Sygn. akt: KIO 56/22
WYROK
z dnia 25 stycznia 2022 r.
Krajowa
Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 stycznia 2022 r. w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 stycznia 2022 r. przez
odwołującego: PZOM STRACH spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa z siedzibą w Konopiskach w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiaj
ącego: Gminę Lelów
przy udziale wykonawcy
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego: J. C. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą P.H.U. „REKO”
J. C.
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu zaniechania odrzucenia oferty złożonej
przez
wykonawcę J. C. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą P.H.U. „REKO”
J. C.
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy Prawo zamówień publicznych i
nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i
odrzucenie
oferty złożonej przez wykonawcę J. C. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą P.H.U. „REKO” J. C. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c)
ustawy Prawo zamówień publicznych.
Pozostałe zarzuty odwołania uznaje za nieuzasadnione.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
od
wołania;
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ust
awy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ….……………………………
Sygn. akt: KIO 56/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Gmina Lelów prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Odbiór, transport i zagospodarowanie
odpadów z obszaru gminy Lelów na lata 2022-2023” (numer referencyjny: PIR.271.11.2021).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 26 października 2021 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2021/S 208-544697.
I. W dniu 10 stycznia 2022 r. wykonawca
PZOM STRACH spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Konopiskach wniósł do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec czynności i zaniechań zamawiającego
polegających na:
wydłużeniu wykonawcy: J. C. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą P.H.U.
„REKO” J. C. (dalej również jako „wykonawca REKO”) terminu do uzupełnienia
dokumentu (podmiotowego środka dowodowego) wymaganego celem potwierdzenia
braku podstaw wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego, w postaci Informacji z Krajowego Rejestru Karnego w
zakresie określonym w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 11 września 2019 r. –
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.), dalej jako „ustawa
Pzp”, już po upływie tego terminu, pomimo tego, że ww. wykonawca nie przedłożył
tego dokumentu w pierwotnie wyznaczonym przez z
amawiającego terminie na jego
uzupełnienie wyznaczonym w wezwaniu z dnia 13 grudnia 2021 r.;
2) zaniechaniu przez z
amawiającego czynności odrzucenia oferty wykonawcy REKO
z
uwagi na to, że nie złożył on w przewidzianym terminie podmiotowego środka
dowodowego w postaci Informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie
określonym w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy Pzp i tym samym nie potwierdził on
braku podstaw wykluczenia z
postępowania;
3) zaniechaniu wezwania wykonawcy REKO
do uzupełnienia przedłożonych dowodów
na należyte wykonanie usług potwierdzających spełnienie warunków udziału
w
postępowaniu (referencji) poprzez nadanie im należytej formy tj. cyfrowego
odwzorowania
tych
dokumentów
opatrzonych
kwalifikowanym
podpisem
elektronicznym.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
1) art. 16 pkt 1) i pkt 2) ustawy Pzp
w związku z art. 128 ust. 1 ustawy Pzp przez ich
błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie poprzez przyjęcie, że zamawiający
uprawniony jest do przedłużenia terminu na składanie uzupełnień po upływie tego
terminu, co de facto równoznaczne jest z ponownym wezwaniem tego wykonawcy do
kolejnego uzupełnienia tych samych dokumentów w takim samym zakresie, co godzi
w zasadę jednokrotności wzywania do uzupełnień tego samego dokumentu
i w
konsekwencji powtórne wezwanie wykonawcy REKO w trybie art. 128 ust. 1
ustawy Pzp
do uzupełnienia dokumentu potwierdzającego spełnianie warunku
udziału w postępowaniu, o którym mowa w Rozdziale II ust. 9 pkt 9.2. ppkt 9.2.1 lit a)
SWZ,
dotyczącego Informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym
w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy Pzp
, pomimo tego, że wykonawca REKO nie
przedłożył tego dokumentu w pierwotnie wyznaczonym przez zamawiającego
terminie na jego uzupełnienie wyznaczonym w wezwaniu zamawiającego z dnia 13
grudnia 2021 r.;
2) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy Pzp przez jego niezastosowanie i w konsekwencji
zaniechanie przez z
amawiającego czynności odrzucenia oferty wykonawcy REKO na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy Pzp
z uwagi na to, że wykonawca ten nie
złożył w przewidzianym terminie dokumentu, o którym mowa w Rozdziale II ust. 9 pkt
9.2. ppkt 9.2.1 lit a) SWZ, w postaci Informacji z Krajowego Rejestru Karnego
w
zakresie określonym w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy Pzp potwierdzającego
brak podstaw wykluczenia;
3) art. 128 ust. 1 ustawy Pzp
w związku z § 7 ust. 2, ust. 3 pkt 1) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania
i
przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów
elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie (Dz. U. poz. 2452) przez
zaniechanie wezwania wykonawcy
REKO do uzupełnienia przedłożonych dowodów
na należyte wykonanie usług potwierdzających spełnienie warunków udziału w
postępowaniu tj. referencji poprzez nadanie im należytej formy tj. cyfrowego
odwzorowania
tych
dokumentów
opatrzonych
kwalifikowanym
podpisem
elektronicznym.
