzez określenie, że: Zamawiający wymaga wykonania
minimum 80% wartości kontraktu wraz z jego rozliczeniem do końca grudnia 2023 roku,
dodatkowo obwarowując ten warunek bardzo wysoką karą umowną;
2) art. 16 pkt. 1, 2, 3 i art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 353(1) Kc i art. 647 Kc w zw.
z
art. 484 § 2 w zw. z art. 483 Kc i art. 473 § 1 Kc, przez określenie w § 16 ust. 2 pkt 17
wzoru umowy kary umownej za nie
osiągnięcie terminu pośredniego realizacji
w
wysokości 10% kwoty wynagrodzenia brutto;
3) art. 436 pkt 3 w zw. z art. 16 i art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 353(1) Kc i art. 647 Kc
w zw. z art. 484 § 2 w zw. z art. 483 Kc i art. 473 § 1 Kc, poprzez wprowadzenie do
wzoru umowy w § 16 ust. 7, że suma kar umownych nie może przekroczyć 50% kwoty
określonej w § 6 ust. 1 umowy;
4) art. 16 pkt 1, 2, 3, art. 437 ust 1 pkt 4, art. 447 ust 1, art. 464 ust. 1, 2, 3, art. 465 ust.
3 i 4 i art. 8 ust. 1
ustawy Pzp w związku z art. 6471 § 1 i 3 Kc, przez wprowadzenie do
projektu umowy postanowienia, zgodnie
z którym zabezpieczenie należytego wykonania
umowy podwykonawczej
nie może zostać ustalone w postaci zatrzymywania
(niewypłacania) części wynagrodzenia podwykonawcy
5) art. 16 pkt 1, 2 i 3 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 647 Kc, poprzez
wprowadz
enie możliwości możliwość odmowy odbioru przedmiotu umowy w sytuacji
wystąpienia wad lub usterek oraz wymóg odbiorów bezusterkowych między wykonawcą
a podwykonawcą/dalszymi podwykonawcami (§ 5 ust. 2 pkt 2 lit. d, § 5 ust. 2 pkt 3 lit. d,
§ 5 ust. 2 pkt 3 lit. g, § 5 ust. 2 pkt 3 lit. h, § 5 ust. 2 pkt 3 lit. k projektu umowy).
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu następujących zmian SWZ:
Ad 1)
określenie terminu realizacji poprzez wskazanie liczby miesięcy od dnia podpisania
umowy o
zamówienie na zrealizowanie 80% wartości kontraktu, tj. odpowiednie
dostosowanie postanow
ień § 4 ust. 1 pkt. 2) wzoru umowy oraz pkt. 6.2 SWZ tj. nadanie im
na przykład następującego brzmienia:
6.1.Wykonanie całości robót budowlanych objętych zamówieniem: do 15 miesięcy od daty
zawarcia umowy (wraz z odbiorem końcowym oraz uzyskaniem formalnego pozwolenia na
użytkowanie).
6.2.Zamawiający wymaga wykonania minimum 80 % wartości kontraktu wraz z jego
rozliczeniem do końca grudnia 2023 roku w terminie do 12 miesięcy od daty zawarcia
umowy
§ 4 ust. 1
Wykonawca zobowiązany jest do realizacji Przedmiotu umowy w następujących terminach:
1) (…)
Zamawiający wymaga wykonania minimum 80 % wartości kontraktu wraz z jego
rozliczeniem do końca grudnia 2023 roku w terminie do 12 miesięcy od daty zawarcia
umowy
ewentualnie: przy zachowaniu przez Zam
awiającego części postanowienie dotyczącego
rozliczenia
– doprecyzowanie co rozumiane jest jako „rozliczenie” w tym przypadku, tj. np.
poprzez wskazanie w nawiasie: rozumianym jako w
ystawienie przez Wykonawcę
faktury/faktur VAT za zrealizowane w ramach tych 80% roboty
Ad 2)
wykreślenie kary za zwłokę w wykonaniu minimum 80% wartości kontraktu wraz z jego
r
ozliczeniem w terminie do końca 2023 r. oraz wykreślenie wszelkich ewentualnych
odniesień do niej;
Ad 3)
zmianę § 16 ust. 7 wzoru umowy w następujący sposób:
7.Suma kar umownych nie może przekroczyć 5010 % kwoty określonej w § 6 ust.
1 niniejszej Umowy.
Ad 4)
wykreślenie z pkt 2 tabeli stanowiącej Załącznik nr 2 do umowy nr KA-2/129/2022 –
postanowienia,
zgodnie z którym zabezpieczenie należytego wykonania umowy nie może
zostać ustalone w postaci zatrzymywania (niewypłacania) części wynagrodzenia
Podwykonawcy;
Ad 5)
wprowadzenie we wzorze umowy postanowień, które pozwolą na dokonanie odbioru
w
sytuacji gdy wystąpią wady nieistotne (które będą mogły zostać usunięte po odbiorze
i
których zakres oraz terminy usunięcia zostaną określone w protokole odbioru końcowego),
a uprawnienie do wstrzymania się z odbiorem przysługiwać będzie wyłącznie w przypadku
wad o istotnym charakterze (uniemożliwiających normalne korzystanie z przedmiotu umowy).
W dniu 9 grudnia
2022 r. do Prezesa Izby wpłynęło oświadczenie Zamawiającego
o u
względnieniu w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu.
Zgodnie z inf
ormacją przekazaną przez Zamawiającego, kopia odwołania wraz
z wezwaniem do udzi
ału w postępowaniu odwoławczym została przekazana wykonawcom
2 grudnia 2022 r. W
związku z tym określony w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp termin na
zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego upłynął 5 grudnia 2022 r.
W
powyższym terminie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego nie
p
rzystąpił żaden wykonawca.
Wobec powyższego postępowanie odwoławcze należało umorzyć, stosownie do
dyspozycji art. 522 ust. 1 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do art. 557 ustawy
Pzp i § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437),
orzekając o dokonaniu zwrotu Odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem
wpisu.
Przewodniczący: