Sygn. akt: KIO 427/22
WYROK
z dnia 3 marca 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie, w Warszawie, w dniu 3 marca 2022
roku odwołania
wniesionego do Prezesa Kr
ajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 lutego 2022 roku
przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Impel Security Solutions
sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, Impel Safety spółka
z ogranic
zoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, Impel Facility Services spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, Impel Tech Solutions spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu - obecnie Impel Synergies
sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Izba Administracji Skarbowej
w Rzeszowie
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o
z
amówienie Impel Security Solutions spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą we Wrocławiu, Impel Safety spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą we Wrocławiu, Impel Facility Services spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, Impel Tech Solutions spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu - obecnie Impel
Synergies sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Impel Security Solutions
sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, Impel Safety
sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, Impel Facility
Services sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu,
Impel Tech Solutions sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
we
Wrocławiu - obecnie Impel Synergies spółka z ograniczoną
odpowiedzialn
ością z siedzibą we Wrocławiu tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Kra
jowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………………….
Sygn. akt: KIO 427/22
U Z A S A D N I E N I E
Zam
awiający - Izba Administracji Skarbowej w Rzeszowie prowadzi postępowanie
o udzielenie zam
ówienia publicznego na usługi pn. pn. „Ochrona osób i mienia,
monitorowanie oraz konserwacja systemów alarmowych w obiektach Izby Administracji
Skarbowej w Rzeszowi
e”.
Ogłoszenie o tym zamówieniu 17 listopada 2021 r. zostało opublikowane Biuletynie
Zamówień Publicznych pod numerem ogłoszenia 2021/BZP 00272885/01 (zmianami treści
ogłoszenia nr 2021/BZP 00280824/01 z dnia 23.11.2021 r., nr 2021/BZP 00284726/01 z dnia
25.11.2021 r. oraz nr 2021/BZP 00290999/01 z dnia 30.11.2021 r.).
W dniu 16 lutego 2022 roku wykonawcy
wspólnie ubiegający się o zamówienie Impel
Security Solutions sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, Impel
Safety sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, Impel Facility
Services sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, Impel Tech
Solutions sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu - obecnie Impel
Synergies sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu wnieśli
odwołanie w przedmiotowym postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego.
Odwo
łujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów, które ma wpływ
na wynik postępowania w części nr I i nr II zamówienia:
1) art. 16 pkt. 1 ustawy p
rawo zamówień publicznych przez naruszenie przez
Zamawiającego zasad zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców przy ocenie oferty Odwołującego;
2) art. 226 ust. 1 pkt 2 pkt b)
ustawy prawo zamówień publicznych w związku z art. 117
ust. 1-
4 ustawy prawo zamówień publicznych poprzez wadliwe odrzucenie przez
Zamawiaj
ącego oferty Odwołującego;
art. 239 ust 1 ustawy prawo zamówień publicznych poprzez wadliwy wybór przez
Zamawiaj
ącego oferty najkorzystniejszej oferty.
Odwołujący wniósł w związku z podniesionymi zarzutami odwołania o:
• nakazanie Zamawiającemu uchylenia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
• nakazanie Zamawiającemu uchylenia odrzucenia oferty Odwołującego;
• nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownej oceny ofert i wybór
najkorzystniejszej oferty spo
śród ofert ważnych z uwzględnieniem oferty
Odwołującego.
Odwołujący podał, że ma interes w złożeniu niniejszego odwołania, ponieważ w razie
uwzgl
ędnienia odwołania oferta Odwołującego będzie ofertą najkorzystniejszą
w przedmiotowym post
ępowaniu.
Odwołujący w uzasadnieniu odwołania przedstawił argumentację faktyczną co do zarzutów
odwołania podniesionych na wstępie odwołania.
Po przeprowadzeniu posiedzenia i rozprawy z
udziałem Stron na podstawie
zebranego materiału w sprawie Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła,
co następuje:
Izba
stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art.
528 nowej ustawy
z dnia 11 września 2022 roku skutkujących odrzuceniem odwołania.
Odwołanie zostało złożone do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 16 lutego 2022 roku od
czynno
ści Zamawiającego z dnia 11 lutego 2022 roku. Kopia odwołania została przekazana
w ustawowym terminie Zamawiającemu, co zostało potwierdzone przez Odwołującego
na posiedzeniu oraz wynika z akt
sprawy odwoławczej.
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę uwzględnił akta sprawy odwoławczej,
kt
óre zgodnie z par. 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku
w sprawie post
ępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2453) stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentację
pos
tępowania o udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopię dokumentacji,
o której mowa w § 7 ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane
przez Izbę lub Prezesa Izby w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła stanowiska prezentowane na rozprawie przez Strony postępowania
odwoławczego oraz uwzględniła stanowisko prezentowane przez Zamawiającego w piśmie
procesowym z dnia 28 lutego 2022
roku „Odpowiedź Zamawiającego na odwołanie”.
