Sygn. akt: KIO 3193/22
POSTANOWIENIE
z dnia 13 grudnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 13 grudnia 2022 r.
w Warszawie odwo
łania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2
grudnia 2022r.
przez odwołującego: Remondis Tarnowskie Góry sp. z o.o. z siedzibą w
Tarnowskich Górach (ul. Nakielska 13, 42600 Tarnowskie Góry) w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego: Gmina Tarnowskie Góry (ul. Rynek 4, 42600
Ta
rnowskie Góry),
postanawia:
1. uma
rza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot z
rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
od
wołującego: Remondis Tarnowskie Góry sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowskich
Górach (ul. Nakielska 13, 42600 Tarnowskie Góry) kwoty 13.500 zł 00 gr (słownie:
trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90% kwoty uiszczonego
wpisu
od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustaw
y z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
za
mówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w
terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
K
rajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt: KIO 3193/22
Uzasadnienie
Odwo
łanie zostało wniesione w dniu 2 grudnia 2022 r. przez odwołującego:
Remondis Tarnowskie Góry sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowskich Górach (Odwołujący) w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Gmina Tarnowskie Góry na podstawie
ustawy
z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022r. poz. 1710
ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP], w przedmioc
ie zamówienia publicznego
„Utrzymanie czystości na terenie Gminy Tarnowskie Góry w 2023 r. – sprzątanie i zamiatanie
oraz likwidacja dzikich wysypisk
”. Numer referencyjny: BZP.271.50.2022; Ogłoszenie o
zamówieniu zostało opublikowane w dniu 22 listopada 2022 r. w Dz. Urz. UE pod nr 2022/S
Wykonawca podał, że wnosi odwołanie (…) wobec treści dokumentów zamówienia
obowiązujących w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego (…). Zamawiającemu
zarzuc
ił naruszenie przepisów:
1. art. 112 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 PZP w zw. z art. 114 pkt 1-3 PZP w zw. z art. 16 PZP poprzez
zaniechanie sformułowania w Odniesieniu do Części nr 1 zamówienia warunku udziału w
postępowaniu dotyczącego uprawnień do prowadzenia Określonej działalności gospodarczej
lub zawodowej w przypadku, gdy wynika to z odrębnych przepisów w odniesieniu do
posiadania przez
wykonawcę wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Tarnowskie
Góry w zakresie odbierania odpadów o kodzie 20 03 01 , 20 02 01, 20 03 03 oraz 15 01 01,
15 01 02, 15 01 07, 20 01 01, 20 01 02, 20 01 39 (podstawa prawna: ustawa z dnia 13
września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, t. j. Dz.U. z 2022 r., poz.
1297 ze zm.), zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów o
kodzie 20 02 Ol oraz 15 01 01, 15 01 02, 15 01 07, 20 01 01, 20 01 02, 20 01 39 wydanego
przez właściwy organ zgodnie z ustawą o odpadach (podstawa prawna: ustawa z dnia 14
grudnia 2012 r. o odpadach, t.j. Dz.U. z 2022 r., POZ. 699) oraz zezwolenia na prowadzenie
działalności w zakresie zbierania odpadów o kodzie 20 03 03 wydanego przez właściwy
organ zgadnie z ustawą o odpadach (..) (rozdział XX, pkt 3.2 swz);
2. art. 112 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 PZP w zw. z art. 114 pkt 1-3 Pzp w zw. z art. 16 Pzp poprzez
zaniechanie sformułowania w odniesieniu do Części nr 2 zamówienia warunku udziału w
postępowaniu dotyczącego uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej
lub w przyp
adku, gdy wynika to z odrębnych przepisów w odniesieniu do posiadania przez
wykonawcę wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Tarnowskie Góry w zakresie
odbierania odp
adów o kodzie 20 03 01, 20 02 01, 20 03 02, 20 03 03 oraz 15 01 01, 15 01
02, 15 01 07, 2001 01, 2001 02, 2001 39 (podstawa prawna: ustawa z dnia 13 września
1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach(...), zezwolenia na prowadzenie
