KIO 548/22 WYROK dnia 17 marca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 07.09.2022

Sygn. akt: KIO 548/22 

WYROK 

z dnia 17 marca 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Anna Wojciechowska 

Protokolant:   

Rafał Komoń 

po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 14 marca 2022 

r. odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  28  lutego  2022  r.  przez  wykonawców 

wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum firm: EKOTRADE sp. 

o.o.  oraz  EKOTRADE  Security  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  w postępowaniu 

prowadzonym przez 

zamawiającego Muzeum Wojska Polskiego z siedzibą w Warszawie 

przy  udziale  wykonawcy 

CIVIS  Polska  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Ząbkach  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

przy  udziale 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia 

Konsorcjum  firm:  BASMA  SECURITY  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  i  CERBER 

OCHRONA  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Liwiu  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

Umarza  postępowanie  odwoławcze  w  zakresie  zarzutów  uwzględnionych  przez 

zamawiającego  względem  oferty  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się 

udzielenie zamówienia Konsorcjum firm: BASMA SECURITY sp. z o.o. z siedzibą 

w Warszawie i CERBER OCHRONA sp. z o.o. z siedzibą w Liwiu. 

W pozostałym zakresie oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się 

udzielenie zamówienia Konsorcjum firm: EKOTRADE sp. z o.o. oraz EKOTRADE 

Security sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i 

Zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 


wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Konsorcjum 

firm:  EKOTRADE  sp.  z  o.o.  oraz  EKOTRADE  Se

curity  sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Warszawie t

ytułem wpisu od odwołania, 

Zasądza  od  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia 

Konsorcjum  firm:  EKOTRADE  sp.  z  o.o.  oraz  EKOTRADE  Security  sp.  z  o.o. 

siedzibą  w  Warszawie  na  rzecz  wnoszącego  sprzeciw  wykonawcy  CIVIS 

Polska sp. z o.o. z siedzibą w Ząbkach kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące 

sześćset złotych zero groszy) stanowiącą uzasadnione koszty strony poniesione 

tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.  j.  Dz.  U.  z 2021  r.,  poz.  1129  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

terminie 14  dni  od  dnia jego doręczenia  -  przysługuje skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: ………………………….. 


Sygn. akt KIO 548/22 
 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Muzeum  Wojska  Polskiego  z  siedzibą  w  Warszawie  -  prowadzi 

postępowanie  o udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  podstawowym  bez  negocjacji 

na  podstawie  art.  275  pkt  1  ustawy  z dnia  11 

września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (tekst jednolity Dz. U. 2021 r., poz. 1129 z późn. zm. – dalej „ustawa pzp”), pn. 

„Usługi  ochrony  obiektów  Muzeum  Wojska  Polskiego  w  2022  r.”,  nr  postępowania:  ZP-

12/2021,  część  nr  1  i część  nr  2  zamówienia.  Ogłoszenie  o zamówieniu  opublikowane 

zostało w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 2 grudnia 2021 r., za numerem 2021/BZP 

W  dniu  28  lutego  2022 

r.  odwołanie  wnieśli  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się 

udzielenie zamówienia Konsorcjum firm: EKOTRADE sp. z o.o. oraz EKOTRADE Security 

sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie – dalej Odwołujący. Odwołujący wniósł odwołanie wobec 

wyboru 

jako oferty najkorzystniejszej w zakresie części nr 1 i części nr 2 zamówienia oferty 

wykonawcy  CIVIS  Polska  sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Ząbkach,  zaniechania  odrzucenia  oferty 

Civis  w  zakresie  części  nr  1  i  części  nr  2  zamówienia,  zaniechania  odrzucenia  oferty 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum firm: BASMA 

SECURITY sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i CERBER OCHRONA sp. z o.o. z siedzibą w 

Liwiu w zakresie części nr 2 zamówienia. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:  

1. art. 226 ust. 1 pkt 8 oraz art. 224 ust. 6 ustawy pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty 

Civis z powodu rażąco niskiej ceny pomimo, że Civis został wezwany przez Zamawiającego 

do  udzielenia  wyjaśnień  ceny  i  w  złożonych  wyjaśnieniach  nie  wykazał,  że  cena  nie  jest 

rażąco  niska,  a  wręcz  przeciwnie  -  złożone  wyjaśnienia  dowodzą,  że  oferta  Civis  zawiera 

rażąco niską cenę, 

2. art. 226 ust. 1 pkt 8 oraz art. 224 ust. 6 ustawy pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty 

Basma  z  powodu  rażąco  niskiej  ceny  pomimo,  że  Basma  został  wezwany  przez 

Zamawiającego  do  udzielenia wyjaśnień  ceny  i w  złożonych  wyjaśnieniach  nie wykazał,  że 

cena  nie  jest  rażąco  niska,  a  wręcz  przeciwnie  -  złożone  wyjaśnienia  dowodzą,  że  oferta 

Basma zawiera rażąco niską cenę, 

co  skutkuje  naruszeniem  art.  239  ust.  1  ustawy  pzp  w  zw.  z  art.  16  pzp  poprzez  wadliwy 

wybór oferty najkorzystniejszej w postępowaniu. 


Odwołujący w oparciu o wyżej wskazane zarzuty wniósł o uwzględnienie odwołania, 

jak 

również nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  jako  obarczonej  wadą  mającą 

wpływ na wynik postępowania, 

2) odrzucenia oferty Civis, 

3) odrzucenia oferty Basma. 

Izba  przedstawia  uzasadnienie  odwołania  wyłączenie  w  zakresie  zarzutów  co  do 

których  został  zgłoszony  sprzeciw  wobec  uwzględnienia  przez  Zamawiającego  odwołania, 

dotyczących Przystępującego Civis,  

Odwołujący uzasadniając zarzuty odwołania wskazał, że Zamawiający przeprowadził 

procedurę badania cen ofert Civis i Basma oraz pierwotnie uznał te wyceny i wyjaśnienia za 

wiarygodne. Krajowa Izba Odwoławcza wyrokiem z dnia 14 stycznia 2022 r. (sygn. akt KIO: 

nakazała 

Zamawiającemu 

unieważnienie 

czynności 

wyboru 

oferty 

najkorzystniejszej  i  odtajnienie  nieskutecznie  zastrzeżonych  przez  tych  wykonawców 

wyjaśnień  zaoferowanych  cen  ofert.  Po  wykonaniu  wyroku  –  pomimo  zastrzeżeń 

zgłoszonych przez Odwołującego – Zamawiający ponownie uznał wyceny i wyjaśnienia Civis 

oraz Basma za wiarygodne. 

Odwołujący powołał się na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 

dnia 7 stycznia 2019 r. (sygn. akt: KIO 2640/18), w

yrok Sądu Okręgowego w Katowicach z 

dnia 28 kwietnia 2008 r. (sygn. akt XIX Ga 128/08), w

yrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 

4 sierpnia 2011 r. (sygn. akt KIO 1562/11), w

yrok Sądu Okręgowego w Katowicach z dnia 30 

stycznia  2007  r.  (sygn.  akt  XIX  Ga  3/07),  w

yrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  25 

kwietnia 2019 r. (sygn. akt KIO 624/19). 

Odnośnie  rażąco  niskiej  ceny  w  ofercie  Civis  w  części  1  zamówienia,  Odwołujący 

wskazał,  że  na  stronie  5  wyjaśnień  Civis  wskazuje,  że  koszt  wynagrodzeń  pracowników 

ochrony  to  451  882,20  zł,  przy  płacy  minimalnej  3  010,00  zł  brutto  powiększonej  o  koszty 

prac

odawcy  w  wysokości  20,74%  podstawy  wymiaru.  Daje  to  łączny  koszt  wynagrodzenia 

dla  jednego  pełnego  etatu  na  poziomie:  3  010,00  x  1,2074  =  3  634,27  zł.  Civis  w  sposób 

zupełnie  niezrozumiały  skalkulował  koszty  urlopów  pracowniczych  oraz  pracy  w  godzinach 

noc

nych.  Przewidział  w  tej  pozycji  jedynie  31  813,01  zł  kosztów,  nie  podając  jednocześnie 

sposobu  obliczenia  tej  wartości.  Civis  zdawkowo  powołuje  się  na  wewnętrzny  regulamin 

pracy  i  przepis  art.  151

§  2  kodeksu  pracy,  lecz  nie  przedstawia  żadnych  dowodów 

uz

asadniających tak niskie koszty. Odwołujący podkreślił, że z ogólnej zasady prawa pracy 

wynika,  że  uregulowania  wewnętrzne  pracodawcy  nie  mogą  być  mniej  korzystne  dla 


pracowników  niż  zasady  kodeksowe  –  w  praktyce  ryczałtowe  rozliczanie  godzin  nocnych 

oznac

za  jedynie  taką  korzyść  dla  pracodawcy,  że  nie  musi  on  prowadzić  ewidencji  godzin 

pracy  (vide  art.  149  §  2  kodeksu  pracy).  Z  dyspozycji  art.  151

§  2  in  fine  kodeksu  pracy 

wynika,  iż  wysokość  ryczałtu  winna  zostać  ustalona  w  taki  sposób,  aby  odpowiadała 

przewidywanemu  wymiarowi  pracy  w 

porze  nocnej.  Inaczej  mówiąc,  wysokość  ryczałtu 

powinna  uwzględniać  prognozowany  wymiar  godzin  pracy  przypadających  w  porze  nocnej. 

