Sygn. akt KIO 417/22
POSTANOWIENIE
z dnia 2 marca 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Jolanta Markowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu
niejawnym bez udziału stron i uczestników postępowania w
dniu 2 marca 2022 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 15 lutego 2022 r. przez wykonawcę: BSG Sp. z o.o., ul. A. Struga 20,
95-100 Zgierz w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Miejsko Gminny
Ośrodek Sportu i Rekreacji w Piszu, ul. Mickiewicza 2, 12-200 Pisz,
przy udziale wykonawcy: I. S.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe GRETASPORT I. S., Podlesie 17, 41-303 Dąbrowa
Górnicza, zgłaszającego przystąpienie do postepowania odwoławczego w sprawie o sygn.
akt KIO 417/22 po stronie
odwołującego,
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z ra
chunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy: BSG Sp. z o.o., ul. A. Struga 20, 95-100 Zgierz kwoty 10 000
zł (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej równowartość kwoty uiszczonego
wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 wr
ześnia 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący ………………………
Sygn. akt KIO 417/22
UZASADNIENIE
Zamawiający – Miejsko-Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w Piszu - prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym z możliwością
negocjacji na podstawie art. 275 ust. 2 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) dalej zwanej
„Pzp” pn. „Modernizacja
stadionu przyszkolnego przy ul. Mickiewicza w Piszu
– Etap I”. Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych nr 2022/BZP 00053006/01 z dnia
10 lutego 2022. W tym samym dniu Zamawiaj
ący udostępnił wykonawcom specyfikacje
warunków zamówienia.
Wykonawca BSG Sp. z o.o.
z siedzibą w Zgierzu, na podstawie art. 505 ust. 1, art.
513 pkt 1, art. 514 ust. 1, art. 515 ust. 2 pkt 2 Pzp wni
ósł w dniu 15 lutego 2022 r. odwołanie
wobec
czynności Zamawiającego polegających na:
sporządzeniu SWZ w zakresie opisu przedmiotu zamówienia w sposób ograniczający
uczciwą konkurencję, poprzez taki dobór parametrów granicznych, które uniemożliwiają
złożenie oferty z nawierzchnią lekkoatletyczną produkcji Odwołującego, jednocześnie
naruszając zasadę udzielania zamówienia publicznego zapewniającego najlepszą jakość
uzasadnioną charakterem zamówienia,
sporządzenie SWZ w zakresie opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który
umożliwia zaoferowanie w zakresie nawierzchni typu Full Pur wyłącznie nawierzchni jednego
producenta tj. CONICA AG
– produkt CONIPUR, bez uzasadnienia obiektywnymi względami
techniczno-
użytkowymi,
opisu
kryteriów oceny ofert, w tym w szczególności:
a)
naruszenia
zasad udzielania zamówień publicznych, w tym zasady proporcjonalności
oraz związania z przedmiotem zamówienia a także uczciwej konkurencji,
b)
brak
u powiązania zastosowanych kryteriów oceny ofert z jakością przedmiotu
zamówienia,
c)
sprzeczności parametrów granicznych OPZ z kryteriami oceny ofert,
d)
zastosowania kryteriów oceny, których jedynym celem jest premiowanie w
odniesieniu do nawierzchni t
ypu Full Pur wyłącznie nawierzchni jednego producenta tj.
CONICA AG
– produkt CONIPUR.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów Pzp:
I.
W zakresie parametrów granicznych oraz wymagań dotyczących opisu przedmiotu
zamówienia:
art. 16 pkt 1 i 3 Pzp
tj. obowiązku przygotowania postępowania w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców oraz
proporcjonalny w odniesieniu do opisu przedmiotu zamówienia (kwestionowane parametry
przedstawione szcz
egółowo w uzasadnieniu odwołania),
art. 17 ust 1 oraz ust. 2 Pzp
poprzez zastosowanie w postępowaniu parametrów
granicznych nie zapewniających najlepszej jakości, uzasadnionej charakterem zamówienia i
nie prowadzących do uzyskania najlepszych efektów zamówienia w stosunku do
poni
esionych nakładów,
art. 99 ust 2 Pzp
poprzez sporządzenie SWZ w zakresie opisu przedmiotu
zamówienia w sposób utrudniający i ograniczający uczciwą konkurencję, poprzez taki dobór
parametrów, które uniemożliwiają złożenie Odwołującemu oferty, która nie podlegałaby
odrzuceniu,
art. 99 ust 4 Pzp,
poprzez opisanie parametrów granicznych w odniesieniu do
nawierzchni typu Full Pur w sposób zbieżny w skutkach z użyciem w opisie zamówienia
nazwy własnej systemu nawierzchni CONIPUR M firmy CONICA AG,
art. 99 ust 2, 4 Pzp,
poprzez sformułowanie wymaganego dokumentu dotyczącego
nawierzchni w postaci aprobaty ITB,
co przy uwzględnieniu treści SWZ powoduje brak możliwości ubiegania się o przedmiotowe
zamówienie w celu uzyskania zamówienia, oferując nawierzchnię systemu TETRAPUR ENZ
IIIM produkcji Odwołującego,
II.