działalności w zakresie zbierania odpadów o kodzie 20 02 01, 20 03 02 oraz 15 01 01, 15 01
02, 15 01 07, 20 01 01, 20 01 02, 20 01 39, wydanego przez właściwy organ zgodnie z
ustawą o odpadach (….) oraz zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania
odpadów o kodzie 20 03 03 wydanego przez właściwy organ zgodnie z ustawą o odpadach
…) (rozdział XX, Pkt 3.2 SWZ);
3. art. 112 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 PZP w zw. z art. 116 ust. 1 PZP w zw. z art. 16 PZP poprzez
zaniechanie sformułowania w odniesieniu do Części nr 1 zamówienia warunku udziału w
postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej i zawodowej w zakresie potencjału
technicznego dostępnego wykonawcy w celu realizacji mechanicznego mycia i czyszczenia
wskazanych powierzchni (jezdni wraz z chodnikami, skweru) co powoduje,
że nie jest
możliwym dokonanie oceny zdolności wykonawcy do realizacji zamówienia na odpowiednim
poziomie (rozdział XX pkt 3.4.1 SWZ w z pkt 1, Ad. E, Str. 4 OPZ dla Części nr 1
zamówienia oraz pkt 1, Ad. G, Str. 4 OPZ dla Części nr 1 zamówienia) oraz poprzez
zaniechanie sfor
mułowania w odniesieniu do Części nr 1 zamówienia warunku udziału w
postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej i zawodowej w zakresie dysponowania
Śmieciarką bezpylną;
4. art. 99 ust. 1, 2 i 4 PZP w zw. z art. 16 PZP poprzez dokonanie opisu przedmiotu
zamówienia (OPZ) w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań mających wpływ na
przygotowanie o
ferty, uniemożliwiający przygotowanie i wycenę oferty, nieadekwatny,
nadmierny, naruszający uczciwą konkurencję, naruszający zasady współżycia społecznego i
równowagę stron w zakresie w jakim Zamawiający:
a)
w OPZ dla Części nr 1 zamówienia, Zamawiający nie wskazał konkretnego rodzaju
sprzętu jakim powinien dysponować wykonawca w celu wykonania usługi mechanicznego
mycia i czyszczenia wskazanych jezdni wraz z ch
odnikami oraz sprzętu jakim powinien
d
ysponować wykonawca w celu wykonania usługi mechanicznego mycia wskazanych
powierzchni (pkt 1, Ad. E, Str. 4 OPZ dla Cz
ęści nr 1 zamówienia oraz pkt 1, Ad. G, str. 4
OPZ dla Części nr 1 zamówienia);
b)
w OPZ dla Części nr 1 zamówienia, w zakresie utrzymania czystości miejsc do
handlowania przewidział, Że wykonawca zobowiązany jest do wywozu odpadów
komunalnych z pojemników o pojemności nie mniejszej niż 1100 litrów usytuowanych w
miejscach do handlowania, co jednoznacz
nie wskazuje, iż Zamawiający przewidział
jedynie odbiór niesegregowanych odpadów komunalnych z miejsc do handlowania,
podC7as gdy z Regulaminu utrzymania czys
tości i porządku na terenie gminy Tarnowskie
Góry wynika, że właściciele nieruchomości Zapewniają utrzymanie czystości na terenie
nieruch
omości poprzez selektywne zbieranie odpadów komunalnych (pkt 2 Ad. C, str. 6
OPZ dla Części nr 1 Zamówienia);
c) w OPZ
dla Części 1 opisując zadania składające się na mechaniczne mycie i
czyszczenie wskazanych jezd
ni wraz z chodnikami nie doprecyzował:
• jakimi środkami chemicznymi wykonawca powinien wykonać mycie, tak by nie
doprowadzić do uszkodzenia struktury nawierzchni;
• jaka jest nośność jezdni i chodników przewidziana do mycia i czyszczenia;
• ile wynosi dopuszczalna masa całkowita urządzeń wykorzystanych do realizacji tego
zadania (pkt 1, Ad. E, str. 4 OPZ dla Części nr 1 zamówienia);
d)
w OPZ dla Części 1 opisując zadania składające się na mechaniczne lub ręczne cykliczne
mycie czyszczenie wskazanego skweru
i znajdujących się na nim betonowych elementów
małej architektury nie doprecyzował:
• jakimi środkami chemicznymi wykonawca powinien wykonać mycie, tak by nie
doprowa
dzić do uszkodzenia struktury nawierzchni;
• jaka jest nośność powierzchni przewidzianych do mycia i czyszczenia;
• ile wynosi dopuszczalna masa całkowita urządzeń wykorzystywanych do realizacji
tego zadania (pkt 1, Ad. G, str. 4 OPZ dla Części nr 1zamówienia);
e)
w OPZ dla Części nr 2 zamówienia nie doprecyzował jakie frakcje odpadów (odpady 0
konkretnych kodach) będzie zobowiązany odbierać wykonawca w ramach likwidacji dzikich
co uniemożliwia prawidłowe przygotowanie i wycenę oferty.