Sąd  Najwyższy  w  wyroku  z  dnia  1 grudnia  1998  r.,  sygn.  akt  I  PKN  464/98,  stwierdził 

bowiem,  i

ż  „jeżeli  pracodawca  może  spełniać  określone  świadczenie  pieniężne  w  formie 

ryczałtu,  to  nie  może  być  on  ustalony  dowolnie,  lecz  powinien  odpowiadać  choćby  w 

przybliżeniu  świadczeniu,  które  przysługuje  pracownikowi  na  ogólnych  zasadach”.  W 

szczególności ryczałt nie przekłada się na oszczędności w kosztach pracy w porze nocnej. 

Wysokość  ryczałtu  ustalana  jest  na  ryzyko  pracodawcy,  a  zatem  jeżeli  pracownik  w 

określonym  czasie  wykonywał  pracę  w  godzinach  nocnych,  za  którą̨  przysługuje 
wynagrodzenie w kwocie wy

ższej niż̇ uzgodniony między stronami ryczałt, to należy mu się̨ 

wynagrodzenie  w  części  przewyższającej  ryczałt.  Skalę  niedoszacowań  Civis  obrazuje 

kalkulacja  Odwołującego  oparta  na  zasadach  ogólnych  wynagradzania  pracowników  za 

pracę w porze nocnej.  

Jak 

wynika  z  zapisów  OPZ,  w  skali  miesiąca  do  wypracowania  będzie 

średniomiesięcznie:  2  pracowników  x  8  godzin  nocnych  na  dobę  x  30,42  dób 

średniomiesięcznie  =  486,72  godzin  nocnych.  Zgodnie  z  art.  151

§  1  kodeksu  pracy, 

pracownikowi  wykonującemu  pracę  w  porze  nocnej  przysługuje  dodatek do  wynagrodzenia 

za  każdą  godzinę  pracy  w  porze  nocnej  w  wysokości  20%  stawki  godzinowej  wynikającej 

minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę,  ustalanego  na  podstawie  odrębnych  przepisów. 

2022 r. dodatek za pracę w porze nocnej wynosi średnio: 3 010,00 zł / 168h x 20% = 3,58 

zł/h. 

Odwołujący  podniósł  również,  że  wątpliwości  budzą  koszty  urlopów  pracowniczych. 

Civis  twierdzi,  że  skieruje  do  realizacji  zamówienia  wyłącznie  pracowników,  którym 

przysługuje prawo do 20 dni urlopu wypoczynkowego w skali roku, lecz nie przedstawia na tę 

okoliczność  żadnych  dowodów.  Nawet  tak  sprzyjające  warunki  nie  pozwolą  na  realizację 

zamówienia  z zyskiem.  Z  kalkulacji  Civisa  wynika,  iż  nie  planuje  kierować  pracowników 

ochrony  do  pracy  w  godzinach  nadliczbowych,  a  zatem  musi  przyjąć  do  realizacji 

zamówienia  nie  mniej  niż:  1 740  rbg  średniomiesięcznie  /  168h  jeden  pełny  etat  =  10,36 

etatów.  W  skali  miesiąca do  wypracowania będzie 486,72  godziny  nocne na  10,36  etatów, 

co  daje  średnio  46,98  godzin  nocnych  na  1  etat.  Kalkulacja  kosztów  urlopu:  Przychód 


miesięczny pracownika: 3 010,00 zł wynagrodzenie brutto + (46,96 godzin nocnych x 3,58 zł 

dodatku za pracę w godzinach nocnych) = 3 178,19 zł; 3 178,19 zł x 1,2074 = 3 837,35 zł 

(koszty  pracodawcy  na  1  pełny  etat)  Średni  miesięczny  koszt  urlopu  pracowniczego  dla 

jednego  etatu  wynosi  w tym  przypadku:  3 

837,35 zł / 21 dni pracy średniomiesięcznie x 20 

dni rzekomy wymiar urlopu pracownik

a / 12 miesięcy w skali roku = 304,55 zł. Z kolei koszt 

urlopów  pracowniczych  dla  wszystkich  etatów  wyniesie:  304,55  zł  x  10,36  etatów  x  12 

miesięcy  =  37  861,66  zł.  Civis  oszacował  łącznie  koszty  pracy  w  godzinach  nocnych  i 

urlopów  na  31  813,01  zł,  podczas  gdy  rzeczywiście  jest  to  kwota  równa:  20  909,49  +  37 

861,66 = 58 771,15 zł. 

Odwołujący  zaprezentował  urealnioną  kalkulację  Civisa,  która  potwierdza  rażąco 

niską  cenę  w  ofercie  tego  wykonawcy.  Podkreślił,  że  poniższa  kalkulacja  uwzględnia 

szczególne  uwarunkowania  działalności  Civis,  bowiem  Odwołujący  zmienił  tylko  jedną 

pozycję  w kalkulacji:  „koszt  urlopów  pracowniczych  oraz  pracy  w  godzinach  nocnych”.  Ta 

pozycja  kalkulacyjna  jest  ściśle  regulowana  przepisami  prawa  pracy,  toteż  Civis  nie  ma 

możliwości

poczynienia tutaj oszczędności. Odwołujący przeprowadził kalkulacje bazując na 

przepisach ogólnych prawa pracy oraz uwzględniając rzekome prawo pracowników Civis do 

jedynie 20 dni urlopu wypoczynkowego.

l.p.  

pozycja kalkulacyjna  

wycena  

Civis  

urealniona  

wycena  

wartość oferty netto  

489 636,00 zł  

489 636,00 zł  

koszt wynagrodzeń z umowy o pracę  

451 882,20 zł  

451 882,20 zł  

koszt  

urlopów   pracowniczych   oraz  

pracy  

w godzinach nocnych  

31 813,01 zł  

58 771,15 zł 

usługa podjazdu grupy interwencyjnej  

896,14 zł  

896,14 zł  

koszty  wyposażenia  obiektów  oraz  umundurowania 
i wyposażenia pracowników  

634,76 zł  

634,76 zł  

koszty operacyjne  

417,60 zł  

417,60 zł  

marża  

3 992,29 zł  

22 965,85 zł 

Ponadto 

podkreślił,  że  Civis  całkowicie  pominął  w  swojej  kalkulacji  koszty 

wynagrodzeń chorobowych. W dobie pandemii nieprawdopodobne jest by żaden pracownik 

ochrony  nie  przebywał  na  zwolnieniu  lekarskim  nawet  jednego  dnia  w  ciągu  12  miesięcy 

realizacji zamówienia. 


Odnośnie części 2 zamówienia Odwołujący wskazał, że na stronie 7 wyjaśnień Civis 

wskazuje,  że  koszt  wynagrodzeń  pracowników  ochrony  to  758  331,04  zł,  przy  płacy 

minimalnej  3  010,00  zł  brutto  powiększonej  o  koszty  pracodawcy  w  wysokości  20,74% 

podstawy  wymiaru.  Daje  to  łączny  koszt  wynagrodzenia  dla  jednego  pełnego  etatu  na 

poziomie:  3  010,00  x  1,2074  =  3  634,27  zł.  Civis  w  sposób  zupełnie  niezrozumiały 

skalkulował koszty urlopów pracowniczych oraz pracy w godzinach nocnych. Przewidział w 

tej  pozycji  jedynie  53  387,35  zł  kosztów,  nie  podając  jednocześnie  sposobu  obliczenia  tej 

wartości. Civis zdawkowo powołuje się na wewnętrzny regulamin pracy i przepis art. 151

§2 

kodeksu pracy, lecz nie przedstawia żadnych dowodów uzasadniających tak niskie koszty.  