W związku z podniesionymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i nakazani
e zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej tj. oferty wykonawcy REKO;
2) odrzucenia
oferty
wykonawcy
REKO
wobec okoliczności niezłożenia w
przewidzianym terminie podmiotowego środka dowodowego w postaci Informacji z
Krajowego R
ejestru Karnego w zakresie określonym w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4
ustawy Pzp i tym samym nie potwierdzenia przez niego braku podstaw wykluczenia;
3) wezwania wykonawcy REKO
do uzupełnienia referencji poprzez nadanie im należytej
formy tj. cyfrowego odwzo
rowania tych dokumentów opatrzonych kwalifikowanym
podpisem elektronicznym;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert złożonych w postępowaniu.
II. Pismem wniesionym w dniu 21 stycznia 2022 r.
zamawiający udzielił odpowiedzi na
odwołanie. Zamawiający uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
wykonawca J. C.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą P.H.U. „REKO” J. C..
Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba uznała, że odwołanie podlega częściowemu uwzględnieniu.
Zarzut naruszenia art. 16 pkt 1) i pkt 2) ustawy Pzp w związku z art. 128 ust. 1 ustawy Pzp
przez ich błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie poprzez przyjęcie, że zamawiający
uprawniony jest do przedłużenia terminu na składanie uzupełnień po upływie tego terminu,
co de facto równoznaczne jest z ponownym wezwaniem tego wykonawcy do kolejnego
uzupełnienia tych samych dokumentów w takim samym zakresie, co godzi w zasadę
jednokrotności wzywania do uzupełnień tego samego dokumentu i w konsekwencji powtórne
wezwanie wykonawcy REKO w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp
do uzupełnienia dokumentu
potwierdzającego spełnianie warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w Rozdziale
II ust. 9 pkt 9.2. ppkt 9.2.1 lit a) SWZ, dotyczącego Informacji z Krajowego Rejestru Karnego
w
zakresie określonym w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy Pzp, pomimo tego, że wykonawca
REKO nie przedłożył tego dokumentu w pierwotnie wyznaczonym przez zamawiającego
terminie na jego uzupełnienie wyznaczonym w wezwaniu zamawiającego z dnia 13 grudnia
2021 r.
Izba uznała zarzut za niezasadny.
Jak nal
eży przyjąć na podstawie dokumentacji postępowania (dowód przeciwny nie został
przedstawiony)
wykonawca REKO zwrócił się do zamawiającego z prośbą o przedłużenie
terminu na udzielenie odpowiedzi na wezwanie zamawiającego (pismo wykonawcy REKO
z dnia 21 grudnia 2021 r.)
jeszcze przed upływem pierwotnie wyznaczonego terminu
(21 grudnia 2021 r. godz. 15:00)
. Żaden z przepisów ustawy Pzp nie zabrania
zamawiającemu przedłużenia pierwotnie wyznaczonego terminu udzielenia odpowiedzi na
wezwanie. W art.
126 ust. 1 ustawy Pzp ustawodawca wskazał jedynie minimalny termin (10
dni). Z
zastrzeżeniem przestrzegania tego unormowania, zamawiający posiada swobodę
w wyznaczeniu ww. terminu.
Okoliczność przekazania wykonawcy informacji o przedłużeniu
tego terminu
po upływie terminu pierwotnie wyznaczonego w ocenie składu orzekającego
Izby nie skutkuje uznaniem nie
dopuszczalności podjęcia takiej decyzji przez zamawiającego,
o ile zwrócenie się przez wykonawcę z prośbą o przedłużenie terminu nastąpiło przed
upływem terminu pierwotnie wyznaczonego. Taka sytuacja zaistniała w niniejszej sprawie.
Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy Pzp przez jego niezastosowanie
i w
konsekwencji zaniechanie przez zamawiającego czynności odrzucenia oferty wykonawcy
REKO na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy Pzp z uwagi na to, że wykonawca ten
nie złożył w przewidzianym terminie dokumentu, o którym mowa w Rozdziale II ust. 9 pkt 9.2.
ppkt 9.2.1 lit a) SWZ w postaci Informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie
określonym w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy Pzp potwierdzającego brak podstaw
wykluczenia.
Izba uznała zarzut za zasadny.
Jak wynika z dokumentacji postępowania wykonawca REKO nie przedstawił w
wyznaczonym terminie wymaganego podmiotowego środka dowodowego w postaci
informacji z Krajowego Rejestru Karnego. W odpowiedzi na pierwsze wezwanie
zamawiającego (pismo z dnia 3 grudnia 2021 r.) wykonawca REKO złożył informację z
Krajowego Rejestru Karnego, jednakże jej treść nie odpowiadała aktualnemu stanu
prawnego
– zakres danych, które były przedmiotem informacji o osobie, dotyczył art. 24 ust.
1 pkt 13, 14 oraz ust. 5 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.)
, dalej jako „ustawa Pzp z 2004 r.”. W
związku z powyższym zamawiający wystosował do wykonawcy REKO wezwanie do
uzupełnienia tego środka dowodowego (pismo z dnia 13 grudnia 2021 r.). W odpowiedzi na
to wezwanie wykonawca REKO złożył zamawiającemu informację z Krajowego Rejestru
Karnego
o treści odnoszącej się do aktualnego stanu prawnego, jednakże uzupełnienie tego
dokumentu nastąpiło po upływie terminu wyznaczonego przez zamawiającego, a zatem
należy jej uznać za nieskuteczne. Wskazuje na to data złożenia podpisu elektronicznego: 28
grudnia 2021 r., podczas gdy termin na udzielenie odpowiedzi na wezwanie zamawiającego
został przedłużony do 27 grudnia 2021 r. godz. 15:00. Twierdzenia przeciwne nie zostały w
toku postępowania odwoławczego przedstawione. Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem
Krajowej
Izby Odwoławczej wezwanie do uzupełnienia podmiotowych środkowych
dowodowych może mieć miejsce – w określonym zakresie - tylko jednokrotnie. Wobec
niezłożenia przez wykonawcę REKO prawidłowej informacji z Krajowego Rejestru Karnego,
w
terminie wyznaczonym na uzupełnienie tego dokumentu, należało uznać, że wystąpiła
sytuacja, o której mowa w art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy Pzp, tj. niezłożenie przez
wykonawcę w przewidzianym terminie podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego
brak podstaw wykluczenia
. Należało zatem uznać, że oferta wykonawcy REKO podlega
odrzuceniu na ww. podstawie prawnej
. Ponadto Izba nie podzieliła poglądu zamawiającego,
że informacja z Krajowego Rejestru Karnego złożona w odpowiedzi na pierwsze wezwanie
sta
nowiła wystarczającą podstawę do uznania, że wykonawca REKO wykazał brak podstaw
do wykluczenia. Zgodnie bowiem z
przepisem art. 24 ust. 1 pkt 13 nieobowiązującej ustawy
Pzp
z 2004 r. z postępowania wyklucza się wykonawcę będącego osobą fizyczną, którego
p
rawomocnie skazano za przestępstwo:
a)
o którym mowa w art. 165a, art. 181-188, art. 189a, art. 218-221, art. 228-230a, art. 250a,
art. 258 lub art. 270-309 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz.U. z 2018 r.
poz. 1600, z późn. zm.) ) lub art. 46 lub art. 48 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie
(Dz.U. z 2019 r. poz. 1468 i 1495),
b) o charakterze terrorystycznym, o którym mowa w art. 115 § 20 ustawy z dnia 6 czerwca
1997 r. - Kodeks karny,
c) skarbowe,
d) o którym mowa w art. 9 lub art. 10 ustawy z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach
powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 769).
