Sygn. akt: KIO 423/23
WYROK
z dnia 28 lutego 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Joanna Gawdzik-Zawalska
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 lutego 2023 r. w
Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 lutego 2023 r. przez wykonawcę:
PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. (ul. Odkrywkowa 91, 42-504 Będzin)
ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego:
Miejski Zarząd Ulic i Mostów (ul. Józefy Kantorówny 2a, 40-381 Katowice)
z udziałem:
Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych DIAG-MOST sp. z o.o. (ul. Racławicka
146, 01-117 Warszawa)
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie
Kosztami postępowania obciąża odwołującego i:
zalicza w ich poczet poniesioną przez odwołującego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) tytułem wpisu oraz poniesione
przez odwołującego i zamawiającego kwoty po 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów
postępowania odwoławczego.
Stosownie do art. 579 i art.
580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (tj.: Dz.U. z 2022 r., poz.
1710 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..
KIO 423/23
UZASADNIENIE
Miejski Zarząd Ulic i Mostów (ul. Józefy Kantorówny 2a, 40-381 Katowice) (dalej
również: „Zamawiający”) prowadzi w trybie podstawowym na podstawie art. 275 ust 1 ustawy
z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz.U. z 2022 r., poz. 1710 z
późn. zm.) (dalej również: „Ustawa” lub „PZP”) postępowanie pn.: Poprawa bezpieczeństwa
uczestników ruchu drogowego poprzez budowę i modernizację obiektów inżynierskich w
ciągu dróg publicznych na terenie miasta Katowice (dalej również: „Postępowanie”).
Informacje istotne dla zamówienia, w tym także opis przedmiotu zamówienia,
wymagania co do
zawartości ofert oraz sposób ustalenia ceny opisuje specyfikacja
warunków zamówienia wraz z załącznikami (dalej również: „SWZ”).
W dniu 14 lutego 2022 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie
wpłynęło odwołanie PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. (ul. Odkrywkowa 91, 42-504 Będzin)
(dalej również: „Wykonawca” lub „Odwołujący”) ubiegającego się o udzielenie zamówienia
publicznego w ramach Postępowania.
Prz
ystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosiło
Pr
zedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych DIAG-MOST sp. z o.o. (ul. Racławicka 146, 01-117
Warszawa)
(dalej również: „Przystępujący” lub „DIAG-MOST”). Izba stwierdziła skuteczność
przys
tąpienia w świetle art. 525 ust. 1-3 Ustawy.
Odwołujący wniósł odwołanie wobec niezgodnych z Ustawą czynności
Zamawiającego w postaci zaniechania odrzucenia oferty złożonej przez Przystępującego i w
konsekwencji
uznania oferty złożonej przez DIAG-MOST za najkorzystniejszą.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie Ustawy:
1. art. 226 ust. 1 pkt 5 oraz pkt 10 PZP w zw. z art. 239 ust. 1 PZP poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty DIAG-
MOST, pomimo że jest ona niezgodna z następującymi
wymaganiami Zamawiającego ujętymi w: a) ust. 15 SWZ, gdzie wskazano, że
kosztorysy ofertowe muszą uwzględniać wszystkie elementy i roboty
wyszczególnione w przedmiarze; b) zał. nr 6 do SWZ (Założenie wyjściowe do
kosztorysowania robót budowlanych), gdzie Zamawiający wymagał, aby: −
kosztorysy zawierały cały zakres rzeczowy robót zawartych w przedmiarze, a opisy
pozycji były zgodne z przedmiarami (ust. 1.7); − wykonawcy wycenili cały zakres
robót z poszczególnych przedmiarów, w przeciwnym razie oferta powinna zostać
odrzucona (ust. 1.10);
− wykonawcy nie dokonywali zmian w zakresie oraz ilości
robót wynikających z przedmiaru (ust. 1.11); co stanowi konsekwencję tego, że nie
zawiera ona wyceny w zakresie pozycji nr 44 kosztorysu ofertowego dla zadania
KIO 423/23
„Rozbiórka i budowa mostu w ciągu ul. Żelaznej nad rzeką Rawą w Katowicach”
(dalej również: „Zadanie”), co powinno skłonić Zamawiającego do odrzucenia oferty
DIAG-MOST j
ako niezgodnej z warunkami zamówienia oraz zawierającej błąd w
obliczeniu ceny, tymczasem Zamawiający uznał ją za najkorzystniejszą i dokonał jej
wyboru w Postępowaniu;
2. art. 223 ust. 2 pkt 3 PZP w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP poprzez poprawienie
wadliwo
ści w ofercie DIAG-MOST polegającej na braku uwzględnienia zawartości
przedmiotowej pozycji nr 44 kosztorysu ofertowego dla Z
adania jako omyłki w
rozumieniu art. 223 ust. 2 pkt 3 PZP
, gdyż zaistniała wadliwość nie ma charakteru
omyłki (na co w szczególności wskazuje treść SWZ), a ponadto nie zostały spełnione
przesłanki zastosowania tego przepisu, przez co działanie Zamawiającego stanowi
nieuzasadnioną ingerencję w treść złożonej oferty; a w konsekwencji powyższych
3. art. 16 ust. 1 PZP poprzez prowadzenie Po
stępowania w sposób niezapewniający
zachowania
uczciwej
konkurencji,
równego
traktowania
wykonawców,
proporcjonalności i przejrzystości.
Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty, za którą uznana została złożona przez DIAG-MOST; odrzucenia
oferty złożonej przez DIAG-MOST; powtórzenia czynności badania i oceny ofert.
Odwołujący wskazał, że wynagrodzenie w Postępowaniu ma charakter kosztorysowy
a sformułowanie „ryczałtowo-ilościowe” z umowy ust. 2 wskazuje, że „ryczałtowe” a więc
wiążące i niezmienne są wartości przypisane do poszczególnych pozycji kosztorysowych.
W
ynagrodzenie, które otrzyma wybrany wykonawca stanowić będzie iloczyn cen
jednostkowych z kosztorysu ofertowego oraz faktycznej
ilości robót. W ocenie
Odwołującego, z perspektywy oceny prawidłowości wyceny kosztorysowej znaczenie ma nie
tylko wskazanie cen jednostkowych, ale i opracowanie kosztorysu zgodnie z oczekiwaniami
zamawiającego (co jest niezbędne dla oceny prawidłowości oferty i porównywalności ofert w
P
ostępowaniu). Stąd, aby dokonać prawidłowego rozliczenia kontraktu, wykonawcy
zobligowani zostali do
dostarczenia wraz z ofertą dokumentów kosztorysowych, których
sposób przygotowania i treść zostały opisane w SWZ.
Tutaj Odwołujący przywołał treść ust. 15 SWZ (sposób obliczenia ceny): „Wykonawca musi
sporządzić kosztorys/sy ofertowy/we, uwzględniający/ce wszystkie elementy i roboty
wyszczególnione w przedmiarze/rach robót, - a wynikający z dokumentacji projektowej
załączonej do SWZ. Cena ofertowa (oferty) musi wynikać wprost z kosztorysu/ów
ofertowego/ych. Tak wyliczone wartości netto, podatek VAT i brutto dla zakresu minimalnego
gwarantowanego oraz opcjonalnego należy wpisać do oferty. Wymagany przez
zamawiającego sposób opracowania kosztorysu/ów ofertowego/ych podany jest w zał. Nr 6
KIO 423/23
tj.
w „Założeniach wyjściowych do kosztorysowania”. Kosztorysy ofertowe miały z kolei
zostać przygotowane w oparciu o opracowane przez Zamawiającego przedmiary robót.
Odwołujący wskazywał, że ust. 13.3 SWZ (zawartość oferty) kosztorys ofertowy jest
elementem oferty:
„Oferta składana jest pod rygorem nieważności w formie elektronicznej
(zgodnie z art.781 KC lub w postaci elektronicznej opatrzona być winna podpisem zaufanym
lub podpisem osobistym).
Wykonawca składa ofertę (wraz z załącznikami j.n,) na platformie
https://platformazakupowa.pl/pn/mzum.katowice
Oferta
musi
zawierać
następujące
oświadczenia i dokumenty: 1) wypełniony formularz ofertowy sporządzony na podstawie
wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do SWZ, 2) Kosztorys ofertowy opracowany metodą
kalkulacji uproszczon
ej w sposób podany w zał. Nr 6 na podstawie załącznika Nr 11 do
SWZ, (…)”.