Skalę  niedoszacowań  obrazuje  kalkulacja  Odwołującego  oparta  na  zasadach 

ogólnych wynagradzania pracowników za pracę w porze nocnej. Jak wynika z zapisów OPZ, 

w  skali  miesiąca  do  wypracowania  będzie  średniomiesięcznie:  4  pracowników  x  8  godzin 

nocnych na dobę x 30,42 dób średniomiesięcznie = 973,44 godzin nocnych. Zgodnie z art. 

§1  kodeksu  pracy,  pracownikowi  wykonującemu  pracę  w  porze  nocnej  przysługuje 

dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki 

godzinowej  wynikającej  z  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę,  ustalanego  na  podstawie 

odrębnych przepisów. W 2022 r. dodatek za pracę w porze nocnej wynosi średnio: 3 010,00 

zł / 168h x 20% = 3,58 zł/h. Łatwo w takim razie obliczyć, iż sam koszt dodatków za pracę w 

porze nocnej wynosił będzie: 973,44 godzin nocnych średniomiesięcznie x 3,58 zł dodatku x 

12 miesięcy realizacji zamówienia = 41 818,98 zł 

Odwołujący  podniósł,  że  wątpliwości  budzą  również  koszty  urlopów  pracowniczych. 

Civis  twierdzi,  że  skieruje  do  realizacji  zamówienia  wyłącznie  pracowników,  którym 

przysługuje prawo do 20 dni urlopu wypoczynkowego w skali roku, lecz nie przedstawia na tę 

okoliczność  żadnych  dowodów.  Z  kalkulacji  Civis  wynika,  iż  nie  planuje  kierować 

pracowników  ochrony  do  pracy  w  godzinach  nadliczbowych,  a  zatem  musi  przyjąć  do 

realizacji zamówienia nie mniej niż: 2 920 rbg średniomiesięcznie / 168h jeden pełny etat = 

17,38  etatów.  W  skali  miesiąca  do  wypracowania  będzie  973,44  godzin  nocnych  na  17,38 

etatów,  co  daje  średnio  56,00  godzin  nocnych  na  1  etat.  Kalkulacja  kosztów  urlopu: 

Przychód miesięczny pracownika: 3 010,00 zł wynagrodzenie brutto + (56,00 godzin nocnych 

x  3,58  zł  dodatku za pracę  w  godzinach nocnych) =  3 210,48  zł;  3 210,48  zł  x  1,2074  =  3 

876,33  zł  (koszty  pracodawcy  na  1  pełny  etat).  Średni  miesięczny  koszt  urlopu 

pracowniczego  dla  jednego  etatu  wynosi  w  tym  przypadku: 

3  876,33  zł  /  21  dni  pracy 

średniomiesięcznie x 20 dni rzekomy wymiar urlopu pracownika / 12 miesięcy w skali roku = 

307,65 zł. Z kolei koszt urlopów pracowniczych dla wszystkich etatów wyniesie: 307,65 zł x 


17,38  etatów  x  12  miesięcy  =  64  163,48  zł.  Civis  oszacował  łącznie  koszty  pracy  w 

godzinach nocnych i urlopów na 53 387,35 zł, podczas gdy rzeczywiście jest to kwota równa: 

41 818,98 + 64 163,48 = 105 982,46 zł. 

Odwołujący  prezentuje  urealnioną  kalkulację  Civisa,  która  potwierdza  rażąco  niską 

cenę  w  ofercie tego  wykonawcy.  Podkreślił,  że  poniższa  kalkulacja  uwzględnia  szczególne 

uwarunkowania  działalności  Civis,  bowiem  Odwołujący  zmienił  tylko  jedną  pozycję 

kalkulacji:  „koszt  urlopów  pracowniczych  oraz  pracy  w  godzinach  nocnych”.  Ta  pozycja 

kalkulacyjna  jest  ściśle  regulowana  przepisami  prawa  pracy,  toteż  Civis  nie  ma możliwości 

poczynienia tutaj oszczędności. Odwołujący przeprowadził kalkulacje bazując na przepisach 

ogólnych  prawa  pracy  oraz  uwzględniając  rzekome  prawo  pracowników  Civis  do  jedynie 

20 dni urlopu wypoczynkowego. 

l.p.  

pozycja kalkulacyjna  

wycena  

Civis  

urealniona  

wycena  

wartość oferty netto  

821 688,00 zł  

821 688,00 zł  

koszt wynagrodzeń z umowy o pracę  

758 331,04 zł  

758 331,04 zł  

koszt  

urlopów   pracowniczych   oraz  

pracy  

w godzinach nocnych  

53 387,35 zł  

105 982,46 zł 

usługa podjazdu grupy interwencyjnej  

1 503,86 zł  

1 503,86 zł  

koszty  wyposażenia  obiektów  oraz  umundurowania 
i wyposażenia pracowników  

1 065,24 zł  

1 065,24 zł  

koszty operacyjne  

700,80 zł  

700,80 zł  

marża  

6 699,70 zł  

45 895,40 zł 

Ponadto 

podkreślił,  że  Civis  całkowicie  pominął  w  swojej  kalkulacji  koszty 

wynagrodzeń chorobowych. W dobie pandemii nieprawdopodobne jest by żaden pracownik 

ochrony  nie  przebywał  na  zwolnieniu  lekarskim  nawet  jednego  dnia  w  ciągu  12  miesięcy 

realizacji zamówienia. 

W  opinii  Odwołującego,  oferta  Civis  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do 

przedmiotu  zamówienia.  Cena  tej  oferty  jest  nierealna,  nierynkowa  i  bezwzględnie 

uniemożliwiają  zrealizowanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  należyty.  Świadczenie 

pełnego zakresu usług wymaganego przez Zamawiającego za wynagrodzeniem wskazanym 

przez  Civis  jest  skrajnie  nieopłacalne  i  nie  będzie  możliwe  bez  dodatkowego  finansowania 

innych źródeł niż wynagrodzenie umowne. 


Podkreślił,  że  Zamawiający  żądał  w  wezwaniu  nie  tylko  złożenia  wyjaśnień,  ale 

również  przedstawienia  dowodów.  Tymczasem  Civis  przedstawił  jedynie  jeden  dowód  w 

postaci  umowy  na  podjazd  grupy  interwencyjnej,  lecz  ta  pozycja  kosztowa  ma  marginalne 

znaczenie  dla  oceny  oferty.  Civis  nie  przedstawił  żadnych  dowodów  w  zakresie  pozycji 

kluczowych  dla  wyceny,  w  szczególności  odnośnie  zaniżonych  kosztów  pracy  w  porze 

nocnej oraz urlopów pracowniczych. 

Pismem z dnia 14 marca 2022 r. Zamawiający oświadczył, że uwzględnia odwołanie 

całości. 

Na  posiedzeniu  z  udziałem  Stron  i  Uczestnika  Postępowania  Przystępujący  Civis 

wniósł  sprzeciw  wobec  uwzględnienia  odwołania  w  zakresie  zarzutów  dotyczących  jego 

oferty oraz złożył pismo procesowe, w którym wniósł o oddalenie odwołania przedstawiając 

uzasadnienie faktyczne i prawne swojego stanowiska. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Izba ustaliła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym w Dziale 

IX  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych,  tj.  odwołanie  nie 

zawiera  braków  formalnych  oraz  został  uiszczony  od  niego  wpis.  Izba  ustaliła,  że  nie 

zaistniały  przesłanki  określone  w  art.  528  ustawy  pzp,  które  skutkowałyby  odrzuceniem 

odwołania. 

Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał przesłanki dla wniesienia odwołania określone w art. 

505  ust.  1  i  2  ustawy  pzp,  tj.  posiadanie  interesu  w  uzyskaniu  danego  zamówienia  oraz 

możliwości  poniesienia  szkody  w  wyniku  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów 

ustawy pzp.  

Do 

postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego,  zachowując  termin  ustawowy 

oraz  wskazując  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść  Zamawiającego  zgłosili 

skuteczne 

przystąpienie  wykonawcy:  CIVIS  Polska  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Ząbkach  oraz 

wykonaw

cy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  Konsorcjum  firm:  BASMA 

SECURITY  sp.  z  o.o. z siedzibą  w Warszawie i CERBER  OCHRONA sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Liwiu. 

