Sygn. akt: KIO 41/22
POSTANOWIENIE
z dnia 21 stycznia 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu w dniu 21 stycznia 2022 roku w Warszawie, na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego, odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 stycznia 2022 roku przez wykonawcę
Remondis Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez
Gminę Siemiątkowo w Siemiątkowie
przy udziale wykonawcy
ECOVIR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Ligowie,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. na
kazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego na rzecz
Remondis Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie kwoty 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej równowartość
uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz.1129 ze zm.), na niniejsze
postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………
Sygn. akt KIO 41/22
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Siemiątkowo w Siemiątkowie – działając na podstawie
przepisów ustawy dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r.,
poz. 1129 ze zm.
– ustawa P.z.p.), prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego, którego przedmiotem jest odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu Gminy Siemiątkowo w 2022 roku.
W 5 stycznia 2022 roku wykonawca Remondis Sp. z o.o. w Warszawie (dalej:
odwołujący) wniósł odwołanie od czynności zamawiającego, zarzucając zamawiającemu
naruszenie:
- art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 16 pkt 1 - 3 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty złożonej przez ECOVIR sp. z o.o. z siedzibą w Ligowie (dalej jako: „ECOVIR” lub
„przystępujący”), pomimo że jest ona niezgodna z warunkami zamówienia w zakresie, w
jakim ECOVIR w pkt 1 1 formularza
oferty stanowiącego oświadczenie dotyczące instalacji
do przetwarzania odpadów komunalnych, do której będą dostarczane odpady z Gminy
Siemiątkowo wskazał Instalację mechaniczno biologiczną będącą we władaniu
Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych w Lipnie sp. z o.o. podczas gdy instalacja ta, zgodnie
z pozwoleniem zintegrowanym z dnia 16 lutego 2018 r., nie jest przeznaczona do
przetwarzania wszystkich kategorii odpadów wskazanych w Szczegółowym Opisie
Przedmiotu
Zamówienia, a zatem należy uznać, że ECOVIR nie wskazał instalacji, w której
będą przetwarzane, w tym unieszkodliwiane wszystkie rodzaje wymienionych przez
Zamawiającego odpadów,
- art. 239 ust. 1 i 2 w zw. z art. 105 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 i 17 ust. 2 ustawy P.z.p. poprzez
nieprawidłową ocenę certyfikatów złożonych przez ECOVIR na potwierdzenie świadczenia
usług zgodnie z normami jakościowymi lub zgodnie z europejskimi normami zarządzania
środowiskowego, a w konsekwencji przyznanie ofercie ECOVIR nieprawidłowej liczby
punktów kryterium „Wdrożony system zarzadzania jakością lub zarządzania
środowiskowego”, co doprowadziło do wyboru oferty, która nie jest najkorzystniejsza na
podstawie kryteriów oceny ofert określonych w SWZ.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
l .
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów
postawionych w odwołaniu, tj. odrzucenia oferty złożonej przez ECOVIR ewentualnie
obniżenie punktacji oferty ECOVIR 0 20 pkt,
ponowienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w postępowaniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpił wykonawca
ECOVIR Sp. z o.o. w Ligowie.
W odpowiedzi na
odwołanie z dnia 20 stycznia 2022 roku, zamawiający oświadczył,
że:
uwzględnia zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 16 pkt 1 - 3 ustawy
P.z.p. poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez ECOVIR sp. z o.o. z siedzibą w
Ligowie (d
alej jako: „ECOVIR” lub „przystępujący”), pomimo że jest ona niezgodna z
warunkami zamówienia w zakresie, w jakim ECOVIR w pkt 1 1 formularza oferty
stanowiącego oświadczenie dotyczące instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych,
do której będą dostarczane odpady z Gminy Siemiątkowo wskazał Instalację mechaniczno
biologiczną będącą we władaniu Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych w Lipnie sp. z o.o.
podczas gdy instalacja ta, zgodnie z pozwoleniem zintegrowanym z dnia 16 lutego 2018 r.,
nie jest przeznaczona do przetw
arzania wszystkich kategorii odpadów wskazanych w
Szczegółowym Opisie Przedmiotu Zamówienia, a zatem należy uznać, że ECOVIR nie
wskazał instalacji, w której będą przetwarzane, w tym unieszkodliwiane wszystkie rodzaje
wymienionych przez Zamawi
ającego odpadów,
wnosi o oddalenie odwołania w pozostałym zakresie.
Przystępujący nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego
wskazanego wyżej zarzutu odwołania.
Odwołujący na posiedzeniu Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 stycznia 2022 roku
cofnął odwołanie w zakresie nieuwzględnionym przez zamawiającego.
Izba zważyła, co następuje:
Izba wskazuje, że zgodnie z art. 522 ust. 3, w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych
zarzutów przez odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na
posiedzeniu
niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca albo wykonawca, który przystąpił po stronie zamawiającego nie wniósł
sprzeciwu wobec uwzględnienia części zarzutów. W takim przypadku zamawiający
wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia,
zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie uwzględnionych zarzutów.
Wobec powyższego, postanowiono jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść § 9 ust. 1 pkt 2 lit.
b ro
zporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wysokości
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r., poz. 2437), z którego
wynik
a, że w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości,
koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy
zamawiający uwzględnił w części zarzuty przedstawione w odwołaniu i pozostałe zarzuty
zosta
ły przez odwołującego wycofane, a w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec
uwzględnienia przez zamawiającego w części zarzutów przedstawionych w odwołaniu
– w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu
kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący …….……………..