Wskazał, że sposób sporządzenia kosztorysu ofertowego określony został w załączniku nr 6
do SWZ
– nr 6 (Założenia wyjściowe do kosztorysowania). Tutaj Odwołujący przywołał ust.
: „Kosztorys/sy/ ofertowy/e/ muszą zawierać cały zakres rzeczowy poszczególnych robót
zawartych w przedmiarze/ach/ będącym/mi/ integralną częścią dokumentacji projektowej/ch/,
które otrzymali wszyscy Wykonawcy wraz ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia” ;
„Jeżeli Wykonawca nie wyceni całego zakresu robót z poszczególnych pozycji
przedmiaru(ów), o którym mowa w pkt. 1.7. i 1.9. lub wszystkich pozycji kosztorysowych,
zamawiający uzna, że oferta nie dotyczy realizacji całego zadania, w związku z czym z mocy
art. 226. ust. 1 pkt.10 ustawy Pzp zostanie odrzucona”; 1.11 „Wykonawca nie może
samodzielnie zmienić zakresu oraz ilości robót (usług) ujętych w danej pozycji przedmiaru”
Z powyższego Odwołujący wywodził, że: wykonawcy definitywnie związani są zakresem
zamówienia narzuconym przez Zamawiającego w przedmiarze robót; przedmiar robót
znaleźć musi bezwzględnie odzwierciedlenie w treści kosztorysów ofertowych złożonych
wraz z ofertą; wykonawcy nie są uprawnieni do jakiejkolwiek ingerencji w treść przedmiarów
robót lub (stanowiących ich konsekwencję) kosztorysów ofertowych; skutkiem takiej
(niedopuszczalnej) ingerencji będzie odrzucenie oferty wykonawcy.
Odwołujący wskazał, że: DIAG-MOST złożył wraz z ofertą wymagane przez Zamawiającego
kosztorysy (w
rozbiciu na pięć plików); W jednym z nich (kosztorys ofertowy dla Zadania
usunął zawartość kolumny „ilość” w zakresie jednej z pozycji wymaganej przez
Zamawiającego (w zakresie branży elektrycznej) z pozycji numer 44. Odwołujący podkreślał
intencjonalność Wykonawcy w sposobie wypełnienia oferty, tj. usunięciu ilości przedmiarowej
roboty wywozu ziemi.
Podkreślał niedopuszczalność usunięcia niezgodności w świetle
przywołanych powyżej zapisów SWZ, kosztorysowego charakteru wynagradzania oraz
istotności kosztorysu ofertowego dla kalkulacji ceny a następnie wynagradzania wykonawcy,
w tym świetle SWZ.
KIO 423/23
Według Odwołującego Zamawiający dokonując czynności naruszył wymóg ust. 1.11. SWZ,
tj. kosztorys złożony przez DIAG-MOST nie obejmuje całego zakresu rzeczowego
wynikającego z przedmiaru, który zawiera pozycję (pracę) nr 44 obejmującą wywóz 4,8 m3
ziemi
, którą bezwzględnie należało wycenić (a czego DIAG-MOST nie uczynił); usunięcie
zawartości wynikającej z kolumny „ilość” analizowanego przedmiaru doprowadziło do
samodzielnej (przeprowadzonej przez wykonawcę) zmiany zakresu i ilości robót;
Według Odwołującego Zamawiający naruszył również postanowienie 1.10 SWZ gdyż:
pomimo braku wyceny przez DIAG-
MOST całego zakresu robót określonego w przedmiarze,
zaniec
hał odrzucenia oferty tego wykonawcy jako zawierającej błąd w obliczeniu ceny.
Działaniem sprzecznym z Ustawą i SWZ było również w ocenie Odwołującego poprawienie
wadliwości z oferty DIAG-MOST w trybie art. 223 ust. 2 pkt 3 PZP, co dodatkowo
spowodowało odstąpienie od jasnych i jednoznacznych postanowień SWZ (zmienianej na
obecnym etapie te postanowienia).