Izba 

postanowiła  dopuścić  dowody  z  dokumentacji  przedmiotowego  postępowania, 

odwołanie  wraz  z załącznikami,  oświadczenie  Zamawiającego  o  uwzględnieniu  odwołania 

wraz  z 

załącznikami,  zgłoszenia  przystąpień  wraz  z  załącznikami  oraz  pismo  procesowe 

Przystępującego  Civis  wraz  z  załącznikami,  w  tym  dowody:  informacje  o  wyborze 


najkorzystniejszej oferty, informacje z otwarcia ofert, oferty Odwołującego oraz SWZ z dwóch 

innych postępowań. 

Na 

podstawie  tych  dokumentów,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia, 

stanowiska  i 

dowody  złożone  przez  strony  i  uczestnika  postępowania  w  trakcie 

posiedzenia i rozprawy, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła: 

Odwołanie podlegało oddaleniu. 

W zakresie podniesionych zarzut

ów Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Zgodnie  z  opisem  przedmiotu  zamówienia  w  części  1:  „Przedmiotem  zamówienia  jest 

ochrona  Muzeum  Katyńskiego  Oddziału  Martyrologicznego  Muzeum  Wojska  Polskiego 

zgodnie  z 

Planem  Ochrony  (nr  1186  z  15  maja  2017  r.),  Instrukcją  Bezpieczeństwa 

Pożarowego  (nr  1595  z  dnia  22  czerwca  2017  r.)  i  ustaleniami  Kierownika  Muzeum 

Katyńskiego w następującym składzie: a) dowódca ochrony (zmiany) — w budynku Muzeum, 

pomieszczenie monitoringu  całodobowo,  b)  pracownik  ochrony  pomieszczenie monitoringu, 

wymiennie  z  posterunkiem  w  Bramie  Nowomiejskiej  - 

całodobowo,  c)  pracownik  ochrony  - 

posterunek  jednoosobowy  na  zewnątrz  obiektów  Muzeum  Katyńskiego-  rejon  Bramy 

Nowomiejskiej i budynku biurowo 

— administracyjnego w godzinach: 7.00-17.00 (10 godzin) 

w  dniach  poniedziałek  -  piątek  oraz  8.30  —  16.30  (8  godzin)  sobota-niedziela,  wymiennie 

posterunkiem na monitoringu w budynku) .W dniach, w których muzeum jest zamknięte dla 

zwiedzających  (1.01.2022  r.  Nowy  Rok,  6.01.2022  r.  Trzech  Króli,  17-18.04.2022  r. 

Wielkanoc, 1.05.2022 r. 1. M

aja, 16.06.2022 r. Boże Ciało, 1.11.2022 r. Wszystkich świętych, 

26.12.2022  r.  Boże  Narodzenie  —  dwóch  pracowników  ochrony  (bez  posterunku  na 

zewnątrz).” 

Zgodnie  z  opisem  przedmiotu  zamówienia  w  części  2:  „Obiekty  są  wyposażone  w  system 

telewizji  dozoro

wanej.  W  ramach  zamówienia  zadanie  realizowane  będzie  przez  czterech 

kwalifikowanych  pracowników  ochrony  fizycznej  wpisach  na  listę  kwalifikowanych 

pracowników  ochrony  fizycznej  zgodnie  z  art.  26  ustawy  z  dnia  22.08.1997  r.  o  ochronie 

osób  i  mienia  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1995)  przez  pełne  24  godz.  na  dobę.  (…)  2.  Zakres 

zadań  i obowiązków  Wykonawcy:  (…)  3)  całodobowa,  bieżąca  obserwacja  obiektów  za 

pomocą urządzeń telewizji przemysłowej oraz obchód terenu i obiektów Muzeum zgodnie z 

ustalonym harmonogramem.

 

Zgodnie  z  protokołem  z  postępowania  wartość  szacunkowa  zamówienia  powiększona 

podatek od towarów i usług wynosiła: część 1: 612 000,01 zł, część 2: 1 121 280,00 zł. 


Szacunkowa wartość zamówienia zgodnie z protokołem została ustalona w oparciu o analizę 

kosztów  w  2021  r.  (w  tym  ofert  złożonych  w  trakcie  postępowania)  i  prognoz  na  2022  r. 

uwzględniających wzrost o 210,00 zł minimalnego wynagrodzenia za pracę. 

Zgodnie z informacją z otwarcia ofert z dnia 10 grudnia 2021 r. w postępowaniu w części 1 i 

oferty złożyło 7 wykonawców: część 1: oferta 1 na kwotę: 621.514,08 zł, oferta 2 na kwotę: 

679.556,30  zł,  oferta  3  na  kwotę:  627.934,68  zł,  oferta  4  (Odwołującego)  na  kwotę: 

619.459,49 zł, oferta 5 (Przystępującego Civis) na kwotę: 602.252,28 zł, oferta 7 na kwotę: 

631.273,39 zł, oferta 8 na kwotę: 666.201,45 zł; część 2: oferta 1 na kwotę: 1.051.620,48 zł, 

oferta  2  na  kwotę:  1.131.784,99  zł,  oferta  3  na  kwotę:  1.060.240,32  zł,  oferta  4 

(Odwołującego)  na  kwotę:  1.045.155,60  zł,  oferta  5  (Przystępującego  Civis)  na  kwotę: 

zł, oferta 7 na kwotę: 1.016.279,14 zł, oferta 8 na kwotę: 1.113.683,32 zł. 

Izba  ustaliła,  że  cena  oferty  Przystępującego  Civis  była  niższa  w  części  1  o  1,59  %  od 

wartości szacunkowej zamówienia powiększonej o podatek od towarów i usług, natomiast w 

części 2: o 9,86%. Ponadto była niższa od średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert 

o: część 1: 5,23%, część 2: 4,77%. 

Izba  ustaliła  również,  że  oferta  Przystępującego  Civis  była  niższa  od  wartości  zamówienia 

powiększonej o podatek od towarów i usług o: część 1: 9 747,73 zł, część 2: 110 603,76 zł. 

oraz od oferty Odwołującego o: część 1: 17 207,21 zł, część 2: 34 479,36 zł. 

Odwołujący podnosił niedoszacowanie ofert Przystępującego Civis w zakresie urlopów oraz 

godzin  nocnych 

o:  część  1:  26 958,14  zł,  część  2:  52 595,11  zł,  a  ceny  całkowitej  oferty 

o: 

część 1: 22 965,85 zł, część 2: 45 895,40 zł. 

Izba  ustaliła,  że  oferta  Odwołującego  przy  założeniach  przyjętych  w  odwołaniu  byłaby 

niedoszacowana  o:  cześć  1:  5 758,64  zł,  cześć  2:  11 416,04  zł.  Natomiast  wartość 

zamówienia w części 1 o: 13 218,12 zł.  

Stawka  roboczogodziny  netto  Odwołującego:  część  1:  24,12  zł,  część  2:  24,25  zł, 

Przystępującego: część 1 i 2: 23,45 zł. Różnice część 1: 0,67 zł., część 2: 0,8 zł. 

Pismem  z  dnia  13  grudnia  2021  r.  Zamawiający  zwrócił  się  do  Wykonawcy  Civis  o 

wyjaśnienie  rażąco  niskiej  ceny  wskazując:  „Zgodnie  z  art.  224  ust.  1  ustawy  z  dnia 

11.09.2019 r. - 

Prawo zamówień publicznych Dz.U. z 2021 r. poz. 1229 ze zm.), zwanej dalej 

"PZ

P",  zamawiający  żąda  od  Państwa  wyjaśnień,  a  w  tym  złożenia  dowodów  w  zakresie 

wyliczenia  ceny  w  części  nr  1  oraz  części  nr  2  zamówienia,  gdyż  zaoferowana  przez 

Państwa  cena,  wydają  się  zamawiającemu  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu 


zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  lub 

wynikającymi  z  odrębnych  przepisów.  Zgodnie  z art.  224  ust.  3  PZP  Państwa  wyjaśnienia 

mogą  dotyczyć  w  szczególności:  1)  zarządzania  procesem  świadczonych  usług;  2) 

wybranych  rozwiązań  technicznych,  wyjątkowo  korzystnych  warunków  dostaw,  usług;  3) 

zgodności  z  przepisami  dotyczącymi  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia 

ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki 

godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10.10.2002 r. o minimalnym 

wynagrodzeniu za pracę Dz.U. z 2020 r. poz. 2207) lub przepisów odrębnych właściwych dla 

spraw,  z  którymi  związane  jest  realizowane  zamówienie;  4)  zgodności  z  prawem  w 

rozumieniu  przepisów  o  postępowaniu  w  sprawach  dotyczących  pomocy  publicznej;  5) 

zgodności  z  przepisami  z  zakresu  prawa  pracy  i  zabezpieczenia  społecznego, 

obowiązującymi  w  miejscu,  w  którym  realizowane  jest  zamówienie;  6)  wypełniania 

obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia podwykonawcy. (…) 

Zamawiający  podkreśla,  że  zgodnie  z  art.  224  ust.  5  PZP.,  obowiązek  wykazania,  że 

Państwa  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu  spoczywa  na  wykonawcy,  od 

którego zamawiający zażądał wyjaśnień.” 

