Sygn. akt: KIO 50/22
POSTANOWIENIE
z dnia 19 stycznia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ący: Anna Wojciechowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w Warszawie w dniu 19
stycznia 2022 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7
stycznia 2022 r. przez
wykonawcę Devicor Medical Poland sp. z o. o. z siedzibą w
Krakowie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Białostockie Centrum
Onkologii im. Marii Skłodowskiej Curie z siedzibą w Białymstoku
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Devicor Medical Poland sp. z o. o. z siedzibą w Krakowie kwoty 15 000 zł
00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 50/22
Uzasadnienie
Zamawiający – Białostockie Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej Curie z
siedzibą w Białymstoku - prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. 2021 r., poz. 1129 z późn. zm. – dalej
„ustawa pzp”), pt. „Postępowanie na dostawę produktów leczniczych, wyrobów medycznych i
pozostałych produktów”, nr postępowania: DZP.261.12.2021. Postępowanie zostało
ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (ogłoszenie z dnia 3 września 2021 r.
za numerem 2021/S 171-444658).
W dniu 7 stycznia 2022
r. odwołanie wniósł wykonawca Devicor Medical Poland sp.
z
o. o. z siedzibą w Krakowie – dalej Odwołujący. Odwołanie zostało wniesione w grupie C18
(część 31 zamówienia) wobec czynności odrzucenia oferty Odwołującego oraz
unieważnienia postępowania w części 31 zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy
pzp:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit c) ustawy pzp w zw. z art. 108 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy pzp oraz
par. 2 ust. 1 pkt 1 lit. a) r
ozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23
grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub
oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz par. 8 rozporządzenia
Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 lipca 2015 r. w sprawie udzielania informacji o osobach
oraz o podmiotach zbiorowych na podstawie danych zgromadzonych w Krajowym Rejestrze
Karnym poprzez odrzucenie oferty Odwołującego pod zarzutem, że Odwołujący nie złożył
w
przewidzianym terminie podmiotowego środka dowodowego, potwierdzającego brak
podstaw do wykluczenia, w postaci informacji z Krajowego Rejestru Karnego zawierającego
załączniki z informacją o osobach z rejestru karnego państwa, którego obywatelami są te
osoby, dla O. A. oraz A. R.
, podczas gdy Zamawiający nie był uprawniony do żądania
przedłożenia dokumentów zawierających taki załącznik, zaś Odwołujący złożył w terminie
prawidłową informację z KRK;
2. art. 255 pkt 2 ustawy p
zp poprzez unieważnienie postępowania w grupie C18, podczas
gdy w grupie tej złożono niepodlegającą odrzuceniu ofertę Odwołującego.
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
oraz nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania w grupie C18;
dokonania czynności oceny oferty Odwołującego.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania
niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
Izba
stwierdziła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym w
Dziale IX ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie nie
zawiera
braków formalnych oraz został uiszczony od niego wpis. Izba ustaliła, że nie
zaistniały przesłanki określone w art. 528 ustawy pzp, które skutkowałyby odrzuceniem
odwołania.
Izba
ustaliła, że Zamawiający nie przekazał kopii odwołania innym wykonawcom
uczestniczącym w postępowaniu, gdyż w grupie C18 (część 31 zamówienia) Odwołujący był
jedynym Wykonawcą, który złożył ofertę. Izba stwierdziła, że do postępowania
odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
W dniu 18 stycznia 2022
r. wpłynęło do Krajowej Izby Odwoławczej pismo procesowe
Zamawiającego, w którym Zamawiający oświadczył, że uwzględnił wniesione odwołanie
w
całości. Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że pismo uwzględniające odwołanie zostało
złożone prawidłowo i podpisane przez osobę umocowaną, w konsekwencji czego uznała, że
odwołanie zostało skutecznie uwzględnione przed otwarciem rozprawy.
Krajowa Izba Odwoławcza uznała, iż zachodzą podstawy do umorzenia postępowania
odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 1 ustawy pzp, zgodnie z którym w przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba
może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron
oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po
stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Taka sytuacja zaistniała w
przedmiotowym postępowaniu odwoławczym. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
odwołania, natomiast po jego stronie nie przystąpił do postępowania odwoławczego żaden
wykonawca, co wyczerpuje dyspozycję ww. przepisu i obliguje Izbę do umorzenia
postępowania
odwoławczego.
Powyższe
powoduje
zakończenie
postępowania
odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na postawie art. 557 i 575 ustawy
z
dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zm.), nakazując dokonanie na
rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Przewodniczący: …………………….