Sygn. akt KIO 3206/22
WYROK
z dnia 20 grudnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Michał Pawłowski
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 grudnia 2022 r. w W
arszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Kr
ajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 grudnia 2022 r. przez odwołującego – GEOKART-
INTERNA
TIONAL Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Rzeszowie
w p
ostępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Powiat Żywiecki,
przy udziale w
ykonawców zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie o
dwołującego:
A.
GEORES Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Rzeszowie
B. SkanSerwis BIS
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa
z siedzibą w Warszawie
orzeka:
Oddal
a odwołanie.
K
osztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego – GEOKART-
INTERNATIONAL Sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Rzeszowie i:
Zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego –
GEOKART-INTERNATIONAL
Sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Rzeszowie tytułem wpisu od odwołania.
Zasądza od odwołującego – GEOKART-INTERNATIONAL Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Rzeszowie na rzecz zamawiającego – Powiatu
Żywieckiego kwotę 4 320 zł 00 gr (cztery tysiące trzysta dwadzieścia złotych zero
groszy
) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez
z
amawiającego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika i dojazdu na rozprawę.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710, ze zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 14
dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………….……………………………..
Sygn. akt KIO 3206/22
Uzasadnienie
Powiat Żywiecki, zwany dalej „Zamawiającym”, działając na podstawie przepisów ustawy z dnia
11 wr
ześnia 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710, ze zm.),
zwanej dalej „ustawą PZP”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia na „podniesienie
jakości bazy danych EGiB dla wybranych obrębów ewidencyjnych powiatu żywieckiego poprzez
opracowanie numerycznej obiektowej mapy ewidencyjnej dla obrębów: Czernichów,
Międzybrodzie Żywieckie, Międzybrodzie Kobiernickie, Międzybrodzie Lipnickie, Szare, Cięcina,
Mutne, Kr
zyżówki, Przyborów, Sól, Jeleśnia, Rycerka Górna – drugie postępowanie”.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień
Publicznych z dnia 30 listopada 2022 r., Nr 2022/BZP 00468056/01.
W dniu 5 grudnia
2022 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej) wykonawca
GEOKART-INTERNA
TIONAL Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Rzeszowie, zwany dalej
„Odwołującym” lub „wykonawcą GEOKART”, wniósł odwołanie wobec
treści ogłoszenia o zamówieniu i treści Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej jako „SWZ”)
określających warunki udziału w postępowaniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 112 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy PZP
poprzez określenie warunków udziału w postępowaniu w sposób, który nie zapewnia
zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz zasady
proporcjonalności, poprzez określenie warunków udziału w postępowaniu dotyczących zdolności
technicznej lub zawodowej (doświadczenia wykonawcy) w sposób nieproporcjonalny do
przedmiotu zamówienia, zbyt restrykcyjny w odniesieniu do przedmiotu zamówienia, a tym
samym w sposób nieuzasadniony zawężający krąg potencjalnych wykonawców mogących
wykonać przedmiot zamówienia.
W konsekwencji
postawionych zarzutów Odwołujący wniósł o uwzględnienie swojego odwołania
i nakazanie Zamawiającemu zmiany treści punktu IV Warunki udziału w postępowaniu, punkt
zdolność techniczna lub zawodowa/, podpunkt 1.2.4.1. SWZ oraz sekcji V – kwalifikacja
wykonawców, punkt 5.4. Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu, podpunkt 1.2.4.1.
ogłoszeniu o zamówieniu, poprzez nadanie im następującego brzmienia:
„Zamawiający wymaga, aby Wykonawca nie wcześniej niż w okresie ostatnich 3 lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym
okresie, należycie wykonał, co najmniej:
jedną usługę o wartości minimum 600 000 zł 00 gr brutto (słownie: sześćset tysięcy
złotych), polegającą na modernizacji, aktualizacji lub zmianie nośnika ewidencji gruntów
i budynków, obejmującą co najmniej 3 obręby ewidencyjne, a w ramach usługi
wykonano jednocześnie analizę materiałów źródłowych, w tym operatów geodezyjnych,
ustalenia stanu prawnego nieruchomości oraz na obszarze opracowania funkcjonował
kataster austriacki,
jedną usługę o wartości minimum 50 000 zł 00 gr brutto (słownie: pięćdziesiąt tysięcy
złotych), polegającą na przetworzeniu analogowych dokumentów Państwowego
Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego do postaci cyfrowej oraz utworzenie
metadanych dla zeskanowanych dokumentów”.
Ponadto Odwołujący zawarł w odwołaniu wniosek o przeprowadzenie dowodu z dokumentów
oraz
wniósł o zasądzenie od Zamawiającego na swoją rzecz zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego, w tym wniesiony wpis od odwołania.
Uzasadni
ając zarzuty swojego odwołania skarżący zapisy SWZ wykonawca wskazał, że opisane
przez Zamawiającego w SWZ oraz ogłoszeniu o zamówieniu warunki udziału w postępowaniu w
zakresie dotyczącym doświadczenia wykonawcy nie spełniają wymogów art. 112 ust. 1 ustawy
PZP, albowiem w
ymogi dotyczące zdolności wykonawcy do wykonania przedmiotu zamówienia
należy w każdym konkretnym przypadku odnosić do przedmiotu danego zamówienia.