Obowiązkiem wykonawców opracowujących kalkulację
ofertową nie było wypełnianie rubryki zawierającej ilości (te zostały bowiem narzucone przez
Zamawiającego), lecz wyłącznie wypełnienie rubryki zawierającej cenę jednostkową oraz
sumę dla danej pozycji (iloczyn ilości i ceny jednostkowej). Według Odwołującego w
analizowanym przypadku nie doszło do zaniechania wypełnienia określonej pozycji, lecz
usunięcia zawartości pozycji opracowanej przez Zamawiającego. Tymczasem z perspektywy
obostrzeń narzuconych przez Zamawiającego w treści SWZ sytuacje te drastyczne różnią
się od siebie. Co więcej, według Odwołującego, postępowania DIAG-MOST jest dokładnie
tym, czego
zakazał Zamawiający w ust. 1.11 (zmiana zakresu/ilości robót) oraz ust. 1.10
(brak wyceny pełnego zakresu). W ocenie Odwołującego Zamawiający powinien zatem
zdecydować się na automatyczne odrzucenie oferty jako niezgodnej z warunkami
zamówienia oraz zawierającej błąd w obliczeniu ceny. Według Odwołującego nie sposób
uznać, że niezgodność ta może zostać uznana za (niezamierzoną) omyłkę. Decydując się na
wycenę oferty z pominięciem określonej pozycji przedmiarowej wykonawca DIAG-MOST
oparł swoją wycenę na odmiennym od określonego w treści dokumentacji Postępowania
stanie (zakresie) faktycznym
robót, co stanowi błąd w obliczeniu ceny.
Zamawiający nie uznał odwołania wnosząc o jego oddalenie. Podkreślał zgodność
podejmowanych przez siebie czynności z Ustawą i SWZ, w szczególności przywoływanymi
przez Odwołującego zapisami załącznika nr 6 do SWZ. Podkreślał, że tylko nie wycenienie
całego zakresu rzeczowego poszczególnych pozycji mogłoby stanowić podstawę do uznania
niezgodności oferty z SWZ i w konsekwencji jej odrzucenie, a w przedmiotowej sprawie nie
było takiej sytuacji oraz, że nieprawidłowość nie jest błędem lecz omyłką, którą skorygować
można było w oparciu o treść dokumentacji zamówienia i oferty. Wycena roboty z wywozu
ziemi samochodami samowyładowczymi z załadowaniem i wyładowaniem gruntu wyceniona
KIO 423/23
została w pozycji 44 kosztorysu ofertowego dla Zadania przez Przystępującego na kwotę 80
zł za m3 i tak samo w innej pozycji kosztorysu ofertowego (numer 23) również na sumę 80 zł
za m3.
Przystępujący popierał stanowisko Zamawiającego. Podkreślał, że nie zamierzał
dokonywać zmiany w zakresie robót, niezgodność z SWZ wynikła z omyłki. Wskazał
jednostkę miary „m3” oraz cenę jednostkową „80,00 zł” za m3, a w wyniku omyłki przy
sporządzaniu oferty – kosztorysu ofertowego - nie wpisał wskazanej przez Zamawiającego w
SWZ ilości w m3 – liczby 4,8, . Stąd wartość roboty z punktu 44 wskazana została w
kosztorysie
na kwotę 0,00 zł.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba nie dopatrzyła się zaistnienia przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania
na podstawie art. 528 Ustawy.
Izba uznała, że Odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia i możliwość
poniesienia szkody jako przesłanki materialnoprawnej dopuszczalności odwołania z art. 505
ust. 1 Ustawy.
Mając na uwadze zebrany w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron i
uczestnika Izba
oddaliła odwołanie.
Ustalając stan faktyczny Izba dopuściła dowody wnioskowane przez strony - oparła
się na dokumentach zamówienia oraz ofertach, uwzględniając stanowiska i oświadczenia
stron i uczestnika zaprezentowane w pismach procesowych i na rozprawie.
Izba ustaliła, że stan faktyczny, co do zasady, był niesporny pomiędzy stronami i
przedstawiony został powyżej. Odwołujący podkreślał jedynie intencjonalna zmianę zakresu
robót i powstania niezgodności, czego w ocenie Izby nie wykazał. Spór sprowadzał się do
oceny
niezgodności treści oferty (kosztorysu ofertowego w zakresie Zadania pozycja 44) z
SWZ jako niedopuszczalne
j ingerencji wykonawcy w zakres robót objętych zamówieniem lub
podlegającej korekcie niezgodności kosztorysu ofertowego z SWZ jako innej omyłki w
świetle przepisów Ustawy i przywołanych zapisów SWZ.
