Sygn. akt:
KIO 3204/22
POSTANOWIENIE
z dnia 19 grudnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Joanna Gawdzik
– Zawalska
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 19 grudnia 2022 r. Warszawie od
wołania
wniesionego
w dniu 5 grudnia 2022 r. przez wykonawcę:
Impel S.A. (ul. Słonimskiego 1, 50-304 Wrocław)
ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego:
Izba Administracji Skarbowej w Wa
rszawie (ul. A. Felińskiego 2B, 01-513
Warszawa)
postanawia:
1. Umorz
yć postępowanie odwoławcze;
2. Nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
o
dwołującego kwotę 13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero
groszy) s
tanowiącą 90 % należnego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust.1 i art.
580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (tj.: Dz.U. z 2022 r., poz. 1710 z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
KIO 3204/22
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym przez Izbę
Administracji Skarbowej w Warszawie (ul. A. Felińskiego 2B, 01-513 Warszawa) (dalej:
Zamawiający) na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo
z
amówień publicznych (tj.: Dz.U. z 2022 r., poz. 1710 z późn. zm.) (dalej: Ustawa lub Pzp)
pn. „Świadczenie usług sprzątania pomieszczeń i terenów zewnę trznych w obiektach Izby
Administracji Skarbowej w Warszawie” (numer ogłoszenia 2022/S 226-652060 z dnia 23
listopada 2022r.; Numer referencyjny: ZP/65/2022) (dalej:
Postępowanie) w dniu 5 grudnia
2022 r. do Prezesa Krajowej Izby Odw
oławczej w Warszawie wniesione zostało odwołanie
przez
wykonawcę Impel S.A. (ul. Słonimskiego 1, 50-304 Wrocław) (dalej: Odwołujący lub
Wykonawca).
Wykonawca wn
iósł odwołanie wobec treści postanowień specyfikacji warunków
zamówienia (dalej: “SWZ”), zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
art. 436 pkt 3 Ustawy
w związku z art. 353/1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964
r.,- kodeksu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360) (dalej:
„kc”), art. 484 § 2 kc i art. 483
k
c w związku z art. 8 ust. 1 poprzez wadliwe określenie przez Zamawiającego łącznej
wysokości kar umownych,
art. 436 pkt. 4 b) Ustawy p
oprzez wadliwe określenie przez Zamawiającego
zasad waloryzacj
i wynagrodzenia Wykonawcy w związku ze zmianą wysokości minimalnego
wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na
podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za
pracę, zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub
wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne oraz zasad
gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w
ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych,
art. 439 ust. 1 i 2 Ustawy
poprzez wadliwe określenie przez Zamawiającego w
projekcie umowy w sprawie zamówienia publicznego zasad waloryzacji wynagrodzenia
Wykonawcy w związku ze zmianą cen materiałów lub kosztów.
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu
zmiany kwestionowanych przez Odwołującego postanowień SWZ w zakresie i brzmieniu
zaproponowa
nym przez Odwołującego w odwołaniu.
Pismem z dnia 13 grudnia 2022 r. Zamawiaj
ący poinformował o dokonaniu zmian w
SWZ i uwz
ględnieniu części zarzutów odwołania.
Pismem z dnia 16 grudnia 2022 r. Wykonawca na podstawie art. 520 ust. 1 Ustawy
cofnął złożone w przedmiotowej sprawie odwołanie.
KIO 3204/22
Izba nie dopatrz
yła się zaistnienia przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania
na podstawie art. 528 Ustawy.
Izba uznała, że Odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia i możliwość
poniesienia szkody jako przesłanki materialnoprawnej dopuszczalności odwołania z art. 505
ust. 1 Ustawy.
Wobec
złożenia przez Odwołującego oświadczenia o wycofaniu złożonego odwołania
Izba uznała, że zostało ono skutecznie wycofane przed otwarciem rozprawy zgodnie z art.
520 Ustawy
przewidującym, że: „1. Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia
rozprawy.
2. Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z
wniesieniem
odwołania do Prezesa .”
Wobec pow
yższego Izba uznała, że zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie
p
ostępowania w trybie art. 568 pkt. 1 Ustawy.
Na posiedzeniu niejawn
ym, które odbyło się bez udziału stron i uczestników w
z
wiązku z § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020
r. w spraw
ie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą
(Dz. U. poz. 2453) Izba w sytuacji opisanej w art. 568 Ustawy,
wydała postanowienie o
umorzeniu postępowania odwoławczego.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575
Ustawy w zw. z
§ 9 ust. 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
s
zczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437),
nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych 90 % kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji
Przewodniczący: ……………................................…………………