Odwołujący uważa, iż wymóg Zamawiającego, aby wykonawca ubiegający się o udzielenie
zamówienia publicznego wykazał się doświadczeniem obejmującym wykonanie usługi opisanej
w punkcie IV Warunki udziału w postępowaniu, podpunkt 1.2.4.1. lit a) SWZ oraz w sekcji V pkt
5.4 podpunkt 1.2.4.1. lit a), która obejmowałaby ustalenie stanu prawnego dróg publicznych, jest
nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia i nieadekwatny do wymogu oceny minimalnego
poziomu zdolności wykonawcy. Choć zważywszy na przedmiot zamówienia Odwołujący nie
kwestionuje uprawnienia Zamawiającego do określenia wymogu oceny zdolności wykonawcy do
wykonania usług w zakresie ustalenia stanu prawnego działek ewidencyjnych, to jego zdaniem
b
iorąc pod uwagę przedmiot zamówienia nie ma jakiegokolwiek uzasadnienia określenie tego
wymogu
poprzez doprecyzowanie, że chodzi o badanie stanu prawnego działek ewidencyjnych
stanowiących drogi publiczne, a więc działek ewidencyjnych o ściśle określonym i konkretnym
przeznaczeniu i
sposobie użytku. W jego ocenie czynność ustalenia stanu prawnego działek
ewidencyjnych stanowiących drogi publiczne nie różni się niczym od czynności ustalenia stanu
prawnego innych ni
eruchomości (działek ewidencyjnych o innym sposobie użytku), albowiem
o
bejmuje ona zestaw tych samym czynności, które wykonawca wykonuje przy ustalaniu stanu
prawnego działek ewidencyjnych o innym sposobie użytku. Ustalenie stanu prawnego działek
ewidencyjnych za
równo stanowiących drogi publiczne, jak też o innym przeznaczeniu, obejmuje
szereg czynności polegających m. in. na ustaleniu przebiegu granic działek, sporządzaniu
wykazów synchronizacyjnych, a także badaniu ich stanu prawnego na podstawie treści ksiąg
wieczystych.
Odwołujący wskazał, że realizując na rzecz innych Zamawiających liczne usługi, w
ramach których wykonuje czynności ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych w celu ich
należytego wykonania, dokonuje ustalenia stanów prawnych wszystkich działek ewidencyjnych
położonych na danym obszarze (obrębie ewidencyjnym) objętym przedmiotem zamówienia.
Działki te mają różne przeznaczenie, w tym stanowią drogi publiczne. Odwołujący wskazał też,
że posiada kilkudziesięcioletnie doświadczenie w wykonywaniu usług polegających na
moderniz
acji, aktualizacji lub zmianie nośnika ewidencji gruntów i budynków. Świadczył również
usługi, w ramach których wykonywana była jednoczesna analiza materiałów źródłowych, w tym
operatów geodezyjnych, ustalenie stanu prawnego działek ewidencyjnych, w tym na obszarze
opracowania na których funkcjonował kataster austriacki. Ponadto wykonawca GEOKART
podniósł, że na bieżąco analizuje treść ogłoszeń o zamówieniach na realizację usług
modernizacji Ewidencji G
runtów i Budynków (dalej jako „EGiB”) oraz opracowanie baz danych
EGiB i na tej podstawie
twierdzi, że w opisach przedmiotu zamówienia na takie usługi
w zasadzie nie zdarza się, aby Zamawiający precyzowali, iż zakres usług obejmuje ustalanie
stanu prawnego działek ewidencyjnych o konkretnym sposobie użytku (np. stanowiących drogi
publiczne). Z tego powodu
Zamawiający, na rzecz których Odwołujący wykonuje usługi
modernizacji EGiB oraz opracowanie baz danych EGiB, w warunkach technicznych
i wystawianych referenc
jach / poświadczeniach nie wskazują wprost, iż zakres usługi obejmuje
ustalenia stanu prawnego dróg publicznych pomimo, iż tam, gdzie Odwołujący dokonuje
ustalenia stanu prawnego działek ewidencyjnych, zakres tej usługi obejmuje również ustalenie
stanu pra
wnego dróg publicznych. Niejednokrotnie konieczność ustalenia stanu prawnego dla
określonej grupy działek ewidencyjnych ujawnia się dopiero po przeprowadzeniu analizy
materiałów źródłowych. Natomiast w niniejszym postępowaniu sam Zamawiający w opisie
przedmiot
u zamówienia nie wskazał, iż zakres zamówienia obejmuje wykonanie czynności
ustalenia stanu prawnego dróg publicznych. Także w załączniku nr 5 do SWZ dotyczącym
warunk
ów technicznych czynności takie nie zostały wprost wymienione. Zgodnie z punktem 3
opisu przedmiot
u zamówienia zakres zamówienia obejmuje przeprowadzenie ustalenia stanu
prawnego wybranych nieruchomości, a więc nieruchomości o różnym przeznaczeniu (użytku),
a nie tylko nieruchomości stanowiących drogi publiczne. Z tego też względu oraz zważywszy na
fak
t, że warunki udziału w zamówieniu powinny określać minimalne poziomy zdolności
w
ykonawcy, Zamawiający nie powinien uniemożliwiać udziału w postępowaniu wykonawcom
posiadającym doświadczenie w wykonywaniu usług w zakresie ustalenia stanu prawnego
działek ewidencyjnych, albowiem prowadzi to do niczym nieuzasadnionego ograniczenia kręgu
potencjalnych wykonawców, którzy mogą złożyć oferty w toku postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego. Dlatego według Odwołującego w zupełności wystarczające będzie
okre
ślenie przez Zamawiającego wymogu posiadania przez wykonawcę doświadczenia
w zakresie co najmniej jednej usługi o wartości minimum 600 000 zł 00 gr brutto (słownie:
sześćset tysięcy złotych) polegającej na modernizacji, aktualizacji lub zmianie nośnika EGiB,
obejmującej co najmniej 3 obręby ewidencyjne, gdzie w ramach usługi wykonano jednocześnie
analizę materiałów źródłowych, w tym operatów geodezyjnych, ustalenia stanu prawnego
nieruchomości oraz na obszarze opracowania funkcjonował kataster austriacki.
