KIO 356/22 WYROK dnia 1 marca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 21.03.2022

Sygn. akt: KIO 356/22     

WYROK  

                           z dnia 1 marca 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Marek Bienias 

Członkowie:              Anna Chudzik 

Przemysław Dzierzędzki 

Protokolant: 

Piotr Cegłowski 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 lutego 2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 lutego 2022 r. przez wykonawcę Open Nexus 

Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  Poznaniu  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Centrum  Zasobów 

Cyberprzestrzeni Sił Zbrojnych z siedzibą w Warszawie

przy udziale wykonawców: 

1)  Portal  PZP  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Rzeszowie,  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, 

2)  eB2B Service Sp. z o.o. Sp.k. 

z siedzibą w Warszawie, zgłaszającego przystąpienie 

do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 


orzeka: 

Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutów: zaniechania wezwania wykonawcy Portal 

PZP  Sp.  z  o.o. 

do  uzupełnienia  dokumentu  JEDZ  oraz  zaniechania  wezwania 

wykonawcy  Portal  PZP  Sp.  z  o.o. 

do  złożenia  oświadczenia  dotyczącego 

przynależności  do  grupy  kapitałowej  w  zakresie  art.  108  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  w 

rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów 

i nakazuje 

Zamawiającemu: 

a) 

Unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

b)  Wezwanie wykonawcy Portal PZP Sp. z o.o.  

do uzupełnienia dokumentu JEDZ w 

trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, 

c)  Wezwanie  wykonawcy  Portal  PZP  Sp.  z  o.o. 

do  złożenia  oświadczenia 

dotyczącego  przynależności  do  grupy  kapitałowej  w zakresie  art.  108  ust.  1  pkt  5 

ustawy Pzp w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i 

konsumentów, 

d) 

Powtórzenie czynności badania i oceny ofert; 

Umarza  postępowanie  odwoławcze  w  zakresie  zarzutów  dotyczących  zaniechania 

wezwania  wykonawcy  eB2B  Service  Sp.  z  o.o.  Sp.k. 

do  uzupełnienia  dokumentu 

JEDZ; 

W pozostałym zakresie odwołanie oddala; 

Kosztami postępowania obciąża Odwołującego w części 2/3 i Portal PZP Sp. z o.o. w 

części 1/3 i: 

Zalicza w  poczet kosztów  postępowania odwoławczego kwotę  15 000 zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania, 

Zasądza od Odwołującego na rzecz eB2B Service Sp. z o.o. Sp.k. kwotę 3 600 

zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą 

uzasadnione  koszty 

wnoszącego  sprzeciw  poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia 

pełnomocnika, 

Zasądza od Portalu PZP Sp. z o.o. na rzecz Odwołującego kwotę 3 800 zł 00 gr 

(słownie: trzy tysiące osiemset złotych zero groszy).  


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 

11  września  2019  r.  −  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok − w terminie 14 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  −  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący:     ……………………… 

………………………   

……………………….


Sygn. akt: KIO 356/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  -  Centrum  Zasobów  Cyberprzestrzeni  Sił  Zbrojnych  z siedzibą  w  Warszawie – 

prowadzi  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  pn. 

Usługa  dostępu  do  platformy  zakupowej  (przetargowej)

Numer 

referencyjny: 

2612.22.2021.KE. 

Wartość zamówienia przekracza progi unijne. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 

w Dzie

nniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2021/S 217-571644. 

W  dniu  1  lutego  2022  r.  Zamawiaj

ący  opublikował  informacje  o  wyborze  najkorzystniejszej 

oferty.  W  dniu  10  lutego  2022  r.  wykonawca  Open  Nexus  Sp.  z  o.o. 

wniósł  odwołanie  od 

czynności  Zamawiającego  polegających  na  badaniu  i  ocenie  ofert,  ergo  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej oraz zaniechaniu odrzucenia oferty/wykluczenia wykonawcy Portal PZP Sp. 

z o. o. oraz zaniechaniu odrzucenia oferty/wykluczenia wykonawcy eB2B Service Sp. z o. o. 

Sp. k. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów: 

1)  art.  16  pkt  1  ustawy Pzp, 

tj. zasady równego traktowania wykonawców oraz prowadzenia 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  sposób,  który  utrudnia  uczciwą 

konkurencję; 

2)  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp,  poprzez  bezprawne  zaniechanie  odrzucenia  ofert 

wykonawców, z uwagi na fakt, iż 

ich treść jest niezgodna z warunkami

zamówienia;

3) art. 253 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, tj. wadliwe dokonanie badania i oceny oferty firmy Portal PZP 

Sp.  z  o.  o.  oraz  eB2B  Service 

Sp.  z  o.  o.  Sp.  k.,  które  to  oferty  winny  zostać  odrzucone  / 

wykonawcy wykluczeni; 

4)  art.  128  ust.  1  poprzez 

zaniechanie  żądania  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia 

podmiotowych środków dowodowych w postaci JEDZ wykonawcy Portal PZP Sp. z o.o. oraz 

wykonawcy eB2B Service Sp. z o. o. Sp. k.; 

art.  128  ust.  1  poprzez  zaniechanie  żądania  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia 

podmiotowych  środków  dowodowych  w  postaci  oświadczenia  o  przynależności  do  grupy 

kapitałowej wykonawcy Portal PZP Sp. z o. o. 


Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:   

1) d

okonanie ponownych czynności badania i oceny ofert, w wyniku których Zamawiający 

dokona: 

a. odrzucenia ofert wykonawców Portal PZP Sp. z o. o. oraz eB2B Service Sp. z o. o. Sp. k., 

ponieważ ich treść jest niezgodna z warunkami zamówienia; 

b. 

wyboru oferty Odwołującego Open Nexus Sp. z o.o. jako jedynej ważnej oferty. 

Odwołujący  wskazał,  że  złożone  przez  wykonawców  oświadczenia  nie  zawierają 

potwierdzenia braku podstaw wykluczenia 

w zakresie obligatoryjnych przesłanek określonych 

w art. 108 ust. 1 pkt 1 lit. h), 108 ust. 1 pkt 5 i 108 ust. 1 pkt 6 Pzp

, jak i również w stosunku 

do wykonawcy Portal PZP Sp. z o.o. zaniechanie 

wezwania do uzupełnienia oświadczenia o 

przynależności do grupy kapitałowej w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w rozumieniu 

ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Odwołujący wskazał, 

że przesłanki wykluczenia, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1 lit. h), 108 ust. 1 pkt 5 i 108 

ust. 1 pkt 6 Pzp wykonawcy ubiegający się o zamówienie winni złożyć stosowne oświadczenie 

w  cz.  C  formularza 

jednolitego  europejskiego  dokumentu  zamówienia,  sporządzonego 

zgodnie ze wzorem standardowego formularza określonego w rozporządzeniu wykonawczym 

Komisji  (UE)  2016/7  z  dnia  5  stycznia  2016  r.  ustanawiaj

ącym  standardowy  formularz 

jednolitego europejskiego dokumentu zam

ówienia (Dz.Urz. UE L3 z 06.01.2016 , str. 16). 

Odwołujący  wskazał,  że  mimo  wezwania  wykonawcę  Portal  PZP  Sp.  z  o.o.  przez 

Zamawiaj

ącego  do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych,  potwierdzających 

spełnienie  warunków  udziału  postępowaniu  oraz  brak  podstaw  do  wykluczenia,  wykonawca 

ten  nie 

złożył  oświadczenia  o  braku  przynależności  do  tej  samej  grupy  kapitałowej  albo 

oświadczenia o przynależności do tej samej grupy kapitałowej w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5 

ustawy  Pzp  w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  16  lutego  2007  r.  o  ochronie  konkurencji  i 

konsumentów.  Zamawiający  nie  wezwał  również  wykonawcę  Portal  PZP  Sp.  z  o.o.  do 

uzupełnienia tego oświadczenia. 

Odwołujący  wskazał,  że  treść  złożonych  ofert  przez  Wykonawców  Portal  PZP  Sp.  z  o.o.  i 

eB2B Service Sp. z o. o. Sp.k 

jest niezgodna z warunkami zamówienia, tj, opisem przedmiotu 


za

mówienia  w  zakresie  spełnienia  wymaganego  w  pkt  2.7  Opisu  przedmiotu  zamówienia 

(OPZ) 

wymogu  dot.  Usługi  w  zakresie  podpisów  elektronicznych.  Odwołujący  wskazał  na 

zapis 

„Platforma zapewni m.in.: 

Weryfikację  podpisu  elektronicznego  złożonego  na  wszystkich  dokumentach  w  trakcie 

postępowania,  w  tym  na  ofercie,  JEDZ,  oświadczeniach  i  innych  dokumentach,  zgodnie  z 

rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014r. w 

sprawie  identyfikacji  elektronicznej  i  usług  zaufania  w  odniesieniu  do  transakcji 

elektronicznych 

na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (rozporządzenie eIDAS).” 

W odpowiedzi na zadane do postępowania pytanie Zamawiający potwierdził, że 

"wymaga  w 

ramach  przedmiotu  zamówienia  dostępu  do  usługi  weryfikacji  podpisów  elektronicznych, 

zgodnie z unijnym rozporządzeniem eIDAS". 

Materi

ę tę reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 

23  lipca  2014  r.  w  sprawie 

identyfikacji  elektronicznej  i  usług  zaufania  w  odniesieniu  do 

transakcji  elektronicznych  na  rynku 

wewnętrznym  (dalej:  eIDAS).  Odwołujący  wskazał,  że 

eIDAS  nie  wprowadza  bezpośrednio  definicji  weryfikacji  podpisu  elektronicznego, 

pozostawiając jedynie definicję walidacji. Wskazał, że walidacja podpisu jest procesem, który 

spełnia  warunki  wystarczające  do  potwierdzenia  jego  ważności,  natomiast  weryfikacja 

podpisu jest procesem, który ogranicza się do technicznej prawidłowości podpisu. Odwołujący 

wskaz

ał,  że  eIDAS  reguluje  kwestie  walidacji  podpisu,  a  proces  ten  powinien  przebiegać 

zgodnie  z  wymaganiami  art.  32  (wymogi  dla  walidacji  kwalifikowanych  podpis

ów 

elektronicznych)  oraz  art.  33  (kwalifikowana  usługa  walidacji  kwalifikowanych  podpisów 

elektronicznych). 