Natomiast w myśl art. 108 ust. 1 pkt 1) obecnie obowiązującej ustawy Pzp (w brzmieniu
obowiązującym zarówno na dzień składania ofert jak i złożenia przez wykonawcę
podmiotowych środków dowodowych) z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się
wykonawcę będącego osobą fizyczną, którego prawomocnie skazano za przestępstwo:
a) udziału w zorganizowanej grupie przestępczej albo związku mającym na celu popełnienie
przestępstwa lub przestępstwa skarbowego, o którym mowa w art. 258 Kodeksu karnego,
b) handlu ludźmi, o którym mowa w art. 189a Kodeksu karnego,
c) o którym mowa w art. 228-230a, art. 250a Kodeksu karnego lub w art. 46 lub art. 48
ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie,
d) finansowania przestępstwa o charakterze terrorystycznym, o którym mowa w art. 165a
Kodeksu karnego, lub przestępstwo udaremniania lub utrudniania stwierdzenia przestępnego
pochodzenia pieniędzy lub ukrywania ich pochodzenia, o którym mowa w art. 299 Kodeksu
karnego,
e) o charakterze terrorystycznym, o którym mowa w art. 115 § 20 Kodeksu karnego, lub
mające na celu popełnienie tego przestępstwa,
f) powierzenia wykonywania pracy małoletniemu cudzoziemcowi, o którym mowa w art. 9
ust. 2 ustawy z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach powierzania wykonywania pracy
cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
(Dz.U. poz. 769 oraz z 2020 r. poz. 2023),
g) przeciwko obrotowi gospodarczemu, o których mowa w art. 296-307 Kodeksu karnego,
przestępstwo oszustwa, o którym mowa w art. 286 Kodeksu karnego, przestępstwo
przeciwko wiarygodności dokumentów, o których mowa w art. 270-277d Kodeksu karnego,
lub przestępstwo skarbowe,
h) o którym mowa w art. 9 ust. 1 i 3 lub art. 10 ustawy z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach
powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
lub za odpowiedni czyn zabroniony określony w przepisach prawa obcego.
Ww. regulacje prawa krajowego stanowią implementację art. 57 ust. 1 dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych,
uchylającej dyrektywę 2004/18/WE z dnia 26 lutego 2014 r. (Dz. Urz. UE. L Nr 94, str. 65).
Zgodnie z tym przepisem i
nstytucje zamawiające wykluczają danego wykonawcę z udziału
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, gdy stwierdzą - po weryfikacji przeprowadzonej
zgodnie z art. 59, 60 oraz 61 -
lub gdy w inny sposób zdobyły informację, że w stosunku do
tego wykonawcy wydany został prawomocny wyrok z powodu dopuszczenia się jednego
z
następujących czynów: (…)
a)
udziału w organizacji przestępczej, zgodnie z definicją takiej organizacji zawartą
w art. 2 decyzji ramowej Rady 2008/841/WSiSW);
b)
korupcji, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 Konwencji w sprawie zwalczania korupcji
urzędników Wspólnot Europejskich i urzędników państw członkowskich Unii
Europejskiej) i art. 2 ust. 1 decyzji ramowej Rady 2003/568/WSiSW), jak również
korupcji zdefiniowanej w prawie krajowym instytucji zamawiającej lub wykonawcy;
c)
nadużycia finansowego w rozumieniu art. 1 Konwencji w sprawie ochrony "interesów
finansow
ych" Wspólnot Europejskich);
d)
przestępstw terrorystycznych lub przestępstw związanych z działalnością
terrorystyczną, zgodnie z definicją zawartą odpowiednio w art. 1 i 3 decyzji ramowej
Rady 2002/475/WSiSW), bądź podżegania do popełnienia przestępstwa,
po
mocnictwa, współsprawstwa lub usiłowania popełnienia przestępstwa, o których
mowa w art. 4 tej decyzji ramowej;
e) prania
pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zgodnie z definicją zawartą w art. 1
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE);
f)
pracy dzieci i innych form handlu ludźmi, zgodnie z definicją zawartą w art. 2
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/36/UE).
Jak wskazano w preambule ww. dyrektywy (motyw 100): „Nie należy udzielać zamówień
publicznych wykonawcom, którzy byli członkami organizacji przestępczej lub których uznano
winnymi korupcji, nadużycia ze szkodą dla interesów finansowych Unii, przestępstw
terrorystycznych, prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.”.