W odniesieniu do wymogu
doświadczenia wykonawcy opisanego w punkcie IV Warunki udziału
w postępowaniu, podpunkt 1.2.4.1. lit b) SWZ oraz sekcji V ogłoszenia o zamówieniu pkt 5.4.
podpunkt 1.2.4.1 lit b)
Odwołujący wskazał, że – zważywszy na przedmiot zamówienia – według
niego
dla potwierdzenia doświadczenia i umiejętności potencjalnego wykonawcy wystarczające
będzie, aby wykonywał on uprzednio prace polegające na skanowaniu dokumentów
Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego (dalej jako „PZGiK”) oraz posiadał
doświadczenie w zakresie pozyskania metadanych. W opinii Odwołującego takie doświadczenie
potwierdza zdolność do wykonania prac objętych tym zamówieniem, albowiem przedmiot
zamówienia obejmuje digitalizację i opracowanie analogowych materiałów PZGiK. W niniejszym
postępowaniu Zamawiający opisał wymogi w sposób bardzo szczegółowy, zaś Odwołujący
uważa, że szczegółowość ta wykracza istotnie poza minimalne poziomy zdolności konieczne do
realizacji przedmiotu zamówienia. Z kolei sposób opisania warunku udziału w postępowaniu
może w sposób nieuzasadniony istotnie ograniczyć krąg podmiotów mogących złożyć oferty
w postępowaniu. Zdaniem Odwołującego przetworzenie dokumentów analogowych rejestrów
gruntów do postaci cyfrowej, jak i pozyskanie metadanych jest czynnością techniczną. Zdolność
techniczna w
ykonawcy do wykonania tego typu usług winna być przede wszystkim oceniana
pod kątem posiadania przez niego odpowiednich urządzeń, oprogramowania i innych narzędzi
niezbędnych do wykonania tego typu usług. Skanowanie zarówno analogowych rejestrów
gruntów, jak i innej dokumentacji zgromadzonej w PZGiK, w większości przypadków sprowadza
się do takich samych czynności technicznych, które nie wymagają od wykonawcy stosowania
zaawansowanej technologii oraz szczególnej wiedzy technicznej. Bazując na własnym
doświadczeniu Odwołujący uważa, że większej wiedzy technicznej i posiadania drogiego
i zaawansowanego sprzętu w postaci dokładnego, wielkoformatowego skanera wymaga
skanowanie map ewidencyjnych, co
choć również jest przedmiotem tego zamówienia, ale
Zamawiający nie stawia wymogów w warunkach udziału w postępowaniu co do tego zakresu
prac.
Więcej problemów stwarza skanowanie różnego rodzaju operatów technicznych
zgromadzonych w PZGiK niż rejestrów gruntów, ponieważ wymaga to szerszej klasyfikacji
zawartych w operatach dokumentów (np. sprawozdań technicznych, wykazów współrzędnych,
map, wypis
ów z rejestru gruntów, itp.). Odwołujący uważa zatem, że ograniczenie warunków
udziału w postępowaniu do skanowania analogowych tomów rejestru gruntów jest niezasadne.