Odwołujący  wskazał,  że  kwalifikowaną  usługę  walidacji  kwalifikowanych 

podpisów elektronicznych może świadczyć wyłącznie kwalifikowany dostawca usług zaufania. 

Kwalifikowana  usługa  zaufania  udostępnia  raport  z  procesu  walidacji,  który  stanowi  dowód 

przed 

sądem  ważności  podpisu  elektronicznego.  Odwołujący  wskazał,  że  w  Polsce  taką 

usługę  dostarcza  wyłącznie  Asseco  Data  Systems  S.A  w  postaci  narzędzia  WebNotarius. 

Odwołujący  wskazał,  że  uznanie  narzędzia  za  zgodne  z  eIDAS  może  nastąpić  jedynie  w 

drodze  audytu,  przeprowadzony 

przez  niezależna  jednostkę  certyfikującą,  a  jedynym 

narzędziem  na  polskim  rynku  spełniającym  ten  wymóg  jest  WebNotarius.  Odwołujący 

wskaz

ał, ze pozostali dostawcy usług w zakresie usług weryfikacji podpisów elektronicznych 

opierają  się  na  deklaracjach  własnych  spełnienia  tego  wymogu,  tym  samym  nie  świadczą 

usług  w  rozumieniu  art.  33  eIDAS.  Ich  działanie  i  zgodność  z  rozporządzeniem  eIDAS  jest 

oparte  o  deklaracje  bez  uzyskania  certyfikatu. 

Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający 

oczekiwał, aby usługa weryfikacji podpisów była w całości zgodna z rozporządzeniem eIDAS. 


Odwołujący  wskazał,  że  aby  jakakolwiek  usługa  zaufania,  w  tym  weryfikacja  mogła  zostać 

uznana 

za  zgodną  z  rozporządzeniem  eIDAS  musi  zostać  przeaudytowana  jako  zgodna  z 

rozporządzeniem (art. 33 eIDAS) i dostawca takiej usługi musi posiadać certyfikat zgodności z 

rozporządzeniem  eIDAS.  Wskazał  ponadto,  że  usługa  certyfikacji  to  konkretny  koszt 

ponoszony przez 

dostawcę usługi. 

Odwołujący dalej wskazał, że treść złożonych ofert przez wykonawców Portal PZP Sp. z o.o. 

oraz  eB2B  Service  Sp.  z  o.o.  Sp.k. 

jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia,  tj.  opisem 

przedmiotu  zamówienia  w  zakresie  spełnienia  wymaganego  w  pkt  4.6  OPZ  wymogu  dot. 

dopuszczenia 

wyłącznie  protokołu  TLS  1.3  i  nowszych.  Odwołujący  wskazał,  że  oferowane 

przez 

wykonawców  platformy  stosują  protokół  TLS  1.2.  Odwołujący  wskazał  na  definicję 

zawartą  w  OPZ  w  pkt  1.1.2  “Platforma  Zakupowa  lub  Platforma  lub  Aplikacja”  -  program 

komputerowy  rozumiany 

jako  gotowe  narzędzie  działające  on-line,  poprzez  bezpośrednie 

połączenie  z  przeglądarką  internetową,  umożliwiająca  realizację  procesu  udzielania 

zamówień  publicznych  przez  wybrane  jednostki  i  komórki  organizacyjne  Resortu  Obrony 

Narodowej  zgodnie  z  przepisami  ustawy 

Prawo  zamówień  Publicznych  z  dnia  11  września 

2019 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 1

129 z późn. zm) oraz udzielania zamówień, do których ustawy 

Pzp nie stosuje się. (...)” 

Odwołujący  wskazał,  że  przedmiotem  zamówienia  nie  było  zaprojektowanie  i  wykonanie 

platformy  zakupowej  a  do  post

ępowania  mogli  przystąpić  wykonawcy,  którzy  na  dzień 

s

kładania ofert posiadali narzędzie, tj. platformę zakupowa spełniającą wszystkie wymagania 

określone  przez  zmawiającego  w  SWZ,  w  tym  m.in.  platformę  udostępnianą  w  oparciu  o 

protokół TLS 1.3 i nowszy. Odwołujący wskazał na różnicę pomiędzy wersjami TLS 1.2 a 1.3 

w zakresie wydajności oraz bezpieczeństwa, zwracając uwagę, że protokół 1.3 jest szybszy, 

składa  się  z  mniejszej  ilości  kroków  (tzw.  Handshake),  jak  również  kwestie  bezpieczeństwa 

zostały poprawione. 

Odwołujący  wskazał,  że  zweryfikował  adresy  stron  internetowych  platform  wykonawców 

Portal  PZP  Sp.  z  o.o.  (adres  strony  platformy: 

https://portal.smartpzp.pl/

)  oraz  eB2B  Service 

Sp.  z  o.o.  Sp.k.  (adres  strony  platformy:  https://platforma.eb2b.com.pl/)  dwoma  metodami 

świadczące  o  tym,  że  wskazani  wykonawcy  nie  posiadali  protokołu  TLS  1.3  na  dzień  22 

grudnia 


2021 r. ani na 

dzień 13 grudnia 2021 r., tj. dzień otwarcia ofert, a stan ten nie zmienił się do 

dnia 

złożenia odwołania. 