Pismem  z  dnia  15  grudnia  2021  r.  Civis  złożył  następujące  wyjaśnienia:  „Wykonawca 

oświadcza,  iż  zaoferowana  przez  niego  wartość wynagrodzenia,  nie  stanowi  rażąco  niskiej 

ceny w 

rozumieniu przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych – (Dz.U. z 2019 r. poz. 

–  dalej  zwana  „p.z.p.”)  tj.  jest  ceną  realną,  uwzględniając  warunki  panujące  na 

warszawskim  rynku  oraz  cech  indywidualne  Wykonawcy.  Wycena  oferty  przedstawionej 

przez  Wykon

awcę  została  sporządzona  w  sposób  rzetelny  oraz  dokładny  na  podstawie 

szczegółowej analizy aspektów technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych

dla realizacji 

przedmiotowego zadania, w oparciu o wieloletnie doświadczenie Wykonawcy, zgromadzone 

ww. toku i

nnych, podobnych realizacji. Wykonawca w sposób prawidłowy ocenił rzeczywiste 

koszty realizacji. Wykonawca posiada pełne doświadczenie tj. tak w zakresie przygotowania 

oferty, jak i realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego. Nie sposób nie zauważyć, 

iż  celem  wprowadzenia  mechanizmu  kontroli  ceny  rażąco  niskiej  jest  ochrona 

zamawiającego  przed  wykonawcami,  którzy  celowo  lub  wskutek  lekkomyślności 

zaoferowałby  cenę, za  którą  nie  sposób  wykonać  zamówienia publicznego,  narażający tym 

samym  zamawiającego  na  niezaspokojenie  określonej  potrzeby,  dal  której  uruchomione 

zostało dane postępowanie.

(…) Orzecznictwo zapadłe na gruncie art. 90 p.z.p. z 2004 roku 

zachowuje swoją pełną aktualność. Nie można mieć wątpliwości, iż wykładania z art. 90 pzp 

z  2004  roku 

(odpowiednika  art.  224  p.z.p.)  dokonywana  przez  doktrynę  jak  i  orzecznictwo 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  kładą  nacisk  na  realność  zaoferowanej  ceny,  a  tym  samym 


możliwość wykonania zamówienia przez wykonawcę. W tym aspekcie nie sposób podnieść 

uzasadnionych z

arzutów w zakresie ceny zaoferowanej przez Wykonawcę. W uzasadnieniu 

takiego stanowiska należy odnieść się do ustawowych przesłanek oceny z art. 224 ust. 3 pzp 

1)  zarządzania  procesem  produkcji,  świadczonych  usług  lub  metody  budowy;  Na 

oszczędność  zarządzania  procesem  świadczonych  usług  wpływ  ma  fakt,  iż  Wykonawca 

posiada  wieloletnie  doświadczenie  w realizacji  podobnych  usług  na  terenie  Warszawy. 

Wykwalifikowana kadra zamawiającego,  posiadająca  wieloletnie doświadczenie w  pracy  na 

tym  rynku,  pozwala  na  zopt

ymalizowanie  procesu  zatrudniania  nowych  pracowników,  oraz 

umożliwia  efektywne  wykorzystywanie  czasu  pracy.  Na  dowód  przedstawiam  w  załączeniu 

kopię  posiadanego  certyfikatu  zarządzaniu  normą  jakości  ISO  9001:2005  2)  wybranych 

rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług albo związanych z 

realizacją  robót  budowlanych;  Wykonawca  posiada  status  dużego  przedsiębiorstwa 

(średnioroczne  zatrudnienie  powyżej  250  pracowników)  co  pozwala  uzyskiwać  wyjątkowo 

korzystne  warunki  u  dostawców  usług  i materiałów.  W  zakresie  uzyskiwanych  rabatów 

Wykonawca korzysta ze stałych źródeł zaopatrzenia realizując duże wolumeny zakupów tak 

towarów jak i usług. Każda z tych przesłanek stanowi podstawę do rabatu od ceny ofertowej 

sprzedawcy. 

3) zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta 

do  ustalenia  ceny  nie  może  być  niższa  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo 

minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10 

października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2018 r. poz. 2177 oraz 

z 2019 r. poz. 1564) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest 

realizowane  zamówienie;  Cena  przedstawiona  w  ofercie  uwzględnia  kalkulację  kosztów 

pracy  nie  niższe  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  ustalonego  na  podstawie  art.  2 

ust. 3 

– 5 ustawy z dnia 10 października 2002 roku o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Zaoferowana  cena  uwzględnia  wszystkie  koszty  ponoszone  przez  wykonawcę,  przy 

zatrudnieniu  pracowników  zgodnie  ze  specyfikacją  zamawiającego.  Potwierdzenie 

uwzględnienia  pełnego  kosztu  zatrudnienia,  zawiera  kalkulacja  załączona  poniżej.  Na 

potwierdzenie spełnienia warunków  ustawowych,  oraz  wymagań  zamawiającego,  załączam 

wzór  umowy  o  pracę,  zawieranej  z pracownikami  wykonawcy.  6)  wypełniania  obowiązków 

związanych  z  powierzeniem  wykonania  części  zamówienia  podwykonawcy.  Wykonawca 

wyjaśnia,  iż  zgodnie  z  treścią  złożonej  oferty  zamierza  powierzyć  podwykonawcy  część 

zamówienia  w  zakresie  podjazdów  grup  interwencyjnych.  W  związku  z  wieloletnią 

współpracą z firmą wykonującą usługę podwykonawstwa, wykonawca jest w stanie uzyskać 

wyjątkowo korzystne warunki cenowe. Na potwierdzenie załączam umowę podwykonawstwa 

w zakresie podjazdów grup interwencyjnych, która potwierdza korzystne warunki finansowe, 


uzyskiwane przez wykonawcę. ANALIZA KOSZTÓW DLA KWOTY OFERTY ZŁOŻENEJ W 

TOKU  AUKCJI  ELEKTRONICZNEJ 

Przenosząc  powyższe  uwagi  natury  ogólnej  na  treść 

złożonej  przez  Wykonawcę  Oferty  nie  sposób  nie  odnieść  się  do  kwoty  złożonej  oferty.  W 

tym  miejscu  należy  podkreślić,  iż  stawki  te mają  charakter  realny  tj.  gwarantujący  pokrycie 

kosztów  realizacji  oraz  godny  zysk  wykonawcy.  Poniżej  wykonawca  przedstawia  odrębne 

kalkulacje dla części 1 i 2 zamówienia.

Kalkulacja dla części pierwszej:

KOSZT  

WYNAGRODZEŃ  

Z  

UMOWY O 

PRACĘ  

555 815,10 zł  
  

zł  

roboczogodzin, które 

dają 124 przepracowane  

miesięczne etaty w ciągu całego  

kontraktu, przy płacy minimalnej  

zł brutto, powiększonej o 

koszty pracodawcy-   

składka emerytalna 9,86%; 

składka rentowa 6,50%; składka 
wypadkowa 0,93%;  

składka  na  fundusz  pracy  2,45% 

składka FGŚP 1,00% 

KOSZT 
 

URLOPÓW 

PRACOWNICZYCH  

ORAZ   PRACY  

W  

GODZINACH  

NOCNYCH  

130,00 zł

31 813,01 zł

Założenie 20 dni urlopu w ciągu roku 

dla każdego z pracowników, oraz 
ryczałtowej stawki za godziny nocne, 
zgodnej z wewnętrznym 
regulaminem pracy wykonawcy  
(ryczał za pracę w porze nocnej 
zgodnie z art.  151

§2 k.p.)  