Tak samo jego zdaniem nieuzasadnione jest
określenie przez Zamawiającego w warunkach
udziału w postępowaniu szczegółowego zakresu pozyskania metadanych, albowiem pozyskanie
metadanych jest również czynnością techniczną polegającą na zebraniu informacji opisowych
o dokumencie. Zakres pozyskania metadanych jest zależny od rodzaju dokumentu, dla którego
jest sporządzony. Określenie szczegółowo przez Zamawiającego w warunkach udziału w tym
postępowaniu zakresu pozyskania metadanych jednoznacznie ogranicza krąg wykonawców
mogących złożyć ofertę. Odwołujący, ponownie bazując na swoim doświadczeniu i bieżącym
śledzeniu rynku zamówień publicznych, stwierdził, że w ostatnim czasie w Polsce było zaledwie
kilka p
rzetargów, gdzie zakres pozyskania metadanych był taki sam, jak określił to Zamawiający,
a
prace te wykonywał tylko jeden wykonawca – firma IGEKA. Odwołujący podał, iż Zamawiający
przy opisie tego wymogu udziału w postępowaniu posłużył się również pojęciem „tomów
analogowych rejestr
ów gruntów”, natomiast – na co wskazuje Odwołujący – przepisy prawa
powszechnie obowiązującego, a zwłaszcza ustawy Prawo Geodezyjne i Kartograficzne, ani też
przepisy wykonawcze do tej ustawy,
nie posługują się takim pojęciem. Według Odwołującego
różne ośrodki dokumentacji geodezyjnej na obszarze kraju przez pojęcie „tomu analogowego
rejestru gruntu
” rozumieją różne zbiory danych, Zamawiający nie powinien więc posługiwać się
nieprecyzyjnymi, niejasnymi i różnie interpretowanymi pojęciami. Ponadto jego zdaniem sama
wartość usługi, której wykonania wymaga Zamawiający w wysokości 100 000 zł 00 gr brutto,
również jest niezasadna i zbyt wysoka względem przedmiotu zamówienia. Odwołujący na etapie
wyceny zamówienia wartość prac dotyczących przetworzenia dokumentów analogowych
rejestrów gruntów do postaci cyfrowej oraz utworzenie metadanych dla zeskanowanych
dokumentów będących przedmiotem umowy wycenił na kwotę około 50 000 zł 00 gr brutto,
dlatego uważa, że określenie wymogu doświadczenia w wykonaniu usługi o wartości dwukrotnie
przekraczającej wartość usługi będącej przedmiotem zamówienia jest całkowicie niezasadne.
W związku z tym zdaniem Odwołującego wystarczającym wymogiem w zakresie doświadczenia
wykonawcy, będzie wymóg wykazania doświadczenia w zakresie wykonania jednej usługi
o
wartości minimum 50 000 zł 00 gr brutto polegającej na przetworzeniu analogowych
dokumentów PZGiK do postaci cyfrowej oraz utworzenie metadanych dla zeskanowanych
dokumentów. Według Odwołującego potwierdzeniem zarzutów, iż ogłoszenie wszczynające
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego narusza zasadę przeprowadzenia go
w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców
oraz zasady proporcjonalności, jest rozstrzygnięcie pierwszego postępowania o udzielnie
przedmiotowego zamówienia. W jego toku warunki udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznej i zawodowej, zostały określone analogicznie do tych określonych w drugim
przetargu.
Mimo, że podczas pierwszego przetargu wykonawcy ubiegający się o udzielenie
zamówienia zgłaszali Zamawiającemu zastrzeżenia dotyczące m. in. sposobu określenia
warunków udziału w postępowaniu w zakresie dotyczącym doświadczenia, to Zamawiający nie
zmienił zapisów dokumentacji zamówienia w tym zakresie uznając je za zgodnie z art. 112 ust. 1
ustawy PZP. W konsekwencji p
ierwsze postępowanie zostało unieważnione, ponieważ oferta
Odwołującego została odrzucona, natomiast z pozostałych dwóch ofert oferta z najniższą ceną
przewyższała kwotę, którą Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Uwzględniając akta sprawy odwoławczej, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia
i stanowiska stron z
łożone podczas rozprawy, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba nie
stwierdziła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została
wypełniona żadna z negatywnych przesłanek uregulowana w art. 528 ustawy PZP, która
u
niemożliwiałaby merytoryczne rozpoznanie odwołania.
Izba stwierdziła również, że wypełnione zostały wskazane w art. 505 ust. 1 ustawy PZP
ustawowe przesłanki istnienia interesu Odwołującego w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia
ora
z możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów.
Izba stwierdziła na posiedzeniu skuteczność zgłoszenia przystąpienia wykonawców GEORES
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Rzeszowie i SkanSerwis BIS Spółka
z og
raniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie do
postępowania odwoławczego w sprawie KIO 3206/22 po stronie Odwołującego, albowiem oba
przystąpienia zostały złożone w ustawowym terminie i w przewidzianej przez przepisy prawa
formie.
Izba rozpoznając sprawę uwzględniła akta sprawy odwoławczej, które zgodnie z § 8
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania przy
rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020 r., poz. 2453) stanowią
odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia
w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacj
i, o której mowa w § 7 ust. 2 rozporządzenia,
a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane przez Prezesa Izby w związku
z
wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła również stanowiska prezentowane na rozprawie przez strony oraz uwzględniła
stanowisko prezentowane przez Za
mawiającego w odpowiedzi na odwołanie z dnia 15 grudnia
2022 r.