Odwołujący wskazał, że w wyjaśnieniach w zakresie rażąco niskiej ceny z dnia 16.12.2021 r. 

wykonawca  eB2B  Service  Sp.  z  o.o.  Sp.k. 

posiada  gotowe  rozwiązanie  spełniające  wymogi 

zmawiającego,  o  czym  świadczą  słowa:  „W  konsekwencji  istnienia  już  gotowej  platformy 

spełniającej wymaganie ustawy PZP oraz Zamawiającego w postępowaniu 2612.22.2021.KE, 

zgodnie z rachunkiem kosztów krańcowych, jedyne koszty jakie Wykonawca musi wziąć pod 

uwagę  można  podzielić  na  4  grupy:  (...)"  (str.  2).  „Oszczędności  w  stosunku  do  innych 

wykonawców widzimy na gruncie braku konieczności rozwoju Platformy Zakupowej eB2B, tj. 

jej obecna wersja spełnia wszystkie wymagania Zamawiającego." (str. 5).  

Odwołujący  wskazał,  że  jest  to  narzędzie  niezgodne  z  warunkami  zamówienia,  tj.  oparte na 

protokole TLS 1.2. oraz 

że wykonawca nie uwzględnił w zaoferowanym wynagrodzeniu kosztu 

dostosowania swojej platformy 

do wymogów postawionych przez zamawiającego. 

Zamawiający  w  pisemnej  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  22  lutego  2022  r.  uwzględnił  w 

całości zarzuty odwołania. 

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego 

postępowania  oraz  biorąc  pod  uwagę 

stanowiska stron, Izba ustali

ła i zważyła, co następuje: 

Izba  ustaliła,  ze  Odwołujący  spełnia  określone  w  art.  505  ust.  1  ustawy  Pzp  przesłanki 

korzystania  ze 

środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w  uzyskaniu  zamówienia,  a 

naruszenie 

przez  zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie 

przez niego szkody 

polegającej na nieuzyskaniu zamówienia. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  skutecznie  przystąpili 

wykonawcy: 

Portal PZP Sp. z. o.o. 

eB2B Service Sp. z o.o. Sp.k. 


Izba  stwierdziła,  ze  ww.  wykonawcy  zgłosili  przystąpienia  do  postępowania  w  ustawowym 

terminie, 

wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść zamawiającego. 

Stan faktyczny: 

Izba  ustaliła,  że  zamawiający  pismem  z  dnia  1  lutego  2022  r.  poinformował  o  wyborze 

najkorzystniejszej  oferty. 

Przystępujący  Portal  PZP  Sp.  z  o.o.  uzyskał  największą  liczbę 

punktów, na drugim miejscu zakwalifikował się przystępujący eB2B Service Sp. z o.o. Sp.k., a 

na  trzecim  miejscu  Open  Nexus  Sp.  z  o.o.  W  uzasadnieniu  tej 

czynności,  zamawiający 

wskazał,  że  wybrana  oferta  uzyskała  100,00  pkt,  obliczonych  zgodnie  z  kryteriami  oceny 

opisanymi w SWZ oraz 

że wykonawca spełnia warunki określone w art. 125 ustawy Pzp i nie 

podlega wykluczeniu zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy Pzp. 

W  wyniku  wniesionego  odwołania  przez  wykonawcę  Open  Nexus  Sp.  z  o.o.,  Zamawiający 

uwzględnił  w  całości  zarzuty  odwołania.  Przystępujący  do  postępowania  wykonawca  eB2B 

Service Sp. z o.o. Sp.k. pismem z dnia 23 lutego 2022 r. zg

łosił sprzeciw, w zakresie zarzutów 

2  i  3  (str.  2  o

dwołania)  dotyczących  bezprawnego  odrzucenia  oferty  przystępującego  jako 

niezgodnej z warunkami 

zamówienia.  

Przystępujący do  postępowania  wykonawca  Portal  PZP  Sp.  z  o.o.  pismem  z  dnia 23  lutego 

2022  r.  zgłosił  sprzeciw  wobec  uwzględnienia  przez  zamawiającego  zarzutów  postawionych 

Portal PZP Sp. z o.o. w 

odwołaniu w całości. 

Stan prawny: 

Zgodnie  z  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp, 

j

eżeli  wykonawca  nie  złożył  oświadczenia,  o  którym 

mowa  w art.  125  ust.  1

,  podmiotowych  środków  dowodowych,  innych  dokumentów  lub 

oświadczeń  składanych  w  postępowaniu  lub  są  one  niekompletne  lub  zawierają  błędy, 

zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w 

wyznaczonym terminie, chyba że:

wniosek  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  albo  oferta  wykonawcy  podlegają 

odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub 

zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania. 


Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP, 

z

amawiający odrzuca ofertę, jeżeli:  jej treść jest 

niezgodna z warunkami zamówienia. 

