Sygn. akt: KIO 367/22
POSTANOWIENIE
z dnia 22 lutego 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aneta Mlącka
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 22 lutego 2022 r. w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 lutego
2022 r. przez
Wykonawcę Impel S.A. (ul. Ślężna 118, 53-111 Wrocław) w postępowaniu
prowadzonym przez
Zamawiającego Sąd Rejonowy dla Warszawy Śródmieścia w
Warszawie (ul. Marszałkowska 82, 00-517 Warszawa)
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Wykonawcy
Impel S.A. (ul. Ślężna 118, 53-111 Wrocław) kwoty 13500 zł 00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90 %
uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i
580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Kraj
owej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 367/22
Uzasadnienie
Zamawiający Sąd Rejonowy dla Warszawy Śródmieścia w Warszawie prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego,
którego przedmiotem jest: „Usługa sprzątania i utrzymania czystości powierzchni
wewnętrznych Sądu Rejonowego dla Warszawy-Śródmieścia w Warszawie oraz na terenie
zewnętrznym nieruchomości przy ul. Marszałkowskiej 82 w Warszawie”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 01 lutego 2022 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2022/S 022-055003.
10 lutego 2022 roku
Odwołujący Impel S.A. wniósł odwołanie, w którym zarzucił
Zamawiającemu naruszenie:
- art. 439 w zw. z art. 16 i 17 ustawy
Prawo zamówień publicznych poprzez brak ustalenia w
treści SWZ postanowień dotyczących zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia
wykonawcy w przypa
dku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją
zamówienia;
- art. 436 pkt 4 lit. b) w zw. z art. 16 i 17 ustawy
Prawo zamówień publicznych i w zw. art. 58
ustawy Kodeks cywilny poprzez wadliwe ustalenie w treści projektu umowy postanowień w
przedmiocie aktualizacji wynagrodzenia wykonawcy poprzez ustalenie maksymalnej wartości
możliwej zmiany wynagrodzenia;
- art. 433 pkt 1 i 3 w zw. z art. 353%. zw. z art. 5 oraz
art. 487 § 2 Kodeksu cywilnego
poprzez sporządzenie projektu umowy, zawierającego klauzule abuzywne, które to klauzule
kształtują postanowienia dotyczące kar umownych w sposób abstrahujący od winy
wykonawcy, co rażąco narusza równowagę kontraktową i zniechęca wykonawców do
składania ofert w postępowaniu, a w konsekwencji ogranicza uczciwą konkurencję w
zakresie, w jakim przewidziano w § 8 ust. 1 karę umowną za opóźnienie zamiast za zwłokę,
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości, nakazanie Zamawiającemu
dokonania zmiany treści SWZ oraz ogłoszenia o zamówieniu w sposób wskazany w treści
odwołania.
21 lutego 2022 roku
Odwołujący przesłał pismo, w którym oświadczył, że cofa odwołanie.
Wobec powyższego, stosownie do art. 568 pkt 1) ustawy Prawo zamówień publicznych z 11
września 2019 r., postępowanie podlegało umorzeniu.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie art. 557
ustawy Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. oraz § 9 ust. 1 pkt 3a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu
wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), z którego wynika, że w
przypadku
cofnięcia odwołania, Odwołującemu zwraca się 90% wpisu.
Przewodniczący: ………………………..……..