Izba wydała na rozprawie postanowienie o dopuszczeniu dowodu z akt sprawy odwoławczej
oraz dokumentów stanowiących załączniki do pism stron oraz dokumentu złożonego przez
Zamawia
jącego na rozprawie:
ogłoszenia o zamówieniu w niniejszym postępowaniu,
Specyfikacj
i Warunków Zamówienia w niniejszym postępowaniu,
informacji o odrzuceniu oferty wykonawcy GEOKART z dnia 18 listopada 2022 r.
w postępowaniu o numerze referencyjnym ZZP.272.36.2022,
i
nformacja Zamawiającego z dnia 18 listopada 2022 r. w postępowaniu o numerze
referencyjnym ZZP.272.36.2022,
wydruku
wyjaśnień Zamawiającego z dnia 12 października 2022 r. w postępowaniu
o numerze referencyjnym ZZP.272.36.2022,
wydruku z miniPortalu
Urzędu Zamówień Publicznych.
Jednocześnie Izba uznała wiarygodność i moc dowodową dokumentów znajdujących się
w aktach sprawy odwoławczej. Dokumenty w postaci ogłoszenia o zamówieniu i Specyfikacji
Warunków Zamówienia znajdują się już w aktach postępowania dostarczonych do Izby przez
Zamawiaj
ącego. Jeśli chodzi o dokumenty pochodzące z pierwszego postępowania o udzielenie
zamówienia prowadzonego przez Powiat Żywiecki i wydruk z miniPortalu złożony na rozprawie,
to
pozwoliły one poznać Izbie szersze tło niniejszej sprawy, natomiast dokumenty te nie miały
większego znaczenia dla oceny zasadności zarzutu postanowionego przez wykonawcę
GEOKART w
odwołaniu.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Na podstawie art. 552 ust. 1 ustawy PZP Izba
wydając wyrok bierze za podstawę stan rzeczy
ustalony w toku postępowania odwoławczego.
Zamawiający – Powiat Żywiecki prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
na
„podniesienie jakości bazy danych EGiB dla wybranych obrębów ewidencyjnych powiatu
żywieckiego poprzez opracowanie numerycznej obiektowej mapy ewidencyjnej dla obrębów:
Czernichów, Międzybrodzie Żywieckie, Międzybrodzie Kobiernickie, Międzybrodzie Lipnickie,
Szare, Cięcina, Mutne, Krzyżówki, Przyborów, Sól, Jeleśnia, Rycerka Górna – drugie
postępowanie”. Numer referencyjny tego zamówienia to ZZP.272.46.2022.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień
Publicznych z dnia 30 listopada 2022 r., Nr 2022/BZP 00468056/01.
Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie przedmiotowego zamówienia kwotę
brutto w wysokości 830 000 zł 00 gr (osiemset trzydzieści tysięcy złotych zero groszy).
Zgodnie z sekcją IV ogłoszenia o zamówieniu (Przedmiot Zamówienia), ppkt 4.4.2. oraz
rozdziałem II SWZ (Opis Przedmiotu Zamówienia) przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie
następujący prac:
1) digitali
zację i opracowanie analogowych materiałów PZGiK,
2) opracowanie numerycznej wektorowej mapy ewidencyjnej,
3) wykonanie ustaleń przebiegu granic działek ewidencyjnych,
4) przygotowanie dokumentów uzasadniających wprowadzenie zmian do części opisowej bazy
EGiB,
5) wykonanie działań harmonizujących,
6) wprowadzenie wyników prac do bazy danych PZGiK.
Szczegółowy zakres i wymagania techniczne wykonania przedmiotu zamówienia określają
Warunki techniczne (stanowiące opis przedmiotu zamówienia) będące Załącznikiem nr 5 do
SWZ
oraz Projekt umowy stanowiący załącznik nr 4 do SWZ.
W Sekcji V
ogłoszenia o zamówieniu (Kwalifikacja Wykonawców) pkt 5.4., ppkt 1.2.4.1. oraz
w rozdziale IV SWZ
określającym warunki udziału w postępowaniu, ppkt 1.2.4.1. Zamawiający
określił warunki udziału w postępowaniu w zakresie dotyczącym doświadczenia wykonawcy.
Zamawiający wskazał, iż wymaga, aby wykonawca nie wcześniej niż w okresie ostatnich 3 lat
przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy –
w tym okresie, należycie wykonał w ramach jednej umowy, co najmniej:
a)
jedną usługę o wartości minimum 600 000 zł 00 gr brutto (sześćset tysięcy złotych zero
groszy)
polegającą na modernizacji, aktualizacji lub zmianie nośnika ewidencji gruntów
i budynków, obejmującą co najmniej 3 obręby ewidencyjne, a w ramach usługi
wykonano jedn
ocześnie analizę materiałów źródłowych, w tym operatów geodezyjnych,
ustalenia stanu
prawnego dróg publicznych oraz na obszarze opracowania
funkcjonował kataster austriacki,
b)
jedną usługę o wartości minimum 100 000 zł 00 gr brutto (sto tysięcy złotych zero
groszy)
polegającą na przetworzeniu dokumentów analogowych rejestrów gruntów do
post
aci cyfrowej, obejmującą co najmniej 30 tomów analogowych rejestrów gruntów,
dla których łączna liczba jednostek rejestrowych wyniosła co najmniej 2000 sztuk, a w
ramach usługi wykonano jednocześnie pozyskanie metadanych w zakresie co najmniej
podmiotów i przedmiotów ewidencyjnych, podstaw wpisów oraz ksiąg wieczystych oraz
integrację i osadzenie metadanych i dokumentów cyfrowych w strukturach relacyjnej
bazy danych systemu PZGiK.