Stosownie do art. 253 ust. 1 i 2 ustawy Pzp: 

1.  Niezwłocznie  po  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  zamawiający  informuje  równocześnie 

wykonawców, którzy złożyli oferty, o: 

wyborze  najkorzystniejszej  oferty,  podając  nazwę  albo  imię  i  nazwisko,  siedzibę  albo 

miejsce  zamieszkania,  jeżeli  jest  miejscem  wykonywania  działalności  wykonawcy,  którego 

ofertę wybrano, oraz nazwy albo imiona i nazwiska, siedziby albo miejsca zamieszkania, jeżeli 

są miejscami wykonywania działalności wykonawców, którzy złożyli oferty, a także punktację 

przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łączną punktację, 

wykonawcach, których oferty zostały odrzucone 

podając uzasadnienie faktyczne i prawne. 

2. Zamawiający udostępnia niezwłocznie informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na stronie 

internetowej prowadzonego postępowania. 

Stosownie  do  art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp, 

z

amawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców. 

Stanowisko Izby: 

Zarzuty 

Odwołującego  w  zakresie  zaniechania  przez  zamawiającego  wezwania  wykonawcy 

Portal  PZP  Sp.  z  o.o.  do  uzupełnienia  dokumentu  JEDZ  oraz  zaniechania  wezwania 

wykonawcy  Portal  PZP  Sp.  z  o.o.  do 

złożenia oświadczenia dotyczącego przynależności  do 

grupy kapitałowej w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w rozumieniu ustawy z dnia 16 

lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów są zasadne. 

Zdaniem  Izby  wykonawca  mi

ał  obowiązek  złożyć  w  JEDZ  oświadczenia  w  ramach 

obligatoryjnych  podstaw  wykluczenia 

wynikające  z  art.  108  ust.  1  (w  tym  oświadczenia 

wynikające  z  art.  108  ust.1  lit.  h,  art.  108  ust.  1  pkt  5,  art.  108  ust.  1  pkt  6).  Zgodnie  z 

instrukcją  wypełniania  JEDZ,  dokumentu  przygotowanego  przez  Urząd  Zamówień 

Publicznych, 

powyższe  oświadczenia  powinny  się  znaleźć  w  części  III  JEDZ  pn.  Podstawy 

wykluczenia w pkt C JEDZ pn. 

Podstawy związane z niewypłacalnością, konfliktem interesów 

lub wykroczeniami zawodowymi.  


Zdaniem  Izby  wykonawca,  zgodnie  z  wezwaniem  z

amawiającego  z  dnia  3  stycznia  2022  r. 

miał  złożyć  podmiotowe  środki  dowodowe  potwierdzające  spełnienie  warunków  udziału  w 

postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia. Z dokumentacji postępowania nie wynika, 

aby  wykonawca  Portal  PZP  Sp.  z  o.o.  w  dniu  13  stycznia  2022  r. 

złożył  oświadczenie  w 

zakresie  art.  108  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  16  lutego  2007  r.  o 

ochronie  konkurencji  i  konsumentów.  Zamawiający  zaniechał  wezwania  wykonawcy  do 

złożenia w/w oświadczenia. 

Tym  samym,  Izba  uznała,  że  zamawiający  naruszył  art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp  w  zakresie 

równego traktowania wykonawców. 

W przypadku wykonawcy eB2B Service Sp. z o.o. Sp.k. 

ze względu na złożenie sprzeciwu co 

do uwzględnienia w całości przez zamawiającego odwołania, w zakresie zarzutów w pkt 2 i 3 

odwołania,  Izba  umorzyła  postepowanie  odwoławcze  w  zakresie  zarzutów  dotyczących 

zaniechania 

przez  zamawiającego  wezwania  wykonawcy  eB2B  Service  Sp.  z  o.o.  Sp.k.  do 

uzupełnienia dokumentu JEDZ. 

Co do 

pozostałych zarzutów odwołującego, Izba oddaliła odwołanie. Zarzuty dotyczyły dwóch 

kwestii: 

usługi podpisu elektronicznego oraz posiadania przez platformę protokołu TLS 1.3.  

Izba  na  podstawie 

dokumentacji  postępowania  wskazuje,  że  Odwołujący  nie  ma  racji,  że 

z

amawiający  wyłącznie  żądał  kwalifikowanej  usługi  walidacji  kwalifikowanego  podpisu 

elektronicznego 

i  tym  samym  usługa  ta  miałaby  być  wykonywana  wyłącznie  przez 

kwalifikowanego dostawę usług zaufania. Izba zważyła, że zamawiający w pkt 2.7 OPZ opisał, 

„Platforma  zapewni  weryfikację  podpisu  elektronicznego  złożonego  na  wszystkich 

dokumenta

ch  w  trakcie  postępowania,  w  tym  na  ofercie,  JEDZ,  oświadczeniach  i  innych 

dokumentach,  zgodnie  z  rozporządzeniem  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  (UE)  nr 

910/2014  z  dnia  23  lipca  2014r.  w  sprawie  identyfikacji  elektronicznej  i  usług  zaufania  w 

odniesieniu 

do  transakcji  elektronicznych  na  rynku  wewnętrznym  oraz  uchylające  dyrektywę 

1999/93/WE (rozporządzenie eIDAS)”.  