USŁUGA  

PODJAZDU  

GRUPY  

INTERWENCYJNEJ   

1 102,25 zł

zł  

Abonament u podwykonawcy  


KOSZTY  

WYPOSAŻENIA  
OBIEKTÓW, ORAZ 
UMUNDUROWANIA I  
WYPOSAŻENIA  
PRACOWNIKÓW  

780,76 zł  

zł  

Wykonawca przyjmuje 

wykorzystanie wyposażenia i 
umundurowania posiadanego w 
magazynie, pozyskanego z 
zakończonych kontraktów. Do 
kosztów kalkulacji przyjmuje jedynie 
koszty pralni.   

KOSZTY 

OPERACYJNE  

513,65 zł  

zł  

Obsługa kadrowo płacowa, 

koszty administracyjne, koszty 
obsługi obiektu – wykonawca nie 
zakłada zatrudnienia dodatkowych 
osób do obsługi kontraktu, kontrakt 
będzie obsługiwany przy udziale 
obecnie posiadanych zasobów 
własnych Wykonawcy, kwota została 
wylic

zona procentowo dla wartości 

zamówienia, w odniesieniu do 
pozostałych kontraktów  
realizowanych przez Wykonawcę
.     

MARŻA  

4 910,52 zł  
  

3 992,29 zł

Zakładany zysk z kontraktu  

Kalkulacja dla części drugiej: 


KOSZT  

WYNAGRODZEŃ  

Z  

UMOWY O PRACĘ  

932 747,18 zł  
  

zł  

35 040 roboczogodzin, które 

dają 209 przepracowanych  

miesięcznych etatów w ciągu całego 

kontraktu, przy płacy  

minimalnej 3010,00zł brutto, 

powiększonej o koszty pracodawcy-   

składka emerytalna 

9,86%; składka rentowa 
6,50%; składka wypadkowa 
0,93%;  

składka na fundusz pracy 2,45% 

składka FGŚP 1,00%  

 KOSZT 
 

URLOPÓW 

PRACOWNICZYCH  

ORAZ   PRACY  

W  

GODZINACH  
NOCNYCH  

666,45 zł  

387,35 zł  

Założenie 20 dni urlopu w ciągu 

roku dla każdego z pracowników, 
oraz ryczałtowej stawki za godziny 
nocne, zgodnej z wewnętrznym 
regulaminem pracy wykonawcy  
(ryczał za pracę w porze nocnej 
zgodnie z art.  151

§2 k.p.).  

USŁUGA  

PODJAZDU  

GRUPY  

INTERWENCYJNEJ   

1 849,75 zł  
  

1 503,86 zł

Abonament u podwykonawcy  

KOSZTY  

WYPOSAŻENIA  
OBIEKTÓW, ORAZ 
UMUNDUROWANIA I  

1 310,24 zł

1 065,24 zł

Wykonawca przyjmuje 

wykorzystanie wyposażenia i 
umundurowania posiadanego w 
magazynie, pozyskanego z 
zakończonych kontraktów. Do  

WYPOSAŻENIA  
PRACOWNIKÓW  

kosztów kalkulacji przyjmuje jedynie 
koszty pralni.   


KOSZTY 

OPERACYJNE  

zł  

zł  

Obsługa kadrowo płacowa, 

koszty administracyjne, koszty 
obsługi obiektu – wykonawca nie 
zakłada zatrudnienia dodatkowych 
osób do obsługi kontraktu, kontrakt 
będzie obsługiwany przy udziale 
obecnie posiadanych zasobów 
własnych wykonawcy, kwota 
została wyliczona procentowo dla 
wartości zamówienia, w 
odniesieniu do pozostałych 
kontraktów  realizowanych przez 
wykonawcę
     

MARŻA  

8 240,63 zł

6 699,70 zł

Zakładany zysk z kontraktu  

Zysk  z  realizacji  przedmiotu  obu  części  zamówienia  zamyka  się  kwotą  około  10  691,99  zł 

netto.  Jakkolwiek  wyliczenia  mogą  być  obarczone  niewielkim  marginesem  błędu  (koszty 

zostały  obliczone  z  założeniem  marginesu  bezpieczeństwa)  to  wobec  przedstawionych 

wyliczeń  nie  może  być  wątpliwości,  iż  Wykonawca  posiada  bezpieczny  margines  i  założył 

zysk  adekwatny  do  obecnej  sytuacji  rynkowej.  Doświadczenie  Wykonawcy  pozwala  na 

stwierdzenie,  iż  marże  realizowane  w  toku  wykonywania  zamówień  publicznych  są  bardzo 

niewielkie.  Wynika  to  z 

ogromnej  konkurencyjności  rynku  usług  ochroniarskich,  jak  i 

transparentności  postępowań.  Niewielkie  różnice  w  stawkach  wynikają  też  z  faktu,  iż 

Wykonawcy  wyraźnie  odróżniają  koszty  „sztywne”  od  pozycji,  na  których  mogą 

wypracowywać  przewagę  konkurencyjną.  W  przypadku  Civis  Polska  są  to  np.  bardzo 

niewielkie  koszty  administracyjne 

–  doświadczenie  kadry  pozwala  na  wykonywanie  obsługi 

realizacji  kontraktu  (w  tym  spraw  kadrowo  płacowych  pracowników  ochrony)  w  ramach 

aktualnie zatrudnionej kadry. Zawarcie nowej umowy, nawet z niewielką marżą prowadzi do 

korzystniejszego  rozłożenia  kosztów  administracyjnych  po  stronie  Wykonawcy  (na  większy 

wolumen  zamówień).  Co  ważne  realizacje  dla  obiektów  takich  jak  Zamawiający  stanowią 

usługi  referencyjne  na  rynku  obiektów  muzealnych  i  obiektów  kultury.  Co  ważne  w 

niespokojnych czasach (w tym związanych z COVID-19 czy wzrostami cen) Zamawiający z 

sektora  zamówień  publicznych  są  pewnymi  kontrahentami,  który  terminowo  regulują  swoje 

zobowiązania. (…)” 


Dowody Przystępujący Civis:  

w  postępowaniu  na  usługi  ochrony  w  2022  r.  dla  Zakładu  Remontów  i  Konserwacji  Dróg 

Warszawie Odwołujący zaoferował stawkę roboczogodziny: 27,52 zł brutto, 22,37 zł netto. 

w postępowaniu na usługi ochrony w 2022 r. dl ZUS w Warszawie Odwołujący zaoferował 

stawkę roboczogodziny: 23,65 zł netto. 

Artykuł  16  pkt  1  –  3  ustawy  pzp  stanowi:  „Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób:  1)  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny.” 

Zgodnie z art. 224 ustawy pzp: 

„1. Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części 

składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub  budzą 

wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie 

wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi  z  odrębnych 

przepisów,  zamawiający  żąda  od  wykonawcy  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów  w 

zakresie  wyliczenia  ceny  lub  kosztu,  lub  ich  istotnych  części  składowych.  2.  W  przypadku 

gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% od: 1) wartości 

zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług,  ustalonej  przed 

wszczęciem  postępowania  lub  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert 

niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający zwraca się 

o  udzielenie  wyjaśnień,  o  których  mowa  w  ust.  1,  chyba  że  rozbieżność  wynika  z 

okoliczności  oczywistych,  które  nie  wymagają  wyjaśnienia;  2)  wartości  zamówienia 

powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług,  zaktualizowanej  z  uwzględnieniem 

okoliczności,  które  nastąpiły  po  wszczęciu  postępowania,  w  szczególności  istotnej  zmiany 

cen  rynkowych,  zamawiający  może  zwrócić  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  o  których  mowa  w 

ust.  1.  3.  Wyjaśnienia,  o  których  mowa  w  ust.  1,  mogą  dotyczyć  w  szczególności:  1) 

zarządzania  procesem  produkcji,  świadczonych  usług  lub  metody  budowy;  2)  wybranych 

rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług albo związanych z 

realizacją  robót  budowlanych;  3)  oryginalności  dostaw,  usług  lub  robót  budowlanych 

oferowanych  przez  wykonawcę;  4)  zgodności  z  przepisami  dotyczącymi  kosztów  pracy, 

których  wartość  przyjęta  do  ustalenia  ceny  nie  może  być  niższa  od  minimalnego 

wynagrodzenia  za  pracę  albo  minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych  na  podstawie 

przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. 