P
rzez usługę wykonaną należycie Zamawiający rozumie co najmniej podpisanie Protokołu
odbioru lub innego równoważnego dokumentu.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Analiza do
kumentacji postępowania o udzielenie zamówienia oraz stanowisk stron wyrażonych
w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie i wygłoszonych ustnie na rozprawie doprowadziła Izbę
do przekonania, że zarzut przedstawiony w odwołaniu jest niezasadny. Wobec tego odwołanie
podlega oddaleniu.
Z
godnie z regulacją art. 559 ust. 2 ustawy PZP uzasadnienie orzeczenia Izby zawiera
wskazanie podstawy prawnej orzec
zenia z przytoczeniem przepisów prawa.
Art. 112 ust. 1
ustawy PZP stanowi, że Zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu
w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności
wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne
poziomy zdolności.
Zgodnie natomiast z art. 16 pkt 1 ustawy PZP
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
Regulacja art. 112 ust. 1 ustawy PZP
wyznacza zespół wymagań, które zamawiający powinien
za k
ażdym razem uwzględnić kształtując warunki udziału w postępowaniu. Zamawiający może,
ale nie musi określać warunków udziału w postępowaniu. Jeśli już to zrobi, to warunki udziału w
postępowaniu powinny być zindywidualizowane, dopasowane do konkretnego zamówienia, przy
tym
określone w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia i muszą umożliwiać ocenę
zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia. Jak podnosi się w literaturze prawa
zamówień publicznych treść warunków udziału w postępowaniu jest względna, dopasowana do
danego zamówienia publicznego i bezpośrednio zależy od zamawianych robót budowlanych,
usług czy dostaw, czyli od przedmiotu zamówienia, jego cech charakterystycznych, w tym
wartości. Nie można bowiem mówić o abstrakcyjnie rozumianym potencjale wykonania
zamówienia bez powiązania z konkretnym świadczeniem, które ma być zrealizowane w ramach
wykonania umowy. Dopiero adap
tacja przez zamawiającego warunków do potrzeb danego
zamówienia nadaje im treść odpowiednią do tego, aby mogły się stać przedmiotem weryfikacji z
punktu widzenia zdolności wykonawcy do wykonania zamówienia [zob. W. Dzierżanowski i in.
(red.),
Prawo zamówień publicznych. Komentarz, WKP 2021, komentarz do art. 112 ustawy
PZP, teza 2]. Ustalenie
warunków udziału w postępowaniu choć z jednej strony powinno
z
apewnić jak najszerszy dostęp do zamówienia, to zarazem powinno ograniczyć ten dostęp
tylko do
kręgu podmiotów, które są w stanie realnie wykonać zamówienie. Zamawiający
wskazu
jąc warunki udziału w postępowaniu wyraża je jako minimalne poziomy zdolności.
Ustaw
a PZP zastrzega, że warunki udziału w postępowaniu mogą dotyczyć: 1) zdolności do
występowania w obrocie gospodarczym, 2) uprawnień do prowadzenia określonej działalności
gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów, 3) sytuacji ekonomicznej
lub finansowej,
4) zdolności technicznej lub zawodowej. Jednocześnie należy stwierdzić, że nie
ma możliwości ustalenia jednolitych zasad formułowania opisu sposobu dokonywania oceny
spełniania warunków udziału w postępowaniu, które byłyby tożsame dla wszystkich trybów i
r
odzajów postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Dzieje się tak, ponieważ każde
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest odmienne i posiada swoje indywidualne
cechy.
Zamawiający określając warunki udziału w postępowaniu oraz precyzując opis oceny ich
spełniania powinien każdorazowo dokonywać oceny stawianych warunków mając na względzie
przedmiot
zamówienia, jego wartość oraz zasady udzielania zamówień publicznych – zwłaszcza
zasady opisane w art. 16 pkt 1 oraz art. 112 ust. 1 ustawy PZP. Dopiero w
ówczas będzie można
mówić o ograniczeniu ryzyka w przeprowadzeniu sprawnego i rzetelnego postępowania.