Nadto Izba wskazuje, że zamawiający na pytanie Wykonawcy co do pkt 2.7 OPZ (pytanie nr 

udzielił  następującej  odpowiedzi:  „Zamawiający  wymaga  w  ramach  przedmiotu 

zamówienia  dostępu  do  usług  weryfikacji  podpisów  elektronicznych,  zgodnie  z  unijnym 


rozporządzeniem  eIDAS”.  Zdaniem  Izby  oznacza  to,  że  zamawiający  wymagał  usługę 

weryfikacji  podpisu  elektronicznego,  a  nie 

usługę  walidacji  podpisu  elektronicznego.  Usługa 

weryfikacji podpisu elektronicznego,  jak i 

usługa walidacji podpisu elektronicznego ma swoje 

umocowanie w rozporządzeniu eIDAS.  

Izba 

ustaliła, że zarówno odwołujący, jak i przystępujący do postępowania wykonawcy traktują 

weryfikacj

ę  podpisu  elektronicznego  jako  część  procesu  walidacji.  Zgodnie  z  art.  3  pkt  41 

rozporządzenia  eIDAS,  walidacja  oznacza  proces  weryfikacji  i  potwierdzenia  ważności 

podpisu  elektronicznego  lub  pieczęci.  Izba  zważa  jednak,  że  zgodnie  z  rozporządzeniem 

eIDAS 

usługa  weryfikacji  ma  swoje  umocowanie  w  art.  3  pkt  16  rozporządzenia  eIDAS  w 

definicji usług zaufania: „usługa zaufania oznacza usługę elektroniczną zazwyczaj świadczoną 

za wynagrodzeniem i obejmującą: 

a)  tworzenie,  weryfikacj

ę  i  walidację  podpisów  elektronicznych,  pieczęci  elektronicznych  lub 

elektronicznych  znaczników  czasu,  usług  rejestrowanego  doręczenia  elektronicznego  oraz 

certyfikatów powiązanych z tymi usługami; 

b) 

tworzenie, weryfikację i walidację certyfikatów uwierzytelniania witryn internetowych; lub 

c) 

konserwacje  elektronicznych  podpisów,  pieczęci  lub  certyfikatów  powiązanych  z  tymi 

usługami”. 

Izba 

zważa, że zgodnie z rozporządzeniem eIDAS, występują dwie formy walidacji podpisów 

elektronicznych: 

usługa  walidacji  kwalifikowanych  podpisów  elektronicznych  (art.  32 

rozporządzenia  eIDAS)  oraz  kwalifikowana  usługa  walidacji  kwalifikowanych  podpisów 

elektronicznych (art. 33 

rozporządzenia eIDAS). 

Zgodnie  z  art.  3  pkt  19 

rozporządzenia  eIDAS  dostawcy  usług  zaufania  dzielą  się  na 

kwalifikowanych  i  niekwalifikowanych  dos

tawców  usług  zaufania,  którzy  działają  zgodnie  z 

rozporządzeniem  eIDAS.  Izba  ustaliła,  co  zostało  wykazane  na  rozprawie  na  podstawie 

przeds

tawionych  dowodów  (rejestr  niekwalifikowanych  usług  zaufania  oraz  rejestr 

kwalifikowanych  usług  zaufania),  że  Narodowy  Bank  Polski  poprzez  Narodowe  Centrum 

Certyfikacji  (NCCert)  prowadzi  rejestr 

usług  zaufania,  zarówno  kwalifikowanych  i 

niekwalifikowanych usług zaufania.  

Zdaniem  Izby  na  podstawie 

zebranego  materiału  dowodowego  i  zgodnie  z  OPZ  do 

przedmiotowego post

ępowania mogli przystępować wykonawcy spełniający kryteria określone 

w art. 32 

rozporządzenia eIDAS, a nie wyłącznie wykonawcy spełniający kryteria określone w 

art.  33 

rozporządzenia  eIDAS.  Zgodnie  z  art.  32  ust.  1  rozporządzenia  eIDAS,  proces 


walidacji  kwalifikowanego  podpisu  elektronicznego 

potwierdza  ważność  kwalifikowanego 

podpisu elektronicznego, pod warunkiem 

że: 

a)  certyfikat

, który towarzyszy podpisowi był w momencie składania podpisu kwalifikowanym 

certyfikatem podpisu elektronicznego zgodnym z załącznikiem I; 

b) 

kwalifikowany certyfikat został wydany przez kwalifikowanego dostawcę usług zaufania i był 

ważny w momencie składania podpisu; 

c) 

dane służące do walidacji podpisu odpowiadają danym dostarczonym stronie ufającej; 

d)  unikalny  zestaw  danych  reprezentujących  podpisującego  umieszczony  w  certyfikacie  jest 

prawidłowo dostarczony stronie ufającej; 

e)  jeżeli  w  momencie  składania  podpisu  użyty  został  pseudonim,  zostaje  to  wyraźnie 

wskazane stronie 

ufającej; 

f)  podpis  elektroniczny  został  złożony  za  pomocą  kwalifikowanego  urządzenia  do  składania 

podpisu elektronicznego; 

g) integralność podpisanych danych nie został naruszona; 

h) wymogi przewidziane w art. 26 

zostały spełnione w momencie składania podpisu. 