W zakresie kryteriów oceny ofert:
art. 16 pkt 1 i 3 Pzp,
tj. obowiązku przygotowania w postępowania sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców oraz
proporcjonalny w odniesieniu do kryterium oceny ofert „Parametry techniczne” jak i sposobu
oceny ofert w ramach tego kryterium,
art. 17 ust 1 oraz 2 Pzp,
poprzez zastosowanie w postępowaniu w celu wyboru oferty
najkorzystniejszej, kryte
riów nie zapewniających najlepszej jakości, uzasadnionej
charakterem zamówienia i nie prowadzących do uzyskania najlepszych efektów zamówienia
w stosunku do poniesionych nakładów,
art. 239 ust 2 Pzp, przy zastosowaniu kwestionowanego kryterium oceny
pro
wadzącego do uznania za najkorzystniejszą oferty, która nie przedstawia
najkorzystniejszego stosunku jakości do ceny,
art. 241 ust 3 Pzp,
poprzez zastosowanie kryterium oceny ofert, które w istocie odnosi
się nie do przedmiotu zamówienia, tj. jakościowych cech przedmiotowych produktów, ale do
podmiotu oferującego konkretną markę jednego produktu (systemu nawierzchni CONIPUR
M firmy CONICA AG),
art. 99 ust 4 Pzp w zw. z art. 241 ust 1 Pzp, poprzez opisanie kryterium oceny
„Parametry techniczne” w sposób zbieżny w skutkach z użyciem w opisie zamówienia nazwy
własnej systemu nawierzchni CONIPUR M firmy CONICA AG,
art. 242 ust. 2 pkt Pzp,
poprzez określenie kryterium oceny ofert w sposób, który nie
premiuje faktycznie produktu
„lepszego", poprzez opisanie konkretnych parametrów
technicznych, a wyłącznie produkt konkretnego producenta, który jest produktem tożsamym
z nawierzchnią oferowaną przez Odwołującego, a zatem nie istnieją żadne obiektywne
przyczyny dla preferowania przez Zamawiającego konkretnych parametrów nawierzchni
CONIPUR i przyznawania za nie dodatkowych punktów w procesie oceny ofert.
S
posób sformułowania kryteriów oceny ograniczył, a praktycznie wykluczył przy
uwzględnieniu wagi zastosowanego kryterium, możliwość realnego konkurowania przez
wykonawców oferowanymi produktami, poprzez całkowitą dyskryminację nawierzchni
systemu TETRAPUR ENZ IIIM produkcji BSG choć nawierzchnia ta jest co najmniej
równoważna, a w wielu parametrach lepsza niż faworyzowany system CONICA.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości oraz nakazanie
Zamawiającemu dokonania zmiany treści SWZ oraz ogłoszenia o zamówieniu poprzez:
zmianę opisu przedmiotu zamówienia w SWZ w sposób umożliwiający zaoferowanie
nawierzchni systemu TETRAPUR ENZ IIIM p
rodukcji BSG (zakres żądań odwołania zgodny
z uzasadnieniem odwołania) a także usunięcie wymogu dotyczącego aprobaty ITB dla
nawierzchni,
zmianę w zakresie kryteriów oceny ofert w SWZ poprzez modyfikację zasad punktacji
w zakresie kryterium „Parametry techniczne” (zakres żądań odwołania zgodny z
uzasadnieniem odwołania),względnie jego usunięcia w aktualnym kształcie.
Odwołujący wyjaśnił, że jest zainteresowany zarówno udzieleniem mu
przedmiotowego zamówienia jak również możliwością zaoferowania przez innych
wykonawców zamówienia systemu nawierzchni Tetrapur, której jest producentem.