Izba ustaliła, że kosztorys ofertowy sporządzany był samodzielnie przez
wykonawców, tutaj Przystępującego. Zgodnie z SWZ Przystępujący opracował kosztorys
ofertowy
w oparciu o przedmiar dla Zadania opracowany przez Zamawiającego.
Przystępujący objął sporządzonym kosztorysem ofertowym całość robót objętych
przedmiarem Zadania
, w szczególności usługi wywozu ziemi:
pozycje 23 i 44
przedmiaru robót
23 D-
01.03.02 Wywóz ziemi samochodami samowyładowczymi z załadowaniem i wyładowaniem gruntu kategorii: III 9,2 m3
44 D-
01.03.02 Wywóz ziemi samochodami samowyładowczymi z załadowaniem i wyładowaniem gruntu kategorii: III 4,8 m3
KIO 423/23
i pozycje 23 i 44 kosztorysu ofertowego
23 D‐01.03.02 Wywóz ziemi samochodami samowyładowczymi z załadowaniem i wyładowaniem gruntu
kategorii: III 9,2 m3
44 D‐01.03.02 Wywóz ziemi samochodami samowyładowczymi z załadowaniem i wyładowaniem gruntu
kategorii: I m3
Kosztorys ofertowy dla Zadania
obejmował przewidziane przedmiarem roboty wywozu ziemi
tożsame co do zakresu a inne co do ilości w pozycjach 44 i 23 kosztorysu. Przystępujący
prawidłowo opisał pozycję kosztorysu nr 23 uwzględniając przyjętą przez siebie cenę za m3
oraz przewidzianą przez Zamawiającego w przedmiarze ilość ziemi do wywozu a także
stanowiącą iloczyn powyższych cenę za wykonanie całej usługi objętej pozycją 23.
Przystępujący pominął w opracowanym przez siebie kosztorysie ofertowym w pozycji 44
określoną w przedmiarze przez Zamawiającego ilość 4,8. Jednocześnie wskazał wartość
wyceny
usługi za 1 m3 na kwotę 80 zł netto i wartość pozycji kosztorysowej na 0,00 zł.
Przystępujący nie korzystał z przewidzianej SWZ możliwości (ust. 1.11) zgłaszania zmian
ilości lub zakresu robót.
W ocenie Izby działanie to nie stanowiło zmiany zakresu ani ilości robót ujętych w danej
pozycji przedmiaru, lecz właśnie inną omyłkę w rozumieniu art. 223 ust. 2 pkt. 3 PZP.
Przystępujący w kosztorysie ofertowym wycenił jednostkowy koszt wywozu 1 m3 ziemi na
sumę 80 pln netto (pozycje kosztorysowe 44 i 23). Ilość m3 ziemi podlegającej wywozowi
wynika bezpośrednio z przedmiaru Zadania. Prawidłowo więc Zamawiający ocenił
niezgodność oferty z SWZ jako podlegającą korekcie w trybie art. 223 ust. 2 pkt. 3 PZP i
samodzielnie uzupełnił pominiętą ilość 4,8, pomnożył ją przez cenę jednostkową i
skorygował cenę pozycji 44 oraz zwrócił się do Przystępującego w trybie art. 223 ust. 3 PZP
o wyrażenie zgody na poprawienie omyłki polegającej na niewypełnieniu ilości
przedmiarowej 4,8 w kosztorysie ofertowym i skorygowaniu ceny do/o
384 zł uznając
jednocześnie zmianę za nieistotną wobec ceny ofertowej 29 086 981,89 zł. Przystępujący
wyraził zgodę na korektę w trybie art. 223 ust. 3 PZP.
W ocenie Izby działanie to było zgodne z Ustawą.
Zgodnie z:
art. 239 ust. 1 i 2 PZP
1. Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie
kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia. 2. Najkorzystniejsza oferta to
oferta przedstawiająca najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny lub kosztu lub oferta z
najniższą ceną lub kosztem.;
art. 16 pkt 1-3 PZP
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe
traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny.;
KIO 423/23
art. 223 ust. 2 pkt 3 PZP
Zamawiający poprawia w ofercie: 3) inne omyłki polegające na
niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści
oferty
‒ niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona.
Art. 226 ust. 1 pkt. 5 i 10:
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: 5) jej treść jest niezgodna z
warunkami zamówienia; 10) zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu.