Zgodnie  z 

ust.  2  art.  32  rozporządzenia  eIDAS,  system  wykorzystany  do  walidacji 

kwalifikowanego 

podpisu elektronicznego zapewnia stronie ufającej prawidłowy wynik procesu 

walidacji 

i  umożliwia  stronie  ufającej  wykrycie  wszelkich  problemów  związanych  z 

bezpieczeństwem. 

Natomiast  postanowienia  art.  33  ust.  1 

rozporządzenia  eIDAS  wskazują,  że  kwalifikowaną 

usługę  walidacji  kwalifikowanych  podpisów  elektronicznych  może  świadczyć  wyłącznie 

kwalifikowany dostawca 

usług zaufania, który: 

a) zapewnia walidację zgodnie z art. 32 ust. 1; oraz 

b)  umożliwia  stronom  ufającym  otrzymanie  wyniku  procesu  walidacji  w  automatyczny, 

wiarygodny 

i  skuteczny  sposób  oraz  przy  użyciu  zaawansowanego  podpisu  elektronicznego 

lub zaawansowan

ej pieczęci elektronicznej dostawcy kwalifikowanej usługi walidacji. 

Izba 

ustaliła,  że  z  dowodów  przedstawionych  na  rozprawie  przez  wykonawcę  eB2B  Service 

Sp. z o.o. Sp.k., w postaci raport

ów weryfikacji podpisu elektronicznego z dnia 23 lutego 2022 

r. oraz pisma z dnia 23 lutego 2022 r. wystawionego dla wykonawcy eB2B Service Sp. z o.o. 

Sp.k.  przez 

Krajową  Izbę  Rozliczeniową  S.A.,  odnośnie  wykorzystywania  przez  wykonawcę 

komponentu  programistycznego  Szafir  SDK,  wynika  jednoznacznie

,  że  w/w  komponent  jest 

zgodny  w  zakresie  weryfikacji 

kwalifikowanych  podpisów  elektronicznych  z  wymaganiami 

określonymi w rozporządzeniu eIDAS.  


Nadto  Izba 

ustaliła,  że  dowody  odwołującego  (dowody  nr  3  i  5  dołączone  do  odwołania) 

wskazuj

ą na zakres usługi kwalifikowanej walidacji kwalifikowanych podpisów elektronicznych 

oraz 

podstawę działania komponentu programistycznego Szafir SDK co do jego zgodności z 

rozporządzeniem  eIDAS.  Izba  zgadza  się  z  odwołującym,  że  wykonawcy  Portal  PZP  Sp.  z 

o.o.  i eB2B Service Sp. z o.o. Sp.k. 

nie posiadają certyfikowanej walidacji, ale zgodnie z OPZ 

zamawiającego nie musieli takowej posiadać. 

W zakresie zarzutu braku 

posiadania przez platformę protokołu TLS 1.3 przez wykonawców, 

Izba  zważa,  że  zamawiający  w  pkt  4.6  OPZ  opisał:  „Platforma  ma  być  dostępna  przez 

protokół  https  przez  przeglądarkę  WWW.  Strefa  dostępu  Użytkownika  musi  być  zamknięta, 

połączenie  ma  być  szyfrowane.  Protokół  HTTPS  skonfigurowany  w  sposób  uwzględniający 

dobre praktyki w zakresie bezpieczeństwa, obejmujące w szczególności:  

Dopuszczenie stosowania wyłącznie protokołu TLS 1.3 i nowszych”. 

Izba  wskazuje, 

że  z  w/w  zapisu  wynika,  że  zamawiający  wymagał,  aby  platforma  była 

dostępna  przez  protokół  https  przez  przeglądarkę  WWW,  z  zastosowaniem  wyłącznie 

protoko

łu TLS 1.3 i nowszych.  

Izba 

ustaliła,  że  na  podstawie  zebranego  materiału  dowodowego  wykonawcy  posiadają 

platformę spełniającą  wymagania  zamawiającego  z  włączonym  protokołem  TLS  1.3  i ma on 

charakter  konfiguracyjny.  Nie  jest  tak,  jak  oczekuje 

odwołujący,  że  zamawiający  wymagał 

platformę z włączonym protokołem TLS 1.3 na dzień składania ofert. W OPZ brak jest takiego 

wymagania.  Poza  tym 

Izba  zważyła,  że  zgodnie  z  §  2  ust.  5  pkt  2  istotnych  postanowień 

umownych 

(załącznik  nr  7  do  SWZ),  udostępnienie  platformy  obejmuje  „drobne  modyfikacje 

konfiguracyjne, dostosowujące platformę do wymagań, których zakres nie będzie obejmował 

prac  programistycznych

”.  Zdaniem  Izby  tym  zapisem  zamawiający  dopuścił  drobne 

modyfikacje  platformy,  z 

wyłączeniem  prac  programistycznych.  Odwołujący  nie  wykazał,  że 

włączenie protokołu TLS 1.3 w miejsce protokołu TLS 1.2 należy do prac programistycznych. 