W sytuacji, gdy treść SWZ w zakresie opisu przedmiotu zamówienia jak i kryteriów oceny
odnoszących się do nawierzchni została sformułowana w sposób sprzeczny z ustawą Pzp, w
szczególności, gdy Zamawiający wadliwie sformułował kryteria i zasady oceny ofert na ich
podstawie, Odwołujący faktycznie utracił możliwość uzyskania zamówienia, analogicznie jak
ekonomicznie nieuzasadnionym byłoby przy łącznej wadze kwestionowanych kryteriów na
poziomie 20% oferowanie w postępowaniu systemu produkcji BSG przez innych
wykonawców. Kwestionowane w odwołaniu postanowienia SWZ pozbawiają Odwołującego
możliwości uzyskania przedmiotowego zamówienia publicznego i jego realizacji na
najkorzystniej
szych dla Zamawiającego warunkach.
Ponadto Odwołujący wskazał, że w wyniku naruszenia przez Zamawiającego
przepisów ustawy Odwołujący może ponieść szkodę bowiem gdyby Zamawiający postąpił
zgodnie z przepisami ustawy Pzp, tj. prawidłowo sformułował treść SWZ, w szczególności w
zakresie parametrów granicznych i kryteriów oceny możliwe byłoby złożenie oferty przy
zastosowaniu systemu nawierzchni produkcji BGS i realne konkurowanie.
Poprzez wskazane powyżej czynności Zamawiający pozbawił Odwołującego
możliwości uzyskania niniejszego zamówienia a także ew. możliwości uzyskania przychodów
z zaoferowania w postępowaniu przez innych wykonawców nawierzchni jego produkcji.
Zamawiający doprowadził bowiem do sytuacji, w której Odwołujący nie jest w stanie złożyć
ofert
y, która ma szanse konkurować z systemem CONICA, pomimo pełnej równoważności
parametrów tak jakościowych jak i technicznych.
Na wezw
anie Zamawiającego do zgłoszenia przystąpienia do postępowania
odwoławczego, przekazane wykonawcom w dniu 15 lutego 2022 r. wraz z kopią odwołania,
przez publikację na stronie internetowej prowadzonego postępowania, w dniu 17 lutego 2022
r. I. S.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe
GRETASPORT I. S.
zgłosiła przystąpienie do niniejszego postępowania odwoławczego,
stosownie do art. 525 ust. 1- 3 Pzp, po stronie O
dwołującego, wnosząc o uwzględnienie
odwołania w całości.
Pismem z dnia 28 lutego 2022 r.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w
której uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu. Zamawiający oświadczył, że
zgodnie z art. 522 ust. 1 zdanie drugie Pzp
, uwzględnił wszystkie zarzuty Odwołującego w
zakresie opisu przedmiotu zamówienia oraz kryteriów oceny ofert. Wskazał, że wartości i
opis kryteriów został dostosowany i uwzględniono wagi proporcjonalnie do przedmiotu
zamówienia. Zamawiający wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego z uwagi na fakt,
że żaden wykonawca nie zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiaj
ącego. Zamawiający załączył do odpowiedzi na odwołanie wydruk zmian
wprowadzonych w dniu 28 lutego 2022 r.
w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w specyfikacji
warunków zamówienia.
B
iorąc pod uwagę dokonane powyżej ustalenia, Izba zważyła, co następuje:
Izba
stwierdziła, że wobec uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych
w odwołaniu oraz wobec braku zgłoszenia przez wykonawców w
ustawowym terminie oraz w trybie,
o którym mowa w art. 525 ust. 1-3 Pzp, przystąpień do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, postępowanie niniejsze należało
umor
zyć na podstawie art. 522 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym, w
przypadku uwzględnienia
przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
po
stępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy,
pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Wobec p
owyższego, postanowiono, jak w sentencji.
O
kosztach postępowania Izba orzekła, biorąc pod uwagę treść § 9 ust. 1 pkt 2a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szcze
gółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wyso
kości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020r., poz. 2437), z którego
w
ynika, że jeżeli zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu
przed otwarciem rozprawy, a
do postępowania odwoławczego nie przystąpił żaden
wykonawca po stronie zamawi
ającego, Izba orzeka o dokonaniu zwrotu na rzecz
Od
wołującego z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący …….……………..