Izba ustali
ła:
Na podstawie art. 552 ust. 1 ustawy z 2019
Izba wydając wyrok bierze za podstawę
stan rzeczy ustalony w toku
postępowania odwoławczego.
Izba
ustaliła, że Zamawiający pismami z dnia 11 lutego 2022 r. powiadomił Odwołującego
o dokonaniu wyboru oferty najkorzystniejszej w Cz
ęści I i II zamówienia oraz powiadomił
o odrzuceniu oferty
Odwołującego dla tych obu części.
Izba zważyła:
Izba ustaliła, Odwołujący nie wykazał wypełnienia łącznie przesłanek z art. 505
ust 1 nowej ustawy
– Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują
wykonawcy,
uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes
w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę
w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów ustawy - to jest posiadania interesu
w uzyska
niu danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.
Od
wołujący w uzasadnieniu przesłanek podał:
Wskazanie interesu
Odwołującego: Odwołujący ma interes w złożeniu niniejszego
odwołania, ponieważ w razie uwzględnienia odwołania oferta Odwołującego będzie ofertą
najkorzystniejsz
ą w przedmiotowym postępowaniu.
Izba
mając na uwadze całość okoliczności w przedmiotowej sprawie objętych tym
odwołaniem stwierdziła, że Odwołujący nie wykazał legitymacji do wnoszenia
odwołania.
O
dwołujący nie wykazał materialnoprawnych przesłanek dopuszczalności wniesienia
odwo
łania, bowiem w ogóle nie wskazał jednej z określonych w art. 506 ust. 1 ustawy
przesłanek tj. poniesienia lub możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przepisów
ustawy.
Wykazanie posiadania interesu w uzyskaniu zamówienia oraz poniesienia lub możliwości
pon
iesienia szkody przez Odwołującego ten ostatni musi wykazać na moment wniesienia
odwołania, a stanowisko w tym zakresie musi zostać zawarte w odwołaniu. W przedmiotowej
sprawie odwoławczej wykonawca Odwołujący nie odniósł się w ogóle do jednej z przesłanek
określonych w artykule 505 ust. 1 ustawy tj. poniesienia bądź możliwości podniesienia
szkody w wyniku naruszenia przepisów ustawy przez Zamawiającego. Wymaga
odnotowania,
że posiadanie statusu wykonawcy – podmiotu który złożył ofertę
w postępowaniu – nie jest wystraczające do skutecznego korzystania ze środków ochrony
prawnej określonych ustawą i w zasadzie nie rodzi żadnych skutków procesowych.
Obligatoryjny charakter przesłanek i konieczność ich wykazania w postępowaniu przez
składającego odwołanie wykonawcę potwierdza również art. 505 ust. 2 ustawy, zgodnie
z którym uprawnionymi do wniesienia odwołania wobec ogłoszenia wszczynającego
postępowanie o udzielnie zamówienia lub ogłoszenia o konkursie oraz dokumentów
zamówienia są organizacje wpisane na listę (art. 469 pkt 15 ustawy) oraz Rzecznik Małych i
średnich Przedsiębiorców, które to podmioty z natury rzeczy nie wykazują przesłanek
wskazanych w art. 505 ust. 1 ustawy.
W
sposób jednoznaczny odnosi się do tego doktryna, gdzie w Komentarzu do ustawy Prawo
zamówień publicznych z 2019 roku Urzędu Zamówień Publicznych (red. H. Nowak i M.
Winiarz) podano
, że „dla skutecznego wniesienia środka ochrony prawnej nie jest
wystarczające, aby wniósł je podmiot zaliczany do kategorii wskazanej w art. 505 ust. 1 Pzp.
Podmiot korzystający ze środka ochrony prawnej – oprócz tego, że musi zaliczać się
do tej kategorii
– musi także wykazać spełnienie tzw. materialnoprawnych przesłanek
do wniesienia środka ochrony prawnej, tj. wykazać, że: 1) ma lub miał interes w uzyskaniu
zamówienia lub nagrody w konkursie, 2) poniósł lub może ponieść szkodę, 3) poniesiona
lub możliwa do poniesienia szkoda jest wynikiem naruszenia przez zamawiającego
przepisów Pzp.”