U.  z  2018  r.  poz.  2177 oraz  z  2019 r.  poz.  1564)  lub  przepisów  odrębnych właściwych dla 


spraw,  z  którymi  związane  jest  realizowane  zamówienie;  5)  zgodności  z prawem  w 

rozumieniu  przepisów  o  postępowaniu  w  sprawach  dotyczących  pomocy  publicznej;  6) 

zgodności  z  przepisami  z  zakresu  prawa  pracy  i  zabezpieczenia  społecznego, 

obowiązującymi  w  miejscu,  w  którym  realizowane  jest  zamówienie;  7)  zgodności  z 

przepisami  z  zakresu  ochrony  środowiska;  8)  wypełniania  obowiązków  związanych  z 

powierzeniem wykonania części zamówienia podwykonawcy. 4. W przypadku zamówień na 

roboty  budowlane  lub  usługi,  zamawiający  jest  obowiązany  żądać  wyjaśnień,  o  których 

mowa  w  ust.  1,  co  najmniej  w  zakresie  określonym  w  ust.  3  pkt  4  i  6.  5.  Obowiązek 

wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy. 6. 

Odrzuceniu,  jako  oferta z 

rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który 

nie  udzielił  wyjaśnień  w wyznaczonym  terminie,  lub  jeżeli  złożone  wyjaśnienia  wraz  z 

dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.” 

Zgodnie  z  art.  226  ust.  1  pkt  8  ustawy  pzp: 

„1.  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli:  (…)  8) 

zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.” 

W  myśl  art.  239  ust.  1  ustawy  pzp:  „Zamawiający  wybiera  najkorzystniejszą  ofertę  na 

podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.” 

Na  wstępie  wskazania wymaga,  że  Zamawiający  uwzględnił  odwołanie  w  całości,  zarówno 

zakresie  zarzutów  dotyczących  Konsorcjum  Civis  jak  i  dotyczących  Konsorcjum  Basma. 

W dniu 

14  marca  2022  r.  odbyło  się  posiedzenie  z  udziałem  Stron  i  Uczestników 

postępowania  odwoławczego.  Przystępujący  Basma,  mimo  prawidłowego  zawiadomienia  o 

terminie posiedzenia, nie stawił się na posiedzenie Izby.  

Zauważyć  należy,  że  zgodnie  z  art.  549  ust.  4  ustawy  pzp,  niestawiennictwo  strony  oraz 

uczestnika  postępowania  odwoławczego  prawidłowo  zawiadomionego  o  terminie  rozprawy 

nie  wstrzymuje  rozpoznania  odwołania.  Izba  stwierdziła,  że  wskutek  prawidłowego 

wezwan

ia,  Przystępujący  Basma  miał  możliwość  stawienia  się  na  posiedzeniu  i  bronienia 

swych  interesów,  a  jego  niestawiennictwo  w  okolicznościach  wskazanych  powyższej 

wywołuje negatywne skutki procesowe. 

Przystępujący Basma nie zdecydował się skorzystać ze swojego prawa, gdyż nie stawił się 

na  posiedzenie Izby  wyznaczone  na  dzień  14  marca  2022  r.  W  ocenie  Izby  powyższe jest 

równoważne  z  rezygnacją  z  prawa  do  wniesienia  sprzeciwu  wobec  uwzględnienia  przez 

Zamawiającego zarzutów odwołania dotyczących oferty Przystępującego Basma. Zauważyć 

bowiem  należy,  że  posiedzenie  z  udziałem  stron  i  uczestników  postępowania  jest  fazą 


postępowania odwoławczego, która bezpośrednio poprzedza rozprawę. Na tym etapie strony 

prezentują  swoje  ostateczne  stanowiska  procesowe  co  do  podtrzymania  lub  cofnięcia 

odwołania, uwzględnienia zarzutów przedstawionych w odwołaniu czy wniesienia sprzeciwu 

wobec  tej  ostatniej  czynności,  od  których  to  stanowisk  uzależnione  jest  skierowanie 

odwołania do rozpoznania na rozprawie. Dobrowolny brak udziału w tej fazie postępowania 

odwoławczego  należy  uznać  za  rezygnację  z  uprawnień  do  reprezentowania  swoich 

interesów (tak KIO w postanowieniu z dnia 7 grudnia 2016 r., sygn. akt: 2214/16). 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  uznała,  iż  zachodzą  podstawy  do  umorzenia  postępowania 

odwoławczego  w  odniesieniu  do  zarzutów  odwołania  dotyczących  Przystępującego  Basma 

oparciu  o  art.  522  ust.  4  ustawy  pzp,  zgodnie  z  którym  „4.  W  przypadku  uwzględnienia 

przez  zamawiającego  części  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu,  Izba  może  umorzyć 

postępowanie  odwoławcze  w  części  dotyczącej  tych  zarzutów,  pod  warunkiem  że 

postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden 

wykonawca 

albo  wykonawca,  który  przystąpił  po  stronie  zamawiającego,  nie  wniósł 

sprzeciwu  wobec 

uwzględnienia  tych  zarzutów.  W  takim  przypadku  Izba  rozpoznaje 

pozostałe zarzuty odwołania. Zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w 

postępowaniu  o udzielenie  zamówienia,  zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu  w 

zakresie 

u

względnionych  zarzutów.”  Taka  sytuacja  zaistniała  w przedmiotowym 

postępowaniu  odwoławczym.  Zamawiający  uwzględnił  zarzuty  odwołania  w  części 

dotyczącej  Przystępującego Basma.  Natomiast uczestnik  postępowania,  który  przystąpił  po 

stronie Zamawiającego do postępowania odwoławczego nie wniósł w wyznaczonym terminie 

sprzeciwu  co  do  uwzględnienia  w  części  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  przez 

Zamawiającego,  co  wyczerpuje  dyspozycję  ww.  przepisu  i  obliguje  Izbę  do  umorzenia 

postępowania odwoławczego w tym zakresie.  

Zamawiający  uwzględnił  również zarzuty  odwołania dotyczące  Przystępującego  Civis,  który 

na  posiedzeniu  zgłosił  sprzeciw  wobec  uwzględnienia  odwołania  w  tej  części,  dlatego  też 

Izba  zgodnie  z  art.  523  ust.  3  ustawy  pzp  skierowała  w  tym  zakresie  odwołanie  do 

rozpoznania na rozprawie. 

Przedmiot  sporu  w  niniejszej  sprawie  sprowadzał  się  do  ustalenia  czy  cena  oferty 

Przystępującego  Civis  wykazywała  cechy  ceny  rażąco  niskiej  i  w  konsekwencji  powinna 

podlegać  odrzuceniu.  Odwołujący  argumentował,  iż  cena  oferty  Przystępującego  została 

niedoszacowana w zakresie kosztów godzin nocnych oraz kosztów urlopów pracowniczych. 

Analiza  dokumentacji  postępowania  doprowadziła  Izbę  do  przekonania,  że  cena  oferty 


Przystępującego  Civis  nie  została  skalkulowana  na  rażąco  niskim  poziomie,  a  zarzuty 

Odwołującego nie zasługują na uwzględnienie z kilku powodów. 

W  pierwszej  kolejności  zauważyć  należy,  że  stanowisko  doktryny  oraz  orzecznictwa 

dotyczące  rażąco  niskiej  ceny  pozostaje  aktualne  na  gruncie  nowej  ustawy  pzp,  mając  na 

względzie,  że  przepisy  uległy  zmianie  w  tym  zakresie  w  niewielkim  stopniu.  Zgodnie  z 

ugruntowanym  orzecznictwem  Izby  za  cenę  rażąco  niską  uznaje  się  cenę  poniżej  kosztów 

własnych  wykonawcy,  niepozwalającą  na  wypracowanie  zysku.  Jest  to  cena  oderwana  od 

re

aliów rynkowych i nierzeczywista.  

Przenosząc  powyższe  na  kanwę  niniejszej  sprawy  zaznaczyć  należy,  że  Izba  nie  znalazła 

podstaw  do  uznania,  że  cena  oferty  Przystępującego  Civis  wykazywała  znamiona  ceny 

rażąco niskiej. Była ona zarówno w części 1 jak i 2 niewiele niższa od szacunkowej wartości 

zamówienia  powiększonej  o  podatek  od  towarów  i  usług  oraz  od  średniej  arytmetycznej 

wszystkich złożonych ofert.  

Zaznaczenia wymaga, że Zamawiający skierował do Przystępującego wezwanie w trybie art. 