Izba  wskazuje,  że  w  pkt  4.1  zd.  2  OPZ,  zamawiający  wskazał,  że  „Platforma  będzie 

dostępna  w  Internecie  za  pośrednictwem  przeglądarki  internetowej,  pod  nazwą  domenową 

dostarczoną  przez  Zamawiającego”.  Zdaniem  Izby  z  zapisu  tego  wynika,  że  zamawiający 

określi pod jakim adresem strony internetowej będzie funkcjonować platforma.  

Izb

a  nadto  ustaliła,  że  przedstawione  przez  odwołującego  na  rozprawie  akty  notarialne 

(Repertorium A numer 8.744/2021 z dnia 22.12.2021 r. oraz Repertorium A numer 8.746/2021 


z  dnia  22.12.2021)  stwierdzające,  że  wykonawcy  nie  posiadają  platformy  z  protokołem  TLS 

1.3,  ponieważ  platformy  te  działają  pod  adresem  https://portal.smartpzp.pl/ppl  oraz 

https://platforma.eb2b.com.pl/open-auctions.html

  na

leżące  odpowiednio  do  Polskich  Portów 

Lotniczych  lub  platforma  obsługująca  różnych  zamawiających  działające  z  niższym 

protokołem, nie oznacza jeszcze, że taka platforma została zaoferowana zamawiającemu.  

Ponadto  wskazana  przez  odwołującego  na  rozprawie  platforma  wykonawcy  eB2B 

Service  Sp.  z  o.o.  Sp.k. 

działająca  pod  adresem 

https://zamowienia.psgaz.pl

z  włączonym 

protokołem  1.3  dotyczy  Polskiej  Spółki  Gazowniczej.  Innymi  słowy  odwołujący  wykazał 

jedynie,  że  platforma  z  protokołem  TLS  1.3  czy  też  platformy  z  protokołem  1.2  zostały 

dostarczone  dla  konkretnego  klienta  (np.  Polskich  Portów  Lotniczych  czy  Polskiej  Spółki 

Gazowniczej), z czego nie można wnioskować, że analogiczne platformy zostały zaoferowane 

dla zamawiającego. 

Izba 

ustaliła, że wykonawca Portal PZP Sp. z o.o. posiada platformę test.smartpzp.pl 

dowód nr 1 załączony do sprzeciwu) z ogólną oceną A lub test.smartpzp.pl z ogólną oceną 

A+ 

(dowód  nr  2  załączony  do  sprzeciwu)  oraz  wykonawca  eB2B  Service  Sp.  z  o.  o.  Sp.k 

posiada platformę wp.eb2b.com.pl (dowód w postaci testów wykonanych w dniu 22.02.2022 r. 

i 24.02.2022 r.), 

z włączonymi protokołami 1.3. 

Podnoszone na rozprawie argumenty odwołującego, że platforma wykonawcy Portal PZP Sp. 

z o.o. nie spełnia warunków SWZ, bowiem platforma ta działa na środowisku testowym a nie 

na  środowisku  produkcyjnym,  nie  przekonała  Izby.  Zdaniem  Izby  dopóki  zamawiający  nie 

odbierze  platformy  z  włączonym  protokołem  TLS  1.3  lub  nowszym,  to  platforma  cały  czas 

działa na środowisku testowym. 

Izba zważyła, że dowód w postaci umowy, która została przedstawiona przez Odwołującego 

na  rozprawie,  zawartej 

między  Odwołującym  a  dostawcą  kwalifikowanych  usług  zaufania, 

stanowi

ącej  tajemnicę  przedsiębiorstwa  (umowa  o  świadczenie  usług  zaufania  zawarta 

pomiędzy  Open  Nexus  Sp.  z.o.o.  a  Asseco  Data  Systems  S.A)  oraz  dowód  w  postaci 

certyfikatu  przyznanego  dla  Asseco  Data  Systems  S.A 

dotyczący  usługi  kwalifikowanej 

walidacji  elektronicznej  podpisów  oraz  pieczęci  kwalifikowanych  (dowód  nr  2  dołączony  do 

odwołania),  nie miały  znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy, jak bowiem wskazano  powyżej, 

zamawiający nie wymagał zaoferowania kwalifikowanych usług zaufania. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  574  i  575  ustawy 

Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 1 pkt 2 w zw. z § 5 pkt 2 lit. b oraz § 7 ust. 2 pkt 2 


w zw. z 

§ 7 ust. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. 

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz. U.  2020  r.  poz.  2437), 

obciążając  kosztami  postępowania  odwołującego  w  części  2/3  i  uczestnika  wnoszącego 

sprzeciw  Portal  PZP  Sp.  z  o.o. 

w  części  1/3.    Nadto  Izba  nie  uwzględniła  kosztów  z  tytułu 

wynagrodzenia 

pełnomocnika  zamawiającego  ze  względu  na  to,  że  zamawiający  ograniczył 

się na rozprawie jedynie do poparcia jednym zdaniem swego stanowiska co do uwzględnienia 

zarzutów  odwołania w  całości.  Tym  samym Izba  nie  uznała  kosztów  z tytułu wynagrodzenia 

pełnomocnika zamawiającego jako uzasadnionych. 

Wobec 

powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

Przewodniczący:     ……………………. 

……………………. 

…………………….