Izba podkreśla, że obowiązek wykazania poniesienia lub możliwości poniesienia
szkody w wyniku naruszenia przez Zamawia
jącego przepisów ustawy został wprowadzony
do ustawy z dnia 29 stycznia 20
04 roku Prawo zamówień publicznych wraz z jedną
z kolejnych nowelizacji
tejże ustawy dokonaną dnia 2 grudnia 2009 roku, na mocy ustawy
o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009
r. nr 223 poz.1778)
która weszła w życie w dniu 29 stycznia 2010 roku. Na mocy tej
nowelizacji
ustawodawca przyznał prawo do skutecznego wniesienia środków ochrony
prawnej określonych w dziale VI ustawy wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu
podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub
może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. Zmiany
jakie zostały wprowadzone miały na celu w zakresie środków ochrony prawnej, między
innymi,
implementację do prawa krajowego postanowień dyrektywy 200/66/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 11 grudnia 2007 roku zmien
iającej dyrektywę Rady
89/665/WEG i 92/13/EWG w zakresi
e poprawy skuteczności procedur odwoławczych
w dziedzinie udzielania zamówień publicznych (DzUrz UE L 335 z 20 grudnia 2007 roku).
W wyniku tej zmiany wykonawca
składając odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej winien
był wykazać, że posiada lub posiadał interesu w uzyskaniu zamówienia, jak również przepisy
znowelizowanej ustawy wprowadziły konieczność wykazania przez wykonawcę, że poniósł
lub może podnieść szkodę w wyniku naruszeń przepisów ustawy. Powyższe regulacje
praw
ne znajdują swoją szeroką wykładnię w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej oraz
są niezmienne od 2010 roku, gdy zaczęły obowiązywać w porządku prawnym zamówień
publicznych. Prz
esłankę szkody bada się na dzień wnoszenia odwołania w odniesieniu
do czynno
ści Zamawiającego jakie zostały upublicznione, przy czym wykonawca w złożonym
odwołaniu musi tę przesłankę wykazać (tak też wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia
25 lutego 2021 roku sygn. akt KIO 373/21).
W ocenie Izby w odniesieniu
do przesłanki poniesienia szkody lub jej możliwości Odwołujący
nie przedstawi
ł żadnego uzasadnienia, to natomiast nie pozwala na zbadanie tej przesłanki.
Izba
nie może się domyślać wykazania przesłanki, nie może jej domniemywać czy też
wnioskować z przedstawionego uzasadnienia faktycznego odwołania. Jednoznacznie
zostało ww. komentarzu zaznaczone, że wykonawca musi wykazać spełnienie tych
przesłanek, co oznacza że nie tylko musi wykazać że faktycznie one są spełnione
ale
w ogóle podnieść argumentację w tym zakresie (tak też wyrok Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 26 października 2020 roku sygn. akt KIO 2193/20, KIO 2196/20, KIO
W okolicznościach tej sprawy Izba powołuje wyrok Sądu Okręgowego w Lublinie z dnia
5 maja 2008 roku sygn. akt IX Ga 44/08, który mimo wydania w obowiązującym wtedy stanie
prawnym pozostaje aktualny również obecnie – co potwierdzają odwołania do tego
orzeczenia
– a który w sposób jednoznaczny potwierdza, że przesłanki materialnoprawne
dopuszczenia od
wołania muszą być wykazane w odwołaniu. Brak wykazania przesłanek
materialnoprawnych
uzasadnia oddalenie odwołania. Oddalenie odwołania z uwagi na brak
wykazania
– w tym przypadku w ogóle brak podania – przesłanek materialnoprawnych
dopuszczalności
odwołania
uzasadnia
niepoddawanie
rozpoznaniu
zarzut
ów
merytorycznyc
h podnoszonych w odwołaniu, z uwagi na stwierdzony brak dopuszczalności
tego od
wołania. Potwierdza to również wyrok Sądu Okręgowego w Gdańsku z dnia 17
października 2008 roku sygn. akt XII Ga 308/08 wskazujący na konieczność w pierwszej
kol
ejności oceny przesłanek materialnoprawnych dopuszczalności wniesienia odwołania
(skargi) aby u
znać, że w konkretnej sprawie określonemu podmiotowi wnoszącemu środek
ochrony prawnej w ogóle przysługuje (tak też wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 26
października 2020 roku sygn. akt KIO 2193/20, KIO 2196/20, KIO 2198/20).
Izba wskazuje,
że zgodnie z art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Izba uwzględnia odwołanie
w
całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ
lub
może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, konkursu
lub systemu kwalifiko
wania wykonawców. Zgodnie z art. 557 ustawy w wyroku oraz
w postano
wieniu kończącym postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach
postępowania odwoławczego. W przedmiotowej sprawie odwołanie okazało się niezasadne.
O
kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557, art. 574
usta
wy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt
1 oraz
§ 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437),
stosownie do w
yniku postępowania.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji wyroku.
Przewodniczący:………………………………………..