Zakres przedmiotowy ww. regulacji prawa krajowego
nie jest tożsamy. W pewnym zakresie
zakres przedmiotowy obecnie obo
wiązującego przepisu jest szerszy:
Po pierwsze,
na gruncie obecnie obowiązującego stanu prawnego podmiotowy środek
dowodowy
ma również obejmować dane w zakresie czynów zabronionych określonych
w
przepisach prawa obcego odpowiadających przestępstwom wymienionym w ww.
przepisie.
W ocenie składu orzekającego Izby ratio legis ww. unormowania jest, aby
wykluczeniu z
postępowania podlegał każdy wykonawca prawomocnie skazany za
popełnienie któregokolwiek z ww. czynów zabronionych, bez względu na to, czy miało to
miejsce w Polsce czy
w innym państwie. Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 2 pkt 4) ustawy z
dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1709) w
Rejestrze gromadzi się dane o osobach: 4) będących obywatelami polskimi prawomocnie
skazanymi przez sądy państw obcych.
Powyższej interpretacji nie sprzeciwiają się przepisy rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy
i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r.
w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz
innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz.U.
z 2020 r. poz. 2415). Zgodnie z
§ 2 ust. 1 pkt 1) ww. rozporządzenia w celu potwierdzenia
braku podstaw wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu zamawiający może żądać
następujących podmiotowych środków dowodowych: 1) informacji z Krajowego Rejestru
Karnego w zakresie: a) art. 108 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Pzp, b) art. 108 ust. 1 pkt 4 ustawy
Pzp
, dotyczącej orzeczenia zakazu ubiegania się o zamówienie publiczne tytułem środka
karnego. Zgodnie z
§ 4 ust. 1 pkt 1) ww. rozporządzenia jeżeli wykonawca ma siedzibę lub
miejsce zamieszkania poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast: 1) informacji z
Krajowego Rejestru Karnego, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 - składa informację z
odpowiedniego rejestru, takiego jak rejestr sądowy, albo, w przypadku braku takiego rejestru,
inny równoważny dokument wydany przez właściwy organ sądowy lub administracyjny kraju,
w
którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, w zakresie, o którym mowa w §
2 ust. 1 pkt 1.
Natomiast w myśl § 4 ust. 3 ww. rozporządzenia jeżeli w kraju, w którym
wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się dokumentów, o których
mowa w ust. 1, lub gdy dokumenty te
nie odnoszą się do wszystkich przypadków, o których
mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, art. 109 ust. 1 pkt 1, 2 lit. a i b oraz pkt 3 ustawy,
zastępuje się je odpowiednio w całości lub w części dokumentem zawierającym odpowiednio
oświadczenie wykonawcy, ze wskazaniem osoby albo osób uprawnionych do jego
reprezentacji, lub oświadczenie osoby, której dokument miał dotyczyć, złożone pod
przysięgą, lub, jeżeli w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania
nie ma przepisów o oświadczeniu pod przysięgą, złożone przed organem sądowym lub
administracyjnym, notariuszem, organem samorządu zawodowego lub gospodarczego,
właściwym ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania wykonawcy.
Z żadnego z ww. przepisów, zarówno prawa europejskiego jak i prawa krajowego, nie
wynika, aby ww.
podstawa wykluczenia z postępowania miała dotyczyć wyłącznie czynów
zabronionych
, za które wykonawca został skazany przez sąd kraju, w którym ma siedzibę lub
miejsce zamieszkania.
Po drugie, w
obecnie obowiązującym przepisie dodano również przestępstwo mające na
celu popełnienie przestępstwa o charakterze terrorystycznym (art. 108 ust. 1 pkt 1 lit. e)
ustawy Pzp).
Zgodnie z art. 115 § 20 Kodeksu karnego przestępstwem o charakterze
terrorystycznym jest czyn zabroniony zag
rożony karą pozbawienia wolności, której górna
granica wynosi co najmniej 5 lat, popełniony w celu: 1) poważnego zastraszenia wielu osób;
zmuszenia organu władzy publicznej Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa albo
organu organizacji
międzynarodowej do podjęcia lub zaniechania określonych czynności; 3)
wywołania poważnych zakłóceń w ustroju lub gospodarce Rzeczypospolitej Polskiej, innego
państwa lub organizacji międzynarodowej – a także groźba popełnienia takiego czynu.