224 ust. 1 ustawy pzp, z uwagi na okoliczność iż całkowita cena oferty w części 1 i 2 budziła 

wątpliwości Zamawiającego. Co istotne, wezwanie ma charakter ogólny i w zasadzie powiela 

treści ustawowe. Zamawiający nie sprecyzował elementów składających się na cenę oferty, 

które  wymagają  szerszego  wyjaśnienia.  Nie  wskazał  również  jak  szczegółowego  rozbicia 

ceny  ofertowej  oczekuje  dla  stwierdzenia  jej  realności.  W konsekwencji  powyższego 

Przystępujący  Civis  złożył  wyjaśnienia  w  takim  zakresie,  jaki  uważał  za  wystarczający  dla 

udowodnienia, że cena oferty gwarantuje należyte wykonanie zamówienia i jest wiarygodna. 

Zgodnie  z 

ugruntowanym  orzecznictwem  Izby,  skierowanie  ogólnego  wezwania  do 

wykonawcy  rodzi  po  jego  stronie  uprawnienie  do  sformułowania  wyjaśnień  na  tyle 

szczegółowych,  aby  potwierdzały  wykonanie  zamówienia  po  cenie  rynkowej,  zgodnie  z 

wymaganiami  Zamawiającego  (tak  też:  wyrok  KIO  z  dnia  28  lipca  2014  r.,  sygn.  akt:  KIO 

1399/14).  Niemniej  jednak,  Przystępujący  Civis  w  wyjaśnieniach  odniósł  się  do  przesłanek 

zawartych  w  treści  art.  224  ust.  3  ustawy  pzp,  przywołanych  przez  Zamawiającego 

wezwaniu, wskazując na czynniki, które miały istotny wpływ na wysokość zaproponowanej 

ceny,  potwierdzające  że  zaproponowana  cena  oferty  uwzględnia  wszystkie  wymogi 

Specyfikacji Warunków Zamówienia, zapewnia zysk bez obniżania jakości oferowanej usługi, 

a tym samym nie stanowi ceny rażąco niskiej. Przystępujący złożył dowody odpowiadające 

składanym  wyjaśnieniom,  a  także  przedłożył  kalkulacje  kosztów,  które  złożyły  się  na 

całkowitą  cenę  oferty.  Odwołujący  zakwestionował  w  tym  zakresie  koszt  urlopów 

pracowniczych  oraz  godzin  nocnych. 

Izba  zauważa,  że  Zamawiający  nie  wezwał 


Przystępującego  do  wyjaśnienia  istotnych  składowych  ceny,  a  wyłącznie  ceny  całkowitej 

oferty,  a  Przystępujący  odniósł  się  do  treści  wezwania.  Co  prawda,  w  przypadku  rażąco 

niskiej ceny mamy do czynienia z 

„odwróconym” ciężarem dowodu, jednak w takiej sytuacji 

Odwołujący nie pozostaje zwolniony z obowiązku wskazania podstaw faktycznych zarzutu i 

przedstawienia  dowodów  na  ich  poparcie,  szczególnie  że  Odwołujący  podważa  istotne 

składniki  ceny,  a  nie całkowitą cenę  oferty.  Tym  samym  Odwołujący  powinien  wykazać,  że 

koszty  urlopów  oraz  godzin  nocnych  stanowią  na  tyle  istotne  składniki  ceny,  że  mogą 

zaważyć  na  uznaniu  ceny  całkowitej  oferty  za  rażąco  niską.  Podkreślenia  wymaga,  że 

przyczyną odrzucenia oferty może być  wyłącznie rażące zaniżenie całej ceny lub jej części 

składowych,  ale  tylko  takich,  które  mają  charakter  istotny.  Cena  całkowita  oferty 

Przystępującego  Civis  nie  była  przez  Odwołującego  kwestionowana,  trudno  zresztą 

podważać  cenę,  która  zarówno  w  części  1 jak  i 2 w  znikomym  stopniu  jest  niższa  od  ceny 

ofertowej  Odwołującego.  Skoro  zarzuty  odwołania  osadzały  się  na  zaniżeniu  części 

składowych ceny, to Odwołujący miał obowiązek wykazać ich istotność.  

Jak wskazuje  się w  orzecznictwie za  istotne składniki  ceny  uznaje  się  te elementy,  których 

wartościowy udział w przedmiocie zamówienia jest znaczny lub od których – ze względu na 

ich  merytoryczne  znaczenie 

–  zależy  osiągnięcie  zasadniczych  celów,  dla  których 

zamówienie jest udzielane. Będą to zatem elementy istotne pod względem wartościowym lub 

merytorycznym, mogące zaważyć na powodzeniu zamówienia jako całości.  Odwołujący nie 

podjął  nawet  próby  wykazania  takiej  istotności,  w  uzasadnieniu  odwołania  w  ogóle  nie 

odnosząc się do tej kwestii, co również potwierdza niezasadność postawionych zarzutów. 

Podkreślić  należy  ponadto,  że  Odwołujący  oparł  się  wyłącznie  na  kalkulacji  własnej.  W 

ocenie Izby, wyliczenia Odwołującego nie mogą być jedynym wyznacznikiem, jaka kalkulacja 

kosztów  powinna  zostać  uznana  za  prawidłową.  Każdy  wykonawca  przygotowując  ofertę 

przyjmuje 

własne  założenia  co  realizacji  zamówienia,  sposobu  organizacji  pracy  przy 

uwzględnieniu sobie właściwych możliwości, w tym zasobów kadrowych. Uznając koncepcję 

Odwołującego,  że  wyliczenia  ceny  ofertowej  jednego  wykonawcy  można  odnieść  do  oceny 

prawidłowości  ceny  konkurenta  należałoby  stwierdzić,  że  również  ceny  ofertowe 

Odwołującego  zostały  zaniżone,  co  do  któregoś  z  przyjętych  przez  niego  składników 

cenotwórczych.  Skoro  Odwołujący  kwestionuje  koszty  godzin  nocnych  i urlopów,  które 

rzutują  na  niedoszacowanie  ceny  ofertowej  Przystępującego  Civis  odpowiednio  o: część  1: 

965,85  zł,  część  2:  45 895,40  zł  to również cena ofertowa Odwołującego wykazywałaby 

niedoszacowanie  na  poziomie:  cześć  1:  5 758,64  zł,  cześć  2:  11 416,04  zł.  Powyższe 

podważa wiarygodność przedstawionych przez Odwołującego wyliczeń. 


Wskazania wymaga, że Zamawiający dwukrotnie uznał złożone przez Przystępującego Civis 

wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  za  wiarygodne.  Dopiero  w  postępowaniu  odwoławczym 

wskazał,  że  jednak  koszty  godzin  nocnych  zostały  błędnie  skalkulowane  przez 

Zamawiającego przy ocenie rażąco niskiej ceny Przystępującego. Zamawiający nie wskazał 

jednak  na  czym  błąd  Zamawiającego  w  wyliczeniach  polegał.  Izba  zwraca  uwagę,  że 

bazując  na  kwotach  niedoszacowanych  w  ocenie  Odwołującego  również  szacunkowa 

wartość zamówienia w części 1 wykazywałaby ustalenie jej na zbyt niskim poziomie.  

Odn

osząc  się  do  dowodów  Przystępującego  Civis,  to  co  prawda  dotyczą  one  innych 

postępowań, ale ukazują jednak jak kształtują się na rynku stawki roboczogodziny na usługi 

ochrony  mienia  na  2022  r.,  od  których  to  stawek  nie  odbiega  stawka  zaoferowana  przez 

Przy

stępującego  Civis  w  przedmiotowym  postępowaniu,  trudno  zatem  stwierdzić,  aby 

została ona ustalona na rażąco niskim poziomie. Izba podziela stanowisko Przystępującego, 

że nieznaczne różnice cenowe pomiędzy ofertami złożonymi w tym postępowaniu świadczą 

wyłącznie o walce konkurencyjnej oferentów, a nie o rażąco niskiej cenie. 

Wobec powyższego Izba uznała zarzuty odwołania za niezasadne, dlatego też orzeczono jak 

w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie 

art. 575 oraz art. 574 ustawy pzp, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 8 ust. 

2  pkt  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  z  2020  r.,  poz.  2437  ze  zm.) 

zaliczając  na  poczet  niniejszego  postępowania  odwoławczego  koszt  wpisu  od  odwołania 

uiszczony  przez  Odwołującego  oraz  zasądzając  od  Odwołującego  na  rzecz  Uczestnika 

postępowania wnoszącego sprzeciw koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu 

wynagrodzenia  pełnomocnika  w wysokości  3  600,00  zł  na  podstawie  faktury  Vat  złożonej 

przez 

Przystępującego Civis na rozprawie. 


Przewodniczący: ………………………………