W ocenie Izby dla przyjęcia dopuszczalności zmiany oferty w trybie art. 223 ust. 2 pkt.
3 konieczne jest spełnienie następujących przesłanek: omyłka nie może być wynikiem
świadomego, zamierzonego działania wykonawcy, wystąpienie omyłki powoduje
niezgodność oferty z dokumentami zamówienia, a poprawienie takiej omyłki nie spowoduje
istotnych zmian w treści oferty, dodatkowo sposób skorygowania omyłki wynikać musi z
dokumentów zamówienia i oferty w taki sposób by umożliwić zamawiającemu korektę.
Jednocześnie Zamawiający ma obowiązek poprawić omyłkę wtedy, gdy sposób, w jaki ma
być dokonana poprawa, wynika z innych elementów treści oferty. Poprawienie omyłek
następuje poprzez ingerencję w oświadczenie woli Wykonawcy i mogą one dotyczyć
każdego elementu lub elementów oferty, nie tylko ceny. W przedmiotowym przypadku
zaistniały przesłanki zobowiązujące Zamawiającego do poprawienia oferty. Tym samym
zachowaniu Zamawiającemu nie sposób zarzucić naruszenia Ustawy w tym zakresie.
Izba zwraca uwagę na fakt, że postanowienia SWZ nie odnoszą się – tym bardziej nie
ograniczają ani nie wyłączają – obowiązków Zamawiającego przewidzianych art. 223 PZP.
Wobec tego, że treść oferty zawierała inna omyłkę w rozumieniu art. 223 ust. 2 pkt. 3 PZP
Zamawiający zobowiązany był ją skorygować. Izba wskazuje również, że nawet gdyby
uznać, że postanowienia SWZ wskazują na wolę ingerencji w zasady ustawowe to
niedopuszczalne
byłoby dokonanie wykładni postanowień SWZ w sposób prowadzący do
wyłączenia stosowania bezwzględnie obowiązujących przepisów PZP. Nieprawidłowe jest
więc stanowisko, zgodnie z którym postanowienia SWZ, w szczególności ust. 15 SWZ i ust.
1.7, 1.10 i 1.11 załącznika nr 6 do SWZ wykluczają stosowanie art. 223 PZP w sytuacji, gdy
treść oferty zawiera inne omyłki w rozumieniu art. 223 ust. 2 pkt. 3 PZP, których usunięcie
nie prowadzi do niedozwolonych negocjacji. O
cena zgodności oferty z warunkami
zamówienia dokonana powinna zostać po dokonaniu przez Zamawiającego korekt, do
których zobowiązuje go w tym zakresie Ustawa - norma art. 223 PZP.
W
świetle art. 555 ust. 1 w zw. z art. 516 ust. 1 pkt. 8-10 Ustawy „Izba nie może
orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu”, zaś „Odwołanie zawiera: (…)
8) zwięzłe przedstawienie zarzutów; 9) żądanie co do sposobu rozstrzygnięcia odwołania;
KIO 423/23
10) wskazanie okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających wniesienie odwołania
oraz dowodów na poparcie przytoczonych okoliczności”. W niniejszej sprawie, odwołanie
nie zawierało uzasadnienia faktycznego, które pozwoliłoby na zrekonstruowanie
s
przecznego z Ustawą zachowania Zamawiającego czy zdarzenia, wypełniającego przepisy
prawa, których naruszenie zarzucił Odwołujący. Zgodnie z art. 554 ust. 1 Ustawy „Izba
uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi: 1) naruszenie przepisów
ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania wykonawców”, co nie zostało wykazane
odwołaniem, w szczególności zmiany zakresu lub ilości prac przewidzianych przedmiarem
robót i złożenia oferty intencjonalnie niezgodnej w tym zakresie z treścią SWZ. Jednocześnie
poczynione w sprawie ustalenia przeczą założeniom opisanym w odwołaniu.
Mając na uwadze powyższe, Izba postanowiła jak w sentencji wyroku, orzekając na
podstawie art. 552 ust. 1, art. 553, art. 554 ust. 1 pkt. 1) Ustawy.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 575 i
art. 574 Ustawy oraz w oparciu o przepisy
§ 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2
R
ozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.
poz. 2437).
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodniczący
...…………………………..