Natomiast jako
przestępstwo mające na celu popełnienie przestępstwa o charakterze
terrorystycznym
można zakwalifikować np. przestępstwo, o którym mowa w art. 259a
Kodeksu karnego („Kto przekracza granicę Rzeczypospolitej Polskiej w celu popełnienia
przestępstwa o charakterze terrorystycznym lub przestępstwa określonego w art. 255a lub
art. 258 § 2 lub 4, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.”).
Jak wskazują przedstawiciele doktryny (A. Grześkowiak, K. Wiak (red.), Kodeks karny.
Komentarz. Wyd. 7, Warszawa 2021
) ww. przestępstwo należy zaliczyć do kategorii czynów
zabronionych
znajdujących się na "przedpolu" właściwego przestępstwa o charakterze
terrorystycznym.
Rozumie się przez to różne zachowania polegające na stwarzaniu
warunków, ułatwianiu oraz nawoływaniu do działalności terrorystycznej. Do tej kategorii,
oprócz ww. przestępstwa z art. 259a Kodeksu karnego, można również zaliczyć:
− finansowanie terroryzmu (art. 165a KK) – wymienione w art. 108 ust. 1 pkt 1 lit. d
ustawy Pzp
[kursywą – dopiski składu orzekającego Izby],
− niezawiadomienie o popełnieniu przestępstwa o charakterze terrorystycznym (art.
240 § 1 KK),
− rozpowszechnianie treści mogących ułatwić popełnienie przestępstwa o charakterze
terrorystycznym (art. 255a § 1 KK),
− uczestnictwo w szkoleniu terrorystycznym (art. 255a § 2 KK),
− branie udziału w grupie terrorystycznej (art. 258 § 2 i 4 KK) - wymienione w art. 108
ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp.
Jak wskazują ww. autorzy przestępstwo, o którym mowa w art. 259a Kodeksu karnego, ma
charakter powszechny
– sprawcą może być każdy człowiek zdolny do ponoszenia
odpowiedzialności karnej, zarówno obywatel RP, jak i cudzoziemiec.
Przekraczaniem granicy
jest każde przemieszczenie się stanowiące wjazd na terytorium RP lub wyjazd z terytorium
RP.
W związku z powyższym przedstawienie przez wykonawcę REKO informacji z Krajowego
Rejestru Karnego zawierającej dane zgodnie z nieobowiązującą ustawą Pzp z 2004 r.
należało uznać za niewykazanie zaistnienia braku podstawy do wykluczenia z postępowania,
o której mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.
Zarzut naruszenia art. 128 ust. 1 ustawy Pzp w związku z § 7 ust. 2, ust. 3 pkt 1)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu
sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów
elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego lub konkursie (Dz. U. poz. 2452) przez zaniechanie wezwania
wykonawcy REKO do uzupełnienia przedłożonych dowodów na należyte wykonanie usług
potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu tj. referencji poprzez
nadanie im należytej formy tj. cyfrowego odwzorowania tych dokumentów opatrzonych
kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Izba uznała zarzut za niezasadny.
Jak wynika z dokumentacji postępowania podmiotowe środki dowodowe w postaci referencji
zostały wraz z oświadczeniem w postaci wykazu usług złożone przez wykonawcę REKO
w
postaci skanu dokumentów sporządzonych pierwotnie w postaci papierowej, opatrzonego
kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
W ocenie składu orzekającego Izby w ww. stanie
faktycznym przepis
§ 8 rozporządzenia Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia
grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz
wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji
elektronicznej w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie znajduje
odpowiednie zastosowanie.
Izba za prawidłowe uznała stanowisko zamawiającego, że:
„Niezależnie od tego, czy dojdzie do podpisania każdego pliku z osobna, czy wszystkich
plików łącznie poprzez podpisanie pliku skompresowanego, należy uznać, że podpis złożony
pod zest
awem plików obejmuje całość zawartych w nim danych. Kwalifikowany podpis
elektroniczny, co do zasady obejmuje całą treść, niezależnie od tego gdzie znajduje się
wizualizacja tego podpisu lub czy ta wizualizacja w ogóle występuje.”
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie
art. 554 ust. 1 pkt 1, ust. 2 oraz ust. 3 pkt 1 lit. a) i b) ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575
ustawy Pzp oraz § 7 ust. 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020
r. w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). Na
podstawie ww. przepis
ów kosztami postępowania Izba obciążyła zamawiającego kierując się
wagą uwzględnionego zarzutu prowadzącego do wyeliminowania z postępowania oferty
wykonawcy REKO.
Przewodniczący:
….…………………………...