Zasadnicze
zastrzeżenia Odwołującego, przy tak sformułowanych przez Zamawiającego
warunkach udziału w przedmiotowym postępowaniu, wzbudziło wymaganie od wykonawców
chcących wystartować w przetargu legitymowania się doświadczeniem w zakresie badania
stanu prawnego dróg publicznych oraz skanowania ksiąg do postaci cyfrowej. W odpowiedzi na
odwołanie i w swoim wystąpieniu na rozprawie Zamawiający wskazywał na nieco zwiększony
poziom skomplikowania procesu ustalanie stanu pra
wnego oraz granic nieruchomości będących
drogami publicznymi
względem zwykłych nieruchomości znajdujących się we władaniu osób
fizycznych, co wynika przede wszystkim z istotnych
rozbieżności pomiędzy stanem faktycznym
a stanem ujawnionym w dokumentach. Wynika to zar
ówno z wieloletnich zaniedbań, jak również
ze specyfiki katastru austriackiego. W szcz
ególności rozbieżności dotyczą dróg publicznych
położonych w obszarach górskich dominujących na terenie Powiatu Żywieckiego. Zamawiający
oszac
ował też, że niezgodności dotyczących granic i powierzchni działek znajdujących się pod
drogami publicznymi może być zdecydowanie więcej, aniżeli tych odnoszących się do innych
rodzajów nieruchomości. Według jego własnej kalkulacji nawet 98 % ze wszystkich działek
podlegających ustaleniom stanu prawnego w ramach tego zamówienia będą stanowić drogi
publiczne. Zama
wiając podkreślił, że drogi publiczne to jeden z głównych obszarów, który
wymaga uregulowania w Ewidencji Gr
untów i Budynków, natomiast co równie istotne dla
samego
Zamawiającego – poprawne ujawnienie dróg publicznych w zakresie praw i zasięgu
praw jest c
zęsto wymagane w procesach inwestycyjnych finansowanych ze środków unijnych.
Co się natomiast tyczy zarzutu Odwołującego dotyczącego nieproporcjonalności warunku
udzi
ału w postępowaniu dotyczącego doświadczenia w zakresie przetwarzania dokumentów
analogowych rejestrów gruntów do postaci cyfrowej, to Zamawiający zauważył, że warunek ten
odnosi się nie tylko do samej czynności skanowania, ale również do opracowania metadanych
rejestrów gruntów oraz ich kontroli, a także integracji z obiektami bazy danych. Zamawiający
podkreślił, że w ramach zamówienia, poza samym zeskanowaniem ksiąg analogowych rejestrów
gruntów i dokumentów stowarzyszonych, trzeba jeszcze dokonać renowacji ksiąg, zebrać oraz
skontrolować metadane o bardzo dużym zakresie merytorycznym dla kilku tysięcy jednostek
rejestrowych, w tym między innymi imiona i nazwiska oraz nazwy władających, imiona rodziców,
numery działek, numery ksiąg wieczystych, numery zmian, itd. Metadane powinny zostać
zebrane
zarówno z samych rejestrów, jak i z dokumentów stowarzyszonych, tj. alfabetycznych
spisów władających i skorowidzów działek. Następnie zadaniem wykonawcy będzie porównanie
metadanych zebranych
z kilku różnych źródeł i usunięcie stwierdzonych niezgodności. Łączna
liczba metadanych koniecznych do pozyskania i analizy może wynosić ponad 100 tysięcy.
Pozyskane metadane trzeba potem
wprowadzić do bazy danych Państwowego Zasobu
Geodezyjnego i Kartograficznego i
zintegrować z odpowiednimi obiektami w bazie, np. osobę
władającego z rejestru analogowego z osobą władającego w zbiorze Ewidencji Gruntów i
B
udynków, działkę z rejestru z działką w zbiorze Ewidencji Gruntów i Budynków, co zdaniem
Zamawiającego jest działaniem całkowicie odmiennym aniżeli wskazywane przez Odwołującego
skanowanie
operatów czy map. Zamawiający stwierdził ponadto, że zależy mu, aby wykonawca,
który podejmie się realizacji przedmiotowego zadania, miał adekwatne doświadczenie, albowiem
tego rodzaju zadanie jest za
daniem pilotażowym i nie było wcześniej wykonywane przez Powiat
Żywiecki. Zamawiający podsumował, że integracja danych Ewidencji Gruntów i Budynków z
danymi z ksiąg wieczystych oraz poprawny opis metadanych w cyfryzowanych rejestrach
gruntów wymaga odpowiedniego doświadczenia od wykonawcy i nie może być porównywane z
cyfryzacją pozostałych dokumentów zasobu powiatowego, np. operatów z inwentaryzacji czy
opracowania map do celów projektowych.