5. art. 353 (1) w zw. z art. 5 oraz art. 487
§ 2 Kodeksu cywilnego w związku z art. 8 ust. 1
PZP poprzez sporządzenie wzoru umowy dla Części nr 1 i Części nr 2 zamówienia w sposób
naruszający zasady współżycia społecznego i równowagę stron umowy oraz nadmiernie
obciążający wykonawcę w zakresie w jakim Zamawiający w 512 ust. 1 pkt 2 i pkt 5 wzoru
umowy dla Części nr 1 i Części nr 2 zamówienia w sposób nieprecyzyjny i niejednoznaczny
Określił przypadki, których wystąpienie uprawnia go do odstąpienia od umowy.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
modyfikacji treści SWZ i wzoru umowy poprzez:
sformułowanie w odniesieniu do Części nr 1 zamówienia warunku udziału w postępowaniu
dotyczącego uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej
w odniesieniu do konieczności posiadania przez wykonawcę wpisu do rejestru działalności
regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z
terenu Gminy Tarnowskie Góry w zakresie odbierania odpadów o kodzie 20 03 01, 20 02 01,
20 03 03 oraz 15 01 01, 1501 02, 15 01 07, 20 01 01, 2001 02, 20 01 39 (podstawa prawna:
ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, (...),
zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów o kodzie 20 02 01
oraz 15 01 01, 15 01 02, 15 01 07, 20 01 01, 20 02, 20 01 39 wydane
go przez właściwy
organ zgodnie z ustawą o odpadach (..) oraz zezwolenia na prowadzenie działalności w
zakresie zbierania odpadów o kodzie 20 03 03 wydanego przez właściwy organ zgodnie z
ustawą o odpadach (…);
2. sform
ułowanie w odniesieniu do Części nr 2 zamówienia warunku udziału w
postępowaniu dotyczącego uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej
lub zawodowej w odniesieniu do konieczności posiadania przez wykonawcę wpisu do
rejestru
działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych Od
właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Tarnowskie Góry w zakresie odbierania odpadów o
kodzie 20 03 01, 20 02 01, 20 03 02, 20 0303 oraz 15 01 01, 15 01 02, 15 01 07, 2001 01,
2001 02, 2001 39 (pod
stawa prawna: ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach, (...), zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie
zbierania odpadów 0 kodzie 20 02 01, 20 03 02 oraz 15 01 01, 15 01 02, 15 01 07, 20 01 01,
20 01 02, 20 01 39, wydanego przez właściwy organ zgodnie z ustawą o odpadach (…) oraz
zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów o kodzie 20 03 03
wydanego przez organ zgodnie z ustawą o odpadach (…) (rozdział XX, pkt 3.2 SWZ);
sformułowanie w odniesieniu do Części nr 1 zamówienia warunku udziału w
postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej i zawodowej w zakresie potencjału
technicznego dostępnego wykonawcy w celu realizacji mechanicznego mycia i czyszczenia
wskazanych powierzchni (jezdni wraz z chodnikami, skweru) (rozdział XX pkt 3.4.1 SWZ W
Zw. Z pkt 1, Ad. E, Str. 4 OPZ dla Części nr 1 zamówienia oraz pkt 1, Ad. G, str. 4 OPZ dla
Części nr 1 zamówienia) oraz poprzez sformułowanie w odniesieniu do Części nr 1
Zamówienia warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej i
zawodowej w zakresie dysponowania przez wykonawców śmieciarką bezpylną.
4. w zakresie OPZ:
a)
wskazanie w OPZ dla Części nr 1 zamówienia, konkretnego rodzaju sprzętu jakim
powinien dysponować wykonawca w celu wykonania usługi mechanicznego mycia i
czyszczenia wskazanych jezdni wraz z chodnikami oraz sprzętu jakim powinien dysponować
wykonawca w celu wykonania u
sługi mechanicznego mycia wskazanych powierzchni;
b) w OPZ dl
a Części nr 1 zamówienia, że w ramach usługi utrzymania czystości miejsc do
handlowania
będzie zobowiązany do zapewnienia pojemników do selektywnej zbiórki
odpadów i w konsekwencji Odpowiednie dostosowanie pozostałych postanowień OPZ dot.
np. liczby pojemn
ików;
c)
w OPZ dla Części 1 w zakresie zadań składających się na mechaniczne mycie i
czyszczenie wskazanych jezdni wraz z chodnikami doprecyzowanie:
jakimi Środkami chemicznymi wykonawca powinien wykonać mycie, tak by nie doprowadzić
do uszkodzenia struktu
ry nawierzchni; jaka jest nośność jezdni i chodników przewidziana
do mycia i czyszczenia;
ile wynosi dopuszczalna masa całkowita urządzeń
wykorzystywa
nych do realizacji tego zadania (pkt 1, Ad. E, str. 4 OPZ dla Części nr 1
zamówienia);
d)
w OPZ dla Części 1 w zakresie zadań składających się na mechaniczne lub ręczne
cyklicz
ne mycie i czyszczenie wskazanego skweru i znajdujących się na nim betonowych
elementów malej architektury doprecyzowanie:
jakimi środkami chemicznymi wykonawca powinien wykonać mycie, tak by nie doprowadzić
do uszkodzenia struktury nawierzchni; jaka jest
nośność powierzchni przewidzianych do
mycia i czyszczenia; ile wyno
si dopuszczalna masa całkowita urządzeń do realizacji tego
zadania (pkt 1, Ad. G, str. 4 OPZ dla Części nr 1 zamówienia);
e)
wskazanie w OPZ dla Części nr 2 zamówienia jakie konkretnie frakcje odpadów (odpady
o konkretnych kodach) będzie zobowiązany odbierać wykonawca w ramach likwidacji dzikich
wysypisk.
Wykreślenie postanowień § 12 ust. 1 pkt 2 i pkt 5 wzoru umowy dla Części nr 1 i nr 2.
Wskazał: „Odwołujący ma interes we wniesieniu niniejszego odwołania. W wyniku
naruszenia przez Zamawiającego ww. przepisów Ustawy, interes Odwołującego w uzyskaniu
zamówienia doznał uszczerbku, gdyż objęte odwołaniem czynności Zamawiającego
uniemożliwiają Odwołującemu ubieganie się 0 udzielenie zamówienia, a tym samym
dokonanie wyboru jego Oferty i uzyskania przedmiotow
ego zamówienia. Wskazujemy, iż
u
względnienie odwołania doprowadzi do zniesienia postawionych przez Zamawiającego
nieproporcjonalnych do przedmiotu zamówienia i nieprecyzyjnych wymagań. Wskazujemy
nadto, iż objęte odwołaniem czynności Zamawiającego prowadzą do możliwości poniesienia
szkody przez Odwołującego - polegającej na uniemożliwieniu Odwołującemu złożenia
Oferty, ubiegania się o zamówienie i uzyskania zamówienia. Odwołujący ma interes we
wniesieniu Odwołania, gdyż sprzeczne z ustawą ww. czynności Zamawiającego w sposób
negatywny oddziałują na możliwości udziału Odwołującego w postępowaniu.”
Do pos
tępowania odwoławczego do dnia 13 grudnia 2022 r. nie zgłosił przystąpienia
do postępowania odwoławczego żaden z wykonawców.
Odwołujący w piśmie z dnia 9 grudnia 2022 r. skierowanym do Prezesa Krajowej
Izby
Odwoławczej wskazując na art. 520 ust. 1 ustawy Pzp oświadczył, (…) cofam odwołanie
wniesione w dniu 2 grudnia 2022
r. wobec treści dokumentów zamówienia obowiązujących w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym przez Zamawiającego -
Gminę Tarnowskie Góry w trybie przetargu nieograniczonego, którego przedmiotem jest
„Utrzymanie czystości na terenie Gminy Tarnowskie Góry w 2023 r. - sprzątanie i zamiatanie
oraz likwidacja dzikich wysypisk”, numer referencyjny: BZP.271.50.2022. Zamawiający został
poinformowany o cofnięciu odwołania. Wobec powyższego, wnoszę o umorzenie
postepowania odwoławczego oraz zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania, wnoszę o zwrot Odwołującemu 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu tj. kwoty
13.500,00 zł (Odwołujący uiścił wpis w wysokości 15.000 zł). Zwrot wpisu należy dokonać na
numer rachunku bankowego, z którego dokonano wpisu.”.
Izba
zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 520 ust. 1 i 2 ustawy Pzp
: „1.Odwołujący może cofnąć odwołanie do
czasu zamk
nięcia rozprawy. 2. Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie
us
tawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby”.
W niniejszej sprawie ma zastosowanie wskazany przepis, albowiem Odwo
łujący w
piśmie z dnia 9 grudnia 2022 r., przed wyznaczonym terminem posiedzenia i rozprawy
jednoznacznie
oświadczył, że wycofuje odwołanie wniesione w przedmiotowym
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Zgodnie z art. 568 pkt 1 cytowanej ustawy, Izba postanowi
ła o umorzeniu
postępowania odwoławczego. Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba
mia
ła na uwadze art. 557 ustawy Pzp oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437) i uwzględniając wskazane przepisy, nakazała zwrócić
na rzecz Odwo
łującego 90% kwoty wpisu uiszczonego od odwołania w wysokości 15.000 zł.
Ma
jąc powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………………………………