W ocenie Izby
w niniejszym postępowaniu odwoławczym Zamawiający dostatecznie wykazał
swoje uzasadnione potrzeby opisania sposobu dokonyw
ania oceny spełniania warunku udziału
w postępowaniu w zakresie posiadania przez wykonawców doświadczenia poprzez wymaganie
doświadczenia w realizacji usługi odpowiadającej przedmiotowi zamówienia, tj. w wykonaniu w
ramach jednej umowy w okresie ostatnich
trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a
jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie: jednej usługi o wartości
minimum 600
tysięcy złotych polegającej na modernizacji, aktualizacji lub zmianie nośnika
ewidencji gruntów i budynków, obejmującej co najmniej 3 obręby ewidencyjne, w ramach której
wykonano jedn
ocześnie analizę materiałów źródłowych, w tym operatów geodezyjnych, oraz
ustalenia stanu praw
nego dróg publicznych a na obszarze opracowania funkcjonował kataster
austriacki oraz jednej
usługi o wartości minimum 100 tysięcy złotych polegającej na
przetworzeniu dokumentów analogowych rejestrów gruntów do postaci cyfrowej, obejmującej co
najmniej 30
tomów analogowych rejestrów gruntów, dla których łączna liczba jednostek
rejestrowych wyniosła co najmniej 2 tysiące sztuk, a w ramach usługi wykonano jednocześnie
pozyskanie metadanych w zakresie co najmniej podmiotów i przedmiotów ewidencyjnych,
podstaw
wpisów oraz ksiąg wieczystych oraz integrację i osadzenie metadanych i dokumentów
cyfrowych w strukturach relacyjnej bazy danych systemu P
aństwowego Zasobu Geodezyjnego i
Kartograficznego. Izba podziela
w całości stanowisko Zamawiającego wskazujące na istotność
legitymowania
się przez wykonawców odpowiednim doświadczeniem zarówno w ustalaniu stanu
prawnego i granic
nieruchomości będących drogami publicznymi, jak i w przetwarzaniu
dokumentów analogowych rejestrów gruntów do postaci cyfrowej, w tym pozyskiwaniu, integracji
i osadzaniu metadanych w bazie danych systemu Pa
ństwowego Zasobu Geodezyjnego i
Kartograficznego. Odw
ołujący nie podołał udowodnieniu, że warunki udziału w postępowaniu w
zakresie doświadczenia wykonawców są sformułowane w sposób nieproporcjonalny do
przedmiotu tego
zamówienia. Zamawiający oszacował wartość przedmiotu zamówienia na 830
tysięcy złotych, wobec czego wymaganie przez niego, aby wykonawcy ubiegający się o
udzielenie zamówienia wykazali się doświadczeniem w realizacji usługi wartej 100 tysięcy
złotych, nie wydaje się być nadmierne. Sam Odwołujący zaproponował we wnioskach odwołania
obniżenie tej wartości do 50 tysięcy złotych, co nie jest wartością istotnie niższą od tej określonej
przez Zamawiaj
ącego w dokumentacji postępowania, a na pewno nie jest wartością, która
akurat mia
łaby podważać proporcjonalność postawionego warunku udziału w postępowaniu. Nie
można zgodzić się też z Odwołującym, że pojęcie „tomy analogowych rejestrów gruntów” jest
niejasne i budzi wątpliwości interpretacyjne. Zdaniem Izby jest to określenie występujące
powszechnie w dziedzinie
, której materia jest przedmiotem tego odwołania, oraz jako takie jest
jasne, klarowne i nie wymaga
wykładni. Natomiast jeśli Odwołujący mimo to ma wątpliwości co
do znaczenia tego p
ojęcia, to przecież nic nie stoi na przeszkodzie, aby Odwołujący skorzystał z
mechanizmu przewidzianego przez przepis art. 135 ust. 1 ustawy PZP i samodzielnie
zwrócił się
do Zamawia
jącego z wnioskiem o wyjaśnienie treści SWZ. Odwołujący nie wykazał również w
swoim środku ochrony prawnej, że krąg wykonawców mogących spełnić warunki udziału w
przedmiotowym
postępowaniu jest ograniczony i że w związku z tym warunki te naruszają
zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców. Nie zostały zaprezentowane
Izbie jakiekolwiek dowody na ok
oliczność tego, że warunki udziału w postępowaniu zostały
sformułowane przez Zamawiającego w sposób wyśrubowany i nieadekwatny do przedmiotu
zamówienia oraz że faworyzują one konkretnych, znanych z nazwy przedsiębiorców, którzy na
co
dzień zajmują się zawodowo zleceniami z pogranicza geodezji, kartografii i informatyki.
Reasumując, w ocenie Izby Zamawiający określając warunki udziału w postępowaniu dokonał
właściwej oceny stawianych wykonawcom warunków zarówno w odniesieniu do przedmiotu
zamówienia, jak i zasad udzielania zamówień publicznych wynikających z art. 112 ust. 1 ustawy
PZP i art.
16 pkt 1 ustawy PZP. Nie można zatem mówić, iż doszło do naruszenia wskazanych
p
owyżej przepisów prawa przez Zamawiającego.
Maj
ąc na uwadze powyższe zarzuty odwołania dotyczące naruszenia art. 112 ust. 1 ustawy PZP
i art. 16 pkt 1 ustawy PZP
nie mogły zostać przez Izbę uwzględnione.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 574-576 ustawy
PZP oraz w oparciu o przepisy
§ 7 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 7 ust. 3 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1
i 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu o
d odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437). Z uwagi na oddalenie odwołania
Izba zasądziła od Odwołującego na rzecz Zamawiającego zwrot kosztów postępowania
odwoławczego związanych z wydatkami Zamawiającego poniesionymi na dojazd na rozprawę
dwóch pełnomocników oraz na wynagrodzenie profesjonalnego pełnomocnika, tj. łącznie kwotę
0 zł 00 gr (cztery tysiące trzysta dwadzieścia złotych zero groszy).
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………….……………………………..